De ICS2000 biedt ondersteuning voor zowel Zigbee (tweeweg, vergelijkbare techniek als wifi) als 433 (éénweg) 868 Mhz (tweeweg). De Z1 doet enkel Zigbee. De ICS 2000 is daarmee dus uitgebreider.
Ik zou altijd voor de ICS2000 gaan, aangezien het Zigbee aanbod van KaKu zeer beperkt is, voornamelijk lampen, een paar sensoren en één remote. De inbouwschakelaars, stekkerschakelaars, rolluikschakelaars en dergelijke waar KaKu oorspronkelijk bekend om staat zijn allemaal 433 Mhz, dus die kun je niet aansturen met de Z1.
Met de ICS2000 kun je de bediening van zowel Zigbee als 433/868 Mhz naar Google Home brengen. Zelf heb ik rolluiken, een deurbel en een verdwaalde stekkerschakelaar die ik daarmee via Google kan bedienen. Hue laat ik fijn binnen het ecosysteem van Signify.
Wel een een paar kanttekeningen uit eigen ervaring:
Google Home herkent rolluikschakelaars niet als zodanig, maar als aan/uit. Ik heb het met Nederlands als ingestelde taal nog niet voor elkaar gekregen om het commando "doe de rolluiken open" werkend te krijgen (in het Engels wel, mits je ze een naam meegeeft die in het Engels herkenbaar is als rolluik - "blinds" of "shutters" ofzo).
Verder moet iedere vorm van regels of routines via de KaKu app. In mijn situatie merk ik dat KaKu alleen de bedienbare elementen (schakelaars, lampen) exposed naar Home. Met de trigger van de deurbel bijvoorbeeld, kan ik buiten het KaKu ecosysteem eigenlijk niets.
[
Voor 19% gewijzigd door
Sjoop1985 op 27-04-2020 11:24
. Reden: aanvullen ]