Inderdaad, ik heb dezelfde goede ervaringen met ook redelijk wat apparatuur. Toch laatst een vaag probleem dat de lampen niet meer uit wilden. Uiteraard gebeurt dat als mijn vriendin alleen thuis is, die geen idee heeft hoe dit allemaal werkt. Heb de ICS2000 herstart, wat niet hielp. Later alle lampen een voor een van de stroom gehaald. Bleek dat een van de Zigbee-lampen kennelijk was vastgelopen ofzo, waardoor alle zigbee-lampen niet meer reageerden. Daarna werkte alles weer als een zonnetje.renzo4000 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:09:
Ik moet zeggen dat sinds ik met de ICS2000 werk het hele KaKU eco-systeem bij mij thuis goed werkt. Uit mijn hoofd heb ik nu:
- 1x ICS2000
- 1x Deurbel (gong) en knop
- 5x ingebouwde dimmers achter bestaande schakelaars
- 1x wandschakelaar (dubbel + 1x enkel uitgevoerd) met allerlei gekoppelde scenes)
- 1x schemerschakelaar
- 6x stopcontact schakelaars
Het geheel is helemaal ingeregeld met regels/scenes en eigenlijk doe ik helemaal niks meer in huis om handmatig lampen in of uit te schakelen. Afgezien van afwijkende momenten die niet zijn opgenomen als regel.
Ik gebruik daarvoor de wandschakelaar om bijvoorbeeld alle lampen in een keer uit te doen (als ik naar bed ga bijv of juist in te schakelen). Daarnaast is KaKu ook gekoppeld aan mijn Google Home en kan ik perfect individuele lampen aan/uit/dimmen of in een bepaalde ruimte alle lampen inschakelen.
Ik heb nagenoeg nooit een weigeraar. Kortom, de huidige KaKu opstelling werkt bij mij eigenlijk prima. Wellicht ga ik dit nog verder uitbreiden met meer sensoren (deuren, beweging, etc).
Los daarvan werkt het al jaren vrij probleemloos. Wat ik nog wel eens wil verbeteren zijn de bedieningsknoppen aan de muur. Dat zijn van die 433MHz Klikaanklikuit wandschakelaars die heel slecht reageren. Je moet ze heel hard indrukken en dan is het altijd de vraag of het signaal wel of niet aankomt. Hiervoor zijn alleen geen alternatieven, behalve een kaku-inbouwschakelaar (volgens mij bestaan er geen zigbee schakelaars die je als trigger kunt voor andere lampen kunt koppelen in de ics2000). Echter vind ik het te permanent om de ingebouwde wandschakelaars om te bouwen naar kaku/zigbee, omdat ik in geval van storingen snel terug wil kunnen naar de 'analoge' situatie.