Yep, mogelijk verwar je de afstandsbediening met de ZYCT-202. Die ziet er hetzelfde uit, maar werkt op Zigbee en kan dus ook direct de lampen schakelen zonder regels en zelfs zonder ICS-2000
Weet iemand hoe je een regel aanmaakt waarbij je een kaku stopcontact aan krijgt voor 1 x per maand een uur en weer uit? Volgens mij is dit namelijk niet mogelijk. Ik heb een ebike batterij die ik 1 x per maand een uurtje wil opladen voor behoud van de batterij.
Je moet namelijk perse een dag en een maand kiezen wat betekent dat hij dus elke dag van die maand aangaat.
Je moet namelijk perse een dag en een maand kiezen wat betekent dat hij dus elke dag van die maand aangaat.
Lijkt idd niet te kunnen. Een keer per week gaat wel lukken.BAMI schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:27:
Weet iemand hoe je een regel aanmaakt waarbij je een kaku stopcontact aan krijgt voor 1 x per maand een uur en weer uit? Volgens mij is dit namelijk niet mogelijk. Ik heb een ebike batterij die ik 1 x per maand een uurtje wil opladen voor behoud van de batterij.
Ik denk ook niet dat je het met één regel kan. Maar ik denk dat het wel met meerdere scènes in een periode van 4 weken kan.BAMI schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:27:
Dan start je uit de regel een scène die de regel uit zet en dan de volgende regel2 start die alleen maar een nieuwe scène2 start regel2 uitzet en regel3 start die enz. Tot scène 4 een uur laadt en daarna regel1 weer aan zet.
Je kan ook 12 regels maken die bv op iedere maandag iedere maand lopen. Nadat januari de eerste keer een uur geladen heeft start hij februari die gelijk januari uitzet. En dat voor iedere maand
Of je laadt iedere week een kwartier
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Is idd een manier maar wel heel omslachtig 😉.Ortep schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:42:
[...]
Ik denk ook niet dat je het met één regel kan. Maar ik denk dat het wel met meerdere scènes in een periode van 4 weken kan.
Dan start je uit de regel een scène die de regel uit zet en dan de volgende regel2 start die alleen maar een nieuwe scène2 start regel2 uitzet en regel3 start die enz. Tot scène 4 een uur laadt en daarna regel1 weer aan zet.
Je kan ook 12 regels maken die bv op iedere maandag iedere maand lopen. Nadat januari de eerste keer een uur geladen heeft start hij februari die gelijk januari uitzet. En dat voor iedere maand
Of je laadt iedere week een kwartier
Weet er iemand waarom die ics 2000 zo weinig updates krijgt, de laatste fw update is van 2018, wordt er nog wel doorontwikkeld in dit product?
Zowel je toestellen koppelen als je afstandsbedieingen koppelen. Persoonlijk vind ik het fijner om de rechtstreekse koppelingen tussen je lampen en afstandsbediengen te verwijderen, maar het hoeft niet perse.Rallye schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:28:
Ah, right. Je moet dus werken vanuit de regels en niet vanuit AYCT-102? Dan heb ik een begin. Is ff wennen.
Kijken wat ik (op afstand) kan doen.....
Daarna in je regels aanmaken wat je zelf wilt. Je komt een eind met alles wat hier op het forum al te lezen is, maar je leert het meeste door trial & error.
Als je er echt niet uitkomt, kan je hier uiteraard met vragen terecht, maar probeer dan wel zo specifiek mogelijk te zijn.
Wat mij betreft is het een stabiel product, hoef daarom geen nieuwe firmwareBAMI schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:01:
[...]
Weet er iemand waarom die ics 2000 zo weinig updates krijgt, de laatste fw update is van 2018, wordt er nog wel doorontwikkeld in dit product?
Als een firmware update noodzakelijk is om nieuwe functionaliteit toe te voegen juich ik het alleen maar toe.
Maar ik deel je mening dat het op dit moment een redelijk stabiel produkt is.
Maar ik deel je mening dat het op dit moment een redelijk stabiel produkt is.
Ik zou nog wel graag updates voor de app zien. Snelkoppelingen voor veel-gebruikte acties, en iets handigere UI hier en daar en widgets voor op het home-screen.
@Bert O. Ik zal proberen zo specifiek mogelijk te zijn, maar moet erg wennen aan de methodiek van KIKU. Mijn ouders wonen 150km verderop en zijn al wat ouder, dus directe feedback van hen wordt wat moeilijk. Mogelijk vraag ik dus dingen ik die bij direct contact niet zou hoeven vragen. Dankbaar voor alle hulp. KIKU zelf laat dat wel een beetje zitten, lijkt het.
Ik ben nu bezig met de regels voor de afstandsbediening AYCT-102 en moest een kanaal invullen. Kanaal 1 gekozen. Ik mis daarna de mogelijkheid om een knop toe te voegen. Of is dat niet zoals het werkt?
Ik ben nu bezig met de regels voor de afstandsbediening AYCT-102 en moest een kanaal invullen. Kanaal 1 gekozen. Ik mis daarna de mogelijkheid om een knop toe te voegen. Of is dat niet zoals het werkt?
Kanaal 1 betekent dat je gekozen hebt voor de knop die op de afstandbediening met een 1 is gemarkeerd.
Hier zou een handtekening kunnen staan.
OK. Weer wennen, dit keer aan de terminologie. Bij wat ik voor “kanalen” aanzag staat inderdaad I II III IV.....
Klopt, zelf al een tijdje geleden, maar volgens mij heb je kanalen 1 - 17, waarbij 17 de groeps-knop onderaan is, en de rest in groepjes van 4 de bovenste 4 aan-uit combinaties.
Het viel mij vandaag op dat de ICS-2000 weer updates heeft ontvangen. Medio september was dit nog versie R32, inmiddels is het R34. Iemand een idee wat de wijzigingen inhouden? En of dit ergens terug te vinden is?
Dit was mij ook al opgevallen.alesandro_46 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:36:
@fjansma, normaalgesproken hier (de paginatitel heeft het over de IOS/Android apps, maar firmware udpates van de ICS-2000 zijn hier ook in opgenomen).
Echter is die update pagina zelf al lang niet meer geupdated(21-11-2018).
@fjansma, dat bleek niet uit je vorige bericht
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
yep, had 1 kale niet-ikea lamp in de woonkamer met zo'n ontwerp, geschakeld met een oud kaku stopcontactje - dus bij commando "lampen uit" bleef die brandenKoekkie75 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:56:
Iemand de nieuwe Ikea filament lamp al gekoppeld gekregen aan de Ics 2000?
Nu de lamp vervangen voor zo'n filament lampje en hij schakelt en dimt prima mee
volgens mij heeft mn vrouw nog niet eens door dat ie omgewisseld is haha
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Als je het kaku stopcontact een naam geeft met lamp er in, gaat die wel mee uit, tenminste met google home...BaRF schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:07:
[...]
yep, had 1 kale niet-ikea lamp in de woonkamer met zo'n ontwerp, geschakeld met een oud kaku stopcontactje - dus bij commando "lampen uit" bleef die branden
Nu de lamp vervangen voor zo'n filament lampje en hij schakelt en dimt prima mee
[Afbeelding]
oh dat is goed om te wetenred bull schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:24:
[...]
Als je het kaku stopcontact een naam geeft met lamp er in, gaat die wel mee uit, tenminste met google home...
Ik maak al een paar jaar gebruik van Klikaanklikuit ICS2000 i.c.m diverse producten, dimmers, schakelaars, sensors etc tot een paar weken geleden het systeem een eigen leven is gaan leiden. Dimmers die ineens van hoog naar laag gingen branden en dan uiteindelijk na 5min in de hoogste stand bleven staan. De gangkast sensor die naast de lamp ineens ook het ligt van de trap ging aansturen. Na diverse keren contact met kaku te hwbben gehad het advies gekregen om het ICS2000 systeem te resetten, dit is gedaan. Maar nu krijk ik mijn 4 Philips Hue Lightstrip niet meer verbonden terwijl dit bij mij altijd heeft gewerkt zonder bridge. Omdat het al een paar jaar geleden is dat ik deze gekoppeld heb aan het ICS2000 systeem weet ik het niet meer. Heeft iemand misschien een idee hoe dit te doen?
Of je maakt een scène om alles in de woonkamer uit te zetten welke je activeerd met Google Home.BaRF schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:45:
[...]
oh dat is goed om te wetenVind het nu in elk geval een stuk fijner dat ik laat op de avond een zacht geluidje hoor wanneer is zeg "hey google woonkamer uit" - een stuk beter dan het "OK IK DOE 7 DINGEN UIT" wat het eerst was toen het nog als stopcontact werd gezien
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dit zou toch gewoon moeten werken? Ik weet dat Hue lampen soms best lastig kunnen zijn bij andere Zigbee bridges. Ik heb zelf ook kleurlampen van Hue aan zowel een IKEA bridge als een ICS-2000 gekoppeld. Maar man man man, wat gaat dat een heel stuk moeizamer dan elke andere Zigbee lamp. Eenmaal gekoppeld gaat het wel goed, maar krijg ze maar eens goed verbonden.Brievenbus1964 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:34:
Ik maak al een paar jaar gebruik van Klikaanklikuit ICS2000 i.c.m diverse producten, dimmers, schakelaars, sensors etc tot een paar weken geleden het systeem een eigen leven is gaan leiden. Dimmers die ineens van hoog naar laag gingen branden en dan uiteindelijk na 5min in de hoogste stand bleven staan. De gangkast sensor die naast de lamp ineens ook het ligt van de trap ging aansturen. Na diverse keren contact met kaku te hwbben gehad het advies gekregen om het ICS2000 systeem te resetten, dit is gedaan. Maar nu krijk ik mijn 4 Philips Hue Lightstrip niet meer verbonden terwijl dit bij mij altijd heeft gewerkt zonder bridge. Omdat het al een paar jaar geleden is dat ik deze gekoppeld heb aan het ICS2000 systeem weet ik het niet meer. Heeft iemand misschien een idee hoe dit te doen?
Ik wens je in ieder geval succes. Het zou dus gewoon moeten werken.
Wat vreemd. Ik heb in de huiskamer 4 ikea spotjes die spot 1-4 heten en een paar ikea kaarslampjes die peer 1-4 heten. Ook heb ik een Osram smartplug die gewoon Plug heet en die het licht in een kast aan en uit kan zetten. Als ik roep Hé Google doe het licht uit. Dan gaat gewoon alles uitred bull schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:24:
[...]
Als je het kaku stopcontact een naam geeft met lamp er in, gaat die wel mee uit, tenminste met google home...
Het gaat specifiek om een Kaku stopcontact.. ik heb gezien dat LED strip ook werkt...Ortep schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:22:
[...]
Wat vreemd. Ik heb in de huiskamer 4 ikea spotjes die spot 1-4 heten en een paar ikea kaarslampjes die peer 1-4 heten. Ook heb ik een Osram smartplug die gewoon Plug heet en die het licht in een kast aan en uit kan zetten. Als ik roep Hé Google doe het licht uit. Dan gaat gewoon alles uit
Is dat een stopcontact zonder zigbee? Dan kan ik me er iets bij voorstellenred bull schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:59:
[...]
Het gaat specifiek om een Kaku stopcontact.. ik heb gezien dat LED strip ook werkt...
Kast, plank, spot, strip, bar werken bij mij met Google Home en is gewone kaku. De kamerlamp is Osram zigbee plug.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Kaku kan ook zigbee zijn. Ze hebben meerdere seriesErwin_83 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:20:
Kast, plank, spot, strip, bar werken bij mij met Google Home en is gewone kaku. De kamerlamp is Osram zigbee plug.
[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 31-10-2019 09:39 ]
De 433 MHz kaku ontvangers.
Vraagje, ik heb 2 nieuwe Tradfri lampen gehaald, die van 806 lumen, €10,=.
Koppelen aan de ICS-2000 gaat zonder problemen. Koppelen aan de ZYCT-202 gaat niet lukken, de lamp dimt iets en dat is alles waar er gebeurt.
Ik heb ook nog iets van 10 ouderen Tradfri lampen, ook €10,=, maar ik geloof 1000 lumen, en die werden dient gepakt dit de afstandsbediening.
Eerst de lampen resetten, werkte niet.
Iemand een idee?
Koppelen aan de ICS-2000 gaat zonder problemen. Koppelen aan de ZYCT-202 gaat niet lukken, de lamp dimt iets en dat is alles waar er gebeurt.
Ik heb ook nog iets van 10 ouderen Tradfri lampen, ook €10,=, maar ik geloof 1000 lumen, en die werden dient gepakt dit de afstandsbediening.
Iemand een idee?
Je hebt de ZYCT-202 toch wel eerst aan de ICS-2000 gekoppeld neem ik aan? Dit is nodig om de afstandsbediening aan hetzelfde Zigbee-netwerk te koppelen.
In principe zou het dan moeten werken. Aanknop ingedrukt houden zou ervoor moeten zorgen dat de lamp dimt/pulseert/knippert/whatever wanneer het koppelen begint. Dat duurt een paar seconden, vervolgens geeft de lamp aan wanneer het koppelen is voltooid. Volgens mij worden ikea-lampen dan kort een beetje feller. That's it.
In principe zou het dan moeten werken. Aanknop ingedrukt houden zou ervoor moeten zorgen dat de lamp dimt/pulseert/knippert/whatever wanneer het koppelen begint. Dat duurt een paar seconden, vervolgens geeft de lamp aan wanneer het koppelen is voltooid. Volgens mij worden ikea-lampen dan kort een beetje feller. That's it.
Halloreuvje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:19:
Iemand een idee?
Ik heb het zelfde probleem met de Led-lamp GU10 400 lumen, draadloos dimbaar, wit spectrum.
Kreeg deze ook niet gekoppeld met deze afstandsbediening. Een lamp naar Klik aan/uit gestuurd en deze kwamen met de conclusie dat het inderdaad niet lukt
Ik heb zojuist andere lampen gehaald en ook de Tradfri Hub, alles geüpdate, maar mocht niet helpen.
Zal dus ongetwijfeld een firmware probleempje van de lampen zijn.
Zal dus ongetwijfeld een firmware probleempje van de lampen zijn.
Ik heb nu mijn Philips Hue Lightstrip en Philips Hue Go & Go V2 weer kunnen koppelen aan de ICS2000 maar moest daarvoor wel een afstandsbediening Zyct-202 voor aanschaffen, 3jaar geleden kon ik het zonder afstandsbediening doen, blijkbaar toch iets veranderd in de firmware waardoor dit niet meer mogelijk is.
Verder lees ik heel vaak dan men de Zyct-202 wil toevoegen aan de ICS2000, waarom is dit, ik zie het nut hiervan niet in, kan iemand mij dit uitleggen?
Wat ik echt een minpunt vind van de ICS2000 is dat je zelf geen backup kunt maken van het systeem en dat dit ergens anders op een systeem staat bij Klikaanklikuit.
Verder lees ik heel vaak dan men de Zyct-202 wil toevoegen aan de ICS2000, waarom is dit, ik zie het nut hiervan niet in, kan iemand mij dit uitleggen?
Wat ik echt een minpunt vind van de ICS2000 is dat je zelf geen backup kunt maken van het systeem en dat dit ergens anders op een systeem staat bij Klikaanklikuit.
[ Voor 15% gewijzigd door Brievenbus1964 op 03-11-2019 12:08 ]
@Brievenbus1964 Het toevoegen van de afstandsbediening aan de ICS-2000 is alleen bedoeld om de afstandsbediening aan hetzelfde zigbee-netwerk te koppelen van de gateway, zodat de lamp zelf niet lid hoeft te zijn van twee verschillende zigbee-netwerken.
Overigens vreemd dat je de ZYCT-202 nodig had. Zou niet hoeven voor zover ik weet. Je ziet wel op internet vaak verschijnen dat Hue lampen alleen met een afstandsbediening gereset kunnen worden. Misschien daarom? Maar dan ligt het dus niet aan de ICS-2000
Overigens vreemd dat je de ZYCT-202 nodig had. Zou niet hoeven voor zover ik weet. Je ziet wel op internet vaak verschijnen dat Hue lampen alleen met een afstandsbediening gereset kunnen worden. Misschien daarom? Maar dan ligt het dus niet aan de ICS-2000
https://www.ikea.com/nl/n...besturing-grijs-60342656/
https://www.ikea.com/nl/n...-aluminiumkleur-60245226/
https://www.ikea.com/nl/n...a-aansluitsnoer-50394698/
Voor een projectje in de entree, eens de stoute schoenen aangetrokken en wat Ikea spul gekocht.
Alles aangesloten (plug and play), de ICS-2000 via de app op smartphone in de zoekstand gezet en op de driver het koppel knopje ingedrukt (ten minste ik denk dat ik dat heb gedaan, want de verlichting heeft zicg gekoppeld (afstand tussen driver en control station +/-5m incl 2 deuren/muren). Werkt super makkelijk, ik heb ze gekoppeld als dimbare zigbee. En het geheel geeft ook terugkoppeling of het wel/niet ingeschakeld is.
De aan/uit knop op het aansluitkoord Fornimma doet het niet meer, zover als ik heb kunnen testen, want e.e.a. ligt nu achter de kast verborgen.... Is dit normaal?
Al met al prima spul, een echte aanrader.
Ik vroeg me verder nog volgende af. Als ik een willekeurige lamp koop uit de slimme verlichtingen rees van ikea: bijvoorbeeld deze: https://www.ikea.com/nl/n...uin-helder-glas-70455676/ en ik koppel hem met de ics-2000, kan ik dan de muurschakelaar (bedraad) nog blijven gebruiken, of moet ik dan ergens een ab ophangen als ik niet via app de lampen wil bedienen?
Thanks voor jullie advies.
https://www.ikea.com/nl/n...-aluminiumkleur-60245226/
https://www.ikea.com/nl/n...a-aansluitsnoer-50394698/
Voor een projectje in de entree, eens de stoute schoenen aangetrokken en wat Ikea spul gekocht.
Alles aangesloten (plug and play), de ICS-2000 via de app op smartphone in de zoekstand gezet en op de driver het koppel knopje ingedrukt (ten minste ik denk dat ik dat heb gedaan, want de verlichting heeft zicg gekoppeld (afstand tussen driver en control station +/-5m incl 2 deuren/muren). Werkt super makkelijk, ik heb ze gekoppeld als dimbare zigbee. En het geheel geeft ook terugkoppeling of het wel/niet ingeschakeld is.
De aan/uit knop op het aansluitkoord Fornimma doet het niet meer, zover als ik heb kunnen testen, want e.e.a. ligt nu achter de kast verborgen.... Is dit normaal?
Al met al prima spul, een echte aanrader.
Ik vroeg me verder nog volgende af. Als ik een willekeurige lamp koop uit de slimme verlichtingen rees van ikea: bijvoorbeeld deze: https://www.ikea.com/nl/n...uin-helder-glas-70455676/ en ik koppel hem met de ics-2000, kan ik dan de muurschakelaar (bedraad) nog blijven gebruiken, of moet ik dan ergens een ab ophangen als ik niet via app de lampen wil bedienen?
Thanks voor jullie advies.
Wat bedoel je hier mee?wienesroa schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:48:
Een slimme lamp (Tradfri/Hue/Trust Premium) heeft altijd stroom nodig om te kunnen worden bediend met de app of afstandsbediening. Zet je de lamp aan met de app en uit met de bestaande lichtschakelaar is de stroomkring verbroken en zal de lamp niks meer doen tot hij weer stroom krijgt.wienesroa schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:48:
Als je een wandschakelaar wilt blijven gebruiken, kun je best de stroom achter de bestaande schakelaar doorlussen, zodat er continu spanning op de draden en dus de lamp staat. Vervolgens plaats je een losse KaKu zender (bijvoorbeeld deze https://www.klikaanklikui...dloze-wandschakelaar.html) of je koppelt een zender achter je bestaande schakelaar (https://www.klikaanklikui...enders/inbouwzenders.html). Die koppel je dan via de ICS-2000 aan je lamp.
Ok, bedankt voor info. Ik heb bijna overal kaku schakelaars, nu dus een keer ikea trafdri geprobeerd en aangezien ik de garderobe bedien vanuit regels zonsondergang etc is dat hier geen probleem.
Met de schakelaar op de stroomkabel doelde ik op de functionaliteit na het “smart” maken, jij beantwoord dat al, die funct is dus geheel verloren.
Met de schakelaar op de stroomkabel doelde ik op de functionaliteit na het “smart” maken, jij beantwoord dat al, die funct is dus geheel verloren.
Thuis heb ik de ICS-2000. Nu wil ik in de hal de verlichting laten schakelen dmv bewegingsmelder. Ontvangen zijn allemaal geinstalleerd en werkend. Nu heeft KAKU een draadloze bewegingsmelder voor binnen, maar die vindt ik er niet heel fraai uitzien. Philips heeft ook een draadloze bewegingsmelder voor binnen die ik persoonlijk veel mooier vind.
Is het mogelijk om de bewegingsmelder van Philips te koppelen op de ICS-2000?
Dat hoeft dus niet. Als je zorgt dat desbetreffende lamp wel continue spanning heeft kun je je wandschakelaar vervangen door een KaKu wandschakelaar (bijv AWST-8800) of achter je bestaande wandschakelaar een AWMT-003 hangen en deze via je ICS de lamp laten bedienen.wienesroa schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:11:
Ok, bedankt voor info. Ik heb bijna overal kaku schakelaars, nu dus een keer ikea trafdri geprobeerd en aangezien ik de garderobe bedien vanuit regels zonsondergang etc is dat hier geen probleem.
Heb je een linkje?rpcrobbie schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:19:
Thuis heb ik de ICS-2000. Nu wil ik in de hal de verlichting laten schakelen dmv bewegingsmelder. Ontvangen zijn allemaal geinstalleerd en werkend. Nu heeft KAKU een draadloze bewegingsmelder voor binnen, maar die vindt ik er niet heel fraai uitzien. Philips heeft ook een draadloze bewegingsmelder voor binnen die ik persoonlijk veel mooier vind.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Sinds een paar dagen "vergeten" alle Iphones in huis de kamers en bijbehorende apparaten.
Alles is in de app is leeg alleen de Siri shortcuts staan er nog.
Ik moet dan uitloggen en opnieuw inloggen dan is alles er weer.
Maar zodra ik de app afsluit of soms ook de volgende dag zonder afsluiten is alles weer verdwenen.
Ik heb de ICS-2000 al gereset, app verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar probleem blijt terugkomen.
Iemand mee bekend?
Opgelost met hulp van helpdesk
Op alle devices app verwijderen, iphone/ipad afsluiten en opnieuw opstarten.
En het werkt weer.
Vraag niet hoe het kan!
Alles is in de app is leeg alleen de Siri shortcuts staan er nog.
Ik moet dan uitloggen en opnieuw inloggen dan is alles er weer.
Maar zodra ik de app afsluit of soms ook de volgende dag zonder afsluiten is alles weer verdwenen.
Ik heb de ICS-2000 al gereset, app verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar probleem blijt terugkomen.
Iemand mee bekend?
Opgelost met hulp van helpdesk
Op alle devices app verwijderen, iphone/ipad afsluiten en opnieuw opstarten.
En het werkt weer.
Vraag niet hoe het kan!
[ Voor 14% gewijzigd door digitalb op 15-11-2019 13:14 ]
Jazeker: https://www2.meethue.com/nl-nl/p/hue-bewegingssensor/8718696743171St@m schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 18:25:
Heb je een linkje?
Anoniem: 1274952
Ik heb een ICS-2000, met moeite heb ik hier al mijn Philips Hue lampen aan weten te koppelen. Volgens de beschrijving moesten de lampen gaan knipperen, dit gebeurde niet maar de lampen werden wel gekoppeld. Daarna nog de afstandsbediening, ook een afstandsbediening van Philips Hue. Bleek niet te werken met de Zigbee-line van KAKU. Dus maar gekeken welke afstandsbediening wel de lampen van Philips Hue én de ICS-2000 ondersteund. Dit bleek de Trust Zyct-202 te zijn. Gekoppeld aan de ICS-2000 ging volgens beschrijving. Daarna de lampen geprobeerd te koppelen aan de afstandsbediening dmv aan knop ingedrukt te houden en te kijken wachten tot er reactie kwam van de lampen. Helaas... 0 resultaat. Ik zit nu dus met een ICS-2000 die gekoppeld is aan de lampen van Philips Hue en een Zyct-202 afstandsbediening die ook gekoppeld is aan de ICS-2000 maar geen verbinding maakt met de lampen. Ik heb voor de ICS-2000 gekozen omdat hier ook het alarmsysteem van KAKU op gekoppeld kan worden. Wie helpt mij verder!
Je kan nu toch regels maken in de app waarmee je de Zyct-202 de Hue lampen aan of uit stuurt? Of dimt of weet ik veel wat er allemaal mogelijk is. Zou niet weten waarom de ab ook nog direct verbinding met de lampen moet hebben.
Omdat deze schakelaar niet verschijnt bij de regels in de app.
Dus moet de afstandsbediening worden aangemeld bij de ICS-2000 om in hetzelfde Zigbee netwerk te komen. Vervolgens dient deze afstandsbediening direct te worden gepaired met de lamp(en).
Dus moet de afstandsbediening worden aangemeld bij de ICS-2000 om in hetzelfde Zigbee netwerk te komen. Vervolgens dient deze afstandsbediening direct te worden gepaired met de lamp(en).
Anoniem: 1274952
Dit klopt inderdaad. De afstandsbediening staat in de app. Als ik vervolgens een regel aan het maken ben zegt de app dat er geen afstandsbediening aanwezig is... Ook het koppelen aan de lampen werkt dus niet direct.ButeobuteoButeo schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:13:
Omdat deze schakelaar niet verschijnt bij de regels in de app.
@Anoniem: 1274952 Dan kun je best eens contact opnemen met de Trust/KlikAan KlikUit helpdesk. Volgens de ervaringen in dit topic denken die goed mee en is dankzij hen al mening probleem opgelost.
In dit topic heb ik al vaker gelezen dat het niet mogelijk is twee ZYCT-202 afstandsbedieningen te koppelen. Je kunt ze weliswaar koppelen maar ze bedienen beiden exact dezelfde lampen (hetgeen in mijn situatie niet wenselijk is).
Ik heb daarom ook geprobeerd de tweede afstandsbediening direct aan m’n GLEDOPTO (met ledstrip) te koppelen zonder de tweede afstandsbediening aan de ICS2000 te koppelen. Dit werkt wel maar de GLEDOPTO is daardoor automatisch losgekoppeld van de ICS2000. Achteraf gezien wel logisch (de afstandsbediening en de lamp vormen dan samen blijkbaar een separaat Zigbee mesh).
Nu kom ik tot mijn vraag. Is het wel mogelijk één ZYCT-202 te koppelen en nog een ander type Zigbee afstandsbediening, bijvoorbeeld van Ikea? Zonder dat deze dezelfde lampen bedienen? Heeft iemand hier dat zo in gebruik? Wat zijn de ervaringen?
Ik heb daarom ook geprobeerd de tweede afstandsbediening direct aan m’n GLEDOPTO (met ledstrip) te koppelen zonder de tweede afstandsbediening aan de ICS2000 te koppelen. Dit werkt wel maar de GLEDOPTO is daardoor automatisch losgekoppeld van de ICS2000. Achteraf gezien wel logisch (de afstandsbediening en de lamp vormen dan samen blijkbaar een separaat Zigbee mesh).
Nu kom ik tot mijn vraag. Is het wel mogelijk één ZYCT-202 te koppelen en nog een ander type Zigbee afstandsbediening, bijvoorbeeld van Ikea? Zonder dat deze dezelfde lampen bedienen? Heeft iemand hier dat zo in gebruik? Wat zijn de ervaringen?
Volgens mij alleen als de lamp het zelf ondersteund om vanuit twee netwerken bediend te worden.fjansma schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:46:
In dit topic heb ik al vaker gelezen dat het niet mogelijk is twee ZYCT-202 afstandsbedieningen te koppelen. Je kunt ze weliswaar koppelen maar ze bedienen beiden exact dezelfde lampen (hetgeen in mijn situatie niet wenselijk is).
Wat trouwens ook wel wil werken, en dat is dus bij de IKEA-afstandsbedieningen het geval, is dat je de ene afstandsbediening koppelt aan de andere. Dan vallen ze ook in hetzelfde netwerk.
[ Voor 8% gewijzigd door xFeverr op 15-11-2019 13:38 ]
Hoe heb je hem gekoppeld?BaRF schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:07:
[...]
yep, had 1 kale niet-ikea lamp in de woonkamer met zo'n ontwerp, geschakeld met een oud kaku stopcontactje - dus bij commando "lampen uit" bleef die branden
[Afbeelding]
Hallo allen,
Als beginnend gebruiker heb ik direct al een vraag die ik eigenlijk nog niet tegengekomen ben op dit forum of elders.
Ik heb een buitenlamp, daar zit een sensor in voor de dag/nacht functie. Deze moet nog geplaatst worden.
Ik heb ook een KaKu schermersensor ABST604. Kan ik deze nou enigszins uit elkaar halen en dan op de plaats van de lichtsensor in de buitenlamp zetten??? De ABST is te dik om hem er compleet in te zetten, dan kan de waterdichte behuizing er niet meer op. De ogen vallen precies bij elkaar dat is dus al meegenomen.
Of misschien een andere oplossing door het oog te verlengen en de rest van de sensor binnen te plaatsen?
Ik zoek dus ook een foefje om het ding uit elkaar te halen, en of het ook wel mogelijk is??
De clou is dus om de schemersenor ook voor binnen te gebruiken en ook voor de buitenlamp.
Ik heb een ICS-2000 en het koppelen enzo daar kom ik zeker uit.
groetjes
Ton
Als beginnend gebruiker heb ik direct al een vraag die ik eigenlijk nog niet tegengekomen ben op dit forum of elders.
Ik heb een buitenlamp, daar zit een sensor in voor de dag/nacht functie. Deze moet nog geplaatst worden.
Ik heb ook een KaKu schermersensor ABST604. Kan ik deze nou enigszins uit elkaar halen en dan op de plaats van de lichtsensor in de buitenlamp zetten??? De ABST is te dik om hem er compleet in te zetten, dan kan de waterdichte behuizing er niet meer op. De ogen vallen precies bij elkaar dat is dus al meegenomen.
Of misschien een andere oplossing door het oog te verlengen en de rest van de sensor binnen te plaatsen?
Ik zoek dus ook een foefje om het ding uit elkaar te halen, en of het ook wel mogelijk is??
De clou is dus om de schemersenor ook voor binnen te gebruiken en ook voor de buitenlamp.
groetjes
Ton
Ik zou die Kaku schemersensor niet uit elkaar halen. Het is nl, helemaal niet nodig dat die per se op de lamp zit of uberhaupt in de buurt. Ik zou dan in die lamp de lichtsensor uitschakelen/omzeilen en die Kaku schemersensor op een willekeurige plek neerzetten waar schemer goed gemeten kan worden.Tonio1969 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 22:10:
Hallo allen,
groetjes
Ton
Andere optie is om die schemersensor helemaal niet te gebruiken en in de ICS2000 een regel aan te maken die zonsondergang/zonsopkomst als trigger heeft (evt. een uurtje vroeger). Zo doe ik dat tenminste wel met mijn tuinverlichting. Gaat dan altijd het hele jaar door netjes aan vlak voordat het donker begint te worden.
@ Palomar
Ja ik denk dat dat het eenvoudigste is. De sensor kan ik bijv op de 1e etage naar buiten laten kijken.
Het was een idee wat in me opkwam en dan wil je wel eens wat proberen he.
Ja ik denk dat dat het eenvoudigste is. De sensor kan ik bijv op de 1e etage naar buiten laten kijken.
Het was een idee wat in me opkwam en dan wil je wel eens wat proberen he.
@Tonio1969 Waarom laat je het niet gewoon regelen door de schemerschakelaar van de lamp zelf? Klinkt als een ingewikkelde oplossing die exact hetzelfde doet. alleen via 2 omwegen.
Anoniem: 74011
Laatste batch van Ikea werkt idd niet. Had Kaku gemaild:reuvje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:19:
Iemand een idee?
Vraag Kaku:
" Nu heb ik vandeweek nieuwe lampen van ikea erbij gehaald gehaald en deze zijn niet te koppelen met deze remote. Het gaat om t volgende type: LED1732G 11. De vorige batch LED1545G12. zijn prima te koppelen"
Antwoord Kaku:
Beste
Wij hebben dezelfde lamp hier heen laten komen en deze ook getest om te koppelen met de ICS-2000 en de ZYCT-202.
Het koppelen met de ICS-2000 werkt.
Het koppelen met de ZYCT-202 echter niet, ook niet als we de lamp resetten en enkel en alleen met de ZYCT-202 willen koppelen.
Wij hebben de lamp ook getest met een Philips Hue zender en ook deze wil niet koppelen.
Het lijkt er sterk op dat IKEA de firmware in de lampen heeft aangepast waardoor het Touchlink koppelen niet meer werkt met andere merken.
Waarschijnlijk zal IKEA wel met een firmware update komen echter hebben wij hier geen zicht op.
Wij zelf hebben ook Zigbee lampen die wel te koppelen zijn met zowel de ICS-2000 en de ZYCT-202: https://www.klikaanklikui...draadloze-led-lampen.html
Helaas hebben wij voor deze IKEA lamp op dit moment geen oplossing, het probleem ligt bij IKEA.
Excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet / Kind regards,
Erik van Ham | Allround Support Employee
Nou, goed antwoord en wel netjes dat ze het zelfs testen met een Philips Hue afstandsbediening.Anoniem: 74011 schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:00:
[...]
Laatste batch van Ikea werkt idd niet. Had Kaku gemaild:
Vraag Kaku:
" Nu heb ik vandeweek nieuwe lampen van ikea erbij gehaald gehaald en deze zijn niet te koppelen met deze remote. Het gaat om t volgende type: LED1732G 11. De vorige batch LED1545G12. zijn prima te koppelen"
Antwoord Kaku:
Beste
Wij hebben dezelfde lamp hier heen laten komen en deze ook getest om te koppelen met de ICS-2000 en de ZYCT-202.
Het koppelen met de ZYCT-202 echter niet, ook niet als we de lamp resetten en enkel en alleen met de ZYCT-202 willen koppelen.
Wij hebben de lamp ook getest met een Philips Hue zender en ook deze wil niet koppelen.
Het lijkt er sterk op dat IKEA de firmware in de lampen heeft aangepast waardoor het Touchlink koppelen niet meer werkt met andere merken.
Waarschijnlijk zal IKEA wel met een firmware update komen echter hebben wij hier geen zicht op.
Wij zelf hebben ook Zigbee lampen die wel te koppelen zijn met zowel de ICS-2000 en de ZYCT-202: https://www.klikaanklikui...draadloze-led-lampen.html
Helaas hebben wij voor deze IKEA lamp op dit moment geen oplossing, het probleem ligt bij IKEA.
Misschien een idee om contact op te nemen met IKEA? Ik vrees alleen dat ze niet zo ver gaan.
De lamp en de ZYCT-202 aan de ICS koppelen en een regel aanmaken hiervoor. Dan kan je het wel met de afstandbediening de lamp aan en uit doen. Alleen geen idee hoe het met dimmen werkt dan. Thuis hangt de ZYCY wel aan de muur maar wordt nauwelijks nog gebruikt gezien alles via sensors en timers gaat en eventueel Google Home.Anoniem: 74011 schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:00:
[...]
Vraag Kaku:
Antwoord Kaku:
Beste
[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 18-11-2019 09:37 ]
De ZYCT-202 is niet beschikbaar in regels.Erwin_83 schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:34:
[...]
De lamp en de ZYCT-202 aan de ICS koppelen en een regel aanmaken hiervoor. Dan kan je het wel met de afstandbediening de lamp aan en uit doen. Alleen geen idee hoe het met dimmen werkt dan. Thuis hangt de ZYCY wel aan de muur maar wordt nauwelijks nog gebruikt gezien alles via sensors en timers gaat en eventueel Google Home.
Ok. Vermoed dat ik de Ayct-202 heb, daar kan het wel mee.
Zo te zien komt Trust binnenkort ook met een stekker. Dit is tevens dan hun eerste Zigbee 3.0 device.
https://zigbee.org/zigbee...5d9d9ca6bf9cbb001605c7e6/
Op de zelfde manier als de andere lampen, dus een dimbare zigbee lamp (en 6x uit en aan
Heb meerdere ikea lampen, maar ddie filament lampen krijg ik niet gekoppeld. Na het resetten blijft de lamp zachtjes knipperen, meer gebeurd er niet. De ics ziet de lamp niet
als ik de lampen hier opzoek: https://zigbee.org/zigbee...is%20not%20blank%22%7D%5DAnoniem: 74011 schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:00:
[...]
Vraag Kaku:
Antwoord Kaku:
Beste
Dan is degene die wel koppelt een "zigbee light link"
En degene die niet koppelt een "zigbee 3.0"
Denk dat daar het verschil zit. Voorzover ik weet is zigbee 3.0 backwards compatible, maar misschien wel niet hybride (light link en 3.0 in dezelfde koppeling) ofzo?
[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 19-11-2019 10:38 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Hallo hallo! Ben oppervlakkig bezig met wat domotica en dan alleen eigenlijk met verlichting en wat slimme stekkers tot nu toe. Heb de gehele benedenverdieping via een Hue Bridge en Google Home (2 speakers) gekoppeld en dat werkt alleraardigst. Ook de buitenverlichting draait mooi mee. Nu ben ik aan het kijken om onze rolluiken ook te koppelen, maar daar heb je een Connexoon RTS, Tahoma box of zelfs een Homey voor nodig. Nu kwam ik de ICS-2000 ook tegen en daar kun je dus ook je RTS-rolluiken van Somfy aan koppelen lees ik. Gaat dit werken zonder verdere extra's buiten de Somfy RTS-rolluiken + Telis 4 RTS?
Klopt het dat er alleen 1-weg communicatie is? Dus dat je wel een opdracht kunt geven, maar geen feedback in de app dat dat de rolluiken daadwerkelijk dicht zijn?
En wat zijn de ervaringen van ICS-2000 icm Google Home?
Klopt het dat er alleen 1-weg communicatie is? Dus dat je wel een opdracht kunt geven, maar geen feedback in de app dat dat de rolluiken daadwerkelijk dicht zijn?
En wat zijn de ervaringen van ICS-2000 icm Google Home?
[ Voor 3% gewijzigd door Frituurman op 21-11-2019 12:46 ]
"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh
Met rolluiken geen ervaring, Google home en de ICS werken bij mij prima.
Somfy RTS rolluiken koppelen aan de ICS-2000 werkt prima. Je hebt inderdaad een afstandsbediening nodig om de motor te koppelen.Frituurman schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:45:
<knip>
Nu kwam ik de ICS-2000 ook tegen en daar kun je dus ook je RTS-rolluiken van Somfy aan koppelen lees ik. Gaat dit werken zonder verdere extra's buiten de Somfy RTS-rolluiken + Telis 4 RTS?
<knip>
(uit mijn hoofd: in de KaKu app een apparaat toevoegen --> Somfy RTS --> Zonwering/rolluik --> op de programm knop van de afstandsbediening drukken --> in de app op 'verbinden' en klaar is klara)
Deze verbinding is inderdaad slechts één weg communicatie.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Hulde. Waar zouden we zijn zonder GoT.
Inmiddels heb ik al de mail gekregen dat mijn bestelling is verwerkt. Thnx!
"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh
Ik weet dat de vraag vaker is gesteld. Ik heb er ook nog geen antwoord op gevonden. Maar mogelijk heeft iemand iets bedacht.
Is het op de en of andere manier mogelijk om de ICS-2000 een extern event te laten triggeren? Dus bv IFTTT een zet geven?
Dat zou enorm veel extra mogelijkheden geven. Dan kan je zoiets als: Het is donker in de gang, er is beweging. Doe het licht aan via de ICS en stuur een berichtje naar mijn telegram account. Of zet via mijn Harmony de TV aan.
Ik weet dat andersom via een trucje met Olisto wel kan.
Is het op de en of andere manier mogelijk om de ICS-2000 een extern event te laten triggeren? Dus bv IFTTT een zet geven?
Dat zou enorm veel extra mogelijkheden geven. Dan kan je zoiets als: Het is donker in de gang, er is beweging. Doe het licht aan via de ICS en stuur een berichtje naar mijn telegram account. Of zet via mijn Harmony de TV aan.
Ik weet dat andersom via een trucje met Olisto wel kan.
[ Voor 25% gewijzigd door Ortep op 21-11-2019 14:46 ]
Ik denk niet dat het kan zonder dat KaKu een api daarvoor vrij geeft. Je zal dan eerder met een tussenlaag moeten gaan werken zoals met Domoticz oid.
Misschien kun je nog wat "trucen" middels een android applicatie met triggers (Tasker/Automateit) en die weer te laten koppelen met IFTTT. De trigger kan dan een message van ICS2000 (je kan een bericht sturen naar je telefoon indien een actie is gedaan).
Geen idee of het kan, ik denk gewoon hardop
Misschien kun je nog wat "trucen" middels een android applicatie met triggers (Tasker/Automateit) en die weer te laten koppelen met IFTTT. De trigger kan dan een message van ICS2000 (je kan een bericht sturen naar je telefoon indien een actie is gedaan).
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Yep, maar dan moet je nog steeds op de een of andere manier de info uit de ICS zien te krijgen. Als dat makkelijk was dan werkte het alrenzo4000 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:55:
Ik denk niet dat het kan zonder dat KaKu een api daarvoor vrij geeft. Je zal dan eerder met een tussenlaag moeten gaan werken zoals met Domoticz oid.
Je kan een bericht naar je telefoon laten sturen. Nadeel is dat als je telefoon 'slaapt' dat er dan niets gebeurt en alle dingen tegelijk als hij weer wakker wordt. Ik heb w er wel mee gespeeld.De trigger kan dan een message van ICS2000 (je kan een bericht sturen naar je telefoon indien een actie is gedaan).
[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 21-11-2019 15:13 ]
Dan de ICS ertussenuit en met een RPi / Synology een Domoticz severtje draaien met een sender/reiciever en daar al je KaKu producten mee koppelen. Dat creëert heel veel meer vrijheid, maar ook een investering.Ortep schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:06:
[...]
Yep, maar dan moet je nog steeds op de een of andere manier de info uit de ICS zien te krijgen. Als dat makkelijk was dan werkte het alDomoticz kan toch ook niet de status van de ICS vinden?
[...]
Ik denk dat je met de ICS daarin dan voor te beperkt bent (voor de gemiddelde consument natuurlijk niet, daar zijn de mogelijkheden die een ICS heeft zelfs te uitgebreid).
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Dat heb ik geprobeerd met een Conbee 2 stick. Toen verloor ik dus acuut de mogelijkheid om voice commando's te geven. Dat is ook wel weer op te lossen maar dan heb je systemen die dingen doen die andere systemen in de cloud weer kunnen gebruiken om weer andere systemen aan te sturen. Bovendien moet je een programmeer omgeving of 2-3 gaan leren. En dan maar hopen dat het ook nog werkt als mijn vrouw alleen thuis is. Het geld is het probleem niet echt. Maar wel dingen als een eigen domein maken, goochelen met certificaten en revers DNSrenzo4000 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:17:
[...]
Dan de ICS ertussenuit en met een RPi / Synology een Domoticz severtje draaien met een sender/reiciever en daar al je KaKu producten mee koppelen. Dat creëert heel veel meer vrijheid, maar ook een investering.
Ik denk dat je met de ICS daarin dan voor te beperkt bent (voor de gemiddelde consument natuurlijk niet, daar zijn de mogelijkheden die een ICS heeft zelfs te uitgebreid).
Het gaat mij niet om een hobby project om te kijken of het kan. Maar om een systeem dat gewoon moet werken zonder dat ik 3 keer per week moet ingrijpen.
Dan kan het niet ... leren leven met de beperkingen van KaKu. Je kan altijd proberen een request in te schieten, maar ik geef je weinig kans aangezien de ontwikkelingen van KaKu erg minimaal zijn.
Hallo allen,
Sinds 2 weken ben ik ook gebruiker van KaKu.
Nu heb ik een 2-tal vragen.
1 - Ik wil een bewegingssensor plaatsen voor verlichting te schakelen.
Maar deze moet niet reageren op de katten??
Iemand een advies?
2 - De Philips Hue ledlampen, die je alleen als lamp koopt dus zonder bediening, kan ik die nou zo aan de ICS-2000 koppelen???
Ik meen zelf van wel, maar ik twijfel.
Alvast bedankt.
Ton
Iemand een advies?
2 - De Philips Hue ledlampen, die je alleen als lamp koopt dus zonder bediening, kan ik die nou zo aan de ICS-2000 koppelen???
Alvast bedankt.
Ton
1. Katten de deur uit ...
2. Ja
2. Ja
Hij reageert hier ook al slecht op de kinderen als de sensor op een meter of hoger zit, dus tenzij je katten meer dan 13 kilo wegen, zal het meestal wel goedkomen Je kan ook altijd een deel afplakken aan de onderkant.Tonio1969 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:42:
Hallo allen,
Iemand een advies?
Alvast bedankt.
Ton
[ Voor 4% gewijzigd door OmeJoyo op 22-11-2019 11:22 ]
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Volgens mij is Olisto de enige die dat kan op dat niveau. Ik gebruik bv Olisto voor een geofence om op basis van mijn locatie de ICS2000 te sturen. En Olisto heeft dan ook weer een IFTTT koppeling, als je nog meer afhankeljikheden wilt ;-)Ortep schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:44:
Ik gebruik Olisto ook. Maar die kan het juist niet. Wat jij doet kan prima. Van buiten af iets naar de ICS-2000 sturen. Dus bv je locatie via Olisto oppikken. Dan als je thuis komt de ICS het licht laten aan doen.Nic schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:06:
[...]
Volgens mij is Olisto de enige die dat kan op dat niveau. Ik gebruik bv Olisto voor een geofence om op basis van mijn locatie de ICS2000 te sturen. En Olisto heeft dan ook weer een IFTTT koppeling, als je nog meer afhankeljikheden wilt ;-)
Maar je kan dus niet bv registreren dat je bewegingssensor de ICS heeft getriggerd om dan bv een appje te sturen naar iemand. Of dat iemand op de bel heeft gedrukt. Je kan de ICS wel een alert laten geven op je telefoon. Maar die komt alleen aan als je telefoon wakker is. Daar kan rustig 10 minuten tussen zitten.
Ik ben trouwens niet echt onder de indruk van de locatie bepaling van Olisto. Dat gaat met grote regelmaat mis. Ik gebruik mijn Tado Thermostaat als trigger voor wel of niet thuis. Dat gaat een stuk beter via een webhook.
Zoals je al zegt: Veel te veel afhankelijkheid en daar wilde ik nu juist van af.
Hier reageren de KaKu zigbee bewegingssensors wel op de katten (4,5 kilo). Door de sensors slim te plaatsen en wat omhoog te richten is dit te voorkomen.Tonio1969 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:42:
Hallo allen,
Iemand een advies?
Alvast bedankt.
Ton
Ik heb de non-zigbee, de zigbee monteer je standaard ook hoger zo te zien.Erwin_83 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:04:
[...]
Hier reageren de KaKu zigbee bewegingssensors wel op de katten (4,5 kilo). Door de sensors slim te plaatsen en wat omhoog te richten is dit te voorkomen.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
klopt de technische unie heeft ze al in het assortiment, alleen nog niet leverbaar.fjansma schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:33:
Zo te zien komt Trust binnenkort ook met een stekker. Dit is tevens dan hun eerste Zigbee 3.0 device.
2 type 1x 2300 w artikelnummer 70221
en 1x 3500 w artikelnummer 70255
Je zou de bewegingsmelder een kwartslag kunnen draaien en dan de onderkant afdekken met afdekschijfjes. Deze zijn meegelegeverd met de bewegingssensor voor binnen.Tonio1969 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:42:
Iemand een advies?
https://www.klikaanklikui...loze-bewegingssensor.html
Hoi, ik heb op Amazon een aantal hue lampen besteld (waren maar €7,50).Anoniem: 1274952 schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:58:
Ik heb een ICS-2000, met moeite heb ik hier al mijn Philips Hue lampen aan weten te koppelen. Volgens de beschrijving moesten de lampen gaan knipperen, dit gebeurde niet maar de lampen werden wel gekoppeld. Daarna nog de afstandsbediening, ook een afstandsbediening van Philips Hue. Bleek niet te werken met de Zigbee-line van KAKU. Dus maar gekeken welke afstandsbediening wel de lampen van Philips Hue én de ICS-2000 ondersteund. Dit bleek de Trust Zyct-202 te zijn. Gekoppeld aan de ICS-2000 ging volgens beschrijving. Daarna de lampen geprobeerd te koppelen aan de afstandsbediening dmv aan knop ingedrukt te houden en te kijken wachten tot er reactie kwam van de lampen. Helaas... 0 resultaat. Ik zit nu dus met een ICS-2000 die gekoppeld is aan de lampen van Philips Hue en een Zyct-202 afstandsbediening die ook gekoppeld is aan de ICS-2000 maar geen verbinding maakt met de lampen. Ik heb voor de ICS-2000 gekozen omdat hier ook het alarmsysteem van KAKU op gekoppeld kan worden. Wie helpt mij verder!
Ik lees echter dat je deze eerst dient te resetten, dat moet via de hue afstandbediening. (aan-uit knop voor 10sec)
Ook lees ik dat ze koppelbaar zijn aan e ICS-2000, maar niet aan de Zyct-202?
Ik heb beide, ik wil ze zowel in het netwerk hangen, als via de Zyct-202 ... is jou dit al gelukt?
@ Pred,
Hoe simpel kan het zijn. Bedankt.
Hoe simpel kan het zijn. Bedankt.
Ik ben al even aan het zoeken, maar lijk het niet te kunnen vinden (of het bestaat gewoon niet). Ik wil graag in de schuur, waar ik alleen TL verlichting heb, de TL verlichting aan laten gaan op het moment dat er beweging is.
Ik heb gewoon een schakelaar waarmee ik de verlichting aan/uit zet.
Volgens mij moet ik dan niet zoiets hebben: https://www.klikaanklikui...gebouwde-mini-zender.html
Of wel?
Uiteraard i.c.m. een bewegingssensor (schakelaar hoeft niet meer functioneel te zijn vervolgens).
Volgens mij moet ik dit hebben: https://www.klikaanklikui...niversele-schakelaar.html klopt dat?
Ik heb gewoon een schakelaar waarmee ik de verlichting aan/uit zet.
Volgens mij moet ik dan niet zoiets hebben: https://www.klikaanklikui...gebouwde-mini-zender.html
Of wel?
Uiteraard i.c.m. een bewegingssensor (schakelaar hoeft niet meer functioneel te zijn vervolgens).
Volgens mij moet ik dit hebben: https://www.klikaanklikui...niversele-schakelaar.html klopt dat?
[ Voor 20% gewijzigd door St@m op 29-11-2019 10:27 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Als je de bestaande schakelaar gewoon nog wel kunnen gebruiken zoals je gewend bent dan kun je deze bijvoorbeeld gebruiken:
https://www.klikaanklikui...ni-inbouw-schakelaar.html
Vervolgens plaats je ook deze in de ruimte om op basis van beweging een signaal te sturen naar de KaKu ontvanger achter je wandschakelaar:
Vervolgens plaats je ook deze in de ruimte om op basis van beweging een signaal te sturen naar de KaKu ontvanger achter je wandschakelaar:
Hmm, toch wel dus.renzo4000 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:32:
Als je de bestaande schakelaar gewoon nog wel kunnen gebruiken zoals je gewend bent dan kun je deze bijvoorbeeld gebruiken:
Ach, is ook prima om de bestaande schakelaar te blijven gebruiken, al zal niemand hem gaan gebruiken.
Zit me toch nog even in te lezen op de AMU-500, maar dat is ook wel een interessant ding. Weet nog niet waar ik die dan moet toepassen
Vandaag maar even een boel aankopen doen bij Hornbach aangezien zo ongeveer alle bouwmarkten 20% korting hebben, en zij nog eens 10% op de laagste prijsgarantie gooien.. toch ~25% korting op alle KaKu dingen bij Hornbach zo ongeveer.
Maar wat wil je met die AMU-500 dan? Die is meer bedoeld voor je bronnen waar je tijdelijke actie naar toe stuurt (al kan hij ook gewoon "dom" aan/uit" schakelen). Nadeel is dat ie wat groter is dan de 300 mini waardoor je misschien moeite hebt om hem netjes achter je schakelaar te krijgen.
Oh, ik zag al iets voorbij komen over het schakelen van de mechanische ventilatie bijvoorbeeld. En inderdaad, het idee was 'dom' schakelen van de TL-verlichting in de schuur.renzo4000 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:41:
Maar wat wil je met die AMU-500 dan? Die is meer bedoeld voor je bronnen waar je tijdelijke actie naar toe stuurt (al kan hij ook gewoon "dom" aan/uit" schakelen). Nadeel is dat ie wat groter is dan de 300 mini waardoor je misschien moeite hebt om hem netjes achter je schakelaar te krijgen.
Nou, nog maar even een reactie. Vandaag heel de stad afgezocht, maar mooi niet te vinden. De AWMR-300 niet en ook de AWMR-230 niet.renzo4000 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:32:
Blijkbaar zijn deze uit de handel en vervangen voor de ACM-2300-HC, wil ik die gebruiken moet ik fasedraden gaan trekken naar de lampen.. zit ik ook niet op te wachten. Ik ga nog wel even bedenken wat ik ga doen voor de toiletten.
Voor de garage toch gewoon de AMU-500 meegenomen. Sensor op de binnendeur, sensor op de garagedeur. Werkt perfect.Schakelaar is ook niet meer nodig.
Hmm vreemd inderdaad, misschien dat ze hun productlijn gaan vernieuwen en meer in gaan zetten op zigbee producten (wat mi ook logisch zou zijn). Maar goed, je hebt het no ook goed opgelost!
Is minder netjes, maar je kunt achter de schakelaar de fase doorverbinden met de schakeldraad.St@m schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 20:38:
[...]
moet ik fasedraden gaan trekken naar de lampen..
Als je lamp onder de centraaldoos hangt heb je al fasedraad bij je lamp.
Klopt, vanmorgen de boel geïnstalleerd:)Frappuccino schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:28:
Als je lamp onder de centraaldoos hangt heb je al fasedraad bij je lamp.
Van de week 2 van de Ikea Tradfri dimbare led806lm(LED1836G9) icm zo'n kleine schakelaar, waar je ze ook mee kunt dimmen, gekocht.
We hebben al behoorlijk wat verschillende Tradfri lampen(E14 en E27), dimbare 1000lm en multi color, die allemaal via de ICS-2000 worden bedient.
De 1000lm dimbare Ikea Tradfri Ledlampen worden zowel via de ics-2000 gestuurd als via de IKEA Tradfri bewegingssensor(direct)
Nu wil ik deze 806lm Tradfri LED lampen ook zowel via de ICS-2000, als direct via de kleine meegeleverde schakelaar te kunnen bedienen.
Het lukt me echter niet. Als ik ze eerst(na reset) koppel met de ics-2000 en daarna met de schakelaar, geeft de ics-2000 ze weer als 'offline' en kan deze ze niet meer bedienen. Als ik ze eerst met de meegeleverde schakelaar koppel, lukt het niet om ze te koppelen aan de ics-2000.
Ik krijg ze dus alleen aan de ics-2000 gekoppeld direct na een reset van de lamp.(dus 7x achter elkaar aan zetten, dan gaat de lamp knipperen en gelijk op 'connect' klikken in de klikaanklikuit app).
In een andere post zag ik hoe iemand een Philips Hue remote aan de ics-2000 had toegevoegd. Dus dit ook geprobeerd met de kleine Tradfri afstandsbediening. Tot mijn verbazing gaf de klikaanklikuit app aan dat de koppeling geslaagd was. Helaas is ook deze niet in rules op te nemen.
Vervolgens geprobeerd de schakelaar dicht bij de lamp te houden, om hem op die manier aan de Tradfri lampen te koppelen, maar helaas, daarna geeft de ics-2000 de lamp weer 'offline' en kan die hem dus niet meer bedienen.
HET WERKT NA HEEL VEEL PROBEREN TOCH!
1) Eerst Tradfri lampen koppelen aan ics-2000. Ik doe dit met een fitting die rechtstreeks in het stopcontact kan(met een stekker dus. Soms werkte dit gelijk en soms kreeg ik de lampen maar niet in reset. Ik denk dat het belangrijk is voor het resetten van de Tradfri lampen dat bij het aan/uit schakelen 1 van de aders verbonden blijft met het net.)
2) koppel de Tradfri remote schakelaar/dimmer aan de ics-2000 als 'zigbee remote'. Doe dit door eerst op 'next' te drukken in de klikaanklikuit app voor het koppelen(laatste stap waar het zoeken start, dat 4x snel op de 'koppel' knop van de remote(is reset) en Dan koppel knop ingedrukt houden totdat groen vinkje in de app komt dat koppelen geslaagd is.
3) koppel de Tradfri LED lamp die reeds gekoppeld is met de ics-2000 en die je ook wilt bedienen met de Tradfri remote schakelaar kort los van het lichtnet en daarna weer aan, druk gelijk op de 'koppel' knop van de Tradfri remote schakelaar en houdt deze ingedrukt tot de lamp langzaam harder en zachter gaat branden en uiteindelijk even knippert.
Je kan stap 3 herhalen voor nog meer Tradfri lampen, zodat ze gelijk aan/uit/gedimd worden met de Tradfri remote schakelaar.
Natuurlijk kun je ook een zigbee group in de klikaanklikuit app aanmaken om meerdere lampen daarmee tegelijk te laten gaan.
Nu wil ik nog een Tradfri remote schakelaar koppelen aan de ics-2000, maar tot nu wil dat nog niet lukken, terwijl ik de eerste zelfs al weer even verwijderd had en snel opnieuw weer kon koppelen. Zou de ics-2000 maar 1 Zigbee remote toe laten??
In een Twitter bericht had klikaanklikuit support mij laten weten dat slechts 1 zigbee remote aan de ics-2000 toegevoegd kan worden. Dat betekent echter niet dat je niet meerdere zigbee remotes direct gekoppeld op zigbee lampen en parallel de lampen ook kan bedienen via de ics-2000!
Om nog een Tradfri remote schakelaar koppelen aan de ics-2000 om andere zigbee lampen zowel met app als met de remote schakelaar te kunnen bedienen, heb ik de in stap 2 toegevoegde remote in de klikaanklikuit app verwijderd.
Vervolgens opnieuw stap 2 gedaan in een ander vertrek in de app(waar de zigbee lampen bevinden die ik nu wil koppelen aan zowel remote als ics-2000) Daarna stap 3 voor de betreffende lampen.
Ik had voor deze lampen al een zigbee groep in de klikaanklikuit app gemaakt, maar na stap 3 werkte die niet meer via de app.(wel de individuele lampen). Dus deze groep verwijderd en opnieuw aangemaakt met de betreffende lampen.
We hebben al behoorlijk wat verschillende Tradfri lampen(E14 en E27), dimbare 1000lm en multi color, die allemaal via de ICS-2000 worden bedient.
De 1000lm dimbare Ikea Tradfri Ledlampen worden zowel via de ics-2000 gestuurd als via de IKEA Tradfri bewegingssensor(direct)
Nu wil ik deze 806lm Tradfri LED lampen ook zowel via de ICS-2000, als direct via de kleine meegeleverde schakelaar te kunnen bedienen.
Het lukt me echter niet. Als ik ze eerst(na reset) koppel met de ics-2000 en daarna met de schakelaar, geeft de ics-2000 ze weer als 'offline' en kan deze ze niet meer bedienen. Als ik ze eerst met de meegeleverde schakelaar koppel, lukt het niet om ze te koppelen aan de ics-2000.
Ik krijg ze dus alleen aan de ics-2000 gekoppeld direct na een reset van de lamp.(dus 7x achter elkaar aan zetten, dan gaat de lamp knipperen en gelijk op 'connect' klikken in de klikaanklikuit app).
In een andere post zag ik hoe iemand een Philips Hue remote aan de ics-2000 had toegevoegd. Dus dit ook geprobeerd met de kleine Tradfri afstandsbediening. Tot mijn verbazing gaf de klikaanklikuit app aan dat de koppeling geslaagd was. Helaas is ook deze niet in rules op te nemen.
Vervolgens geprobeerd de schakelaar dicht bij de lamp te houden, om hem op die manier aan de Tradfri lampen te koppelen, maar helaas, daarna geeft de ics-2000 de lamp weer 'offline' en kan die hem dus niet meer bedienen.
1) Eerst Tradfri lampen koppelen aan ics-2000. Ik doe dit met een fitting die rechtstreeks in het stopcontact kan(met een stekker dus. Soms werkte dit gelijk en soms kreeg ik de lampen maar niet in reset. Ik denk dat het belangrijk is voor het resetten van de Tradfri lampen dat bij het aan/uit schakelen 1 van de aders verbonden blijft met het net.)
2) koppel de Tradfri remote schakelaar/dimmer aan de ics-2000 als 'zigbee remote'. Doe dit door eerst op 'next' te drukken in de klikaanklikuit app voor het koppelen(laatste stap waar het zoeken start, dat 4x snel op de 'koppel' knop van de remote(is reset) en Dan koppel knop ingedrukt houden totdat groen vinkje in de app komt dat koppelen geslaagd is.
3) koppel de Tradfri LED lamp die reeds gekoppeld is met de ics-2000 en die je ook wilt bedienen met de Tradfri remote schakelaar kort los van het lichtnet en daarna weer aan, druk gelijk op de 'koppel' knop van de Tradfri remote schakelaar en houdt deze ingedrukt tot de lamp langzaam harder en zachter gaat branden en uiteindelijk even knippert.
Je kan stap 3 herhalen voor nog meer Tradfri lampen, zodat ze gelijk aan/uit/gedimd worden met de Tradfri remote schakelaar.
Natuurlijk kun je ook een zigbee group in de klikaanklikuit app aanmaken om meerdere lampen daarmee tegelijk te laten gaan.
Nu wil ik nog een Tradfri remote schakelaar koppelen aan de ics-2000, maar tot nu wil dat nog niet lukken, terwijl ik de eerste zelfs al weer even verwijderd had en snel opnieuw weer kon koppelen. Zou de ics-2000 maar 1 Zigbee remote toe laten??
In een Twitter bericht had klikaanklikuit support mij laten weten dat slechts 1 zigbee remote aan de ics-2000 toegevoegd kan worden. Dat betekent echter niet dat je niet meerdere zigbee remotes direct gekoppeld op zigbee lampen en parallel de lampen ook kan bedienen via de ics-2000!
Om nog een Tradfri remote schakelaar koppelen aan de ics-2000 om andere zigbee lampen zowel met app als met de remote schakelaar te kunnen bedienen, heb ik de in stap 2 toegevoegde remote in de klikaanklikuit app verwijderd.
Vervolgens opnieuw stap 2 gedaan in een ander vertrek in de app(waar de zigbee lampen bevinden die ik nu wil koppelen aan zowel remote als ics-2000) Daarna stap 3 voor de betreffende lampen.
Ik had voor deze lampen al een zigbee groep in de klikaanklikuit app gemaakt, maar na stap 3 werkte die niet meer via de app.(wel de individuele lampen). Dus deze groep verwijderd en opnieuw aangemaakt met de betreffende lampen.
[ Voor 66% gewijzigd door floriszz op 21-12-2019 22:25 ]
Kwam ik er gisteravond achter dat de TL verlichting in de garage altijd aanstaat als ik naar de garage ga.. zou toch niet moeten kunnen. Regel is dat wanneer de garagedeur opengaat de lamp pas aangaat...
Zoeken zoeken.. geen rare dingen in de regels..
Bedenk ik me ineens dat het wel eens zou kunnen zijn dat als er beweging is in de woonkamer de lamp in de garage aangaat.. getest, en ja hoor..
Waarschijnlijk was er beweging in de woonkamer op het moment dat ik zaterdag aan het koppelen was, koppelt het systeem dus automatisch de sensor aan de lamp in de garage.
Verder zo ongeveer het hele huis nu gedaan. Alleen de kinderkamers moeten nog, maar dat ga ik pas van het zomer doen met de verbouwing.
Ik moet zeggen dat het allemaal redelijk werkt. Perfect is het zeker niet, ik heb vaak zat nog discussies met de rest van het gezin als er weer iets niet/ halfbakken werkt. Vaak zat dat er een bewegingssensor zit te slapen of iets dergelijks. Dat is gewoon zonde. In mijn beleving is het product gewoon net niet helemaal goed genoeg om het aan iemand anders aan te raden. Ik kan er wel mee uit de voeten, maar zodra je met bewegingssensoren en deursensoren aan de gang gaat werkt het allemaal net niet goed genoeg.
Het hele idee van een slim huis is dat je nergens meer over hoeft 'na te denken', maar gelukkig is het wel leuk speelgoed
maar die vijf keer in de maand dat je een donkere gang inloopt en de lamp gaat niet aan is wel frustrerend.
Bedenk ik me ineens dat het wel eens zou kunnen zijn dat als er beweging is in de woonkamer de lamp in de garage aangaat.. getest, en ja hoor..
Waarschijnlijk was er beweging in de woonkamer op het moment dat ik zaterdag aan het koppelen was, koppelt het systeem dus automatisch de sensor aan de lamp in de garage.

Verder zo ongeveer het hele huis nu gedaan. Alleen de kinderkamers moeten nog, maar dat ga ik pas van het zomer doen met de verbouwing.
Ik moet zeggen dat het allemaal redelijk werkt. Perfect is het zeker niet, ik heb vaak zat nog discussies met de rest van het gezin als er weer iets niet/ halfbakken werkt. Vaak zat dat er een bewegingssensor zit te slapen of iets dergelijks. Dat is gewoon zonde. In mijn beleving is het product gewoon net niet helemaal goed genoeg om het aan iemand anders aan te raden. Ik kan er wel mee uit de voeten, maar zodra je met bewegingssensoren en deursensoren aan de gang gaat werkt het allemaal net niet goed genoeg.
Het hele idee van een slim huis is dat je nergens meer over hoeft 'na te denken', maar gelukkig is het wel leuk speelgoed
Ik moet zeggen dat sinds ik met de ICS2000 werk het hele KaKU eco-systeem bij mij thuis goed werkt. Uit mijn hoofd heb ik nu:
- 1x ICS2000
- 1x Deurbel (gong) en knop
- 5x ingebouwde dimmers achter bestaande schakelaars
- 1x wandschakelaar (dubbel + 1x enkel uitgevoerd) met allerlei gekoppelde scenes)
- 1x schemerschakelaar
- 6x stopcontact schakelaars
Het geheel is helemaal ingeregeld met regels/scenes en eigenlijk doe ik helemaal niks meer in huis om handmatig lampen in of uit te schakelen. Afgezien van afwijkende momenten die niet zijn opgenomen als regel.
Ik gebruik daarvoor de wandschakelaar om bijvoorbeeld alle lampen in een keer uit te doen (als ik naar bed ga bijv of juist in te schakelen). Daarnaast is KaKu ook gekoppeld aan mijn Google Home en kan ik perfect individuele lampen aan/uit/dimmen of in een bepaalde ruimte alle lampen inschakelen.
Ik heb nagenoeg nooit een weigeraar. Kortom, de huidige KaKu opstelling werkt bij mij eigenlijk prima. Wellicht ga ik dit nog verder uitbreiden met meer sensoren (deuren, beweging, etc).
- 1x ICS2000
- 1x Deurbel (gong) en knop
- 5x ingebouwde dimmers achter bestaande schakelaars
- 1x wandschakelaar (dubbel + 1x enkel uitgevoerd) met allerlei gekoppelde scenes)
- 1x schemerschakelaar
- 6x stopcontact schakelaars
Het geheel is helemaal ingeregeld met regels/scenes en eigenlijk doe ik helemaal niks meer in huis om handmatig lampen in of uit te schakelen. Afgezien van afwijkende momenten die niet zijn opgenomen als regel.
Ik gebruik daarvoor de wandschakelaar om bijvoorbeeld alle lampen in een keer uit te doen (als ik naar bed ga bijv of juist in te schakelen). Daarnaast is KaKu ook gekoppeld aan mijn Google Home en kan ik perfect individuele lampen aan/uit/dimmen of in een bepaalde ruimte alle lampen inschakelen.
Ik heb nagenoeg nooit een weigeraar. Kortom, de huidige KaKu opstelling werkt bij mij eigenlijk prima. Wellicht ga ik dit nog verder uitbreiden met meer sensoren (deuren, beweging, etc).
Goed om te weten dat die nieuwe Ikea zigbee remote ook werkt. Ik gebruik zelf die ronde met drukknoppen met lampen die zowel met de ICS2000 aangestuurd kunnen worden als met de Ikea remote. Wat daarbij idd belangrijk is, is om de lampen niet te resetten, want dan is de koppeling met de ICS2000 weer kwijt. Het koppelen van de remote met de ICS2000 is in dit geval alleen nodig zodat de remote/ics2000/lampen in hetzelfde zigbee-netwerk zitten. Je kunt de remote daarna niet gebruiken in de ICS2000 voor regels. Hij staat dus een beetje nutteloos in je rijtje met devices.floriszz schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:09:
Van de week 2 van de Ikea Tradfri dimbare led806lm(LED1836G9) icm zo'n kleine schakelaar, waar je ze ook mee kunt dimmen, gekocht.
2) koppel de Tradfri remote schakelaar/dimmer aan de ics-2000 als 'zigbee remote'.
Ik zal ook eens proberen om een tweede Ikea zigbee remote te koppelen. Ben daar in het verleden wel mee bezig geweest en staat me bij dat dat ook niet goed werkte. Maar kan ook komen door iets anders (het is nou eenmaal best wel trial and error af en toe......

Hier zijn de beweging sensors ook bugy...St@m schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:00:
Kwam ik er gisteravond achter dat de TL verlichting in de garage altijd aanstaat als ik naar de garage ga.. zou toch niet moeten kunnen. Regel is dat wanneer de garagedeur opengaat de lamp pas aangaat...
Het hele idee van een slim huis is dat je nergens meer over hoeft 'na te denken', maar gelukkig is het wel leuk speelgoedmaar die vijf keer in de maand dat je een donkere gang inloopt en de lamp gaat niet aan is wel frustrerend.