ralphkeb schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 07:56:
Is het mogelijk om met de asun-650 en eventueel icm de awst-8000 schakelaar een rolluik halverwege of driekwart positie te laten stoppen?
Ik wil dat ze in de ochtend en avond automatisch met zonsopkomst en ondergang automatisch omhoog en omlaag gaan, maar als bijvoorbeeld overdag de zon schijnt ik ze zelf naar een door mij gewenste positie kan zetten.
Wij hebben 3 rolluiken.
Voor het volledig openen en sluiten hebben we 2 scenes in KaKu en we hebben 1 scene waarbij de rolluiken voor 80% dicht gaan;
scene 1: 3 rolluiken omhoog
scene 2: 3 rolluiken omlaag
Daarnaast gebruiken we Olisto om aan de hand van het weer de rolluiken aan te sturen overdag.
Als het weer is zonnig en/of bewolkt en de temperatuur buiten is boven de x graden dan start scene 3.
Scene 3 in KaKu is gebaseerd op de tijd die de rolluiken nodig hebben om 80% dicht te gaan.
Dit is dus het commando om te laten zakken, x seconde vertraging en dan het commando om te stoppen.
Het is dus even spelen met het aantal seconden vertraging om de gewenste instelling te krijgen maar bij ons wekt het prima. Wij hebben 2 rolluiken naast elkaar en ze stoppen op nagenoeg dezelfde hoogte waardoor ze voor het zicht op 1 lijn hangen.
Het is ff puzzelen maar uiteindelijk wel te doen.
In de toekomst zou ik het wel met een eigen weerstationnetje willen uitbreiden zodat de condities wat nauwkeuriger worden.