erikven1978 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:34:
Hallo,
Ik wil graag een afwezigheid detectie aanbrengen in onze kelder, icm de Zigbee bewegingssensor.
Ik krijg dit niet goed voor elkaar.
In dit forum stonden 2 methodes , maar dat werkt niet naar wens.
Voornamelijk omdat de methode bijvoorbeeld een "aan" signaal naar alles stuurt, en dan middels een scène een "uit- timer" timer stopt, en start. Het idee is dan dat zolang er beweging zichtbaar is, de timer opgehoogd blijft worden, zodat de zaak aan blijft.
In de ruimte bevinden zich 3 groepen lampen, en diverse stopcontacten die ik na bijvoorbeeld 15 minuten géén beweging, uitgezet wil hebben. (Iedere keer een aan signaal sturen naar de lampen, dat werkt niet, soms heb ik slechts 1 groep aan, en dan wordt continu alles weer ingeschakeld).
Aan zetten middels de bewegingssensor dat is geen probleem.
Iemand enig idee hoe een goede afwezigheid detectie te maken in de ics2000?
Dit is hoe ik het voor elkaar krijg met beweging via de zigbee bewegings sensor omdat die sensor bij wel of geen beweging meteen schakelt.
Regels
Beweging gedetecteerd aan
Start scène lamp aan
Stop scène lamp uit
Beweging detecteerd uit
Start scène lamp uit.
Stop scène lamp aan(alleen als de scène een timer heeft)
Scènes
Aan
Lamp x aan
Uit
Timer x
Lamp uit
Andere manier
Regels
Beweging gedetecteerd Aan
Start Scène lamp x aan
Beweging gedetecteerd Uit
Start scène lamp x uit
Scenes
Aan
Lamp x aan (als je deze weglaat kan je zelf kiezen wat aan gaat en gaat bij geen beweging alles uit nadat de timer x verlopen is bij uit)
Stop scène lamp x uit
Uit
Stop scène lamp aan( wanneer hier een timer inzit)
Timer x
Lamp x uit
(Kleine toevoeging de volgorde is natuurlijk ook van belang)
Erachter gekomen dat een scènes die lopen ook gestopt worden met de uit actie en andersom voorbeeld als dit niet doet.
Je loopt je ruimte binnen lampen gaan aan maar de zigbee sensor ziet even geen beweging.
Gevolg scène van lamp uit wordt gestart vervolgens ziet de sensor beweging en scène lamp aan wordt gestart.
Het probleem is de scène lamp uit loopt nog en je lamp gaat uit na de ingestelde tijd terwijl jij er bent.
Als je een timer hebt lopen op de aan functie en je stopt die niet zal met de volgende aan puls je lamp niet aangaan omdat de scène nog loopt.
Tevens geldt dit ook voor knoppen met scenes voorbeeld wanneer je dit niet doet.
Je drukt je wandschakelaar aan en je hebt daar instaan dat de volgende scène moet worden gestart.
Zet lamp x aan en schakel die uit na een uur als je niet de scène reset met stop gebeurt het volgende.
Je drukt op uit de lamp gaat uit druk je weer op aan is de scène al gestart en gaat de lamp niet aan.
Had zelf nog wel iets en ben benieuwd of anderen dit ook hebben.
Ik heb nu zo een beetje alles op zigbee,maar had heel veel last dat apparaten offline aangaven.
Na van alles geprobeerd te hebben bereik etc etc.
Als laatste een aantal apparaten die op zigbee werken maar reserve staan en aangemeld (niet van spanning voorzien)voor het geval ik iets verzin of stuk gaat verwijderd.
Ineens heb ik geen last meer van langdurig offline zijn
Benieuwd of er ook andere mensen zijn die dit ervaren

of als aanbeveling meldt ze niet aan.
(Alles wat ik aan zigbee heb is van Ikea behalve de bewegings sensoren)
[
Voor 11% gewijzigd door
snippe1983 op 02-12-2018 15:38
]