Een beetje vergeten met de kerst, maar ik heb afgelopen week Burg Blaustein afgerond. Gezien er weinig bijzonderheden zijn te vermelden over de bouw van de kleine uitbreiding aan de burcht zelf heb ik enkel wat foto's van het geheel zoals het er nu bij staat;
De verbouwing van het dak van de originele burcht viel wel wat tegen, of ik heb niet goed opgelet bij de afbreekfase, maar ik moest nog veel verplaatsen/afbreken aan het dak. Daar kwam ook wel een beetje aan het licht dat de originele stenen toch wel minder zijn dan die van de latere uitbreidingen. Niet dat het geheel niet paste, maar je merkt dat het niet hetzelfde is.
Plus:
- Verreweg de meest indrukwekkende set die ik ooit gebouwd heb. Alles wat ik nu op pak zal tegenvallen vrees ik

- Het eindresultaat is prachtig, uiteraard maakt de omvang indruk, maar alle details doen eigenlijk nog veel meer.
- Veel bouwplezier aan gehad, de laatste uitbreiding vond ik zoals al eerder gemeld wat minder, maar totaal genomen was het een super leuke build. Uitdagend was het zeker, maar zelden vervelend/herhalend.
- Het uitbreidingen concept, niet simpelweg modulair, maar echt in de bestaande bouw geïntegreerd. Erg tof en het past ook gewoon, als buitenstaander zie je niet wat de afzonderlijke delen zijn.
- Voor zover mij bekend geen ontbrekende onderdelen over de 5 sets heen (ik kon de uiteindelijke burcht compleet bouwen), wel 2x een slechte mould. 1x vervangen door een Lego onderdeel omdat ik verder wou, de 2e is zonder problemen nagestuurd door BB.
- Prijs/kwaliteit, 870 euro is veel geld voor een stapel plastic steentjes, maar het zijn er wel 22000(!) en dan niet enkel 1x1 tiles. Dat maakt nog geen 4ct per blokje. Tel daarbij op wat het eindresultaat is en je hebt naar mijn idee echt waar voor je geld.
Min:
- Toch het verschil in stenen kwaliteit, de eerste 2 sets waren in mijn geval toch wat minder. Niet onoverkomelijk, maar merkbaar.
- De muren van de Bergfried, hoe dat door de prototype fase is gekomen op deze manier ...
- Het hergebruik van onderdelen uit de vorige delen. Het werd bij alle uitbreidingen gemeld, maar was alleen van toepassing bij de laatste. Ik vond het zelf zeer irritant bouwen (je moest onderdelen over alle uitbreidingen zoeken, maar andere zaten er ook weer teveel bij ...) wat voor een tientje of 2 opgelost had kunnen worden.
- Uitbreiding 4 voegde naar mijn idee niet heel veel toe en was zelfs een beetje te. Het maakt het geheel indrukwekkender, maar een grote stap zoals de andere 3 is het zeker niet. Ook zat er eigenlijk niets nieuws in.
Oordeel:
Ik kan deze build eigenlijk alleen maar aanraden (al is het geen instap set, sommige stukken was echt even puzzelen en de handleiding was niet in alle gevallen heel duidelijk). Je moet er dan nog het budget en de ruimte voor hebben, maar je krijgt er wat voor terug.
Nu nog bedenken wat ik er mee ga doen, het is geen ding wat je in de woonkamer neerzet als display model en hem zo op de hobbykamer laten verstoffen is ook niet ideaal. Moet er alleen nog niet aan denken om dit ding ooit af te breken