TGL T5014 Ford F150 Raptor en de Ford F150 Raptor 42126 van Lego.
Hier zijn ze met zijn tweeën:
Stenen aantal en prijs:
TGL Raptor: 3249
Lego Raptor: 1379
Beiden zonder electronica !
TGL kost rond de 95,- incl shipping ( Vliegtuig )
Lego kost advies 140,-
De TGL is ook met doos te krijgen maar dan is ie een paar tientjes duurder ( moet weer een grotere doos en
verpakking omheen ).
De TGL met toevoeging A is oranje en B is voor de rode. 2 kleuren om uit te kiezen dus. Ik heb de oranje.
Boekjes en bouwstappen:
Het boekje van TGL maakt - zeker in het begin - wat vreemde stappen. Maar daar is wel uit te komen. Het
puzzelen, stapje verder kijken en een beetje prutsen is leuk. TGL heeft het betere papier en mooiere prints.
Bij Lego ben je meer aan het bladeren dan bouwen. Zo weinig stenen per stap schiet niet op en er is ook
geen uitdaging in de bouwstappen. De kwaliteit van het papier en prints van Lego is minder als bij TGL.
Lego heeft wel extra foto's voorin van alle F150 Fords en die vond ik wel leuk om te zien. Het marketing
geblaat voor en soms tijdens het bouwen kan eruit worden gelaten m.i.
Prijzen:
Ze zijn beiden goedkoper te krijgen dan wat ik heb betaald.
Moeilijkheid ?
Beide fabrikanten geven een leeftijdsindicatie aan: Lego 18+ en TGL zegt 6+ .Daar klopt Niets van . Het Lego model is eigenlijk voor kinderen bedoelt en is door iedereen heel makkelijk in elkaar te zetten. De TGL set is het andere uiterste en vraagt juist veel ervaring en inzicht. Een jonger persoon met goede ervaring zou hem wel kunnen bouwen.
De kwaliteit:
Zou dan hier het gigantische prijsverschil ( per steen ) worden goed gemaakt door Lego ? Nou nee.
TGL komt met een stenen kwaliteit die eigenlijk gelijk ligt met Lego. Toen ik er mee aan het bouwen was had ik eerst het idee: dit is 1 - 1,5 jaar oude Mould King stenen. Precies hetzelfde. Ik heb het zelfs nog naast wat oudere MK sets gelegd en het verschil is heel miniem. Er zijn wat pinnen / connectoren met een iets andere klemkracht en dat was het. MK is natuurlijk vooruit gegaan en is nu de beste, maar voor een beginner doet TGL is het verrassend goed.
Ik las ergens dat ze de huidige MK kwaliteit zouden hebben, dat hebben ze dus niet. Ook ergens gelezen dat ze minder waren dan een CaDA. Ze zijn een behoorlijk stuk beter dan CaDA, het kan zijn dat het oude sets waren.
Gaan we dieper in op de kwaliteit tussen TGL en Lego dan valt op dat ze dezelfde problemen hebben die een MK niet heeft: klemkracht is bij beide verschillend maar wel werken bijna alle pins fijner dan Lego behalve de 3L blauwe pins. Beide zijn ze in hun oranje wat doorzichtig, TGL misschien een fractie meer als Lego. De oranje kleuren zijn bij beiden soms een klein beetje afwijkend. Maar de kleuren licht , donker grijs , zwart , geel en rood zijn van TGL weer wat beter. Kleine krasjes bij beide heel soms en miniem.
Het oranje van TGL is in zijn geheel net een slag lichter als bij Lego.
Dus ja over algemeen genomen heb ik de voorkeur van nieuwkomer TGL boven die van Lego. Wie had dat nou gedacht. TGL heeft in 1,5 jaar ontzettend grote stappen gemaakt. Als ze dit doorzetten dan komen ze rap in de buurt van een MK. Heel gaaf als er nog een serieuze speler bij is.
De sets:
Ze hebben allebei een paar leuke details / manieren van bouwen. Lego gebruikt natuurlijk veel kleuren in hun
sets die daar niets te zoeken hebben. TGL een heel stuk minder. Daar is meer zwart en donkergrijs gebruikt.
Er zit niet zoveel verschil in de sets qua opzet. V6 tegen V8, zelfde deuren kunnen open, vering , dezelfde
achteras.
De TGL heeft een schakelaar om de motor aan en uit te zetten en versnellingen. Wat gezien het grote verschil in onderdelen ook wel nodig is.
Ik heb moeite om de Lego set als display set te zien ( dat zegt Lego zelf ) maar daar is de set echt niet goed genoeg voor. Je mist veel teveel onderdelen en details. Als je hem naast de TGL set ziet kun je goed het verschil zien dat de TGL set meer een echte set is en wel in een display kan staan.
Wel valt het gebruik van de blauwe pins meer op bij de TGL set. Lego heeft ze uiteraard ook, maar daar heb je al zoveel idiote kleuren in het model dat het minder erg lijkt. Bij TGL hadden zwarte 3L pinnen niet misstaan. Bij een serieuze set horen ook betere kleuren pins.
Zie eerder boven de posts voor iedere set specifiek.
Conclusie:
Dit is wat lastig omdat ik 1 set moeilijk kan beoordelen; die is immers niet voor mij geschikt. De Lego set.
Hij is op zich niet super slecht. Dat niet, maar wel zwaar over prijst en totaal geen tegenstander voor de TGL
set die een goede prijs / kwaliteit verhouding heeft.
De Lego set zou voor een paar tientjes en voor beginners / kinderen te koop moeten zijn. Dit is gewoon geen
leuke build, geen uitdaging en geen model om graag tegenaan te kijken.
Het model van TGL verrast door de iets betere kwaliteit, uitdagende bouw en een prijs die vele malen goedkoper
is dan wat Lego aanbiedt.
Er is dus eigenlijk in dit geval geen enkele reden om de Lego set te kiezen boven de TGL set.
samengevat:
- Prijs/kwaliteit is veel beter van TGL
- Stenen kwaliteit is ietsjes beter van TGL
- TGL heeft uitdaging in de set - Lego niet
- TGL heeft fijne bouwstappen - Lego niet
- TGL is geschikt voor volwassenen - Lego niet
- Lego is geschikt voor beginners - TGL niet
- TGL kan goed als display set worden gebruikt - Lego niet
MK = natuurlijk Mould King ( GoBricks )
De grotere set is van TGL - de kleine Lego - op de foto's:
zoveelste slachtoffer van Casema................... :(