[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.001.904 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
Arjan schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:53:
.......
Nog een vraag van mijn kant, wat is de aanbevolen manier om electradozen in een holle wand te monteren? Op het houtwerk? Aan het plaatwerk? Bvd :)
Makkelijkste is:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/pimg/1081%20_productfoto_vergroting_product4134864/0/vergroting/attema-uhw50-hollewand-inbouwdoos-134864.jpg

Aansluiten moet iets van flexpijp op het laatste stuk.

Je boor dan ter plaatse op de goede hoogte het gat.
De metalen pinnen aan de zijkant klemmen de doos op zijn plek.

(past ook nog met bv. 9 mm plaat achter het gips.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat idd, maar haar aan flexpijp ;) Alhoewel zelf ook gebruikt voor een stukje omdat het niet anders ging en toch nooit meer open/eruit gaat, maar toch...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:35
Rob-T6 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:09:
[...]

Makkelijkste is:
[afbeelding]

Altijd een plaatje erachter schroeven (MDF is al genoeg), anders trek je je stopcontact binnen de kortste keren er weer uit, gips is simpelweg niet sterk genoeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
FabianGTI schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:13:
[...]

Altijd een plaatje erachter schroeven (MDF is al genoeg), anders trek je je stopcontact binnen de kortste keren er weer uit, gips is simpelweg niet sterk genoeg
Nee hoor is niet nodig.
Deze zaken zijn gemaakt om in een metalstud wand met gips gemonteerd te worden. Mijn huis zit er vol mee en ze zitten allemaal nog prima vast.

Voor een radiator, tv of kapstok kan ik wel achterhout aanraden.

[ Voor 7% gewijzigd door Jelte op 09-07-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
Ik heb nog niet uitgeprobeerd, maar misschien hebben jullie wel gedaan.

Ik zou graag radiatorfolie willen vastmaken achter de radiator, maar de radiator is van type 11 (achterkant is geribbeld).

Is het zinvol om mee te beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:24
Silver7 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:26:
Ik heb nog niet uitgeprobeerd, maar misschien hebben jullie wel gedaan.

Ik zou graag radiatorfolie willen vastmaken achter de radiator, maar de radiator is van type 11 (achterkant is geribbeld).

Is het zinvol om mee te beginnen?
Ja, maar dan tegen de muur achter de radiator :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:13
Iemand hier ervaring met het doorzagen van betonnen stapelblokken? Mijne zijn 60x15x15, alleen eigenlijk nog niet overna gedacht hoe deze door te zagen. Rondom inslijpen met een diamantschijf en voorzichtig tikken is een optie. Tenzij iemand goede tips heeft.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

virtualJac schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:58:
Iemand hier ervaring met het doorzagen van betonnen stapelblokken? Mijne zijn 60x15x15, alleen eigenlijk nog niet overna gedacht hoe deze door te zagen. Rondom inslijpen met een diamantschijf en voorzichtig tikken is een optie. Tenzij iemand goede tips heeft.
Hoeveel zijn het er? Diamantzaag is goed idee, die steenschijven van de bouwmarkt slijten sneller dan de stenen zelf. Als je een grotere haakse slijper kunt lenen/huren die er in één keer doorgaat, of nog beter een zaagtafel met diamantzaag ben je helemaal snel klaar.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
phYzar schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:39:
[...]

Ja, maar dan tegen de muur achter de radiator :)
Hmmm, dan zou ik dus eerder eerst folie op de muur plakken en dan behang (glasvezelbehang) erover behangen. Dan is het alles netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:13
Sharky schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:08:
[...]

Hoeveel zijn het er? Diamantzaag is goed idee, die steenschijven van de bouwmarkt slijten sneller dan de stenen zelf. Als je een grotere haakse slijper kunt lenen/huren die er in één keer doorgaat, of nog beter een zaagtafel met diamantzaag ben je helemaal snel klaar.
Probleem is dat er weinig is wat deze in een keer kan zagen. Denk dat ik straks maar een diamant schijf haal voor een 230mm tol. Heb even gekeken om een 350mm benzineslijper te huren, maar dan kan het alsnog niet in een keer. Voordeel is wel dat ik er water op kan zetten.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:28
Bij mijn eerste achtertuin heb ik ook soortgelijke blokken voor mijn border inderdaad rondom geslepen met een haakse slijper met 230 diamant schijf. Bleef in het midden een stukje van 2cm over. Even voorzicht met een bijtel in de zaagspleet en het was los. Vervolgens de 2 cm nog een beetje bijslijpen en stapelen maar.

Toen ik een paar jaar later mijn voortuin ging doen wilde ik ook van alles op maat (laten) zagen bij de leverancier, maar toen ik zei dat ik ze op 15 cm wilde hebben zei hij, "waarom koop je dan niet gewoon de 15x15x15 variant?"

Bleek dus dat ze in de tussentijd ook andere maten hadden, die had ik dus nog niet zien liggen.... 8)7

Is het dus niet makkelijker om gewoon de 30x15x15 variant erbij te kopen?

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Hmmbob schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:13:
To do:
- Afscheidingsmuurtje maken tussen 2 staanders
- Regenpijpje naar buiten laten afvoeren
- Terras opnieuw leggen:
--- Onder overkapping geheel betegelen
--- Terras aan schuurzijde tot 2,5 m voor de schuur
--- Looppad naar huiszijde
--- Terras van 2,5m aan huiszijde
- Border maken
- Gras leggen op overgebleven grond

- LED verlichting onder de overkapping knutselen
Na de bouw van onze overkapping een aantal weken terug, hebben we 2 weekenden terug weer een flink projectje klaar gekregen: het grondwerk met terrassen, looppad en graszoden. Ik post het maar in dit topic, omdat hier het project ook begonnen is met de overkapping. Pics, or it didn't happen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zBqB0YZauQeUQbwDDQmaQKxr/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5tLUE3IEZJGOwetmV3ves6SK/medium.jpg
Eerst het terras aan de huiszijde volledig opnieuw gelegd. Het was ondertussen op sommige plekken wat verzakt en het liep niet over de volledige breedte (borders), dus dat heb ik mooi rechtgelegd met een oom van de vrouw met 40 jaar stratenmaker achter de riem. Mooi hoe hij op het oog grondwerk kan doen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X1KkAxTucKUa275kVEbKFbZA/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M2oqg8wUxS5CfuGH0TtHYJin/medium.jpg
Ook achter voor het schuurtje hebben we het terras opnieuw gelegd, het loopt nu onder de nieuwe overkapping door voor het schuurtje. De tegels en geel zand wat we daar voor nodig hadden kwam gedeeltelijk uit het middenstuk van de tuin. In deze kuil lagen dus geel zand en ook veel tegels, dit wordt later in dit verhaal een groene grasvlakte :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/927G2R1Dxke8NJeGWEWTSMvm/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kFhrIbYAk2I9wadNJkJCxdcI/medium.jpg
Maar eerst moest die kuil nog dichtgegooid worden. Bij de lokale grondboer een aanhangertje grond gehaald ("Hoeveel moet je hebben?" "Euh, die aanhanger vol?" "Ja, maar hoeveel m3 moet je hebben dan?" "Euh, nou, gewoon die aanhanger vol :+ "). Uiteindelijk zou het om en nabij de 2m3 zijn geweest, en het is er allemaal ingegaan :X Natuurlijk met wat goede, ouderwetse kinderarbeid. 8) Daarna egaliseren, aantrillen, egaliseren, aanwalsen, losharken, bemesten en bekalken en gaan met die graszoden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2xX4u855CZZYv6sbcgrT0zUs/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VqYdOZbhuzCQoQcGRMgCz1YK/medium.jpg
32 m2 graszoden = 32 rollen, dus die op de aanhanger en rijden maar. Het was bloedheet, dus de mevrouw van het zodenbedrijf bleef maar benadrukken dat we goed moesten sproeien - consider it done :) Het leggen van die zoden is natuurlijk zo gebeurd als de grond al klaar is. We hebben gezorgd dat de ondergrond vochtig was en meteen de zoden ook weer natgespoten - toen we klaar waren meteen de sproeier er weer op.

En het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tGlbw2Tem33flhjNQPyXaDPN/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jWtCwrMkbcwAupgmGBQ5H95l/medium.jpg
Foto 1 van meteen na aanleg, foto 2 is van vandaag - 9 dagen na aanleg dus. Op zaterdag gelegd, de woensdag erna lag het al redelijk vast en donderdag waren de zoden al niet meer zonder geweld los te krijgen van de ondergrond. Supergoed aangeslagen dus!

Nieuwe to do:
- Afscheidingsmuurtje maken tussen 2 staanders overkapping
- Regenpijpje naar buiten laten afvoeren
- LED verlichting onder de overkapping knutselen
- Muur schuur:
-- Voegen herstellen
-- Primer erop
-- Muurverf (lichte grijstint) erop
-- Led verlichting

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vraagje:
We gaan volgende week onze nieuwe vloer leggen in ons nieuwe huis. We hebben een click pvc vloer gekocht, deze:
https://www.praxis.nl/ver...gewolkt-antraciet/5650800
(ziet er op de foto echt totaal anders uit).

Nu is onze vraag: werkt PVC erg, of val dat mee? Zet het uit/krimpt het bij schommelingen in temperatuur? Dit omdat we graag hoge plinten willen gebruiken en het dus dicht langs de muur willen leggen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:04
miicker schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:51:
Vraagje:
We gaan volgende week onze nieuwe vloer leggen in ons nieuwe huis. We hebben een click pvc vloer gekocht, deze:

Nu is onze vraag: werkt PVC erg, of val dat mee? Zet het uit/krimpt het bij schommelingen in temperatuur? Dit omdat we graag hoge plinten willen gebruiken en het dus dicht langs de muur willen leggen.
Heb je vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Nee, geen vloerverwarming, wel een convectorput.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36

K-Jay

Klaas Jan

Wij hebben click-pvc op zolder liggen, vrij strak tegen de muren aan (ongeveer 5mm). De afgelopen jaren is het op zolder soms 10, soms 30 graden Celcius geweest. Het click-pvc heeft letterlijk geen krimp gegeven. Gaat overigens om pvc van Handyfloor.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Bij mijn moeder is het strak gelegd, verlijmd en afgekit, 0 beweging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:12

Amphiebietje

In de blubber

Als PVC heel erg zou werken, dan zouden al die gebouwen waar PVC leidingen in gegoten beton liggen flinke problemen moeten hebben... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:21
Vraagje:

Het PVC krimpt niet of nauwelijks, je vloer is een ander verhaal. Je krijgt kieren als de vloer wel uitzet en het PVC niet. Wij hebben in de woonkamer een betonnen vloer en over 11 meter lengte en 5 meter breedte is er niks te zien van kieren en ligt het tegen de muur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Iemand tips welke witte muur (en plafond) verf het beste is? Wij hadden in het vorige huis Histor gebruikt omdat het toen in de aanbieding was, maar zooooo super was dat niet. Wil het liefst dusdanig goede verf dat het niet 2/3 lagen nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:29
Flexa bevalt mij voor simpele witte latex eigenlijk prima. Op een wit(tige) ondergrond die schoon is meestal in 1x dekkend.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
N1ckk schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:26:
Iemand tips welke witte muur (en plafond) verf het beste is? Wij hadden in het vorige huis Histor gebruikt omdat het toen in de aanbieding was, maar zooooo super was dat niet. Wil het liefst dusdanig goede verf dat het niet 2/3 lagen nodig heeft.
Kijk eens naar de schilders-merken: Sikkens, Sigma, Wijzonol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Ik heb gister Wijzonol gekocht bij de Karwei: https://www.karwei.nl/ass...perdek-wit-10-l/p/B511607

Goed merk voor een mooie prijs! :)

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 11-07-2018 09:38 . Reden: Linkreferral van Google verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:49
Ik heb altijd sigmatex superlatex. Werkt ook prima.
volgens mij bij de Sigma groothandel zelf iets van 4 tientjes per bus betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

YinYang schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:56:
[...]

Ik heb gister Wijzonol gekocht bij de Karwei: https://www.karwei.nl/ass...perdek-wit-10-l/p/B511607

Goed merk voor een mooie prijs! :)
Dat rendement van 8m2 / L - red je dat? Dan weet ik een beetje hoeveel ik nodig heb, thanks voor de tip! Nauwelijks duurder dan de Flexa (naja, ruim 25%, maargoed). En met reeds een redelijke goede witte onderlaag, aan 1 laag genoeg?

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 11-07-2018 09:39 . Reden: Linkreferral van Google verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:58
Verf koop je niet bij de bouwmarkt, maar bij een verfspeciaalzaak of online. Meestal haal ik het bij Verfland in de winkel of online bij budgetverf.nl. Dan heb je altijd een goede prijs. Zelfs als de verf bij de bouwmarkt in de aanbieding is, dan zijn de bovengenoemde nog goedkoper. En je krijgt tenminste het juiste advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
N1ckk schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:10:
[...]

Dat rendement van 8m2 / L - red je dat? Dan weet ik een beetje hoeveel ik nodig heb, thanks voor de tip! Nauwelijks duurder dan de Flexa (naja, ruim 25%, maargoed). En met reeds een redelijke goede witte onderlaag, aan 1 laag genoeg?
8m2/L red je zeker wel! :)

Als het witte muren zijn waar al eerder latex opgebracht is dan moet het met 1 laag zeker wel lukken! Bij ons betreft het nieuwbouw, waarbij ik de muren verneveld heb met voorstrijk en daar dekt het eigenlijk ook al zo goed als helemaal, maar wij gaan er toch nog een 2e keer overheen omdat we hier en daar wat plekjes zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
L.N. schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:14:
Verf koop je niet bij de bouwmarkt, maar bij een verfspeciaalzaak of online. Meestal haal ik het bij Verfland in de winkel of online bij budgetverf.nl. Dan heb je altijd een goede prijs. Zelfs als de verf bij de bouwmarkt in de aanbieding is, dan zijn de bovengenoemde nog goedkoper. En je krijgt tenminste het juiste advies.
Zelf bestel ik inderdaad ook vaak online bij bijv. verfwinkel.nl, maar dat gaat dan bijv. om Sigma S2u om de trap te schilderen. De Wijzonol die nu bij de Karwei in de aanbieding is vind je ergens anders niet goedkoper, want heb daar ook nog even snel naar gekeken toen ik in de Karwei stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Thanks voor de echt goede tips allen! Met oog op huidige Karwei-Aanbieding bestel ik denk ik een paar potten Wijzonol. Met 5 potten moet het hele huis incl. plafonds goed te doen zijn en kosten vallen me dan reuze mee (zo'n 150 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 15-09 18:53
Ik wil het dak van mijn zolder van binnenuit isoleren om er slaapkamers te maken.

Afbeeldingslocatie: https://fileserver.imagebucket.net/i/00000/9u3iddnwsksi_t.jpg

De huidige situatie (huis uit 1950) is als volgt, van buiten naar binnen:
Dakpannen
Dakbeschot - houtwolcement platen
Balken
(ik heb geen folie aangetroffen in het dak)

Voor het isoleren wil ik gebruik maken van b keus PIR platen van 7 of 8cm met aan twee zijden aluminium folie.
Daarna wil ik het van binnen afwerken met gipsplaten. De balken wil ik het liefst een beetje zichtbaar laten (5cm).

Volgens mij is de nieuwe situatie dan als volgt:
Dakpannen
Dakbeschot
Houten rachelwerk?
Pir platen
Houten rachelwerk?
Gipsplaten
Balken

Hoe bevestig ik nou het beste de PIR platen aan het dak, op een houten rachelwerk? Hoe voorkom je dan koudebruggen?

Moet er nog ergens een folie tussen? Ik dacht van niet omdat de PIR platen al aluminium folie hebben. Ik ga vanuit dat die dan dampdicht zijn, en de houtwolcementplaten dampopen (van binnen naar buiten dus meer damp-open)

Moet er nog een luchtlaag tussen het dakbeschot en de PIR platen, of juist een luchtlaag tussen de PIR platen en de gipsplaten?

Gipsplaten bevestigen met rachels die weer over de PIR platen liggen?

[ Voor 8% gewijzigd door Tranze op 10-07-2018 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:36
Silver7 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:14:
[...]

Hmmm, dan zou ik dus eerder eerst folie op de muur plakken en dan behang (glasvezelbehang) erover behangen. Dan is het alles netjes.
Zo doe je natuurlijk de reflecterende werking van de aluminium folie teniet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:04
Wannial schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:32:
[...]

Zo doe je natuurlijk de reflecterende werking van de aluminium folie teniet.....
Die werken toch (met name) met IR? Er zijn tal van folies (Actis of Airflex bv) die zo werken en tig laagjes alu en iso hebben. Vaak wordt dat toch nog afgewerkt, zeker omdat het ook brandt als een fakkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:53

MrDry

Desperados!

Tranze schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:27:
Ik wil het dak van mijn zolder van binnenuit isoleren om er slaapkamers te maken.

[afbeelding]

De huidige situatie (huis uit 1950) is als volgt, van buiten naar binnen:
Dakpannen
Dakbeschot - houtwolcement platen
Balken
(ik heb geen folie aangetroffen in het dak)

Voor het isoleren wil ik gebruik maken van b keus PIR platen van 7 of 8cm met aan twee zijden aluminium folie.
Daarna wil ik het van binnen afwerken met gipsplaten. De balken wil ik het liefst een beetje zichtbaar laten (5cm).

Volgens mij is de nieuwe situatie dan als volgt:
Dakpannen
Dakbeschot
Houten rachelwerk?
Pir platen
Houten rachelwerk?
Gipsplaten
Balken

Hoe bevestig ik nou het beste de PIR platen aan het dak, op een houten rachelwerk? Hoe voorkom je dan koudebruggen?

Moet er nog ergens een folie tussen? Ik dacht van niet omdat de PIR platen al aluminium folie hebben. Ik ga vanuit dat die dan dampdicht zijn, en de houtwolcementplaten dampopen (van binnen naar buiten dus meer damp-open)

Moet er nog een luchtlaag tussen het dakbeschot en de PIR platen, of juist een luchtlaag tussen de PIR platen en de gipsplaten?

Gipsplaten bevestigen met rachels die weer over de PIR platen liggen?
Je maakt een houten regelwerk waarmee je de pirplaten tegen het bestaande dakbeschot klemt. Er hoeft geen luchtspouw te zitten tussen je dakbeschot en je PIR platen. De dampremmende laag dient aan de warme kant te liggen. Het verbaast mij dan ook dat de platen een 2 zijdige aluminium cacheerlaag hebben. Weet je dat zeker?

De naden tussen de platen plak je af met een aluminium folie. Hierdoor creëer je een doorgaand dampscherm.

Breng je rachels hoh 300mm aan. Ik heem aan dat de gordingen ca 1m uit elkaar liggen. Overspanning van standaard rachels is dat wat groot maar het kan wel hoor. E.e.a. buigt wel wat door dus even afhankelijk van gebruik.

Maar waarom PIR? Als je een minerale wol toepast doe je ook nog iets aan geluidsisolatie (geen idee of dat gewenst is. Als je de hele hoogte van de gording vult met wol heb je waarschijnlijk een hogere Rc-waarde en kan je je dampscherm ook sluitend aanbrengen.

Het grootste thermisch verlies gaat via het dak. Dus maximaal isoleren indien mogelijk

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 15-09 18:53
MrDry schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:36:
[...]

Je maakt een houten regelwerk waarmee je de pirplaten tegen het bestaande dakbeschot klemt. Er hoeft geen luchtspouw te zitten tussen je dakbeschot en je PIR platen. De dampremmende laag dient aan de warme kant te liggen. Het verbaast mij dan ook dat de platen een 2 zijdige aluminium cacheerlaag hebben. Weet je dat zeker?

De naden tussen de platen plak je af met een aluminium folie. Hierdoor creëer je een doorgaand dampscherm.

Breng je rachels hoh 300mm aan. Ik heem aan dat de gordingen ca 1m uit elkaar liggen. Overspanning van standaard rachels is dat wat groot maar het kan wel hoor. E.e.a. buigt wel wat door dus even afhankelijk van gebruik.

Maar waarom PIR? Als je een minerale wol toepast doe je ook nog iets aan geluidsisolatie (geen idee of dat gewenst is. Als je de hele hoogte van de gording vult met wol heb je waarschijnlijk een hogere Rc-waarde en kan je je dampscherm ook sluitend aanbrengen.

Het grootste thermisch verlies gaat via het dak. Dus maximaal isoleren indien mogelijk
Ik wil graag de balken een beetje zichtbaar laten, vandaar dat ik niet voor minerale wol ga, dat zou namelijk te groot worden. Of een lagere Rc-waarde met dezelfde dikte.

Voorkeur hebben platen met maar 1 laag alu dus omdat het vocht dan de andere kant op kan? Waar de platen tegen de gordingen aankomen afkitten om het dampscherm helemaal sluitend te maken?

Gordingen liggen tussen de 117 en 125cm uit elkaar (vroeger waren ze nog niet zo precies :o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Ik heb ze met mijn normale flex gedaan, een kleine notabene. Diamantschijf, rondom flexen, met een rubbeten stratershamer losrammen en vervolgens vlak maken. Ik vond het goed te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je er veel moet zou ik een motorslijper regelen / huren. Slijp je er mooi vlot doorheen en met de tuinslang d'r op stuift het ook niet als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:28
Vorig jaar heeft Kassa een latexverf test gedaan, wellicht interessant voor je https://radar.avrotros.nl...r-definitie-de-slechtste/

Ik gebruik met volle tevredenheid Sikkens Alpha Projecttex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:45
lyncyst schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:42:
[...]

Vorig jaar heeft Kassa een latexverf test gedaan, wellicht interessant voor je https://radar.avrotros.nl...r-definitie-de-slechtste/

Die prijzen kloppen voor geen meter: 12,5L Flexa haal je al voor 35 euro bijna elke week dat het in de aanbieding is bij 1 van de 3 grote bouwmarkten. Dan is 85 euro voor 12,5L Projecttex een stap verder.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:28
Prijzen per 2.5 liter, dat Kassa heeft gekozen voor deze hoeveelheid is discutabel ja. Actuele prijzen voor 2.5 liter zijn nu Flexa powerdek €23.19 (Praxis) en Sikkens Alpha Projecttex €19.35 (Budgetverf) (beide wit).
Bij andere hoeveelheden liggen de prijs kwaliteit verhoudingen anders ja. Maargoed, de een zal aangeven ik heb geen 12.5 liter nodig, en de ander zal niet voldoende hebben aan een 2.5 liter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleissen88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 09:54
lyncyst schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:42:
[...]

Wij hebben laatst in onze nieuwe woning gebruik gemaakt van SPS Multimat, was perfect dekkend!
En voor een niet al te hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
We gaan over een paar dagen aan de slag in ons nieuwe huis. Er komt een nieuwe vloer te liggen, nu wil ik graag een netwerkkabel bij de tv in de buurt hebben, zodat ik mijn tv, xbox en playstation met de kabel kan aansluiten, wat raden jullie me aan? Een platte UTP kabel van +- 20 meter onder de vloer door laten lopen (en zo ja, dan ook onder de ondervloer?). Of een kabel via de kruipruimte? Ik wil eigenlijk de eenvoudigste optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Dan zou ik gaan voor tussen de ondervloer (dus niet onder), omdat je kabel anders op den duur storingen kan gaan geven door slijtage van het lopen. Tussen de ondervloer is dan tussen de naden van die vloerplanken (bij laminaat).

Meest veilige / nette oplossing is waarschijnlijk via de kruipruimte, maar dus iets meer werk. Is het wel meteen netjes en eenvoudiger te vervangen indien nodig....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
miicker schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:17:
We gaan over een paar dagen aan de slag in ons nieuwe huis. Er komt een nieuwe vloer te liggen, nu wil ik graag een netwerkkabel bij de tv in de buurt hebben, zodat ik mijn tv, xbox en playstation met de kabel kan aansluiten, wat raden jullie me aan? Een platte UTP kabel van +- 20 meter onder de vloer door laten lopen (en zo ja, dan ook onder de ondervloer?). Of een kabel via de kruipruimte? Ik wil eigenlijk de eenvoudigste optie :)
Platte utp niet aan beginnen. Als de kabel niet te dik mag zijn pak je CAT5E, dat werk je prima weg via de rand van de (onder)vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die mij de officiële benaming voor onderstaande connector kan geven? Heb 5 12v GU5.3 spotjes die op deze manier zijn aangesloten maar ik wil er graag 230v GU10 van maken. Dus heb 5 van die connectors nodig waarop ik een GU10 fitting wil zetten Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/3ttzb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:46
miicker schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:17:
Wat al is gezegd voor nu het eenvoudigste is tussen de ondervloer, maar zou liever nu iets meer werk doen door het via de kruipruimte te doen, daar ga je voor jezelf denk ik meer profijt uit halen.
Zeker als je er later achter komt als al je meubels e.d. staan en je toch je kabel per ongeluk hebt beschadigd en deze niet goed werkt.

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:46:
Iemand die mij de officiële benaming voor onderstaande connector kan geven? Heb 5 12v GU5.3 spotjes die op deze manier zijn aangesloten maar ik wil er graag 230v GU10 van maken. Dus heb 5 van die connectors nodig waarop ik een GU10 fitting wil zetten [afbeelding]
Stekkertjes eraf knippen en hevel-lasklemmen gebruiken (wago 221 klemmen).
Stuk makkelijker dan te kloten om dergelijke stekkertjes op nieuwe draden te zetten.

Maar zou eerst eens de bestaande bedrading checken of je deze kan gebruiken voor 230v

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Iemand die mij de officiële benaming voor onderstaande connector kan geven? Heb 5 12v GU5.3 spotjes die op deze manier zijn aangesloten maar ik wil er graag 230v GU10 van maken. Dus heb 5 van die connectors nodig waarop ik een GU10 fitting wil zetten [afbeelding]
Knip knip, GU10 fitting eraan solderen, krimpkous en geen andere stekkers nodig.

Om vervolgens de boel aan te sluiten en het werkt niet, trek je een keer hard aan de kabel, komen er een paar brakke kroonstenen en wat losliggend koper uit. Dat ik daar ooit 230V op heb durven te zetten... vervolgens de hele shit eruit getrokken en opnieuw aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_v_malsen
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:11
Zijn naar mijn weten Tamiya stekkers. Ik ken ze uit de modelbouw wereld waar ze gebruikt worden om de accu's te koppelen. Of ze gebruikt "mogen" worden normale electra installaties heb ik mijn bedenkingen bij. Maar dat is niet de vraag in deze.

https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

For rent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:45
Annuk schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:25:
Maar zou eerst eens de bestaande bedrading checken of je deze kan gebruiken voor 230v
Als dit een eigen foto is dan durf ik te wedden van niet. Is niet dubbel geïsoleerd...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
https://www.conrad.nl/p/b...at-508-mm-1-stuks-1422648

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:46
Xander schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 17:03:
[...]

Als dit een eigen foto is dan durf ik te wedden van niet. Is niet dubbel geïsoleerd...
Hehe inderdaad, ook (of voornamelijk) dat nog. Was ff snelle reactie via mobiel ;)

Nog mooier is natuurlijk om volledige fittinghouders aan te schaffen voor de GU10 maar dan eerst wel ff nieuwe bedrading trekken @Verwijderd

Bv zulke fittingen: https://www.sandervunderi...asdoos-en-kroonsteen.html

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Pff... schilderproblemen.

Dit is een stukje vers geschilderd kozijn. Er ontstaan dus enorm veel "putjes" in de verf. Wat kan dit zijn? Te dik aangebracht? Siliconenbesmetting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UmQMaJ3HgrUa5vlf08oR3Dkq/medium.jpg
(klik voor groot)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:54

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

-DarkShadow- schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:37:

Dit is een stukje vers geschilderd kozijn. Er ontstaan dus enorm veel "putjes" in de verf. Wat kan dit zijn? Te dik aangebracht? Siliconenbesmetting?

[afbeelding]
(klik voor groot)
Dit had ik ook bij mijn kozijnen (gebeitst hardhout). Na nog een keertje licht schuren en een 2e laag grondverf was het weg.

Beste Tweakers,

Ik ga eind dit jaar het dak van mijn garage vervangen en wil dan gelijk een luifel aan de voorkant maken zodat we droog van de voordeur naar de garage kunnen lopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GIpP4gi4RRCMO7P8vGhP7DPx/medium.png

Aangezien het niet de bedoeling is dat de boel bij de eerste storm wegwaait :+ ben ik al een tijdje aan het puzzelen hoe ik dit constructief gezien het beste kan doen. Ik ben nu hier op uitgekomen, en was benieuwd of jullie dit een goed idee lijkt:

Constructie luifel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NV7SJzUenj7FMTBLosIGZypM/medium.png
De dakbalken van de garage zijn 156x56, HoH60cm(zitten er al).
Daarop wil ik een 320cm lang 150x100x10 L-profiel leggen welke 120cm uitsteekt. Deze wordt dan vastgezet aan de balken en de muur. Ik wil het profiel niet alleen aan de muur vastzetten omdat ik dan bang ben dat de bakstenen los zullen komen als de luifel belast wordt.
De dakbalken voor de luifel zelf wilde ik van 94x44mm balken HoH40cm maken. De dikke balk vooraan (zie tekening) is 200mm hoog en wordt ook gelijk als dakrand gebruikt.

Dit geheel wil ik dan als volgt afwerken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lOsd3WipLEf9o0l166ghIzZA/medium.png
18mm OSB3, 6-9CM PIR en daarover EPDM.

Ik ben heel benieuwd of jullie nog andere ideeën of op/aanmerkingen hebben!

[ Voor 14% gewijzigd door Ethnocentrix op 11-07-2018 22:32 ]

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
-DarkShadow- schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:37:

[afbeelding]
(klik voor groot)
Dit is siliconen inderdaad. Visoogjes.
Echt goed ontvetten gaat je nu niet echt meer lukken omdat de siliconen nu in de verf zitten die je aangebracht hebt. Ik maak bij dit soort dingen wel eens gebruik van siliconendruppels. Hou er wel rekening mee dat je verf iets minder goed vloeit, al hoeft dat niet een heel groot probleem te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ethnocentrix schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:17:
[...]

Dit geheel wil ik dan als volgt afwerken:
[afbeelding]
18mm OSB3, 6-9CM PIR en daarover EPDM.

Ik ben heel benieuwd of jullie nog andere ideeën of op/aanmerkingen hebben!
Waarom PIR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Even tussendoor: mag je de voorkant van je huis veranderen? Misschien moet je even checken of je het mag doen zonder vergunning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:54

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Het isoleert goed, is drukvast en is goed te verlijmen met EPDM; Waarom zou ik geen PIR willen gebruiken?
Silver7 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 07:01:
[...]

Even tussendoor: mag je de voorkant van je huis veranderen? Misschien moet je even checken of je het mag doen zonder vergunning.
Mijn voordeur zit aan de zijjkant van het huis, 4 meter achter de voorgevel. AFAIK mag je 1 meter achter de voorgevel vergunningsvrij bouwen.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:52

Exigence

dnkroz

Ik moest ook even twee keer kijken maar het deel waar de PIR ligt betreft het garagedak. De luifel is rechtsboven zichtbaar. Het aanzicht is vanaf het garagedak in plaats van vanaf de luifel zoals op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:36
Is het mogelijk om een luidspreker kabel door een buis onder de grond door te leggen? Ik moet een 24V kabel verlengen naar een omvormer van 24v naar 230 voor mijn sproeiinstallatie. De lengte is +- 8 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
BP14 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:07:
Is het mogelijk om een luidspreker kabel door een buis onder de grond door te leggen? Ik moet een 24V kabel verlengen naar een omvormer van 24v naar 230 voor mijn sproeiinstallatie. De lengte is +- 8 meter.
Ja, natuurlijk kan dat. Onder grond als in: in de kruipruimte? Of als in: onder 80cm tuinaarde?

Je kunt ook altijd gewoon de kabel gebruiken die je ook zou toepassen voor 230V, voor 24V.
Bijvoorbeeld YMVK voor binnen, of YMVK-as voor buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Question. Ik wilde de radiator ophangen maar ontdekte een scheur , zie foto. Nadat ik deze verder heb uitgekrab lijkt wen deel van de muur gestuct en dat dit loslaat. Ik heb nu een vrij groot gat.... daarin lijkt er een losse steen oid in te zitten . Aan de buitenmuur zie ik echter niks . Ik heb een jaren dertig woning .

What to do?

Muur

Gat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Waypoint schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:12:
Question. Ik wilde de radiator ophangen maar ontdekte een scheur , zie foto. Nadat ik deze verder heb uitgekrab lijkt wen deel van de muur gestuct en dat dit loslaat. Ik heb nu een vrij groot gat.... daarin lijkt er een losse steen oid in te zitten . Aan de buitenmuur zie ik echter niks . Ik heb een jaren dertig woning .

What to do?

[afbeelding]

[afbeelding]
Heb je een spouw daar zitten? Gevoelsmatig zou ik zeggen, steen met wat pur fixeren. Gat opvullen met cement/stuc.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

50Miles schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:35:
[...]

Heb je een spouw daar zitten? Gevoelsmatig zou ik zeggen, steen met wat pur fixeren. Gat opvullen met cement/stuc.
Ik geloof niet dat ik een spouw heb in mijn woning , het gekke is ook dat alleen op die plek een gat zit . Alle randen erom heen Zijn dicht .

Je idee is een goede , ik zit te denken om de steen kapot te slaan en dan inderdaad te vullen met pur en een nieuwe . De steen in het gat is naar achteren geschoven .

Maakt het uit als ik dit doe met pur en ik wel een spouw blijk te hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
In plaats van PUR zou ik de steen vastzetten met PU Steenlijm (bruisend steenlijm).
PUR is flexibel en voor je het weet zie je dezelfde scheur weer terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Rob-T6 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:09:
[...]

Makkelijkste is:
[afbeelding]

Ik heb enkele van die dozen besteld, maar ik kijk niet uit naar draden door die flexpijp trekken. Ik moet de muren nog aan beide kanten bekleden, is het echt niet makkelijker om gewoon inbouwdozen op de juiste plek te lijmen?
Joopieboy schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:10:
Dat idd, maar haar aan flexpijp ;) Alhoewel zelf ook geval bruikt voor een stukje omdat het niet anders ging en toch nooit meer open/eruit gaat, maar toch...
Het voelt wat mij betreft vooral gek omdat je overal bij kan, nu wel nog tenminste.
FabianGTI schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:13:
[...]

Jelte schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:16:
[...]
Nee hoor is niet nodig.
Deze zaken zijn gemaakt om in een metalstud wand met gips gemonteerd te worden. Mijn huis zit er vol mee en ze zitten allemaal nog prima vast.

Voor een radiator, tv of kapstok kan ik wel achterhout aanraden.
Misschien dat de een gipsplaat en de ander gipsvezelplaat bedoeld? Die laatste werkt waarschijnlijk prima zonder versteviging, maar die eerste zou ik ook niet aandurven.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Arjan hier zit echt gewoon gips in de muren en geen enkel stopcontact laat los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
We hebben boven het bed in de slaapkamer een trekschakelaar zitten, dat vinden we maar een lelijk ding, hoe krijgen we die weg en zorgen we ervoor dat het niet zo opvalt?
Hij zit vrij hoog (20 cm onder het plafond ongeveer). Wat het extra vervelend maakt is dat de muur is gestuct met spachtelputz. Hoe gaan we dat oplossen en dat het er ook nog mooi uit ziet zonder dat het al te veel werk is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Je kan van het merk schakelmateriaal wat je in huis hebt zitten ook een frontje krijgen die 'blind is', ziet er iig netter afgewerkt uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Cheesy schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 19:28:
In plaats van PUR zou ik de steen vastzetten met PU Steenlijm (bruisend steenlijm).
Goed punt! Ken dat product niet, maar lijkt me een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
MartijnAbel schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 00:16:
[...]

Dit is siliconen inderdaad. Visoogjes.
Echt goed ontvetten gaat je nu niet echt meer lukken omdat de siliconen nu in de verf zitten die je aangebracht hebt. Ik maak bij dit soort dingen wel eens gebruik van siliconendruppels. Hou er wel rekening mee dat je verf iets minder goed vloeit, al hoeft dat niet een heel groot probleem te zijn
Tnx, dat was het inderdaad.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
50Miles schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:46:
[...]

Goed punt! Ken dat product niet, maar lijkt me een betere oplossing.
Het maakt allemaal niet zoveel uit. Het is alleen maar esthetisch.
PUR is ook goed.
Je kunt bijvoorbeeld ook een mortel gebruiken om het te vullen nadat je er wat eps in hebt geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Cheesy schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 19:28:
Ik heb nog een hele zak cement en ook zowel stenen als gipsbetonblokken. Kan ik niet beter die gipsblokken op maat maken en erin lijmen? Of bijv een gewone steen en die met cement erin drukken ?

Ik heb van beide nog een zak van 15kg , anders moet ik weer wat nieuws kopen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Waypoint schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 23:20:
[...]

Ik heb nog een hele zak cement en ook zowel stenen als gipsbetonblokken. Kan ik niet beter die gipsblokken op maat maken en erin lijmen? Of bijv een gewone steen en die met cement erin drukken ?

Ik heb van beide nog een zak van 15kg , anders moet ik weer wat nieuws kopen 😉
Ik zou die losse steen voor de vorm wat proberen te fixeren. Daarna moet het worden opgevuld, hoe is iets minder relevant, als het maar een sterk en glad geheel wordt. Cement met stukjes gipsblok lijkt mij prima, als alles maar goed vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:36
Dirtbiter schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 15:56:
[...]

Ja, natuurlijk kan dat. Onder grond als in: in de kruipruimte? Of als in: onder 80cm tuinaarde?

Je kunt ook altijd gewoon de kabel gebruiken die je ook zou toepassen voor 230V, voor 24V.
Bijvoorbeeld YMVK voor binnen, of YMVK-as voor buiten.
Onder tuinaarde. Ik heb een luidspreker kabel gebruikt + goeie lasdoppen. deze zitten in de Gardena V1 box dus zullen altijd droog blijven. ( als de klep niet lek raakt uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:08
Oke vanmorgen ineens een verrassing in de badkamer, zie ineens wat wits in het bad liggen :?
Dat lijkt op een stuk plafond :? kijk naar boven en jawel, is er de structuurverf (het is gespoten denk ik) naar beneden gevallen, en zie ik nog een hele blaar zitten.

Oke waar komt dit ineens vandaan :? nog beetje kloppen en ontdekte in de buurt nog zo'n blaar, uiteindelijk alles wat los zat eraf geklopt, toch een vlek van zeg maar 30cm bij 20 cm.

Moet ik mij zorgen maken over vocht of iets dergelijks? Of is dit gewoon ouderdom?
Aan het beton van het plafond voel ik niks, dat voelt kurkdroog zover ik dat kan beoordelen, ook gewoon lichte kleur niet dochter ofzo.
Iemand tips of idee wat dit is?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:29
Wat zit er aan de andere kant van dat plafond?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Zou goed betonrot kunnen zijn (beetje raar woord, maar zo heet het eenmaal).
In je douche heerst een vochtig klimaat. Dit vocht trekt door je beton naar de wapening. Deze gaat corrosie vertonen (roest) en tikt het schilletje (betondekking noemt men dat) eraf.

Ik ken mensen die het ook in huis hadden, daar zag je ook het betonijzer zitten. Als het je eigen huis is kun je de plek behandelen met speciale primer en vervolgens repareren met reparatiemortel. Verder zou ik blijven opletten of er niet meer plekken komen. Een paar plekjes is niet erg, maar meerdere plekken kan de constructie verzwakken. Als het een huurhuis is zou ik het melden bij de verhuurder en door hem/haar laten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

50Miles schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 23:22:
[...]

Ik zou die losse steen voor de vorm wat proberen te fixeren. Daarna moet het worden opgevuld, hoe is iets minder relevant, als het maar een sterk en glad geheel wordt. Cement met stukjes gipsblok lijkt mij prima, als alles maar goed vast zit.
Thnx ! Uiteindelijk bleek het geen losse steen maar een stuk houtblok te zijn 8)7 . Deze heb ik eruit gehaald en een steen in delen op elkaar erin gemetseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nou die MDF platen verstek zagen om planken van 9cm dik te krijgen faalt vrij hard...
Ik krijg geen enkele strakke zaagsnede zodat ik beide kanten op een mooie manier op elkaar kan lijmen... Wat ik verkeerd doe: geen idee...
ik heb een goeie cirkelzaag, een godd zaagblad, gebruik lijm klemmen om de mal mee vast te zetten als geleide rail Endstra zou toch voldoende moeten zijn.....
Vrees dat ik het geheel morgen maar niet verstek in elkaar ga zetten :/

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Atlas schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:17:
Nou die MDF platen verstek zagen om planken van 9cm dik te krijgen faalt vrij hard...
Ik krijg geen enkele strakke zaagsnede zodat ik beide kanten op een mooie manier op elkaar kan lijmen... Wat ik verkeerd doe: geen idee...
ik heb een goeie cirkelzaag, een godd zaagblad, gebruik lijm klemmen om de mal mee vast te zetten als geleide rail Endstra zou toch voldoende moeten zijn.....
Vrees dat ik het geheel morgen maar niet verstek in elkaar ga zetten :/
Hoe zaag je ze? op de grond? op bokjes? Als de platen kunnen doorbuigen krijg je nooit een rechte snede. Zelfde geldt voor doorbuigen op de zaagtafel.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Waypoint schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:12:

What to do?

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik had nog een andere vraag. De scheur heb ik wat groter uitgekrabd en wil ik vullen met rotband nadat ik het heb geprimed. Maar hoe doe je dat met het stucband ? Eerst scheur vullen en dan stucgaas er bovenop plakken in de nog natte rotband ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:36
Waypoint schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:35:
[...]

Ik had nog een andere vraag. De scheur heb ik wat groter uitgekrabd en wil ik vullen met rotband nadat ik het heb geprimed. Maar hoe doe je dat met het stucband ? Eerst scheur vullen en dan stucgaas er bovenop plakken in de nog natte rotband ?
stucgaas plak je op de naad en dan pas stuc je er overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Tjolk schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:16:
Wat zit er aan de andere kant van dat plafond?
Je bedoeld de bovenkant? Dat is de zolder, achter het schot, zit verder niks dan wat spullen opgeborgen.
Cheesy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:35:
Zou goed betonrot kunnen zijn (beetje raar woord, maar zo heet het eenmaal).
In je douche heerst een vochtig klimaat. Dit vocht trekt door je beton naar de wapening. Deze gaat corrosie vertonen (roest) en tikt het schilletje (betondekking noemt men dat) eraf.

Ik ken mensen die het ook in huis hadden, daar zag je ook het betonijzer zitten. Als het je eigen huis is kun je de plek behandelen met speciale primer en vervolgens repareren met reparatiemortel. Verder zou ik blijven opletten of er niet meer plekken komen. Een paar plekjes is niet erg, maar meerdere plekken kan de constructie verzwakken. Als het een huurhuis is zou ik het melden bij de verhuurder en door hem/haar laten oplossen.
Het beton is gewoon intact, het is de spack die eraf komt. Ik denk dat het of niet goed in de voorstrijk is geweest ooit en dat het nu loslaat. Badkamer is natuurlijk regelmatig vochtig, wellicht gewoon een zwakke plek?
Huis is 20 jaar uit, standaard rijtjeshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Martinusz schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:43:
[...]

Je bedoeld de bovenkant? Dat is de zolder, achter het schot, zit verder niks dan wat spullen opgeborgen.

[...]

Het beton is gewoon intact, het is de spack die eraf komt. Ik denk dat het of niet goed in de voorstrijk is geweest ooit en dat het nu loslaat. Badkamer is natuurlijk regelmatig vochtig, wellicht gewoon een zwakke plek?
Daar hebben mijn ouders ook last van gehad. De structuurverflaag kwam los van het plafond. Volgens mij hebben ze om de stukken heen wat extra verwijderd en het met een hecht primer opnieuw aangebracht. Ik zal het eens navragen. Betreft een huis van 24 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
SPX420 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:13:
[...]

Daar hebben mijn ouders ook last van gehad. De structuurverflaag kwam los van het plafond. Volgens mij hebben ze om de stukken heen wat extra verwijderd en het met een hecht primer opnieuw aangebracht. Ik zal het eens navragen. Betreft een huis van 24 jaar oud.
Ja ik denk dat dat het is, zie verder geen vochtvlekken ofzo, inderdaad nog even rond steken of er nog meer loszit en weghalen. Daarna primer en volgens mij hebben ze spuitbussen met spack, maar was toch ff schrikken zo uit het niets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Martinusz schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:43:
[...]

[...]

Een soortgelijk iets gezien in een huis van 30 jaar oud. Geen blaren maar bij het afsteken van de oude latex ging ook een deel van de spack eraan. Het beton eronder was zo goed als nieuw maar zoog wel extreem de voorstrijk op. Ik gok daarom op niet goed voorbehandeld + gewoon ouderdom.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bezig geweest met de garage. Het wordt niet zo fancy als die van @Jelte,89, gewoon vuren hout. Op elkaar, dikke schroef er doorheen, klaar. Dit stuk moet wel nog een keertje plat, er moet nog folie achter, maar ik zit te wachten op de latten waarmee dat vastgezet wordt. Bij de bestelling hout zaten deze niet bij. Navraag leerde dat ze in backorder waren "omdat de levering zo krom als een hoepel was". Ach ja.

Tussen de balken komt Hennep isolatie en daarvoor dan weer OSB. Maar dat doe ik pas als de wand definitief staat, anders wordt deze veel te zwaar.

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-3d6CPkL_sf8/W0p34R-jaMI/AAAAAAAAHYM/UVDQLbdUqikMyvpPAReIgrU97SrbR7UpwCLcBGAs/s700/IMG_0185.jpg

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-4eULkgm-oAs/W0p34Zq3HjI/AAAAAAAAHYQ/qjtHWf_IFRgGJmtrQu1uL_muPizcBvC3ACLcBGAs/s700/IMG_0186.jpg

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-BCHeEZt6MSg/W0p34SMBPPI/AAAAAAAAHYI/eLm8kA3-rIYXDvLI8MDbZN2WKb7Znz5oQCLcBGAs/s700/IMG_0184.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 14:50
Onderkant overkapping (wat in principe dus nooit nat wordt)
Binnenverf of buitenverf?

Binnenverf is makkelijker verwerken lijkt me en gezien het gebruiksdoel prima?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:33
Dit valt toch gewoon onder buiten? Wat dacht je van condens bij vorst etc. prijs zou nog een dilemma kunnen zijn. Verwerking nagenoeg hetzelfde toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
louzy82 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:08:
Onderkant overkapping (wat in principe dus nooit nat wordt)
Binnenverf of buitenverf?

Binnenverf is makkelijker verwerken lijkt me en gezien het gebruiksdoel prima?
Binnenverf makkelijker verwerken? Omdat?
Buitenverf is vaak makkelijker te verwerken doordat het geen acrylverven zijn. Dus vloeien makkelijker en staan langer open wat fuckups kan voorkomen :p
Sowieso vind ik een goeie buitenverf makkelijker wegstrijken dan een gemiddelde binnenverf. Sowieso kun je als hobbyist gewoon lekker alles binnen gebruiken, geen haan die er naar kraait.

[ Voor 16% gewijzigd door MartijnAbel op 15-07-2018 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mijn vader schilderde ook gewoon alle klusjes met alkyd, maar is daar toch op teruggekomen: bij gebrek aan zonlicht slaat alkydverf gewoon geel uit, een 9010 lak wordt binnen 2 jaar 9001 of nog geler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 14:50
Merci, buiten verf dus.
Ik dacht dat buitenverf veel dikker /logger was. Het vloeit wel mooier inderdaad

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Over buitenverf, ik heb gisteren de buitenkozijnen geschilderd, maar die waren vanmorgen nog niet droog. Is dat normaal? De verf staat wel al een paar jaar ongeopend in het tuinhuisje.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Nu online

BCC

Nee, zeker niet met dit weer.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
_JGC_ schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:39:
Mijn vader schilderde ook gewoon alle klusjes met alkyd, maar is daar toch op teruggekomen: bij gebrek aan zonlicht slaat alkydverf gewoon geel uit, een 9010 lak wordt binnen 2 jaar 9001 of nog geler.
Dit wat jij aangeeft heeft weinig te maken met alkyd of acryl, maar meer met de pigmenten die gebruikt worden in de verf. Een acryl verf 9010 zal ook geel uitslaan.
Tevens ben je heel erg afhankelijk van de kwaliteit van de verf. Dus of je knakenzooi hebt of een goede Veveo/Sigma etc. lak is een wereld van verschil.
zonoskar schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:50:
Over buitenverf, ik heb gisteren de buitenkozijnen geschilderd, maar die waren vanmorgen nog niet droog. Is dat normaal? De verf staat wel al een paar jaar ongeopend in het tuinhuisje.
Dat is niet heel goed nee. De verf die ik gebruik(al jaren open notabene) is in een uurtje of 5 a 6 stofdroog en een 24 uur later goed droog. Alkydverf heeft sowieso heel wat weken nodig om compleet uit te dampen dus is en blijft heel erg zacht, maar niet droog is echt niet goed ;)

[ Voor 32% gewijzigd door MartijnAbel op 15-07-2018 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@MartijnAbel Mijn vader is schilder, bestelt gewoon Sigma of Sikkens bij Olijslager, is dus zeker geen rotzooi en ook geen restpartijen.

Van de website van Wijzonol bijvoorbeeld:
Oorzaak vergeling van verf

Terpentine verdunbare verven op basis van alkydhars hebben de nadelige eigenschap dat ze gevoelig zijn voor vergeling. Deze vergeling wordt veroorzaakt door oliën die onderdeel zijn van het bindmiddel. Deze oliën hebben als bestanddeel linoleenzuur. De vergeling ontstaat tijdens het drogingsproces van de alkydhars, een chemische reactie met zuurstof uit de lucht. Alkydhars heeft van nature een gelige kleur, welke door de reactie met zuurstof nog donkerder verkleurd. Deze reactie vindt alléén plaats op plekken waar nauwelijks tot geen daglicht komt, zoals in de sponning van een kozijn, de binnenkant van toiletdeuren en onder een bloempot. Vergeling van schilderwerk zal verminderen wanneer het schilderwerk weer in contact komt met daglicht, geheel herstel zal echter niet plaatsvinden.
De vergeling komt door het bindmiddel in de alkydverf op plekken waar weinig daglicht komt. Laat mijn overloop op de bovenverdieping zo'n plek zijn, maar ook de noordkant van mijn huis waar ik 2 verschillende tinten creme had gebruikt die na 2 jaar nagenoeg dezelfde kleur hadden.

Alkydharsverf schildert gewoon lekkerder, ziet er in het begin mooier uit dan acrylverf, maar na enige tijd zie je duidelijk vergeling. Op mijn overloop is het dan nog heel duidelijk te zien, de plekken die vanuit de slaapkamer daglicht krijgen zijn wit, zodra je de hoek van het kozijn om bent is het geel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MartijnAbel schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:24:
Alkydverf heeft sowieso heel wat weken nodig om compleet uit te dampen dus is en blijft heel erg zacht, maar niet droog is echt niet goed ;)
De verf is nu redelijk droog, maar als ik een vingernagel er in druk zie je dat. Het is speciaal kozijnenverf uit Finland. https://www.k-rauta.fi/ra...unamaali-a-2-7l-valkoinen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Heb het ook wel gehad, zelfs met de S2u nova van Sigma, (schildert lekker weg trouwens) de hele buitenboel mee gedaan 3 zomers geleden... geen centje pijn, 1 achterdeur was wat later aan bod, (denk een week of 3) dezelfde voorbehandeling, dezelfde primer maar na het lakken bleef de deur wel 3 weken plakken, verder is er niks aan de hand, en ziet die deur er nog mooi uit maar raar vond ik het toen wel... Ik bewaar verf ook altijd binnenshuis dus onder de 15 gr. is het destijds niet geweest....

Deur was merbau btw...

@zonoskar Mooi begin heb je aan je schuur! Maar op wat voor latten wacht je? je kunt de folie toch ook gewoon omklemmen of evt met wat nieten vastzetten?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
zonoskar schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:49:
[...]

De verf is nu redelijk droog, maar als ik een vingernagel er in druk zie je dat. Het is speciaal kozijnenverf uit Finland. https://www.k-rauta.fi/ra...unamaali-a-2-7l-valkoinen
Daar is niks mis mee hoor, als ik nu een nagel in de lak zet van de deur die ik een aantal dagen geleden in de lak heb gezeg, dan zie je dat ook. Heeft gewoon een vrij lange uitdamptijd.
_JGC_ schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:38:
@MartijnAbel Mijn vader is schilder, bestelt gewoon Sigma of Sikkens bij Olijslager, is dus zeker geen rotzooi en ook geen restpartijen.

Van de website van Wijzonol bijvoorbeeld:

[...]

De vergeling komt door het bindmiddel in de alkydverf op plekken waar weinig daglicht komt. Laat mijn overloop op de bovenverdieping zo'n plek zijn, maar ook de noordkant van mijn huis waar ik 2 verschillende tinten creme had gebruikt die na 2 jaar nagenoeg dezelfde kleur hadden.

Alkydharsverf schildert gewoon lekkerder, ziet er in het begin mooier uit dan acrylverf, maar na enige tijd zie je duidelijk vergeling. Op mijn overloop is het dan nog heel duidelijk te zien, de plekken die vanuit de slaapkamer daglicht krijgen zijn wit, zodra je de hoek van het kozijn om bent is het geel.
Ik heb er met de private label wel last van(kwam bij Wijzonol uit de fabrieken) maar met de Veveo Systeemcoat dan weer niet. Dat doet mij dus verdenken dat er wel degelijk verschil ook zit in goedkope en duurdere verven m.b.t. verkleuring.
Ik heb het verfwerk deze week bijgewerkt aan zowel de noord als zuidkant en er was geen enkele verkleuring te bespeuren t.o.v. het nieuwe gelakte.

[ Voor 56% gewijzigd door MartijnAbel op 16-07-2018 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:10
Ik zou een toiletrolhouder willen maken zoals op onderstaande foto. Het is gewoon uit beton gegoten maar nu vroeg ik mij af hoe ik de mal kan maken? Het zijn allemaal ronde vormen dus dat lijk mij niet zo simpel. Met hout zal het al niet lukken.

Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen doen?

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31dufnLNiGL.jpg

https://www.amazon.de/Clo...eywords=cloud+beton&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delusion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:37
glennvho schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:53:
Ik zou een toiletrolhouder willen maken zoals op onderstaande foto. Het is gewoon uit beton gegoten maar nu vroeg ik mij af hoe ik de mal kan maken? Het zijn allemaal ronde vormen dus dat lijk mij niet zo simpel. Met hout zal het al niet lukken.

Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen doen?

[afbeelding]

https://www.amazon.de/Clo...eywords=cloud+beton&psc=1
Verschillende PVC buizen gelijmd op betonplex is misschien een idee voor je.
Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.