[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.002.367 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:12
chrisborst schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:50:
Is het een "zachte" muur (gibo-blokken), dan kan je gemakkelijk leidingen vrezen ...
Met een zachte muur heb je juist niets te vrezen en kun je heel gemakkelijk frezen.

:+

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
chrisborst schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:50:
[...]

Ligt aan tegen welke soort muur je trap is gebouwd. Als dit een betonnen muur is zou ik er niet aan beginnen als ik jou was. Is het een "zachte" muur (gibo-blokken), dan kan je gemakkelijk leidingen vrezen en gaten maken waarin je de verlichting kan aanbrengen.
Dan alles netjes glad laten stucen.
Maar als je deze vraag hier stelt zou ik het niet zelf gaan doen maar laten doen. Maar dan wel na oplevering want waarschijnlijk zal de bouwer hier de hoofdprijs voor vragen.
Verder zou je ook kunnen kijken naar verlichting in de trap zelf. Is vaak makkelijker en daar zijn al standaard systemen voor.
Wanden zijn van kalkzandsteen. Maar in principe is dan dus 1 WCD boven of beneden aan de trap voldoende? Laat het waarschijnlijk door een bekende doen, maar moet nu al wel weten wat ik kan voorbereiden.

En wat bedoel je met de verlichting die standaard in de trap zit? Heb je daar een voorbeeldje van? Ik zag wel van die RVS trapleuningen met verlichting, maar het moet ook weer niet zo'n kermis worden. Dus paar spotjes leek me voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:10
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:58:
[...]

Egalisatiebeton is maar een paar mm (anders wordt het ook een duur vloertje..)
Hehehe, das waar. Maar ik bedoel de nieuwe betonvloer op de smeerput. Die wil ik 15 cm dik maken, maar ik weet niet of dat de juiste dikte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 21:05
Ik bedoel dan verlichting die niet in de muur zit, maar bijv onder de treden of in het hout aan de zijkant. Google maar eens op trap verlichting, dan zie je een heleboel voorbeelden.
Maar in kalkzandsteen is jou idee wel uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdwiel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-04 11:30
KillaZ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:02:
[...]

Is dat deze ruimte?

Daar kan prima een voorzet wand staan. Het hoeft niet per se 40 cm te worden he. 10~16 cm PIR is ook een prima optie. Folie plaatsen, frame plaatsen, isolatie er tussen, laag folie en afwerken. Als je je frame goed opzet en een plaat OSB plaatst, kun je met gemak zaken ophangen.
Ja liefste zou ik dus nog iets dunner gaan dan 10-16 zowel richting voorgevel (vanwege parallel opstelling keuken) als richting de buren (ruimte is 3.06, zou graag 3m keuken plaatsen 8)7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Dunner dan 10 cm is zonde van je werk als het je puur om isolatie gaat. Ik zou persoonlijk de mogelijkheid van een L opstelling bekijken, dan houd je voldoende ruimte over voor een koel/vriescombinatie, maar dat ben ik. ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 13:48
marsman schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:14:
[...]

Een investering in een platenlift is echt superbij grote klussen,
Veel worden daarna met een beetje verlies op marktplaats verkocht.
ik heb deze gehaald, werk prima:
https://www.tectake.nl/xxl-platenlift-400887
Maar met gips van 4,20 hebben je er al zeker 2 nodig.
Het is maar wat je wilt natuurlijk, als je gewoon 2 man + vrouw/vriendin/vriend hebt dan zit het er ook zo in en heb je een uurtje nodig. Je moet dan gewoon eerst selectief schroeven en later pas alles vast schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

L.N. schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:13:
[...]

Bedankt! Hoe dik kan ik de vloer het beste maken? Ik ga nu uit van 15 cm. Er komen geen zware machines op.
Ik neem aan dat je het over de vloer in de smeerput hebt? Als je deze goed volgooit met zand zou 15cm ruim voldoende moeten zijn, zeker als je het wapent met een net zoals je aangaf.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Griffin schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 07:30:
[...]

Ik kwam ook nog het volgende tegen: https://www.jung.de/nl/online-catalogus/350222977/350222978/ (224LEDUDD). Maar wat dan het wezelijke verschil is (behalve de nuldraad)... ik zie het niet zo snel. (gister contact gehad met iemand van JUNG (nl afdeling) en die kwam met de 224LEDUDD variant.
Wat ik zo kan zien, is dat de meest universele dimmer van Jung. Die ik noemde kan niet overweg met capacitieve belastingen, wat je nodig hebt voor schakelende voedingen voor laag-spannings halogeen (12 volt) en spaarlampen. Als je zeker weet dat dit nooit aangesloten gaat worden, is het natuurlijk zonde een duurdere dimmer te kopen, al scheelt het waarschijnlijk niet heel veel als je iets zoekt.

Ik kwam zelf op de Jung uit na advies van één van de techneuten bij een designverlichtingsfabrikant. Zij waren continu verschillende dimmers aan het testen en deze Jung (225NVDE) was tot nu toe één van de betere.

Maar er zijn uiteraard meerdere opties.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:56

Griffin

Is mythical

deepbass909 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:48:
[...]

Wat ik zo kan zien, is dat de meest universele dimmer van Jung. Die ik noemde kan niet overweg met capacitieve belastingen, wat je nodig hebt voor schakelende voedingen voor laag-spannings halogeen (12 volt) en spaarlampen. Als je zeker weet dat dit nooit aangesloten gaat worden, is het natuurlijk zonde een duurdere dimmer te kopen, al scheelt het waarschijnlijk niet heel veel als je iets zoekt.

Ik kwam zelf op de Jung uit na advies van één van de techneuten bij een designverlichtingsfabrikant. Zij waren continu verschillende dimmers aan het testen en deze Jung (225NVDE) was tot nu toe één van de betere.

Maar er zijn uiteraard meerdere opties.
Gister gekeken en er ligt geen nuldraad bij de schakelaar, ik heb geprobeerd om de kabel van het lamppunt (daar ligt wel een nuldraad) door te trekken naar de schakelaar maar ik kom er niet doorheen.
Dus dan maar de 225NVDE die jij aanraad want die heeft geen nuldraad nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-09 13:35
Jannibal23 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:43:
Zijn er mensen met ervaring bij het ophangen van schuifdeuren voor een garderobekast? Op onze slaapkamer wil ik over de volle breedte (3,75 meter) een aantal kamerhoge (235cm) schuifdeuren plaatsen. Zit momenteel aan een viertal deuren te denken, maar eventueel zijn 5 of 6 deuren ook een optie.
Ik heb vorig jaar een kast, met 4 schuifdeuren, van 265 cm hoog en 320m breed. Deze schuifdeuren heb ik bevestigd op een rails, deze hangen dus niet aan het plafond. In eerste instantie wilde ik ook de deuren laten hangen, maar hier worden de deuren instabieler van. Aan de bovenkant 'rijden' de deuren in een soort omgekeerde goot en aan de onderkant rijden de deuren op wieltjes op een rails.
De deuren zijn gemaakt van meubelpanelen, 250x80. Aan de bovenkant, tussen het plafond en de 'goot'.

PSN: Curvaa_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:45
jvdwiel schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:54:
[...]

[...]

Dank, dit is een hele mooie oplossing voor in de woonkamer inderdaad!

Op de nieuwe locatie van de keuken ernaast is het helaas wat lastiger omdat de ruimte maar 2.45m breed is en we daar graag een parallel keuken willen plaatsen. Dus 2 kanten kastjes + werkblad (2X65cm) dus eerste 1.30 ben je dan al kwijt en minimale tussen maat is toch wel 1.10m dus dat betekend dat "dikke" voorzetwand toch wat lastiger is!
Hier nog wat afbeeldingen zoals ik de voorzetwanden heb geplaatst (door het hele huis)
70mm steenwol is voldoende, dan worden de wanden bij elkaar zo'n 100mm dik, van bestaande muur tot voorzijde nieuwe muur gemeten

Neem wel steenwol, toch een stuk comfort met betrekking tot geluid

Geïmpregneerde latten / Dampopen folie en daarvoor een houten framewerk
Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/65558216-9732-49AF-ACBB-ED44C25AF9DB_zpsaj7vvkje.jpg

Steenwol ertussen:
Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/C036B7A0-5889-4901-9572-09BE7283A68C_zpsxqk3q9ve.jpg

Closeup aftimmering kozijn, hier komt nog een vensterbank (kozijn is tevens ook niet, eigenbouw ftw!) (Hier is ook het dampremmende folie te zien)
Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/BA7A20C8-89C2-4DDF-8736-3C5D5949891B_zpsenh4ce0m.jpg

En na het gipsen, klaar voor schilderwerk
Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/FF504C0F-587B-4525-9D9B-094710C18613_zpshlx89575.jpg

Done!
Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/DF3C2500-94F7-46A6-81FE-55DBAB70AB31_zpsxivj3cse.jpg

Zo heb je er misschien iets meer beeld bij
Ik heb er zelf voor gekozen om meteen door het hele huis nieuwe kozijnen erin te rammen, aangezien de oude al slecht waren en ik HR++ wou, dan kan je de aftimmering naar de kozijnen natuurlijk wel netter maken meteen :+

Als ik zo terug kijk naar de foto's is er inmiddels toch wel aardig wat gebeurd _O-
De buren rondom worden ook met de dag nieuwsgieriger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@FabianGTI Dat stopcontact toch wel weggehaald voordat het steenwol erin ging? :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
KillaZ schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:09:
@FabianGTI Dat stopcontact toch wel weggehaald voordat het steenwol erin ging? :+
Nah, das design :+

Stopcontact is eraf en zit nu in die inbouwdoos (naja, de VD draden), stopcontact zit nu weer op een andere tijdelijke plaats

De hele bovenverdieping had maar 1 groep, en de doorvoer was via/langs de schoorsteen :F
Die dus maar meteen weggehaald, maar toen moest ik wel tijdelijke stroompunten hebben boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:48
FabianGTI schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:06:
[...]

Hier nog wat afbeeldingen zoals ik de voorzetwanden heb geplaatst (door het hele huis)
70mm steenwol is voldoende, dan worden de wanden bij elkaar zo'n 100mm dik, van bestaande muur tot voorzijde nieuwe muur gemeten

[afbeelding]

Steenwol ertussen:
[afbeelding]

Closeup aftimmering kozijn, hier komt nog een vensterbank (kozijn is tevens ook niet, eigenbouw ftw!) (Hier is ook het dampremmende folie te zien)
[afbeelding]

[afbeelding]

Done!
[afbeelding]

Ik heb er zelf voor gekozen om meteen door het hele huis nieuwe kozijnen erin te rammen, aangezien de oude al slecht waren en ik HR++ wou, dan kan je de aftimmering naar de kozijnen natuurlijk wel netter maken meteen :+

Als ik zo terug kijk naar de foto's is er inmiddels toch wel aardig wat gebeurd _O-
Fraai gemaakt. Complimenten. Ik heb zelf de bovenverdieping gedaan met een kant en klaar oplossing: https://www.isolatiemater...t/pir-gips-ak-2600x600mm/

Met rachels kon ik ze zo tegen de wand aan schroeven. Vond ik dan weer ideaal. Ben dan ook niet zo'n fan meer van steen- en glaswol :+

Vraagje aan de isolatie experts hier: Ik ga volgende maand mijn vloer beton storten in de woonkamer (met vloerverwarming) Inclusief kruipruimte kom ik uit op 60 cm diepte

Wat raden jullie aan qua isolatie voor de vloer? Op internet lees ik meerdere theorieën aangaande de volgorde en aantal isolatie lagen.

Van beneden naar boven

Zand - Isolatie - beton - isolatie - afwerkvloer
Zand - Isolatie - beton - afwerkvloer

Optie 2 lijkt mij aannemelijker omdat je vloer dan langer warm blijft en dus niet snel warmte verliest door de massa van de vloer. Wat vinden jullie?

[ Voor 11% gewijzigd door YaaD op 09-08-2017 09:29 . Reden: vraag aangaande isolatie toegevoegd ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
Kan je dit gewoon bij elke muur doen (van een oud huis) of moet je de buitenzijde nog impregneren tegen vocht? Want ik wil dit ook het liefst, maar lees overal dat je niet zomaar kunt isoleren omdat dan het vocht niet weg kan en je dus risico loopt op schimmelvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Dennis Daar breng je dus de dampdoorlatende folie voor aan tussen muur en isolatiemateriaal ;)

Je krijgt dus Muur, dampdoorlatende folie, Isolatie, dampremmende folie, Afwerking (OSB + Gips bijvoorbeeld)
Dat zie je ook bij de plaatjes van Fabian.

[ Voor 44% gewijzigd door KillaZ op 09-08-2017 09:43 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdwiel
KillaZ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:06:
Lekker dichtgepurred zo te zien. Ik zou gewoon een voorzetwand plaatsen. Zijn genoeg voorbeelden van, je hebt zo te zien voldoende ruimte.
Pur heb ik zelf gedaan zaten hele grote kieren tussen bestaande vloer en muur na verwijderen van de bestaande plinten, onderbuurvrouw had net haar gehele plafond vervangen dus geen zin in gezeur door vallend stof en puin. Het lijkt nu al dat het ook betreft contact geluid scheelt voor de onderbuurvrouw dus ben benieuwd hoe het straks is als we vloerverwarming hebben liggen.
KillaZ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:48:
Dunner dan 10 cm is zonde van je werk als het je puur om isolatie gaat. Ik zou persoonlijk de mogelijkheid van een L opstelling bekijken, dan houd je voldoende ruimte over voor een koel/vriescombinatie, maar dat ben ik. ;)
L keuken hebben we ook lang overwogen alleen koken onder het raam wordt eigenlijk overal afgeraden en is ook wat lastiger ivm afzuiging (of iig wat duurdere systemen). Daarnaast is het lastig omdat je dan maar op 1 plek een hoge kast kwijt kan voor koelkast/diepvries en weinig ruimte over hebt langs je kookwerkplek. Daarom is onze voorkeur nu voor parallel
[...]

[afbeelding]

Steenwol ertussen:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Done!
[afbeelding]

Dank ziet er zeer goed en netjes afgewerkt uit!

Jij hebt dus deze volgorde als ik goed begrijp:
- buitenmuur
- Geïmpregneerde latten
- Damp open folie
- houten raamwerk + steenwol
- damp remmende folie
- gipsplaat
Dennis schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:28:
[...]

Kan je dit gewoon bij elke muur doen (van een oud huis) of moet je de buitenzijde nog impregneren tegen vocht? Want ik wil dit ook het liefst, maar lees overal dat je niet zomaar kunt isoleren omdat dan het vocht niet weg kan en je dus risico loopt op schimmelvorming.
Zit dus inderdaad met zelfde vraagstuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Dennis schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:28:
[...]

jvdwiel schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:46:
[...]
Ik heb spouwventilatie in het huis geboord, daarmee zijn de problemen weg
Daarom zitten er ook latten achter het dampopen doek, daarmee creëer je een spouw

Afbeeldingslocatie: http://www.ubbink.nl/getmedia/ec145402-110f-4d48-9eeb-1b575cbf6686/0291171A,-Stootvoegventilatierooster-waalformaat.jpg.aspx?height=450?width=300&height=300&maxsidesize=300

Gaatjes in de voeg boren, ding erin metselen en klaar :)
De dampopen en dampremmende doeken doen de rest, die zorgen ervoor dat het vocht de goede kant op gaat
YaaD schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:22:
[...]

Fraai gemaakt. Complimenten. Ik heb zelf de bovenverdieping gedaan met een kant en klaar oplossing: https://www.isolatiemater...t/pir-gips-ak-2600x600mm/

Met rachels kon ik ze zo tegen de wand aan schroeven. Vond ik dan weer ideaal. Ben dan ook niet zo'n fan meer van steen- en glaswol :+

Vraagje aan de isolatie experts hier: Ik ga volgende maand mijn vloer beton storten in de woonkamer (met vloerverwarming) Inclusief kruipruimte kom ik uit op 60 cm diepte

Wat raden jullie aan qua isolatie voor de vloer? Op internet lees ik meerdere theorieën aangaande de volgorde en aantal isolatie lagen.

Van beneden naar boven

Optie 2 lijkt mij aannemelijker omdat je vloer dan langer warm blijft en dus niet snel warmte verliest door de massa van de vloer. Wat vinden jullie?
Thnx, daar heb ik ook naar gekeken maar toch voor deze oplossing gegaan, maar dat kwam ook omdat ik wat geluidsisolatie wou, en daarvoor is steenwol meer geschikt

In het dak heb ik wel PIR platen van 100mm dik zitten, goeiedag wat een werk was dat _O-

Met betrekking tot de vloer heb ik zelf voor dit gekozen 'Zand - Isolatie - beton - afwerkvloer'
Maar of de isolatie (100mm dik) echt tot zijn recht komt kan ik niet zeggen

In mijn geval maakt dat ook niet zoveel uit aangezien de rest van de vloer ook niet geïsoleerd is

Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/14D0841D-6912-43CE-BC7B-0D1058276067_zps8rlgvg8t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/0DF650E8-5BE9-4562-B67F-8D34F7BCD60F_zpsojgotlhz.jpg

- buitenmuur
- Geïmpregneerde latten
- Damp open folie
- damp remmende folie
- gipsplaat
Klopt helemaal
En plaats dan de latten op de goede hoogte (100mm onder hoogte steenwol), voorkomt dat ze naar achteren zakken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door FabianGTI op 09-08-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 01-10 21:30

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

Pur heb ik zelf gedaan zaten hele grote kieren tussen bestaande vloer en muur na verwijderen van de bestaande plinten, onderbuurvrouw had net haar gehele plafond vervangen dus geen zin in gezeur door vallend stof en puin. Het lijkt nu al dat het ook betreft contact geluid scheelt voor de onderbuurvrouw dus ben benieuwd hoe het straks is als we vloerverwarming hebben liggen.

[...]

L keuken hebben we ook lang overwogen alleen koken onder het raam wordt eigenlijk overal afgeraden en is ook wat lastiger ivm afzuiging (of iig wat duurdere systemen). Daarnaast is het lastig omdat je dan maar op 1 plek een hoge kast kwijt kan voor koelkast/diepvries en weinig ruimte over hebt langs je kookwerkplek. Daarom is onze voorkeur nu voor parallel

[...]

- buitenmuur
- Geïmpregneerde latten
- Damp open folie
- damp remmende folie
- gipsplaat

[...]

Met die kant en klare platen (https://www.isolatiemater...t/pir-gips-rk-1200x600mm/) krijg je alleen nooit meer dampremmend folie ervoor ofwel?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Laatst online: 15:08
Hoi, nog nooit iets geplaatst hier, doch ben ik een fervent timmeraar. Ik heb een oud klushuis gekocht en deze helemaal gestript. Eerste wat ik jullie wil showen is de nagelnieuwe inbouwkast!
Nadat ik de oude gesloopt had kon ik nergens heen met de meterkast, terwijl die heel erg vorm bepalend zou worden voor de kast. Lang verhaal kort te maken: kijk zelf maar hoe ik het heb opgelost!
Kast beneden

Het paneel links onder heb ik inderdaad opnieuw moeten openen ivm bekabeling. De schroeven moet ik opnieuw afwerken helaas :'(

Oh, ik ben ook gek op Philips Hue, drie maal raden waarom de kast wit is...
Heu inbouwkast
Heu inbouwkast
kast beneden Hue

Ik ben nu de keuken aan het afmaken, ook daar komt een Hue spektakel in: as soon as it finished, pictures will be there! (Alleen, dit kan even duren ivm werk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
@TunderNerd
mijn niet-bestaande OCD wil graag dat beide speakers in de kast staan ipv een daarbuiten :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Laatst online: 15:08
leecher schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:58:
@TunderNerd
mijn niet-bestaande OCD wil graag dat beide speakers in de kast staan ipv een daarbuiten :+
Ikzelf zou dat ook heel erg graag willen, alleen kastjes en speakers waren al present, en de outlining van de kast stond ook al vast... Daarnaast wil ik deze speakers voor geen goud wegdoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdwiel
FabianGTI schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:48:
[...]

[...]

Ik heb spouwventilatie in het huis geboord, daarmee zijn de problemen weg
Daarom zitten er ook latten achter het dampopen doek, daarmee creëer je een spouw

[afbeelding]

Gaatjes in de voeg boren, ding erin metselen en klaar :)
De dampopen en dampremmende doeken doen de rest, die zorgen ervoor dat het vocht de goede kant op gaat

[...]

Klopt helemaal
En plaats dan de latten op de goede hoogte (100mm onder hoogte steenwol), voorkomt dat ze naar achteren zakken ;)
Het lastig is bij mij dus dat ik alleen niks mag doen aan de voorgevel ivm monumentaal aanzicht, dus die spouwventilatie is beetje een lastig 8)7

Wel thanks voor het duidelijke inzicht!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
TunderNerd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:56:
... doch ben ik een vervend timmeraar.
Ah, dus je bent ook schilder? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
YaaD schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:22:
[...]

Van beneden naar boven

Bij ons is het zo gebeurd:
De kruipruimte vullen drukvast EPS, daarop plastic en dan beton. De verwarmingsbuizen er bovenop in de afwerkvloer.
Voordelen:
- Beperkt gewicht (60cm zand en beton is heel zwaar, de boel kan dan gaan zetten en scheuren)
- Snelheid van werken
- Grote thermische massa

Dit raad ik jou ook aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
KifArU schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:07:
[...]

Bij ons is het zo gebeurd:
De kruipruimte vullen drukvast EPS, daarop plastic en dan beton. De verwarmingsbuizen er bovenop in de afwerkvloer.
Voordelen:
- Beperkt gewicht (60cm zand en beton is heel zwaar, de boel kan dan gaan zetten en scheuren)
- Snelheid van werken
- Grote thermische massa

Dit raad ik jou ook aan
Maar heb je dan de gehele kruipruimte opgevuld met EPS? maak ik dat op uit je verhaal? Heb daar eerlijk gezegd nog nooit van gehoord (niet dat het dan slecht is)

Heb je een foto toevallig?

[ Voor 2% gewijzigd door YaaD op 09-08-2017 12:10 . Reden: foto ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Bij ons ook op die manier gedaan. Kruipruimte was vrij ondiep, maar wel nog een deel opgevuld met zand.

Dus zand, isolatie (2 x 10 cm EPS), folie, wapening (op wat resten baksteen) ...

(insert tijspanne waarin dreamscape honderdmiljoenmiljard meter elektrabuis ertussendoor vlecht)

... beton, vloerverwarming op matjes, cementdekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
dreamscape schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:08:
Bij ons ook op die manier gedaan. Kruipruimte was vrij ondiep, maar wel nog een deel opgevuld met zand.

Dus zand, isolatie (2 x 10 cm EPS), folie, wapening (op wat resten baksteen) ...

(insert tijspanne waarin dreamscape honderdmiljoenmiljard meter elektrabuis ertussendoor vlecht)

... beton, vloerverwarming op matjes, cementdekvloer.
Heb je zelf beton gestort? Ik moet ongeveer 4m3 storten en twijfel wat wijsheid is. Prijsverschil is best groot namelijk.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 21:26
jvdwiel schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:10:
[...]

Het lastig is bij mij dus dat ik alleen niks mag doen aan de voorgevel ivm monumentaal aanzicht, dus die spouwventilatie is beetje een lastig 8)7

Wel thanks voor het duidelijke inzicht!
Zelf het aanbrengen van die spouwventilatie niet? Volgens mij zie je dat bijna niet en is het wellicht ook nog eens goed voor het behoud van het gebouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
YaaD schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:23:
[...]
Heb je zelf beton gestort? Ik moet ongeveer 4m3 storten en twijfel wat wijsheid is. Prijsverschil is best groot namelijk.
Samen met mijn klusjesman. Hij is eigenlijk aannemer, maar werkte voor mij voornamelijk facilitair en bij zaken waar hij meer verstand van had dan ik, draaiden we de rollen om en was ik ineens zijn hulpje. Zodoende heb ik dus het meeste in eigen beheer kunnen regelen maar tegelijk wel kunnen profiteren van de kortingsafspraken die hij heeft met allerlei leveranciers.

Het was overigens niet zo'n heel lastige klus. Met twee man met ieder een hark (ondersteboven houden, anders blijf je steeds in je wapening hangen of trek je vers aangelegde leidingen kapot) moet je 4 kuub er binnen de kortste keren recht in hebben liggen. Bij ons was het 3,5 kuub en we waren met een half uurtje klaar. Huur er een trilnaald bij en zorg dat je met een laser de hoogte goed kunt bepalen en dan kan er weinig misgaan. Zeker als er later toch een afwerkvloer overheen gaat, dan is het niet zo heel ernstig als hij niet perfect strak ligt.

Die cementdekvloer hebben we trouwens wel door een gespecialiseerd bedrijf laten gieten. Dat krijg je als amateurklusser nooit zo mooi strak.

tip: laat die betonwagen niet 's ochtends heel vroeg (de eerste rit) komen, maar gewoon een uurtje later. Wij hadden de eerste rit van de dag en dat betekent dat die lui eerst nog een tijd staan kloten om slangen, koppelingen en leidingwerk schoon te krijgen - en die zooi ligt dan in je voortuin of in je vloer of het zorgt in ieder geval voor een hoop gesputter en geklieder. Dat had officieel aan het einde van de vorige dag na de laatste rit moeten gebeuren, maar daar hebben ze natuurlijk regelmatig geen zin in - of ze doen het maar half.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
YaaD schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:09:
[...]

Maar heb je dan de gehele kruipruimte opgevuld met EPS? maak ik dat op uit je verhaal? Heb daar eerlijk gezegd nog nooit van gehoord (niet dat het dan slecht is)

Heb je een foto toevallig?
Ja. Was bij ons wat hoger, dus we hebben 80cm DRUKVAST EPS aangebracht (blokken van 100x200x40cm) en daarop het beton. Ging om een grote hoeveelheid, dus met een betonpomp laten doen.

Een foto heb ik nu even niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJCS
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-10 12:45
bonzz.netninja schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:56:
[...]

Met die kant en klare platen (https://www.isolatiemater...t/pir-gips-rk-1200x600mm/) krijg je alleen nooit meer dampremmend folie ervoor ofwel?
Er hoeft ook geen damremmende folie bij deze isolatieplaten. Aan beide zijde van de isolatie zit een meerlaags aluminium folie, dit is een dampdichte laag. Belangrijk hierbij is dat er geen lucht van binnenshuis door kieren achter de isolatie kan komen, dat gaat vocht problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

DJCS schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:15:
[...]

Er hoeft ook geen damremmende folie bij deze isolatieplaten. Aan beide zijde van de isolatie zit een meerlaags aluminium folie, dit is een dampdichte laag. Belangrijk hierbij is dat er geen lucht van binnenshuis door kieren achter de isolatie kan komen, dat gaat vocht problemen geven.
Ah daarom dus met aluplakbank die kieren plakken?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:41
Ook hier zijn we bezig aan een 'actieve vakantie'. De oprit heb ik opnieuw laten bestraten en van de stenen die overblijven ga ik zelf een halfrond tuinpaadje aanleggen, met grind in het midden.

Bij het uitgraven voor de grindbank stuitte ik op een laag puin met in het midden een fundament voor wat ooit een radioantenne ofzo moet zijn geweest.

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/uc?export=download&id=0B7ncKH1CaSoBdGpGM3BPRnZyTmc

Die stalen poot is ruim een meter diep in beton gestort waar vuistdikke (en groter) keien inzitten. Helaas was het babykraantje van de straters al weg toen ik hierachter kwam, anders had ik ze gevraagd te proberen m eruit te trekken. Het zichtbare stuk staal zat overigens ook in beton, maar dat heb ik al uitgebeiteld

Nu zit ik met een dilemma: afslijpen en laten zitten of er helemaal uit halen (hoe?).
Het zit nu diep genoeg om onder de grindbak te blijven, maar ik wilde die plek graag gebruiken om regenwater van het schuurtje te infiltreren in de grond, en een grote betonnen plaat eronder lijkt me niet bevorderlijk daarvoor. Daarnaast ligt het nu open en is het ook jammer als ik er later, om wat voor reden dan ook, alsnog bij moet.

Iemand ideeen hierover? Heeft het zin om m er proberen uit te trekken of moet ie eerst stuk, en helpt het dan om er domweg een zwaardere sloophamer op te zetten? Of heeft hef infiltreren hier helemaal geen last (of zelfs voordeel) van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:34
Heb je enig idee hoe groot de plaat beton is die nog aan voet vast zit? Zolang je dat niet weet heeft het ook geen zin om er maar aan te gaan trekken en kan dat voor een babykraantje al te veel zijn. Een veel zwaardere sloophamer is je antwoord.

• YaaD
BlueMotion schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:39:
Ook hier zijn we bezig aan een 'actieve vakantie'. De oprit heb ik opnieuw laten bestraten en van de stenen die overblijven ga ik zelf een halfrond tuinpaadje aanleggen, met grind in het midden.

Bij het uitgraven voor de grindbank stuitte ik op een laag puin met in het midden een fundament voor wat ooit een radioantenne ofzo moet zijn geweest.

[afbeelding]

Die stalen poot is ruim een meter diep in beton gestort waar vuistdikke (en groter) keien inzitten. Helaas was het babykraantje van de straters al weg toen ik hierachter kwam, anders had ik ze gevraagd te proberen m eruit te trekken. Het zichtbare stuk staal zat overigens ook in beton, maar dat heb ik al uitgebeiteld

Nu zit ik met een dilemma: afslijpen en laten zitten of er helemaal uit halen (hoe?).
Het zit nu diep genoeg om onder de grindbak te blijven, maar ik wilde die plek graag gebruiken om regenwater van het schuurtje te infiltreren in de grond, en een grote betonnen plaat eronder lijkt me niet bevorderlijk daarvoor. Daarnaast ligt het nu open en is het ook jammer als ik er later, om wat voor reden dan ook, alsnog bij moet.

Iemand ideeen hierover? Heeft het zin om m er proberen uit te trekken of moet ie eerst stuk, en helpt het dan om er domweg een zwaardere sloophamer op te zetten? Of heeft hef infiltreren hier helemaal geen last (of zelfs voordeel) van?
Tja, als het om een radioantenne gaat en de plaatser heeft zijn werk goed gedaan dan kan het nog wel eens een forse fundering zijn. Heb zelf een hekel aan rotzooi in mn tuin maar t moet wel behapbaar zijn om eruit te halen. Ik zou m lekker laten zitten :+

bl44t

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Hier zit ook zo'n ding, houten garage staat er deels op gefundeerd. Nadeel is wel dat die garage nu 15+ jaar staat en is gaan verzakken, behalve die ene hoek dus...

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:37
Ik zou met de slijptol het metaal verwijderen en de rest laten zitten. Grind heeft daar geen last van.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18
@BlueMotion Ik zou gewoon nu het toch open ligt alles er uit beuken. Gewoon met een slijptol en een flink sloophamer raggen. Kost je bloed zweet en tranen maar dan is het wel gelijk clean.

Weet je zeker dat je grindbak gaat werken :P .

• Syndroom
  • Laatst online: 13-08 09:36
Vraagje voor de isolatiespecialisten hier.

Onze zolder word volop afgewerkt; maar bij de gedeeld muur met de buren (hob) komt ons dak een stukje hoger/breder als de buren.
(belgie, dus iedereen bouwt maar wat tegen elkaar aan)

Nu an sich is het bij de buren boven de garage en gebruiken ze die ruimte momenteel niet (of toch amper).
Dus geluid is op zich niet zo erg.

Die muur is vlak aan het trapgat; dus ik heb aan die muur welgeteld 4cm plek om af te werken.
9mm voor de gyproc alvast.
Dus 3cm latwerk.. en isolatie?

wat ik als opties vond.
XPS 30 mm 5€/m² 0,95 WmK
EPS 30 mm 2€/m² 0.38 WmK
Rockwool 30 4€/m² 0.85 WmK

Of is dit niet de moeite?

Wat je zelf doet, heb je toch maar mooi zelf gedaan.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@BlueMotion Hoe makkelijk ging het verbrijzelen van het beton tot nu toe? Ik heb recent kleinere poertjes rond schuttingpalen moeten weghakken en dat is met een flinke klophamerboor met flinke punt eigenlijk zo gebeurd.
Het lijkt er op dat er geen wapening in je poer zit, dus is het lomp beton, dat brokkelt meestal vrij makkelijk weg met zo'n stuk gereedschap. Daarna is het graven, graven, graven. Ik hoop voor je dat je niet op kleigrond zit, anders kan dat ook nog wel een klusje worden.

Voor toekomstige bewoners heb ik ook zo'n 'verrassing' onder de grond zitten. Ruim 400 kg beton rond de parasolvoet :7

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10 10:42
Wat vinden jullie overigens van puin dumpen in de grond?
Wij hebben in de tuin van ons nieuwe huis een oude gemetselde zinkput (+- 7m3). We weten niet echt of we wat ermee moeten, maar als we de schuur en schutting gaan afbreken hebben we een hoop betonpuin. Meerdere mensen zeggen 'gooi dat in dat gat', maar ik heb toch het idee dat het niet netjes is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueMotion
Het is inderdaad een kolom van ongewapend beton, met dus die dikke keien erin. Ik heb er nu opgeteld ongeveer een halve dag sloopwerk in zitten. Met mijn eigen boorhamer ging het niet zo snel, met die van de buurman al iets sneller. Als ik rondom de keien beitel springen ze op een gegeven moment los. En dan komen er dus best grote stukken los.

Als ik het zo inschat gaat het met genoeg power inderdaad best vlot. Ik zag dat de lokale verhuurtoko's boorhamers 2a3 maatjes dikker verhuren dan ik nu gebruik, voor een paar 10tjes, dus ik denk dat ik dat maar eens ga proberen. Dan weet ik snel genoeg of dat gaat lukken of niet.

Mijn grind zal er inderdaad geen last van hebben, maar het water zakt niet zo snel door beton lijkt me... Als het na een paar uurtjes spelen met een echte boorhamer nog niet lukt geef ik het alsnog op.

@frietsje ik zou het niet doen. Daar ga jij (of iemand anders) later vast spijt van krijgen. Zie mijn casus hierboven ;) Schoon puin (laten) afvoeren is helemaal niet zo duur meestal. Ik breng het in ieder geval naar de gemeente, kunnen die er mooi wegen van bouwen ofzo..

• dreamscape
BlueMotion schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:34:
Schoon puin (laten) afvoeren is helemaal niet zo duur meestal. Ik breng het in ieder geval naar de gemeente, kunnen die er mooi wegen van bouwen ofzo..
Dat wisselt wel heel erg per gemeente, dus check dat even voordat je bij de milieustraat een enorme rekening gepresenteerd krijgt. Hier in Nijmegen is bijvoorbeeld alle 'betaalde' afval dezelfde prijs. Of je nou grof vuil komt dumpen of schoon puin, je kunt 250 kilo gratis lozen en daarna is het 14 cent per kilo. Dat gaat bij dit soort sloopwerk echt enorm in de papieren lopen. Op de website van de gemeentelijke afvalverwerker staat dan ook:
bepaalde afvalsoorten zoals puinafval en grond wegen relatief zwaar, vaak is het voor u goedkoper als u hiervoor een container huurt.
(de drie taalfouten zijn voor hun rekening en niet van mij)

Maar verder heb je wel gelijk. In dat gat dumpen lijkt leuk, totdat je later iets anders wilt doen in je tuin.

Het kan overigens nog erger: in menig huis wordt dat soort puin bij het slopen van een binnenmuurtje gewoon in de kruipruimte geflikkerd...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueMotion
Oh dan tikt het wel aan inderdaad, bij mijn gemeente moet je voor alles grof betalen, maar schoon puin is juist relatief goedkoop. Als de gemeente het niet wil hebben kan je misschien op zoek naar een grondverzetter oid die het voor een zacht prijsje wil ophalen, als het per container gaat zijn er vast geinteresseerden.

Mijn boorhamer heeft ondertussen kennis gemaakt met zijn grote neef. Die had iets minder moeite met het neerhalen van de antenne, al was het toch nog wel 3 uurtjes beuken. Ik ben blij dat ik t gedaan heb.

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/uc?export=download&id=0B7ncKH1CaSoBemhoa1l6SDBSV0pXbUtRYUQ3ZlAzUWE1Z0Nn

Nu heb ik direct een gat voor de infiltratieput, morgen grind erin en dan kan ik weer verder waar ik gebleven was.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-AyzWUImqJvU/WX9r1GyMl5I/AAAAAAAAJmw/5yJEY4VutYsk_Pe0Kx0RgVcycFr1nYYsgCL0BGAYYCw/s626-no/5cf7aa39-299b-4fed-9c79-4281c63a29ae
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-11yp9iRte5Y/WYyx30rJeNI/AAAAAAAAJpk/xHh_y0gdhpUcN9gcv39QtajovxGUildvwCL0BGAYYCw/w835-h626-no/2017-08-10.jpg
Eindelijk ruimte en tijd gevonden om de schuur eens wat netter te maken. Underlayment wandje geplaatst en nieuwe werkbank van de hornbach. Staat als een huis. Daarnaast vond ik een geinig ophang systeem van ikea voor de zagen en de knippers. Is alles weer een beetje opgeruimd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
chrisborst schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:53:
[...]

Gewoon in de bouwmarkt een mooi stukje hout/plaat uitzoeken en dat erop leggen. Is veel sterker dan stuccen. en gemakkelijker.
Als je die "plint" die nu aan de bovenkant zit, eraf haalt en dan een iets hogere plint ervoor terug plaatst kan je ook direct de zijkant van de plaat afwerken.
Gefixt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ea6NbBF.jpg

De oude plinten zaten vast met grote spijkers in het beton. Stukken van het nieuwe stucwerk kwamen daarbij ook los. Maar uiteindelijk de boel weer netjes gemaakt en zo'n plaat werkt inderdaad prima! Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

bonzz.netninja schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 21:35:
[afbeelding]
[afbeelding]
Eindelijk ruimte en tijd gevonden om de schuur eens wat netter te maken. Underlayment wandje geplaatst en nieuwe werkbank van de hornbach. Staat als een huis. Daarnaast vond ik een geinig ophang systeem van ikea voor de zagen en de knippers. Is alles weer een beetje opgeruimd
Man, wat zou ik dit ook graag willen. Een klushok waar je gewoon een pestbende kan maken en niemand tot last ben. Keurig geworden hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
PaT schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:38:
[...]

Man, wat zou ik dit ook graag willen. Een klushok waar je gewoon een pestbende kan maken en niemand tot last ben. Keurig geworden hoor!
Nadeel is dat die pestbende ook weer opgeruimd moet worden :+ Been there, done that :o

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ja, maar dat doe je dan "ooit" :P

Mijn volgende woning moet ook zo'n klushok hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
YaaD schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:23:
Wij hebben de vloer (met vorstrand) van onze uitbouw zelf gestort, 6m³

We hadden twee (grote) betonmolens
Twee man deden beton draaien
Twee man deden kruien + trillen + afwerken (grof)

's Ochtends om 07.30 begonnen. 's Middags om 13.00 zat de beton erin en was alles opgeruimd.

Wij wonen in het midden van een blok woningen. Daardoor hebben we aan de kopzijde van het blok op de parkeerplaats de beton gedraaid. Afstand 40 a 50m.

En uiteraard zorgen voor een goede voorbereiding, dag ervoor waterslangen, stroom, batsen, waterton, emmers enz klaar zetten. Ochtend zelf iets eerder opstaan en zorgen dat de rest klaar ligt.
En allicht moet de bekisting, wapening, enz klaar en deugdelijk zijn.

Dan is die klus goed te doen.

Qua kosten was het voor ons:
6,00m grindzand los gestort 34,00 x 6 = 204€
per kuub 12 zaken cement 3,63 x (12x6) = 262€ (verbruik van cement was uiteindelijk wat minder)

Totaal 466€ / 6 = 78€/m³

Daarvoor komt geen enkele betoncentrale!

Betonmolens en trilnaald heb ik overigens kunnen (kostenloos) lenen, en mankracht met dank aan de vriendengroep/ familie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
LinkinTED schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:47:
[...]

Wij hebben de vloer (met vorstrand) van onze uitbouw zelf gestort, 6m³

We hadden twee (grote) betonmolens
Twee man deden beton draaien
Twee man deden kruien + trillen + afwerken (grof)

's Ochtends om 07.30 begonnen. 's Middags om 13.00 zat de beton erin en was alles opgeruimd.

Wij wonen in het midden van een blok woningen. Daardoor hebben we aan de kopzijde van het blok op de parkeerplaats de beton gedraaid. Afstand 40 a 50m.

En uiteraard zorgen voor een goede voorbereiding, dag ervoor waterslangen, stroom, batsen, waterton, emmers enz klaar zetten. Ochtend zelf iets eerder opstaan en zorgen dat de rest klaar ligt.
En allicht moet de bekisting, wapening, enz klaar en deugdelijk zijn.

Dan is die klus goed te doen.

Qua kosten was het voor ons:
6,00m grindzand los gestort 34,00 x 6 = 204€
per kuub 12 zaken cement 3,63 x (12x6) = 262€ (verbruik van cement was uiteindelijk wat minder)

Totaal 466€ / 6 = 78€/m³

Daarvoor komt geen enkele betoncentrale!

Betonmolens en trilnaald heb ik overigens kunnen (kostenloos) lenen, en mankracht met dank aan de vriendengroep/ familie. :)
Respect. Je hebt me wel over de streep gehaald. Heb nu offertes liggen voor 1200 eur maar dan komen ze wel met een pomp/slang? wagen en dan zit het er met 30 minuten in. Maar goed, als ik 700 euro kan besparen door wat vrienden te mobiliseren.

Ik heb overigens het geluk om gewoon beton te draaien in de woonkamer dus kan het vanaf de molen zo de vloer in storten. Heb me alleen vorige keren flink vergist in de hoeveelheid werk dus was op zoek naar ervaringen van mensen die al zoiets gedaan hebben. Waarvoor dank! _/-\o_

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Ik had er ook geen ervaring mee en heb lang getwijfeld. Maar de kosten om het via de centrale te laten komen waren te hoog (zelfs als ik het via een bekende aannemer liet komen).
De vorstrand en de vloer hadden beide circa de helft van de hoeveelheid. Als het tegen was gevallen had ik dag 1 alleen de vorstrand gedaan en dag 2 de vloer. Maar het viel dus behoorlijk mee.
Zaak is 1) goed voorbereiden, alles klaar hebben en op de stort dag dus ook alleen storten. En niet nog de kist afmaken, of wapening, of whatever. en 2) de betonmolens moeten blijven draaien en gevuld zijn, dat bepaald het tempo.
YaaD schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:58:
[...]Ik heb overigens het geluk om gewoon beton te draaien in de woonkamer dus kan het vanaf de molen zo de vloer in storten.
En waar ligt het grindzand? Bij de betonmolen? ;)
Geen dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
LinkinTED schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:10:
Ik had er ook geen ervaring mee en heb lang getwijfeld. Maar de kosten om het via de centrale te laten komen waren te hoog (zelfs als ik het via een bekende aannemer liet komen).
De vorstrand en de vloer hadden beide circa de helft van de hoeveelheid. Als het tegen was gevallen had ik dag 1 alleen de vorstrand gedaan en dag 2 de vloer. Maar het viel dus behoorlijk mee.
Zaak is 1) goed voorbereiden, alles klaar hebben en op de stort dag dus ook alleen storten. En niet nog de kist afmaken, of wapening, of whatever. en 2) de betonmolens moeten blijven draaien en gevuld zijn, dat bepaald het tempo.

[...]

En waar ligt het grindzand? Bij de betonmolen? ;)

[...]

Geen dank :)
Ja liefst zo dicht mogelijk natuurlijk. Kan t grindzand natuurlijk niet in de woonkamer laten storten, maar kan er wel een raam uit halen om het zand vanaf buiten zo in de molen te gooien. Heb uit jouw verhaal wel geleerd dat de voorbereiding sowieso 50% van het tempo van de werkzaamheden bepaalt.

Andere vraag:
Hoe heb je die verhoudingen tijdens het scheppen aangehouden? Wil ook inderdaad met grindzand en zakken cement aan de gang.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

Respect. Je hebt me wel over de streep gehaald. Heb nu offertes liggen voor 1200 eur maar dan komen ze wel met een pomp/slang? wagen en dan zit het er met 30 minuten in. Maar goed, als ik 700 euro kan besparen door wat vrienden te mobiliseren.

Ik heb overigens het geluk om gewoon beton te draaien in de woonkamer dus kan het vanaf de molen zo de vloer in storten. Heb me alleen vorige keren flink vergist in de hoeveelheid werk dus was op zoek naar ervaringen van mensen die al zoiets gedaan hebben. Waarvoor dank! _/-\o_
Stukje vloer wat in de woonkamer heb is ook zelf gedaan
Betonmolentje huren á 25 euro voor een dag, en zelf zakken beton gehaald

Betonmolen gewoon buiten neerzetten, het is en blijft een chemisch product en stuift als de donder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Vraagje voor de klussers: in ons nieuw gekochte huis (bouw 2004) mist een stuk plint en is een stuk plint beschadigd. Nu kan ik ze nergens vinden, zowel online als in bouwmarkten gezocht..

Iemand op basis van onderstaande foto's een idee welk merk/type? Ze zijn van MDF en (waarschijnlijk) onbehandeld gekocht en daarna wit gelakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I0qeHcZ.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2xluQlt.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Mythio schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:04:
Vraagje voor de klussers: in ons nieuw gekochte huis (bouw 2004) mist een stuk plint en is een stuk plint beschadigd. Nu kan ik ze nergens vinden, zowel online als in bouwmarkten gezocht..

Iemand op basis van onderstaande foto's een idee welk merk/type? Ze zijn van MDF en (waarschijnlijk) onbehandeld gekocht en daarna wit gelakt.

[afbeelding]
[afbeelding]
http://www.hjetotaal.nl/i...inten/plinten-afmetingen/

onderste plaatje in het midden. Is dat m toevallig?

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
frietsje schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:25:
Wij hebben in de tuin van ons nieuwe huis een oude gemetselde zinkput (+- 7m3). We weten niet echt of we wat ermee moeten, maar als we de schuur en schutting gaan afbreken hebben we een hoop betonpuin. Meerdere mensen zeggen 'gooi dat in dat gat', maar ik heb toch het idee dat het niet netjes is.
Doe het aub niet, onze vorige bewoners waren ook zo grappig. Overal waar ik een spa in de grond steek raak ik wel een dakpan of baksteen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:37
Wat voor planten zie je graag in je tuin?
Afbeeldingslocatie: http://www.funnywebsite.com/funny-website/wp-content/uploads/2016/05/flowers.jpg

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Nee, helaas niet. De golving is niet zo symmetrisch en er zit een randje aan de bovenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:06
B-lex schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:28:
[...]

Doe het aub niet, onze vorige bewoners waren ook zo grappig. Overal waar ik een spa in de grond steek raak ik wel een dakpan of baksteen.
ik heb ooit hekken geplaatst in Rotterdam. Hadden resten van de bombardementen gestort, overal puin.. Klus was 2 dagen geschat, duurde 1,5 week....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 21:43
[...]

Maar die pomp is dan ook erg duur. Je kan het ook zonder pomp laten brengen, dan storten ze het gewoon in je kruiwagen die je vervolgens naar de juiste plek rijdt. Wel met een paar man/kruiwagens doen natuurlijk :p
Heb een paar jaar geleden ca. 6 kuub laten brengen voor de woonkamervloer, qua m^3 prijs scheelde dat niet veel met zelf draaien, daar ga ik dan echt niet moeilijk voor doen.

Toen ik later de fundering voor de garage moest storten merkte ik wel dat de aanbieders op internet vrij duur zijn. De eerste de beste betonboer hier in de buurt die ik belde scheelde zomaar honderden euro's met internetaanbieders. Dat was dan wel ca. 18 kuub, met pomp.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[...]

Garagevloer gestort met:
6 stevige kerels,
4 kruiwagens met goed opgepompte banden (niet vergeten!)
2 personen in de garage om planken voor de kruiwagens te verleggen, waarvan
1 persoon met een hark de zaak wat verdelen.

Uiteraard lag er al piepschuim en vlechtijzer en was de hoogte al afgetekend op de muren (met een laser).
Echt een fluitje van een cent.
De bestuurder van de betonmolen vulde de kruiwagens.

Na afstrijken aan de bbq en een koud pilsje.
Perfecte dag gehad met z'n allen >:)

Een hoop geld bespaard.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Vraagje over gipsblokken in een nieuwbouw huis, moet je deze voorstrijken? Ik dacht dat dit nodig was want ik ging er vanuit dat het een sterk zuigend oppervlak zou zijn. Daar lijkt het nu toch niet op, gooi er wat water tegenaan en het trekt er niet in. Niet voorstrijken? Voorstrijken met spul voor niet-zuigende ondergrond? Er komt een dunne gips afwerklaag tegenaan.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:04
Ja is gewoon een zuigende ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

ah, betonstort discussie...

In mijn nieuwe huis is de garage verlengd (verdubbeld) de oude helft (bouw 1936) heeft een gestorte vloer, de aanbouw is over de gewone 30x30 tegels gebouwd.

Ik zit op de helft nu met een hoogteverschil van een cm of 2-3, ben van plan om hier mijn (hout)werkplaats te gaan maken dus wil een egale vloer. Hoe zouden jullie dat doen?

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De lagers van de trommel van de wasmachine waren kapot. Hij maakte een enorme herrie tijdens centrifugeren. Bosch vraagt ruim €90 voor een setje, wat natuurlijk belachelijk duur is.
Zeker als je ziet dat er één lager van een onbekend Turks merk is, de ander uit de UK en de afdichting uit India.
Na wat zoekwerk de juiste lagers en afdichting gevonden voor slechts €25. Lagers zijn van KBS en de afdichting van SKF, beide bekende en goede merken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/StIchFRciCgPh0jKYCKb7ik0/full.jpg

Het is een flinke klus, de hele machine moet uit elkaar. De binnentrommel moet uit de buitentrommel om bij het binnenste lager te komen.
Ben er in totaal een uur of 6 aan bezig geweest.
Ik kreeg de twee helften van de trommel niet los van elkaar. Naast 10 schroeven zitten er ontelbaar veel klemmen rondom. Die kreeg ik nooit allemaal gelijktijdig los.
Na wat zoeken vond ik op Youtube gelukkig een duidelijke uitleg. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n5GW5D2J9Q5LUarcGfwqmfAI/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h073rP0R1dyRh8HwDVXmpA1q/full.jpg

het binnenste lager is duidelijk de boosdoener. Oude lagers uit de trommel getikt en de nieuwe er weer in gemept. Natuurlijk alles goed schoon gemaakt en weer opbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yZGUyFxzI2tl02LBgY2Ma8tZ/full.jpg
Bewijs dat het gelukt is ;)

Normaal gesproken was hij afgeschreven, schat deze reparatie op +/-€600 als je het uit laat voeren.
Dat is een machine uit 2009 eigenlijk niet meer waard. Nu koste het eigenlijk niets, als wat tijd....

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:12

Amphiebietje

In de blubber

Het lijkt er meer op dat er water in de lagers kan komen, met al die roest (slechte afdichting?). Dus behalve als die dingen van roestvrij staal zijn, zal je binnen de kortste keren weer met hetzelfde probleem zitten. Heb je ze ook correct gevet? De dunne olie waarmee kogellagers fabrieksmatig zijn geolied is niet altijd geschikt voor alle toepassingen.

Wat betreft de lagers er in meppen, hopelijk heb je hier een verloopstukje o.i.d. tussen hamer en lagers gebruikt...anders is het heel makkelijk om per ongeluk de binnenste kooi voor de kogels te beschadigen, wat voor speling en tikken in het loopmechaniek kan zorgen. De monteur heeft waarschijnlijk een speciale perstang om de lagers er geleidelijk in te drukken.
Wat ook kan helpen bij het plaatsen, is de plek waar de lager in moet komen wat te verwarmen (metaal zet uit -> lager glijdt er makkelijker in).

[ Voor 5% gewijzigd door Amphiebietje op 12-08-2017 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

En dan natuurlijk de grote vraag. Deed hij het nadien ook weer en zonder herrie?
Goed bezig hoor. Ik heb mij nooit gewaagd aan dat soort reparaties. Je zegt het zelf al, het kost heel veel tijd.
Daarnaast is een nieuwe machine vaak weer zuiniger, kan meer en dat heeft toch ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Goed bezig! Kun je aangeven waar je de lagers vandaan hebt? Onze Bosch wasmachine uit dezelfde periode begint ook herrie te maken dus ik vrees dat ik binnenkort ook aan de bak mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Laatst online: 01-10 13:48
Roeligan schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:12:
ah, betonstort discussie...

In mijn nieuwe huis is de garage verlengd (verdubbeld) de oude helft (bouw 1936) heeft een gestorte vloer, de aanbouw is over de gewone 30x30 tegels gebouwd.

Ik zit op de helft nu met een hoogteverschil van een cm of 2-3, ben van plan om hier mijn (hout)werkplaats te gaan maken dus wil een egale vloer. Hoe zouden jullie dat doen?
egaline of zandcement.

verder ben je in mijn ogen gek als je meer als 3-4 kuub zelf gaat lopen maken, maar dat mag iedereen voor zichzelf weten :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Amphiebietje Klopt, de asafdichting (simmering) heeft gelekt, maar die is ook vervangen.
De as heb ik gepolijst thv de asafdichting en ingevet.
Ik heb gesloten lagers gebruikt, deze zijn dus al in de fabriek van het juiste vet voorzien.
Daar mag/kun je zelf niets meer aan doen.
Sowieso zijn de originele lagers alleen stofdicht, de nieuwe zijn spatwaterdicht met rubber afdichting

Wat betreft het toerental, een wasmachine is niets bijzonders. Centrifugeren gaat hier op 1600rpm en dat duurt een minuut of 6 a 7. Het wassen gaat met een slakkengangetje.
Standaard elektromotoren draaien 24/7 op +/-1500rpm en dat jarenlang, met deze lagers. Dus dat zit wel snor.

En het meppen is op de juiste plaats geweest, op de buitenkant geweest.
En heb het juiste gereedschap (TMFT 36), lagers zetten gaat niet met een perstang.
En een gietijzeren huis in een kunststof trommel kun je niet verwarmen.
Deze lagers voor een losse passing, niet voor een vaste passing.
Het is niet het eerste lager wat ik vervang, dus ik weet hoe het moet ;)

@PaT Ik heb hem proef laten draaien en hij is weer heerlijk stil.

En wat betreft nieuwe machines, een iets oudere verbruikt maar een snipper meer dan een nieuwe.
Daarnaast kloppen de energielabels voor geen meter, dus een vervanger verdient zichzelf nooit terug.
Het enige wat iets zuiniger is zijn nieuwe DC motoren, maar dat is het enige.
Verwarmen van het water is nu net zo schadelijk als 25 jaar geleden.

@decipherer De lagers zijn van type 6305 2RS en 6306 2RS, de asafdichting is 35x72x10/12.
Maar niet iedere machine heeft dezelfde lagers, kijk daar dus goed naar.
Ik heb ze bij een groothandel gehaald, maar bij https://www.lagerboer.nl/ zijn ze ook spotgoedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:02
Gewoon afvoeren die rommel, je komt het namelijk altijd weer tegen. 100% gegarandeerd :D.
Moest laatst bij iemand onder de vloer... lag er allemaal puin onder! Wat een ramp om erdoor te kruipen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Oxellaar schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:46:
En wat betreft nieuwe machines, een iets oudere verbruikt maar een snipper meer dan een nieuwe.
Daarnaast kloppen de energielabels voor geen meter, dus een vervanger verdient zichzelf nooit terug.
Het enige wat iets zuiniger is zijn nieuwe DC motoren, maar dat is het enige.
Verwarmen van het water is nu net zo schadelijk als 25 jaar geleden.
ik heb mijn oude wasmachine vervangen door een nieuwe, het geld had ik ruim terug na een jaar, meten is weten. just saying

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

vso schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 03:13:
[...]

ik heb mijn oude wasmachine vervangen door een nieuwe, het geld had ik ruim terug na een jaar, meten is weten. just saying
Als een machine echt op is dan klopt dat. Maar bij een gezonde machine zal dat verschil minimaal zijn en pas na jaren iets opleveren, zeker vanwege de aanschafprijs van een nieuwe. :)

Daarover trouwens, de koelkast in de keuken heb ik ook uitgezet omdat ie ineens belachelijk veel stroom begon te trekken. Beetje in de gaten houden sheelt heel veel. Zelfde met apparatuur uitschakelen bij de tv, standy vreten die dingen stroom.

Even een andere vraag, mensen hier ervaring met een verlaagd plafond en is het een idee om zoiets de kamer in te laten komen?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
vso schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 03:13:
[...]

Ik ben wel erg benieuwd naar jouw meetgegevens!
Je zegt, binnen een jaar terugverdiend. Dus een bedrag van +/-€750(?) aan energie bespaard.
Ik betaal ongeveer 17 cent per kWh, dus 750/0.17=4411kWh minder verbruikt.
Zo hoog is mijn totaalverbruik nog niet eens per jaar.

Mijn wasmachine verbruikt ongeveer 380kWh per jaar, dat is dus ongeveer €60 per jaar.
Meten is weten.....

Je snapt nu misschien dat wat jij zegt helemaal niet waar kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ene machine vervangen voor de andere verdien je in de levensduur niet terug nee. Het wordt anders als je voor de keuze "repareren 250, nieuw 500" staat.

En nee, goede wasmachines hoeven geen 750 te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@_JGC_ Nee, 750 is vrij prijzig. Maar al is het 400, dan nog verdien je het niet terug qua energieverbruik.
Ging mij in het voorbeeld even om de misrekening van @vso.
Bij een flinke reperatie is het anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zelfs als je het water meetelt: 25 liter minder per wasbeurt, 300 wasbeurten per jaar, 7,5 kuub besparing per jaar. Kuub kost nog geeb 3 euro...

Wat wel aantikt is van een 5kg trommel naar een 8kg trommel en dat verschil ook echt benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:30
Ik ga binnenkort laminaat leggen en zit een beetje met het dilemma 'ga ik de plinten kitten of schroeven'.
Eerst dacht ik heel simpel 'Ah, wat is de kans dat de plinten ooit eraf moeten. Geen gezeik en gewoon kitten'.

Het gaat om deze plint:
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/499/434/22/DV_8_7876864_02_4c_NL_20160727105724.jpg

Met waarschijnlijk deze clip:
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/494/797/45/DV_8_7876863_01_4c_DE_20140822144535.jpg

Wat zijn jullie beweegredenen voor het wel of niet kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vastschieten met nagels evt nog nakitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:05
Ik heb ze destijds gekit, met name omdat ik snel klaar wilde zijn en geen zin had in visuele bevestiging van buiten af te zien zoals een schroef oid. Dan kun je van die clippertjes op de muur zetten maargoed dan ben je ook wel weer even bezig. De enige uitdaging bij kitten is dat je genoeg materiaal moet hebben met gewicht om tegen de vloer en de muur aan te drukken. Ik had nog pakken laminaat over die voldeden prima.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Joopieboy schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 08:55:
[...]

Als een machine echt op is dan klopt dat. Maar bij een gezonde machine zal dat verschil minimaal zijn en pas na jaren iets opleveren, zeker vanwege de aanschafprijs van een nieuwe. :)

Daarover trouwens, de koelkast in de keuken heb ik ook uitgezet omdat ie ineens belachelijk veel stroom begon te trekken. Beetje in de gaten houden sheelt heel veel. Zelfde met apparatuur uitschakelen bij de tv, standy vreten die dingen stroom.

Even een andere vraag, mensen hier ervaring met een verlaagd plafond en is het een idee om zoiets de kamer in te laten komen?
Als je inderdaad weet wat je verbruik is en dat meet (domotica bv) kan je aardig wat besparen als je nieuw aanschaf doet. de wasmachine stond bv 7x aan nu nog maar 3x a 4x door grotere trommel, van label ? naar label A+ doet ook wel wat :) vandaar dat we enorm konden besparen. (ps ook zelf opletten wat wel/niet in de was gemikt word) ..

hoe bedoel je de kamer in te laten komen?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Oxellaar schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:01:
[...]

Ik ben wel erg benieuwd naar jouw meetgegevens!
Je zegt, binnen een jaar terugverdiend. Dus een bedrag van +/-€750(?) aan energie bespaard.
Ik betaal ongeveer 17 cent per kWh, dus 750/0.17=4411kWh minder verbruikt.
Zo hoog is mijn totaalverbruik nog niet eens per jaar.

Mijn wasmachine verbruikt ongeveer 380kWh per jaar, dat is dus ongeveer €60 per jaar.
Meten is weten.....

Je snapt nu misschien dat wat jij zegt helemaal niet waar kan zijn.
erg makkelijk als je met halve informatie rekent, je vergeet
- de energiebelasting
- het water verbruik, wasmiddel enzv
- de waarde van mijn nieuwe wasmachine is niet zo duur als jou "voorbeeld"
- het verbruik van de oude vs de nieuwe

zo

ps1 het "gemak"
ps2 een a+++ 153Kwh is toch zuiniver vs 380kwh
niet mijn aanschaf maar random voorbeeld

Maar goed dat krijg je als je alles een beetje bij houd :)
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:31:
Dan nog bespaar jij niet zoveel geld als jij zegt. Kom dan maar met exacte cijfers.
De exacte berekening staat hier ergens op GoT, maar voor nu zal moeten volstaan dat we meer dan 500,- terug kregen dat jaar en de wasmachine was de enige wijziging.. als je dan overige punten er bij optelt / aftrekt zit je op een goeie besparing ..

Mijn punt was dat ik enorm bespaart had en dat er meer meespeelt de gegevens hierboven kan je zelf ook zonder exacte cijfers wel nagaan dat A vs B toch hele andere uitkomsten hebben

volgens mij gaan we dan erg offtopic als we hierover verder discussieren ..

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 13-08-2017 16:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan nog bespaar jij niet zoveel geld als jij zegt. Kom dan maar met exacte cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
vso schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:21:
[...]

erg makkelijk als je met halve informatie rekent, je vergeet
- de energiebelasting
- het water verbruik, wasmiddel enzv
- de waarde van mijn nieuwe wasmachine is niet zo duur als jou "voorbeeld"
- het verbruik van de oude vs de nieuwe

zo

ps1 het "gemak"
ps2 een a+++ 153Kwh is toch zuiniver vs 380kwh
niet mijn aanschaf maar random voorbeeld

Maar goed dat krijg je als je alles een beetje bij houd :)
Energiebelasting baseer jij op een verbruik uit het label, wat de fabrikant zelf op een apparaat plakt, zonder enige controle. De slager die zijn eigen vlees keurt. Labels zijn een groot mistig gegeven.

Wasmiddel moet je toevoegen adhv de hardheid van het water en het aantal kg was.
Een juiste dosering maakt voor nieuw en oud niets uit.

De aanschaf had ik al bijgesteld in een latere post.

Het verbruik (153kWh) wat jij rechtstreeks uit de specs haalt is een indicatie voor een x aantal wasbeurten.
Heb je enig idee hoeveel wasbeurten dat zijn?
Volgens mij meet jij niet bijzonder veel, of verkeerd. Laat maar eens zien wat de gegevens zijn.

De 380kWh die ik aangeef is berekend adhv een meting in periode van 6 weken, dat maal 8.6 is ongeveer het werkelijke verbruik.

Verder is "gemak" een ruim begrip.
Ik vervang met gemak deze 2 lagers en heb eer van mijn werk en het is leuk om te doen.
Ik bespaar hiermee in 6 uur tijd, minimaal €333 (aanschaf nieuwe uit jouw link)
Verder was deze machine in 2009 duurder geweest dan €333, dus misschien niet vergelijkbaar met die in de link. Sowieso centrifugeert hij op 1400rpm ipv 1600 van de mijne.
Dat geeft een langere droogtijd in de wasdroger, wat ook weer meer energie kost. Of een lagere droogtijd aan de waslijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@vso als jij iets beweert dan moet je dat aantonen. Dus nogmaals, kom maar over de brug met die cijfers en kom niet aanzetten met dat het wel ergens op Tweakers staat.

Jij zegt dat je 500 piek terug kreeg en dat de wasmachine de enige wijziging was in het huishouden. Daarmee suggererend dat de 500 piek die je bespaard hebt door de nieuwe wasmachine komt. Doe mij dan ook ook zo'n wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

vso schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:00:
[...]

Als je inderdaad weet wat je verbruik is en dat meet (domotica bv) kan je aardig wat besparen als je nieuw aanschaf doet. de wasmachine stond bv 7x aan nu nog maar 3x a 4x door grotere trommel, van label ? naar label A+ doet ook wel wat :) vandaar dat we enorm konden besparen. (ps ook zelf opletten wat wel/niet in de was gemikt word) ..

hoe bedoel je de kamer in te laten komen?
Jup dus dat idd. En ik bedoel daarmee om niet alleen boven de keuken iets te maken maar ook wat wat verder doorsteekt. Beetje lastig uit te leggen denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:03
Joopieboy schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 17:49:
[...]

Jup dus dat idd. En ik bedoel daarmee om niet alleen boven de keuken iets te maken maar ook wat wat verder doorsteekt. Beetje lastig uit te leggen denk ik. :)
Ik begrijp wat een verlaagd plafond is, maar wat is nu exact je vraag, met "is het een idee om zoiets de kamer in te laten komen" ? Vraag je wat anderen vinden van een verlaagd plafond in een woonkamer? Of wil je advies over hoe dit aan te pakken?

Als het om het eerste gaat: ik vind hoge plafonds eigenlijk altijd het mooiste, maar kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld spots wilt inbouwen, of een beamer-scherm, of andere dingen waardoor een verlaagd plafond voor de hand ligt. Als je dat doet, dan hangt het af van je huidige hoogte hoe mooie dat uitpakt. Wat je soms ziet is dat de marges boven kozijnen ineens heel minimaal worden bij verlaagde plafonds, dat oogt onnatuurlijk en mijns inziens lelijk. Of dat plafonds al relatief laag zijn (<250cm), dan zou ik er echt geen cm meer afhalen. Maar als je nu echt hoge plafonds hebt dan kan een paar cm verlaging wellicht geen kwaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Meer idd meedenken of iemand die het zelf gemaakt heeft, ik zoek wat inspiratie meer. Zit zelf te denken om boven de keuken ook vanwege verlichting (spots) erboven te maken dan een klein verlaagd plafond te maken. En of ik dit dan puur bij de keuken zou laten of een stukje meer mee neem.

Nadeel is idd wel en dat is goed dat je dat zegt, is een nieuwbouwwoning met plafonds op 2.50 zo uit mijn hoofd, maar de deuren zijn allemaal al 2.20 dus dat gaat er best wel stom uitzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inbouwspots zijn tegenwoordig klein dus die kan je makkelijk wegwerken en de raggel waar de gipsplaten tegenaan komen hoeven dan ook niet dik te zijn. Waar je wel rekening mee dient te houden is de dimmer dat die het wattage van het totaal aantal spots aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb in een huurpand ooit het plafond verlaagd met agnes platen (mdf met plastic folie) ..
balken tegen het plafond en daarop ragelwerk.. hiermee kwam 5 a 6 cm naar beneden.
Ik heb het voornamelijk gebruikt om kabels (utp), verlichting weg te werken.

Het voordeel van deze platen is dat je ze met een vochtige doek en eventueel schoonmaakmiddel ze mooi wit krijgt, (dasty) zeker in de keuken een aanrader.

De montage was gemakkelijk met een spijkerpistool, als ik het over moet doen dan let ik wel wat meer op "uitzetten" want na paar jaar zag je wel hier en daar wat "golven" maar niet echt storend. als je je tijd neemt en klein gleufje laat valt het wel mee..

En zoals hierboven gesteld, gaan we dat om dezelfde reden in dit huis doen, met een paar toevoegingen.
- Domotica (buizen),
- langs de wanden indirecte LED verlichting
- en een rails voor schilderijen..
in de keuken (naar woonkamer) komt er een extra afzuiging voor stof (hepa filters)

ik zou pintrest / google eens bezoeken voor idee-en op plafond verlichting.. (verlaging) zijn veel idee-en die misschien wel in je straatje liggen. en als je iets vind kan je het hier delen zodat we gerichter advies kunnen geven

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
vso schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:21:

De exacte berekening staat hier ergens op GoT, maar voor nu zal moeten volstaan dat we meer dan 500,- terug kregen dat jaar en de wasmachine was de enige wijziging.. als je dan overige punten er bij optelt / aftrekt zit je op een goeie besparing ..

Mijn punt was dat ik enorm bespaart had en dat er meer meespeelt de gegevens hierboven kan je zelf ook zonder exacte cijfers wel nagaan dat A vs B toch hele andere uitkomsten hebben

volgens mij gaan we dan erg offtopic als we hierover verder discussieren ..
Ik heb me een breuk gezocht in de topics waar ik zo'n berekening zou kunnen verwachten.
Maar kan hem nergens vinden....

Heb daarom mijn A machine uit 2009 eens vergeleken met een A+++ (-30%) machine.
Volgens de specs gebruikt mijn machine 1.02kWh de A+++ 0.69kWh per wasbeurt, die -30% klopt dus in theorie.
Mijn huidige verbruik van 380kWh/jaar zou dus zakken met 30% en uitkomen op 266kWh.
Uitgaande van 17c/kWh kom ik dan op een besparing van een kleine €20p/j
Het verschil in waterverbruik kan ik niet snel vinden, dus laten ik het ruim nemen, 4000L p/j minder.
4m3 water kost incl rioolrechten enz €8(?)
Daarbij word het A+++ vaak pas benut als de eco-stand gebruikt word en dat doet haast niemand.
Zo'n eco was duurt vaak veel langer en moet bewust voor gekozen worden iedere wasbeurt.

laten we het wat ruimer pakken en zeggen dat je €50 per jaar bespaard, op zich netjes.
Waar komt dan toch de rest van jouw enorme bedrag vandaan, ik kan geen €450 erbij verzonnen krijgen.

Ik zeg dit omdat ik baal van de huidige gedachte dat alle apparaten van een jaar of wat oud stroomvreters zijn en zsm vervangen moeten worden. Als een niet te oude machine redelijk goedkoop te repareren is, dan loont vervangen NOOIT. Daarvoor zijn de verschillen te klein.
Ik vind dat dit best in het klus topic gezegd mag worden, want hier doe je ideeën op en zo voorkom je een te snelle afschrijving van apparaten.
Daarnaast gaan nog teveel machines naar de schroothoop ipv recycling en productie van een nieuwe is ook een belasting van het milieu.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 13-08-2017 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

Reinier

\o/

vso schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 22:02:
ik heb in een huurpand ooit het plafond verlaagd met agnes platen (mdf met plastic folie) ..
Spaanplaat met folie, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Reinier schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 22:22:
[...]

Spaanplaat met folie, toch?
Jep, zijn zonder een actie van de bouwmarkt wel vrij prijzig imo

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
NeutraleTeun schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 14:33:
Ik ga binnenkort laminaat leggen en zit een beetje met het dilemma 'ga ik de plinten kitten of schroeven'.
Eerst dacht ik heel simpel 'Ah, wat is de kans dat de plinten ooit eraf moeten. Geen gezeik en gewoon kitten'.

Het gaat om deze plint:
[afbeelding]

Met waarschijnlijk deze clip:
[afbeelding]

Wat zijn jullie beweegredenen voor het wel of niet kitten.
Kitten! Ik heb werkelijk nog nooit m'n plinten van de muur moeten halen. Zou ook niet weten waarom dat zou moeten. Misschien als je er kabels door wil, maar als je dan toch aan het verbouwen bent kan je beter wat extra loze pijp leggen imho. Wel de juiste kit gebruiken, zodat je niet uren aan hoeft te drukken met wat zwaars. Met deze kit bijvoorbeeld zitten ze ineens goed vast: https://www.denbravenshop...27PwNYEAQYASABEgLKCPD_BwE

Zelf doe ik voor ik ze er tegenaan plak aan de bovenkant een lijntje acrylaatkit, dan sluit het ineens mooi af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:20

Wish

ingwell

Eergisteren en gisteren begonnen met het bijpunten van mijn trap. Oud dingetje, als hij origineel is, wat ik wel vermoed, dan uit ongeveer 1875. In ieder geval enkele uitgesleten treden.

Mijn eerste idee was om hem helemaal kaal te maken - dat vind ik wel een mooi "karakteristiek". De eerste tree ging ook prima... kostte me wel een uur, maar redelijk egaal.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4407/36550030595_ca51865d36_z.jpg

Daarna met afbijt en brander de volgende drie treden gedaan. Nadat ik zo high als een konijn was geworden (die afbijt... wow....) en driftig had zitten krabben dit matige resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4411/36550030165_57f75f56f5_z.jpg

Wat een krengen. Geen idee waarom, maar deze drie treden waren niet zo fraai kaal te krijgen. Ik heb redelijk lopen vloeken en mijn krab-hand kon bijna geen biertje meer vasthouden :( . Het lijkt wel alsof deze treden ooit eens een laag lijm of lak te pakken hadden gehad. Dat gaat nooit mooi worden bedacht ik mezelf, dus helaas. Paar uur krabben voor niks, dus maar over naar plan B: schilderen.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4424/36411928541_a6019e4576_z.jpg

Met dit als voorlopig resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4383/36411927881_15922d5c62_z.jpg

Sommige van de treden moet ik morgen nog even subtiel aanraken aan de bovenkant in verband met de dekking, maar voor de rest zit alles strak in de stroeve traplak. Erg grappig spul. Ik vind het wel minder mooi dan hoogglans, maar een toevallige gast (of ik) op sokken, flikkert niet meer zo eenvoudig van de trap af.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Ziet er netje uit zo! En wel kwaliteit uit die tijd, onze trap uit 1960 zou ik echt niet meer zo netjes krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ziet er netjes uit!
Voor de volgende keer even een lakfrees huren?
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/vNcSNK1_SpU/hqdefault.jpg
Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.