Ik wil graag een stelling bouwen in m'n schuur om wat meer opslagruimte te creëren, ik twijfel alleen of ik voor de liggers voor 69x44 mm of 94x44 mm doorsnede moet gaan. Ooit kon ik dit in een paar minuten uitrekenen, maar m'n werktuigbouwkennis is erg roestig en kon het zo snel ook niet meer terugvinden in m'n studieboeken (dat was vooral heel veel "wat betekende deze letter ook alweer???"

) Er staat me wel iets van bij dat de hoogte van de balk tot de derde macht schaalt in de berekening, waardoor een balk van 94x44 mm ongeveer een tweeënhalf keer zo hoge belasting kan hebben als een balk van 69x44 mm.
Onderstaand het ontwerp dat ik in gedachten had (met alle balken 69x44 mm). De drie staanders op de voorgrond (linkerkant van de stelling) zijn vloerstaand, maar zal ik ook met slagpluggen bevestigen op een bakstenen muur. Aan de achterkant en rechterkant van de stelling heb ik jammer genoeg geen muren waar ik gebruik van kan maken, dus de drie staanders met de diagonalen staan vrij.
Op de liggers komen op de onderste twee niveaus
dit soort constructieplaat uit één stuk. De bovenste plank zal uit twee delen bestaan. De planken zijn 145x122 cm BxD. Ik ben van plan om de planken ook vast te schroeven op de balken, zodat deze onderdeel zijn van de constructie en de belasting beter over de balken verspreiden.
De planken zitten op 113, 160 en 207 cm. Vanwege de hoogte zal de bovenste plank waarschijnlijk niet al te zwaar belast worden, maar voor de onderste plank is 120 kg goed mogelijk en eigenlijk wil ik dat 150 kg ook geen probleem is.
In totaal kom ik nu uit op 14 x 3000x69x44 mm balken. Een mogelijkheid is om 4 daarvan te vervangen door 3000x94x44, dan zijn van de onderste twee planken alle dwarsliggers 94x44 mm en van de bovenste alleen de middelste dwarsligger. Maar 2 vervangen zou ook nog kunnen, dan zijn van de onderste plank alle dwarsliggers 94x44 mm, van de tweede plank alleen de middelste en van de bovenste plank geen enkele.
Wat denken jullie?