[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.002.256 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-09 21:37

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Waarschijnlijk een hele simpele vraag, maar stel hem toch O-)
Ik heb in de nieuwbouw woning de volgende gas aansluiting liggen waar ik een muurplaatje en kraan aan moet maken voordat de keuken straks geplaatst wordt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VB1CewFl.jpg?1

Welke spullen heb ik dan allemaal nodig? Ik dacht zelf aan het volgende, maar twijfel toch enigszins.
Muurplaat
Kraan

Plus natuurlijk de isolatie spullen, maar dat spreekt voor zich.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Rubman schreef op maandag 3 april 2017 @ 15:35:
Waarschijnlijk een hele simpele vraag, maar stel hem toch O-)
Ik heb in de nieuwbouw woning de volgende gas aansluiting liggen waar ik een muurplaatje en kraan aan moet maken voordat de keuken straks geplaatst wordt.
[afbeelding]

Welke spullen heb ik dan allemaal nodig? Ik dacht zelf aan het volgende, maar twijfel toch enigszins.
Muurplaat
Kraan

Plus natuurlijk de isolatie spullen, maar dat spreekt voor zich.
Rubman, mijn advies als je dit niet vaak zelf al doet is om koppelingen in een gasleiding echt even uit te besteden aan een loodgieter.
Klusje van niets met een muurplaatje en een koppeling die met een speciale tang wordt aangeknepen.
Je wil echt niet per ongeluk een onbedoelde gaslekkage achter je keukenkastje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Amafi schreef op maandag 3 april 2017 @ 15:48:
[...]

Rubman, mijn advies als je dit niet vaak zelf al doet is om koppelingen in een gasleiding echt even uit te besteden aan een loodgieter.
Klusje van niets met een muurplaatje en een koppeling die met een speciale tang wordt aangeknepen.
Je wil echt niet per ongeluk een onbedoelde gaslekkage achter je keukenkastje
Ik ga het ook laten doen door de keukenleverancier, moet alleen zelf even het kraantje en dergelijken aanschaffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:11
@Rubman Als je het zelf moet aanschaffen, doe jezelf een lol en ga naar de warmteservice ipv de bouwmarkt. Laat ze een betere foto zien en je wensen en je krijgt knap spul voor een normale prijs.

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 08:59
Tijdje geleden hier m'n arcade kast in aanbouw laten zien... dit is het eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jiGHjkfaXft0eyxTPtq138Oe/medium.jpg

Zijkanten zijn vinylstickers, middendeel is geverfd.

Paar kleine (pruts) fouten gemaakt, onder sommige stickers (niet zijkanten) zitten wat luchtbellen en ben niet zo goed in verven... maar eindresultaat is best goed gelukt en heb er een goede cirkelzaag en betere kabelschoentang aan over gehouden :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:48
Zo muurtje af, valt niet mee met echte houten planken, je houdt dus overal kieren er tussen, en sommige planken staan wat bol, wat weer betekent dat het niet lekker strak tegen de muur blijft plakken. Maar goed dat is weer de charme van steigerhout.

Muur

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand waar ik plastic gordijn haken kan kopen die om mijn metalen ringen heen kunnen?
Het gat in de haak heeft een diameter van ongeveer 10 mm.
Bij Karwei, Praxis en Gamma heb ik alleen kleinere haken kunnen vinden.

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/6b/88/aa/6b88aa22dae531c5d1ce1c0e4a122817.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Iemand nog tips voor een lijm/kit die sneldrogend is?
Ik wil een paar planken (zie post hierboven) wat strakker tegen de muur krijgen (staan beetje bol), maar sommige plekken is moeilijk om het 24 uur aan te drukken. (of heeft iemand daar tips voor?)

Via internet kun je helaas op de bouwmarkten sites etc. niet zoeken op droogtijd of iets dergelijks, en bij vele staat het ook niet in de info -O-

[ Voor 23% gewijzigd door Martinusz op 04-04-2017 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

martinusz schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:50:
Ik wil een paar planken (zie post hierboven) wat strakker tegen de muur krijgen (staan beetje bol), maar sommige plekken is moeilijk om het 24 uur aan te drukken. (of heeft iemand daar tips voor?)

Via internet kun je helaas op de bouwmarkten sites etc. niet zoeken op droogtijd of iets dergelijks, en bij vele staat het ook niet in de info -O-
Wat jij nodig hebt is Bison high-tack polymax.

https://www.praxis.nl/ver...gh-tack-wit-430gr/4826018

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 15:07

Pur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 09:11

sopsop

[v] [;,,;] [v]

martinusz schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:43:
Zo muurtje af, valt niet mee met echte houten planken, je houdt dus overal kieren er tussen, en sommige planken staan wat bol, wat weer betekent dat het niet lekker strak tegen de muur blijft plakken. Maar goed dat is weer de charme van steigerhout.

[afbeelding]
Kan het niet zo goed zien, maar heb je het hout nu strak tegen elkaar aan geplakt? Ik denk dat dat vrij snel tot problemen gaat leiden, aangezien het hout in de breedte gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Droogtijd ongeveer 10 minuten? Tenminste dat maak ik ongeveer op uit de tekst.
Zou mooi zijn :)
Is denk ik te dik en te onhandig om te verwerken, de planken zitten al vast tegen de muur natuurlijk alleen sommige randen komen wat los van de muur, daar wil ik wat tussen spuiten.
sopsop schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:46:
[...]

Kan het niet zo goed zien, maar heb je het hout nu strak tegen elkaar aan geplakt? Ik denk dat dat vrij snel tot problemen gaat leiden, aangezien het hout in de breedte gaat werken.
Nee dat is onmogelijk, er zitten overal kieren tussen, het is geen laminaat dat kaarsrecht is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zou je dit ook kunnen gebruiken om lamellenparket aan elkaar te verlijmen aan de kopse kanten. Mijn begane grondvloer heeft een paar planken (uiteraard zo'n beetje midden in de vloer) die wat beweeglijk zijn. Ik heb ooit in het verleden geprobeerd die met constructielijm aan elkaar te plakken. Dat gaat prima, maar dat spul bruist dus, met lelijke plekken op de vloer als resultaat.

Schuimt dit spul op of plakt het alleen maar? In dat laatste geval zou ik met een heel klein spuitmondje die naden kunnen voorzien van dit spul en de planken weer tegen elkaar aan schuiven. Als het echt in 10 minuten droog is, moet dat wel zo lang tegen elkaar te houden zijn.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
polymax schuimt niet maar is 'gewoon' een kit.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:27
Eens met de high tack, ik zou alleen de zwaluw variant halen. Is goedkoper en vind hem persoonlijk fijner werken. Lastiger aan te komen wel, want niet bij de reguliere bouwmarkten verkrijgbaar.

https://www.denbraven.com/en/products/technologies/t1/high-tack_121/

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 21:51

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

decipherer schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:25:
[...]

Eens met de high tack, ik zou alleen de zwaluw variant halen. Is goedkoper en vind hem persoonlijk fijner werken. Lastiger aan te komen wel, want niet bij de reguliere bouwmarkten verkrijgbaar.

https://www.denbraven.com/en/products/technologies/t1/high-tack_121/
EcoTools verkoopt den braven kit aan consumenten.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:26

Kun je het niet klemmen met een lat tussen de tegenoverstaande muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Ethnocentrix schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:28:
[...]

EcoTools verkoopt den braven kit aan consumenten.
Elke Pontmeyer/Stiho ook :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Potato42 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:38:
[...]

Kun je het niet klemmen met een lat tussen de tegenoverstaande muur?
Dat is deels raam, muur op een afstand van meter of 4 gok ik, alles kan, maar is niet mijn eerste optie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:35
http://www.toolstation.nl...1/Zwaluw+high+tack/p17650

Gratis verzenden vanaf heel weinig euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

Goed, lang verhaal kort; in december vorig jaar stopte mijn afzuigkap er plotseling mee (na 5 jaar...) en heb ik De Smid Reparatie ingeschakeld (ik huur) om dit te laten herstellen. Inmiddels zijn we dik 3 maanden verder en is er 5 keer een monteur langs geweest, maar is het probleem nog niet opgelost. Telkens was er wel iets met de onderdelen (onjuist type, niet bij zich, niet ingepland, noem maar op) en men kan nu blijkbaar de juiste motor niet vinden / bestellen.

Zowel de verhuurder als ik zijn er klaar mee en dus is zijn voorstel om een nieuwe kap te hangen. Nu hangt er een ETNA T4403CRVSUU/E03, maar wat raden jullie aan? Wederom zo'n zelfde model, of iets anders? En zelf hangen, of laten doen (door wie)?

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/20161221_175303_thumb.jpg

In het geval van een ander model;

Links hangt de afzuigkap geheel tegen het keukenkastje aldaar, maar rechts is nog wel afdoende ruimte mocht dat nodig zijn.

Qua afvoer; er zit een opening in de 'plaat' boven de afzuigkap, en vanuit daar gaat de afvoer de muur in. Het gat voor de afvoer (in de muur dus) bevindt zich echter een stuk meer naar rechts dan waar 'ie door de plaat naar boven komt. In mijn geval is daar nog een soort schouw (afneembaar) voor geplaatst.

(Ik neem overigens aan dat de tegeltjes zijn doorgetrokken tot achter de afzuigkap?).

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/afzuigkap_thumb.jpg
Bovenstaande is niet mijn foto maar geeft wel een goed beeld. Indien gewenst kan ik wel een betere foto posten.

Alvast bedankt!

[ Voor 40% gewijzigd door TommyGun op 04-04-2017 16:13 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wat ik altijd lees over afzuigkappen is dat de Itho kappen wel da bomb zijn op afzuikappengebied. Ik heb er hier zelf eentje van Bosch hangen, maar dat kreng vind ik een ongelooflijke herrie maken. Afzuicapaciteit is dan wel weer dik in orde, want bij een hoge stand worden mijn binnendeuren op onderdruk gezet :P

Aan de bovenzijde van je afzuigkap krijg je een verloop (vast deel) naar de juiste diameter van je afvoer. Die zit bij jou achter je schouw en die dingen moet je er vaak los bij kopen.
Vanaf daar kan je de flexibele slang aansluiten die er nu al zit (klemkoppeling eventueel nog afgetaped). Het is een klusje van niets, maar als je huurt zou ik het lekker laten doen door je verhuurder! Tenzij hij voorstelt dat jij een duurdere kap mag uitzoeken als je het zelf ophangt. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door PaT op 04-04-2017 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@PaT

Bedankt voor je reactie. Deze foto heb ik zojuist gemaakt;

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/unnamed_thumb.jpg

Waar ik op doelde is dat er in de 'plaat' tussen beide schouwen (bovenste heb ik opzij gelegd zodat ik bij het stopcontact kon) logischerwijs een gat zit. Maar dit dient dus wel weer uit te komen met de vervangende afzuigkap. Wat dat betreft kan ik denk ik het beste weer een 60cm kap nemen? Qua kookplaat is een grotere ook niet echt nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door TommyGun op 05-04-2017 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Esthetisch zou ik ook weer voor een 60cm kap gaan, en anders een 'platte' afzuigkap (waar je kruiden e.d. bovenop kan zetten) en niet zo'n schuin aflopend ding. Als je eenzelfde formaat neemt is een afzuigkap ophangen niet heel moeilijk. Uit de doos halen & ophangen. That's about it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Tehh schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:42:
Esthetisch zou ik ook weer voor een 60cm kap gaan, en anders een 'platte' afzuigkap (waar je kruiden e.d. bovenop kan zetten) en niet zo'n schuin aflopend ding. Als je eenzelfde formaat neemt is een afzuigkap ophangen niet heel moeilijk. Uit de doos halen & ophangen. That's about it.
Die platte zijn inderdaad wel mooier :) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Je kan inderdaad voor een vlakscherm gaan. Die kan je onder een kastje hangen waar je net een kruidenrekje in kwijt kan. Dat is ook netjes en dan ben je ook het gat in de plank kwijt (de plank kan dan weg).

Maar goed, ik neem aan dat je aan een bepaald budget gebonden ben vanuit de verhuurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

PaT schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:30:
Je kan inderdaad voor een vlakscherm gaan. Die kan je onder een kastje hangen waar je net een kruidenrekje in kwijt kan. Dat is ook netjes en dan ben je ook het gat in de plank kwijt (de plank kan dan weg).

Maar goed, ik neem aan dat je aan een bepaald budget gebonden ben vanuit de verhuurder?
Onderstaande is denk ik wat @PaT bedoelt (geen vlakscherm maar 'gewoon' een wandschouwkap). Persoonlijk zou ik zo een al een hele vooruitgang vinden; mooier dan een tapse. https://www.afzuigkapshop...243457/etna-ab560rvs.html

Ik mag die bestellen als ik 'm zelf hang :) Dat moet goed komen (ik heb een handige pa ;)).

Thuis nog wel even opmeten voor de zekerheid, maar zal naar verwachting geen probleem zijn.

[ Voor 78% gewijzigd door TommyGun op 05-04-2017 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nee, ik bedoelde een vlakscherm, weggewerkt onder een kastje.
Maar dit zou ook moeten lukken, mits de bovenste schouwkap breed genoeg is om je flexibele buis, inclusief verloop naar rechts, weg te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

PaT schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:17:
Nee, ik bedoelde een vlakscherm, weggewerkt onder een kastje.
Maar dit zou ook moeten lukken, mits de bovenste schouwkap breed genoeg is om je flexibele buis, inclusief verloop naar rechts, weg te werken
Daar kan ik de huidige voor gebruiken, niet? Die staat toch maar semi-los bovenop; http://www.uploader.gamergun.com/files/1/unnamed.jpg

Tenzij de kleur afwijkt, dan is het wellicht niet mooi. Maar die van de vervangende kap is (ook?) 318mm dus ook dat zal wel gaan; https://image.coolblue.io...637?width=1024&height=768

[ Voor 19% gewijzigd door TommyGun op 05-04-2017 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 22:09
Lees al een tijdje mee en dacht: laat ik ook eens wat bij gaan dragen en showen. Afgelopen maanden flink in de (voor)tuin bezig geweest om het op te knappen.

We gaan van:
Voortuin_oud

naar:
Voortuin_nieuw1

Voortuin_nieuw2

Al met al is de voortuin flink opgeknapt, aan de achtertuin moet nog het één en ander gebeuren: bestaande schoeiing ophogen, schuttingen vervangen, nieuw houthok, nog twee kleine stukjes straten, schuur bouwen (betonplaat ligt er al), plantenbakken maken net als in de voortuin, bomen planten... :P Voorlopig ben ik nog wel even bezig buiten.

Overigens nog een vraag: zoals op de eerste foto te zien is, zat het hele huis vol met klimop (op de achtergevel en de andere zijgevel ook), dat heb ik er al wel vanaf gehaald maar er zitten ook nog kleine restjes. Iemand ervaring met het verwijderen van de laatste resten? Na een aantal jaar valt het meeste er wel af, maar door een handje te helpen is zal het sneller gaan, maar hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:02

breinonline

Are you afraid to be known?

Mijn schoonouders hebben dat met een staalborstel gedaan. Was nog flink poetsen maar lukte wel.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Denk je een keer iets uit te besteden, is dit hoe ze je PVC vloer afleveren: :/
vloer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QgvoNTtOff3Fh9E1BmWbRYin/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DHlNzhxObMJ31crGxrH2teyT/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x6JXE6e8l7IxoM1N5cvaEjZg/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B2OZvzpqxRNVllBCg8t4txoH/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ly7QdpuaHmMMuzL05lDA4mDo/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QQOTtmlWOdruKH9S2FkiWng3/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sRi2YoIhsGbIoLJgUmRrVkMz/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Een voordeel: ze waren wel snel klaar? :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:42

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Jeeeeemig, wat een prutswerk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 22:09
Pff, ik zou het zo niet durven op te leveren als ik de stoffeerder was. Neem je dan je werk niet serieus ofzo? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:40

rjong5

?

Daar ga je het toch niet bij laten zitten mag ik hopen, schandalig dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:35
Even laten werken, randen bijsnijden, plint erover en niemand die weer iets ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:40

rjong5

?

Natuurlijk kan dat, maar daar gaat het niet over.
Als je ergens voor betaalt mag je wel iets meer verwachten qua afwerking, niet dat je dat zelf nog eens mag doen.

Bovenstaande wel afhankelijk van wie of wat dit gedaan heeft en hoeveel er voor betaald is 8)7
NeutraleTeun schreef op donderdag 6 april 2017 @ 06:33:
Even laten werken, randen bijsnijden, plint erover en niemand die weer iets ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ik had degene die het kwam leggen niet naar buiten laten gaan, zo lever je toch geen werk af?
Wat een prutswerk zeg :X Kan je zeggen plintje erover en je ziet het niet, maar een kleuter van 3 snijdt nog rechter,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:01
Mja, doorgaans gaat een vloerenlegger uit van een plint, dan maakt het geen reet uit hoe gebobbeld je snijdt
Op de delen waar de plinten liggen zie je er ook al meteen niets meer van

Maar was dit weer een gevalletje goedkoop is duurkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:20
Weet iemand waar je van die XPS dorpels kan kopen? Ik zie dat Wedi ze heeft, maar vooralsnog alleen in de VS verkrijgbaar. Op de Nederlandse/Duitse Wedi site kan ik ze niet eens terugvinden.

Hoeft overigens niet perse Wedi te zijn hoor. Ik wil een douchebak maken van Jackoboard (aqua flat), en als dorpel die XPS meuk gebruiken. Kan wel iets maken van ytong, maar volgens mij is het met die dorpels makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 27-09 21:00
Iemand ervaring met zo'n opzetschuurborstelding op de boormachine?

Ik heb van mijn schuur de oude klimop verwijderd, nu zitten er nog duizenden voetjes op. En omdat ik mijn schuur wil verven moet dat er af. Dus zat ik te denken aan zo'n Scotch Brite opzetstuk van nylon om dat er af te schuren.

Of heeft iemand een beter/handiger oplossing?
Hogedrukreiniger laat te veel zitten, breed plamurmes beschadigd uiteindelijk mijn stenen/cement, staalbrorstel werkt geweldig, maar je naden gaan helemaal open door constant langs de muur te schuren.

[ Voor 22% gewijzigd door maartend op 06-04-2017 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hogedrukreiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Sorry, had ik moeten zeggen.

Heb ik, werkt niet goed genoeg. Er blijft nog veel zitten. Lijkt echt iets fysieks over heen te moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Bedankt nog! Gisteren gehaald en de planken die het meest los zaten vastgezet *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

TommyGun schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:25:
[...]

Daar kan ik de huidige voor gebruiken, niet? Die staat toch maar semi-los bovenop; http://www.uploader.gamergun.com/files/1/unnamed.jpg

Tenzij de kleur afwijkt, dan is het wellicht niet mooi. Maar die van de vervangende kap is (ook?) 318mm dus ook dat zal wel gaan; https://image.coolblue.io...637?width=1024&height=768
De schouw van de vervangende afzuigkap is zo'n 10cm breder en dieper, maar volgens mij mag dat geen probleem zijn. Ik moet alleen kijken wat de hoogte is van de onderste schouw en of die afstand gaat zonder dat de kap (veel) te laag komt te hangen.

In de tekening staat enkel min. 620 maar dat is inclusief de bovenste schouw. Als ik nu meet dan zit ik op 55cm (onderkant afzuigkap tot aan de plaat) maar het is moeilijk inschatten hoe laag de nieuwe komt te hangen omdat de schouw daar sowieso een stuk langer is (plat model ipv taps).

Bovenstaande klopt niet, de minimale 'hoogte' wil zeggen de schouw volledig ineen geschoven (620mm), en maximaal (dus volledig uitgeschoven) is 'ie 1115mm.

Dat wil dus zeggen dat 'ie 7 cm lager komt te hangen dan nu...
Ethnocentrix schreef op woensdag 5 april 2017 @ 21:52:
Denk je een keer iets uit te besteden, is dit hoe ze je PVC vloer afleveren: :/
[...]
Ongelooflijk, wat een prutswerk... Helaas is kwaliteit of betrouwbaarheid ver te zoeken tegenwoordig. Ik bedoel, ga maar eens op zoek naar een goede specialist; of dat nu een autospuiter is of een keukenboer... het is altijd wel wat met die zogenaamde 'professionals'. Je zou toch denken dat slechte bedrijven zo failliet zijn, maar blijkbaar niet (helaas).

[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 06-04-2017 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat krijg je als iedereen het zo goedkoop mogelijk wil. Nederlanders willen niet betalen voor kwaliteit. En dan krijg je dus bedrijven die elkaar beconcureren op prijs en niet op kwaliteit en service.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Dit is gelegd door een bedrijf met meerdere winkels, niet eens een internetshop. Ik heb juist wat meer betaald zodat het goed zou gebeuren ipv de goedkoopste waarbij je altijd maar moet hopen dat het goed gebeurt.

Gelukkig heb ik nog niet betaald en dat gaat niet gebeuren ook als ze het niet oplossen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-09 16:49

Perkouw

Moderator General Chat
@Ethnocentrix Zou het niet gelijk te hard spelen als ik jou was (en die aanname maak ik nu even door je laatste zin). Dan kan je helemaal fluiten naar een correcte afwerking en stap je gelijk in zo'n negatieve spiraal waar je niet uit komt. Goed bedoelt overigens. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Perkouw op 06-04-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tjah.. Wij hadden een losse vaatwasser in de keuken staan toen de vloer gelegd werd. Ze hebben niet de moeite genomen die even te verschuiven maar de pvc vloer (netjes) om de pootjes heen gelegd. En omdat de losse vaatwasser dieper is dan de rest van de keuken hebben we daar dus 2 inhammetjes. Verder ligt bij ons de vloer er wel strak in maar was het egaliseren wel mislukt, onze (witte) plinten sluiten dus lang niet overal aan met de (vrij donkere) vloer.

Ander vraagje: kan je behangen over stucwerk als dat nog net niet helemaal droog is? Wij hebben gisteren een muur laten egaliseren door een stucadoor, zit dus een dun laagje overheen. Stel zaterdag is dat nog niet helemaal droog; is behangen dan een no-go? Of maakt het niet zo veel uit? Cement moet je juist afdekken om verstoffen te voorkomen, dus misschien dat het bij stucwerk ook geen kwaad kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 23:07

luigi87

Domotica Fanaticus

Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:25:
Dat krijg je als iedereen het zo goedkoop mogelijk wil. Nederlanders willen niet betalen voor kwaliteit. En dan krijg je dus bedrijven die elkaar beconcureren op prijs en niet op kwaliteit en service.
Niet alle Nederlanders gelijk over één kam scheren. Wat je stelt gaan namelijk niet op en klikt een beetje erg zwart-wit. over het algemeen heeft de Nederlander juist wel wat meer geld over voor goed werk/ product. Want bij de goedkoopste krijg je prutswerk is immers de verwachting.
Ik werk zelf bij een bedrijf wat marktleider is en zeker niet de goedkoopste, maar wel met een goed product en hoor dagelijks dat de klanten/ partijen het extra geld wel over hebben voor een betere service/product
Zelf had ik dit ook niet geaccepteerd, en even goed ingesprek gegaan over het ahcterhouden van xx% tot het opleveren opnieuw is gebeurd. Hele bedrag inhouden is niet verstandig omdat je ook wilt dat het opgelost wordt.

[ Voor 40% gewijzigd door luigi87 op 06-04-2017 11:57 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:12
Vraag me dan wel af hoe ze die slechte PVC vloer gaan oplossen; dat zal het verwijderen van vele plakken betekenen, plus het weer netjes uitsnijden en plaatsen van nieuwe.

Echt schokkend slecht gedaan. Toevallig hier niet zo lang geleden 2 verdiepingen met PVC laten doen, en dat ziet er wel heel anders uit.

Misschien is het handig om de ergste beunhazerij te voorkomen als je zegt dat je geen plinten gaat plaatsen (ook al doe je dat wel); dat dwingt wellicht tot meer aandacht voor de randjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Terpen Tijn schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:31:
Vraag me dan wel af hoe ze die slechte PVC vloer gaan oplossen; dat zal het verwijderen van vele plakken betekenen, plus het weer netjes uitsnijden en plaatsen van nieuwe.

Echt schokkend slecht gedaan. Toevallig hier niet zo lang geleden 2 verdiepingen met PVC laten doen, en dat ziet er wel heel anders uit.

Misschien is het handig om de ergste beunhazerij te voorkomen als je zegt dat je geen plinten gaat plaatsen (ook al doe je dat wel); dat dwingt wellicht tot meer aandacht voor de randjes.
De verkoper komt morgenmiddag langs om te kijken, dus ik ben benieuwd wat hij er zelf van vindt.
Tehh schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:33:
[...]

Ander vraagje: kan je behangen over stucwerk als dat nog net niet helemaal droog is? Wij hebben gisteren een muur laten egaliseren door een stucadoor, zit dus een dun laagje overheen. Stel zaterdag is dat nog niet helemaal droog; is behangen dan een no-go? Of maakt het niet zo veel uit? Cement moet je juist afdekken om verstoffen te voorkomen, dus misschien dat het bij stucwerk ook geen kwaad kan?
Dat hangt denk ik een beetje af van het soort behang. glasvlies/acryl/papier?
Ik zou overigens verwachten dat een klein laagje stuc met goed ventileren zaterdag wel droog is.

[ Voor 32% gewijzigd door Ethnocentrix op 06-04-2017 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 25-09 15:59
Zijn er mensen die ervaring hebben met Ikea Pax kasten? Wij zijn aan het kijken naar een schuifkast voor op onze slaapkamer en de slaapkamer is 299,5cm breed en ik vraag me af of een Ikea Pax kast van 300cm gaat passen. Op de site staat dat de kastdelen 100/75/50cm breed zijn, maar bij bestellen van bijvoorbeeld de 75 cm variant staat dat die 74,8cm breed is.
Als de kast inderdaad net een paar millimeter minder breed is, dan zouden ze net kunnen passen. Iemand die dat kan bevestigen?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
urk_forever schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:13:
Zijn er mensen die ervaring hebben met Ikea Pax kasten? Wij zijn aan het kijken naar een schuifkast voor op onze slaapkamer en de slaapkamer is 299,5cm breed en ik vraag me af of een Ikea Pax kast van 300cm gaat passen. Op de site staat dat de kastdelen 100/75/50cm breed zijn, maar bij bestellen van bijvoorbeeld de 75 cm variant staat dat die 74,8cm breed is.
Als de kast inderdaad net een paar millimeter minder breed is, dan zouden ze net kunnen passen. Iemand die dat kan bevestigen?
Dat ga je niet voor elkaar krijgen. Je met 299.5, maar is dat over de hele breedte? En kun je ervoor zorgen dat er echt geen ruimte is tussen de kasten? Je gaat zeker iets meer dan 300cm gebruiken.
Die laatste kast krijg je er niet eens tussen.

Doe het zo, pak een smallere kast en gebruik die ruimte naast de kast voor een strijkplank of andere lange dingen die je toch boven wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb er 2 van 100 tegen elkaar staan, kan wel eens kijken hoe breed dat in werkelijkheid is (maar dat kan vanavond pas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:07
Tehh schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:33:
Voordat je kan behangen moet je het stucwerk 1e in de voorstrijk zetten, met de voorstrijk sluit je het oppervlak volledig af, geen goed idee dus. Zolang duurt het overigens niet voor een dun laagje droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 21:58
Wij hebben thuis 3 meter staan, ik meet het vanavond even voor je op van kant tot kant.

Net gemeten aan de onderkant vd kast, 299,7ish centimeter.

[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 06-04-2017 18:00 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Ik heb hier een twee meter pax kast staan met aan beide zijkanten een één meter pax. Dat is samen 299,6.

Ik had dan weer een ader probleem, mijn plafond is 235 en een beetje... :F zit nu dus mooi loze ruimte boven met een afdekking. Misschien maak ik er nog vakken van oid.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 11:02

breinonline

Are you afraid to be known?

Mwa, dat is makkelijker dan bij ons. Ik moest bij alle paxen 2cm van de onderkant afhalen om hem net aan te kunnen opbouwen :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 15:26

Ligone

Moeha!

Dat wordt wel een uitdaging, stel dat die er tussen past: Je kamer is even breed als de kast, op foto's zie ik dat het een kast is waarbij de zijkanten met van die pensluiters op de zijkanten van de vloerplaat geschoven wordt. Dat wil dus zeggen dat je "meer" plaats nodig hebt om hem op te bouwen. Stel dat dit in de lengte van de kamer kan, kan je em niet gedraaid krijgen.

Ik heb een bruingrijs vermoeden dat ge best iets anders zoekt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 12:29

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-PQqjCSR6nMo/WOK_gIoHumI/AAAAAAAAGyc/K0wOLAgdnHsjUQtB_mk-IfNxaTTxkGl9ACLcB/s700/IMG_9103.jpg
Ik heb hier de gipsplaten uitgevuld met Knauf Uniflott, en 1tje met Knauf Fill&Finish. Nou kom ik er achter dat de Uniflott bijna niet te schuren valt, de F&F gaat goed. Ik gebruik van die Knauf schuurgaas, maar na een minuut schuren is er nog vrijwel niks af. Ook lukt het schuren van schroefgaten niet echt goed, er blijft meestal een hobbeltje over, echt vlak lukt niet. Met een schuurmachine gaat niet beter, ook niet met normaal grit 60 schuurpapier. Wat doe ik verkeerd? Ik heb niet zoveel zin om weken te moeten schuren ;)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Duur foutje: door denken te besparen op glasweefsel zonder sauslaag heb ik zojuist een emmer alphatex gebruikt en heb ik er nog 1 nodig om knap afgewerkt te zijn... :| :/

Volgende keer gewoon de voorgesausde weefsel nemen. Scheelt een emmer a 90€

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Als je nog meer moet verven: eerst inrollen met Diepgrond.
* Ethnocentrix heeft in het vorige huis dezelfde fout gemaakt. Heeft 4 lagen monodek gekost voordat het netjes gedekt was :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
True, had juist gehoopt dat die voorstrijk niet nodig was.

Moet nog 2 muurtjes, dus die gaan mooi de voorstrijk in.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 25-09 15:59
loewie1984 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:52:
[...]

Wij hebben thuis 3 meter staan, ik meet het vanavond even voor je op van kant tot kant.

Net gemeten aan de onderkant vd kast, 299,7ish centimeter.
Felyrion schreef op donderdag 6 april 2017 @ 19:45:
[...]

Ik heb hier een twee meter pax kast staan met aan beide zijkanten een één meter pax. Dat is samen 299,6.

Ik had dan weer een ader probleem, mijn plafond is 235 en een beetje... :F zit nu dus mooi loze ruimte boven met een afdekking. Misschien maak ik er nog vakken van oid.
Bedankt voor het meten allemaal, ik heb net nog even goed de breedte gemeten en kom dan toch wel op 300cm. Als de kasten dus die paar mm smaller zijn zou het allemaal moeten passen.
Jelte schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:34:
[...]
Dat ga je niet voor elkaar krijgen. Je met 299.5, maar is dat over de hele breedte? En kun je ervoor zorgen dat er echt geen ruimte is tussen de kasten? Je gaat zeker iets meer dan 300cm gebruiken.
Die laatste kast krijg je er niet eens tussen.

Doe het zo, pak een smallere kast en gebruik die ruimte naast de kast voor een strijkplank of andere lange dingen die je toch boven wil hebben.
Ik ben het met je eens dat het krap wordt, maar ik kom nu in de breedte net iets meer uit dus waarschijnlijk gaat het net goed. Als het de hele breedte vult is dat wel net wat mooier vanzelf.
Ligone schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:18:
Dat wordt wel een uitdaging, stel dat die er tussen past: Je kamer is even breed als de kast, op foto's zie ik dat het een kast is waarbij de zijkanten met van die pensluiters op de zijkanten van de vloerplaat geschoven wordt. Dat wil dus zeggen dat je "meer" plaats nodig hebt om hem op te bouwen. Stel dat dit in de lengte van de kamer kan, kan je em niet gedraaid krijgen.

Ik heb een bruingrijs vermoeden dat ge best iets anders zoekt! ;)
Het is niet een geheel van 3 meter, maar zoals we hem nu samengesteld hebben 2 stukken van 1 meter en 2 stukken van 50cm. Ik ben dan van plan om eerst beide stukken van 1 meter in de hoeken te zetten en vervolgens de stukken van 50 cm er tussen te schuiven.Dat lijkt me wel wat beter te doen dan idd 1 stuk van 3 meter.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Heb een lang geleden geverfde buitenmuur. Deze wil ik een andere kleur verven. Echter, als ik over de muur ga met in hand blijft er een soort verfstof aan mijn hand zitten. Lijkt dus niet eens veegvast. Maar het stroomt er niet af met regen.

A- wat is dit voor iets (oke, verf, maar hoe kan dit)?
B- kan ik dit primen, zodat niet alles er af moet worden geveegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 21:58
urk_forever schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:02:
[...]

[...]

Bedankt voor het meten allemaal, ik heb net nog even goed de breedte gemeten en kom dan toch wel op 300cm. Als de kasten dus die paar mm smaller zijn zou het allemaal moeten passen.

[...]

Ik ben het met je eens dat het krap wordt, maar ik kom nu in de breedte net iets meer uit dus waarschijnlijk gaat het net goed. Als het de hele breedte vult is dat wel net wat mooier vanzelf.

[...]

Het is niet een geheel van 3 meter, maar zoals we hem nu samengesteld hebben 2 stukken van 1 meter en 2 stukken van 50cm. Ik ben dan van plan om eerst beide stukken van 1 meter in de hoeken te zetten en vervolgens de stukken van 50 cm er tussen te schuiven.Dat lijkt me wel wat beter te doen dan idd 1 stuk van 3 meter.
Dat hebben wij ook, 2 x 1 meter in het midden, en 2 x ,50 aan de buitenkant.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:25
maartend schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:06:

A- wat is dit voor iets (oke, verf, maar hoe kan dit)?
Volgens mij had mijn oma dit ook in de kelder. Ze noemde dit 'kalk', Weet niet of het hetzelfde spul is.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
mhr-zip schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:51:
[...]

Volgens mij had mijn oma dit ook in de kelder. Ze noemde dit 'kalk', Weet niet of het hetzelfde spul is.
Kalk uit de verf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09 19:02
ik zou het er niet op gokken.

maar, als je handig bent kan je eventueel een 1 tussenschot weglaten waardoor je 18mm winst hebt.
let wel dat je hier goed gereedschap voor nodig hebt en 2 rechter handen, want het waaiboom hout van de ikea is met 1 foutje afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Is een minerale verf, Sikkens heeft Alpha Supraliet bijvoorbeeld. Wat wil je eroverheen schilderen?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Denniz0229 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:38:
[...]

ik zou het er niet op gokken.

maar, als je handig bent kan je eventueel een 1 tussenschot weglaten waardoor je 18mm winst hebt.
let wel dat je hier goed gereedschap voor nodig hebt en 2 rechter handen, want het waaiboom hout van de ikea is met 1 foutje afgeschreven.
Als het geheel echt maar een paar millimeter te breed is zou je kunnen proberen om met een schaaf of frees alle horizontale delen aan beide kanten 1mm in te korten. Ik weet alleen niet zeker of het befaamde "pinnetje-in-busje-dat-je-moet-aandraaien"-systeem daar genoeg speling voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
KillaZ schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:02:
[...]

Is een minerale verf, Sikkens heeft Alpha Supraliet bijvoorbeeld. Wat wil je eroverheen schilderen?
Er komt overheen Sikkens Alphatex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09 19:02
Ethnocentrix schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:28:
[...]

Als het geheel echt maar een paar millimeter te breed is zou je kunnen proberen om met een schaaf of frees alle horizontale delen aan beide kanten 1mm in te korten. Ik weet alleen niet zeker of het befaamde "pinnetje-in-busje-dat-je-moet-aandraaien"-systeem daar genoeg speling voor heeft.
in het kort, daar zit niet genoeg spelling in :+
dit is natuurlijk makkelijk aan te passen als je een beetje handig bent :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
maartend schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:34:
[...]

Er komt overheen Sikkens Alphatex.
Check even met je verfzaak, maar als je Alphatex IQ gebruikt kun je de minerale verf fixeren met Aquafix bijvoorbeeld.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
KillaZ schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:45:
[...]

Check even met je verfzaak, maar als je Alphatex IQ gebruikt kun je de minerale verf fixeren met Aquafix bijvoorbeeld.
Had net de pot klaar gezet om het ook daar te vragen. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:14
Wij hebben een polywood tafel met een wit blad. Dit is echter vergeeld en ik vroeg me af of we dat polywood een andere kleur ( grijs liefst) zouden kunnen verven. Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik wil graag een stelling bouwen in m'n schuur om wat meer opslagruimte te creëren, ik twijfel alleen of ik voor de liggers voor 69x44 mm of 94x44 mm doorsnede moet gaan. Ooit kon ik dit in een paar minuten uitrekenen, maar m'n werktuigbouwkennis is erg roestig en kon het zo snel ook niet meer terugvinden in m'n studieboeken (dat was vooral heel veel "wat betekende deze letter ook alweer???" ;)) Er staat me wel iets van bij dat de hoogte van de balk tot de derde macht schaalt in de berekening, waardoor een balk van 94x44 mm ongeveer een tweeënhalf keer zo hoge belasting kan hebben als een balk van 69x44 mm.

Onderstaand het ontwerp dat ik in gedachten had (met alle balken 69x44 mm). De drie staanders op de voorgrond (linkerkant van de stelling) zijn vloerstaand, maar zal ik ook met slagpluggen bevestigen op een bakstenen muur. Aan de achterkant en rechterkant van de stelling heb ik jammer genoeg geen muren waar ik gebruik van kan maken, dus de drie staanders met de diagonalen staan vrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fisXlzd0cDn6D42lTeoebnTB/full.png

Op de liggers komen op de onderste twee niveaus dit soort constructieplaat uit één stuk. De bovenste plank zal uit twee delen bestaan. De planken zijn 145x122 cm BxD. Ik ben van plan om de planken ook vast te schroeven op de balken, zodat deze onderdeel zijn van de constructie en de belasting beter over de balken verspreiden.

De planken zitten op 113, 160 en 207 cm. Vanwege de hoogte zal de bovenste plank waarschijnlijk niet al te zwaar belast worden, maar voor de onderste plank is 120 kg goed mogelijk en eigenlijk wil ik dat 150 kg ook geen probleem is.

In totaal kom ik nu uit op 14 x 3000x69x44 mm balken. Een mogelijkheid is om 4 daarvan te vervangen door 3000x94x44, dan zijn van de onderste twee planken alle dwarsliggers 94x44 mm en van de bovenste alleen de middelste dwarsligger. Maar 2 vervangen zou ook nog kunnen, dan zijn van de onderste plank alle dwarsliggers 94x44 mm, van de tweede plank alleen de middelste en van de bovenste plank geen enkele.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Kid Jansen : geen antwoord op je vraag, maar waarmee heb je dit getekend? Geen SketchUp toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
SolidWorks, voor zover ik weet nog steeds marktleider in solid modelling in werktuigbouwkundige sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

@Kid Jansen het oppervlakte traagheidsmoment is wat je bedoelt met de hoogte. Lijkt me dat je dit frame moet doorrekenen op doorbuiging. Hout is niet isotroop dus geen gelijke werking in elke richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Jelte,89 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 15:28:

[...]

Je kunt natuurlijk ook de sponning wat verdiepen/recht maken en werken met opdeklatten, misschien niet het mooiste maar wel goedkoop..

Heb destijds het raam in het kozijn vervangen voor een dikker exemplaar... Ik had nog zo'n schuifraam idee, waarbij je de onderste helft omhoog kon schuiven... dat kan niet meer... maar ansich is er niets veranderd...

Wacht... heb daar wel een fototje van...

[afbeelding]
Zo, even een oude post omhoog halen om er toch nog maar even op te antwoorden

Inmiddels heb ik het eerste kozijn ook vervangen, bestaande kozijn (exact hetzelfde schuifsysteem) er helemaal uitgehaald en de buitenste balken erin laten zitten, deze waren nog goed namelijk

Hier binnenin heb ik een nieuw kozijn gemaakt van ROx en RSx profielen (wordt normaal gesproken voor de klapramen gebruikt) en dit geheel gemonteerd tussen de bestaande balken gemonteerd met zwelband rondom

Over de bestaande balken heb ik vervolgens Meranti planken gemonteerd zodat het weer 1 geheel wordt :)

Glas voor alle 3 de kozijnen is inmiddels ook besteld, mét Wienersprossen oOo (Behoudt de stijl van het huis, maar is een stuk makkelijker met glazen wassen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kid Jansen schreef op zondag 9 april 2017 @ 15:54:
Ik wil graag een stelling bouwen in m'n schuur om wat meer opslagruimte te creëren, ik twijfel alleen of ik voor de liggers voor 69x44 mm of 94x44 mm doorsnede moet gaan. Ooit kon ik dit in een paar minuten uitrekenen, maar m'n werktuigbouwkennis is erg roestig en kon het zo snel ook niet meer terugvinden in m'n studieboeken (dat was vooral heel veel "wat betekende deze letter ook alweer???" ;)) Er staat me wel iets van bij dat de hoogte van de balk tot de derde macht schaalt in de berekening, waardoor een balk van 94x44 mm ongeveer een tweeënhalf keer zo hoge belasting kan hebben als een balk van 69x44 mm.

Onderstaand het ontwerp dat ik in gedachten had (met alle balken 69x44 mm). De drie staanders op de voorgrond (linkerkant van de stelling) zijn vloerstaand, maar zal ik ook met slagpluggen bevestigen op een bakstenen muur. Aan de achterkant en rechterkant van de stelling heb ik jammer genoeg geen muren waar ik gebruik van kan maken, dus de drie staanders met de diagonalen staan vrij.

[afbeelding]

Op de liggers komen op de onderste twee niveaus dit soort constructieplaat uit één stuk. De bovenste plank zal uit twee delen bestaan. De planken zijn 145x122 cm BxD. Ik ben van plan om de planken ook vast te schroeven op de balken, zodat deze onderdeel zijn van de constructie en de belasting beter over de balken verspreiden.

De planken zitten op 113, 160 en 207 cm. Vanwege de hoogte zal de bovenste plank waarschijnlijk niet al te zwaar belast worden, maar voor de onderste plank is 120 kg goed mogelijk en eigenlijk wil ik dat 150 kg ook geen probleem is.

In totaal kom ik nu uit op 14 x 3000x69x44 mm balken. Een mogelijkheid is om 4 daarvan te vervangen door 3000x94x44, dan zijn van de onderste twee planken alle dwarsliggers 94x44 mm en van de bovenste alleen de middelste dwarsligger. Maar 2 vervangen zou ook nog kunnen, dan zijn van de onderste plank alle dwarsliggers 94x44 mm, van de tweede plank alleen de middelste en van de bovenste plank geen enkele.

Wat denken jullie?
Als je zelf de belastingafdrachten nog kan bepalen kan je met de volgende link de balken wel uitrekenen.

http://www.constructiononline.eu/nl/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kid Jansen schreef op zondag 9 april 2017 @ 15:54:

[afbeelding]

Wat denken jullie?
Op basis van ervaring, geen berekening: Zwaar overgedimensioneerd!

150 kg op een plank met 3 dragers is 50 kg per drager. Een 44x69 met overspanning van 1,2 of 1,4 meter kan dat zelfs als puntlast in het midden hebben.

Dus je kunt met een veel simpeler constructie toe: Al die tussenbalkjes zijn niet nodig en ws. is 44x44 al voldoende als het een beetje mag doorzakken / bewegen. Voor de staanders wel een maatje dikker tegen het uitknikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 22:13

Jelte,89

Woodworking

FabianGTI schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:03:
[...]

Zo, even een oude post omhoog halen om er toch nog maar even op te antwoorden

Inmiddels heb ik het eerste kozijn ook vervangen, bestaande kozijn (exact hetzelfde schuifsysteem) er helemaal uitgehaald en de buitenste balken erin laten zitten, deze waren nog goed namelijk

Hier binnenin heb ik een nieuw kozijn gemaakt van ROx en RSx profielen (wordt normaal gesproken voor de klapramen gebruikt) en dit geheel gemonteerd tussen de bestaande balken gemonteerd met zwelband rondom

Over de bestaande balken heb ik vervolgens Meranti planken gemonteerd zodat het weer 1 geheel wordt :)

Glas voor alle 3 de kozijnen is inmiddels ook besteld, mét Wienersprossen oOo (Behoudt de stijl van het huis, maar is een stuk makkelijker met glazen wassen :+ )
Je hebt dus ook het raam verwijderd? (Buitenste balk = kozijn, raam = binnenkozijn waar je je glas inzet)

Heb je een foto'tje van het werk? begrijp niet helemaal wat je bedoeld met de Meranti aftimmering namelijk?

Wienerspross +1 maar is even lastig als 'gewone' roedes.. voordeel van Wienderspros is dat de ruit onderling is verdeeld, en je dus niet tussen de roedes doorkijkt en eventueel montagekit/lijm oid ziet...

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Jelte,89 schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:51:
[...]

Je hebt dus ook het raam verwijderd? (Buitenste balk = kozijn, raam = binnenkozijn waar je je glas inzet)

Heb je een foto'tje van het werk? begrijp niet helemaal wat je bedoeld met de Meranti aftimmering namelijk?

Wienerspross +1 maar is even lastig als 'gewone' roedes.. voordeel van Wienderspros is dat de ruit onderling is verdeeld, en je dus niet tussen de roedes doorkijkt en eventueel montagekit/lijm oid ziet...
Bij mij bestond het kozijn uit meerdere balken, bijzondere bouwwijze maar het was wel robuust :+
Ik denk dat ik bij mij de Wienerspross gewoon laat zoals het is, dus niet nog eens gewone roedes erop plak ;)

Zo zit het raam er nu bij mij in:

Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/20A6FCD7-FAD3-4F2A-8DC5-E2AB36C067C7_zpsqbhnmeoz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Weet iemand of 18mm OSB geschikt is voor een plat dak van een garage? Of moet 't underlayment zijn? OSB is een stuk goedkoper...

Dakopbouw wordt als volgt:
- EPDM
- 4 a 5cm PIR
- dampremmende folie
- 18mm OSB
- balkenlaag (59x156, HoH 60cm, overspanning 320cm)

De garage is niet verwarmd, isolatie op 't dat is vooral bedoeld om in de zomer de warmte een beetje buiten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Laatst online: 10:23
KifArU schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:23:
[...]

Op basis van ervaring, geen berekening: Zwaar overgedimensioneerd!

Dus je kunt met een veel simpeler constructie toe: Al die tussenbalkjes zijn niet nodig en ws. is 44x44 al voldoende als het een beetje mag doorzakken / bewegen. Voor de staanders wel een maatje dikker tegen het uitknikken.
Ik heb hier precies hetzelfde gevoel bij. Balkjes van 44x44 zijn voldoende als het een klein beetje mag doorbuigen.
Het is veel belangrijker om de randen van je stelling te ondersteunen, dan het midden. Verder de staanders aan je muurkant laten vervallen en gelijk je balkjes horizontaal tegen de muur aan zetten. Scheelt weer een balkdikte aan ruimte. Je staanders zijn daar toch nutteloos door de slagpluggen.
44x44 is ook dik genoeg als staander. Deze balkjes kunnen met gemak een belasting van meer dan 100 kg dragen, als ze 100% vertikaal belast worden. Wel kan het handig zijn om te zorgen dat deze aan de onderkant gefixeerd zijn. Dit kan door ze met een metalen hoekje aan de vloer te zetten, of nog simpeler, een stevige schroef in de vloer te draaien en in de kopse kant van je balk een gat te boren waar de schroef invalt. Op die manier kan de balk nooit onder je stelling vandaan schieten.
Dit gebeurd er als een staander scheef gedrukt word.

Voordeel van je dunnere balken is ook dat je per vak meer hoogte overhoud.
Bij een diepte van 122 zou ik zelf 3 dragers 44 x 44 ongeveer 50 cm uit elkaar plaatsen en daarop 15 / 18 mm plaatmateriaal. Aan de voorkant het plaatmateriaal een paar cm over de balkjes heen laten steken. Hierdoor gaan voorwerpen die evenhoog als de vakhoogte zijn er veel makkelijker in. Je hebt aan de voorkant immer 44mm extra speling bij het inzetten. Daarna kan je het naar achteren schuiven. Mocht je oversteken niet mooi vinden, is het ook een optie om elke hogere laag een paar cm terug naar achteren te plaatsen.
De voorste rand van je plaat even met de bovenfrees schuin afrezen. Dit voorkomt dat je stukken uit het plaatmateriaal trekt als je er iets zwaars overheen schuift (en ziet er afgewerkt uit).

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:20

BCC

Ik moet straks een knieschot op zolder maken en nou zat ik er aan te denken omdat met keukenkastdeurtjes van de Ikea te doen, zodat ik het niet meer hoef af te werken. Is dit een geniaal of een dom idee van mij? Ik heb het zelf nl nog nooit ergens gezien en vraag me an af waarom :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 26-09 14:03
Dat kan prima inderdaad. Moet je alleen nog wat verticale balkjes erin zetten waar de scharnieren aan vast komen en de andere kant van het deurtje tegenaan kan vallen.

Kans is ook aanwezig dat je goedkoper uit bent dan met hout + scharnieren + verf van de bouwmarkt ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Of een systeem met schuifdeurtjes. Voordeel is dat je makkelijker met hoogte kunt varieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ik heb idd niet zoveel zin om platen te kopen, naar boven te worstelen, te zagen, te gronden, te schuren, te verven, te schuren, af te hangen, etc.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
BCC schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:40:
Ik heb idd niet zoveel zin om platen te kopen, naar boven te worstelen, te zagen, te gronden, te schuren, te verven, te schuren, af te hangen, etc.
Misschien een tip, maar bij de meeste dakkapel boeren kun je kant-en-klare pakketten kopen met bijvoorbeeld schuifdeuren. Dan is het dus al aardig op maat en hoef je het alleen zelf naar boven te tillen en bevestigen ;)

Krijg je niet heel veel deurtjes met keukenkastjes?

[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 12-04-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ik wil geen schuifdeuren, maar een paar platen die ik er af kan pakken met magneten. Ik kom er toch nooit, en de ruimte is vrij klein, dus zoiets http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10337327/ met een paar van deze jongens http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30222231/ moet prima werken. Het is 3.6 meter breed, dus 6 naast elkaar oid, of 4 op de zijkant. Eerst maar eens het gips zetten :)

[ Voor 29% gewijzigd door BCC op 12-04-2017 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Laatst online: 10:23
Ikea kast kopen van 1,8 meter hoog.
2 panelen en klaar. Is waarschijnlijk goedkoper dan 6 keukendeurtjes.

Zelf haal ik wel eens panelen uit de koopjeshoek van Ikea. Panelen zijn prima op maat te zagen (mits de cirkelzaag op de juiste diepte staat) Zolang de kopse kant van de zaagsnede niet in het zicht zit, ziet het er strak uit.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
BCC schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:44:
Ik wil geen schuifdeuren, maar een paar platen die ik er af kan pakken met magneten. Ik kom er toch nooit, en de ruimte is vrij klein, dus zoiets http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10337327/ met een paar van deze jongens http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30222231/ moet prima werken. Het is 3.6 meter breed, dus 6 naast elkaar oid, of 4 op de zijkant. Eerst maar eens het gips zetten :)
Dan heb je toch ook een frame/bevestiging aan de achterkant nodig.

Anyhow, meubelpanelen zijn ook handig en hoeven niet meer geschilderd. Kun je bij de bouwmarkt ter plekke op maat laten zagen. Enige nadeel is dat ze voor jouw toepassing onnodig dik en zwaar zijn en dat je de zijkanten nog moet "afplakken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:14

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 26-09 14:03
Ik bedacht me dat ik van mijn verbouwing tot nu toe erg weinig in dit topic gepost heb. Dat krijg je als je thuis druk bezig bent.

Zal binnenkort eens wat andere foto's uitzoeken, maar nu eerst de klus van gisteren. Vroeger heeft het huis een portiek gehad met een klein balkonnetje bij de badkamer. Bij bijna alle huizen in de straat is dat laatste bij de badkamer getrokken met een extra muurtje en een smal raampje bovenaan. Bij ons was dat het enige oude raampje met enkel glas en eigenlijk vond ik die hele muur maar lelijk. Een paar deuren verderop hebben ze een raam geplaatst op dezelfde hoogte als dat van de slaapkamer ernaast en dat staat echt veel beter.

Dus gisterochtend begonnen met steiger bouwen, raam verwijderen en de muur wegslaan. Daarna meteen even de nieuwe jacuzzi via de steiger en dat grote gat naar binnen getakeld en een nieuw kozijn (zelfde merk, type en kleur als de rest) met HR++-glas er weer in.

Dat betekent dat we in een paar uur tijd deze voorgevel ...
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/BPwJNXL.jpg

... hebben veranderd in deze voorgevel:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/OCIUE4u.jpg

Er komt nog matte folie op, want het is wel de badkamer. Maar ook dan ziet het er imho veel beter uit dan die dichte muur.

Mijn kozijnenleverancier heeft ook de boeiboorden alvast geleverd. Er zaten groene platen tegenaan die net niet de kleur van die borstwering hadden (en na isolatie en nieuw dak ook te laag waren) en er komt nu gewoon wit op. Maar dat is een klusje voor volgende week.

De oplettende kijker ziet wellicht dat we de buitenlamp een tik gegeven hebben. Maar die gaan we sowieso nog vervangen, evenals het foeilelijke huisnummer :)

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 13-04-2017 10:15 ]

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.