dawg schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:51:
[...]
ik reageer alleen even hierop, kort en krachtig.
nee, ik wil stellingen feitelijk onderbouwd zien, met daarnaast de motivatie waarom je voor of tegen iets bent (dan leren we nog eens iets van elkaar misschien). bij mij is dat idealisme bijvoorbeeld, vooruit komen als mensheid. in kennis, mogelijkheden, en omgangsvormen. samen met wetenschappelijk onderbouwde feiten kom ik dan tot een bepaalde visie die ik als idealist uit probeer te dragen. dat heb ik ook meerdere malen verteld.
Dat eerste is eerder regel dan uitzondering, resultaat van beleid, maar ook van interactie. Dat tweede komt met regelmaat langs. Niets mis mee. Nee, het is niet altijd beiden aanwezig, en er kan soms een poos tussen zitten, en soms gaat het meer de ene kant op dan de andere.
Heel serieus, ik zie het probleem hier niet. Wat je wil is aanwezig. Wat anderen op hun beurt wensen ook. Dat komt allemaal netjes samen.
D-e-n schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:58:
[...]
Sorry maar dat valt echt niet mee. Je slaat wel eens door en dan heeft het in mijn ogen ook niks meer met discussiëren te maken. Het zijn soms monologen waar niet meer concreet op te reageren valt.
Reageer je ook zo op de ellenlange barrages vanuit heel ander gekleurde hoek zonder onderbouwingen? Nee. Wat is dan je trigger? Niet de lengte van berichten, niet de herhaling, niet de vorm, niet eens de methodiek.
En dan nog kerel. Het staat je vrij om het volledig te negeren. Maar bedenk je dan wel twee keer voordat je iemand "aanspreekt", want dan ga je er wel op in. Dat snijdt net zo hard andere kanten uit. Ik moet ook vaak behoorlijke moeite doen om iemands perspectief of motivatie te doorgronden, of bronnen uit te pluizen - of de samenhang van een dozijn korte reacties over ettelijke pagina's heen uit te vogelen.
[...]
Dit is nu precies die aanmatigende toon waar ik me al maanden aan stoor. Je doet alsof je de wijsgeer van het topic bent maar je bent, met alle respect, gewoon een deelnemer. Ja, een deelnemer met, naar het schijnt, meer inside infornation dan een ander maar dat betekent nog niet dat je alle wijsheid in pacht hebt. Sterker nog: ik krijg sterk het idee dat je juist vanuit jouw positie ook het nodige mist.
En volledig terzijde en niet van belang: volgens mij ben ik degene die nu hier het één en ander aankaart.
Je zal het wel weer frappant opvatten, maar dit is geklets. Werkelijk. Jij projecteert. Jij plakt een label er op. Jij doet dat op basis van iets wat heel eenvoudig niet correct was. En dan dit? Probeer er eens in te gaan alsof je met een mens te maken hebt, en niet met dit of dat symbool.
Er komen wel meer mensen langs met respectievelijke achtergrond, zelfs expertise. Dat leidt wel eens tot kleine escalaties in de topics. Dat hoort erbij. Dat wordt uitgewerkt en uitgesproken. Een volgende keer komt er iets voorbij waar de vorige nul idee of inzicht in heeft. Dat komt ook voor. Maar ja, als je enkel selectief bent aan het puzzelen om het beeld intact te houden, kom op.
[...]
Eén van die ontboezemingen: je hebt ooit laten weten dat je betrokken bent bij de VVD. Die bekentenis is te prijzen maar wellicht kun je achteraf stellen dat het je niet geholpen heeft in de discussie. Maar je kunt het niet meer terugdraaien. We kunnen het niet uit ons hoofd halen.
Let nou eens op je reactie hier. Dit is pur sang het stellen van negatieve perceptie in een binair kader. Het is goed, of slecht. Ben je X, dan ben je besmet en dus slecht.
Het is niet mijn schuld dat jij met een smaak in jouw perceptie ten aanzien van mij zit. Dat heeft geen bal te maken met jouw perceptie ten aanzien van een VVD. Dit is jouw keuze om mij gelijk te stellen aan.
Maak dat niet tot mijn probleem. Dan gaan discussies inderdaad volledig scheef. Dan krijg je dus dit soort kunstmatige tegenstellingen.
Daarbij, even alle gekheid op een stokje. Als jij hapt op jouw perceptie dan beperk je de ruimte voor gesprek al enorm. Als je vanuit dat soort associaties mensen wegzet, en enkel alles in termen van binaire kaders wil hebben, dan beperk je die ruimte nog meer. Dat staat haaks op het streven naar inzicht in motivatie, mening, onderbouwing of perspectief. Wat wil je nou.
[...]
Dat is jouw mening. Ik vind dat de achtergrond van iemand, voor zover we die weten natuurlijk, wel degelijk van belang kan zijn, bewust of onbewust. Het kan iemand geloofwaardig of juist ongeloofwaardig maken.
Dat is een keuze. En weer een binaire.
Als jij een VVD-stemmer er op wijst dat hij in de marketing van Rutte en co trapt dan kan dat een terechte voorstelling van zaken zijn.
En dat is ook gewoon politiek gedrag. Binnen en buiten organisatie, binnen en buiten publiek debat.
Maar je bent totaal ongeloofwaardig op het moment dat we weten dat jij zelf actief bent voor die club.
Oh, mag kritiek soms niet meer? Mag interactie niet meer? Mag er geen wisselwerking of proces zijn?
Wat je nu doet is ongeloofwaardig. Op het randje vals zelf. Een moment hebben we het over signalen en problematiek van fractiediscipline. Bij dat onderwerp kwam heel wat over tafel, maar zowel vanuit ethisch als grondwettelijk als bestuurskundig kader kwamen mensen uit bij de structureel negatieve consequenties.
Wat is het tegengif voor zoiets? Processen van interactie, uitwisseling van kritiek, interactie van perspectief en toetsing van informatie.
Maar zodra de rode vlag van VVD ineens op tafel komt, dan maakt dat iemand ongeloofwaardig?
Even heel serieus, als dit je insteek is, hoe ga je dan om met mensen van een andere partij die ook gewoon kritiek uitwisselen, zaken bespreken of uitwerken, in relatie tot die partij? Is het dan wel goed? Mag het dan wel?
Het is als de tabaks-producent die de verslaafde gaat vertellen niet meer in de reclames te trappen. Dan fronst iedereen ook de wenkbrauwen.
Leuke associatie. Dit zegt veel over jou. Ik ben geen sluipmoordenaar. Bedankt hiervoor. Misschien is het een idee om even een stapje terug te zetten.
En in een forum word je daar dan op aangesproken. Daar kun je over klagen maar het is zo logisch als wat dat mensen je daar naar vragen. If you can't stand the heat...
Kerel, stop nou toch met dat verongelijkt gedoe. Je staat niet op een altaar. Draai die spies eens om, en wat zie je dan? Precies het struikelen wat je overkwam. Nou en, dat komt voor. Dan sta je op, pakt zaken op, spreekt het uit, en steekt de handen uit de mouwen om verder te gaan.
incaz schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 20:59:
Ik wil voor het terugkoppelingstopic toch dit benoemen:
[...]
Dit vind ik zelf het nodeloos persoonlijk maken (en het nodeloos gebruiken van een neerbuigende toon met het 'ik neem aan dat je ... ziet') ipv het bij het onderwerp te houden.
Kom op zeg, dat is wel héél erg flauw. Iemand geeft inzicht, ik ga er op in, geef een gelijksoortige opmerking die ik zelf eerder kreeg - maar van de een is het prima, van de ander neerbuigend?
Spreek je trouwens ook @
dawg er op aan dat hij het niet bij het onderwerp hield?
[...]
Dit is een valse dichotomie en je trekt het daarmee in het extreme. Wat niet terecht is. Er is een zee van ruimte tussen 'niet de hele tijd hetzelfde herhalen' en 'helemaal ophouden met analyse en onderbouwing.'
Dit is eigenaardig, je bent actief in het topic van de Amerikaanse politiek. Daar is dit meermaals voorbij gekomen, daar heb je nota bene zelf aangestipt. Als observatie, en als zorg.
Maar hier is het ineens een valse dichotomie. Prima, wat jij wil.
Ja, soms trekken mensen even iets in het extreme. Als we elke keer iemand daar op moeten afsabelen in een verder volstrekt normale discussie waar het duidelijk dat het óf ter illustratie óf voor effect van spiegelen is, dan zijn we nog wel een tijd bezig. Het is immers geen uitzondering, maar een aanwezig fenomeen vanuit allerlei hoeken.
Er kan best plek zijn voor nieuwe, andere, niet herhaalde, interessante analyses. De frustratie die je stukken bij mij oproepen zijn vanwege de herhalende vorm, de standaardfrases, dat je veel dingen opwerpt maar ze niet concreet toepast of in een context plaatst. Waardoor die stukken tekst bovendien onbediscussieerbaar worden, want een deel van de uitspraken die je doet zijn zo abstract dat ze altijd geldig kunnen zijn en al bij voorbaat immuun tegen kritiek.
Kom op zeg. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat iemand prima een observatie deed corrigeren. Het komt net zo goed voor dat iemand prima kritiek wist te geven, zowel vanuit subjectief perspectief als vanuit beschikbaarheid van informatie, of correctie / aanvulling daarvan. Daarbij, het komt een beetje subjectief over, herhaling mag behalve wanneer. Leuke basis zo.
Het spijt me oprecht, maar het komt erg krampachtig over als het koste wat kost in stand houden van een beeld bij een associatie ongeacht consequenties.
Iedereen komt hier op zijn of haar wijze langs, neemt deel op eigen wijze, met eigen insteek. Niets mis mee. Kost wat moeite, hebben we allemaal wat aan. Dat gaat immers heen-en-weer.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.