Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:21:
[...]
Ik snap wel wat ze zeggen eigenlijk. Ik ben absoluut niet rechts, maar alsnog zie ik wel wat ze zeggen. De mods hier hebben de neiging om, vooral bij meningen die ze niet bevallen, zeer streng te modereren. Dat wordt dan standaard gegooid op 'op de man spelen' of ''whataboutisme' of een andere term favoriet onder de mods. En dat wordt dan, door diezelfde mods, op een manier gebracht die nog veel onbeleefder en botter is dan de post die ze pretenderen te corrigeren. Het is de hypocrisie die men tegenstaat.
Als we hier in discussies eens wat meer zouden discussiëren over het daadwerkelijke onderwerp en over de boodschap die iemand overbrengt in plaats van met welke bewoordingen hij dat doet, dan zouden we niet steeds vastlopen op 'ja maar dat is een ad hominem' of 'ja maar nu doe je aan whataboutisme' of een andere
fancy term.
En nogmaals, ik ben niet voor Trump, de PVV, of andere dingen in die richting. Maar ik kan wel zien dat als de tegenstanders van dat soort dingen niet bereid zijn om hun eigen communicatie en bronnen aan dezelfde regels te onderwerpen als dat ze eisen van jou, dat je dan op een gegeven moment pissig wordt en je onvrede uit.
De mods hier zijn zeker streng, dat zal ik niet ontkennen, en ook denk wel eens "nou nou, moet dat nou op deze manier?", maar dat gevoel heb ik niet heel vaak, en andersom vind ik soms ook dat mensen met heel veel weg [ijken] te komen eer er wat aan gedaan wordt.
Maar ik snap ook wel waarom, heb je gezien wat voor enorme beerput veel nu ZT topics worden, zeker als het over terrorisme gaat, als de mods eventjes weg waren? De meest racistische en generaliserende bagger is voorbij gekomen, "toevallig" door mensen met precies dezelfde mening en stijl van discussiëren als diegene die hier nu het slachtoffer spelen. En ging je in tegen die racistische opmerkingen, dan vlogen de persoonlijke beledigingen je om de oren. Uiteindelijk leken topics over vluchtelingen en terreur meer op kroeggevechten dan op een discussie. Een discussie mag best hard gaan, maar dat was gewoon waanzin, en ik ben blij dat die periode alweer een poos achter ons ligt.
Dat er nu meer op whataboutisme en andere verstorende discussietechnieken wordt gefocussed is wel even wennen, al vind ik niet dat het teveel gebruikt wordt, er lopen gewoon mensen rond die op die manier goedlopende topics behoorlijk frustreren, zonder dat ze echt iets "fout" doen. Natuurlijk kun je ook dan gaan mekken over "ze zijn allemaal tegen mij!", maarja, misschien moet je dan ook wel geen whataboutisme gebruiken.
Kijk overigens ook eens over welke topics de meeste klachten komen over "ze zijn tegen mij!", dat zijn de ZT topics waar inderdaad nog harder gemodereerd wordt dan normaal al gebeurt in AWM. Die ZT staat namelijk voor iets, en ja, dan wordt je gewoon harder aangepakt zodra je over de schreef gaat. De oplossing is vrij simpel: Niet over de schreef gaan. Gewoon normaal reageren, ook al vindt je dat iemand helemaal fout zit, en als je boude uitspraken doet, die ook met boude bronnen onderbouwen. En daar komt weer iets typisch menselijks om de hoek kijken: Als je heel stellig iets beweert, verwachten mensen ook echt stevige bronnen. Met een paar "volgens mij's" en "als ik zo naar de gegevens kijk" kom je al veel minder stellig over, en hoeven je bronnen ook niet van gewapend beton te zijn.
En ik heb het al eerder gezegd: Modjes zijn net mensen. Vind je dat ze misschien wat bot reageren, stuur ze een DM en vertel hen dat op een normale manier. Misschien leggen ze zelfs wel uit dat ze het niet zo horkerig bedoeld hebben. Maar ook daar geld: Let op je toon, als je full-calimero gaat, tja, kan je dan werkelijk verwachten dat mensen echt iets gaan doen aan jouw probleem?
Heel, heel bot en kort gezegd, en dat zeg ik tegen alles en iedereen: Doe gewoon normaal, dan doe je al gek genoeg, en heb je ook geen last van de Rode Jassen Brigade
En nu ben ik er wel weer klaar mee met dit gedoe. De modjes moeten zelf maar hun PR gaan doen nu
People as things, that’s where it starts.