D-e-n schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:44:
[...]
Maar als ik naar mijn eerste initiële post kijk zie ik nergens maar dan ook nergens staan dat ik het benoemen van feiten ter discussie stel. Maar feiten moeten wel functioneel zijn in de discussie en als zodanig gebracht worden. Als ze niet aankomen heb je er ook niks aan, de brengers ervan niet en de samenleving als geheel ook niet. Misschien wel het tegendeel.
Ik zie tegelijk je punt als het punt van je 'tegenstander'

Ik heb geen paard in deze race, dus voor mij hoeft het geen bepaalde richting op, en dientengevolge is het misschien makkelijker beide punten te zien. Ik kan echter niet zeggen dat ik vind dat die andere feiten er niet functioneel zijn, ze zijn slechts vanuit een ander perspectief relevant, een perspectief dat je verder niet hoeft te delen. Ik kan er geen fouten in ontdekken, slechts het verschil van insteek, en daarin heb ik dus geen specifieke voorkeur.
[...]
Ik vind het echt nodeloos denigrerend dat dat woordje "niveau" er dan steeds weer tussendoor komt fietsen. Alsof het hier om niveau ging. Wanneer heeft iemand "niveau" ? Welke studie is daar voor nodig? Laten we wat dat betreft ook onderscheid tussen kennis en niveau. Met kennis kun je het niveau verhogen maar dat hoeft niet per se één op één samen te gaan natuurlijk. Genoeg niveauloze discussies tussen mensen met alle kennis van de wereld
Je moet 'omvang' van expertise op de een of andere manier kunnen duiden. Ik zal proberen kennisniveau te zeggen. Iemand met 50 jaar ervaring in een onderwerp zal een hoger kennisniveau/heb-je-een-beter-woord hebben dan iemand die verder zonder achtergrond zich interesseert in dat onderwerp. Dat is niet gek, geen probleem en zeker helemaal prima, maar vergt natuurlijk wel wat afstemming, met name als de leek scherpe uitspraken doet die begrip van bepaalde dingen in de diepte vergen.
Om maar weer dezelfde vergelijking te maken: ik kan in het Wonen en Verbouwen topic een discussie starten over het traagheids- en weerstandsmoment van een balk. Maar ik kan mijn discussiepartner ook simpel proberen te overtuigen dat het breinaaldje dat hij in zijn hoofd heeft als balk niet gaat werken. Wat is dan niveau? Volgens mij kan het beide hoog niveau zijn maar het lijkt me dat je in een niet professionele omgeving het tweede moet nastreven, niet het eerste.
Dat is natuurlijk het beste, als iemand met expertise in staat is het punt in te koken zodat het begrepen wordt door iedereen anders. Maar het is soms ook zonde om niet daar die expert te luisteren enkel en alleen omdat die hierin niet zo goed is

Sissors schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:49:
[...]
Wat is er niet mooier dan dat? Als ik kijk naar mijn eigen vakgebied, als ik met collega's een discussie ga hebben, dan gaat echt geen hond op dit forum dat begrijpen (behalve die paar uit hetzelfde vakgebied).
Tsja, ik ben recent van vakgebied gewisseld, ik vind het van onschatbare waarde zulke discussies te kunnen waarnemen voor het vergroten van mijn begrip. Tuurlijk, veel snap ik (nog) niet, maar dat is onderdeel van leren. Als je nooit over de grens van je kennis stapt, leer je ook nooit wat, toch?
Vind je het ook vreemd dat mensen één keer wat posten en weer weg zijn, als ze in bepaalde topics daarna direct een A4'tje jargon over zich heen krijgen waar geen drol van te volgen is voor de gemiddelde bezoeker?
Dat is niet vreemd, maar mijn vraag is in hoeverre het een probleem is. Jij moet toch ook met je collega's kunnen praten, en daarvoor is het niet nodig dat de kantinemedewerker het kan volgen? Overigens hoeft er zeker ook weer niets in de weg gelegd worden dat hij of zij het niet mag horen. Het is ook aan de medewerker in te schatten hoe relevant die discussie is.
Ik denk dat een groot probleem is dat we veel discussies dusdanig simplificeren dat we niet meer de essentie te pakken hebben. Discours heeft altijd te maken gehad met een verscheidenheid aan perspectieven, kennisniveaus, etc., maar steeds lager lijkt de tolerantie voor de 'expert', en het accepteren dat sommige dingen nu eenmaal expertise en jargon vergen en dus moeilijk in een breed discours passen. Het is dan misschien aan jou aan je kennis te werken om de experts te volgen of zelfs van repliek te dienen, wat je vooral moet doen als je er zin in hebt! Maar ik denk dat het afvoeren van iedereen die 'onbegrijpelijk ingewikkeld' is geen oplossing is voor het vinden van de oorzaak en oplossing van een probleem. Het komt nu eenmaal vaak voor dat een gewone mening inderdaad al met een A4'tje, of een halve bibliotheek, besproken, beschouwd, geanalyseerd, gewikt en gewogen is

Ikzelf vind het in elk geval erg prettig daarachter te komen; het wiel zelf opnieuw uitvinden vind ik een beetje zonde van mijn tijd.