Je noemt jezelf wel een Pro gebruiker. Maar als je alleen maar een Logitech muisje aansluit ben je natuurlijk gewoon een Air gebruiker die de extra cpu kracht leuk vind. Er zijn genoeg bedrijven die dagelijks het uiterste van een MacBook vragen, en dan bedoel ik niet alleen van de CPU. Die worden nu in de vingers gesneden. De MacBook Pro was ooit zonder na te denken de krachtpatser. Nu is dat helemaal omgedraaid en hebben ze er een Air van gemaakt met een groter scherm. Iets waar de Pro gebruiker totaal niet op zat te wachten.RvdH schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:30:
[...]
Ja.
[...]
Ja, Apple laptops zijn duur, maar 31000?
[...]
Ik denk dat het heel erg ligt aan je manier van werken, ik werk al jaren met macbooks maar maak amper gebruik van de poorten erop. Ohja, ik had eens een USB dongeltje voor een Logitech gaming muis. Sinds er geen ethernet meer op zit heb ik wel zo'n Ethernet dongle, ik kan op 1 hand tellen hoe vaak ik die heb moeten gebruiken. En ik ben toch echt wel een pro gebruiker. Enige wat ik dadelijk denk ik wel nodig ga hebben is een USB-C naar DisplayPort oid.
Ik snap alle heisa dan ook niet zo. Zijn er echt mensen die constant externe HDD's etc aangesloten hebben zitten?
Dus jij vind iemand pas een Pro gebruiker als die alle poorten vol ramt met peripherals? Ik vind de extra CPU kracht niet "leuk" - ik heb het nodig voor m'n werk.TheJoe schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:38:
[...]
Je noemt jezelf wel een Pro gebruiker. Maar als je alleen maar een Logitech muisje aansluit ben je natuurlijk gewoon een Air gebruiker die de extra cpu kracht leuk vind.
De MBP is nog altijd (en met afstand) de krachtigste MacBook in hun lineup. De enige reden dat jij het een Air vindt, is dat hij dunner is geworden en omdat je onterecht denkt dat je overal adapters e.d. voor nodig gaat hebben. Doe even wat onderzoek in het gevolg van de keuze voor USB-C en wat dat gaat betekenen voor de randapparatuur-markt en wellicht kom je tot de conclusie dat het allemaal helemaal niet zo erg is.Er zijn genoeg bedrijven die dagelijks het uiterste van een MacBook vragen, en dan bedoel ik niet alleen van de CPU. Die worden nu in de vingers gesneden. De MacBook Pro was ooit zonder na te denken de krachtpatser. Nu is dat helemaal omgedraaid en hebben ze er een Air van gemaakt met een groter scherm. Iets waar de Pro gebruiker totaal niet op zat te wachten.
Las net dat de dock van Microsoft voor de 950XL prima werkt op de Macbook Pro, 90 euro, displayport/HDMI/USB en gaan. Alleen geen ethernet helaas.
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
En enkel USB 2.0, dus de zoektocht gaat door...
Mijn ideale "dock" zou zijn:
1x DisplayPort
1x Ethernet
2x USB-A
Optioneel:
1x HDMI
En de mogelijkheid om hem zowel los, als met power adapter te gebruiken om de MacBook meteen van stroom te voorzien. Maar wel in een compact formaat dus.
1x DisplayPort
1x Ethernet
2x USB-A
Optioneel:
1x HDMI
En de mogelijkheid om hem zowel los, als met power adapter te gebruiken om de MacBook meteen van stroom te voorzien. Maar wel in een compact formaat dus.
[ Voor 72% gewijzigd door --MeAngry-- op 04-11-2016 13:05 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Zojuist even de Mediamarkt ingelopen om de macbook pro 13" te aanschouwen. Mooi plat apparaatje, maar dat toetsenbord zal ik enorm aan moeten wennen. Ik ben nu het toetsenbord van de macbook pro 2012 non-retina gewend dus het is wel een verschilletje zeg maar. Je moet veel minder krachtig de knoppen indrukken,
Ik moet wel toegeven dat het toetsenbord van de macbook pro beter typt dan de macbook met butterfly-keyboard, je voelt de klik beter en ik heb het idee dat je iets meer weerstand moet geven om de knop daadwerkelijk in te drukken.
Voor een pro-machine blijf ik er bij dat ik het jammer vind dat ze zich zo focussen op het platter maken van het apparaat, want dit gaat ten koste van het gevoel in het toetsenbord.
Ik moet wel toegeven dat het toetsenbord van de macbook pro beter typt dan de macbook met butterfly-keyboard, je voelt de klik beter en ik heb het idee dat je iets meer weerstand moet geven om de knop daadwerkelijk in te drukken.
Voor een pro-machine blijf ik er bij dat ik het jammer vind dat ze zich zo focussen op het platter maken van het apparaat, want dit gaat ten koste van het gevoel in het toetsenbord.
Voor iedereen zit na te denken over een USB-C adapter van een of andere Chinese fabrikant zou ik je adviseren op dit artikel van Tweakers door te nemen. Wellicht dat we op zoek kunnen gaan naar goedkope en -veilige- dongles, i.p.v. die paar euro adapters die je laptop kapot maken. Hierover had ik al een ander topic aangemaakt..
Vanaf wanneer zijn de nieuwe macbooks met touch bar eigenlijk in de applestore in amsterdam te bekijken?
Over 3-4 wekenMandarijntje schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:12:
Vanaf wanneer zijn de nieuwe macbooks met touch bar eigenlijk in de applestore in amsterdam te bekijken?
Klopt.cerberusss schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:32:
[...]
Dat zeg je met vrij veel overtuiging, terwijl je hem nog niet gebruikt hebt.
Ik heb nu ook geen touchbar en heb niet iets waarvan ik denk; 'Goh! had ik nu maar een touchbar dan was dit opgelost'.
Als je het eenmaal gebruikt en gewend bent zal het vast anders zijn. Zoals altijd met dit soort dingen.
Persoonlijk, als ik voor de keuze zou staan voor een MB met touchbar en 8GB mem of een MB zonder touchbar en 16GB mem, zou ik zeker voor de 16GB gaan.
Wellicht de Caldigit USB-c Dock?--MeAngry-- schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:01:
En enkel USB 2.0, dus de zoektocht gaat door...
1x DisplayPort
1x Ethernet
2x USB-A
Optioneel:
1x HDMI
http://www.caldigit.com/usb-3-1-usb-c-dock/
Beschikt over de door jou genoemde poorten, is echter wel prijzig.
De Dell Docking Station 452-BBOT USB3.0 voldoet volgens mij ook.
[ Voor 5% gewijzigd door G33st op 04-11-2016 13:21 ]
In reactie op de hubs. Ik plaatste gisteren deze 2 opties:
Huawei mate dock:
https://www.amazon.com/Hu...arp_d_product_top?ie=UTF8
Satechi alumnium multiport:
https://www.amazon.com/Sa...arp_d_product_top?ie=UTF8
Ben dus wel benieuwd of ze twee usb3 hdd's van stroom kunnen voorzien met daarbij een hdmi scherm. Daarnaast ook benieuwd naar de kwaliteit. Enige nadeel lijkt 4k op 30hz te zijn, maar dat heeft de apple multiport kabel ook. Qua prijs zijn ze zeker interessant.
Huawei mate dock:
Ben dus wel benieuwd of ze twee usb3 hdd's van stroom kunnen voorzien met daarbij een hdmi scherm. Daarnaast ook benieuwd naar de kwaliteit. Enige nadeel lijkt 4k op 30hz te zijn, maar dat heeft de apple multiport kabel ook. Qua prijs zijn ze zeker interessant.
Ik vind die tweede wel een stijlvolle optie, maar ik vind het wel tricky met een merk wat ik niet ken zoiets aan te sluiten op een Macbook met zo'n prijs. Ik ben bekend met de mogelijkheden mbt wattage en dergelijke en zou niet graag mijn laptop slopen. Een dongel welke ook gebruikt kan worden voor charging is niet echt wat mijn voorkeur geniet.
het merk Anker (https://www.anker.com/products/) lijkt mij ook wel een optie.
[ Voor 10% gewijzigd door Fedde op 04-11-2016 13:26 ]
Maar kun je van die externe HDD behuizingen niet de oude USB kabel gewoon vervangen voor een USB-C kabeltje? Dan ben je toch ook klaar?gelukkie schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:21:
In reactie op de hubs. Ik plaatste gisteren deze 2 opties:
Huawei mate dock:
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
nieuws: Asus brengt ZenBook 3 uit in Benelux vanaf 1399 euro
"Net als de MacBook van Apple heeft de ZenBook 3 slechts één usb-c-poort, die ook gebruikt wordt om de laptop op te laden. Asus levert een minidock mee met een usb-c-, usb-a- en hdmi-aansluiting."
Apple; lees je even mee
"Net als de MacBook van Apple heeft de ZenBook 3 slechts één usb-c-poort, die ook gebruikt wordt om de laptop op te laden. Asus levert een minidock mee met een usb-c-, usb-a- en hdmi-aansluiting."
Apple; lees je even mee
Kabel vervangen kan natuurlijk, maar met twee poorten op de non-touch wordt dat wel wat krap..
Edit: of ik zou natuurlijk de apple multiport kunnen gebruiken voor laden/ hdmi en daarnaast een usb-c naar usb3 A hub kunnen kiezen die ik op de tweede usb-c poort aansluit (misschien kan die dan zelfs zonder extra voeding 2 usb3 hdd's aansturen?).
Edit: of ik zou natuurlijk de apple multiport kunnen gebruiken voor laden/ hdmi en daarnaast een usb-c naar usb3 A hub kunnen kiezen die ik op de tweede usb-c poort aansluit (misschien kan die dan zelfs zonder extra voeding 2 usb3 hdd's aansturen?).
[ Voor 171% gewijzigd door gelukkie op 04-11-2016 13:53 ]
Anker maakt inderdaad mooie producten voor een mooie prijs. Ik heb een aantal laders, kabels e.d. (waar is zeer tevreden over ben) maar ik zou toch oppassen. Ik zou toch eventjes wachten en kijken welke adapters nou wel en niet goed werken.Fedde schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:25:
Ik vind die tweede wel een stijlvolle optie, maar ik vind het wel tricky met een merk wat ik niet ken zoiets aan te sluiten op een Macbook met zo'n prijs. Ik ben bekend met de mogelijkheden mbt wattage en dergelijke en zou niet graag mijn laptop slopen. Een dongel welke ook gebruikt kan worden voor charging is niet echt wat mijn voorkeur geniet.
Was te duur om toe te voegen aan mijn laptop van 2500 natuurlijk /ssww89 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:28:
Apple; lees je even mee
Adapter is leuk maar dat vind ik niet het meest bijzondere.sww89 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:28:
Apple; lees je even mee
De eerste Macbook ligt nog niet in de schappen en vergelijkbare Windhoos producten komen al uit. Die waren natuurlijk allang gepland maar is dit niet het teken dat we de komende tijd echt overgaan op USB-C. Zowel de Windows als MacOS users. We're all in this together.
Ik ben zelf ook pro USB-C hoor. Maar ik denk dat Apple zich veel kritiek had kunnen besparen door toch een adapter mee te leveren met veelgebruikte poorten zoals USB-A, mini Displayport, HDMI, SD kaartslot, SPDIF en Ethernet. Bij de iPhone 7 hebben ze dat immers ook gedaan. Maarja, misschien is de iPhone 7 tegelijkertijd ook weer het voorbeeld dat het meeleveren van een adapter nog steeds tot veel gezeur heeft geleid (bij de haters). Dus in dat opzicht is het ook nooit goed.Electromonkey schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:53:
[...]
Adapter is leuk maar dat vind ik niet het meest bijzondere.
De eerste Macbook ligt nog niet in de schappen en vergelijkbare Windhoos producten komen al uit. Die waren natuurlijk allang gepland maar is dit niet het teken dat we de komende tijd echt overgaan op USB-C. Zowel de Windows als MacOS users. We're all in this together.
Maar ik heb het al eens eerder gezegd: Zelfs al leveren ze geen adapter mee, waar zijn dan de goede alternatieven? Wat mij betreft had Apple ook een mooie hub moeten aanbieden om gezeur over niet compatible zijnde TI chips te voorkomen en klanten te binden. Desnoods voor een zacht prijsje. Want ik begrijp ook wel dat Apple niet een tas vol adapters kan meeleveren bij iedere MacBook. Dus als je bij aankoop van een MacBook twee adapters naar keuze had mogen toevoegen aan de winkelmand, dan was dat wel mooi geweest voor velen. Kleine moeite, groot plezier
Ja daar ben ik het wel mee eens. Als we Apple dan een beetje kennen had het een zelfde oplossing moeten worden als met de eerste Air en de SuperDrive. Gewoon een mooi extern alternatief erbij bieden waardoor mensen rustig kunnen wennen aan nieuwe dingen.sww89 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:12:
[...]
Maar ik heb het al eens eerder gezegd: Zelfs al leveren ze geen adapter mee, waar zijn dan de goede alternatieven? Wat mij betreft had Apple ook een mooie hub moeten aanbieden om gezeur over niet compatible zijnde TI chips te voorkomen en klanten te binden. Desnoods voor een zacht prijsje. Want ik begrijp ook wel dat Apple niet een tas vol adapters kan meeleveren bij iedere MacBook. Dus als je bij aankoop van een MacBook twee adapters naar keuze had mogen toevoegen aan de winkelmand, dan was dat wel mooi geweest voor velen. Kleine moeite, groot plezier
Ik vind de prijs eigenlijk wel meevallen aangezien het onder de €200 zit. Dacht dat deze geen charging had, maar dat doet ie blijkbaar ook.G33st schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:21:
[...]
Wellicht de Caldigit USB-c Dock?
http://www.caldigit.com/usb-3-1-usb-c-dock/
Beschikt over de door jou genoemde poorten, is echter wel prijzig.
De Dell Docking Station 452-BBOT USB3.0 voldoet volgens mij ook.
De Dell dock had ik al gezien, maar die krijgt weinig goeds voorspellende reviews. Onder andere driver- en firmwareproblemen. Lijkt me dat dit op macOS alleen maar slechter ondersteund wordt.
[ Voor 16% gewijzigd door --MeAngry-- op 04-11-2016 15:20 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Maar als ze een adapter meeleveren ook voor de mensen die het niet nodig.... Het bijleveren van zo een adapter zal er juist voor zorgen dat we minder snel overgaan op USB-C, dit is een fase waarin we ons nu bevinden waar we zo snel mogelijk uit moeten komen. Ik had dit al veel eerder verwacht, erger me kapot met al die verschillende poorten, voor onderweg allemaal verschillende kabeltjes meenemen omdat elk apparaat een andere aansluiting vereist. Nieuwe producten dienen zo snel mogelijk naar 1 standaard te gaan, wat in dit geval usb-c is.
[ Voor 3% gewijzigd door AngelusHD op 04-11-2016 15:28 ]
Ik heb de non-touchbar versie vanmiddag even bekeken (MM Den Haag had er eentje staan, in donkergrijs). In vergelijking met de vorige versie valt vooral het mooiere scherm op, het plattere toetsenbord, het aanzienlijk grotere trackpad en (inderdaad) het verschil in poorten. Toetsenbord vond ik fijn tikken, maar het maakt inderdaad een stuk meer lawaai dan de oude pro. De weinige poorten geven vooral een opgeruimde aanblik, en ik ben van mijn air (11 inch) eigenlijk niet anders gewend. De prijsverhoging tegenover het vorige model vind ik, alles bij elkaar, wel gerechtvaardigd. Van de touchbar kan ik me niet voorstellen dat die veel toevoegt; het lijkt me vooral erg onhandig. Upgrades zou ik ook links laten liggen. De basisversie is volgens mij het meest aantrekkelijk model. Een draagbare mac-pro ga je in de huidige lineup niet vinden, maar dat vond ik ook al na het verdwijnen van de 17 inch versie.
Apple geeft tot en met 31 december korting op hun USB-C verloopjes, opzich wel netjes van ze. Nu kost de USB-C naar USB-A nog maar 9 euro
One More Thing heeft een mooi overzicht gemaakt:
http://www.onemorething.n...usbc-thunderbolt-korting/
Netjes..? Volgens mij is dit pure damage controll.. Zoveel slechte publiciteit als nu is ongekend.. Zelfs voor Apple begrippen. Dit is puur een manier om de meningen (deels) bij te laten draaien..
Top! Gelijk even een USB-a bestelt. Thx!!edwinjm schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:24:
One More Thing heeft een mooi overzicht gemaakt:
Ik heb hierboven al meerdere keren uitgebreid geventileerd hoe ik over de situatie denk. In notabene mijn laatste reactie had ik het er nog over, en ook dat het Apple siert wanneer ze voor een zacht prijsje adapters aanbieden of zefs gratis meeleveren. Nou blijkt dat een paar uur later het geval. En ja dan vind ik het netjes. Ze hadden het ook niet kunnen doen. Apple die korting geeft... wanneer was de vorige keer dat dat gebeurde? Bij de eerste iPhone?D-Ed schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:39:
[...]
Netjes..? Volgens mij is dit pure damage controll.. Zoveel slechte publiciteit als nu is ongekend.. Zelfs voor Apple begrippen. Dit is puur een manier om de meningen (deels) bij te laten draaien..
Het is nog steeds niet ideale move geweest van Apple (geen complimentjes op dit punt), maar nou wil ik ook niemand meer horen over het moeten kopen van drie USB-A adapters voor een whopping €27. Daar kan China amper mee concurreren in prijs en kwaliteit
Jammer dat krijzende kinderen altijd hun zin krijgen he

Vind het 4K scherm van LG ook wel erg netjes qua prijs, alleen jammer van de grote imho. 21,5 inch, ik had 23-24 inch perfect gevonden voor die prijs en specs. Vind de 5K versie wel weer te duur.
Is er trouwens ook al een mogelijkheid om TB3 om te zetten naar FireWire400 ?
Zonder 70 euro aan adapters te kopen.
Zonder 70 euro aan adapters te kopen.
[ Voor 21% gewijzigd door tweakG5 op 04-11-2016 21:58 ]
Voor de mensen die al hadden besteld voor de prijsdrop:
'Update: According to MacRumors reader Philip, Apple will refund the price difference for customers who have already purchased adapters for their MacBook Pros. Customers who still have orders pending will also automatically see a price drop.''
'Update: According to MacRumors reader Philip, Apple will refund the price difference for customers who have already purchased adapters for their MacBook Pros. Customers who still have orders pending will also automatically see a price drop.''
ben nog zeer tevreden met mijn nieuwe MBP.
Enige minpunt so far is het geluid van het toetsenbord. Ik probeer rustig de toetsen in te drukken, maar nog steeds aardig wat geluid na het indrukken van elke toets.
Voor iemand die veel en snel typt, zal dit behoorlijk wennen zijn en wellicht als storend bevonden worden.
Enige minpunt so far is het geluid van het toetsenbord. Ik probeer rustig de toetsen in te drukken, maar nog steeds aardig wat geluid na het indrukken van elke toets.
Voor iemand die veel en snel typt, zal dit behoorlijk wennen zijn en wellicht als storend bevonden worden.
Klopt ook grotendeels maar..sww89 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:51:
[...]
Ik heb hierboven al meerdere keren uitgebreid geventileerd hoe ik over de situatie denk. In notabene mijn laatste reactie had ik het er nog over, en ook dat het Apple siert wanneer ze voor een zacht prijsje adapters aanbieden of zefs gratis meeleveren. Nou blijkt dat een paar uur later het geval. En ja dan vind ik het netjes. Ze hadden het ook niet kunnen doen. Apple die korting geeft... wanneer was de vorige keer dat dat gebeurde? Bij de eerste iPhone?
Het is nog steeds niet ideale move geweest van Apple (geen complimentjes op dit punt), maar nou wil ik ook niemand meer horen over het moeten kopen van drie USB-A adapters voor een whopping €27. Daar kan China amper mee concurreren in prijs en kwaliteitUiteindelijk is het de gebruiker die nu weer een beetje kan lachen. En daar gaat het toch om? En mooi dat Apple dus blijkbaar heel goed meeleest hier in de uithoeken van het internet.
Jammer dat krijzende kinderen altijd hun zin krijgen he![]()
Hoewel ook weleens terecht...
Het zijn niet de krijsende 'kinderen' waar Apple op reageert.. De tegenvallende orders lijken mij meer debet aan deze move.. Ze willen gewoon voor het einde van dit kwartaal goede cijfers laten zien en zijn nu dus al noodgrepen aan het uitvoeren om dit te realiseren.. (dit is puur een gevoel overigens, heb er totaalmgeen inzicht in maar het voelt allemaal maar vreemd aan en niet 'des Apple's'
Valt wel mee hoorD-Ed schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:42:
[...]
Klopt ook grotendeels maar..
Het zijn niet de krijsende 'kinderen' waar Apple op reageert.. De tegenvallende orders lijken mij meer debet aan deze move.. Ze willen gewoon voor het einde van dit kwartaal goede cijfers laten zien en zijn nu dus al noodgrepen aan het uitvoeren om dit te realiseren.. (dit is puur een gevoel overigens, heb er totaalmgeen inzicht in maar het voelt allemaal maar vreemd aan en niet 'des Apple's')
Met krijsende kinderen (niet nadenken en maar wat ononderbouwd roepen) bedoel ik iedereen die er een mening over heeft, en misschien zelfs voornamelijk diegenen die totaal geen interesse hebben in Apple producten maar wel meedoen in de ruis aan klachten. Dus eigenlijk zouden MacBook Pro kopers iedereen dankbaar moeten zijn voor het klachtenoffensief. Als ik namelijk in dit topic of op heel tweakers kijk bij dit soort onderwerpen, dan zien de kopers geen probleem in USB-C only en de niet kopers zien er wel een probleem in. Dus de kopers profiteren nu van lagere prijzen. En toegegeven die adapters zijn/waren schofterig duur en zelfs nu zit er vast nog winst op. Wat mij betreft blijven die prijzen zo.
Dat de monitoren trouwens ook goedkoper zijn is dan wel weer gaaf. Maar ik ben nog niet in de markt voor die dingen. Want die hub-functie is ook USB-C only. Ik kijk zelf liever naar een Dell U3417W ofzo. Groter en veelzijdiger. Maar dan wel gezeik met het vinden van de juiste adapter. Daarom twijfel ik of ik nu niet alvast die USB-C multipoort adapter bestel..

Voor mij gaat er zeker eentje komen, ik wacht alleen op de vergelijkingen met het TB-model. Met mij een hoop anderen denk ik, is het die extra €300 waard?sww89 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:56:
[...]
Valt wel mee hoorDe verkoopstart gaat goed http://iphone.appleinside...-any-other-pro-model-ever Maar uiteindelijk gaat het inderdaad om die kwartaalcijfers dus voor hetzelfde geld kakt de verkoop nu in omdat diegenen die er een wilden er nu een hebben besteld. Dat is afwachten.
Vanochtend moest ik een behoorlijke lap tekst typen ivm een verslag voor mijn werk. Ik heb wederom geprobeerd de toetsen zo rustig mogelijk aan te slaan, mijn vriendin tegen mij op de achtergrond: ''ben je aan het timmeren ofzo?" haha.
Ja het toetsenbord zou mij nog wel eens doen kunnen beslissen deze nieuwe 2016 rMBP retour te sturen naar Apple en een 2015 model aan te schaffen.
Als je flink doortypt op dit ding lijkt het wel alsof je een mitrailleur aan het leegschieten bent
Ja het toetsenbord zou mij nog wel eens doen kunnen beslissen deze nieuwe 2016 rMBP retour te sturen naar Apple en een 2015 model aan te schaffen.
Als je flink doortypt op dit ding lijkt het wel alsof je een mitrailleur aan het leegschieten bent
[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 05-11-2016 09:23 ]
Ik ben niet zo van het adviseren zonder beide gezien te hebben. Soms gaat dat wel. Nieuwe iPhone is instant buy. Maar een MacBook is toch andere koekElectromonkey schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 00:23:
[...]
Voor mij gaat er zeker eentje komen, ik wacht alleen op de vergelijkingen met het TB-model. Met mij een hoop anderen denk ik, is het die extra €300 waard?
Kijk ik heb de PS4 Pro besteld. Geen idee hoe ik er op vooruitga. Maar voor die €399, of eigenlijk €200 met inruilkorting van mijn oude PS4, wil ik die gok wel wagen. Maar of het performance verschil groot is? Dat weet je pas als iemand hem heeft. En als we allemaal afwachtend gaan zijn, komen er ook geen ervaringen
Toch heb ik wel een advies. Koop de nieuwe MacBooks sowieso bij Apple, en bestel de TB versie. Onbeperkt ruilen bij defecten en binnen 14 dagen weer retour voor als ie niet bevalt. Probleem is alleen dat je er dan sowieso iets op achteruitgaat met de non TB versie en je jezelf al lekker hebt zitten maken en die stap niet meer zo snel zul maken, maar je gaat er dan natuurlijk wel op vooruit in de portemonnee. Dat moet je zelf afwegen. Maar via deze weg kan je de TB wel thuis proberen, en als ie niet bevalt haal je de non TB die toch breed verkrijgbaar is zonder levertijd.
Ben je echter eigenlijk al bijna overtuigd van de non TB versie, en je geeft het nut van de TB versie maar 25% kans, dan zou ik bij voorbaat al voor de non TB gaan. Uiteindelijk geldt dat de 15" TB de echte krachtpatser is voor z'n prijs (lees: niet nog hoeven te betalen voor een upgrade naar 16GB RAM etc.), waar je toch geen oog voor hebt.
Hoe ik het zie is dat het butterfly mechanisme een ander geluid produceert, die niet zozeer harder is dan bij andere toetsenborden, maar wellicht wel irritanter. Dat is althans bij de 12" zo. Hoewel ik daar persoonlijk geen last van heb of ervaar, stel ik mij dat wel zo voor. Maarja dat toetsenbordje kan je ook niet helemaal vergelijken met deze in de Pro.Geert1976 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:22:
Vanochtend moest ik een behoorlijke lap tekst typen ivm een verslag voor mijn werk. Ik heb wederom geprobeerd de toetsen zo rustig mogelijk aan te slaan, mijn vriendin tegen mij op de achtergrond: ''ben je aan het timmeren ofzo?" haha.
Toch een koosnaampje gevonden: mitrailleur
[ Voor 20% gewijzigd door swv op 05-11-2016 09:50 ]
Ik geloof dat er toch al een paar mensen die in het bezit zijn van de nieuwe 2016 rMBP al wat ervaringen heb gedeeld (waaronder ondergetekende), maar wellicht omdat 90% van dit gehele topic gaat over accessoires de mensen die paar gebruikerservaringen niet meer kunnen zien.sww89 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:23:
[...]
Dat weet je pas als iemand hem heeft. En als we allemaal afwachtend gaan zijn, komen er ook geen ervaringenZelfde met de MacBooks dus. Is het die €300 waard? Geen idee. Wachten op gebruikerservaringen. Dus nu allemaal in de wachthouding.
Dit topic heet MacBook Pro 2016 Ervaringen en Discussie, maar volgens mij had dit beter MacBook Pro 2016 Accessoires kunnen heten.
Jij hebt toch de non TB?Geert1976 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:30:
[...]
Ik geloof dat er toch al een paar mensen die in het bezit zijn van de nieuwe 2016 rMBP al wat ervaringen heb gedeeld (waaronder ondergetekende), maar wellicht omdat 90% van dit gehele topic gaat over accessoires de mensen die paar gebruikerservaringen niet meer kunnen zien.
Dit topic heet MacBook Pro 2016 Ervaringen en Discussie, maar volgens mij had dit beter MacBook Pro 2016 Accessoires kunnen heten.
dat klopt. Ik was in de veronderstelling dat ik in dit topic ook mijn ervaringen mocht delen wat betreft mijn non-TouchBar rMBP.
Maar wellicht heb ik de titel van het topic niet helemaal goed begrepen. Dan zal ik misschien een topic aanmaken met de titel: MacBook Pro 2016 Ervaringen
EDIT: kijkend naar het iPhone gedeelte hier op Tweakers heeft ook een zeer duidelijke scheiding tussen daadwerkelijke gebruikerservaringen-topic en een accessoires- topic voor de iPhone.
[ Voor 17% gewijzigd door _Bailey_ op 05-11-2016 09:38 ]
Dat beloofd nog wat, ik typ op mijn 2012 13" al alsof ik aan het schieten ben, krijg af en toe wel wat commentaar. Wordt leuk voor mijn medestudenten.Geert1976 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:22:
ja, dat bedoelde ik ook in mijn post. Ik kan me zeer goed voorstellen dat als jij in een rustige ruimte (vergaderzaal/college zaal) zit met meerdere mensen en je bent een verslag aan het uittikken met je nieuwe rMBP, je andere mensen in die ruimte behoorlijk kan storen met je nieuwe rMBP.Fedde schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:40:
[...]
Dat beloofd nog wat, ik typ op mijn 2012 13" al alsof ik aan het schieten ben, krijg af en toe wel wat commentaar. Wordt leuk voor mijn medestudenten.
Het heeft uiteraard te maken met het feit dat Apple met deze nieuwe rMBP weer helemaal waus ging op thin....thinner...thinnest.
Nee joh nergens voor nodig. Ik meen dat er al een USB-C/adapter topic is.Geert1976 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:35:
[...]
dat klopt. Ik was in de veronderstelling dat ik in dit topic ook mijn ervaringen mocht delen wat betreft mijn non-TouchBar rMBP.
Maar wellicht heb ik de titel van het topic niet helemaal goed begrepen. Dan zal ik misschien een topic aanmaken met de titel: MacBook Pro 2016 Ervaringen
EDIT: kijkend naar het iPhone gedeelte hier op Tweakers heeft ook een zeer duidelijke scheiding tussen daadwerkelijke gebruikerservaringen-topic en een accessoires- topic voor de iPhone.
Maar ik bedoelde te zeggen dat er nu alleen ervaringen zijn met de non TB, en we de resultaten van de TB versie nog afwachten
Over de TB versie (15" 'instapper'..), ik heb er dan eentje besteld, met de mededeling vanuit Amac dat deze hopelijk voor de kerst er nog zou zijn, maar dat ze hier niets over durfden te beloven. Zijn er meer mensen die al eentje besteld hebben en wat voor levertijden hebben deze?
op Macrumors en Reddit las ik dat aardig wat mensen met een lopende bestelling van de nieuwe rMBP overwegen om te annuleren of inmiddels al hebben geannuleerd ivm de prijs en wat ze daarvoor krijgen en naar alternatieven aan het zoeken zijn.Fedde schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:48:
Over de TB versie (15" 'instapper'..), ik heb er dan eentje besteld, met de mededeling vanuit Amac dat deze hopelijk voor de kerst er nog zou zijn, maar dat ze hier niets over durfden te beloven. Zijn er meer mensen die al eentje besteld hebben en wat voor levertijden hebben deze?
Mijn gevoel zegt dat door de vele annuleringen de leveringstijden wel eens uiteindelijk aardig kunnen teruglopen naar eerdere leveringsdata.
Beetje raar wel, ik heb altijd geleerd dat je eerst overweegt of je het de prijs waard vind en dan pas besteld.. Desalniettemin, als ik daardoor mijn rMBP eerder heb, prima. (moeten we nu ook een nieuwe afkorting voor diegene met TB? tbMBP?Geert1976 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:57:
[...]
op Macrumors en Reddit las ik dat aardig wat mensen met een lopende bestelling van de nieuwe rMBP overwegen om te annuleren of inmiddels al hebben geannuleerd ivm de prijs en wat ze daarvoor krijgen en naar alternatieven aan het zoeken zijn.
Mijn gevoel zegt dat door de vele annuleringen de leveringstijden wel eens uiteindelijk aardig kunnen teruglopen naar eerdere leveringsdata.
denk dat die mensen in eerste instantie uit enthousiasme in combinatie met evt een verouderde MacBook en dus de 'need for a new MacBook' de bestelling hebben geplaatst en daarna na allerlei techsites en fora te hebben gelezen tot inkeer zijn gekomen.Fedde schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:59:
[...]
Beetje raar wel, ik heb altijd geleerd dat je eerst overweegt of je het de prijs waard vind en dan pas besteld.. Desalniettemin, als ik daardoor mijn rMBP eerder heb, prima. (moeten we nu ook een nieuwe afkorting voor diegene met TB? tbMBP?)
Just a thought!
De keynotes zijn ook wel erg goed in begeerte opwekken. Ik kijk ze altijd en heb daarna altijd een gevoel van "dit moet ik hebben!". Na de laatste keynote had ik me ook echt voorgenomen dat die 15" MacBook Pro er nu echt ging komen. Nu weet ik het zonet nog niet. Mijn ervaring is dat als je even wacht, het enthousiasme weer afneemt....Geert1976 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:03:
[...]
denk dat die mensen in eerste instantie uit enthousiasme in combinatie met evt een verouderde MacBook en dus de 'need for a new MacBook' de bestelling hebben geplaatst en daarna na allerlei techsites en fora te hebben gelezen tot inkeer zijn gekomen.
Just a thought!
Oude prijzen: 4K €749, 5K €1399

Beide schermen zijn nu 33% goedkoper!

Beide schermen zijn nu 33% goedkoper!
Gezien er nog geen topic voor de accessoires is nog een vraagje. Sta op het punt nieuwe macbook te bestellen ter vervanging van mijn iMac.
Nu wil ik er ook een extern 4k scherm bij hebben. Wat is de beste weg om deze aan te sluiten (de huidige verkrijgbare usb3/turderbold schermen passen helaas niet in budged ±€500 voor 27" of groter).
Is dan een usb3>hdmi of usb3>displayport een betere optie?
Nu wil ik er ook een extern 4k scherm bij hebben. Wat is de beste weg om deze aan te sluiten (de huidige verkrijgbare usb3/turderbold schermen passen helaas niet in budged ±€500 voor 27" of groter).
De eerste Apple Keynotes destijds van Steve Jobs hadden elke keer iets magisch.Stiggy schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:16:
[...]
De keynotes zijn ook wel erg goed in begeerte opwekken. Ik kijk ze altijd en heb daarna altijd een gevoel van "dit moet ik hebben!". Na de laatste keynote had ik me ook echt voorgenomen dat die 15" MacBook Pro er nu echt ging komen. Nu weet ik het zonet nog niet. Mijn ervaring is dat als je even wacht, het enthousiasme weer afneemt....
Nu zoveel jaar als ik die dikke ( Phil Schiller) en Tim Cook hoor babbelen en hun telkens terugkerende superlatieven hoor denk ik: 'gaaaaaap gaaaap' en ''borrrrrrrring''.
Langzaam aan gaan mensen door die woorden van die dikke (P. Schiller) en Cook heen prikken en het met een kilo zout nemen.
In mijn ogen worden die Keynotes ook steeds ongeloofwaardiger juist door die blah blah woorden van die dikke en Cook.
EDIT: en niet te vergeten die telkens terugkerende korte clipjes in die Keynotes met Jony Ivy....ppfff die kerel praat in die clipjes alsof ie net onwijs goeie sex heeft gehad met 1 van z'n collegae (m/v)
[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 05-11-2016 10:26 ]
Wat dat betreft ben ik nu ook eens serieus aan het kijken naar alternatieven. Mijn 12" MacBook heeft genoeg performance welke ik als laptop zou houden, maar als desktop zie ik een Dell U3417W wel zitten, aangesloten op een Mac Mini en een Mini itx systeem reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2016 Bootcamp wordt voor mij dan overbodig, mijn workflow heb ik dan op macOS en voor wat gamen heb ik nog een klein maar krachtig Windows systeempje. Dan kan die 15" MacBook Pro mij gestolen wordenGeert1976 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:57:
[...]
op Macrumors en Reddit las ik dat aardig wat mensen met een lopende bestelling van de nieuwe rMBP overwegen om te annuleren of inmiddels al hebben geannuleerd ivm de prijs en wat ze daarvoor krijgen en naar alternatieven aan het zoeken zijn.
Wel interessant dat je alleen mag klagen als je er eentje koopt. Juist als je klaagt en je koopt daarom niet spreek je met het enige wat echt telt voor Apple, je portemonnee. Ik persoonlijk klaag dan weer vooral over de prijsstelling van de nieuwe MBP's en vanwege die prijs koop ik op dit moment geen nieuwe MBP.sww89 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:56:
[...]
Valt wel mee hoorDe verkoopstart gaat goed http://iphone.appleinside...-any-other-pro-model-ever Maar uiteindelijk gaat het inderdaad om die kwartaalcijfers dus voor hetzelfde geld kakt de verkoop nu in omdat diegenen die er een wilden er nu een hebben besteld. Dat is afwachten.
Met krijsende kinderen (niet nadenken en maar wat ononderbouwd roepen) bedoel ik iedereen die er een mening over heeft, en misschien zelfs voornamelijk diegenen die totaal geen interesse hebben in Apple producten maar wel meedoen in de ruis aan klachten. Dus eigenlijk zouden MacBook Pro kopers iedereen dankbaar moeten zijn voor het klachtenoffensief. Als ik namelijk in dit topic of op heel tweakers kijk bij dit soort onderwerpen, dan zien de kopers geen probleem in USB-C only en de niet kopers zien er wel een probleem in. Dus de kopers profiteren nu van lagere prijzen. En toegegeven die adapters zijn/waren schofterig duur en zelfs nu zit er vast nog winst op. Wat mij betreft blijven die prijzen zo.
Dat de monitoren trouwens ook goedkoper zijn is dan wel weer gaaf. Maar ik ben nog niet in de markt voor die dingen. Want die hub-functie is ook USB-C only. Ik kijk zelf liever naar een Dell U3417W ofzo. Groter en veelzijdiger. Maar dan wel gezeik met het vinden van de juiste adapter. Daarom twijfel ik of ik nu niet alvast die USB-C multipoort adapter bestel..
Haha, ja, dat heb ik ook allemaal ("This is the BEST MacBook we ever build", ja echt joh? Was je eerst van plan een slechtere te maken?). Maar toch wil ik er na zo'n keynote een. Het werkt dus wel.Geert1976 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:21:
[...]
De eerste Apple Keynotes destijds van Steve Jobs hadden elke keer iets magisch.
Nu zoveel jaar als ik die dikke ( Phil Schiller) en Tim Cook hoor babbelen en hun telkens terugkerende superlatieven hoor denk ik: 'gaaaaaap gaaaap' en ''borrrrrrrring''.
Langzaam aan gaan mensen door die woorden van die dikke (P. Schiller) en Cook heen prikken en het met een kilo zout nemen.
In mijn ogen worden die Keynotes ook steeds ongeloofwaardiger juist door die blah blah woorden van die dikke en Cook.
EDIT: en niet te vergeten die telkens terugkerende korte clipjes in die Keynotes met Jony Ivy....ppfff die kerel praat in die clipjes alsof ie net onwijs goeie sex heeft gehad met 1 van z'n collegae (m/v)
Het is eigenlijk wel triest dat de instapmodellen beginnen met 8GB geheugen en 256GB SSD, dezelfde instap als een gewone MacBook. Je verwacht toch minimaal 16GB en 512GB SSD voor een PRO model.
Dat zijn niet mijn woorden. Het gaat mij om de in mijn eigen woorden gezegd de "wtf 1/2/4 USB-C poortenPatrickH89 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:27:
[...]
Wel interessant dat je alleen mag klagen als je er eentje koopt.

En het geldt niet alleen voor Apple hoor. Je leest het tussen de regels door ook in de reacties van een artikel over de Asus Zenbook 3 bijvoorbeeld nieuws: Asus brengt ZenBook 3 uit in Benelux vanaf 1399 euro en reviews: Asus Zenbook 3 en Transformers op de Computex
Edit: Ik heb de popcorn alvast klaarstaan voor - vers van de pers - dit artikel nieuws: Apple verlaagt tot eind 2016 prijzen usb-c-adapters na kritiek consum... Om je een eind opweg te helpen. De 6e reactie van tweaker Croga is meteen al raak maar verdient er momenteel wel +2 mee. Wat mij betreft mist de nuance en de onderbouwing
Ik verzin dit echt niet hoor. Vind het eerder grappig dat het punt dat ik probeer te maken wederom wordt bevestigd.Waarom denkt Apple dat de prijs een probleem is?
Denken ze nou werkelijk dat iemand die €3000 aan een laptop uit geeft er blij van wordt als een adapter €20 goedkoper wordt?
Het probleem is helemaal niet de prijs van de adapter. Het probleem is dat je een mooie, sleake, dunne, kleine laptop koopt om vervolgens een tas vol adapters mee te moeten nemen als je hem ook nog wilt gebruiken.
[ Voor 28% gewijzigd door swv op 05-11-2016 11:08 ]
Als je nog iets meer budget kan vrijmaken, is de Dell P2715Q een absolute aanrader. Sublieme kleurweergave en kalibratie maken deze monitor echt een genot.
Het makkelijkste is om deze aan te sluiten met een USB Type-C naar DisplayPort (of Mini DisplayPort) kabel.
Ik heb nu de LG-27ud88 op het oog, iets boven budged maar kan nog wel.
pricewatch: LG 27UD88-W Zilver
Deze is USB-c voordeel is maar 1 kabel op bureau, voordeel is dat ik dan de meegeleverde oplader in me auto kan laten liggen voor on de road. Ik ben nogal vergeetachtig al vaak genoeg terug naar huis moeten rijden voor de oplader
Of is die dell monitor zoveel beter?
Of gewoon nog even geduld hebben, zeker nu de macbook pro ook enkel usb-c heeft zullen alle fabrikanten wel overstag gaan, voorheen was het nog enkel de macbook.
pricewatch: LG 27UD88-W Zilver
Deze is USB-c voordeel is maar 1 kabel op bureau, voordeel is dat ik dan de meegeleverde oplader in me auto kan laten liggen voor on de road. Ik ben nogal vergeetachtig al vaak genoeg terug naar huis moeten rijden voor de oplader

Of is die dell monitor zoveel beter?
Of gewoon nog even geduld hebben, zeker nu de macbook pro ook enkel usb-c heeft zullen alle fabrikanten wel overstag gaan, voorheen was het nog enkel de macbook.
Balance schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 11:28:
[...]
Als je nog iets meer budget kan vrijmaken, is de Dell P2715Q een absolute aanrader. Sublieme kleurweergave en kalibratie maken deze monitor echt een genot.
Het makkelijkste is om deze aan te sluiten met een USB Type-C naar DisplayPort (of Mini DisplayPort) kabel.
[ Voor 8% gewijzigd door mdoos op 05-11-2016 11:45 ]
Ik hoop (en denk) dat bijvoorbeeld die Dell P2715Q ook in USB-C met opladen variant komt. Ziet er echt heel goed uit dat scherm maar lijkt me wel fijn om alles met 1 kabel te doen
Grappig, jij haalt altijd als een van de eerste een nieuwe MacBook, om er vervolgens achter te komen dat het toch niet helemaal is wat je zoekt. Ik geloof dat je dat ook had destijds met de MacBook 12''. Hoe ging het daar eigenlijk met typen? Ik heb het gevoel dat de 12'' evenveel geluid maakt als de nieuwer MacBooks.Geert1976 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:22:
Begrijp me niet verkeerd, dit is geen sneer richting jou, maar meer een constatering
Ik denk dat CES 2017 (elektronica beurs, 5-8 januari) bomvol staat met monitoren met USB-C (en Thunderbolt 3) ondersteuning. Als een van de LG Ultrafine schermen niet aan je eisen voldoet zou ik vooral lekker wachten tot januari en dan een keuze maken uit een veel grotere selectie schermen.
Hoe zijn de meningen trouwens met ram swappen naar deze nieuwe snelle SSD's? Volgens mij als gemiddelde gebruiker kom je met 8GB ram een heel eind en als de situatie zich voort doet dat je eens een keer meer nodig hebt en het snapt naar die nieuwe snelle SSD's is dat ook nog wel te doen?
Zeker met memory compression verwacht ik niet dat je zomaar een machine ziet swappen. Eerst moet je geheugen vol lopen. Daarna wordt memory compression afgetrapt, en op 16 GB ruimte wordt ca. 8 GB vrijgemaakt door compression. En als dat dan nog steeds niet genoeg is, dan pas gaat macOS swappen.mdoos schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 13:06:
Hoe zijn de meningen trouwens met ram swappen naar deze nieuwe snelle SSD's? Volgens mij als gemiddelde gebruiker kom je met 8GB ram een heel eind en als de situatie zich voort doet dat je eens een keer meer nodig hebt en het snapt naar die nieuwe snelle SSD's is dat ook nog wel te doen?
Bron: http://arstechnica.com/ap...0-9/17/#compressed-memory
Ik heb nu nog een 12" MacBook en het keyboard is geweldig. Je moet er absoluut even aan wennen maar zodra je dat gedaan hebt is het een fantastisch ding. Ik ben er een heel stuk sneller mee dan op het oude keyboard wat je nog zo ver moet indrukken.martijnmartijn schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 12:57:
[...]
Grappig, jij haalt altijd als een van de eerste een nieuwe MacBook, om er vervolgens achter te komen dat het toch niet helemaal is wat je zoekt. Ik geloof dat je dat ook had destijds met de MacBook 12''. Hoe ging het daar eigenlijk met typen? Ik heb het gevoel dat de 12'' evenveel geluid maakt als de nieuwer MacBooks.
Begrijp me niet verkeerd, dit is geen sneer richting jou, maar meer een constatering
Ik hoop dan ook dat het 15" keyboard erg lijkt op het 12" keyboard.
Komen ze nog wel van terug als ze een maal hun Windows 10 laptop hebbenGeert1976 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:03:
[...]
denk dat die mensen in eerste instantie uit enthousiasme in combinatie met evt een verouderde MacBook en dus de 'need for a new MacBook' de bestelling hebben geplaatst en daarna na allerlei techsites en fora te hebben gelezen tot inkeer zijn gekomen.
Just a thought!
[ Voor 21% gewijzigd door Donstil op 05-11-2016 13:53 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik maak graag gebruik van de wettelijk vastgestelde 14 dagen zichtstermijn. Bevalt 't me niet, stuur ik het terug naar in dit geval, Apple. Een Macbook even testen in een Apple Store heb ik vrij weinig aan. Ik wil het eerst een paar dagen in de praktijk gebruiken met mijn workflow.martijnmartijn schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 12:57:
[...]
Grappig, jij haalt altijd als een van de eerste een nieuwe MacBook, om er vervolgens achter te komen dat het toch niet helemaal is wat je zoekt. Ik geloof dat je dat ook had destijds met de MacBook 12''. Hoe ging het daar eigenlijk met typen? Ik heb het gevoel dat de 12'' evenveel geluid maakt als de nieuwer MacBooks.
Die 12" Macbook heb ik destijds weer weg gedaan omdat ik die 12" nèt ff te klein vond.
Het scherm van mijn nieuwe 2016 rMBP is echt onwijs mooi (ook qua grootte i.t.t. de 12", die dus achteraf echt te klein was voor mij).
[ Voor 7% gewijzigd door _Bailey_ op 05-11-2016 16:04 ]
Yep, dat is wat denk ik de meeste mensen doen. Er zijn immers heel veel externe schermen waar een 2016 MBP op aangesloten gaat worden.mdoos schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:17:
Ikzelf heb twee USB-C naar DisplayPort kabels besteld (eentje bij AliExpress, eentje bij DX) want ik vind die "echte" USB-C/Thunderbolt schermen ook best prijzig. Misschien bedenk ik me nog, maar dit is hoe ik er nu in sta.
Weetje wat, yolo, ik ga de advocaat van de duivel spelen en Apple verdedigen.
Ik denk dat Apple de hele wereld een gunst doet met deze dedication aan USB Type-C. Want het is absoluut een geweldige poort. Hier een lijstje met wat deze poort allemaal kan:
Maar goed, wat heb ik hieraan als ik nu zo'n nieuwe MacBook wil? Loop ik dan niet tegen allemaal moeilijke problemen aan? Even een voorbeeld:
Ik ben een vrij professioneel videobewerker en wil graag een scala aan dingen aan mijn (15") MacBook Pro hangen:
Nu ben ik professioneel videobewerker, dus ik heb heeeeel veel opslag nodig. Dus mijn derde Thunderbolt 3 poort gaat ook naar de LaCie 12big, een mooie NAS die 96TB aan opslag met 40Gb/s beschikbaar maakt. Damn, dat is snel
.
Ohja, ik moet ergens op typen. Want dat ingebouwde toetsenbord en bijzonder grote trackpad zijn voor mij echt niet genoeg. Dus ook niet die handige, draadloze Magic Trackpad 2, Magic Mouse 2 en Magic Keyboard. Nee we gaan all out: Een Razer Blackwidow Chroma en een zo'n muis met veel te veel knopjes. Beide had ik ook in Bluetooth LE kunnen krijgen, wat perfect werkt met een MacBook, maar we gaan gewoon voor bedraad, want dat is old skool. Beide hebben een USB Type-A stekker en willen aangestuurd worden via het USB 2.0 protocol. Nu heb ik nog 5 USB-C poorten vrij op m'n monitors, dus laten we die maar eens gebruiken. Twee kabeltjes van €9 verder en ons toetsenbord en muis zijn aangesloten.
ff kijken. Een koptelefoon. Natuurlijk bedraad, want Bluetooth is voor mietjes. Eens kijken, Sennheiser HD 650 (Titanium) of Audio-Technica ATH-MSR7 (Zwart). Moeilijke keus. Anyway, beiden kunnen gewoon in de... 3.5mm jack!
Damn, ik ben er al weer:

Paniek! Ik moet nu snel weg naar een opname! Gelukkig hoeven er met deze nieuwe MacBook Pro slechts vier kabeltjes los en je kan door.
Tot slot: Wat handige accessoires voor onderweg, omdat je nog al eens wat onbekende situaties tegenkomt. Een laptoptas, met je MacBook: Met daarin:
TL;DR: USB Type-C bied zoveel mogelijkheden dat de toekomst echt een walhalla wordt waar alles met een enkele, en dezelfde, kabel kan worden aangesloten. Maar voor nu valt er uitstekend te werken met een laptop met enkel USB Type-C.
Ik denk dat Apple de hele wereld een gunst doet met deze dedication aan USB Type-C. Want het is absoluut een geweldige poort. Hier een lijstje met wat deze poort allemaal kan:
- USB 2.0 (0.5 Gb/s), USB 3.0 (5 Gb/s) en USB 3.1 (10 Gb/s)
- Thunderbolt 3 (40Gb/s)
- USB Power Delivery (tot 100W opladen)
- PCIe 3.0 x4
- DisplayPort 1.4
- HDMI 1.4b
- MHL 1, 2 en 3
- superMHL (tot 8k 60fps uncompressed!)
Maar goed, wat heb ik hieraan als ik nu zo'n nieuwe MacBook wil? Loop ik dan niet tegen allemaal moeilijke problemen aan? Even een voorbeeld:
Ik ben een vrij professioneel videobewerker en wil graag een scala aan dingen aan mijn (15") MacBook Pro hangen:
- Een 5K monitor
- Nog een 5K monitor
- Een toetsenbord
- Een muis
- Een externe schijf (NAS)
- Gigabit ethernet
- Een studio koptelefoon
Nu ben ik professioneel videobewerker, dus ik heb heeeeel veel opslag nodig. Dus mijn derde Thunderbolt 3 poort gaat ook naar de LaCie 12big, een mooie NAS die 96TB aan opslag met 40Gb/s beschikbaar maakt. Damn, dat is snel
Ohja, ik moet ergens op typen. Want dat ingebouwde toetsenbord en bijzonder grote trackpad zijn voor mij echt niet genoeg. Dus ook niet die handige, draadloze Magic Trackpad 2, Magic Mouse 2 en Magic Keyboard. Nee we gaan all out: Een Razer Blackwidow Chroma en een zo'n muis met veel te veel knopjes. Beide had ik ook in Bluetooth LE kunnen krijgen, wat perfect werkt met een MacBook, maar we gaan gewoon voor bedraad, want dat is old skool. Beide hebben een USB Type-A stekker en willen aangestuurd worden via het USB 2.0 protocol. Nu heb ik nog 5 USB-C poorten vrij op m'n monitors, dus laten we die maar eens gebruiken. Twee kabeltjes van €9 verder en ons toetsenbord en muis zijn aangesloten.
ff kijken. Een koptelefoon. Natuurlijk bedraad, want Bluetooth is voor mietjes. Eens kijken, Sennheiser HD 650 (Titanium) of Audio-Technica ATH-MSR7 (Zwart). Moeilijke keus. Anyway, beiden kunnen gewoon in de... 3.5mm jack!
Damn, ik ben er al weer:

Paniek! Ik moet nu snel weg naar een opname! Gelukkig hoeven er met deze nieuwe MacBook Pro slechts vier kabeltjes los en je kan door.
Tot slot: Wat handige accessoires voor onderweg, omdat je nog al eens wat onbekende situaties tegenkomt. Een laptoptas, met je MacBook: Met daarin:
- Een mooie, slanke HUB met 2x USB 3.0 Type A, SD en MicroSD sloten en USB-C passthrough
- Een video hub alles wat je maar wilt hebben: DisplayPort, HDMI, USB Type-C, VGA, Gigabit ethernet etc.
TL;DR: USB Type-C bied zoveel mogelijkheden dat de toekomst echt een walhalla wordt waar alles met een enkele, en dezelfde, kabel kan worden aangesloten. Maar voor nu valt er uitstekend te werken met een laptop met enkel USB Type-C.
Ik ben het helemaal eens met Balance boven mij. Ik kijk er nu al naar uit om 1 oplader te gebruiken voor mijn MBP en mijn Nexus 6P en daarnaast de oplaadkabel ook gebruiken om ze aan elkaar aan te sluiten. Wat een toekomst
Hoe is bij jou de uniformiteit van het scherm? Ik heb een vervangend exemplaar ontvangen maar ook deze heeft gewoon een groot kleurverschil in het scherm. Links rood en rechts groen.Geert1976 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:03:
[...]
Het scherm van mijn nieuwe 2016 rMBP is echt onwijs mooi (ook qua grootte i.t.t. de 12", die dus achteraf echt te klein was voor mij).
Ik ga hem retourneren en geld terug vragen.
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Voor mij is het scherm echt perfect in orde, maar wellicht als jij er achter zou zitten dat je ook kleurverschil zou zien. Zonder gekkigheid, echt subliem mooie crispy kleuren (pfff ik lijk wel Phil Schiller met zijn superlatievenBillSpaarbank schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 18:28:
[...]
Hoe is bij jou de uniformiteit van het scherm? Ik heb een vervangend exemplaar ontvangen maar ook deze heeft gewoon een groot kleurverschil in het scherm. Links rood en rechts groen.
Ik ga hem retourneren en geld terug vragen.
[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 05-11-2016 18:34 ]
Daar ben ik ook wel redelijk zeker van ja. Zeker mensen die echt al jaren met 'n Mac werken.Donstil schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 13:53:
[...]
[...]
Komen ze nog wel van terug als ze een maal hun Windows 10 laptop hebben
Alhoewel beetje bij (klein) beetje Windows prettiger werken wordt t.o.v een aantal jaar terug.
Windows zelf is nooit het probleem geweest. (Bij mensen die dat beweren zit het tussen de oren.) Veruit de meeste problemen komen door (budget) laptops, met een slechte afwerking en slechte drivers. Vaak wordt er dan ook een MacBook van 1500-2000 vergeleken met een laptop van 300 euro. Tegenwoordig komen de meeste fabrikanten met hoogwaardige laptops, die goede drivers en een goede afwerking hebben. Als je kijkt naar het aanbod van high-end Windows 10 laptops, zitten de meeste op een gelijkwaardig of zelfs beter niveau dan een MacBook. Als je naar budget laptops kijkt is het nog steeds een drama. In het hogere segment is het eerder een persoonlijke keuze in wat je prettiger vindt werken.Geert1976 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 18:39:
[...]
Daar ben ik ook wel redelijk zeker van ja. Zeker mensen die echt al jaren met 'n Mac werken.
Alhoewel beetje bij (klein) beetje Windows prettiger werken wordt t.o.v een aantal jaar terug.
Ik heb vanmiddag m'n Vaio laptop nog eens aangezwengeld. Fijn toetsenbord, trackpad en scherm. Hij is net zo duur en oud als mijn air. En hij staat nu al een paar uur updates te zoeken, om de zoveel tijd begint de ventilator om onbekende reden te loeien, batterij zie je leeglopen, voelt traag aan ondanks i5 en SSD, etcetera. 2000 euro voor een macbook pro zonder windows is een koopje, ik ben weer overtuigd.
Alle gezeur over te weinig poorten en alleen USB-C verhaal, had makkelijk voorkomen worden als ze gratis een USB-A dongle in de package hadden gegooid.
Dat dus. Nu ik dit zit te lezen bedenk ik me opeens dat ik de keuze heb om gewoon met mijn 2012 air kan blijven werken. Als ik kijk naar de laptops van studiegenoten uit datzelfde jaar... elk lokaal waar we binnen komen moet er een sprint worden getrokken naar de weinige stopcontacten.Vistajevski schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 20:57:
Ik heb vanmiddag m'n Vaio laptop nog eens aangezwengeld. Fijn toetsenbord, trackpad en scherm. Hij is net zo duur en oud als mijn air. En hij staat nu al een paar uur updates te zoeken, om de zoveel tijd begint de ventilator om onbekende reden te loeien, batterij zie je leeglopen, voelt traag aan ondanks i5 en SSD, etcetera. 2000 euro voor een macbook pro zonder windows is een koopje, ik ben weer overtuigd.

Waar ik trouwens heel benieuwd naar ben is of ze de iOS lijn met de Lightning-connector laten zitten, of dat ze die ook overgooien naar USB Type-C. Het zou wel leuk zijn als je je Mac, iPad en iPhone met dezelfde connector kan opladen en aansluiten op accessoires
.
De eerste melding van iemand waarbij de bestelstatus naar de volgende stap is (verzending wordt voorbeireid) voor de Pro met Touch: https://r.tapatalk.com/sh...type=t&share_pid=23871025
Hopelijk volgt snel meer....zit zelf in dezelfde batch als hij qua indicatie verzend/levertijd..
Hopelijk volgt snel meer....zit zelf in dezelfde batch als hij qua indicatie verzend/levertijd..
smoken schreef op zondag 06 november 2016 @ 09:01:
De eerste melding van iemand waarbij de bestelstatus naar de volgende stap is (verzending wordt voorbeireid) voor de Pro met Touch: https://r.tapatalk.com/sh...type=t&share_pid=23871025
Haha, iedereen is nu massaal aan het checken volgens mijHet spijt ons.
Tot onze spijt heeft onze Bestelstatus-service het momenteel extreem druk. Probeer het later opnieuw.
Ik kan niet meer m'n bestelstatus zien ivm de drukte lol, mijn shipment is delayed door slecht weer...
De postbode heeft geen regenjas?tomas123 schreef op zondag 06 november 2016 @ 10:44:
Ik kan niet meer m'n bestelstatus zien ivm de drukte lol, mijn shipment is delayed door slecht weer...
nog een klein minpuntje:
vergeleken met mijn vorige rMBP en de MagSafe is het met deze nieuwe 2016 rMBP het aansluiten van bijvoorbeeld de USB C kabel van de oplader wel een kleine pain in the ass...
Erin doen en weer loskoppelen gaat alles behalve lekker smooth (je moet er echt wel even wat kracht voor gebruiken).
Maar wellicht komt dat door het ''verwend'' zijn met jarenlang gebruik van de MagSafe.
vergeleken met mijn vorige rMBP en de MagSafe is het met deze nieuwe 2016 rMBP het aansluiten van bijvoorbeeld de USB C kabel van de oplader wel een kleine pain in the ass...
Erin doen en weer loskoppelen gaat alles behalve lekker smooth (je moet er echt wel even wat kracht voor gebruiken).
Maar wellicht komt dat door het ''verwend'' zijn met jarenlang gebruik van de MagSafe.
Het makkelijke connecten is het grootste plus punt voor magsafe. Dat het mijn MBP al een paar keer gered heeft terwijl ik bijna over mn oplaadkabel struikel is een tweede.
Je hoeft die magsafe er maar in de buurt te houden en hij connect, zo jammer dat dit opgegeven moet worden..
Je hoeft die magsafe er maar in de buurt te houden en hij connect, zo jammer dat dit opgegeven moet worden..
haha
Je krijgt er daarentegen wel een hoop voor terug:Scirocco schreef op zondag 06 november 2016 @ 11:46:
Het makkelijke connecten is het grootste plus punt voor magsafe. Dat het mijn MBP al een paar keer gered heeft terwijl ik bijna over mn oplaadkabel struikel is een tweede.
- Je kunt zelf kiezen welke kant je wilt gebruiken om op te laden. Links is niet altijd praktisch.
- Opladen hoeft niet meer via een aparte kabel, kan worden gecombineerd met bijv. een extern scherm.
- Opladers zijn universeel (mits genoeg wattage).
In alle jaren dat ik een MacBook gebruik heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand struikelt over de kabel en de MacBook door de MagSafe gered is. Daarbij, als ik recht aan de MagSafe kabel trek, trek ik nog steeds mijn MacBook van tafel. Enkel een harde ruk of de MagSafe omhoog wippen zorgt dat hij gemakkelijk los gaat.
Ik vind de voordelen van USB-C zwaarder wegen dan het voordeel van MagSafe, en dus een goede ontwikkeling.
KRASH schreef op zondag 06 november 2016 @ 09:45:
[...]
[...]
Haha, iedereen is nu massaal aan het checken volgens mijZit zelf ook in de eerste batch, dus was wel even benieuwd.
Er is altijd onderhoud op zondagochtend...tomas123 schreef op zondag 06 november 2016 @ 10:44:
[ Voor 33% gewijzigd door swv op 06-11-2016 13:07 ]
Overal is iets voor te zeggen, eens maar... Het feit dat er nu wereldwijd Apple freaks zijn die "all in" zijn gegaan op Apple en zich op iets anders aan het oriënteren zijn is bizar.. Een aantal goede vrienden van mij (hardcore animatie spul) hebben Apple sinds de komst van de nieuwe Mac Pro al de rug toegekeerd. Daardoor zijn ze de laatste tijd ook overgestapt op andere smartphones.. De noodzaak om in hetzelfde eco systeem te blijven was weggevallen.. Kleine druppels op een gloeiende plaat maar wellicht een teken aan de wand...
Hiermee zeg ik niet dat al deze mensen over gaan stappen, het feit dat ze nu andere opties aan het bekijken zijn en de updates van Apple niet meer zomaar voor lief nemen is gevaarlijk voor Apple op de lange termijn.. Reken maar dat ze in Cupertino nu flink aan het discussiëren zijn over de slechte publiciteit die ze ze.f hebben veroorzaakt.
Hiermee zeg ik niet dat al deze mensen over gaan stappen, het feit dat ze nu andere opties aan het bekijken zijn en de updates van Apple niet meer zomaar voor lief nemen is gevaarlijk voor Apple op de lange termijn.. Reken maar dat ze in Cupertino nu flink aan het discussiëren zijn over de slechte publiciteit die ze ze.f hebben veroorzaakt.
Alleen is de ochtend al voorbijsww89 schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:06:
[...]
[...]
Er is altijd onderhoud op zondagochtend...
Natuurlijk is er voor alles wel wat te zeggen en zit er ontwikkeling in, maar Apple verliest zo steeds meer van haan excentrieke en verfrissende karakter. Al die kleine dingen die typisch Apple waren zijn weg, die wow-factor is weg, maar de prijs is toegenomen..
Ben heeel benieuwd hoe apple verder gaat. Als de volgende lineup weer zo schraal is en de volgende iPhone weer hetzelfde is, is het snel over met Apple vermoed ik. The hype is -niet meer zo- real, zeg maar..
Want feitelijk zijn windows machine's en android telefoons ook heel goed of zelfs beter, dus als Apple al die bijzondere karakter eigenschappen laat vallen, vinden mensen die meerprijs van Apple het echt niet meer waard. Het zijn juist die kleine dingen die Apple zo bijzonder maakte, nu gooien ze hun eigen imago te grabbel. Het enige wat de nieuwe MBP lineup onderscheid van windows laptops is... het besturingssysteem, met siri en nieuw emoji's... om te huilen.
Ben heeel benieuwd hoe apple verder gaat. Als de volgende lineup weer zo schraal is en de volgende iPhone weer hetzelfde is, is het snel over met Apple vermoed ik. The hype is -niet meer zo- real, zeg maar..
Want feitelijk zijn windows machine's en android telefoons ook heel goed of zelfs beter, dus als Apple al die bijzondere karakter eigenschappen laat vallen, vinden mensen die meerprijs van Apple het echt niet meer waard. Het zijn juist die kleine dingen die Apple zo bijzonder maakte, nu gooien ze hun eigen imago te grabbel. Het enige wat de nieuwe MBP lineup onderscheid van windows laptops is... het besturingssysteem, met siri en nieuw emoji's... om te huilen.
[ Voor 33% gewijzigd door Scirocco op 06-11-2016 13:40 ]
Ik mag toch aannemen dat je iets koopt omdat je vind dat het een goed product is, en niet omdat het een hype factor heeft?Scirocco schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:35:
Natuurlijk is er voor alles wel wat te zeggen en zit er ontwikkeling in, maar Apple verliest zo steeds meer van haan excentrieke en verfrissende karakter. Al die kleine dingen die typisch Apple waren zijn weg, die wow-factor is weg, maar de prijs is toegenomen..
Het verliezen van MagSafe is een gigantische stap terug. Ik mis dat na een ruim jaar gebruik nog steeds op mijn 12"Geert1976 schreef op zondag 06 november 2016 @ 11:04:
nog een klein minpuntje:
Dit dacht ik vroeger ook altijd. Ik werkte altijd op MacBook pro's en zo af en toe had ik eens een Windows desktop os laptop beet.ThomasG schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 18:48:
[...]
Windows zelf is nooit het probleem geweest. (Bij mensen die dat beweren zit het tussen de oren.) Veruit de meeste problemen komen door (budget) laptops, met een slechte afwerking en slechte drivers. Vaak wordt er dan ook een MacBook van 1500-2000 vergeleken met een laptop van 300 euro.
Dit is echter niet het geval. Ik heb een nieuwe werkgever en daarvoor moet ik overdag met een highend Windows laptop werken. De ervaring is absoluut niet hetzelfde en komt mijn inziens ook niet in de buurt van het macOS.
Windows 10 begon Opzich prima begin dit jaar toen de laptop helemaal nieuw was maar nu 10 maanden verder zitten er geregeld irritaties in. Vast lopende taskbar, IE wat ineens geen pagina's meer laad, afsluiten/herstarten wat ineens 3 minuten op "afsluiten" blijft hangen en dat is nog maar een hele kleine greep uit de ellende.
Mensen die jaren met MacBook pro's gewerkt hebben en dan nu ineens naar een XPS15 kijken om wat honderdjes te besparen gaan daar echt van terug komen dat weet ik zeker. Of ze het gaan toegeven is echter een tweede.
Blijven natuurlijk gewoon gebruikers ervaringen die je beschrijft met Windows. Er zijn vast genoeg mensen met een highend Windows laptop die er al hele poos naar volle tevredenheid mee werken. (Ik ben daar 1 van). Dit zijn discussies met zoveel meningen. Daar ga je nooit uitkomen.Donstil schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:50:
[...]
Het verliezen van MagSafe is een gigantische stap terug. Ik mis dat na een ruim jaar gebruik nog steeds op mijn 12"![]()
[...]
Dit dacht ik vroeger ook altijd. Ik werkte altijd op MacBook pro's en zo af en toe had ik eens een Windows desktop os laptop beet.
Dit is echter niet het geval. Ik heb een nieuwe werkgever en daarvoor moet ik overdag met een highend Windows laptop werken. De ervaring is absoluut niet hetzelfde en komt mijn inziens ook niet in de buurt van het macOS.
Windows 10 begon Opzich prima begin dit jaar toen de laptop helemaal nieuw was maar nu 10 maanden verder zitten er geregeld irritaties in. Vast lopende taskbar, IE wat ineens geen pagina's meer laad, afsluiten/herstarten wat ineens 3 minuten op "afsluiten" blijft hangen en dat is nog maar een hele kleine greep uit de ellende.
Mensen die jaren met MacBook pro's gewerkt hebben en dan nu ineens naar een XPS15 kijken om wat honderdjes te besparen gaan daar echt van terug komen dat weet ik zeker. Of ze het gaan toegeven is echter een tweede.
Mwah ik denk dat Apple de laatste jaren ook een beetje een soort 'status' symbool is geworden. Er zijn bv. maar weinig filmsterren die trots met een Windows phone lopen te zwaaien. Daar nemen veel mensen toch een soort van voorbeeld aan. Dus Apple heeft wel degelijk een hype factor. Niet voor iedereen natuurlijk. De 'Pro' users kopen echt wel datgene wat goed presteert.ThomasG schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:39:
[...]
Ik mag toch aannemen dat je iets koopt omdat je vind dat het een goed product is, en niet omdat het een hype factor heeft?
Neemt niet weg dat ik als gebruiker deze ergenis niet heb op macOS terwijl ik daar op dezelfde manier op werk.mufana schreef op zondag 06 november 2016 @ 14:00:
[...]
Blijven natuurlijk gewoon gebruikers ervaringen die je beschrijft met Windows. Er zijn vast genoeg mensen met een highend Windows laptop die er al hele poos naar volle tevredenheid mee werken. (Ik ben daar 1 van). Dit zijn discussies met zoveel meningen. Daar ga je nooit uitkomen.
Misschien dat je wat vergevender moet zijn op Windows dat zou kunnen. Alleen als je de bedragen van een XPS15 uitgeeft dan moet dat niet mogen. Moet gewoon goed werken onder vrijwel elke voorwaarde.
[ Voor 9% gewijzigd door Donstil op 06-11-2016 14:10 ]
Hangt er vanaf wat je verstaat onder 'vrijwel elke voorwaarde'. Ik ken Windows gebruikers die soms als een dolle 100x achter elkaar klikken op allerlei knopjes waardoor Windows de weg kwijtraakt. Vervolgens worden de mensen boos dat 'Windows het weer eens niet doet'.Donstil schreef op zondag 06 november 2016 @ 14:08:
[...]
Neemt niet weg dat ik als gebruiker deze erfenis niet heb op macOS.
Misschien dat je wat vergevender moet zijn op Windows dat zou kunnen. Alleen als je de bedragen van een XPS15 uitgeeft dan moet dat niet mogen. Moet gewoon goed werken onder vrijwel elke voorwaarde.
En dan hebben we het nog niet eens over de matige third party software. Virussen, spyware, lockers enz enz. Ellende.
Een OS blijft uiteindelijk iets naar eigen smaak. Ik heb sinds dit jaar een macbook pro, en OSX vind ik eigenlijk tegenvallen. Ja het is op enkele vlakken beter uitgewerkt, maar er zijn ook wel enkele tekortkomingen. Daarnaast heb ik al meermaals softwareproblemen gehad, iets wat ik met Windows eigenlijk minder had. (bv. zwart scherm na booten, loginscherm dat maar een klein stukje van het scherm inneemt, fans op 100% wat enkel wegging na een SMC reset, ...)Donstil schreef op zondag 06 november 2016 @ 14:08:
[...]
Neemt niet weg dat ik als gebruiker deze ergenis niet heb op macOS terwijl ik daar op dezelfde manier op werk.
Ik blijf ook maar enkel op Mac omdat ik voor mijn werk wel wat software gebruik die enkel bestaat voor mac. En mac draait niet zo geweldig in een VM, in tegenstelling tot Windows wat wel werkbaar is onder parallels. En ja er is bootcamp maar elke keer moeten rebooten voor iets is ook niet echt handig.
Android developer & dürüm-liefhebber
Ja dat is een leuk voorbeeld maar ik heb het gewoon over normaal computer gebruik.mufana schreef op zondag 06 november 2016 @ 14:16:
[...]
Hangt er vanaf wat je verstaat onder 'vrijwel elke voorwaarde'. Ik ken Windows gebruikers die soms als een dolle 100x achter elkaar klikken op allerlei knopjes waardoor Windows de weg kwijtraakt. Vervolgens worden de mensen boos dat 'Windows het weer eens niet doet'.
Ik schaar mezelf niet onder de categorie "100x achter elkaar klikken".
Ik beheer en configureer windows server omgevingen als brood winning dus ken daardoor het Windows OS ook erg goed.
Het windows desktop os voelt gewoon een stuk minder verfijnd en geregeld een stuk rommeliger. Komt natuurlijk ook door de ongekende mogelijkheden en hardware configuraties maar misschien is dat in geval van user experience juist een negatief punt.
Ben ik het wel mee eens. Daarnaast vind ik ook, dat Apple een beetje het verfrissende kwijt is geraakt. Waar ik vroeger enthousiast werd van nieuwe producten, valt het nu meestal tegen en is er niet iets wat echt vernieuwd.mufana schreef op zondag 06 november 2016 @ 14:04:
[...]
Mwah ik denk dat Apple de laatste jaren ook een beetje een soort 'status' symbool is geworden. Er zijn bv. maar weinig filmsterren die trots met een Windows phone lopen te zwaaien. Daar nemen veel mensen toch een soort van voorbeeld aan. Dus Apple heeft wel degelijk een hype factor. Niet voor iedereen natuurlijk. De 'Pro' users kopen echt wel datgene wat goed presteert.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Apple, met name de iPhone, is juist mainstream geworden afgelopen jaren.mufana schreef op zondag 06 november 2016 @ 14:04:
[...]
Mwah ik denk dat Apple de laatste jaren ook een beetje een soort 'status' symbool is geworden. Er zijn bv. maar weinig filmsterren die trots met een Windows phone lopen te zwaaien. Daar nemen veel mensen toch een soort van voorbeeld aan. Dus Apple heeft wel degelijk een hype factor. Niet voor iedereen natuurlijk. De 'Pro' users kopen echt wel datgene wat goed presteert.
En de vergelijking met filmsterren..lijkt me zeer sterk dat mensen een iPhone gaan aanschaffen omdat bijv een Arnold Schwarzenegger er mee rondloopt