Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• theblindman
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 10:43
Lyca schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:08:
Laatste tijd eigenlijk ook veel last van mijn MacBook Pro 2017.

Scherm dat gekoppeld is met USB c valt soms uit en komt binnen de 10 seconden terug.
Logitech k780 en MX Master 2S hebben vaak Bluetooth problemen waarbij ze niet meer willen connecteren.
Flitsende beelden als Safari YouTube content speelt.

Als je met die problemen naar winkel terug moet gaat het een tijd duren.
Voor het Bluetooth-probleem: heb je de Bluetooth-module al eens gereset?
Klik met Shift+Option ingedrukt op het Bluetooth icoon, en vervolgens onder Debug op "Reset the Bluetooth module"
Welk USB-C scherm gebruik je? Zelf merk ik via een Dell USB-C dock ook wat instabiliteit, maar rechtstreeks aangesloten op een LG 4K UltraFine Display heb ik nooit problemen.

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 09-12 09:44
theblindman schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:37:
[...]

Voor het Bluetooth-probleem: heb je de Bluetooth-module al eens gereset?
Klik met Shift+Option ingedrukt op het Bluetooth icoon, en vervolgens onder Debug op "Reset the Bluetooth module"
Welk USB-C scherm gebruik je? Zelf merk ik via een Dell USB-C dock ook wat instabiliteit, maar rechtstreeks aangesloten op een LG 4K UltraFine Display heb ik nooit problemen.
Nog niet, zal ik zeker eens doen.

Dit scherm: pricewatch: BenQ EX3501R Zilver, Zwart
Heeft dat scherm soms een compatibiliteitsmodus? Ik ben het nu al bij een paar schermen tegengekomen, daar wordt aangeraden om bij dit soort problemen (continu uitvallen van beeld) die modus in of uit te schakelen.

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09-12 16:11
Als een late 2016 mbp 13" nu van Apple een nieuw toetsenbord krijgt, is dat dan weer een eerste generatie, of krijg je dan een betere kwaliteit product?

bas-r wijzigde deze reactie 01-03-2019 12:03 (3%)

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 11:08
bas-r schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:34:
Als een late 2016 mbp 13" nu van Apple een nieuw toetsenbord krijgt, is dat dan weer een eerste generatie, of krijg je dan een betere kwaliteit product?
Je krijgt dan een topcase van het 2017-model. Het toetsenbord daarvan heeft echter hetzelfde probleem, dus helemaal opgelost wordt het nooit.

MacBook Pro 16" - iPhone 11 Pro Max - Apple Watch Series 5 Hermès

• sassymousasi
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 06-12 14:44
Mijn Macbook uit 2015 begint rare kuren te vertonen en de garantie is helaas al vervallen. Ik heb een hoop ongein gelezen over de nieuwe modellen en dat je het beste de 2015 model kon kopen ook in latere jaren omdat dat eigenlijk de beste uit de serie is. Is dit probleem inmiddels opgelost? Kan ik met een gerust hart een laatste model kopen of kan ik beter kijken naar een andere laptop?

• Menesis
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 09:46
Net een toets losgehaald omdat deze niet meer goed reageert (cijfer 8 ). Maar eronder is het helemaal schoon en ik snap dus niet waarom hij minder reageert? Hij drukt wel gewoon in zoals alle andere toetsen. Wat kan het zijn?

Ik heb nu trouwens een 2016 model thuis en een 2019 model op m'n werk. Ik vind die nieuwe wel net iets lekkerder typen.

Menesis wijzigde deze reactie 02-03-2019 13:55 (21%)

• HEY_DUDE
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09-12 21:33
Ben zo langzamerhand een beetje klaar met mijn macbook. Toetsenbord al vervangen en weer toetsenbord problemen. Nu ook last van het stage light probleem. Apple heeft blijkbaar een tekort ekabel gebruikt voor het beeldscherm en deze vast gesoldeerd. Naar verloop van tijd gaat hij kapot en zal het display uitvallen ;w

Heeft iemand hier al dit probleem gehad en toevallig ervaring met afhandeling van dit probleem buiten de garantie? Naar wat ik kan vinden rekent apple een whopping 500-600 euro voor een heel nieuw display.

Ik had echt een beter product verwacht van apple. De degelijkheid is er niet en er zitten dus meerdere design fouten in.

• henri8096
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09-12 13:01
sassymousasi schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:12:
Mijn Macbook uit 2015 begint rare kuren te vertonen en de garantie is helaas al vervallen. Ik heb een hoop ongein gelezen over de nieuwe modellen en dat je het beste de 2015 model kon kopen ook in latere jaren omdat dat eigenlijk de beste uit de serie is. Is dit probleem inmiddels opgelost? Kan ik met een gerust hart een laatste model kopen of kan ik beter kijken naar een andere laptop?
Ik heb zelf al 2 jaar een 2016 model (13") met touch-bar.
Deze doet het tot nu toe naar alle tevredenheid en heb geen problemen er mee.
Het toetsenbord doet het prima. Ook het display heeft geen stagelight problemen.

Andere mensen hebben wel problemen, sommige zelfs veel. En sommige zijn zelfs 2 a 3 MBP's verder.
Het probleem is, dat negatieve verhalen nog wel eens de overhand hebben t.o.v. de positieve verhalen.
Het is lastig te duiden hoeveel problemen er nu echt met deze modelserie is en hoe vaak het voor komt.
Feit is wel dat deze problemen voor kunnen komen.
Mijn ervaring is er ook slecht's één van alle mensen met een MBP is hun bezit en mijn ervaring is dan ook niet representatief te noemen.

Dit helpt je wellicht niet zoveel met de keuze.
Wat ik er wel mee wil zeggen, staar je niet teveel blind op de negatieve verhalen.

• edebee
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09-12 21:56
na een klein weekje google gebruikt te hebben , kom ik een antwoord op vraag helaas niet tegen vandaar ik hier een poging doe.
Ik heb onlangs een MacBook pro 2017 gekocht incl een satechi multi media hub waarbij ( helaas later bleek) alleen 4k 30hz mogelijk is.
Is het mogelijk om een 4k scherm aan te schafffen en deze dan te laten draaien op 1440p 60hz zodat ik dat later een hub kan aanschaffen die wel 4k 60hz aankan ?
Zelf heb ik niet die kennis , chatten met Amac gaf ook geen uitsluitsel.

• HEY_DUDE
edebee schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:52:
na een klein weekje google gebruikt te hebben , kom ik een antwoord op vraag helaas niet tegen vandaar ik hier een poging doe.
Ik heb onlangs een MacBook pro 2017 gekocht incl een satechi multi media hub waarbij ( helaas later bleek) alleen 4k 30hz mogelijk is.
Is het mogelijk om een 4k scherm aan te schafffen en deze dan te laten draaien op 1440p 60hz zodat ik dat later een hub kan aanschaffen die wel 4k 60hz aankan ?
Waarom geen 4k monitor met USB-c support aanschaffen? Dan heb je meteen 4k met 60 Hz zonder gedoe met HUBs en kun je je laptop ook laden over dezelfde kabel. Ik heb zelf een LG 27UD88-W, ik kan hem je zeker aanraden.

Als antwoord op je vraag ik denk dat dat wel gaat werken, alleen 1440p weergeven op 4k is niet heel mooi denk ik. Volgens mij moet je voor 60Hz 4k een duurdere TB3 dock aanschaffen.

• edebee
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09-12 21:56
HEY_DUDE schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:15:
[...]

Waarom geen 4k monitor met USB-c support aanschaffen? Dan heb je meteen 4k met 60 Hz zonder gedoe met HUBs en kun je je laptop ook laden over dezelfde kabel. Ik heb zelf een LG 27UD88-W, ik kan hem je zeker aanraden.

Als antwoord op je vraag ik denk dat dat wel gaat werken, alleen 1440p weergeven op 4k is niet heel mooi denk ik. Volgens mij moet je voor 60Hz 4k een duurdere TB3 dock aanschaffen.
Usbc monitor zou een mooie oplossing zijn maar ik zit aan een budget ( vrouw >:) ). Vandaar ik dacht een 4 k scherm (wat al in de planning zat) en deze dan oo 1440p 60hz te laten draaien, als dat mogelijk is. Later dan een duurdere dock aanschaffen .

• gfhoihoi72
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 03-12 13:44
Baseus heeft een erg betaalbare dock die 4k@60hz zou moeten ondersteunen voor een erg aantrekkelijke prijs. Is voor rond de 30 euro te krijgen op AliExpress. Volgens de reviews zou het prima moeten werken, heb hem zelf in ieder geval besteld!

gfhoihoi72 wijzigde deze reactie 21-03-2019 00:23 (55%)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

gfhoihoi72 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 00:22:
[...]

Baseus heeft een erg betaalbare dock die 4k@60hz zou moeten ondersteunen voor een erg aantrekkelijke prijs. Is voor rond de 30 euro te krijgen op AliExpress. Volgens de reviews zou het prima moeten werken, heb hem zelf in ieder geval besteld!
Heb je een linkje?

Ik heb deze gevonden https://www.aliexpress.com/item//32961413974.html
maar dat is denk ik niet wat jij bedoelt (aangezien je zegt "dock").

Renault Zoe Q90

• gfhoihoi72
TucanoItaly schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:54:
[...]

Heb je een linkje?

Ik heb deze gevonden https://www.aliexpress.com/item//32961413974.html
maar dat is denk ik niet wat jij bedoelt (aangezien je zegt "dock").
Ah ja, die bedoelde ik. Is inderdaad niet echt een dock nu je het zegt, maar doet hetzelfde.

• AJM
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09-12 22:46
AJM schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:09:
[...]

Bedankt voor de reacties, net even gebeld met Microfix in Amsterdam (Apple Premium Service Provider) en daar kan je voor dit soort reparaties terecht zonder afspraak, kwestie van inleveren en de reparatie duurt 4 a 5 werkdagen.
Afgelopen week m'n MBP ingeleverd bij Amac The Wall in Utrecht vanwege haperende H-toets, vandaag weer opgehaald. Hele topcase (incl accu, touchpad en touchbar) is vervangen onder het serviceprogramma, nieuwe toetsenbord typt wel prettiger merk ik al. MBP is nu weer zo goed als nieuw :)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@gfhoihoi72 Nice. Wel interessant ding. Ik vroeg me al af hoe ze met een USB-C hub het voor elkaar krijgen om tegelijk USB 3.0 én 4K @ 60 Hz te regelen. Maar ze gebruiken gewoon twee poorten, en dat is natuurlijk ook een oplossing (zolang je geen case gebruikt).

Renault Zoe Q90

• Khallouki
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 11:50
Er zijn haast geen hubs die 4K 60hz ondersteunen voor de macbook pro. Ik heb zelf een 1440p met 165hz scherm. Ik verbind deze met een displayport naar usb-c kabel en een de andere usb-c poort gebruik ik voor het opladen. Macbook heeft toch 4 poorten. Wellicht is dit ook een optie voor jou.

Edit: schijnbaar zijn die er wel!

• gfhoihoi72
TucanoItaly schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:55:
@gfhoihoi72 Nice. Wel interessant ding. Ik vroeg me al af hoe ze met een USB-C hub het voor elkaar krijgen om tegelijk USB 3.0 én 4K @ 60 Hz te regelen. Maar ze gebruiken gewoon twee poorten, en dat is natuurlijk ook een oplossing (zolang je geen case gebruikt).
Volgens mij gebruikt hij alsnog maar 1 poort voor alle data en is die andere puur voor opladen/stevigheid. Het is een thunderbolt 3 hub, dus 40gbit/s bandwidth. Daar kan je echt wel 4k@60hz en een paar USB 3.0 signalen overheen sturen. Denk alleen niet dat hij het volhoud als je 2 externe SSD's aansluit en een 4K 60hz monitor tegelijk, maar daarvan gaat bijna elke dock/hub over z'n nek. Ook thunderbolt 3 heeft een grens.
Dat ligt er maar net aan wat voor SSD's je daar op aansluit. Dit is iets waar je misschien bij high end SSD's tegen aanloopt maar daar betaal je dan ook meteen de hoofdprijs voor. De SSD's met een USB interface (zoals de Samsung T5) hebben een SATA controller en volstaan daardoor al met een USB3.0 verbinding. Daar kun je dus prima meer dan 2 van aansluiten. Je hebt er immers bijna de volle 22Gbps aan PCIe bandbreedte voor (die overgebleven 18Gbps is voor DisplayPort).

• HEY_DUDE
HEY_DUDE schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:48:
Ben zo langzamerhand een beetje klaar met mijn macbook. Toetsenbord al vervangen en weer toetsenbord problemen. Nu ook last van het stage light probleem. Apple heeft blijkbaar een tekort ekabel gebruikt voor het beeldscherm en deze vast gesoldeerd. Naar verloop van tijd gaat hij kapot en zal het display uitvallen ;w

Heeft iemand hier al dit probleem gehad en toevallig ervaring met afhandeling van dit probleem buiten de garantie? Naar wat ik kan vinden rekent apple een whopping 500-600 euro voor een heel nieuw display.

Ik had echt een beter product verwacht van apple. De degelijkheid is er niet en er zitten dus meerdere design fouten in.
Inmiddels was mijn scherm helemaal uitgevallen. Vandaag zonder afspraak naar de Apple store un Den Haag gegaan. Na wat gedoe kon ik wachten tot er een plek beschikbaar was. Kon wel drie uur duren |:( . Hoefde niet in de shop te wachten en kon om de hoek een terrasje pakken. Na bijna 2 uur kreeg ik een sms dat ik aan de beurt was.

Eenmaal bij de genius bar was het snel geregeld. De MacBook was al 4 maanden uit garantie, maar het Display wordt vervangen op kosten van Apple. De medewerker deelde mee dat dit niet hoorde te gebeuren bij een Apple laptop, van Apple moet je kwaliteit kunnen verwachten. Prima oplossing.

Dit geldt overigens alleen als je de laptop bij Apple zelf heb gekocht. Als je de laptop bij een reseller heb gekocht dan moet deze het voor je regelen.

Binnen een paar maanden een nieuwe topcase vanwege toetsenbord problemen en nu een display. Op het moederbord na heb ik weer een nieuwe laptop :+

• Darks
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09-12 12:27
Ik ben in het bezit van een Macbook Pro 2017 (non-touchbar) met 8Gb ram, 256Gb opslag.

Wanneer ik deze aan mijn LG27UK850-W koppel via USB-C merk ik dat dit wel werkt, maar dat de performance toch een kleine drop heeft. Alles voelt net wat trager aan.

Ik dacht even dat de ingebouwde Intel Iris Plus Graphics 640 zich misschien wat verslikt in de 4k resolutie en eventuele scaling, maar nu lees ik van Mac Mini 2018 gebruikers dat ze probleemloos een dual 4k setup doen draaien. Is het dan eerder een kwestie dat de dual core van de Macbook er moeite mee heeft of het ram geheugen? (Ik kom evenwel niet aan de 8Gb ram usage).

Gamertag: I Darks I

Acties:
  • +1Henk 'm!

• theblindman
Darks schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:19:
Ik ben in het bezit van een Macbook Pro 2017 (non-touchbar) met 8Gb ram, 256Gb opslag.

Wanneer ik deze aan mijn LG27UK850-W koppel via USB-C merk ik dat dit wel werkt, maar dat de performance toch een kleine drop heeft. Alles voelt net wat trager aan.

Ik dacht even dat de ingebouwde Intel Iris Plus Graphics 640 zich misschien wat verslikt in de 4k resolutie en eventuele scaling, maar nu lees ik van Mac Mini 2018 gebruikers dat ze probleemloos een dual 4k setup doen draaien. Is het dan eerder een kwestie dat de dual core van de Macbook er moeite mee heeft of het ram geheugen? (Ik kom evenwel niet aan de 8Gb ram usage).
Een 4K-scherm zou geen enkel probleem moeten zijn. Kun je eens een screenshot plaatsen van je beeldscherminformatie? Klik op het Apple-menu, houd vervolgens Option ingedrukt en kies voor System Information.
Voorbeeld:
Beeldscherminformatie

• Darks
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09-12 12:27
theblindman schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:05:
[...]

Een 4K-scherm zou geen enkel probleem moeten zijn. Kun je eens een screenshot plaatsen van je beeldscherminformatie? Klik op het Apple-menu, houd vervolgens Option ingedrukt en kies voor System Information.
Voorbeeld:
[Afbeelding: Beeldscherminformatie]
Chipsetmodel: Intel Iris Plus Graphics 640
Type: GPU
Bus: Ingebouwd
VRAM (dynamisch, max.): 1536 MB
Fabrikant: Intel
Apparaatcode: 0x5926
Revisiecode: 0x0006
Metal: Ondersteund, functieset macOS GPUFamily2 v1
Beeldschermen:
LG HDR 4K:
Resolutie: 5120 x 2880 (5K/UHD+ - Ultra High Definition Plus)
Ziet eruit als: 2560 x 1440 @ 60 Hz
Diepte framebuffer: 30-bits kleur (ARGB2101010)
Hoofdbeeldscherm: Ja
Synchrone weergave: Uit
Online: Ja
Rotatie: Ondersteund
Pas helderheid automatisch aan: Nee
Verbindingstype: DisplayPort

Wel vreemd dat ie de resolutie aanziet als 5k terwijl het een 4k scherm is.

Gamertag: I Darks I

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MelvinW
Darks schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:23:
[...]

Chipsetmodel: Intel Iris Plus Graphics 640
Type: GPU
Bus: Ingebouwd
VRAM (dynamisch, max.): 1536 MB
Fabrikant: Intel
Apparaatcode: 0x5926
Revisiecode: 0x0006
Metal: Ondersteund, functieset macOS GPUFamily2 v1
Beeldschermen:
LG HDR 4K:
Resolutie: 5120 x 2880 (5K/UHD+ - Ultra High Definition Plus)
Ziet eruit als: 2560 x 1440 @ 60 Hz
Diepte framebuffer: 30-bits kleur (ARGB2101010)
Hoofdbeeldscherm: Ja
Synchrone weergave: Uit
Online: Ja
Rotatie: Ondersteund
Pas helderheid automatisch aan: Nee
Verbindingstype: DisplayPort

Dat is normaal, omdat je de 1440p scaling optie gebruikt. Als je 'm op "Standaard voor beeldscherm" zet komt er wel 4K te staan. Bij 1440p wordt er gerenderd in 5K met HiDPI assets en vervolgens downscaled naar 4K. Dat heeft een grote performance hit en is waarschijnlijk de reden waarom het niet vloeiend is.

• SirWInsalot
  • Laatst online: 07-12 19:03
In het voorjaar van 2017 een MBP 2016 ( zonder Touch bar) aangeschaft via Mediamarkt.
Na iets minder dan een jaar verschenen er paarse vlekken op het scherm bij afspelen van donkere videofragmenten of afbeeldingen. Ik heb vervolgens die kosteloos laten repareren bij de Apple Store in Den Haag. Ik kon m'n MBP na twee dagen al ophalen.

Nou vertoont de MBP weer een paar mankementen (batterij is belachelijk snel leeg en de linkerbox klinkt niet meer zo zuiver), maar moet ik, volgens mij, volgens consumentenrecht bij Mediamarkt zijn en niet de Apple. Aangezien ik voor werk echt niet zonder m'n MBP kan en het bij Mediamarkt echt weken kan duren, voordat gerepareerde product terugkrijgt, vroeg ik me af of een van de Tweakers een oplossing heeft.

- Alsnog bij Apple aankloppen?
- Of toch naar de Mediamarkt brengen en ergens een tijdelijke laptop of Macbook huren?

Alvast bedankt in ieder geval!

• MelvinW
SirWInsalot schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:32:
In het voorjaar van 2017 een MBP 2016 ( zonder Touch bar) aangeschaft via Mediamarkt.
Na iets minder dan een jaar verschenen er paarse vlekken op het scherm bij afspelen van donkere videofragmenten of afbeeldingen. Ik heb vervolgens die kosteloos laten repareren bij de Apple Store in Den Haag. Ik kon m'n MBP na twee dagen al ophalen.

Nou vertoont de MBP weer een paar mankementen (batterij is belachelijk snel leeg en de linkerbox klinkt niet meer zo zuiver), maar moet ik, volgens mij, volgens consumentenrecht bij Mediamarkt zijn en niet de Apple. Aangezien ik voor werk echt niet zonder m'n MBP kan en het bij Mediamarkt echt weken kan duren, voordat gerepareerde product terugkrijgt, vroeg ik me af of een van de Tweakers een oplossing heeft.

- Alsnog bij Apple aankloppen?
- Of toch naar de Mediamarkt brengen en ergens een tijdelijke laptop of Macbook huren?

Alvast bedankt in ieder geval!
Het eerste jaar kan je bij Apple aankloppen, aangezien je standaard een jaar fabrieksgarantie hebt. De laptop is nu ouder dan een jaar en dus zul je bij de verkoper moet aankloppen. In dit geval dus de MediaMarkt. Als de MacBook direct bij Apple was aangeschaft, dan had je wel naar een Apple Store kunnen gaan.

• Froggle
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 05:55
Van de week m'n MBP 2017 weer opgehaald van reparatie. Topcase vervangen nav. problemen met de touchbar die gedeeltelijk niet meer werkte. Uiteindelijk bleek oa. de batterij opgezwollen te zijn (accuduur had ik overigens geen last van). Aangegeven dat ik wel af en toe toetsen het niet doen, maar over het algemeen had ik nooit dat de knoppen het helemaal niet meer deden.

Nu er dus een nieuwe topcase in zit vraag ik me af of ik nu ook automatisch een nieuwere variant van het toetsenbord er in heb zitten. Toetsenbord lijkt beter te tikken dan voorheen (beter hoorbaar).

Desk, Network, Film / Picture & On-the-go Kit | Xbox Live: Froggle | Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!
Darks schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:23:
Dat komt omdat je het verkeerd interpreteert; zoals de meesten overigens dus het ligt niet aan jou ;)
Wat je daar ziet staan is de huidige resolutie die je gebruikt, niet de native resolutie van het scherm. Zoals @MelvinW uitlegt komt dat nu doordat je 1 van de opties onder "Geschaald" gebruikt; je zal daar vast voor de optie "ziet eruit als 2560x1440" hebben gekozen (dat staat namelijk ook doodleuk onder "resolutie" aangegeven). Wat je dan krijgt is hetzelfde werkoppervlak als een scherm met die resolutie.

Als je een 27" iMac met Retina scherm naast een 27" 4k scherm zet en je gebruikt voor dat 4k scherm de optie "ziet eruit als 2560x1440" dan zul je zien dat er weinig verschil tussen beide schermen zal zijn. Het werkoppervlak is namelijk gelijk. Het grootste verschil is echter de scherpte: die iMac is echt duidelijk scherper dan het 4k scherm.

De performance drop die je ervaart komt door het gebruik van de geschaalde optie. De manier waarop macOS dit doet zorgt ervoor dat je eigenlijk een veel hogere resolutie aanstuurt dan wat het scherm native ondersteund. Die hele trucage kost rekenkracht en dat kun je merken, met name wanneer het systeem wat drukker wordt. Zet in macOS de resolutie maar eens terug op de standaard waarde en kijk of het dan beter gaat. Is dat het geval dan weet je nu waar het aan ligt. Is het dan nog traag...even verder zoeken.

• Sebas1337
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 09-12 12:17
Van de week na 1 jaar en 4 maanden dienst mijn MBP 2017 15" met TB de geest gegeven. Geen problemen met het toetsenbord of Touchbar maar de SSD lijkt ermee gestopt te zijn. Altijd zeer zuinig op geweest en nooit gevallen of iets dergelijks.

Opstarten ging niet meer, kreeg het welbekende icoontje van een knipperend mapje + '?'. Opstarten in Recovery mode ging wel maar na 15 sec viel de hele MB uit. in die 15 sec kon ik nog net naar de opstartschijf toe maar daar was niet te zien.

Natuurlijk na 1 jaar geen support meer van Apple, gelukkig bij CoolBlue gekocht en daar is hij nu dus ter reparatie aangeboden. Ik hoop eigenlijk dat hij niet meer te repareren is en dat ik een tegoed krijg om iets anders uit te zoeken. In zo'n prijsklasse mag je toch verwachten dat hij gewoon lang mee gaat.

*Nu getypt op een >8 jaar oude i5 Dell Latitude laptop die nog steeds gewoon goed werkt............

• TweakTweet
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 06-12 20:11
Ook ik kan mij melden met een toetsenbord-probleem (MBP 13' 2017 NTB).
Gisteren zat het 'pijltje-omhoogtoets' ineens vrij vast en reageerde deze nauwelijks meer. Met perslucht lukte het snel om de toets weer los te krijgen maar hij reageert heel onregelmatig. Soms helemaal niet, dan weer wel en soms bepaalde hoekjes/delen van de toets wel of niet.

Ik heb hem januari 2018 bij Coolblue gekocht dus ga die maar eens contacten. Of kan ik sowieso gewoon langsgaan bij de Apple Store? (dit zou wel goed uitkomen; nieuws: 'Apple wil dat winkels MacBook-toetsenborden binnen een dag repareren')

• MelvinW
TweakTweet schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:08:
Gisteren zat het 'pijltje-omhoogtoets' ineens vrij vast en reageerde deze nauwelijks meer. Met perslucht lukte het snel om de toets weer los te krijgen maar hij reageert heel onregelmatig. Soms helemaal niet, dan weer wel en soms bepaalde hoekjes/delen van de toets wel of niet.

Ik heb hem januari 2018 bij Coolblue gekocht dus ga die maar eens contacten. Of kan ik sowieso gewoon langsgaan bij de Apple Store? (dit zou wel goed uitkomen; nieuws: 'Apple wil dat winkels MacBook-toetsenborden binnen een dag repareren')
Er is officieel reparatieprogramma voor het toetsenbord vanuit Apple, dus je kunt gewoon naar een Apple Store gaan. Dat hoeft niet per se via Coolblue en via Apple zal het een stuk sneller gaan.

Sebas1337 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:31:
Van de week na 1 jaar en 4 maanden dienst mijn MBP 2017 15" met TB de geest gegeven. Geen problemen met het toetsenbord of Touchbar maar de SSD lijkt ermee gestopt te zijn. Altijd zeer zuinig op geweest en nooit gevallen of iets dergelijks.

Opstarten ging niet meer, kreeg het welbekende icoontje van een knipperend mapje + '?'. Opstarten in Recovery mode ging wel maar na 15 sec viel de hele MB uit. in die 15 sec kon ik nog net naar de opstartschijf toe maar daar was niet te zien.

Natuurlijk na 1 jaar geen support meer van Apple, gelukkig bij CoolBlue gekocht en daar is hij nu dus ter reparatie aangeboden. Ik hoop eigenlijk dat hij niet meer te repareren is en dat ik een tegoed krijg om iets anders uit te zoeken. In zo'n prijsklasse mag je toch verwachten dat hij gewoon lang mee gaat.

*Nu getypt op een >8 jaar oude i5 Dell Latitude laptop die nog steeds gewoon goed werkt............
Je zal netjes onder de 2 jaar consumentenrecht claim een nieuw moederbord ontvangen. Dan kan de Mac weer jaren mee :)
Sebas1337 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:31:
In zo'n prijsklasse mag je toch verwachten dat hij gewoon lang mee gaat.
Je moet nu niet gaan doen alsof Apple onfeilbare hardware heeft dat nooit en te nimmer stuk gaat. Je eist hier iets dat totaal niet bestaat voor geen enkel merk van wat dan ook. Het is geen vraag of iets stukgaat, het is de vraag wanneer het stukgaat. Als iets binnen 2 jaar stuk is dan is het gewoon pech. Apple is geen magisch merk dat hier een uitzondering op vormt. Dat continue ophemelen van dat merk naar magische proporties mag wel eens een keer afgelopen zijn.

Als dingen niet stuk zouden gaan dan zouden we heel die garantiewetgeving niet eens nodig hebben. Dat die wetgeving er is komt omdat a) dingen stuk gaan en b) verkopers massaal weigerden om er iets aan te doen. Maak dus gebruik van die garantiewetgeving en laat dingen gewoon repareren. Dat iets stuk gaat blijft altijd zuur maar dit verzacht de pijn. Deze wetgeving geeft overigens ook aan wat je mag verwachten wat levensduur betreft (als je AppleCare meetelt kom je dus uit op 3 jaar).

Die prijs is een optelsom van allerlei dingen. Kwaliteit is maar 1 kleine factor van die optelsom. Het feit dat ze de snelste PCIe SSD gebruiken drijft de prijs ook behoorlijk op (waarbij je dus de discussie kunt voeren of ze niet voor de iets minder snelle PCIe SSD moeten gaan zodat de prijs omlaag kan), om maar iets te noemen. Ze hadden het ding ook van kevlar en andere composieten kunnen maken zodat ie zich kan meten met een Toughbook. Hadden ze 'm dan in dezelfde prijsklasse willen houden dan had je wel mindere hardware gehad. Alles aan een laptop kost geld dus stelt een fabrikant de vraag waar dat geld aan uitgegeven moet worden. Gaat het geld naar snelheid dan moet je niet verwachten dat iets stevig is en vice versa. Pas dan ook op met uitspraken als "in zo'n prijsklasse".
Toen een gebruiker weer een nieuwe laptop uit mocht zochten werden wij systeembeheerders om hulp gevraagd. 1 van de vereisten was dat het absoluut geen Dell mocht zijn want die waren binnen een half jaar stuk (bittere praktijkervaring van deze gebruiker, ging veel op reis). Moraal van het verhaal: dingen gaan stuk ongeacht het merk. Zelfs iets als een Toughbook.

Btw, jouw probleem is sinds dat Apple in de laptops SSD's is gaan gebruiken vrijwel de wereld uit geholpen. Voor dat tijdperk kwam het probleem namelijk veelvuldig voor. Harde schijven kunnen namelijk slecht tegen het gebonk en gebeuk waar een laptop mee te maken krijgt. Ik heb dan ook aardig wat harde schijven in laptops mogen vervangen (in het SSD tijdperk werd dat natuurlijk meteen door een SSD vervangen).

• Lyca
Hardware is niet onfeilbaar inderdaad, maar men kan wel iets zeggen over de koppigheid dat Apple hier heeft getoond in heel die affaire met dat toetsenbord.
Initieel leken ze zelfs doof toen veel meer mensen ineens met hun 2016 model problemen kregen.
Waar Apple gewoon de mist is ingegaan is gewoon niet ingrijpen op dit probleem, het duurde een tijd voor er een repair programma was. Ingrijpen op het ontwerp van de laptop zat er niet in, maar ook weer hier heeft Apple gewoon zitten volharden tot het 2018 model, dan hebben ze er maar een plastieken membraan tussen gestoken die het probleem moest oplossen of mitigeren.

Mijn 2 cent mening is dat Apple het design al te ver "flushed out" had om nog wijzingen te doen, dit resulteerde in een Macbook die niet betrouwbaar was, 3 jaar lang. Dat heeft het imago van de Macbook een serieuze deuk gegeven. Als je het repair programma nodig had, krijg je gewoon hetzelfde probleem keyboard als nieuw in je laptop, dus je probleem kon de volgende dag nog eens voorkomen.
Ik ben altijd een trouwe gebruiker geweest van een Macbook en nog steeds vind ik het de beste notebook op de markt, maar de modellen tussen 2016-2018 zijn de slechtste ooit, ik heb nog steeds spijt dat ik mijn late 2013 heb ingewisseld voor een 2017. Ook al heb ik het toetsenbord maar 1 keer moeten laten vervangen, moet je de hele tijd in een soort angst leven dat het op elke moment kapot kan gaan en niet alleen dat;

De kabel die naar je display gaat vertoond ook problemen na een tijd.

Lyca wijzigde deze reactie 26-04-2019 08:13 (3%)

• Sebas1337
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 09-12 12:17
ppl schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:37:
[...]

Je moet nu niet gaan doen alsof Apple onfeilbare hardware heeft dat nooit en te nimmer stuk gaat. Je eist hier iets dat totaal niet bestaat voor geen enkel merk van wat dan ook.
Ik zeg ook niet dat Apple hardware nooit stuk gaat, tuurlijk kan het stuk gaan. Maar ik had toch wel iets meer verwacht. Misschien ligt het aan mijn verwachtingspatroon maar als je zo'n bedrag uitgeeft voor hardware schept dat toch ook bepaalde verwachtingen? Misschien pech, maar naast alle andere problemen die anderen ervaren met de MB misschien toch gewoon matig product.

Wat ik me trouwens wel afvraag is indien je product gerepareerd of vervangen wordt door Apple (of via de verkopende partij) heb je dan weer de volledige 2 jaar garantie? Als hij nieuw vervangen wordt neem ik aan van wel toch?
Of stel dat na 1 jaar en 9 maanden het scherm stuk zou gaan, en vervolgens gebeurd het een jaar later weer. Heb je dan nog recht op garantie?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Lyca schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:11:
Hardware is niet onfeilbaar inderdaad, maar men kan wel iets zeggen over de koppigheid dat Apple hier heeft getoond in heel die affaire met dat toetsenbord.
Initieel leken ze zelfs doof toen veel meer mensen ineens met hun 2016 model problemen kregen.
Waar Apple gewoon de mist is ingegaan is gewoon niet ingrijpen op dit probleem, het duurde een tijd voor er een repair programma was.
Dan heb je bar weinig inzicht in hoe troubleshooting in zijn werk gaat. Laten we wel zijn, zeiken op Apple (en ieder ander merk) is vandaag de dag eerder de norm dan de afwijking (jammer genoeg). Dat zien bedrijven zelf ook wel. Gevolg daarvan is wel dat het behoorlijk lastig inschatten is of iets daadwerkelijk een groepje mensen is die onterecht lopen te zeuren of dat het echt een probleem is. Dat is hier ook het geval. Een toetsenbord is nogal persoonlijk dus dan weet je als fabrikant bij voorbaat al dat er mensen gaan lopen zeuren. Iedere wijziging van toetsenbord van welke fabrikant dan ook is tot dusver altijd beantwoord met enorm veel geklaag van gebruikers.

Daarnaast moet je, als je achter het probleem wilt komen, wel een analyse uitvoeren. Een goede analyse is daarbij van belang. Soms heb je die met een paar minuten omdat het probleem heel duidelijk is en soms duurt dat gewoon heel erg lang. Heb je de oorzaak dan zul je daar nog een passende oplossing voor moeten zien te verzinnen. Driemaal raden...kost ook allemaal weer tijd.

Apple is dus niet de mist in gegaan, jij gaat hier de mist in omdat je veel te kort door de bocht gaat en allerlei aannames maakt. Als je dagelijkse werk het oplossen van problemen bevat zul je veel sneller begrijpen dat dingen nou eenmaal hun tijd kosten. Niet iedereen lijkt dat te snappen en dat levert vandaag de dag agressie op die nergens voor nodig is. Het maakt werken met klanten in ieder geval steeds onaantrekkelijker. Wie laat zich nou dagelijks uitschelden? Zie de huidige SIRE spotjes.
Ingrijpen op het ontwerp van de laptop zat er niet in, maar ook weer hier heeft Apple gewoon zitten volharden tot het 2018 model, dan hebben ze er maar een plastieken membraan tussen gestoken die het probleem moest oplossen of mitigeren.
En dit is de volgende misser die je maakt. Dit is iets wat je jezelf wijs hebt lopen maken, waarschijnlijk op basis van onzin artikelen van andere "techsites". Apple heeft nergens iets gezegd over het probleem en nergens vermeld dat het membraan daar de oplossing voor is. iFixit heeft zelf ook al geconcludeerd dat het niet de oplossing is en inmiddels zijn heel veel mensen ook weer met beide benen terug op de grond beland. Die hebben zelf mogen ervaren dat het probleem er nog steeds is (iets wat je verder in je reactie ook zelf al aangeeft). Er is echt niets opgelost.

Dat reparatieprogramma is een handigheidje. Als je niet weet wat het probleem is en/of je tijd nodig hebt voor een goede oplossing dan is dit eigenlijk het enige wat je kunt doen. Je repareert de defecte toetsenborden wat je meteen de kans geeft om ze te bekijken en dat terug te rapporteren. Daardoor verzamel je data waarmee je de gemene deler kunt vinden. Helpt weer bij het vinden van een oplossing.
Mijn 2 cent mening is dat Apple het design al te ver "flushed out" had om nog wijzingen te doen, dit resulteerde in een Macbook die niet betrouwbaar was, 3 jaar lang.
Dat is inderdaad een mening aangezien de cijfers die er zijn het tegenovergestelde beeld laten zien. Kennelijk werkt het voor het gros prima en voor een selecte groep niet. Waarom zou je dan de boel totaal anders maken? En hoe kom je er bij dat het überhaupt mogelijk is om dat te doen? Het is niet zo dat je oneindig andere designs hebt waar je uit kunt kiezen. Auto's, fietsen, jassen, broeken, etc. zien er allemaal voor 90% hetzelfde uit omdat het gewoon niet anders kan.
Dat heeft het imago van de Macbook een serieuze deuk gegeven.
Het zijn met name de mensen die het ding niet hebben die zich dat imago zelf hebben lopen aanmeten. Nogmaals, aan de cijfers te zien is er geen imago probleem, die notebooks verkopen prima.
Ook al heb ik het toetsenbord maar 1 keer moeten laten vervangen, moet je de hele tijd in een soort angst leven dat het op elke moment kapot kan gaan en niet alleen dat;
Dat zie je vandaag de dag heel veel: mensen praten zich allerlei angsten aan. Wij Nederlanders waren daar al goed in getuige onze rijke collectie aan verzekeringen. Men is steeds meer op zoek naar zekerheid die het leven je niet kan bieden.
De kabel die naar je display gaat vertoond ook problemen na een tijd.
Dan ga je wel voorbij aan het feit dat dit bij een aantal mensen is gebeurd en niet massaal bij iedereen. De nuance in het verhaal ontbreekt omdat je alleen maar oog hebt voor het probleem of dat er überhaupt een probleem is. Die focus op het probleem zorgt voor die angst en vice versa. Het is een vicieuze cirkel.

Wat men vandaag de dag vooral moet leren is de aloude wijsheid dat er in het leven maar 2 zekerheden zijn: belastingen en de dood. Alles kan stuk gaan: je computer, je auto, je lichaam, je geest, etc. Dat kun je tot in den treure gaan lopen verzekeren maar daarmee koop je het niet af. Het enige wat je doet is de pijn wat verzachten.
Sebas1337 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:21:
Misschien ligt het aan mijn verwachtingspatroon maar als je zo'n bedrag uitgeeft voor hardware schept dat toch ook bepaalde verwachtingen?
Prijskaartjes scheppen geen verwachtingen, mensen scheppen verwachtingen. Als jij voor snelheid gaat dan verwacht je voor dat prijskaartje een snelle machine. Ga je voor degelijkheid dan verwacht je juist degelijkheid. Als de machine dan degelijk is maar niet snel of juist snel maar niet degelijk dan voldoet de machine voor maar 1 van de 2 aan de verwachtingen. Zoals eerder uitgelegd is kwaliteit niet het enige wat het prijskaartje bepaald.

Nou is het vandaag de dag ook zo dat nuance in een verhaal schittert in afwezigheid. Mensen moeten helaas weinig tot niks weten van de andere zijde van de medaille. Gevolg is dat ze in een bubbel leven en vaak vrij onrealistische verwachtingen/eisen van iets of iemand hebben. Als vroeger iets stuk was dan liet je het repareren, als nu iets stuk is dan dreig je met de rechter als je niet direct een spiksplinternieuw exemplaar krijgt aangeboden. Zoals hier boven ook al uitgelegd is dit iets wat leidt tot onnodige agressie. Reden waarom ik met servicedeskwerk gestopt ben. Op een gegeven moment ben je al dat ondankbare volk en gezeik gewoon zat.

Goedkoop is duurkoop is iets wat over het algemeen opgaat. Het is echter niet zo dat het in alle gevallen opgaat. Sommige zaken zijn gewoon duur en bagger. De prijsklasse noch het prijskaartje zeggen dan ook iets over de kwaliteit die je mag verwachten.
Wat ik me trouwens wel afvraag is indien je product gerepareerd of vervangen wordt door Apple (of via de verkopende partij) heb je dan weer de volledige 2 jaar garantie? Als hij nieuw vervangen wordt neem ik aan van wel toch?
Nee. Je hebt garantie vanaf de verkoopdatum (in 9 van de 10 gevallen is dat de datum op je factuur). Wat je wel kunt krijgen is een bepaalde hoeveelheid garantie op de reparatie zelf en moet je vooral zien als garantie voor schade die is ontstaan bij de reparatie. Of dat ook nog zo is bij een nieuwe exemplaar weet ik niet zeker, dat zou jij eens kunnen informeren bij iets als ConsuWijzer.

Waar het mij omgaat is de nuance in het verhaal. Apple is geen magische eenhoorn waar alles goed gaat. Ze zijn heel menselijk en maken zoals ieder ander fouten. Dan kun je heel hard gaan brullen op het internet en naar de concurrentie overstappen maar dan kom je van een koude kermis thuis. Het is allemaal 1 pot nat. Dat zie je ook terug als je naar de historie kijkt. Mensen hebben namelijk op alle modellen MacBooks sinds het begin van die naamgeving lopen zeiken op die dingen en ze bestempeld als "het allerslechtste model die Apple ooit heeft uitgebracht". Hoe komt het dan dat die MacBooks ze geen windeieren heeft gelegd? Doen ze het dan echt zo fout als men hier beweert? Is je eigen verwachtingspatroon nog wel realistisch?

• Lyca
Hoe hard je het ook blijft verdedigen, het is niet normaal dat de keyboards in alle 3 generatie Macbook Pro's en de Macbook Air zo hard falen.

Onlangs was er nog een survey dat +- 40% van de mensen hun toetsenbord zelfs niet laten maken en er gewoon mee doorgaan, zeer idioot of soms wonen mensen nog al redelijk ver van een Apple repair shop.
De harde waarheid is ook dat je toetsenbord kan falen en na een herstelling gewoon weer kan falen met dezelfde problemen, een beetje apathisch tot een herstelling uiteraard. Waar je kan zeggen: hardware kan terug kapot gaan, akkoord. Maar niet aan deze frequentie.

Onderstaande blogpost van iFixit legt uit waar Apple heeft geprobeerd om het probleem op te lossen en waar het niet in heeft geslaagd. Ik blijf bij die mening en die mening wordt vaker gestaafd dan jij denkt op een varia van tech websites/fora en content creators. Apple kon het gewoon niet maken wegens het design van de hele MacBook Pro, de prijs die we betalen voor weer een dunnere laptop.

https://ifixit.org/blog/1...to-plague-macbook-owners/

Waar Apple duidelijk blijft zeggen dat ze nooit iets hebben gedaan voor het probleem aan te pakken, en waar ze het design zeker niet in vraag zouden stellen. Dan zie je toch ineens "aanpassingen" gebeuren, bizar.

https://www.cultofmac.com...k-pro-keyboard-protected/

Dit heeft zeker een deuk gegeven aan de anders zeer robuuste MacBook Pro, mijn late 2013 heeft gewoon lang dienst gedaan en ik heb die zeker niet gespaard. Dat was een top toestel. Ik had die beter gehouden en deze generatie aan de kant laten liggen. Ik hoop dat Apple hier de lessen uit trekt en ons in de zomer (hopelijk) een robuustere generatie gaat geven. Ik ben stiekem zeer benieuwd naar die 16 inch variant, niet zo zeer naar die ARM architectuur.

Lyca wijzigde deze reactie 27-04-2019 19:40 (14%)

• KrisDC
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 08:49
Lyca schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:37:
Hoe hard je het ook blijft verdedigen, het is niet normaal dat de keyboards in alle 3 generatie Macbook Pro's en de Macbook Air zo hard falen.

Onlangs was er nog een survey dat +- 40% van de mensen hun toetsenbord zelfs niet laten maken en er gewoon mee doorgaan, zeer idioot of soms wonen mensen nog al redelijk ver van een Apple repair shop.
De harde waarheid is ook dat je toetsenbord kan falen en na een herstelling gewoon weer kan falen met dezelfde problemen, een beetje apathisch tot een herstelling uiteraard. Waar je kan zeggen: hardware kan terug kapot gaan, akkoord. Maar niet aan deze frequentie.

Onderstaande blogpost van iFixit legt uit waar Apple heeft geprobeerd om het probleem op te lossen en waar het niet in heeft geslaagd. Ik blijf bij die mening en die mening wordt vaker gestaafd dan jij denkt op een varia van tech websites/fora en content creators. Apple kon het gewoon niet maken wegens het design van de hele MacBook Pro, de prijs die we betalen voor weer een dunnere laptop.

https://ifixit.org/blog/1...to-plague-macbook-owners/

Waar Apple duidelijk blijft zeggen dat ze nooit iets hebben gedaan voor het probleem aan te pakken, en waar ze het design zeker niet in vraag zouden stellen. Dan zie je toch ineens "aanpassingen" gebeuren, bizar.

https://www.cultofmac.com...k-pro-keyboard-protected/

Dit heeft zeker een deuk gegeven aan de anders zeer robuuste MacBook Pro, mijn late 2013 heeft gewoon lang dienst gedaan en ik heb die zeker niet gespaard. Dat was een top toestel. Ik had die beter gehouden en deze generatie aan de kant laten liggen. Ik hoop dat Apple hier de lessen uit trekt en ons in de zomer (hopelijk) een robuustere generatie gaat geven. Ik ben stiekem zeer benieuwd naar die 16 inch variant, niet zo zeer naar die ARM architectuur.
Ik zou echt niet hopen op andere keyboards...Men zal wel opnieuw aanpassingen doen om ze "beter" te maken maar ik zie ze echt niet afstappen van de butterfly keys en ineens terug naar de vorige modellen overstappen. Ikzelf werk al +2 jaar op een MBPro en heb het geluk dat ik nog geen enkel probleem heb gehad met mijn keyboard. Ik probeer het wel zoveel mogelijk te sparen. Laat me stellen dat ik +-25% on the go ben en echt gebruik moet maken van het keyboard...De overige tijd is het toestel aangesloten op een externe monitor en maak ik dan ook gebruik van een magic keyboard + muis. Dat is volgens mij ook het ultieme keyboard mechanisme wat ze voor mij is een MbPro moeten krijgen. Werken op een magic keyboard geeft voor mij de ultieme keyboard ervaring. Die keytravels en keyboard mechanics in een mbpro zou gewoon uitstekend zijn.

KrisDC wijzigde deze reactie 28-04-2019 10:57 (4%)

• Lyca
Ik heb niet echt commentaar op de manier waarop het toetsenbord werkt. Het was even aanpassen aan die zeer minimale travel, ik heb wel een probleem met dat ik een robuust keyboard heb ingeruild voor eentje waar het switch mechanisme kan falen met de kleinste intrusie.
Hier heeft de e en de spatie het al laten afweten en de touch ID knop (al was dat te wijten aan de zeer povere herstelling van Switch).

Als hun volgende generatie keyboard dezelfde specificaties heeft maar serieuze verbeteringen onder de kap, is het mij goed. Het tikt prettig weg.

Lyca wijzigde deze reactie 28-04-2019 12:22 (14%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
Lyca schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:37:
Hoe hard je het ook blijft verdedigen, het is niet normaal dat de keyboards in voorgaande modellen zo hard falen qua keycaps of dat zo'n slechte aanslag hebben.

Oftewel: kijk eens verder dan je neus lang is en kom eens met een echte onderbouwing van wat je roept. Echt duidelijke cijfers zijn er in deze niet, alleen maar onderbuikgevoelens en wat verkoopcijfers (en die laatsten vertellen een tegenovergesteld verhaal). Hoe hard je ook blijft beweren, de werkelijkheid is dat we geen idee hebben hoe groot of klein het probleem is en ook niet of er nu meer of minder toetsenbord problemen zijn dan voorheen. Die data is er simpelweg niet. Dat besef lijkt niet door te dringen.
40% van de mensen van wat? En waarmee hebben ze het verder vergeleken? Oftewel: wat wil je hier zeggen en wat is daarvoor je onderbouwing? Het klinkt nu vooral als net-zo-lang-goochelen-met-cijfers-tot-het-in-mijn-straatje-past. Zoals je zelf al aangeeft kan het best zijn dat mensen het niet laten repareren omdat ze ver van de reparateur af wonen. Ik kan uit eigen ervaring ook vertellen dat mensen het vaak ook gewoonweg niet interesseert of, en dit is iets wat je hier en op diverse andere fora terug kunt vinden, mensen willen hun notebook niet kwijt zijn. Het overkwam me vaker dat ik een computer niet mocht repareren omdat het tijd kost; en die tijd had de gebruiker niet. Dan hebben we het hier over maximaal 4 uur, wel even wat anders dan 2 weken. Kun je als "zeer idioot" bestempelen maar je kunt ook eens vragen waarom een gebruiker het niet wil. Blijkt dat ze een deadline hebben en nogal gestresst zijn. Dus eigenlijk helemaal niet "zeer idioot".

Ergo: niet zomaar met cijfertjes aan komen zetten, doorvragen.
De harde waarheid is dat Apple dus niet die magische eenhoorn is die jij er van maakt. Dingen gaan bij hun net zo hard stuk en verkeerd als bij ieder ander. De andere harde waarheid is, is dat niet overal een verklaring voor te vinden is. Soms weet men het gewoon niet.
Onderstaande blogpost van iFixit legt uit waar Apple heeft geprobeerd om het probleem op te lossen en waar het niet in heeft geslaagd.
Zie mijn eerdere reacties hierover. Die blogpost heb ik al tig keer aangehaald om aan te tonen dat wat jullie een fix durven te noemen helemaal geen fix is en ook nooit als zodanig is gepresenteerd. Iets waar je overigens ook helemaal geen iFixit artikeltje voor nodig hebt, gewoon kwestie van kijken en denken.
Ik blijf bij die mening en die mening wordt vaker gestaafd dan jij denkt op een varia van tech websites/fora en content creators. Apple kon het gewoon niet maken wegens het design van de hele MacBook Pro, de prijs die we betalen voor weer een dunnere laptop.
Dat komt omdat journalistiek in de techwereld nagenoeg non-existent is. Vrijwel niemand is kritisch, denkt na en pluist uit. Wat je vooral ziet is speculatie na speculatie welke gewoon klakkeloos door o.a. websites als tweakers.net wordt overgenomen. Kijk alleen al naar de bron van een artikel, in 99% van de gevallen is dat er welgeteld 1: de website die het allemaal begon. Verder is er bar weinig sprake van onderbouwing op feiten, vrijwel alles is onderbuikgevoelens en emotie. Dat gaat kennelijk zo ver dat mensen niet eens realiseren dat ze een link posten naar een artikel die hun eigen mening onderuit haalt (iFixit geeft duidelijk aan dat itt wat velen van mening waren of nog steeds zijn dat er geen fix is, ook niet dat siliconen laagje).

Die dunheid waar je het nu over hebt is ook al zoiets. Als je het toetsenbord gebruikt, de reviews leest en een beetje nadenkt dan kun je ook wel andere redenen verzinnen waarom dit toetsenbord erin zit. Dan had je je ook kunnen bedenken dat als dunheid echt de wenst was geweest, Apple al veel eerder met zo'n wijziging was gekomen en daarbij hetzelfde had gedaan als Lenovo: gewoon 1 touch sensitive oppervlak. Die technologie heeft Apple jaaaaaren geleden al in huis weten te verkrijgen door een overname (bedrijf die dat soort toetsenborden maakte ter vervanging van de toetsenborden op de iBook/Powerbook). Die overname is de reden waarom we die touchscreen op iPhone, iPod Touch en iPad en dingen als de trackpad en touch bar hebben. De iPhone en iPad hebben al laten zien dat tikken op glas geen probleem is; doen we ook al jaren. En toch leveren ze voor de iPad externe toetsenborden met echte toetsen. Waarom? ;)
Dit is dus de bubbel waar ik het over heb. Je bent zo enorm gefixeerd op die kruimeltjes in het toetsenbord dat je de andere, veel eerder gehoorde klacht volledig negeert. Men klaagde vooral over de nogal luide aanslag van het toetsenbord. Driemaal raden wat zo'n velletje siliconen onder de toetsen doet....juist, exact hetzelfde als de rubbertjes die velen onder de keycaps van hun mechanisch toetsenbord stoppen: het dempen van het geluid. Iets wat vooral belangrijk is bij rubberdome keyboards die o.a. Apple gebruikt omdat je daarbij de switch tot op de bodem moet raken wil er een toetsaanslag zijn. Je keycap e.d. raakt dus altijd de bodem en dat maakt geluid. Daarom meldde Apple dat ze het geluidsprobleem hadden opgelost :+
Ik hoop dat Apple hier de lessen uit trekt en ons in de zomer (hopelijk) een robuustere generatie gaat geven.
Ik hoop eerder dat jij hier lessen uit trekt, je beter je huiswerk gaat doen en niet zomaar een of andere website op hun blauwe ogen geloofd. Wat betreft journalistiek (en dus kritisch zijn, nadenken, dingen uitpluizen, etc.) is het in de techwereld echt enorm droevig gesteld (het is copy-paste niveau). Daarmee vergeleken hebben ze het in landen als Turkije, China, de USA beter voor elkaar. Je kijkt wat dat betreft echt te simpel naar de materie. Er zijn veel meer dingen die meespelen bij de keuzes die er bij o.a. Apple worden gemaakt. Het is jammer om te zien dat juist daar totaal geen rekening mee wordt gehouden en dat mensen vandaag de dag ook weinig kritisch zijn. Vragen stellen en nadenken is niet meer in of zo. Niet zo heel gek dat tech bedrijven moeite hebben om goed personeel te vinden.
Lyca schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:21:
...ik heb wel een probleem met dat ik een robuust keyboard heb ingeruild voor eentje waar het switch mechanisme kan falen met de kleinste intrusie...
Dat is het nou juist, het switch mechanisme faalt niet. Die intrusie komt op een bepaalde plek terecht waardoor de keycap niet naar beneden gedrukt kan worden. Zoals hierboven uitgelegd is dat bij een rubberdome toetsenbord van groot belang omdat deze helemaal naar beneden gedrukt moet worden om te activeren. Dit is zoiets als een stok tussen je spaken steken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lyca
Die dunheid van dat toetsenbord zit er net in om die laptop zo compact mogelijk te maken, Apple is geobsedeerd met zulke zaken. Alles moest in deze generatie Macbook veel dunner dan de vorige, laat het net Phil zijn die trots kwam zeggen dat de MacBook Pro zelfs dunner was dan de uitgaande Macbook Air generatie. Dit hele process heeft allerlei problemen met zich meegebracht.

"
Ik hoop eerder dat jij hier lessen uit trekt, je beter je huiswerk gaat doen en niet zomaar een of andere website op hun blauwe ogen geloofd"

Dat mes snijdt langs 2 kanten, ik hoop dat mensen durven hun hardware provider eens kritisch aan de tand te voelen en niet zomaar hoeven te slikken wat deze op de markt gooit. Apple heeft bij deze generatie duidelijk de esthetische kaart getrokken boven de functionele kaart: Lees de i9. Misschien mikt Apple gewoon tegenwoordig op de massa's die er zich niet meer voor omdraaien en gewoon het merk kopen om met de eer te gaan lopen.

YouTube: Macs are SLOWER than PCs. Here’s why.

Dat jij denkt dat alle tech websites/fora/content creators zich baseren op een 1 of 2 bronnen is redelijk dwaas. Je kan dit zeggen van een paar websites die aflezen van de andere, maar de vele Apple content creators op het grote Youtube zijn naar voor gekomen toen ook hun device faalde.

Ik weet niet waarom je wilt cherry picken, maar als er vuil in het mechanisme komt en dat vuil verhinderd dat het mechanisme kan bewegen naar beneden toe, kunnen we wel spreken van een gefaald mechanisme. Als ik de keycap niet naar beneden kan duwen, kan ik het mechanisme niet gebruiken. Indien jij denkt dat het geen kwestie was van dunner te gaan is jouw goed recht, wel dan toch best bizar dat het keyboard volledig gelijmd is aan de top case. En je hele topcase wordt vervangen bij een keyboard probleem.
Ik heb het probleem persoonlijk 2 keer gehad en 2 keer is alles vervangen, indien men niet geobsedeerd was door het dun aspect van die laptop kon heel dat toetsenbord ook apart zijn van de top case en waren de herstelling alvast een pak sneller gegaan.

Dan zouden ze er nog een membraan tussen steken voor het geluid van het toetsenbord op te vangen, wel net toevallig op dezelfde plek van waar het vuil zou kunnen binnendringen.
Misschien is het zachter klinken van de toetsen wel een bijproduct van het toevoegen van het membraan dat origineel was voorzien voor het mechanisme beter te beschermen, je zou het nooit kunnen zeggen want Apple heeft er nooit officieel iets over gelost. Ze hebben alleen na versie 2018 (toen het membraan er kwam) met een repair programma gestart. Godzijdank.

Het ging over 40% van de mensen die een probleem hadden met hun keyboard, deze mensen melden het probleem niet bij Apple omdat ze ofwel te ver wonen van een repair centrum of er niet om geven en een extern keyboard gebruiken. Dat is natuurlijk zeer dwaas van die mensen, maar skewed ook gewoon "officiele" resultaten, die trouwens niet getoond worden. Je kan alleen maar het aantal probleem cases op bepaalde fora's beginnen optellen. Die poll was gewoon een userpoll, dus ja results kunnen skewen, het geeft alleszins wel een indicatie.

Ik ga alvast deze discussie hier stoppen, ik respecteer je mening maar ik ga zeker nooit akkoord. Het heeft ook geen zin om te blijven herhalen. Het helpt deze thread niet verder.

Lyca wijzigde deze reactie 29-04-2019 22:02 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Lyca schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:57:
Die dunheid van dat toetsenbord zit er net in om die laptop zo compact mogelijk te maken, Apple is geobsedeerd met zulke zaken.
Dat bedoel ik met huiswerk doen: wat is een notebook voor iets en wat is daarom belangrijk om te hebben? Dan kom je uit op een computer die portable is en dat heeft gevolgen voor afmetingen en gewicht. Dit is dus zeker geen obsessie van Apple, dit is gewoon wat een notebook is en wat vrijwel iedereen van een notebook verwacht. Dat ding koop je om mee te slepen. Daarom zie je ditzelfde gedrag ook bij al die andere notebook fabrikanten.
Dat mes snijdt langs 2 kanten, ik hoop dat mensen durven hun hardware provider eens kritisch aan de tand te voelen en niet zomaar hoeven te slikken wat deze op de markt gooit. Apple heeft bij deze generatie duidelijk de esthetische kaart getrokken boven de functionele kaart: Lees de i9.
Dat hoop ik ook maar dan wel goed onderbouwd. Dat betekent dat je met die i9 dus niet alleen Apple kunt aanspreken. Dat dien je bij iedere notebook fabrikant te doen die deze cpu gebruikt en daarbij ook degene die het ding op de markt geeft gebracht (Intel dus). Daar zit het probleem: dat gebeurd niet, men blijft hangen bij Apple en daarmee pak je de bron van het probleem dus niet aan. Bovendien zijn het met name die content creators en co die fabrikanten het idee geven dat een i9 een goed idee is (absoluut niet dus).
Dat jij denkt dat alle tech websites/fora/content creators zich baseren op een 1 of 2 bronnen is redelijk dwaas. Je kan dit zeggen van een paar websites die aflezen van de andere, maar de vele Apple content creators op het grote Youtube zijn naar voor gekomen toen ook hun device faalde.
Dat is niet dwaas, dat is de keiharde realiteit en niet iets wat ik denk of uit mijn duim zuig (het is zelfs wetenschappelijk onderzocht). Dat jij denkt dat het niet zo is zegt vooral dat jij gevoelig bent voor nepberichten. Je moet het spoor van de berichtgeving gaan volgen. Wanneer je dat doet kom je in 9 van de 10 gevallen op welgeteld 1 bron uit. Dat is het grote probleem van het internet op het moment en daar doet tweakers.net ook aan mee. Dat zie je vaak in de reacties op de nieuwsartikelen hier terug komen (als direct commentaar of als +3 reacties die het artikel verbeteren). Ik ben dus zeker niet de enige die dit opmerkt. Berichten verifiëren is vandaag de dag van een nog veel groter belang dan 10 jaar geleden.
Ik weet niet waarom je wilt cherry picken, maar als er vuil in het mechanisme komt en dat vuil verhinderd dat het mechanisme kan bewegen naar beneden toe, kunnen we wel spreken van een gefaald mechanisme.
Ik cherrypick niet, dat doe jij gezien het feit dat vuil in het toetsenbord het enige is waar je het over hebt. Jammer want daarbij zie je de klachten over het feit dat het een clicky toetsenbord is over het heeft, mensen die claimen dat ze er bij warmte last van hebben (wat vuil uitsluit) en dat de aanslag zo luid was dat ze vooral aan een mechanisch toetsenbord moesten denken (reden voor een aantal mensen om de notebook terug te brengen; ze vonden het onwerkbaar in een kantoortuin) allemaal niet meer. Met name door punt 2 is het de vraag of het probleem zich wel in het mechanisme bevindt en niet in de switch zelf (datgene wat het contactje maakt waardoor de computer weet dat de toets is aangeslagen). Daarmee kun je weer een heel andere kant op: is het dan nog wel het toetsenbord dat het probleem is en niet de warmteontwikkeling dan wel de warmteafvoer?

Bovendien geldt voor ieder toetsenbord en zelfs typemachine dat vuil in het mechanisme kan komen en de werking kan verhinderen. Je toetsenbord uitschudden behoort niet voor niets tot de schoonmaakinstructies.
Als ik de keycap niet naar beneden kan duwen, kan ik het mechanisme niet gebruiken.
Dat maakt alleen niet meteen dat het mechanisme stuk is of faalt. Je moet het hier wat breder bekijken, het gaat namelijk niet alleen maar om dat mechanisme want er zijn meer onderdelen bij een toets.
Indien jij denkt dat het geen kwestie was van dunner te gaan is jouw goed recht, wel dan toch best bizar dat het keyboard volledig gelijmd is aan de top case. En je hele topcase wordt vervangen bij een keyboard probleem.
Dan ben je dus niet bekend met hoe een toetsenbord in elkaar steekt. Wat je hier beschrijft is namelijk niet een gevolg door dunheid maar een gevolg door comfort. Een toetsenbord die solide is tikt namelijk een stuk comfortabeler. Daarom worden op de duurdere toetsenborden zaken als de printplaat en switches op een harde plaat gemonteerd. De goedkope versie is direct op een stevige pcb, de duurdere versie is op een metalen plaat. Bij een notebook doen ze hetzelfde alleen monteren ze daar het toetsenbord omgekeerd tov een extern toetsenbord (de bovenkant gaat tegen de harde plaat ipv de onderkant).

Dat verschil merk je ook direct. De notebooks die nog zo'n los toetsenbord hebben die je bovenop monteert veert/flext/buigt erg veel waardoor je alle kanten op stuitert tijdens het tikken. Dat is vrij oncomfortabel. Bovendien maakt het zo ook meer geluid.

Nogmaals, je bekijkt het echt veel te simpel. Er zijn veel meer zaken die een rol spelen bij de keuzes die zijn gemaakt. Dunheid bungelt veelal onderaan de lijst en er zijn voorbeelden te over van andere fabrikanten die heel duidelijk laten zien dat je een notebook dunner kunt maken met hetzelfde toetsenbord als de vorige versie. De Dell XPS 2018 is daar een heel mooi voorbeeld van.
Dan zouden ze er nog een membraan tussen steken voor het geluid van het toetsenbord op te vangen, wel net toevallig op dezelfde plek van waar het vuil zou kunnen binnendringen.
Of je leest gewoon het iFixit artikel waar je naar linkt en bekijkt hun foto en video materiaal erover. Daaruit blijkt overduidelijk dat het membraan dusdanig is gemonteerd dat het op geen mogelijkheid kan voorkomen dat vuil binnendringt. Het zit namelijk op een paar hoekpunten vast met daartussen allemaal ruimte. Met name op cruciale punten is het helemaal open waardoor je alsnog een stukje vuil precies in je mechanisme krijgt a la een stok in een wiel.
Dat het membraan een beetje vuil tegenhoudt is een bijproduct. Dat membraan is er echt alleen maar voor geluidsreductie. Hoe hoog of laag je ook springt. Daarom is het ook nooit als oplossing aangekondigd en daarom wordt er met het 2018 ook exact dezelfde issues gemeld.
Het ging over 40% van de mensen die een probleem hadden met hun keyboard, deze mensen melden het probleem niet bij Apple omdat ze ofwel te ver wonen van een repair centrum of er niet om geven en een extern keyboard gebruiken. Dat is natuurlijk zeer dwaas van die mensen, maar skewed ook gewoon "officiele" resultaten, die trouwens niet getoond worden. Je kan alleen maar het aantal probleem cases op bepaalde fora's beginnen optellen. Die poll was gewoon een userpoll, dus ja results kunnen skewen, het geeft alleszins wel een indicatie.
Kort samengevat: het is zoals vrijwel ieder poll: vermakelijk maar verder waardeloos om er echt iets mee te kunnen. Niks mis mee maar het is wel handig om te weten hoe je data moet interpreteren en dat het lang niet altijd de waarheid is. Vaar niet blindelings op data, daarmee ga je de fout in.
Ik ga alvast deze discussie hier stoppen, ik respecteer je mening maar ik ga zeker nooit akkoord. Het heeft ook geen zin om te blijven herhalen. Het helpt deze thread niet verder.
Goed plan maar begin er in de toekomst dan niet weer over.

• TweakTweet
TweakTweet schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:08:

Vorige week maandag bij de Apple Store in Amsterdam geweest. Daar hebben ze de arrow-up-toets vervangen en het toetsenbord gereinigd. Als de toets het weer niet zou doen mocht ik terug komen en zeiden ze de top-case te vervangen.
Helaas na een paar uur merkte ik dat de arrow-up-toets weer slecht reageerde. Voor aanstaande maandag dus weer een afspraak staan bij de Apple Store, hopelijk vervangen ze meteen de top-case.

Weet iemand hoelang deze reparatie duurt? Vergeten te vragen vorige week maar kan je er op wachten, na een paar uur ophalen of duurt het meerdere dagen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09:27
Bij mij 3 dagen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:22

MazeWing

passionate & cynical

Nou lekker! Drop ik zojuist een bakje met olijven (incl. de olie) over het rechtergedeelte van het toetsenbord 8)7 |:(

Meteen laptop uitgezet en met een föhn (die flink wat koude lucht blaast) en een stofzuiger i.c.m. een shitload aan doekjes alles weer schoongekregen.

Alles lijkt gelukkig nog uitstekend te werken en alle toetsen functioneren en klinken zoals het hoort. Ik denk dat ik geluk heb dat olie wat dikker is en in die zin minder schadelijk dan water.

Buiten een glimmend toetsenbord heb ik nu wel een piep in m'n oren van de föhn en stofzuiger :-(

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | RTX 2080 | UWA (120Hz)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

Apache

amateur software devver

@ppl is nog steeds na 2 jaar dat ik het hier heb opgegeven fundamentalistisch het keyboard aan het verdedigen.

Gewicht, dikte is relevant bij notebooks, klopt, 2012 macbook had al een fijn gewicht, en dikte, EN een goed toetsenbord. Laten we wel even stellen dat het functionele van een notebook, namelijk een werkend keyboard niet onder dat type constraints mag leiden tot het punt waarop ze niet meer deftig functioneren.

Mijn topcase is in ieder geval vervangen, en van een hoop collega's ook, ik zit in een sector waarbij de macbook's frequent voorkomen, het aantal klachten over niet functionerende keys is hoog. Bijna iedereen werkt hierdoor op een extern keyboard tegenwoordig.

Apple heeft zich niet voor niets geëxcuseerd voor het toetsenbord.

Maar ok, flat earthers zijn ook een ding, dus op zich is het niet zo vreemd dat mensen hier apple in blijven verdedigen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gfhoihoi72
MazeWing schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:23:
Nou lekker! Drop ik zojuist een bakje met olijven (incl. de olie) over het rechtergedeelte van het toetsenbord 8)7 |:(

Meteen laptop uitgezet en met een föhn (die flink wat koude lucht blaast) en een stofzuiger i.c.m. een shitload aan doekjes alles weer schoongekregen.

Alles lijkt gelukkig nog uitstekend te werken en alle toetsen functioneren en klinken zoals het hoort. Ik denk dat ik geluk heb dat olie wat dikker is en in die zin minder schadelijk dan water.

Buiten een glimmend toetsenbord heb ik nu wel een piep in m'n oren van de föhn en stofzuiger :-(
Gelukkig geleid olie zo goed als geen stroom ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Apache schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:40:
@ppl is nog steeds na 2 jaar dat ik het hier heb opgegeven fundamentalistisch het keyboard aan het verdedigen.
Sja, ik kan er ook niks aan doen dat jullie Apple fanatiekelingen na al die jaren van fouten door Apple het idee blijven aanhangen dat ze de Messias zijn en ze nooit en te nimmer fouten kunnen maken want ja, super unicorn en Messias...
Apple heeft zich niet voor niets geëxcuseerd voor het toetsenbord.
Nee dat hebben ze niet. Net zo min als dat ze een oplossing hebben voor het probleem. Het enige wat ze aanbieden is gratis reparatie. Niks meer, niks minder. Apple lopen ophemelen is nergens voor nodig.
Maar ok, flat earthers zijn ook een ding, dus op zich is het niet zo vreemd dat mensen hier apple in blijven verdedigen.
Yup, daarom verbaasd mij je Apple-verafgoding ook niet.

Komaan zeg, het is een bedrijf dat computer hardware en software maakt en gerund wordt door mensen. Fouten zijn onvermijdelijk, wanneer dringt dat nou eens door? Apple is geen Messias of sekte die jij en al die andere Apple fanaten ervan maken.

Bovendien is er over dat toetsenbord nu geen discussie meer te houden, alle argumenten zijn al aan bod gekomen, je kunt het laten repareren en er zijn zat concurrerende producten waar je gebruik van kunt maken als je Apple echt zat bent. Waarom door blijven zeveren over dat toetsenbord? Iets met "broken record"...
gfhoihoi72 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:09:
Gelukkig geleid olie zo goed als geen stroom ;)
Dat is dan ook zo'n beetje het enige voordeel, voor de rest is het gewoon troep, eentje die je niet weg krijgt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HEY_DUDE
MazeWing schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:23:

Even je inboedelverzekering bellen. Dit soort ongelukjes worden vaak gedekt. Tevens even bij apple laten nakijken en schoonmaken. Ik had ook een klein ongelukje vlak na aanschaf. Inboedelverzekering zou vergoeden, maar apple had het gratis schoon gemaakt voor mij. Ik heb nog 1,5 jaar het toetsenbord probleemloos gebruikt, daarna kreeg ik net als anderen toetsen die dubbel aansloegen. Toen heeft apple alsnog de hele topcase vervangen zonder morren over een eerder ongelukje. Ben wel onder de indruk van de service van apple tot nog toe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TweakTweet
TweakTweet schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:58:
[...]

Vorige week maandag bij de Apple Store in Amsterdam geweest. Daar hebben ze de arrow-up-toets vervangen en het toetsenbord gereinigd. Als de toets het weer niet zou doen mocht ik terug komen en zeiden ze de top-case te vervangen.
Helaas na een paar uur merkte ik dat de arrow-up-toets weer slecht reageerde. Voor aanstaande maandag dus weer een afspraak staan bij de Apple Store, hopelijk vervangen ze meteen de top-case.

Weet iemand hoelang deze reparatie duurt? Vergeten te vragen vorige week maar kan je er op wachten, na een paar uur ophalen of duurt het meerdere dagen?
Vervelend dat het toetsenbord zo kwetsbaar is maar prima ervaring bij de Apple Store Amsterdam.
Gisteren (maandag) om 12:00 ingeleverd, zou zaterdag klaar zijn maar werd vanmiddag om 15:00 al gebeld dat hij al klaar was, meteen opgehaald.

Top case is vervangen. Weet iemand of het toetsenbord exact hetzelfde is als de eerste versie? Heb nu ik er op typ namelijk het idee dat het hetzelfde typt als op de nieuwere generatie MBP's met membraan ertussen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gfhoihoi72
TweakTweet schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:39:
[...]

Vervelend dat het toetsenbord zo kwetsbaar is maar prima ervaring bij de Apple Store Amsterdam.
Gisteren (maandag) om 12:00 ingeleverd, zou zaterdag klaar zijn maar werd vanmiddag om 15:00 al gebeld dat hij al klaar was, meteen opgehaald.

Top case is vervangen. Weet iemand of het toetsenbord exact hetzelfde is als de eerste versie? Heb nu ik er op typ namelijk het idee dat het hetzelfde typt als op de nieuwere generatie MBP's met membraan ertussen.
Nee, ze vervangen het gewoon met een 2017 model topcase.

• theblindman
Mijn 2016 15" MBP heeft al vanaf het begin last van spontane "klik" geluiden zo af en toe. Nu lijkt het erger te worden (maar zeker weten doe ik het niet).
Meer mensen die dit ervaren? Heeft het zin om hiervoor langs de Store te gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 08-12 19:46

Na een reboot ineens m'n interne speakers kwijt. Lekker dit 8)7

Iemand een idee?

Edit: Na een korte shutdown zijn zijn de speakers ineens weer terug.

Heisenbug wijzigde deze reactie 19-05-2019 01:47 (20%)

• knoknok
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 11:40

knoknok

n00b 4 life

Afgelopen vrijdag mijn Macbook ter reparatie aangeboden bij de Apple store te Brussel. Problemen met het toetsenbord..
Vroeg tijdens de intake aan medewerker, of voor deze series ook het beeldscherm repair programma van toepassing was i.v.m. coating (had wat kleine krasjes). Ook hiervoor werd een reparatie ticket aangemaakt en geheel gratis vervangen.

Dinsdag daarop werd ik gebeld dat alles klaar was en dat ze ook het logic-board hadden vervangen :? . In de winkel gevraagd waarom dat zo was. Monteur miste iets op het board (condensator ofzo) daarom was deze ook kosteloos vervangen.

Liep dus weer naar buiten met een nieuwe Mac O+ (op de backplate na)

TOP Service voor een Mac uit 2017!!

• Menesis
Vaak als ik mijn MBP in sleep heb zonder adapter, dan is hij na een nacht helemaal leeg. Heel vreemd en vervelend :(
Tips?
Settings:

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Menesis schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 18:58:
Vaak als ik mijn MBP in sleep heb zonder adapter, dan is hij na een nacht helemaal leeg. Heel vreemd en vervelend :(
Tips?
Settings:
[Afbeelding]
Kijken bij activiteitenweergave naar welk proces je accu opeet?

• Menesis
Hulliee schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:04:
[...]

Kijken bij activiteitenweergave naar welk proces je accu opeet?
Hmm ja, aan de andere kant zou je toch mogen verwachten dat bij sleep, de computer ook echt slaapt?

• Hulliee
  • Niet online
Menesis schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:13:
[...]
Hmm ja, aan de andere kant zou je toch mogen verwachten dat bij sleep, de computer ook echt slaapt?
Nee dat is bij MacOS niet het geval. Deze doet veel tijdens de slaap, bijv TimeMachine backup's kunnen aangezet zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dat mist wel enige nuance. Zo erg als je het hier neer zet is het in werkelijkheid niet. Er zijn diverse variaties in slaap (net als bij ons mensen). Wanneer de computer iets moet doen gaat hij in een lichtere slaapstand, doet z'n klusje en gaat vervolgens weer terug in diepe slaap. Dat systeem heeft een officiële benaming: Power Nap. Deze kun je in de System Prefs > Energy Saver uitschakelen (of ingeschakeld laten). Zoals je daar al kunt lezen in de beschrijving zijn er niet heel veel dingen die daar gebruik van maken.

Dit systeem trekt echter niet in een nacht je accu leeg. Dat is gewoon een op hol geslagen proces dat voorkomt dat het systeem überhaupt in een slaapstand gaat. Je kunt met de commandline tool "pmset" een log opvragen van de zogenaamde assertions. Daarmee kun je vaak zien wat er gaande is en wat je systeem weerhoudt van slapen. Nadeel: je hebt er wel technische kennis van zaken nodig om het te kunnen interpreteren.

• Hulliee
  • Niet online
In terminal, deze commando's:
pmset -g
pmset -g assertions

Bij mij dus TimeMachine backup & 1x Handoff

Hulliee wijzigde deze reactie 23-05-2019 23:31 (28%)

• GforceNL
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 08:31

GforceNL

Out of memory....

theblindman schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:09:
Mijn 2016 15" MBP heeft al vanaf het begin last van spontane "klik" geluiden zo af en toe. Nu lijkt het erger te worden (maar zeker weten doe ik het niet).
Ikzelf heb dit ook sinds een paar dagen, klonk een beetje als een tik op een plastic bakje.

Edit: check dit linkje, we zijn niet alleen:

https://discussions.apple.com/thread/7825434?page=53

GforceNL wijzigde deze reactie 25-05-2019 11:12 (10%)

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plitch
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 27-05 20:38
Is het nog de moeite om een Macbook pro van 2017 aan te kopen? Ik ben namelijk aan het twijfelen tussen een macbook air van 2018 tegenover een macbook pro van 2017. Op dit moment gebruik ik een laptop voor de alledaagse dingen. (surfen, series en films kijken, muziek) Af en toe speel ik ook nog football manager maar zwaardere games speel ik niet meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pepppie
  • Laatst online: 09-12 20:32
Plitch schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:13:
Is het nog de moeite om een Macbook pro van 2017 aan te kopen? Ik ben namelijk aan het twijfelen tussen een macbook air van 2018 tegenover een macbook pro van 2017. Op dit moment gebruik ik een laptop voor de alledaagse dingen. (surfen, series en films kijken, muziek) Af en toe speel ik ook nog football manager maar zwaardere games speel ik niet meer.
Ik zou voor de Air gaan! Fingerprint is top, T2 chip krijgt steeds meer functies, scherm is sinds de laatste macos update veel helderder en de Air 2018 komt in aanmerking voor een 4e generatie keyboard bij reparatie. De Pro 2017 krijgt gewoon weer een 2e/3e generatie keyboard.

Acties:
  • 0Henk 'm!
De T2 hoeft ook niet per definitie een voordeel te zijn. Zo heel veel meer doet ie niet tov de T1 en ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat die features worden uitgebreid. Als er feature uitbreiding komt dan is dat onderdeel van de T3.

Uiteraard is de performance van de Pro ook beter dan de Air maar dat zal voor @Plitch niet een merkbaar verschil opleveren. Wat wel een verschil kan opleveren zijn de 2 extra Thunderbolt 3 poorten die de Pro heeft. Kun je toch net even iets meer aansluiten. De Pro heeft ook een beter scherm dan de Air (betere kleurweergave e.d.).

Het verschil is dus niet bijster groot. Ik zou haast zeggen: kies degene die er het leukste uitziet.

• laptopdesk
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 12-06 13:10
Spam is natuurlijk niet de bedoeling.

Hoedje wijzigde deze reactie 29-05-2019 20:36 (183%)

• HEY_DUDE
Plitch schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:13:
Een air zou dit prima moeten kunnen. De PRO heeft toch een tweetal design problemen waar je later last van kan krijgen (toetsenbord & bendgate). Apple lost dit wel kostenloos op, maar liever heb je het niet. Voor jouw gebruik zou ik ook voor de air gaan.

• Hulliee
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:47:
[...]

Een air zou dit prima moeten kunnen. De PRO heeft toch een tweetal design problemen waar je later last van kan krijgen (toetsenbord & bendgate). Apple lost dit wel kostenloos op, maar liever heb je het niet. Voor jouw gebruik zou ik ook voor de air gaan.
MacBook Pro, bendgate?? Wat is er gebeurd?
Of ben je in war met de iPad Pro die 0,1 mm af kon wijken?

Toetsenbord werkt hier overigens prima. Net als velen dat hebben. Ja hij is gevoelig voor vuil maar niet elke Macbook Pro gaat stuk en zo stel je het nu wel een beetje.

• HEY_DUDE
Flexgate Ik heb zowel een nieuwe topcase voor de toetsenbord issues als een nieuw scherm voor flexgate. Miss gebiased maar dit is ook een plek om je eigen ervaringen tee delen.

HEY_DUDE wijzigde deze reactie 30-05-2019 00:07 (57%)

Als we dan toch die kant op gaan...koop geen van beiden want er zit een Intel processor in. Daar stond afgelopen tijd ook een bericht over op de frontpage...iets met security issues en een fix die de performance drastisch omlaag schroeft...

Dat zijn toch heel wat ernstigere problemen dan een flex kabeltje dat stuk gaat. Zo'n kabeltje kun je fiksen, daarna is er niks aan de hand. Data die uitlekt door een CPU lek is niet te fiksen en moet je ook nog eens melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Kan je ook nog eens een dikke boete opleveren (naast gezichtsverlies).

• HEY_DUDE
ppl schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 00:07:
Zo'n kabeltje kun je fiksen, daarna is er niks aan de hand.
Nee je hebt een heel nieuw beeldscherm nodig.
Dat zeg ik: zo'n kabeltje kun je fiksen. In het Nederlands is dat een iets andere manier van zeggen dat het zogenoemde flexgate probleem te repareren valt. Dit in tegenstelling tot gelekte data. De geest kun je namelijk niet meer in de fles stoppen (zie het Streisand effect).

Het gaat hier dus niet om hoe het gerepareerd wordt ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• epo
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01:23
Zijn er meer die last hebben van gele plekken op het scherm?
Recentelijk begon het helemaal onderin het scherm bij mij, maar nu ook aan de zijkanten.

Dit schijnt te komen door te lang een te hoge temperatuur van het scherm.. Ik gebruik mijn scherm met een extern USB-C scherm en laat daardoor mijn laptop gesloten.

Hier een site waar ook andere hierover klagen : https://gregsamborski.com...-spots-15-2017-touch-bar/

Ik ga binnenkort wel een afspraak maken bij Apple, de laptop is wel al uit garantie dus ben benieuwd.

• firedancer-88
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19-11 13:32
theblindman schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:09:
Mijn 2017 MPB heeft hier ook last van. Eerst dacht ik dat het uit de speakers kwam, maar ik hoor het ook als ik muziek luister via mijn (bluetooth) koptelefoon. En de "klik" is zo luid dat ik het door het geluid van mijn koptelefoon hoor! Zoals in het eerder gelinkte artikel ook al werd gesuggereerd heeft het denk ik te maken met uitzetten van onderdelen door warmte waardoor door de werking het klik geluid te horen is.

Ik hoor het dan ook meestal in het eerste uur van gebruik. Bijv. gedurende een hele werkdag is het zelden te horen.

• Canaria
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Canaria

4313-3581-4704

Sinds een tijdje geeft mijn 13" MacBook Pro (2017, zonder Touch Bar, Core i5 2,3GHz, 16GB RAM, 512GB ssd) de melding "Service Battery" met een uitroepteken erachter.
Volgens coconutBattery is de cycle count 174 en de capacity 64,6%. Ik heb de MacBook Pro sinds juni 2017 dus iets meer dan twee jaar en herken deze slijtage helemaal niet van eerdere MacBook Pro's.

Hij ligt thuis meestal aangesloten aan een usb-c-dock (CalDigit). Op werk bij klanten gebruik ik hem vaak bewust zonder aangesloten voeding, om de batterij 'in beweging' te houden. Hoewel het mij niet boeit of de batterij het een uur of een hele dag zou kunnen volhouden, vind ik de achteruitgang wel heel fors.

Zou een vervanging van de batterij bij Apple Shop dit helemaal oplossen of kan de oorzaak ook in de hardware van de MacBook Pro liggen? Ik heb er weinig zin in om kosten te maken voor een nieuwe batterij en vooral de MacBook Pro tijdelijk te moeten missen als die nieuwe batterij ook zo snel slijt. In dat geval laat ik de huidige batterij liever zitten, want ik heb er geen last van. Tegen de tijd dat hij echt op is kan ik hem alsnog laten vervangen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• bat266
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09-12 16:20
Canaria schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 01:45:
Sinds een tijdje geeft mijn 13" MacBook Pro (2017, zonder Touch Bar, Core i5 2,3GHz, 16GB RAM, 512GB ssd) de melding "Service Battery" met een uitroepteken erachter.
Volgens coconutBattery is de cycle count 174 en de capacity 64,6%. Ik heb de MacBook Pro sinds juni 2017 dus iets meer dan twee jaar en herken deze slijtage helemaal niet van eerdere MacBook Pro's.

Hij ligt thuis meestal aangesloten aan een usb-c-dock (CalDigit). Op werk bij klanten gebruik ik hem vaak bewust zonder aangesloten voeding, om de batterij 'in beweging' te houden. Hoewel het mij niet boeit of de batterij het een uur of een hele dag zou kunnen volhouden, vind ik de achteruitgang wel heel fors.

Zou een vervanging van de batterij bij Apple Shop dit helemaal oplossen of kan de oorzaak ook in de hardware van de MacBook Pro liggen? Ik heb er weinig zin in om kosten te maken voor een nieuwe batterij en vooral de MacBook Pro tijdelijk te moeten missen als die nieuwe batterij ook zo snel slijt. In dat geval laat ik de huidige batterij liever zitten, want ik heb er geen last van. Tegen de tijd dat hij echt op is kan ik hem alsnog laten vervangen.
Check even of die in t repair program valt er was een bekend probleem met batterijen: https://support.apple.com...okpro-battery-replacement

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

• Canaria
  • Nu online

Canaria

4313-3581-4704

bat266 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 08:58:
[...]

Check even of die in t repair program valt er was een bekend probleem met batterijen: https://support.apple.com...okpro-battery-replacement
Thanks maar helaas valt die van mij daar niet onder.

Canaria schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 01:45:

Ik zou even langsgaan bij Microfix (Apple Service Provider), preferably de vestingen in Amsterdam (West of Zuidoost). Gewoon aangeven dat je toetsenbord het bekende euvel ervaart met de toetsen waar een vervangingsprogramma voor loopt (link: https://support.apple.com...ogram-for-mac-notebooks). Hiervoor hoef je niet te wijzen naar een 'specifieke toets'. Aangeven dat toetsen regelmatig blijven hangen is voldoende. Er is immers een kosteloos repair programma waardoor MicroFix het makkelijk kan claimen.

Ze zullen moeiteloos (en kosteloos) overgaan tot het vervangen van de topcase onder dit programma. Je zal ook gelijk een splinternieuwe accu ontvangen met 0 laadcycli en accugezondheid 100%. Zelden zie ik een accu die zo slecht is met 174 laadcycli, maar dit is gewoon pech!

Een nieuwe topcase zal je issue permanent verhelpen. Dit is verder niet gerelateerd aan je moederbord o.i.d..
Gewoon 'bad luck'.

Succes!

Idutchman wijzigde deze reactie 05-08-2019 15:22 (5%)

• Volkan1984
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12:42
Idutchman schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:21:
[...]

Ik zou even langsgaan bij Microfix (Apple Service Provider), preferably de vestingen in Amsterdam (West of Zuidoost). Gewoon aangeven dat je toetsenbord het bekende euvel ervaart met de toetsen waar een vervangingsprogramma voor loopt (link: https://support.apple.com...ogram-for-mac-notebooks). Hiervoor hoef je niet te wijzen naar een 'specifieke toets'. Aangeven dat toetsen regelmatig blijven hangen is voldoende. Er is immers een kosteloos repair programma waardoor MicroFix het makkelijk kan claimen.

Ze zullen moeiteloos (en kosteloos) overgaan tot het vervangen van de topcase onder dit programma. Je zal ook gelijk een splinternieuwe accu ontvangen met 0 laadcycli en accugezondheid 100%. Zelden zie ik een accu die zo slecht is met 174 laadcycli, maar dit is gewoon pech!

Een nieuwe topcase zal je issue permanent verhelpen. Dit is verder niet gerelateerd aan je moederbord o.i.d..
Gewoon 'bad luck'.

Succes!
Waarom niet gewoon aangeven dat je accu niet goed meer werkt?
Volkan1984 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:09:
[...]

Waarom niet gewoon aangeven dat je accu niet goed meer werkt?
De MacBook Pro is langer dan 2 jaar geleden aangeschaft en zodanig buiten garantie. Als je het op de accu zou gooien, loop je risico dat ze een betaalde repair willen uitvoeren.

• Volkan1984
Idutchman schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:24:
[...]

De MacBook Pro is langer dan 2 jaar geleden aangeschaft en zodanig buiten garantie. Als je het op de accu zou gooien, loop je risico dat ze een betaalde repair willen uitvoeren.
Dus dan raad je maar aan dat iemand moet liegen? Aparte manier van denken. Zou je het fijn vinden dat iemand die bij jou een computer koopt, zoiets bij jou doet?

Volkan1984 wijzigde deze reactie 06-08-2019 21:09 (10%)

• Mrkend54l
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 11-11 09:59
Volkan1984 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:09:
[...]

Dus dan raad je maar aan dat iemand moet liegen? Aparte manier van denken. Zou je het fijn vinden dat iemand die bij jou een computer koopt, zoiets bij jou doet?
De repair is op kosten voor apple. Dus het zal de hersteler geen zier uitmaken. Zolang zij maar hun betaling van Apple krijgen.

Natuurlijk als men erachter komt dat er niks met de toetsen is dan is het wel een andere zaak. Het zou mij dus verwonderen dat de hersteler zonder veel boe of ba over zal gaan tot herstellen. Maar misschien is Apple dermate laks dat enkel een serienummer en de melding dat het toetsenbord faalt voldoende.

• HEY_DUDE
Als je je laptop bij Apple zelf hebt gekocht zou ik een afspraak maken in de Apple store. Mogelijk zijn ze wel coulant.
Volkan1984 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:09:
[...]

Het heeft niks te maken met 'liegen'. De 2017 modellen hebben eenmaal recht op een vervangen topcase onder het keyboard repair programma. En veel 2016-2017 modellen krijgen te maken met een vastzittend toetsje somewhere in their life. Al is het maar voor 1 dag dat zo'n toets hapert. Een nieuwe topcase is totaal niet gek. Het is immers een erkend probleem.

Omdat er een repair programma voor is én het serienummer in aanmerking komt, kan er simpelweg een nieuwe topcase besteld worden (met daarbij nieuwe accu). Je vermijdt hiermee simpelweg de discussie van het feit dat er een probleem is wat buiten garantie valt en wat anderzijds toch wel opgelost kan worden (zij het met een andere ingang). . Een accu hoort immers niet zo'n mega slechte gezondheid te hebben met 174 cycli, dus hoe dan ook staat de gebruiker in z'n recht in dit geval.Vind het niet meer dan fair.

En om even in te haken van 'computer bij mij kopen', een klant kan altijd aanspraak maken op het toetsenbordprogramma indien diegene dat wilt. Wij lossen dat altijd netjes via de Apple Service Provider op.
Mrkend54l schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:30:
[...]

De repair is op kosten voor apple. Dus het zal de hersteler geen zier uitmaken. Zolang zij maar hun betaling van Apple krijgen.

Natuurlijk als men erachter komt dat er niks met de toetsen is dan is het wel een andere zaak. Het zou mij dus verwonderen dat de hersteler zonder veel boe of ba over zal gaan tot herstellen. Maar misschien is Apple dermate laks dat enkel een serienummer en de melding dat het toetsenbord faalt voldoende.
Exact dit is het geval. Een derde partij (Apple Service Provider) kan simpelweg aanspraak maken op het keyboard repair programma middles enkel het serienummer. Een klacht zoals 'keyboard issues' is voldoende.

het is vaak een 'intermittent' issue waarbij bepaalde toetsen soms haperen/hangen en dan wel weer werken. Geen touw aan vast te knopen.

Grote kans dat de vraagsteller en bezitter van deze 2017 MBP ook last heeft van dit probleem in grote of kleine mate, maar dat niet eens weet.
HEY_DUDE schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:53:
Als je je laptop bij Apple zelf hebt gekocht zou ik een afspraak maken in de Apple store. Mogelijk zijn ze wel coulant.
Je hebt een betere kans bij derden zoals een Apple Service Provider zoals MicroFix of Card Services. Die kunnen simpelweg - middels serienummer - aanspraak maken op een bepaald repair programma en zelf bepalen of het wel of niet gegrond is. Bij de Apple Store heb je wel een grotere kans dat men daar anders over denkt (je bent immers bij de fabrikant die voor de kosten moet opdraaien).

• Volkan1984
Idutchman schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:17:
[...]

Het heeft niks te maken met 'liegen'. De 2017 modellen hebben eenmaal recht op een vervangen topcase onder het keyboard repair programma. En veel 2016-2017 modellen krijgen te maken met een vastzittend toetsje somewhere in their life. Al is het maar voor 1 dag dat zo'n toets hapert. Een nieuwe topcase is totaal niet gek. Het is immers een erkend probleem.

Omdat er een repair programma voor is én het serienummer in aanmerking komt, kan er simpelweg een nieuwe topcase besteld worden (met daarbij nieuwe accu). Je vermijdt hiermee simpelweg de discussie van het feit dat er een probleem is wat buiten garantie valt en wat anderzijds toch wel opgelost kan worden (zij het met een andere ingang). . Een accu hoort immers niet zo'n mega slechte gezondheid te hebben met 174 cycli, dus hoe dan ook staat de gebruiker in z'n recht in dit geval.Vind het niet meer dan fair.

En om even in te haken van 'computer bij mij kopen', een klant kan altijd aanspraak maken op het toetsenbordprogramma indien diegene dat wilt. Wij lossen dat altijd netjes via de Apple Service Provider op.
Jij vindt het niet meer dan fair. “Vermijden van een discussie” etc. Je kunt het zo verpakken als je wil maar het is niet een eerlijke manier van doen.

En ik kan me niet voorstellen dat een batterij met zo weinig cycli niet alsnog onder garantie zal vallen. Het zou niet zo snel mogen gaan. Ik zou het gewoon eerlijk doen.
Prima natuurlijk, het is enkel mijn advies.
Idutchman schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:24:
Als je ze vertelt dat het probleem het keyboard is dan gaan ze niet naar de accu kijken want een accu is geen keyboard. Is er niks met het keyboard dan is dat de conclusie van het onderzoek en gaat de laptop linea recta retour. Er wordt niet altijd klakkeloos gedaan wat de klant aangeeft.
Idutchman schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:17:
Omdat er een repair programma voor is én het serienummer in aanmerking komt, kan er simpelweg een nieuwe topcase besteld worden (met daarbij nieuwe accu).
Op aanname dat dit ook daadwerkelijk kan en de reparateur dat ook werkelijk zo doet en dan ook daadwerkelijk zo die topcase overzet. Aannames bieden nooit garanties (zeker niet als een toko als iFixit in de teardowns al aangeeft dat het "impractical" is ipv "impossible").
Een accu hoort immers niet zo'n mega slechte gezondheid te hebben met 174 cycli, dus hoe dan ook staat de gebruiker in z'n recht in dit geval.
Apple hanteert daar specs voor. Als zij zeggen dat die 174 cycli een slechte gezondheid betekent dan is dat zo. Dan heb je wettelijk ook geen poot om op te staan. Het apparaat doet immers wat de fabrikant zegt dat het zou moeten doen.

Wil je dat het probleem met accuduur gefikst wordt zul je moeten vertellen dat je accuduur shit is. Dan kijken ze naar allerlei zaken die daarmee te maken kunnen hebben dus niet alleen maar naar de accu. Dat is alleen maar goed want er kunnen meer dingen zijn die voor een slechte accuduur kunnen zorgen. Met jouw advies loop je dus ook nog eens het risico dat wanneer ze de gehele topcase als unit vervangen (incl. fan(s) en accu) dit het probleem niet oplost (of maar tijdelijk).

Feit blijft dat Apple het reparatieprogramma gratis aanbiedt en je er altijd gebruik van kunt maken als je er voor in aanmerking komt. Je maakt er dus niet echt misbruik van. In dit geval kun je het proberen maar wees voorbereid op een koude kermis.

• Canaria
  • Nu online

Canaria

4313-3581-4704

Bedankt voor het meedenken! Ik heb geen problemen met het keyboard, daar moet ik dan wel bij vertellen dat ik meestal een extern toetsenbord gebruik. Zal er in ieder geval eens op letten want het is inderdaad wel een makkelijke manier om een nieuwe accu te krijgen. Ik heb de MacBook Pro online bij Apple gekocht, vooral vanwege de garantie via Apple Store want daar heb ik goede ervaringen mee.

Wat @ppl schrijft, over een mogelijke andere oorzaak, sluit ik zeker niet uit. Ik heb bijvoorbeeld al een paar keer gemerkt, nu toevallig weer, dat de accu vanaf 100% leegloopt tijdens gebruik, terwijl hij aangesloten is aan de CalDigit dock (60 Watt). Ik doe dan geen zware dingen en even later staat hij meestal weer op 100% maar het is ook weleens voorgekomen dat hij ongemerkt onder de 10% was geraakt. Als ik aan het werk ben let ik niet continu op het percentage.

Als ik bij een Apple Store ben geweest laat ik hier de uitkomst wel weten.

• Canaria
  • Nu online

Canaria

4313-3581-4704

Even een follow-up: ik heb (vanwege andere redenen) een clean install uitgevoerd op de MBP, dus met een complete format van de ssd. De batterijcapaciteit was de laatste week nog verder gedaald tot minder dan 60%.

Sinds de verse installatie van Mojave is de batterijstatus weer "Good" en de capaciteit terug op 67%. Het is te vroeg om te bepalen of er echt iets is veranderd, maar het lijkt er niet slechter op geworden. Even in de gaten houden ...

• Phrenic
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 09-12 14:44
Vervelend Canaria zo net buiten de garantie. Ik zou toch even een Apple store binnen lopen en mede wijzen op het batterij vervangingsprogramma, ondanks dat die aangeeft dat je serienr. er niet tussen zit.

Hier minder dan 90 laadycli en een capaciteit van max 70% nu en de Macbook Pro valt meestal uit bij 40 tot 50% bij gebuik op de batterij. Batterij status is nog goed. Bij het zien dat er een speciaal vervangingsprogramma voor de 2017 13" zonder touchbar was, dacht ik dat die er wel tussen zou zitten. Dat is alleen niet het geval. Die van mij is 1,5 jaar oud echter ben ik nog wel een tijdje in het buitenland in de middle of nowhere en weet ik nog niet of ik op tijd terug ben in NL om garantie te claimen.

Overigens hadden mijn vorige Macbook Pro en mijn Macbook Air beide opgezwollen batterijen na een paar jaar. Gelukkig (nog) geen toetsenbord problemen :D

Hang loose and let the funk ride...

• rominick
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 08:00
Moet je voor een reparatieprogramma van apple een defect apparaat hebben? Ik heb hier een 15" uit 2016 waar volgens mij nog het oude keyboard inzit. Als het nog goed werkt (weet ik voor hoelang), kom ik dan ook in aanmerking voor een vervanging? Tevens werkt mijn Touch ID niet, kan geen vingers registreren. Voor de rest werkt de laptop als nieuw.

• MysticX
  • Registratie: november 2013
  • Niet online
rominick schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:35:
Moet je voor een reparatieprogramma van apple een defect apparaat hebben? Ik heb hier een 15" uit 2016 waar volgens mij nog het oude keyboard inzit. Als het nog goed werkt (weet ik voor hoelang), kom ik dan ook in aanmerking voor een vervanging? Tevens werkt mijn Touch ID niet, kan geen vingers registreren. Voor de rest werkt de laptop als nieuw.
Ze gaan hem eerst testen, maar als je gewoon aangeeft dat soms een toets niet werkt, dan zullen zij wel overgaan tot vervanging, om het zekere voor het onzekere te nemen. Uiteraard kan je ook een medewerker treffen die je weer weg stuurt, dus je moet ook wel geluk hebben.

Overigens is het wel zo dat de vervanging niet het probleem oplost, dus wellicht heb jij een toetsenbord die het gewoon uitstekend blijft doen. Ga je hem laten vervangen, kan het net zo zijn dat de problemen dan bij je gaan beginnen.

MysticX wijzigde deze reactie 15-11-2019 16:26 (13%)

• rominick
MysticX schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:24:
[...]

Ze gaan hem eerst testen, maar als je gewoon aangeeft dat soms een toets niet werkt, dan zullen zij wel overgaan tot vervanging, om het zekere voor het onzekere te nemen. Uiteraard kan je ook een medewerker treffen die je weer weg stuurt, dus je moet ook wel geluk hebben.

Overigens is het wel zo dat de vervanging niet het probleem oplost, dus wellicht heb jij een toetsenbord die het gewoon uitstekend blijft doen. Ga je hem laten vervangen, kan het net zo zijn dat de problemen dan bij je gaan beginnen.
Oké helder, zou mogelijk bij vervanging mijn touch id het weer kunnen doen? Kan hem nu niet gebruiken en hoopte dan dat bij vervanging van het keyboard ook de Touch ID vervangen wordt. Want heb nu een praktisch nieuw 2016 model waar touch id het niet van werkt. Volgens mij was dat programma 4 jaar na aanschaf beschikbaar.

• MysticX
  • Niet online
rominick schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:12:
[...]

Oké helder, zou mogelijk bij vervanging mijn touch id het weer kunnen doen? Kan hem nu niet gebruiken en hoopte dan dat bij vervanging van het keyboard ook de Touch ID vervangen wordt. Want heb nu een praktisch nieuw 2016 model waar touch id het niet van werkt. Volgens mij was dat programma 4 jaar na aanschaf beschikbaar.
Touch ID zou het daarna wel moeten doen ja.

• rominick
MysticX schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:46:
[...]

Touch ID zou het daarna wel moeten doen ja.
Dan ga ik morgen proberen bij amac om te kijken of ze mn toetsenbord kunnen vervangen. Want dit is de eerste generatie keyboard en heb liever een werkende touch id.

• MysticX
  • Niet online
rominick schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:59:
[...]

Dan ga ik morgen proberen bij amac om te kijken of ze mn toetsenbord kunnen vervangen. Want dit is de eerste generatie keyboard en heb liever een werkende touch id.
Ah ik advies je liever om naar een Apple Store of naar een service provider zoals Microfix of Card Services te gaan. Ik denk zelf dat de Amac best moeilijk gaat doen als het toetsenbord gewoon werkt, maar je kan het natuurlijk altijd even proberen. :)

• rominick
MysticX schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:13:
[...]

Ah ik advies je liever om naar een Apple Store of naar een service provider zoals Microfix of Card Services te gaan. Ik denk zelf dat de Amac best moeilijk gaat doen als het toetsenbord gewoon werkt, maar je kan het natuurlijk altijd even proberen. :)
Woon zelf in Hellevoetsluis, weet niet of zoiets in de buurt is. Ga het vragen of het mogelijk is, bedankt.

Edit: vandaag bij Spijkenisse amac langsgeweest en deden niet moeilijk erover, alleen ze hadden over een 4.5 week wachttijd plus verzendtijd.

rominick wijzigde deze reactie 16-11-2019 20:44 (12%)

• SirWInsalot
  • Laatst online: 07-12 19:03
..

SirWInsalot wijzigde deze reactie 26-11-2019 01:35 (132%)

Pagina: 1 ... 51 52 53 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Samsung

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True