Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
cedrix5 schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:10:
...

Als je gebruik maakt van het toetsenbord programma krijg je gelijk nieuwe batterij....
In hoeverre moet je dan een reproduceerbaar toetsenprobleem hebben? Ik heb heel soms (oplosbare) problemen gehad met een tweetal toetsen, al een tijd niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
begintmeta schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:23:
[...]

In hoeverre moet je dan een reproduceerbaar toetsenprobleem hebben? Ik heb heel soms (oplosbare) problemen gehad met een tweetal toetsen, al een tijd niet meer...
Als het probleem zich voor doet, gewoon naar een service punt gaan of Apple Store. Je kan gewoon aangeven dat je hem vaker schoongemaakt hebt, maar het probleem zich nog blijft voordoen. Dan wordt het topcase gewoon vervangen, incl batterij.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-07 18:08
Ik had een filmpje gemaakt dat de knop bleef hangen. Dan schoongemaakt, geen probleem meer te detecteren. Naar apple auth repair centre, daar wisten ze meteen waar het over ging en had mijn filmpje niet eens nodig. Dus afhankelijk van waar je terecht komt zijn ze heel coulant. Is ook belachelijk natuurlijk dat ze een 'state of the art' nieuw toetsenbord stoppen in een van de meest high-end laptops op de markt, waarna het niet betrouwbaar blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AchtungYall
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-07 12:12
Ik kan een vervanging van het toetsenbord aanraden als je aan het einde van je garantie zit. (3 jaar dacht ik voor dit probleem?)

Nieuwe topcase is altijd lekker, lost toetsenbord problemen op als je die hebt en de nieuwe batterij is ook fijn. Ik was hem een dag of 7 kwijt, prima geregeld allemaal. Laptop was binnen 12 van mijn huis in het reparatie centrum in Polen.

[ Voor 20% gewijzigd door AchtungYall op 10-11-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

AchtungYall schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:13:
Ik kan een vervanging van het toetsenbord aanraden als je aan het einde van je garantie zit. (3 jaar dacht ik voor dit probleem?)

Nieuwe topcase is altijd lekker, lost toetsenbord problemen op als je die hebt en de nieuwe batterij is ook fijn. Ik was hem een dag of 7 kwijt, prima geregeld allemaal. Laptop was binnen 12 van mijn huis in het reparatie centrum in Polen.
Fijn om te horen dat het nog gerepareerd kan worden op dit moment. Vandaag de RMA aangemaakt (verlengd garantie programma) en morgen wordt de 2016 15” op gehaald. Hopelijk duurt het ook ongeveer een weekje en kan ik na de feestdagen rustig verder werken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AchtungYall
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-07 12:12
Pat-Juh schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:06:
[...]

Fijn om te horen dat het nog gerepareerd kan worden op dit moment. Vandaag de RMA aangemaakt (verlengd garantie programma) en morgen wordt de 2016 15” op gehaald. Hopelijk duurt het ook ongeveer een weekje en kan ik na de feestdagen rustig verder werken :).
Denk dat de shipping nu wat langer duurt door alle drukte en feestdagen, maar ging allemaal heel snel en soepel hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

AchtungYall schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:44:
[...]

Denk dat de shipping nu wat langer duurt door alle drukte en feestdagen, maar ging allemaal heel snel en soepel hier :)
Maandag komt de MacBook aan dus verwacht in de loop van die week meer te horen over hoe en wat. We zien het wel... Tot dan kan ik op mn knutsel Zotac NUC wat mailen, administratie en media kijken...(veel meer zit er niet in met een 4C Celeron haha). Gelukkig altijd nog een Macbook van vriendinlief als het echt nodig is :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:19
Mijn MacBook Pro 2017 13" non-touch bar (i5/8/256) verliest in slaapstand (dichtgeklapt) enkele % aan accu per uur. Gisterenavond dichtgeklapt op 90% (22u00) en vandaag open ik op 54% (12u00). Ik had specifiek alle applicaties gestopt, power nap staat uitgeschakeld. In activity monitor is er niets te zien dat accu slurpt.

Is dit misschien een typisch probleem voor deze generatie Macbooks? Ik zoek al sinds MacOS Catalina naar een oplossing, de update naar BigSur heeft dus ook niet geholpen.

Accu heeft trouwens 126 cycles en 90% gezondheidsstatus (2.2 jaar oud). Ik blijf het vreemd vinden dat onze oude MacBook Air van 2013 rustig een week dichtgeklapt kan zijn en dan nog gewoon opstart met een halve accu :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Darks schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:30:
Ik zoek al sinds MacOS Catalina naar een oplossing, de update naar BigSur heeft dus ook niet geholpen.
Zijn je updates altijd schone installaties geweest of update over update?

Heb je naast Powernap ook wel eens Wifi, Bluetooth en Locatie helemaal uitgezet?

Beste wat ik je zou adviseren is om een schone installatie er op te zetten (uiteraard nadat je een backup hebt gemaakt) en dan eens kijken of het probleem nog steeds voor doet zonder dat je nog eigen applicaties e.d. hebt geïnstalleerd.

Dus een dagje of 2 gewoon een lege laptop om te meten en daarna 1 voor 1 programma's vers installeren om te kijken waar het hem in zit.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:19
Greatsword schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:37:
[...]

Zijn je updates altijd schone installaties geweest of update over update?

Heb je naast Powernap ook wel eens Wifi, Bluetooth en Locatie helemaal uitgezet?

Beste wat ik je zou adviseren is om een schone installatie er op te zetten (uiteraard nadat je een backup hebt gemaakt) en dan eens kijken of het probleem nog steeds voor doet zonder dat je nog eigen applicaties e.d. hebt geïnstalleerd.

Dus een dagje of 2 gewoon een lege laptop om te meten en daarna 1 voor 1 programma's vers installeren om te kijken waar het hem in zit.
Altijd gewoon over elkaar geüpdatet. Misschien een goed idee om eens volledig clean te beginnen, quasi alles zit toch in iCloud en mijn vaste Mac dus veel back-up werk is er niet. Ik zal het resultaat posten. :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Let op dat je na een schone installatie de Mac ook nog even een paar uur geeft om alles op de achtergrond te laten laden en indexeren, vooral als hij alles opnieuw aan het downloaden is vanuit iCloud kan dit veel resources vreten, dus hou daar even rekening mee voordat je gaat testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Vanmiddag heb ik de Macbook terug ontvangen, ze hebben een nieuwe topcase met nieuw toetsenbord en een nieuwe accu geleverd. De toetsen voelen anders aan dan bij mijn vorige topcase. Kan dit een andere revisie zijn? Die met dat extra rubbertje tussen de toetsen of is het gewoon nieuwigheid ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Pat-Juh schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:33:
Vanmiddag heb ik de Macbook terug ontvangen, ze hebben een nieuwe topcase met nieuw toetsenbord en een nieuwe accu geleverd. De toetsen voelen anders aan dan bij mijn vorige topcase. Kan dit een andere revisie zijn? Die met dat extra rubbertje tussen de toetsen of is het gewoon nieuwigheid ;)?
Doe jezelf een plezier, verkoop hem en haal een 2020 model of M1.

Toetsenbord problemen kunnen terug blijven komen bij deze modellen. Pas in 2020 zijn ze overgestapt op de nieuwere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Laatst online: 18-07 16:40

henri8096

BIM is not a software!

Helaas mijn 13" MBPtb 2016 heeft nu uiteindelijk ook last van het toetsenbord.
Gelijk aangemeld bij een repair center voor topcase vervanging en kan vanmiddag al terecht.
Iemand enig idee hoe lang ze hier mee bezig zijn?
En zit er dan gelijk een compleet nieuwe batterij in of is dat dan een refurbished/gebruikte batterij?

[ Voor 4% gewijzigd door henri8096 op 13-01-2021 10:18 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

henri8096 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:18:
Helaas mijn 13" MBPtb 2016 heeft nu uiteindelijk ook last van het toetsenbord.
Gelijk aangemeld bij een repair center voor topcase vervanging en kan vanmiddag al terecht.
Iemand enig idee hoe lang ze hier mee bezig zijn?
En zit er dan gelijk een compleet nieuwe batterij in of is dat dan een refurbished/gebruikte batterij?
Afhankelijk van de drukte uiteraard kan een weekje duren als ze materiaal moeten bestellen.

Je krijgt dan een hele nieuwe topcase, dus scherm, toetsenbord en nieuwe accu.

Het ideale moment dus om hem hierna te verkopen, want ik neem aan dat je geen zin hebt om dit meerdere malen te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 21:10
Greatsword schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Afhankelijk van de drukte uiteraard kan een weekje duren als ze materiaal moeten bestellen.

Je krijgt dan een hele nieuwe topcase, dus scherm, toetsenbord en nieuwe accu.

Het ideale moment dus om hem hierna te verkopen, want ik neem aan dat je geen zin hebt om dit meerdere malen te doen.
Scherm wordt natuurlijk niet perse vervangen. De topcase is behuizing welke toetsenbord, trackpads, speakers en accu omvat. Dit wordt vervangen.

Uiteraard moet deze 2016 MBP wel <4 jaar zijn. Dus als de Mac van vóór 13 Januari 2017 (oorspronkelijke aankoopdatum) is, dan kan het helaas niet meer gedaan worden.

Echter kan dit makkelijk op mysupport.apple.com gezien wordt als je dan op je Mac klikt. Zie je de datum staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Greatsword schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:55:
[...]

Doe jezelf een plezier, verkoop hem en haal een 2020 model of M1.

Toetsenbord problemen kunnen terug blijven komen bij deze modellen. Pas in 2020 zijn ze overgestapt op de nieuwere versies.
Helaas is 13" te klein voor mijn gebruik (en wensen). Ik wacht nog even af op de 16" M1x/M2 oid. Zal niet super lang meer duren hoop ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri8096
  • Laatst online: 18-07 16:40

henri8096

BIM is not a software!

Idutchman schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Scherm wordt natuurlijk niet perse vervangen. De topcase is behuizing welke toetsenbord, trackpads, speakers en accu omvat. Dit wordt vervangen.

Uiteraard moet deze 2016 MBP wel <4 jaar zijn. Dus als de Mac van vóór 13 Januari 2017 (oorspronkelijke aankoopdatum) is, dan kan het helaas niet meer gedaan worden.

Echter kan dit makkelijk op mysupport.apple.com gezien wordt als je dan op je Mac klikt. Zie je de datum staan.
Die vier jaar zit nog net goed, hij is in maart 2017 gekocht.
En het scherm hoeft van mij inderdaad niet vervangen te worden
(liever niet zelfs dan is mijn simon's cat sticker weg). Die is nog prima.
Zag net dat de topcase inmiddels besteld is.

[ Voor 4% gewijzigd door henri8096 op 14-01-2021 12:00 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-07 18:08
Ik heb een vreemd probleem met mijn 15" 2016 macbook pro.
Na lang proberen resetten (nvram, SMC, safe mode...) kreeg ik hem niet opgestart.
Door voice over (blinden assistentie) kwam ik erachter dat de mac wel werkte en ik kon inloggen met mijn username/password, waarna een extern scherm wel werkt.

Het interne scherm blijft zwart, wat ik ook doe. Heb al een genius bar afspraak voor vrijdag. Is er nog wat wat ik kan doen tot die tijd om dit mogelijks te verhelpen? Recovery mode kom ik niet in. Ik wil graag voorzichtig zijn dat ik mezelf niet volledig buitensluit waarbij ik na een herinstallatie een extern scherm/voice over niet aan de praat krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

cedrix5 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:43:
Ik heb een vreemd probleem met mijn 15" 2016 macbook pro.
Na lang proberen resetten (nvram, SMC, safe mode...) kreeg ik hem niet opgestart.
Door voice over (blinden assistentie) kwam ik erachter dat de mac wel werkte en ik kon inloggen met mijn username/password, waarna een extern scherm wel werkt.

Het interne scherm blijft zwart, wat ik ook doe. Heb al een genius bar afspraak voor vrijdag. Is er nog wat wat ik kan doen tot die tijd om dit mogelijks te verhelpen? Recovery mode kom ik niet in. Ik wil graag voorzichtig zijn dat ik mezelf niet volledig buitensluit waarbij ik na een herinstallatie een extern scherm/voice over niet aan de praat krijg.
Om te verhelpen denk niet, maar zorg voor een backup van je data als je dat nog niet gedaan hebt.

Wel toevallige timing dat vanavond de nieuwe Macbook Pro's worden aangekondigd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik heb nu zo'n 3,5 jaar een 13" MacBook 2017 (non-TB), maar sinds kort valt hij af en toe uit. Als ik hem aan de lader leg en hem aanzet merk ik dat hij niet uit is geweest maar ik alleen zwart scherm kreeg. De accu heeft 270 cycles en nog 85% van de originele capaciteit. Toen hij uitviel was de accu nog voor zo'n 50% opgeladen en eerst toen hij uitviel stond hij op 25%. SMC-reset heeft helaas niet geholpen en net heb ik PRAM en NVRAM opnieuw ingesteld.

[ Voor 21% gewijzigd door syltheboy op 16-11-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibead
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-07 10:57
Hoi, ik heb ook een Macbook Pro 13" uit 2017. Ik kan de laatste OS update (Montery) niet installeren omdat ik te weinig disk space heb. Welk tooltje is aanbevolen voor het opschonen van je hard drive?

Is de update überhaupt aanbevolen of wordt het systeem er dusdanig traag van dat ik moet overwegen dit niet te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
syltheboy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:55:
Ik heb nu zo'n 3,5 jaar een 13" MacBook 2017 (non-TB), maar sinds kort valt hij af en toe uit. Als ik hem aan de lader leg en hem aanzet merk ik dat hij niet uit is geweest maar ik alleen zwart scherm kreeg. De accu heeft 270 cycles en nog 85% van de originele capaciteit. Toen hij uitviel was de accu nog voor zo'n 50% opgeladen en eerst toen hij uitviel stond hij op 25%. SMC-reset heeft helaas niet geholpen en net heb ik PRAM en NVRAM opnieuw ingesteld.
PRAM en NVRAM opnieuw ingesteld heeft waarschijnlijk geholpen. :)
ibead schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:20:
Hoi, ik heb ook een Macbook Pro 13" uit 2017. Ik kan de laatste OS update (Montery) niet installeren omdat ik te weinig disk space heb. Welk tooltje is aanbevolen voor het opschonen van je hard drive?

Is de update überhaupt aanbevolen of wordt het systeem er dusdanig traag van dat ik moet overwegen dit niet te doen?
@ibead CleanMyMac X kun je hiervoor gebruiken. Hier draait Monterey prima. Ik vermoed dat jij 128GB hebt? Je kunt ook bepaalde dingen back-uppen (zoals foto's, video's en muziek) op een externe hardeschijf.

AweCleaner for Mac werkt ook goed. Het 'nadeel' is dat de genoemde programma's officieel geld kosten.

[ Voor 39% gewijzigd door syltheboy op 16-11-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
syltheboy schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:43:
[...]

PRAM en NVRAM opnieuw ingesteld heeft waarschijnlijk geholpen. :)

[...]

@ibead CleanMyMac X kun je hiervoor gebruiken. Hier draait Monterey prima. Ik vermoed dat jij 128GB hebt? Je kunt ook bepaalde dingen back-uppen (zoals foto's, video's en muziek) op een externe hardeschijf.

AweCleaner for Mac werkt ook goed. Het 'nadeel' is dat de genoemde programma's officieel geld kosten.
Volgens coconutBattery heeft de batterij van mijn 13" MacBook Pro 2017 van 3,5 jaar oud 286 cycles en nog 79.6% van zijn originele capaciteit.

[ Voor 11% gewijzigd door syltheboy op 10-01-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-06 17:48
Mijn 15" Macbook pro 2017 heeft sinds kort ook de melding "onderhoud aanbevolen", volgens coconut nog mar 106 loadcycles.

Heeft eigenlijk weinig tot nooit van de bureau weg geweest en daardoor veel aan de lader blijven hangen.

Voor de rest ziet het ding er nog als nieuw uit...

Had wel wat problemen na update naar monterey, alles bleef hangen en blokte het eerste kwartier na start. Alles eraf gegooid en opnieuw geinstaleerd en lijkt nu weer lekker vlot te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@n0sTRa Het valt me op dat als je al een wat oudere MacBook hebt er bijna niet meer gereageerd wordt op die topics. Bij mij geeft hij trouwens nog NIET de melding "onderhoud aanbevolen".

Gisteravond heb ik wel een herinstallatie gedaan met behoud van m'n bestanden, dus nu is het afwachten hoe dat gaat. Een nieuwe 14" 2021 zie ik ook wel zitten, maar dat kost gelijk weer een hoop geld en deze doet het nog prima en is nog snel zat. Afgezien van dat de fans snel aanspringen. Welke laptop je ook hebt, er is/komt altijd weer een betere.

[ Voor 30% gewijzigd door syltheboy op 10-01-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mijn MBP 13” 2017 is de slechtste laptop die ik ooit heb gehad:
- SSD moest vervangen vanwege bug
- Logic board bleek defect bij test na SSD vervanging, ook vervangen (hele nieuwe topcase)
- een van de (slechts) 2 USB-C poorten defect, vervangen (opnieuw hele nieuwe topcase)
- accu defect (zoals hierboven ook, viel spontaan uit, ook melding over onderhoud gehad)
Eerst op aanraden van support engineer verse install en nvram reset gedaan (tegen beter weten in, maar moest ivm garantie getest), maar was echt stuk. Volgens mij ook hier een nieuwe topcase omdat Apple repareren van losse onderdelen bij deze laptop nauwelijks mogelijk maakt.

In totaal 4x gerepareerd geweest 8)7 Had 5x kunnen zijn ivm het brakke butterfly keyboard, maar topcase was in 3,5 jaar al 2 of 3x vervangen dus steeds een vers keyboard erop..

Blij dat het er een van de zaak was met Apple Care for Enterprise. Elke keer prima geholpen door een engineer van IBM.

Heb nu een 14” M1 Pro in bestelling staan. Hopelijk is die wat degelijker uitgevoerd :)

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-12-2021 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@CyBeRSPiN Dan heb je wel pech gehad zeg. Die van mij is in ruim 3,5 jaar nog nooit gerepareerd geweest. Ik heb een 512GB SSD en 16GB RAM, maar ik raak hem op V&A aan de straatstenen niet kwijt. Misschien is mijn vraagprijs te hoog. Sowieso verkoop ik mijn spullen makkelijker op Marktplaats dan hier.

[ Voor 45% gewijzigd door syltheboy op 10-01-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:49:
- Logic board bleek defect bij test na SSD vervanging, ook vervangen (hele nieuwe topcase)
- een van de (slechts) 2 USB-C poorten defect, vervangen (opnieuw hele nieuwe topcase)
- accu defect (zoals hierboven ook, viel spontaan uit, ook melding over onderhoud gehad)
Eerst op aanraden van support engineer verse install en nvram reset gedaan (tegen beter weten in, maar moest ivm garantie getest), maar was echt stuk. Volgens mij ook hier een nieuwe topcase omdat Apple repareren van losse onderdelen bij deze laptop nauwelijks mogelijk maakt.

In totaal 4x gerepareerd geweest 8)7 Had 5x kunnen zijn ivm het brakke butterfly keyboard, maar topcase was in 3,5 jaar al 2 of 3x vervangen dus steeds een vers keyboard erop..

Blij dat het er een van de zaak was met Apple Care for Enterprise. Elke keer prima geholpen door een engineer van IBM.

Heb nu een 14” M1 Pro in bestelling staan. Hopelijk is die wat degelijker uitgevoerd :)
Met zoveel pech zou je gewoon een nieuwe voor moeten krijgen? Dat zou je moeten aangeven.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02

CyBeRSPiN

sinds 2001

MysticX schreef op woensdag 15 december 2021 @ 01:13:
[...]

Met zoveel pech zou je gewoon een nieuwe voor moeten krijgen? Dat zou je moeten aangeven.
Er zat steeds net genoeg tijd tussen de gevallen dat de engineer de laatste keer nog voor reparatie ging, maar had op dat moment denk ik wel een nieuwe kunnen krijgen inderdaad. Garantie is inmiddels al verlopen begin dit jaar.
Anyway, nog een paar weken dan is mn M1 Pro binnen en lever ik deze 2017 weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 15 december 2021 @ 01:27:
[...]

Er zat steeds net genoeg tijd tussen de gevallen dat de engineer de laatste keer nog voor reparatie ging, maar had op dat moment denk ik wel een nieuwe kunnen krijgen inderdaad. Garantie is inmiddels al verlopen begin dit jaar.
Anyway, nog een paar weken dan is mn M1 Pro binnen en lever ik deze 2017 weer in.
Nou ik had het wel geweten, maar als de Mac niet van jou privé is, dan lekker inleveren natuurlijk :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-07 15:23
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:49:

Ik heb een vergelijkbaar rijtje problemen met mijn 15" gehad, daarbij ook speakers die 2 keer spontaan kapot gingen (natuurlijk hele nieuwe topcase). De nieuwe MacBook Pro's voelen in alles een stuk degelijker, ik hoop dat 'ie zich ook goed gaat houden de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

syltheboy schreef op woensdag 15 december 2021 @ 00:11:
@CyBeRSPiN Dan heb je wel pech gehad zeg. Die van mij is in ruim 3,5 jaar nog nooit gerepareerd geweest. Die van mij viel ook spontaan uit, terwijl ik die melding niet eens gehad heb. Ik heb een 512GB SSD en 16GB RAM, maar ik raak hem op V&A aan de straatstenen niet kwijt. Misschien is mijn vraagprijs te hoog. Sowieso verkoop ik mijn spullen makkelijker op Marktplaats dan hier.
Dat model is gewoon niet populair en is samen met de rest van de 2016-2019 lineup bekend vanwege de veelvoorkomende toetsenbord issues.

2015 model is dus interessant vanwege de poorten selectie en upgrade mogelijkheden van de SSD.
2020 model vanwege het verbeterde toetsenbord en daarna kwam M1 natuurlijk al.

Ondanks je specs 16Gb/512GB zou ik met 750 eerder een tweedehands base model M1 Air kopen voor dat bedrag. Ik zou dus al blij zijn als iemand er nog 500-600 voor zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
syltheboy schreef op woensdag 15 december 2021 @ 00:11:
@CyBeRSPiN Dan heb je wel pech gehad zeg. Die van mij is in ruim 3,5 jaar nog nooit gerepareerd geweest. Die van mij viel ook spontaan uit, terwijl ik die melding niet eens gehad heb. Ik heb een 512GB SSD en 16GB RAM, maar ik raak hem op V&A aan de straatstenen niet kwijt. Misschien is mijn vraagprijs te hoog. Sowieso verkoop ik mijn spullen makkelijker op Marktplaats dan hier.
Ik zou hem via Rebuy verkopen, krijg je volgens mij nog 500 euro voor.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Voor 500 euro doe ik hem zeker niet weg. Ik kan hem beter gewoon houden. Een nieuwe MacBook is leuk, maar dan wil ik weer een Pro en dan vind ik de upgrade gewoon te duur worden. Voor wat ik ermee doe voldoet een MacBook Air ook prima.

[ Voor 13% gewijzigd door syltheboy op 15-12-2021 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
syltheboy schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:24:
Voor 500 euro doe ik hem zeker niet weg. Ik kan hem beter gewoon houden. Een nieuwe MacBook is leuk, maar dan wil ik weer een Pro en dan vind ik de upgrade gewoon te duur worden. Voor wat ik ermee doe voldoet een MacBook Air ook prima.
Het is uiteraard je eigen keuze, maar zou jij datzelfde bedrag wat je er nu voor vraagt uitgeven aan een Intel Mac, terwijl je voor een paar 100 euro extra een superieure M1 Air voor kan kopen? Dat is de reden waarom de Intel Macs moeilijk verkoopbaar zijn, laat staan ook het keyboard wat voor problemen kan zorgen en de service programma voor jou specifieke model bijna afloopt (dacht 4 jaar na aankoopdatum of release datum).

En rebuy is gewoon een optie als je hem snel kwijt wilt, heb ik zelf ook een keertje een Mac daar verkocht. Anders hou je 'm lekker :)

hi!

• syltheboy
  • Niet online
Als ik die reparatie uit laat voeren dan krijg ik ook gelijk een nieuwe accu? Ik had net dat de letter E bleef hangen.

[ Voor 21% gewijzigd door syltheboy op 16-12-2021 17:41 ]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

syltheboy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:40:
Als ik die reparatie uit laat voeren dan krijg ik ook gelijk een nieuwe accu? Ik had net dat de letter E bleef hangen.
Als ze het kunnen reproduceren krijg je een nieuwe topcase, dus inderdaad ook een nieuwe accu.

Ik ken ook mensen die een nieuwere versie hebben gekregen, dus misschien heb je geluk.

• syltheboy
  • Niet online
Greatsword schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:52:
[...]

Als ze het kunnen reproduceren krijg je een nieuwe topcase, dus inderdaad ook een nieuwe accu.

Ik ken ook mensen die een nieuwere versie hebben gekregen, dus misschien heb je geluk.
Wel lastig, want het komt zelden voor dat probleem. Zul je net zien dat ze me niet willen helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door syltheboy op 16-12-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
syltheboy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:04:
[...]

Wel lastig, want het komt zelden voor dat probleem. Zul je net zien dat ze me niet willen helpen.
Komt goed, neem gewoon contact op met support en zij sturen je een doos waarna je hem kan opsturen naar Apple. Grote kans dat zij hem uit voorzorg al vervangen, heb zelf nooit problemen gehad met het vervangen van de topcase, dat leek bij mij alsof ze dat uit zekerheid gewoon vervangen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
MysticX schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 01:25:
[...]

Komt goed, neem gewoon contact op met support en zij sturen je een doos waarna je hem kan opsturen naar Apple. Grote kans dat zij hem uit voorzorg al vervangen, heb zelf nooit problemen gehad met het vervangen van de topcase, dat leek bij mij alsof ze dat uit zekerheid gewoon vervangen.
Ik kan mijn MacBook best even missen. Dus jij hebt ervaring met hetzelfde probleem? Bij mij is het probleem nog niet zo erg, maar het zou zonde zijn om niet van het reparatieprogramma gebruik te maken. De accuvervanging alleen al kost 209 euro. Mijn 11” iPad Pro 2018 is ooit vervangen, vanwege een kier tussen de behuizing en het glas, maar toen had ik hem bij Belsimpel (winkel van aanschaf) gebracht terwijl ik dat misschien beter via Apple zelf had kunnen doen. Want dat was binnen 3 maanden of zo. Dat had ook weer een treinreisje gescheeld.

[ Voor 22% gewijzigd door syltheboy op 17-12-2021 01:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
syltheboy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 01:38:
[...]

Ik kan mijn MacBook best even missen. Dus jij hebt ervaring met hetzelfde probleem? Bij mij is het probleem nog niet zo erg, maar het zou zonde zijn om niet van het reparatieprogramma gebruik te maken. Mijn 11” iPad Pro 2018 is ooit vervangen, vanwege een kier tussen de behuizing en het glas, maar toen had ik hem bij Belsimpel (winkel van aanschaf) gebracht terwijl ik dat misschien beter via Apple zelf had kunnen doen.
Je MacBook is nu te oud om dat nog via de verkoper op te lossen (het kan wel, maar dat kost gewoon teveel tijd). Lekker morgen met support van Apple gaan chatten en zeggen dat een toets niet doet. Diegene zal je dan eerst instructies gaan geven om het met perslucht schoon te maken (gewoon zeggen dat je dat al gedaan hebt) en dan gaat diegene met je de reparatiemogelijkheden bekijken. Laatst mijn 16 inch voor een andere reparatie opgestuurd en had hem binnen 3 dagen weer terug, ik heb nog wel AppleCare erop, dus wellicht dat jij de opstuur mogelijkheid niet zal krijgen en je dan naar een Apple Store of Service provider wordt verwezen, ga dan naar Apple of naar MicroFix / Card services.

Zelf ook vaker te maken gehad met toetsenbord issues, met de kleinste dingen vervangen ze hem al, als je het maar goed kan beargumenteren (nodig voor werk, kan niet voor zo'n kwaliteit product, noem het maar op).

Overigens, ik heb hier een 13 inch 2018 liggen en het maakt niet uit wat ik ermee doe, het toetsenbord blijft gewoon werken, dus ik ben er wel van overtuigd dat niet alle modellen dit probleem hebben, maar als je het hebt, gewoon laten repareren/vervangen, krijg je nieuwe topcase / toetsenbord + batterij voor terug en dan kan je gewoon weer een tijdje mee.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@MysticX Hij valt nog wel binnen die 4 jaar van het reparatieprogramma, maar we zullen zien wat ze zeggen morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Vraagje voor de kenners hier,

Ik gebruik nu een macbook pro 2014 voor met name BIM (vectorworks, autocad, adobe en af en toe renderen)

Het wordt tijd over te stappen op iets nieuws maar vectorworks blijft heel vaag over welk model je nu precies moet hebben. Ze geven alleen aan dat 32 gb handig is...

Heeft iemand ervaring met de nieuwe MB met M1 pro of max processor in combinatie met BIM en weet wat aan te raden is? Ik zie door de bomen het bos niet en heb geen idee wat handig is.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
RobertJRB schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:54:
Vraagje voor de kenners hier,

Ik gebruik nu een macbook pro 2014 voor met name BIM (vectorworks, autocad, adobe en af en toe renderen)

Het wordt tijd over te stappen op iets nieuws maar vectorworks blijft heel vaag over welk model je nu precies moet hebben. Ze geven alleen aan dat 32 gb handig is...

Heeft iemand ervaring met de nieuwe MB met M1 pro of max processor in combinatie met BIM en weet wat aan te raden is? Ik zie door de bomen het bos niet en heb geen idee wat handig is.
Het enige dat ik weet is dat je er ontzettend op vooruit gaat. Even snel googlen lees ik dat Vectorworks al native support heeft voor ARM. Adobe heeft dat ook voor sommige apps zoals bijvoorbeeld Photoshop. Daarnaast heb je ook nog Rosetta om Intel apps te draaien. Dat moet wel goed komen.

Even op Youtube de ervaringen gezocht en het ziet er volgens mij veelbelovend uit: YouTube: Vectorworks 2022 NATIVE Macbook M1 FIRST TEST (4K)

Qua specs zou je gewoon moeten kijken wat je zelf nodig hebt, minimaal 32GB is wel een must als dit je dagelijkse werkzaamheden zijn. Of het een Pro of een Max is, dan zou ik je eerder willen adviseren om een aantal YT filmpjes af te kijken om de verschillen af te wegen (M1 Max = minder accuduur bijvoorbeeld, maar wel meerdere schermen aansluiten bijvoorbeeld)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
syltheboy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 01:55:
@MysticX Hij valt nog wel binnen die 4 jaar van het reparatieprogramma, maar we zullen zien wat ze zeggen morgen.
@MysticX Ik moet hem inderdaad zelf wegbrengen. Het is dus niet zo makkelijk. Amac is voor mij lekker dichtbij, maar daar heb ik slechte ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
syltheboy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:32:
[...]

@MysticX Ik moet hem inderdaad zelf wegbrengen. Het is dus niet zo makkelijk. Amac is voor mij lekker dichtbij, maar daar heb ik slechte ervaringen mee.
Ik heb daar ook slechte ervaringen mee om eerlijk te zijn, geen MicroFix of Apple Store bij jou in de buurt?

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
MysticX schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:33:
[...]

Ik heb daar ook slechte ervaringen mee om eerlijk te zijn, geen MicroFix of Apple Store bij jou in de buurt?
Ik ben nu met CARD Services bezig. Dan maar een treinretourtje naar Utrecht. Sturen ze hem voor 12 euro weer terug als hij klaar is.

Of kan ik beter naar MicroFix? Update: Ik heb inmiddels een ophaalafspraak gemaakt. Ik vind het wel spannend om hem te verzenden.

[ Voor 30% gewijzigd door syltheboy op 17-12-2021 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
MysticX schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:50:
[...]

Het enige dat ik weet is dat je er ontzettend op vooruit gaat. Even snel googlen lees ik dat Vectorworks al native support heeft voor ARM. Adobe heeft dat ook voor sommige apps zoals bijvoorbeeld Photoshop. Daarnaast heb je ook nog Rosetta om Intel apps te draaien. Dat moet wel goed komen.

Even op Youtube de ervaringen gezocht en het ziet er volgens mij veelbelovend uit: YouTube: Vectorworks 2022 NATIVE Macbook M1 FIRST TEST (4K)

Qua specs zou je gewoon moeten kijken wat je zelf nodig hebt, minimaal 32GB is wel een must als dit je dagelijkse werkzaamheden zijn. Of het een Pro of een Max is, dan zou ik je eerder willen adviseren om een aantal YT filmpjes af te kijken om de verschillen af te wegen (M1 Max = minder accuduur bijvoorbeeld, maar wel meerdere schermen aansluiten bijvoorbeeld)
Dank je!

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
syltheboy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:59:
[...]

Ik ben nu met CARD Services bezig. Dan maar een treinretourtje naar Utrecht. Sturen ze hem voor 12 euro weer terug als hij klaar is.

Of kan ik beter naar MicroFix? Update: Ik heb inmiddels een ophaalafspraak gemaakt. Ik vind het wel spannend om hem te verzenden.
Dat snap ik, maar gewoon goed verpakken, maak wel even foto's voor de zekerheid van de laptop en dan hoop ik dat het goed moet komen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
MysticX schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:03:
[...]

Dat snap ik, maar gewoon goed verpakken, maak wel even foto's voor de zekerheid van de laptop en dan hoop ik dat het goed moet komen.
Ik heb de originele doos nog en die gaat weer in een stevige doos. Ik dacht dat MicroFix zelf een busje had, maar het gaat via UPS. Ik zal zeker foto's maken van de laptop, dat is een kleine moeite.

@MysticX Zal ik hem helemaal leeg halen de laptop of is dat niet nodig? Ik maak sowieso een back-up. MicroFix vermeld zelf op de website het reparatieprogramma, dus ik hoop wel dat ze het gaan repareren en dat ik niet ineens 60 euro onderzoekskosten moet betalen. Misschien zie ik beren op de weg hoor. En ik weet niet of het ophalen / brengen weer extra geld kost.

[ Voor 36% gewijzigd door syltheboy op 18-12-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
syltheboy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:15:
[...]

Ik heb de originele doos nog en die gaat weer in een stevige doos. Ik dacht dat MicroFix zelf een busje had, maar het gaat via UPS. Ik zal zeker foto's maken van de laptop, dat is een kleine moeite.

@MysticX Zal ik hem helemaal leeg halen de laptop of is dat niet nodig? Ik maak sowieso een back-up. MicroFix vermeld zelf op de website het reparatieprogramma, dus ik hoop wel dat ze het gaan repareren en dat ik niet ineens 60 euro onderzoekskosten moet betalen. Misschien zie ik beren op de weg hoor. En ik weet niet of het ophalen / brengen weer extra geld kost.
Ik zou hem wel leeg halen, als je persoonlijke data erop hebt staan weet je nooit wie daar in gaat lopen snuffelen. De onderzoekskosten hoef je niet te betalen als hij onder de garantie valt en zij besluiten om te repareren. Het kan wel zo zijn dat MicroFix besluit om hem schoon te maken ipv te repareren of dat ze aangeven dat het probleem niet aanwezig is. Daar moet je gewoon tegen in gaan. Als ze besluiten om hem niet te repareren dan zijn er wel kosten die in rekening gebracht kunnen worden, maar dat moet je even voor de zekerheid met Apple bespreken.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
MysticX schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:21:
[...]

Ik zou hem wel leeg halen, als je persoonlijke data erop hebt staan weet je nooit wie daar in gaat lopen snuffelen. De onderzoekskosten hoef je niet te betalen als hij onder de garantie valt en zij besluiten om te repareren. Het kan wel zo zijn dat MicroFix besluit om hem schoon te maken ipv te repareren of dat ze aangeven dat het probleem niet aanwezig is. Daar moet je gewoon tegen in gaan. Als ze besluiten om hem niet te repareren dan zijn er wel kosten die in rekening gebracht kunnen worden, maar dat moet je even voor de zekerheid met Apple bespreken.
Ik zal hem leeghalen en misschien is het ook wel goed om een keer een clean-install te hebben. Als ze hem niet willen repareren dan ga ik er zeker tegenin, want ik laat hem niet voor de lol ophalen. ;) Daar zit ik niet op te wachten.

Update: @MysticX Inmiddels heb ik een back-up gemaakt op een externe SSD en heb ik de interne SSD gewist en ben ik opnieuw het macOS Monterey aan het installeren. Ook een mooie stevige verzenddoos gemaakt.

Update: Het is pakket is net opgehaald, dus nu is het afwachten.

[ Voor 25% gewijzigd door syltheboy op 20-12-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:33
Nou na het toetsenbord debacle die netjes is gerepareerd heb ik nu opeens rare zwarte strepen onderin.. Dus ik opzoeken en ja hoor weer een reparatieprogramma..

Weet dat ik deze laptop kocht en nog nooit zo duur device zelf had aangeschaft... Maar de 2016 versie is een heel slecht instap moment gebleken voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@dglavimans Die van mij kwam helaas niet in aanmerking voor het reparatieprogramma, maar Microfix heeft het toetsenbord wel gereinigd. Ze handelen volgens het protocol van Apple en als het probleem na het reinigen verhopen is dan gaan ze jammer genoeg niet over tot een reparatie.

Voor mij is het ook het duurste Apple-device wat ik ooit heb aangeschaft. Mijn 12” MacBook 2015 voldeed eigenlijk ook prima en die kostte mij ongeveer de helft van wat de 13” MacBook Pro 2017 mij kostte. Eigenlijk vond ik de eerstgenoemde prettiger, vanwege het gewicht en hij was stiller (geen fan). Wel werd hij wat heter tijdens het gebruik.

Wat bedoel je met rare zwarte strepen onderin?

[ Voor 36% gewijzigd door syltheboy op 09-01-2022 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
syltheboy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 02:50:
@dglavimans Die van mij kwam helaas niet in aanmerking voor het reparatieprogramma, maar Microfix heeft het toetsenbord wel gereinigd. Ze handelen volgens het protocol van Apple en als het probleem na het reinigen verhopen is dan gaan ze jammer genoeg niet over tot een reparatie.

Voor mij is het ook het duurste Apple-device wat ik ooit heb aangeschaft. Mijn 12” MacBook 2015 voldeed eigenlijk ook prima en die kostte mij ongeveer de helft van wat de 13” MacBook Pro 2017 mij kostte. Eigenlijk vond ik de eerstgenoemde prettiger, vanwege het gewicht en hij was stiller (geen fan). Wel werd hij wat heter tijdens het gebruik.

Wat bedoel je met rare zwarte strepen onderin?
Uh flexgate is dit zeg maar, niet mijn afbeelding maar lijkt er sterk op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzNnSy-z6A0ohgPtEIBMLRzi8A0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2OXaUN1Ck68VJvE7V5aMfYAY.jpg?f=user_large

https://support.apple.com...display-backlight-service

Weet niet maar dat zijn dus al twee reperatieprogramma’s waarvan ik gebruik heb moeten maken… Blij dat ik mijn laptop verder niet meer nodig heb in werksfeer en hem sporadisch nog gebruik naast de iPad.. Maar jeetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 23:56
Hi!

Vraagje; mijn MacBook uit 2017 is ter reparatie. Krijg deze melding daarover:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1H-28cSII9JrWhPgeLpRVnRGbK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cftUnoI3B9lBjFHhonguE2dy.png?f=fotoalbum_large

Wat bewijst deze afbeelding? :')

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wat zegt Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Alleen wat ik daar zie staan; meer informatie dan dit krijg ik niet. Ze omcirkelen dus iets in het rood, dus dacht.. misschien is dat wel iets bekends bij iemand, om te kunnen constateren wat het is? Lijkt me niet iets kleins gezien de reparatiekosten. Per telefoon lichten ze niets extra's toe.

[ Voor 35% gewijzigd door repsaj op 12-01-2022 15:23 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

repsaj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:22:
[...]

Alleen wat ik daar zie staan; meer informatie dan dit krijg ik niet.
Je kan ze toch bellen/chatten.

Voor dit bedrag heb je bijna een nieuwe M1 Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
repsaj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:19:
Hi!

Vraagje; mijn MacBook uit 2017 is ter reparatie. Krijg deze melding daarover:

[Afbeelding]

Wat bewijst deze afbeelding? :')
Waarvoor had je hem opgestuurd? Lijkt op de display kabel die van het moederbord naar het display gaat. Bekend probleem bij de < 2018 modellen, alleen is het probleem op de 13 inch 2016 modellen erkend.

Ik zou even contact zoeken en navraag doen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Laatst online: 20:48
Lijkt inderdaad wel heel erg op het display kabel probleem, zie hier: https://www.ifixit.com/News/12903/flexgate
De prijs ligt ook in de buurt van wat er werd aangegeven in dat artikel, hoewel ik natuurlijk niet weet in hoeverre jouw originele probleem qua kosten hierbinnen meegerekend wordt. Ik zou inderdaad even navraag doen en vooral ook kijken wat er gedaan gaat worden aan je originele probleem, wellicht kwam dat door deze hardware issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
MysticX schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:26:
[...]

Waarvoor had je hem opgestuurd? Lijkt op de display kabel die van het moederbord naar het display gaat. Bekend probleem bij de < 2018 modellen, alleen is het probleem op de 13 inch 2016 modellen erkend.

Ik zou even contact zoeken en navraag doen.
Voor een defecte schijf. Via rechtsbijstand gratis gerepareerd kunnen krijgen buiten garantie, maar nu komen ze hier opeens mee op de proppen.
Na doorzeuren op de chat er achter gekomen dat dit waterschade moet bewijzen, dus dit niet binnen de garantie valt.
Alleen.. komt iemand dit bekend voor? Dat hiermee waterschade wordt bewezen? Lijkt mij een kabeltje vervangen en opgelost.. daarbij is die ingeleverd met een werkend scherm, maar bewijs dat maar eens natuurlijk.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
repsaj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:31:
[...]

Voor een defecte schijf. Via rechtsbijstand gratis gerepareerd kunnen krijgen buiten garantie, maar nu komen ze hier opeens mee op de proppen.
Na doorzeuren op de chat er achter gekomen dat dit waterschade moet bewijzen, dus dit niet binnen de garantie valt.
Alleen.. komt iemand dit bekend voor? Dat hiermee waterschade wordt bewezen? Lijkt mij een kabeltje vervangen en opgelost.. daarbij is die ingeleverd met een werkend scherm, maar bewijs dat maar eens natuurlijk.
Nou, dat bewijst helemaal niks, de foto die je hier geplaatst hebt is alleen niet zo scherp. Heb je misschien een scherpere foto?

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
MysticX schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:34:
[...]

Nou, dat bewijst helemaal niks, de foto die je hier geplaatst hebt is alleen niet zo scherp. Heb je misschien een scherpere foto?
Haha, nou... had ik maar een scherpere foto; dit is alles wat ik van ze krijg en dit moet als bewijs dienen dat het waterschade is dus :')

@Archer_VC10 ah dat lijkt er wel wat op inderdaad; ik zal "flexgate" eens benoemen bij ze! thanks

[ Voor 11% gewijzigd door repsaj op 12-01-2022 15:38 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
repsaj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:35:
[...]
Haha, nou... had ik maar een scherpere foto; dit is alles wat ik van ze krijg en dit moet als bewijs dienen dat het waterschade is dus :')
Ja, gaat nergens over. Aangezien je ook contact hebt met je rechtsbijstandverzekering, zou ik daar eerder advies inwinnen wat het beste is wat je kan doen. Dit lijkt weer iets voor Apple om onderuit te komen.

Er zitten wel water indicatoren in je Mac en daar zouden ze foto's van moeten maken, die verkleuren rood als er contact is geweest met vocht / water, maar geen kabeltje en dan moeten ze zeker ook niet met zo'n slechte foto aan mee komen.
ah dat lijkt er wel wat op inderdaad; ik zal "flexgate" eens benoemen bij ze! thanks
Dit zou ik eigenlijk nog niet doen. Flexgate houdt in dat er een scheur in de kabel zit. Zij komen nu met waterschade. Dat zijn wel twee verschillende dingen. Ik zou doorvragen en desnoods laten doorverbinden met een senior advisor wat hier nou echt gaande is en dat je anders weer contact gaat opnemen met je verzekering.

[ Voor 23% gewijzigd door MysticX op 12-01-2022 15:42 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Laatst online: 20:48
Er lijkt wel een soort verkleuring op de rechter flexkabel te zitten die van vocht kan zijn. Als er ooit eens iets van vocht bij je displayscharnier terecht is gekomen dan heb je pech ben ik bang. Aan de andere kant kan het ook lichtinval zijn of iets van lijm, het is inderdaad niet heel helder. De waterindicatoren zijn een betere toetsing inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
@Archer_VC10 @MysticX OK, dus er zijn wel degelijk andere indicatoren die water aangeven? Dat vermoeden had ik ook al.

Ik zie op de foto wel wat verkleuring inderdaad, maar dat kan zelfs schaduw zijn.

Het is natuurlijk een makkelijke reactie van Apple om me zo af te schepen.

Ik heb nooit bewust water in m'n scharnieren gehad en scherm werkte altijd prima, want ik heb hem ingeleverd, omdat ik op mijn scherm een melding kreeg wat duidde op defecte schijf.. Alleen vinden ze dat geen argument bij Apple wat aangeeft dat het scherm eerst wel werkte en nu niet meer ;-)

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nurb
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-05 18:43
Zojuist is het scherm van mijn MacBook Pro 15" late 2016 compleet uitgevallen, gok zelf dat het aan de bekabeling ligt... Aangezien een compleet nieuw scherm redelijk wat kost overweeg ik om 'm gewoon maar te verkopen voor een klein bedrag en ga investeren in een nieuwe Mac. Tenzij iemand nog ideeën heeft om 'm weer aan de praat te krijgen? NVRAM / PRAM / SMC reset allemaal al geprobeerd...

Ook overweeg ik om een full clean install te doen, alleen wat ik mij afvraag is of ik dat volledig af kan ronden i.c.m. een externe monitor. Op het moment dat deze dan weer opstart moet je vaak nog wat keuzes maken zoals het instellen van de taal, WiFi, Apple ID, etc. Is het mogelijk dit te doorlopen via de externe monitor?

Thanks alvast!

Once you go Mac, you'll never go back : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
Nou mijn Macbook is ook weer terug van reparatie. Had het bekende toneel probleem op het scherm.

Eerst kreeg ik geen garantie tot ik wees op de 5 jaar na aankoop OF 3 jaar na start programma. Toen ging het echt enorm soepel en wat mij verbaasde. Zondag doos aangemeld bij UPS, maandag opgehaald, dinsdag in Tsjechie en vandaag terug gekregen.

Het gaat om een compleet nieuw scherm, had ook een barstje in de Macbook Pro tekst die is nu dus ook weg..

Al met al voor een laptop uit 2016 gekocht toch weer een compleet nieuwe laptop door dit reperatie programma en die van het toetsenbord. Bizar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 17:20
Ik ben heel lang bespaard gebleven van het toetsenbord probleem maar inmiddels mag ik er ook aan geloven :(

Alleen de termijn van 4 jaar is net verstreken, hebben jullie enig idee of er nog iets van een coulance regeling is? Indicatie reparatiekosten van €595 van een Apple reparatie bedrijf staat totaal niet in verhouding tot de economische waarde van de MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@Miki Sommige bedrijven repareren hem voor rond de 300 euro (had ik er misschien wel voor over gehad). Zelf wilde ik persé een nieuwe MacBook, vooral omdat ik niet tevreden was over de accuduur en lawaaierige fans. Ik had een vrij uitgebreid model met i7, 512GB SSD, 16GB RAM maar uiteindelijk heb ik hem voor slechts 650 euro verkocht. Apple had het toetsenbord schoon geblazen met perslucht en toen typte hij weer als vanouds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
syltheboy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:01:
@Miki Sommige bedrijven repareren hem voor rond de 300 euro (had ik er misschien wel voor over gehad). Zelf wilde ik persé een nieuwe MacBook, vooral omdat ik niet tevreden was over de accuduur en lawaaierige fans. Ik had een vrij uitgebreid model met i7, 512GB SSD, 16GB RAM maar uiteindelijk heb ik hem voor slechts 650 euro verkocht. Apple had het toetsenbord schoon geblazen met perslucht en toen typte hij weer als vanouds.
Hier idem, ook het uitgebreide model. Inmiddels de stoute schoenen aangetrokken en maar een nieuwe MBP 14" bestelt. Zie er weinig heil in om dit op te lossen als dit zo'n structureel probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Hier idem, ook het uitgebreide model. Inmiddels de stoute schoenen aangetrokken en maar een nieuwe MBP 14" bestelt. Zie er weinig heil in om dit op te lossen als dit zo'n structureel probleem is.
Hier sinds vorige week dinsdag een 14" MBP 2021 in huis en het bevalt me prima. Echt een verademing dat ik de fans tot nu toe niet heb gehoord. Verder vind ik het scherm een stuk mooier, maar niet wereldschokkend of zo. Ook klinken de ingebouwde speakers veel beter. Hier probeer ik langer dan 4 jaar mee te doen. Die 13" MBP 2017 was nog lang niet afgeschreven, maar ik vond het gewoon geen fijne laptop.

[ Voor 11% gewijzigd door syltheboy op 29-01-2022 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:27

Satom

Verzamel ervaringen

Miki schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:12:
Ik ben heel lang bespaard gebleven van het toetsenbord probleem maar inmiddels mag ik er ook aan geloven :(

Alleen de termijn van 4 jaar is net verstreken, hebben jullie enig idee of er nog iets van een coulance regeling is? Indicatie reparatiekosten van €595 van een Apple reparatie bedrijf staat totaal niet in verhouding tot de economische waarde van de MBP.
Ik zat met hetzelfde probleem. MacBook ingeleverd bij amac (grootste fout ooit) binnen het termijn van 4 jaar. Daar hebben ze 1 toets vervangen. Echt balen, maar goed, afgelopen zomer bij Apple zelf geweest voor batterij vervanging en toen hebben ze de gehele topcase (inclusief toetsenbord) vervangen voor de prijs van de batterij. Dus wat ik wil zeggen, hoe goed is jou batterij nog? :+ Die van mij gaf aan “onderhoud aanbevolen”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Satom schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:42:
[...]

Ik zat met hetzelfde probleem. MacBook ingeleverd bij amac (grootste fout ooit) binnen het termijn van 4 jaar. Daar hebben ze 1 toets vervangen. Echt balen, maar goed, afgelopen zomer bij Apple zelf geweest voor batterij vervanging en toen hebben ze de gehele topcase (inclusief toetsenbord) vervangen voor de prijs van de batterij. Dus wat ik wil zeggen, hoe goed is jou batterij nog? :+ Die van mij gaf aan “onderhoud aanbevolen”
Helaas was die nog goed. Inmiddels heb ik een 14” pro al binnen. De MBP gaat straks in clam shell modus als semi desktop Mac fungeren voor erbij. Mijn thuis kantoor wordt dus uitgebreid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@Miki Veel plezier met je 14” MBP 2021! Tja, zoveel brengt zo’n 13” MBP 2017 niet op. Zeker niet als het toetsenbord niet goed meer werkt en je hem als (defect) moet verkopen. Ik vond 650 euro die ik voor die van mij kreeg al vrij weinig moet ik eerlijk zeggen.

[ Voor 91% gewijzigd door syltheboy op 29-01-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 11:11
Ik heb rechts op m’n scherm een gele vlek die tot 3/4e naar boven gaat. Ik ben niet de enige zie ik, veel topics over gevonden via Google.

Toch wel bizar, het scherm is nog geen 2 jaar oud. Het scherm is in de zomer van 2020 vervangen in m’n 15-inch MacBook Pro uit 2017. Hopelijk gaat hij nog even mee tot eind dit jaar, dan koop ik wel een M2 MacBook Air :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7GStBErlNKysvnQAKjH53VnQhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVoyioTORUVKrlsK1Y2Dt25J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:56
DBreda schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:32:
Ik heb rechts op m’n scherm een gele vlek die tot 3/4e naar boven gaat. Ik ben niet de enige zie ik, veel topics over gevonden via Google.

Toch wel bizar, het scherm is nog geen 2 jaar oud. Het scherm is in de zomer van 2020 vervangen in m’n 15-inch MacBook Pro uit 2017. Hopelijk gaat hij nog even mee tot eind dit jaar, dan koop ik wel een M2 MacBook Air :)
Blijft gewoon een van de slechtste modellen uit de MacBook Pro lijn ooit. Misschien helpt het om nog eens een afspraak te maken bij de Apple Genius Bar. Met een beetje pressure en je verhaal dat het scherm al reeds is vervangen, willen ze je misschien nog wel coulance aanbieden.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• techwolf12
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-12-2023
Hier hebben we een paar 2017 modellen op kantoor, maar elke van deze heeft problemen. Het toetsenbord en de accus zijn de grootste, helaas wil Apple hun service programma niet uitvoeren voor het toetsenbord als de batterij geserviced moet worden.

Ter voorbeeld, 187 charge cycles en als je deze nu uit de lader haalt is deze binnen 10 minuten leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHL8R_F2Dx9LNEG1OXJsgyefjVY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYLp8SJMW81gCEcRPuI6f5x9.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-03 17:56
Hey mede tweakers!

Ik ben in bezit van een Macbook pro late 2017 met geupgrade videokaart.

Nu heb ik sinds denk zo'n 1,5 maand mega veel problemen met mijn Wifi. alle andere apparaten werken gewoon maar op mijn macbook is het echt om te janken, valt steeds weg en is mega traag!

Al geprobeerd om op 2.4 of 5G te zetten maar mag niet baten.

Weten jullie toevallig of dit een bekend probleem is of dat er een goede oplossing voor is ?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Zou iemand mij de nieuwste bootcamp-drivers willen toesturen? Ik heb een Magic Keyboard 3 en en Magic Trackpad 3 gekocht en deze wil ik onder Windows 11 op mijn iMac 2010 goed werkend krijgen. Ik heb verder geen recente intel-mac tot mijn beschikking, dus vandaar mijn vraag.

Momenteel heb ik wel bootcamp 6.1 draaien, aangezien ik eerst een MBP 2017 had.

Update: Inmiddels heeft @Acid Vendetta mij verder geholpen, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat ik ze zelf ook gewoon had kunnen downloaden middels de Windows-app Brigadier via cmd.exe. Daar kon ik een ander model ingeven, waardoor de nieuwste drivers werden gedownload. Ik ben echter niet verder gekomen, dus heb ik een deel van de function-keys weer werkend gekregen middels een script via de Windows-app AutoHotkey.

De optie: Stil klikken zie ik niet verschijnen, maar storend vind ik dat niet. Voor de rest werkt het Magic Trackpad 3 namelijk prima.

[ Voor 58% gewijzigd door syltheboy op 12-10-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zucht, mijn MacBook Pro crasht bij het mounted van de data-partitie (APFS, Monterey). Zowel bij het booten als bij het mounted in de disk utility van recovery… de hardware diagnostics drie keer gedraaid, daarbij wordt geen fout gevonden.

Ik ga er vanuit dat de data partitie (en eventueel de hardware) zodanig corrupt is dat macOS hier niet goed mee om kan gaan. Wellicht dat een frisse install de boel kan redden. Daarvoor zal ik denk ik nog eens met Linux of met een tweede Mac kijken, maar dat kan even duren… en zomeren eerst nog eens nvram resetten etc.

Heeft iemand anders ook al zoiets gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33
Toen hij uitkwam heb ik een nieuwe MBP 13” 2017 gekocht. Afgelopen januari bij Amac batterij (gaf melding, ondanks weinig cycles) en topcase laten vervangen voor bijna 400 euro. Sinds een paar weken krijg ik allemaal strepen en flikkeringen in het scherm. Je ziet de cursor van de muis bijna niet en als je iets typt dan zit er een enorme vertraging in, is niet mee te werken. Hij doet het wel prima dichtgeklapt op een extern scherm. Ik heb alle mogelijke opties al geprobeerd, nvram resetten, updaten, leeg laten lopen etc etc maar dit verhelpt het probleem niet. De vraag is of het de moeite is om dit weer te laten repareren. Onderzoek kost sowieso weer 80 euro ongeveer, daarna de reparatiekosten. Wellicht gewoon een nieuwe kopen?

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Cannondale schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:29:
Toen hij uitkwam heb ik een nieuwe MBP 13” 2017 gekocht. Afgelopen januari bij Amac batterij (gaf melding, ondanks weinig cycles) en topcase laten vervangen voor bijna 400 euro. Sinds een paar weken krijg ik allemaal strepen en flikkeringen in het scherm. Je ziet de cursor van de muis bijna niet en als je iets typt dan zit er een enorme vertraging in, is niet mee te werken. Hij doet het wel prima dichtgeklapt op een extern scherm. Ik heb alle mogelijke opties al geprobeerd, nvram resetten, updaten, leeg laten lopen etc etc maar dit verhelpt het probleem niet. De vraag is of het de moeite is om dit weer te laten repareren. Onderzoek kost sowieso weer 80 euro ongeveer, daarna de reparatiekosten. Wellicht gewoon een nieuwe kopen?
Als hij in goede staat zou zijn mag je blij zijn als je nog 500,- zou krijgen voor het basis model.

Zou het persoonlijk dus niet meer doen en doorsparen voor een M1 Air of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Greatsword schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:42:
[...]

Als hij in goede staat zou zijn mag je blij zijn als je nog 500,- zou krijgen voor het basis model.

Zou het persoonlijk dus niet meer doen en doorsparen voor een M1 Air of zo.
Begin dit jaar heb ik die van mij, zonder defecten voor 650 euro verkocht, 13” MBP 2017 (non-TB) i7 | 16GB RAM | 512GB SSD. Maar voor een (half)defect basismodel is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Het is dus niet rendabel voor @Cannondale om er nog eens 400 euro tegenaan te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannondale
syltheboy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:05:
[...]

Begin dit jaar heb ik die van mij, zonder defecten voor 650 euro verkocht, 13” MBP 2017 (non-TB) i7 | 16GB RAM | 512GB SSD. Maar voor een (half)defect basismodel is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Het is dus niet rendabel voor @Cannondale om er nog eens 400 euro tegenaan te gooien.
Bedankt @syltheboy en @Greatsword! Was er al bang voor. Spijt van de reparatie eerder dit jaar. Wilde eens een keer heel lang ermee doen. Denk dat ik maar weer terug ga vallen op m’n oude principe, mac een paar jaar gebruiken en dan doorverkopen en een nieuwe halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Als je hem na bijvoorbeeld 2 jaar doorverkoopt is hij ten minste nog wat waard en heb je zelf geen gezeik na de garantieperiode. Zelf zal ik die van mij (14” MBP 2021) niet na 2 jaar wegdoen. Mijn iPhone 12 Pro Max misschien wel, want dan hoef ik er zelf geen nieuwe batterij in te laten zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door syltheboy op 14-10-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:19
Ik heb een MBP 15 inch met Touch Bar uit 2016. Het is de A1707.

Sinds vorige weken heb ik horizontale strepen over het hele scherm. Het zijn hele dunne lijntjes.
Ben zojuist bij Amac geweest en daar zeggen ze dat Apple de schermen voor dit model niet meer produceert.

Ik heb een paar andere bedrijven gebeld en de goedkoopste kan het scherm vervangen voor €550. Heeft iemand een tip waar dit goedkoper kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannondale
Zandah schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:28:
Ik heb een MBP 15 inch met Touch Bar uit 2016. Het is de A1707.

Sinds vorige weken heb ik horizontale strepen over het hele scherm. Het zijn hele dunne lijntjes.
Ben zojuist bij Amac geweest en daar zeggen ze dat Apple de schermen voor dit model niet meer produceert.

Ik heb een paar andere bedrijven gebeld en de goedkoopste kan het scherm vervangen voor €550. Heeft iemand een tip waar dit goedkoper kan?
Mijn tip zou zijn: niet meer repareren, je bent toch zo een honderd of drie- tot vijf kwijt en het apparaat is al vrijwel volledig afgeschreven. Als er daarna iets anders kapot gaat (zie bovenstaande posts) dan baal je als een stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandah
Cannondale schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

Mijn tip zou zijn: niet meer repareren, je bent toch zo een honderd of drie- tot vijf kwijt en het apparaat is al vrijwel volledig afgeschreven. Als er daarna iets anders kapot gaat (zie bovenstaande posts) dan baal je als een stekker.
Hij werkt verder echt nog goed. Toetsenbord icm met touchpad is al een keer onder garantie vervangen.
Het alternatief zou zijn om een nieuwe MacBook Pro te kopen, maar dan ben ik zo €2500 kwijt. Als ie nog 2 tot 3 jaar meegaat zou ik 't wel waard vinden om nog een paar honderd euro uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@Zandah Dat is jouw keuze. Ik snap het wel, al zou ik niet meer terug willen naar een intel-MacBook. De 14” MBP 2021 heb je nu voor rond de 1900 euro, maar dat is alsnog een smak met geld in vergelijking met die paar honderd euro reparatiekosten.

[ Voor 3% gewijzigd door syltheboy op 15-10-2022 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Zandah schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:49:
[...]

Hij werkt verder echt nog goed. Toetsenbord icm met touchpad is al een keer onder garantie vervangen.
Het alternatief zou zijn om een nieuwe MacBook Pro te kopen, maar dan ben ik zo €2500 kwijt. Als ie nog 2 tot 3 jaar meegaat zou ik 't wel waard vinden om nog een paar honderd euro uit te geven.
Als je bereid bent om 550+ uit te geven, is het dan niet beter om naar een MacBook (Air/Pro) met M1 te kijken? Dat kost een paar honderd euro meer en je bent gelijk futureproof. Desnoods tweedehands.

De 2016 model krijgt namelijk ook geen nieuwe macOS updates meer. Begrijp je punt wel uiteraard. Heb je al contact opgenomen met Apple zelf? Meestal is dat goedkoper dan de resellers.

Trouwens, als de strepen er zo uitzien gaat een reparatie niet helpen, probleem komt dan op een gegeven moment weer terug.

[ Voor 3% gewijzigd door MysticX op 15-10-2022 02:08 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
MysticX schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 02:07:
[...]

Als je bereid bent om 550+ uit te geven, is het dan niet beter om naar een MacBook (Air/Pro) met M1 te kijken? Dat kost een paar honderd euro meer en je bent gelijk futureproof. Desnoods tweedehands.
Ik gebruik de laptop veel om muziek te produceren en heb meer aansluitingen nodig dan op de Air zitten. Dus dan zou het een Pro worden.
[...]
De 2016 model krijgt namelijk ook geen nieuwe macOS updates meer. Begrijp je punt wel uiteraard. Heb je al contact opgenomen met Apple zelf? Meestal is dat goedkoper dan de resellers.
Heb geen contact met Apple zelf gehad, maar bij Amac werd gezegd dat Apple deze schermen niet meer leverde en dat het dus ook niet via Apple gerepareerd kon worden.
[...]
Trouwens, als de strepen er zo uitzien gaat een reparatie niet helpen, probleem komt dan op een gegeven moment weer terug.
Ik heb geen last van backlight dat er door komt gelukkig, maar ik vermoed wel dat het met die kabel te maken heeft, want vorige week verdwenen de strepen soms als ik het scherm een beetje dichtklapte.

Ik ga er nog even over nadenken. Op zich is er nog met de laptop te werken en met muziek produceren gebruik ik vaak een extra scherm waarbij de strepen niet zichtbaar zijn. Ik neig nu naar nog een tijdje doorwerken met deze laptop en dan toch een nieuwe of tweedehandse MacBook Pro met M1 processor te kopen.

Bedankt voor de tips allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-07 15:11
Zoals ongeveer iedereen in dit topic heb ik ook problemen met mijn Macbook Pro 2017. Een toets viel er gister opeens af en werkt niet helemaal lekker meer. Net bij Amac geweest, omdat ik dacht dat dit onder het reparatieprogramma viel. Maar zij vertelden dat dat niet het geval was. Iemand enig idee of dit klopt? Ze gaven aan dat het kwam omdat de toets eraf ligt, dan kun je geen aanspraak meer maken op dat programma. Vind ik vrij vreemd, maar er was niet echt ruimte om de discussie aan te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvJ2-e3O2CjzFUvRNJMd5SPhH7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E02IO4GB2pitKjzqMKL5smPt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
panbami schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:08:
Zoals ongeveer iedereen in dit topic heb ik ook problemen met mijn Macbook Pro 2017. Een toets viel er gister opeens af en werkt niet helemaal lekker meer. Net bij Amac geweest, omdat ik dacht dat dit onder het reparatieprogramma viel. Maar zij vertelden dat dat niet het geval was. Iemand enig idee of dit klopt? Ze gaven aan dat het kwam omdat de toets eraf ligt, dan kun je geen aanspraak meer maken op dat programma. Vind ik vrij vreemd, maar er was niet echt ruimte om de discussie aan te gaan.

[Afbeelding]
Op dat programma kun je zo ie zo geen aanspraak meer maken, die is voor de meesten hier verlopen. Ik heb het zelf ook ondervonden. Voor mij was de fix bij enkele toetsen door de witte scharnier onderdelen te vervangen.

Er zijn genoeg adresjes waar je dit kunt laten fixen en uiteraard ook zelf de onderdelen kunt verkrijgen. Let alleen op dat de toetsen vanaf 1 kant schuin erin geklikt kunnen worden. Doe je het verkeerd dan breken de minuscule klemmetjes af. Op YouTube kun je ook nog wel wat howto’s vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 07-01-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:20
Miki schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Op dat programma kun je zo ie zo geen aanspraak meer maken, die is voor de meesten hier verlopen. Ik heb het zelf ook ondervonden. Voor mij was de fix bij enkele toetsen door de witte scharnier onderdelen te vervangen.

Er zijn genoeg adresjes waar je dit kunt laten fixen en uiteraard ook zelf de onderdelen kunt verkrijgen. Let alleen op dat de toetsen vanaf 1 kant schuin erin geklikt kunnen worden. Doe je het verkeerd dan breken de minuscule klemmetjes af. Op YouTube kun je ook nog wel wat howto’s vinden.
Je kan op de site van Apple je serial nummer ingeven en dan kan je zien of deze nog iets van garantie heeft geloof ik!

https://checkcoverage.apple.com

Gewoon je serie nummer kopiëren vanuit "About this Mac" en dan op die link ingeven en de captcha juist ingeven en dan krijg je dat normaal gezien te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinnyice
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-07 15:40
Laatste tijd een hele hoop problemen met de accu. Health van mijn MBP 2017 accu is nu nog 75%, dus begint aardig gaar te worden.

Nu heb ik heel vaak dat hij bij 40/50% uitvalt en ik het logo krijg dat de batterij moet worden opgeladen. 2 seconden de stekker erin zodat hij weer opstart zorgt ervoor dat ik weer een paar uur kan gebruiken zonder stekker.

Echter zojuist viel die uit bij 99%..... Stekker erin, hij start op en geeft aan dat er nog 95% batterij is.

Nu las ik over die resets die je kan uitvoeren, maar welke moet ik doen? de SMC of de PRAM/NVRAM? of allebei? en hoe vaak? Dat zie ik op de fora en Apple website niet voorbij komen.
Pagina: 1 ... 53 54 Laatste