Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• robcoenen
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 12:15
Apple introduceert vandaag de dunste en lichtste MacBook Pro ooit, voorzien van een baanbrekende interface waarmee de klassieke rij functietoetsen wordt vervangen door een schitterend Multi-Touch-display van Retina-kwaliteit, met de naam Touch Bar. De nieuwe MacBook Pro is uitgerust met het meest heldere, kleurrijke Retina-display dat Apple ooit heeft geproduceerd, Touch ID voor veilige, efficiënte toegang, een nog sneller reagerend toetsenbord, een groter Force Touch-trackpad en een audiosysteem met twee keer zo groot dynamisch bereik. Het is bovendien de krachtigste MacBook Pro tot nu toe, met quad-core en dual-core processors van de zesde generatie, tot 2,3x snellere grafische prestaties ten opzichte van de vorige generatie, supersnelle SSD’s en tot vier Thunderbolt 3-poorten.

Met de Touch Bar heeft de gebruiker alle regelaars direct bij de hand. Hij past zich dynamisch aan bij het gebruik van het systeem of apps als Mail, de Finder, Agenda, Numbers, GarageBand, Final Cut Pro X en apps van andere fabrikanten. Voor Safari worden bijvoorbeeld Tabbladen en Favorieten weergegeven in de Touch Bar, emoji in Berichten zijn gemakkelijk bereikbaar, afbeeldingen kunnen gemakkelijk worden bewerkt en in Foto’s kun je gemakkelijk door video’s spoelen.

“Deze week is het 25 jaar geleden dat de eerste Apple notebook werd gepresenteerd. In de loop der jaren zijn er met elke generatie nieuwe innovaties en mogelijkheden geïntroduceerd, en het past in het plaatje dat deze compleet nieuwe generatie MacBook Pro’s de grootste sprong voorwaarts is tot nu toe”, aldus Philip Schiller, Senior Vice President voor Worldwide Marketing bij Apple. “De baanbrekende nieuwe Touch Bar, het gemak van Touch ID, het beste Mac-display ooit, krachtige prestaties, verbeterde audio, razendsnelle opslag en Thunderbolt 3-aansluitingen in de dunste, lichtste Pro-notebook die we ooit hebben gemaakt, maken van de nieuwe MacBook Pro de meest geavanceerde notebook die ooit op de markt is verschenen.”

Dunste, lichtste MacBook Pro ooit
De nieuwe MacBook Pro bouwt voort op de innovaties die voor het eerst in de MacBook werden gepresenteerd. Hij beschikt over een volledig opnieuw vormgegeven behuizing en een volledig metalen unibodyconstructie – en is daarmee een uiterst sterke, compacte notebook die toch verrassend dun en licht is. De 13-inch MacBook Pro is met zijn 14,9 mm 17 procent dunner en heeft 23 procent minder volume dan de vorige generatie, en met nog geen anderhalve kilo is hij zo’n 230 gram lichter. De nieuwe 15-inch MacBook Pro is slechts 15,5 mm dik en is daarmee 14 procent dunner en 20 procent minder volumineus dan voorheen. En met een gewicht van nog geen twee kilo is hij zo’n 230 gram lichter dan de vorige generatie.

Touch ID nu op de Mac
De aan/uit-knop is nu voorzien van Touch ID, de handige en veilige manier van aanmelden die de gebruiker al kent van zijn iPhone en iPad. Zodra je je vingerafdruk hebt aangemeld bij Touch ID op je MacBook Pro, kun je je Mac snel ontgrendelen, schakelen tussen gebruikersaccounts en met een enkele aanraking veilig aankopen doen met Apple Pay op het internet. Dankzij Touch ID kan je vingerafdruk snel en nauwkeurig worden afgelezen. Via geavanceerde algoritmen worden de gegevens herkend en geverifieerd in het Secure Element van de nieuwe Apple T1-chip.

Het helderste, meest kleurrijke notebookdisplay van Apple
Op het beste Mac-display dat we ooit hebben gemaakt zijn afbeeldingen nog levendiger en komen nog meer details levensecht naar voren. Het Retina-display op de nieuwe MacBook Pro is even dun als dat op de MacBook: slechts 0,88 mm. En met 500 nits is het maar liefst 67 procent helderder dan de vorige generatie. Het display geeft 67 procent meer contrast – en het is het eerste display op een Mac-notebook met ondersteuning voor een bredere kleurweergave. Dankzij energiebesparende technologieën als een groter pixeldiafragma, een variabele verversingsfrequentie en energiezuiniger led’s, verbruikt het display 30 procent minder energie dan voorheen.

De krachtigste MacBook Pro tot nu toe
Dankzij krachtige processors, geavanceerde graphics, razendsnelle SSD’s en geheugen en een geavanceerde thermische architectuur zijn geweldige professionele prestaties mogelijk in een aanzienlijk dunnere behuizing. De dual-core Core i5-processor met eDRAM, dual-core Core i7-processor met eDRAM en quad-core Core i7 Intel-processor van de zesde generatie zijn energiezuinig maar leveren professionele verwerkingsprestaties. De nieuwe 15-inch MacBook Pro heeft een krachtige Radeon Pro discrete-level GPU die zorgt voor 2,3 keer betere prestaties dan de vorige generatie. De 13-inch MacBook Pro beschikt over een Intel Iris GPU en is twee keer sneller dan voorheen. Alle modellen hebben een SSD met sequentiële leessnelheden van meer dan 3 GBps en Thunderbolt 3 voor gestroomlijnde gegevensoverdracht, voeding en een twee keer grotere videobandbreedte in één enkele poort – waardoor gebruikers gelijktijdig, met één kabel, een 5K-display kunnen gebruiken en hun MacBook Pro kunnen opladen.

Ook op de nieuwe MacBook Pro:
- Aanzienlijk grotere Force Touch-trackpads – 46 procent groter op de 13-inch MacBook Pro en twee keer zo groot op de 15-inch MacBook Pro
- Sneller reagerend toetsenbord met comfortabele toetsen met een vernieuwd vlindermechanisme
- Luider, levensechter geluid door speakers met een twee keer zo groot dynamisch bereik en verbeterde bas
- macOS Sierra, ’s werelds meest geavanceerde desktopbesturingssysteem, met nieuwe features als integratie met Siri, Universeel klembord, Apple Pay op het internet en Foto’s, waarmee je je belangrijke momenten kunt herontdekken, je fotobibliotheek kunt indelen en op professioneel niveau foto’s kunt bewerken

Prijzen en beschikbaarheid
- De 13-inch MacBook Pro is verkrijgbaar vanaf ¤ 1699, heeft een 2,0-GHz dual-core Intel Core i5-processor met Turbo Boost-snelheden tot 3,1 GHz, 8 GB geheugen en 256 GB flashopslag, en is vanaf vandaag verkrijgbaar.
- De 13-inch MacBook Pro met de revolutionaire Touch Bar en Touch ID is verkrijgbaar vanaf ¤ 1999, heeft een 2,9-GHz dual-core Intel Core i5-processor met Turbo Boost-snelheden tot 3,3 GHz, 8 GB geheugen en 256 GB flashopslag, en is over twee tot drie weken leverbaar.
- De 15-inch MacBook Pro met de revolutionaire Touch Bar en Touch ID is verkrijgbaar vanaf ¤ 2699, heeft een 2,6 GHz quad-core Intel Core i7-processor met Turbo Boost-snelheden tot 3,5 GHz, 16 GB geheugen en 256 GB flashopslag, en is over twee tot drie weken leverbaar.

De volledige technische specificaties en alle maatwerkopties en accessoires zijn te vinden op apple.com/nl/macbook-pro.

robcoenen wijzigde deze reactie 28-10-2016 12:17 (49%)
Reden: Topicstart in het Nederlands

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23-08 15:53

Quakie

quakelen

Ik vind de touchbar wel mooi.. Toch heb ik eerlijk gezegd niet gelijk het idee dat het echt handig werkt.
Het oogt net een te dunne bar.

Mooie machines, maar de prijsverhogingen houden me echt tegen. Nog niet zo lang geleden kon je een 15 inch voor iets meer dan 2000euro kopen. Daar moet je nu 2700 euro voor neer tellen.

Synology DS415+ Kaduk. :(

• Ryatzu
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 09:29

Ryatzu

Nintendo FC: SW-7206-7059-7605

Standaard heeft de 15 isnch nu een amd grafische chip. Erg jammer dat je dus geen goedkopere meer kan krijgen. Inderdaad is de prijs verhoging te hoog. Voor de basis pro betaal je nu 1700. Dit had 1400 moeten zijn en de prijs van de macbook had iets omlaag gemoeten. Helaas houd dit mij nu ook tegen om ooit nog voor een mac te gaan. Hoe mooi het ook allemaal is.

Nintendo FC: SW-7206-7059-7605

• Plankton
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 31-07 00:41
2700 euro voor de 15 inch is voor mijn gevoel (en verstand..) een veel te hoge prijs. En dan zit er een SSD in van een miezerige 256 GB. Wil je de 15 inch met 512 GB mag je nog eens 500 euro bijlappen, 3200 euro...

Ik zie het toch als het uitmelken van een geestige gimmick (de Touchbar). Dit gaan Apple klanten toch niet pikken?

Plankton wijzigde deze reactie 27-10-2016 20:51 (21%)

• sweebee
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 21-08 00:36
Die prijzen gaan echt nergens meer over. 1700 euro voor een laptop met 2 aansluitingen, maar 8gb ram en een dual coretje :')

5DIII + 6D + 15mm Fisheye F/2.8 + 16-35mm L F/2.8 II + 24-70mm L F/2.8 II + 85mm F/1.8 + 70-200mm L F/2.8 IS II + Speedlite 430EX II || MacBook Pro Retina 13 '14 256GB

• robcoenen
  • Registratie: augustus 2014

• Crazyanz
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22-08 23:13

Pff die pricing...

Mooi spul, leuke toevoeging die bar maar niet meer dan dat.

• The Unbelievabl
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18-08 10:56
Ik zit te kijken naar de 13" met Touch Bar maar heb het gevoel dat de 15" meer waar voor het geld is, wat vinden jullie? Als je kijkt naar een 13" met Touch Bar en 16GB Ram zit je al op 2100 euro (onderwijskorting meegerekend), de instap 15" is dan 2400 met snellere processor en GPU.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Ik zat klaar om te bestellen, maar 2699... Bye bye, ik ga voor de nieuwe Surface Book. Veel meer bang for buck.

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 11:58

Rivanov

Apple freak

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 09:33
Heb een 13" 512GB en 16G besteld in spacegrijs met touchbar. CPU upgrade achterwege gelaten of zou dat wel de moeite waard zijn?

Gelukkig recht op onderwijskorting, maakt het iets dragelijker :-)

• Deatheyee
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21-08 23:45
Helaas, ik was ook aan vervanging toe van mijn MacBook Pro, maar met deze prijzen gaat het voor mij toch echt te ver. Ik wil minimaal een 15 inch model hebben. Misschien voor het eerst in jaren toch maar eens goed kijken naar wat de concurrentie te bieden heeft!

• mrhp
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22-08 22:51
Wat een prijzen zeg, belachelijk. Een (lichte) prijsverhoging had mij niet verbaasd, maar dit slaat alles. Ik had op z'n minst verwacht dat het model van vorig jaar wel wat goedkoper zou worden. Dat is al niet eens het geval. Ik vind niet perse dat nieuwe features meer geld moet kosten, omdat de tijd en techniek niet stil staat. Technologie zou, naarmate de tijd verstrijkt, juist goedkoper moeten worden. Niet bij Apple blijkbaar. Stel je voor dat een Galaxy S2 nog steeds 500 zou kosten, dan zou een S7 wel 2.000 moeten kosten.

Ik houd het nog wel even uit met mijn 2015 rMBP.. Maar dat wordt wel flink sparen als ik 'm over een paar jaar wil vervangen..

mrhp wijzigde deze reactie 27-10-2016 21:24 (31%)

• AdmiralSnipe
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11:36
quote:
Deatheyee schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 21:11:
Helaas, ik was ook aan vervanging toe van mijn MacBook Pro, maar met deze prijzen gaat het voor mij toch echt te ver. Ik wil minimaal een 15 inch model hebben. Misschien voor het eerst in jaren toch maar eens goed kijken naar wat de concurrentie te bieden heeft!
Windows is het antwoord. ;)
Kijk voor de aardigheid eens naar een Dell XPS 15. Erg mooie apparaten vind ik, zowel qua specs als uiterlijk.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• mrhp
quote:
AdmiralSnipe schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 21:23:
[...]

Kijk voor de aardigheid eens naar een Dell XPS 13 of 15. Erg mooie apparaten vind ik, zowel qua specs als uiterlijk.
Ik houd bij vrienden altijd het pleidooi dat de rMBP (instapmodel) eigenlijk niet eens zo raar is qua prijs. Een Windows laptop die in de buurt komt qua snelheid/bouwkwaliteit/scherm/accuduur etc en geen nadelen heeft (die zijn er niet, of zeer dun gezaaid) komt ook al bij MacBook prijzen uit. Maar volgende keer kan ik dit argument niet meer winnen met deze prijzen. De Dell XPS/HP Spectre worden dan inderdaad interessante opties.

[edit] typo

• vistu
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online
Compleet gestoorde prijsstelling. Dan inderdaad maar over naar een windows laptop (voor 't eerst sinds '07), want 3200 euro voor een 15'' Macbook gaat nergens over. Jammer zeg.

vistu wijzigde deze reactie 27-10-2016 21:28 (7%)

• Ascension
Gaat deze DisplayPort adapter werken op de nieuwe MB Pro?

https://www.onlinekabelsh...et-dp-alt-mode-0-20-meter

Of heeft iemand betere tips om van USB-C naar displayport te gaan.

• WTM
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23-08 23:18
Ik vind de nieuwe rMBP's wel gaaf maar qua prijs.... eigenlijk niet meer te verantwoorden dit :-(

• RadiQal
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12-08 18:48
Bijzonder om te zien dat zoveel mensen (waaronder ikzelf) zo eensgezind zijn over de prijsstelling van de nieuwe Macbook Pro's, eveneens op het forum van Macrumors.

Ik ben zelf aan het configureren geslagen op dit moment, maar iets houdt mij tegen. En ja, het is de prijs. Waar ik voor een 8GB RAM/256GB SSD al EUR 1800,- voor betaal. Een factor wat mij zeer aangaat is ook dat dit niet meer te upgraden is, zoals ik bij mijn huidige MBP 15" early 2010 heb gedaan. Deze kon gaat met 140 euro investering weer een prima aantal jaartjes mee. Nee, geen Retina, Butterfly keys, Touchbar, Skylake etc.... maar is datgeen zoveel doekoes waard en vooral met oog op de toekomst? Ik vraag het me ten zeerste af.

• Klokhuisje
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23-08 00:11
Er is altijd wel geklaag over de prijs bij een nieuwe refresh, kijk maar naar 2012 retina model. Toen klaagde iedereen ook geel en blauw, maar uiteindelijk kopen iedereen het. Mensen die 2016 model te duur vinden kunnen altijd nog 2015 model kopen, het verschil lijkt mij echt niet groot. Tenzij je perse een touch bar wilt, het is meer een gimmick imo.

Apple Market, get an Apple for less.

• Pat-Juh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22-08 07:42
In elk geval vind ik de TB3 naar TB2 adapter een koopje: Thunderbolt 3 USB-C naar Thunderbolt 2 adapter voor ¤59,00. De goedkoopste op dit moment (naast deze Apple variant) kost ¤139,00 geloof ik... ;) Maakt de hogere prijzen niet goed voor de laptops maar het is ongeveer net zo geprijsd als Microsofts Surfacebook, het zij dat de 2016 rMBP geen "mega-tablet" kan worden waar vrijwel niemand op zit te wachten ;).

• dbzokphp
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 10:34
Weet iemand wanneer deze modellen te koop zijn in de Apple store? Via apple.com staat 3-4 weken, maar geldt dat ook voor de Apple store?

• Belecthor
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 29-07 12:49
Klopt die ¤1700 voor die kleinste Macbook wel? Dat is toch een bizarre prijs voor wat je ervoor terug krijgt?

• mrhp
quote:
Belecthor schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:40:
Klopt die ¤1700 voor die kleinste Macbook wel? Dat is toch een bizarre prijs voor wat je ervoor terug krijgt?
Ja dat klopt. En ja, iedereen valt over die prijs.

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12:07
Ik wil niet me-too en, maar ik ga zo van Apple af stappen. IPhone is simpelweg te duur, maar deze verhoging had ik niet aan zien komen.

Jammer...

• mprkooij
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23-08 19:50
Jammer van de prijs inderdaad. Ik kan hem nog wel kopen met studentenkorting waardoor de 15 inch ¤300,- goedkoper is.

• Blankinho
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 22-08 12:58
Damn die prijzen zijn echt niet normaal meer... In de UK was de Pro (instap) nog 999 pond dus ik dacht ik koop straks mooi in UK de nieuwe Pro maar inmiddels zijn de prijzen nagenoeg gelijk getrokken. In UK dus een nog hogere verhoging dan hier...

Ik vind het gewoon zo klote dat je niet meer het geheugen en HDD kan upgraden nadien en als je dan kijkt wat je nu moet neerleggen voor instapper (toekomstvast..?) vind ik het wel echt uit de klauwen lopen.

Het wordt nog meer een status ding dan dat het al was ipv een highend ding wat het vroeger tov de concurrentie echt was...

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Nu online
Vergeet niet om de Surfspot EDU shop te gebruiken, die is net iets goedkoper dan Apple's eigen EDU store. Iedereen kan in deze Store bestellen, ook al ben je geen student. Er vindt namelijk geen controle plaats.

Link: *snip*

Daedalus wijzigde deze reactie 07-11-2016 14:42 (13%)

• epo
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:42
quote:
[...]

Kijk voor de aardigheid eens naar een Dell XPS 15. Erg mooie apparaten vind ik, zowel qua specs als uiterlijk.
Windows is nooit het antwoord en zeker niet de oplossing :>

Overigens een MacBook Pro 15 besteld, spacegrey, 512GB SSD, 2.9Ghz, ATI 460 4GB en natuurlijk met een US keyboard. Koopje voor 3300 euro :D

epo wijzigde deze reactie 27-10-2016 23:30 (22%)

• RadiQal
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12-08 18:48
Volgens mij is dit het scherm wat ze tijdens de Keynote gebruikte?

http://www.macrumors.com/...displays-new-macbook-pro/

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
quote:
epo schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:28:
[...]

Overigens een MacBook Pro 15 besteld, spacegrey, 512GB SSD, 2.9Ghz, ATI 460 4GB en natuurlijk met een US keyboard. Koopje voor 3300 euro :D
Wat een geld, en dat voor nu al achterhaalde processoren

Is het al bijna vrijdag?

• Klokhuisje
Je heb dus een dure Macbook maar je kan je iPhone niet eens op aansluiten zonder een verloopje...

• epo
  • Laatst online: 00:42
quote:
DennusB schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:31:
[...]

Wat een geld, en dat voor nu al achterhaalde processoren
Kaby Lake quadcore is niet beschikbaar 8)7 Check je facts voor je onzin blaat.

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Nu online
quote:
Yibsel schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:32:
Je heb dus een dure Macbook maar je kan je iPhone niet eens op aansluiten zonder een verloopje...
Er zijn gewoon USB-C naar Lightning kabels verkrijgbaar hoor: http://www.apple.com/shop...htning-cable-1-m?fnode=97

• MiliaanR
  • Laatst online: 23-08 11:42

MiliaanR

Just for fans.

quote:
epo schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:28:
[...]

Is er iets speciaal dat de 2.7GHz niet heeft en de 2.9GHz wel?

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07:51

MazeWing

passionate & cynical

Mooie laptop maar idioot hoge prijs. Ik denk serieus dat Apple dit keer echt een te hoge prijs vraagt voor hetgeen ze bieden en het ze dit keer ook echt gaat tegen werken.

Er zijn inmiddels zoveel Windows-laptops die qua hardware en design vergelijkbaar of zelfs beter zijn. Een paar honderd euro extra voor een mac is nog te doen, wordt dit echter tegen de 1000 meer dan sla je echter de plank behoorlijk mis.

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: i7 2600K @ 4,5 GHz | 16 GB | GTX 1070 | Dell U2711

• Klokhuisje
quote:
MelvinW schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:34:
[...]

Er zijn gewoon USB-C naar Lightning kabels verkrijgbaar hoor: http://www.apple.com/shop...htning-cable-1-m?fnode=97
Dat bedoelde ik ;) een kabeltje of adaptertje bij kopen is dus noodzakelijk

Klokhuisje wijzigde deze reactie 27-10-2016 23:51 (9%)

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12:18
quote:
Pat-Juh schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:28:
In elk geval vind ik de TB3 naar TB2 adapter een koopje: Thunderbolt 3 USB-C naar Thunderbolt 2 adapter voor ¤59,00. De goedkoopste op dit moment (naast deze Apple variant) kost ¤139,00 geloof ik... ;) Maakt de hogere prijzen niet goed voor de laptops maar het is ongeveer net zo geprijsd als Microsofts Surfacebook, het zij dat de 2016 rMBP geen "mega-tablet" kan worden waar vrijwel niemand op zit te wachten ;).
He er bestaat dus wel een connector voor. Ik was al van plan om mijn oude thunderbolt display te gaan verkopen maar daar kan ik nog even mee wachten dus.

• Noxa
  • Laatst online: 12:18
quote:
Ik wilde roepen dat dat ook niet meer hoeft dankzij Bluetooth maar hoe laad je hem dan op als je even geen 220 in de buurt hebt.

• Klokhuisje
quote:
Noxa schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:46:
[...]

Ik wilde roepen dat dat ook niet meer hoeft dankzij Bluetooth maar hoe laad je hem dan op als je even geen 220 in de buurt hebt.
Ja synchroniseren kan wel via wifi :p maar backup terug zetten heb je toch wel een kabel nodig. Nouja sommige mensen doen via iCloud. Maar ooit moet je toch wel je iPhone op Macbook aansluiten, en dan is zo een usb-c naar usb adapter wel noodzakelijk.

Klokhuisje wijzigde deze reactie 27-10-2016 23:53 (18%)

• Deatheyee
  • Laatst online: 21-08 23:45
quote:
[...]

Dankje voor de tip! Ik heb net ook nog in de pricewatch gekeken naar nieuwe laptops. Ik zit al jaren in het ecosysteem van Apple en om daarvan af stappen moet ik nog eens goed over nadenken. Ik weet wel dat ik deze prijzen nooit zal betalen.

Laatst met de iPhone 7 al en nu de ronduit belachelijke prijzen voor de nieuwe MacBook Pro's. Ik had nooit gedacht dat ik ooit zou overwegen om over te stappen naar andere merken, maar de kans wordt wel steeds groter.

Ik blijf het uiteraard wel een heel mooi apparaat vinden! Als de prijs gelijk was gebleven aan mijn vorige MacBook Pro had ik hem zeker gekocht.

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

Wat vinden jullie verder van het nieuwe design?

Ik zie dat het SD slot ook is verwijderd, erg jammer voor de fotografen onder ons en voor degene die bijvoorbeeld een NiftyDrive hebben met een MicroSD kaartje van 128GB.

Net als bij de MacBook is het verlichte logo nu ook weg, wat ik persoonlijk toch één van de mooiste en iconische karaktereigenschappen van de Macbook Air en Pro vond.

We moeten nu een handje vol aan accessoires en adapters gaan aanschaffen om alles weer werkend te krijgen.

Een prijsverhoging van 500,- als ik een vergelijking maak met de vorige generatie van 256GB is behoorlijk pittig, voor een in mijn ogen aardige feature/gimmick. Begrijp me niet verkeerd TouchBar ziet er leuk uit, maar ik denk dat vooral de " travel " naar de bar toe niet fijn is voor je arm en vingers t.o.v. touchpad gebruik.

De Photoshop integratie kan ik zeker waarderen en ziet er verder wel erg mooi uit.

Unidentified wijzigde deze reactie 28-10-2016 00:26 (5%)

Sony A7II | Carl Zeiss Batis 18 & 85 | Sony Distagon T* Zeiss FE 35 | Think Tank Airport Essentials | Sirui W-1204 | Format Hitech 4 & 10 ND | Godox AD600B & V860II | Westcott Rapidbox XL | iMac Retina 5K | MBP 2015 | Wacom Intuos Pro

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:14

franssie

Save the albatross

De bar had inderdaad in het touchpad moeten zitten of in het scherm. De huidige plek is dom. Jobs had dat nooit toegestaan als GUI en ergonomie freak.

Apple begint meer en meer op Philips te lijken, technisch goed maar de gebruikservaring komt achterop. Dat was tien jaar geleden echt beter. Deze prijzen zijn niet meer te verantwoorden.

franssie wijzigde deze reactie 28-10-2016 00:28 (38%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23-08 13:37
quote:
franssie schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 00:27:
De bar had inderdaad in het touchpad moeten zitten of in het scherm. De huidige plek is dom. Jobs had dat nooit toegestaan als GUI en ergonomie freak.

Apple begint meer en meer op Philips te lijken, technisch goed maar de gebruikservaring komt achterop. Dat was tien jaar geleden echt beter. Deze prijzen zijn niet meer te verantwoorden.
Daar is 'ie al: "als Jobs nog geleefd had..."

• Raveon
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 11:11
Deze http://www.a-mac.nl/macbo...-dc-16-gb-512-gb#pdp-tabs ziet er opeens heel aantrekkelijk uit....

Due to a lack of interest, tomorrow has been canceled.

• Imtekz0rs
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22-08 14:19
Ik heb voor de zaak een nieuwe rMBP 2016 besteld, nu mijn privé rMBP 2015 Early maar te koop gezet. Zowel hier op tweakers.net en marktplaats veel interesse.

Ik denk dat de rMBP 2015 Early's nog best wel eens populair zullen blijven de aankomende periode gezien de prijsstelling die Apple hanteert voor de nieuwe rMBP's.

• franssie
  • Laatst online: 09:14

franssie

Save the albatross

quote:
Dennisweb schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 00:35:
[...]
Daar is 'ie al: "als Jobs nog geleefd had..."
niet al, nog steeds. Jobs heeft altijd in het OS de gebruiksvriendelijkheid voorop gehad. Juist ook voor visueel gehandicapten bijvoorbeeld.
Form over function vind ik bij een design lamp acceptabel, dit gaat echter om laptops die nu alleen starbucks-fahig moeten zijn in plaats van werkpaard. Supergaaf dat ie 2mm dunner is maar jammer dat je een extra tasje met adapters moet meenemen van 50 euro elk.
De kritiek op Apple is niet nieuw, ik gebruik apple esinds 7.6 en heb de eerste beta OSX disc hier nog liggen. De nieuwe apple laptops zijn zoiets als een Audi A7, technisch erg mooi maar mislukt als gebruiksobject.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23-08 13:37
quote:
franssie schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 00:49:
[...]

niet al, nog steeds. Jobs heeft altijd in het OS de gebruiksvriendelijkheid voorop gehad. Juist ook voor visueel gehandicapten bijvoorbeeld.
Form over function vind ik bij een design lamp acceptabel, dit gaat echter om laptops die nu alleen starbucks-fahig moeten zijn in plaats van werkpaard. Supergaaf dat ie 2mm dunner is maar jammer dat je een extra tasje met adapters moet meenemen van 50 euro elk.
De kritiek op Apple is niet nieuw, ik gebruik apple esinds 7.6 en heb de eerste beta OSX disc hier nog liggen. De nieuwe apple laptops zijn zoiets als een Audi A7, technisch erg mooi maar mislukt als gebruiksobject.
Mislukt als gebruiksobject? Hoe weet jij dat precies? Heb je de nieuwe MacBook Pro al in handen gehad? :*

• CT
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:41
Buiten de prijzen die ronduit idioot zijn ben ik er na een nachtje slapen (en bijv. benchmarks e.d.) kijken wel uit, ik blijf bij mijn 2014 model en upgrade wellicht tzt naar een i7 2015 model refurbished oid.
Vooral omdat ik nu voor al mijn monitoren en werkplekken een thunderbolt verloop kabel heb, en zelfs gewoon HDMI vaak gebruik. Ook liggen er allemaal mag-safe adapters.

Dus ik zou echt heel veel kabels erbij moeten kopen (boven op de hoge prijs) en afscheid moeten nemen van m'n niftydrive (niet echt een probleem) maar ook mijn YubiKey past niet meer - en gaat dat voorlopig ook niet meer doen met usb-c :( =nog meer verloopstukjes.. ipv nu netjes de nano in m'n macbook geplugged.

Al met al ga ik zo enorm veel ellende op m'n hals halen en de benchmarks zijn echt marginaal (van i5-4278U naar een i5-6267U) en die touchbar hoef ik niet... werk toch vaak op draadloos keyboard van apple en daar zit die bar niet op maar wel de esc en f-keys, dus moet ik constant gaan wennen aan die button placements = nog meer gedoe om niks

CT wijzigde deze reactie 28-10-2016 08:10 (9%)

• smoken
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:36
..

smoken wijzigde deze reactie 28-10-2016 09:12 (100%)

• tAnk
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10:32
Ik kan deze nieuwe prijzen niet meer verantwoorden aan mezelf. Het is niet dat ik het niet kan betalen, ik vind het gewoon bizar veel geld. Gebruik Mac sinds eind jaren 80 maar denk dat het punt is gekomen dat ik toch verder moet kijken. Eerste keer dat ik dit roep in al die tijd (okay Mac OS 8 en 9 vielen me ook zwaar).

• DrumandBass
  • Laatst online: 23-08 21:13

DrumandBass

Less is more!

Yep, zelfde gedachten hier. Mijn vriendin gaat waarschijnlijk wel over tot kopen maar ga denk ik voor 2015 model. Het verschil in prijs is gewoon echt te groot zeker als je dan ook nog 16gb ram wilt. Mijn 2009 pro doet het nog perfect dus kan voor mezelf het prijsverschil niet goed praten...

Macbook Pro Uni 15"

• Destiny
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 11:27
Ik had gehoopt op een vervanger voor mijn 17" macbook pro uit 2010, maar daar ga ik niet aan beginnen. Die prijzen slaan echt nergens meer op. Ook dat gedoe met stekker bij apple hangt me de strot uit. Je loopt onderhand met een hele zak aan verloopstekkertjes rond als je nog bestaande randapparatuur wil aansluiten.
Ze zijn wat mij betreft helemaal de weg kwijt bij apple en het nut van die touchbar ontgaat me volkomen. Totaal overbodig ding dat alleen maar de toch al hoge prijs nog verder opdrijft zonder daadwerkelijke voordelen te hebben.

• kayintveen
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 29-07 09:59
Ik wacht eigelijk al 3 presentaties op nieuwe macbooks (eigelijk al veel langer) Moet bekennen heb een MBPr 15" en toen der tijd (mid 2012) met volle ram en cpu opties gekozen maar wel gewoon kleine SSD. Tot nu toe nog steeds een wereld machine, zit vol met deuken en krassen. is meer dan eens gevallen en werkt nog echt fantastisch.

Kortom ze houden het super lang vol, en blijven krachtige en goede machines.
Reden dat ik nu iets anders wil is met name de batterij. Zelfs een originele vervanging zorgt nu nog maar voor ongeveer 60 tot 80min werktijd en dat is voor mij te kort omdat ik veel buiten de deur werk met de laptop.

Ik val van mijn stoel van de prijs, ik hoef echt geen 1TB. 256 is niet handig maar houd wel je macbook opgeruimd (zorgt dat je goed moet nadenken over wat je wel en niet op je macbook laat staan)

Had meer ram verwacht, betere cpu (nu echt maar kleine speed bump) De rest is afwachten.
Ik maak mij enorme zorgen om de keyboard. dat 12" ding is een drama, niet aan te wennen.

touch-bar is afwachten maar lijkt op een gimmick. ik werk altijd met sneltoetsen die je blind kunt doen. Dat wordt met een touchbar onmogelijk. Dus niet echt meerwaarde (denk ik)

Al met al ik kom op een 3179 euro machine AU! |:(
Maar ach, ik zit meer achter m'n laptop dan dat is ik mijn auto zit, en daar betaald menig mens toch ook zonder moeite 30-40k voor?

Blijft een "pro" machine. Eerste hands-on mensen zijn bijzonder lovend.

follow: Twitter | Facebook | Instagram

• rvd50
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23-08 00:47

rvd50

...................

Weet iemand wanneer ze in de Apple Store te bewonderen zijn?

R.D50

• mprkooij
quote:
rvd50 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:01:
Weet iemand wanneer ze in de Apple Store te bewonderen zijn?
Ik hoop vandaag, je zou denken dat ze de demo modellen wel al klaar hebben staan.

• Scirocco
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20-08 20:16
In juni 2011 mijn MBP 15" 2.2Ghz besteld met matte display met alu 'bezel' waar ik toen (en nog steeds) zo verliefd op was. Kort daarna het geheugen van 4 naar 8 geupgrade en een 256gb ssd erin gezet. Tot op de dag van vandaag presteert hij nog als nieuw, het is een heerlijke machine. De accu zal wellicht volgend jaar vervangen moeten worden, maar verder ben ik er nog erg blij mee.
Maarja stiekem kijk je wel vast uit naar de volgende generatie laptops, mocht hij opeens overlijden of gestolen worden.

Maar helaas zijn de macbooks precies na mijn aanschaf in 2011 enorm neerwaarts gegaan..
Je kunt geen onderdelen meer upgraden, geen mat scherm meer kiezen, Retina vond ik niet perse veel waarde toevoegen, verder marginale updates bij nieuwe generatie's. Nu gaan ze vervelend doen met usb-c poorten, een touch bar die geen waarde toevoegt en belachelijke prijzen..
Waar is die goede oude tijd gebleven?

Hier moeten ze toch super veel klanten mee verliezen?
Het zal nooit bekend worden gemaakt, maar ik gok dat de oude modellen die nu nog te koop zijn veel beter worden verkocht dan de nieuwe..

| Nissan 200SX S13 | MacBook Pro 15" 2.2Ghz, OCZ Vertex 3 | OnePlus 2 | 7D | 10-400 1.4L IS USM

• BlaTieBla
  • Laatst online: 08:12

BlaTieBla

Blake Returns

Ik heb 8 jaar gedaan met mijn MB unibody, destijds vond ik die ook niet goedkoop. Inmiddels wacht ik al een klein jaar om die te vervangen. Als ik met de nieuwe weer 8 jaar kan doen maakt die prijs mij niet heel veel uit. Qua adapters valt het bij mij ook nog wel mee. 1 combi adapter / dock en ik ben klaar (USB3, video out, LAN). Nu alleen nog ff besluiten of het een uitgebreide 13" wordt of een 'kale' 15".

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Electromonkey
  • Laatst online: 23-08 09:12
Heb ik 4 maanden op de presentatie van de nieuwe maccies zitten wachten, komen ze hiermee.
Erg leuk om te de reactie van de andere fanboys (hier reken ik mezelf ook bij) te lezen over voorgaande prijsverhogingen, maar laten we eerlijk zijn nu zijn ze in korte tijd weer een flinke stap omhoog gegaan.

Ik had het er graag voor neergelegd als ik het ding nog had kunnen gebruiken. Klanten zien me al aankomen, "ja sorry eerst even 4 adapters in mijn apparaat van ¤1800 stoppen zodat ik er iets mee kan doen"... 8)7

Edit: Foutje gemaakt, stom stom stom.. Er kan maar 1 adapter in het ding, die andere ben ik al kwijt aan een charger!

Overigens komt er wel een nieuwe Macbook, een fanboy blijf je, maar dan een 2015 model :+

Electromonkey wijzigde deze reactie 28-10-2016 10:18 (16%)

• Scirocco
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20-08 20:16
En nu in eind 2016 nog steeds met dezelfde crappy 720p facetime camera komen aanzetten...man man man...

| Nissan 200SX S13 | MacBook Pro 15" 2.2Ghz, OCZ Vertex 3 | OnePlus 2 | 7D | 10-400 1.4L IS USM

• _h93
  • Laatst online: 11:37
Ik was ook voorzichtig aan kijken voor vervanging van mijn Pro uit 2011. Maar net als iedereen hier, die prijzen ough...

Ik geloof wel dat die touchbar een leuke toevoeging is, het probleem is echter dat (al helemaal sinds ik geen student meer ben) mijn Pro 99,99% van de tijd in een dock staat, dus dat gebruik ik dus waarschijnlijk nooit. Misschien moet ik in mijn geval maar eens een iMac gaan overwegen.

• CT
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:41
Ik ben ook wel benieuwd naar real-life benchmarks, want als ik geekbench bekijk is de M7-6Y75 van de macbook 12" sneller dan de nieuwe i5-6267U en on-par met de i7-6567U in het 3000euro model ..

Want anders zou ik eerder gaan voor de kleine macbook, tenslotte moet je toch al alles nieuw kopen vanwege die usb-c connector, waarom dan niet gewoon 1 hub voor usb-c waar je vervolgens al je USB/Thunderbolt spullen weer in kan pluggen ;) ipv meerdere plugjes om rondom in die macbook pro te steken.

• NotSoSteady
  • Registratie: april 2010
quote:
Ik ben ook wel benieuwd naar real-life benchmarks, want als ik geekbench bekijk is de M7-6Y75 van de macbook 12" sneller dan de nieuwe i5-6267U en on-par met de i7-6567U in het 3000euro model ..
Natuurlijk niet, de i7-6567U laat helemaal niets over van de 12-inch MacBook.

• HuRRaCaNe
  • Laatst online: 11:06
Voor het werk krijg ik binnenkort een nieuwe laptop. Wat zijn jullie meningen over aluminium vs space grey? Op video lijkt aluminium mooier, maar ze worden ook altijd getoond in een donkere ruimte. Eigenlijk zou ik in het echt willen zien voor ik kan beslissen welke het mooiste is :)

• joon
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-08 16:15
Blijkbaar gaan deze nieuwe Macbooks vanzelf aan als je ze openklapt (indien uit & voldoende lading).

Grappig :p

• Liliuokalani
  • Laatst online: 15-08 01:19

Liliuokalani

Intuïtieve waren boven alles

Nou, ik had toch plannen om een vervanger aan te schaffen voor de 17-inch mid 2010, maar Cupertino stelt me teleur.

De prijzen zijn altijd zo hoog bij de eerste generatie met redesign. Er zijn echter dingen die me meer storen.

Het model van ¤1.699 heeft gewoon een chip uit de MacBook Air erin zitten, ofwel een 15 Watt model. Alleen al daarom is het schandalig dat ze dit model Pro durven te noemen. En dan voor ¤1.699 ook geen Touch ID en ze zijn zo zielig om dan nog twee poorten eruit te slopen.

Wil je echt een Pro hebben dan moet je voor die van ¤1.999 gaan, al zie ik het nut van die Touch Bar ook niet echt in. Een andere vorm van bestaande zaken, want alles dat ze tonen daar is ofwel een shortcut voor, of het trackpad dat twee keer zo groot is.

Dan komt nog het ergste, want in het eerste kwartaal volgend jaar komen alle Kaby Lake-processors op de markt, dus dan heb je over een paar maanden eigenlijk een verouderde chip erin zitten. Nu zal het praktijkverschil niet heel groot zijn, maar Kaby Lake is gewoon veel meer up-to-date en daarbij gaat het om het principe.

Wat mij heeft doen besluiten niet te kopen, is sowieso de prijzen die veel te hoog liggen bij een gen. 1 redesign. Ook die chip die in een paar maanden verouderd is vind ik gewoon niks.

Als laatste moet gezegd worden dat de line-up nu compleet vernaggeld is. Had gewoon een 14-inch MacBook gemaakt. Dan een 14-inch MacBook Pro en vervolgens een 16-inch. Kom je ook meteen toe aan de wensen van 17-inch fans. MacBook Air er helemaal uit schoppen en die oude MacBook Pro's tegen een wat vriendelijkere prijs de deur uit doen. Het is immers veel te oude techniek voor ¤1.449. Ze hadden eigenlijk begin volgend jaar pas een update moeten doen als Kaby Lake beschikbaar was.

Ik wacht in ieder geval op WWDC 2017. Grote kans dat er dan een Kaby Lake-update komt. Oude modellen worden eruit gesmeten en het nieuwe model wordt goedkoper. Zo is het altijd gegaan. Als ik nu iets koop voel ik me belazerd.

“If you want a thing done well, do it yourself.” — Napoléon Bonaparte

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10:18
WWDC komt praktisch nooit hardware, dus ik zou er niet op rekenen.

• muffstuff
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 11:37
quote:
Precies dit ja, daar zat ik dus ook al naar te kijken 8)7

• Dagg
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-08 00:43
Zal wel aan mij liggen maar ik zie een prijsverschil van ¤300.

Ik wilde vorige week de 15" bestellen met de grootste/snelste processor en videokaart, 512GB SSD en 16GB geheugen. Die was toen ¤3300 als ik mij niet vergis. Nu is dat ¤3600 waarbij de processor sneller is en de videokaart ipv 2GB, 4GB is. Daarbij is de nieuwe compacter, lichter en de nieuwe gimmick a la Touch Bar (waarvan ik mij afvraag of ik er wat aan heb) en aller hande zaken als betere speakers ed.

Het blijft een bak geld maar het valt mij aller zins mee gezien alle reacties.

• Quakie

Quakie

quakelen

En daarom komen ze er mee weg... omdat ze zulke klanten blijven houden waarbij 10% prijs stijging onder kopje: "valt mee" valt.

In drie/vier jaar tijd ben je 1/3 meer gaan betalen voor de 15inch instappers.

• mprkooij
Na de prijs gezien te hebben denk ik dat ik nog wel even bij mijn 13" rMBP late 2013 (16GB, 256GB SSD) blijf.

• irundaia
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:39
quote:
Dagg schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:43:
Ik wilde vorige week de 15" bestellen met de grootste/snelste processor en videokaart, 512GB SSD en 16GB geheugen. Die was toen ¤3300 als ik mij niet vergis. Nu is dat ¤3600 waarbij de processor sneller is en de videokaart ipv 2GB, 4GB is. Daarbij is de nieuwe compacter, lichter en de nieuwe gimmick a la Touch Bar (waarvan ik mij afvraag of ik er wat aan heb) en aller hande zaken als betere speakers ed.
Ergens ben ik het wel met je eens.

Het enige wat je hier over het hoofd ziet, is dat de prijs van de "oude" hardware, na verloop van tijd kleiner is geworden. Het is dus eigenlijk al apart dat de huidige macbook pro's nog 3300 euro kosten

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23-08 13:16
Ik heb thuis een lopende belofte dat mijn studenten een nieuwe laptop krijgen als ze door het eerste jaar Unief of Hogeschool geraken.

Tot hiertoe kozen 2 van de 3 voor een MBPro 13 die me telkes zo'n 1300-1400¤ kostte.
Mooi cadeau vond ik, en ze waren het er mee eens.
De jongste heeft in Juli ook haar eerste jaar succesvol afgerond, en was aan het wachten tot de nieuwe modellen uit kwamen.

De MacBook 12 vind ze wat klein, en is ook niet makkelijk te verbinden met die éné aansluiting.
En nu de MBP aan minstens 1700¤... effe slikken.
Ik ken haar keuze nog niet.

Ze werkt nu met Windows, maar ze wil vooral een draagbaar toestel van 12-14', waarvan de batterij het zeker een uur of 6 kan uithouden. DVD/CD is onbelangrijk, er moet een SSD van minstens 256 GB in, en budget is maximaal 1400¤.

Wat vind je daar voor?

• RWK__
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

RWK__

SuperSaiyanBlue

quote:
Tommie12 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:01:
Ik heb thuis een lopende belofte dat mijn studenten een nieuwe laptop krijgen als ze door het eerste jaar Unief of Hogeschool geraken.

Tot hiertoe kozen 2 van de 3 voor een MBPro 13 die me telkes zo'n 1300-1400¤ kostte.
Mooi cadeau vond ik, en ze waren het er mee eens.
De jongste heeft in Juli ook haar eerste jaar succesvol afgerond, en was aan het wachten tot de nieuwe modellen uit kwamen.

De MacBook 12 vind ze wat klein, en is ook niet makkelijk te verbinden met die éné aansluiting.
En nu de MBP aan minstens 1700¤... effe slikken.
Ik ken haar keuze nog niet.

Ze werkt nu met Windows, maar ze wil vooral een draagbaar toestel van 12-14', waarvan de batterij het zeker een uur of 6 kan uithouden. DVD/CD is onbelangrijk, er moet een SSD van minstens 256 GB in, en budget is maximaal 1400¤.

Wat vind je daar voor?
Een Dell XPS 13?

 MacBook Pro 15" 2016 i7/2.6GHz/512GB/RX460 ||  MacBook Pro 13" 2017 i5/2.3GHz/16GB/1TB || Samsung Galaxy S8 Black 64GB ||

• Dagg
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-08 00:43
Klopt, ik refereer het aan de vorige generatie, niet aan wat de stand van de techniek is.
Klopt ook, ik doe bijna 7y met mijn computer, de prijsstijging zal wel erger zijn dan 1/3.

Er is één ding wel van belang. Ik zie het als een investering. Ik hoef/wil niet elk jaar een nieuwe telefoon of om de twee jaar een nieuwe computer.

Inflatie meegenomen (moet ik narekenen) zal het wel of niet tegen vallen. Ik neem dit soort kosten in overweging met wat ik verdien, je loon/tarief stijgt ook en als je zo lang met een computer kunt doen dan vind ik het rationeel te doen.

Iedereen heeft zo zijn eigen beredenering..

• Exirion
  • Laatst online: 11:50

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
sweebee schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:49:
Die prijzen gaan echt nergens meer over. 1700 euro voor een laptop met 2 aansluitingen, maar 8gb ram en een dual coretje :')
Dit dus. Ik heb al meermaals met het idee gespeeld een Macbook 'voor erbij' te kopen, maar met 1699 euro voor een basismodel zonder de OLED-strip: get real. Je betaalt gewoon 2000 euro voor een fucking 13" notebookje. Apple lijkt steeds meer de weg kwijt te zijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• rexgildo
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13-08 18:40
Er zitten behoorlijke pricehikes in, echter voor het model dat ik voor ogen heb valt het nog mee.
Had de target van de highend rMBP 15" voor ogen. Was voorheen 2789. Het model dat ik nu besteld heb (basismodel 15" maar met 512 GB) komt op 2939... dat is 150 meer, en dat is dan inc. Btw die ik kan verrekenen aangezien het een zakelijke aankoop betreft.
Het ís idd een hele hoop geld, maar dat was het voor gisteravond ook al en op mijn aanschaf niet zo gruwelijk veel meer.
Ook de 'dongle-hell' (waarvan ik denk dat het grotendeels overdreven wordt) gaat grotendeels aan mij voorbij aangezien er een TB2 dock op mn bureau staat waar alles op aangesloten is.
Dus slechts een verloopje erbij van TB3 naar TB2 en alles draait. Maar goed ik snap dat dat niet voor iedereen geldt.
De hogere throughput van TB3 gebruik ik voorlopig toch niet, maar het is mooi dat ik weer een systeem ga krijgen waar ik jaren mee vooruit kan en dat rechtvaardigd voor mij dit bedrag.

rexgildo wijzigde deze reactie 28-10-2016 12:28 (5%)
Reden: Dongle hell verder verklaard

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23-08 09:37
Behoorlijk is nog redelijk zachtjes uitgedrukt. Ik ga van een late 2013 met 512 GB SSD naar de 2900 euro.
Ik heb de mijne aan 2500 euro gekocht, toch lekker 400 euro meer.

En ik ben niet volledig zeker of ik erop vooruit ga, die oled bar moet voor mij niet.

• Paul!
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22-08 18:56
quote:
Liliuokalani schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:33:

Het model van ¤1.699 heeft gewoon een chip uit de MacBook Air erin zitten, ofwel een 15 Watt model.
Bron? Die info heb ik namelijk nog nergens anders gezien.

• ronjansen87
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-08 15:28
Deze apple fan van het eerste uur is ook behoorlijk teleurgesteld, en ik hoor dat een hoop mac gebruikers om me heen nu ook twijfelen (ik werk tussen de pro-users en developers). Ik had dit werkelijk nooit gedacht maar ik heb voor het eerst sinds 2007 weer eens serieus naar de concurrentie gekeken vandaag. Hoewel ik toch werkelijk niet moet denken aan Windows, bloatware, stickers en gammele plastic behuizingen van de concurrentie zijn deze prijzen toch gewoon niet meer te verantwoorden voor werkelijk 0,0 upgrade in specificaties. Ik denk dat ik dat ik mn huidige rMBP voorlopig maar hou, ondanks dat deze nu afgeschreven is.

Huidige rMBP early 2013: 2,7ghz i7, 16GB, 512SSD, ¤2829
Nieuwe rMBP: 2,7ghz i7, 16GB, 512SSD, ¤3199

Dat is ¤400 meer na een kleine 4 jaar voor precies dezelfde specificaties. Ik heb echt geen moeite om 3200 euro voor een laptop neer te leggen die 12+ uur per dag gebruikt wordt, maar dan had ik op z'n minst wel een bump naar 32GB en 1TB verwacht. Leuk die touchbar en ik zie er de meerwaarde wel van in, maar ik weiger weer 3K+ neer te tellen voor een oled schermpje en verder geen enkele concrete vooruitgang.

• rico_fxp
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Ik vraag me af of deze laptops nog interessant zijn voor development werk waarbij je graag F toetsen en een ESC key wilt hebben.

• tweakG5
  • Laatst online: 11:30
Iemand enig idee of deze generatie ook al is te bestellen bij andere apple resellers zoals Amac of iCentre?

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23-08 09:37
Je kan de esc en f toetsen gewoon terug zetten met de functie toets.

• HeatWave
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23-08 23:56

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Je ziet de ESC toets toch ook gewoon in de balk op sommige foto's?

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• BillSpaarbank
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
quote:
tweakG5 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:42:
Iemand enig idee of deze generatie ook al is te bestellen bij andere apple resellers zoals Amac of iCentre?
Heb je al op de Amac site gekeken?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• tweakG5
  • Laatst online: 11:30
quote:
BillSpaarbank schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:50:
[...]

Heb je al op de Amac site gekeken?
Ah nu wel. Vanmorgen stonden deze er nog niet tussen.

Weet iemand trouwens hoe het zit met de garantie bij Amac en zakelijk bestellen? Is dat dan nog steeds 3 jaar?

tweakG5 wijzigde deze reactie 28-10-2016 12:51 (20%)

• Paul!
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22-08 18:56
De levertijd van de modellen met touch bar is enkele weken. Zijn de resellers en apple stores nu wel al uitgerust met demo-modellen?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
ronjansen87 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:35:
Hoewel ik toch werkelijk niet moet denken aan Windows, bloatware, stickers en gammele plastic behuizingen
Op die gammele plastic behuizingen na heb je helaas gelijk. O.a. Sony, HP en Asus maken ook mooi afgewerkte notebooks, maar het is zelden beter of goedkoper dan Apple. Hoewel de grens nu echt wel bereikt is. Ik vind 1400 a 1500 euro voor een fatsoenlijk uitgeruste Macbook Pro echt the limit. Dat ze naar 1699 gaan is al slikken, maar dat je het dan nog met een gestripte versie moet doen is onacceptabel.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• endness
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:34
quote:
Paul! schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:55:
De levertijd van de modellen met touch bar is enkele weken. Zijn de resellers en apple stores nu wel al uitgerust met demo-modellen?
De Apple Store in Amsterdam niet in iedergeval, stond nog helemaal niks. Zelfs niet zonder Touch Bar.

• Liliuokalani
  • Laatst online: 15-08 01:19

Liliuokalani

Intuïtieve waren boven alles

quote:
Paul! schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:31:
[...]

Bron? Die info heb ik namelijk nog nergens anders gezien.
Dat ¤1.699 model heeft het volgende erin zitten: "2.0GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost up to 3.1GHz, with 4MB shared L3 cache."

Als je bij Intel ARK kijkt, dan is er maar een enkele chip die aan die specificaties voldoet, en dat is de Core i5-6360U. Die heeft een TDP van 15 Watt, in tegenstelling tot de gebruikelijke 28 Watt in de 13" MacBook Pro. Het ¤1.999 model heeft ook gewoon een 28 Watt-chip. De MacBook Air heeft altijd al een 15 Watt-chip gehad. Dat ¤1.699 model is dus gewoon een veredelde MacBook Air.

Edit: Het staat nog nergens, omdat ik het zelf uitgezocht heb :P

Liliuokalani wijzigde deze reactie 28-10-2016 13:01 (4%)

“If you want a thing done well, do it yourself.” — Napoléon Bonaparte

• maddog03
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 12:17
Same maar dan met een 2010 256ssd en 8 gb 8)7
quote:
mprkooij schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:51:
Na de prijs gezien te hebben denk ik dat ik nog wel even bij mijn 13" rMBP late 2013 (16GB, 256GB SSD) blijf.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 10:44

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik was best wel onder de indruk van de hardware, maar de prijs bederft het feestje nogal. Qua industrieel design en integratie van componenten is Apple nog altijd class leading. Echt fantastisch wat wen in zijn compacte behuizing heeft weten stoppen. Touch bar lijkt me leuk en mooi hoe Apple op deze manier touch integreert in een laptop zonder mee te doen aan touchscreenonzin (ik heb zero behoefte om mijn beeldscherm aan te raken). Qua I/O is het ook een dijk van een machine met vier TB3-poorten en een ssd die 3GB/s doet. De trackpad is huge.

Dat er rigoreus wordt gekozen voor vier thunderbolt-poorten in plaats van allerlei oude meuk vind ik alleen maar mooi. Dat is Apple op en top. Wel jammer dat het sd-slot is verdwenen, dat was de laatste manier waarmee je zelf de opslag van je Macbook Pro kon uitbreiden. Mijn vriendin heeft al een tijdje een TarDisk in haar 13 inch MacBook Pro Retina en dat werkt erg handig. Feitelijk is het een fusion drive van de ssd en een sd-kaart. Ook zelf kun je zoiets in elkaar klussen.

Ik zat gisterenavond in de trein en op de fiets, sommige details waren me niet helemaal duidelijk. Ik vind het jammer dat er geen opties zijn voor 32GB ram en een 4K-beeldscherm. Op het native retine equivalent van 1440x900 is het scherm van de 15 inch MBPr echt gemaakt voor mensen met een visuele beperking. Nu kun je dat wel schalen naar 1920x1200 maar dan wordt er feitelijk een beeld van 3840x2400 teruggeschaald naar 2880x1800 wat gewoon jammer is.

Dan de reality check toen de prijzen bekend werden. Die zijn gewoon absurd. Ik had gehoopt dat de prijs van extra flash storage lager zou worden in de nieuwe MacBook Pro. Apple blijft echter schaamteloos de oude achterhaalde prijzen hanteren en een premium van 60 procent vragen. Voor de upgrade naar 1TB storage moet je 720 euro bijlappen terwijl een Samsung 960 Pro 1TB 570 euro kost. De 2TB optie die ik graag had willen hebben heeft een bizarre meerprijs van 1680 euro ten opzichte van 256GB. Een 960 Pro 2TB haal je voor 1170 euro.

Ik zat klaar om 3-3,5K uit te geven maar als het zo moet bedenk ik me nog wel even. Ook opvallend: de maxed out variant is in de UK 500 euro goedkoper dan in Nederland.

Verder opvallend dat er in samenwerking met LG een 5K scherm werd gepresenteerd. Dit doet vermoeden dat Apple helemaal geen Cinema Displays meer op de markt zal brengen.

Voor de toekomst van de Mac Pro mogen we ook vrezen. Ik denk dat Apple meer toekomst ziet in pro laptops met dikke I/O waar je externe gpu's en opslag aan kunt hangen. De cilindrische Mac Pro was daar eigenlijk al de opmaat naartoe.

• Geert1976
  • Nu online
Iemand die mijn vriendin wil kopen? Ik kom nog ¤1497 tekort voor de nieuwe rMBP

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
Femme schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:05:
Voor de toekomst van de Mac Pro mogen we ook vrezen. Ik denk dat Apple meer toekomst ziet in pro laptops met dikke I/O waar je externe gpu's en opslag aan kunt hangen. De cilindrische Mac Pro was daar eigenlijk al de opmaat naartoe.
Dat is meteen mijn grootste probleem met Apple momenteel, afgezien van de ridicule prijsstelling: je zit vast aan geintegreerde systemen met een display. Ze zetten vooral in op de iMacs en de Macbooks. Vorig jaar wilde ik mijn 27" iMac kwijt omdat ik een ander scherm wilde. Na veel wikken en wegen heb ik een tweedehands Mac Pro (half jaar oud, spotprijs) gekocht, want je valt als iets zwaardere gebruiker tussen de wal en het schip in. De iMac gaat nog altijd maar tot 27" en er is geen 21:9-versie. Verder is de Mac Mini tegenwoordig een underpowered systeem, zeker voor de prijs. Tussen de Mac Mini en Mac Pro in kun je alleen kiezen voor de iMac. Als ze de Mac Pro killen, dan hoop ik dat ze in ieder geval met een betere Mac Mini komen. Desnoods wat groter voor betere koeling, want dat is een groot voordeel van de Mac Pro: je hoort 'm niet, wat je er ook mee doet. Al met al is de koers van Apple nog behoorlijk schimmig, maar 1 ding is zeker: de professionelere gebruikers worden al een hele tijd verwaarloosd.

• xGROOVER
  • Laatst online: 17-08 23:52
Weet iemand hoe het werkt met bankoverschrijving? Kom ik pas op de lijst zodra ik betaald heb of zal ik gewoon bij deze eerste levering zitten? Gister besteld

• RWK__
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

RWK__

SuperSaiyanBlue

quote:
Jeroenvdk schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:24:
Weet iemand hoe het werkt met bankoverschrijving? Kom ik pas op de lijst zodra ik betaald heb of zal ik gewoon bij deze eerste levering zitten? Gister besteld
Bestelling gaat pas door als je het bedrag overgemaakt hebt. Bestelling wordt anders geannuleerd als ze geen betaling van je ontvangen hebben, wss krijg hiervoor wel een e-mail dat de betaling nog niet voldaan is.

 MacBook Pro 15" 2016 i7/2.6GHz/512GB/RX460 ||  MacBook Pro 13" 2017 i5/2.3GHz/16GB/1TB || Samsung Galaxy S8 Black 64GB ||

• Quakie

Quakie

quakelen

quote:
Geert1976 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:14:
zulke advertenties moeten in vraag en aanbod..

ook zou ik je advertentie uitbreiden.

wat zijn haar sterke en minder sterke eigenschappen?

is ze gehoorzaam?
hoe oud is ze?
doet ze huishoudelijke taken of praat het alleen maar?

:P

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

quote:
Free roaming of bedraad?

• Electromonkey
  • Laatst online: 23-08 09:12
quote:
Welke adapters kan ik erop aansluiten? Hoeveel porten heeft ze? :o

On-Topic:
Is er een adapter waar ik USB-A, HDMI en Ethernet op kan krijgen? Of zijn dat dan 3 adapters? Ik snap het hele principe van usb-C nog niet echt.

• Ascension
quote:
Electromonkey schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:37:
[...]

Welke adapters kan ik erop aansluiten? Hoeveel porten heeft ze? :o

On-Topic:
Is er een adapter waar ik USB-A, HDMI en Ethernet op kan krijgen? Of zijn dat dan 3 adapters? Ik snap het hele principe van usb-C nog niet echt.
Hier is genoeg over te vinden:
http://www.macworld.co.uk...features-2016-uk-3601459/
Pagina: 1 2 3 ... 39 Laatste

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*