Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:57

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
Geert1976 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:14:
Iemand die mijn vriendin wil kopen? Ik kom nog €1497 tekort voor de nieuwe rMBP
Altijd van een oud mannetje geweest? :7

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• xGROOVER
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15:07
quote:
RWK__ schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:28:
[...]

Bestelling gaat pas door als je het bedrag overgemaakt hebt. Bestelling wordt anders geannuleerd als ze geen betaling van je ontvangen hebben, wss krijg hiervoor wel een e-mail dat de betaling nog niet voldaan is.
Kan ik dan beter bestelling annuleren en vandaag betalen via ideal?

• MysticX
  • Registratie: november 2013
  • Niet online
quote:
Jeroenvdk schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:45:
[...]

Kan ik dan beter bestelling annuleren en vandaag betalen via ideal?
Zou je eventueel kunnen doen, bankoverschrijving gaat nu ivm het weekend pas maandag verwerkt worden.

 Mac Mini 2018 / MBP 13 inch 2018ell /  iPhone 11 Pro Max Gold / D XPS 15 7590 4K / OnePlus 7T Pro McLaren Edition

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:17

3DDude

I void warranty's

Damn dat zijn prijzige laptops.
Ik ben zo iemand die dan ook 16GB ram + de 512 SSD wil haha.
Dan ben je dus dik 3 rooitjes verder, vind het jammer dat je die touchbar niet eraf kan halen bij de 15 inch... :(

3DDude wijzigde deze reactie 28-10-2016 13:51 (22%)

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 64GB DDR4 2667Mhz : 800GB Intel 750: 500GB Samsung 960 EVO: 480GB Crucial M500: AMD RX 480 8GB

• SpoekGTi
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 27-02 23:08

SpoekGTi

wat nou 30 tekens..verdulleme

Ik heb nu nog een late 2013 rMBP maar met deze prijzen scoor ik indien nodig ooit wel een 2015 model als upgrade en anders ga ik ook eens kijken naar Surface Book.

Als ze de 2015 modellen nu nog aanhouden zoals de originele Macbook Pro 13,3 aanhielden met oudere hardware 4 jaar. Dan kan je in 2020 nog een 2015 model op de kop tikken.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Electromonkey
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16:39
quote:
I know, laat ik de vraag anders stellen.
Heeft er iemand ervaring met goede adapters die makkelijk mee te nemen zijn?
De reviews over die standaard apple adapter zijn niet mals, zeg maar gerust vooral erg negatief. Deze heeft overigens wel de porten die ik 99% van de tijd gebruik.

• eggiebirdie
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07-09-2019
Voor wie een voordeel wil hebben bij een nadeel:

Zet je Apple Store eens op de US !

De prijsverschillen zijn ENORM. Zowel Dollar vs. Euro en dan het koersverschil nog.

Op de 15" met alle opties aan is het prijsverschil 800 EURO. (4000 euro NL, 3200 euro US).

Als je het een beetje leuk uit zoekt, kun je dus een weekend naar de US, en relaxed en wel terug komen met een nieuwe Macbook.

De Macbook kun je vooraf bestellen en bij de Apple store om de hoek van waar je naar toe gaat laten klaar zetten.

• muffstuff
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 09-02 13:13
quote:
eggiebirdie schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:59:

De prijsverschillen zijn ENORM. Zowel Dollar vs. Euro en dan het koersverschil nog.

Op de 15" met alle opties aan is het prijsverschil 800 EURO. (4000 euro NL, 3200 euro US).

Als je het een beetje leuk uit zoekt, kun je dus een weekend naar de US, en relaxed en wel terug komen met een nieuwe Macbook.

De Macbook kun je vooraf bestellen en bij de Apple store om de hoek van waar je naar toe gaat laten klaar zetten.
btw!~

Maar goed, ik ga in december naar Thailand, een skijken of het nog de moeite waard is daar wat te scoren, daar hoef je als farang ook geen btw te betalen op vertoon van paspoort en vliegticket.

muffstuff wijzigde deze reactie 28-10-2016 14:04 (13%)

• Ynnoz
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 27-02 00:27
quote:
SpoekGTi schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:52:
Ik heb nu nog een late 2013 rMBP maar met deze prijzen scoor ik indien nodig ooit wel een 2015 model als upgrade en anders ga ik ook eens kijken naar Surface Book.
En laat de Surface Book nu niet (officieel) in de Benelux te koop zijn. Alleen via grijze import.

Lees nu net dat deze begin 2017 wel officieel verkrijgbaar is.

Ynnoz wijzigde deze reactie 28-10-2016 14:20 (8%)

• Slomy
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:14
Als je een beetje zoekt zie je wel dat, zelfs nu al (wanneer je geen gebruik kunt maken van de studentenkortingen etc), het basis model voor 1899 te vinden is (hier)) ipv de 1999 die Apple ervoor vraagt.

• mprkooij
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 14:00
Naar mijn inzien hadden dit de prijzen moeten zijn voor de nieuwe MacBooks :9

http://oi67.tinypic.com/20kyp6t.jpg
http://oi67.tinypic.com/fyock5.jpg

• Liliuokalani
  • Registratie: oktober 2013
  • Niet online
quote:
mprkooij schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:10:
Naar mijn inzien hadden dit de prijzen moeten zijn voor de nieuwe MacBooks :9

[afbeelding]
[afbeelding]
Dat worden ze ook. In juni volgend jaar.

Ik had het persoonlijk nog redelijk gevonden als het het volgende was: €1.399, €1.599, €1.799, €2.099 en €2.599

Liliuokalani wijzigde deze reactie 28-10-2016 14:15 (13%)

• Coldbullet
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15:27

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Wat is de imac 5k ineens goedkoop vergeleken met de nieuwe mbp..

• mprkooij
quote:
Liliuokalani schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:13:
[...]

Ik had het persoonlijk nog redelijk gevonden als het het volgende was: €1.399, €1.599, €1.799, €2.099 en €2.599
Jij hebt even in je glazen bol gekeken ? :+

• muffstuff
quote:
Liliuokalani schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:13:
[...]

:+

Maar dan is de hardware weer verouderd tov nieuwe update.

Ach, het blijft aan de gang;)

• mprkooij
Ik vraag me af of er nu best wat mensen afhaken na deze prijzen gezien te hebben.. Zal Apple hier dan iets van merken en de prijzen later bij (early 2017) modellen aanpassen of boeit het ze helemaal niks?

• qless
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 27-02 20:43

qless

...vraag maar...

Tsja, toch vindt ik ze nu wel wat aan het overdrijven. Als ik een nieuwe rMBP zou moeten kopen, heb ik direct al extra nodig:

HDMI adapter voor extern scherm
USB adapter voor keyboard
USB adapter voor muis
USB adapter voor usbsticks/hadd
SD card reader
Netwerk adapter (de oude Thunderbolt zal wel niet meer passen...)

Website|Mavic Pro|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

• qless
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 27-02 20:43

qless

...vraag maar...

quote:
mprkooij schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:23:
Ik vraag me af of er nu best wat mensen afhaken na deze prijzen gezien te hebben.. Zal Apple hier dan iets van merken en de prijzen later bij (early 2017) modellen aanpassen of boeit het ze helemaal niks?
Ik hoop het, als de afzet in elkaar zakt, meer dan de winst stijgt door de hogere prijzen snappen ze het bij Apple mischien.

Website|Mavic Pro|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

• mprkooij
quote:
qless schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:24:
[...]

Ik hoop het, als de afzet in elkaar zakt, meer dan de winst stijgt door de hogere prijzen snappen ze het bij Apple mischien.
Ik denk niet dat ze het gaan snappen, quote van Phil Schiller:

Affordability is "absolutely something we care about, but we don't design for price, we design for the experience and the quality people expect from Mac. Sometimes that means we end up at the higher end of the range, but not on purpose, just because that's what it costs."

• IMarks
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23-02 18:08
halfjaar terug de overstap gemaakt naar macbook pro afkomstig van windows. De nieuwe prijzen zijn zeker een tegenvaller. Destijds me macbook pro voor 3300 met alle opties erop (student korting). Nu zou dat uitkomen op 4600.

Iemand enig idee of de prijzen 'snel' zullen zakken?

• mprkooij
quote:
IMarks schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:30:
halfjaar terug de overstap gemaakt naar macbook pro afkomstig van windows. De nieuwe prijzen zijn zeker een tegenvaller. Destijds me macbook pro voor 3300 met alle opties erop (student korting). Nu zou dat uitkomen op 4600.

Iemand enig idee of de prijzen 'snel' zullen zakken?
Ik verwacht dat er een "silent-upgrade" komt in het eerste kwartaal van 2017 namelijk Kaby Lake. Misschien dat ze dan de prijzen een stuk verlagen na gezien te hebben dat het toch niet zo goed loopt voor die prijs _/-\o_

• MartijnMartijn
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 27-02 20:56
Zonde! Ik heb nog nooit zoveel negativiteit omtrent een nieuwe MacBook gelezen! Ik denk dat Tim zich echt even achter zijn oren moet krabben of hij hiermee nog wil doorgaan, Apple wordt op deze manier een arrogant bedrijf.

Eerst de 3,5mm jack weghalen omdat het niet meer nodig is en alleen in de weg zit en vervolgens alsnog bij een nieuw product deze poort toevoegen. Weg geloofwaardigheid.

• mprkooij
quote:
martijnmartijn schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:33:
Zonde! Ik heb nog nooit zoveel negativiteit omtrent een nieuwe MacBook gelezen! Ik denk dat Tim zich echt even achter zijn oren moet krabben of hij hiermee nog wil doorgaan, Apple wordt op deze manier een arrogant bedrijf.

Eerst de 3,5mm jack weghalen omdat het niet meer nodig is en alleen in de weg zit en vervolgens alsnog bij een nieuw product deze poort toevoegen. Weg geloofwaardigheid.
Op verschillende andere fora bijvoorbeeld van Macrumors zijn ze ook allemaal niet te spreken over de prijs. Hoop dat dit lekker hard aankomt bij Apple en ze eindelijk eens een keer luisteren. Lijkt wel alsof ze niet meer naar de consument luisteren.

• Calitomnication
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:28

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ook hier uit het veld geslagen door de belachelijke prijzen. Voor mijn bedrijfje moet ik nog een laptop hebben, mijn huidige Asus begint het langzaam te begeven en aangezien ik al vrij ver in het Apple ecosysteem terecht ben geraakt (mac mini, iPhone, iPad, Apple TV & Airport Extreme) zou een Macbook Pro een logische aanvulling zijn.

Afgelopen maand nog in NY lopen twijfelen of ik wel of geen MB mee zou nemen, maar met de Keynote in het vooruitzicht, besloten om toch te wachten. Want, de specs van 8GB standaard zijn eigenlijk al achterhaald,
Wat ik dus niet begrijp is dat Apple de instapmodellen nog doodleuk met 8GB intern op de markt zet. Het is leuk voor nu, (of eigenlijk 2011), maar anno 2016 mag je toch wel 16GB verwachten voor een high-end laptop, want dat is wel wat Apple is.
De kwaliteit van de notebooks is altijd geweldig, maar de prijs / kwaliteit verhouding begint nu toch wel een beetje erg scheef te lopen.

Zo'n touchbar is leuk, maar geef mij maar 16 ipv 8GB of 512 ipv 256. Zo'n MB pro koop ten slotte voor de performace en bij mij zou hij dan links langs mijn 27 HDMI monitor komen te staan, dus dan is die touchbar al helemaal overbodig aangezien alles dan via extern keyboard, muis en trackpad gaat..

Overwegen, maar ik denk toch dat ik maar op zoek ga naar een goede 2015 Macbook :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Thomas20
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 15-02 11:33
Waar is de magnetische aansluiting van de oplader :N

• Paul!
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
Kwam net dit op Twitter tegen: Amazon geeft nu in USA al korting op de nieuwe MBP's: https://www.amazon.com/Ap...4830.626792542.1475500559 (via:
http://deals.kinja.com/oh...320232?rev=1477659025490#)
Ik zag dat BCC het model van € 1999 ook al aanbiedt voor € 100 minder dan Apple

edit: zie dat er wel wat foutjes in de specs staan op de Amazon-site.

Paul! wijzigde deze reactie 28-10-2016 15:00 (5%)

• Scirocco
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18:58
Ben heel benieuwd wat het nou gaat worden met die prijzen.
Zeker aangezien de zelfde laptops in de US store 300 dollar goedkoper zijn dan die in de Nederlandse store.. En dan heb je ook nog het voordeel dat de dollar minder waard is dan de euro, nog meer voordeel als je hem in amerika kunt kopen.

• mprkooij
Wat mij ook is opgevallen is dat de nieuwe MacBook Pro's DDR3 geheugen gebruiken en geen DDR4 geheugen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
mprkooij schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:25:

Affordability is "absolutely something we care about, but we don't design for price, we design for the experience and the quality people expect from Mac. Sometimes that means we end up at the higher end of the range, but not on purpose, just because that's what it costs."
Vergeet niet dat Apple pas met de iPods in 2001 langzaam een mainstream bedrijf is geworden, tegelijk met de overstap naar OS X. Daarvoor was Apple 'iets voor designers' en andere vreemde vogels. Het kan zijn dat het bedrijf weer opschuift naar waar ze vandaan komen, maar dat rijmt dan weer niet met het jarenlang verklooien van hun pro-markt. Apple is inmiddels jarenlang het lievelingetje van aandeelhouders geweest, en ze moeten die tevreden houden. Het kan zijn dat ze hun koers wijzigen door weer exclusiever te worden in plaats van een merk waar iedereen mee rondloopt. Minder verkopen met hogere marges. De echte Apple diehards blijven het toch wel kopen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• icegodd
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13-01 09:31
quote:
mprkooij schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:06:
Wat mij ook is opgevallen is dat de nieuwe MacBook Pro's DDR3 geheugen gebruiken en geen DDR4 geheugen.
geen idee maar je betaald wel €240 voor een upgrade naar 16GB (+8GB) :+

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 27-02 09:59

Quakie

quakelen

quote:
mprkooij schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:25:
[...]

Onzin naar mijn idee.. Als bleek dat het 6000 euro kost om tot hetzelfde product te komen killen ze het. Ze weten het dondersgoed dat het te hoog geprijsd is en gokken erop dat the early adaptors er gewoon voor gaan. En voor de twijfelaars houden ze de oude modelen ook beschikbaar. Zelfs tegen dezelfde prijzen als ervoor. In hun ogen win win.

Ik teken nergens meer voor

• xGROOVER
  • Laatst online: 15:07
quote:
Slomy schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:07:
Als je een beetje zoekt zie je wel dat, zelfs nu al (wanneer je geen gebruik kunt maken van de studentenkortingen etc), het basis model voor 1899 te vinden is (hier)) ipv de 1999 die Apple ervoor vraagt.
Bedankt, ik heb hem bij bcc besteld

• mprkooij
quote:
Exirion schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:08:
[...]

Vergeet niet dat Apple pas met de iPods in 2001 langzaam een mainstream bedrijf is geworden, tegelijk met de overstap naar OS X. Daarvoor was Apple 'iets voor designers' en andere vreemde vogels. Het kan zijn dat het bedrijf weer opschuift naar waar ze vandaan komen, maar dat rijmt dan weer niet met het jarenlang verklooien van hun pro-markt. Apple is inmiddels jarenlang het lievelingetje van aandeelhouders geweest, en ze moeten die tevreden houden. Het kan zijn dat ze hun koers wijzigen door weer exclusiever te worden in plaats van een merk waar iedereen mee rondloopt. Minder verkopen met hogere marges. De echte Apple diehards blijven het toch wel kopen.
Ik koop in ieder geval geen MacBook Pro op dit moment, vindt het simpelweg gewoon te duur nu. Hopen dat de Early 2017 versie goedkoper geprijsd wordt omdat ze inzien dat ze toch wel iets te ver zijn gegaan. Kan aan mij liggen, maar vind de prijzen toch net wat te hoog voor het eerst echt teleurgesteld in Apple.

• Liliuokalani
  • Registratie: oktober 2013
  • Niet online
quote:
mprkooij schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:18:
[...]

Jij hebt even in je glazen bol gekeken ? :+
Ja, die heb ik altijd in mijn rugzakje. 8)

Even zonder gekheid. Zo gaat het altijd, dus zeer grote kans dat het dit keer ook zo gaat. Ze gaan toch wel een keer een Kaby Lake update doen. Lijkt me sterk dat ze daarvoor weer tot oktober wachten. Vaak tijdens WWDC even een refresh.
quote:
muffstuff schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:18:
[...]

:+

Maar dan is de hardware weer verouderd tov nieuwe update.

Ach, het blijft aan de gang;)
Nee, dan komt een update met Kaby Lake denk ik. En het blijft aan de gang ja, maar voor deze prijzen iets kopen dat eigenlijk over twee/drie maanden outdated is daar begin ik niet aan.

• THE_BASE
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Van een MacBook Air 2011 naar een MacBook 12" of naar een MacBook Pro 13" 2016 zonder Touch Bar?

Prijsverschil is 300 euro en ik gebruik het slechts voor surfen, e-mail, Spotify en Videoland en Netflix. Ik vind het best een lastige keuze: uiterlijk van MacBook is prachtig, MacBook Pro te duur en te krachtig voor wat ik er mee doe.

MacBook  iPhone 11 Pro  Apple Watch  Apple TV  AirPods  AirPort Express

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik verwacht eigenlijk helemaal niets meer van intel qua CPU's en GPU's.

Wat ze doen is volgens mij een soort interne standaard aanhouden qua performance en met een nieuwe generatie deze performance najagen alleen met minder wattage's. Dus de huidige Skylake 540 zal dan opgevolgd worden door een 640 en die is dan marginaal sneller (wel zuiniger). Intel zal dan zeggen dat je een Kaby-lake 550 of hoger moet kopen voor meer GPU-performance (betalen dus).

De volgende ronde Macbooks zal dus met de Kaby-lake dezelfde CPU en GPU-performance geven, alleen met een hogere batterij-duur. De 15"-modellen hebben een aparte GPU dus daar boeit het niet eens meer.

Nu kopen of heeeeel lang wachten tot bij een volgende update Apple misschien de prijs laat zakken. Maar zowel meer performance of lagere prijzen zie ik Apple niet doen. Het is alleen heel diep slikken, maar dat is ook apple.

• BlaTieBla
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:15

BlaTieBla

Blake Returns

quote:
Thomas20 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:49:
Waar is de magnetische aansluiting van de oplader :N
Het was voor apple kiezen tussen een 3.5mm audio jack of die magnetisch lader..... :9

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• muffstuff
quote:
THE_BASE schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:20:
Van een MacBook Air 2011 naar een MacBook 12" of naar een MacBook Pro 13" 2016 zonder Touch Bar?

Prijsverschil is 300 euro en ik gebruik het slechts voor surfen, e-mail, Spotify en Videoland en Netflix. Ik vind het best een lastige keuze: uiterlijk van MacBook is prachtig, MacBook Pro te duur en te krachtig voor wat ik er mee doe.
Waarom dan uberhaupt een Apple? Als dat echt het enige is wat je doet, zou ik zelf gewoon voor een tablet gaan.

• THE_BASE
  • Niet online
quote:
muffstuff schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:32:
[...]

Waarom dan uberhaupt een Apple? Als dat echt het enige is wat je doet, zou ik zelf gewoon voor een tablet gaan.
iPhone 7, Apple TV, AirPorts...

Een iPad heeft voor mij geen volwaardig OS. Er zijn uiteraard meer app's die ik gebruik en ik wil graag macOS.

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20:16
quote:
THE_BASE schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:55:
[...]

iPhone 7, Apple TV, AirPorts...

Een iPad heeft voor mij geen volwaardig OS. Er zijn uiteraard meer app's die ik gebruik en ik wil graag macOS.
Zodra m'n nieuwe MBPro wordt geleverd heb ik wel een Air 11" voor je te koop, ideaal voor video want 16:9 beeldformaat :-)

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
quote:
eggiebirdie schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:59:

Vergeet niet dat je bij binnenkomst in ons land invoerrechten en btw verschuldigd bent. Een snelle rekensom geeft een bijkomend bedrag van 600 euro op een macbook van 2800 dollar.

Daar gaat je verschil...

Uiteraard kun je gokken dat ze je niet "pakken", maar het zou me ook niet verbazen als er na de levering van de macbooks iets meer controle op de VS vluchten komt de komende tijd.

• Zonnetje83
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 27-02 22:53
quote:
Scirocco schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:02:
Ben heel benieuwd wat het nou gaat worden met die prijzen.
Zeker aangezien de zelfde laptops in de US store 300 dollar goedkoper zijn dan die in de Nederlandse store.. En dan heb je ook nog het voordeel dat de dollar minder waard is dan de euro, nog meer voordeel als je hem in amerika kunt kopen.
Ik begrijp je punt: wellicht wist je dit nog niet, maar dit is al tientallen malen voorbij gekomen: de prijzen in de Amerikaanse winkels zijn meestal exclusief de btw. die moet men nog extra aftikken. dus het scheelt veel minder dan 300 euro... (zie ook de post van fly-guy hier direct boven)

Neemt niet weg dat die prijzen absurt hoog zijn geworden. mijn macbook 15 inch uit 2011 voor 2029 gekocht, daarna is die prijs gestaag met stappen omhoog gegaan :-( nu is de vanaf prijs 15 inch gewoon rond de 2700 :O

Zonnetje83 wijzigde deze reactie 28-10-2016 16:31 (16%)

• Geert1976
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
quote:
Fly-guy schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:26:
[...]

Uiteraard kun je gokken dat ze je niet "pakken", maar het zou me ook niet verbazen als er na de levering van de macbooks iets meer controle op de VS vluchten komt de komende tijd.
Als medewerker van 'een bepaald bedrijf' op Schiphol kan ik dit bevestigen ;)

• muffstuff
quote:
Geert1976 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:41:
[...]

Als medewerker van 'een bepaald bedrijf' op Schiphol kan ik dit bevestigen ;)
Maar als je bv geen snor en een paardenstaart icm knot hebt en geen tattoos, laten ze je dan wel gewoon doorlopen? :+

• Tk55
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Ik zie niet echt wat de Touch Bar voor probleem oplost voor de gebruikers van macOS. De menus waren namelijk al vaak netjes weggewerkt in de bovenste balk.

In plaats van een touchscreen toe te voegen, kiest Apple hier voor een (slappe) middenweg: Wel touch, maar geen echt touchscreen. De hands on videos laten mij zien dat de touch bar eigenlijk niet echt heel nuttig is. Suggesties bij het typen? Ik heb een toetsenbord! Scrollen door foto's? Je hebt toch een touchpad? Dingen selecteren gaat volgens mij ook gewoon sneller met het touchpad. Je kan veel functies niet meer blind gebruiken omdat de knoppen veel veranderen. Bovendien is het lastig om blind een touchscreen toets te raken. En dan is de touchpad ook nog eens enorm. Waarom dat dan?
quote:
your scientists were so preoccupied with whether or not they could that they didn't stop to think if they should.

• Calitomnication
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:28

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

quote:
Fly-guy schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:26:
[...]

Vergeet niet dat je bij binnenkomst in ons land invoerrechten en btw verschuldigd bent. Een snelle rekensom geeft een bijkomend bedrag van 600 euro op een macbook van 2800 dollar.

Daar gaat je verschil...

Tel daar ook nog een bij dat de prijzen op Apple.com zonder BTW zijn. Iedere staat in de VS heeft een ander percentage, dus je moet er nog de sales tax bijrekenen.
We gaan even in Macbook 15" instapmodel in NY kopen.

Prijs MBpro $2399
Sales tax NY 8.87%, dus er mag nog eens $212.80 bij
Totale kosten MB ; 2399 + 212,80 = $2611,80

Reken dit terug tegen de koers van vandaag is €2338,- Onder de streep scheelt het je nog steeds 300 euro, maar dit is toch weer duurder dan de € 2194 (het bedrag wat je krijgt als je er geen sales tax bijrekent).
Tel daar het risico bij dat je ze "pakken" aan de grens, dan ben je nog verder van huis.

Dit was ook de rekensom die wij een tijd terug in New York hadden gemaakt. Het verschil onder de streep was toen maar €100,-. Mocht er iets met je MB zijn, valt hij onder de Amerikaanse garantie, dus Apple zal er niet om staan te springen om deze onder garantie te gaan repareren.

Klinkt mooi, maar met Sales tax en de hoge koers van de dollar is het verschil tussen de VS en Europa niet meer zo heel groot, althans, niet groot genoeg om een risico te nemen.

(berekening verschilt per staat, iedere staat heeft andere sales tax. Delaware heeft geen tax, dus dat is ideaal. Enige nadeel is dat je dan naar Delaware moet, en wie wil daar nou heen :+ )

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:19

MazeWing

passionate & cynical

In de UK worden ze helemaal genaaid. Daar zijn de prijzen echt belachelijk hoog geworden. £400 extra voor exact hetzelfde product als 24 uur geleden...

Heb trouwens nog nooit zoveel kritiek gehoord over de prijsstelling. Zelfs de grootste fan is negatief over de prijs. Ben echt benieuwd wat dit met de verkoopcijfers gaat doen.

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | RTX 2080 | UWA (120Hz)

• BlaTieBla
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:15

BlaTieBla

Blake Returns

quote:
Calitomnication schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:27:
[...]
Reken dit terug tegen de koers van vandaag is €2338,- Onder de streep scheelt het je nog steeds 300 euro, maar dit is toch weer duurder dan de € 2194 (het bedrag wat je krijgt als je er geen sales tax bijrekent).
Tel daar het risico bij dat je ze "pakken" aan de grens, dan ben je nog verder van huis.
Mijn eerste Powerbook G4 heb ik in de US gehaald. Dat scheelde destijds bijna 600 euro (vergeten in te voeren). Dat is rendabel. Voor een delta van een paar tientjes zou ik het risico niet willen lopen.

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• mprkooij
quote:
MazeWing schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:29:
In de UK worden ze helemaal genaaid. Daar zijn de prijzen echt belachelijk hoog geworden. £400 extra voor exact hetzelfde product als 24 uur geleden...

Heb trouwens nog nooit zoveel kritiek gehoord over de prijsstelling. Zelfs de grootste fan is negatief over de prijs. Ben echt benieuwd wat dit met de verkoopcijfers gaat doen.
Niks, mensen blijven dom genoeg om het product toch wel te kopen... Zo gaat dat altijd. Het lijkt net DLC bij games, mensen zitten te klagen dat er content uit een game wordt gesloopt en even later wordt verkocht als DLC (kost dus extra geld) en uiteindelijk kopen ze het toch wel.

Ik zeg we moeten een petitie starten op https://www.change.org/start-a-petition, niet dat het Apple wat boeit natuurlijk totdat de winst op MacBook's drastisch naar beneden gaat.

• Tk55
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Dus stem je met je portemonnee. En als je dat niet doet, vind je hun prijzen blijkbaar prima.

• ddZ
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:51
Los van het prijskaartje, kan ik me voorstellen dat deze USB-C hub best interessant kan zijn :)

Het ding moet nog uitkomen, dus reviews zijn er nog niet...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
ddZ schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:16:
Los van het prijskaartje, kan ik me voorstellen dat deze USB-C hub best interessant kan zijn :)
Gezien de prijzen en de minimale connectivity, zouden ze een dergelijke hub eigenlijk mee moeten leveren met die Macbooks.

• KRASH
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:41

KRASH

Juist ja...

quote:
ddZ schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:16:

Het ding moet nog uitkomen, dus reviews zijn er nog niet...
Held! Was net aan het zoeken naar zoiets, deze is precies wat ik nodig heb. Beetje jammer alleen dat ze pas begin volgend jaar gaan shippen.

• ddZ
quote:
Exirion schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:25:
[...]

Gezien de prijzen en de minimale connectivity, zouden ze een dergelijke hub eigenlijk mee moeten leveren met die Macbooks.
Tja, geen enkele fabrikant gaat zo'n hub meeleveren, ongeacht de prijs...

• alexvkan
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02
Echt bizar inderdaad deze prijzen... Ik vind zo'n upgrade van 8 naar 16gb a 240 euro ook echt schandalig. Daardoor kom je op ruim 2200 euro uit voor het basemodel met touch id en extra ram. Het is niet eens ddr4... En het zit vastgesoldeerd dus je kunt het niet naderhand upgraden. Hoezo je klanten het geld uit de zak kloppen... Mis ook de sd card reader, niet echt pro om die weg te laten vind ik. Veel professionele fotografen vinden het juist handig om hun sd kaarten meteen in de computer te kunnen stoppen zonder adapters.

alexvkan wijzigde deze reactie 28-10-2016 19:43 (23%)

• Blankinho
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 25-02 23:03
quote:
MazeWing schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:29:

UK is inderdaad echt super genaaid inclusief ikzelf... Ik ben er over 3 weken en had mezelf al rijk gerekend.. Nu is zelfs het "oude" model dik verhoogd ik vind dit soort dingen toch echt schandalig dat dat kan...

• ddZ

• Gunth
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 25-02 11:20
Begrijp de problemen rond de prijzen niet echt.
Als je het te duur vind koop je het niet,zoals ik.
Als mijn macpro versleten is komt er geen meer binnen als de prijzen zo blijven.
Ben al 20j apple fan puur sang maar nu overdrijven ze toch.
Iedereen klaagt en zaagt maar men koopt toch dus waarom zou men de prijs niet op drijven.
Enige manier is stoppen met kopen,mss gaat er dan een lampje branden in cupertino.

Macbook pro 2017 TB|  ipad2 | iPad air 2 | | time capsule1tb| new time capsule 2 tb|  tv4 64| iPhone 11 black 128 ;  AirPods pro;  watch 4

• Goldia
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 08-12-2019
Overpriced.

Een iets uitgebreidere reactie mag ook :)

Hoedje wijzigde deze reactie 29-10-2016 14:42 (70%)

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 24-02 16:39
quote:
THE_BASE schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:20:

ik zou zelf voor de 12 inch macbook gaan.

vind het geld niet waard om 1700 uit te geven voor een standaard pro.

Drive the way you like, the way you want and make it happen...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

• keanu_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 27-02 21:34
http://www.macrumors.com/...no-32gb-ram-battery-life/

Geweldig😂
Ik bedoel form over function? Haal de Pro tag maar van de lijn

• Geert1976
  • Niet online
Het ontbreken van de 'extension cable' met deze nieuwe rMBP is wederom een absolute bevestiging van de totale arrogante hebzucht naar geld en geld alleen.
Je betaalt € 2000/3000 en dan mag je ook nog een paar tientjes afrekenen voor een verlengkabel die er vroeger gewoon standaard werd bijgeleverd.

Waar ik vroeger het idee had dat Apple mij als klant serieus nam en mij een echt mooi totaal product wilde leveren, heb ik tegenwoordig het idee dat Apple 1 ding en vooral 1 ding wil: geld, voor elk dingetje mag de klant nu betalen. Apple is in deze tijden Master in 'penny pinching'.

Je denkt dus ik koop een totaal product en dan kom er je er achter dat je er nog lang niet bent om dat product fatsoenlijk te kunnen gebruiken. Betalen zal je en veel ook. Wellicht kan Apple de naam van hun bedrijf wijzigen in Dongle Inc.

Klant en de 'Apple experience' zijn tegenwoordig totaal ondergeschikt aan geld.

En ook dit weten de echte Apple fanboys vast weer goed te praten! ;)

EDIT:
Ik ben nog zeer blij met mijn 'oude' rMBP van nog geen 2 jaar oud. Net als ik blij ben met mijn nieuwe iPhone 7 Plus.
Dit zeg ik puur omdat een zeer voor de hand liggende opmerking van een echte Apple fanboy op mijn bovenstaande betoog zou zijn: ''kijk, die Geert is gewoon een troll''.
Heb je tegenwoordig commentaar op Apple ben je vrijwel gelijk een internet troll 8)7 8)7

Geert1976 wijzigde deze reactie 29-10-2016 04:31 (34%)

• THE_BASE
  • Niet online
quote:
koentjuh1987 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 22:33:
[...]

ik zou zelf voor de 12 inch macbook gaan.

vind het geld niet waard om 1700 uit te geven voor een standaard pro.
Ben er wel uit dat het de 12" gaat worden. Ook deze is enigszins overpriced voor mijn gevoel. Maar wat Apple met de nieuwe pro's flikt: ik gun ze voor dat apparaat mijn geld niet.

Serieus was ik gisteren voor tien minuten aan het kijken naar een Surface. En tja, al zijn er maar een paar die dat doen...

• pdavie2311
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20:28

pdavie2311

Live life to the fullest..

quote:
Geert1976 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 04:06:
Het ontbreken van de 'extension cable' met deze nieuwe rMBP is wederom een absolute bevestiging van de totale arrogante hebzucht naar geld en geld alleen.
Je betaalt € 2000/3000 en dan mag je ook nog een paar tientjes afrekenen voor een verlengkabel die er vroeger gewoon standaard werd bijgeleverd.

Waar ik vroeger het idee had dat Apple mij als klant serieus nam en mij een echt mooi totaal product wilde leveren, heb ik tegenwoordig het idee dat Apple 1 ding en vooral 1 ding wil: geld, voor elk dingetje mag de klant nu betalen. Apple is in deze tijden Master in 'penny pinching'.

Je denkt dus ik koop een totaal product en dan kom er je er achter dat je er nog lang niet bent om dat product fatsoenlijk te kunnen gebruiken. Betalen zal je en veel ook. Wellicht kan Apple de naam van hun bedrijf wijzigen in Dongle Inc.

Klant en de 'Apple experience' zijn tegenwoordig totaal ondergeschikt aan geld.

En ook dit weten de echte Apple fanboys vast weer goed te praten! ;)

EDIT:
Ik ben nog zeer blij met mijn 'oude' rMBP van nog geen 2 jaar oud. Net als ik blij ben met mijn nieuwe iPhone 7 Plus.
Dit zeg ik puur omdat een zeer voor de hand liggende opmerking van een echte Apple fanboy op mijn bovenstaande betoog zou zijn: ''kijk, die Geert is gewoon een troll''.
Heb je tegenwoordig commentaar op Apple ben je vrijwel gelijk een internet troll 8)7 8)7
Ik vind het ook veel te duur! Vandaar dat ik laatst mijn MacBook Pro 2011 heb laten upgraden.SSD erin, extra geheugen erin en een nieuwe accu! Man wat is het ding weer snel! Kijken met 2 jaar wel weer. Voordeel als je gelijk een case om de Mac doet. Ding is gewoon nog in nieuwstaat.

Terugkomend op de prijzen..Ben bang dat ik dan hierna ook geen Mac weer koop..Dat zeg ik als Apple fan...

MacBook Pro early 2011 256GB SSD 8GB 1600Mhz - Dell Latitude E7470 - iPad 3 - iPad 2017 32GB - Apple TV - iPhone 11 Pro 64GB SG - Apple Watch Series 5 Nike Silver 44mm

• Japie.G
  • Laatst online: 20:21

Japie.G

Colour Classic

Zelfde hier. Haak echt af. Gewoon niet meer te betalen.

De hartelijke groeten van mij!

• THE_BASE
  • Niet online
quote:
Japie.G schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 08:37:
Zelfde hier. Haak echt af. Gewoon niet meer te betalen.
Ben het met je eens. Voor mij wordt het na een zeven jaar oude Air een 12". Echter zit dit ding in de helft van zijn cyclus en ben benieuwd wat een update in april gaat brengen, maar daar kan niet op wachten.

• DrSnuggles
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 25-09-2019

DrSnuggles

Terrapin Station

Ik zie een hoop negatieve reacties over de kosten van de nieuwe rMBP modellen, welke in mijn ogen overigens wel terecht zijn, maar feitelijk is er niets nieuws onder de zon?

Geef het een half jaar, het zal met niet verbazen als de prijzen tegen die tijd ~20% lager liggen dan de introductie prijzen van nu.

Learn something new every day.

• z1rconium
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 22-02 22:49
Je kent de apple prijzen toch wel ? dat veranderd niet veel aan, ze gaan geen kant op behalve omhoog.

Overigens zijn de rechter USB-C aansluitingen op een 13" trager dan de linker. Heel bijzonder ook weer.

Ze hebben een heel "handig" document voor de mbpro's.
"neem een adapter voor alles en koop het bij ons".

Ik ben echt wel een apple fan maar dit is allemaal te gortig en ik zou er niets mee opschieten, moet een hdmi/sd-reader/ethernet/usb hebben, beetje flexibiliteit. Ik vrees dat Apple iets te snel naar een draadloze wereld wil, maar we zijn nog niet zo ver.

z1rconium wijzigde deze reactie 29-10-2016 10:11 (21%)

• chengbondkwok
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:29

chengbondkwok

Business Intelligence
quote:
z1rconium schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 10:07:
Je kent de apple prijzen toch wel ? dat veranderd niet veel aan, ze gaan geen kant op behalve omhoog.

Overigens zijn de rechter USB-C aansluitingen op een 13" trager dan de linker. Heel bijzonder ook weer.

Ze hebben een heel "handig" document voor de mbpro's.
"neem een adapter voor alles en koop het bij ons".
Ik vond het al vreemd dat de MacBook Pro's 4 Thunderbolt 3 poorten had. Van de laptops die met Kaby Lake zijn uitgekomen, is het hoogste aantal TB3 poorten 2 stuks. Ik vroeg me al af waar ze de bandbreedte vandaan toverden om er nog eens 2 aan te sturen.

Maar dit verklaart een hoop.

Edit: ik zie dat dit dus alleen geldt voor de 13 inch variant. Dat betekent dus dat er geen ruimte was voor een tweede Thunderbolt/Alpine Ridge controller. En wel voor de 15 inch.

chengbondkwok wijzigde deze reactie 29-10-2016 10:15 (9%)

• SpoekGTi

SpoekGTi

quote:
keanu_ schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 00:37:
http://www.macrumors.com/...no-32gb-ram-battery-life/

Geweldig😂
Ik bedoel form over function? Haal de Pro tag maar van de lijn
Ja en het had wel gegaan als ze er nou eens zoals het een Pro betaamt LPDDR4 in hadden gedaan scheelt toch 40% energie voor dezelfde handeling.

Maar goed om de marge niet te drukken is er weer low budget memory ingezet......

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• DrSnuggles
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 25-09-2019

DrSnuggles

Terrapin Station

quote:
z1rconium schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 10:07:
Laten we hopen dat je ongelijk hebt. Ik heb hem in de agenda staan, dus rond 29 April laat ik het je weten. ;)

Learn something new every day.

• THE_BASE
  • Niet online
Iemand een idee waar voordelig een Lightning-to-USB C kabel te halen? Tinydeal en Mini In The Box hebben nog niets. :)

• Klokhuisje
  • Laatst online: 07-01 13:21
quote:
THE_BASE schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:23:
Iemand een idee waar voordelig een Lightning-to-USB C kabel te halen? Tinydeal en Mini In The Box hebben nog niets. :)
Ebay :)

Apple Market, get an Apple for less.

• MazeWing
  • Laatst online: 21:19

MazeWing

passionate & cynical

Als andere fabrikanten hier slim om inspelen kunnen ze wel eens flink wat marktaandeel afsnoepen. Zeker voor de 13 inch variant zijn er behoorlijk wat concurrenten die op een aantal vlakken toch echt beter zijn voor een prijs die 25-40% lager ligt. De xps13 en ook de nieuwe hp spectre x360 zijn prachtige alternatieven.

Alleen voor de 15 inch zijn er weinig alternatieven die dezelfde dikte en accuduur hebben. Alleen de xps 15 schiet me zo te binnen.

Al bij al blijf ik erbij dat Apple dit keer echt te arrogant is en dit nadelige gevolgen gaat hebben voor de verkoopcijfers. Niet dat ze dat uitmaakt aangezien het overgrote deel van de inkomsten toch uit de iPhone komen....

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | RTX 2080 | UWA (120Hz)

• smoken
Ik ben eens benieuwd naar de eerste benchmarks en ervaringen op wat langere termijn.
Denk dat veel mensen zich dan weer realiseren dat specificaties bij lange na niet alles zeggen.

Eerste hands-on reviews zijn zeer lovend, zowel over het model zónder als mét touch bar.
En zoals we van Apple gewend zijn werkt de soft- en hardware naadloos samen en zal het dat ook blijven doen (in tegenstelling tot andere besturingssystemen). Ze durven er veel geld voor te vragen, dat klopt. Maar ik denk dat uiteindelijk duidelijk zal worden dat een machine van een ander merk hetzelfde of meer zal kosten wil je dezelfde gebruikservaring krijgen..

Zo ook bij de iPhone 7 (Plus), "te duur" "te weinig innovatie" "te weinig voor teveel geld".
Ding verkoopt als een tierelier, en waarom: omdat het een briljant en enorm snel toestel is.

Enige minpunt van de 13" MacBook Pro voor mij tot nog toe is dat hij pas over 2-3 weken verzonden wordt.
De verwachte leverdatum van mijn bestelling staat op 16-23 november....mag best sneller ;-)

Natuurlijk wordt ik nu gezien als een "fanboy", en wellicht ben ik dat ook.
Ben oprecht benieuwd hoe de mening over de MacBook Pro een maand na levering zal zijn.

• SpoekGTi

SpoekGTi

quote:
smoken schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:57:
Ik ben eens benieuwd naar de eerste benchmarks en ervaringen op wat langere termijn.
Denk dat veel mensen zich dan weer realiseren dat specificaties bij lange na niet alles zeggen.

Eerste hands-on reviews zijn zeer lovend, zowel over het model zónder als mét touch bar.
En zoals we van Apple gewend zijn werkt de soft- en hardware naadloos samen en zal het dat ook blijven doen (in tegenstelling tot andere besturingssystemen). Ze durven er veel geld voor te vragen, dat klopt. Maar ik denk dat uiteindelijk duidelijk zal worden dat een machine van een ander merk hetzelfde of meer zal kosten wil je dezelfde gebruikservaring krijgen..

Zo ook bij de iPhone 7 (Plus), "te duur" "te weinig innovatie" "te weinig voor teveel geld".
Ding verkoopt als een tierelier, en waarom: omdat het een briljant en enorm snel toestel is.

Enige minpunt van de 13" MacBook Pro voor mij tot nog toe is dat hij pas over 2-3 weken verzonden wordt.
De verwachte leverdatum van mijn bestelling staat op 16-23 november....mag best sneller ;-)

Natuurlijk wordt ik nu gezien als een "fanboy", en wellicht ben ik dat ook.
Ben oprecht benieuwd hoe de mening over de MacBook Pro een maand na levering zal zijn.
Ja dat is leuk maar dezelfde software en hardware die ik nu heb werkt net zo naadloos samen rmbp 2013 en macos 11.12.

Dus ik zou upgraden voor

-dunner
-lichter
-marginaal betere accu
- snellere maar vooral energie zuinigere gpu
- niet zo zeer snellere cpu maar wel wat energiezuiniger
- touchbar die naar mijn mening alleen maar in usability afneemt
- touchid (granted) het enige pluspunt
- 20 verschillende converters nodig
- en een 4K formaat touchpad

Nou als ik daarvoor mijn laptop van net 2,5 jaar oud moet wegdoen en ik geen moer opschiet qua opslag en intern memory maar dan wel de fancy new touchbar

Nah pas sorry ik weiger pertinent voor het instapmodel met touchbar een prijs te betalen die ik voor een semi maxed out 2013 model heb betaald

Ik voorzie geen beste kwartaalcijfers volgende keer bij Apple, zeker nu voor het eerst in 15 jaar geen winst is geboekt en dan dit flikken sorry

• Geert1976
  • Niet online
Apple heeft waarschijnlijk gedacht;
''Nou, we vragen al belachelijk hoge prijzen voor onze iPhone's en de echte Apple fanboy koopt die iPhone 7 toch wel. Weet je, laten we dat trucje ook eens proberen bij onze nieuwe rMBP's maar dan nog een paar goeie scheppen bovenop''

Denk echter (afgaand op de diverse commentaren op de techsites en andere buitenlandse fora afgelopen 2/3 dagen) Apple zich nu ontzettend in de vingers heeft gesneden.
Vrijwel elke Apple gerelateerde (tech) site wordt momenteel overspoelt met comments van bezoekers dat ze zo goed als klaar zijn met Apple op deze manier. Ook de die hard Apple nerds/fanboys

• The Unbelievabl
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 02-12-2019
Ik heb mijn 13" met touchbar geannuleerd en ga wanneer het geld terug is op mijn rekening toch de 15" kopen met de Radeon Pro 460. Ik heb het gevoel dat de 15" een betere deal is dan de 13", zeker als je kijkt naar de prijzen van vorig jaar. Een vergelijkbare 15" is (volgens mij) relatief minder duur geworden. De instap 13 is van (met studentenkorting) 1350 naar 1800 gegaan terwijl de 15 inch eerst 2500 was en nu om en nabij de 2700/2800, procentueel een mindere verhoging. Als ik dan toch zo enorm veel geld ga uitgeven, dan in een keer goed denk ik.

• Goldia
Iemand die mij eens wat redenen kan geven waarom iemand deze MacBookPro zou kopen ipv bijvoorbeeld deze:

reviews: Asus ZenBook UX310: lijvige 13,3"-laptop met upgradeopties

Voor deze prijzen kan ik namelijk twee Zenbooks kopen.

• Pat-Juh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 27-02 16:25

Pat-Juh

Patrick

quote:
chengbondkwok schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 10:12:
[...]

Ik vond het al vreemd dat de MacBook Pro's 4 Thunderbolt 3 poorten had. Van de laptops die met Kaby Lake zijn uitgekomen, is het hoogste aantal TB3 poorten 2 stuks. Ik vroeg me al af waar ze de bandbreedte vandaan toverden om er nog eens 2 aan te sturen.

Maar dit verklaart een hoop.

Edit: ik zie dat dit dus alleen geldt voor de 13 inch variant. Dat betekent dus dat er geen ruimte was voor een tweede Thunderbolt/Alpine Ridge controller. En wel voor de 15 inch.
Het heeft niet met de controllers te maken, de 13" heeft gewoon dezelfde als de 15" gok ik. Vermoedelijk heeft het eerder te maken met het volgende:

De i7 6700-6920HQ Quadcore CPU's hebben 16 PCI-E lanes (1x16, 2x8, 1x8 + 2x4)
De i5/i7 6267 en 6567U Dualcore CPU's hebben 12 PCI-E lanes (1x4, 2x2, 1x2+2x1 and 4x1)

Kijkende naar wat er op aangesloten zit bij de 15" heeft alles op zijn minst een 4x PCIE aansluiting, bij de 13" maximaal (er lijkt niet genoeg te zijn om zowel de SSD (welke op 4x zit) en de Thunderbolt ook op 4x te laten draaien als ik het goed begrijp uit de documentatie op de Ark Intel website.

Eitherway: hier gewoon rekening mee houden ;). Wat ik mij wel afvraag: past er genoeg door de rechter poorten om 2x 4K-60Hz aan te sturen of niet?
quote:
Goldia schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:00:
Iemand die mij eens wat redenen kan geven waarom iemand deze MacBookPro zou kopen ipv bijvoorbeeld deze:

Persoonlijk 13", Dual Core, HD520 en geen Thunderbolt 3 met het oog op toekomstbestendigheid en vereiste prestaties. Mijn oog gaat uit naar de 15" 2.6gHz, 512GB. Voor mij is 8GB ram tevens te weinig (bij de ASUS geen probleem) dus de 13" rMBP zou geupgrade moeten worden naar 512/16gb wat een prijs van €2179 oplevert. Kijk ik naar de 13" met Touchbar kom ik €2439,- uit maar heb ik wel een 0,7gHz snellere CPU, sneller RAM en Iris 550 ipv 540.

Ga ik kijken naar de 15" dan kost het plaatje (2.6gHz, Radeon 450, 16gb, 512gb) al snel €2939,-. Echter dan heb ik wel een dedicated videokaart welke ongeveer drie tot vier keer sneller is met compute prestaties en ongetwijfeld ook flink sneller in games, dit afgezien van de CPU welke ook flink sneller is...

De financiën kan ik vinden voor een 15" rMBP maar de zin om het te bestellen om een of andere reden (nog) niet. Het feit is momenteel helaas dat er geen vergelijkbare notebook te vinden is die van gelijkwaardige bouwkwaliteit is en ook flinke performance kan bieden. Die 13" Ultrabooks die overal verschijnen (XPS13, HP Spectre, Envy en de Asus Zenbooks) zijn prachtige apparaten stuk voor stuk maar 13" en dual core. Zodra er een 15" verschijnt die een quadcore en thunderbolt 3 heeft veranderd er pas wat voor mij...

Pat-Juh wijzigde deze reactie 29-10-2016 13:13 (38%)

• smoken
quote:
SpoekGTi schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:29:
[...]

Ja dat is leuk maar dezelfde software en hardware die ik nu heb werkt net zo naadloos samen rmbp 2013 en macos 11.12.

Dus ik zou upgraden voor

-dunner
-lichter
-marginaal betere accu
- snellere maar vooral energie zuinigere gpu
- niet zo zeer snellere cpu maar wel wat energiezuiniger
- touchbar die naar mijn mening alleen maar in usability afneemt
- touchid (granted) het enige pluspunt
- 20 verschillende converters nodig
- en een 4K formaat touchpad

Nou als ik daarvoor mijn laptop van net 2,5 jaar oud moet wegdoen en ik geen moer opschiet qua opslag en intern memory maar dan wel de fancy new touchbar

Nah pas sorry ik weiger pertinent voor het instapmodel met touchbar een prijs te betalen die ik voor een semi maxed out 2013 model heb betaald

Ik voorzie geen beste kwartaalcijfers volgende keer bij Apple, zeker nu voor het eerst in 15 jaar geen winst is geboekt en dan dit flikken sorry
Ik kan me alle reacties wel voorstellen hoor.
Echter verwacht ik dat de mening van menigeen zal veranderen zodra er echt gewerkt gaat worden met de nieuwe pro's.

Maar misschien is het wishfull thinking, puur om mijn eigen aankoop te rechtvaardigen. Dat kan.

Overigens: levertijd NL is intussen 4-5 weken geworden zowel voor NL als US tobo. Dus of weinig stock, of veel verkopen...

• Geert1976
  • Niet online
quote:
smoken schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:03:
[...]

Ik kan me alle reacties wel voorstellen hoor.
Echter verwacht ik dat de mening van menigeen zal veranderen zodra er echt gewerkt gaat worden met de nieuwe pro's.

Maar misschien is het wishfull thinking, puur om mijn eigen aankoop te rechtvaardigen. Dat kan.

Overigens: levertijd NL is intussen 4-5 weken geworden zowel voor NL als US tobo. Dus of weinig stock, of veel verkopen...
1 voordeel van die lange levertijd: kun je alvast een verzameling dongeltjes aanleggen...deze eventueel verkrijgbaar bij Dongle Inc. (voorheen Apple genaamd) :+

• smoken
quote:
Geert1976 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:08:
[...]

1 voordeel van die lange levertijd: kun je alvast een verzameling dongeltjes aanleggen...deze eventueel verkrijgbaar bij Dongle Inc. (voorheen Apple genaamd) :+
Weet je...ik heb er geen nodig.
Zou niet weten wat ik aan die MacBook moet hangen, alles wat ik gebruik is draadloos / in de cloud..

• Pat-Juh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 27-02 16:25

Pat-Juh

Patrick

quote:
Geert1976 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:08:
[...]

Reguliere USB3.0 Hub behouden voor thuis, enkel een ander kabeltje voor 9,95 aanschaffen opgelost ;). Voor onderweg: USB-C -> VGA/HDMI en een USB-C to USB-A adaptertje (Voor een USB-stickie o.i.d.) meer wens ik niet :).

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

quote:
Goldia schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:00:

Windows, plastic, lawaaibak, mindere resolutie (en coatings etc), brakke batterij, langzamere SSD, mindere GPU (540 vs 620), gebrek aan USB-C, brakke touchpad etc.

Maar koop gerust dit dingetje, Macbook is wellicht te duur voor jou
quote:
The Unbelievabl schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:49:
Ik heb mijn 13" met touchbar geannuleerd en ga wanneer het geld terug is op mijn rekening toch de 15" kopen met de Radeon Pro 460. Ik heb het gevoel dat de 15" een betere deal is dan de 13", zeker als je kijkt naar de prijzen van vorig jaar. Een vergelijkbare 15" is (volgens mij) relatief minder duur geworden. De instap 13 is van (met studentenkorting) 1350 naar 1800 gegaan terwijl de 15 inch eerst 2500 was en nu om en nabij de 2700/2800, procentueel een mindere verhoging. Als ik dan toch zo enorm veel geld ga uitgeven, dan in een keer goed denk ik.
Ik zit daar ook naar te kijken. De huidige fully-loaded model kostte ook 2799 en deze nieuwe heeft dus beduidend beter scherm, 2 keer snellere GPU en wellicht een leukere buildkwaliteit. Dat kan je krijgen voor ietsje meer. Ik vermoed dat de duurste modellen relatief het minste gestegen zijn in prijs. Het huidige instap (2699) levert nu al meer dan het vorige topmodel (2799) qua GPU-prestaties.

Protip: ivm 3 weken levertijd, wacht tot 25 November (da's 4 weken). Dat is zwarte vrijdag en de enige dag dat Apple leuke korting (of bonnen) geeft. Kan je ook de (ongetwijfeld positieve) reviews afwachten en wellicht het antwoord van Apple op de prijsstelling.

Delerium wijzigde deze reactie 29-10-2016 13:22 (49%)

• Geert1976
  • Niet online
quote:
Delerium schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:15:
[...]

ja of hij is verstandig en laat zich niet kei hard naaien in zijn portomonnee door Apple...maar net hoe je de dingen bekijkt he ;)

• smoken
quote:
Geert1976 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:17:
[...]

ja of hij is verstandig en laat zich niet kei hard naaien in zijn portomonnee door Apple...maar net hoe je de dingen bekijkt he ;)
Als je een MacBook Pro niet wilt of kunt betalen, prima... maar respecteer ieder zijn mening nou gewoon eens.

Hoe bevalt de iPhone 7 Plus overigens Geert?
Voel je je dagelijks "kei hard genaaid" door Apple?

Als ik me niet vergis had je het nogal zwaar met het "surfboard" formaat van de 7 Plus en was iedereen maar raar die hem kocht. Om vervolgens te moeten toegeven dat het toch een super apparaat is...nadat je de gewone 7 omgeruild had tegen een Plus.

Wellicht zou dat ook van toepassing kunnen zijn op de MacBook Pro?

smoken wijzigde deze reactie 29-10-2016 13:29 (51%)

• Goldia
quote:
Delerium schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:15:
[...]

Windows, plastic, lawaaibak, mindere resolutie (en coatings etc), brakke batterij, langzamere SSD, mindere GPU (540 vs 620), gebrek aan USB-C, brakke touchpad etc.

Misschien moet je eerst de review even lezen voordat je uit de heup gaat schieten.

Zenbook heeft knappe en degelijke aluminium behuizing. Resolutie is prima voor een 13 inch laptop, scheelt ook in accuduur. Batterij kan je gemakkelijk vervangen als na twee jaar brak wordt. Geldt trouwens ook voor ram en HD. Ruim 8 uur browsertijd is voor meeste mensen genoeg. SSD scheelt maar marginaal, is sowieso snel. GPU alleen relevant als je gaat gamen. USB-c heb je een puntje. Brakke touchpad blijkt niets van uit de review. Zelfs met glas afgewerkt.

Niet te duur voor mij, maar relatief gezien way overpriced. Rechtvaardiging om toch een MacBookPro te gaan kan ik niet ontdekken.

Goldia wijzigde deze reactie 29-10-2016 13:47 (6%)

• Pred87
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 15:04
quote:
muffstuff schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:00:
[...]

btw!~

Maar goed, ik ga in december naar Thailand, een skijken of het nog de moeite waard is daar wat te scoren, daar hoef je als farang ook geen btw te betalen op vertoon van paspoort en vliegticket.
Je krijgt VAT terug op het vliegveld en alleen bij winkels met de gele sticker voor VAT refund. Ik heb nooit een Apple reseller gezien met de VAT refund sticker (ik woon in Thailand). Echte Apple stores heb je hier niet. Hong Kong is een betere optie en is met de huidige koers 1 euro goedkoper dan USA :+ (15" 512gb gecheckt).

• koentjuh1987
Gezien de vele reacties in dit topic zal Apple nog wel wat gebruikers gaan verliezen. Meeste vinden de prijzen langzamerhand veel te hoog worden.

Zelf voorzie ik geen daling van de prijzen. Alleen als er weer nieuwe modellen komen... terwijl Apple steeds meer inkomsten uit zijn diensten gaat halen...

• The Unbelievabl
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 02-12-2019
Wat ik wel opvallend vind van de nieuwe MBP's is dat ik mijn Nexus 6P snel kan opladen met de meegeleverde kabel van mijn telefoon en om een iPhone aan te sluiten moet je een verloopje kopen. Vind ik niet echt heel chique van Apple, je koopt de nieuwste telefoon en de nieuwste laptop en je moet een verloopje kopen

• simplicidad
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 20:18
quote:
koentjuh1987 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:55:
Gezien de vele reacties in dit topic zal Apple nog wel wat gebruikers gaan verliezen. Meeste vinden de prijzen langzamerhand veel te hoog worden.

Zelf voorzie ik geen daling van de prijzen. Alleen als er weer nieuwe modellen komen... terwijl Apple steeds meer inkomsten uit zijn diensten gaat halen...
Ik ben een van die mensen die zijn geplande aankoop laat varen en waar ik voor mijzelf iets hebben dat die dunner vooral goed is m.b.t. waar ze die dingen nu mogen steken echter... windows is in mijn geval totaal geen valabel alternatief * dus ik zit wat in een moeilijke situatie.

Eigenlijk het enige wat mij wat nu tegenhoud is het gegeven dat je voor iOS ontwikkeling een mac moet hebben. Dus een mogelijk scenario in de toekomst is dat ik gewoon (als mijn huidige mbp komt te overlijden) een tweedehands cheap ass (relatief) mac koop (puur om er xcode op te hebben) en verder gewoon een dell xps aan te schaffen met ubuntu erop.

Het is niet dat ik mij die dingen niet kan veroorloven maar bij mij is er ergens een psychologische grens waar ik het mij echt niet meer kan verantwoorden. Ja het zijn altijd premium prijzen geweest maar als ik zie wat ik voor mijn MBP 2011 heb neergelegd en wat men nu durft te vragen is het verschil wel enorm voor eigenlijk weinig toegevoegde waarde.

* en ja ik heb een Windows 10 machine thuis maar de enige keren dat ik hem opstart is voor een game te spelen om te ontwikkelingen grijp ik veel sneller terug naar OSX of Linux.

simplicidad wijzigde deze reactie 29-10-2016 14:17 (12%)

• Klokhuisje
  • Laatst online: 07-01 13:21
Wat mij opvalt is dat de 2015 model Macbook pro 13, 512gb versie, nu 120 euro duurder is geworden.
Voor de release koste het 1929, nu precies zelfde spec 2049.

Klokhuisje wijzigde deze reactie 29-10-2016 14:19 (3%)

Apple Market, get an Apple for less.

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 21:43
Apple belooft voor de 13'' Pro 'met' en 'zonder' touchbar dezelfde waarden voor de accuduur, terwijl de 'zonder' een 10% grotere accu heeft en geen touch bar, of de ene komt een stuk boven de opgegeven 10 uur uit of de andere eronder lijkt mij.

• koentjuh1987
quote:
simplicidad schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:11:
[...]

Ik ben een van die mensen die zijn geplande aankoop laat varen en waar ik voor mijzelf iets hebben dat die dunner vooral goed is m.b.t. waar ze die dingen nu mogen steken echter... windows is in mijn geval totaal geen valabel alternatief * dus ik zit wat in een moeilijke situatie.

Eigenlijk het enige wat mij wat nu tegenhoud is het gegeven dat je voor iOS ontwikkeling een mac moet hebben. Dus een mogelijk scenario in de toekomst is dat ik gewoon (als mijn huidige mbp komt te overlijden) een tweedehands cheap ass (relatief) mac koop (puur om er xcode op te hebben) en verder gewoon een dell xps aan te schaffen met ubuntu erop.

Het is niet dat ik mij die dingen niet kan veroorloven maar bij mij is er ergens een psychologische grens waar ik het mij echt niet meer kan verantwoorden. Ja het zijn altijd premium prijzen geweest maar als ik zie wat ik voor mijn MBP 2011 heb neergelegd en wat men nu durft te vragen is het verschil wel enorm voor eigenlijk weinig toegevoegde waarde.

* en ja ik heb een Windows 10 machine thuis maar de enige keren dat ik hem opstart is voor een game te spelen om te ontwikkelingen grijp ik veel sneller terug naar OSX of Linux.
In jouw geval een iMac niet makkelijker of ben je veel onderweg?

• Geert1976
  • Niet online
quote:
smoken schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:20:
[...]

Als je een MacBook Pro niet wilt of kunt betalen, prima... maar respecteer ieder zijn mening nou gewoon eens.

Hoe bevalt de iPhone 7 Plus overigens Geert?
Voel je je dagelijks "kei hard genaaid" door Apple?

Als ik me niet vergis had je het nogal zwaar met het "surfboard" formaat van de 7 Plus en was iedereen maar raar die hem kocht. Om vervolgens te moeten toegeven dat het toch een super apparaat is...nadat je de gewone 7 omgeruild had tegen een Plus.

Wellicht zou dat ook van toepassing kunnen zijn op de MacBook Pro?
iPhone bevalt me goed, bedankt voor je interesse! Ik zal zelf niet de volle 100% hebben betaald voor de huidige prijzen (ik betaal zelf 67%, rest komt via werk)

Ik had het niet 'nogal zwaar' met het surfboard formaat, ik gaf destijds mijn ongezouten mening. Die is inmiddels bijgesteld. Wellicht verander jij nooit van standpunten/meningen in het leven, dat respecteer ik.

Maar ik verontschuldig mij bij deze dat ik in mijn eerdere comments over de nieuwe rMBP in dit topic tegen jouw heilige Apple huisje aantrap. Ik weet dat kritisch zijn jegens Apple bij velen hard aankomt, want Apple is heilig.

En verder respecteer ik ieders mening, ieder maakt zijn eigen keuzes in het leven. En in mijn leven kunnen meningen/standpunten zo nu en dan eens bijgesteld worden.

Ik blijf er bij dat Apple trouwe klanten kei hard in het gezicht slaat met de nieuwe rMBP prijzen.
Apple weet dat er toch wel mensen (die groep die het niet kan hebben als mensen kritisch jegens Apple zijn) Apple devices blijven kopen, ongeacht de prijs, want Apple logo...
Denk wel dat het tij nu gaat keren voor Apple.

Neemt niet weg dat ik de nieuwe rMBP onwijs mooi vind. Ook vind ik mijn 'oude' rMBP nog erg fijn! ;)

Apple moet vooral de prijzen zo hoog houden, je ziet nu op de diverse fora, Apple fanboys en 'gewone' Apple klanten met elkaar in discussie gaan over het zoeken naar niet-Apple alternatieven.
Ik heb er zelf helaas nog niet 1 gevonden.

Mocht ik via mijn werkgever weer een leuke korting kunnen krijgen voor een nieuwe rMBP met zo'n kekke TouchBar, dan zal ik het zeker overwegen, maar €2000 uit mijn eigen spaarvarken zal zeer zeker niet gebeuren.

• Fietsbel
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

quote:
Yibsel schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:18:
Wat mij opvalt is dat de 2015 model Macbook pro 13, 512gb versie, nu 120 euro duurder is geworden.
Voor de release koste het 1929, nu precies zelfde spec 2049.
Klopt, praktisch alle modellen zijn iets duurder geworden. Niet alleen in Nederland maar overal.
Zie o.a. http://www.theverge.com/2...-macbook-uk-prices-brexit

"even the three-year-old Mac Pro gets a £500 increase"

8)7 8)7

39

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:13
quote:
Fietsbel schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:37:
[...]

Klopt, praktisch alle modellen zijn iets duurder geworden. Niet alleen in Nederland maar overal.
Zie o.a. http://www.theverge.com/2...-macbook-uk-prices-brexit

"even the three-year-old Mac Pro gets a £500 increase"
8)7 8)7
Dat heeft meer met de verwachtingen van Apple mbt de pond wisselkoersen te maken ivm Brexit.

• Hoedje
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 11:43

Hoedje

Moderator Apple Talk
Het is duidelijk dat veel mensen teleurgesteld zijn over de pricing van de Macbook Pro. Maar het zou toch fijn zijn als de discussie iets breder getrokken kan worden :)
Pagina: 1 2 3 ... 53 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True