Misschien dat het komt omdat ik een rMBP 15" late 2015 heb dat ik het allemaal wel vind maar ik heb echt het idee dat mensen zich te veel opwinden over deze release. Je vroeg om snellere betere MacBooks en je kreeg ze, nietwaar?
Wat ik minder vind:
- Geen MagSafe meer (kun je een verloopje voor vinden)
- Max 16GB (dat was de limiet al, ik heb niet meer nodig, maar ik kan me voorstellen dat je meer wil)
- Minder key travel (hoewel de 2015 al niet echt fantastisch is t.o.v. mijn 2008)
Waar ik echt over val:
- De prijzen
De rest is een verbetering, zelfs USB-C. Wat ik jammer vind dat Apple het niet benadrukt is dat zowel de webcam als touchID in een secure enclave zitten samen met de Touch Bar die gerund wordt door een stripped down WatchOS. Dit betekent dat het veel lastiger is om nog de webcam te gebruiken zonder dat het lampje brandt. Apple had hier harder op kunnen inzetten. Net zoals het nieuwe file system in macOS Sierra nauwelijks aandacht kreeg terwijl het echt een big issue is.
Voor mij als Apple developer is het belangrijk dat mensen Apple producten blijven kopen waardoor ze de software blijven gebruiken die ik schrijf. Ik heb weliswaar liever de mensen die echt geld besteden aan dingen en van mooie, intuïtieve dingen houden dan de massa maar er is natuurlijk wel een kritiek punt.
Het gaat er mij om dat Apple er voor zorgt dat de prijzen acceptabel blijven voor premium hardware terwijl de software beter en simpeler is dan de concurrentie. Ik verdien een MacBook van 3500 euro net zo makkelijk terug als eentje van 2700 euro maar als de meerwaarde er niet of minder is dan haken mensen af.
Ze moeten er dan ook voor gaan zorgen dat macOS ook voor de minder sexy features als security of betrouwbaarheid meer aandacht moet geven terwijl er ook altijd makkelijk in te stappen moet zijn voor mensen met een middelgrote portemonnee qua hardware. We zoeken eigenlijk een iPhone SE voor de iMac en MacBook markt.
Ik ga denk ik wel een 15" halen met alle toeters en bellen voor mijn vrouw maar ondanks dat ik het écht een solide upgrade vind ben ik gewoon niet enthousiast meer door de prijs.
[
Voor 6% gewijzigd door
BikkelZ op 30-10-2016 16:58
]