Daarbij, als je een NVRAM reset gedaan hebt staat het geluid op de fabrieksinstelling, en dus keihard. Niet dat je zoiets vaak doet, maar wel vervelend.Donstil schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:19:
[...]
Ja dat zou goed kunnen idd, nu moest je daar bij het afsluiten al aan denken.
(Nu gebruik ik zelf het geluid andersom, alleen aan indien nodig, dus heb ik er al nooit last van)
Ondanks dat het ms is, kijk er toch even naar!Nindustries schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:15:
Zojuist 13" model zonder touchbar weten bestellen, levering 4-9 December.
Mijn eerste Apple product,ik ben benieuwd. Ga het voor werk en persoonlijk gebruik aanwenden.
Apps die ik verwacht te installeren: murus, albert, spectacle, brew, sublime, iterm2, ..
Is er al een soort van voorkeur van USB-C dock voor de nieuwe MBPs?
Goede kandidaat lijkt HP ELite Thunderbolt 3 Dock (160 EUR)
http://www.winbeta.org/ne...he-microsoft-display-dock
😲
Die leveren ze toch bijna uit voorraad, snap niet hoe je een levertijd kunt hebben van begin december.Nindustries schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:15:
[...]
Ik dacht hier ook het gouden ei in te zien, maar helaas heb je er niet heel veel aan op een MacBook Pro (zelfs niet echt op de 12").mswp schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:29:
[...]
Ondanks dat het ms is, kijk er toch even naar!
http://www.winbeta.org/ne...he-microsoft-display-dock
Maximale uitvoerresolutie: 1920x1080
Snelheid USB poorten: USB2.0
Uitvoer Power = stroomsterkte * Spanning
10W = 2000mA * 5V
Dit maakt het Dock eigenlijk zo goed als ongeschikt voor normaal gedocked gebruik met de MacBooks.
Dat is inderdaad wel opvallend?ZiSE schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:53:
[...]
Die leveren ze toch bijna uit voorraad, snap niet hoe je een levertijd kunt hebben van begin december.
Het basis model is volgens de website direct leverbaar, als je een andere SSD kiest komt er 1 week bij.
Misschien een typfout? Bedoelt hij mét touchbar ipv zonder...want dat zou wel kloppen qua levertijd...
smoken schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 07:45:
[...]
Dat is inderdaad wel opvallend?
Het basis model is volgens de website direct leverbaar, als je een andere SSD kiest komt er 1 week bij.
Misschien een typfout? Bedoelt hij mét touchbar ipv zonder...want dat zou wel kloppen qua levertijd...
Of 4-9 november ipv december..
Inderdaad! Had oorspronkelijk mét touchbar, maar heb post aangepast naar zonder touchbar.ZiSE schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:53:
[...]
Die leveren ze toch bijna uit voorraad, snap niet hoe je een levertijd kunt hebben van begin december.
Maar nu ga ik terug twijfelen.. Touchbar heb ik an sich niet nodig, maar de zwaardere CPU kan wel van pas komen. Hmmm
~ beware of misinformation.
Nou, toevallig gaat daar ook een hele discussie over op MacRumors.
Met Touch Bar is:
- snellere CPU
- iets betere GPU
- sneller RAM
- 4 poorten ipv 2
- 3 mics ipv 2
- touch ID
- en natuurlijk de touch bar
Dus in dat opzicht is prijsverschil het misschien wel waard qua specs..zelfs als je die Touch Bar niet wilt gaan gebruiken.
Daarnaast kwam een oplettende kijker nog met dit verschil:
1 fan in de uitvoering zonder Touch Bar, 2 in die met Touch Bar.
Met Touch Bar is:
- snellere CPU
- iets betere GPU
- sneller RAM
- 4 poorten ipv 2
- 3 mics ipv 2
- touch ID
Dus in dat opzicht is prijsverschil het misschien wel waard qua specs..zelfs als je die Touch Bar niet wilt gaan gebruiken.
Daarnaast kwam een oplettende kijker nog met dit verschil:

[ Voor 13% gewijzigd door smoken op 31-10-2016 08:14 ]
Ik denk eerder dat de MacBook met de dubbele fan de 15 inch is, en dat de 13 inch gewoon 1 fan heeft.smoken schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:08:
Nou, toevallig gaat daar ook een hele discussie over op MacRumors.
Met Touch Bar is:
- snellere CPU
- iets betere GPU
- sneller RAM
- 4 poorten ipv 2
- 3 mics ipv 2
- touch ID
Daarnaast kwam een oplettende kijker nog met dit verschil: [afbeelding]
en ook nog grotere ssd :-)
en thunderbold 3 ipv 2 ..
Dus voor die geringe meerprijs (afgezien van de discutabele basis prijs) krijg je wel erg veel en zou ik eerlijk gezegd ook voor de touchbar-versie gaan als ik moest kiezen.
gelukkig hoef ik niet te kiezen, want persoonlijk vind ik die touchbar echt kitsch
en thunderbold 3 ipv 2 ..
Dus voor die geringe meerprijs (afgezien van de discutabele basis prijs) krijg je wel erg veel en zou ik eerlijk gezegd ook voor de touchbar-versie gaan als ik moest kiezen.
gelukkig hoef ik niet te kiezen, want persoonlijk vind ik die touchbar echt kitsch
Ik denk dat ook, omdat de 15" immers een dGPU heeft die ook gekoeld moet worden. Hoewel de slide het heeft over de 13" natuurlijkMc55 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:00:
[...]
Ik denk eerder dat de MacBook met de dubbele fan de 15 inch is, en dat de 13 inch gewoon 1 fan heeft.
[ Voor 11% gewijzigd door swv op 31-10-2016 09:09 ]
Mc55 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:00:
[...]
Ik denk eerder dat de MacBook met de dubbele fan de 15 inch is, en dat de 13 inch gewoon 1 fan heeft.
Volgens de website van Apple zitten er toch echt 2 fans in de 13"sww89 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:07:
[...]
Ik denk dat ook, omdat de 15" immers een dGPU heeft die ook gekoeld moet worden. Hoewel de slide het heeft over de 13" natuurlijkDus wellicht is het wel waar.

Ik had mij er niet in verdiept. Theorie: In dat geval heb je best kans dat de Touch Bar-loze 13" meer moeite heeft met koelen wat resulteert in een luidere laptop die eerder gaat blazen onder load. Iets waar de Touch Bar Pro's dan beter mee om kunnen gaan.smoken schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:10:
[...]
[...]
Volgens de website van Apple zitten er toch echt 2 fans in de 13"
[afbeelding]
Wat dat betreft is de 12" MacBook echt een genot om te gebruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door swv op 31-10-2016 09:17 ]
Of de non-touch doet sneller een stapje terug omdat hij anders te warm wordt....vandaar ook de minder snelle en zuinigere CPU.sww89 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:14:
[...]
Ik had mij er niet in verdiept. Theorie: In dat geval heb je best kans dat de Touch Bar-loze 13" meer moeite heeft met koelen wat resulteert in een luidere laptop die eerder gaat blazen onder load. Iets waar de Touch Bar Pro's dan beter mee om kunnen gaan.
Ik hoop dat deze: https://www.incase.com/sh...na-13/heather-black-gray/ snel beschikbaar komt ... Bekende van me heeft die, is wel echt een super systeem moet ik zeggen!Jeroenvdk schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:48:
Iemand al een mooie case/sleeve gevonden voor zijn nieuwe pro13?
Kort door de bocht: de 13" rMBP TB versie moet 28W koelen met 2 Fans/heatsinks, de 13" nTB versie moet 15W koelen met 1 Fan/Heatsink, dit scheelt 1W "maximaal" koel verschil (gerekend dat de fans en sinks gelijk zijn, wat niet hoeft gezien er ruimte vrij komt bij gebruik van 1 fan/sink waardoor die iets groter kan zijn).sww89 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:14:
[...]
Ik had mij er niet in verdiept. Theorie: In dat geval heb je best kans dat de Touch Bar-loze 13" meer moeite heeft met koelen wat resulteert in een luidere laptop die eerder gaat blazen onder load. Iets waar de Touch Bar Pro's dan beter mee om kunnen gaan.
Wat dat betreft is de 12" MacBook echt een genot om te gebruiken.
Bij de nTB versie is de SSD een los component, bij de TB versie lijkt dit niet zo te zijn? (Althans het is niet goed zichtbaar?). Hopelijk blijft het een los onderdeel. Weet iemand overigens wat de duurzaamheid is van "een" 512GB Apple SSD (in Total Bytes Written)?
Ik ben denk ik als enige hier wel erg gecharmeerd van de USB-C only oplossingen van Apple. Ik hou daar wel van, maar ik moet toegeven; dit past ook in mijn persoonlijk gebruik van de laptop.Nindustries schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:15:
Mijn eerste Apple product,ik ben benieuwd. Ga het voor werk en persoonlijk gebruik aanwenden.
Apps die ik verwacht te installeren: murus, albert, spectacle, brew, sublime, iterm2, ..
Is er al een soort van voorkeur van USB-C dock voor de nieuwe MBPs?
Goede kandidaat lijkt HP ELite Thunderbolt 3 Dock (160 EUR)
Toch even gekeken naar 'docking' station oplossingen en er zitten toch wel nette , grote en coole bij. Maar eens in verdiepen als ik m'n 13" TB binnen heb
Leuk al die afkortingen haha. Dat is toch wel geklooi van Apple. Hoe noemen we het beestje bij de naam?
Je zou ook kunnen stellen dat de 13" TB bij gelijke taken z'n hoofd koeler houdt. Ik kaart het namelijk aan omdat de MacBooks altijd al van die luidruchtige machine's zijn geweest. Vooral sinds de retina's zit er erg veel power in een kleine behuizing. Zoek maar op internet: Genoeg topics te vinden over blazende MacBooks. Nou moet ik zeggen dat het onder huis tuin en keuken gebruik niet meer zo aan de orde is. En de grootste veroorzaker in het verleden zou je Flash kunnen noemen (wat ik al sinds twee jaar ofzo niet meer heb geïnstalleerd). Maar ik heb nog wel eens dat een complex pdf bestand ervoor zorgt dat mijn 2014 15" retina met dGPU hard gaat blazen. Vooral de GT 750m is alles behalve zuinig en koel te houden. ik kan mij dan ook voorstellen dat de 15" TB daar beter mee om kan gaan door de betere en zuinigere hardware.
Natuurlijk is het zo dat als je een game speelt of een video rendert, het volledige vermogen wordt aangesproken, en beide MacBooks veel warmte en herrie produceren. En dan zou je kunnen stellen dat de nTB in het voordeel is. Want 1 fan produceert 60 dB (fictief getal) herrie. Twee fans 63 dB. Oftewel twee keer zo hard --> Uitgaande van hetzelfde ontwerp en toerental.
Je zou ook kunnen stellen dat de 13" TB bij gelijke taken z'n hoofd koeler houdt. Ik kaart het namelijk aan omdat de MacBooks altijd al van die luidruchtige machine's zijn geweest. Vooral sinds de retina's zit er erg veel power in een kleine behuizing. Zoek maar op internet: Genoeg topics te vinden over blazende MacBooks. Nou moet ik zeggen dat het onder huis tuin en keuken gebruik niet meer zo aan de orde is. En de grootste veroorzaker in het verleden zou je Flash kunnen noemen (wat ik al sinds twee jaar ofzo niet meer heb geïnstalleerd). Maar ik heb nog wel eens dat een complex pdf bestand ervoor zorgt dat mijn 2014 15" retina met dGPU hard gaat blazen. Vooral de GT 750m is alles behalve zuinig en koel te houden. ik kan mij dan ook voorstellen dat de 15" TB daar beter mee om kan gaan door de betere en zuinigere hardware.
Natuurlijk is het zo dat als je een game speelt of een video rendert, het volledige vermogen wordt aangesproken, en beide MacBooks veel warmte en herrie produceren. En dan zou je kunnen stellen dat de nTB in het voordeel is. Want 1 fan produceert 60 dB (fictief getal) herrie. Twee fans 63 dB. Oftewel twee keer zo hard --> Uitgaande van hetzelfde ontwerp en toerental.
Zullen deze te groot zijn voor de nieuwe macbooks? Ziet er inderdaad goed uit!smoken schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:26:
[...]
Ik hoop dat deze: https://www.incase.com/sh...na-13/heather-black-gray/ snel beschikbaar komt ... Bekende van me heeft die, is wel echt een super systeem moet ik zeggen!
Hier nog steeds dikke twijfel. Omdat Apple de oude lijn een tijd niet van een update heeft voorzien, heb ik bewust gewacht met het aanschaffen van een Macbook voor mijn in maart gestarte bedrijfje.
Waar heb ik laptop voor nodig :
- Opzetten van websites / webshops, voornamelijk Wordpress, dus hosted en niet offline
- Photoshop
- Lightroom
- Adobe Premiere
- Final Cut
Ik twijfel tussen de 13" en 15". Mijn grootste overweging voor een 13" is dat ik de prijs van de 15" echt aan de belachelijk hoge kant vindt. Voor een bedrag van 2700 euro verwacht ik een laptop met minimaal 32GB werkgeheugen en 1TB opslag.
Maar, de 13" met touchbar, ik ben dan weer bang dat ik qua performance (8GB en 256GB) over 1 jaar weer achter de feiten aanloop. Mijn Mac mini (2011 model) draait al jaren 8GB intern en heeft 500GB opslag, wel een 5400RPM, dus qua snelheid niet te vergelijken met SSD, maar qua opslag wel natuurlijk
Wil ik 16GB in de 13" Touchbar, kan ik 240 (!!) euro bijlappen.
Tuurlijk, je koopt hem op de zaak en kunt BTW terugvragen, maar ik moet toch echt nog eens goed na gaan denken of ik dit wel wil...
- Opzetten van websites / webshops, voornamelijk Wordpress, dus hosted en niet offline
- Photoshop
- Lightroom
- Adobe Premiere
- Final Cut
Ik twijfel tussen de 13" en 15". Mijn grootste overweging voor een 13" is dat ik de prijs van de 15" echt aan de belachelijk hoge kant vindt. Voor een bedrag van 2700 euro verwacht ik een laptop met minimaal 32GB werkgeheugen en 1TB opslag.
Maar, de 13" met touchbar, ik ben dan weer bang dat ik qua performance (8GB en 256GB) over 1 jaar weer achter de feiten aanloop. Mijn Mac mini (2011 model) draait al jaren 8GB intern en heeft 500GB opslag, wel een 5400RPM, dus qua snelheid niet te vergelijken met SSD, maar qua opslag wel natuurlijk
Tuurlijk, je koopt hem op de zaak en kunt BTW terugvragen, maar ik moet toch echt nog eens goed na gaan denken of ik dit wel wil...
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Als je een bedrijfje hebt dan heb je toch ook externe opslag voor capaciteit en backups? Tenzij je veel bestanden offline wilt meenemen, maar anders is 256GB nog aardig wat. Wel vind ik het een gemis dat alle MacBooks een niveautje te laag zitten wat betreft SSD in aangeboden modellen zonder meerprijs. De >€1999 MacBooks hadden al voorzien moeten zijn van 512GB vind ik. Dus ik begrijp je wel dat je op dat gebied weinig opschiet t.o.v. de Mini. Los van de andere voordelen dan.Calitomnication schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:59:
Hier nog steeds dikke twijfel. Omdat Apple de oude lijn een tijd niet van een update heeft voorzien, heb ik bewust gewacht met het aanschaffen van een Macbook voor mijn in maart gestarte bedrijfje.
- Photoshop
- Lightroom
- Adobe Premiere
- Final Cut
Denk wel dat hij te groot is.Jeroenvdk schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:57:
[...]
Zullen deze te groot zijn voor de nieuwe macbooks? Ziet er inderdaad goed uit!
De huidige MBPr zit strak in die hoes,...en aangezien de nieuwe kleiner en dunner is ...
Of hij zou in die van de MBr moeten passen..
Ik heb ze een mailtje gestuurd, hopelijk snel reactie.
Ik zit met een vergelijkbaar probleem, ik zoek een stevige rugzak, maar heb niet zo'n enorme zin om daar nog 100+ euro voor uit te geven. iemand daar al iets voor gevonden ?
Scheibbe,Pred87 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:36:
[...]
Je krijgt VAT terug op het vliegveld en alleen bij winkels met de gele sticker voor VAT refund. Ik heb nooit een Apple reseller gezien met de VAT refund sticker (ik woon in Thailand). Echte Apple stores heb je hier niet. Hong Kong is een betere optie en is met de huidige koers 1 euro goedkoper dan USA(15" 512gb gecheckt).
Externe opslag is geen probleem, die is er wel. Maar het is meer wat je zegt, ik heb het gevoel dat ze in Cupertino hebben gedacht.. "we vervangen de functie toesten door een digitiale bar, dat is de eyecatcher en voor de rest houden we het zoals het is". Daar kan ik gewoon iet bij. Anno 2016 (bijna 2017) mag je toch wel iets meer dat geld bieden.sww89 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:06:
[...]
Als je een bedrijfje hebt dan heb je toch ook externe opslag voor capaciteit en backups? Tenzij je veel bestanden offline wilt meenemen, maar anders is 256GB nog aardig wat. Wel vind ik het een gemis dat alle MacBooks een niveautje te laag zitten wat betreft SSD in aangeboden modellen zonder meerprijs. De >€1999 MacBooks hadden al voorzien moeten zijn van 512GB vind ik. Dus ik begrijp je wel dat je op dat gebied weinig opschiet t.o.v. de Mini. Los van de andere voordelen dan.
Bij deze productlijn heb ik echt het gevoel dat je veel geld neerlegt puur voor een leuke gimmick (touchbar) en de appel aan de achterkant op je cover. Instapmodellen zo laag inschieten dat je de mensen eigenlijk naar een duurdere upgrade duwt. Anders betaal je 1600,- voor een laptop met een "net niet" specificatie, dus we gaan voor de 1900,-
tips voor New York
En dat valt dus reuze mee als ik het forum van Macrumors mag geloven, die zijn echt verbaasd over de prestaties van de basis 13''.Calitomnication schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:33:
[...]
Anders betaal je 1600,- voor een laptop met een "net niet" specificatie, dus we gaan voor de 1900,-
Overigens precies het puntje waar ik op zit te wachten, is die basis wel voldoende.. Het voelt van niet maar dat blijkt dus wel mee te vallen
Ik zou zelf de reviews afwachten. Alleen maar een touch-bar is kort door de bocht als men de Apple-watch T1-SoC heeft ingebouwd met OS en al. De touchbar heeft dus ook touch-ID met bijbehorende secure-enclave en schijnt ook de bediening van de webcam over te nemen (voor de paranoide medemensen). Wie weet wat er meer inzit.
Er zit wellicht meer in het systeem verstopt dan de eerste indrukken laten zien. Zelf denk ik dat het scherm baanbrekend zal blijken te zijn; niet zozeer qua resolutie maar kleurechtheid, contrast en intensiteit.
Er zit wellicht meer in het systeem verstopt dan de eerste indrukken laten zien. Zelf denk ik dat het scherm baanbrekend zal blijken te zijn; niet zozeer qua resolutie maar kleurechtheid, contrast en intensiteit.
Ik voorzie "mijn scherm is geler dan normaal, zou dit de lijm zijn die nog moet opdrogen?" ;-)Delerium schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:52:
Zelf denk ik dat het scherm baanbrekend zal blijken te zijn; niet zozeer qua resolutie maar kleurechtheid, contrast en intensiteit.
Dat is ook wel waar. Het gaat niet zozeer om de specs, maar meer hoe het werkt. Als deze met zijn 8GB een oude macbook met 16GB van tafel blaast, dan is het prima natuurlijkElectromonkey schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:46:
[...]
En dat valt dus reuze mee als ik het forum van Macrumors mag geloven, die zijn echt verbaasd over de prestaties van de basis 13''.
Overigens precies het puntje waar ik op zit te wachten, is die basis wel voldoende.. Het voelt van niet maar dat blijkt dus wel mee te vallen
Eerst maar reviews afwachten en lezen/kijken.
tips voor New York
Zelf na een dag wikken en wegen maar bij BCC de 13" met touch bar besteld voor 1900. Mogelijk ga ik hem nog annuleren voordat hij geleverd wordt, want ik kan het voor mijzelf nog niet verantwoorden om zoveel geld uit te geven aan een laptop. Mijn eind 2011 macbook pro werkt sinds een aantal maanden weer prima, nadat deze terug was gekomen van reparatie. De graad van materialisme en hebberigheid zullen bij mij de komende weken de doorslag moeten geven of ik de bestelling laat staan of annuleer.
Ik werk prettig op de 15er eigenlijk, dus ik heb echt schrik om te kijken naar een 13er.
Langs de andere kant heb ik hardware gezien geen echte nood voor een nieuwe in huis te halen. Ik heb er nog eentje met i7,16GB en 500GB SSD
Langs de andere kant heb ik hardware gezien geen echte nood voor een nieuwe in huis te halen. Ik heb er nog eentje met i7,16GB en 500GB SSD
Ik ga deze ook bestellen vandaag, als ze het basismodel ook met €100 korting hadden gedaan dan was die het geworden.Cache schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:31:
Zelf na een dag wikken en wegen maar bij BCC de 13" met touch bar besteld voor 1900. Mogelijk ga ik hem nog annuleren voordat hij geleverd wordt, want ik kan het voor mijzelf nog niet verantwoorden om zoveel geld uit te geven aan een laptop. Mijn eind 2011 macbook pro werkt sinds een aantal maanden weer prima, nadat deze terug was gekomen van reparatie. De graad van materialisme en hebberigheid zullen bij mij de komende weken de doorslag moeten geven of ik de bestelling laat staan of annuleer.
Net de 15" met touchbar besteld, ter vervanging van m'n 2009 MBP. Ben heel benieuwd. Levertijd: 4-5 weken (5-9 december)
Ik heb de laptop ook nodigCalitomnication schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:59:
- Photoshop
- Lightroom
- Adobe Premiere
- Final Cut
Voor dezelfde werkzaam heden ben je er al uit ?
3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35
Ik was op zoek naar een alternatieve USB-C charger en heb een verzoekje aangemaakt (en goedgekeurd gekregen) om deze in de Pricewatch te zetten:
pricewatch: Innergie PowerGear Slim USB-C 45 watt
Met 45W is het niet voldoende om die 89W powerbrick te vervangen, maar als backup of voor rustig gebruik kan het best te doen zijn. Zodra ik m'n 2016 rMBP binnen heb, ga ik 'm hopelijk testen.
Met 45W is het niet voldoende om die 89W powerbrick te vervangen, maar als backup of voor rustig gebruik kan het best te doen zijn. Zodra ik m'n 2016 rMBP binnen heb, ga ik 'm hopelijk testen.
[ Voor 4% gewijzigd door cerberusss op 31-10-2016 13:23 ]
Needeurklinkje schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:01:
[...]
Ik heb de laptop ook nodig
Voor dezelfde werkzaam heden ben je er al uit ?
Dan moet je logischer wijze dus al voor de 15" gaan, meer real esate. Maarrr, een serieuze prijs.. € 2600,- voor een laptop kan ik aan mijn bedrijf -en daarmee ook mezelf- niet verantwoorden.
Als het nou booming business was, dan had ik 'm allang in bestelling gehad, maar ben nog starter en moet goed over iedere investering nadenken.
Ik ben nu zelfs aan het twijfelen of ik überhaupt nog wel voor Macbook moet gaan, of dat ik toch beter voor een Windows met goede specs kan gaan. Maar zoals hier eerder al een keer voorbij is gekomen, ook die zitten in een soortgelijke klasse.
Op het werk (heb naast eigen bedrijf nog een fulltime baan) werk ik met een HP Elitebook. Fijne bak, maar ook een groot prijskaartje.
En om nou voor een cheap-ass Acer te gaan, dat zie ik ook niet zitten, het moet juist wel licht & mobiel zijn. Als hij dan ook ong eens de looks heeft is het helemaal kaasje natuurlijk.
tips voor New York
Als jij hem "op de zaak" koopt krijg je natuurlijk nog veel meer terug.Calitomnication schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:59:
Ik heb de 15" MBP gekocht en in mijn configuratie betaal ik aan apple ongeveer 3700 euro.
Daarvan is 650 euro btw , die ik meteen terugkrijg. Omdat het een investering betreft die in aanmerking komt voor de KIA, mag ik 28% van mijn winst aftrekken. dit scheelt me netto ongeveer 14% (52% belastingschaal).
Vervolgens mag ik de macbook in 5 jaar volledig afschrijven. Dit levert me per jaar 10% (de helft van 20%, wederom vanwege die 52%).
Kortom:
aankoopbedrag laptop: 3700
btw terug -650
KIA -427
5 jaar afschrijving -1525 (5x 305)
netto kosten MBP 1098 euro.
Ik ga uit van een eenmanszaak en de 52% belastingschaal.
Dat betekent, stam + t .
De non-touchbar versies staan nu in de Apple Store Den Haag. Deze post wordt dan ook getypt vanaf een nieuwe mbp 13, erg fijn toetsenbord moet ik zeggen. De levertijd voor dit model is overigens 1 week, over de versies inclusief touchbar kon de Apple meneer nog niks zeggen helaas.
Foto's volgen nog
Foto's volgen nog
Voor wat het waard is: Al jaren werk ik mobiel met een 60W adapter op mijn 15" MBP uit 2011. Gemiddeld verbruikt deze (bij tekstverwerken, internetten, muziek of film afspelen) zo'n 35-45W. Nou heeft de 2016 rMBP waarschijnlijk wat zuinigere hardware (als het gaat om afspelen van mediacerberusss schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:23:
Ik was op zoek naar een alternatieve USB-C charger en heb een verzoekje aangemaakt (en goedgekeurd gekregen) om deze in de Pricewatch te zetten:
Vooralsnog enkel maar zaken gekocht voor mijn bedrijfje die onder die grens liggen dus mij er niet in verdiept maar dit is een mooie regeling zoApache4u schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:09:
[...]
Als jij hem "op de zaak" koopt krijg je natuurlijk nog veel meer terug.
Ik heb de 15" MBP gekocht en in mijn configuratie betaal ik aan apple ongeveer 3700 euro.
Daarvan is 650 euro btw , die ik meteen terugkrijg. Omdat het een investering betreft die in aanmerking komt voor de KIA, mag ik 28% van mijn winst aftrekken. dit scheelt me netto ongeveer 14% (52% belastingschaal).
Vervolgens mag ik de macbook in 5 jaar volledig afschrijven. Dit levert me per jaar 10% (de helft van 20%, wederom vanwege die 52%).
Kortom:
btw terug -650
KIA -427
Ze hebben nu op hun website staan dat je je kunt aanmelden voor de nieuwsbrief zodat je direct op de hoogte gesteld wordt als er producten komen voor de nieuwe MacBook Pro: https://www.incase.com/newsletter/?source=macbookJeroenvdk schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:57:
[...]
Zullen deze te groot zijn voor de nieuwe macbooks? Ziet er inderdaad goed uit!
Hoe is de nieuwe trackpad eigenlijk?Electromonkey schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:10:
De non-touchbar versies staan nu in de Apple Store Den Haag. Deze post wordt dan ook getypt vanaf een nieuwe mbp 13, erg fijn toetsenbord moet ik zeggen. De levertijd voor dit model is overigens 1 week, over de versies inclusief touchbar kon de Apple meneer nog niks zeggen helaas.
Foto's volgen nog
iOS developer
Voel je vrij om hier meer over te vertellen ;-)Electromonkey schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:10:
Deze post wordt dan ook getypt vanaf een nieuwe mbp 13, erg fijn toetsenbord moet ik zeggen.
Van welk toetsenbord kom je af? en wat vind je fijn aan dit toetsenbord?
Ben nog niet helemaal gerust op dat nieuwe "butterfly" gebeuren namelijk.
Ik ben zelf voor de 15" gegaan incl. AMD Radeon 460.Calitomnication schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:59:
- Photoshop
- Lightroom
- Adobe Premiere
- Final Cut
Ik wil deze namelijk ook voor video bewerking gaan gebruiken (Premiere Pro, Final Cut Pro). Voor het renderen kan dan ook de GPU gebruikt wordt dmv OpenCL.
De 13" heeft geen extra GPU waardoor deze voor mij al afviel.
Als startende ondernemer mag je toch versneld aflossen de eerste 3 jaar? dus dan kan je de 5x305 in 1 jaar doen volgens mij.Apache4u schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:09:
[...]
Als jij hem "op de zaak" koopt krijg je natuurlijk nog veel meer terug.
Kortom:
btw terug -650
KIA -427
Het KIA principe ken ik niet... dat zijn toch investeringen? mag dat ook hardware zijn? zijn dat niet gewoon bedrijfsmiddelen?
nothing :)
http://www.belastingdiens...igheidsinvesteringsaftrekJerNL schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:29:
[...]
Als startende ondernemer mag je toch versneld aflossen de eerste 3 jaar? dus dan kan je de 5x305 in 1 jaar doen volgens mij.
Het KIA principe ken ik niet... dat zijn toch investeringen? mag dat ook hardware zijn? zijn dat niet gewoon bedrijfsmiddelen?
Een Macbook is gewoon een bedrijfsmiddel, net als een iphone ;-)
Het gaat om bedrijfsmiddelen, dat mag dus ook een computer zijn, zie het voorbeeld onder "Meerdere kleine investeringen" op de site van de belastingdienst.JerNL schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:29:
[...]
Als startende ondernemer mag je toch versneld aflossen de eerste 3 jaar? dus dan kan je de 5x305 in 1 jaar doen volgens mij.
Iemand dit al gezien: best bizar dat de MacBook 12" dus feitelijk even, zo niet sneller, is dan de Pro Instap.
YouTube: New 2016 13" MacBook Pro 2.0Ghz (no TouchBar) SLOWER vs. 2015 M...
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2

THE_BASE schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:00:
Iemand dit al gezien: best bizar dat de MacBook 12" dus feitelijk even, zo niet sneller, is dan de Pro Instap.
Wilde volgend jaar gaan upgraden van een instap 13 (uit jan 2015) naar een nieuwe 13 met 16GB en 256GB ssd.
Ik twijfel nu alleen om een snel oude (late 2015) te halen die wel de pro-user faciliteert of 2 jaar langer met de oude te doen (wat niet echt een optie is) in de hoop dat Apple het licht weer gaat zien en een macbook Pro 13 voor Pro's op de markt brengt.
Misschien toch maar overstappen op een mac mini of hebben ze die ook uitgekleed?
Ik twijfel nu alleen om een snel oude (late 2015) te halen die wel de pro-user faciliteert of 2 jaar langer met de oude te doen (wat niet echt een optie is) in de hoop dat Apple het licht weer gaat zien en een macbook Pro 13 voor Pro's op de markt brengt.
Misschien toch maar overstappen op een mac mini of hebben ze die ook uitgekleed?
Die is al 2 volle jaren ongewijzigd...eL_Jay schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:19:
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Aangezien hier een heleboel mensen aan het wikken en wegen zijn... ik heb ook een tijd lang zitten wachten omdat mijn oude 15" MBP uit 2009 inmiddels wel aan vervanging toe is, al doet deze het (met zelfgeconfigureerde Fusiondrive en 8 GB) nog steeds best goed.
Afgelopen week was ik in Londen, waar (net als in Dubai) in de Apple Store in Regent Street twee nieuwe MBPs (één 13" en één 15") in glazen kasten ter display staan. Een medewerker zei dat op dit moment nog maar 10 Apple Stores displaymodellen hebben. Ze zien er in space grey erg goed uit: het scherm is erg mooi, met geweldige kleuren en ook de touch bar ziet er goed uit: scherp, met goede kleuren en ook goed zwart (OLED natuurlijk).
Ik had aanvankelijk bedenkingen bij het toetsenbord, maar na wat met een 12" Macbook te hebben gespeeld, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik wel aan dat toetsenbord kan wennen. De nadelen die aan vier USB-C-poorten kleven vind ik zwaarder wegen, want ik kijk ook niet uit naar de aanschaf van allerlei adapters om mijn apparatuur eraan te hangen. Ook wil ik minstens 512 GB in mijn nieuwe computer en zijn SSD-upgrades prijzig. Ik overwoog dan ook om te wachten tot de volgende update en te hopen op een eventuele prijsverlaging.
Vanmorgen kwam ik op weg terug naar Nederland door Stansted Airport, en bij de Dixons daar bleek de oude high-end 15" rMBP (met 512 GB SSD en Radeon dus) best gunstig geprijsd op £1899; met de post-Brexitkoers is dit zo'n € 2100 en in de Pricewatch kost die in Nederland nog steeds zo'n vijfhonderd euro meer.
Ik heb er niet te lang over nagedacht en die dus meegenomen, maar zit nu te twijfelen of ik hem beter op de V&A kan zetten om iemand hier blij te maken of zelf in gebruik ga nemen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat men hier denkt en zal ongeacht wat ik besluit ook hier melden mijn uiteindelijke beslissing heb genomen.
En nee, dit is geen poging om uit te vissen wat men voor die MBP zou overhebben maar een echt dilemma.
Afgelopen week was ik in Londen, waar (net als in Dubai) in de Apple Store in Regent Street twee nieuwe MBPs (één 13" en één 15") in glazen kasten ter display staan. Een medewerker zei dat op dit moment nog maar 10 Apple Stores displaymodellen hebben. Ze zien er in space grey erg goed uit: het scherm is erg mooi, met geweldige kleuren en ook de touch bar ziet er goed uit: scherp, met goede kleuren en ook goed zwart (OLED natuurlijk).
Ik had aanvankelijk bedenkingen bij het toetsenbord, maar na wat met een 12" Macbook te hebben gespeeld, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik wel aan dat toetsenbord kan wennen. De nadelen die aan vier USB-C-poorten kleven vind ik zwaarder wegen, want ik kijk ook niet uit naar de aanschaf van allerlei adapters om mijn apparatuur eraan te hangen. Ook wil ik minstens 512 GB in mijn nieuwe computer en zijn SSD-upgrades prijzig. Ik overwoog dan ook om te wachten tot de volgende update en te hopen op een eventuele prijsverlaging.
Vanmorgen kwam ik op weg terug naar Nederland door Stansted Airport, en bij de Dixons daar bleek de oude high-end 15" rMBP (met 512 GB SSD en Radeon dus) best gunstig geprijsd op £1899; met de post-Brexitkoers is dit zo'n € 2100 en in de Pricewatch kost die in Nederland nog steeds zo'n vijfhonderd euro meer.
Ik heb er niet te lang over nagedacht en die dus meegenomen, maar zit nu te twijfelen of ik hem beter op de V&A kan zetten om iemand hier blij te maken of zelf in gebruik ga nemen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat men hier denkt en zal ongeacht wat ik besluit ook hier melden mijn uiteindelijke beslissing heb genomen.
En nee, dit is geen poging om uit te vissen wat men voor die MBP zou overhebben maar een echt dilemma.
De nieuwe trackpad is vooral GROOTXantios schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:52:
[...]
Van welk toetsenbord kom je af? en wat vind je fijn aan dit toetsenbord?
Ben nog niet helemaal gerust op dat nieuwe "butterfly" gebeuren namelijk.
Ik kom zelf van een 2012 Air en persoonlijk vind ik dat toetsenbord goed maar niet perfect. Ik ging echt als een razende over dat nieuwe bord, het voelt raar omdat de toetsen heel laag liggen maar daarom hoef je je vingers amper op te tillen. Ik switchte heel snel tussen de toetsen, bij andere gebruikers heb ik dit ook al gehoord trouwens. Daarbij had ik bij mijn Air nog wel eens dat ik het hoekje raakte wat niet geregistreerd werd, bij dat nieuwe bord druk je altijd gelijkmatig een toets ik wat ik erg fijn vond.
Dat is al ruim 10 jaar zo. Dat de muis niet reageert wanneer het je trackpad per ongeluk aanraakt, bijvoorbeeld tijdens het typen. Hetzelfde als dat iOS onbedoelde aanrakingen negeert.Electromonkey schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:01:
[...]
Het viel me op dat ik toch wel een aantal keer op de trackpad "leunde" zonder dat dit merkbaar was op het scherm zeg maar.
Snap ik, alleen in voorgaande modellen was het misschien een stukje van je handpalm. Dit ding is zo huge dat je hele handpalm erop ligt, tijdens typen etc kan dit met korte mouwen best wat problemen opleveren. Ik heb een aantal Windows apparaten gehad die compleet over de zeik gingen met een mini-touchpad.ThomasG schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:04:
[...]
Dat is al ruim 10 jaar zo. Dat de muis niet reageert wanneer het je trackpad per ongeluk aanraakt, bijvoorbeeld tijdens het typen. Hetzelfde als dat iOS onbedoelde aanrakingen negeert.
Dat mag ook wel, want anders was het een grote ramp geweest. Het trackpad is ook altijd een van de selling-points van een MacBook geweest, vooral als je het vergelijkt met een gemiddelde (Windows) laptop. Tegenwoordig zijn er redelijk veel high-end laptops met een vergelijkbaar trackpad. Een aantal jaar geleden niet. Maar zelfs nu zie je nog dat veel laptop gebruikers standaard een losse muis gebruiken.Electromonkey schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:07:
[...]
Snap ik, alleen in voorgaande modellen was het misschien een stukje van je handpalm. Dit ding is zo huge dat je hele handpalm erop ligt, tijdens typen etc kan dit met korte mouwen best wat problemen opleveren. Ik heb een aantal Windows apparaten gehad die compleet over de zeik gingen met een mini-touchpad.
Thanks! En hoe ziet de lader er uit die er bij zit? Gewoon een blokje met een losse USB-C kabel?Electromonkey schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:01:
[...]
[...]
De nieuwe trackpad is vooral GROOT, verder voelde deze niet anders dan de trackpad in het Macbook model. Het viel me op dat ik toch wel een aantal keer op de trackpad "leunde" zonder dat dit merkbaar was op het scherm zeg maar.
Ik kom zelf van een 2012 Air en persoonlijk vind ik dat toetsenbord goed maar niet perfect. Ik ging echt als een razende over dat nieuwe bord, het voelt raar omdat de toetsen heel laag liggen maar daarom hoef je je vingers amper op te tillen. Ik switchte heel snel tussen de toetsen, bij andere gebruikers heb ik dit ook al gehoord trouwens. Daarbij had ik bij mijn Air nog wel eens dat ik het hoekje raakte wat niet geregistreerd werd, bij dat nieuwe bord druk je altijd gelijkmatig een toets ik wat ik erg fijn vond.
Nog niet echt diep over nagedacht maar de tijd van plakband rondom je adapter kabels is wel voorbij, USB-C kabeltje vervangen is een stuk makkelijker.
iOS developer
Goede vraag inderdaad ! en ook niet geheel onbelangrijk voor mijn OCD, is de kabel nog op te rollen om de adapter heen? want ik zie op de foto's op Google niet direct meer die "oortjes" die op de Magsafe adapter zittenBikkelZ schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:17:
[...]
Thanks! En hoe ziet de lader er uit die er bij zit? Gewoon een blokje met een losse USB-C kabel?
Persoonlijk: door zulke "strakke" lusjes gaan kabels juist kapot (is mijn ervaring). Ik kan ook niet tegen rommelige kabels maar bij de adapter-brick vastpakken en dan los in de hand cirkels/lussen van 10-12cm leggen van zowel de kabel als verlengkabel en die vervolgens netjes in een vakje in mijn tas doen werkt perfect bij mijn oude adapter. Momenteel gebruik ik nog een 60W adapter uit 2009 die geen beschadigingen vertoond en perfect werktXantios schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:22:
[...]
Goede vraag inderdaad ! en ook niet geheel onbelangrijk voor mijn OCD, is de kabel nog op te rollen om de adapter heen? want ik zie op de foto's op Google niet direct meer die "oortjes" die op de Magsafe adapter zitten
Anyhoeeee... USB-C is afgezien van het niet magnetisch zijn een geweldige oplossing
Je moet het zien als een oplader zoals die van een 12" MacBook, maar dan met een hoger wattage. (Welke vergelijkbaar is met een iPad adapter, maar dan USB-C). De kabel kun je (volgens mij) ook gewoon loshalen, omdraaien, etc. Het jammere vind ik dat je er niet standaard met lang netsnoer bij krijgt, deze moet je zelf los gaan aanschaffen.Xantios schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:22:
[...]
Goede vraag inderdaad ! en ook niet geheel onbelangrijk voor mijn OCD, is de kabel nog op te rollen om de adapter heen? want ik zie op de foto's op Google niet direct meer die "oortjes" die op de Magsafe adapter zitten
Aan de andere, nu de techniek gaat rollen, en de meeste schermen over een niet al te lange tijd een USB-C/TB3 connector hebben, zul je vaak de losse oplader niet meer nodig hebben. Een kabel erin, en viola. Beeld, stroom, eventueel ethernet, randapparatuur, e.d. Al zullen de meeste daar wel schermen voor moeten vervangen, maar over een jaar of 3-4 is dat de standaard.
Klopt exact! Ik wist dit zelf ook niet maar de verkoper bracht dit slim nog even aan bod. Zelf ben ik erg zuinig op die kabel maar dit wel heel fijnBikkelZ schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:17:
[...]
Thanks! En hoe ziet de lader er uit die er bij zit? Gewoon een blokje met een losse USB-C kabel?
Nog niet echt diep over nagedacht maar de tijd van plakband rondom je adapter kabels is wel voorbij, USB-C kabeltje vervangen is een stuk makkelijker.
Neem de nieuwe Dell XPS 15, gisteren op mogen werken. Alleen al vanwege de touchpad zou ik dat ding nooit kopen, binnen 10 minuten zat ik al vloekend een muis aan te sluiten omdat het gewoon zo slecht werkt.ThomasG schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:12:
[...]
Dat mag ook wel, want anders was het een grote ramp geweest. Het trackpad is ook altijd een van de selling-points van een MacBook geweest, vooral als je het vergelijkt met een gemiddelde (Windows) laptop. Tegenwoordig zijn er redelijk veel high-end laptops met een vergelijkbaar trackpad. Een aantal jaar geleden niet. Maar zelfs nu zie je nog dat veel laptop gebruikers standaard een losse muis gebruiken.
[ Voor 41% gewijzigd door Electromonkey op 31-10-2016 18:27 ]
Weer een leuke FU van Apple tegenover haar klanten:
Apple's Macbook Pro will use a proprietary SSD.
Om te voorkomen dat mensen zelf de SSD in de nieuwe Macbook Pro gaan upgraden, hebben ze hun eigen interface verzonnen (het is wel een NVMe SSD), zodat je niet het ding kunt open schroeven en er een willekeurige M.2 SSD in kunt zetten.
Wil je meer storage, dan kan dat dus alleen maar door abnormaal hoge meerprijzen aan Apple te betalen; 720 euro meerprijs bij een 15" Macbook Pro om van 256GB naar 1TB te gaan, terwijl een goede 1TB M.2 SSD al vanaf ongeveer 400 euro los te krijgen is...lol
Apple's Macbook Pro will use a proprietary SSD.
Om te voorkomen dat mensen zelf de SSD in de nieuwe Macbook Pro gaan upgraden, hebben ze hun eigen interface verzonnen (het is wel een NVMe SSD), zodat je niet het ding kunt open schroeven en er een willekeurige M.2 SSD in kunt zetten.
Wil je meer storage, dan kan dat dus alleen maar door abnormaal hoge meerprijzen aan Apple te betalen; 720 euro meerprijs bij een 15" Macbook Pro om van 256GB naar 1TB te gaan, terwijl een goede 1TB M.2 SSD al vanaf ongeveer 400 euro los te krijgen is...lol

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Alsof het nieuw is dat je voor opslag fatsoenlijke meerprijzen moet betalen. Dat heeft Apple nooit gedaan; daarom moet je ook nooit kijken naar zoiets. de 1 TB is voor de (rijke) fijnproevers.
Daarbij, externe opslag roeleert.
Vroeger kon je gewoon zelf upgraden, nu dus niet meer.Delerium schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:06:
Alsof het nieuw is dat je voor opslag fatsoenlijke meerprijzen moet betalen. Dat heeft Apple nooit gedaan; daarom moet je ook nooit kijken naar zoiets. de 1 TB is voor de (rijke) fijnproevers.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Bij de nieuwe 13" zonder TouchBar kun je de SSD in ieder geval wel (weer) upgraden. Hoe dat bij de MacBooks met TouchBar is weet ik niet. Volgens mij zijn daar ook nog geen teardowns van.DennusB schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:07:
[...]
Vroeger kon je gewoon zelf upgraden, nu dus niet meer.
Volgens mij dus niet :ThomasG schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:08:
[...]
Bij de nieuwe 13" zonder TouchBar kun je de SSD in ieder geval wel (weer) upgraden. Hoe dat bij de MacBooks met TouchBar is weet ik niet. Volgens mij zijn daar ook nog geen teardowns van.
"Om te voorkomen dat mensen zelf de SSD in de nieuwe Macbook Pro gaan upgraden, hebben ze hun eigen interface verzonnen (het is wel een NVMe SSD), zodat je niet het ding kunt open schroeven en er een willekeurige M.2 SSD in kunt zetten. "
Kwam via Reddit ook dit artikel tegen. Erg interessant om te lezen en het zit in lijn met een aantal gedachten die ik de laatste jaren over Apple heb: ze hebben geen duidelijke visie meer en de dingen die ze op de markt brengen zijn "questionable".
Zo had je al de 12" Macbook met slechts 1 poort (er hadden er makkelijk 1 of 2 meer bij gekund), geen headphone jack meer op de iPhone 7 (slaat ook nergens op). En nu de nieuwe Macbook Pro's: 2 verschillende 13" modellen, met als enige verschil het wel of niet hebben van de Touch Bar (lekker verwarrend voor de gemiddelde verkoper), beperkte hardware (max 16GB RAM, een verouderde CPU, geen SSD upgradability meer, geen SD-kaart slot, een HDMI uitgang, geen normale USB) en schijnbaar wordt de stroom verlengkabel er tegenwoordig ook niet meer bij geleverd (die mag je zelf er nog los bij kopen voor 25 euro).
Maar ja, wel de prijs van de Macbook Pro omhoog gooien, want je krijgt zoveel meer waar voor je geld....
Je betaald al 200 euro extra t.o.v. het uitgaande model (13" model met 256GB SSD), maar je moet er wel nog een verlengkabel a 25 euro bij kopen en een zooitje verloopkabels, omdat je anders je muis/HDD/monitor niet meer kunt aansluiten. Zo ben je in totaal al snel 300 euro meer kwijt.
Zo had je al de 12" Macbook met slechts 1 poort (er hadden er makkelijk 1 of 2 meer bij gekund), geen headphone jack meer op de iPhone 7 (slaat ook nergens op). En nu de nieuwe Macbook Pro's: 2 verschillende 13" modellen, met als enige verschil het wel of niet hebben van de Touch Bar (lekker verwarrend voor de gemiddelde verkoper), beperkte hardware (max 16GB RAM, een verouderde CPU, geen SSD upgradability meer, geen SD-kaart slot, een HDMI uitgang, geen normale USB) en schijnbaar wordt de stroom verlengkabel er tegenwoordig ook niet meer bij geleverd (die mag je zelf er nog los bij kopen voor 25 euro).
Maar ja, wel de prijs van de Macbook Pro omhoog gooien, want je krijgt zoveel meer waar voor je geld....

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Zonde, ik zie het echt alsof ze hun hele eigen markt kapot aan het maken zijn nu.... hopelijk vinden ze snel weer een goede lijn "omhoog".Moi_in_actie schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:22:
Kwam via Reddit ook dit artikel tegen. Erg interessant om te lezen en het zit in lijn met een aantal gedachten die ik de laatste jaren over Apple heb: ze hebben geen duidelijke visie meer en de dingen die ze op de markt brengen zijn "questionable".
Maar ja, wel de prijs van de Macbook Pro omhoog gooien, want je krijgt zoveel meer waar voor je geld....Je betaald al 200 euro extra t.o.v. het uitgaande model (13" model met 256GB SSD), maar je moet er wel nog een verlengkabel a 25 euro bij kopen en een zooitje verloopkabels, omdat je anders je muis/HDD/monitor niet meer kunt aansluiten. Zo ben je in totaal al snel 300 euro meer kwijt.
Nog een leuk detail: de CPU's in de 2016 modellen van de 15 inch Macbook Pro's zijn zwakker of hooguit net zo snel als die in hun 2015 voorgangers. Ik weet het, het is geen geweldige website, maar de waardes onder "Benchmarks" geven alsnog een redelijke indicatie van de performance verhouding:
i7 4870HQ vs i7 6700HQ (instap modellen).
i7 4980HQ vs i7 6820HK (top-end modellen).
Dit is dan vooral te wijten aan Intel, waar de progress de laatste jaren ver te zoeken is. Ook kijkend naar het stroomverbruik van de oude en nieuwe CPU's is het verschil marginaal (47W TDP voor de oude CPU's en 45W voor de nieuwere). Echter, als Apple gewoon nog even gewacht had, hadden ze er in ieder geval Kaby Lake CPU's in kunnen stoppen, met wellicht wel wat betere performance en/of performance/Watt.
i7 4870HQ vs i7 6700HQ (instap modellen).
i7 4980HQ vs i7 6820HK (top-end modellen).
Dit is dan vooral te wijten aan Intel, waar de progress de laatste jaren ver te zoeken is. Ook kijkend naar het stroomverbruik van de oude en nieuwe CPU's is het verschil marginaal (47W TDP voor de oude CPU's en 45W voor de nieuwere). Echter, als Apple gewoon nog even gewacht had, hadden ze er in ieder geval Kaby Lake CPU's in kunnen stoppen, met wellicht wel wat betere performance en/of performance/Watt.
Goed verhaal. Lekker kort ook.Moi_in_actie schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:22:
Maar ja, wel de prijs van de Macbook Pro omhoog gooien, want je krijgt zoveel meer waar voor je geld....Je betaald al 200 euro extra t.o.v. het uitgaande model (13" model met 256GB SSD), maar je moet er wel nog een verlengkabel a 25 euro bij kopen en een zooitje verloopkabels, omdat je anders je muis/HDD/monitor niet meer kunt aansluiten. Zo ben je in totaal al snel 300 euro meer kwijt.
Bedankt voor de mededeling
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Over een half jaar zal wel een update komen met kaby lake.
Hopelijk fixen ze dan ook de productlijn met een instap budget macbook van max. 1.000 euro
Hopelijk fixen ze dan ook de productlijn met een instap budget macbook van max. 1.000 euro
[ Voor 45% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 31-10-2016 19:52 ]
Het is gewoon terechte kritiek. Apple maakt nog steeds mooi spul, maar je moet wel een enorme ass kisser zijn om kritiekloos te blijven met de koers van de laatste jaren.Donstil schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:49:
Goed verhaal. Lekker kort ook.
Bedankt voor de mededeling
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Dit schaal ik eerder in de categorie flame dan in de categorie kritiek.Exirion schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:52:
[...]
Het is gewoon terechte kritiek. Apple maakt nog steeds mooi spul, maar je moet wel een enorme ass kisser zijn om kritiekloos te blijven met de koers van de laatste jaren.
Als je dit een flame vindt dan ben ik bang dat de echte wereld nog heel veel vervelende dingen voor je in petto heeft. Wellicht is zijn frustratie merkbaar in de formulering, maar je kunt het echt geen flame noemen. Het zijn gefundeerde meningen en bovendien meningen die door veel mensen gedeeld worden.Donstil schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:56:
Dit schaal ik eerder in de categorie flame dan in de categorie kritiek.
Kan iemand mij uitleggen waarom het zo'n ramp is dat je maximaal 16GB aan geheugen in de nieuwe MacBook Pro's kunt hebben?
Zojuist besteld! De 256gb 13". Wordt me eerst Mac product wil echt al jaren overstag en heb zolang gewacht op de refresh voor ik erin sprong!
Nu is er levertijd 5-9 december. Is dit gewoon heel ruim of is dit echt de datum pas haha? Erg lang nog..
Nu is er levertijd 5-9 december. Is dit gewoon heel ruim of is dit echt de datum pas haha? Erg lang nog..
in mijn geval 2 woorden.NvM schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:06:
Kan iemand mij uitleggen waarom het zo'n ramp is dat je maximaal 16GB aan geheugen in de nieuwe MacBook Pro's kunt hebben?
web development
Ik had persoonlijk graag 32 gig (of meer) geheugen gezien. nu is het zo dat ik sommige taken moet verplaatsen naar een server, en dat werkt goed zolang je daar niet al teveel aan hoeft te sleutelen.
dingen als bijvoorbeeld een search engine voor een grote klant of een web winkel met 100.000-en producten wil je natuurlijk wel een beetje fatsoenlijk kunnen testen.
Ach dat zal allemaal wel maar het is met bepaalde gebruikers altijd het zelfde. Komen met een nieuwe Apple release even "kritiek" leveren in de Apple topics en daarna zie je ze niet meer, dat is al jaren zo.Exirion schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:02:
[...]
Als je dit een flame vindt dan ben ik bang dat de echte wereld nog heel veel vervelende dingen voor je in petto heeft. Wellicht is zijn frustratie merkbaar in de formulering, maar je kunt het echt geen flame noemen. Het zijn gefundeerde meningen en bovendien meningen die door veel mensen gedeeld worden.
Als jij er wat mee kan dan is dat voor mij verder prima hoor.
Een goed geschreven artikel linken en kritisch zijn op een merk/producent is bij jou flamen? Sorry, maar dat is het absoluut niet. Iedereen die enigszins nuchter en zonder roze oogkleppen op kijkt naar de "vooruitgang" van de laatste paar Apple devices moet zich toch op zijn minst hier en daar achter de oren krabben van "was dit nu wel zo'n goede keuze?".Donstil schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:56:
[...]
Dit schaal ik eerder in de categorie flame dan in de categorie kritiek.
En dit is ook zeker niet alleen van toepassing bij Apple, maar bij elke fabrikant. Echter, wanneer je gebruik wilt maken van iOS danwel OSX, dan heb je vrij weinig (zeg maar gerust geen) keuze, aangezien je vast zit aan Apple. In zo'n geval zou ik juist extra kritisch zijn op datgeen wat zij op de markt brengen, indien je graag gebruik wilt blijven maken van iOS of OSX. Zo maar klakkeloos ja en amen zeggen op alles wat zij uitbrengen vind ik zeer onverstandig.
Net deze vriend besteld ter vervanging van mijn 2008 Macbookje 

Het is dat ik korting krijg via mijn vriendin, maar anders had ik de €3560,- (!!!) echt nooit betaald.
Ik vind het gewoonweg schofterig wat voor prijzen ze durven te vragen t.o.v. hun vorige Pro lineup.
Ik bedoel.... voor de prijs waar je vroeger een 15" Pro voor had heb je nu de instap 13"....
Je kan er veel woorden aan vuil maken, maar ik heb het idee dat Apple de weg een beetje kwijt is wat betreft Mac. Je hebt bijvoorbeeld als gebruiker nu de keuze uit een line-up van 7 laptops
Tot zover de fijne overzichtelijke productlijnen van Apple.

Het is dat ik korting krijg via mijn vriendin, maar anders had ik de €3560,- (!!!) echt nooit betaald.
Ik vind het gewoonweg schofterig wat voor prijzen ze durven te vragen t.o.v. hun vorige Pro lineup.
Ik bedoel.... voor de prijs waar je vroeger een 15" Pro voor had heb je nu de instap 13"....
Je kan er veel woorden aan vuil maken, maar ik heb het idee dat Apple de weg een beetje kwijt is wat betreft Mac. Je hebt bijvoorbeeld als gebruiker nu de keuze uit een line-up van 7 laptops

Tot zover de fijne overzichtelijke productlijnen van Apple.
[ Voor 4% gewijzigd door Wootism op 31-10-2016 20:18 ]
Voor softwareontwikkeling moet je vaak op meerdere OS'en of OS-versies testen, dus dan is virtualisatie een uitkomst. Ik draai zelf regelmatig tegelijk een Linux en Windows virtual machine. Ik heb in m'n Mac 16GB zitten en dat is vooralsnog voldoende, maar er zijn genoeg professionele gebruikers die meer nodig hebben. Voor het gros van de gebruikers is 16GB heul veul, maar ik heb inmiddels al bijna 6 jaar 16GB in m'n systeem zitten. 32GB is echt niet heel exotisch meer, dus dat de limiet keihard op 16GB is gezet voor een Macbook met het predicaat "Pro" is best apart.NvM schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:06:
Oké, fair enough. Ik wil de nieuwe 15 inch MacBook Pro aanschaffen (512 GB SSD, 16 GB geheugen), maar ik wil minimaal vijf jaar met deze laptop kunnen. Ik ben sinds kort overgeschakeld naar Affinity Photo (probeer langzaam Adobe Photoshop CC uit te faseren) en Adobe InDesign CC (en wachten tot Afiinity Publisher uitkomt en kijken of wat dat is). Dit zijn de zwaarste programma's die ik gebruik en deze draaien nu zelfs nog (voor mijn gevoel) snel op mijn MacBook Pro mid 2012 met 256 SSD en 16 GB geheugen.Xantios schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:10:
[...]
in mijn geval 2 woorden.
web development
Ik had persoonlijk graag 32 gig (of meer) geheugen gezien. nu is het zo dat ik sommige taken moet verplaatsen naar een server, en dat werkt goed zolang je daar niet al teveel aan hoeft te sleutelen.
dingen als bijvoorbeeld een search engine voor een grote klant of een web winkel met 100.000-en producten wil je natuurlijk wel een beetje fatsoenlijk kunnen testen.
Zit ik straks met een laptop die mij €3199 gekost heeft en die de 16 GB als bottleneck heeft of is de nieuwe SSD-snelheid voldoende om een hoop te ondervangen? En dit 16 GB geheugen is anders dan het 16 GB geheugen van mijn MacBook Pro uit 2012 toch?
Verwijderd
Ja het is duur maar dat is mede te danken aan de Euro-Dollar koers (vriend Draghi).Wootism schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:17:
Net deze vriend besteld ter vervanging van mijn 2008 Macbookje
[afbeelding]
Mijn MacBook 15 Pro Retina was in 2012 ook rond de 2800 euro, en de 17 inch variant die jaren daarvoor was ook rond die prijs. Goedkoop is het dus nooit geweest. In de loop van de jaren dalen de prijzen, maar je moet het niet vergelijken met introductieprijzen.
Ooh Nee dat artikel is niet direct het probleem hoor.Moi_in_actie schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:15:
Een goed geschreven artikel linken en kritisch zijn op een merk/producent is bij jou flamen? Sorry, maar dat is het absoluut niet.
Omdat er altijd mensen zijn die meer nodig hebben, en de reden van het limiet is dat ze het batterij-technisch niet voor elkaar konden krijgen...NvM schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:06:
Ik vind niet dat je een laptop dunner kan maken waardoor je vervolgens concessies moet doen t.o.v. performance.
Verwijderd
Moet zeker lukken, of ze moeten het OS zo gaan ontwikkelen dat het memory gaat vreten.NvM schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:21:
[...]
Oké, fair enough. Ik wil de nieuwe 15 inch MacBook Pro aanschaffen (512 GB SSD, 16 GB geheugen), maar ik wil minimaal vijf jaar met deze laptop kunnen. Ik ben sinds kort overgeschakeld naar Affinity Photo (probeer langzaam Adobe Photoshop CC uit te faseren) en Adobe InDesign CC (en wachten tot Afiinity Publisher uitkomt en kijken of wat dat is). Dit zijn de zwaarste programma's die ik gebruik en deze draaien nu zelfs nog (voor mijn gevoel) snel op mijn MacBook Pro mid 2012 met 256 SSD en 16 GB geheugen.
Zit ik straks met een laptop die mij €3199 gekost heeft en die de 16 GB als bottleneck heeft of is de nieuwe SSD-snelheid voldoende om een hoop te ondervangen? En dit 16 GB geheugen is anders dan het 16 GB geheugen van mijn MacBook Pro uit 2012 toch?
Daarnaast met de SSD die 3.1GB kan lezen en 2GB kan schrijven heb je een immens snelle swap disk
Ze gebruiken DDR3, waarom niet voor DDR4 is gekozen is een raadsel, daarnaast is DDR4 per definitie niet sneller dan 3 maar wel zuiniger.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2016 20:25 ]
ik weet niet genoeg van deze pakketen om je er wat zinnigs over te zeggen, daar zou ik mijn collega's van de front-end eens over kunnen gaan plagen ;-)NvM schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:21:
[...]
Oké, fair enough. Ik wil de nieuwe 15 inch MacBook Pro aanschaffen (512 GB SSD, 16 GB geheugen), maar ik wil minimaal vijf jaar met deze laptop kunnen. Ik ben sinds kort overgeschakeld naar Affinity Photo (probeer langzaam Adobe Photoshop CC uit te faseren) en Adobe InDesign CC (en wachten tot Afiinity Publisher uitkomt en kijken of wat dat is). Dit zijn de zwaarste programma's die ik gebruik en deze draaien nu zelfs nog (voor mijn gevoel) snel op mijn MacBook Pro mid 2012 met 256 SSD en 16 GB geheugen.
Wat ik wel weet is dat voor de meeste mensen 16GB meer dan voldoende is.
de snellere SSD zorgt er zeker voor dat dingen die niet meer in het ram passen (als dit al een probleem is) snel van disk gelepeld kunnen worden. dus echt een grote zorg zal het denk ik niet zijn.
de 16GB die in 2012 gebruikt werd is neem ik aan DDR3? maar zeker op lagere snelheid.
de techniek heeft sinds 2012 alles behalve stil gestaan, dus een upgrade is het sowieso
Vanmiddag is mijn nieuwe 13 inch MacBook Pro binnengekomen. Kom van een 13 inch MacBook Air.
Eerste zaken die me opvallen:
- super helder en kleurrijk scherm
- grote trackpad met feedback waardoor het clickable lijkt
- toetsenbord (typ ik deze tekst op) weinig 'key travel' maar wel voldoende
- audio veel beter dan MacBook Air
Ben een 'zakelijke' gebruiker. Mailen, office, surfen, enz. Zou uit te voeten kunnen met een minder capabele laptop maar ben bereid voor premium look/feel te betalen. Ja, er zijn goedkopere laptops die in de buurt komen maar nog niet zo strak als de MacBooks (heb er nog nooit een gevonden waarbij je de laptop met een hand kan openklappen zonder dat je het toetsenbord mee omhoog klapt). Tevens is de trackpad van de MacBooks in combinatie met de mogelijkheden daarvoor in MacOS superieur aan de Windows alternatieven.
Vind het wel nadelig dat ik de oortjes van mijn iPhone 7 niet kan inpluggen. Push naar 179 euro Airpods is zo wel heel stevig. Moet ook nieuwe USB-C kabel voor mijn externe beeldscherm kopen en SD card reader. Zaken waar ik wel even chagrijnig van kan worden maar blijkbaar niet voldoende om te switchen naar alternatieven. Is de marketing-indoctrinatie van Apple dan zo succesvol? Anyway, ik zit de helft van mijn dag achter dit apparaat, te veel tijd om achter een lelijk en niet functionerende laptop te zitten.
Overigens, de discussies over rekenkracht en benchmarks interesseren mij niet zo. Je gaat het aantal PK's van een SUV ook niet vergelijken met een lichtgewicht sportwagen. Als je OS zo is ingericht dat het met minder PK's hetzelfde resultaat kan bereiken, is brute rekenkracht niet zo relevant (in ieder geval zegt t niet alles).
Eerste zaken die me opvallen:
- super helder en kleurrijk scherm
- grote trackpad met feedback waardoor het clickable lijkt
- toetsenbord (typ ik deze tekst op) weinig 'key travel' maar wel voldoende
- audio veel beter dan MacBook Air
Ben een 'zakelijke' gebruiker. Mailen, office, surfen, enz. Zou uit te voeten kunnen met een minder capabele laptop maar ben bereid voor premium look/feel te betalen. Ja, er zijn goedkopere laptops die in de buurt komen maar nog niet zo strak als de MacBooks (heb er nog nooit een gevonden waarbij je de laptop met een hand kan openklappen zonder dat je het toetsenbord mee omhoog klapt). Tevens is de trackpad van de MacBooks in combinatie met de mogelijkheden daarvoor in MacOS superieur aan de Windows alternatieven.
Vind het wel nadelig dat ik de oortjes van mijn iPhone 7 niet kan inpluggen. Push naar 179 euro Airpods is zo wel heel stevig. Moet ook nieuwe USB-C kabel voor mijn externe beeldscherm kopen en SD card reader. Zaken waar ik wel even chagrijnig van kan worden maar blijkbaar niet voldoende om te switchen naar alternatieven. Is de marketing-indoctrinatie van Apple dan zo succesvol? Anyway, ik zit de helft van mijn dag achter dit apparaat, te veel tijd om achter een lelijk en niet functionerende laptop te zitten.
Overigens, de discussies over rekenkracht en benchmarks interesseren mij niet zo. Je gaat het aantal PK's van een SUV ook niet vergelijken met een lichtgewicht sportwagen. Als je OS zo is ingericht dat het met minder PK's hetzelfde resultaat kan bereiken, is brute rekenkracht niet zo relevant (in ieder geval zegt t niet alles).
[ Voor 0% gewijzigd door ghvankooten op 31-10-2016 20:25 . Reden: typo ]
Het heeft daar niets mee te maken. De gebruikte processoren ondersteunen het gebruikte geheugen slechts tot 16GB. Dat ligt aan Intel. Voor 32GB zullen ze ander geheugen moeten gebruiken, wat relatief veel meer stroom verbruikt. Vergelijkbare (Windows) laptops, van bijvoorbeeld Dell, die hetzelfde geheugen gebruiken gaan ook maar tot 16GB.Wootism schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:22:
[...]
Omdat er altijd mensen zijn die meer nodig hebben, en de reden van het limiet is dat ze het batterij-technisch niet voor elkaar konden krijgen...
Ik vind niet dat je een laptop dunner kan maken waardoor je vervolgens concessies moet doen t.o.v. performance.
Misschien wat off-topic maar Ik hoor steeds vaker dat mensen geen Photoshop meer gebruiken, wat is daar nou de achterliggende gedachte van?NvM schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:21:
[...]
Ik kan nu lezen en schrijven met Photoshop. Gebruik het pakket al zolang dat ik het door en door ken, voegt het voor mij dan wat toe om over te stappen naar bv Affinity Photo?
of je koopt een setje oordoppen van een ander merk ? ;-) als je 30 euro voor Apple oor-pluggen neer wilt leggen kan dat natuurlijk ook nog. want de magische oude 3,5mm jack is nog van de partij
Je hebt het nieuws niet gevolgd? Het staat zelfs op de: frontpageThomasG schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:25:
[...]
Het heeft daar niets mee te maken. De gebruikte processoren ondersteunen het gebruikte geheugen slechts tot 16GB. Dat ligt aan Intel. Voor 32GB zullen ze ander geheugen moeten gebruiken, wat relatief veel meer stroom verbruikt. Vergelijkbare (Windows) laptops, van bijvoorbeeld Dell, die hetzelfde geheugen gebruiken gaan ook maar tot 16GB.
De procesoren kunnen 32GB aan maar er is dus voor een zuinige geheugencontroller gekozen.Volgens Phil Schiller, directeur van de marketingafdeling van Apple, zijn de nieuwe MacBook Pro-modellen voorzien van een zuinige geheugencontroller die met maximaal 16GB overweg kan. "Om meer dan 16GB snelle ram in een laptopontwerp te steken zou er een geheugensysteem nodig zijn dat veel meer stroom verbruikt, wat niet efficiënt genoeg is voor een laptop", zegt hij in een e-mail aan een gebruiker van MacRumors.
Dat is toch wat ik zeg? De processoren ondersteunen geen 32GB voor het geheugen type dat Apple gebruikt, namelijk LPDDR. De processoren die dat wel doen voor mobiele platformen zijn er nog niet, en komen waarschijnlijk ook nog niet in 2017. Wat je had kunnen weten als je het even gelezen had, in plaats van klakkeloos linken.muhda schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:30:
[...]
Je hebt het nieuws niet gevolgd? Het staat zelfs op de: frontpage
[...]
De procesoren kunnen 32GB aan maar er is dus voor een zuinige geheugencontroller gekozen.
[ Voor 6% gewijzigd door ThomasG op 31-10-2016 20:36 ]
Exact. Als we de discussie technisch maken, laten we dan in ieder geval bij de feiten blijven.muhda schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:30:
De procesoren kunnen 32GB aan maar er is dus voor een zuinige geheugencontroller gekozen.
Off topic:Donstil schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:26:
[...]
Misschien wat off-topic maar Ik hoor steeds vaker dat mensen geen Photoshop meer gebruiken, wat is daar nou de achterliggende gedachte van?
Ik kan nu lezen en schrijven met Photoshop. Gebruik het pakket al zolang dat ik het door en door ken, voegt het voor mij dan wat toe om over te stappen naar bv Affinity Photo?
Ik kan ook lezen en schrijven met Photoshop betreft de functies die ik gebruik maar vind het ook leuk (en belangrijk) om nieuwe ontwikkelingen in de gaten te houden. Ik gebruik Affinity Photo nu twee weken en de functies waar ik Photoshop voor gebruikte zijn bij Affinity Photo beter neergezet, ik heb de indruk dat er meer nagedacht is vanuit de gebruiker. Het werkt voor mij sneller en intuïtiever. Daarnaast staat mij het maandelijkse bedrag bij Photoshop mij tegen. Voor twee of meer apps betaal je €70 per maand (exclusief btw) en Affinity Photo kost eenmalig €50 inclusief btw. Voor InDesign betaal ik nog wel €25 per maand maar dan zit ik dus al op een besparing van zo'n €490 per jaar en blijft Affinity Photo gewoon van mij dankzij de eenmalige aanschaf. Daarnaast werkt het met .psd bestanden, wat voor mij natuurlijk belangrijk is in de overstap en richting anderen die wel met Photoshop werken. Ik hoop dat Affinity Publisher straks ook InDesign CC bij mij kan vervangen!
Voor de algehele (Skylake) cpu lijn niet? Of alleen de low-power varianten van Skylake?ThomasG schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:35:
[...]
Dat is toch wat ik zeg? De processoren ondersteunen geen 32GB voor het geheugen type dat Apple gebruikt, namelijk LPDDR. De processoren die dat wel doen voor mobiele platformen zijn er nog niet, en komen waarschijnlijk ook nog niet in 2017. Wat je had kunnen weten als je het even gelezen had, in plaats van klakkeloos linken.
Types zoals Intel Core i7-6700HQ in Dell's en HP's kunnen wel 32GB aan, of is daar voor 2 geheugencontrollers gekozen?
Het is de combinatie van Low Power/Voltage Cpu's en een zuinige geheugencontroller, anders was er wel een 32GB optie mogelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door muhda op 31-10-2016 20:51 ]
Affinity Photo ziet er Opzich wel goed uit ja (net de site even door zitten pluizen). Werken al mijn photoshop plug-ins en actions daar ook op? want dat zie ik zo 1.2.3 niet terug.NvM schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:37:
[...]
Off topic:
Ik kan ook lezen en schrijven met Photoshop betreft de functies die ik gebruik maar vind het ook leuk (en belangrijk) om nieuwe ontwikkelingen in de gaten te houden. Ik gebruik Affinity Photo nu twee weken en de functies waar ik Photoshop voor gebruikte zijn bij Affinity Photo beter neergezet, ik heb de indruk dat er meer nagedacht is vanuit de gebruiker. Het werkt voor mij sneller en intuïtiever. Daarnaast staat mij het maandelijkse bedrag bij Photoshop mij tegen. Voor twee of meer apps betaal je €70 per maand (exclusief btw) en Affinity Photo kost eenmalig €50 inclusief btw. Voor InDesign betaal ik nog wel €25 per maand maar dan zit ik dus al op een besparing van zo'n €490 per jaar en blijft Affinity Photo gewoon van mij dankzij de eenmalige aanschaf. Daarnaast werkt het met .psd bestanden, wat voor mij natuurlijk belangrijk is in de overstap en richting anderen die wel met Photoshop werken. Ik hoop dat Affinity Publisher straks ook InDesign CC bij mij kan vervangen!
Een besparing van €12 per maand (ik heb alleen Photoshop CC nodig) is natuurlijk altijd mooi mee genomen maar als ik dan honderden euro's aan plug-ins en actions weg moet gooien heeft dat nog niet echt zin
Je kunt een trial van 10 dagen (o.i.d.) proberen van Affinity Photo: give it a spin!Donstil schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:47:
[...]
Affinity Photo ziet er Opzich wel goed uit ja (net de site even door zitten pluizen). Werken al mijn photoshop plug-ins en actions daar ook op? want dat zie ik zo 1.2.3 niet terug.
Een besparing van €12 per maand (ik heb alleen Photoshop CC nodig) is natuurlijk altijd mooi mee genomen maar als ik dan honderden euro's aan plug-ins en actions weg moet gooien heeft dat nog niet echt zin
On topic: ik ben zo benieuwd of die touch bar werkelijk wat gaat toevoegen en meer gaat zijn dan een gimmick. Zodra ik namelijk de laptop op een extern scherm aansluit zit ik al snel zonder touch bar. Wat denken jullie? Volgend jaar externe toetsenborden van Apple met touch bar? Bij de iMacs?
Hier de design principles van Apple voor de Touch Bar:
https://developer.apple.c...nes/AbouttheTouchBar.html
https://developer.apple.c...nes/AbouttheTouchBar.html