Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:46
Dit is op zich wel jammer "The Touch Bar shouldn’t display alerts, messages, scrolling content, static content, or anything else that commands the user’s attention or distracts from their work on the main screen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 11:53
smoken schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:03:
[...]

Dit is op zich wel jammer "The Touch Bar shouldn’t display alerts, messages, scrolling content, static content, or anything else that commands the user’s attention or distracts from their work on the main screen."
<marquee>Och wat jammer nou</marquee>

Nee zonder gekheid, ik weet niet of ik dat wel zo erg vind.
ik geloof dat het best een goed idee is om juist niet de aandacht naar dat scherm toe te trekken, het is immers toch een deel van je toetsenbord, en notificaties kunnen juist prima een paar cm naar boven op het grote scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Xantios schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:16:
[...]

<marquee>Och wat jammer nou</marquee>

Nee zonder gekheid, ik weet niet of ik dat wel zo erg vind.
ik geloof dat het best een goed idee is om juist niet de aandacht naar dat scherm toe te trekken, het is immers toch een deel van je toetsenbord, en notificaties kunnen juist prima een paar cm naar boven op het grote scherm
Klopt, maar een status balk voor downloads bijvoorbeeld was best leuk geweest.
En zo zijn er wellicht meer toepassing die iets toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

smoken schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:18:
[...]

Klopt, maar een status balk voor downloads bijvoorbeeld was best leuk geweest.
En zo zijn er wellicht meer toepassing die iets toevoegen.
Er zal vast een "hack" voor komen waardoor je toch zoiets kan instellen, gok ik zo maar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Pat-Juh schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:21:
[...]

Er zal vast een "hack" voor komen waardoor je toch zoiets kan instellen, gok ik zo maar ;).
Die kans is zeer aanwezig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wootism schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:17:
net deze vriend besteld ter vervanging van mijn 2008 Macbookje :D

[afbeelding]

Het is dat ik korting krijg via mijn vriendin, maar anders had ik de €3560,- (!!!) echt nooit betaald.
Ik vind het gewoonweg schofterig wat voor prijzen ze durven te vragen t.o.v. hun vorige Pro lineup.
Ik bedoel.... voor de prijs waar je vroeger een 15" Pro voor had heb je nu de instap 13"....

Je kan er veel woorden aan vuil maken, maar ik heb het idee dat Apple de weg een beetje kwijt is wat betreft Mac. Je hebt bijvoorbeeld als gebruiker nu de keuze uit een line-up van 7 laptops 8)7
Tot zover de fijne overzichtelijke productlijnen van Apple.
Korting via je vriendin, klinkt goed :) Werkt ze bij een Apple store oid, hoe heb je dat geregeld. Misschien een mogelijkheid die ik zelf ook kan benutten via mensen die ik ken, of zelf kan doen. Want met korting wordt die wel aantrekkelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2016 21:34 . Reden: geen link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ghvankooten schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:24:
Vanmiddag is mijn nieuwe 13 inch MacBook Pro binnengekomen. Kom van een 13 inch MacBook Air.
Eerste zaken die me opvallen:
- super helder en kleurrijk scherm
- grote trackpad met feedback waardoor het clickable lijkt
- toetsenbord (typ ik deze tekst op) weinig 'key travel' maar wel voldoende
- audio veel beter dan MacBook Air

Ben een 'zakelijke' gebruiker. Mailen, office, surfen, enz. Zou uit te voeten kunnen met een minder capabele laptop maar ben bereid voor premium look/feel te betalen. Ja, er zijn goedkopere laptops die in de buurt komen maar nog niet zo strak als de MacBooks (heb er nog nooit een gevonden waarbij je de laptop met een hand kan openklappen zonder dat je het toetsenbord mee omhoog klapt). Tevens is de trackpad van de MacBooks in combinatie met de mogelijkheden daarvoor in MacOS superieur aan de Windows alternatieven.
Jaloers :) Ik heb de UPS levering gemist vandaag. Morgen poging 2.

Ben echt benieuwd naar het scherm. Merk je zelf iets van backlight bleeding of iets dergelijks?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mijn opstelling nu:
- MBPR 13 inch early 2012 (op standaard) met
- Apple bedraad toetsenbord (numeriek FTW)
- Aan linkerhand Mighty mouse bedraad en
- Aan rechterhand de trackpad (zo scrol en klik ik met beiden handen ter voorkoming rsi)
- In het midden een 24 inch Dell Ultrasharp.

Mijn macbook staat altijd open met mail en eventueel Twitter/Facebook/social kanaal.

MacBook is zakelijk afgeschreven dus ergens begin 2017 komt er een vervanger maar ik twijfel of ik de nieuwe MacBook niet recht onder mijn scherm kan plaatsen en zo optimaal het nieuwe toetsenbord, trackpad en Touchbar in kan zetten. Als bonus ruimt het direct mijn bureau flink op!

Ik kan natuurlijk ook de "instapper" nemen en setup grotendeels gelijk houden maar dan neem ik wel alles draadloos.. Werken er meer mensen op deze manier? Indien ja, hoe bevalt dit en hoeveel uur per dag zit je zo voor je scherm/Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Heb zojuist de 13'' zonder TB besteld, base model.

Edit: is het trouwens normaal dat er staat: 'in afwachting van betaling' bij de bestelling terwijl het al is afgeschreven op de bank?

[ Voor 57% gewijzigd door tomas123 op 31-10-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:31:
[...]
Korting via je vriendin, klinkt goed :) Werkt ze bij een Apple store oid, hoe heb je dat geregeld. Misschien een mogelijkheid die ik zelf ook kan benutten via mensen die ik ken, of zelf kan doen. Want met korting wordt die wel aantrekkelijker.
Ze werkt voor Apple idd.
Kon hem bestellen via haar store-account. Fijne korting krijgen die medewerkers :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wootism schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 22:13:
[...]

Ze werkt voor Apple idd.
Kon hem bestellen via haar store-account. Fijne korting krijgen die medewerkers :X
17% korting voor Friends & Family, 25% korting voor Staff.

Dat is tenminste wat mijn bron mij meldt. 8)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:31

swv

tomas123 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 22:05:
Heb zojuist de 13'' zonder TB besteld, base model.

Edit: is het trouwens normaal dat er staat: 'in afwachting van betaling' bij de bestelling terwijl het al is afgeschreven op de bank?
Ja. Duurt een paar uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:48
THE_BASE schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 22:55:
[...]

Okeee ik moet een manier vinden om via Apple Staff te bestellen.. 25% korting :9~

3199 - 25% korting = 2399,25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

.

[ Voor 99% gewijzigd door Wootism op 01-11-2016 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:23
Welja, mocht het in de media niks worden kan ik altijd nog bij Apple gaan werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten22
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 16:24
THE_BASE schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 22:55:
[...]

Hoorde laatst dat de korting wel onder je salaris valt, en dat je daar dus nog even inkomstenbelasting over mag betalen. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
maarten22 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 07:51:
[...]

Hoorde laatst dat de korting wel onder je salaris valt, en dat je daar dus nog even inkomstenbelasting over mag betalen. Klopt dat?
Daarover weet ik niets, slechts deze percentages. Ik heb vandaag twee MacBooks 12" met 17% korting kunnen bestellen via een goede vriend. Scheelt tot 250 euro per stuk.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:18
Ja dus, natuurlijk komt er een price-drop, ongeacht of dat het komt door de negatieve ontvangst van de nieuwe lijn of door gewoon te snijden in marge.

Ik denk ook dat volgend jaar de Mac Mini een update krijgt naar nieuwe hardware, maar omdat nou op Macrumors te gaan posten

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik lees op de diverse fora dat het nieuwe toetsenbord van de 2016 rMBP behoorlijk wat lawaai maakt als je er op typt. Ook het touch pad van de Macbook zou zo nu en dan aardig wat geluid kunnen produceren als je deze force touched.

Kunnen huidige bezitters van de 2016 rMBP dit bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv

swv

Geert1976 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:12:
Ik lees op de diverse fora dat het nieuwe toetsenbord van de 2016 rMBP behoorlijk wat lawaai maakt als je er op typt. Ook het touch pad van de Macbook zou zo nu en dan aardig wat geluid kunnen produceren als je deze force touched.

Kunnen huidige bezitters van de 2016 rMBP dit bevestigen?
Even een ideetje hoor: Zou dat niet kunnen komen vanwege het feit dat de butterfly mechanisme vraagt om een andere manier van typen? En dat het nu aan de gebruiker ligt? Mijn ervaring met de 12" MacBook is dat het zinloos is om op de toetsen te rammen en je moet je handen meer laten rusten op de toetsen in plaats van te liften (er is immers toch amper travel). Als je daar dan op let kan je geruislozer typen. En als je dat eenmaal door hebt, gaat het vanzelf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
In dit topic zijn mooie foto's te vinden, waarbij een vergelijk gemaakt wordt tussen de 13" MBP 2016, 2015 en 2011

http://forums.macrumors.c...s-between-the-13.2011480/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
smoken schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:19:
In dit topic zijn mooie foto's te vinden, waarbij een vergelijk gemaakt wordt tussen de 13" MBP 2016, 2015 en 2011

http://forums.macrumors.c...s-between-the-13.2011480/
Het is een mooi ding en zeker een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Maar niets zo mooi als een MacBook 12", daar hadden ze op voort mogen borduren mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

THE_BASE schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:22:
[...]

Het is een mooi ding en zeker een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Maar niets zo mooi als een MacBook 12", daar hadden ze op voort mogen borduren mijn inziens.
Nu probeer je de aankoop voor jezelf goed te praten zeker :P Nee ik deel je mening over het design van de 12", maar voor een Pro device vind ik de weg die Apple nu inslaat ook wel prima eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 08:04

mr.paaJ

generatie cmd+z

Kan haast niet wachten, straks van een late 2008 15" naar de nieuwe instap met AMD 460 upgrade.

300-500% snellere cpu en 1000-5000% meer grafische kracht :9~

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
sww89 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:25:
[...]

Nu probeer je de aankoop voor jezelf goed te praten zeker :P Nee ik deel je mening over het design van de 12", maar voor een Pro device vind ik de weg die Apple nu inslaat ook wel prima eigenlijk.
Haha, zeker niet. Een Pro is too-much voor mij, afgezien van de prijs. Het is een afweging, maar formfactor en mobiliteit gaven de doorslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
mr.paaJ schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:00:
Kan haast niet wachten, straks van een late 2008 15" naar de nieuwe instap met AMD 460 upgrade.

300-500% snellere cpu en 1000-5000% meer grafische kracht :9~
Dat is wel een hele flinke upgrade : :>
ik ga van een 13" (late 2013) model naar de 15" dus ook een flinke GPU upgrade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:58

Quakie

quakelen

Xantios schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:03:
[...]

Dat is wel een hele flinke upgrade : :>
ik ga van een 13" (late 2013) model naar de 15" dus ook een flinke GPU upgrade :)
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.... of je het echt merkt qua snelheidsbelevingen..ik weet niet of je hem zwaar belast? Ik zelf niet. Ik heb ook een late 2013 13inch model en ik kan mij nog herinneren dat ik niet zoveel merkte qua snelheidswinst tussen een macbook air mid 2011 en de late 2013 macbook pro.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
Quakie schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:27:
[...]

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.... of je het echt merkt qua snelheidsbelevingen..ik weet niet of je hem zwaar belast? Ik zelf niet. Ik heb ook een late 2013 13inch model en ik kan mij nog herinneren dat ik niet zoveel merkte qua snelheidswinst tussen een macbook air mid 2011 en de late 2013 macbook pro.
Zoals ik in dit topic wel vaker genoemd heb ben ik web-developer, dus een mac moet bij mij wel werken voor zijn centjes ja.

de videokaart heb ik eigenlijk puur voor mijn eigen vermaak (video-editing, af en toe een spelletje )
maar de CPU en het RAM zijn wel dingen die er bij mij flink van langs krijgen.

Zodra ik de 15" late 2016 heb zal ik zeker mijn bevindingen hier delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-08 09:17

JerNL

I said goodday!

Donstil schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:26:
[...]

Misschien wat off-topic maar Ik hoor steeds vaker dat mensen geen Photoshop meer gebruiken, wat is daar nou de achterliggende gedachte van?

Ik kan nu lezen en schrijven met Photoshop. Gebruik het pakket al zolang dat ik het door en door ken, voegt het voor mij dan wat toe om over te stappen naar bv Affinity Photo?
Of pixelmator?

nothing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZoRr0
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:45
Gisteren even de nieuwe Pro bewonderd in de Apple Store in Den Haag. Prachtig apparaat! Scherm is duidelijk mooier dan het vorige model, de kleuren komen veel meer naar voren. De trackpad is echt enorm en voelt goed aan. Ik vond het toetsenbord wel oke typen, niet zo veel travel als het oude model, maar duidelijk beter dan de 12 inch MacBook. Ik vind algeheel het uiterlijk er echt op vooruitgegaan, als je ze naast elkaar ziet staan, oogt het vorige model wel echt wat 'gedateerd' en grover. Ondanks de enorm hoge prijs overweeg ik nu toch een 13 inch Pro met Touch Bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Xantios schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:31:
[...]

Zoals ik in dit topic wel vaker genoemd heb ben ik web-developer, dus een mac moet bij mij wel werken voor zijn centjes ja.

de videokaart heb ik eigenlijk puur voor mijn eigen vermaak (video-editing, af en toe een spelletje )
maar de CPU en het RAM zijn wel dingen die er bij mij flink van langs krijgen.

Zodra ik de 15" late 2016 heb zal ik zeker mijn bevindingen hier delen :)
aha, sorry niet te onthouden voor mij wie wat er mee doet..
Ook beetje over heen gelezen dat je naar 15inch model gaat. Met jouw workload zal je het wel merken ja.

Ik zat zelf te kijken naar instapper 13inch, maar ik vind prijs te hoog en maak te weinig stappen tov 2013 model waardoor ik hem op hold heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
Quakie schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:39:
[...]

aha, sorry niet te onthouden voor mij wie wat er mee doet..
Ook beetje over heen gelezen dat je naar 15inch model gaat. Met jouw workload zal je het wel merken ja.

Ik zat zelf te kijken naar instapper 13inch, maar ik vind prijs te hoog en maak te weinig stappen tov 2013 model waardoor ik hem op hold heb gezet.
Is ook niet erg :) kan me voorstellen dat dat niet bij te houden is
ik ga er ook wel vanuit dat er een behoorlijk verschil zal zijn.

de instapper 13 inch zonder touchbar (echt de "instapper instapper" zeg maar) is inderdaad ook wel erg karig in mijn optiek. daar had Apple best iets meer mee mogen doen ( of goedkoper aanbieden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:52
Als het goed is wordt vanmiddag mijn 13" zonder touchbar geleverd. Weet niet of er hier nog mensen zijn met vragen of verzoekjes? Weet ook niet of ik dalijk een van de eerste ben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
dieselb0y schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:01:
Als het goed is wordt vanmiddag mijn 13" zonder touchbar geleverd. Weet niet of er hier nog mensen zijn met vragen of verzoekjes? Weet ook niet of ik dalijk een van de eerste ben :P
Tuurlijk! Foto's, vergelijkingen, filmpjes, ervaringen .... álles!
;-)

Ik moet nog minimaal twee weken wachten ... dus maak mezelf nu lekker met alles wat er al te vinden is over de nieuwe pro's ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q-collective
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 06:30
In aflevering 229 van Coder Radio is er best een aardige rant over de nieuwe MacBook Pro met de kernvraag "voor wie is dit ding eigenlijk?". Afgezien van de I/O, die inderdaad geweldig is, is de 16GB RAM dé grote beperkende factor, wat het hele "pro" aspect verder onderuit haalt. De host van de podcast geeft aan dat voordat hij begint met het inladen van video's, hij al units heeft die standaard al 12GB RAM gebruiken. Laat staan tijdens het editen zelf.

De co-host is zelf app developer, voornamelijk voor iOS, en ook hij is niet bepaald enthousiast over de nieuwe Mac hardware. Zeker een interessante argumentatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
dieselb0y schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:01:
Ik wil graag weten of de nieuwe schermen last hebben van backlight bleeding. Veel plezier vanmiddag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 17:11
Q-collective schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:03:
In aflevering 229 van Coder Radio is er best een aardige rant over de nieuwe MacBook Pro met de kernvraag "voor wie is dit ding eigenlijk?". Afgezien van de I/O, die inderdaad geweldig is, is de 16GB RAM dé grote beperkende factor, wat het hele "pro" aspect verder onderuit haalt. De host van de podcast geeft aan dat voordat hij begint met het inladen van video's, hij al units heeft die standaard al 12GB RAM gebruiken. Laat staan tijdens het editen zelf.

De co-host is zelf app developer, voornamelijk voor iOS, en ook hij is niet bepaald enthousiast over de nieuwe Mac hardware. Zeker een interessante argumentatie :)
iOs app development heeft nou ook weer niet zulke hoge requirements hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
BillSpaarbank schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:19:
[...]

Ik wil graag weten of de nieuwe schermen last hebben van backlight bleeding. Veel plezier vanmiddag :)
Hmmmm. Ik wil graag horen dat ze er totaal geen last van hebben...

Werk nu dagelijks 8u per dag met een late 2013 13" waar het scherm van vervangen is ivm loslatende coating. Helaas zit er in het nieuwe scherm een "bright spot" die blijkbaar alleen mij opvalt en dus niet onder garantie valt :-(

Dus: die nieuwe "moet" en perfect scherm hebben, voor mijn gemoedsrust ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
In mijn UPS Access Point is zojuist door UPS de eerste MacBook Pro 13" 2016 Instap geleverd, begint te lopen dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-collective
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 06:30
muffstuff schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:21:
[...]

iOs app development heeft nou ook weer niet zulke hoge requirements hoor
Misschien was ik niet duidelijk: de ene host doet video editing. De andere host doet iOS ontwikkeling. Ik heb niet gezegd dat de app ontwikkelaar alleen maar valt over het werkgeheugen. Dat was voornamelijk een punt voor de host die veel video editing doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:23
Ik heb gisteren een BTO 15" besteld bij de Amac in Bergen op Zoom. De man die mij daar hielp vertelde mij dat de levertijd inmiddels al opgelopen kan zijn tot minstens 5 weken.

Hebben jullie al zicht op een levertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:35:
In mijn UPS Access Point is zojuist door UPS de eerste MacBook Pro 13" 2016 Instap geleverd, begint te lopen dus. :)
De mijne ligt er ook *O*

Komende dagen hopelijk een mooie positie review schrijven in vergelijking met mijn huidige Macbook Air. Kijken of het een verantwoorde upgrade is :+

Nu maar hopen dat ik op tijd bij het Access point kan geraken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dieselb0y
UPS was snel! Ik had hem pas aan het einde van de dag verwacht maar hij is al binnen, dus bij deze ook een bericht vanaf de nieuwe macbook :-)!

Ik kom zelf vanaf een macbook air late 2011 dus de vernieuwing is aanzienlijk, wel echt eventjes wennen aan het nieuwe touchpad, het typen is ook eventjes wennen maar niet onaardig. Wat me wel opvalt is dat het een best apart geluid maakt, meer dan m'n oude macbook. Echt een 'tok' 'tok' 'tok' als je de toetsen snel en wat harder intypt zoals ik gewend ben..

Wat betreft de vormgeving, indrukwekkend! en het scherm is echt ongelofelijk, enorm helder en de kleuren zijn indrukwekkend! En ook het geluid ben ik best wel van onder de indruk.

Uiteraard is de stap die ik maak nogal groot, maar ook als ik het vergelijk met andere laptops (windows) dan is er denk ik toch wel een aanzienlijk verschil in gebruikerservaring :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Merk dat mijn 13 (late 2013) toch wat moeite heeft met de +/- 85MB RAW bestanden van mijn Sony a7R II. En wat groter beeldscherm fijner is. De 13 mag voorlopig nog even blijven. Toch wel erg fijn machientje.

Na wat wikken en wegen toch besloten om een 15inch space grey te bestellen met: i7 2.7‑GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 460 4GB. Zal deze hoofdzakelijk gebruiken voor de fotografie en wat standaard werk.

Wat mij tegenhield om de nieuwe mbp te besteld was het ontbreken van de SD card en Usb aansluiting. Deze gebruikte ik erg veel. Even snel foto's op de laptop zetten en USB voor de Externe SSD, Wacom en X-Rite. Nadeel is dat ik een adapter hiervoor moet aanschaffen. De HDMI aansluiting mis ik niet zo. Deze gebruikte ik erg weinig. Heb nog wel een Surface Pro4 liggen, maar ben geen Windows gebruiker. Kan hier niet aanwennen. Dus weer een MAC-je. Prijs is veel ophef over, maar voor mij persoonlijk is dat het laatste waar ik na gekeken heb. Wil gewoon machientje waar ik lekker op kan werken. Nu maar wachten tot die geleverd wordt. Begin december...

Alleen de iMac 5K overweeg ik de deur uit te doen. Deze gebruik ik maar zelden, omdat ik liever met een laptop werk. Ook zonde om deze stof te laten vangen...

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cerberusss
  • Laatst online: 13-05-2021
In verband met de nieuwe MacBooks heb ik een aantal USB-C gebaseerde devices in de pricewatch opgenomen en gecorrigeerd waar nodig. Ik moedig anderen aan om hetzelfde te doen.

Het handigst is om bijv. te zoeken naar een USB-C product op Alternate, CoolBlue o.i.d., en dan te checken of deze in de Pricewatch gecategoriseerd is.

Nieuwe devices:
pricewatch: Innergie PowerGear Slim USB-C 45 watt
pricewatch: Belkin USB-C 4-poorts Mini Hub
pricewatch: Sitecom USB-C to USB + HDMI + USB-C 3-in-1 Adapter
pricewatch: Startech.com USB-C naar HDMI adapter - USB Type-C naar HDMI video...
pricewatch: Startech.com StarTech USB-C naar DVI adapter Wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Superdaantje schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:20:
Merk dat mijn 13 (late 2013) toch wat moeite heeft met de +/- 85MB RAW bestanden van mijn Sony a7R II. En wat groter beeldscherm fijner is. De 13 mag voorlopig nog even blijven. Toch wel erg fijn machientje.

Na wat wikken en wegen toch besloten om een 15inch space grey te bestellen met: i7 2.7‑GHz | 16GB | 512 GB | Radeon Pro 460 4GB. Zal deze hoofdzakelijk gebruiken voor de fotografie en wat standaard werk.

Wat mij tegenhield om de nieuwe mbp te besteld was het ontbreken van de SD card en Usb aansluiting. Deze gebruikte ik erg veel. Even snel foto's op de laptop zetten en USB voor de Externe SSD, Wacom en X-Rite. Nadeel is dat ik een adapter hiervoor moet aanschaffen. De HDMI aansluiting mis ik niet zo. Deze gebruikte ik erg weinig. Heb nog wel een Surface Pro4 liggen, maar ben geen Windows gebruiker. Kan hier niet aanwennen. Dus weer een MAC-je. Prijs is veel ophef over, maar voor mij persoonlijk is dat het laatste waar ik na gekeken heb. Wil gewoon machientje waar ik lekker op kan werken.

Alleen de iMac 5K overweeg ik de deur uit te doen. Deze gebruik ik maar zelden, omdat ik liever met een laptop werk. Ook zonde om deze stof te laten vangen...
Maar de 13" houd je wel begrijp ik? Want ik denk dat je deze 15" nu erg gaat waarderen en die 13" overbodig wordt omdat je voordeel van gewicht en omvang nu vervaagt... Of praten we hier over een 13" Air? Wat er nog steeds voor kan zorgen dat ie overbodig wordt natuurlijk..

[ Voor 3% gewijzigd door swv op 01-11-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Laatst online: 13-05-2021
dieselb0y schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:57:
Wat betreft de vormgeving, indrukwekkend! en het scherm is echt ongelofelijk, enorm helder en de kleuren zijn indrukwekkend!
Hoe is de resolutie?

Ik las bij ArsTechnica een artikel 15 hours with the 13” MacBook Pro waarin gezegd werd: "The new Pros use the 1440x900 mode out of the box, which means they look like they have a higher screen resolution even though they don’t"

Met andere woorden, de werkelijke resolutie is 2560x1600. Als je dat deelt door 2, zou je verwachten dat ze schalen op de helft daarvan 1280x800, maar dat is niet gedaan. Merk je iets van enige waas, of scaling artifacts wat dat betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

sww89 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:23:
[...]

Maar de 13" houd je wel begrijp ik? Want ik denk dat je deze 15" nu erg gaat waarderen en die 13" overbodig wordt omdat je voordeel van gewicht en omvang nu vervaagt... Of praten we hier over een 13" Air? Wat er nog steeds voor kan zorgen dat ie overbodig wordt natuurlijk..
De 13 waardeer ik ook enorm voor zijn formaat. Gebruik deze erg veel op kantoor. Zit veel in overleg etc. Dan is wel makkelijk om klein laptopje te hebben. De Surface Pro4 hiervoor gekocht, maar ik en Windows zijn geen match. De Surface staat nu vaak in de badkamer. Om Netflix te kijken als één van ons in bad gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 01-11-2016 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
cerberusss schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:26:
[...]

Hoe is de resolutie?

Ik las bij ArsTechnica een artikel 15 hours with the 13” MacBook Pro waarin gezegd werd: "The new Pros use the 1440x900 mode out of the box, which means they look like they have a higher screen resolution even though they don’t"

Met andere woorden, de werkelijke resolutie is 2560x1600. Als je dat deelt door 2, zou je verwachten dat ze schalen op de helft daarvan 1280x800, maar dat is niet gedaan. Merk je iets van enige waas, of scaling artifacts wat dat betreft?
Ik moest het even opzoeken en wellicht ben ik niet helemaal de juiste persoon om dat te beoordelen maar ik merk er niets van. Vind het scherm indrukwekkend en ook de resolutie(s)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Superdaantje schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:31:
[...]

De 13 waardeer ik ook enorm voor zijn formaat. Gebruik deze erg veel op kantoor. Zit veel in overleg etc. Dan is wel makkelijk om klein laptopje te hebben. De Surface Pro4 hiervoor gekocht, maar ik en Windows zijn geen match. Deze staat niet vaak in de badkamer als één van ons in bad gaat om Netflix te kijken.
Snap ik, maar hebben we het hier nou over een 13" Pro retina of Air :P?

- Want in het geval van de Air kan ik het nog wel begrijpen, hoewel de footprint van de 13" Air die van de nieuwe 15" Pro retina evenaart denk ik zo? Maar dan heb je nog een gewichtsvoordeel.
- En als je de oude 13" Pro retina bedoelt, dan verschilt deze qua footprint én gewicht ook niet meer zoveel met de nieuwe 15" Pro retina. Helemaal als we daar de oude 15" Pro retina tegenover zetten. Dus dan vraag ik mij oprecht af hoelang je deze situatie dan blijft volhouden ;)

Kijk, had je nou een 12" MacBook, waar ik dit bericht nu op typ, dan is er nog een overduidelik verschil tussen de rest van de MacBooks, en het houden van twee laptops nog te verantwoorden omdat ze onderscheidend genoeg zijn.

Maar ik bedoel het als serieuze vraag en geen veroordeling. Ben gewoon benieuwd welke keuzes mensen maken. Ikzelf heb een 15" Pro retina en dus een 12" MacBook. Als deze nieuwe Pro's een beetje goed leverbaar worden en er zijn genoeg ervaringen, dan wil ik zelf ook eens kijken wat de mogelijkheden zijn om een 15" Pro 2016 te combineren met een 12.9" iPad Pro (die ik ook heb). Maar daar ben ik nog niet zo over uit, omdat de noodzaak ontbreekt en het dan op hebberigheid aankomt. Maar anderzijds kan ik daarmee wel weer wat opschonen in mijn verzameling. Ik verander bijna elk jaar van gedachte mbt de ideale setup haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
He toch .. krijg ik net mijn Magic Mouse 2 binnen (tegelijk besteld met de pre-order van de MBP) ... zijn de geleiders aan de onderkant niet gelijk ... waardoor het muisje over mijn bureau wiebelt tijdens het klikken :-(

Retourtje dus, hopelijk geen indicatie qua afwerking voor de rest van de bestelling ;-)

(natuurlijk kan ik iets onder de geleiders plakken waardoor deze wél gelijk zijn, maar dat zou niet nodig moeten zijn bij een muis van € 90,- toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

smoken schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:51:
He toch .. krijg ik net mijn Magic Mouse 2 binnen (tegelijk besteld met de pre-order van de MBP) ... zijn de geleiders aan de onderkant niet gelijk ... waardoor het muisje over mijn bureau wiebelt tijdens het klikken :-(

Retourtje dus, hopelijk geen indicatie qua afwerking voor de rest van de bestelling ;-)

(natuurlijk kan ik iets onder de geleiders plakken waardoor deze wél gelijk zijn, maar dat zou niet nodig moeten zijn bij een muis van € 90,- toch?)
Nee, die van mij is perfect namelijk. Zoals ik ook verwacht. Wel balen weer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

sww89 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:40:
[...]

Snap ik, maar hebben we het hier nou over een 13" Pro retina of Air :P?

- Want in het geval van de Air kan ik het nog wel begrijpen, hoewel de footprint van de 13" Air die van de nieuwe 15" Pro retina evenaart denk ik zo? Maar dan heb je nog een gewichtsvoordeel.
- En als je de oude 13" Pro retina bedoelt, dan verschilt deze qua footprint én gewicht ook niet meer zoveel met de nieuwe 15" Pro retina. Helemaal als we daar de oude 15" Pro retina tegenover zetten. Dus dan vraag ik mij oprecht af hoelang je deze situatie dan blijft volhouden ;)

Kijk, had je nou een 12" MacBook, waar ik dit bericht nu op typ, dan is er nog een overduidelik verschil tussen de rest van de MacBooks, en het houden van twee laptops nog te verantwoorden omdat ze onderscheidend genoeg zijn.

Maar ik bedoel het als serieuze vraag en geen veroordeling. Ben gewoon benieuwd welke keuzes mensen maken. Ikzelf heb een 15" Pro retina en dus een 12" MacBook. Als deze nieuwe Pro's een beetje goed leverbaar worden en er zijn genoeg ervaringen, dan wil ik zelf ook eens kijken wat de mogelijkheden zijn om een 15" Pro 2016 te combineren met een 12.9" iPad Pro (die ik ook heb). Maar daar ben ik nog niet zo over uit, omdat de noodzaak ontbreekt en het dan op hebberigheid aankomt. Maar anderzijds kan ik daarmee wel weer wat opschonen in mijn verzameling. Ik verander bijna elk jaar van gedachte mbt de ideale setup haha :+
13 MBP. Ga het op termijn zelf ervaren of ik de 13 nog veel zal gebruiken. Dan zie ik wel wat ik ermee ga doen. Verkopen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:13
[...]

De 13 waardeer ik ook enorm voor zijn formaat. Gebruik deze erg veel op kantoor. Zit veel in overleg etc. Dan is wel makkelijk om klein laptopje te hebben. De Surface Pro4 hiervoor gekocht, maar ik en Windows zijn geen match. De Surface staat nu vaak in de badkamer. Om Netflix te kijken als één van ons in bad gaat.
Heerlijk, een surface pro 4 voor in de badkamer _/-\o_
Hier mogen we wel zeggen dat dat ding zelf ook wel is in bad wil })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online

Is je bureau niet scheef? Mijn Ikea bureau op het werk is ook zo krom als een hoepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
sww89 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:52:
[...]

Nee, die van mij is perfect namelijk. Zoals ik ook verwacht. Wel balen weer ;)
Ze pakken het netjes op volgens mij....
Ben zojuist al teruggebeld door Apple Support en hang nu in de wacht.
BillSpaarbank schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:53:
[...]

Is je bureau niet scheef? Mijn Ikea bureau op het werk is ook zo krom als een hoepel.
Nope, verschillende bureaus geprobeerd om dit uit te sluiten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
sww89 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:40:
[...]

Mag ik je vragen hoe deze je dan bevalt? Vanmorgen de MacBook 12" 2016 besteld, kom van een MacBook Air 13" Late 2011. Ik denk dat het formaat dan wel kleiner mag zijn, maar omdat het Retina is, het toch duidelijker is op een kleiner formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

dieselb0y schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:35:
[...]

Ik moest het even opzoeken en wellicht ben ik niet helemaal de juiste persoon om dat te beoordelen maar ik merk er niets van. Vind het scherm indrukwekkend en ook de resolutie(s)..
In jouw geval wijzigt er niks, het beeld is alleen scherper. Je air is heeft ook 1440x900 en je nieuwe MBP staat standaard in dezelfde soort view (hogere resolutie terug geschaald)

looks like 1280x800 is toch wel een default optie? Kan je dat checken? Volgens mij is het nu 1028X768, 1280x800, 1440 x 900 (default ipv 1280x800 bijv vorige) en 1650x1080.

Volgens mij zien de meeste mensen het ook niet dat het 1op1 terug geschaald is..

Ik zelf draai 90% in 1280 x 800. Ik vind dit ideaal, heerlijk groot en scherp .. (ben beetje oud en slechte ogen:P) Ik vind het alleen irritant met lightroom en schakel ik hoger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
Quakie schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:24:
[...]

In jouw geval wijzigt er niks, het beeld is alleen scherper. Je air is heeft ook 1440x900 en je nieuwe MBP staat standaard in dezelfde soort view (hogere resolutie terug geschaald)

looks like 1280x800 is toch wel een default optie? Kan je dat checken? Volgens mij is het nu 1028X768, 1280x800, 1440 x 900 (default ipv 1280x800 bijv vorige) en 1650x1080.

Volgens mij zien de meeste mensen het ook niet dat het 1op1 terug geschaald is..

Ik zelf draai 90% in 1280 x 800. Ik vind dit ideaal, heerlijk groot en scherp .. (ben beetje oud en slechte ogen:P) Ik vind het alleen irritant met lightroom en schakel ik hoger..
Default is 1440x900 inderdaad. 1024x640, 1280x800 en 1680x1050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

THE_BASE schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:04:
[...]

Mag ik je vragen hoe deze je dan bevalt? Vanmorgen de MacBook 12" 2016 besteld, kom van een MacBook Air 13" Late 2011. Ik denk dat het formaat dan wel kleiner mag zijn, maar omdat het Retina is, het toch duidelijker is op een kleiner formaat?
Als ik de 12" op zichzelf beoordeel dan is het een fantastische portable en is ie in feite een alleskunner. Ik heb tot nu toe al mijn retina MacBooks op hoogste resolutie gebruikt (dus niet 'best for retina'). Daarin scoort de 12" wat mij betreft dan ook goed. Alles haarscherp, maar multitasken is niet helemaal ideaal. Uiteindelijk moet je oppassen dat je niet onnodig gaat zitten turen. Doe je dat vaak dan heb je echt een grotere laptop nodig. Verder is dit ding echt geweldig om overal mee naar toe nemen en neer te zetten. Hij is je nergens (fysiek) tot last. Dus op de bank of zelfs in bed kan er ook nog wel eens mee door ;)

In mijn situatie botst de iPad Pro een beetje met de 12" MacBook. Maar de iPad Pro kan ik niet inzetten als productiemachine, dus gebruik ik die thuis vooral voor entertainment. Want een 12.9" tablet is echt goddelijk vind ik. En dan zijn er dagen dat ik de 12" MacBook gewoon helemaal niet zie. Maar onderweg is het geweldig.

De 15" Pro retina uit 2014 is wat mij betreft echt een bakbeest en die komt de deur niet meer uit. Maar hij heeft nog wel de performance die ik zo nu en dan nodig heb. En ik speel daarbij graag een spelletje (middels Bootcamp).

De nieuwe MacBook Pro's maken het mij moeilijk. Ik vind ze voor mijn situatie sowieso zonde van het geld. Dus de enige optie is voor mij om mijn 12" en 15" in te ruilen voor een enkele 13" of 15" Pro 2016. Waarbij die laatste mijn voorkeur heeft vanwege de GPU. Maar die resultaten wil ik ook nog even afwachten. Belangrijker vind ik het feit dat de Pro's nu kleiner en lichter zijn geworden. En hoewel ik de 12" MacBook nog steeds aanbid vanwege zijn formaat, kan ik iets groter en krachtiger nog wel hebben. Twee laptops en een iPad Pro voelen voor mij soms toch wat onzinnig. Maar aan de andere kant is het hebben van twee laptops ook wel handig voor het geval van reparatie en dergelijke. Ik zit nu bijvoorbeeld weer te dubben of ik mijn 15" ga aanmelden cq in aanmerking kom voor reparatie vanwege een paar kleine vlekken in de coating (waar tweaker smoken ook over sprak).

Dus op de 12" MacBook heb ik niks aan te merken en wordt door veel boeroepers onderschat is mijn mening. Maar ik moet er tegelijkertijd wel bij zeggen dat je ook wel van dat compacte formaat met bescheiden performance moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het was/is kiezen voor kleiner en compacter, maar beter dan een Air uit 2011 of een wat 'lompere' nieuwe Pro Instap.

Formaat en portabiliteit en uiterlijk gaven de doorslag. Hoop dat het me bevalt. En uiteindelijk went alles. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

THE_BASE schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:43:
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het was/is kiezen voor kleiner en compacter, maar beter dan een Air uit 2011 of een wat 'lompere' nieuwe Pro Instap.

Formaat en portabiliteit en uiterlijk gaven de doorslag. Hoop dat het me bevalt. En uiteindelijk went alles. :-)
Ten opzichte van de Air vind ik beide machines sowieso een enorme vooruitgang. Dus eigenlijk kan je geen foute keuze meer maken. Alleen een nog betere ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:00

AJM

Ik heb afgelopen vrijdag de MBP 13" besteld via de Apple store ter vervanging van mijn MBP late 2008 :)

De levertijd zoals die nu staat aangegeven:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2wpv4mg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AYM90CF.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lHiyOyK.jpg

Afgelopen vrijdag besteld.. nu twijfel ik toch of ik niet liever een US toetsenbord wil (ja die wil ik liever) - maar heeft iemand enig idee wat de leverdatum dan zal gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
Wat voor Lighting-kabel wordt daar bijgeleverd? USB-C of USB-A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
RvdH schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:21:
[afbeelding]
[afbeelding]

Afgelopen vrijdag besteld.. nu twijfel ik toch of ik niet liever een US toetsenbord wil (ja die wil ik liever) - maar heeft iemand enig idee wat de leverdatum dan zal gaan worden?
Als ik dezelfde bestelling plaats met US keyboard, en klik op 'beschikbaarheid controleren' bij de Apple Store in Den Haag en A'dam beide 12 december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
[...]

hehe, sorry hoor, ik moet je even complimenteren voor je keuzes :-)

Overigens niet dat ik een hekel heb aan een surface hoor, maar windows en ik zijn ook ook niet zo'n match.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 20:00
Kan iemand die de nieuwe MacBook Pro heeft ontvangen mij vertellen hoe de WiFi-performance is? Uit een teardown van iFixit blijkt dat er niet langer een aparte WiFi-module wordt gebruikt, echter geïntegreerd op het moederbord. Ik ben benieuwd hoe de WiFi-performance zich verhoudt tot het vorige model of andere Macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Ascension schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:23:
[...]

Wat voor Lighting-kabel wordt daar bijgeleverd? USB-C of USB-A?
USB-A .... ;-)
Maar zoals eerder al aangehaald hier: hij hoeft maar 1x per 2 maanden of zo opgeladen te worden.
Dat doe ik thuis wel, met een iPhone lader...als het me ooit zou gaan irriteren dan koop ik wel een kabel/dockdingetje

Morgen wordt de wiebelmuis opgehaald en wordt er meteen een nieuwe geleverd.
#dasdanwelweernetjes!

(als ze slim zijn doen ze de MacBook er meteen bij, hoeven ze niet zo vaak te rijden :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

cerberusss schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:26:
[...]

Hoe is de resolutie?

Het gaat wel ten koste van de scherpte, maar omdat de pixeldichtheid van de schermen behoorlijk hoog is (220ppi) is het niet super storend. Het verlies aan scherpte door scaling is beter zichtbaar op een 24 inch 4K-scherm (185ppi).

Toch vind ik het wel een zwaktebod. Ik had liever gezien dat Apple een 4K-scherm in de 15 inch MacBook Pro had gestopt zodat het equivalent van een 1920x1200 desktop zonder scaling weergegeven kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
smoken schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:46:
[...]

USB-A .... ;-)
Maar zoals eerder al aangehaald hier: hij hoeft maar 1x per 2 maanden of zo opgeladen te worden.
Dat doe ik thuis wel, met een iPhone lader...als het me ooit zou gaan irriteren dan koop ik wel een kabel/dockdingetje

Morgen wordt de wiebelmuis opgehaald en wordt er meteen een nieuwe geleverd.
#dasdanwelweernetjes!

(als ze slim zijn doen ze de MacBook er meteen bij, hoeven ze niet zo vaak te rijden :+ )
Wel erg slordig van Apple, het had ze gesierd om een USB-C Lightning kabel in de doos van de Macbook te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Ascension schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:52:
[...]

Wel erg slordig van Apple, het had ze gesierd om een USB-C Lightning kabel in de doos van de Macbook te doen.
Mee eens, maar die doos heb ik nog niet gehad, wie weet wat daar allemaal in zit ;-)
Over twee weken kan ik daar hopelijk meer over vertellen ...

[ Voor 8% gewijzigd door smoken op 01-11-2016 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

dieselb0y schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:37:
[...]

Default is 1440x900 inderdaad. 1024x640, 1280x800 en 1680x1050
Aha, thanks, dan is het alleen om gedraaid.. Ik heb ook alle vier de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Femme schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:50:
[...]
Ik had liever gezien dat Apple een 4K-scherm in de 15 inch MacBook Pro had gestopt zodat het equivalent van een 1920x1200 desktop zonder scaling weergegeven kan worden.
Er moet nog wel wat overblijven voor het 2017 model he :+ Maar serieus: wat mij betreft wachten we eerst nog even wat iGPU generaties af voordat we overgaan op 4k. En eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat als je van begin af aan de maximale resolutie gebruikt, je niet beter weet, het je in de praktijk niet opvalt en er dus eigenlijk geen probleem is. Ga ik echter weer naar de 'best for retina' resolutie, dan valt het mij ook op dat alles er superstrak uitziet ja. Maar dan stoor ik mij weer aan de koeienletters en voor mijn gevoel onbenutte ruimte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Het ziet er naar uit dat we waarschijnlijk dit jaar nog geen nieuwe laptop gaan kopen voor mijn vrouw aangezien er privé te veel dingen te veel geld kosten nu, maar misschien is dat ook wel niet zo erg:

https://9to5mac.com/2016/10/31/2017-macbook-pro-rumors/

Gerucht natuurlijk, maar deze man zit er niet zo vaak naast. Een Kaby Lake refresh met lagere prijzen en verder de zelfde hardware is natuurlijk ook interessant.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

BikkelZ schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:52:
Het ziet er naar uit dat we waarschijnlijk dit jaar nog geen nieuwe laptop gaan kopen voor mijn vrouw aangezien er privé te veel dingen te veel geld kosten nu, maar misschien is dat ook wel niet zo erg:

Gerucht natuurlijk, maar deze man zit er niet zo vaak naast. Een Kaby Lake refresh met lagere prijzen en verder de zelfde hardware is natuurlijk ook interessant.
De eerste generatie retina MacBook Pro van 2012 was ook onwijs duur voor die tijd, alvorens er een jaar later goedkopere modellen werden geïntroduceerd. Ik voorzie voor volgend jaar niet echt lagere prijzen (hooguit €100 verschil), maar wel meer hardware voor je geld. En dan bedoel ik bijvoorbeeld 16GB ipv 8GB nu of wat verschuivingen met de SSD's. Mogelijk dat ze dan ook een Touch Bar loze 15" presenteren en de oudere retina's samen met de 13" Air eruit halen.

Zo nu heb ik ook een gerucht gepresenteerd. 50% kans het bovenstaande klopt. Ja of nee... :9

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik heb gehoord dat de MacBook van 2018 ook weer sneller en beter wordt dan die van dit jaar.

Deze mededeling komt van Stichting Open Deur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

sww89 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 17:00:
[...]

De eerste generatie retina MacBook Pro van 2012 was ook onwijs duur voor die tijd, alvorens er een jaar later goedkopere modellen werden geïntroduceerd.

Zo nu heb ik ook een gerucht gepresenteerd. 50% kans het bovenstaande klopt. Ja of nee... :9
Klopt, en de meeste kinderziektes zijn er na een jaar ook uit. Dan vind je het jammer dat je geen iPhone 6 had meteen toen hij nieuw en shiny was maar dan ben je toch blij met je rechte 6S met 2GB aan RAM.
Geert1976 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 17:12:
Ik heb gehoord dat de MacBook van 2018 ook weer sneller en beter wordt dan die van dit jaar.

Deze mededeling komt van Stichting Open Deur
Nadat je 4 jaar lang zo'n beetje de zelfde hardware intern gehad hebt bij een MacBook zou het toch wel nieuws zijn als Apple volgend jaar meteen met een nieuwere generatie komt. Anders had je lig in 2018 nog niks nieuws gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door BikkelZ op 01-11-2016 17:35 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker open deur gerucht 8)7 En daarnaast kan de Kaby Lake ook geen 32GB zuinig geheugen aan, en de Cannondale (10nm), die gaat echt niet in 2017 komen, althans de mobiele variant niet.
Heerlijk click-bait artikel, oh ja en ze komen ook met Amoled schermen..
Maar goed mocht het wel allemaal gebeuren dan is daar dan toch ook niks mis mee, vooruitgang is alleen maar top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 18:13:
[...]

Lekker open deur gerucht 8)7 En daarnaast kan de Kaby Lake ook geen 32GB zuinig geheugen aan, en de Cannondale (10nm), die gaat echt niet in 2017 komen, althans de mobiele variant niet.
Heerlijk click-bait artikel, oh ja en ze komen ook met Amoled schermen..
Maar goed mocht het wel allemaal gebeuren dan is daar dan toch ook niks mis mee, vooruitgang is alleen maar top!
KGI heeft wel een sterke reputatie wat betreft dit soort geruchten.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-08 17:13
Laten we nou eerst maar eens even wachten tot de huidige generatie MacBook Pro's op onze bureau's staat :P. Ben benieuwd hoe lang Apple onder 3-4 weken verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
dennissimeau schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 19:42:
Laten we nou eerst maar eens even wachten tot de huidige generatie MacBook Pro's op onze bureau's staat :P. Ben benieuwd hoe lang Apple onder 3-4 weken verstaat.
ik gok tussen de 3 en 4 weken :+
in de app en op de website waar ik mijn bestelling kan zien wordt echter aangegeven dat dit is wanneer ie verzendklaar is. vanaf waar wordt dat beste bakbeest dan verzonden is mijn 1e vraag ;-)

Maar inderdaad, ik ben wel erg benieuwd :) hopen dat ie snel binnen is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zit zo een beetje naar de toekomstplannen te kijken van Intel, maar daar wordt je niet vrolijk van. We hebben nu wat skylake-chips, Kaby-lake zou eraan kunnen komen, maar alleen de low-end versies zijn verkrijgbaar. Kaby-lake is zuiniger, maar niet veel sneller. Dus ergens kan je met een moderne skylake prima uit de voeten.

Maar wat er na kaby-lake komt is qua planning volstrekt onduidelijk. Cannon-dale of coffee dale als intermetzo? Hoe kan Intel zijn GPU's inzetten en toch goede yields inzetten (Hint: Iris pro = exit). En welke generatie zit er daarna? En hebben ze met een toekomstige die-shrink niet nog meer (natuurkundige) problemen? Het zit er dik in dat juist Intel de komende jaren zijn schema's niet meer gaat halen en dat afnemers als Apple het er mee moeten doen. Ik denk ook dat de huidige 2016-modellen de 2020 moeiteloos halen zonder zich te schamen.
Wen maar aan vertragingen, of accepteer het huidige aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Sow, dat toetsenbord valt niet tegen. Maakt wel een beetje veel geluid, maar typt echt heel soepel.

Maar dat scherm! Wow. Helderheid kan echt hoog. Wel helaas weer niet helemaal uniform qua kleur op witte achtergronden.

Open App store en installeren maar :)

[ Voor 16% gewijzigd door BillSpaarbank op 01-11-2016 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 14:51
Wat me opvalt is dat de levering pas rond de eerste week van december zijn. Waarom wachten jullie niet tot black friday en kopen jullie hem met korting? Daar wacht ik dus op... maar wellicht zie ik iets over het hoofd! Hoor het graag van jullie 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 09:40
Chris89 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:51:
Wat me opvalt is dat de levering pas rond de eerste week van december zijn. Waarom wachten jullie niet tot black friday en kopen jullie hem met korting? Daar wacht ik dus op... maar wellicht zie ik iets over het hoofd! Hoor het graag van jullie 😉
Apple gaf vorig jaar zelf geen korting op black friday en ik denk dat mijn onderwijskorting meer zal zijn dan de korting die ik krijg bij een black friday deal mochten (en ik denk van niet) andere winkels wel korting geven.
Delerium schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:13:
Maar wat er na kaby-lake komt is qua planning volstrekt onduidelijk. Cannon-dale of coffee dale als intermetzo? Hoe kan Intel zijn GPU's inzetten en toch goede yields inzetten (Hint: Iris pro = exit). En welke generatie zit er daarna? En hebben ze met een toekomstige die-shrink niet nog meer (natuurkundige) problemen? Het zit er dik in dat juist Intel de komende jaren zijn schema's niet meer gaat halen en dat afnemers als Apple het er mee moeten doen. Ik denk ook dat de huidige 2016-modellen de 2020 moeiteloos halen zonder zich te schamen.
Wen maar aan vertragingen, of accepteer het huidige aanbod.
Ik denk (pure speculatie) dat Apple heel hard aan het nadenken is om zelf chips te maken voor de Macbooks. Wellicht door AMD te kopen, dan hebben ze ook meteen de licentie (anders moeten ze waarschijnlijk van x86 weg en dat is natuurlijk ook een enorme zaak) en de mogelijkheid om verder te gaan op hun GPU's. De chips van Apple in de iPhone zijn echt fenomenaal (zeg ik als Android gebruiker, jaloers!) en dat zouden ze ook kunnen doen voor hun laptops. Intel is traag en onvoorspelbaar en neemt natuurlijk nog marge op die chips die ze nu kopen van Apple, kan me voorstellen dat ze die willen omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Chris89 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:51:
De korting op Black Friday is meestal niet meer dan 10%. Onderwijs korting is 12% en EPP is 17%. Dus zal altijd lager zijn. Je zou natuurlijk leuke cadeaukaarten voor Kerst kunnen vragen van bekende winkels en dan lekker uitgeven aan een nieuwe MacBook! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online

Dus Apple kondigt donderdag nieuwe Macs aan en jij gaat nu al af op gerichten die in 2017 (365 dagen) kunnen gebeuren. Bijzonder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

MazeWing

The plot thickens...

The Unbelievabl schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:59:
Ik denk (pure speculatie) dat Apple heel hard aan het nadenken is om zelf chips te maken voor de Macbooks. Wellicht door AMD te kopen, dan hebben ze ook meteen de licentie (anders moeten ze waarschijnlijk van x86 weg en dat is natuurlijk ook een enorme zaak) en de mogelijkheid om verder te gaan op hun GPU's. De chips van Apple in de iPhone zijn echt fenomenaal (zeg ik als Android gebruiker, jaloers!) en dat zouden ze ook kunnen doen voor hun laptops. Intel is traag en onvoorspelbaar en neemt natuurlijk nog marge op die chips die ze nu kopen van Apple, kan me voorstellen dat ze die willen omzeilen.
De X86 licentie is niet overdraagbaar. Mocht AMD dus overgenomen worden door Apple dan komen er niet opeens X86 chips.

Wat wel zou kunnen is dat Apple uiteindelijk zijn eigen CPU's gebaseerd op de ARM-architectuur er in stopt en gebruik gaat maken van emulatie om X86 apps te laten werken. In 2006 zijn ze ook van architectuur overgestapt en dit is eigenlijk behoorlijk vloeiend en goed verlopen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

MazeWing schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:26:
[...]

De X86 licentie is niet overdraagbaar. Mocht AMD dus overgenomen worden door Apple dan komen er niet opeens X86 chips.

Wat wel zou kunnen is dat Apple uiteindelijk zijn eigen CPU's gebaseerd op de ARM-architectuur er in stopt en gebruik gaat maken van emulatie om X86 apps te laten werken. In 2006 zijn ze ook van architectuur overgestapt en dit is eigenlijk behoorlijk vloeiend en goed verlopen.
Verliep redelijk, maar echt heel erg goed was het ook niet die emulator.
Probleem was toen dat Apple echt op bijna alle vlakken met de RISC powerchips achter liep op de intels en alleen bij de desktops kon meedoen door watt slurpende chips te gebruiken. In de laptops verloren ze het met die power architektuur op kracht/accu.
Nu loopt apple in de pas met de anderen maar zoals hier en elders opgemerkt rechtvaardigt alleen het gebruiksgemak van OSX niet helemaal het prijsverschil, design daargelaten (maar dat wordt ook al bijna retro).
Een nieuwe architectuur zou ze een sprong voorwaarts kunnen geven en het zou mij verbazen als ze daar niet mee bezig waren. OSX is wel te porten naar van alles en nog wat (dat het op X86 draaie was toen ook een verassing voor velen) en omdat ze controle over de hardware hebben is het te testen (bij een OS - only als windows is dat al lastiger).
De stap van een ipad pro naar een notebook is niet groot (touchscreen) - iOS is en OSX delen al code dacht ik (wat Microsoft ook aan het doen is) dus als het uiteindelijk echt één OS wordt is het maar de vraag inderdaad of ze daar intel voor nodig hebben (ik denk van niet).
Of dit komend jaar gaat gebeuren? Wie weet. In het RISC tijdperk stond de boel ook een tijdje wat stil (steeds kleinere updates) en toen kwam de switch. Dus wie weet, zou wel weer eens leuk zijn, een AMD RISC processor met OSX (want wie zegt dat ze ooit gestopt zijn met RISC, of een nog schaalbaardere versie van de ipad chips hebben gemaakt)?

edit:// ze zullen dan wel een hoop VM gebruikers verliezen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
THE_BASE schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:11:
[...]

De korting op Black Friday is meestal niet meer dan 10%. Onderwijs korting is 12% en EPP is 17%. Dus zal altijd lager zijn. Je zou natuurlijk leuke cadeaukaarten voor Kerst kunnen vragen van bekende winkels en dan lekker uitgeven aan een nieuwe MacBook! :)
Waar is de onderwijs korting 12%? Hoogste wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is 8%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:44

Exirion

Gadgetfetisjist

franssie schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:41:
In het RISC tijdperk stond de boel ook een tijdje wat stil (steeds kleinere updates) en toen kwam de switch. Dus wie weet, zou wel weer eens leuk zijn, een AMD RISC processor met OSX (want wie zegt dat ze ooit gestopt zijn met RISC, of een nog schaalbaardere versie van de ipad chips hebben gemaakt)?
Er bestaat niet zoiets als een RISC-tijdperk, want RISC is overal. Het gros van de zogenaamde CISC-processoren is in feite een hoog geoptimaliseerde RISC core met een vertaalslag van CISC naar RISC. De interne RISC architectuur heeft voordelen van goeie optimalisatiemogelijkheden, terwijl de CISC vertaalslag het voordeel heeft van compatibiliteit en compactere machinecode. RISC heeft veel meer en eenvoudigere instructies, en per saldo heb je er meer van nodig, wat nadelen heeft voor bandbreedte en caching. Het gaat misschien een beetje ver om dat hier tot in detail allemaal te bespreken, maar goed. RISC is in ieder geval nooit weg geweest, integendeel.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 09:40
tomas123 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:47:
[...]

Waar is de onderwijs korting 12%? Hoogste wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is 8%.
Bij Surfspot (zie link van tweede pagina, daar heeft een tweaker hem gedeeld) is volgens mij de hoogste korting. Wel zo dat hoe duurder je mac hoe meer korting je krijgt procentueel, blijkt even uit mijn korte berekening.
13" met Touch Bar normaal 1999 met onderwijskorting 1829,13 = 8,5%korting
15" versie die ik heb (2,6 512GB 460) normaal 3179 met onderwijskorting 2862.86 = 9,9% korting

Ik weet alleen niet waar de 12% vandaan komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit wel aan nieuwe Macbook te denken. Ik twijfel tussen de 2016 modellen of toch het oude model. Eén van de redenen is alle usb-c poorten. Of is dit nu gezeur in de marge.

Ik zit nu te kijken naar 13inch 2016 met touchbar vs 15 inch 2015 model (2,2GHZ, 16RAM)... Prijs nagenoeg gelijk, maar tweede heeft groter scherm, quadcore i7 processer, 16RAM.

Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:28:
Ik zit wel aan nieuwe Macbook te denken. Ik twijfel tussen de 2016 modellen of toch het oude model. Eén van de redenen is alle usb-c poorten. Of is dit nu gezeur in de marge.
USB-C is de nieuwe standaard dus je zult er ooit aan moeten geloven natuurlijk. En het is ook niet onoverkomelijk met een een USB-C naar USB-A kabel en eventueel een USB-C naar USB-B voor je printer of eventuele andere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
tomas123 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:47:
[...]

Excuus. Dat dacht ik altijd. Blijkbaar is het hooguit 10%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Hoe is bij jullie de scherm uniformiteit? Bij mij is hij niet zo best om eerlijk te zijn. links een rode tint en rechts groen. Onderin het scherm is over de gehele breedte een soort donkere vlek waarneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:13
Wat denken we hiervan? Nog geen tijd gehad om verder te checken..https://www.applesupporte...5dfed26e6923b126e88d2ae9e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:45
Zijn dit niet gewoon de studenten prijzen? Vast wel iemand die je kent die student is?
Pagina: 1 ... 5 ... 54 Laatste