Op de frontpage trouwens nog zoiets
nieuws: Apple: sd-kaartslots op laptops zijn 'onhandig' Ik sluit mijn DSLR met sd kaart rechtstreeks aan via USB-A op mijn MacBook of iPad. Waarbij ik voor die laatste uiteraard een adapter gebruik. Ik geef toe dat het handiger is om zo nu en dan de sd kaart rechtstreeks in mijn MacBook Pro te duwen. En dat doe ik dan ook omdat die poort er nou eenmaal inzit. Maar als ik daar echt nog zoveel waarde aan zou hechten, dan zou ik, wanneer ik interesse heb in deze nieuwe MacBooks, kijken naar een USB-C of Thunderbolt 3 hub die mij nog wat oude aansluitingen biedt voor sporadisch gebruik.
Maar blijkbaar hechten mensen nog veel waarde aan het gedachtengoed van ik koop een laptop van €2699 en daarna wil ik geen rooie cent meer uitgeven aan eventuele kabels en adapters (maar wel doodleuk een leren hoes kopen van €49

). Kijk bij een desktop kan ik het nog wel begrijpen dat je er zo over denkt, omdat die onbeperkt stroom en ruimte tot z'n beschikking heeft. Maar een laptop?
Oke ik zal het anders zeggen. Bij een smartphone is zo'n beetje iedereen eensgezind over de wens om een grote accu cq lange batterijduur maar vooral niet te groot en te zwaar. Gek genoeg moet een laptop vervolgens desktop performance bieden en zoveel mogelijk poorten. Want anders is ie niet Pro genoeg. Ik ben echt zo blij dat Apple die visie niet deelt. Ik vind mijn iPhone 7 Plus zwaar en groot zat. Alsjeblieft niet nog groter, dikker en zwaarder. Het verlies van de 3.5 aansluiting is jammer maar is wel een 'dinosaurus' minder. Nu op de MacBooks ook. Ik ben echt zo blij dat ik geen 2,5 kg laptop in mijn tas meeneem en niet elke keer aan de lader hoef. Wat dat betreft heb ik pijnlijke herinneringen overgehouden aan een deel van mijn studietijd. Wie kent dat niet

Nu met een 12" MacBook van onder de 1 kg is het een feest. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor de MacBook Pro. Mijn 15" vind ik nog net te zwaar (hoewel nog steeds beter te pruimen t.o.v. vroeger). Maar nu met deze nieuwe Pro's juich ik die afslankkuur wederom toe. Wat mij betreft bieden de nieuwe Pro's genoeg performance en aansluitmogelijkheden om onderweg zonder een desktop te kunnen. Ik denk dat Apple dat ook zo ziet.
Wellicht moet je dan ook een MacBook Pro niet in het middelpunt van jouw setup plaatsen als primaire machine, wanneer je nog zoveel randapparatuur (nodig) hebt. Of je moet meer gaan denken in oplossingen in plaats van problemen.
- Heb ik onderweg naar een klant ook 32GB aan RAM nodig? Of is 16GB voldoende? Als 16GB dan voldoende is, dan biedt thuis een iMac uitkomst.
- Heb ik thuis al die aansluitingen nodig? Misschien voldoet dan een USB-C of Thunderbolt hub. Dan heb ik het gemak van slechts één kabel inprikken en ik heb al mijn randapparatuur (inclusief monitor) aangesloten en mijn MacBookje wordt meteen opgeladen. Altijd met volle accu weer de deur uit.
- En wat heb ik buiten de deur dan nodig? Misschien voldoet alleen de USB-C naar USB-A adapter.
- En voor mijn iPhone of iPad neem ik te allen tijde een aparte adapter en lightning kabel mee. Want die trekken dan ook niet onnodig mijn MacBook leeg, en ik vind overal wel een stopcontact.
- Oh maar ik ga vandaag de bossen in. Ook geen probleem. Daar heb ik een powerbank voor!! (Lang leve Chinashoppen).
- En wat nou als ik mijn iPhone en/of MacBook op kantoor wil opladen? En ik daar ook nog randapparatuur heb? Misschien moet ik dan maar een hub op kantoor zetten dan. Of zo'n hippe lightning standaard voor mijn iPhone met geïntegreerde 3.5mm aansluiting. Dan kan ik de hele dag ABBA luisteren zonder dat mijn iPhone leegraakt. Dan hoef ik ook niet mijn dure-koptelefoon-met-zo'n-lang-draad-dat-de-hele-godganse-dag-in-de-weg-zit weg te doen.
Zo het is nu wel duidelijk hoe ik er over denk dacht ik zo