Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 11:53
Smells fishy, de beste man verkoopt ook Hackintoshes (wat volgens mij niet helemaal legaal is ?)
en blijkbaar staat deze flat vol met die appels ?

https://www.google.nl/map...x8c58db1d6e2673a7!6m1!1e1

de website zelf is ook dat je zegt, "Goh is dit nou kant en klaar Magento met een schil er overheen" en hij heeft onnoemelijk veel producten "op voorraad", dat past never nooit in dat flatje ed.

Nee ik geloof er geen fuck van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jseris
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-09 10:51
dglavimans schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 23:37:
[...]

Zijn dit niet gewoon de studenten prijzen? Vast wel iemand die je kent die student is?
Van de non-touch is een CPU upgrade naar de i7 bij die gast wel goedkoper: +115 vs +338 bij Apple

Verder wel beetje wazig allemaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
dglavimans schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 23:37:
[...]

Zijn dit niet gewoon de studenten prijzen? Vast wel iemand die je kent die student is?
Checken ze daar echt op tegenwoordig? Twee macs geleden (ca 3 jaar) gewoon een Mac gekocht met Studenten korting terwijl ik nergens was ingeschreven. Is nooit op gecontroleerd. Althans ik hem de prijs met korting betaald en prima geleverd gekregen.

Dat was ik nu weer van plan. Al zit ik nu in het Microsoft certificaten traject dus technisch gezien leer ik weer ergens voor :+
BikkelZ schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 19:04:
[...]

KGI heeft wel een sterke reputatie wat betreft dit soort geruchten.
Ja hij kan best een aardig partijtje gokken :+

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

THE_BASE schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:11:
[...]

Dus Apple kondigt donderdag nieuwe Macs aan en jij gaat nu al af op gerichten die in 2017 (365 dagen) kunnen gebeuren. Bijzonder wel.
Waarom niet? Als ik hem uitstel tot midden 2016 of wacht tot begin 2017 dat is nou ook weer niet zo veel tijd.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iliares
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:03
The Unbelievabl schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:59:
[...]

Bij Surfspot (zie link van tweede pagina, daar heeft een tweaker hem gedeeld) is volgens mij de hoogste korting. Wel zo dat hoe duurder je mac hoe meer korting je krijgt procentueel, blijkt even uit mijn korte berekening.
13" met Touch Bar normaal 1999 met onderwijskorting 1829,13 = 8,5%korting
15" versie die ik heb (2,6 512GB 460) normaal 3179 met onderwijskorting 2862.86 = 9,9% korting

Ik weet alleen niet waar de 12% vandaan komt
Via surfspot bestellen ipv de edu-store van apple is inderdaad voordeliger (40 euro oftewel 8% ipv 6% bij een MBP Touch 13"met 16gb ram). Alleen vraag ik me of dit het wel waard is aangezien bijvoorbeeld Amac 3 jaar garantie geeft ipv de gebruikelijke 2 jaar consumenten-garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jseris
Goed, ik ben er inmiddels uit dat de vervanging van mijn early 2011 13" MBP toch maar een 13" 2016 MBP moet worden. Ik had m'n oog voornamelijk op een XPS 13, maar als ik dan al die zaken over coil whining lees, dan heb ik helemaal geen zin om hieraan te beginnen. Daarnaast heb ik ook eigenlijk geen zin om weg te migreren van MacOS...

Ik gebruik oa de volgende toepassingen: Ableton (muziekproductie), Development ondersteund door VM's (vagrant enzo), af en toe wat video editting in iMovie.

Die touchbar kan me eigenlijk gestolen worden, ik heb 'm zelfs liever niet. Aangezien ik veel in terminals/Vim werk, hecht ik nogal veel waarde aan m'n fysieke escape toets. Ik weet dat ie gewoon op de TB zit, maar zonder haptic feedback enzo...lijkt me niks. TouchID lijkt me overigens wel weer fijn.
Verder wil ik ivm het draaien van lokale VMs in ieder geval 16G RAM erin. 256G opslag is voldoende.

(onderstaande prijzen zijn met edu-korting)
MBP 13" non-touchbar - 2.0ghz core i5 - 16G ---> 1822
MBP 13" non-touchbar - 2.4ghz core i7 - 16G ---> 2161

Die prijsbump van bijna 340 euro voor de i7 is vrij sick...betwijfel sterk of dat het waard is...?

Of dan toch voor de TB versie gaan ivm de +2 usb-c poorten en Intel Iris Graphics 550 ipv 540:
MBP 13" touchbar - 2.9ghz core i5 - 16G ---> 2104
MBP 13" touchbar - 3.1ghz core i5 - 16G ---> 2216 (hoger dan deze prijs wil ik niet gaan, dus de i7 op dit model valt af)

Vraag me af hoe die i5's in de TB zich verhouden tot de i7 in de non-tb...

Meningen m.b.t. bovenstaande context zijn van harte welkom, want ik weet het ff niet meer :+

[ Voor 5% gewijzigd door jseris op 02-11-2016 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 19:55
jseris schreef op woensdag 02 november 2016 @ 00:33:
Goed, ik ben er inmiddels uit dat de vervanging van mijn early 2011 13" MBP toch maar een 13" 2016 MBP moet worden. Ik had m'n oog voornamelijk op een XPS 13, maar als ik dan al die zaken over coil whining lees, dan heb ik helemaal geen zin om hieraan te beginnen. Daarnaast heb ik ook eigenlijk geen zin om weg te migreren van MacOS...

Ik gebruik oa de volgende toepassingen: Ableton (muziekproductie), Development ondersteund door VM's (vagrant enzo), af en toe wat video editting in iMovie.

Die touchbar kan me eigenlijk gestolen worden, ik heb 'm zelfs liever niet. Aangezien ik veel in terminals/Vim werk, hecht ik nogal veel waarde aan m'n fysieke escape toets. Ik weet dat ie gewoon op de TB zit, maar zonder haptic feedback enzo...lijkt me niks. TouchID lijkt me overigens wel weer fijn.
Verder wil ik ivm het draaien van lokale VMs in ieder geval 16G RAM erin. 256G opslag is voldoende.

(onderstaande prijzen zijn met edu-korting)
MBP 13" non-touchbar - 2.0ghz core i5 - 16G ---> 1822
MBP 13" non-touchbar - 2.4ghz core i7 - 16G ---> 2161

Die prijsbump van bijna 340 euro voor de i7 is vrij sick...betwijfel sterk of dat het waard is...?

Of dan toch voor de TB versie gaan ivm de +2 usb-c poorten en Intel Iris Graphics 550 ipv 540:
MBP 13" touchbar - 2.9ghz core i5 - 16G ---> 2104
MBP 13" touchbar - 3.1ghz core i5 - 16G ---> 2216 (hoger dan deze prijs wil ik niet gaan, dus de i7 op dit model valt af)

Vraag me af hoe die i5's in de TB zich verhouden tot de i7 in de non-tb...

Meningen m.b.t. bovenstaande context zijn van harte welkom, want ik weet het ff niet meer :+
Waarom niet gewoon het '2015 model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
BikkelZ schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 23:52:
[...]

Waarom niet? Als ik hem uitstel tot midden 2016 of wacht tot begin 2017 dat is nou ook weer niet zo veel tijd.
Ik kan er naast zitten en de wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar kan me toch niet voorstellen dat Apple nu al bezig is met wijzigingen in zijn nieuwste MacBook Pro.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ascension schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:33:
[...]

USB-C is de nieuwe standaard dus je zult er ooit aan moeten geloven natuurlijk. En het is ook niet onoverkomelijk met een een USB-C naar USB-A kabel en eventueel een USB-C naar USB-B voor je printer of eventuele andere apparatuur.
Thx, voor reply.

Maar obv de andere verschillen, welke is dan de betere? Is een i7 2,2ghz /16RAM 'beter' dan een i5 2.9ghz / 8 RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 14:10
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:26:
[...]

Thx, voor reply.

Maar obv de andere verschillen, welke is dan de betere? Is een i7 2,2ghz /16RAM 'beter' dan een i5 2.9ghz / 8 RAM?
Alleen als ze de quadcore er in hebben zitten. Anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:14
De non-touch heeft maar 2 usb-c poorten zag ik. Qua prijs vind ik de touch vrij fors, dus kijk naar de non touch. 1 usb-c heb ik nodig voor de lader + hdmi/muis/audio interface die op de usb2 hub van mijn beeldscherm zitten. Dit zou via de apple dongle kunnen. Als je op die andere poort een non-powered usb hub aansluit, kun je dan wel 2 usb3 hdd's van stroom voorzien? Meest van de tijd gebruik ik er een, maar bij het backuppen is nr 2 nodig. Ik gebruik bijv 2 WD my passports.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En zijn vrijwel geen situaties die een meerprijs van de CPU rechtvaardigen. Een 15% snellere CPU merk je nauwelijks in praktijk (veel geheugen en snelle SSD geven meer snelheidsgevoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoehMan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-08 13:44
THE_BASE schreef op woensdag 02 november 2016 @ 07:36:
[...]

Ik kan er naast zitten en de wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar kan me toch niet voorstellen dat Apple nu al bezig is met wijzigingen in zijn nieuwste MacBook Pro.
Ik neem aan dat ze er al wel over aan het nadenken zijn. Bepaalde veranderingen (touch bar) kost jaren ontwikkel- en testtijd. Wie weet waar ze nu mee aan het ontwikkelen/testen zijn :9~
In terms of specs, however, Kuo anticipates that Apple will launch refreshed MacBook Pros in the second half of 2017 that offer support for 32GB of RAM. He notes that this is dependent upon whether or not Intel releases its Canonlake processors in time, though.
Lijkt mij heel optimistisch. Natuurlijk komt er een (kleine?) update, maar om daar nou op te wachten...
Ik heb overwogen om te wachten, maar het kan net zo goed wederom maximaal 16GB RAM zijn. Niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen. En voor mij speelde het ook wel mee dat ik nu op een MBP (2009) werk, dus het verschil wordt sowieso enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:58

Quakie

quakelen

in het verleden is het wel eens gebeurd. Volgens mij was the early 2013 macbookpro 13 inch maar voor een half jaar op de markt. Volgens mij hadden ze toen problemen en was die dus dikker dan de 15inch. De late 2013 werd toen gelanceerd die dunner was (en een fan ipv2).

maar goed, dat zal nu niet gebeuren denk ik, misschien een poort wijziging..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
De 15" modellen met touchbar hebben 3-5 dagen levertijd bij hem :+

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

RvdH schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:21:
[afbeelding]
[afbeelding]

Afgelopen vrijdag besteld.. nu twijfel ik toch of ik niet liever een US toetsenbord wil (ja die wil ik liever) - maar heeft iemand enig idee wat de leverdatum dan zal gaan worden?
Ik heb gekozen voor nagenoeg zelfde configuratie. Alleen dan met de 4GB video en US toetsenbord. leverdatum is een week later dan die van jou.

Ik zou geen NL toetsenbord meer willen. O-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Laatst online: 13-09 11:53
Xanion schreef op woensdag 02 november 2016 @ 10:19:
[...]

De 15" modellen met touchbar hebben 3-5 dagen levertijd bij hem :+
Welke tweaker is gek genoeg om even bij deze beste meneer op de koffie te gaan ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:13
Xantios schreef op woensdag 02 november 2016 @ 10:26:
[...]

Welke tweaker is gek genoeg om even bij deze beste meneer op de koffie te gaan ? :+
Ik kreeg ook echt via Facebook een advertentie van zijn producten. Checken die dan helemaal niks? :X

Om toch nog een on-topic te blijven. Klopt het dat ik niks kan vinden over een Touchbar vs Non-Touchbar? Niemand heeft die twee nog naast elkaar kunnen krijgen?

[ Voor 20% gewijzigd door Electromonkey op 02-11-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
Met touch bar wordt pas over een aantal weken geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
Superdaantje schreef op woensdag 02 november 2016 @ 10:21:

Ik zou geen NL toetsenbord meer willen. O-)
Wat is die obsessie met US toetsenbord? Het enige verschil is toch de enter toets of mis ik iets... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
non-TouchBar 13 inch besteld. Morgen voor 1200u bezorgd...and now we wait! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
Geert1976 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 10:58:
non-TouchBar 13 inch besteld. Morgen voor 1200u bezorgd...and now we wait! ;)
Hoezo de keuze voor een non touchbar model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
RPHN schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:00:
[...]

Hoezo de keuze voor een non touchbar model?
ik ben alles behalve een Pro-user (nu lees je her en der dat je dan eigenlijk geen rMBP ´moet´ kopen, bullshit imho. Een SUV koop je ook niet als je alleen offroad wil rijden maar voor bijv het comfort toch?)
Heb een zeer mooi bedrag ontvangen voor mijn vorige MacBook Pro Retina. Vooralsnog zie ik voor mijn geen concreet nut van die TouchBar.

[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 02-11-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De mijne gaat helaas retour en de nieuwe wordt dit weekend geleverd. Scherm is links rood en loop door naar groen. Ik stoor me er teveel aan en deze prijsklasse verwacht ik een redelijk uniform scherm.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
Ik heb echt een nieuwe nodig en kan eigenlijk geen 3-4 weken meer wachten tenzij ik het echt wil zeg maar.
Via werkgever mag een nieuwe worden bestelt voor max €1500 inclusief, alles daarboven is bijbetalen (op-zich geen probleem).
Bij BCC is de TouchBar 1899 i.p.v. 1999 bij Apple zelf.
Voor de nonTB betaal je 1699 bij Apple.

Het enige wat ik doe aan "zware'' taken is het draaien van een VM voor putty/pageant en andere simpele dingetjes. Is het het waard om te wachten en bij te betalen? Ik vind het lastig om een keuze te maken omdat ik weet dat niet alleen de snelheid van de CPU in de TB-versie meetelt maar ook de TB als gimmick zeg maar... :) What would you do?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-02 18:52
BillSpaarbank schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:08:
De mijne gaat helaas retour en de nieuwe wordt dit weekend geleverd. Scherm is links rood en loop door naar groen. Ik stoor me er teveel aan en deze prijsklasse verwacht ik een redelijk uniform scherm.
"Redelijk uniform" lijkt me een understatement! Terecht dat je het ding terugstuurt.

Off-topic vraag: weet iemand wat Apple met zo'n teruggestuurd apparaat doet? Herstellen en als nieuw verkopen? Of refurbishen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:45

mr.paaJ

generatie cmd+z

zal refurbishen zijn, nieuw scherm erin en met wat korting weer aanbieden.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

BCC

Restocken is ook een optie.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Electromonkey schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:14:
Het enige wat ik doe aan "zware'' taken is het draaien van een VM voor putty/pageant en andere simpele dingetjes. Is het het waard om te wachten en bij te betalen? Ik vind het lastig om een keuze te maken omdat ik weet dat niet alleen de snelheid van de CPU in de TB-versie meetelt maar ook de TB als gimmick zeg maar... :) What would you do?
Waarom draai je een VM voor putty/pageant? Je weet dat ssh/ssh-agent gewoon standaard op macOS zitten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
RvdH schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:03:
[...]

Waarom draai je een VM voor putty/pageant? Je weet dat ssh/ssh-agent gewoon standaard op macOS zitten? :)
Ja I know, klant in dit geval wil alleen Windows devices connected hebben bla bla 8)7 Toevallig nu sprake van maar ik draai ze ook voor bijv. Visio en andere MS applicaties.

Voor nu is het vooral als de TB veel sneller is dan vind ik het die €200 zeker wel waard. Als er nauwelijks verschil in zit niet :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Apple in 2015: " there's an App for that"
Apple in 2016: " there's an Adapter for that"

😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-08 09:17

JerNL

I said goodday!

Electromonkey schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:14:
Ik heb echt een nieuwe nodig en kan eigenlijk geen 3-4 weken meer wachten tenzij ik het echt wil zeg maar.
kan je nu wel of niet wachten 8)7

nothing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:24

swv

Geert1976 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:58:
Apple in 2015: " there's an App for that"
Apple in 2016: " there's an Adapter for that"

😜
Geert1976 in 2016: "That's a surfboard"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
sww89 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:33:
[...]

Geert1976 in 2016: "That's a surfboard"
ben nog een leuke bijnaam voor m'n nieuwe Macbook aan het verzinnen. Jij een idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
There is a too high price for that

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

franssie schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:41:
[...]

Verliep redelijk, maar echt heel erg goed was het ook niet die emulator.
Probleem was toen dat Apple echt op bijna alle vlakken met de RISC powerchips achter liep op de intels en alleen bij de desktops kon meedoen door watt slurpende chips te gebruiken. In de laptops verloren ze het met die power architektuur op kracht/accu.
Nu loopt apple in de pas met de anderen maar zoals hier en elders opgemerkt rechtvaardigt alleen het gebruiksgemak van OSX niet helemaal het prijsverschil, design daargelaten (maar dat wordt ook al bijna retro).
Overstappen op ARM is vergeleken met tien jaar geleden wel makkelijker geworden. Veel software van de gebruiker komt tegenwoordig uit de App Store. Dit maakt het eenvoudiger om automatisch binaries voor de juiste architectuur uit te serveren, zodat de gebruiker niets merkt van het verschil in architectuur. Apple zou developers kunnen dwingen om apps voor zowel x86 als ARM te compileren om een groot aanbod van ARM-compatible apps te garanderen. Een gebruiker die alleen applicaties van Apple of apps uit de App Store gebruikt zou kunnen overstappen van een x86 Mac naar een ARM Mac zonder er iets van te merken.

Ik was eerst sceptisch over de geruchten dat Apple ARM-processors zou uitproberen in MacBooks. Als je nu echter ziet hoe bizar goed de A10-soc in de iPhone 7 presteert (GeekBench 4 score vergelijkbaar met een MacBook Air 1,6GHz) dan zie ik het wel gebeuren dat een ARM-processor van Apple competitief kan zijn met een midrange Intel-processor. Een laptop-cpu heeft immers een veel ruimere power envelope dan een smartphone soc. Gooi de kloksnelheid omhoog, bak er nog wat extra cores tegenaan, maak de caches groter en de geheugenbussen breder en de prestaties zullen nog een stuk beter worden.
Een nieuwe architectuur zou ze een sprong voorwaarts kunnen geven en het zou mij verbazen als ze daar niet mee bezig waren. OSX is wel te porten naar van alles en nog wat (dat het op X86 draaie was toen ook een verassing voor velen) en omdat ze controle over de hardware hebben is het te testen (bij een OS - only als windows is dat al lastiger).
De stap van een ipad pro naar een notebook is niet groot (touchscreen) - iOS is en OSX delen al code dacht ik (wat Microsoft ook aan het doen is) dus als het uiteindelijk echt één OS wordt is het maar de vraag inderdaad of ze daar intel voor nodig hebben (ik denk van niet).
iOS is een variant van MacOS voor touch devices. Onder de motorkap zal er heel veel gelijk zijn tussen iOS en macOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Het zou wel goed zijn om Intel in ieder geval tot actie aan te zetten. Zo lang ze concurrentie hebben gaan de ontwikkelingen altijd ineens een stuk sneller.

iOS developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imtek
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 15:19
Eerste negatieve ervaring met mijn 3 dagen oude MBP 2016.

Vandaag kwam ik er achter dat ik een deuk had in de behuizing bij de hoek van mijn schanier aan de rechterkant van mijn behuizing (boven mijn toetsenbord).

Was me nog niet opgevallen, zag het pas nadat de zon op de laptop scheen. Apple deed hier niet moeilijk over en had het over terugsturen voordat ik een vervangen model kon krijgen...

Een aantal mensen daar gesproken en na lang aandringen sturen ze een nieuwe laptop op.

Controleer dus goed je nieuwe MBP op plekjes of deukjes, Apple gaf zelf aan dat het een productiefout was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

http://www.macrumors.com/...ew-macbook-pro-interview/
Apple marketing chief Phil Schiller said the company has received more online orders for the new MacBook Pro so far than any previous-generation MacBook Pro.
And we are proud to tell you that so far our online store has had more orders for the new MacBook Pro than any other pro notebook before. So there certainly are a lot of people as excited as we are about it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imtek
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 15:19
Tom schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:18:
Apple marketing chief Phil Schiller said the company has received more online orders for the new MacBook Pro so far than any previous-generation MacBook Pro.

[...]
Misschien omdat ze momenteel enkel online leverbaar zijn ;) ? Althans dat waren ze van de week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cache
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
Inderdaad, bij (Amerikaanse) bedrijven moet je vaak juist letten op wat niet gezegd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
Als alles zo blijft als dat het nu blijft, ga ik mijn MBP 15" Late 2013 zeker niet vervangen door een nieuwe MBP.

- geen Skylake CPU
- 16Gb geheugen
- overal een adapter voor nodig
- externe kaartlezers nodig voor SD etc.

Het voelt op dit moment op alle fronten aan als een downgrade en een vergelijkbaar model qua capaciteit als ik nu heb, kost me straks 400 euro meer dan de oude, namelijk 3199. Geschoffeld.

Maar wat nu? Ben wel een beetje bezorgd. Want zoals de nieuwe modellen nu zijn, ga ik ze niet kopen. Maar wat is het alternatief? Ga zeker niet met Windows werken en Linux is niet vriendelijk genoeg voor dagelijks gebruik. Kan mijn huidige Mac nog wel ff gebruiken, maar voor de toekomst moet ik een andere oplossing gaan verzinnen.

Apple, waarom maak je nou binnen een paar jaar alles stuk. Stop bijvoorbeeld met het bouwen van auto's en televisies als je dat van plan was. Kom op. Focus. Ik ben al 25 jaar een fan, maar je raakt me steeds een stukje verder kwijt. ;w ....

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:08
Domus schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:23:
Als alles zo blijft als dat het nu blijft, ga ik mijn MBP 15" Late 2013 zeker niet vervangen door een nieuwe MBP.

- geen Skylake CPU
- 16Gb geheugen
- overal een adapter voor nodig
- externe kaartlezers nodig voor SD etc.

Het voelt op dit moment op alle fronten aan als een downgrade en een vergelijkbaar model qua capaciteit als ik nu heb, kost me straks 400 euro meer dan de oude, namelijk 3199. Geschoffeld.

Maar wat nu? Ben wel een beetje bezorgd. Want zoals de nieuwe modellen nu zijn, ga ik ze niet kopen. Maar wat is het alternatief? Ga zeker niet met Windows werken en Linux is niet vriendelijk genoeg voor dagelijks gebruik. Kan mijn huidige Mac nog wel ff gebruiken, maar voor de toekomst moet ik een andere oplossing gaan verzinnen.

Apple, waarom maak je nou binnen een paar jaar alles stuk. Stop bijvoorbeeld met het bouwen van auto's en televisies als je dat van plan was. Kom op. Focus. Ik ben al 25 jaar een fan, maar je raakt me steeds een stukje verder kwijt. ;w ....
Uhh wel skylake....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:10
Tom schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:18:

[...]
Als bedrijf kan je moeilijk zeggen dat je product niet goed verkoopt 8)7
Als je overal leest op forums over de teleurstelling en prijs kan ik het moeilijk geloven.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Domus schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:23:
Als je geen goede reden hebt om te upgraden (bijvoorbeeld een nijpend tekort aan storage of de wens om 4K of 5K beeldschermen te gebruiken) zou ik gewoon wachten. Op dit gebied zijn er de afgelopen jaren wel veel verbeteringen geweest. Het 2013-model kon twee 4K-monitoren op 30Hz (onvoldoende om zelfs een muiscursor vloeiend te animeren), het 2015-model kon er twee op 60Hz en het 2016 model kan twee 5K-schermen (en een enkele zonder een dubbele DisplayPort-kabel per scherm te moeten gebruiken).

Ik wil uiteindelijk graag een 5K-scherm (het liefst twee). Dat zou voor mij een reden zijn om te upgraden. LG heeft nu het juiste scherm (geen twee kabels meer nodig, laadt je laptop op en regelt automatisch de helderheid). De prijzen zijn nu nog wel erg hoog dus ik wacht liever op wat prijsdalingen. Van Apple hoeven we weinig te verwachten maar zo'n LG-scherm zou in een jaar nog wel eens beduidend goedkoper kunnen worden.

Verder denk ik dat de volgende update ook wel wat meer value voor money gaat bieden, minder dure storage upgrades, nog snellere graphics en 32GB ram als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Gunth schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:37:
[...]

Als je overal leest op forums over de teleurstelling en prijs kan ik het moeilijk geloven.
Dat lees je ook bij de iPhone ieder jaar... Nou je weet wat daar van waar is. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat de MacBook Pro een verkoopkanon is, maar wel dat forums, of eigenlijk het internet, een slechte graadmeter is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Gunth schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:37:
[...]

Ja OK, maar als je dit topic leest denk je ook dat iedereen nog bijna dagelijks een USB stick gebruikt die onmogelijk vervangen kan worden, want dat is ondenkbaar natuurlijk. Dat de nieuwe Macbook Pro een geweldig scherm heeft met wide color, en noem de overige upgrades maar op, is kennelijk van een kleiner belang dan de persoonlijk hechting aan die oude USB stick.

[ Voor 18% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 02-11-2016 16:42 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

BeQuietAndDrive schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:41:
[...]

Ja OK, maar als je dit topic leest denk je ook dat iedereen nog bijna dagelijks een USB stick gebruikt die onmogelijk vervangen kan worden, want dat is ondenkbaar natuurlijk. De laatste keer dat ik een USB stick in handen heb gehad, waren ze nog 2GB ofzo.
Niet dagelijks maar als ik foto's en audio (zoals laatst voor een uitvaartdienst) moet meegeven dan is USB na wetransfer etc wel de uitkomst. De wetransfer bestanden gaan uiteindelijk dan weer op een USB stickje.
Niet elke afnemer gebruikt een Mac die altijd online is.
De gebrande CD'tjes daar zijn we gelukkig van af maar USB sticks blijven nog wel even. Al wa het alleen maar omdat als je ergens bent zonder internet. Of als je even een film op USB wilt zetten voor een off-line TV?
USB is off-line en daar zal altijd behoefte aan blijven, daar kan Apple niets aan veranderen. SD is een alternatief wat veel minder ondersteund wordt want de meeste SD readers hebben ... een USB aansluiting :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Vanochtend de nieuwe rMBP besteld online bij Apple. Morgen vòòr 1200u bezorging.
Wie is de bezorger bij Apple? PostNL, UPS, DHL of komt Tim Cook 'm brengen (op zich logisch voor die prijs)

[ Voor 30% gewijzigd door _Bailey_ op 02-11-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:10
Geert1976 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:11:
Vanochtend de nieuwe rMBP besteld online bij Apple. Morgen vòòr 1200u bezorging.
Wie is de bezorger bij Apple? PostNL, UPS, DHL of komt Tim Cook 'm brengen (op zich logisch voor die prijs)
Meestal ups, is de huidige al verkocht?

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Gunth schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:19:
[...]

Meestal ups, is de huidige al verkocht?
Ah ok, thanks.
Ja mijn "ouwe" rMBP inmiddels verkocht aan een mede-Tweaker

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Ik heb ook nog een late 2013 rMBP en heb lang zitten twijfelen om te upgraden naar de TB-loze versie.
Bij het zien van onderstaand plaatje toch uiteindelijk de knoop doorgehakt om deze versie over te slaan.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.bgr.com/2016/11/macbook-pro-iphone-7-lighting-headphones-dongle-2.jpg?quality=98&strip=all&strip=all

Ik kan het nauwlijks geloven dat Apple 2 nieuwe producten die zo verbonden zijn met elkaar niets eens op elkaar laten afstemmen. Ik kan mijn Iphone7 niet eens opladen zonder een dongle

Mijn late 2013 loopt nog soepel op 8 GB en voor mijn doeleinden is dit meer als genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Bobo221 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:34:
Ik heb ook nog een late 2013 rMBP en heb lang zitten twijfelen om te upgraden naar de TB-loze versie.
Bij het zien van onderstaand plaatje toch uiteindelijk de knoop doorgehakt om deze versie over te slaan.

[afbeelding]

Ik kan het nauwlijks geloven dat Apple 2 nieuwe producten die zo verbonden zijn met elkaar niets eens op elkaar laten afstemmen. Ik kan mijn Iphone7 niet eens opladen zonder een dongle

Mijn late 2013 loopt nog soepel op 8 GB en voor mijn doeleinden is dit meer als genoeg.
Wel 'n kek hoesje om z'n iPhone! 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
  • Laatst online: 13-05-2021
Imtek schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:16:
Controleer dus goed je nieuwe MBP op plekjes of deukjes, Apple gaf zelf aan dat het een productiefout was.
Goeie tip. Sommige mensen maakt het niks uit, maar ik vind het belangrijk.

Als ik tegenwoordig een waardevol pakje ontvang, dan film ik het uitpakken. Als er niks aan de hand is, gooi ik het direct weer weg. Voorkomt mogelijk een vervelende discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
Ik kan mijn Iphone7 niet eens opladen zonder een dongle
Je trekt het wel een beetje uit z'n verband, he?

Het plaatje toont de 12" MacBook, die inderdaad maar 1 USB-C aansluiting heeft. Het gaat hier over de MacBook Pro, die heeft 4 USB-C aansluitingen. Jij hebt helemaal geen dongle nodig, gewoon een fatsoenlijke kabel van USB-C naar Lightning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

sww89 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:39:
[...]

Dat lees je ook bij de iPhone ieder jaar... Nou je weet wat daar van waar is. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat de MacBook Pro een verkoopkanon is, maar wel dat forums, of eigenlijk het internet, een slechte graadmeter is ;)
De grootste schreeuwers zijn de mensen die überhaupt geen Apple spullen kopen, maar lekker willen haten en schreeuwen want of jaloers (niet kunnen betalen), of niet begrijpen dat iedereen een andere mening kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Kan ik een macbook ook opstarten met linux vanaf een usb drive? Zoals ik dat op een windows kan door in het bios de usb drive als opstart schijf aan te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv

swv

[afbeelding]

Diegene op de foto illustreert een probleem die er niet hoeft te zijn. Hij heeft daar voor iets van €100 aan adapters hangen. Nergens voor nodig.
- Zorg ervoor dat als je de deur uitgaat, al je batterijen vol zijn. De 12" MacBook en iPhone 7 gaan lang mee tegenwoordig. Ik kan dat, dus dan moet een ander dat ook lukken.
- Als je per se muziek wilt luisteren met je 3.5mm dopjes, dan kan dat middels de 3.5mm poort in die MacBook. Zit aan de rechterkant. Ik geef tenminste de voorkeur aan muziek luisteren via de MacBook wanneer die voor mijn neus zit. Dan kan de iPhone eventueel opladen of synchroniseren via de MacBook wat ik niet doe, maar wel kan. Zie hieronder hoe.
- Synchroniseer je iPhone met je MacBook over Wi-Fi (Doet iemand dat nog tegenwoordig?).
- Mocht bovenstaande toch anders lopen omdat je niet kunt plannen of je hebt een geheugen van een vergiet (geeft niet dat kan en is menselijk), dan koop je voor €30 een USB-C naar lightning kabel. Of je koopt de veelzijdigere USB-C naar USB-A adapter voor €25. Dan kan je altijd je geliefde iPhone aansluiten.
- Heb je meer poorten nodig, koop dan de 13"/15" MacBook Pro. Dan is de 12" MacBook echt niks voor jou, hoe krampachtig je het dan ook wilt proberen.

Voor jou is bovenstaande ook helemaal niet van toepassing, ook al zie je dat wel als reden. Nee, jouw 13" late 2013 is gewoon een prima MacBook die zeker nog tot 2018 mee kan. En daar worden ze ook op gemaakt. Zeg dat dan gewoon ;) En dat jouw iPhone 7 niet met een USB-C kabel wordt geleverd, is ook logisch. Ik denk dat 0,01% van de iPhone bezitters met een MacBook op de bank zit die alleen USB-C heeft. Dus die mensen kopen voorlopig maar dat adaptertje van €25 of dat kabeltje van €30. Niks aan te doen verder.

Apple krijgt meer gezeik wanneer meegeleverde iPhonekabels voortaan alleen nog maar USB-C hebben hoor aan het uiteinde van de kabel die nu nog (via een USB-A adapter) in muren, computers en stekkerdozen thuis of bij vrienden, school, werk etc. verdwijnt. Dus die stap zal Apple nog niet durven te maken. En daar ben ik wel blij om.

Groetjes,
Een 12" MacBook en iPhone 7 Plus gebruiker

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik vraag me af hoeveel mensen meer dan 1 dongle nodig hebben.

Ik heb zelf ook gezien dat de DVD drive verdween. Je koopt voor twee tientjes een externe DVD en voor de enkele keren per jaar ben je voorzien. Gebruik je hem niet, dan zit 'ie niet in je laptop. USB-drives, fotocamera's, DVD-drives etc... allemaal sporadisch spul die met 1 dongle zijn op te lossen. HDMI, ethernet... allemaal nog sporadischer. SD-kaartjes liet ik altijd in de camera zitten en hing de camera met alles en al aan de laptops... want SD-kaartjes gebruiken is risico op schade/dataverlies.

Ergens heb ik sterk het idee dat het gehuil over de nieuwe Macbook's erg sterk aangezet is door een enorme minderheid aan mensen die denken tientallen dongles nodig te hebben. Mensen die sowieso een USB-hub moeten kopen voor al die apparaten en nog steeds met 1 kabel klaar zijn.

Ik koop 1 dongle voor de USB, ik verwacht dat ik de komende 10 jaar een heleboel USB-C apparaten ga tegenkomen die aangesloten kunnen worden. Niet de wifi-dingen, maar externe GPU's etc. De laptop is IMO niet bedoeld voor gisteren maar voor morgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 02-11-2016 19:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Ik heb een iMac 5K en 12" MacBook. Bij m'n MB heb ik geen enkele adapter. Die gebruik ik voor onderweg en voor op de bank. Daarbij werk ik veel via iCloud en overige uitwisseling van bestanden gaat ook via internet. Het enige waar ik nog USB of SD-reader voor gebruik is om foto's van m'n camera te halen (SD in m'n iMac of via USB eraan hangen). Dat doe ik altijd op m'n iMac, want die foto's wil ik toch op een groot scherm bewerken. De camera heeft wifi, maar de fabrikant van m'n camera heeft alleen iOS-apps. Zonder iMac zou ik dus één adapter nodig hebben. Ik ben niet zo gehecht aan al die poorten en vind iets als USB-C (waar in principe alles overheen kan) een mooie standaard.

Het is mooi om te zien hoe mensen hier klagen over innovatie maar vallen over het verlies van poorten. Apple heeft al tig keer bewezen dat ze als eerste oude poorten of media-lezers eruit schoppen, waarna heel de wereld op z'n kop staat ('hoe durven ze'), tot een jaar later elke concurrent er ook mee begint en men niet meer beter weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swv

swv

Op de frontpage trouwens nog zoiets nieuws: Apple: sd-kaartslots op laptops zijn 'onhandig' Ik sluit mijn DSLR met sd kaart rechtstreeks aan via USB-A op mijn MacBook of iPad. Waarbij ik voor die laatste uiteraard een adapter gebruik. Ik geef toe dat het handiger is om zo nu en dan de sd kaart rechtstreeks in mijn MacBook Pro te duwen. En dat doe ik dan ook omdat die poort er nou eenmaal inzit. Maar als ik daar echt nog zoveel waarde aan zou hechten, dan zou ik, wanneer ik interesse heb in deze nieuwe MacBooks, kijken naar een USB-C of Thunderbolt 3 hub die mij nog wat oude aansluitingen biedt voor sporadisch gebruik.

Maar blijkbaar hechten mensen nog veel waarde aan het gedachtengoed van ik koop een laptop van €2699 en daarna wil ik geen rooie cent meer uitgeven aan eventuele kabels en adapters (maar wel doodleuk een leren hoes kopen van €49 :F). Kijk bij een desktop kan ik het nog wel begrijpen dat je er zo over denkt, omdat die onbeperkt stroom en ruimte tot z'n beschikking heeft. Maar een laptop?

Oke ik zal het anders zeggen. Bij een smartphone is zo'n beetje iedereen eensgezind over de wens om een grote accu cq lange batterijduur maar vooral niet te groot en te zwaar. Gek genoeg moet een laptop vervolgens desktop performance bieden en zoveel mogelijk poorten. Want anders is ie niet Pro genoeg. Ik ben echt zo blij dat Apple die visie niet deelt. Ik vind mijn iPhone 7 Plus zwaar en groot zat. Alsjeblieft niet nog groter, dikker en zwaarder. Het verlies van de 3.5 aansluiting is jammer maar is wel een 'dinosaurus' minder. Nu op de MacBooks ook. Ik ben echt zo blij dat ik geen 2,5 kg laptop in mijn tas meeneem en niet elke keer aan de lader hoef. Wat dat betreft heb ik pijnlijke herinneringen overgehouden aan een deel van mijn studietijd. Wie kent dat niet ;) Nu met een 12" MacBook van onder de 1 kg is het een feest. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor de MacBook Pro. Mijn 15" vind ik nog net te zwaar (hoewel nog steeds beter te pruimen t.o.v. vroeger). Maar nu met deze nieuwe Pro's juich ik die afslankkuur wederom toe. Wat mij betreft bieden de nieuwe Pro's genoeg performance en aansluitmogelijkheden om onderweg zonder een desktop te kunnen. Ik denk dat Apple dat ook zo ziet.

Wellicht moet je dan ook een MacBook Pro niet in het middelpunt van jouw setup plaatsen als primaire machine, wanneer je nog zoveel randapparatuur (nodig) hebt. Of je moet meer gaan denken in oplossingen in plaats van problemen.
- Heb ik onderweg naar een klant ook 32GB aan RAM nodig? Of is 16GB voldoende? Als 16GB dan voldoende is, dan biedt thuis een iMac uitkomst.
- Heb ik thuis al die aansluitingen nodig? Misschien voldoet dan een USB-C of Thunderbolt hub. Dan heb ik het gemak van slechts één kabel inprikken en ik heb al mijn randapparatuur (inclusief monitor) aangesloten en mijn MacBookje wordt meteen opgeladen. Altijd met volle accu weer de deur uit.
- En wat heb ik buiten de deur dan nodig? Misschien voldoet alleen de USB-C naar USB-A adapter.
- En voor mijn iPhone of iPad neem ik te allen tijde een aparte adapter en lightning kabel mee. Want die trekken dan ook niet onnodig mijn MacBook leeg, en ik vind overal wel een stopcontact.
- Oh maar ik ga vandaag de bossen in. Ook geen probleem. Daar heb ik een powerbank voor!! (Lang leve Chinashoppen).
- En wat nou als ik mijn iPhone en/of MacBook op kantoor wil opladen? En ik daar ook nog randapparatuur heb? Misschien moet ik dan maar een hub op kantoor zetten dan. Of zo'n hippe lightning standaard voor mijn iPhone met geïntegreerde 3.5mm aansluiting. Dan kan ik de hele dag ABBA luisteren zonder dat mijn iPhone leegraakt. Dan hoef ik ook niet mijn dure-koptelefoon-met-zo'n-lang-draad-dat-de-hele-godganse-dag-in-de-weg-zit weg te doen.

Zo het is nu wel duidelijk hoe ik er over denk dacht ik zo :>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Deze is toepasselijk in dergelijke discussies :)

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/x5eadz.png

[ Voor 28% gewijzigd door Tom op 02-11-2016 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Tom schreef op woensdag 02 november 2016 @ 19:47:

Het is mooi om te zien hoe mensen hier klagen over innovatie maar vallen over het verlies van poorten. Apple heeft al tig keer bewezen dat ze als eerste oude poorten of media-lezers eruit schoppen, waarna heel de wereld op z'n kop staat ('hoe durven ze'), tot een jaar later elke concurrent er ook mee begint en men niet meer beter weet.
Dat.dus. :-)

Al moet ik wel één punt van kritiek geven: dat ze magsafe eraf gegooid hebben vind ik een major fail. Mijn huidige 15 inch mbpr heeft de magsafe2 en ik kan er gewoon niet mee op mn schoot zitten. continu laat-ie los. de oude was beter gedesigned en bleef dus gewoon zitten. de nieuwe ' huidige' mbpr heeft helemaal geen magsafe meer. Dat gaat een hoop mensen weer brengen tot klagen omdat ze per ongelijk zo hard aan de kabel getrokken hebben dat hij inwendig los zit en het laden dus niet of nauwelijks meer lukt.

Maar dat is mijn enige minpunt. op de achtelijk verhoogde prijs na dan. Ik koop al jaren Apple spullen en laat me niet door prijzen weerhouden. Maar ik vind wel dat ze nu echt een stapje te ver gaan. Hopelijk kloppen de geruchten en gaat de prijs volgens jaar weer naar beneden. Ik vind Apple devices over het algemeen de prijs meer dan waard, door de prettige workflow en bouwkwaliteit en stabiliteit. Maar nu is de prijs weg iets té.....

[ Voor 50% gewijzigd door Zonnetje83 op 02-11-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magsafe ben ik juist blij om dat die weg is want zit nu al op mijn 3e magsafe adapter en ze gaan elke keer op hetzelfde stukje kapot. Maar een valbescherming met een magnetische usb zou ik wel voor zijn. Ik ben ook niet echt te spreken over de nieuwe line up met name het verlies van de sd card reader want die gebruik ik echt zeer veel voor m'n camera en de forse prijsverhoging vind ik ook niet wenselijk. Ze hadden beter nog 1 usb a poort aanwezig kunnen laten nog een jaar of twee. Dit is gewoon onhandig. Verlies van ethernet en hdmi is wat voor te zeggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2016 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik vind het tamelijk geniaal dat je nu je adapter zowel links als rechts kan aansluiten, zo vaak dat ik loop te pielen met de kabel die dan weer net te kort is of dwars of in de weg ligt. En inderdaad, ik heb ook al 3 adapters versleten door een kabel breuk. Prettig dat je er nu gewoon een andere USB-C kabel in kan douwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ja fijn dat je er nu een andere USB-C kabel in kan duwen, maar enorm vervelend dat je die stekker dus wel heel makkelijk uit je adapter trekt..
Maar dat is ook mijn tweede vraagteken bij USB-C, zijn die poorten een beetje steady?

Mijn OnePlus 2 heeft ook USB-C aansluiting, maar daar gaat na een jaar de oplader ook niet echt fijn meer in. Hij disconnect bij de minst geringste beweging aan de kabel. Zal vast ook een fout van OnePlus zijn, maar ik ben nog niet overtuigd dat zo'n aansluiting zo foolproof is als USB-A. Ook omdat de plug zelf minder ver in de connector gaat en makkelijk eruit wordt getrokken als er onder een hoek aan de kabel getrokken wordt.

Wat is jullie ervaring met de kwaliteit van de USB-C poort op zich? (dus niet het opladen of snelle data transfer etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:30:
Magsafe ben ik juist blij om dat die weg is want zit nu al op mijn 3e magsafe adapter en ze gaan elke keer op hetzelfde stukje kapot. Maar een valbescherming met een magnetische usb zou ik wel voor zijn. Ik ben ook niet echt te spreken over de nieuwe line up met name het verlies van de sd card reader want die gebruik ik echt zeer veel voor m'n camera en de forse prijsverhoging vind ik ook niet wenselijk. Ze hadden beter nog 1 usb a poort aanwezig kunnen laten nog een jaar of twee. Dit is gewoon onhandig. Verlies van ethernet en hdmi is wat voor te zeggen.
Kan jouw camera niet overweg met direct aansluiten op de computer dan? Enige nadeel vind ik dat de accu in de camera niet leeg moet zijn. En anders is er nog iets als dit categorie: Geheugenkaartlezers In beide gevallen heb je de USB-C naar USB-A adapter nodig. Ja het verdient geen schoonheidsprijs, maar tegelijkertijd kan je de poorten wel zo benutten zoals jij dat wilt. En het kost geen godsvermogen. Een ander sluit bijvoorbeeld liever weer een monitor, iPhone, ethernetadapter en laadkabel tegelijkertijd aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Zonnetje83 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:12:
[...]

Maar dat is mijn enige minpunt. op de achtelijk verhoogde prijs na dan. Ik koop al jaren Apple spullen en laat me niet door prijzen weerhouden. Maar ik vind wel dat ze nu echt een stapje te ver gaan. Hopelijk kloppen de geruchten en gaat de prijs volgens jaar weer naar beneden. Ik vind Apple devices over het algemeen de prijs meer dan waard, door de prettige workflow en bouwkwaliteit en stabiliteit. Maar nu is de prijs weg iets té.....
Mee eens. Ik vind het niet erg om premium-prijzen te betalen, je krijgt er ook een goed product voor terug en ik hecht veel waarde aan design en een fijne gebruikservaring. Maar deze verhoging vind ik ook lastig te verantwoorden. Het zal mij niet weerhouden om bij Apple te shoppen, alleen lijkt dit meer tot uitbuiten zonder dat het prijskaartje goed te verklaren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Was de eerste Retina Macbook in 2012 ook niet een heel stuk duurder vergeleken met de rest van het aanbod van Macs destijds? Wil de hoge prijs niet goedpraten maar het is volgens mij niet zo dat Apple ineens extreem hogere prijzen vraagt voor een compleet nieuwe generatie Macs vergeleken met de zuinige refreshes van afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Nu online
kazuka schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:49:
Was de eerste Retina Macbook in 2012 ook niet een heel stuk duurder vergeleken met de rest van het aanbod van Macs destijds? Wil de hoge prijs niet goedpraten maar het is volgens mij niet zo dat Apple ineens extreem hogere prijzen vraagt voor een compleet nieuwe generatie Macs vergeleken met de zuinige refreshes van afgelopen jaren.
De eerste Retina Macbook Pro 15" zat op 2200 euro destijds. De non-retina 15" op ongeveer 1900, die ik uiteindelijk heb aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:46
Valt me op dat (overzicht MacRumors) toch wel heel veel mensen voor 16GB (per regio 70% of meer) gaan...
Ik maak al jaren gebruik van 8Gb en loop nooit tegen de limiet, dus weer voor 8GB gekozen.
Is dit een verkeerde keuze geweest?

[ Voor 5% gewijzigd door smoken op 02-11-2016 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

smoken schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:09:
Valt me op dat (overzicht MacRumors) toch wel heel veel mensen voor 16GB (per regio 70% of meer) gaan...
Ik maak al jaren gebruik van 8Gb en loop nooit tegen de limiet, dus weer voor 8GB gekozen.
Is dit een verkeerde keuze geweest?
Nee. 8GB is niet weinig. 8Gb is best veel totdat je een grote database op een mac wil draaien (wat soms gebeurt als je eraan ontwikkelt). Pf voor andere specifieke toepassingen (het tegelijkertijd draaien van 2 versies van windows, een linux of wat en weet eik veel) in virtual machines. Die VM's zijn erg gaaf maar ... hebben ook elk wat geheugen nodig om te werken en dan kan de 32GB beter zijn dan de 8. Voor gewoon laptop gebruik moet 8 GB nu voldoen en de komende 4 jaar ook of ik denk zelfs langer. Om een beetje op tweakers rond hangen is denk ik 0.5 al zat en voor een maximale ervaring 2GB om ook word en iets anders open te hebben staan (lokale email ipv webmail bijvoorbeeld). Met de cloud trend heb je juist steeds minder geheugen en processor nodig, dus alleen als je lokaal erg heftig wilt werken heb je kracht nodig.

TLDR: wat wil je doen met je mac ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
franssie schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:24:
[...]

Nee. 8GB is niet weinig. 8Gb is best veel totdat je een grote database op een mac wil draaien (wat soms gebeurt als je eraan ontwikkelt). Pf voor andere specifieke toepassingen (het tegelijkertijd draaien van 2 versies van windows, een linux of wat en weet eik veel) in virtual machines. Die VM's zijn erg gaaf maar ... hebben ook elk wat geheugen nodig om te werken en dan kan de 32GB beter zijn dan de 8. Voor gewoon laptop gebruik moet 8 GB nu voldoen en de komende 4 jaar ook of ik denk zelfs langer. Om een beetje op tweakers rond hangen is denk ik 0.5 al zat en voor een maximale ervaring 2GB om ook word en iets anders open te hebben staan (lokale email ipv webmail bijvoorbeeld). Met de cloud trend heb je juist steeds minder geheugen en processor nodig, dus alleen als je lokaal erg heftig wilt werken heb je kracht nodig.

Dank je voor je reactie!
Ik verwacht eigenlijk wel dat ik inderdaad weer zonder problemen genoeg ga hebben aan die 8GB, zag alleen dat de verhouding 16GB zó groot is dat ik me begon af te vragen of ik iets gemist had ;-)

Ik gebruik de MacBook 8 uur per dag zakelijk voor kantoorwerk: outlook, safari (stuk of 8 tabs, waarvan 1 GoT en 1 MacRumors ;-) ), Todoist, word, excel, soms (max een uur of drie per week) Win10 via parallels, pakket om livefeeds van onze camera's te bekijken en meer van dat soort dingen.

Daarnaast zal er zo nu en dan film gekeken worden en foto bewerkt worden in photoshop...
Totaal geen "pro" gebruik dus eigenlijk :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jseris
smoken schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:52:
[...]

Dank je voor je reactie!
Ik verwacht eigenlijk wel dat ik inderdaad weer zonder problemen genoeg ga hebben aan die 8GB, zag alleen dat de verhouding 16GB zó groot is dat ik me begon af te vragen of ik iets gemist had ;-)

Ik gebruik de MacBook 8 uur per dag zakelijk voor kantoorwerk: outlook, safari (stuk of 8 tabs, waarvan 1 GoT en 1 MacRumors ;-) ), Todoist, word, excel, soms (max een uur of drie per week) Win10 via parallels, pakket om livefeeds van onze camera's te bekijken en meer van dat soort dingen.

Daarnaast zal er zo nu en dan film gekeken worden en foto bewerkt worden in photoshop...
Voor wat je vermeldt heb je echt meer dan genoeg aan 8G.

Die extreme prijsbump wanneer je van 8G > 16G gaat is gewoon Apple tax. Maar als je het echt nodig hebt én een MBP wil, dan zit er niets anders op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
smoken schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:52:
[...]

Dank je voor je reactie!

Lijkt mij dat je dat met 2GB nog wel kan doen, tenminste; als ik naar mijn eigen laptop kijk (model 2007 - zelfde workflow, hier en daar nog wat DB werk via Navicat met DB's van rond de 4 tot 6GB en VM tegelijk aan).

- edit - Nevermind; ik zie nu pas dat het niet om een memory-thread ging... excuus.

[ Voor 4% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 02-11-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:30:
Magsafe ben ik juist blij om dat die weg is want zit nu al op mijn 3e magsafe adapter en ze gaan elke keer op hetzelfde stukje kapot. ....
Begrijp me goed, ik zeg nu totaal niet dat jij iets verkeerd doet of liegt ofzo, maar ik gebruik mijn iPhone en iPad lader elke dag, sleep ze overal mee naartoe en idem met mijn mbpr lader. Ik heb in de afgelopen 7 a 10 jaar nog nooit,nooit voor één van die devices een nieuwe lader of laadkabel hoeven halen. Bij mijn vriendin is het één keer voorgekomen dat ze hem helemaal uitelkaar getrokken had, geen idee hoe.

Je begrijpt, Ik verbaas me er telkens zeer over om mensen te horen zeggen dat ze 3 laders in een jaar verslinden. En nogmaals, ik zeg niet dat je liegt ofzo, maar me afvragen hoe je zoveel pech kan hebben, doe ik wel. En ik weet het, er staan hele forums vol mee. Misschien doe ik er superzuinig mee, maar die indruk heb ik niet.

Ik vind het gewoon jammer dat het hele magnetisme eruit gehaald is en dat de
Plug nu langwerpig is. Funest voor als je hem op je schoot hebt (wat ik best vaak doe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
JeroenTheStig schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:03:
[...]

De eerste Retina Macbook Pro 15" zat op 2200 euro destijds. De non-retina 15" op ongeveer 1900, die ik uiteindelijk heb aangeschaft.
Mijn 15inch retina mbpr 2nd gen heb ik destijds voor gewone winkelprijs a2029,00 gehaald. Ze hebben op enig moment de prijzen best flink naar beneden gegooid toen ze het nieuwe model aankondigden. Was er toen nog zo verbaasd over, ze zeisen het tijdens de Keynote.

Nog niet zo lang geleden ging de prijzen weer omhoog, voornamelijk om de gedaalde valuta koersen te kunnen compenseren. Althans, dat las je overal. En nu gaan ze weer flink omhoog. De hardware is wel veel beter (ssd 2x zo snel, etc) maar toch....tussen de mijne toen nieuw en de nieuwste nu zit gewoon een slordige 670 euro .... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 18:12:
[...]

De grootste schreeuwers zijn de mensen die überhaupt geen Apple spullen kopen, maar lekker willen haten en schreeuwen want of jaloers (niet kunnen betalen), of niet begrijpen dat iedereen een andere mening kan hebben.
Ik was ook niet blij met de iPhone 7, en heb me daar zeker over laten horen. Echter, ik wil wel een iPhone, alleen ga ik geen 769,- aan een product uitgeven om vervolgens compromissen te moeten sluiten (in mijn geval de headphonejack). Ik heb mijn vriendin op het hart gedrukt het 2015 model MacBook pro te halen, toen ik haar liet zien wat het voor gekut gaat zijn met adapters (zoals de foto van Bobo221 perfect illustreert) was ze direct overtuigd.

Weet je, er zijn inderdaad genoeg mensen die op Apple haten vanwege jaloezie/betalen of wat dan ook. Ik heb gelukkig de luxe gewoon naar de winkel te kunnen lopen en nieuwe Apple zooi te kunnen kopen, maar in alle eerlijkheid sla ik allebei over vanwege de keuzen die Apple maakt in de nieuwste generaties. Ik *kan* simpelweg niet zonder een HMDI poort waar ik direct en zonder 3 adapters een beamer aan kan rammen, minimaal 3 USB poorten voor toetsenbord en muis, een SD kaart-slot e.d. Dingen waarvoor je een 'pro' product koopt inderdaad. Nou goed, denk dat mijn punt wel duidelijk is :P

Om dan ook maar te illustreren wat ik een beetje raar vind zijn dingen als die opmerking in dat interview (FP nieuws) dat een SD-kaartslot onhandig is. Dat 'argument' raakt kant noch wal, kan dubbel geinterperteerd worden en is ook nog eens een mening. Die mening wordt vervolgens niet onderbouwd. Ja, "compromis tussen SD en CF", maar zonder SD heb je een veel groter compromis: namelijk geen een optie. Zelf heb ik een spiegelreflex die met CF schiet en een compact die op SD schiet, en heb liever iets dan niets :P Maar goed, wie ben ik, een simpele student die niet zo veel moet zeuren. Of het dan zeuren is weet ik niet, het zijn gewoon zoals ik mijn verhaal begon een zaak van imho en afaik zeer onnodige compromissen, jammer is dat. Mij zul je niet snel met een MacBook zien lopen, maar een iPad vind ik prima en een iPhone zou ik ook wel willen ter vervanging van de huidige Huawei Nexus 6P die ik heb.

[ Voor 24% gewijzigd door Kuusj op 02-11-2016 23:22 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Zonnetje83 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:12:
dat ze magsafe eraf gegooid hebben vind ik een major fail. Mijn huidige 15 inch mbpr heeft de magsafe2 en ik kan er gewoon niet mee op mn schoot zitten. continu laat-ie los. de oude was beter gedesigned en bleef dus gewoon zitten. de nieuwe ' huidige' mbpr heeft helemaal geen magsafe meer.
Dat is wel een hele oude klacht :) MagSafe 1 is er al heel wat jaartjes uit. En er waren oplossingen voor, bijvoorbeeld de Snuglet http://www.snuglet.com

Dat de 2016 MacBook geen MagSafe meer heeft, vind ik niet zo'n probleem; ik verwacht dat er naast de Griffin BreakSafe nog meer oplossingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
mmm vreemde logistiek daar bij Apple/UPS

Mijn nieuwe rMBP nonTB gister vertrokken vanuit het distributie centrum van Apple in Waalwijk om vervolgens naar Keulen, Duitsland vervoerd te worden.
Vanochtend vroeg vanuit Keulen in Rotterdam aangekomen en nu met de chauffeur onderweg naar mijn huis ongeveer 45 km van Rotterdam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Zonnetje83 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:05:
[...]

Begrijp me goed, ik zeg nu totaal niet dat jij iets verkeerd doet of liegt ofzo, maar ik gebruik mijn iPhone en iPad lader elke dag, sleep ze overal mee naartoe en idem met mijn mbpr lader. Ik heb in de afgelopen 7 a 10 jaar nog nooit,nooit voor één van die devices een nieuwe lader of laadkabel hoeven halen. Bij mijn vriendin is het één keer voorgekomen dat ze hem helemaal uitelkaar getrokken had, geen idee hoe.

Je begrijpt, Ik verbaas me er telkens zeer over om mensen te horen zeggen dat ze 3 laders in een jaar verslinden. En nogmaals, ik zeg niet dat je liegt ofzo, maar me afvragen hoe je zoveel pech kan hebben, doe ik wel. En ik weet het, er staan hele forums vol mee. Misschien doe ik er superzuinig mee, maar die indruk heb ik niet.

Plug nu langwerpig is. Funest voor als je hem op je schoot hebt (wat ik best vaak doe)
Ben er zelf ook erg zuinig mee, laders van de iPad en iPhone liggen netjes in de la hier als ze niet gebruikt worden, en als ze wel gebruikt worden is het vaak 's nachts en gebeurt er niets geks mee, geen strakke/geknikte kabel of zo. Toch heb ik al een paar keer een doorgebrande Lightning kabel gehad. Dan krijg je zo'n zwarte plek van een paar cm ergens in je kabel en dan is het over. Heeft niets met misbruik te maken, gaat gewoon stuk.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

"Why the 2012 non-Retina MacBook Pro still sells" -> https://marco.org/2016/01/04/md101ll-a

[ Voor 41% gewijzigd door BCC op 03-11-2016 08:50 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

kuusj98 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:15:
[...]

Weet je, er zijn inderdaad genoeg mensen die op Apple haten vanwege jaloezie/betalen of wat dan ook. Ik heb gelukkig de luxe gewoon naar de winkel te kunnen lopen en nieuwe Apple zooi te kunnen kopen, maar in alle eerlijkheid sla ik allebei over vanwege de keuzen die Apple maakt in de nieuwste generaties. Ik *kan* simpelweg niet zonder een HMDI poort waar ik direct en zonder 3 adapters een beamer aan kan rammen, minimaal 3 USB poorten voor toetsenbord en muis, een SD kaart-slot e.d. Dingen waarvoor je een 'pro' product koopt inderdaad. Nou goed, denk dat mijn punt wel duidelijk is :P
Als je zo te werk gaat kan ik me voorstellen dat je ook nog behoefte hebt aan een ethernet, pcmcia, ps/2 en andere oude meuk in een laptop. Toetsenbord en muis communiceren via bluetooth met je MacBook, waarom zou je daar in hemelsnaam kabels voor willen gebruiken? Voor de hdmi kabel gebruik je een dongeltje.

Ik geef toe dat het bij bedrijven eeuwen kan duren voordat ze een keer op moderne standaarden overgaan. Een presentatie zou je het liefst gewoon via een Apple TV willen geven op een projector of tv willen geven, dan zijn er helemaal geen kabels meer nodig en kan iedereen makkelijk het scherm overnemen zonder dat er een stoelendans nodig is vanwege korte kabels.

Qua I/O vind ik de nieuwe MBPr's een flinke verbeteringen ten opzichte van de oude: nu vier Thunderbolt-poorten (15 inch dan) waar je naar keuze displays, klein gerei en opslag aan kunt hangen. Als er geen bedrijven zijn zoals Apple die oude meuk rigoreus de markt uit drukken komen veranderingen niet of veel te traag op gang. De keuze voor enkel usb-c zal ervoor zorgen dat een hele batterij aan accessoirefabrikanten allerlei handige usb-c-accessoires zullen gaan ontwikkelen.

Als ik de >90% negatieve reacties op MacRumors lees dan heb ik de indruk dat het merendeel van de mensen daar het andere uiterste van 'forward thinking' zijn of extreme niche ideeën over wat een professionele laptop moet zijn. >90% van de professionals heeft meer dan genoeg aan de power van een MacBook Pro. Dat het tekort komt voor een paar gasten die iets met VR of 3d rendering doen is jammer voor hun. Persoonijk vind ik het wel goed dat Apple oog heeft voor de draagbaarheid. Mijn MacBook Pro hangt in het weekend thuis aan twee 4K-schermen, gaat doordeweeks de trein in en drijft op werkdagen drie displays aan. Ik heb altijd al mijn werk bij de hand in een machine die licht en snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Femme schreef op donderdag 03 november 2016 @ 08:52:
[...]
Ik geef toe dat het bij bedrijven eeuwen kan duren voordat ze een keer op moderne standaarden overgaan. Een presentatie zou je het liefst gewoon via een Apple TV willen geven op een projector of tv willen geven, dan zijn er helemaal geen kabels meer nodig en kan iedereen makkelijk het scherm overnemen zonder dat er een stoelendans nodig is vanwege korte kabels.
Ik vind dat altijd wel gezellig :) Probeer nu eens? Oh, of deze kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

[...]

Als je zo te werk gaat kan ik me voorstellen dat je ook nog behoefte hebt aan een ethernet, pcmcia, ps/2 en andere oude meuk in een laptop. Toetsenbord en muis communiceren via bluetooth met je MacBook, waarom zou je daar in hemelsnaam kabels voor willen gebruiken? Voor de hdmi kabel gebruik je een dongeltje.

Qua I/O vind ik de nieuwe MBPr's een flinke verbeteringen ten opzichte van de oude: nu vier Thunderbolt-poorten (15 inch dan) waar je naar keuze displays, klein gerei en opslag aan kunt hangen. Als er geen bedrijven zijn zoals Apple die oude meuk rigoreus de markt uit drukken komen veranderingen niet of veel te traag op gang. De keuze voor enkel usb-c zal ervoor zorgen dat een hele batterij aan accessoirefabrikanten allerlei handige usb-c-accessoires zullen gaan ontwikkelen.

Als ik de >90% negatieve reacties op MacRumors lees dan heb ik de indruk dat het merendeel van de mensen daar het andere uiterste van 'forward thinking' zijn of extreme niche ideeën over wat een professionele laptop moet zijn. >90% van de professionals heeft meer dan genoeg aan de power van een MacBook Pro. Dat het tekort komt voor een paar gasten die iets met VR of 3d rendering doen is jammer voor hun. Persoonijk vind ik het wel goed dat Apple oog heeft voor de draagbaarheid. Mijn MacBook Pro hangt in het weekend thuis aan twee 4K-schermen, gaat doordeweeks de trein in en drijft op werkdagen drie displays aan. Ik heb altijd al mijn werk bij de hand in een machine die licht en snel is.
Dat klinkt allemaal heel logisch, en ik begrijp je volkomen. Maar ik heb een Corsair K70 en een Roccat Kone XTD, en die hebben nu eenmaal een draad. Ik ga echt niet nog eens 200 euro aan peripherals uitgeven omdat ik perfect werkende muis/tobo niet kan aansluiten op een semi-makkelijke manier. Kijk, we zijn consumenten, wij kopen iets of niet. Ik heb een bepaald budget om uit te geven, en geef dat uit aan het bedrijf met het beste stuk hardware voor mij. Ik geloof iedereen direct die zegt dat het fantastisch werkt, stabieler is dan Windows enz. enz. Het is voor mij persoonlijk echter onhandig, dus geef ik mijn geld uit aan iets wat ik wél handig vind. Natuurlijk is het voor een hoop mensen geen probleem, natuurlijk start het overgrote deel een flamewar omdat zoiets nu eenmaal een soort onwenselijke traditie is bij nieuwe producten van Apple, maar ik kies rationeel voor dingen en niet omdat er een bepaald merk opstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoehMan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-08 13:44
Voor mijn MBP '09 moest ik ook al dongels kopen: mini displayport naar HDMI en VGA en DVI. En ik kan nou niet zeggen dat ik me er aan irriteer ofzo. Ongetwijfeld is wel de gewenning die is ontstaan, maar ik begrijp de ophef niet zo. Eerst een machine van tenminste 1700 (13") of 2700 (15") euro te gaan kopen en dat miepen over 50-100 euro aan adapters... :?

We gaan het zien, misschien kom ik er op terug over een paar weken ;) . Ik ben inmiddels al op dongeljacht/hubjacht:
Afbeeldingslocatie: https://d2c6jjk3vnoatm.cloudfront.net/spree/products/5077/xmini/A8303041_ND01.jpg?1461123922 (usb a+ethernet, maar nog niet leverbaar hier)
of
Afbeeldingslocatie: https://d2c6jjk3vnoatm.cloudfront.net/spree/products/16041/xmini/A8302041_ND08_V1.jpg?1461132933 (usb a+ethernet+passthrough charging)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

MoehMan schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:45:
Voor mijn MBP '09 moest ik ook al dongels kopen: mini displayport naar HDMI en VGA en DVI. En ik kan nou niet zeggen dat ik me er aan irriteer ofzo. Ongetwijfeld is wel de gewenning die is ontstaan, maar ik begrijp de ophef niet zo. Eerst een machine van tenminste 1700 (13") of 2700 (15") euro te gaan kopen en dat miepen over 50-100 euro aan adapters... :?

We gaan het zien, misschien kom ik er op terug over een paar weken ;) . Ik ben inmiddels al op dongeljacht/hubjacht:
[afbeelding] (usb a+ethernet, maar nog niet leverbaar hier)
of
[afbeelding] (usb a+ethernet+passthrough charging)
Ik vind dat net een zeer kwalijk punt, van welke fabrikant dan ook... Je wordt min of meer verplicht nog eens 50-100 euro uit te geven om fatsoenlijk gebruik te kunnen maken van het product. Ik kan niet in de beurs van iemand anders kijken, maar wel in die van mezelf, en 50 euro is 50 euro. Daar kan je een hoop andere dingen mee doen en met het jeugdloon wat ik krijg kan ik 10 uur werken om die dongle te kunnen betalen. Maar goed, met een opmerking als in feite "wat is nu 100 euro?" zou ik zelf direct in het financieel noodprogramma slaan want dat neigt imho gewoon naar niet bewust omgaan met geld.

Ik bedoel, als ik zo ga/moet denken dan is het snel klaar met mijn spaarrekening. Toegegeven, mensen die aan het eind van de maand blij zijn als ze nog eten op tafel hebben staan gaan ook geen 2K aan een laptop uitgeven want die hebben wel andere prioriteiten. Maar goed, misschien denk ik te bewust na over elke euro die ik uitgeef, dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 20:23
Ik vraag mezelf af of nu met USB-C de verbinding tussen de MacBook en een iPhone/iPad ook sneller is? Of zal dit nog steeds blijven steken op USB2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
franssie schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:24:
[...]

Heb vanmorgen eens even alle programma's (en een beetje extra) open gezet om te kijken hoe mijn geheugen gebruik is. Van de huidige late 2013 13" is mijn geheugengebruik als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GLt56zHnFUxuHqVXxaIeoYIM/medium.png

Ik heb dan dropbox aanstaan, excel, outlook, safari (3 tabs) windows10, todoist, iPhoto, agenda, notitie's en nog wat meer ...

8GB veilig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:58

Quakie

quakelen

smoken schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:32:
[...]

Heb vanmorgen eens even alle programma's (en een beetje extra) open gezet om te kijken hoe mijn geheugen gebruik is. Van de huidige late 2013 13" is mijn geheugengebruik als volgt:

[afbeelding]

Ik heb dan dropbox aanstaan, excel, outlook, safari (3 tabs) windows10, todoist, iPhoto, agenda, notitie's en nog wat meer ...

8GB veilig?
Op dit moment niet.. beetje swap is niet erg.. Je kunt het ook zelf herleiden want links onder is je geheugen druk in het groen. Er is ook orange.. Ik neem aan ook rood maar dat heb ik nog nooit gezien. :P

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv

swv

kuusj98 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:09:
[...]

Ik vind dat net een zeer kwalijk punt, van welke fabrikant dan ook... Je wordt min of meer verplicht nog eens 50-100 euro uit te geven om fatsoenlijk gebruik te kunnen maken van het product. Ik kan niet in de beurs van iemand anders kijken, maar wel in die van mezelf, en 50 euro is 50 euro. Daar kan je een hoop andere dingen mee doen en met het jeugdloon wat ik krijg kan ik 10 uur werken om die dongle te kunnen betalen. Maar goed, met een opmerking als in feite "wat is nu 100 euro?" zou ik zelf direct in het financieel noodprogramma slaan want dat neigt imho gewoon naar niet bewust omgaan met geld.

Ik bedoel, als ik zo ga/moet denken dan is het snel klaar met mijn spaarrekening. Toegegeven, mensen die aan het eind van de maand blij zijn als ze nog eten op tafel hebben staan gaan ook geen 2K aan een laptop uitgeven want die hebben wel andere prioriteiten. Maar goed, misschien denk ik te bewust na over elke euro die ik uitgeef, dat kan ook.
Dan draaien we het om. Dan maken we alle MacBooks 100 euro duurder met alle noodzakelijke adapters. Dan krijg je weer gezeur dat velen denken: 'Dat heb ik helemaal niet nodig'. Doe mij maar 100 euro minder en dan zoek ik eventueel zelf wel een adapter uit die ik wél nodig heb. Lijkt mij ook veel duurzamer ;) Dus ja ik vind dat argument wel valide: Je koopt een laptop van 1700 euro, en dan kan er nog 100 euro bovenop komen aan wat randzaken. Als je 1700 euro hebt, dan heb je ook 100 euro. Heb je geen of met moeite 1700 euro, dan moet je sowieso niet aan een Apple beginnen. Zelfs als je het merk, de visie en het ecosysteem een warm hard toedraagt.

Wat mij betreft kun je niet bewust met geld omgaan als je een MacBook koopt die je eigenlijk niet kunt kopen om mee te beginnen. En je wordt niet verplicht, maar je verplicht jezelf dan tot een aankoop met bijbehorende consequenties. Je kunt nog gerust een 2015 model MacBook kopen en het uitzingen tot 2021. Echt niks mis mee. Tegen die tijd is usb-c echt gemeengoed en zijn de nodige kabels in overvloede beschikbaar zodat adapters niet eens nodig zijn.
Vapid schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:11:
Ik vraag mezelf af of nu met USB-C de verbinding tussen de MacBook en een iPhone/iPad ook sneller is? Of zal dit nog steeds blijven steken op USB2?
Van de iPad Pro 12.9" weet ik dat ie USB 3 ondersteunt, dus met de USB-C kabel zou je dat verschil al moeten merken. Bij de iPhone 7 weet ik het niet. Maar ik vond wel deze thread op Reddit over de iPhone 7 Plus over USB 3 https://www.reddit.com/r/...sb3_transfer_speeds_over/

Ik zal zelf even kijken wat er gebeurt wanneer ik mijn iPhone 7 Plus en 12.9" iPad Pro aansluit op mijn 15" MacBook over USB-A, en wat er gebeurt als ik mijn iPhone aansluit op mijn 12" MacBook. En wat ik dan ga doen is een videobestand ofzo kopiëren in iTunes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 10:50

Neus

www.zenaconsult.com

Een USB-C naar USB-A of USB-B kabel kost € 8 op Amazon. En een duo-pack USB-C naar USB-A adapter kost € 6 (voor de USB 3 versie, de USB 2.0 versie kost iets minder). Koop er daar een paar van en je bent klaar met het gezeur.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61-tHaVHnGL._AC_UL160_SR160,160_.jpg

Ja, de nieuwe MacBook Pro kost een hoop geld maar tijdens het Apple Event werd continue duidelijk gemaakt dat deze laptop voor de PRO users bedoeld is. En je zag voornamelijk PRO programma's. En die hebben meestal wel wat extra $$$ uit te geven voor een goede en betrouwbare laptop.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

sww89 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:43:
[...]

Dan draaien we het om. Dan maken we alle MacBooks 100 euro duurder met alle noodzakelijke adapters. Dan krijg je weer gezeur dat velen denken: 'Dat heb ik helemaal niet nodig'. Doe mij maar 100 euro minder en dan zoek ik eventueel zelf wel een adapter uit die ik wél nodig heb. Lijkt mij ook veel duurzamer ;) Dus ja ik vind dat argument wel valide. Je koopt een laptop van 1700 euro, en dan kan er nog 100 euro bovenop komen aan wat randzaken. Als je 1700 euro hebt, dan heb je ook 100 euro. Heb je geen of met moeite 1700 euro, dan moet je sowieso niet aan een Apple beginnen. Zelfs als je het merk, de visie en het ecosysteem een warm hard toedraagt.

Wat mij betreft kun je niet bewust met geld omgaan als je een MacBook koopt die je eigenlijk niet kunt kopen om mee te beginnen. En je wordt niet verplicht, maar je verplicht jezelf dan tot een aankoop met bijbehorende consequenties. Je kunt nog gerust een 2015 model MacBook kopen en het uitzingen tot 2021. Echt niks mis mee. Tegen die tijd is usb-c echt gemeengoed en zijn de nodige kabels in overvloede beschikbaar zodat adapters niet eens nodig zijn.

[...]

Van de iPad Pro 12.9" weet ik dat ie USB 3 ondersteunt, dus met de USB-C kabel zou je dat verschil al moeten merken. Bij de iPhone 7 weet ik het niet. Maar ik vond wel deze thread op Reddit over de iPhone 7 Plus over USB 3 https://www.reddit.com/r/...sb3_transfer_speeds_over/

Ik zal zelf even kijken wat er gebeurt wanneer ik mijn iPhone 7 Plus en 12.9" iPad Pro aansluit op mijn 15" MacBook over USB-A, en wat er gebeurt als ik mijn iPhone aansluit op mijn 12" MacBook. En wat ik dan ga doen is een videobestand ofzo kopiëren in iTunes.
Prima, eens, daarom zei ik gisteren al dat ik mijn vriendin heb aangeraden het model van afgelopen jaar te halen in plaats van dit nieuwe model. Dacht je dat ik niet aan de slag moet met andere kabels en adapters en laders omdat ik zo ongeveer de eerste USB Type C telefoon heb? Nou ja, al genoeg ongemakken mee gehad, dus daarom ben ik huiverig. Nu zie je langzaam meer moederborden met USB Type C komen (mijn MSI Z170 M5 heeft er ééntje, 175 euro moederbord, mind you) en ook laptops beginnen. Dat is goed, maar het gaat wat langzaam naar mijn mening. Toen ik een laptop voor school nodig had kon ik ten eerste niet om Windows heen vanwege software, maar ook de hardware is ver superieur t.o.v. wat ik voor zelfs 500 euro meer in een Macbook kan krijgen. Dat de behuizing van plastic is en ik een iets lagere resolutie heb is dan een tradeoff die ik wel wil maken. Maar goed, dit blijft een loophole van meningen en mijn mening is dat ik momenteel beter af ben met een 'goedkopere' laptop die wel de aansluitingen heeft die ik nodig heb zonder adapters, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Neus schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:56:
Een USB-C naar USB-A of USB-B kabel kost € 8 op Amazon. En een duo-pack USB-C naar USB-A adapter kost € 6 (voor de USB 3 versie, de USB 2.0 versie kost iets minder). Koop er daar een paar van en je bent klaar met het gezeur.

[afbeelding]

Ja, de nieuwe MacBook Pro kost een hoop geld maar tijdens het Apple Event werd continue duidelijk gemaakt dat deze laptop voor de PRO users bedoeld is. En je zag voornamelijk PRO programma's. En die hebben meestal wel wat extra $$$ uit te geven voor een goede en betrouwbare laptop.
Het voordeel van zo'n dongle is dat je die op je USB-kabel laat zitten... en dat je dan de kabel nooit meer verkeerd om kan inprikken.
Da's mij wel een tientje waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
UPS net de nieuwe rMBP bezorgd! :) let the unboxing begin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 06:17

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik herinner me nog goed de reviews en discussies rondom de iMac G3 waar ineens afgerekend werd met de floppy drive, en Apple volledig voor USB ging voor connectivity. Dat nieuwe standaarden soms ruw geforceerd moeten worden om vooruit te komen, is zeker waar. Ik heb hetzelfde hier al een paar keer gezegd.

Waar het grootste pijnpunt zit is dat vooral Europeanen veel meer gaan betalen. Ook al kun je het betalen, er is qua prijs een psychologische grens voor een bepaald type apparaat. Die grens is nu voor heel veel mensen overschreden. Daar komt bij dat Apple de laatste jaren merkwaardige stappen maakt. Alleen al het feit dat er nu twee apparaten vlak na elkaar op de markt komen die allebei een ingeburgerde connector kwijt zijn, en daarom via 1 of 2 adapters (als je muziek wil luisteren en je telefoon wil opladen) op elkaar aangesloten moeten worden, is iets waar een paar jaar geleden bij Apple intern nog gehakt van gemaakt zou zijn geworden. Apple heeft altijd voor gemak en elegantie gestaan, en dit staat daar haaks op.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Zonnetje83 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:05:
[...]

Volgens mij heb jij ook gewoon een beetje mazzel ;)

Ik ga persoonlijk ook zeer zuinig om met mijn kabels, maar de kwaliteit van de apple kabels is bedroevend slecht. Met name de isolatie. Op compleet willekeurige momenten kan de isolatie er simpelweg af gaan brokkelen. Ik heb dit met 1 magsafe lader gehad, en met 2 iphone kabels. Ook zie ik het bij super veel mensen in mijn omgeving gebeuren. Bij andere kabels (zelfs goedkope troep uit china) gebeurt dit niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Quakie schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:42:
[...]

Op dit moment niet.. beetje swap is niet erg.. Je kunt het ook zelf herleiden want links onder is je geheugen druk in het groen. Er is ook orange.. Ik neem aan ook rood maar dat heb ik nog nooit gezien. :P
Okay, nu heb ik wel gewoon echt aardig wat open gezet, puur als test.
Denk dat ik dan, net als nu, gewoon safe zit met de 8GB die ik gekozen heb voor de nieuwe ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Exirion schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:07:
[...]

Ik herinner me nog goed de reviews en discussies rondom de iMac G3 waar ineens afgerekend werd met de floppy drive, en Apple volledig voor USB ging voor connectivity. Dat nieuwe standaarden soms ruw geforceerd moeten worden om vooruit te komen, is zeker waar. Ik heb hetzelfde hier al een paar keer gezegd.

Waar het grootste pijnpunt zit is dat vooral Europeanen veel meer gaan betalen. Ook al kun je het betalen, er is qua prijs een psychologische grens voor een bepaald type apparaat. Die grens is nu voor heel veel mensen overschreden. Daar komt bij dat Apple de laatste jaren merkwaardige stappen maakt. Alleen al het feit dat er nu twee apparaten vlak na elkaar op de markt komen die allebei een ingeburgerde connector kwijt zijn, en daarom via 1 of 2 adapters (als je muziek wil luisteren en je telefoon wil opladen) op elkaar aangesloten moeten worden, is iets waar een paar jaar geleden bij Apple intern nog gehakt van gemaakt zou zijn geworden. Apple heeft altijd voor gemak en elegantie gestaan, en dit staat daar haaks op.
Qua prijs ben ik het met je eens.

Ik heb even de factuur opgezegd van de MBPr die ik in juni 2012 bestelde toen hij op de markt kwam: € 2.628,57 voor het 2,6GHz model met 16GB ram, 512GB ssd en een Thunderbolt gigabit adapter. De btw was nog 19 procent en nu 21 procent. Voor de nieuwe MacBook Pro betaal je € 2428 ex btw voor 16GB ram (nu standaard) en 512GB. Hij is dus wat goedkoper geworden in vier jaar tijd, maar spectaculair is het niet te noemen. Een losse 512GB ssd kostte destijds 500 euro en nu nog maar de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 06:17

Exirion

Gadgetfetisjist

blupmans schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:10:
[Volgens mij heb jij ook gewoon een beetje mazzel ;)

Ik ga persoonlijk ook zeer zuinig om met mijn kabels, maar de kwaliteit van de apple kabels is bedroevend slecht. Met name de isolatie. Op compleet willekeurige momenten kan de isolatie er simpelweg af gaan brokkelen. Ik heb dit met 1 magsafe lader gehad, en met 2 iphone kabels. Ook zie ik het bij super veel mensen in mijn omgeving gebeuren. Bij andere kabels (zelfs goedkope troep uit china) gebeurt dit niet...
Ik herken dit echt totaal niet. Ben zeer benieuwd hoe je ermee omgaat. En dat goedkope zooi uit China beter zou blijven vind ik eerlijk gezegd ronduit lachwekkend :) Hier in huis wil er nog wel eens een flink ruk aan een kabel gegeven worden als de iPad aan de lader hangt, maar ik heb 6 jaar oude kabels die nog helemaal gaaf zijn. Ik heb zelfs nog een iPod-kabel van een 15 jaar oude iPod die intensief gebruikt is (uiteraard al een hele tijd niet meer) en het kunststof blijft gaaf en soepel. Apple levert echt wel kwaliteit.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1 ... 6 ... 54 Laatste