Dat bedoel ik met huiswerk doen: wat is een notebook voor iets en wat is daarom belangrijk om te hebben? Dan kom je uit op een computer die portable is en dat heeft gevolgen voor afmetingen en gewicht. Dit is dus zeker geen obsessie van Apple, dit is gewoon wat een notebook is en wat vrijwel iedereen van een notebook verwacht. Dat ding koop je om mee te slepen. Daarom zie je ditzelfde gedrag ook bij al die andere notebook fabrikanten.Lyca schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:57:
Die dunheid van dat toetsenbord zit er net in om die laptop zo compact mogelijk te maken, Apple is geobsedeerd met zulke zaken.
Dat hoop ik ook maar dan wel goed onderbouwd. Dat betekent dat je met die i9 dus niet alleen Apple kunt aanspreken. Dat dien je bij iedere notebook fabrikant te doen die deze cpu gebruikt en daarbij ook degene die het ding op de markt geeft gebracht (Intel dus). Daar zit het probleem: dat gebeurd niet, men blijft hangen bij Apple en daarmee pak je de bron van het probleem dus niet aan. Bovendien zijn het met name die content creators en co die fabrikanten het idee geven dat een i9 een goed idee is (absoluut niet dus).Dat mes snijdt langs 2 kanten, ik hoop dat mensen durven hun hardware provider eens kritisch aan de tand te voelen en niet zomaar hoeven te slikken wat deze op de markt gooit. Apple heeft bij deze generatie duidelijk de esthetische kaart getrokken boven de functionele kaart: Lees de i9.
Dat is niet dwaas, dat is de keiharde realiteit en niet iets wat ik denk of uit mijn duim zuig (het is zelfs wetenschappelijk onderzocht). Dat jij denkt dat het niet zo is zegt vooral dat jij gevoelig bent voor nepberichten. Je moet het spoor van de berichtgeving gaan volgen. Wanneer je dat doet kom je in 9 van de 10 gevallen op welgeteld 1 bron uit. Dat is het grote probleem van het internet op het moment en daar doet tweakers.net ook aan mee. Dat zie je vaak in de reacties op de nieuwsartikelen hier terug komen (als direct commentaar of als +3 reacties die het artikel verbeteren). Ik ben dus zeker niet de enige die dit opmerkt. Berichten verifiëren is vandaag de dag van een nog veel groter belang dan 10 jaar geleden.Dat jij denkt dat alle tech websites/fora/content creators zich baseren op een 1 of 2 bronnen is redelijk dwaas. Je kan dit zeggen van een paar websites die aflezen van de andere, maar de vele Apple content creators op het grote Youtube zijn naar voor gekomen toen ook hun device faalde.
Ik cherrypick niet, dat doe jij gezien het feit dat vuil in het toetsenbord het enige is waar je het over hebt. Jammer want daarbij zie je de klachten over het feit dat het een clicky toetsenbord is over het heeft, mensen die claimen dat ze er bij warmte last van hebben (wat vuil uitsluit) en dat de aanslag zo luid was dat ze vooral aan een mechanisch toetsenbord moesten denken (reden voor een aantal mensen om de notebook terug te brengen; ze vonden het onwerkbaar in een kantoortuin) allemaal niet meer. Met name door punt 2 is het de vraag of het probleem zich wel in het mechanisme bevindt en niet in de switch zelf (datgene wat het contactje maakt waardoor de computer weet dat de toets is aangeslagen). Daarmee kun je weer een heel andere kant op: is het dan nog wel het toetsenbord dat het probleem is en niet de warmteontwikkeling dan wel de warmteafvoer?Ik weet niet waarom je wilt cherry picken, maar als er vuil in het mechanisme komt en dat vuil verhinderd dat het mechanisme kan bewegen naar beneden toe, kunnen we wel spreken van een gefaald mechanisme.
Bovendien geldt voor ieder toetsenbord en zelfs typemachine dat vuil in het mechanisme kan komen en de werking kan verhinderen. Je toetsenbord uitschudden behoort niet voor niets tot de schoonmaakinstructies.
Dat maakt alleen niet meteen dat het mechanisme stuk is of faalt. Je moet het hier wat breder bekijken, het gaat namelijk niet alleen maar om dat mechanisme want er zijn meer onderdelen bij een toets.Als ik de keycap niet naar beneden kan duwen, kan ik het mechanisme niet gebruiken.
Dan ben je dus niet bekend met hoe een toetsenbord in elkaar steekt. Wat je hier beschrijft is namelijk niet een gevolg door dunheid maar een gevolg door comfort. Een toetsenbord die solide is tikt namelijk een stuk comfortabeler. Daarom worden op de duurdere toetsenborden zaken als de printplaat en switches op een harde plaat gemonteerd. De goedkope versie is direct op een stevige pcb, de duurdere versie is op een metalen plaat. Bij een notebook doen ze hetzelfde alleen monteren ze daar het toetsenbord omgekeerd tov een extern toetsenbord (de bovenkant gaat tegen de harde plaat ipv de onderkant).Indien jij denkt dat het geen kwestie was van dunner te gaan is jouw goed recht, wel dan toch best bizar dat het keyboard volledig gelijmd is aan de top case. En je hele topcase wordt vervangen bij een keyboard probleem.
Dat verschil merk je ook direct. De notebooks die nog zo'n los toetsenbord hebben die je bovenop monteert veert/flext/buigt erg veel waardoor je alle kanten op stuitert tijdens het tikken. Dat is vrij oncomfortabel. Bovendien maakt het zo ook meer geluid.
Nogmaals, je bekijkt het echt veel te simpel. Er zijn veel meer zaken die een rol spelen bij de keuzes die zijn gemaakt. Dunheid bungelt veelal onderaan de lijst en er zijn voorbeelden te over van andere fabrikanten die heel duidelijk laten zien dat je een notebook dunner kunt maken met hetzelfde toetsenbord als de vorige versie. De Dell XPS 2018 is daar een heel mooi voorbeeld van.
Of je leest gewoon het iFixit artikel waar je naar linkt en bekijkt hun foto en video materiaal erover. Daaruit blijkt overduidelijk dat het membraan dusdanig is gemonteerd dat het op geen mogelijkheid kan voorkomen dat vuil binnendringt. Het zit namelijk op een paar hoekpunten vast met daartussen allemaal ruimte. Met name op cruciale punten is het helemaal open waardoor je alsnog een stukje vuil precies in je mechanisme krijgt a la een stok in een wiel.Dan zouden ze er nog een membraan tussen steken voor het geluid van het toetsenbord op te vangen, wel net toevallig op dezelfde plek van waar het vuil zou kunnen binnendringen.
Dat het membraan een beetje vuil tegenhoudt is een bijproduct. Dat membraan is er echt alleen maar voor geluidsreductie. Hoe hoog of laag je ook springt. Daarom is het ook nooit als oplossing aangekondigd en daarom wordt er met het 2018 ook exact dezelfde issues gemeld.
Kort samengevat: het is zoals vrijwel ieder poll: vermakelijk maar verder waardeloos om er echt iets mee te kunnen. Niks mis mee maar het is wel handig om te weten hoe je data moet interpreteren en dat het lang niet altijd de waarheid is. Vaar niet blindelings op data, daarmee ga je de fout in.Het ging over 40% van de mensen die een probleem hadden met hun keyboard, deze mensen melden het probleem niet bij Apple omdat ze ofwel te ver wonen van een repair centrum of er niet om geven en een extern keyboard gebruiken. Dat is natuurlijk zeer dwaas van die mensen, maar skewed ook gewoon "officiele" resultaten, die trouwens niet getoond worden. Je kan alleen maar het aantal probleem cases op bepaalde fora's beginnen optellen. Die poll was gewoon een userpoll, dus ja results kunnen skewen, het geeft alleszins wel een indicatie.
Goed plan maar begin er in de toekomst dan niet weer over.Ik ga alvast deze discussie hier stoppen, ik respecteer je mening maar ik ga zeker nooit akkoord. Het heeft ook geen zin om te blijven herhalen. Het helpt deze thread niet verder.