Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lyca schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:57:
Die dunheid van dat toetsenbord zit er net in om die laptop zo compact mogelijk te maken, Apple is geobsedeerd met zulke zaken.
Dat bedoel ik met huiswerk doen: wat is een notebook voor iets en wat is daarom belangrijk om te hebben? Dan kom je uit op een computer die portable is en dat heeft gevolgen voor afmetingen en gewicht. Dit is dus zeker geen obsessie van Apple, dit is gewoon wat een notebook is en wat vrijwel iedereen van een notebook verwacht. Dat ding koop je om mee te slepen. Daarom zie je ditzelfde gedrag ook bij al die andere notebook fabrikanten.
Dat mes snijdt langs 2 kanten, ik hoop dat mensen durven hun hardware provider eens kritisch aan de tand te voelen en niet zomaar hoeven te slikken wat deze op de markt gooit. Apple heeft bij deze generatie duidelijk de esthetische kaart getrokken boven de functionele kaart: Lees de i9.
Dat hoop ik ook maar dan wel goed onderbouwd. Dat betekent dat je met die i9 dus niet alleen Apple kunt aanspreken. Dat dien je bij iedere notebook fabrikant te doen die deze cpu gebruikt en daarbij ook degene die het ding op de markt geeft gebracht (Intel dus). Daar zit het probleem: dat gebeurd niet, men blijft hangen bij Apple en daarmee pak je de bron van het probleem dus niet aan. Bovendien zijn het met name die content creators en co die fabrikanten het idee geven dat een i9 een goed idee is (absoluut niet dus).
Dat jij denkt dat alle tech websites/fora/content creators zich baseren op een 1 of 2 bronnen is redelijk dwaas. Je kan dit zeggen van een paar websites die aflezen van de andere, maar de vele Apple content creators op het grote Youtube zijn naar voor gekomen toen ook hun device faalde.
Dat is niet dwaas, dat is de keiharde realiteit en niet iets wat ik denk of uit mijn duim zuig (het is zelfs wetenschappelijk onderzocht). Dat jij denkt dat het niet zo is zegt vooral dat jij gevoelig bent voor nepberichten. Je moet het spoor van de berichtgeving gaan volgen. Wanneer je dat doet kom je in 9 van de 10 gevallen op welgeteld 1 bron uit. Dat is het grote probleem van het internet op het moment en daar doet tweakers.net ook aan mee. Dat zie je vaak in de reacties op de nieuwsartikelen hier terug komen (als direct commentaar of als +3 reacties die het artikel verbeteren). Ik ben dus zeker niet de enige die dit opmerkt. Berichten verifiëren is vandaag de dag van een nog veel groter belang dan 10 jaar geleden.
Ik weet niet waarom je wilt cherry picken, maar als er vuil in het mechanisme komt en dat vuil verhinderd dat het mechanisme kan bewegen naar beneden toe, kunnen we wel spreken van een gefaald mechanisme.
Ik cherrypick niet, dat doe jij gezien het feit dat vuil in het toetsenbord het enige is waar je het over hebt. Jammer want daarbij zie je de klachten over het feit dat het een clicky toetsenbord is over het heeft, mensen die claimen dat ze er bij warmte last van hebben (wat vuil uitsluit) en dat de aanslag zo luid was dat ze vooral aan een mechanisch toetsenbord moesten denken (reden voor een aantal mensen om de notebook terug te brengen; ze vonden het onwerkbaar in een kantoortuin) allemaal niet meer. Met name door punt 2 is het de vraag of het probleem zich wel in het mechanisme bevindt en niet in de switch zelf (datgene wat het contactje maakt waardoor de computer weet dat de toets is aangeslagen). Daarmee kun je weer een heel andere kant op: is het dan nog wel het toetsenbord dat het probleem is en niet de warmteontwikkeling dan wel de warmteafvoer?

Bovendien geldt voor ieder toetsenbord en zelfs typemachine dat vuil in het mechanisme kan komen en de werking kan verhinderen. Je toetsenbord uitschudden behoort niet voor niets tot de schoonmaakinstructies.
Als ik de keycap niet naar beneden kan duwen, kan ik het mechanisme niet gebruiken.
Dat maakt alleen niet meteen dat het mechanisme stuk is of faalt. Je moet het hier wat breder bekijken, het gaat namelijk niet alleen maar om dat mechanisme want er zijn meer onderdelen bij een toets.
Indien jij denkt dat het geen kwestie was van dunner te gaan is jouw goed recht, wel dan toch best bizar dat het keyboard volledig gelijmd is aan de top case. En je hele topcase wordt vervangen bij een keyboard probleem.
Dan ben je dus niet bekend met hoe een toetsenbord in elkaar steekt. Wat je hier beschrijft is namelijk niet een gevolg door dunheid maar een gevolg door comfort. Een toetsenbord die solide is tikt namelijk een stuk comfortabeler. Daarom worden op de duurdere toetsenborden zaken als de printplaat en switches op een harde plaat gemonteerd. De goedkope versie is direct op een stevige pcb, de duurdere versie is op een metalen plaat. Bij een notebook doen ze hetzelfde alleen monteren ze daar het toetsenbord omgekeerd tov een extern toetsenbord (de bovenkant gaat tegen de harde plaat ipv de onderkant).

Dat verschil merk je ook direct. De notebooks die nog zo'n los toetsenbord hebben die je bovenop monteert veert/flext/buigt erg veel waardoor je alle kanten op stuitert tijdens het tikken. Dat is vrij oncomfortabel. Bovendien maakt het zo ook meer geluid.

Nogmaals, je bekijkt het echt veel te simpel. Er zijn veel meer zaken die een rol spelen bij de keuzes die zijn gemaakt. Dunheid bungelt veelal onderaan de lijst en er zijn voorbeelden te over van andere fabrikanten die heel duidelijk laten zien dat je een notebook dunner kunt maken met hetzelfde toetsenbord als de vorige versie. De Dell XPS 2018 is daar een heel mooi voorbeeld van.
Dan zouden ze er nog een membraan tussen steken voor het geluid van het toetsenbord op te vangen, wel net toevallig op dezelfde plek van waar het vuil zou kunnen binnendringen.
Of je leest gewoon het iFixit artikel waar je naar linkt en bekijkt hun foto en video materiaal erover. Daaruit blijkt overduidelijk dat het membraan dusdanig is gemonteerd dat het op geen mogelijkheid kan voorkomen dat vuil binnendringt. Het zit namelijk op een paar hoekpunten vast met daartussen allemaal ruimte. Met name op cruciale punten is het helemaal open waardoor je alsnog een stukje vuil precies in je mechanisme krijgt a la een stok in een wiel.
Dat het membraan een beetje vuil tegenhoudt is een bijproduct. Dat membraan is er echt alleen maar voor geluidsreductie. Hoe hoog of laag je ook springt. Daarom is het ook nooit als oplossing aangekondigd en daarom wordt er met het 2018 ook exact dezelfde issues gemeld.
Het ging over 40% van de mensen die een probleem hadden met hun keyboard, deze mensen melden het probleem niet bij Apple omdat ze ofwel te ver wonen van een repair centrum of er niet om geven en een extern keyboard gebruiken. Dat is natuurlijk zeer dwaas van die mensen, maar skewed ook gewoon "officiele" resultaten, die trouwens niet getoond worden. Je kan alleen maar het aantal probleem cases op bepaalde fora's beginnen optellen. Die poll was gewoon een userpoll, dus ja results kunnen skewen, het geeft alleszins wel een indicatie.
Kort samengevat: het is zoals vrijwel ieder poll: vermakelijk maar verder waardeloos om er echt iets mee te kunnen. Niks mis mee maar het is wel handig om te weten hoe je data moet interpreteren en dat het lang niet altijd de waarheid is. Vaar niet blindelings op data, daarmee ga je de fout in.
Ik ga alvast deze discussie hier stoppen, ik respecteer je mening maar ik ga zeker nooit akkoord. Het heeft ook geen zin om te blijven herhalen. Het helpt deze thread niet verder.
Goed plan maar begin er in de toekomst dan niet weer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
TweakTweet schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:08:
Ook ik kan mij melden met een toetsenbord-probleem (MBP 13' 2017 NTB).
Gisteren zat het 'pijltje-omhoogtoets' ineens vrij vast en reageerde deze nauwelijks meer. Met perslucht lukte het snel om de toets weer los te krijgen maar hij reageert heel onregelmatig. Soms helemaal niet, dan weer wel en soms bepaalde hoekjes/delen van de toets wel of niet.

Ik heb hem januari 2018 bij Coolblue gekocht dus ga die maar eens contacten. Of kan ik sowieso gewoon langsgaan bij de Apple Store? (dit zou wel goed uitkomen; nieuws: 'Apple wil dat winkels MacBook-toetsenborden binnen een dag repareren')
Vorige week maandag bij de Apple Store in Amsterdam geweest. Daar hebben ze de arrow-up-toets vervangen en het toetsenbord gereinigd. Als de toets het weer niet zou doen mocht ik terug komen en zeiden ze de top-case te vervangen.
Helaas na een paar uur merkte ik dat de arrow-up-toets weer slecht reageerde. Voor aanstaande maandag dus weer een afspraak staan bij de Apple Store, hopelijk vervangen ze meteen de top-case.

Weet iemand hoelang deze reparatie duurt? Vergeten te vragen vorige week maar kan je er op wachten, na een paar uur ophalen of duurt het meerdere dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:58

BCC

Bij mij 3 dagen

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:22

MazeWing

The plot thickens...

Nou lekker! Drop ik zojuist een bakje met olijven (incl. de olie) over het rechtergedeelte van het toetsenbord 8)7 |:(

Meteen laptop uitgezet en met een föhn (die flink wat koude lucht blaast) en een stofzuiger i.c.m. een shitload aan doekjes alles weer schoongekregen.

Alles lijkt gelukkig nog uitstekend te werken en alle toetsen functioneren en klinken zoals het hoort. Ik denk dat ik geluk heb dat olie wat dikker is en in die zin minder schadelijk dan water.

Buiten een glimmend toetsenbord heb ik nu wel een piep in m'n oren van de föhn en stofzuiger :-(

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 11:41

Apache

amateur software devver

@ppl is nog steeds na 2 jaar dat ik het hier heb opgegeven fundamentalistisch het keyboard aan het verdedigen.

Gewicht, dikte is relevant bij notebooks, klopt, 2012 macbook had al een fijn gewicht, en dikte, EN een goed toetsenbord. Laten we wel even stellen dat het functionele van een notebook, namelijk een werkend keyboard niet onder dat type constraints mag leiden tot het punt waarop ze niet meer deftig functioneren.

Mijn topcase is in ieder geval vervangen, en van een hoop collega's ook, ik zit in een sector waarbij de macbook's frequent voorkomen, het aantal klachten over niet functionerende keys is hoog. Bijna iedereen werkt hierdoor op een extern keyboard tegenwoordig.

Apple heeft zich niet voor niets geëxcuseerd voor het toetsenbord.

Maar ok, flat earthers zijn ook een ding, dus op zich is het niet zo vreemd dat mensen hier apple in blijven verdedigen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfhoihoi72
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-02 17:41
MazeWing schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:23:
Nou lekker! Drop ik zojuist een bakje met olijven (incl. de olie) over het rechtergedeelte van het toetsenbord 8)7 |:(

Meteen laptop uitgezet en met een föhn (die flink wat koude lucht blaast) en een stofzuiger i.c.m. een shitload aan doekjes alles weer schoongekregen.

Alles lijkt gelukkig nog uitstekend te werken en alle toetsen functioneren en klinken zoals het hoort. Ik denk dat ik geluk heb dat olie wat dikker is en in die zin minder schadelijk dan water.

Buiten een glimmend toetsenbord heb ik nu wel een piep in m'n oren van de föhn en stofzuiger :-(
Gelukkig geleid olie zo goed als geen stroom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Apache schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:40:
@ppl is nog steeds na 2 jaar dat ik het hier heb opgegeven fundamentalistisch het keyboard aan het verdedigen.
Sja, ik kan er ook niks aan doen dat jullie Apple fanatiekelingen na al die jaren van fouten door Apple het idee blijven aanhangen dat ze de Messias zijn en ze nooit en te nimmer fouten kunnen maken want ja, super unicorn en Messias...
Apple heeft zich niet voor niets geëxcuseerd voor het toetsenbord.
Nee dat hebben ze niet. Net zo min als dat ze een oplossing hebben voor het probleem. Het enige wat ze aanbieden is gratis reparatie. Niks meer, niks minder. Apple lopen ophemelen is nergens voor nodig.
Maar ok, flat earthers zijn ook een ding, dus op zich is het niet zo vreemd dat mensen hier apple in blijven verdedigen.
Yup, daarom verbaasd mij je Apple-verafgoding ook niet.

Komaan zeg, het is een bedrijf dat computer hardware en software maakt en gerund wordt door mensen. Fouten zijn onvermijdelijk, wanneer dringt dat nou eens door? Apple is geen Messias of sekte die jij en al die andere Apple fanaten ervan maken.

Bovendien is er over dat toetsenbord nu geen discussie meer te houden, alle argumenten zijn al aan bod gekomen, je kunt het laten repareren en er zijn zat concurrerende producten waar je gebruik van kunt maken als je Apple echt zat bent. Waarom door blijven zeveren over dat toetsenbord? Iets met "broken record"...
gfhoihoi72 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:09:
Gelukkig geleid olie zo goed als geen stroom ;)
Dat is dan ook zo'n beetje het enige voordeel, voor de rest is het gewoon troep, eentje die je niet weg krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:11
MazeWing schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:23:

Even je inboedelverzekering bellen. Dit soort ongelukjes worden vaak gedekt. Tevens even bij apple laten nakijken en schoonmaken. Ik had ook een klein ongelukje vlak na aanschaf. Inboedelverzekering zou vergoeden, maar apple had het gratis schoon gemaakt voor mij. Ik heb nog 1,5 jaar het toetsenbord probleemloos gebruikt, daarna kreeg ik net als anderen toetsen die dubbel aansloegen. Toen heeft apple alsnog de hele topcase vervangen zonder morren over een eerder ongelukje. Ben wel onder de indruk van de service van apple tot nog toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
TweakTweet schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:58:
[...]

Vorige week maandag bij de Apple Store in Amsterdam geweest. Daar hebben ze de arrow-up-toets vervangen en het toetsenbord gereinigd. Als de toets het weer niet zou doen mocht ik terug komen en zeiden ze de top-case te vervangen.
Helaas na een paar uur merkte ik dat de arrow-up-toets weer slecht reageerde. Voor aanstaande maandag dus weer een afspraak staan bij de Apple Store, hopelijk vervangen ze meteen de top-case.

Weet iemand hoelang deze reparatie duurt? Vergeten te vragen vorige week maar kan je er op wachten, na een paar uur ophalen of duurt het meerdere dagen?
Vervelend dat het toetsenbord zo kwetsbaar is maar prima ervaring bij de Apple Store Amsterdam.
Gisteren (maandag) om 12:00 ingeleverd, zou zaterdag klaar zijn maar werd vanmiddag om 15:00 al gebeld dat hij al klaar was, meteen opgehaald.

Top case is vervangen. Weet iemand of het toetsenbord exact hetzelfde is als de eerste versie? Heb nu ik er op typ namelijk het idee dat het hetzelfde typt als op de nieuwere generatie MBP's met membraan ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gfhoihoi72
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-02 17:41
TweakTweet schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:39:
[...]

Vervelend dat het toetsenbord zo kwetsbaar is maar prima ervaring bij de Apple Store Amsterdam.
Gisteren (maandag) om 12:00 ingeleverd, zou zaterdag klaar zijn maar werd vanmiddag om 15:00 al gebeld dat hij al klaar was, meteen opgehaald.

Top case is vervangen. Weet iemand of het toetsenbord exact hetzelfde is als de eerste versie? Heb nu ik er op typ namelijk het idee dat het hetzelfde typt als op de nieuwere generatie MBP's met membraan ertussen.
Nee, ze vervangen het gewoon met een 2017 model topcase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:11
Mijn 2016 15" MBP heeft al vanaf het begin last van spontane "klik" geluiden zo af en toe. Nu lijkt het erger te worden (maar zeker weten doe ik het niet).
Meer mensen die dit ervaren? Heeft het zin om hiervoor langs de Store te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:18
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/uQSfiNm.png

Na een reboot ineens m'n interne speakers kwijt. Lekker dit 8)7

Iemand een idee?

Edit: Na een korte shutdown zijn zijn de speakers ineens weer terug.

[ Voor 20% gewijzigd door Heisenbug op 19-05-2019 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoknok
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-07 00:02

knoknok

n00b 4 life

Afgelopen vrijdag mijn Macbook ter reparatie aangeboden bij de Apple store te Brussel. Problemen met het toetsenbord..
Vroeg tijdens de intake aan medewerker, of voor deze series ook het beeldscherm repair programma van toepassing was i.v.m. coating (had wat kleine krasjes). Ook hiervoor werd een reparatie ticket aangemaakt en geheel gratis vervangen.

Dinsdag daarop werd ik gebeld dat alles klaar was en dat ze ook het logic-board hadden vervangen :? . In de winkel gevraagd waarom dat zo was. Monteur miste iets op het board (condensator ofzo) daarom was deze ook kosteloos vervangen.

Liep dus weer naar buiten met een nieuwe Mac O+ (op de backplate na)

TOP Service voor een Mac uit 2017!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:46
Vaak als ik mijn MBP in sleep heb zonder adapter, dan is hij na een nacht helemaal leeg. Heel vreemd en vervelend :(
Tips?
Settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tdrYMwK1pyLOdKgwEFEsIoAZ/full.png

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Menesis schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 18:58:
Vaak als ik mijn MBP in sleep heb zonder adapter, dan is hij na een nacht helemaal leeg. Heel vreemd en vervelend :(
Tips?
Settings:
[Afbeelding]
Kijken bij activiteitenweergave naar welk proces je accu opeet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Hulliee schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:04:
[...]

Kijken bij activiteitenweergave naar welk proces je accu opeet?
Hmm ja, aan de andere kant zou je toch mogen verwachten dat bij sleep, de computer ook echt slaapt?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Menesis schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:13:
[...]
Hmm ja, aan de andere kant zou je toch mogen verwachten dat bij sleep, de computer ook echt slaapt?
Nee dat is bij MacOS niet het geval. Deze doet veel tijdens de slaap, bijv TimeMachine backup's kunnen aangezet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat mist wel enige nuance. Zo erg als je het hier neer zet is het in werkelijkheid niet. Er zijn diverse variaties in slaap (net als bij ons mensen). Wanneer de computer iets moet doen gaat hij in een lichtere slaapstand, doet z'n klusje en gaat vervolgens weer terug in diepe slaap. Dat systeem heeft een officiële benaming: Power Nap. Deze kun je in de System Prefs > Energy Saver uitschakelen (of ingeschakeld laten). Zoals je daar al kunt lezen in de beschrijving zijn er niet heel veel dingen die daar gebruik van maken.

Dit systeem trekt echter niet in een nacht je accu leeg. Dat is gewoon een op hol geslagen proces dat voorkomt dat het systeem überhaupt in een slaapstand gaat. Je kunt met de commandline tool "pmset" een log opvragen van de zogenaamde assertions. Daarmee kun je vaak zien wat er gaande is en wat je systeem weerhoudt van slapen. Nadeel: je hebt er wel technische kennis van zaken nodig om het te kunnen interpreteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
In terminal, deze commando's:
pmset -g
pmset -g assertions

Bij mij dus TimeMachine backup & 1x Handoff

[ Voor 28% gewijzigd door Hulliee op 23-05-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-07 12:09

GforceNL

Out of memory....

theblindman schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:09:
Mijn 2016 15" MBP heeft al vanaf het begin last van spontane "klik" geluiden zo af en toe. Nu lijkt het erger te worden (maar zeker weten doe ik het niet).
Ikzelf heb dit ook sinds een paar dagen, klonk een beetje als een tik op een plastic bakje.

Edit: check dit linkje, we zijn niet alleen:

https://discussions.apple.com/thread/7825434?page=53

[ Voor 10% gewijzigd door GforceNL op 25-05-2019 11:12 ]

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1211148

Is het nog de moeite om een Macbook pro van 2017 aan te kopen? Ik ben namelijk aan het twijfelen tussen een macbook air van 2018 tegenover een macbook pro van 2017. Op dit moment gebruik ik een laptop voor de alledaagse dingen. (surfen, series en films kijken, muziek) Af en toe speel ik ook nog football manager maar zwaardere games speel ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Anoniem: 1211148 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:13:
Is het nog de moeite om een Macbook pro van 2017 aan te kopen? Ik ben namelijk aan het twijfelen tussen een macbook air van 2018 tegenover een macbook pro van 2017. Op dit moment gebruik ik een laptop voor de alledaagse dingen. (surfen, series en films kijken, muziek) Af en toe speel ik ook nog football manager maar zwaardere games speel ik niet meer.
Ik zou voor de Air gaan! Fingerprint is top, T2 chip krijgt steeds meer functies, scherm is sinds de laatste macos update veel helderder en de Air 2018 komt in aanmerking voor een 4e generatie keyboard bij reparatie. De Pro 2017 krijgt gewoon weer een 2e/3e generatie keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De T2 hoeft ook niet per definitie een voordeel te zijn. Zo heel veel meer doet ie niet tov de T1 en ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat die features worden uitgebreid. Als er feature uitbreiding komt dan is dat onderdeel van de T3.

Uiteraard is de performance van de Pro ook beter dan de Air maar dat zal voor @Anoniem: 1211148 niet een merkbaar verschil opleveren. Wat wel een verschil kan opleveren zijn de 2 extra Thunderbolt 3 poorten die de Pro heeft. Kun je toch net even iets meer aansluiten. De Pro heeft ook een beter scherm dan de Air (betere kleurweergave e.d.).

Het verschil is dus niet bijster groot. Ik zou haast zeggen: kies degene die er het leukste uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1216730

Spam is natuurlijk niet de bedoeling.

[ Voor 183% gewijzigd door Hoedje op 29-05-2019 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Anoniem: 1211148 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:13:
Een air zou dit prima moeten kunnen. De PRO heeft toch een tweetal design problemen waar je later last van kan krijgen (toetsenbord & bendgate). Apple lost dit wel kostenloos op, maar liever heb je het niet. Voor jouw gebruik zou ik ook voor de air gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:47:
[...]

Een air zou dit prima moeten kunnen. De PRO heeft toch een tweetal design problemen waar je later last van kan krijgen (toetsenbord & bendgate). Apple lost dit wel kostenloos op, maar liever heb je het niet. Voor jouw gebruik zou ik ook voor de air gaan.
MacBook Pro, bendgate?? Wat is er gebeurd?
Of ben je in war met de iPad Pro die 0,1 mm af kon wijken?

Toetsenbord werkt hier overigens prima. Net als velen dat hebben. Ja hij is gevoelig voor vuil maar niet elke Macbook Pro gaat stuk en zo stel je het nu wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Flexgate Ik heb zowel een nieuwe topcase voor de toetsenbord issues als een nieuw scherm voor flexgate. Miss gebiased maar dit is ook een plek om je eigen ervaringen tee delen.

[ Voor 57% gewijzigd door HEY_DUDE op 30-05-2019 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als we dan toch die kant op gaan...koop geen van beiden want er zit een Intel processor in. Daar stond afgelopen tijd ook een bericht over op de frontpage...iets met security issues en een fix die de performance drastisch omlaag schroeft...

Dat zijn toch heel wat ernstigere problemen dan een flex kabeltje dat stuk gaat. Zo'n kabeltje kun je fiksen, daarna is er niks aan de hand. Data die uitlekt door een CPU lek is niet te fiksen en moet je ook nog eens melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Kan je ook nog eens een dikke boete opleveren (naast gezichtsverlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
ppl schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 00:07:
Zo'n kabeltje kun je fiksen, daarna is er niks aan de hand.
Nee je hebt een heel nieuw beeldscherm nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zeg ik: zo'n kabeltje kun je fiksen. In het Nederlands is dat een iets andere manier van zeggen dat het zogenoemde flexgate probleem te repareren valt. Dit in tegenstelling tot gelekte data. De geest kun je namelijk niet meer in de fles stoppen (zie het Streisand effect).

Het gaat hier dus niet om hoe het gerepareerd wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16295

Zijn er meer die last hebben van gele plekken op het scherm?
Recentelijk begon het helemaal onderin het scherm bij mij, maar nu ook aan de zijkanten.

Dit schijnt te komen door te lang een te hoge temperatuur van het scherm.. Ik gebruik mijn scherm met een extern USB-C scherm en laat daardoor mijn laptop gesloten.

Hier een site waar ook andere hierover klagen : https://gregsamborski.com...-spots-15-2017-touch-bar/

Ik ga binnenkort wel een afspraak maken bij Apple, de laptop is wel al uit garantie dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firedancer-88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 15:31
theblindman schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:09:
Mijn 2017 MPB heeft hier ook last van. Eerst dacht ik dat het uit de speakers kwam, maar ik hoor het ook als ik muziek luister via mijn (bluetooth) koptelefoon. En de "klik" is zo luid dat ik het door het geluid van mijn koptelefoon hoor! Zoals in het eerder gelinkte artikel ook al werd gesuggereerd heeft het denk ik te maken met uitzetten van onderdelen door warmte waardoor door de werking het klik geluid te horen is.

Ik hoor het dan ook meestal in het eerste uur van gebruik. Bijv. gedurende een hele werkdag is het zelden te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Sinds een tijdje geeft mijn 13" MacBook Pro (2017, zonder Touch Bar, Core i5 2,3GHz, 16GB RAM, 512GB ssd) de melding "Service Battery" met een uitroepteken erachter.
Volgens coconutBattery is de cycle count 174 en de capacity 64,6%. Ik heb de MacBook Pro sinds juni 2017 dus iets meer dan twee jaar en herken deze slijtage helemaal niet van eerdere MacBook Pro's.

Hij ligt thuis meestal aangesloten aan een usb-c-dock (CalDigit). Op werk bij klanten gebruik ik hem vaak bewust zonder aangesloten voeding, om de batterij 'in beweging' te houden. Hoewel het mij niet boeit of de batterij het een uur of een hele dag zou kunnen volhouden, vind ik de achteruitgang wel heel fors.

Zou een vervanging van de batterij bij Apple Shop dit helemaal oplossen of kan de oorzaak ook in de hardware van de MacBook Pro liggen? Ik heb er weinig zin in om kosten te maken voor een nieuwe batterij en vooral de MacBook Pro tijdelijk te moeten missen als die nieuwe batterij ook zo snel slijt. In dat geval laat ik de huidige batterij liever zitten, want ik heb er geen last van. Tegen de tijd dat hij echt op is kan ik hem alsnog laten vervangen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-07 08:24
Canaria schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 01:45:
Sinds een tijdje geeft mijn 13" MacBook Pro (2017, zonder Touch Bar, Core i5 2,3GHz, 16GB RAM, 512GB ssd) de melding "Service Battery" met een uitroepteken erachter.
Volgens coconutBattery is de cycle count 174 en de capacity 64,6%. Ik heb de MacBook Pro sinds juni 2017 dus iets meer dan twee jaar en herken deze slijtage helemaal niet van eerdere MacBook Pro's.

Hij ligt thuis meestal aangesloten aan een usb-c-dock (CalDigit). Op werk bij klanten gebruik ik hem vaak bewust zonder aangesloten voeding, om de batterij 'in beweging' te houden. Hoewel het mij niet boeit of de batterij het een uur of een hele dag zou kunnen volhouden, vind ik de achteruitgang wel heel fors.

Zou een vervanging van de batterij bij Apple Shop dit helemaal oplossen of kan de oorzaak ook in de hardware van de MacBook Pro liggen? Ik heb er weinig zin in om kosten te maken voor een nieuwe batterij en vooral de MacBook Pro tijdelijk te moeten missen als die nieuwe batterij ook zo snel slijt. In dat geval laat ik de huidige batterij liever zitten, want ik heb er geen last van. Tegen de tijd dat hij echt op is kan ik hem alsnog laten vervangen.
Check even of die in t repair program valt er was een bekend probleem met batterijen: https://support.apple.com...okpro-battery-replacement

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

bat266 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 08:58:
[...]

Check even of die in t repair program valt er was een bekend probleem met batterijen: https://support.apple.com...okpro-battery-replacement
Thanks maar helaas valt die van mij daar niet onder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 21:10
Canaria schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 01:45:

Ik zou even langsgaan bij Microfix (Apple Service Provider), preferably de vestingen in Amsterdam (West of Zuidoost). Gewoon aangeven dat je toetsenbord het bekende euvel ervaart met de toetsen waar een vervangingsprogramma voor loopt (link: https://support.apple.com...program-for-mac-notebooks). Hiervoor hoef je niet te wijzen naar een 'specifieke toets'. Aangeven dat toetsen regelmatig blijven hangen is voldoende. Er is immers een kosteloos repair programma waardoor MicroFix het makkelijk kan claimen.

Ze zullen moeiteloos (en kosteloos) overgaan tot het vervangen van de topcase onder dit programma. Je zal ook gelijk een splinternieuwe accu ontvangen met 0 laadcycli en accugezondheid 100%. Zelden zie ik een accu die zo slecht is met 174 laadcycli, maar dit is gewoon pech!

Een nieuwe topcase zal je issue permanent verhelpen. Dit is verder niet gerelateerd aan je moederbord o.i.d..
Gewoon 'bad luck'.

Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Idutchman op 05-08-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-07 11:07
Idutchman schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:21:
[...]

Ik zou even langsgaan bij Microfix (Apple Service Provider), preferably de vestingen in Amsterdam (West of Zuidoost). Gewoon aangeven dat je toetsenbord het bekende euvel ervaart met de toetsen waar een vervangingsprogramma voor loopt (link: https://support.apple.com...program-for-mac-notebooks). Hiervoor hoef je niet te wijzen naar een 'specifieke toets'. Aangeven dat toetsen regelmatig blijven hangen is voldoende. Er is immers een kosteloos repair programma waardoor MicroFix het makkelijk kan claimen.

Ze zullen moeiteloos (en kosteloos) overgaan tot het vervangen van de topcase onder dit programma. Je zal ook gelijk een splinternieuwe accu ontvangen met 0 laadcycli en accugezondheid 100%. Zelden zie ik een accu die zo slecht is met 174 laadcycli, maar dit is gewoon pech!

Een nieuwe topcase zal je issue permanent verhelpen. Dit is verder niet gerelateerd aan je moederbord o.i.d..
Gewoon 'bad luck'.

Succes!
Waarom niet gewoon aangeven dat je accu niet goed meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
Volkan1984 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:09:
[...]

Waarom niet gewoon aangeven dat je accu niet goed meer werkt?
De MacBook Pro is langer dan 2 jaar geleden aangeschaft en zodanig buiten garantie. Als je het op de accu zou gooien, loop je risico dat ze een betaalde repair willen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
Idutchman schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:24:
[...]

De MacBook Pro is langer dan 2 jaar geleden aangeschaft en zodanig buiten garantie. Als je het op de accu zou gooien, loop je risico dat ze een betaalde repair willen uitvoeren.
Dus dan raad je maar aan dat iemand moet liegen? Aparte manier van denken. Zou je het fijn vinden dat iemand die bij jou een computer koopt, zoiets bij jou doet?

[ Voor 10% gewijzigd door Volkan1984 op 06-08-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkend54l
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-12-2023
Volkan1984 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:09:
[...]

Dus dan raad je maar aan dat iemand moet liegen? Aparte manier van denken. Zou je het fijn vinden dat iemand die bij jou een computer koopt, zoiets bij jou doet?
De repair is op kosten voor apple. Dus het zal de hersteler geen zier uitmaken. Zolang zij maar hun betaling van Apple krijgen.

Natuurlijk als men erachter komt dat er niks met de toetsen is dan is het wel een andere zaak. Het zou mij dus verwonderen dat de hersteler zonder veel boe of ba over zal gaan tot herstellen. Maar misschien is Apple dermate laks dat enkel een serienummer en de melding dat het toetsenbord faalt voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Als je je laptop bij Apple zelf hebt gekocht zou ik een afspraak maken in de Apple store. Mogelijk zijn ze wel coulant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
Volkan1984 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:09:
[...]

Het heeft niks te maken met 'liegen'. De 2017 modellen hebben eenmaal recht op een vervangen topcase onder het keyboard repair programma. En veel 2016-2017 modellen krijgen te maken met een vastzittend toetsje somewhere in their life. Al is het maar voor 1 dag dat zo'n toets hapert. Een nieuwe topcase is totaal niet gek. Het is immers een erkend probleem.

Omdat er een repair programma voor is én het serienummer in aanmerking komt, kan er simpelweg een nieuwe topcase besteld worden (met daarbij nieuwe accu). Je vermijdt hiermee simpelweg de discussie van het feit dat er een probleem is wat buiten garantie valt en wat anderzijds toch wel opgelost kan worden (zij het met een andere ingang). . Een accu hoort immers niet zo'n mega slechte gezondheid te hebben met 174 cycli, dus hoe dan ook staat de gebruiker in z'n recht in dit geval.Vind het niet meer dan fair.

En om even in te haken van 'computer bij mij kopen', een klant kan altijd aanspraak maken op het toetsenbordprogramma indien diegene dat wilt. Wij lossen dat altijd netjes via de Apple Service Provider op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
Mrkend54l schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:30:
[...]

De repair is op kosten voor apple. Dus het zal de hersteler geen zier uitmaken. Zolang zij maar hun betaling van Apple krijgen.

Natuurlijk als men erachter komt dat er niks met de toetsen is dan is het wel een andere zaak. Het zou mij dus verwonderen dat de hersteler zonder veel boe of ba over zal gaan tot herstellen. Maar misschien is Apple dermate laks dat enkel een serienummer en de melding dat het toetsenbord faalt voldoende.
Exact dit is het geval. Een derde partij (Apple Service Provider) kan simpelweg aanspraak maken op het keyboard repair programma middles enkel het serienummer. Een klacht zoals 'keyboard issues' is voldoende.

het is vaak een 'intermittent' issue waarbij bepaalde toetsen soms haperen/hangen en dan wel weer werken. Geen touw aan vast te knopen.

Grote kans dat de vraagsteller en bezitter van deze 2017 MBP ook last heeft van dit probleem in grote of kleine mate, maar dat niet eens weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
HEY_DUDE schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:53:
Als je je laptop bij Apple zelf hebt gekocht zou ik een afspraak maken in de Apple store. Mogelijk zijn ze wel coulant.
Je hebt een betere kans bij derden zoals een Apple Service Provider zoals MicroFix of Card Services. Die kunnen simpelweg - middels serienummer - aanspraak maken op een bepaald repair programma en zelf bepalen of het wel of niet gegrond is. Bij de Apple Store heb je wel een grotere kans dat men daar anders over denkt (je bent immers bij de fabrikant die voor de kosten moet opdraaien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
Idutchman schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:17:
[...]

Het heeft niks te maken met 'liegen'. De 2017 modellen hebben eenmaal recht op een vervangen topcase onder het keyboard repair programma. En veel 2016-2017 modellen krijgen te maken met een vastzittend toetsje somewhere in their life. Al is het maar voor 1 dag dat zo'n toets hapert. Een nieuwe topcase is totaal niet gek. Het is immers een erkend probleem.

Omdat er een repair programma voor is én het serienummer in aanmerking komt, kan er simpelweg een nieuwe topcase besteld worden (met daarbij nieuwe accu). Je vermijdt hiermee simpelweg de discussie van het feit dat er een probleem is wat buiten garantie valt en wat anderzijds toch wel opgelost kan worden (zij het met een andere ingang). . Een accu hoort immers niet zo'n mega slechte gezondheid te hebben met 174 cycli, dus hoe dan ook staat de gebruiker in z'n recht in dit geval.Vind het niet meer dan fair.

En om even in te haken van 'computer bij mij kopen', een klant kan altijd aanspraak maken op het toetsenbordprogramma indien diegene dat wilt. Wij lossen dat altijd netjes via de Apple Service Provider op.
Jij vindt het niet meer dan fair. “Vermijden van een discussie” etc. Je kunt het zo verpakken als je wil maar het is niet een eerlijke manier van doen.

En ik kan me niet voorstellen dat een batterij met zo weinig cycli niet alsnog onder garantie zal vallen. Het zou niet zo snel mogen gaan. Ik zou het gewoon eerlijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
Prima natuurlijk, het is enkel mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Idutchman schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:24:
Als je ze vertelt dat het probleem het keyboard is dan gaan ze niet naar de accu kijken want een accu is geen keyboard. Is er niks met het keyboard dan is dat de conclusie van het onderzoek en gaat de laptop linea recta retour. Er wordt niet altijd klakkeloos gedaan wat de klant aangeeft.
Idutchman schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:17:
Omdat er een repair programma voor is én het serienummer in aanmerking komt, kan er simpelweg een nieuwe topcase besteld worden (met daarbij nieuwe accu).
Op aanname dat dit ook daadwerkelijk kan en de reparateur dat ook werkelijk zo doet en dan ook daadwerkelijk zo die topcase overzet. Aannames bieden nooit garanties (zeker niet als een toko als iFixit in de teardowns al aangeeft dat het "impractical" is ipv "impossible").
Een accu hoort immers niet zo'n mega slechte gezondheid te hebben met 174 cycli, dus hoe dan ook staat de gebruiker in z'n recht in dit geval.
Apple hanteert daar specs voor. Als zij zeggen dat die 174 cycli een slechte gezondheid betekent dan is dat zo. Dan heb je wettelijk ook geen poot om op te staan. Het apparaat doet immers wat de fabrikant zegt dat het zou moeten doen.

Wil je dat het probleem met accuduur gefikst wordt zul je moeten vertellen dat je accuduur shit is. Dan kijken ze naar allerlei zaken die daarmee te maken kunnen hebben dus niet alleen maar naar de accu. Dat is alleen maar goed want er kunnen meer dingen zijn die voor een slechte accuduur kunnen zorgen. Met jouw advies loop je dus ook nog eens het risico dat wanneer ze de gehele topcase als unit vervangen (incl. fan(s) en accu) dit het probleem niet oplost (of maar tijdelijk).

Feit blijft dat Apple het reparatieprogramma gratis aanbiedt en je er altijd gebruik van kunt maken als je er voor in aanmerking komt. Je maakt er dus niet echt misbruik van. In dit geval kun je het proberen maar wees voorbereid op een koude kermis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bedankt voor het meedenken! Ik heb geen problemen met het keyboard, daar moet ik dan wel bij vertellen dat ik meestal een extern toetsenbord gebruik. Zal er in ieder geval eens op letten want het is inderdaad wel een makkelijke manier om een nieuwe accu te krijgen. Ik heb de MacBook Pro online bij Apple gekocht, vooral vanwege de garantie via Apple Store want daar heb ik goede ervaringen mee.

Wat @ppl schrijft, over een mogelijke andere oorzaak, sluit ik zeker niet uit. Ik heb bijvoorbeeld al een paar keer gemerkt, nu toevallig weer, dat de accu vanaf 100% leegloopt tijdens gebruik, terwijl hij aangesloten is aan de CalDigit dock (60 Watt). Ik doe dan geen zware dingen en even later staat hij meestal weer op 100% maar het is ook weleens voorgekomen dat hij ongemerkt onder de 10% was geraakt. Als ik aan het werk ben let ik niet continu op het percentage.

Als ik bij een Apple Store ben geweest laat ik hier de uitkomst wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Even een follow-up: ik heb (vanwege andere redenen) een clean install uitgevoerd op de MBP, dus met een complete format van de ssd. De batterijcapaciteit was de laatste week nog verder gedaald tot minder dan 60%.

Sinds de verse installatie van Mojave is de batterijstatus weer "Good" en de capaciteit terug op 67%. Het is te vroeg om te bepalen of er echt iets is veranderd, maar het lijkt er niet slechter op geworden. Even in de gaten houden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phrenic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 17:13
Vervelend Canaria zo net buiten de garantie. Ik zou toch even een Apple store binnen lopen en mede wijzen op het batterij vervangingsprogramma, ondanks dat die aangeeft dat je serienr. er niet tussen zit.

Hier minder dan 90 laadycli en een capaciteit van max 70% nu en de Macbook Pro valt meestal uit bij 40 tot 50% bij gebuik op de batterij. Batterij status is nog goed. Bij het zien dat er een speciaal vervangingsprogramma voor de 2017 13" zonder touchbar was, dacht ik dat die er wel tussen zou zitten. Dat is alleen niet het geval. Die van mij is 1,5 jaar oud echter ben ik nog wel een tijdje in het buitenland in de middle of nowhere en weet ik nog niet of ik op tijd terug ben in NL om garantie te claimen.

Overigens hadden mijn vorige Macbook Pro en mijn Macbook Air beide opgezwollen batterijen na een paar jaar. Gelukkig (nog) geen toetsenbord problemen :D

Hang loose and let the funk ride...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-07 13:35
Moet je voor een reparatieprogramma van apple een defect apparaat hebben? Ik heb hier een 15" uit 2016 waar volgens mij nog het oude keyboard inzit. Als het nog goed werkt (weet ik voor hoelang), kom ik dan ook in aanmerking voor een vervanging? Tevens werkt mijn Touch ID niet, kan geen vingers registreren. Voor de rest werkt de laptop als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
rominick schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:35:
Moet je voor een reparatieprogramma van apple een defect apparaat hebben? Ik heb hier een 15" uit 2016 waar volgens mij nog het oude keyboard inzit. Als het nog goed werkt (weet ik voor hoelang), kom ik dan ook in aanmerking voor een vervanging? Tevens werkt mijn Touch ID niet, kan geen vingers registreren. Voor de rest werkt de laptop als nieuw.
Ze gaan hem eerst testen, maar als je gewoon aangeeft dat soms een toets niet werkt, dan zullen zij wel overgaan tot vervanging, om het zekere voor het onzekere te nemen. Uiteraard kan je ook een medewerker treffen die je weer weg stuurt, dus je moet ook wel geluk hebben.

Overigens is het wel zo dat de vervanging niet het probleem oplost, dus wellicht heb jij een toetsenbord die het gewoon uitstekend blijft doen. Ga je hem laten vervangen, kan het net zo zijn dat de problemen dan bij je gaan beginnen.

[ Voor 13% gewijzigd door MysticX op 15-11-2019 16:26 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
MysticX schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:24:
[...]

Ze gaan hem eerst testen, maar als je gewoon aangeeft dat soms een toets niet werkt, dan zullen zij wel overgaan tot vervanging, om het zekere voor het onzekere te nemen. Uiteraard kan je ook een medewerker treffen die je weer weg stuurt, dus je moet ook wel geluk hebben.

Overigens is het wel zo dat de vervanging niet het probleem oplost, dus wellicht heb jij een toetsenbord die het gewoon uitstekend blijft doen. Ga je hem laten vervangen, kan het net zo zijn dat de problemen dan bij je gaan beginnen.
Oké helder, zou mogelijk bij vervanging mijn touch id het weer kunnen doen? Kan hem nu niet gebruiken en hoopte dan dat bij vervanging van het keyboard ook de Touch ID vervangen wordt. Want heb nu een praktisch nieuw 2016 model waar touch id het niet van werkt. Volgens mij was dat programma 4 jaar na aanschaf beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
rominick schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:12:
[...]

Oké helder, zou mogelijk bij vervanging mijn touch id het weer kunnen doen? Kan hem nu niet gebruiken en hoopte dan dat bij vervanging van het keyboard ook de Touch ID vervangen wordt. Want heb nu een praktisch nieuw 2016 model waar touch id het niet van werkt. Volgens mij was dat programma 4 jaar na aanschaf beschikbaar.
Touch ID zou het daarna wel moeten doen ja.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
MysticX schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:46:
[...]

Touch ID zou het daarna wel moeten doen ja.
Dan ga ik morgen proberen bij amac om te kijken of ze mn toetsenbord kunnen vervangen. Want dit is de eerste generatie keyboard en heb liever een werkende touch id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
rominick schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:59:
[...]

Dan ga ik morgen proberen bij amac om te kijken of ze mn toetsenbord kunnen vervangen. Want dit is de eerste generatie keyboard en heb liever een werkende touch id.
Ah ik advies je liever om naar een Apple Store of naar een service provider zoals Microfix of Card Services te gaan. Ik denk zelf dat de Amac best moeilijk gaat doen als het toetsenbord gewoon werkt, maar je kan het natuurlijk altijd even proberen. :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
MysticX schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:13:
[...]

Ah ik advies je liever om naar een Apple Store of naar een service provider zoals Microfix of Card Services te gaan. Ik denk zelf dat de Amac best moeilijk gaat doen als het toetsenbord gewoon werkt, maar je kan het natuurlijk altijd even proberen. :)
Woon zelf in Hellevoetsluis, weet niet of zoiets in de buurt is. Ga het vragen of het mogelijk is, bedankt.

Edit: vandaag bij Spijkenisse amac langsgeweest en deden niet moeilijk erover, alleen ze hadden over een 4.5 week wachttijd plus verzendtijd.

[ Voor 12% gewijzigd door rominick op 16-11-2019 20:44 ]

• SirWInsalot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-07 01:29
..

[ Voor 132% gewijzigd door SirWInsalot op 26-11-2019 01:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:11
Ook mijn MacBook Pro 2016 was getroffen door het toetsenbordprobleem. Tijd lang genegeerd maar tijdens de kerstvakantie kon ik 'm missen dus toch maar een afspraak gemaakt bij MicroFix. Vrijdag 20 december gebracht en donderdag 2 januari weer op kunnen halen met als bonus ook een nieuw scherm. Hier loopt kennelijk ook een reparatieprogramma voor, had geen problemen met mijn scherm en dit ook niet aangegeven. Dus geheel proactief door Microfix vervangen. Laptop voelt weer helemaal als nieuw :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Ascension schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:42:
Laptop voelt weer helemaal als nieuw :)
Afgezien van het mobo heb je dan ook een helemaal nieuwe laptop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
Ascension schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:42:
Ook mijn MacBook Pro 2016 was getroffen door het toetsenbordprobleem. Tijd lang genegeerd maar tijdens de kerstvakantie kon ik 'm missen dus toch maar een afspraak gemaakt bij MicroFix. Vrijdag 20 december gebracht en donderdag 2 januari weer op kunnen halen met als bonus ook een nieuw scherm. Hier loopt kennelijk ook een reparatieprogramma voor, had geen problemen met mijn scherm en dit ook niet aangegeven. Dus geheel proactief door Microfix vervangen. Laptop voelt weer helemaal als nieuw :)
Zoals elke Mac van macvoorminder.nl wordt afgeleverd. Top is dat!

Je hebt een 2017 toetsenbord op je 2016 machine zitten nu. Je kan dit zelf zien doordat er nu een klein symbool boven de option toets zit, ipv geen symbool bij de 2016 modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:24
Is een batterijverbruik in stand by modus (toegeklapt) van ongeveer 20-25% per 12 uur normaal bij een MacBook Pro 13" 2017 (no touch bar)?

Ik vind het verschil nogal aanzienlijk t.o.v. mijn oude MacBook Air 2013, die verloor amper een paar %.

Bij instellingen - batterij staat harde schijven in sluimerstand schakelen AAN, powernap functie UIT.

Bij het gewone gebruik van de MacBook Pro geen klachten over de batterij, haal ik een uur of 8 dus dat lijkt me prima.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
Darks schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:54:
Is een batterijverbruik in stand by modus (toegeklapt) van ongeveer 20-25% per 12 uur normaal bij een MacBook Pro 13" 2017 (no touch bar)?

Ik vind het verschil nogal aanzienlijk t.o.v. mijn oude MacBook Air 2013, die verloor amper een paar %.

Bij instellingen - batterij staat harde schijven in sluimerstand schakelen AAN, powernap functie UIT.

Bij het gewone gebruik van de MacBook Pro geen klachten over de batterij, haal ik een uur of 8 dus dat lijkt me prima.
Ik heb het idee dat er soms applicaties zijn die ervoor zorgen dat de mac "stiekem" aanblijft.
In activity bij tabje energy zie je een kolom "preventing sleep". Kijk eens of er ja staat bij eentje

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
De linker CMD op m'n macbook pro 2016 werkt nu afentoe niet meer. Het is de toets die ik veruit het meest gebruik..
Is het nu zo dat Apple nog steeds die toetsenborden gratis repareert?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-07 11:32
Deze morgen ben ik even weg van het bureau, kom ik terug en wil ik mijn macbook uit sleep halen en dit lukt niet. Blijkt dat deze gewoon gecrashed was...Ik start deze opnieuw op en krijg melding te zien "Your mac quit unexpectedly due to an error". Ik heb de melding weggeklikt... Heeft er iemand een idee hoe ik wat testen kan doen op de macbook die wat zaken afcheckt en problemen opspoort / Hoe ik kan achterhalen wat het exacte probleem precies was ?

EDIT: Net Diagnostics gerunned en dit gaf geen problemen ....

[ Voor 6% gewijzigd door Rebbelx op 10-01-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:24
Menesis schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:04:
[...]
Ik heb het idee dat er soms applicaties zijn die ervoor zorgen dat de mac "stiekem" aanblijft.
In activity bij tabje energy zie je een kolom "preventing sleep". Kijk eens of er ja staat bij eentje
De laatste twee dagen in het oog gehouden, er blijkt niets te zijn dat slaapstand verhindert.

Gisteravond toegeklapt op 55%, 12 uur later nog 19% accu resterend. Lijkt me toch vrij veel drain. Uit de activity monitor blijkt Safari quasi 90% verantwoordelijk te zijn voor het energieverbruik de laatste 12 uur. Ik ga straks nog eens proberen met Safari geforceerd af te sluiten voordat ik dichtklap.

[ Voor 6% gewijzigd door Darks op 10-01-2020 11:10 ]

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Menesis schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 22:23:
De linker CMD op m'n macbook pro 2016 werkt nu afentoe niet meer. Het is de toets die ik veruit het meest gebruik..
Is het nu zo dat Apple nog steeds die toetsenborden gratis repareert?
Ja zeker!

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Is het vervangende toetsenbord anders?
Ze hebben pas zo'n beetje m'n complete macbook refurbished op het logic board en TouchID na (nieuw keyboard = nieuwe topcase + accu + touchbar + speakers, nieuw display = complete unit vervangen), best relaxt voor een bijna 3 jaar oud apparaat :P, en het lijkt er op dat het nieuwe toetsenbord veel meer travel heeft dan de vorige die er origineel op zat (2016 model met touchbar)? Het is in ieder geval flink wennen met het typen. Ze zijn wat meer "squishy" en doen me veel meer denken aan het keyboard dat in m'n 2015 model zat.

[ Voor 11% gewijzigd door WhatsappHack op 11-01-2020 02:14 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
WhatsappHack schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 02:12:
Is het vervangende toetsenbord anders?
Ze hebben pas zo'n beetje m'n complete macbook refurbished op het logic board en TouchID na (nieuw keyboard = nieuwe topcase + accu + touchbar + speakers, nieuw display = complete unit vervangen), best relaxt voor een bijna 3 jaar oud apparaat :P, en het lijkt er op dat het nieuwe toetsenbord veel meer travel heeft dan de vorige die er origineel op zat (2016 model met touchbar)? Het is in ieder geval flink wennen met het typen. Ze zijn wat meer "squishy" en doen me veel meer denken aan het keyboard dat in m'n 2015 model zat.
Bij de 2016 model worden deze vervangen voor de 2017 versie, maar verder niks bijzonders eigenlijk. De 2017 typt iets fijner, maar dat verschil is echt minimaal.

Wellicht omdat het toetsenbord nu nog nieuw is, dat deze daarom anders aanvoelt.

Of Apple heeft geleerd van zijn fouten en heeft nu revisie topcases met het compleet vernieuwde toetsenbord die ook in de 16 inch MBP zit, zou wat zijn :D

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
MysticX schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 02:48:
[...]

Bij de 2016 model worden deze vervangen voor de 2017 versie, maar verder niks bijzonders eigenlijk. De 2017 typt iets fijner, maar dat verschil is echt minimaal.

Wellicht omdat het toetsenbord nu nog nieuw is, dat deze daarom anders aanvoelt.

Of Apple heeft geleerd van zijn fouten en heeft nu revisie topcases met het compleet vernieuwde toetsenbord die ook in de 16 inch MBP zit, zou wat zijn :D
Ik zie net dat er een soort dakje op m'n control toets zit. Dat was eerst niet. :P Dus het is sowieso een ander model, maar zie net dat het 2017 model die lijkt te introduceren. Ik dacht dat 2016 vs 2017 model exact hetzelfde was behalve een extra ring rond dat butterfly-mechanisme. Maar deze tikt echt duidelijk anders, die er eerst inzat had een "hard" gevoel, heel weinig travel. Deze voelt 'zachter' met meer travel.
Of het fijner is... Ja dat denk ik wel. Moet er nog even mee werken, pas als ik een lang stuk moet gaan tikken ga ik merken welke werkelijk fijner was haha. :D

Gok niet dat die van de 16" erin zit whehe :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Ik heb nu ruim 2 jaar een 13" MacBook Pro 2017 (non-TB). Hij werkt prima, maar vandaag kreeg ik een melding over de batterij. Dit is toch niet normaal? Zou de batterij defect kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVAmzebyNz-YJnJ249VqEeylBRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9u5PPPZZdxQ3IhPpRIYg6oWR.png?f=fotoalbum_large
Statusinformatie:
Aantal cycli: 182
Conditie: Onderhoud aanbevolen
Maximumcapaciteit: 91%

[ Voor 37% gewijzigd door syltheboy op 31-07-2020 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

syltheboy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:56:
Ik heb nu ruim 2 jaar een 13" MacBook Pro 2017 (non-TB). Hij werkt prima, maar vandaag kreeg ik een melding over de batterij. Dit is toch niet normaal? Zou de batterij defect kunnen zijn?
[Afbeelding]
Statusinformatie:
Aantal cycli: 182
Conditie: Onderhoud aanbevolen
Maximumcapaciteit: 91%
Misschien even handig om er bij te vermelden dat je een BETA draait.

Daar ligt het dus aan, is een bekend probleem.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Greatsword schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:39:
[...]

Misschien even handig om er bij te vermelden dat je een BETA draait.

Daar ligt het dus aan, is een bekend probleem.
Oh, haha. |:( Dan weet ik dat nu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-07 11:17
Ik heb er niet echts iets over kunnen vinden via google, dus ff vragen in dit algemene topic:

Ik heb een maand geleden een LG smart tv gekocht voor op mijn slaapkamer. Hij heeft geen airplay. Is er een mogelijkheid dat ik het beeld van mijn MacBook Pro kan zien op de tv? Bedraad of onbesraad maakt niet zo veel uit eigenlijk. Als het mogelijk is zou het wel erg fijn zijn dat het scherm van de MacBook Pro dan (automatisch) uit staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-07 18:08
Is er iemand die de hyperdrive gen 2 hubs plant te gebruiken met een macbook pro 2016?

Hyperdrive claimt 4k 60hz + usb 3 snelheden.

Ik kan er weinig over terugvinden, maar het lijkt alsof het uitmaakt welke controller je notebook gebruikt voor de usb-c poorten, samen met de grafische kaart.
De 2016/2017 macbooks gebruiken 'alpine ridge' controllers ipv 'titan ridge'. Hierdoor zou je dus maximaal displayport 1.2 (ipv 1.4) kunnen gebruiken, waardoor de bandbreedte ontoereikend is om te halen wat hyperdrive claimt. Ik kan bij hen ook weinig terugvinden ivm compatibiliteit met oudere macbook pro's.

Scheelt toch weer wat in prijs met een thunderbolt 3 dock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

mr.JamesBond schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:45:

Ik heb een maand geleden een LG smart tv gekocht voor op mijn slaapkamer.

Is er een mogelijkheid dat ik het beeld van mijn MacBook Pro kan zien op de tv?

Bedraad of onbesraad maakt niet zo veel uit eigenlijk.

Als het mogelijk is zou het wel erg fijn zijn dat het scherm van de MacBook Pro dan (automatisch) uit staat
Gewoon met USB-C > HDMI, je kan het scherm uitzetten door de helderheid op het laatste standje te zetten, of als je nog een Bluetooth keyboard/muis hebt kan je hem gewoon dichtklappen en in clamshell mode gebruiken.

https://www.amazon.nl/uni...olt-MacBook/dp/B07CL2RHX5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastamasta
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 22:51
Net terug van vakantie en bij thuiskomst werkte het toetsenbord van mijn Macbook pro 13 inch 2017 niet meer.
Ik heb hem nooit laten vallen of gestoten dus het is me een raadsel hoe dat zo maar kan. De Macbook start wel gewoon op en ik kan in het inlogscherm mijn muis gewoon bewegen. Ik kan alleen mijn password niet invoeren en bij mijn bestanden komen.
Het vreemde is dat de Powerbutton het wel gewoon doet, maar de rest van de toetsen reageert niet. Er gaat ook geen lampje aan bij de Capstoets.
Op internet stonden allerlei suggesties met bepaalde resetopties, maar dit werkt niet, omdat je daarbij ook steeds de Powerbutton in moet drukken. Als ik deze indruk dan gaat de Macbook dus gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

mastamasta schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:07:
Net terug van vakantie en bij thuiskomst werkte het toetsenbord van mijn Macbook pro 13 inch 2017 niet meer.

Ik heb hem nooit laten vallen of gestoten dus het is me een raadsel hoe dat zo maar kan.
Dit zou geen raadsel moeten zijn omdat de toetsenbord problemen al jaren spelen bij de 2016-2019 modellen.

Apple heeft hiervoor ook een speciaal programma, dus aanmelden, gratis laten vervangen (en mijn advies om hem dan z.s.m. te verkopen)

Je krijgt dan een nieuwe topcase en accu, waardoor hij eigenlijk weer zo goed als nieuw is, maar de kans bestaat dat je over een tijdje weer dezelfde problemen krijgt.

https://support.apple.com...program-for-mac-notebooks

Bij de 2020 modellen zijn deze problemen verholpen, dus als je wilt upgraden is dat de beste keuze.

[ Voor 12% gewijzigd door Greatsword op 08-08-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastamasta
Greatsword schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:11:
[...]

Dit zou geen raadsel moeten zijn omdat de toetsenbord problemen al jaren spelen bij de 2016-2019 modellen.

Apple heeft hiervoor ook een speciaal programma, dus aanmelden, gratis laten vervangen (en mijn advies om hem dan z.s.m. te verkopen)

Je krijgt dan een nieuwe topcase en accu, waardoor hij eigenlijk weer zo goed als nieuw is, maar de kans bestaat dat je over een tijdje weer dezelfde problemen krijgt.

https://support.apple.com...program-for-mac-notebooks

Bij de 2020 modellen zijn deze problemen verholpen, dus als je wilt upgraden is dat de beste keuze.
Bedankt voor je snelle reactie. Dit ga ik zeker doen. Ook al lijkt er nu iets anders aan de hand, want het gaat niet om een enkele of een paar toetsen, maar om het gehele toetsenbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rominick
mastamasta schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:34:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie. Dit ga ik zeker doen. Ook al lijkt er nu iets anders aan de hand, want het gaat niet om een enkele of een paar toetsen, maar om het gehele toetsenbord.
Heb laatst mijn 2016 15" Macbook pro ingeleverd voor een toetsenbord vervanging. Krijg ik een rekening van 1030 euro omdat de touchid het ook niet doet en ze het logicboard moeten vervangen. Ik gebruik dat ding niet (heb daar m'n Apple watch voor) maar op de bon staat ook toetsenbord topcase gratis. Heb overigs niet betaald want ben niet loco. Ze weten dat de touchid niet werkt omdat het logicboard een probleem heeft, maar waarom dan niet het toetsenbord vervangen zoals ik aangegeven heb in de winkel? Want dan werkt m'n toetsenbord weer wel, maar touchid blijft dan kapot. Snap niet waarom het zo moeilijk is om het te vervangen, want als het logicboard een fout geeft. Waarom dat zeuren dat ze het toetsenbord niet kunnen vervangen enz.

Dus als er wat anders aan de hand is met je macbook, kan je zomaar een leuke rekening verwachten waar je ja of nee op moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastamasta
rominick schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:00:
[...]

Heb laatst mijn 2016 15" Macbook pro ingeleverd voor een toetsenbord vervanging. Krijg ik een rekening van 1030 euro omdat de touchid het ook niet doet en ze het logicboard moeten vervangen. Ik gebruik dat ding niet (heb daar m'n Apple watch voor) maar op de bon staat ook toetsenbord topcase gratis. Heb overigs niet betaald want ben niet loco. Ze weten dat de touchid niet werkt omdat het logicboard een probleem heeft, maar waarom dan niet het toetsenbord vervangen zoals ik aangegeven heb in de winkel? Want dan werkt m'n toetsenbord weer wel, maar touchid blijft dan kapot. Snap niet waarom het zo moeilijk is om het te vervangen, want als het logicboard een fout geeft. Waarom dat zeuren dat ze het toetsenbord niet kunnen vervangen enz.

Dus als er wat anders aan de hand is met je macbook, kan je zomaar een leuke rekening verwachten waar je ja of nee op moet zeggen.
Bedankt Rominick voor je reactie. Hier ben ik dus ook bang voor. Zag trouwens dat mijn serienummer niet in aanmerking kwam voor de vervanging van het toetsenbord. Ik vrees dat ik een nieuwe moet kopen. Ik ga zelf maar wat sleutelen aan de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
rominick schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:00:
[...]

Ligt er natuurlijk een beetje aan wat je hebt afgesproken. Als je een afspraak maakt om alleen het toetsenbord gratis te laten vervangen, dan ben je natuurlijk niet verplicht om de rekening te betalen. Had zelf mijn 2016 model ingeleverd voor een nieuwe display. Dit was 2,5 jaar na aanschaf. Apple gaf aan dit gratis te doe . Bij ophalen werd ik gepresenteerd met een rekening van 800 Euro. Gelukkig lag het goed vast, de afspraak was door de apple genius netjes vastgelegd. Nadat er een manager nagekeken had kreeg ik mijn laptop weer gratis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
HEY_DUDE schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:07:
[...]

Ligt er natuurlijk een beetje aan wat je hebt afgesproken. Als je een afspraak maakt om alleen het toetsenbord gratis te laten vervangen, dan ben je natuurlijk niet verplicht om de rekening te betalen. Had zelf mijn 2016 model ingeleverd voor een nieuwe display. Dit was 2,5 jaar na aanschaf. Apple gaf aan dit gratis te doe . Bij ophalen werd ik gepresenteerd met een rekening van 800 Euro. Gelukkig lag het goed vast, de afspraak was door de apple genius netjes vastgelegd. Nadat er een manager nagekeken had kreeg ik mijn laptop weer gratis mee.
Ik heb gelukkig niks betaald, maar heb de Amac gebeld met de opmerking: Ik hoef alleen het toetsenbord en het logicboard vroeg ik niet om. Ze gingen met de technische dienst overleggen om alleen het toetsenbord te vervangen zoals ik ook aangaf in de winkel. Aangezien het logicboardprobleem en toetsenbord probleem los van elkaar stonden. Alleen m'n touchid werkt niet, maar dat zou een toetsenbord vervanging toch niet tegen moeten gaan?

• cedrix5
Zijn er nog mensen met ervaringen met toetsenbord service?
Ik zag eerder dat het ongeveer een week duurde overheen oud en nieuw.
Ik heb 20 augustus een afspraak bij ARC in België ter reparatie. De apple store zelf in Brussel was geen optie. Kan ik wel best blijven kijken voor een afspraak bij apple zelf of is een aparte provider even goed?
Ik zou graag per 1 september weer een werkende notebook hebben :)

Eerder is mijn scherm al eens vervangen bij Apple Malmö na problemen met een vlek, dat ging heel snel in 3 werkdagen.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@cedrix5 Bij apple zelf is altijd fijner, kwestie van paar keer per dag kijken, meestal komt er dan nog wel een plekje vrij.

Tip: Koop een 2020 model en zodra je huidige model vervangen is verkopen omdat er dan weer een nieuwe topcase/accu in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Mijn MacBook Pro (13 inch, late 2016 model, aangeschaft zomer 2017) heeft schermproblemen. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

YouTube: MacBook Pro screen colour issue

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:43
verkeerd topic :)

[ Voor 95% gewijzigd door Bobo221 op 10-09-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyloba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-12-2022
Heb nu ook mijn 13” 2016 mbp ingeleverd voor toetsenbord herstel. Heb de voorbije jaren vooral in clamshell modus gewerkt maar door de laatste tijd meer het toetsenbord te gebruiken heb ik gemerkt dat er vrij snel toetsen niet meer klikken. Zou hem graag vervangen door een nieuwere versie en misschien wel eentje met arm, maar ik wil niet opnieuw de eerste generatie kopen zoals ik met de 2016 versie gedaan heb. Het lijkt mij ook minder slim om nu nog een nieuwe intel variant te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Even als aanvulling op mijn vorige post:

Aanvankelijk dacht ik dat er een kabeltje los zou zitten (en dat sluit ik nog steeds niet uit), maar inmiddels is de mogelijkheid dat er sprake van waterschade is ook bij me opgekomen. Dat zou dan ruim twee weken geleden zijn.

Indien er sprake is van waterschade, schatten jullie dan in dat dit permanent is?

Overigens verschilt de hoek wanneer het scherm flikkert van keer tot keer

Voor de duidelijkheid nogmaals het filmpje
YouTube: MacBook Pro screen colour issue

• Hyloba
Hyloba schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:15:
Heb nu ook mijn 13” 2016 mbp ingeleverd voor toetsenbord herstel. Heb de voorbije jaren vooral in clamshell modus gewerkt maar door de laatste tijd meer het toetsenbord te gebruiken heb ik gemerkt dat er vrij snel toetsen niet meer klikken. Zou hem graag vervangen door een nieuwere versie en misschien wel eentje met arm, maar ik wil niet opnieuw de eerste generatie kopen zoals ik met de 2016 versie gedaan heb. Het lijkt mij ook minder slim om nu nog een nieuwe intel variant te kopen.
Laptop inmiddels al terug en tot verbazing niet alleen toetsenbord, touchpad en batterij vervangen, maar ook nog eens heel het scherm en behuizing. Na bijna 4 jaar ziet en voelt mijn laptop er weer als nieuw uit! _/-\o_

• de Foarsitter
Hyloba schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:10:
[...]

Laptop inmiddels al terug en tot verbazing niet alleen toetsenbord, touchpad en batterij vervangen, maar ook nog eens heel het scherm en behuizing. Na bijna 4 jaar ziet en voelt mijn laptop er weer als nieuw uit! _/-\o_
Wat is er dan hetzelfde gebleven?

Hyloba schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:10:
[...]

Bij een Apple Store of zo'n certified Apple repair punt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyloba
mr.JamesBond schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:31:
[...]

Wat is er dan hetzelfde gebleven?
De interne componenten behalve de batterij.
Anoniem: 16295 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:42:
[...]

Bij een Apple Store of zo'n certified Apple repair punt?
Opgestuurd via Apple naar AppleCare Support in Tsjechië. Ik heb geen AppleCare, maar alle Apple Repair punten waren altijd volgeboekt, vandaar dat ze het mij lieten opzenden.

[ Voor 11% gewijzigd door Hyloba op 16-09-2020 12:24 ]

Had mijn MacBook Pro 2015 ingeleverd voor het coating probleem en ook aangeven dat de toetsen niet super meer werken (was al een keer vervangen in 2018), krijg een nieuw scherm, top case (toetsenbord + accu) en men constateerde dat de IO poorten niet goed meer werkten. Nu had ik dat zelf niet gemerkt, maar meer de link niet gelegd want afgelopen weekend wilde ik iets aansluiten wat vervolgens niet werd gedetecteerd. Alleen het vervangen van de poorten moet ik betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Mijn MacBook Pro 13" uit 2017 heeft out of the blue ineens problemen. Sinds gisteren schiet de CPU naar 300 tot 400% en als ik in het activiteitenoverzicht kijkt zie ik daar 'accountsdb' bovenaan staan in het overzicht. Door de hoge CPU draait de fan ook op volle toeren en is de MacBook na 50 minuten zo goed als leeg.

Op Google wordt verwezen naar mailinstellingen met Google of Exchange. Ik heb alleen twee accounts geconfigureerd van een domein die wordt gehost bij Strato en een mailacount van Telfort. Beide werken op basis van de IMAP koppeling. Wat ik al gedaan/geprobeerd heb:
  • Accountsdb geforceerd stoppen, dit werkt niet omdat hij meteen weer zelfstandig start;
  • Mailaccounts weggehaald en opnieuw toegevoegd, ondanks dit blijft het hoge CPU vragen;
  • Instellingen proberen aan te passen: "Accounts > Advanced > Automatically Detect and Maintain Account Settings", dit werkt niet, zodra ik vinkje probeer uit te zetten springt het direct weer terug;
Dit leken mij toch de meest basale stappen, maar helaas zonder resultaat. Het lijkt erop alsof er ergens een oneindige 'loop' draait vanuit de mail naar ofwel Strato ofwel Telfort. Overigens wel bijzonder dat zo'n eenvoudige app dit probleem veroorzaakt. Hebben jullie nog suggesties wat ik kan doen om dit te verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-07 12:22

Grin

Ride si sapis.

@Woudloper Ik had gisteren ineens EXACT hetzelfde! Extreme CPU load veroorzaakt door accountsdb, ik werd er GEK van.
Oplossing:

Sing out @ iCloud (system prefs, Apple ID, Overview, Sign Out)
Computer uitschakelen
Opstarten met: ALT + CMD + P + R (NVRAM reset)
Computer uitschakelen
Computer starten
Instellingen --> Spotlight --> Privacy --> '+' Macintosh HD (je gehele schijf toevoegen)
Reboot
iCloud weer toevoegen
Spotlight weer herstellen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Bedankt voor deze update @Grin, dit lijkt de oplossing te zijn voor het probleem. Belangrijker is dat de root cause wordt opgelost. Het kan toch niet zo zijn dat een hapering in deze service er ineens voor gaat zorgen dat accountsdb naar >300% CPU schiet.

Verder is het jammer dat er veel neveneffecten zitten aan deze handeling. Ik moet nu ook
  • Wachtwoorden overal opnieuw invoeren (voor mijn mailaccounts, etc)
  • Lijst met 'documenten' helemaal leeg is en ik alles weer moet opzoeken op mijn drive;
  • Er een sync issue was waardoor documenten op mijn bureaublad zijn verdwenen. Dit waren recente downloads, dus moet ik weer gaan zoeken;
Hoop dat Apple bekend is met deze problemen en het meeneemt in toekomstige releases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-07 12:22

Grin

Ride si sapis.

Het is een bijzonder vervelend probleem idd @Woudloper. Deze onzin heeft mij ook 1-2 uren gekost om uit te zoeken. Vind dit maar eens...
Ik hoefde trouwens geen wachtwoorden opnieuw in te voeren voor mijn mailaccounts, alleen m'n iCloud account uiteraard. Bureaublad sync doen ik niet aan, maar dat is idd ook een iCloud ding. Best ingrijpend en al je foto's moeten weer opnieuw indexeren, dat vond ik het vervelendste. Alsnog 60% CPU load omdat die alle duizenden foto's weer moest analyseren...

Naja, mooi dat het is opgelost!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm, ik krijg batterij-servicewaarschuwing, een beetje teleurstellend na pakweg 3 jaar en 217 cycles... de capaciteit van mijn 13” 2017 MBP (zonder touch bar) is volgens de systeeminformatie nu maximaal ~3540mAh. Het lijkt er ook op dat de accu als hij leger raakt niet meer genoeg energie kan leveren voor zaken die de CPU zwaar belasten, de computer gaat dan zonder waarschuwing bij bijvoorbeeld 15% naar shutdown.

Ik zal eens kijken of een smc reset en dergelijken nog uitmaken. Is een capaciteitsverlies zoals bij mij te verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
begintmeta schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:50:
Hmm, ik krijg batterij-servicewaarschuwing, een beetje teleurstellend na pakweg 3 jaar en 217 cycles... de capaciteit van mijn 13” 2017 MBP (zonder touch bar) is volgens de systeeminformatie nu maximaal ~3540mAh. Het lijkt er ook op dat de accu als hij leger raakt niet meer genoeg energie kan leveren voor zaken die de CPU zwaar belasten, de computer gaat dan zonder waarschuwing bij bijvoorbeeld 15% naar shutdown.

Ik zal eens kijken of een smc reset en dergelijken nog uitmaken. Is een capaciteitsverlies zoals bij mij te verwachten?
Als je gebruik maakt van het toetsenbord programma krijg je gelijk nieuwe batterij. Ik heb zo gratis een frisse batterij gekregen paar maanden terug. Mijn capaciteit zat rond 81% met 300 cycles en bijna 4 jaar oud. Toetsenbord is nu ook licht anders met dat extra membraan erin, weet niet of het echt betrouwbaarder is. Voorheen bleef de backslash knop soms eens hangen, maar ging over als je er met wat compressed air overheen ging. Tot nu toe geen problemen meer.

Vorige week wel 130 euro betaald om een versleten fan te vervangen, was wel fors voor zoiets doms. Maakte een gek geluid, viel niet onder garantie/coulance volgens Belgische authorized repair center. Had het misschien beter in Nederland bij apple zelf aangevochten onder consumentenrecht.
Pagina: 1 ... 53 54 Laatste