Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 05-12 19:30
Je bedoelt dat huidig toetsenbord, ja dat typt wel heel lekker. Ik heb wel eventjes moeten aanpassen.
Ik heb ook heel lang een Lenovo gehad en die was echt super goed inderdaad, ik hoop dat Apple daar eens afkijkt haha.

Ik heb altijd al gezegd dat als ik ooit de Macbook vaarwel zeg ga ik naar een Thinkpad of XPS.

• Lyca
Welke resolutie gebruiken jullie op de Macbook 15 zelf?

Ik ben af en toe aan't switchen tussen default en die daar achter, ik kan niet goed beslissen tussen de 2 :). De default is alles ietsjes groter en handiger, maar je mist soms een beetje plaats.

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Nu online
Hangt toch af van wat je zelf prettig vind werken? Hangt ook af van het programma. In Photoshop wil ik alle menu's juist net even kleiner.

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 14:41

Grin

Ride si sapis.

Ik vind het bij alle HiDPI schermen het fijnste als: 1 point == 4 pixels; een halvering van de resolutie.
2880*1800 heeft dan dus een interface van 1440*900. 5K schermen idem: 5120*2880 wordt dan 2560*1440. Dat werkt voor mij het prettigste bij lange beeldschermsessies zoals met thuiswerken, dat is toch al snel 8-9 uren schermwerk. Dan wil je niet met een kleine interface lopen te klooien. En wanneer je ruimte tekort komt dan prik je er een scherm bij. Dat is m.i. totaal geen reden om op een hogere resolutie te gaan werken. Mja... als student misschien. Maar die tijd hebben we gelukkig gehad. :)

NewsBlur || My Fujifilm gear

• RaydeJee
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 04-12 21:05
Is de non-touchbar Pro die nu bij Apple te koop is, de 2017?

edit: ja dus

RaydeJee wijzigde deze reactie 25-11-2018 11:59 (11%)
Reden: antwoord gefunden

 MacBook Pro Retina 13" 2015 / MacBook Pro 13" 2012 / iPhone XR Red 

• CT
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:42

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Lyca schreef op donderdag 22 november 2018 @ 17:01:
Welke resolutie gebruiken jullie op de Macbook 15 zelf?

Ik ben af en toe aan't switchen tussen default en die daar achter, ik kan niet goed beslissen tussen de 2 :). De default is alles ietsjes groter en handiger, maar je mist soms een beetje plaats.
Ik zit standaard op 2048x1280 (al jaren) de default is in mijn ogen nu echt koeienletters. En de 'more space' is beter, maar het verschil met dan net 1 tikje hoger (dit doe je mbv progs zoals de gratis resxtreme) is toch -echt- meer 'space' en ik vind alles nog prima leesbaar.
Ga je nog hoger dan wordt het voor mijn ogen toch teveel turen en is het niet leuk meer.

Denk dat het voor iedereen verschilt, doe je veel tekstverwerking dan is de default denk ik prettiger.
RaydeJee schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:27:
Is de non-touchbar Pro die nu bij Apple te koop is, de 2017?

edit: ja dus
Yup en en door die nieuwe MacBook Air is het verschil wel heel erg klein. Qua cpu is het wellicht een iets krachtigere machine maar als cpu belangrijk is kun je beter de touch bar versie nemen omdat daar een quad core ipv een dual core in zit.

• F. Scaglietti
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online

F. Scaglietti

Yo yo yoghurt...

Scherm van de MBP is vele male beter, hogers nits, betere SRGB spectum, betere DCI-P3 Color space.

2019 MBP 15"/iPad Pro/Siemens Solo Magnetron/Galaxy S10+/One Plus 6/iMac 27"/iMac Pro/Pixel 3/Mate 20 Pro/iPhone 11 Pro/Dell-XPS15/Ferrari Scaglietti DRAAG JE HET NIET VERKOOP HET DAN!

Dat is iets wat je er wel uit moet halen en dat doet 99% van de gebruikers niet. Dat geldt ook voor die cpu power.

ppl wijzigde deze reactie 26-11-2018 20:24 (17%)

• 4WardNL
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 03-12 20:18
Vandaag helaas hetzelfde probleem ervaren als al door meerdere mensen in dit topic eens benoemd is. De laptop werd geopend, de rechterspeaker "plopte" en spontaan produceert de speaker enkel nog zeer dof geluid. Kortom: de speaker is opgeblazen.

Dit is inmiddels de tweede keer dat ik dit probleem ervaar, al ging het de vorige keer om de linker speaker. Garantie op de reparatie daarvan—en dus op de gehele top case—is gelukkig nog aanwezig, maar ik baal er toch flink van dat ik wéér de laptop een tijdje kwijt zal zijn ten behoeve van een reparatie... Voor een laptop in deze prijsklasse zou dat naar mijn mening simpelweg niet mogen.

• Lyca
Dat suckt wel inderdaad.

Nu een van de problemen met Macbook is, mensen verwachten meestal omdat ze meer hebben betaald dan een andere laptop dat alle onderdelen ineens ook anders zijn of van hogere kwaliteit.

Dat is ballonnetje dat je zelf zult moeten doorprikken, veel van de onderdelen in de macbook pro worden ook elders gebruikt en hebben dezelfde problemen. Dus ja de speakers of andere interne componenten zullen eens kapot gaan, zelfs in een laptop van 4000 euro.

Langs de andere kant moet ik toegeven dat ik sinds Macbook toch minder problemen ben tegengekomen. Vroeger had ik een verzameling van Acer/Asus laptops die na een jaar al serieus gesleten waren. Ik heb toen een late 2013 Macbook Pro voor een hele lange tijd kunnen gebruiken tot ik een 2017 heb aangekocht.

Met de 2017 heb ik een probleem gehad met het toetsenbord, voor de rest blijft het machine werken.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nog nooit zoveel problemen gehad met een laptop als met mijn MBP 13” 2017 die ik sinds begin dit jaar heb: de bekende SSD faal (inmiddels vervangen via het service programma) en nu RAM issues (regelmatig crashes met “possible memory corruption”, monteur van SSD zag het tijdens de check, moederbord wordt binnenkort vervangen). En het is dan waarschijnlijk wachten op issues met het toetsenbord..
Wel heel blij mee hoor, maar heb hiervoor 3 Dell laptops 3+ jaar gehad zonder kuren, dus is even een domper. Gelukkig is service via Apple Enterprise Care wel top (monteur komt langs op kantoor).

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 24-12-2018 22:57 (3%)

• Lyca
Ik ben ook niet probleemloos geweest met mijn 2017 Macbook Pro, 2 keer toetsenbord problemen.

En ik heb ook issues gehad met een Hyper Drive USB-C hub, soms als ik m'n scherm (ook USB-C) aan dezelfde kant aansluit, werkt de hub niet volledig. Ethernet komt er vaak niet door, MacOS herkent het gewoon niet, USB werkt dan weer wel.

Meestal werkt een reboot wel. Toch had ik altijd vroeger meer problemen met Windows en drivers en die hele troep altijd.

• Lyca

Dit is dus de slijtage waar ik over spreek, vooral de spatie balk slijt op 1 specifieke plaats redelijk hard. De uitgezoomde foto lijkt op vetplekken, maar ik reinig het regelmatig en je ziet het onmiddellijk weer.

Welke producten gebruiken jullie daarvoor? Ik gebruik meestal screenwiper voor de toesten ook. Maar ik denk in dit geval dat het slijtage is.

• extreme8eight
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 11:12
Ik weet dat dit hier geen aankoopadvies topic is maar ik zou m’n eerste MacBook aanschaffen en ik twijfel tussen de Pro 2017 en de 2018 Air. Zijn er werkelijk zoveel problemen met de pro 2017 zoals ik hier lees? Wat het kiezen voor de pro ee no brainer maakt...

extreme8eight wijzigde deze reactie 08-01-2019 17:07 (10%)

PSN: extreme8eight

• connos
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 03-12 23:38
De Touch-ID van MBP 15" 2016 werkt niet meer. Als ik een nieuwe vingerafdruk wil toevoegen krijg ik de melding: Fingerprint limit reached.
Ik ben blijkbaar niet enige, maar helaas werkt deze fix niet voor mij.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?

connos wijzigde deze reactie 11-01-2019 12:04 (14%)

• Darks
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 04-12 22:21
extreme8eight schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:07:
Ik weet dat dit hier geen aankoopadvies topic is maar ik zou m’n eerste MacBook aanschaffen en ik twijfel tussen de Pro 2017 en de 2018 Air. Zijn er werkelijk zoveel problemen met de pro 2017 zoals ik hier lees? Wat het kiezen voor de pro ee no brainer maakt...
Het is misschien wat over datum maar ik stond voor dezelfde keuze en heb de 2017 Macbook Pro besteld (13 inch met 256Gb SSD). Vooral omdat er een aanbieding was waardoor ik 200 EUR minder betaalde, met andere woorden zo goed als hetzelfde als voor een Air met 256Gb.

Het alternatief was een 2018 Pro maar dan had ik deze ook graag met 16Gb Ram gehad en dan zat ik zomaar even 700 EUR duurder. Om als gewone thuiscomputer te gebruiken lijkt me de 2017 Pro de beste deal en als ik er binnen een paar jaar anders over denk gaat hij dan maar de deur uit.

Omtrent alle problemen, ga ik nog steeds uit van het beste, en dat is dat het merendeel van de gebruikers deze niet ervaren en er dan ook niet over klagen. Maar enkel de toekomst zal het zeggen.

Gamertag: I Darks I

• mcgloud
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 01-12 12:45
Ik heb zelf een Pro 2017 met een stock i5 maar wel 256GB en 16GB aan geheugen. Mijn eerste MacBook. Ben er wel blij mee. Werkt lekker samen met mijn iPhone en iPad (en mijn Hackintosh :X )

Eind november kreeg ook ik een mail van Apple dat ik in principe z.s.m. langs een APR of Apple Store moet gaan om de SSD te laten checken/repareren omdat er met dit soort modellen dataverlies kan optreden.

Ik heb mijn MacBook destijds gekocht bij de Amac in Den Bosch. Ik ben daar toen langs gegaan en heb het probleem voor gedragen. De jongen in de winkel die mij hielp deed nogal onverschillig. Net of het geheel mijn eigen issue was terwijl Apple iedereen die in aanmerking kwam een mail heeft gestuurd.
"Mekboek mag ook geen tot weinig cosmetische schade hebben", vertelde hij er ook bij. Anders accepteerde ze 'm niet en werdt ie ook niet gefixed. Beetje vreemd maar schijnt iets Apple-ish te zijn.

Momenteel heb ik dit nog niet gedaan i.v.m. mijn studie, maar zijn er mensen die hier echt dataverlies hebben geleden met het zelfde soort model?

iMac Pro 2017 Hackintosh - MacBook Pro 2017 - iPhone 7 - iPad 5 - Xbox One X (gt: RooieReetAap)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

mcgloud schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:10:
Momenteel heb ik dit nog niet gedaan i.v.m. mijn studie, maar zijn er mensen die hier echt dataverlies hebben geleden met het zelfde soort model?
Ja, die van mij is een halfjaar terug hard gecrasht (naar later bleek door de SSD bug). Was niks meer mee te beginnen anders dan een complete reinstall van Mac OS via recovery (uur aan de lijn gezeten met Apple Support). Dataverlies uiteindelijk niet omdat ik Time Machine had ingeregeld, daar ben ik nu nog steeds blij om, met mn voorgaande windows laptops had ik mn backups nooit zo goed op orde want teveel moeite.

Inmiddels is mn SSD vervangen (via Enterprise care, kwam een monteur langs op de zaak), en ook mn moederbord is inmiddels vervangen want de monteur zag dat memory corrupt was bij de self test (en had ook spontane reboots).

• nickdew
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14:59
Heb een tijdje terug een macbook pro gekocht uit 2017. Elke keer als ik hem open klap en hij uit slaapstand komt heb ik een soort ruis op het hele scherm. Gaat binnen aantal sec weg maar toch raar? Iemand bekend met dit probleem?

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 14:21
nickdew schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:19:
Heb een tijdje terug een macbook pro gekocht uit 2017. Elke keer als ik hem open klap en hij uit slaapstand komt heb ik een soort ruis op het hele scherm. Gaat binnen aantal sec weg maar toch raar? Iemand bekend met dit probleem?
Draai je de meest recente versie van macOS (10.14.3)? Volgens mij deed dat probleem zich vooral voor in High Sierra, maar zou opgelost moeten zijn in Mojave. Ik had hetzelfde probleem met een 2017 MacBook Pro, maar na Mojave geen last meer van gehad.

MacBook Pro 16" - iPhone 11 Pro Max - Apple Watch Series 5 Hermès

• Darks
Als ik luidsprekers aansluit op mijn monitor (3.5mm uitgang) waaraan mijn MacBook Pro met USB-C gekoppeld is, zal ik dan kwaliteitsverlies ervaren ten opzichte wanneer ik de luidsprekers rechtstreeks op de Macbook aansluit?

De Macbook heeft van zichzelf best goede audio output, blijft deze 'compleet' bij pass through of gaat de monitor het opnieuw (slechter) bewerken?

Ben wat vooruit aan het denken hoe ik mijn setup zou inrichten :)

Alvast bedankt om mee te denken :)

• HEY_DUDE
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10:11
Hangt af van de DAC in je monitor. Via USB-C gaat het signaal digitaal naar je monitor. Je monitor moet er dan iets analoogs van maken. Als ik moet gokken dan zijn de DACs in de monitoren kwalitatief veel minder dan een laptop van minimaal 1500 Euro.

Als je kwaliteit erg belangrijk vind zou je ook een USB DAC kunnen kopen en die vervolgens in een USB aansluiting van je monitor stoppen. Afhankelijk van de USB support van je monitor.

• R0y.
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 05-12 21:20
mcgloud schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:10:
Ik heb zelf een Pro 2017 met een stock i5 maar wel 256GB en 16GB aan geheugen. Mijn eerste MacBook. Ben er wel blij mee. Werkt lekker samen met mijn iPhone en iPad (en mijn Hackintosh :X )

Eind november kreeg ook ik een mail van Apple dat ik in principe z.s.m. langs een APR of Apple Store moet gaan om de SSD te laten checken/repareren omdat er met dit soort modellen dataverlies kan optreden.

Ik heb mijn MacBook destijds gekocht bij de Amac in Den Bosch. Ik ben daar toen langs gegaan en heb het probleem voor gedragen. De jongen in de winkel die mij hielp deed nogal onverschillig. Net of het geheel mijn eigen issue was terwijl Apple iedereen die in aanmerking kwam een mail heeft gestuurd.
"Mekboek mag ook geen tot weinig cosmetische schade hebben", vertelde hij er ook bij. Anders accepteerde ze 'm niet en werdt ie ook niet gefixed. Beetje vreemd maar schijnt iets Apple-ish te zijn.

Bij de aMac hadden ze aangegeven dat hij opgestuurd moest worden en dat ik hem door de drukte (waarschijnlijk) minimaal een maand kwijt zou zijn. De SSD zou namelijk vervangen moeten worden(!!!).

Toen ik een paar dagen later (op afspraak) bij de repair center aankwam gaf de medewerker die hem innam aan dat het preventief was. Ze waren zelf nog geen 1 SSD tegengekomen die vervangen moest worden. Het ging dus vooral om een preventiefe check en een firmware upgrade. Ik kon twee dagen later mijn Macbook weer ophalen..

• Darks
HEY_DUDE schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:21:
Hangt af van de DAC in je monitor. Via USB-C gaat het signaal digitaal naar je monitor. Je monitor moet er dan iets analoogs van maken. Als ik moet gokken dan zijn de DACs in de monitoren kwalitatief veel minder dan een laptop van minimaal 1500 Euro.

Als je kwaliteit erg belangrijk vind zou je ook een USB DAC kunnen kopen en die vervolgens in een USB aansluiting van je monitor stoppen. Afhankelijk van de USB support van je monitor.
Ok dus mijn vrees is gegrond, bedankt voor de uitleg.

Dan voorlopig maar rechtstreeks op de Macbook aansluiten.

En dan is het nog maar de vraag of het via de DAC van je monitor gaat ;) Geluid via USB-C kan op 3 manieren worden getransporteerd: via USB, analoog via een alternate mode of via DisplayPort. Bij schermen wordt vaak wel dat laatste gebruikt.

De DACs in monitoren zullen niet anders zijn dan in laptops, desktops, tablets en smartphones. Ze moeten vooral klein zijn en op het PCB passen. Dat werkt voor het gros van de mensen prima maar niet voor een audiofiel. Die is, zoals gezegd, beter af bij een losse DAC van een gerenommeerd merk (en daar betaal je dan ook al bijna net zoveel voor als de computer zelf). Overigens spelen het bronmateriaal en je speakers/koptelefoon hier een even belangrijke rol in.

Voor de DAC hoef je het dus niet te doen. Wat echter wel van belang is, is de manier waarop je volume moet gaan aanpassen. Ik heb hier een MBP aan een Thunderbolt 3 dock waaraan ook een scherm middels USB-C hangt. Het geluid kan ik op de laptop, het dock of het scherm uitsturen. Voordeel van het dock en de laptop: volume is te bedienen met de controls in macOS. Bij het scherm heb ik dit niet, de volume moet via de controls van het scherm zelf worden aangepast en dat werkt iets omslachtiger. Voor mij is aansluiting op laptop of dock dus de meest handige oplossing. Qua geluidskwaliteit maakt het echter niets uit waar ik 'm op aansluit.

• Darks
[b]ppl in "[MacBook Pro 2016/2017] Ervaringen & Discussie"
De DACs in monitoren zullen niet anders zijn dan in laptops, desktops, tablets en smartphones. Ze moeten vooral klein zijn en op het PCB passen. Dat werkt voor het gros van de mensen prima maar niet voor een audiofiel. Die is, zoals gezegd, beter af bij een losse DAC van een gerenommeerd merk (en daar betaal je dan ook al bijna net zoveel voor als de computer zelf). Overigens spelen het bronmateriaal en je speakers/koptelefoon hier een even belangrijke rol in.
Hmm, een audiofiel ga ik mezelf zeker niet noemen, toch ervaar ik een zuiverdere geluidskwaliteit op mijn Macbook dan op mijn PC met onboard audio. Ik gebruik dan ook een degelijke hoofdtelefoon.

Een losse DAC zal uiteraard de beste prestatie leveren. Maar toch ben ik blij dat mijn Macbook op vlak van geluid net ietsje meer kan dan de doorsnee laptop of PC, en dan wil ik dat uiteraard graag benutten.

Bijkomend is dat ik statische ruis hoor wanneer er geen muziek speelt en mijn hoofdtelefoon via de monitor is aangesloten, via de Macbook is het muisstil.

Je opmerking over het volume aanpassen had ik nog niet aan gedacht, inderdaad ook niet handig via het scherm.

Darks wijzigde deze reactie 24-01-2019 20:08 (12%)

Dat soort ruis kan meerdere oorzaken hebben. Slechte afscherming van bijv. de DAC maar ook de koptelefoonaansluiting zelf kan dit veroorzaken. Bij de goedkope externe DAC's zie je dit soort klachten ook vaak, eveneens als bluetooth koptelefoons. Een losse DAC is dus niet per definitie altijd beter, daar zul je wel enige investering in moeten doen (en dan ben je er niet met de DAC alleen).

Dat soort ruis heb ik niet opgemerkt bij de 3 eerder genoemde aansluitingen. Uiteraard heb ik ook een degelijke koptelefoon. Het doet me wel denken aan vroeger. Toen had je ruis op de audio van je laptop wanneer je een cd in de optical drive had zitten.

Maar goed, dit soort dingen zijn behoorlijk persoonlijk dus ga vooral af op je eigen ervaringen.

• Nutterd
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 03-12 11:41

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Hallo,

Ik wil een MacBook aanschaffen in combinatie met een nieuwe camera en een apple tv. nu heb ik al informative gevraagd over de camera en de apple tv en de MacBook was ik eigenlijk over uit dat ik een nieuwe MacBook air zou kopen met Retina display.

nu zag ik toevallig net de volgende aanbieding bij de mediamarkt voorbij komen:

https://www.mediamarkt.nl...7-spacegrijs-1515361.html

Nu is mijn vraag wat zou een betere keuze zijn een standaard MacBook air of deze?

hij gaat voornamelijk gebruikt worden voor licht foto bewerken
Filmpjes van een Go-pro monteren.
opleiding van mijn vriendin (word,excell en powerpoint)

het lijkt me dat ze beide goed genoeg zijn voor mij maar wat zou de betere keus zijn?

De pro (2017) of de Air (2018)

• Xilantof
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Vandaag m’n MacBook Pro 15” uit 2016 weggebracht voor de sticky key’s. Ze hebben eerst even gekeken of schoonmaken hield, dat was niet het geval. Nu wordt ‘t toetsenbord vervangen. Gaat 5-10 werkdagen duren.

Te Koop: Nikkor 70-200 f/2.8 VR1

• MysticX
  • Registratie: november 2013
  • Niet online
Nutterd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:57:
Hallo,

Ik wil een MacBook aanschaffen in combinatie met een nieuwe camera en een apple tv. nu heb ik al informative gevraagd over de camera en de apple tv en de MacBook was ik eigenlijk over uit dat ik een nieuwe MacBook air zou kopen met Retina display.

nu zag ik toevallig net de volgende aanbieding bij de mediamarkt voorbij komen:

https://www.mediamarkt.nl...7-spacegrijs-1515361.html

Nu is mijn vraag wat zou een betere keuze zijn een standaard MacBook air of deze?

hij gaat voornamelijk gebruikt worden voor licht foto bewerken
Filmpjes van een Go-pro monteren.
opleiding van mijn vriendin (word,excell en powerpoint)

het lijkt me dat ze beide goed genoeg zijn voor mij maar wat zou de betere keus zijn?

De pro (2017) of de Air (2018)
Beide hebben zijn voor en nadelen

Air 2018 is lichter, 3rd gen butterfly keys (voor wat het waard is) en touch ID
Pro 2017 is iets krachtiger, beter display (zijn betere retina, maar deze heeft betere kleurweergave)

Met beide kan je gewoon basic foto's/filmpjes bewerken, zijn snel zat, maar de Pro heeft wel een beter Retina display.

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 07:52
Xilantof schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:27:
Vandaag m’n MacBook Pro 15” uit 2016 weggebracht voor de sticky key’s. Ze hebben eerst even gekeken of schoonmaken hield, dat was niet het geval. Nu wordt ‘t toetsenbord vervangen. Gaat 5-10 werkdagen duren.
Ja dat is echt idioot. De officiële Apple repair center in Zwolle mocht zelfs geen vervangende machine aan me verhuren of het toetsenbord vooruit bestellen. Totaal waaardeloos van Apple. Ze hebben me wel erg goed geholpen door het in 3 dagen te doen.

BCC wijzigde deze reactie 27-01-2019 12:51 (3%)

• Xilantof
  • Nu online

Xilantof

BCC schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 18:34:
[...]

Ja dat is echt idioot. De officiële Apple repair center in Zwolle mocht zelfs geen vervangende machine aan me verhuren of het toetsenbord vooruit bestellen. Totaal waaardeloos. Ze hebben me wel erg goed geholpen door het in 3 dagen te doen.
Ik ben heel benieuwd hoe lang het werkelijk gaat duren... Ze gaven wel aan minimaal 5 werkdagen. Als ik hem zaterdag weer kan halen ben ik al blij.

• Jeffrey v. Hees
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 04-12 13:10
Sh*t, vandaag begon mijn linkerspeaker van mijn late 2016 een heel raar geluid te maken na het uit slaapstand halen. Snel een filmpje gemaakt en daarna uitgezet. Na opnieuw opstarten heeft de linker speaker totaal geen bas meer. Alleen nog hoge tonen. Heel irritant, net alsof m'n linker oor dicht zit.

Filmpje: YouTube

Helaas gekocht bij de Media Markt (16 maanden oud) dus geen officiële Apple garantie meer. Ben bang dat wanneer ik hem naar de Media Markt breng, ik 'm twee weken (als het niet meer is) kwijt ben. Kan dit ding eigenlijk geen dag missen als web developer (zzp).

Is in mijn geval de Media Markt de enige optie om hem te laten repareren? Ik heb begrepen dat bij het vervangen van het toetsenbord de hele topcase inclusief speakers worden vervangen. Helaas vertoond mijn toetsenbord nog geen defecten (sticky/dubbele letters). Aanmelden voor dit reparatieprogramma heeft dus waarschijnlijk geen zin. Of valt het toetsenbord sticky te maken? ;-)

hoeveelpk.nl

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 14:41

Grin

Ride si sapis.

Ik zie twee opties:
1.) MBP ter reparatie aanbieden @MM
2.) Voor lief nemen dat de linker speaker geen bas meer geeft

En nog een *kuch* kleine *kuch* tip: Wanneer je afhankelijk bent van deze machine voor je inkomen - ZZP'er; je kan hem geen dag missen - dan wellicht zorgen voor een back-up apparaat of iig je belangrijke apparatuur goed verzekeren (Apple Care).

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Xilantof
  • Nu online

Xilantof

BCC schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 18:34:
[...]

Ja dat is echt idioot. De officiële Apple repair center in Zwolle mocht zelfs geen vervangende machine aan me verhuren of het toetsenbord vooruit bestellen. Totaal waaardeloos van Apple. Ze hebben me wel erg goed geholpen door het in 3 dagen te doen.
Gistermiddag kreeg ik al een berichtje dat ik mijn MBP weer kon ophalen. Dus op de 4e werkdag na inleveren (zaterdag m'n laptop daar achtergelaten). Valt me niets tegen.

Morgen ga ik hem weer ophalen!

• Nutterd
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 03-12 11:41

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

RWK__ schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 18:12:
[...]

Beide hebben zijn voor en nadelen

Air 2018 is lichter, 3rd gen butterfly keys (voor wat het waard is) en touch ID
Pro 2017 is iets krachtiger, beter display (zijn betere retina, maar deze heeft betere kleurweergave)

Met beide kan je gewoon basic foto's/filmpjes bewerken, zijn snel zat, maar de Pro heeft wel een beter Retina display.
Sorry voor de late reactive,

ik heb de MacBook pro in de aanbieding bij de mediamarkt gekocht.

thanks voor de tips!

• Simon Shipperd
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 02-12 16:09
Klein vraagje, wat zou een mooie/faire vraagprijs zijn voor m'n MacBook Pro late 2016?

Het gaat om de Spacegray versie, 2.6 Ghz, 16GB Ram, 256 GB SSD. Volledig in perfecte staat.

• Xilantof
  • Nu online

Xilantof

Vandaag m'n MBP opgehaald. Op de omschrijving staat dat ik een nieuwe topcase met batterij heb gekregen. Komende dagen flink gebruiken. En dan kijken of ik verschil merk. Bij het typen van dit berichtje merk ik wel een verschil tussen links op het keyboard en rechts... Links is wat gedempter, rechts klinkt wat blikkeriger... Geen idee waar dat door komt?

• R0y.
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 05-12 21:20
Even een check voordat ik mijn bestelling plaats:

Ik heb een Macbook Pro 13 inch basis model. Nu sluit ik mijn 4k scherm via USB c aan en mijn Dell u27 (kan 1440P via Displayport) aan via een USB C adapter naar HDMI. Enkel is de maximale resolutie van de HDMI poort op de Dell 1080p.

Als ik nu een USB C naar Displayport kabel aanschaf zou ik volgens mij wel gebruik kunnen maken van 1440P. Maar ik vraag mij af of mijn Macbook dat wel lekker gaat trekken i.c.m. het 4k scherm? De laptop zelf klap ik dicht. Het is niet zo dat ik zware dingen doe. Het zal vooral tekstverwerking en browsen zijn.

• BCC
  • Laatst online: 07:52
Grin schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:00:
En nog een *kuch* kleine *kuch* tip: Wanneer je afhankelijk bent van deze machine voor je inkomen - ZZP'er; je kan hem geen dag missen - dan wellicht zorgen voor een back-up apparaat of iig je belangrijke apparatuur goed verzekeren (Apple Care).
Ik heb ook AppleCare maar vroeger (opamodus) kwam er bij een garantieissue dan gewoon een UPS mannetje langs met een nieuwe en kon je de oude meegeven i.p.v. dat je nu 4 dagen moet wachten op een toetsenbord vervanging...

• MelvinW
BCC schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:28:
[...]

Ik heb ook AppleCare maar vroeger (opamodus) kwam er bij een garantieissue dan gewoon een UPS mannetje langs met een nieuwe en kon je de oude meegeven i.p.v. dat je nu 4 dagen moet wachten op een toetsenbord vervanging...
Express Replacement is alleen voor iPhone, Apple Watch en iPad met AppleCare+. Een MacBook wordt altijd gerepareerd en vrijwel nooit vervangen, tenzij er een gebrek aan onderdelen is of reparatie blijkt onmogelijk, maar dat bijna niet voor.

• mcgloud
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 01-12 12:45
Zijn er gebruikers die hier last van ondervinden?

https://www.macrumors.com...acbook-pro-display-issue/

iMac Pro 2017 Hackintosh - MacBook Pro 2017 - iPhone 7 - iPad 5 - Xbox One X (gt: RooieReetAap)

Vast wel. Ik tot dusver in ieder geval niet :) Ik heb mensen op werk er overigens ook niet over gehoord (daar lijken eerder de speakers massaal te sneuvelen wat nogal frappant is op een kantoor waar vrijwel iedereen met een draadloze koptelefoon werkt).

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik hoorde op ATP.fm (een podcast) dat ze een aantal Genius Bar medewerkers als luisteraars hebben. En alhoewel de keyboardproblemen volmondig werden bevestigd, werd er deze week nul, niks bevestigd over het display issue. Zij zagen dus geen aanwijzingen dat het wijdverspreid zou zijn.

Renault Zoe Q90

• brick5492
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 05-12 13:13
Beste allemaal, ik heb een vraag. :) Ik gebruik momenteel een Mid 2014 13" Macbook Pro (met 128gb ssd :( ) welke ik eind dit jaar wil vervangen voor een nieuwer 15" model. Ik heb een hele goede aanbieding gezien voor een 2016 (15") model met vervangen toetsenbord, echter ben ik bang dat het toetsenbord probleem weer terug kan keren. Weten jullie wat er precies vervangen wordt na zo'n reparatie en of het probleem weer makkelijk terug kan keren? Of hebben jullie er zelf ervaringen mee?

Bedankt!

• Neus
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

Neus

www.zenaconsult.com

Heb al een tijdje een 2017 15", prachtige laptop maar wat een geneuzel met het toetsenbord (plakkende toetsen), het regelmatig warmlopen omdat een kernel proces probeert andere programma's af te remmen, de toetsenafdrukken op het scherm, de coating die los laat...
Ding is bij Apple en krijgt een nieuwe topcase en keyboard (gelukkig heb ik AppleCare+ tot en met maart 2020) amar daarna gaat ie meteen de verkoop in. Fijn terug naar een 2015 15".

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• Neus
  • Nu online

Neus

www.zenaconsult.com

brick5492 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:10:
Ik gebruik momenteel een Mid 2014 13" Macbook Pro (met 128gb ssd :( ) welke ik eind dit jaar wil vervangen voor een nieuwer 15" model. Ik heb een hele goede aanbieding gezien voor een 2016 (15") model met vervangen toetsenbord, echter ben ik bang dat het toetsenbord probleem weer terug kan keren.
Als je echt een 2016 model wilt, koop er dan een met AppleCare. Scheelt je een hoop gezeik als er iets mis is. ga anders voor een 2015 model; die is net zo snel, geen geneuzel met USB-c verloofdes en gaat nog prima mee.

• brick5492
Neus schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:20:
[...]

Als je echt een 2016 model wilt, koop er dan een met AppleCare. Scheelt je een hoop gezeik als er iets mis is. ga anders voor een 2015 model; die is net zo snel, geen geneuzel met USB-c verloofdes en gaat nog prima mee.
Ik zal eens kijken of ik er een kan krijgen met extra garantie. :) Wil wel echt voor een 2016 model of nieuwer gaan, juist voor de usb-c (gebruik dit ook voor al mijn andere apparaten en wil een eGPU kunnen aansluiten)

• Neus
  • Nu online

Neus

www.zenaconsult.com

brick5492 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:22:
[...]Ik zal eens kijken of ik er een kan krijgen met extra garantie. :) Wil wel echt voor een 2016 model of nieuwer gaan, juist voor de usb-c (gebruik dit ook voor al mijn andere apparaten en wil een eGPU kunnen aansluiten)
Lol, die van mij is in de aanbieding :-) Mèt AppleCare :-) Heb er zelf een Gigabyte Aorus Gaming Box eGPU met een RX560 erbij. Maar goed, we dwalen af hier...

• brick5492
Neus schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:26:
[...]

Lol, die van mij is in de aanbieding :-) Mèt AppleCare :-) Heb er zelf een Gigabyte Aorus Gaming Box eGPU met een RX560 erbij. Maar goed, we dwalen af hier...
Heb zelf al een GTX1060 liggen, en voor GPU case wilde ik voor een goedkope chinese gaan. :P Maar zal je eens een DM sturen. ;)
Neus schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:26:
[...]

Wil je er nu alweer vanaf :).
Ik spreek je binnenkort dan wel weer 8)

Idutchman wijzigde deze reactie 12-02-2019 13:46 (5%)

• Neus
  • Nu online

Neus

www.zenaconsult.com

Idutchman schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:46:
[...]Wil je er nu alweer vanaf :).
Ik spreek je binnenkort dan wel weer 8)
Hahaha! Is goed, ik plaats wel weer een bestelling :-) :+

• Lyca
Ach ik word hoorndol van dat probleem.

De bluetooth op m'n mac doet vreemd, ik heb een MX Master2S gekocht (ter vervanging van de eerste generatie MX master). Toen ik die koppelde op m'n Macbook Pro 2015 had ik nooit issues.

En met de Macbook 2017 heb elke keer problemen, als ik m'n macbook wake en het toetsenbord/muis heeft eventjes een ander profiel gebruikt (Vaste PC, Workstation op het werk) connecteert hij niet meer automatisch tot de Macbook. Ik moet hem manueel verwijderen van bluetooth menu en weer toevoegen.

• JeroenTheStig
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 14:59
Ik heb de laatste tijd dat mijn macbook pro 2017 (standaard model) na verloop van tijd erg stroperig aanvoelt. Bij het typen ijlt de cursor na, het scrollen in allerlei verschillende applicatie gaat traag en het wisselen van desktop gaat niet vloeiend. De enige manier om dit op te lossen is door de machine te rebooten, alleen een logout/login helpt niet.

Het probleem is voor zover ik weet alleen zichtbaar wanneer ik een externe monitor heb aangesloten, oftewel wanneer het beeld door de egpu wordt aangestuurd. Wat ik zie in istats is dat de memory usage van mijn egpu op 100% staat en daar ook op blijft hangen, zelfs als ik alle draaiende applicaties afsluit. Mijn vermoeden is dat verschillende java-applicaties de boosdoener zijn: Ik gebruik af en toe soapui en SQLDeveloper die beiden in de JVM draaien. Het probleem lijkt juist dan vaker op te spelen.

Zijn er meer mensen die deze problemen ervaren?

PSN: Jeroen_the_stig

• GforceNL
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13:50

GforceNL

Out of memory....

@JeroenTheStig Het viel mij ook op de laatste dagen. Denk sinds de laatste update.

<Zinloze tekst hier>

• Aike
  • Niet online
Hé dat heb ik ook. Ik heb een 13 inch MacBook Pro met Touchbar van eind 2016.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Lyca
Laatste tijd eigenlijk ook veel last van mijn MacBook Pro 2017.

Scherm dat gekoppeld is met USB c valt soms uit en komt binnen de 10 seconden terug.
Logitech k780 en MX Master 2S hebben vaak Bluetooth problemen waarbij ze niet meer willen connecteren.
Flitsende beelden als Safari YouTube content speelt.

Als je met die problemen naar winkel terug moet gaat het een tijd duren.

• theblindman
  • Nu online
Lyca schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:08:
Laatste tijd eigenlijk ook veel last van mijn MacBook Pro 2017.

Scherm dat gekoppeld is met USB c valt soms uit en komt binnen de 10 seconden terug.
Logitech k780 en MX Master 2S hebben vaak Bluetooth problemen waarbij ze niet meer willen connecteren.
Flitsende beelden als Safari YouTube content speelt.

Als je met die problemen naar winkel terug moet gaat het een tijd duren.
Voor het Bluetooth-probleem: heb je de Bluetooth-module al eens gereset?
Klik met Shift+Option ingedrukt op het Bluetooth icoon, en vervolgens onder Debug op "Reset the Bluetooth module"
Welk USB-C scherm gebruik je? Zelf merk ik via een Dell USB-C dock ook wat instabiliteit, maar rechtstreeks aangesloten op een LG 4K UltraFine Display heb ik nooit problemen.

• Lyca
theblindman schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:37:
[...]

Voor het Bluetooth-probleem: heb je de Bluetooth-module al eens gereset?
Klik met Shift+Option ingedrukt op het Bluetooth icoon, en vervolgens onder Debug op "Reset the Bluetooth module"
Welk USB-C scherm gebruik je? Zelf merk ik via een Dell USB-C dock ook wat instabiliteit, maar rechtstreeks aangesloten op een LG 4K UltraFine Display heb ik nooit problemen.
Nog niet, zal ik zeker eens doen.

Dit scherm: pricewatch: BenQ EX3501R Zilver, Zwart
Heeft dat scherm soms een compatibiliteitsmodus? Ik ben het nu al bij een paar schermen tegengekomen, daar wordt aangeraden om bij dit soort problemen (continu uitvallen van beeld) die modus in of uit te schakelen.

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 14:46
Als een late 2016 mbp 13" nu van Apple een nieuw toetsenbord krijgt, is dat dan weer een eerste generatie, of krijg je dan een betere kwaliteit product?

bas-r wijzigde deze reactie 01-03-2019 12:03 (3%)

• MelvinW
bas-r schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:34:
Als een late 2016 mbp 13" nu van Apple een nieuw toetsenbord krijgt, is dat dan weer een eerste generatie, of krijg je dan een betere kwaliteit product?
Je krijgt dan een topcase van het 2017-model. Het toetsenbord daarvan heeft echter hetzelfde probleem, dus helemaal opgelost wordt het nooit.

• sassymousasi
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 14:44
Mijn Macbook uit 2015 begint rare kuren te vertonen en de garantie is helaas al vervallen. Ik heb een hoop ongein gelezen over de nieuwe modellen en dat je het beste de 2015 model kon kopen ook in latere jaren omdat dat eigenlijk de beste uit de serie is. Is dit probleem inmiddels opgelost? Kan ik met een gerust hart een laatste model kopen of kan ik beter kijken naar een andere laptop?

• Menesis
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 14:20
Net een toets losgehaald omdat deze niet meer goed reageert (cijfer 8 ). Maar eronder is het helemaal schoon en ik snap dus niet waarom hij minder reageert? Hij drukt wel gewoon in zoals alle andere toetsen. Wat kan het zijn?

Ik heb nu trouwens een 2016 model thuis en een 2019 model op m'n werk. Ik vind die nieuwe wel net iets lekkerder typen.

Menesis wijzigde deze reactie 02-03-2019 13:55 (21%)

• HEY_DUDE
Ben zo langzamerhand een beetje klaar met mijn macbook. Toetsenbord al vervangen en weer toetsenbord problemen. Nu ook last van het stage light probleem. Apple heeft blijkbaar een tekort ekabel gebruikt voor het beeldscherm en deze vast gesoldeerd. Naar verloop van tijd gaat hij kapot en zal het display uitvallen ;w

Heeft iemand hier al dit probleem gehad en toevallig ervaring met afhandeling van dit probleem buiten de garantie? Naar wat ik kan vinden rekent apple een whopping 500-600 euro voor een heel nieuw display.

Ik had echt een beter product verwacht van apple. De degelijkheid is er niet en er zitten dus meerdere design fouten in.

• henri8096
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:07
sassymousasi schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:12:
Mijn Macbook uit 2015 begint rare kuren te vertonen en de garantie is helaas al vervallen. Ik heb een hoop ongein gelezen over de nieuwe modellen en dat je het beste de 2015 model kon kopen ook in latere jaren omdat dat eigenlijk de beste uit de serie is. Is dit probleem inmiddels opgelost? Kan ik met een gerust hart een laatste model kopen of kan ik beter kijken naar een andere laptop?
Ik heb zelf al 2 jaar een 2016 model (13") met touch-bar.
Deze doet het tot nu toe naar alle tevredenheid en heb geen problemen er mee.
Het toetsenbord doet het prima. Ook het display heeft geen stagelight problemen.

Andere mensen hebben wel problemen, sommige zelfs veel. En sommige zijn zelfs 2 a 3 MBP's verder.
Het probleem is, dat negatieve verhalen nog wel eens de overhand hebben t.o.v. de positieve verhalen.
Het is lastig te duiden hoeveel problemen er nu echt met deze modelserie is en hoe vaak het voor komt.
Feit is wel dat deze problemen voor kunnen komen.
Mijn ervaring is er ook slecht's één van alle mensen met een MBP is hun bezit en mijn ervaring is dan ook niet representatief te noemen.

Dit helpt je wellicht niet zoveel met de keuze.
Wat ik er wel mee wil zeggen, staar je niet teveel blind op de negatieve verhalen.

• edebee
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09:08
na een klein weekje google gebruikt te hebben , kom ik een antwoord op vraag helaas niet tegen vandaar ik hier een poging doe.
Ik heb onlangs een MacBook pro 2017 gekocht incl een satechi multi media hub waarbij ( helaas later bleek) alleen 4k 30hz mogelijk is.
Is het mogelijk om een 4k scherm aan te schafffen en deze dan te laten draaien op 1440p 60hz zodat ik dat later een hub kan aanschaffen die wel 4k 60hz aankan ?
Zelf heb ik niet die kennis , chatten met Amac gaf ook geen uitsluitsel.

• HEY_DUDE
edebee schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:52:
na een klein weekje google gebruikt te hebben , kom ik een antwoord op vraag helaas niet tegen vandaar ik hier een poging doe.
Ik heb onlangs een MacBook pro 2017 gekocht incl een satechi multi media hub waarbij ( helaas later bleek) alleen 4k 30hz mogelijk is.
Is het mogelijk om een 4k scherm aan te schafffen en deze dan te laten draaien op 1440p 60hz zodat ik dat later een hub kan aanschaffen die wel 4k 60hz aankan ?
Waarom geen 4k monitor met USB-c support aanschaffen? Dan heb je meteen 4k met 60 Hz zonder gedoe met HUBs en kun je je laptop ook laden over dezelfde kabel. Ik heb zelf een LG 27UD88-W, ik kan hem je zeker aanraden.

Als antwoord op je vraag ik denk dat dat wel gaat werken, alleen 1440p weergeven op 4k is niet heel mooi denk ik. Volgens mij moet je voor 60Hz 4k een duurdere TB3 dock aanschaffen.

• edebee
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09:08
HEY_DUDE schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:15:
[...]

Waarom geen 4k monitor met USB-c support aanschaffen? Dan heb je meteen 4k met 60 Hz zonder gedoe met HUBs en kun je je laptop ook laden over dezelfde kabel. Ik heb zelf een LG 27UD88-W, ik kan hem je zeker aanraden.

Als antwoord op je vraag ik denk dat dat wel gaat werken, alleen 1440p weergeven op 4k is niet heel mooi denk ik. Volgens mij moet je voor 60Hz 4k een duurdere TB3 dock aanschaffen.
Usbc monitor zou een mooie oplossing zijn maar ik zit aan een budget ( vrouw >:) ). Vandaar ik dacht een 4 k scherm (wat al in de planning zat) en deze dan oo 1440p 60hz te laten draaien, als dat mogelijk is. Later dan een duurdere dock aanschaffen .

• gfhoihoi72
  • Laatst online: 03-12 13:44
Baseus heeft een erg betaalbare dock die 4k@60hz zou moeten ondersteunen voor een erg aantrekkelijke prijs. Is voor rond de 30 euro te krijgen op AliExpress. Volgens de reviews zou het prima moeten werken, heb hem zelf in ieder geval besteld!

gfhoihoi72 wijzigde deze reactie 21-03-2019 00:23 (55%)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

gfhoihoi72 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 00:22:
[...]

Baseus heeft een erg betaalbare dock die 4k@60hz zou moeten ondersteunen voor een erg aantrekkelijke prijs. Is voor rond de 30 euro te krijgen op AliExpress. Volgens de reviews zou het prima moeten werken, heb hem zelf in ieder geval besteld!
Heb je een linkje?

Ik heb deze gevonden https://www.aliexpress.com/item//32961413974.html
maar dat is denk ik niet wat jij bedoelt (aangezien je zegt "dock").

Renault Zoe Q90

• gfhoihoi72
TucanoItaly schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:54:
[...]

Heb je een linkje?

Ik heb deze gevonden https://www.aliexpress.com/item//32961413974.html
maar dat is denk ik niet wat jij bedoelt (aangezien je zegt "dock").
Ah ja, die bedoelde ik. Is inderdaad niet echt een dock nu je het zegt, maar doet hetzelfde.

• AJM
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:05
AJM schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:09:
[...]

Bedankt voor de reacties, net even gebeld met Microfix in Amsterdam (Apple Premium Service Provider) en daar kan je voor dit soort reparaties terecht zonder afspraak, kwestie van inleveren en de reparatie duurt 4 a 5 werkdagen.
Afgelopen week m'n MBP ingeleverd bij Amac The Wall in Utrecht vanwege haperende H-toets, vandaag weer opgehaald. Hele topcase (incl accu, touchpad en touchbar) is vervangen onder het serviceprogramma, nieuwe toetsenbord typt wel prettiger merk ik al. MBP is nu weer zo goed als nieuw :)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@gfhoihoi72 Nice. Wel interessant ding. Ik vroeg me al af hoe ze met een USB-C hub het voor elkaar krijgen om tegelijk USB 3.0 én 4K @ 60 Hz te regelen. Maar ze gebruiken gewoon twee poorten, en dat is natuurlijk ook een oplossing (zolang je geen case gebruikt).

Renault Zoe Q90

• Khallouki
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 11:05
Er zijn haast geen hubs die 4K 60hz ondersteunen voor de macbook pro. Ik heb zelf een 1440p met 165hz scherm. Ik verbind deze met een displayport naar usb-c kabel en een de andere usb-c poort gebruik ik voor het opladen. Macbook heeft toch 4 poorten. Wellicht is dit ook een optie voor jou.

Edit: schijnbaar zijn die er wel!

• gfhoihoi72
TucanoItaly schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:55:
@gfhoihoi72 Nice. Wel interessant ding. Ik vroeg me al af hoe ze met een USB-C hub het voor elkaar krijgen om tegelijk USB 3.0 én 4K @ 60 Hz te regelen. Maar ze gebruiken gewoon twee poorten, en dat is natuurlijk ook een oplossing (zolang je geen case gebruikt).
Volgens mij gebruikt hij alsnog maar 1 poort voor alle data en is die andere puur voor opladen/stevigheid. Het is een thunderbolt 3 hub, dus 40gbit/s bandwidth. Daar kan je echt wel 4k@60hz en een paar USB 3.0 signalen overheen sturen. Denk alleen niet dat hij het volhoud als je 2 externe SSD's aansluit en een 4K 60hz monitor tegelijk, maar daarvan gaat bijna elke dock/hub over z'n nek. Ook thunderbolt 3 heeft een grens.
Dat ligt er maar net aan wat voor SSD's je daar op aansluit. Dit is iets waar je misschien bij high end SSD's tegen aanloopt maar daar betaal je dan ook meteen de hoofdprijs voor. De SSD's met een USB interface (zoals de Samsung T5) hebben een SATA controller en volstaan daardoor al met een USB3.0 verbinding. Daar kun je dus prima meer dan 2 van aansluiten. Je hebt er immers bijna de volle 22Gbps aan PCIe bandbreedte voor (die overgebleven 18Gbps is voor DisplayPort).

• HEY_DUDE
HEY_DUDE schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:48:
Ben zo langzamerhand een beetje klaar met mijn macbook. Toetsenbord al vervangen en weer toetsenbord problemen. Nu ook last van het stage light probleem. Apple heeft blijkbaar een tekort ekabel gebruikt voor het beeldscherm en deze vast gesoldeerd. Naar verloop van tijd gaat hij kapot en zal het display uitvallen ;w

Heeft iemand hier al dit probleem gehad en toevallig ervaring met afhandeling van dit probleem buiten de garantie? Naar wat ik kan vinden rekent apple een whopping 500-600 euro voor een heel nieuw display.

Ik had echt een beter product verwacht van apple. De degelijkheid is er niet en er zitten dus meerdere design fouten in.
Inmiddels was mijn scherm helemaal uitgevallen. Vandaag zonder afspraak naar de Apple store un Den Haag gegaan. Na wat gedoe kon ik wachten tot er een plek beschikbaar was. Kon wel drie uur duren |:( . Hoefde niet in de shop te wachten en kon om de hoek een terrasje pakken. Na bijna 2 uur kreeg ik een sms dat ik aan de beurt was.

Eenmaal bij de genius bar was het snel geregeld. De MacBook was al 4 maanden uit garantie, maar het Display wordt vervangen op kosten van Apple. De medewerker deelde mee dat dit niet hoorde te gebeuren bij een Apple laptop, van Apple moet je kwaliteit kunnen verwachten. Prima oplossing.

Dit geldt overigens alleen als je de laptop bij Apple zelf heb gekocht. Als je de laptop bij een reseller heb gekocht dan moet deze het voor je regelen.

Binnen een paar maanden een nieuwe topcase vanwege toetsenbord problemen en nu een display. Op het moederbord na heb ik weer een nieuwe laptop :+

• Darks
Ik ben in het bezit van een Macbook Pro 2017 (non-touchbar) met 8Gb ram, 256Gb opslag.

Wanneer ik deze aan mijn LG27UK850-W koppel via USB-C merk ik dat dit wel werkt, maar dat de performance toch een kleine drop heeft. Alles voelt net wat trager aan.

Ik dacht even dat de ingebouwde Intel Iris Plus Graphics 640 zich misschien wat verslikt in de 4k resolutie en eventuele scaling, maar nu lees ik van Mac Mini 2018 gebruikers dat ze probleemloos een dual 4k setup doen draaien. Is het dan eerder een kwestie dat de dual core van de Macbook er moeite mee heeft of het ram geheugen? (Ik kom evenwel niet aan de 8Gb ram usage).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• theblindman
  • Nu online
Darks schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:19:
Ik ben in het bezit van een Macbook Pro 2017 (non-touchbar) met 8Gb ram, 256Gb opslag.

Wanneer ik deze aan mijn LG27UK850-W koppel via USB-C merk ik dat dit wel werkt, maar dat de performance toch een kleine drop heeft. Alles voelt net wat trager aan.

Ik dacht even dat de ingebouwde Intel Iris Plus Graphics 640 zich misschien wat verslikt in de 4k resolutie en eventuele scaling, maar nu lees ik van Mac Mini 2018 gebruikers dat ze probleemloos een dual 4k setup doen draaien. Is het dan eerder een kwestie dat de dual core van de Macbook er moeite mee heeft of het ram geheugen? (Ik kom evenwel niet aan de 8Gb ram usage).
Een 4K-scherm zou geen enkel probleem moeten zijn. Kun je eens een screenshot plaatsen van je beeldscherminformatie? Klik op het Apple-menu, houd vervolgens Option ingedrukt en kies voor System Information.
Voorbeeld:
Beeldscherminformatie

• Darks
theblindman schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:05:
[...]

Een 4K-scherm zou geen enkel probleem moeten zijn. Kun je eens een screenshot plaatsen van je beeldscherminformatie? Klik op het Apple-menu, houd vervolgens Option ingedrukt en kies voor System Information.
Voorbeeld:
[Afbeelding: Beeldscherminformatie]
Chipsetmodel: Intel Iris Plus Graphics 640
Type: GPU
Bus: Ingebouwd
VRAM (dynamisch, max.): 1536 MB
Fabrikant: Intel
Apparaatcode: 0x5926
Revisiecode: 0x0006
Metal: Ondersteund, functieset macOS GPUFamily2 v1
Beeldschermen:
LG HDR 4K:
Resolutie: 5120 x 2880 (5K/UHD+ - Ultra High Definition Plus)
Ziet eruit als: 2560 x 1440 @ 60 Hz
Diepte framebuffer: 30-bits kleur (ARGB2101010)
Hoofdbeeldscherm: Ja
Synchrone weergave: Uit
Online: Ja
Rotatie: Ondersteund
Pas helderheid automatisch aan: Nee
Verbindingstype: DisplayPort

Wel vreemd dat ie de resolutie aanziet als 5k terwijl het een 4k scherm is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MelvinW
Darks schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:23:
[...]

Chipsetmodel: Intel Iris Plus Graphics 640
Type: GPU
Bus: Ingebouwd
VRAM (dynamisch, max.): 1536 MB
Fabrikant: Intel
Apparaatcode: 0x5926
Revisiecode: 0x0006
Metal: Ondersteund, functieset macOS GPUFamily2 v1
Beeldschermen:
LG HDR 4K:
Resolutie: 5120 x 2880 (5K/UHD+ - Ultra High Definition Plus)
Ziet eruit als: 2560 x 1440 @ 60 Hz
Diepte framebuffer: 30-bits kleur (ARGB2101010)
Hoofdbeeldscherm: Ja
Synchrone weergave: Uit
Online: Ja
Rotatie: Ondersteund
Pas helderheid automatisch aan: Nee
Verbindingstype: DisplayPort

Dat is normaal, omdat je de 1440p scaling optie gebruikt. Als je 'm op "Standaard voor beeldscherm" zet komt er wel 4K te staan. Bij 1440p wordt er gerenderd in 5K met HiDPI assets en vervolgens downscaled naar 4K. Dat heeft een grote performance hit en is waarschijnlijk de reden waarom het niet vloeiend is.

• SirWInsalot
  • Laatst online: 05-12 19:56
In het voorjaar van 2017 een MBP 2016 ( zonder Touch bar) aangeschaft via Mediamarkt.
Na iets minder dan een jaar verschenen er paarse vlekken op het scherm bij afspelen van donkere videofragmenten of afbeeldingen. Ik heb vervolgens die kosteloos laten repareren bij de Apple Store in Den Haag. Ik kon m'n MBP na twee dagen al ophalen.

Nou vertoont de MBP weer een paar mankementen (batterij is belachelijk snel leeg en de linkerbox klinkt niet meer zo zuiver), maar moet ik, volgens mij, volgens consumentenrecht bij Mediamarkt zijn en niet de Apple. Aangezien ik voor werk echt niet zonder m'n MBP kan en het bij Mediamarkt echt weken kan duren, voordat gerepareerde product terugkrijgt, vroeg ik me af of een van de Tweakers een oplossing heeft.

- Alsnog bij Apple aankloppen?
- Of toch naar de Mediamarkt brengen en ergens een tijdelijke laptop of Macbook huren?

Alvast bedankt in ieder geval!

• MelvinW
SirWInsalot schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:32:
In het voorjaar van 2017 een MBP 2016 ( zonder Touch bar) aangeschaft via Mediamarkt.
Na iets minder dan een jaar verschenen er paarse vlekken op het scherm bij afspelen van donkere videofragmenten of afbeeldingen. Ik heb vervolgens die kosteloos laten repareren bij de Apple Store in Den Haag. Ik kon m'n MBP na twee dagen al ophalen.

Nou vertoont de MBP weer een paar mankementen (batterij is belachelijk snel leeg en de linkerbox klinkt niet meer zo zuiver), maar moet ik, volgens mij, volgens consumentenrecht bij Mediamarkt zijn en niet de Apple. Aangezien ik voor werk echt niet zonder m'n MBP kan en het bij Mediamarkt echt weken kan duren, voordat gerepareerde product terugkrijgt, vroeg ik me af of een van de Tweakers een oplossing heeft.

- Alsnog bij Apple aankloppen?
- Of toch naar de Mediamarkt brengen en ergens een tijdelijke laptop of Macbook huren?

Alvast bedankt in ieder geval!
Het eerste jaar kan je bij Apple aankloppen, aangezien je standaard een jaar fabrieksgarantie hebt. De laptop is nu ouder dan een jaar en dus zul je bij de verkoper moet aankloppen. In dit geval dus de MediaMarkt. Als de MacBook direct bij Apple was aangeschaft, dan had je wel naar een Apple Store kunnen gaan.

• Froggle
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:41
Van de week m'n MBP 2017 weer opgehaald van reparatie. Topcase vervangen nav. problemen met de touchbar die gedeeltelijk niet meer werkte. Uiteindelijk bleek oa. de batterij opgezwollen te zijn (accuduur had ik overigens geen last van). Aangegeven dat ik wel af en toe toetsen het niet doen, maar over het algemeen had ik nooit dat de knoppen het helemaal niet meer deden.

Nu er dus een nieuwe topcase in zit vraag ik me af of ik nu ook automatisch een nieuwere variant van het toetsenbord er in heb zitten. Toetsenbord lijkt beter te tikken dan voorheen (beter hoorbaar).

Desk, Network, Film / Picture & On-the-go Kit | Xbox Live: Froggle | Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!
Darks schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:23:
Dat komt omdat je het verkeerd interpreteert; zoals de meesten overigens dus het ligt niet aan jou ;)
Wat je daar ziet staan is de huidige resolutie die je gebruikt, niet de native resolutie van het scherm. Zoals @MelvinW uitlegt komt dat nu doordat je 1 van de opties onder "Geschaald" gebruikt; je zal daar vast voor de optie "ziet eruit als 2560x1440" hebben gekozen (dat staat namelijk ook doodleuk onder "resolutie" aangegeven). Wat je dan krijgt is hetzelfde werkoppervlak als een scherm met die resolutie.

Als je een 27" iMac met Retina scherm naast een 27" 4k scherm zet en je gebruikt voor dat 4k scherm de optie "ziet eruit als 2560x1440" dan zul je zien dat er weinig verschil tussen beide schermen zal zijn. Het werkoppervlak is namelijk gelijk. Het grootste verschil is echter de scherpte: die iMac is echt duidelijk scherper dan het 4k scherm.

De performance drop die je ervaart komt door het gebruik van de geschaalde optie. De manier waarop macOS dit doet zorgt ervoor dat je eigenlijk een veel hogere resolutie aanstuurt dan wat het scherm native ondersteund. Die hele trucage kost rekenkracht en dat kun je merken, met name wanneer het systeem wat drukker wordt. Zet in macOS de resolutie maar eens terug op de standaard waarde en kijk of het dan beter gaat. Is dat het geval dan weet je nu waar het aan ligt. Is het dan nog traag...even verder zoeken.

• Sebas1337
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 05-12 16:34
Van de week na 1 jaar en 4 maanden dienst mijn MBP 2017 15" met TB de geest gegeven. Geen problemen met het toetsenbord of Touchbar maar de SSD lijkt ermee gestopt te zijn. Altijd zeer zuinig op geweest en nooit gevallen of iets dergelijks.

Opstarten ging niet meer, kreeg het welbekende icoontje van een knipperend mapje + '?'. Opstarten in Recovery mode ging wel maar na 15 sec viel de hele MB uit. in die 15 sec kon ik nog net naar de opstartschijf toe maar daar was niet te zien.

Natuurlijk na 1 jaar geen support meer van Apple, gelukkig bij CoolBlue gekocht en daar is hij nu dus ter reparatie aangeboden. Ik hoop eigenlijk dat hij niet meer te repareren is en dat ik een tegoed krijg om iets anders uit te zoeken. In zo'n prijsklasse mag je toch verwachten dat hij gewoon lang mee gaat.

*Nu getypt op een >8 jaar oude i5 Dell Latitude laptop die nog steeds gewoon goed werkt............

• TweakTweet
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 02-12 14:31
Ook ik kan mij melden met een toetsenbord-probleem (MBP 13' 2017 NTB).
Gisteren zat het 'pijltje-omhoogtoets' ineens vrij vast en reageerde deze nauwelijks meer. Met perslucht lukte het snel om de toets weer los te krijgen maar hij reageert heel onregelmatig. Soms helemaal niet, dan weer wel en soms bepaalde hoekjes/delen van de toets wel of niet.

Ik heb hem januari 2018 bij Coolblue gekocht dus ga die maar eens contacten. Of kan ik sowieso gewoon langsgaan bij de Apple Store? (dit zou wel goed uitkomen; nieuws: 'Apple wil dat winkels MacBook-toetsenborden binnen een dag repareren')

• MelvinW
TweakTweet schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:08:
Ook ik kan mij melden met een toetsenbord-probleem (MBP 13' 2017 NTB).
Gisteren zat het 'pijltje-omhoogtoets' ineens vrij vast en reageerde deze nauwelijks meer. Met perslucht lukte het snel om de toets weer los te krijgen maar hij reageert heel onregelmatig. Soms helemaal niet, dan weer wel en soms bepaalde hoekjes/delen van de toets wel of niet.

Ik heb hem januari 2018 bij Coolblue gekocht dus ga die maar eens contacten. Of kan ik sowieso gewoon langsgaan bij de Apple Store? (dit zou wel goed uitkomen; nieuws: 'Apple wil dat winkels MacBook-toetsenborden binnen een dag repareren')
Er is officieel reparatieprogramma voor het toetsenbord vanuit Apple, dus je kunt gewoon naar een Apple Store gaan. Dat hoeft niet per se via Coolblue en via Apple zal het een stuk sneller gaan.

Sebas1337 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:31:
Van de week na 1 jaar en 4 maanden dienst mijn MBP 2017 15" met TB de geest gegeven. Geen problemen met het toetsenbord of Touchbar maar de SSD lijkt ermee gestopt te zijn. Altijd zeer zuinig op geweest en nooit gevallen of iets dergelijks.

Opstarten ging niet meer, kreeg het welbekende icoontje van een knipperend mapje + '?'. Opstarten in Recovery mode ging wel maar na 15 sec viel de hele MB uit. in die 15 sec kon ik nog net naar de opstartschijf toe maar daar was niet te zien.

Natuurlijk na 1 jaar geen support meer van Apple, gelukkig bij CoolBlue gekocht en daar is hij nu dus ter reparatie aangeboden. Ik hoop eigenlijk dat hij niet meer te repareren is en dat ik een tegoed krijg om iets anders uit te zoeken. In zo'n prijsklasse mag je toch verwachten dat hij gewoon lang mee gaat.

*Nu getypt op een >8 jaar oude i5 Dell Latitude laptop die nog steeds gewoon goed werkt............
Je zal netjes onder de 2 jaar consumentenrecht claim een nieuw moederbord ontvangen. Dan kan de Mac weer jaren mee :)
Sebas1337 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:31:
In zo'n prijsklasse mag je toch verwachten dat hij gewoon lang mee gaat.
Je moet nu niet gaan doen alsof Apple onfeilbare hardware heeft dat nooit en te nimmer stuk gaat. Je eist hier iets dat totaal niet bestaat voor geen enkel merk van wat dan ook. Het is geen vraag of iets stukgaat, het is de vraag wanneer het stukgaat. Als iets binnen 2 jaar stuk is dan is het gewoon pech. Apple is geen magisch merk dat hier een uitzondering op vormt. Dat continue ophemelen van dat merk naar magische proporties mag wel eens een keer afgelopen zijn.

Als dingen niet stuk zouden gaan dan zouden we heel die garantiewetgeving niet eens nodig hebben. Dat die wetgeving er is komt omdat a) dingen stuk gaan en b) verkopers massaal weigerden om er iets aan te doen. Maak dus gebruik van die garantiewetgeving en laat dingen gewoon repareren. Dat iets stuk gaat blijft altijd zuur maar dit verzacht de pijn. Deze wetgeving geeft overigens ook aan wat je mag verwachten wat levensduur betreft (als je AppleCare meetelt kom je dus uit op 3 jaar).

Die prijs is een optelsom van allerlei dingen. Kwaliteit is maar 1 kleine factor van die optelsom. Het feit dat ze de snelste PCIe SSD gebruiken drijft de prijs ook behoorlijk op (waarbij je dus de discussie kunt voeren of ze niet voor de iets minder snelle PCIe SSD moeten gaan zodat de prijs omlaag kan), om maar iets te noemen. Ze hadden het ding ook van kevlar en andere composieten kunnen maken zodat ie zich kan meten met een Toughbook. Hadden ze 'm dan in dezelfde prijsklasse willen houden dan had je wel mindere hardware gehad. Alles aan een laptop kost geld dus stelt een fabrikant de vraag waar dat geld aan uitgegeven moet worden. Gaat het geld naar snelheid dan moet je niet verwachten dat iets stevig is en vice versa. Pas dan ook op met uitspraken als "in zo'n prijsklasse".
Toen een gebruiker weer een nieuwe laptop uit mocht zochten werden wij systeembeheerders om hulp gevraagd. 1 van de vereisten was dat het absoluut geen Dell mocht zijn want die waren binnen een half jaar stuk (bittere praktijkervaring van deze gebruiker, ging veel op reis). Moraal van het verhaal: dingen gaan stuk ongeacht het merk. Zelfs iets als een Toughbook.

Btw, jouw probleem is sinds dat Apple in de laptops SSD's is gaan gebruiken vrijwel de wereld uit geholpen. Voor dat tijdperk kwam het probleem namelijk veelvuldig voor. Harde schijven kunnen namelijk slecht tegen het gebonk en gebeuk waar een laptop mee te maken krijgt. Ik heb dan ook aardig wat harde schijven in laptops mogen vervangen (in het SSD tijdperk werd dat natuurlijk meteen door een SSD vervangen).

• Lyca
Hardware is niet onfeilbaar inderdaad, maar men kan wel iets zeggen over de koppigheid dat Apple hier heeft getoond in heel die affaire met dat toetsenbord.
Initieel leken ze zelfs doof toen veel meer mensen ineens met hun 2016 model problemen kregen.
Waar Apple gewoon de mist is ingegaan is gewoon niet ingrijpen op dit probleem, het duurde een tijd voor er een repair programma was. Ingrijpen op het ontwerp van de laptop zat er niet in, maar ook weer hier heeft Apple gewoon zitten volharden tot het 2018 model, dan hebben ze er maar een plastieken membraan tussen gestoken die het probleem moest oplossen of mitigeren.

Mijn 2 cent mening is dat Apple het design al te ver "flushed out" had om nog wijzingen te doen, dit resulteerde in een Macbook die niet betrouwbaar was, 3 jaar lang. Dat heeft het imago van de Macbook een serieuze deuk gegeven. Als je het repair programma nodig had, krijg je gewoon hetzelfde probleem keyboard als nieuw in je laptop, dus je probleem kon de volgende dag nog eens voorkomen.
Ik ben altijd een trouwe gebruiker geweest van een Macbook en nog steeds vind ik het de beste notebook op de markt, maar de modellen tussen 2016-2018 zijn de slechtste ooit, ik heb nog steeds spijt dat ik mijn late 2013 heb ingewisseld voor een 2017. Ook al heb ik het toetsenbord maar 1 keer moeten laten vervangen, moet je de hele tijd in een soort angst leven dat het op elke moment kapot kan gaan en niet alleen dat;

De kabel die naar je display gaat vertoond ook problemen na een tijd.

Lyca wijzigde deze reactie 26-04-2019 08:13 (3%)

• Sebas1337
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 05-12 16:34
ppl schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:37:
[...]

Je moet nu niet gaan doen alsof Apple onfeilbare hardware heeft dat nooit en te nimmer stuk gaat. Je eist hier iets dat totaal niet bestaat voor geen enkel merk van wat dan ook.
Ik zeg ook niet dat Apple hardware nooit stuk gaat, tuurlijk kan het stuk gaan. Maar ik had toch wel iets meer verwacht. Misschien ligt het aan mijn verwachtingspatroon maar als je zo'n bedrag uitgeeft voor hardware schept dat toch ook bepaalde verwachtingen? Misschien pech, maar naast alle andere problemen die anderen ervaren met de MB misschien toch gewoon matig product.

Wat ik me trouwens wel afvraag is indien je product gerepareerd of vervangen wordt door Apple (of via de verkopende partij) heb je dan weer de volledige 2 jaar garantie? Als hij nieuw vervangen wordt neem ik aan van wel toch?
Of stel dat na 1 jaar en 9 maanden het scherm stuk zou gaan, en vervolgens gebeurd het een jaar later weer. Heb je dan nog recht op garantie?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Lyca schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:11:
Hardware is niet onfeilbaar inderdaad, maar men kan wel iets zeggen over de koppigheid dat Apple hier heeft getoond in heel die affaire met dat toetsenbord.
Initieel leken ze zelfs doof toen veel meer mensen ineens met hun 2016 model problemen kregen.
Waar Apple gewoon de mist is ingegaan is gewoon niet ingrijpen op dit probleem, het duurde een tijd voor er een repair programma was.
Dan heb je bar weinig inzicht in hoe troubleshooting in zijn werk gaat. Laten we wel zijn, zeiken op Apple (en ieder ander merk) is vandaag de dag eerder de norm dan de afwijking (jammer genoeg). Dat zien bedrijven zelf ook wel. Gevolg daarvan is wel dat het behoorlijk lastig inschatten is of iets daadwerkelijk een groepje mensen is die onterecht lopen te zeuren of dat het echt een probleem is. Dat is hier ook het geval. Een toetsenbord is nogal persoonlijk dus dan weet je als fabrikant bij voorbaat al dat er mensen gaan lopen zeuren. Iedere wijziging van toetsenbord van welke fabrikant dan ook is tot dusver altijd beantwoord met enorm veel geklaag van gebruikers.

Daarnaast moet je, als je achter het probleem wilt komen, wel een analyse uitvoeren. Een goede analyse is daarbij van belang. Soms heb je die met een paar minuten omdat het probleem heel duidelijk is en soms duurt dat gewoon heel erg lang. Heb je de oorzaak dan zul je daar nog een passende oplossing voor moeten zien te verzinnen. Driemaal raden...kost ook allemaal weer tijd.

Apple is dus niet de mist in gegaan, jij gaat hier de mist in omdat je veel te kort door de bocht gaat en allerlei aannames maakt. Als je dagelijkse werk het oplossen van problemen bevat zul je veel sneller begrijpen dat dingen nou eenmaal hun tijd kosten. Niet iedereen lijkt dat te snappen en dat levert vandaag de dag agressie op die nergens voor nodig is. Het maakt werken met klanten in ieder geval steeds onaantrekkelijker. Wie laat zich nou dagelijks uitschelden? Zie de huidige SIRE spotjes.
Ingrijpen op het ontwerp van de laptop zat er niet in, maar ook weer hier heeft Apple gewoon zitten volharden tot het 2018 model, dan hebben ze er maar een plastieken membraan tussen gestoken die het probleem moest oplossen of mitigeren.
En dit is de volgende misser die je maakt. Dit is iets wat je jezelf wijs hebt lopen maken, waarschijnlijk op basis van onzin artikelen van andere "techsites". Apple heeft nergens iets gezegd over het probleem en nergens vermeld dat het membraan daar de oplossing voor is. iFixit heeft zelf ook al geconcludeerd dat het niet de oplossing is en inmiddels zijn heel veel mensen ook weer met beide benen terug op de grond beland. Die hebben zelf mogen ervaren dat het probleem er nog steeds is (iets wat je verder in je reactie ook zelf al aangeeft). Er is echt niets opgelost.

Dat reparatieprogramma is een handigheidje. Als je niet weet wat het probleem is en/of je tijd nodig hebt voor een goede oplossing dan is dit eigenlijk het enige wat je kunt doen. Je repareert de defecte toetsenborden wat je meteen de kans geeft om ze te bekijken en dat terug te rapporteren. Daardoor verzamel je data waarmee je de gemene deler kunt vinden. Helpt weer bij het vinden van een oplossing.
Mijn 2 cent mening is dat Apple het design al te ver "flushed out" had om nog wijzingen te doen, dit resulteerde in een Macbook die niet betrouwbaar was, 3 jaar lang.
Dat is inderdaad een mening aangezien de cijfers die er zijn het tegenovergestelde beeld laten zien. Kennelijk werkt het voor het gros prima en voor een selecte groep niet. Waarom zou je dan de boel totaal anders maken? En hoe kom je er bij dat het überhaupt mogelijk is om dat te doen? Het is niet zo dat je oneindig andere designs hebt waar je uit kunt kiezen. Auto's, fietsen, jassen, broeken, etc. zien er allemaal voor 90% hetzelfde uit omdat het gewoon niet anders kan.
Dat heeft het imago van de Macbook een serieuze deuk gegeven.
Het zijn met name de mensen die het ding niet hebben die zich dat imago zelf hebben lopen aanmeten. Nogmaals, aan de cijfers te zien is er geen imago probleem, die notebooks verkopen prima.
Ook al heb ik het toetsenbord maar 1 keer moeten laten vervangen, moet je de hele tijd in een soort angst leven dat het op elke moment kapot kan gaan en niet alleen dat;
Dat zie je vandaag de dag heel veel: mensen praten zich allerlei angsten aan. Wij Nederlanders waren daar al goed in getuige onze rijke collectie aan verzekeringen. Men is steeds meer op zoek naar zekerheid die het leven je niet kan bieden.
De kabel die naar je display gaat vertoond ook problemen na een tijd.
Dan ga je wel voorbij aan het feit dat dit bij een aantal mensen is gebeurd en niet massaal bij iedereen. De nuance in het verhaal ontbreekt omdat je alleen maar oog hebt voor het probleem of dat er überhaupt een probleem is. Die focus op het probleem zorgt voor die angst en vice versa. Het is een vicieuze cirkel.

Wat men vandaag de dag vooral moet leren is de aloude wijsheid dat er in het leven maar 2 zekerheden zijn: belastingen en de dood. Alles kan stuk gaan: je computer, je auto, je lichaam, je geest, etc. Dat kun je tot in den treure gaan lopen verzekeren maar daarmee koop je het niet af. Het enige wat je doet is de pijn wat verzachten.
Sebas1337 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:21:
Misschien ligt het aan mijn verwachtingspatroon maar als je zo'n bedrag uitgeeft voor hardware schept dat toch ook bepaalde verwachtingen?
Prijskaartjes scheppen geen verwachtingen, mensen scheppen verwachtingen. Als jij voor snelheid gaat dan verwacht je voor dat prijskaartje een snelle machine. Ga je voor degelijkheid dan verwacht je juist degelijkheid. Als de machine dan degelijk is maar niet snel of juist snel maar niet degelijk dan voldoet de machine voor maar 1 van de 2 aan de verwachtingen. Zoals eerder uitgelegd is kwaliteit niet het enige wat het prijskaartje bepaald.

Nou is het vandaag de dag ook zo dat nuance in een verhaal schittert in afwezigheid. Mensen moeten helaas weinig tot niks weten van de andere zijde van de medaille. Gevolg is dat ze in een bubbel leven en vaak vrij onrealistische verwachtingen/eisen van iets of iemand hebben. Als vroeger iets stuk was dan liet je het repareren, als nu iets stuk is dan dreig je met de rechter als je niet direct een spiksplinternieuw exemplaar krijgt aangeboden. Zoals hier boven ook al uitgelegd is dit iets wat leidt tot onnodige agressie. Reden waarom ik met servicedeskwerk gestopt ben. Op een gegeven moment ben je al dat ondankbare volk en gezeik gewoon zat.

Goedkoop is duurkoop is iets wat over het algemeen opgaat. Het is echter niet zo dat het in alle gevallen opgaat. Sommige zaken zijn gewoon duur en bagger. De prijsklasse noch het prijskaartje zeggen dan ook iets over de kwaliteit die je mag verwachten.
Wat ik me trouwens wel afvraag is indien je product gerepareerd of vervangen wordt door Apple (of via de verkopende partij) heb je dan weer de volledige 2 jaar garantie? Als hij nieuw vervangen wordt neem ik aan van wel toch?
Nee. Je hebt garantie vanaf de verkoopdatum (in 9 van de 10 gevallen is dat de datum op je factuur). Wat je wel kunt krijgen is een bepaalde hoeveelheid garantie op de reparatie zelf en moet je vooral zien als garantie voor schade die is ontstaan bij de reparatie. Of dat ook nog zo is bij een nieuwe exemplaar weet ik niet zeker, dat zou jij eens kunnen informeren bij iets als ConsuWijzer.

Waar het mij omgaat is de nuance in het verhaal. Apple is geen magische eenhoorn waar alles goed gaat. Ze zijn heel menselijk en maken zoals ieder ander fouten. Dan kun je heel hard gaan brullen op het internet en naar de concurrentie overstappen maar dan kom je van een koude kermis thuis. Het is allemaal 1 pot nat. Dat zie je ook terug als je naar de historie kijkt. Mensen hebben namelijk op alle modellen MacBooks sinds het begin van die naamgeving lopen zeiken op die dingen en ze bestempeld als "het allerslechtste model die Apple ooit heeft uitgebracht". Hoe komt het dan dat die MacBooks ze geen windeieren heeft gelegd? Doen ze het dan echt zo fout als men hier beweert? Is je eigen verwachtingspatroon nog wel realistisch?

• Lyca
Hoe hard je het ook blijft verdedigen, het is niet normaal dat de keyboards in alle 3 generatie Macbook Pro's en de Macbook Air zo hard falen.

Onlangs was er nog een survey dat +- 40% van de mensen hun toetsenbord zelfs niet laten maken en er gewoon mee doorgaan, zeer idioot of soms wonen mensen nog al redelijk ver van een Apple repair shop.
De harde waarheid is ook dat je toetsenbord kan falen en na een herstelling gewoon weer kan falen met dezelfde problemen, een beetje apathisch tot een herstelling uiteraard. Waar je kan zeggen: hardware kan terug kapot gaan, akkoord. Maar niet aan deze frequentie.

Onderstaande blogpost van iFixit legt uit waar Apple heeft geprobeerd om het probleem op te lossen en waar het niet in heeft geslaagd. Ik blijf bij die mening en die mening wordt vaker gestaafd dan jij denkt op een varia van tech websites/fora en content creators. Apple kon het gewoon niet maken wegens het design van de hele MacBook Pro, de prijs die we betalen voor weer een dunnere laptop.

https://ifixit.org/blog/1...to-plague-macbook-owners/

Waar Apple duidelijk blijft zeggen dat ze nooit iets hebben gedaan voor het probleem aan te pakken, en waar ze het design zeker niet in vraag zouden stellen. Dan zie je toch ineens "aanpassingen" gebeuren, bizar.

https://www.cultofmac.com...k-pro-keyboard-protected/

Dit heeft zeker een deuk gegeven aan de anders zeer robuuste MacBook Pro, mijn late 2013 heeft gewoon lang dienst gedaan en ik heb die zeker niet gespaard. Dat was een top toestel. Ik had die beter gehouden en deze generatie aan de kant laten liggen. Ik hoop dat Apple hier de lessen uit trekt en ons in de zomer (hopelijk) een robuustere generatie gaat geven. Ik ben stiekem zeer benieuwd naar die 16 inch variant, niet zo zeer naar die ARM architectuur.

Lyca wijzigde deze reactie 27-04-2019 19:40 (14%)

• KrisDC
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12:53
Lyca schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:37:
Hoe hard je het ook blijft verdedigen, het is niet normaal dat de keyboards in alle 3 generatie Macbook Pro's en de Macbook Air zo hard falen.

Onlangs was er nog een survey dat +- 40% van de mensen hun toetsenbord zelfs niet laten maken en er gewoon mee doorgaan, zeer idioot of soms wonen mensen nog al redelijk ver van een Apple repair shop.
De harde waarheid is ook dat je toetsenbord kan falen en na een herstelling gewoon weer kan falen met dezelfde problemen, een beetje apathisch tot een herstelling uiteraard. Waar je kan zeggen: hardware kan terug kapot gaan, akkoord. Maar niet aan deze frequentie.

Onderstaande blogpost van iFixit legt uit waar Apple heeft geprobeerd om het probleem op te lossen en waar het niet in heeft geslaagd. Ik blijf bij die mening en die mening wordt vaker gestaafd dan jij denkt op een varia van tech websites/fora en content creators. Apple kon het gewoon niet maken wegens het design van de hele MacBook Pro, de prijs die we betalen voor weer een dunnere laptop.

https://ifixit.org/blog/1...to-plague-macbook-owners/

Waar Apple duidelijk blijft zeggen dat ze nooit iets hebben gedaan voor het probleem aan te pakken, en waar ze het design zeker niet in vraag zouden stellen. Dan zie je toch ineens "aanpassingen" gebeuren, bizar.

https://www.cultofmac.com...k-pro-keyboard-protected/

Dit heeft zeker een deuk gegeven aan de anders zeer robuuste MacBook Pro, mijn late 2013 heeft gewoon lang dienst gedaan en ik heb die zeker niet gespaard. Dat was een top toestel. Ik had die beter gehouden en deze generatie aan de kant laten liggen. Ik hoop dat Apple hier de lessen uit trekt en ons in de zomer (hopelijk) een robuustere generatie gaat geven. Ik ben stiekem zeer benieuwd naar die 16 inch variant, niet zo zeer naar die ARM architectuur.
Ik zou echt niet hopen op andere keyboards...Men zal wel opnieuw aanpassingen doen om ze "beter" te maken maar ik zie ze echt niet afstappen van de butterfly keys en ineens terug naar de vorige modellen overstappen. Ikzelf werk al +2 jaar op een MBPro en heb het geluk dat ik nog geen enkel probleem heb gehad met mijn keyboard. Ik probeer het wel zoveel mogelijk te sparen. Laat me stellen dat ik +-25% on the go ben en echt gebruik moet maken van het keyboard...De overige tijd is het toestel aangesloten op een externe monitor en maak ik dan ook gebruik van een magic keyboard + muis. Dat is volgens mij ook het ultieme keyboard mechanisme wat ze voor mij is een MbPro moeten krijgen. Werken op een magic keyboard geeft voor mij de ultieme keyboard ervaring. Die keytravels en keyboard mechanics in een mbpro zou gewoon uitstekend zijn.

KrisDC wijzigde deze reactie 28-04-2019 10:57 (4%)

• Lyca
Ik heb niet echt commentaar op de manier waarop het toetsenbord werkt. Het was even aanpassen aan die zeer minimale travel, ik heb wel een probleem met dat ik een robuust keyboard heb ingeruild voor eentje waar het switch mechanisme kan falen met de kleinste intrusie.
Hier heeft de e en de spatie het al laten afweten en de touch ID knop (al was dat te wijten aan de zeer povere herstelling van Switch).

Als hun volgende generatie keyboard dezelfde specificaties heeft maar serieuze verbeteringen onder de kap, is het mij goed. Het tikt prettig weg.

Lyca wijzigde deze reactie 28-04-2019 12:22 (14%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
Lyca schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:37:
Hoe hard je het ook blijft verdedigen, het is niet normaal dat de keyboards in voorgaande modellen zo hard falen qua keycaps of dat zo'n slechte aanslag hebben.

Oftewel: kijk eens verder dan je neus lang is en kom eens met een echte onderbouwing van wat je roept. Echt duidelijke cijfers zijn er in deze niet, alleen maar onderbuikgevoelens en wat verkoopcijfers (en die laatsten vertellen een tegenovergesteld verhaal). Hoe hard je ook blijft beweren, de werkelijkheid is dat we geen idee hebben hoe groot of klein het probleem is en ook niet of er nu meer of minder toetsenbord problemen zijn dan voorheen. Die data is er simpelweg niet. Dat besef lijkt niet door te dringen.
40% van de mensen van wat? En waarmee hebben ze het verder vergeleken? Oftewel: wat wil je hier zeggen en wat is daarvoor je onderbouwing? Het klinkt nu vooral als net-zo-lang-goochelen-met-cijfers-tot-het-in-mijn-straatje-past. Zoals je zelf al aangeeft kan het best zijn dat mensen het niet laten repareren omdat ze ver van de reparateur af wonen. Ik kan uit eigen ervaring ook vertellen dat mensen het vaak ook gewoonweg niet interesseert of, en dit is iets wat je hier en op diverse andere fora terug kunt vinden, mensen willen hun notebook niet kwijt zijn. Het overkwam me vaker dat ik een computer niet mocht repareren omdat het tijd kost; en die tijd had de gebruiker niet. Dan hebben we het hier over maximaal 4 uur, wel even wat anders dan 2 weken. Kun je als "zeer idioot" bestempelen maar je kunt ook eens vragen waarom een gebruiker het niet wil. Blijkt dat ze een deadline hebben en nogal gestresst zijn. Dus eigenlijk helemaal niet "zeer idioot".

Ergo: niet zomaar met cijfertjes aan komen zetten, doorvragen.
De harde waarheid is dat Apple dus niet die magische eenhoorn is die jij er van maakt. Dingen gaan bij hun net zo hard stuk en verkeerd als bij ieder ander. De andere harde waarheid is, is dat niet overal een verklaring voor te vinden is. Soms weet men het gewoon niet.
Onderstaande blogpost van iFixit legt uit waar Apple heeft geprobeerd om het probleem op te lossen en waar het niet in heeft geslaagd.
Zie mijn eerdere reacties hierover. Die blogpost heb ik al tig keer aangehaald om aan te tonen dat wat jullie een fix durven te noemen helemaal geen fix is en ook nooit als zodanig is gepresenteerd. Iets waar je overigens ook helemaal geen iFixit artikeltje voor nodig hebt, gewoon kwestie van kijken en denken.
Ik blijf bij die mening en die mening wordt vaker gestaafd dan jij denkt op een varia van tech websites/fora en content creators. Apple kon het gewoon niet maken wegens het design van de hele MacBook Pro, de prijs die we betalen voor weer een dunnere laptop.
Dat komt omdat journalistiek in de techwereld nagenoeg non-existent is. Vrijwel niemand is kritisch, denkt na en pluist uit. Wat je vooral ziet is speculatie na speculatie welke gewoon klakkeloos door o.a. websites als tweakers.net wordt overgenomen. Kijk alleen al naar de bron van een artikel, in 99% van de gevallen is dat er welgeteld 1: de website die het allemaal begon. Verder is er bar weinig sprake van onderbouwing op feiten, vrijwel alles is onderbuikgevoelens en emotie. Dat gaat kennelijk zo ver dat mensen niet eens realiseren dat ze een link posten naar een artikel die hun eigen mening onderuit haalt (iFixit geeft duidelijk aan dat itt wat velen van mening waren of nog steeds zijn dat er geen fix is, ook niet dat siliconen laagje).

Die dunheid waar je het nu over hebt is ook al zoiets. Als je het toetsenbord gebruikt, de reviews leest en een beetje nadenkt dan kun je ook wel andere redenen verzinnen waarom dit toetsenbord erin zit. Dan had je je ook kunnen bedenken dat als dunheid echt de wenst was geweest, Apple al veel eerder met zo'n wijziging was gekomen en daarbij hetzelfde had gedaan als Lenovo: gewoon 1 touch sensitive oppervlak. Die technologie heeft Apple jaaaaaren geleden al in huis weten te verkrijgen door een overname (bedrijf die dat soort toetsenborden maakte ter vervanging van de toetsenborden op de iBook/Powerbook). Die overname is de reden waarom we die touchscreen op iPhone, iPod Touch en iPad en dingen als de trackpad en touch bar hebben. De iPhone en iPad hebben al laten zien dat tikken op glas geen probleem is; doen we ook al jaren. En toch leveren ze voor de iPad externe toetsenborden met echte toetsen. Waarom? ;)
Dit is dus de bubbel waar ik het over heb. Je bent zo enorm gefixeerd op die kruimeltjes in het toetsenbord dat je de andere, veel eerder gehoorde klacht volledig negeert. Men klaagde vooral over de nogal luide aanslag van het toetsenbord. Driemaal raden wat zo'n velletje siliconen onder de toetsen doet....juist, exact hetzelfde als de rubbertjes die velen onder de keycaps van hun mechanisch toetsenbord stoppen: het dempen van het geluid. Iets wat vooral belangrijk is bij rubberdome keyboards die o.a. Apple gebruikt omdat je daarbij de switch tot op de bodem moet raken wil er een toetsaanslag zijn. Je keycap e.d. raakt dus altijd de bodem en dat maakt geluid. Daarom meldde Apple dat ze het geluidsprobleem hadden opgelost :+
Ik hoop dat Apple hier de lessen uit trekt en ons in de zomer (hopelijk) een robuustere generatie gaat geven.
Ik hoop eerder dat jij hier lessen uit trekt, je beter je huiswerk gaat doen en niet zomaar een of andere website op hun blauwe ogen geloofd. Wat betreft journalistiek (en dus kritisch zijn, nadenken, dingen uitpluizen, etc.) is het in de techwereld echt enorm droevig gesteld (het is copy-paste niveau). Daarmee vergeleken hebben ze het in landen als Turkije, China, de USA beter voor elkaar. Je kijkt wat dat betreft echt te simpel naar de materie. Er zijn veel meer dingen die meespelen bij de keuzes die er bij o.a. Apple worden gemaakt. Het is jammer om te zien dat juist daar totaal geen rekening mee wordt gehouden en dat mensen vandaag de dag ook weinig kritisch zijn. Vragen stellen en nadenken is niet meer in of zo. Niet zo heel gek dat tech bedrijven moeite hebben om goed personeel te vinden.
Lyca schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:21:
...ik heb wel een probleem met dat ik een robuust keyboard heb ingeruild voor eentje waar het switch mechanisme kan falen met de kleinste intrusie...
Dat is het nou juist, het switch mechanisme faalt niet. Die intrusie komt op een bepaalde plek terecht waardoor de keycap niet naar beneden gedrukt kan worden. Zoals hierboven uitgelegd is dat bij een rubberdome toetsenbord van groot belang omdat deze helemaal naar beneden gedrukt moet worden om te activeren. Dit is zoiets als een stok tussen je spaken steken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lyca
Die dunheid van dat toetsenbord zit er net in om die laptop zo compact mogelijk te maken, Apple is geobsedeerd met zulke zaken. Alles moest in deze generatie Macbook veel dunner dan de vorige, laat het net Phil zijn die trots kwam zeggen dat de MacBook Pro zelfs dunner was dan de uitgaande Macbook Air generatie. Dit hele process heeft allerlei problemen met zich meegebracht.

"
Ik hoop eerder dat jij hier lessen uit trekt, je beter je huiswerk gaat doen en niet zomaar een of andere website op hun blauwe ogen geloofd"

Dat mes snijdt langs 2 kanten, ik hoop dat mensen durven hun hardware provider eens kritisch aan de tand te voelen en niet zomaar hoeven te slikken wat deze op de markt gooit. Apple heeft bij deze generatie duidelijk de esthetische kaart getrokken boven de functionele kaart: Lees de i9. Misschien mikt Apple gewoon tegenwoordig op de massa's die er zich niet meer voor omdraaien en gewoon het merk kopen om met de eer te gaan lopen.

YouTube: Macs are SLOWER than PCs. Here’s why.

Dat jij denkt dat alle tech websites/fora/content creators zich baseren op een 1 of 2 bronnen is redelijk dwaas. Je kan dit zeggen van een paar websites die aflezen van de andere, maar de vele Apple content creators op het grote Youtube zijn naar voor gekomen toen ook hun device faalde.

Ik weet niet waarom je wilt cherry picken, maar als er vuil in het mechanisme komt en dat vuil verhinderd dat het mechanisme kan bewegen naar beneden toe, kunnen we wel spreken van een gefaald mechanisme. Als ik de keycap niet naar beneden kan duwen, kan ik het mechanisme niet gebruiken. Indien jij denkt dat het geen kwestie was van dunner te gaan is jouw goed recht, wel dan toch best bizar dat het keyboard volledig gelijmd is aan de top case. En je hele topcase wordt vervangen bij een keyboard probleem.
Ik heb het probleem persoonlijk 2 keer gehad en 2 keer is alles vervangen, indien men niet geobsedeerd was door het dun aspect van die laptop kon heel dat toetsenbord ook apart zijn van de top case en waren de herstelling alvast een pak sneller gegaan.

Dan zouden ze er nog een membraan tussen steken voor het geluid van het toetsenbord op te vangen, wel net toevallig op dezelfde plek van waar het vuil zou kunnen binnendringen.
Misschien is het zachter klinken van de toetsen wel een bijproduct van het toevoegen van het membraan dat origineel was voorzien voor het mechanisme beter te beschermen, je zou het nooit kunnen zeggen want Apple heeft er nooit officieel iets over gelost. Ze hebben alleen na versie 2018 (toen het membraan er kwam) met een repair programma gestart. Godzijdank.

Het ging over 40% van de mensen die een probleem hadden met hun keyboard, deze mensen melden het probleem niet bij Apple omdat ze ofwel te ver wonen van een repair centrum of er niet om geven en een extern keyboard gebruiken. Dat is natuurlijk zeer dwaas van die mensen, maar skewed ook gewoon "officiele" resultaten, die trouwens niet getoond worden. Je kan alleen maar het aantal probleem cases op bepaalde fora's beginnen optellen. Die poll was gewoon een userpoll, dus ja results kunnen skewen, het geeft alleszins wel een indicatie.

Ik ga alvast deze discussie hier stoppen, ik respecteer je mening maar ik ga zeker nooit akkoord. Het heeft ook geen zin om te blijven herhalen. Het helpt deze thread niet verder.

Lyca wijzigde deze reactie 29-04-2019 22:02 (4%)

Pagina: 1 ... 51 52 53 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True