Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Skip de USB versies van die USB-C docks en ga voor de Thunderbolt 3 varianten. Die zijn weliswaar duurder maar wel aanzienlijk stabieler en kunnen wel USB3.0 en 4k @ 60Hz naast elkaar doen (zelfs dual screen of 1x 5k @ 60Hz). De Thunderbolt 3 docks van CalDigit zijn van goede kwaliteit en hebben ook een prima prijskaartje.

Ik zou echter eerst eens kijken of het vervangen van de kabel tussen dock en computer een en ander oplost. Een defecte kabel kan namelijk ook instabiliteit van zowel dock als de computer veroorzaken.

• GvNL
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 05-12 01:17
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een 13" MacBook Pro (2017) ter vervanging van mijn 15" MacBook Pro (2015).

Tot nu toe heb ik goede ervaringen met de nieuwe MacBook, maar mijn spatiebalk maakt bij drukken in het midden een vreemd geluid. Bij indrukken maakt hij geluid alsof hij blijft 'plakken', alhoewel je niets eigenaardigs voelt aan de toets. :?

Zijn er meer mensen met dit probleem?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• F. Scaglietti
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online

F. Scaglietti

Yo yo yoghurt...

quote:
GvNL schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 19:06:
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een 13" MacBook Pro (2017) ter vervanging van mijn 15" MacBook Pro (2015).

Tot nu toe heb ik goede ervaringen met de nieuwe MacBook, maar mijn spatiebalk maakt bij drukken in het midden een vreemd geluid. Bij indrukken maakt hij geluid alsof hij blijft 'plakken', alhoewel je niets eigenaardigs voelt aan de toets. :?

Zijn er meer mensen met dit probleem?
Los van het bovenstaande probleem, hoe voelt de Macbook Pro 2017 13'' aan tegenover de Macbook Pro 2015 15"?

Ik neem aan dat hij lichter en sneller is in gebruik, sneller kan laden?

2019 MBP 15"/iPad Pro/Siemens Solo Magnetron/Galaxy S10+/One Plus 6/iMac 27"/iMac Pro/Pixel 3/Mate 20 Pro/iPhone 11 Pro/Dell-XPS15/Ferrari Scaglietti DRAAG JE HET NIET VERKOOP HET DAN!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ingegno
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 23:12
Wat is een goede website om je Macbook te verkopen? Heb hier een Macbook Pro van 2017 (nieuwe met touchbar) en leuke specs (16gig, 1TB SSD, 3,1GHz processor). Maar als ik zo rondkijk op een marktplaats of partijen die dit soort dingen aanschaffen vind ik het bedrag toch wel aan de lage kant. Het heeft me al gauw bijna 4000 gekost en nog geen jaar oud. Wat zou een faire prijs zijn?

Ben er zeker tevreden mee, maar wegens een nieuwe laptop van de zaak en de iPhone X merk ik dat ik het eigenlijk nauwelijks echt gebruik. Beetje zonde dat ie stof ligt te happen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20:51

Grin

Ride si sapis.

Vraag en aanbod hier op Tweakers; mijn tech-spullen verkoop ik nergens anders. Ik wil voor dergelijke grote bedragen geen halve zolen/mafkezen over de vloer (Marktplaats).
Een goede prijs kan je vinden met Google, kan je beter zelf opzoeken. Omdat alleen jij weet wat de staat is van het apparaat (beschadiging, intensief gebruikt, of juist niet, etc.).

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ingegno
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 23:12
Thx, zal dat eens proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Ingegno schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:47:
Maar als ik zo rondkijk op een marktplaats of partijen die dit soort dingen aanschaffen vind ik het bedrag toch wel aan de lage kant. Het heeft me al gauw bijna 4000 gekost en nog geen jaar oud. Wat zou een faire prijs zijn?
2500 euro of zo, is mijn gok. Het grote probleem met de 15" MBP is dat hij totaal niet courant is. Hier heb ik me echt ongelofelijk op verkeken in het verleden. Je kunt een MacBook Air kopen voor duizend euro, en drie jaar later verkopen voor 600, die dingen schrijven 150-100 euro per jaar af. Maar een 15" MBP verliest de eerste maanden gemakkelijk een 700-800 euro aan afschrijving, in mijn ervaring.

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dit model zal via V&A Tweakers of Marktplaats inderdaad rond de €2600-2700 opleveren als je deze als particulier verkoopt.

Ruil je 'm in of verkoop je 'm aan een bedrijf, dan ontvang je een handelsprijs. Dit zal rond de €2300-2400 liggen voor dit model.

Het is altijd zo dat: Extra opties waar je nieuw veel voor betaald, je zelfden terugvindt in de 2e hands prijs. Je bent deze dan ook gelijk kwijt zodra je de Mac verkoopt. €3500- 4000 betalen is max 2700 ontvangen vanaf dag 1 als je verkoopt.

Succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F. Scaglietti
  • Niet online

F. Scaglietti

Yo yo yoghurt...

quote:
Ingegno schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:47:
Wat is een goede website om je Macbook te verkopen? Heb hier een Macbook Pro van 2017 (nieuwe met touchbar) en leuke specs (16gig, 1TB SSD, 3,1GHz processor). Maar als ik zo rondkijk op een marktplaats of partijen die dit soort dingen aanschaffen vind ik het bedrag toch wel aan de lage kant. Het heeft me al gauw bijna 4000 gekost en nog geen jaar oud. Wat zou een faire prijs zijn?

Ben er zeker tevreden mee, maar wegens een nieuwe laptop van de zaak en de iPhone X merk ik dat ik het eigenlijk nauwelijks echt gebruik. Beetje zonde dat ie stof ligt te happen.
Dat maakt mij als koper niks uit hoeveel je ervoor hebt betaald.
Als die dingen problemen geven met het toetsenbord gaat het bedrag omlaag. Zeker als laptops zijn voor minder dan de Macbook Pro, die betere prestaties leveren of dat nou een langere accuduur is of gewoon rauwe performance.

Het is geen sprookje.

2019 MBP 15"/iPad Pro/Siemens Solo Magnetron/Galaxy S10+/One Plus 6/iMac 27"/iMac Pro/Pixel 3/Mate 20 Pro/iPhone 11 Pro/Dell-XPS15/Ferrari Scaglietti DRAAG JE HET NIET VERKOOP HET DAN!

Acties:
  • +3Henk 'm!
quote:
F. Scaglietti schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:25:
[...]

Dat maakt mij als koper niks uit hoeveel je ervoor hebt betaald.
Als die dingen problemen geven met het toetsenbord gaat het bedrag omlaag. Zeker als laptops zijn voor minder dan de Macbook Pro, die betere prestaties leveren of dat nou een langere accuduur is of gewoon rauwe performance.

Het is geen sprookje.
Deze opmerking voegt - mijn inziens - natuurlijk niet veel waarde toe. Hij geeft enkel aan een fiks bedrag betaald te hebben voor een CTO model (nieuw) en vindt de afschrijving aanzienlijk. Dit is eenmaal gegeven gezien het feit dat dure upgrades in de tweedehands markt niet 'as such' geprijsd (in €€) worden. Daar verlies je dus altijd flink geld op.

De discussie van toetsenborden en dat een windows laptop goedkoper is en beter presteert heeft hier niks mee te maken.

Dat is hetzelfde als zeggen dat een auto van 60k nieuw kopen en dan gelijk 10k afschrijven zodra je de dealer uitrijdt ook compleet gerechtvaardigd is (is het ook, want dat je weet je van tevoren, maar goed). Maar in jouw argumentatie omdat er dan een auto zou zijn die de helft kost en sneller van 0 tot 100 gaat.

Dat is een zinloos argument.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GvNL
quote:
F. Scaglietti schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:18:
[...]

Los van het bovenstaande probleem, hoe voelt de Macbook Pro 2017 13'' aan tegenover de Macbook Pro 2015 15"?

Ik neem aan dat hij lichter en sneller is in gebruik, sneller kan laden?
Ondanks dat de MacBook Pro uit 2017 minder specificaties heeft (i5 en 8GB RAM i.p.v. i7 en 16GB), merk ik in het dagelijks gebruik weinig verschil. Waarschijnlijk is de nieuwe MacBook alleen langzamer in zware toepassingen, maar daarbuiten zeker niet.

Lichter en handzamer is de nieuwe MacBook zeker. Ik gebruik hem dan ook veel liever en vaker op de bank dan mijn oude MacBook.

• KingFox
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 09-12 20:40
quote:
ppl schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:41:
Skip de USB versies van die USB-C docks en ga voor de Thunderbolt 3 varianten. Die zijn weliswaar duurder maar wel aanzienlijk stabieler en kunnen wel USB3.0 en 4k @ 60Hz naast elkaar doen (zelfs dual screen of 1x 5k @ 60Hz). De Thunderbolt 3 docks van CalDigit zijn van goede kwaliteit en hebben ook een prima prijskaartje.

Ik zou echter eerst eens kijken of het vervangen van de kabel tussen dock en computer een en ander oplost. Een defecte kabel kan namelijk ook instabiliteit van zowel dock als de computer veroorzaken.
Ik heb hier de Caldigit TS3 Thunderbolt 3 docking station (https://www.amazon.de/dp/B06XC3XTRP/) en die werkt als een zonnetje! Doet het prima! Twee schermen aangesloten (USB-C en Displayport), ethernet en geluid, en mooi 1 kabeltje richting de Mac. Heeft geen aparte Apple voeding meer nodig!

• theblindman
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:47
Bij mijn 15" MacBook Pro (2016) lijkt één van de 4 Thunderbolt 3 poorten het begeven te hebben. Eigenlijk had ik verwacht dat een reboot het probleem op zou lossen, maar ook na de software update naar 10.13.6 reageert de poort nergens op.
Deze poort gebruik ik eigenlijk alleen in combinatie met een Dell WD15 USB-C dock, maar ook de 87W Apple lader wordt niet meer herkend.

Meer mensen last van een zelfde probleem? Binnenkort zou ik toch eens langs de Microfix gaan voor een nieuw toetsenbord (haperende shift), maar hoop dat ze hier niet moeilijk over gaan doen.

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 18:34
quote:
theblindman schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:48:
Bij mijn 15" MacBook Pro (2016) lijkt één van de 4 Thunderbolt 3 poorten het begeven te hebben. Eigenlijk had ik verwacht dat een reboot het probleem op zou lossen, maar ook na de software update naar 10.13.6 reageert de poort nergens op.
Deze poort gebruik ik eigenlijk alleen in combinatie met een Dell WD15 USB-C dock, maar ook de 87W Apple lader wordt niet meer herkend.

Meer mensen last van een zelfde probleem? Binnenkort zou ik toch eens langs de Microfix gaan voor een nieuw toetsenbord (haperende shift), maar hoop dat ze hier niet moeilijk over gaan doen.
Je zou een SMC reset kunnen proberen. Ik heb soms, weliswaar bij een ouder model (2013), dat een USB poort niet functioneert en een reboot niet helpt; na een SMC reset werkt het weer.

• Apache
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:05

Apache

amateur software devver

quote:
theblindman schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:48:

Ze zouden die poort toch ook gewoon onder garantie moeten fixen?

If it ain't broken it doesn't have enough features

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 20:43

MacBook Pro 16" - iPhone 11 Pro Max - Apple Watch Series 5 Hermès

• Alexknl
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 23:44
Oh my god. Ik zit al de hele ochtend te kijken naar Macbooks en denk steeds 'was er maar een nieuwe aangekondigd bij WWDC'. Wat een toeval. Erg benieuwd!

• Geert1976
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Het nieuwe toetsenbord in de 2018 Macbook Pro is stiller tov 2016/2017, verder is 't toetsenbord identiek, aldus TechCrunch

• MelvinW
Specificaties:
quote:
15-Inch MacBook Pro Highlights

6-core Intel Core i7 and Core i9 processors up to 2.9 GHz with Turbo Boost up to 4.8 GHz
Up to 32GB of DDR4 memory
Powerful Radeon Pro discrete graphics with 4GB of video memory in every configuration
Up to 4TB of SSD storage2
True Tone display technology
Apple T2 Chip
Touch Bar and Touch ID

13-Inch MacBook Pro Highlights

Quad-core Intel Core i5 and i7 processors up to 2.7 GHz with Turbo Boost up to 4.5 GHz and double the eDRAM
Intel Iris Plus integrated graphics 655 with 128MB of eDRAM
Up to 2TB of SSD storage2
True Tone display technology
Apple T2 Chip
Touch Bar and Touch ID

• Tsunami
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Dus de 15" is ineens $400 goedkoper met betere hardware?

Edit: zo te zien is de prijs gewoon gelijk gebleven.

Tsunami wijzigde deze reactie 12-07-2018 17:17 (33%)

• Alexknl
En je word voor de 13" geforceerd de touchbar versie te kopen voor zoveel geld? Wat is dat weer jammer zeg.

• MelvinW
Hier een 13" MacBook Pro met i7 2,7GHz Quad-Core, 16GB RAM en 1TB SSD besteld ter vervanging van mijn maxed out 2017-model. Besteld in de VS voor $2899, dus duurt wel even tot ik 'm binnen heb, maar het scheelt een hoop geld :)

• ThomasG
quote:
MelvinW schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:23:
Hier een 13" MacBook Pro met i7 2,7GHz Quad-Core, 16GB RAM en 1TB SSD besteld ter vervanging van mijn maxed out 2017-model. Besteld in de VS voor $2899, dus duurt wel even tot ik 'm binnen heb, maar het scheelt een hoop geld :)
Dat is alleen maar goedkoper omdat jij de invoerbelasting niet gaat betalen, terwijl dat wel zou moeten.

Edit: volgens jouw profiel woon je niet in Nederland, wellicht dat het in Dubai niet hoeft.

ThomasG wijzigde deze reactie 12-07-2018 16:37 (9%)

• MelvinW
quote:
ThomasG schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:36:
[...]
Dat is alleen maar goedkoper omdat jij de invoerbelasting niet gaat betalen, terwijl dat wel zou moeten.

Edit: volgens jouw profiel woon je niet in Nederland, wellicht dat het in Dubai niet hoeft.
Klopt, ik hoef geen invoerkosten en belasting te betalen hier :) Ik bestel het dan liever in de US, zodat ik ook AppleCare+ kan bestellen, wat helaas in veel landen nog niet beschikbaar is.

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Onderbelicht bij deze update, een Apple eGPU voor 695 euro

https://www.apple.com/sho.../blackmagic-egpu?fnode=4c
quote:
Compatible with Mac with Thunderbolt 3 ports
Radeon Pro 580 graphics processor with 8GB of GDDR5 memory
Two Thunderbolt 3 ports
Four USB 3 ports
One HDMI 2.0 port
85W power delivery
Game on

• talkatoo
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Net 16 dagen geleden een nieuwe 15" gekocht. snelste processor, snelste grafische kaart (alleen 512GB). Baal toch wel erg..

• ThomasG
quote:
talkatoo schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:36:
Net 16 dagen geleden een nieuwe 15" gekocht. snelste processor, snelste grafische kaart (alleen 512GB). Baal toch wel erg..
Het is helemaal balen omdat je hem binnen 14 dagen retour kunt sturen met no-questions asked, en je daar net overheen zit. Als je hem bij Apple online hebt gekocht, kunnen ze misschien aardig doen als je contact met ze opneemt; al is die kans natuurlijk klein.

• MelvinW
quote:
Zo snel mogelijk contact opnemen met de klantenservice van Apple als je het in de online store gekocht hebt. Apple is er vaak wel soepel in en doet niet moeilijk om een paar dagen extra. Met een beetje geluk kun je de MacBook nog retourneren en een nieuwe aanschaffen.

• Cyw00d
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:27
quote:
MelvinW schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:23:
Krijg je dan geen douane kosten oid?

nvm zie dat je in Dubai woont.

Cyw00d wijzigde deze reactie 12-07-2018 19:20 (5%)

[ Tesla Model 3 AWD Base Performance | 19" | Pearl White | White Interior | Trekhaak ]

• epo
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01:12
quote:
Delerium schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:32:
Onderbelicht bij deze update, een Apple eGPU voor 695 euro

https://www.apple.com/sho.../blackmagic-egpu?fnode=4c

[...]

Game on
Ben benieuwd naar je ervaringen :) Zeker onder Windows want ik begreep dat daar nog geen support voor is.
Zo te zien specifiek bedoeld voor Blackmagic klanten: https://www.blackmagicdesign.com/products/blackmagicegpu/

En houd hier ook even rekening mee:
quote:
Can I upgrade the GPU chip in the Blackmagic eGPU?
No, the design has been optimized for quiet operation so it’s better suited for creative customers.
GPU is verder hetzelfde als in de high end iMac 2017.

Het is in ieder geval weer een leuke optie naast de Sonnet Puck en die grote barebone cases van diverse anderen. Dat soort ontwikkeling is natuurlijk het aanmoedigen waard :)

ppl wijzigde deze reactie 12-07-2018 20:41 (67%)

• epo
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01:12
quote:
Gewoon proberen, gaat vast wel lukken : https://www.macrumors.com...possible-recent-purchase/

• Kaaswagen
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 10-12 00:16
Zit er ook nog een update voor LG's 5k Ultrafine aan te komen? Kan niet zoveel vinden online en dat is toch nog steeds wel de beste optie voor een 'dock' met een mb pro volgens mij

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Dat is meer een LG aangelegenheid. Wat zou je willen zien in een update eigenlijk?

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 09-12 09:44
quote:
ppl schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 20:38:
Zo te zien specifiek bedoeld voor Blackmagic klanten: https://www.blackmagicdesign.com/products/blackmagicegpu/

En houd hier ook even rekening mee:

[...]

GPU is verder hetzelfde als in de high end iMac 2017.

Het is in ieder geval weer een leuke optie naast de Sonnet Puck en die grote barebone cases van diverse anderen. Dat soort ontwikkeling is natuurlijk het aanmoedigen waard :)
Het is een streling voor het oog inderdaad, alhoewel ik twijfels heb bij deze ontwikkeling. De GPU in de enclosure is niet te vervangen, dus komende de volgende generatie ga je een nieuwe moeten aankopen. De prijs is nog wel "ok", je krijgt een redelijk goede chip met wat handige extra's aan die prijs.

• Lyca
quote:
ppl schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 23:53:
Dat is meer een LG aangelegenheid. Wat zou je willen zien in een update eigenlijk?
Spijtig dat die LG geen native OSD heeft en dan ook geen instelmogelijkheden op een Windows platform. Anders zou ik per direct een aankopen omdat ik geregeld wissel tussen 2 machines.

• GvNL
quote:
Ik heb sinds een week het vorige model. Erg vervelend dat nu een aanmerkelijk beter model beschikbaar is voor dezelfde prijs. Ik hoop dat ik mijne kan omruilen bij de verkoper.

• MelvinW
quote:
GvNL schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 02:41:
[...]

Ik heb sinds een week het vorige model. Erg vervelend dat nu een aanmerkelijk beter model beschikbaar is voor dezelfde prijs. Ik hoop dat ik mijne kan omruilen bij de verkoper.
Als je de MacBook bij Apple hebt gekocht, dan doen ze niet moeilijk als je aangeeft dat je het nieuwe model wilt bestellen. Bij een andere verkoper acht ik je kans een stuk kleiner, zeker als je de MacBook al in gebruik hebt genomen.

• Alexknl
Tenzij je 30 dagen retourneren hebt bij een goede webshop als Coolblue of Bol, doen ze ook zeker niet moeilijk.

• ThomasG
quote:
MelvinW schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 03:10:
[...]

Als je de MacBook bij Apple hebt gekocht, dan doen ze niet moeilijk als je aangeeft dat je het nieuwe model wilt bestellen. Bij een andere verkoper acht ik je kans een stuk kleiner, zeker als je de MacBook al in gebruik hebt genomen.
Als je hem bij Apple zelf hebt gekocht doen ze binnen 14 dagen sowieso niet moeilijk ongeacht de reden.

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22:53

AntonyterHorst

Apple Maniak

quote:
ThomasG schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:02:
[...]
Als je hem bij Apple zelf hebt gekocht doen ze binnen 14 dagen sowieso niet moeilijk ongeacht de reden.
Ze doen vaak buiten de 14 dagen zelfs niet moeilijk als je aangeeft dat je een nieuwer of beter model wilt kopen.

Man man man

quote:
Lyca schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:37:
De GPU in de enclosure is niet te vervangen, dus komende de volgende generatie ga je een nieuwe moeten aankopen. De prijs is nog wel "ok", je krijgt een redelijk goede chip met wat handige extra's aan die prijs.
Nou ja, je krijgt een externe GPU met dock ineen die je, gezien de toepassing, ongetwijfeld wel een tijd zal gebruiken. Tegen die tijd dat je 'm zou willen vervangen is het eGPU verhaal ook veel verder geëvolueerd. Ik vraag me af hoe voordelig het nu is om een eGPU enclosure (die de helft kost van wat deze Blackmagic eGPU kost) aan te schaffen. Het is allemaal nog zo nieuw. Maar laten we eerlijk zijn, bij externe schijven zijn dit soort dingen nog nooit een probleem geweest.

Inmiddels zijn er ook al de eerste unboxing video's op YouTube. Hopelijk snel ook wat meer reviews (waarbij er hopelijk ook eentje is die niet alleen gaming en Davinci Resolve/FCPX test).

• D-Ed
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:31
quote:
Kaaswagen schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:30:
Zit er ook nog een update voor LG's 5k Ultrafine aan te komen? Kan niet zoveel vinden online en dat is toch nog steeds wel de beste optie voor een 'dock' met een mb pro volgens mij
Mijn vrouw heeft voor haar Macbook Pro (eind 2016) de LG 27ud88W. Bijna dezelfde functionaliteit:
https://tweakers.net/pric...8-w-wit-zilver-zwart.html
Er zijn aardig wat van die USB-C schermen. Bij de 4k schermen betekent het wel dat ze op 60Hz werken waardoor de USB snelheid naar die van USB2.0 zakt. Dit heb je niet met Thunderbolt. Helaas zijn er vrijwel geen TB3 schermen, die LG 5K is zo'n beetje de enige. Een los dock zoals die van CalDigit is op dit moment eigenlijk nog wel de beste optie als je USB3.0 snelheid wil hebben.

• Asclepius8
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 02-12 17:30
quote:
ppl schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 18:22:
[...]

Nou ja, je krijgt een externe GPU met dock ineen die je, gezien de toepassing, ongetwijfeld wel een tijd zal gebruiken. Tegen die tijd dat je 'm zou willen vervangen is het eGPU verhaal ook veel verder geëvolueerd. Ik vraag me af hoe voordelig het nu is om een eGPU enclosure (die de helft kost van wat deze Blackmagic eGPU kost) aan te schaffen. Het is allemaal nog zo nieuw. Maar laten we eerlijk zijn, bij externe schijven zijn dit soort dingen nog nooit een probleem geweest.

Inmiddels zijn er ook al de eerste unboxing video's op YouTube. Hopelijk snel ook wat meer reviews (waarbij er hopelijk ook eentje is die niet alleen gaming en Davinci Resolve/FCPX test).
Ik heb er eentje staan en het voordeel van het ding: extreem stil. Echter, ik zit achter een LG 38 widescreen ding met een iets te grote reso (3840/1600) om fluid spul te doen op die Radeon 580. Misschien geld toch beter besteed aan een losse eGPU + betere kaart (maar dan heb je kans dat het wel veel herrie geeft en dat is wel top aan dat ding), of een volledig losse opstelling neerzet met een nog steviger Nvidia kaart.. k

• theblindman
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:47
quote:
ThomasG schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:22:
[...]
Je zou een SMC reset kunnen proberen. Ik heb soms, weliswaar bij een ouder model (2013), dat een USB poort niet functioneert en een reboot niet helpt; na een SMC reset werkt het weer.
Bingo! Dit was de oplossing, bedankt 👍

Zie ook https://support.apple.com/nl-nl/HT201295

• BCC
  • Laatst online: 11-12 13:49
Er is nu een vervangingsprogramma voor het vervangen van je toetsenbord van iig de 2017 serie. Je bent hem dan echter een week kwijt! Dat is voor mij onwerkbaar.. weet iemand een snellere optie? Ik wil best betalen om er eentje te huren voor een week.

• JSchut
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:35

JSchut

.....

BCC schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:48:
Er is nu een vervangingsprogramma voor het vervangen van je toetsenbord van iig de 2017 serie. Je bent hem dan echter een week kwijt! Dat is voor mij onwerkbaar.. weet iemand een snellere optie? Ik wil best betalen om er eentje te huren voor een week.
Eentje kopen en binnen 14 dagen retour. Dat is wat ze in de Apple store zeiden als mogelijke “optie” :P

JSchut wijzigde deze reactie 11-09-2018 20:55 (4%)

Xbox: JSchut82 |  MBP 15" 2018 i7-2.6GHz/16GB/512GB Space Gray |  iPhone X 64GB Space Gray

• BCC
  • Laatst online: 11-12 13:49
😬😩

• Menace_1981
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:14
Ik heb eind december vorig jaar een macbook pro 15 inch aangeschaft.

Nu zit ik op een opdracht waarbij mijn collegas steeds met hun vinger en soms zelfs erger, met hun pen tegen mn scherm zitten te poken.

Ik wil daarom een een screen protector aanschaffen. Heeft iemand goede ervaringen met een? Het liefst niet zo’n harde.

• R0y.
  • Registratie: juni 2010
Ik ben op zoek naar een ' matje ' voor tussen het toetsenbord en het scherm van mijn Macbook Pro 13 inch. Iemand tips? Het liefst zo goedkoop mogelijk. Het is namelijk voor mijn werk laptop en ik schaf het zelf aan (begin er maar niet over :) ).

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Menace_1981 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:33:

Nu zit ik op een opdracht waarbij mijn collegas steeds met hun vinger en soms zelfs erger, met hun pen tegen mn scherm zitten te poken.

Ik wil daarom een een screen protector aanschaffen. Heeft iemand goede ervaringen met een? Het liefst niet zo’n harde.
Zonde lijkt me dat om er iets overheen te plakken. Komt niet ten goede vd helderheid en scherpte vh scherm.

Maar hoezo zitten ze aan je scherm?? Waarom? Dat heb ik nog nooit meegemaakt in mijn 20 jaar ICT. Ik zou ze gelijk een "knal" verkopen. :o
R0y. schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:53:
Ik ben op zoek naar een ' matje ' voor tussen het toetsenbord en het scherm van mijn Macbook Pro 13 inch. Iemand tips? Het liefst zo goedkoop mogelijk. Het is namelijk voor mijn werk laptop en ik schaf het zelf aan (begin er maar niet over :) ).
Ik heb een doekje van AliExpress. Zo'n dunne zeem achtige.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4duJLrtb
Beetje bijknippen en tada :)

Hulliee wijzigde deze reactie 28-09-2018 18:00 (30%)

• syltheboy
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Hulliee schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:57:
Ik heb een doekje van AliExpress. Zo'n dunne zeem achtige.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4duJLrtb
Beetje bijknippen en tada :)
Hier zonder verzendkosten: https://nl.aliexpress.com...1284440&priceBeautifyAB=0

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 02:10
Menace_1981 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:33:

Een goedkopere oplossing: kun je niet aan je collega's vragen van je MacBook af te blijven? :-))

• bollefles
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 04-12 07:11
Dennisweb schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:24:
[...]

Een goedkopere oplossing: kun je niet aan je collega's vragen van je MacBook af te blijven? :-))
Ik ben zover dat ik inmiddels collega's na één waarschuwing een mep geef >:)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10-12 19:15
Ik heb een MacBookPro14,3. Alles werkt eigenlijk prima, maar wat ik heb gemerkt sinds de aankoop van een LG 27UK850-W met USB-C en PD, is dat de MBP veel warmer wordt dan voorheen wanneer hij is aagesloten. Niet dat hij aan het oververhitten is maar zeker aan de onderkant wordt hij naar achteren merkbaar warmer dan wanneer ik mijn scherm niet heb aangesloten. Een normaal scherm via HDMI of usb-naar-DP en de gewone oplader blijft lekker koel, evenals wanneer ik de laptop zonder scherm gebruik. Weet iemand waardoor dit komt? Heeft dit met PD via de monitor te maken of puur het feit dat ik op dit scherm een hogere resolutie draai?

HarmoniousVibe wijzigde deze reactie 17-10-2018 19:35 (1%)
Reden: URL fix

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als ik denk dat je een 15" 2017 model hebt, dan heb je waarschijnlijk dat bij het aansluiten van een extern scherm je GPU (radeon 560) standaard aanstaat en dus meer verstookt.

• HarmoniousVibe
Delerium schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:04:
Als ik denk dat je een 15" 2017 model hebt, dan heb je waarschijnlijk dat bij het aansluiten van een extern scherm je GPU (radeon 560) standaard aanstaat en dus meer verstookt.
Ah, dat zou kunnen, maar op 't werk sluit ik ook gewoon een (ander) scherm aan via DP en dan speelt het probleem niet. Maar ik heb inderdaad wel dat model MBP ja. Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken of er verder iets over kan vinden en of ik de Radeon misschien kan uitschakelen.

• azt33
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 29-11 06:53
Ik sluit mijn 2017 15" MBP aan op een LG 32UD99-W en heb nergens last van - niet eens gemerkt dat het warmer wordt of iets dergelijks. Ook aangesloten via USB-C. Wel lekker makkelijk, één kabel erin en je bent klaar :)

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

• HarmoniousVibe
azt33 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 07:14:
Ik sluit mijn 2017 15" MBP aan op een LG 32UD99-W en heb nergens last van - niet eens gemerkt dat het warmer wordt of iets dergelijks. Ook aangesloten via USB-C. Wel lekker makkelijk, één kabel erin en je bent klaar :)
Heb je ook al eens aan de onderkant gevoeld? Of boven het toetsenbord? Maar het is inderdaad handig, zo'n all-in-one aansluiting.

HarmoniousVibe wijzigde deze reactie 18-10-2018 08:48 (6%)

• HarmoniousVibe
HarmoniousVibe schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:58:
Ik heb een MacBookPro14,3. Alles werkt eigenlijk prima, maar wat ik heb gemerkt sinds de aankoop van een LG 27UK850-W met USB-C en PD, is dat de MBP veel warmer wordt dan voorheen wanneer hij is aagesloten. Niet dat hij aan het oververhitten is maar zeker aan de onderkant wordt hij naar achteren merkbaar warmer dan wanneer ik mijn scherm niet heb aangesloten. Een normaal scherm via HDMI of usb-naar-DP en de gewone oplader blijft lekker koel, evenals wanneer ik de laptop zonder scherm gebruik. Weet iemand waardoor dit komt? Heeft dit met PD via de monitor te maken of puur het feit dat ik op dit scherm een hogere resolutie draai?
Ok, ik heb zelf wat research en experimentjes gedaan en dit is mijn conclusie. Het klopt wat @Delerium zegt. Het Retina-scherm draait op de Intel HD 630, maar zowel mijn scherm op kantoor (1440p via USB-C DP alt-mode) als mijn 4k LG (USB-C naar USB-C+PD) worden aangestuurd via de Radeon Pro 555, maar met het scherm op kantoor aangesloten merk en meet ik nauwelijk een verhoging, terwijl ik er met mijn LG hier thuis voel dat hij flink warm wordt boven het toetsenbord en aan achter aan de onderkant. Gek genoeg is de grootste verhoging te meten in de CPU temp, volgens istats iig. Niet in de GPU.

Maar goed, zelfs met mijn 4k-scherm is het niet zo dat hij meer lawaai maakt ofzo en schijnbaar zijn ze op hogere temperaturen gebouwd, maar het viel me gewoon op bij het oppakken van mijn laptop.

• azt33
HarmoniousVibe schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:47:
[...]

Heb je ook al eens aan de onderkant gevoeld? Of boven het toetsenbord? Maar het is inderdaad handig, zo'n all-in-one aansluiting.
Jazeker, en ik heb het ook in de gaten gehouden met iStat. Maar ik heb denk ik geluk met mijn MBP, heb er sowieso geen problemen mee *knocksonwood*

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

• HarmoniousVibe
azt33 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 11:58:
[...]

Jazeker, en ik heb het ook in de gaten gehouden met iStat. Maar ik heb denk ik geluk met mijn MBP, heb er sowieso geen problemen mee *knocksonwood*
Mwoa, ik zou aannemen dat er per type MBP (met dezelfde specs) geen aanzienlijke verschillen zouden mogen zijn wat dat betreft, maar met slechte kwaliteitscontrole zou het natuurlijk kunnen..

Ik heb zelf een 15" 2017-model met 4 TB3-poorten, een i7 2,8GHz, 16G, 256 NVMe SSD en een Radeon Pro 555 GPU. Heb je hetzelfde model als ik? Want dan ga ik nog even verder kijken.

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 23:34
JSchut schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:51:
[...]

Eentje kopen en binnen 14 dagen retour. Dat is wat ze in de Apple store zeiden als mogelijke “optie” :P
Haha, dat heb ik wel een keer gedaan. Geen problemen mee gehad maar dat soort dingen zijn inderdaad gewoon super irritant.

• azt33
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:29:
[...]

Mwoa, ik zou aannemen dat er per type MBP (met dezelfde specs) geen aanzienlijke verschillen zouden mogen zijn wat dat betreft, maar met slechte kwaliteitscontrole zou het natuurlijk kunnen..

Ik heb zelf een 15" 2017-model met 4 TB3-poorten, een i7 2,8GHz, 16G, 256 NVMe SSD en een Radeon Pro 555 GPU. Heb je hetzelfde model als ik? Want dan ga ik nog even verder kijken.
Ik heb ook de 2017 model, maar met 2.9GHz i7, 16GB, 512GB SSD en Radeon Pro 560 (4GB). Had destijds het topmodel gekozen, aangezien de baas betaalde ;)

• HarmoniousVibe
Welicht hoeft jouw hardware minder hard te werken om 4k te doen, waardoor de netto-restwarme lager is. Maar ik vind het wel teleurstellend dat resolutie zo'n impact heeft. Volgens mij gebruikt macOS geen hw acceleration voor het renderen van de interface. Volgens istats zit het verschil tussen 1440p en 2160p hem in de CPU en niet in de GPU. Toch jammer. De CPU kan ik wel voor betere dingen gebruiken moet ik zeggen.

• AchtungYall
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 02-09 21:13
Mijn USB C kabel verkleurd helemaal, na 1 jaartje, meer mensen last van??

Is er een fix? Zeep werkt niet xD

• Lyca
HarmoniousVibe schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 11:48:
Welicht hoeft jouw hardware minder hard te werken om 4k te doen, waardoor de netto-restwarme lager is. Maar ik vind het wel teleurstellend dat resolutie zo'n impact heeft. Volgens mij gebruikt macOS geen hw acceleration voor het renderen van de interface. Volgens istats zit het verschil tussen 1440p en 2160p hem in de CPU en niet in de GPU. Toch jammer. De CPU kan ik wel voor betere dingen gebruiken moet ik zeggen.
Om eerlijk te zijn is dit probleem hier ook.
Ik heb een 2017 model met de 2.9 en 560 pro, als ik mijn 3440x1440p aansluit merk ik al een verschil.
De cpu is zeker meer belast dan op het gewone scherm, ook tijdens hebt kijken van 4K video bv kunnen die fans echt op spinnen.

Bizar allemaal, ik monitor met iStats. Zalige software.

Ik vind het ook maar klungelig dat zo’n krachtige laptop zo’n moeite kan hebben met die schermen.
Als je hem ook aan een extern scherm en hij gebruikt je 560 Pro, dan zal je zien dat je batterij serieus snel zakt.

• Menesis
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23:00
Hoe langer ik deze macbook met nieuw toetsenbord heb, hoe gefrustreerder ik wordt..
Op mijn werk heb ik de oude versie, die typt en programmeert 10x lekkerder, maar daar is het touchpad weer matig van.
Erg jammer, de keuzes die Apple soms maakt. Ik denk niet dat ik ooit nog een macbook koop.

• denninho
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 18-05 20:17
Weet iemand of het mogelijk is Apple MacBook reparaties te laten doen buiten Apple om in Nederland?

Ik heb al een offerte van Apple, maar zou graag de alternatieve offertes willen zien.

• MelvinW
denninho schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:27:
Weet iemand of het mogelijk is Apple MacBook reparaties te laten doen buiten Apple om in Nederland?

Ik heb al een offerte van Apple, maar zou graag de alternatieve offertes willen zien.
Apple en geautoriseerde serviceproviders hanteren allemaal dezelfde prijzen. Arbeidskosten zullen bij een andere partij mogelijk wat hoger uitvallen. Een reparateur zonder AppleCare-servicecertificeringen is mogelijk goedkoper, maar die kan geen originele onderdelen bestellen. Je krijgt dan namaak of refurbished onderdelen. Je kunt een reparatie dus het beste gewoon door Apple laten uitvoeren.

• Menesis
Zou ik dit scherm kunnen aansturen met een 2016MBP 15"?
pricewatch: Dell UltraSharp U3219Q Zilver, Zwart
Ik ben met al die aansluitingen en standaarden (USB-C, thunderbolt, displayport, HDMI) een beetje de weg kwijt wat nou wel of niet werkt..

Menesis wijzigde deze reactie 29-10-2018 13:26 (3%)

• MelvinW
Menesis schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:23:
Zou ik dit scherm kunnen aansturen met een 2016MBP 15"?
pricewatch: Dell UltraSharp U3219Q Zilver, Zwart
Ik ben met al die displaystandaarden (USB-C, thunderbolt, displayport, HDMI) een beetje de weg kwijt wat nou wel of niet werkt..
Ja, een enkele usb-c kabel is voldoende.

• henri8096
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10-12 21:22
MelvinW schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:25:
[...]

Ja, een enkele usb-c kabel is voldoende.
Let wel op voor 4K@60Hz is wel een 10Gb/s kabel nodig (USB 3.1 gen2)

• MelvinW
henri8096 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:14:
[...]

Er wordt een USB-C meegeleverd bij die monitor ;). Als je die gebruikt heb je gewoon 4K@60Hz.

• AJM
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:52
Dennisweb schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 18:16:
[...]

...
Bij mij zijn het altijd dezelfde letters die het begeven: de x, de n, de j en het vaakst van allemaal: de letter h. MacBook ligt nu voor de derde keer bij de Apple Store in Amsterdam voor reparatie.
Vraagje over dit serviceprogramma voor het toetsenbord, hoe lang ben je je Macbook Pro kwijt voor onderzoek/reparatie?

Ik heb een 13" MBP TB uit 2016 en sinds kort ook last van een haperende h-toets.

• MelvinW
AJM schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:54:
[...]

Vraagje over dit serviceprogramma voor het toetsenbord, hoe lang ben je je Macbook Pro kwijt voor onderzoek/reparatie?

Ik heb een 13" MBP TB uit 2016 en sinds kort ook last van een haperende h-toets.
Apple gaat zelf meestal uit van 3-5 werkdagen, maar het kan langer duren als het onderdeel niet op voorraad is en besteld moet worden. Ook hangt het er een beetje van af hoeveel reparaties Apple moet uitvoeren. Het kan zo maar gebeuren dat de reparatie na 2 dagen al klaar is.

Ik heb zelfs eens 2 weken moeten wachten op een toetsenbord-reparatie, aangezien ik een VS keyboard layout heb en die hebben ze niet altijd op voorraad. Gelukkig bied Apple wel de optie om de MacBook dan pas in te leveren wanneer het onderdeel bij hun binnen is. Op die manier ben je 'm nooit lang kwijt.

henri8096 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:14:
Dat is je reinste onzin. Dat 4k@60Hz gaat via DisplayPort, USB heeft er niets mee te maken. Sterker nog, doordat het 4k op 60Hz is worden alle alternate mode channels gebruikt en is er alleen nog maar plek voor USB2.0. Een standaard USB-C kabel kan dit allemaal prima aan.

• HEY_DUDE
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:22
AJM schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:54:
[...]

Zojuist mijn 13” NTB ingeleverd bij de Mac store. Ik kan hem dinsdag weer ophalen met een nieuwe topcase. Bij A Mac zeiden ze dat het 3 tot 4 weken kan duren. Als je in de buurt van den haag of Adam woont zou ik de apple store proberen. Afspraak maken is wat lastig. Je kan de site in de gaten houden voor een plekje.

• AJM
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:52
HEY_DUDE schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:29:
[...]

Zojuist mijn 13” NTB ingeleverd bij de Mac store. Ik kan hem dinsdag weer ophalen met een nieuwe topcase. Bij A Mac zeiden ze dat het 3 tot 4 weken kan duren. Als je in de buurt van den haag of Adam woont zou ik de apple store proberen. Afspraak maken is wat lastig. Je kan de site in de gaten houden voor een plekje.
Bedankt voor de reacties, net even gebeld met Microfix in Amsterdam (Apple Premium Service Provider) en daar kan je voor dit soort reparaties terecht zonder afspraak, kwestie van inleveren en de reparatie duurt 4 a 5 werkdagen.

• Lyca
Hebben jullie ook soms voor dat je MacBook ineens een process begint waarvan de fans beginnen te blazen?

Ik stak m'n iPhone aan m'n MacBook en die vroeger voor m'n iPhone te upgraden naar 12.1, ineens vraagt die taak 143%.
Fans beginnen aan te blazen en de temp schiet naar 95+ graden.

Als ik dan naar m'n istat menu kijk in de notification bar zie ik niet heel veel balkjes pieken, dus overal zat de CPU goed.
Als ik kijk naar "hour" average van CPU verbruik ben ik niet over de 25% geweest, toch kwam daar een kernel task process eventjes zomaar 145% vragen. Ik snap niet dat ik dat dan niet zie in die iStat menu's.
Ook activity monitor liet dit niet zien, ik snap niet dat een process 145% krijgt en de CPU gaat niet over 25% en toch kan die 95+ worden omdat alle fans moeten aanjassen. Dat is toch heel bizar hoor.

Lyca wijzigde deze reactie 02-11-2018 12:18 (40%)

• Menesis
Ik heb bij fullscreen videos in Safari vaak last van haperend beeld, alsof er afentoe eerdere frames worden weergegeven. Daarnaast ook steeds een witte flits bij Netflix als er een overlay weggaat (bijv na het tonen van ondertitels).
Zonder fullscreen werkt het allemaal prima. Geluid loopt gewoon vloeiend door. Bekend probleem?

• Geert1976
  • Niet online
heb sinds vandaag de nieuwe Macbook Air.

Wat een verademing, dit toetsenbord! Gebruik is echt vele malen prettiger dan mijn vorige Macbook Pro 2017

• Dutchredgaming
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 08-12 23:35

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Geert1976 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:05:
heb sinds vandaag de nieuwe Macbook Air.

Wat een verademing, dit toetsenbord! Gebruik is echt vele malen prettiger dan mijn vorige Macbook Pro 2017
Hoe is de prestatie, langzamer of hetzelfde?

Is de scherm slechter dan de Pro 2017?

Review Samsung C27H800 Monitor

• HEY_DUDE
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:22
Heb een nieuwe topcase gekregen op mijn MacBook NTB 2016. Heb nu een heel eigenaardig sinds de vervanging. Bij het openen van sommige sites met filmpjes begint de hele laptop te haperen. Bijv een nieuws filmpje van nu.nl. Filmpje hapert en ook de muis hapert. Het maakt ook niet uit of ik het filmpje start of niet. Muis hapert en MacBook reageert niet voor fractie van een seconde wat bij elkaar heel onwerkbaar wordt. Heeft iemand een idee? Ik overweeg een clean installatie te proberen.

• Geert1976
  • Niet online
Dutchredgaming schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:37:
[...]

Hoe is de prestatie, langzamer of hetzelfde?

Is de scherm slechter dan de Pro 2017?
ik heb geen zware workload meer zoals tot een jaar geleden, vandaar deze Air.
De Air is meer dan een prima laptop voor Webbrowsing, Mail, Office en de andere ''lichte huis-keuken-tuin'' apps.
Ik heb geen zware video en/of fotobewerkings apps op deze Air staan, dus kan niet vertellen hoe snel of langzaam deze zullen werken.
Toetsenbord van deze Air is aanzienlijk beter dan de Pro van 2017, imho.
TouchID is wel bizar snel op deze Air.

Het scherm van de Air is wel beduidend minder met mooie kleuren en brightness, vergeleken met de 2016/2017/2018 Pro.
Dit laatste begint nu wel,na een dag of 4 gebruik, een dealbreaker te worden ;)

Geert1976 wijzigde deze reactie 11-11-2018 04:48 (11%)

• Lyca
De 2017 had nog niet dat toetsenbord van de Air en De 2018 als ik het me goed herinner?

Lijkt me wel tof zo'n air, al laat m'n workload het niet toe om een lichter machientje te pakken, ik ben best wel tevreden van m'n 2017 Pro.
Alleen spijtig dat inderdaad het toetsenbord op de 2017 nog altijd onbetrouwbaar is, ik ben aangepast aan het typen en over het algemeen is het beter typen dan op m'n late 2013.
Toch vind ik dat de toetsen veel sneller slijtage tonen, vooral de spatie balk en ik heb precies het gevoel dat ze veel rapper vettig worden dan de toetsen op m'n vorige MacBook.

Het scherm van m'n 2017 is toch wel een eyecatcher, ik heb kort gewerkt met een 4K Dell XPS 15 en die was ook fantastisch. Maar ik zie zo het nut niet in van 4K op een 15 inch laptop en scaled is die Macbook beter.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

Er is blijkbaar een Service Program voor de 13" MBP 2017 (zonder Touch Bar) met 128 of 256GB SSD, mijne valt ook onder deze actie.
https://www.apple.com/nl/...te-drive-service-program/

Iemand hier al ervaring mee? Vind het apart dat je blijkbaar naar een reparateur moet om de firmware van je SSD te updaten?

Heb zelf een paar maanden terug een harde crash gehad waarna de SSD niet meer te benaderen was, alle data kwijt (gelukkig wel backups), en enige optie was een compleet nieuwe install van MacOS.
Nu ik bovenstaande lees vermoed ik dat dit kwam door de bug, maar het is niet helemaal duidelijk wat precies het gedrag is dat je kunt krijgen met de SSDs die nu een firmware update moeten ondergaan?
Heb je gekeken met jouw serienummer of deze eligible is voor het programma? Niet elke 13 inch Macbook Pro 2017 (Non Touch) valt onder het programma.

De firmware update die Apple uitvoert is inderdaad vanwege jouw genoemde probleem. Ik heb ook ervaringen met het spontaan niet meer kunnen benaderen van de install die op de SSD staat. Echter lost een nieuwe installatie dat ineens weer op maar de data is verloren.

Vanwege dit probleem, wordt deze firmware update gedaan.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Idutchman ja gecheckt, mijne komt in aanmerking. Ga maar afspraak plannen dan, wil het niet nog een keer meemaken.

• F. Scaglietti
  • Niet online

F. Scaglietti

Yo yo yoghurt...

Lyca schreef op zondag 11 november 2018 @ 09:22:
De 2017 had nog niet dat toetsenbord van de Air en De 2018 als ik het me goed herinner?

Lijkt me wel tof zo'n air, al laat m'n workload het niet toe om een lichter machientje te pakken, ik ben best wel tevreden van m'n 2017 Pro.
Alleen spijtig dat inderdaad het toetsenbord op de 2017 nog altijd onbetrouwbaar is, ik ben aangepast aan het typen en over het algemeen is het beter typen dan op m'n late 2013.
Toch vind ik dat de toetsen veel sneller slijtage tonen, vooral de spatie balk en ik heb precies het gevoel dat ze veel rapper vettig worden dan de toetsen op m'n vorige MacBook.

Het scherm van m'n 2017 is toch wel een eyecatcher, ik heb kort gewerkt met een 4K Dell XPS 15 en die was ook fantastisch. Maar ik zie zo het nut niet in van 4K op een 15 inch laptop en scaled is die Macbook beter.
Over slijtage gesproken, je gaat mij niet vertellen dat het met 1 jaar oude laptop nu al het geval is. Ik heb op mijn oude laptop 3e generatie i7 van 4 jaar oud geen slijtage plekken.

• Skinnyice
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11-12 14:40
Komend weekend komt mijn 13 inch Pro zonder touch bar binnen. Als ik het goed begrijp heeft die nog steeds de 2e generatie toetsenborden erin zitten? (En ondertussen 3 programma’s onder support)

• Lyca
F. Scaglietti schreef op woensdag 14 november 2018 @ 02:35:
[...]

Over slijtage gesproken, je gaat mij niet vertellen dat het met 1 jaar oude laptop nu al het geval is. Ik heb op mijn oude laptop 3e generatie i7 van 4 jaar oud geen slijtage plekken.
Zeker en vast.

De spatie balk van m'n Macbook Pro is al langs een kant gewoon versleten, ik had dat ook met het vorige toetsenbord. (hij is eens vervangen geweest).
Pover materiaal echt.

• F. Scaglietti
  • Niet online

F. Scaglietti

Yo yo yoghurt...

Vind ik jammer, ik had eigenlijk wel meer verwacht. Niet om af te zeiken he, want daar kom ik niet voor. Ik hoop voor je dat hij lang mee gaat. Voor mijn gevoel had er zoveel meer in Macbook kunnen zitten.

Slijtage van toetsen zijn een uiterst slechte indicatie. Ten eerste tikken wij mensen niet allemaal op dezelfde manier, in het zelfde tempo, met dezelfde aanslag en evenveel. Ten tweede verschilt de menselijke huid van persoon tot persoon. Dat heeft tot gevolg dat zaken als oliën en vetten op de huid wisselen in samenstelling. Het zijn juiste deze zaken die het plastic van de toetsen aantast. M.a.w. die slijtage is allemaal zo gigantisch persoonlijk dat het gewoonweg geen graadmeter kan zijn voor wat dan ook.

De grap is dat het ook bij iedereen weer andere toetsen zijn die beginnen te slijten. Kijk maar eens op werk rond bij de toetsenborden van je collega's.

ppl wijzigde deze reactie 14-11-2018 20:54 (13%)

• Lyca
ppl schreef op woensdag 14 november 2018 @ 20:54:
Slijtage van toetsen zijn een uiterst slechte indicatie. Ten eerste tikken wij mensen niet allemaal op dezelfde manier, in het zelfde tempo, met dezelfde aanslag en evenveel. Ten tweede verschilt de menselijke huid van persoon tot persoon. Dat heeft tot gevolg dat zaken als oliën en vetten op de huid wisselen in samenstelling. Het zijn juiste deze zaken die het plastic van de toetsen aantast. M.a.w. die slijtage is allemaal zo gigantisch persoonlijk dat het gewoonweg geen graadmeter kan zijn voor wat dan ook.

De grap is dat het ook bij iedereen weer andere toetsen zijn die beginnen te slijten. Kijk maar eens op werk rond bij de toetsenborden van je collega's.
Ik kan je hier volgen, maar ik had dit in de gaten bij het vorige toetsenbord. Ik heb nu niet namelijk "olie" vingers of veel huid olie, maar het kon altijd zijn dat bv ik meer vettige vingers in het algemeen had (een broodje eten ofzo op't werk), je weet nooit.
Dus bij het 2de toetsebord heb ik mezelf geforceerd om na elke dag het af te kuisen met scherm doekjes om al de vet plekken er af te krijgen. Hoewel het de gewone toetsen meer dan proper krijgt en ik daar niet direct echt slijtage begon te zien, was de spatie balk zeer merkbaar. Ik denk zelfs al na 2 weken dat je echt een vervlakking zag. Toeval wil dat ik ook vaak op een extern toetsenbord werk van Apple zelf, dit toetsenbord reinig ik niet en daar zie je werkelijk niets op.

Daarom zou voorzichtig toch de conclusie durven te trekken dat de kwaliteit van het toetsenbord op de 2017 MacBook de wensen overlaat. Het tik gevoel zit goed, maar specifieke slijtage en ik heb al een vervanging moeten doen.

• Lyca
Beste mensen,

Ik heb een klein probleempje met m'n extern scherm. Het betreft een 3440x1440p scherm waar ik m'n Macbook aansluit via USB-C.

Ik merk duidelijk dat alles in MacOS een beetje minder scherp is, ik weet dat het built in scherm een retina is met een goede pixel density, maar toch.
Het ziet er echt soms onscherp uit, ik gebruik dit scherm ook op m'n windows computer en die heeft geen problemen.

• F. Scaglietti
  • Niet online

F. Scaglietti

Yo yo yoghurt...

Lyca schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:52:
[...]

Ik kan je hier volgen, maar ik had dit in de gaten bij het vorige toetsenbord. Ik heb nu niet namelijk "olie" vingers of veel huid olie, maar het kon altijd zijn dat bv ik meer vettige vingers in het algemeen had (een broodje eten ofzo op't werk), je weet nooit.
Dus bij het 2de toetsebord heb ik mezelf geforceerd om na elke dag het af te kuisen met scherm doekjes om al de vet plekken er af te krijgen. Hoewel het de gewone toetsen meer dan proper krijgt en ik daar niet direct echt slijtage begon te zien, was de spatie balk zeer merkbaar. Ik denk zelfs al na 2 weken dat je echt een vervlakking zag. Toeval wil dat ik ook vaak op een extern toetsenbord werk van Apple zelf, dit toetsenbord reinig ik niet en daar zie je werkelijk niets op.

Daarom zou voorzichtig toch de conclusie durven te trekken dat de kwaliteit van het toetsenbord op de 2017 MacBook de wensen overlaat. Het tik gevoel zit goed, maar specifieke slijtage en ik heb al een vervanging moeten doen.
Ja dit dus, op zekere hoogte maakt het niet hoe duur een Macbook is. Maar dit is gewoon te snel. Ik kan dit soort dingen niet door de vingers zien. het apparaat is al duur genoeg. Ik kan mijn slijt plekken van ASUS N76VB niet zien.
(Ligt ook aan mij want zo vaak heb ik er niet achter gezeten, deze wordt voor ICT studie gebruikt) maar nee.

Zelfs mijn Macbook Air 2015 had dit niet.

• Lyca
F. Scaglietti schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:34:
[...]

Ja dit dus, op zekere hoogte maakt het niet hoe duur een Macbook is. Maar dit is gewoon te snel. Ik kan dit soort dingen niet door de vingers zien. het apparaat is al duur genoeg. Ik kan mijn slijt plekken van ASUS N76VB niet zien.
(Ligt ook aan mij want zo vaak heb ik er niet achter gezeten, deze wordt voor ICT studie gebruikt) maar nee.

Zelfs mijn Macbook Air 2015 had dit niet.
Mijn late 2013 had dat ook niet, dat toetsenbord bleef maar gaan en ik vond persoonlijk niet dat het “sponziger” typte dan het huidige toetsenbord.
Ik denk dat dat vooral een term is uitgevonden door de MBP reviewers om toch maar iets te zeggen over dat nieuwe keyboard. Ook al ben ik het typen gewoon op die nieuwe toetsenborden, hoop ik toch dat ze voor de volgende generatie terug gaan naar wat meer travel en robuuster.

Ik stond er ook eventjes van de te kijken hoe snel dat slijt.

• F. Scaglietti
  • Niet online

F. Scaglietti

Yo yo yoghurt...

Ik moet wel zeggen dat het toetsenbord beter en lekker typt dan mijn laptop. Dat sowieso.
De Thinkpad vind ik nog het best en daarna komen de Macbooks.

Pagina: 1 ... 51 52 53 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True