MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Batterij vervangen kost €209 en dan wordt inderdaad ook de topcase vervangen. Dat bedrag geldt echter alleen voor problemen met de batterij en kun je zien als een gereduceerd tarief. Apple vindt het niet nodig om een hoog bedrag te vragen voor alleen de batterij, maar het is voor hun wel makkelijker en sneller om de hele topcase te vervangen.JSchut schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:43:
[...]
Is dat echt zo duur? De batterij vervangen kost dacht ik € 129,-? En dan vervangen ze toch ook de hele topcase?
Helder! ThanksMelvinW schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:48:
[...]
Batterij vervangen kost €209 en dan wordt inderdaad ook de topcase vervangen. Dat bedrag geldt echter alleen voor problemen met de batterij en kun je zien als een gereduceerd tarief. Apple vindt het niet nodig om een hoog bedrag te vragen voor alleen de batterij, maar het is voor hun wel makkelijker en sneller om de hele topcase te vervangen.
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Het scherm vind ik echt geniaal goed: scherp, rustig en de kleurweergave is fenomenaal - niet gemeten, gewoon mijn persoonlijke indruk. Alleen begrijp ik de default scaling niet zo, bij een daadwerkelijke resolutie van 2880*1800 zou ik delen door twee. Net zoals ze doen bij de 5K iMac, en dus niet renderen naar 1680*1050. Maar enfin, dat is zo aangepast. Het is een kloeke laptop die ik het liefst gebruik als mobiele werkplaats: in de tuin, tijdelijk kantoor ergens op een tafel of in de trein op een tafeltje. Voor op de bank vind ik het een onding, dan zal de 13" vast een stuk prettiger zijn. Maar met een 13" kom je weer ruimte tekort om fatsoenlijk, en langdurig (8-9 uren), prettig te kunnen werken. Voor op de bank moet je simpelweg een iPad hebben: nothing beats an iPad there.
27" iMac, iPhone X, iPad 10.5", AirPods, Apple Watch en de 15" MBP. Dat zijn voor mij dé Apple producten die ik niet zou willen missen. De MBP is absoluut de hekkensluiter van dat rijtje, maar krijgt toch een plaatsje. De Apple TV, netwerkapparatuur, HomePods, iPhone SE, etc. kunnen me figuurlijk gestolen worden, leuke gadgets maar ik wordt er (nog) niet warm van.
Ohja, die 16GB intern geheugen blijft gewoon een fking drama voor mij. Betaal je 4K voor een laptop, loop je om de haverklap te swappen en stort je performance compleet in. WAAR-DE-LOOS. Niet cool Intel! Get your act together! M'n machines uit 2008-2009 hadden 16GB intern, dat is een decennium geleden!
Gelukkig zit er een kneitersnelle SSD in, anders was het zeker een miskoop geweest. 16GB...

[ Voor 12% gewijzigd door Grin op 13-06-2018 15:35 ]
It's dogged that does it
Maar daarom niet meer/minder waar.
Ik ook! Zou geen 15” meer willen!SavageBrother schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:16:
Redelijk subjectief, ik werk regelmatig 8/9 uur op m'n 13" en vind dat juist prima werken en ik pak 'em er juist vaak bij op de bank terwijl ik ook een iPad heb liggen.
Moet ik er wel bij vermelden dat ik mijn beeldscherm op ‘meer ruimte’ heb ingesteld zodat ik relatief meer op mijn scherm kwijt kan. De oogjes doen het nog goed bij mij!
Apart dat je eerst op een 15" werkt (kwa scherm grote) en dan nu naar 13" gaat en het niet meer zou willen. Als ik nu mijn 13" erbij pak schrik ik telkens weer van het (gevoelsmatig) enorm kleine scherm.. en de gigantische bezels, maar dat is omdat het een 2015 model is
Apple heeft een overzichtje met mogelijkheden: https://support.apple.com/nl-nl/ht201794 . Als ik daar kijk, heb ik dus (bijvoorbeeld) 'Engels' nodig, en niet Engels, Groot-Brittannië - (
Kijk ik vervolgens in de dropdown bij mogelijke toetsenborden voor de macbook pro, dan zie ik maar twee mogelijkheden voor een 'Engelse' indeling (de NL valt namelijk sowieso af in verband met staande enter):
- Engels (VS)
- Internationaal Engels
De (Z) is met een 'L' vormige toets, de VS versie met een platte.
Uiteindelijk maakt het allemaal niet zo heelveel uit, zelf heb ik soms een platte soms niet versie of soms met L vormig extern toetsenbord etc. Het verschil is meer de ~ die op een andere plek zit. Maar die gebruik ik zo weinig dat ik dan wel even kan nadenken
De verschillen zijn me wel duidelijk, maar welk type in het toetsenbord-overzicht nu matcht met welk type in de dropdown is niet 100% duidelijk... want de naamgeving verschilt. Jij zegt dus: Engels = Engels (VS).CT schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:16:
Hier zie je de verschillen
De (Z) is met een 'L' vormige toets, de VS versie met een platte.
Verschil is ook de frequentie van naast de linker shift toets 'rammen'. Waarom wennen als je ook gewoon een toetsenbord kan bestellen dat je altijd al gebruikt, is dan mijn mottoCT schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:16:
Uiteindelijk maakt het allemaal niet zo heelveel uit, zelf heb ik soms een platte soms niet versie of soms met L vormig extern toetsenbord etc. Het verschil is meer de ~ die op een andere plek zit. Maar die gebruik ik zo weinig dat ik dan wel even kan nadenken
Je moet Engels (VS) hebben. Ik heb die ook gekozen voor mijn MacBook, want ik heb ook het liefst een brede Enter-toets.joost.peeters schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:30:
[...]
De verschillen zijn me wel duidelijk, maar welk type in het toetsenbord-overzicht nu matcht met welk type in de dropdown is niet 100% duidelijk... want de naamgeving verschilt. Jij zegt dus: Engels = Engels (VS).
[...]
Verschil is ook de frequentie van naast de linker shift toets 'rammen'. Waarom wennen als je ook gewoon een toetsenbord kan bestellen dat je altijd al gebruikt, is dan mijn motto.
Heb nu al last van een trackpad wat niet meer wil klikken

Lekker begin dus haha. Ik was er nou net zo tevreden over.
Wat raden jullie aan? Terug naar coolblue waar ik hem gekocht heb of is via Apple store sneller/makkelijker?
Mike,
Sneller is de Apple Store, bij Coolblue heb je waarschijnlijk een reparatie tijd van enkele weken. Maak wel een afspraak bij Apple of ga vroeg in de ochtend langs.mikeya schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:16:
Net een maand geleden een 13" Pro (2017) gekocht ter vervanging van mijn oude getrouwe mid 2010 Pro die helaas het bekende GPU probleem had.
Heb nu al last van een trackpad wat niet meer wil klikken.
Lekker begin dus haha. Ik was er nou net zo tevreden over.
Wat raden jullie aan? Terug naar coolblue waar ik hem gekocht heb of is via Apple store sneller/makkelijker?
Doet de trackpad helemaal niks? Ook niet na een reboot?
Wellicht dat je even contact kan opnemen met Coolblue en kunt vragen wat ze met de laptop doen. Misschien vervangen ze hem wel voor een nieuwe omdat hij maar een maandje oud is. Als ze aangeven dat het toch repareren wordt, dan moet je bij Apple zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door MysticX op 14-06-2018 19:22 ]
hi!
Kwam via Google erachter dat dit probleem al enkele jaren bestaat en blijkbaar dus nog steeds niet opgelost is.
Voorbeeldje van een topic met oplossing (SMC reset): https://apple.stackexchan...selecting-on-2015-macbook
Mike,
Wat onwijs lekker, die paar extra inches. Ik heb deze 15 inch niet eens aangeschaft om zijn power, maar meer dus voor de extra inches (en het feit dat ik 'm voor ong 800 euro goedkoper in de VS heb kunnen aanschaffen).
Multi tasking werkt echt heerlijk zo. Alles ziet er over het algemeen wat overzichtelijker uit.
Verder heb ik hiervoor de 13 inch uit 2016 gehad.
Heb wel sterk het vermoeden dat het toetsenbord van mijn 2017 prettiger werkt dan mijn vorige 2016 Pro.
De key travel is net ff beter nu met mijn nieuwe 2017 Pro
- ethernet
- usb a poorten (min 2)
- usb-c (2, waarvan 1 passthrough (opladen macbook pro))
het liefst ook nog een displayport (1.2) of hdmi (2.0) aansluiting, met ondersteuning voor 4k en 60hz, maar die heb ik nog niet kunnen vinden, en het lijkt me dat voor deze feature de bandbreedte onvoldoende is op dergelijke docks.
Ik kwam vervolgens het volgende dock tegen: http://www.onlinemacwinke...sb-c-dock-zilver-new.html

Ik vraag me nu af: kan ik op dit dock additioneel een usb-c naar displayport (welke wel support heeft voor 4k & 60hz) aansluiten?:
Op loop ik nu tegen de bandbreedte van usb-c aan en kan ik die 60hz wel vergeten?
Zelf had ik dezelfde ervaring. Ik had hiervoor een 12" MacBook (2015-model), maar sinds de overstap naar de 13" MacBook Pro (2017-model) merk ik dat het toetsenbord een stuk prettiger werkt. Wel maakt het typen voor m'n gevoel iets meer lawaai. Vanwege het prijsverschil ben ik niet voor het 15" model gegaan, maar het 13" model is een stuk handiger om mee te nemen. Daarnaast vind ik het voor op schoot een stuk handiger.Geert1976 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 10:19:
Heb wel sterk het vermoeden dat het toetsenbord van mijn 2017 prettiger werkt dan mijn vorige 2016 Pro.
De key travel is net ff beter nu met mijn nieuwe 2017 Pro
[ Voor 14% gewijzigd door syltheboy op 16-06-2018 14:18 ]
Bijna alle USB-C en Thunderbolt 3 docks kunnen dat wel. Voor een 15" MBP kun je echter veel beter naar Thunderbolt 3 docks kijken omdat een aantal van deze meer power kunnen leveren (85W ipv 60W).Kaspers schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:21:
- usb-c (2, waarvan 1 passthrough (opladen macbook pro))
En daar heb je dan ook meteen het grootste nadeel van de USB docks te pakken. Ze gebruiken een verbinding van USB3.1 Gen 1 en dat is max 5Gbps. Het gevolg van deze keuze is dat er dan gekozen moet worden tussen USB3 en geen 4k @ 60 Hz of 4k @ 60Hz maar dan met USB2.0. Wil je die keuze niet dan zul je ofwel moeten wachten totdat er docks zijn die USB3.1 Gen 2 doen ofwel naar een Thunderbolt 3 dock moeten kijken.het liefst ook nog een displayport (1.2) of hdmi (2.0) aansluiting, met ondersteuning voor 4k en 60hz, maar die heb ik nog niet kunnen vinden, en het lijkt me dat voor deze feature de bandbreedte onvoldoende is op dergelijke docks.
Zie hierboven: je hebt 4k @ 60Hz met USB 2.0 of USB 3.0 met 4k @ 30Hz (of helemaal geen 4k).Ik vraag me nu af: kan ik op dit dock additioneel een usb-c naar displayport (welke wel support heeft voor 4k & 60hz) aansluiten?
Het is niet zo zeer de bandbreedte maar meer het aantal kanalen die op de USB-C poort/kabel in gebruik genomen wordt (je komt kanalen te kort om 4k @ 60 Hz én USB3.0 te kunnen doen). Bij Thunderbolt 3 worden alle kanalen gebruikt voor Thunderbolt 3 en dat protocol heeft meer beschikbaar voor video. Daarom heb je met Thunderbolt 3 dit probleem niet.Op loop ik nu tegen de bandbreedte van usb-c aan en kan ik die 60hz wel vergeten?
Dank voor je zeer helder verhaal. Ik kom jouw uitleg ook tegen in de faq van dit dock:ppl schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 17:31:
En daar heb je dan ook meteen het grootste nadeel van de USB docks te pakken. Ze gebruiken een verbinding van USB3.1 Gen 1 en dat is max 5Gbps. Het gevolg van deze keuze is dat er dan gekozen moet worden tussen USB3 en geen 4k @ 60 Hz of 4k @ 60Hz maar dan met USB2.0.
http://www.caldigit.com/usb-3-1-usb-c-dock/faq.asp (er moet zelfs een speciale firmware geflahst worden om m geschikt te maken voor 4k 60Hz).
Dan lijkt het me verstandiger eerst aan de slag te gaan met een usb-c -> DisplayPort en een usb-c -> USB 2.0 converter voor een toetsenbord en een investering in een tb3 dock te gaan overwegen. Die kosten toch ook beduidend meer.
Ik ben dus juist (voor het eerst) voor een 15 inch gegaan omdat mijn Macbooks in het verleden nauwelijks de deur uit zijn geweest.syltheboy schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:16:
[...]
Vanwege het prijsverschil ben ik niet voor het 15" model gegaan, maar het 13" model is een stuk handiger om mee te nemen. Daarnaast vind ik het voor op schoot een stuk handiger.
Kan me voorstellen dat een 15 inch voor een student net ff te groot is om elke keer mee te nemen, dan is zo'n 12 inch Macbook ideaal (of in jouw geval de 13 inch Pro)
4 keer met AppleCare aan de lijn gehangen (want pas 3 weken oud), alles geprobeerd qua resetten, herinstalleren en schoonvegen en opnieuw installeren en toen moest hij toch echt terug naar Apple. Gelukkig snel een tijdslot kunnen vinden bij de Apple Store in Den Haag en daar vorige week gebracht. Omdat het een Japans model is moest het moederbord (dat moest worden vervangen) worden besteld dus zou even gaat duren.
En precies een week later werd ik gebeld met slecht nieuws:
- Moederbord vervangen --> nieuwe moederbord ook stuk
- Moederbord opnieuw vervangen --> touchbar stuk
- Topcase incl touchbar vervangen --> touchid stuk
- Touchid zit vast aan moederbord --> niet op voorraad, hele riedeltje van voren af aan opnieuw uitvoeren.
Ik hou m'n hart vast...
PSN: Sluuz
Ik zou dat niet accepteren gezien de leeftijd. Ze leveren maar een nieuwe.Sluuz schreef op maandag 18 juni 2018 @ 08:16:
Het zit me niet mee met m'n MBP 15'. Gekocht in Japan maar al snel kwam ik erachter dat hij telkens crashte als hij in sleep ging. Kernel panic met crashlog over het niet kunnen uitschakelen van het een en ander.
4 keer met AppleCare aan de lijn gehangen (want pas 3 weken oud), alles geprobeerd qua resetten, herinstalleren en schoonvegen en opnieuw installeren en toen moest hij toch echt terug naar Apple. Gelukkig snel een tijdslot kunnen vinden bij de Apple Store in Den Haag en daar vorige week gebracht. Omdat het een Japans model is moest het moederbord (dat moest worden vervangen) worden besteld dus zou even gaat duren.
- Touchid zit vast aan moederbord --> niet op voorraad, hele riedeltje van voren af aan opnieuw uitvoeren.
Ik hou m'n hart vast...
Dit kan echt niet voor zo'n apparaat.
Mja dat zal dus wel niet omdat ie in Japan is aangekocht... Lang leven de support (soms)Lekkerbek312 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:42:
[...]
Ik zou dat niet accepteren gezien de leeftijd. Ze leveren maar een nieuwe.

Mijn boefje is liev!
Is dit een bekend probleem, is er een snelle oplossing en/of door wat wordt het veroorzaakt?
Ik heb het idee dat deze 2 issues gerelateerd zijn omdat het beide USB audio betreft.
Gebruik een Macbook Pro 13 TB 2017 16Gb/512Gb. Mooie machine, maar ja, externe DAC is onder windows 10 USB of Toslink aansluiten en werken. Daar kan Apple nog wat van leren.... :-)
[ Voor 8% gewijzigd door mash_man02 op 18-06-2018 19:31 ]
Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+
Ik heb dit ook al 2x meegemaakt sinds 1 maand bezit van de mbp 2017 zonder tb. Dit probleem had ik ook met mijn macbook 2015 sinds sierra. Een restart was de enige oplossing bij mijTweakTweet schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:21:
Ik heb de laatste tijd best vaak dat mijn geluid het niet meer doet. Het is sowieso software-matig aangezien het zowel via de MB luidsprekers, koptelefoon als Bluetooth niet werkt. Oplossing die ik nu steeds moet gebruiken: laptop geheel opnieuw opstarten.
Is dit een bekend probleem, is er een snelle oplossing en/of door wat wordt het veroorzaakt?
Die heb ik ook, via een CalDigit dock aangesloten. Probleemloos: ik sluit thuis de MacBook aan op de dock en beeldscherm, mechanisch toetsenbord en dac zijn via één thunderboltkabeltje aangesloten. Tweede beeldscherm kan dan nog via een usb-c-displayportkabel want de CalDigit kan niet twee schermen aansturen helaas.Sluuz schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:15:
Ik heb een AudioEngine D1 aan m'n Pro 15'' TB 2017 hangen (toen hij nog werkte tenminste, zie paar posts terug) en dat werkt feilloos. Externe DAC via USB.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Verder wel opletten dat dit een UK model betreft. Is QWERTY maar toch net anders dan wij gewend zijn mbt tekens op bepaalde plaatsen...
Mijn boefje is liev!
@JB Oh, dat is best een nadeel voor velen. Vooral als je nog 2000 euro moet betalen. Zelf heb ik alleen ervaring met US-international en NL, maar deze layouts verschillen niet veel van elkaar.JB schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:37:
Verder wel opletten dat dit een UK model betreft. Is QWERTY maar toch net anders dan wij gewend zijn mbt tekens op bepaalde plaatsen...
[ Voor 5% gewijzigd door syltheboy op 20-06-2018 12:30 ]
[ Voor 86% gewijzigd door syltheboy op 20-06-2018 12:55 ]
[ Voor 26% gewijzigd door syltheboy op 20-06-2018 13:51 ]
MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods
Welk ‘toetsenbord matje’ heb jij? Die van Macally? Typt het nog wel prettig dan?Royba schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:53:
Zo'n toetsenbord matje is overigens aan te raden want het toetsenbord maakt nu een stuk minder geluid.
- In juli 2017 aangeschaft
- Eind augustus toetsen laten vervangen i.v.m. dubbele aanslag
- Begin januari 2018 topcase laten vervangen i.v.m. uitval van toetsen
Nu weer problemen met het toetsenbord. Dubbele aanslag, toetsen vallen soms helemaal uit en moeten hard worden ingedrukt. Topcase moet weer vervangen worden. Onderdeel is niet op voorraad.
https://www.bol.com/nl/p/...d-cover/9200000077328649/syltheboy schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:42:
[...]
Welk ‘toetsenbord matje’ heb jij? Die van Macally? Typt het nog wel prettig dan?
Ik heb deze gekocht voor mijn mbp 15”. Door de voorgedrukte zwarte toetsen blijft hij er ook goed uitzien itt de transparante hoezen. Die heb ik namelijk ook gehad, maar zag er na een paar week echt smerig geel uit.
De soap gaat verder. Gisteren gebeld dat ze inmiddels 3x het moederbord en 2x de topcase hebben vervangen en dat er elke keer iets stuk gaat. Huidige status: kernel panic bij het in slaap zetten van de MBP.Sluuz schreef op maandag 18 juni 2018 @ 08:16:
Het zit me niet mee met m'n MBP 15'. Gekocht in Japan maar al snel kwam ik erachter dat hij telkens crashte als hij in sleep ging. Kernel panic met crashlog over het niet kunnen uitschakelen van het een en ander.
Ik hou m'n hart vast...

Ze hebben nu contact opgenomen met Apple in Amerika om te kijken of zij nog iets weten en of het is toegestaan (wtf??) om mij een nieuwe MBP te geven. Nu ben ik heel benieuwd:
- Of ze dat gaan toestaan (wtf??)
- Zo ja, of ik dan ook echt een nieuwe krijg of een refurbished. Vanzelfsprekend zou ik niet akkoord gaan met een refurbished model.
MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods
Ik denk dat ze om toestemming moeten vragen omdat het systeem in Nederland het blijkbaar niet toe laat om een Japans model te vervangen. Ik denk dat de Store daardoor zelf ook niet helemaal weet wat ze moeten doen. Ze moeten er hoe dan ook voor zorgen dat jij weer een werkende MacBook krijgt. Ik kan me niet voorstellen dat ze nog een keer gaan proberen om de boel te repareren. Op den duur is het voor Apple ook makkelijker en goedkoper om gewoon een nieuwe te geven.Sluuz schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:18:
[...]
De soap gaat verder. Gisteren gebeld dat ze inmiddels 3x het moederbord en 2x de topcase hebben vervangen en dat er elke keer iets stuk gaat. Huidige status: kernel panic bij het in slaap zetten van de MBP.![]()
Ze hebben nu contact opgenomen met Apple in Amerika om te kijken of zij nog iets weten en of het is toegestaan (wtf??) om mij een nieuwe MBP te geven. Nu ben ik heel benieuwd:
- Zo ja, of ik dan ook echt een nieuwe krijg of een refurbished. Vanzelfsprekend zou ik niet akkoord gaan met een refurbished model.
https://www.apple.com/nl/...-macbook-and-macbook-pro/
[ Voor 13% gewijzigd door MelvinW op 23-06-2018 00:24 ]
beter laat dan nooitMelvinW schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 00:21:
Het heeft veel te lang geduurd, maar Apple heeft eindelijk een Toetsenbord-reparatieprogramma opgezet voor MacBook en MacBook Pro. Goed nieuws dus voor mensen die buiten de garantie zitten met een defect toetsenbord. Als je betaald hebt voor een reparatie van het toetsenbord vanwege dit probleem kun je bij Apple ook een refund aanvragen. Het programma dekt betrokken MacBook-modellen gedurende vier jaar na de eerste detailhandelverkoop van het apparaat.
Ik heb (gelukkig nog) 0 problemen met het keyboard van mijn 15inch 2017 Macbook Pro.
Maar ik begrijp dus goed dat als je je Macbook Pro inlevert voor dit Toetsenbord programma, je een nieuw toetsenbord krijgt met exact hetzelfde design (voor zover ik weet heeft Apple niet ineens nu in 2018 een redesign van het toetsenbord), ofwel de kans is zeer groot dat de problemen die er eerst waren met het oude toetsenbord, nu ook weer kunnen plaatsvinden?
Of denk ik nu te simpel?
Verwijderd
Je krijgt het 2017 toetsenbord, of maybe hebben ze al een verder verbeterd toetsenbord.Geert1976 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 05:25:
[...]
beter laat dan nooit
Ik heb (gelukkig nog) 0 problemen met het keyboard van mijn 15inch 2017 Macbook Pro.
Maar ik begrijp dus goed dat als je je Macbook Pro inlevert voor dit Toetsenbord programma, je een nieuw toetsenbord krijgt met exact hetzelfde design (voor zover ik weet heeft Apple niet ineens nu in 2018 een redesign van het toetsenbord), ofwel de kans is zeer groot dat de problemen die er eerst waren met het oude toetsenbord, nu ook weer kunnen plaatsvinden?
Of denk ik nu te simpel?
Ze vervangen de bovenplaat, batterij en toetsenbord.
Zou Apple dan dat vermoedelijke verbeterde toetsenbord niet hebben aangekondigd en/of de bekende tech sites hebben opgevangen?Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:35:
[...]
Je krijgt het 2017 toetsenbord, of maybe hebben ze al een verder verbeterd toetsenbord.
Ze vervangen de bovenplaat, batterij en toetsenbord.
Ik heb zojuist een afspraak ingepland voor mijn Macbook Pro 2016 zonder TB in Den Haag. Wel erg bijzonder, vorig jaar werd ik nog weggestuurd met het advies goed te blazen bij het niet functioneren van toetsen. Nu krijgt het beestje een nieuwe batterij onder dit programma en een nieuw toetsenbord onder het programma wat jij aangeeft. Hiervoor 4 jaar probleemloos op een Air 2012 gewerkt, nu alleen maar gedoe. Na 3 maanden is ook al een keer het volledige logicboard vervangen. Het is dat het zo verdomd lekker werkt anders zou ik serieus gaan kijken naar een ander merk.MelvinW schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 00:21:
Het heeft veel te lang geduurd, maar Apple heeft eindelijk een Toetsenbord-reparatieprogramma opgezet voor MacBook en MacBook Pro. Goed nieuws dus voor mensen die buiten de garantie zitten met een defect toetsenbord. Als je betaald hebt voor een reparatie van het toetsenbord vanwege dit probleem kun je bij Apple ook een refund aanvragen. Het programma dekt betrokken MacBook-modellen gedurende vier jaar na de eerste detailhandelverkoop van het apparaat.
Verwijderd
Ik denk dat iedereen het v2.1 toetsenbord krijgt welke al een stuk verbeterd is t.o.v v1.Geert1976 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:17:
[...]
Zou Apple dan dat vermoedelijke verbeterde toetsenbord niet hebben aangekondigd en/of de bekende tech sites hebben opgevangen?
Overigens heb ik met Apple gebeld en krijg ik een refund van mijn reparatie, dus netjes!
Ik heb een MacBook Pro 2016 met het v2 toetsenbord, maar de 2017 heeft een soort van v2.1 welke ik heb gekregen met de reparatie (en een nieuwe batterij en bovenplaat).
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2018 12:29 ]
Dit is interessant om te lezen. Ik sta op het punt om een Macbook Pro 13inch 2017 model aan te schaffen maar wordt wat voorzichtig door dit soort verhalen. Iemand die hier bij Apple werkt en iets weet over voorraden?Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:25:
[...]
Ik denk dat iedereen het v2.1 toetsenbord krijgt welke al een stuk verbeterd is t.o.v v1.
Overigens heb ik met Apple gebeld en krijg ik een refund van mijn reparatie, dus netjes!
Ik heb een MacBook Pro 2016 met het v2 toetsenbord, maar de 2017 heeft een soort van v2.1 welke ik heb gekregen met de reparatie (en een nieuwe batterij en bovenplaat).
Je zult anders weer net zien dat er een v1 nog verstuurd wordt en de problemen ontstaan als dit reparatie vergoeding programma eindigt
Verwijderd
2017 heeft het v2.1 toetsenbord, v1 is de Macbook 2012, v2 is de MacBook Pro 2016 en MacBook 2016 en v2.1 is de MacBook Pro 2017.AlexSaxoMusic schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:49:
[...]
Dit is interessant om te lezen. Ik sta op het punt om een Macbook Pro 13inch 2017 model aan te schaffen maar wordt wat voorzichtig door dit soort verhalen. Iemand die hier bij Apple werkt en iets weet over voorraden?Hoe groot is de kans dat je bij het bestellen van een nieuwe Macbook op de website van Apple dat je een versie krijgt met een v2.1 toetsenbord? Geen idee of dat te zeggen is maar ik kan het allicht vragen.
Je zult anders weer net zien dat er een v1 nog verstuurd wordt en de problemen ontstaan als dit reparatie vergoeding programma eindigt
Anyways ik zou als ik jou was wachten tot september, dan kondigen ze ongetwijfeld de 2018 variant aan met de Coffee Lake processoren en vast weer een iets beter toetsenbord.
Geloof niet dat Apple dat voor de lol doet.
Er bestaan geen verschillende toetsenborden voor het 2017-model. Alleen bij het 2016-model vervangt Apple het toetsenbord door die van het 2017-model bij een reparatie, waardoor je dus een nieuwer toetsenbord krijgt.AlexSaxoMusic schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:49:
[...]
Dit is interessant om te lezen. Ik sta op het punt om een Macbook Pro 13inch 2017 model aan te schaffen maar wordt wat voorzichtig door dit soort verhalen. Iemand die hier bij Apple werkt en iets weet over voorraden?Hoe groot is de kans dat je bij het bestellen van een nieuwe Macbook op de website van Apple dat je een versie krijgt met een v2.1 toetsenbord? Geen idee of dat te zeggen is maar ik kan het allicht vragen.
De eerste MacBook (12-inch, 2015) heeft Butterfly 1.0
De MacBook Pro 2016 heeft Butterfly 2.0
De MacBook Pro 2017 heeft Butterfly 2.1
Als je dus een MacBook Pro uit 2017 koopt heb je dus sowieso al v2.1
Hoewel Epo misschien wel een goede opmerking maakt dat het wijsheid kan zijn om te wachten.
Maar 1500 is wel mijn maximum qua budget. Ik heb geen idee wat de eventueel nieuwe Macbook Pro's 13inch 2018 dan weer zullen gaan kosten? Mijn opleiding start weer in september dus eigenlijk is op dat moment een nieuwe laptop hebben is wel gewenst.
Edit:/ Door het lezen op internet kom ik erachter dat de update van de Macbook Pro 13inch inderdaad erg groot zal zijn. Ik lees onder andere over dualcore naar quadcore. Dan wordt het natuurlijk wel interessant om te wachten. Aangezien ik 6 jaar niet bezig ben geweest met de aanschaf van een Macbook heb ik releases ook niet in de gaten gehad. Met de iPhone weet ik dat deze vaak duurder zijn en de wachttijd erg lang is.
Iemand die weet hoe dit met aangekondigde Macbooks zijn? Klappen ze er vaak weer honderden euro's bovenop? Want als ik oktober/november een Macbook Pro 13inch 2018 versie kan krijgen voor +-1500 euro dan is het absoluut de moeite waard om te wachten. Thanks Epo!
[ Voor 44% gewijzigd door UninPro op 23-06-2018 15:26 ]
Meestal zijn de 'opvolgers' even duur als zijn voorgangers. Soms zit er 100-150 EUR verschil inAlexSaxoMusic schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 15:08:
Helder, dan kan de Macbook Pro 2017 versie veilig aangeschaft worden qua toetsenbord.
Hoewel Epo misschien wel een goede opmerking maakt dat het wijsheid kan zijn om te wachten.
Maar 1500 is wel mijn maximum qua budget. Ik heb geen idee wat de eventueel nieuwe Macbook Pro's 13inch 2018 dan weer zullen gaan kosten? Mijn opleiding start weer in september dus eigenlijk is op dat moment een nieuwe laptop hebben is wel gewenst.
Ik denk zelf dat de nieuwe laptops in september aangekondigd wordt, en in oktober pas (goed) leverbaar is.
/glazenbol
Fijn. Dan zijn we nu eindelijk van de discussie af op GoT dat het wel aan de gebruiker zal liggen. Hij zit te eten boven het toetsenbord, maakt zijn MacBook nooit schoon, of er is altijd wel iets waardoor het probleem aan de gebruiker ligt.MelvinW schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 00:21:
Ik heb dit een jaar geleden ook al gezegd, maar toen was Dennisweb gek en wilde hij graag 'een aai over de bol'. Dan is nu dus duidelijk dat het toetsenbord écht kuren heeft.
Bij mij zijn het altijd dezelfde letters die het begeven: de x, de n, de j en het vaakst van allemaal: de letter h. MacBook ligt nu voor de derde keer bij de Apple Store in Amsterdam voor reparatie.
Helaas zijn de 2017 machine's ook gevoelig voor stuck/defective keys. Mijn macbook pro 2017 is na 5 maanden gebruik namelijk teruggestuurd ter reparatie vanwege een defecte toets. Hier is inmiddels een nieuwe topcase met keyboard en accu opgezet. Het was trouwens de letter 'j' die niet meer werkte.Geert1976 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:58:
Blijf het dan wel opmerkelijk vinden dat ook de 2017 Macbook Pro onder het toetsenbord reparatie programma valt.
Geloof niet dat Apple dat voor de lol doet.
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenTheStig op 23-06-2018 20:57 ]
Verwijderd
In jouw geval drie keer in een jaar? Dat is wel overdreven veel. Ligt er ook aan hoe vaak je hem gebruikt.Dennisweb schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 18:16:
[...]
Fijn. Dan zijn we nu eindelijk van de discussie af op GoT dat het wel aan de gebruiker zal liggen. Hij zit te eten boven het toetsenbord, maakt zijn MacBook nooit schoon, of er is altijd wel iets waardoor het probleem aan de gebruiker ligt.
Ik heb dit een jaar geleden ook al gezegd, maar toen was Dennisweb gek en wilde hij graag 'een aai over de bol'. Dan is nu dus duidelijk dat het toetsenbord écht kuren heeft.
Bij mij zijn het altijd dezelfde letters die het begeven: de x, de n, de j en het vaakst van allemaal: de letter h. MacBook ligt nu voor de derde keer bij de Apple Store in Amsterdam voor reparatie.
Bij mij pas na 1,5 jaar en dagelijks gebruik.
En ach je krijgt elke keer een nieuwe batterij en topcover voor niks.
Ligt er inderdaad aan hoe vaak je hem gebruikt. Ik ben tekstschrijver en typ aardig wat woordjes per dag op dat dingVerwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 20:59:
[...]
In jouw geval drie keer in een jaar? Dat is wel overdreven veel. Ligt er ook aan hoe vaak je hem gebruikt.
Verder gewoon een staaltje bad luck.
Dat is wel een goede vraag inderdaad.dglavimans schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:33:
Wat ik mij wel afvraag is dat ik af en toe een dubbele '7' aanslag heb en de spatiebar die niet overal klikt. Maar dit probleem is nu bijvoorbeeld even niet aanwezig, zou het dan toch waard zijn om hem op te sturen? Heb de 2016 versie
Ik heb een macbook pro 13" 2017 en ook af en toe last van haperende toetsen maar niet altijd. Voorop gesteld dat het simpele feit dat toetsen het niet goed doen op een 2k+ laptop natuurlijk belachelijk is, vraag ik mij af hoe Apple hier mee omgaat wanneer je aankomt met een verhaal dat sommige toetsen het soms wel en soms niet doen...
3 keer hier op een jaar ook. Spatie balk en daarna caps lock.Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 20:59:
[...]
In jouw geval drie keer in een jaar? Dat is wel overdreven veel. Ligt er ook aan hoe vaak je hem gebruikt.
En dan heb ik nog dat de spatiebalk al begon te glimmen na 2 weken en afslijten op de bovenkant en het was geen vet plek.
In het begin was het hier allemaal gebruikersfouten zo gezegd.
Maak er in ieder geval een video van. Mijn letter deed het helemaal niet meer, maar in de Store opeens wel weer. Geluk bij een ongeluk: toen de Genius de letter indrukte, sloeg ‘ie meerdere keren dubbel aan. Toen had hij wel genoeg gezien.vdws schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:15:
[...]
Dat is wel een goede vraag inderdaad.
Ik heb een macbook pro 13" 2017 en ook af en toe last van haperende toetsen maar niet altijd. Voorop gesteld dat het simpele feit dat toetsen het niet goed doen op een 2k+ laptop natuurlijk belachelijk is, vraag ik mij af hoe Apple hier mee omgaat wanneer je aankomt met een verhaal dat sommige toetsen het soms wel en soms niet doen...
Deze Genius heeft trouwens afgeraden de toetsen te vervangen. Volgens hem is den dubbele aanslag altijd een mechanisch defect en is topcase vervangen de enige manier.
Eind van de soap:Sluuz schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:18:
[...]
De soap gaat verder. Gisteren gebeld dat ze inmiddels 3x het moederbord en 2x de topcase hebben vervangen en dat er elke keer iets stuk gaat. Huidige status: kernel panic bij het in slaap zetten van de MBP.![]()
Gisteren gebeld door Apple Store Den Haag en ik krijg een nieuwe die ik vandaag kan ophalen. Wel met NL toetsenbord ipv internationaal, maar soit. Had geen zin om nog langer te wachten.
Nu maar hopen dat deze het langer doet dan 4 weken
Dat heb je helemaal goed. Er zijn geen wijzigingen geweest aan de techniek van het toetsenbord wat de MBP's betreft (iFixit heeft bijv. geen wijzigingen aangetroffen en de overige informatie is vooral wishful thinking en speculatie van mensen op het internet aangevuld met niet-onderbouwde ervaringen van mensen (het zijn veelal onderbuikgevoelens van mensen die ze niet onderbouwen door bijv. een teardown)). De enige wijziging is die van de keycaps (daar staat een andere opdruk op sinds de 2017 modellen). Er zijn overigens ook zat gevallen van mensen met de MBP 2017 die een defect toetsenbord hebben (zelfde symptomen) en ook mensen die hun toetsenbord hebben laten vervangen die dat later nog een keer hebben moeten doen. Als je de voorwaarden goed leest dan zie je dat men daar in het reparatieprogramma ook rekening mee houdt.Geert1976 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 05:25:
Of denk ik nu te simpel?
Voor de MacBook is er wel een wijziging geweest maar het is de vraag of ze daar het nieuwe toetsenbord in het model die het oude toetsenbord heeft kunnen zetten. De key travel op het nieuwe toetsenbord is namelijk wat langer wat er op duidt dat het toetsenbord waarschijnlijk ook meer ruimte (in de hoogte) in beslag neemt. Of die oudere MacBooks daar op berekend zijn is de vraag.
Ze gebruiken hetzelfde mechaniek als op de 2016 dus zo raar is dat niet. Daarnaast is het programma er niet alleen voor de MBP reeks.Geert1976 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:58:
Blijf het dan wel opmerkelijk vinden dat ook de 2017 Macbook Pro onder het toetsenbord reparatie programma valt.
Er is dus geen zogenaamd butterfly 2.1, alleen een butterfly 1.0 (MB only) en butterfly 2.0 (MBP + MB).
Dat wil niet zeggen dat er geen verschillen in toetsenbord kunnen zijn. Onderdelen worden namelijk in batches aangeschaft bij diverse leveranciers. Het kan dus zomaar zijn dat je een toetsenbord hebt met iets degelijkere componenten dan een ander. De enige manier om daar achter te komen is dat je systematisch die MBP's gaat inspecteren (en je dus een sample gebruikt die fors boven de 1 ligt).
Nope want mensen doen dat nog steeds en het kan nog steeds 1 van de vele oorzaken zijn dat een toetsenbord niet doet wat ie moet doen. Wat we nu helaas gaan krijgen zijn mensen die het reparatieprogramma als zilveren kogel presenteren en menen dat ze er alle issues mee opgelost krijgen. Pas dus op voor tunnelvisie wanneer je issues met je toetsenbord hebt. Wanneer de reparatie het niet oplost is het niet onverstandig om verder dan het reparatieprogramma te kijken.Dennisweb schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 18:16:
Fijn. Dan zijn we nu eindelijk van de discussie af op GoT dat het wel aan de gebruiker zal liggen. Hij zit te eten boven het toetsenbord, maakt zijn MacBook nooit schoon, of er is altijd wel iets waardoor het probleem aan de gebruiker ligt.
Btw, dat reparatieprogramma betekent niet per definitie vervanging van je toetsenbord (hence the name). De gedocumenteerde schoonmaakacties vallen er ook onder
Nu nog voor de overige modellen zoals de 2006, 2008, 2010, 2013, 2012, 2015.Dan is nu dus duidelijk dat het toetsenbord écht kuren heeft.
Het blijft mooi hoe mensen stug vol blijven houden dat het aan mij ligt. Als je naar de Apple Store gaat, de Genius zegt dat de mechanica in de topcase stuk is en de hele topcase vervangen moet worden, hoe kan dat dan toch aan mij liggen?ppl schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:18:
Btw, dat reparatieprogramma betekent niet per definitie vervanging van je toetsenbord (hence the name). De gedocumenteerde schoonmaakacties vallen er ook onderEn dan moeten ze bovendien ook nog eerst eens überhaupt vastgesteld hebben dat het inderdaad om een defect gaat. Je bent ook hier dus zeker niet van die discussie af.
[...]
Nu nog voor de overige modellen zoals de 2006, 2008, 2010, 2013, 2012, 2015.
De schoonmaakacties worden natuurlijk altijd eerst geprobeerd, maar lossen het probleem niet op. De Genius gaf van de week zelf toe dat veel mensen verschijnen met deze problemen. Ik snap heel goed dat je graag het probleem legt bij de eindgebruiker, maar dat is niet altijd correct.
Dat jíj geen problemen met je toetsenbord hebt, kan door een paar oorzaken komen:
- Je gebruikt je MacBook gewoon niet zo vaak
- Je hebt een enorme portie mazzel en geluk
Ik ervaar deze problemen wel en maak dan ook buitensporig veel gebruik van de MacBook. Dat kan zeker een rol spelen. Ik eet nooit boven mijn MacBook, maar hem regelmatig even schoon met een droog doekje.. Het is echt te makkelijk te stellen dat het aan de gebruiker ligt. Net als jij het te makkelijk vindt dat ik Apple de schuld geef. Zelfs als ze toegeven dat het model problemen heeft, is het voor sommige Tweakers nog niet genoeg.
Het blijft mooi hoe mensen stug blijven volhouden dat een of ander reparatieprogramma de oplossing voor al de problemen van zijzelf en de rest van de wereld is. Zo werkt dit programma dus niet maar daar kom je vanzelf wel achter. En het blijft mooi hoe mensen stug voorwaarden blijven volhouden die totaal niet bestaan.Dennisweb schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:02:
Het blijft mooi hoe mensen stug vol blijven houden dat het aan mij ligt.
Nogmaals, het reparatieprogramma betekent alleen maar dat Apple nu gratis naar het probleem kijkt en probeert op te lossen. Ze moeten daarvoor toch echt eerst het probleem constateren en als ze dat doen gaan ze niet meteen tot vervanging over. Wat het in deze hele zaak veranderd is dat het je nu niks kost. Het hele traject is en blijft ongewijzigd.
Ik snap heel goed dat je dit programma als het walhalla en zilveren kogel wilt zien tot aan het wanhopige aan toe (je legt mensen nota bene woorden in de mond) maar verstandig is het niet. De ervaring met dit soort programma's leert dat de realiteit aanzienlijk weerbarstiger is.De schoonmaakacties worden natuurlijk altijd eerst geprobeerd, maar lossen het probleem niet op. De Genius gaf van de week zelf toe dat veel mensen verschijnen met deze problemen. Ik snap heel goed dat je graag het probleem legt bij de eindgebruiker, maar dat is niet altijd correct.
Of er is domweg niets met mijn toetsenbord aan de hand. Die conclusie kan een Genius dus ook trekken en dat gebruiken om niet tot vervanging over te gaan en hoogstens een schoonmaak uit te voeren.Dat jíj geen problemen met je toetsenbord hebt, kan door een paar oorzaken komen:
- Je gebruikt je MacBook gewoon niet zo vaak
- Je hebt een enorme portie mazzel en geluk
Het is te gemakkelijk om te stellen dat ieder toetsenbord probleem onder dit programma valt en dat dit programma voor ieder toetsenbord probleem de oplossing is.Het is echt te makkelijk te stellen dat het aan de gebruiker ligt.
Voor wie de voorwaarden van het programma leest, nadenkt en realistisch is zal de eindconclusie niet anders zijn dan: het hele traject is en blijft zoals het is maar het kost me geen geld. Maak je nou geen illusies.
De toetsen waar ik nu op typ voelen en klikken ook anders, alsof ze strakker zijn afgesteld. Ik hoop dat alles goed blijft werken, toch vind ik het een geruststellende gedachte dat Apple het probleem heeft erkend. Misschien had ik anders toch nog op de valreep Apple Care genomen.
Er zijn ook aardig wat mensen met het 2017 model en exact dezelfde issues als de MacBook en MBP 2016 mensen (en dus ook mensen die net als jou met hun 2017 model meerdere keren voor reparatie zijn geweest). Daarnaast is er ook geen enkel bewijs dat het toetsenbord van het 2017 model daadwerkelijk anders is dan het 2016 model en geldt dit reparatieprogramma dus ook voor dat 2017 model. Het 2017 model heeft dan ook geen kwalitatief beter toetsenbord.MelvinW schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:40:
Doet me toch denken dat het 2017-model een beter kwaliteit toetsenbord heeft of het is gewoon puur geluk.
Het gaat uiteindelijk om alle onderstaande modellen:
En wat betreft de service zelf:MacBook (Retina, 12-inch, Early 2015)
MacBook (Retina, 12-inch, Early 2016)
MacBook (Retina, 12-inch, 2017)
MacBook Pro (13-inch, 2016, Two Thunderbolt 3 Ports)
MacBook Pro (13-inch, 2017, Two Thunderbolt 3 Ports)
MacBook Pro (13-inch, 2016, Four Thunderbolt 3 Ports)
MacBook Pro (13-inch, 2017, Four Thunderbolt 3 Ports)
MacBook Pro (15-inch, 2016)
MacBook Pro (15-inch, 2017)
Bron: Keyboard Service Program for MacBook and MacBook Pro (zoals je ziet is er nog niet eens een vertaling naar het Nederlands ondanks dat het land op Nederland staat...).The type of service will be determined after the keyboard is examined...
[ Voor 39% gewijzigd door ppl op 27-06-2018 22:56 ]
Het 2017-model toetsenbord heeft een extra rubbertje dat kruimels en stof tegenhoudt. Op deze afbeelding is het goed te zien:ppl schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:52:
[...]
Er zijn ook aardig wat mensen met het 2017 model en exact dezelfde issues als de MacBook en MBP 2016 mensen (en dus ook mensen die net als jou met hun 2017 model meerdere keren voor reparatie zijn geweest). Daarnaast is er ook geen enkel bewijs dat het toetsenbord van het 2017 model daadwerkelijk anders is dan het 2016 model en geldt dit reparatieprogramma dus ook voor dat 2017 model. Het 2017 model heeft dan ook geen kwalitatief beter toetsenbord.
Het gaat uiteindelijk om alle onderstaande modellen:
[...]
En wat betreft de service zelf:
[...]
Bron: Keyboard Service Program for MacBook and MacBook Pro (zoals je ziet is er nog niet eens een vertaling naar het Nederlands ondanks dat het land op Nederland staat...).

[ Voor 8% gewijzigd door MelvinW op 27-06-2018 23:58 ]
Wat je hier ziet is dat links een geul rondom een toets niet is opgevuld en rechts wel. Als je de toetsen er verder afsloopt zul je ook zien dat sommige toetsen een stabilizer hebben en sommigen niet. Voor hetzelfde geld gaat dat ook op voor de rest van de toetsen (het rubbertje lijkt namelijk vooral voor stabilisatie of geluidsdemping te zijn, voor stof en kruimels zal het niks doen omdat je nog steeds rondom gaten hebt: kijk maar naar het scharnierpunt en wat er gebeurd als je een toets indrukt; in het patent zit er niet voor niets een rubberen schort aan de bovenzijde).
Dit kan dus evenwel een productiefout zijn geweest waarbij een aantal machines niet dat rubbertje in het gefreesde geultje hebben gekregen zoals je op het rechter plaatje wel ziet.
Probleem is echter dat dit soort kleine wijzigingen wel vaker plaatsvinden. Het kan best zijn dat dit al bij een aantal 2016 modellen is geïntroduceerd, het kan zijn dat dit later bij de 2017 modellen is geïntroduceerd, etc. Je moet hier namelijk niet vergeten dat mensen met toetsenbord problemen exact dezelfde issues melden maar allemaal verschillende modellen hebben en dat diverse tear downs geen verschillen in toetsenbord hebben vastgesteld. Dit is dus wat ik bedoelde met "je zult heel wat 2016 en 2017 modellen moeten gaan checken".
[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 28-06-2018 20:25 ]
https://www.macrumors.com...keyboard-program-details/
We do know that Apple has been replacing 2016 MacBook Pro keyboards with the 2017 version, which has slightly different markings on the Control and Option keys, but a Genius we spoke with believes the 2016 and 2017 keyboards are functionally equivalent.
iFixit CEO Kyle Wiens also told me he believes the keyboard design hasn't changed at all in a few years.
Die laatste kan misschien dan wel kloppen als daar nog zo een rubbertje bijgezet is zoals bovenstaande foto.However, anecdotal reports from customers suggest the 2017 MacBook Pro keyboard "has a different feel to it," with some calling it "better" and less prone to issues. Marco Arment, for example, said it is "more 'damped' in both feel and sound, as if there's more rubber somewhere."
Wel geruststellend dat Apple er nu gratis naar kijkt. Mijn garantie is net verlopen en was door al die toetsenbord issues wel in twijfel voor Apple care.
Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090
Als mensen hun keyboard intensief gebruiken, dan ga je zo wat hetzelfde als mij voor hebben. De spatie wordt glad na een aantal weken, waar je altijd met je vinger duwt.
Eens goed kuisen helpt niet, die plek is er nog steeds. Dus het is puur slijtage.
Die rubbertjes zijn niet nieuw trouwens. Bij mechanische toetsenborden heb je daar zelfs een hele rijke handel in waar je verschillende soorten rubbertjes hebt. Het hele idee achter die rubbertjes is demping van het geluid wanneer je bottom out (=wanneer je de key dus helemaal tot de bottom plate indrukt; bij mechanische toetsenborden is dat niet nodig omdat het actuatiepunt ergens halverwege zit maar bij rubber dome moet je wel omdat ie anders niks registreert; rubber dome is wat er in veruit de meeste keyboards waaronder notebooks zit).Alexknl schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:27:
Die laatste kan misschien dan wel kloppen als daar nog zo een rubbertje bijgezet is zoals bovenstaande foto.
De reden dat je verschillende rubbertjes hebt komt doordat ze het typen aantast. Het kan zijn dat het ineens heel erg zompig wordt (of "more damped" zoals Marco Arment dat beschreef). Daarom heb je ze er in verschillende stijfheden en diktes.
Overigens staat er nu op de frontpage een video waarin iFixit beschrijft hoe dat zit met de korreltjes. Als je goed kijkt zie je dat de keycaps hol zijn (lees: daar kan dus van alles onder komen te zetten dat dan weer verder kan zwerven). In tegenstelling tot een aantal hier is ook iFixit niet erg positief over het reparatieprogramma.
Overigens is stof maar een deel van het verhaal. Sticky keys kunnen ook komen door een defecte switch of een ander defect aan het mechaniek. Stof is zeker niet de enige verklaring. Zomaar rubbertjes ergens gaan plaatsen is dus ook zeker niet per definitie de oplossing voor de keyboard problemen die sommigen hebben.
Moet je eens op wat keyboard fora komen. Daar zitten van die tikgeiten die zelfs een mechanisch toetsenbord stuk weten te krijgen. Dan hebben we het niet over de keycaps maar echt over de switches zelf. Die zijn gewoon versleten. En dan zijn dit toetsenborden die gemaakt zijn voor een zeer groot aantal actuaties (het gemiddelde toetsenbord waaronder die van notebooks is dat niet).Lyca schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:45:
Hier toch wel last gehad met een 2017 keyboard.
Als mensen hun keyboard intensief gebruiken, dan ga je zo wat hetzelfde als mij voor hebben. De spatie wordt glad na een aantal weken, waar je altijd met je vinger duwt.
Eens goed kuisen helpt niet, die plek is er nog steeds. Dus het is puur slijtage.
Als je veel tikt heb je dus niet alleen de keycaps te frezen.
Ik snap niet goed wat hiermee bedoeld wordt? Wil je zeggen dat het toetsenbord op een laptop niet gemaakt is zoals een extern toetsenbord in de zin van robuustheid op lang gebruik en intensiever gebruik?ppl schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:28:
Moet je eens op wat keyboard fora komen. Daar zitten van die tikgeiten die zelfs een mechanisch toetsenbord stuk weten te krijgen. Dan hebben we het niet over de keycaps maar echt over de switches zelf. Die zijn gewoon versleten. En dan zijn dit toetsenborden die gemaakt zijn voor een zeer groot aantal actuaties (het gemiddelde toetsenbord waaronder die van notebooks is dat niet).
Als je veel tikt heb je dus niet alleen de keycaps te frezen.
Want dit is iets wat ik niet echt snap, ik heb een MX Master logitech muis van toen hij uitkwam, dit moet ongeveer meer dan een jaar geleden zijn volgens mij. Ik gebruik die nog veel meer dan m'n toetsenbord en daar is nog geen ene markering op.
Het extern toetsenbord van Apple van't zelfde, wordt ook zwaar gebruikt en toont geen slijtage. Het feit dat m'n macbook intern toetsenbord na 2 weken al een slijtage plek toonde op de spatie balk zegt toch veel hoor over de kwaliteit ervan.
Ik snap wel dat een toetsenbord kan afzien bij groot gebruik, maar lang de andere kant is dit geen excuus om na 2 weken al die slijtage te zien. Ze kunnen veel beter dan dit hoor Apple.
Ja, als je zoveel geld uitgeeft voor een laptop verwacht je wel wat anders. Daarnaast zijn MacBooks (en Macs in het algemeen) de laatste jaren een stuk duurder geworden.Lyca schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 23:39:
Ze kunnen veel beter dan dit hoor Apple.
[ Voor 4% gewijzigd door syltheboy op 30-06-2018 14:18 ]
Ja en niet alleen die van een laptop. Sinds de jaren 90 toen computer populair zijn geworden hebben ze op diverse zaken bespaard om de prijzen omlaag te krijgen. Het toetsenbord is daar een van.Lyca schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 23:39:
Ik snap niet goed wat hiermee bedoeld wordt? Wil je zeggen dat het toetsenbord op een laptop niet gemaakt is zoals een extern toetsenbord in de zin van robuustheid op lang gebruik en intensiever gebruik?
Dat is dan ook een compleet ander input device. Wat je bij muizen vaak ziet zijn lamme knoppen. Het gaat bij zowel de toetsenborden als de muizen niet bepaald om markeringen (die heb je wel wegens gebruik van goedkoper ABS plastic ipv het duurdere PBT) maar vooral om de switches die erin zitten. En dan komt een rekensommetje om de hoek: op een toetsenbord heb je er al snel 104 nodig, op een gemiddelde muis zit je op 3 tot hooguit 5 stuks.Want dit is iets wat ik niet echt snap, ik heb een MX Master logitech muis van toen hij uitkwam, dit moet ongeveer meer dan een jaar geleden zijn volgens mij. Ik gebruik die nog veel meer dan m'n toetsenbord en daar is nog geen ene markering op.
Ik heb het andersom. De toetsen op mijn MBP zijn niet versleten, die op het externe Magic Keyboard wel (ik gebruik er eentje op werk). Dat is gewoon de keuze van goedkoop ABS plastic waar iedere notebook fabrikant voor kiest en vrijwel ook ieder toetsenbord fabrikant. Om je een idee te geven: setje key caps van ABS is iets van 40 euro, die voor PBT 80~100 euro.Het extern toetsenbord van Apple van't zelfde, wordt ook zwaar gebruikt en toont geen slijtage. Het feit dat m'n macbook intern toetsenbord na 2 weken al een slijtage plek toonde op de spatie balk zegt toch veel hoor over de kwaliteit ervan.
Dat kunnen de overige OEMs ook maar dat kost dan ook behoorlijk wat centen. Ze gebruiken juist deze materialen om de prijs te drukken. Als ze dat niet hadden gedaan had je nu 6000 tot 8000 euro voor een computer betaald.Ik snap wel dat een toetsenbord kan afzien bij groot gebruik, maar lang de andere kant is dit geen excuus om na 2 weken al die slijtage te zien. Ze kunnen veel beter dan dit hoor Apple.
De laatste 10 jaar is van alles en nog wat aanzienlijk duurder geworden. Binnen de IT zie je dit ook bij allerlei losse componenten. Beetje muis/toetsenbord kost je tegenwoordig ook al snel 80 tot 100 euro. Routertje kopen? Niks 3 tientjes, daar mag je gerust 100 euro bij optellen. Laten we het maar niet gaan hebben over het abonnementsmodel dat software momenteel plaagtsyltheboy schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:17:
Ja, als je zoveel geld uitgeeft voor een laptop verwacht je wel wat anders. Daarnaast zijn MacBooks (en Macs in het algemeen) de laatste jaren een stuk duurder geworden.

Uiteindelijk is het wel een stukje luxe wat je koopt en wat je niet per se hoeft te kopen. Er zijn zat alternatieven die ook prima te gebruiken zijn. In plaats van daar continu over te blijven zeuren (let's face it, die prijs gaat toch niet veranderen) kun je ook gewoon wat anders aanschaffen. M.a.w. geen woorden maar daden
Ik heb een late 2013 gehad waarvan ze mij zeiden dat die er nieuw uitzag na 2,5 jaar gebruik toen ik hem inleverde voor een nieuw model. Toen deed ik nog heavy scripting, dus ik was eigenlijk continu op dat ding aan het tokkelen. Dat was echt kwaliteits materiaal; waar mijn vrienden en collega’s inderdaad nieuwe toetsenborden moesten steken of vervangen wegens eten aan de laptop deed ik allemaal hetzelfde met geen gevolgen.
Met deze generatie is mijn keyboard en top case al 2 keer vervangen en slijt de spatie serieus snel af. Je mag het zagen noemen zoveel je wilt hoor, maar dit is toch niet Apple waardig hoor. Ik heb altijd Apple gekocht omdat die dozen lang meegaan en serieus waarde houden. Helaas is dat met deze reeks echt gezakt, geld ook voor de iMac Pro.
Ik zal zeker een volgende MacBook pro aankopen, maar dat houdt niet in dat je niet kritisch mag zijn tegenover de producten. Als het echt niet door de beugel kan, moet dat ook gezegd worden anders wordt je een schaap in de kudde van eindgebruikers.
Laat nu net de techniek zijn die het bij deze generatie MacBooks serieus laat afweten.
[ Voor 3% gewijzigd door Lyca op 30-06-2018 19:38 ]
Toen ik m'n eerste iBook kocht, het simpelste model in 2003, kostte die ook gewoon 1200 euro. Die had te weinig geheugen, een te kleine harddisk, geen wlan en een zwaar verouderde grafische kaart. Letterlijk underpowered, voor normaal gebruik moest je er echt een geheugenmodule, een AirPort Card (wlan) en een snellere grotere harddisk bij kopen.syltheboy schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:17:
[...]
Ja, als je zoveel geld uitgeeft voor een laptop verwacht je wel wat anders. Daarnaast zijn MacBooks (en Macs in het algemeen) de laatste jaren een stuk duurder geworden.
De iBook van toen, vertaald naar specificaties van nu: een Core i3, GeForce GT 730, 2 GB RAM uitbreidbaar naar 8 GB en een harddisk van 160 GB.
Maar instaplaptops met Windows waren toen ook prijzig. Denk aan rond de 1000 euro voor een celeron. Een 12" PowerBook begon bij 1600 euro, voor een 15" PowerBook moest je minstens 1800 euro neertellen.
Gedurende de jaren zijn de Windows-laptops sterk in prijs gedaald. Voor 500 euro kun je tegenwoordig een internet/mail/office-laptop kopen. Die prijsdaling is bij Apple uitgebleven, daarnaast is de prijs van de componenten ervan sinds de overstap naar Intel-processoren beter te vergelijken. Daardoor lijken Macs duurder geworden.
Als je dan nog de inflatie meeneemt, kun je niet echt zeggen dat ze ook daadwerkelijk duurder zijn geworden.
Verwijderd
Ze fixen het, veel andere (of eigenlijk alle andere) daar krijg je niks meer als een laptop ouder dan een jaar is.syltheboy schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:17:
[...]
Je moet daar ook maar hopen dat je nog fatsoenlijke Windows drivers kan krijgen als er weer een nieuwe versie uitkomt.
Het is wel slecht dat het zo lang geduurd heeft, vooral voor de MacBook 12 2015 eigenaren. Ik begrijp wel dat als je naar een Apple store gaat ze een stuk makkelijker zijn dan een een reseller.
Veel duurder is het ook niet geworden, er zit een correctie Dollar-Euro tussen in de afgelopen jaren.
Mijn MacBook Pro 17 was tegen de 3k en mijn MacBook Pro 15 2012 3k en mijn MacBook Pro 15 2016 3,3k.
Het probleem hierin is dat het een anekdotisch verhaal is van welgeteld 1 exemplaar. Dat soort verhalen bestaan langer dan dat GoT bestaat. Bij harde schijven was het destijds ook al zo erg. De ene brandde merk X af en kocht alleen maar Y, bij een ander was het exact het omgekeerde. Lekker handig voor wie op zoek is naar welk merk goede schijven produceert en welke je zou moeten vermijden...Lyca schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:37:
Met deze generatie is mijn keyboard en top case al 2 keer vervangen en slijt de spatie serieus snel af. Je mag het zagen noemen zoveel je wilt hoor, maar dit is toch niet Apple waardig hoor.
Dat laatste is momenteel ook het geval mbt defecten op producten. Mensen roeren zich pas wanneer iets niet op orde is en jammergenoeg wordt dit massaal vergeten. Het gevolg is dat heel veel negativiteit een eigen leven gaat leiden en het allemaal dramatischer overkomt dan het eigenlijk is. Het is heel makkelijk om daarin mee te gaan. Wat vooral belangrijk is, is dat je je eigen ervaringen deelt en je realiseert dat dit alleen jouw ervaringen zijn. Iemand anders kan een exact tegenovergestelde ervaring hebben. Dat besef mist hier op het forum behoorlijk vaak.Ik zal zeker een volgende MacBook pro aankopen, maar dat houdt niet in dat je niet kritisch mag zijn tegenover de producten. Als het echt niet door de beugel kan, moet dat ook gezegd worden anders wordt je een schaap in de kudde van eindgebruikers.
Om jouw anekdote te pareren met eentje van mij: op werk hebben we inmiddels een 30+ MBP's van het model 2016/2017 waarvan er welgeteld 0 zijn opgestuurd voor issues met het keyboard. Degenen die we hebben opgestuurd hadden wat grotere issues met scherm of het mainboard (vastlopers die niet verholpen werden met een clean install). Dat hebben we ook gezien met de overige modellen die we hebben zoals het vaak besproken 2015 model. Dit zijn allemaal programmeurs die vaak onderweg, thuis of elders in het gebouw op alleen de laptop werken dus dat toetsenbord krijgt genoeg abuse over zich heen gestort.
Heeft iedere MBP er dus last van? Nope. Bestaat het probleem daarom niet? Nope. Waarom niet? Omdat er van beide verhalen zat bewijs te vinden is. Je moet hier dus beide verhalen ook serieus nemen. Het punt is alleen wel om dingen minder op emotie en meer op feiten te baseren.
Maar hoeveel fouten maak jij in je werk? En wat houdt dat "Apple waardig" überhaupt in?
Er is meer dan alleen Windows en er zijn zat opties voor extended warranty tot aan support contracten aan toe. Dat laatste is dan weer iets waar Apple amper antwoord op heeft (3rd parties dan weer niet).Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:06:
Ze fixen het, veel andere (of eigenlijk alle andere) daar krijg je niks meer als een laptop ouder dan een jaar is.
Je moet daar ook maar hopen dat je nog fatsoenlijke Windows drivers kan krijgen als er weer een nieuwe versie uitkomt.
Daarom snap ik de kritiek op de MBP ook niet. De MB heeft hetzelfde issue, vooral bij het 2015 model is het erg. Echter hoor je niemand over die MB.Het is wel slecht dat het zo lang geduurd heeft, vooral voor de MacBook 12 2015 eigenaren.
Verwijderd
De MacBook 12 inch is denk ik gewoon niet zo populair geweest als de MacBook Pro's, maar het had wel zo netjes geweest om dit programma eerder aan te bieden i.p.v na drie grote rechtszaken.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2018 20:19 ]
Die rechtszaken (die nog niet eens zijn begonnen) zullen denk ik niet eens invloed hebben gehad, we hebben het hier wel over de USA en een Amerikaans bedrijf; daar start men voor een poep of een scheet al een rechtszaak. Dit soort programma's hebben ze ook vaak genoeg bedacht zonder dat er al rechtszaken waren gestart en snel zijn ze er ook nooit mee geweest. Apple is niet zo van de overhaaste beslissingen, neemt vaak de tijd die ze nodig denken te hebben en gaan vooral hun eigen gang. Ze zijn nu alleen wel een stuk transparanter en toegefelijker dan in het Jobs tijdperk.
Maar het is niet anekdotisch, dan zouden we kunnen spreken van enkele gevallen. Indien je de Apple reddit of andere fora. Zelfs het forum van Apple zelf; Als je daar eens gaat rondkijken zal je heel rap merken dat het hier niet gaat om een aantal enkelingen die om kwaliteit klagen.ppl schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:11:
[...]
Het probleem hierin is dat het een anekdotisch verhaal is van welgeteld 1 exemplaar. Dat soort verhalen bestaan langer dan dat GoT bestaat. Bij harde schijven was het destijds ook al zo erg. De ene brandde merk X af en kocht alleen maar Y, bij een ander was het exact het omgekeerde. Lekker handig voor wie op zoek is naar welk merk goede schijven produceert en welke je zou moeten vermijden...
Het zijn enkelingen die echt de grote aanval opzetten op het hele product, maar de meeste Apple gebruikers die ik tegenkom (Online en Offline) zijn het overeens waarbij de huidige generatie gewoon een slecht onderdeel heeft. Dat is het keyboard, en het gaat hem niet om of het nu goed is ja of neen. Het is gewoon onbetrouwbaar.
Als ik met een aantal collega's de enige slachtoffers waren kon ik dit mooi verhaal geloven, maar dat is het niet. Het blijft een algemeen probleem.
Op de andere stukken heb ik een eenvoudig antwoord: Ik heb deze discussie al eens gevoerd met een andere hier en toen ging het over de iPhone X.
Ik stoor mij mateloos aan het feit dat je een geen kritiek mag uiten op een bepaald product want dat wordt elke keer af gedaan als: Het zijn ervaringen die JIJ hebt, ervaringen die er eigenlijk niet veel toe doen want in het globale plaatje loopt het allemaal lekker.
En dat is het hier niet: De klachten waren er al sinds het begin, die klachten zijn niet opgenomen door Apple en zijn weg gelachen. Ik hoop voor alle eind gebruikers dat hun laptops altijd proper en kosteloos zijn vervangen, maar daar betwijfel ik ten zeerste aan. En dit zijn niet eens mijn ervaringen, maar talloze ervaringen van talloze gebruikers over de hele wereld. Het gaat dus om meer dan +- 30 laptops, het gaat om een heel deel meer.
Wat is Apple waardig? Dat Apple een design heeft gestoken in een laptop die kost wat kost het dunste en het lichtste moest zijn en dit detail over het oog hebben gezien kan je hen moeilijk op gezichtswaarde geven. Dit soort zaken gebeuren nu eenmaal bij alle grote spelers, maar waar je hen wel op kan nemen is de laksheid waarmee ze hun klanten hebben behandeld. En dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd.
Dit heeft dus niets met emoties te maken, maar gewoon het verzamelen van de feiten en hoe de gebruikers worden geholpen in het geval van dit probleem.
Apple heeft nu een programma opgestart om het te onderzoeken, het kan al lang zijn dat ze dit onderzoeken achter de schermen. Maar nu kan een gebruiker met dit probleem toch naar Apple stappen voor hulp ook ben je buiten garantie.
Soit ik eindig die discussie hier, het hele verhaal heeft een positieve noot gehad. Apple doet er wat aan en that's all that matters dan maar.
Je vertelde over je persoonlijke ervaring, dat is wat het anekdotisch maakt.Lyca schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 22:03:
Maar het is niet anekdotisch, dan zouden we kunnen spreken van enkele gevallen.
Op internet klaagt iedereen en over van alles en nog wat. Dat klagen over Apple is al meer dan 20 jaar zo.Als je daar eens gaat rondkijken zal je heel rap merken dat het hier niet gaat om een aantal enkelingen die om kwaliteit klagen.
En een ander stoort zich mateloos aan het feit dat je niks positiefs mag zeggen of neutraal erin mag staan. Guess what, niet iedereen is een ja-knikker. Het hele probleem is niet dat je je ervaring deelt maar dat je je ervaring niet mag delen omdat het het in gaat tegen iemand anders z'n ervaring. Het is een stukje wederzijds respect die ontbreekt in heel veel van de discussies vandaag de dag. Men ziet het allemaal steeds zwart-witter lijkt het.Ik stoor mij mateloos aan het feit dat je een geen kritiek mag uiten op een bepaald product want dat wordt elke keer af gedaan als: Het zijn ervaringen die JIJ hebt, ervaringen die er eigenlijk niet veel toe doen want in het globale plaatje loopt het allemaal lekker.
Dit is wat ik bedoel met emotie vs feiten. Er zijn zat verhalen waar mensen zich hebben gemeld en het probleem ook netjes door Apple of een 3rd party is opgelost. Niet iedereen heeft het probleem en niet iedereen heeft dezelfde service ervaring. Sommige zijn lovend, sommige neutraal, sommige negatief. Hoe is dat anders bij een andere OEM?En dat is het hier niet: De klachten waren er al sinds het begin, die klachten zijn niet opgenomen door Apple en zijn weg gelachen.
Vage en wollige verwoording. Geef nou eens duidelijk aan wat Apple-waardig is door bijv. de voorwaarden te noemen in korte en duidelijke woorden.Wat is Apple waardig? Dat Apple een design heeft gestoken in een laptop die kost wat kost het dunste en het lichtste moest zijn en dit detail over het oog hebben gezien kan je hen moeilijk op gezichtswaarde geven. Dit soort zaken gebeuren nu eenmaal bij alle grote spelers, maar waar je hen wel op kan nemen is de laksheid waarmee ze hun klanten hebben behandeld. En dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd.
Alleen heb je er welgeteld 0 genoemd. Je komt niet met voorbeelden of cijfers, het is allemaal gevoelsmatig aka emotie. Het leest vooral weg als iemand die ergens boos over is maar niet vertelt waarover, ook niet als hem dat gevraagd wordt.Dit heeft dus niets met emoties te maken, maar gewoon het verzamelen van de feiten en hoe de gebruikers worden geholpen in het geval van dit probleem.
Dat onderzoeken zijn ze voorbij en daaruit is dit reparatieprogramma voortgekomen. Daarmee doen ze eerlijk gezegd niet veel anders als wat ze al deden; het enige verschil is dat je factuur nu 0 euro zegt (en bij wie dat niet deed kan nu een verzoek indienen om het geld terug te krijgen).Apple heeft nu een programma opgestart om het te onderzoeken, het kan al lang zijn dat ze dit onderzoeken achter de schermen. Maar nu kan een gebruiker met dit probleem toch naar Apple stappen voor hulp ook ben je buiten garantie.
Yep, ook al is dat volgens sommigen rijkelijk laat.Apple doet er wat aan en that's all that matters dan maar.
Macbook Pro 13" 2017 (januari 2018 aangeschaft)
SSD corrupt geraakt, niks meer te herstellen. Apple gebeld, vakkundig geholpen en door de recovery geloodst. Zij kenden deze error eigenlijk alleen van HDDs niet SSDs.
Heeeel erg blij dat ik Time Machine had ingeregeld met mn Synology NAS. Na 1,5uur stampen heb ik werkelijk alles weer terug alsof er niks gebeurt is!
Wel apart dat die SSD corrupt is geraakt, geen idee hoe.. Hij stond aan, heeft 's nachts nog een backup gemaakt en 's ochtends dus die error.
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-07-2018 13:45 ]
Fijn dat alles zo snel weer draaiend was. Het kan iedereen overkomen: HDD/SSD/whatever, alles gaat een keer stuk. Dus ook je backup gaat een keer stuk, hopen dat het nooit tegelijkertijd stuk gaat. Kijk regelmatig even in je TimeMachine en probeer willekeurig of je enkele files kan terugzetten. Test je backups geregeld! Een (uiteindelijk) niet werkende backup kan knap vervelend zijn!
Wil even weten of dit normaal is voordat ik contact op neem met Apple.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Vwx9aWN2mOc]
Dat jou dat opvalt... Typisch Tweakers.
[ Voor 10% gewijzigd door Grin op 02-07-2018 20:22 ]
De vraag was meer vanuit veiligheidsoogpunt (beetje losse connector en kortsluiting), maar ik zie ook dat de stekker niet helemaal in de connector gaat, dat helpt natuurlijk ook niet mee met bewegen.
Niets aan de hand dus
Dit. Time Machine is echt zo krankzinnig gemakkelijk, nul barrière om backups te maken.CyBeRSPiN schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:44:
Heeeel erg blij dat ik Time Machine had ingeregeld met mn Synology NAS. Na 1,5uur stampen heb ik werkelijk alles weer terug alsof er niks gebeurt is!
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Neem nooit de Kensington SD4500 als USB-C dock!! Kon er via mn werk aankomen, maar niet de moeite genomen om uitgebreid reviews te lezen..
Hij charged niet, heeft blijkbaar brakke drivers voor ethernet..
Wat zijn goede alternatieven voor een Dock?
Ik zoek de volgende specs:
-61W+ charging
-minimaal 1x HDMI
-ethernet
-minimaal 2x USB
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-07-2018 11:47 ]
Let op met specificatie van de HDMI er zijn maar een paar met juiste chipset en dus hdcp 2.2 en 4K@60Hz. Mijn ervaring met externe monitoren zijn dat het vaak crashed reload driver opnieuw inloggen etc na slaap.CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:47:
Ik verdenk mn Dock ervan dat ie het systeem instabiel maakt (en dus de eerdere crash veroorzaakte met SSD corruptie tot gevolg).
Neem nooit de Kensington SD4500 als USB-C dock!! Kon er via mn werk aankomen, maar niet de moeite genomen om uitgebreid reviews te lezen..
Hij charged niet, heeft blijkbaar brakke drivers voor ethernet..
Wat zijn goede alternatieven voor een Dock?
Ik zoek de volgende specs:
-61W+ charging
-minimaal 1x HDMI
-ethernet
-minimaal 2x USB
Wat betreft ethernet lijkt 1Gb detectie (usb versie van apple ging alleen 100Mbit fysieke verbinding aan) bij mij alleen gelukt via thunderbolt3 -> naar 2. Ik vermoed dat apples eigen usb-c ethernet wel zal werken en die van Belkin maar altijd checken, veel blijven op 100Mbit hangen.
Komt Apple niet zelf met een goede USB-C dock? Eigenlijk een must nu er maar 2 ingangen zijn en third-party spul niet betrouwbaar blijkt.
Gebruik amazon.de daar heb je veel reviews per item let wel op de versie waar ze aan refereren. Veel hubs zijn ok maar hebben beperkingen zoals usb 3.0 geen 3.1 niet laden over usb port etc. En het is de bedoeling dat er doorverbonden wordt daardoor even anders benaderen.CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:18:
Ja, die apple-eigen ethernet werkt prima, maar heb dus maar 2 USB-C poortjes waarvan minstens 1 al voor charging gebruikt moet worden
Komt Apple niet zelf met een goede USB-C dock? Eigenlijk een must nu er maar 2 ingangen zijn en third-party spul niet betrouwbaar blijkt.
De hyper docks lijken wel ok maar let op beperkingen zoals 4K@30hz niet laden over usb 3 een echte thunderbolt doorlus maar je lader kan op de andere usb-c dat is dus wel ok. En het lijkt erop dat hyper ook steeds iets beter specs uitbrengt maar dan moet je de us site in de gaten houden. Op het moment heb ik gekozen voor losse adapters om betere controle op de specificatie en werking te houden. Ook Belkin is een goede keuze i.v.m nauwe samenwerking met Apple.
Edit net even 350 euro belkin dock zitten bekijken veel geld en ook problemen.
Op dit moment zou ik inderdaad voorzichtig zijn. en losse adapters aanschaffen en eventueel zo'n hyper usb dock daar ben ik geen drama verhalen over tegen gekomen. Maar let wel op de details van de specificaties en beperkingen.
[ Voor 12% gewijzigd door EnderQ op 04-07-2018 14:09 ]