Nou, ik heb die Touch Bar maar eens een kans gegeven op de iPad. Het scheelt dat ze hem aanpasbaar hebben gemaakt en dus een beetje leuk in te delen is, maar ik ben absoluut niet overtuigd. Ik kan maar een een of twee handige dingen bedenken, zoals het scrollen door foto's. Al kon dat ook gewoon met de pijltjestoetsen natuurlijk.
Het grootste deel van de functies van die Touch Bar zijn gewoon te bereiken met een snelle shortcut of ze vereisen eerst een actie op het trackpad, waardoor het uiteindelijk sneller is om gewoon daar verder te gaan. Echte vernieuwing vind ik het dus niet.
Ook proberen: https://github.com/bikkelbroeders/TouchBarDemoApp
Moet je wel Sierra 10.12.1 hebben met buildnummer 16B2657, want 16B2555 werkt niet. Als je nog 16B2555 hebt, dan moet je via deze link even de update downloaden en updaten. Ook is XCode en een gratis developer-account nodig voor het signen van de app. Anders werkt side-loaden niet.
Ik heb ook nog eens verder onderzoek gedaan naar de non-Touch Bar 13-inch MacBook Pro vs die van € 1.999. De ellende die ik het eerst vond, is nu wat afgezwakt.
De processor is qua rekenkracht minder snel dan het duurdere model, maar grafisch scheelt het vrijwel niets. Iris 540 is hetzelfde als Iris 550, maar er is een verschil van 50 MHz in de maximale klokfrequentie. Verder zijn ze identiek. Alleen is er het probleem van terugklokken doordat hij te heet wordt, maar dat valt ook reuze mee met gemiddelde wat kortere taken. De i5-6360U heeft misschien een TDP van 15 Watt, maar kan ruim daarboven zitten. Hoeveel exact is niet bekend, maar duidelijk is dat 15 Watt niet rock-solid is. Koeling is ook geen probleem, want theoretisch gezien is de hoeveelheid koeling ten opzichte van het 2015-model verdubbeld. Gemiddeld één fan per 15 Watt, terwijl dat eerst één per 28 Watt was.
Conclusie: alleen de CPU-kracht is wat minder, maar de accuduur langer. Ook wat waard.
Dan kom ik op mijn persoonlijke theoretische praktijkverschillen:
Nadelen:- CPU-kracht is minder, gebruik ik dat echt?
- Twee TB 3-poorten minder, maar op zich geen probleem
- Een microfoon minder, beetje flauw van ze
- Geen Touch ID, wel jammer
- Prijs is hoog, zeer jammer, maar onderwijskorting

Voordelen:- GPU-kracht ongeveer gelijk
- 2x TB 3-poort
- Zelfde scherm
- Zelfde opslag
- Zelfde hoeveelheid RAM
- Zelfde speakers
- Zelfde trackpad
- Zelfde form-factor
- Zelfde trackpad
- Zelfde toetsenbord
- Geen Touch Bar, vind ik toch onzin
- Langere accuduur
En dat voor €300 minder
Nu is dat nog een klap geld en in verhouding duur ten opzichte van vorige jaren. Ja, redesign, dus prijzen zijn altijd hoger, ik snap het. Toch begint het wel te jeuken om hem uiteindelijk toch te kopen. Kaby Lake komt over twee maanden, maar voordat de MacBook Pro weer een refresh krijgt zijn we minimaal acht maanden verder. En of die verschillen zo wereldschokkend zullen zijn is nog afwachten. Prijzen zullen omlaag gaan en misschien verbeteringen van 10%? Het is en blijft een afweging.
[
Voor 7% gewijzigd door
Liliuokalani op 07-11-2016 03:22
. Reden: Toevoeging ]