DeMolT. schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:19:
Ik moet zeggen dat ik wel een beetje geschrokken ben van bepaalde zaken. Ik begrijp dat een boel gefabriceerd / gescript is, maar ik heb nu wel vragen.
1. In de laatste aflevering wordt zomaar even een database dump van Marktplaats weergegeven met de berichten, als ik delete druk, verwacht ik dat het echt weg is en dat is blijkbaar niet zo. Maar dat dit ook zo even opgelepeld wordt vind ik ook schrikbarend, ik vond het erg inventief van dat stel en dacht zeker dat ze hier niets mee konden.
Waarom denk je dat het ook van overal uit verwijderd is als je op delete drukt? Als je het bericht 5 minuten geleden geplaatst heb zou dat nog kunnen bijvoorbeeld. Maar zeker als er bijvoorbeeld een dag overheen gaat dan staat dat bericht geheid in de dagelijkse backup.
Marktplaats zou dat niet aan jan en alleman oplepelen natuurlijk, maar als Bretly Marktplaats zou gebruiken voor communicatie had dit net zo kunnen gaan (diezelfde status hebben de deelnemers qua opsporingsbevoegdheden).
Enige dat je als bedrijf daar aan kan doen als je dat niet wil is al het berichten verkeer encrypted opslaan, en daar valt zeker wat voor te zeggen. Maar ik denk dat Marktplaats, wat niet privacy als speerpunt heeft, meer belang hecht aan het kunnen opsporen en bestrijden van marktplaats fraude en dus graag de inzage wil kunnen houden en het daarom bewaard.
2. Schijnbaar kan er (zonder moeite) achterhaalt worden welk soort dataverkeer er over de lijn gaat, dus bij videobellen wordt dat ook direct herkend en doorgegeven? Daarvan was ik ook overtuigd dat dit versleuteld zou zijn.
Er zijn gewoon lijsten bekend van welke IP adressen gebruikt worden voor bijvoorbeeld Facetime, Whatsapp etc. De metadata is vaak wel bekend (welk IP connect met welk IP) dus dat is dan vrij gemakkelijk opgezocht wat er gebruikt wordt.
3. LTE data, vooral de locaties, van auto's lijken erg lang te worden bewaard. Dat was nu ook weer het geval, een willekeurige NL'er geeft een lift in zijn auto en een paar dagen later kan daar vrolijk in detail nog gevolgd worden waar deze heeft gereden. Ik hoop dat dit niet echt is, maar ik vrees het ergste.
Ik weet dat de overheid veel rechten heeft gekregen onder de noemer terrorisme en pedofielen, maar dat dat zo ver gaat vind ik best shocking.
Elke medaille heeft een keerzijde, maar het voelt op de één of andere manier niet goed. Stel dat er een regime komt dat deze gegevens voor compleet andere doeleinden zou gaan gebruiken. (In '39 - '45 hadden ze dit bijv. geweldig gevonden...)
Wat is lang? In de uitzendingen gaat het hooguit een dag terug volgens mij, of misschien een week. Ik denk dat de data veel langer bewaard wordt. Of dat wenselijk is is inderdaad een andere discussie