• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Hunted is een spannend kat- en muisspel: hoe blijf je als voorvluchtige uit handen van een opsporingsdienst? Is het mogelijk is om van de ene op de andere minuut te verdwijnen en drie weken uit handen te blijven van een groep gelouterde opsporingsdeskundigen?

Kun jij zomaar verdwijnen? In dit nieuwe spannende programma slaan twaalf gewone burgers op de vlucht om drie weken uit handen te blijven van een speciale opsporingsdienst.

Stel je voor dat jij continue wordt achtervolgd door een camera en een notitieboekje. Best freaky, toch? Maar dat is wél wat er gebeurt als je online bent.

Wat zou jij doen om uit de handen te blijven van de speciale opsporingsdienst?

Hunted wordt gepresenteerd als een sociaal experiment over het vraagstuk of verdwijnen in deze moderne tijd onmogelijk is geworden en of privacy nog wel bestaat.

Zou je alles thuis achter laten, met als gevolg dat ze dus je telefoon, computer en andere privacy gevoelige spullen na kunnen kijken en je dan dus eigenlijk bij niemand waar je ooit contact mee hebt gehad, contact kunt zoeken? Of neem je alles mee en ben je zo wellicht ook zelf weer traceerbaar juist omdat je alles bij je hebt?
Zou je jezelf vermommen, waar ga je slapen, hoe kom je aan eten en zo zijn er nog talloze dilemmas waar je tegen aanloopt om onherkenbaar en onvindbaar te blijven.

De voorwaarden:
- Je moet in Nederland blijven
- Je moet je aan de wet houden
- Max 48 uur op 1 plek blijven
- De deelnemers krijgen een pinpas mee, met daarop in totaal 300 euro en een dag limiet van 70 euro.
- Eigen geld meenemen is niet toegestaan, de kandidaten slaan op de vlucht zonder contant geld.

Meer info: http://www.npo.nl/hunted/AT_2056755
https://www.npo3.nl/wat-is-hunted

[Voor 23% gewijzigd door freestyler2 op 13-12-2019 23:45]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:32
Als je dus mag pinnen, ben je sowieso makkelijk traceerbaar.
Enne, voor TV-programma's hebben we dit subforum: Film, TV & Muziek

Ik kende het programma nog niet overigens. Als ik zou moeten vluchten én daarbij in Nederland moet blijven, zou ik, denk ik, o,a, een slaapzak en een regenjas meenemen, zoveel mogelijk in 1x pinnen en dan de natuur in verdwijnen.

[Voor 44% gewijzigd door Jorgen op 23-10-2016 23:00]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik wist dat het zou komen, vorige keer ook gezien. Best indrukwekkend om te zien
1) hoe ver men sowieso al als opsporingsdienst mag gaan, dus zonder toestemming OM
2) hoe snel men iemand te pakken kan krijgen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• freestyler2
  • Niet online
Jorgen schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:57:
Als je dus mag pinnen, ben je sowieso makkelijk traceerbaar.
Enne, voor TV-programma's hebben we dit subforum: Film, TV & Muziek
Bewust gekozen voor TL, niet indexbaar in Google :-)

Ook al doe ik jammer genoeg niet mee aan het programma (had ik graag gewild) en heb ik geen plannen om echt te willen verdwijnen, wil ik ook andere niet helpen om dit wel te kunnen door simpel Google te raadplegen (wellicht had ik dit vooraf met de mods moeten overleggen, maar neem dit aub in overweging mocht er toch een mod noodzaak zien tot verplaatsing)

Maar pinnen is inderdaad een dillema, maar wat kun jij zonder geld? Hoe overleef je 3 weken zonder geld, hoe kom je dan aan eten en waar ga je slapen?

[Voor 16% gewijzigd door freestyler2 op 23-10-2016 23:04]

• Jorgen
Dat gaat niet lukken. Drie weken zonder geld lukt alleen als je eenmalig voldoende mag kopen/inslaan/meenemen. Drie weken zonder eten en al helemaal zonder slaap houdt je als ongeoefende burger niet vol. Ik zag dat er een voormalig beroepsmilitair meedoet. Die heeft dan de hoogste kans om te slagen. Zelfde geldt voor de survivalexpert.

[Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 23-10-2016 23:30]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mag je niet gewoon geld lenen van mensen? Zo ja, iedereen heeft wel familie verspreid door nederland. Haal elke dag cash op en betaal ze na het programma terug. Mobiel zou ik zeker meenemen maar dan wel zorgen dat deze geen verbinding maakt met masten. Enkel wifi + vpn + tor etc. etc. + nog wat exposed modules om o.a. Gps-locaties te faken e.d.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

wontcachme

You catch me? No you wont

1. Alles achter laten en alleen een tent meenemen
2. Één keer geld contant opnemen en daarmee voedsel kopen
3. Met contant betalen trein + bus nemen naar de Veluwe (nooit geweest dus ze verwachten mij daar niet)
4. Tent opzetten midden in het bos, ver weg van paden en extra camoufleren met takken
5. 's nachts prullenbakken af gaan en containers achter supermarkten doorzoeken
6. Stierlijk vervelen drie weken lang :+

Vermomming zou ik een hoodie dragen met een pet en zo veel mogelijk camera's ontwijken. Qua kleding zou ik proberen om zoveel mogelijk als een hitchhiker te lijken en alleen maar (gebroken) engels spreken.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• Jorgen
Ik heb net wat aankondigingsfilmpjes bekeken en dat ziet er toch wel leuk uit. Misschien dat ik die toch maar ga kijken.

• freestyler2
  • Niet online
Switchie schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 23:08:
Mag je niet gewoon geld lenen van mensen? Zo ja, iedereen heeft wel familie verspreid door nederland. Haal elke dag cash op en betaal ze na het programma terug. Mobiel zou ik zeker meenemen maar dan wel zorgen dat deze geen verbinding maakt met masten. Enkel wifi + vpn + tor etc. etc. + nog wat exposed modules om o.a. Gps-locaties te faken e.d.
Ik weet niet de exacte voorwaarden van het programma, want heel simpel gezegd als je echt het TV programma in de maling wilt nemen kun je net zo goed over de grens gaan en een paar weken in Rusland gaan zitten maar dat is denk ik niet het doel van het programma. Maar geld lenen en later terug betalen lijkt me niet echt de bedoeling.

Gps faken is wel een nice idee inderdaad.

• Jorgen
Wat ik me wel afvraag is hoe "echt" het is. Heel veel reality is tegenwoordig op zijn minst voor een deel gescript én je hebt continu een camera met je mee, dus ook die cameramensen kunnen gespot worden en daarmee jij dus ook. Ik heb wel een aantal leuke verstopplekken in mijn gedachten (pun intended) zitten, maar je weet natuurlijk niet hoe creatief die mannen en vrouwen van de opsporingsdiensten zijn. Als die topcriminelen kunnen vinden, kunnen ze ons - de gewone burgers - ook vinden.

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:52

Twhomp

Unngg!

Ik weet niet of het zo werkt, maar ik zou om 23:59 en om 00:01 geld pinnen. Heb je in één exposure twee keer gepind.

Verder ben ik met dit soort 'reality' programma's altijd benieuwd naar de "ongeschreven" regels die stiekem gelden. Want anders is het geen leuk programma of niet te regisseren.

“Rats, I missed! Oh, I hate it when I miss!”

• freestyler2
  • Niet online
Twhomp schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 23:15:
Ik weet niet of het zo werkt, maar ik zou om 23:59 en om 00:01 geld pinnen. Heb je in één exposure twee keer gepind.

Verder ben ik met dit soort 'reality' programma's altijd benieuwd naar de "ongeschreven" regels die stiekem gelden. Want anders is het geen leuk programma of niet te regisseren.
Dat zijn inderdaad ideeën waar je wat aan kunt hebben, als het pinnen op die manier inderdaad werkt.

Die ingeschreven regels ben ik ook heel benieuwd naar, maar wij zijn Tweakers en kunnen ook research uitvoeren, wie zoekt er mee naar deze 'geheimen' van het programma? Wellicht te vinden via een van de deelnemers..

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ben vooral benieuwd naar de toegestane 'mogelijkheden' om geld te verdienen. Als je maar genoeg cash hebt kun je volgens mij redelijk komen in zo'n programma.
Als je alleen maar zou mogen pinnen zou ik dat wel een behoorlijke domper vinden. Het pinnen is bij uitstek geschikt om mensen te traceren.
Zou je bijvoorbeeld de lokale pizzaboer kunnen bellen en vragen of je bij zijn mobiele pin kunt overpinnen, ben je al weer een stukje flexibeler :)

Verder ben ik wel zeer benieuwd of ze carte blanche hebben que opsporingstechnieken. In theorie kunnen ze alles maar gelukkig heb je normaalgesproken toestemming nodig van bovenaf om sommige middelen in te mogen zetten. Bureaucratisch Nederland kennende ben je dan al een paar weken verder

[Voor 24% gewijzigd door Switchie op 23-10-2016 23:37]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
Wat me eigenlijk voornamelijk interesseert is in hoeverre een commercieel bedrijf middelen mag gebruiken om jou te volgen, ook al is het met een schriftelijke toestemming.

Want pinnen is wel te traceren, maar ik had altijd de hoop dat dat enkel door overheidsinstanties kon/mocht gebeuren. Net zoals beveiligingscamera's, overheidsinstanties mogen die wmb opvragen, maar een commercieel bedrijf?

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Vraag me toch af hoe echt dit is.. ik bedoel van 3 weken onderduiken lijkt me best wel te doen, heb even net een stukje van afl. 1 bekeken maar als je gaat pinnen en smsen, dan maak je het wel erg makkelijk, want dat is toch wel het laatste wat je doet? Er zijn zoveel andere middelen om te communiceren.. Als je op de vlucht slaat, dan pin je niet. Dat zou anders zo gek zijn.

En mocht je in een gebied terechtkomen waar camera's zijn, doe je er toch goed aan om zo snel mogelijk andere kleding aan te trekken?

Maar goed, er zijn sowieso wel regels aan dit programma verbonden. Ik kan zelf heel wat bedenken om niet gevonden te worden.. vind het wel een interessant programma maar heb zo wel mijn twijfels..

[Voor 5% gewijzigd door MysticX op 23-10-2016 23:59]

Desktop: NZXT H1 2022 (AMD Ryzen 7 5700X / AMD 7900 XTX) -  MBP 16 2021 (M1 Max//64GB/8TB) - S23 Ultra White -  iPad Pro 2021 12.9

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-06 17:24
wontcachme schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 23:10:
3. Met contant betalen trein + bus nemen naar de Veluwe (nooit geweest dus ze verwachten mij daar niet)
4. Tent opzetten midden in het bos, ver weg van paden en extra camoufleren met takken

Vermomming zou ik een hoodie dragen met een pet en zo veel mogelijk camera's ontwijken. Qua kleding zou ik proberen om zoveel mogelijk als een hitchhiker te lijken en alleen maar (gebroken) engels spreken.
Ik had hetzelfde gedaan, alleen dan in Drenthe. Kans is groot dat je gevonden wordt omdat veel mensen naar de Veluwe gaan, dus zoek gewoon ergens op waar weinig mensen wonen, ook minder kans dat er camera's in de buurt zijn

Signature

• Jumpman
  • Laatst online: 02-06 16:47
Ik ben ook erg benieuwd naar de alle voorwaarden. En camera's hangen overal, maar ze kunnen echt niet bij de beelden van al die camera's.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
Jammer dat je nl niet uit mag. Ik zou anders gewoon de bus naar Berlijn pakken en van daaruit door naar Polen ofzo.

Ik weet niet wat ik zou doen. Ik denk binnen een dag paranoia worden

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-06 09:53

Koenvh

Hier tekenen: ______

418O2 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 00:03:
Jammer dat je nl niet uit mag. Ik zou anders gewoon de bus naar Berlijn pakken en van daaruit door naar Polen ofzo.

Ik weet niet wat ik zou doen. Ik denk binnen een dag paranoia worden
Moet je in Nederland blijven of in het Koninkrijk der Nederlanden? In dat laatste geval kan ik een prima plek bedenken om drie weken te blijven :+

🠕 This side up

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ach, Nederland is ook wel groot genoeg om onder de radar te blijven. Denk juist dat het zaak is om je zo min mogelijk te verplaatsen. Hoe meer je doet hij groter de kans op sporen. Je mag 48u op een locatie zijn. Betekend 10 onderduik adressen om de 3 weken vol te maken. Moet toch wel te regelen zijn? Oké, hele dag tv kijken gaat op het gegeven moment wel vervelen maar je moet er wat voor over hebben :)

• Gomez12
RWK__ schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 23:58:
heb even net een stukje van afl. 1 bekeken maar als je gaat pinnen en smsen, dan maak je het wel erg makkelijk, want dat is toch wel het laatste wat je doet?
Waarom zou dat het laatste zijn wat je doet? Sinds wanneer mogen commerciele bedrijven bij die gegevens?
En mocht je in een gebied terechtkomen waar camera's zijn, doe je er toch goed aan om zo snel mogelijk andere kleding aan te trekken?
Sinds wanneer hebben commerciele bedrijven toegang tot die camerabeelden?

Maar wat ik me meer kan voorstellen is dat de show hun een pinpas heeft gegeven en een telefoon (anders gaan ze heel erg op privacy gevoelig gebied zitten) en dat de deelnemers verboden is om die weg te gooien / te vervangen. Anders zou ik sowieso in minuut 1 die telefoon weggooien en geld pinnen en dan ergens op dag 2 of 3 een balwinkel binnenlopen en het goedkoopste prepaid toestel wat ze hebben meenemen.

• Twhomp

Twhomp

Unngg!

Gomez12 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 00:19:
[...]

Waarom zou dat het laatste zijn wat je doet? Sinds wanneer mogen commerciele bedrijven bij die gegevens?
Als je iemands nummer hebt, is een tracker vrij makkelijk te maken of te verkrijgen. Ze (producent of de hunters) hoeven dus geen toestemming te hebben.

Maar waarschijnlijk zit er gewoon een tracking app op die telefoon en geeft de regisseur de info vrij als er gebeld wordt. Of ze hebben het toestel gecloned.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

En naar juist dat soort foefjes/trucjes/regeltjes ben ik wel benieuwd.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Schieten ze dan niet heel erg het doel voorbij? Doe ze dan direct een enkelband om 8)7
Elke voortvluchtige weet dat het niet slim is om GPS apparatuur mee te slepen. De deelnemers van het programma verplichten dit wel te doen slaat natuurlijk als een tang op een varken.

• Rooieduvel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-06 16:16

Rooieduvel

Reviewer of all things...

Ik kan mij herinneren dat ze vroeger ook al zo'n programma hadden... alleen waren er toen nog niet echt GSM's of zo. De kijkers konden dan doorgeven als ze iemand hadden gezien.

Toegegeven: ging toen ook niet zo diep als nu. Ben wel benieuwd.

Just a guy... who likes tech... who likes to write.... and test... and game... https://www.rooieduvel.nl Winner of the best userreviews 2021/2022

• Bensimpel
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2021

Bensimpel

Positieve meneer

Switchie schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 00:59:
Schieten ze dan niet heel erg het doel voorbij? Doe ze dan direct een enkelband om 8)7
Elke voortvluchtige weet dat het niet slim is om GPS apparatuur mee te slepen. De deelnemers van het programma verplichten dit wel te doen slaat natuurlijk als een tang op een varken.
Inderdaad, als ik moet vlucten (mischien heb ik dat al wel gedaan, want ik woon nu in Polen :+)
zou ik alles wat digitaal is droppen, voordat ik ga even lekker al het geld opnemen, in NL op de veluwe, buiten NL lekker ver weg in the middle of nowhere.

Success

😆 - Denk ook eens om ;)

• freestyler2
  • Niet online
Gomez12 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 00:19:
[...]

[...]

Sinds wanneer hebben commerciele bedrijven toegang tot die camerabeelden?

Maar wat ik me meer kan voorstellen is dat de show hun een pinpas heeft gegeven en een telefoon (anders gaan ze heel erg op privacy gevoelig gebied zitten) en dat de deelnemers verboden is om die weg te gooien / te vervangen. Anders zou ik sowieso in minuut 1 die telefoon weggooien en geld pinnen en dan ergens op dag 2 of 3 een balwinkel binnenlopen en het goedkoopste prepaid toestel wat ze hebben meenemen.
Voor zover bekend hebben ze inderdaad een pinpas gekregen met een tegoed van 500eu,waarvan ze maximaal 100eu per dag op mogen nemen.
Dit opnemen mag overal zijn, pinautomaat, tankstation, winkel of wat dan ook.
Dat geld mogen ze aan alles besteden, je telefoon en simkaart mag je doorknippen en weggooien (dit is ook gebeurt in aflevering 1)

Maar er zullen vast wat ongeschreven regels zijn zoals bijvoorbeeld dat je geen criminele activiteiten mag uitvoeren zoals mensen beroven van geld en autos jatten ed.
Naar die ingeschreven regels ben ik eigenlijk wel heel erg benieuwd

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

wontcachme schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 23:10:

Jij doet je naam duidelijk geen eer aan :+
Als jij met een tentje op de veluwe gaat staan heb je binnen een paar uur de politie of een boswachter aan je deu. tentflap

• Twhomp

Twhomp

Unngg!

Tsja, ik weet ook niet hoe ver de hunters kunnen/mogen gaan. Hoe snel vindbaar ben je als ze een IR camera hebben? Of icm met een helicopter? Of sateliet :+ ?

De hunters hebben toegang tot de overheidsdiensten, maar in welke mate?

Ik bedoel: ik heb het cameratoezichtcentrum gezien van de binnenstad van een grote stad en die agenten die de camera's bedienen lieten me 'off the record' zien hoe ze oefenden met willekeurige mensen volgen en vinden. Als een hunter één van de gasten kent, dan zijn de kanalen wel erg kort.

Is het bekend of de politie officieel mee werkt, a la Wegmisbruikers ofzo?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je moet gaan werken op een asperge kwekerij die zijn heel goed in t bewaren van de privacy van hun werknemers!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 07:08
Na wat survival trips door de Ardennen, Duitsland en ook een paar keer in Nederland zou ik de uitdaging wel aandurven. Ik weet wel een aantal plekken waar je legaal mag wildkamperen of waar je dat eigenlijk niet mag maar zo snel niet zal worden gevonden door politie, boswachters of anders.

Daarnaast, als je je wil verplaatsen zul je ervoor moeten zorgen dat je er zo normaal mogelijk uit ziet. Dus wat schone kleding en spullen om je te verzorgen zijn toch wel nodig. Verder kan ik prima met een fiets overal komen zonder op te vallen. Richting de 200km op een dag is wel te doen voor mij en dat is voldoende voor wat afleiding en afschudding. Extra setje buitenbanden mee zodat die ook niet te traceren zijn.
Brilsmurfffje schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 08:28:
Je moet gaan werken op een asperge kwekerij die zijn heel goed in t bewaren van de privacy van hun werknemers!
Dat is ook wel een goede. Als je ergens 3 weken zwart aan het werk kunt met cash loon en in het busje met polen naar de supermarkt kunt wens ik ze ook veel succes met zoeken >:)

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

wontcachme

You catch me? No you wont

Bierkameel schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 07:57:
[...]

Jij doet je naam duidelijk geen eer aan :+
Als jij met een tentje op de veluwe gaat staan heb je binnen een paar uur de politie of een boswachter aan je deu. tentflap
Lopen daar zoveel boswachters rond? Ik woon nu ook in een bos en de politie rijdt twee keer per week langs echter alleen over de normale weg. Niet in het bos zelf. En een boswachter is wegbezuinigd. Er is er eentje op dit moment en zijn werkterrein is groter dan de stad Arnhem :X

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 17:06

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

freestyler2 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 07:50:
[...]
Maar er zullen vast wat ongeschreven regels zijn zoals bijvoorbeeld dat je geen criminele activiteiten mag uitvoeren zoals mensen beroven van geld en autos jatten ed.
Naar die ingeschreven regels ben ik eigenlijk wel heel erg benieuwd
De regel is dat je je ook aan de wet moet houden, wordt duidelijk genoemd in de eerste aflevering. Hebben jullie die überhaupt wel gezien? Ik zie allemaal ideeën voorbij komen hier die suggereren van niet.

www.nintendocasemods.com

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Geen idee wat dit in de lounge doet... TL -> FTM

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• freestyler2
  • Niet online
naitsoezn schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 09:07:
Geen idee wat dit in de lounge doet... [mbr]TL -> FTM[/]
Bewuste keuze geweest, zie ook mijn eerdere bericht.
freestyler2 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 23:01:
[...]

Bewust gekozen voor TL, niet indexbaar in Google :-)

Ook al doe ik jammer genoeg niet mee aan het programma (had ik graag gewild) en heb ik geen plannen om echt te willen verdwijnen, wil ik ook andere niet helpen om dit wel te kunnen door simpel Google te raadplegen (wellicht had ik dit vooraf met de mods moeten overleggen, maar neem dit aub in overweging mocht er toch een mod noodzaak zien tot verplaatsing)

...
Mocht je alsnog bij je standpunt blijven, ook prima, dan mag je dit bericht verwijderen en heb ik niks gezegd :-)

• freestyler2
  • Niet online
Digital-DNA schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 09:02:
[...]

De regel is dat je je ook aan de wet moet houden, wordt duidelijk genoemd in de eerste aflevering. Hebben jullie die überhaupt wel gezien? Ik zie allemaal ideeën voorbij komen hier die suggereren van niet.
Aan de wet houden? Dat gebeurd blijkbaar niet door iedereen in de eerste aflevering dan..
Of mag je tegenwoordig achterin een caddy achtig voertuig zitten in de laadruimte zonder gordel e.d.

Maar ik heb het begin inderdaad gemist, wellicht had ik dat even moeten terugkijken.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik ga dit even opnemen. Lijkt me zeer interessant.
Het is een spin-off van een Britse variant:
Wikipedia: Hunted (2015 TV series)

Nog een link voor de TS:
http://www.npo.nl/hunted/AT_2056755

[Voor 14% gewijzigd door Kecin op 24-10-2016 10:00]

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• Twhomp

Twhomp

Unngg!

Digital-DNA schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 09:02:
Hebben jullie die überhaupt wel gezien?
Ja hallo, ik ga er niet naar kijken. Hier speculeren is veel leuker!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een ideetje van mij. Gelijk cash geld opnemen en dit bewaren. Zorgen dat je een prepaid telefoon hebt. Met de trein vertrekken (kaartje kopen) en zodra je in de trein bent een SMS sturen. Telefoon aan laten staan. Vervolgens snel omkleden op zo'n manier dat je niet qua uiterlijk te koppelen bent. Telefoon achterlaten in de trein richting eindbestemming maar wel op het eerste station uitstappen. Als het goed is denken ze dat je in de trein bent op basis van treinkaartje, SMS en de telefoon tracker. Dit houd ze bezig en geeft ze een idee dat je een plan hebt.

Dan met de rest van het cash geld een kano kopen en over de rivieren gaan zwerven. Met een kano ben je makkelijk verplaatsbaar, op het water wordt je niet snel gezocht en je kan de kano aan de kant trekken en met een matje, slaapzak en zeil er over heb je ook gelijk een soort van bed. Hierdoor ben je mobiel. Vervolgens ga je enkel 's avonds nog geld pinnen in een rustig dorp zodat ze in het donker erg lastig kunnen zien hoe je er precies uit ziet en wat je plannen zijn. Altijd zorgen dat het lijkt alsof je lopend aan komt. Eventueel op inline skates zodat ze denken dat je je op die manier verplaatst. En dan weer met de boot naar een volgend dorp om daar met cash geld je proviand aan te schaffen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vorige week de eerste aflevering gezien. Wel leuk programma en ik had eigenlijk niet verwacht dat ze zo snel aan zoveel videomateriaal konden komen...

Had hoge verwachtingen van de survivalinstructeur, maar die kerel maakte al direct een paar cruciale fouten door b.v. zijn vrouw te sms'en en een kaartje voor de boot Enkhuizen-Stavoren te kopen bij de VVV naast de pinautomaat. De politie stond hem vervolgens gewoon op te wachten in Stavoren...

De basisregels zijn zo'n beetje:
- Je moet je aan de wet houden
- Max 48 uur op 1 plek blijven
- Binnen Nederland blijven
- Je krijgt een pinps met 500 (100 euro daglimit) mee

Persoonlijk zou ik met een kleine dagrugzak (incl tentje), nepbaard/snor en een pruik op pad gaan op mijn fiets. Direct bij vertrek om de hoek bij je huis pinnen (met een grote backpack en outfit die je direct daarna loost) Vervolgens een lekker eindje fietsen en proberen bij wat boeren aan te kloppen. Biedt aan om wat te helpen op de boerderij voor een slaapplek, een hap eten en wanneer nodig wassen van kleding. Bij vertrek nog wat eten en 2 volle bidons water meenemen en op weg naar de volgende boerderij een flink eind verderop. Liefst met een nachtje wildkamperen ertussen. Lekker in het buitengebied blijven en je maakt denk ik een aardige kans.
En uiteraard voor vertrek zorgen dat je telefoon, laptop etc etc onvindbaar zijn of met lege accu meenemen en niet gebruiken. En het allermoeilijkste: echt met helemaal niemand die je kent contact opnemen. Niet proberen om nepsporen uit te zetten tijdens je vlucht, want uiteindelijk traceren ze je toch wel door een kleine stomme fout. Uiteindelijk is de hele moderne opsporing gebaseerd op digitale opsporing en daar zitten mensen op die ook het gemiddelde kennis en kunde niveau van ons hier op GOT overstijgen. Denken dat je slimmer bent dan je achtervolger brengt je uiteindelijk dan ten val.
Ik weet niet hoeveel tijd de deelnemers van te voren precies hadden, maar als je kan voorbereiden sowieso zorgen dat eigenlijk niemand je echte plan kent en evt zoals Tsurany ook als suggereerde een dwaalspoor uitzetten. B.v iemand die in de outfit waarmee je gepind hebt in een trein stapt en liefst tot ergens centraal in het land blijft zitten en daar verdwijnt.

Met wat geluk redt je het dan wel 3 weken op die 100 euro. Want volgens mij is dat, naast geen contct zoeken met bekenden, het grootste probleem voor de deelnemers. Zodra je pint weten de hunters dat binnen enkele minuten. Dus als je al gaat pinnen van te voren zorgen voor een plan om z.s.m zover mogelijk weg te komen.

En dat is ook meteen het jammere van dit programma. Dat je (zo leek het tenminste) gebruik MOET maken van die pinpas. En heel realistisch vind ik dat eigenlijk niet.

[Voor 14% gewijzigd door Farmerwood op 24-10-2016 12:01. Reden: Stukje over voorbereiding toegevoegd]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die pinpas is inderdaad een zwak punt. Maar ik denk dat dit ook wel noodzakelijk is zodat er in ieder geval een vorm van ping is waar iemand zich bevind. Anders kan iemand echt compleet van de radar verdwijnen met stapels cash. Maar als je slim omgaat met die pinpas kan je natuurlijk een heel eind komen. Pinnen in het donker, in een omgeving waar je verder niks doet en zorgen dat jouw spoor van en naar de pinautomaat niks te maken heeft met je verblijfplaats.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Bensimpel

Bensimpel

Positieve meneer

GH45T schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 08:55:
Na wat survival trips door de Ardennen, Duitsland en ook een paar keer in Nederland zou ik de uitdaging wel aandurven. Ik weet wel een aantal plekken waar je legaal mag wildkamperen of waar je dat eigenlijk niet mag maar zo snel niet zal worden gevonden door politie, boswachters of anders.

Daarnaast, als je je wil verplaatsen zul je ervoor moeten zorgen dat je er zo normaal mogelijk uit ziet. Dus wat schone kleding en spullen om je te verzorgen zijn toch wel nodig. Verder kan ik prima met een fiets overal komen zonder op te vallen. Richting de 200km op een dag is wel te doen voor mij en dat is voldoende voor wat afleiding en afschudding. Extra setje buitenbanden mee zodat die ook niet te traceren zijn.

[...]

Dat is ook wel een goede. Als je ergens 3 weken zwart aan het werk kunt met cash loon en in het busje met polen naar de supermarkt kunt wens ik ze ook veel succes met zoeken >:)
Alhoewel in polen kun je niet zomaar een simkaartje kopen, dat wordt geregistreerd.
In de steden hangen overal camera's, die allemaal wel gezichtsherkenning hebben.

Tevens val je als Nederland best wel op hier, dan wordt je wel gevonden.

Maar als je totaal dark wilt gaan, gewoon naar het plaatselijke moeras hier gaan en lekker daar kamperen, loopt ook zat wild rond, dus er is genoeg eten. (niet legaal, maar ach)

😆 - Denk ook eens om ;)

• Farmerwood
  • Niet online
Bensimpel schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:44:
[...]

Alhoewel in polen kun je niet zomaar een simkaartje kopen, dat wordt geregistreerd.
Waarom wil iedereen perse een telefoon en simkaartje hebben? Tot 20 jaar geleden kon iedereen ook zonder en je maakt het achtervolgers alleen maar makkelijker...
Binnen die 3 weken versla je geheid jezelf door een bekende te bellen of sms'en en dan hang je snel genoeg.

@Tsurany:
De truc is dus gewoon zo lang mogelijk te doen met je geld. Het is best mogelijk om 3 weken te leven van 100 euro. (Bijna 5 euro per dag) Zeker als je tussendoor nog op wat andere manieren aan eten en drinken kunt komen.
OV wil je i.v.m alle camera's toch niet gebruiken en lopen, fietsen of gaan liften in vermomming is gratis.

[Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 24-10-2016 12:06]

• freestyler2
  • Niet online
Farmerwood schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:45:
[...]

Waarom wil iedereen perse een telefoon en simkaartje hebben? Tot 20 jaar geleden kon iedereen ook zonder en je maakt het achtervolgers alleen maar makkelijker...

@Tsurany:
De truc is dus gewoon zo lang mogelijk te doen met je geld. Het is best mogelijk om 3 weken te leven van 100 euro. (Bijna 5 euro per dag) Zeker als je tussen nog op wat andere manieren aan eten en drinken kunt komen.
OV wil je i.v.m alle camera's toch niet gebruiken en lopen, fietsen of gaan liften in vermomming is gratis.
5eu elke dag voor eten moet inderdaad lukken in je eentje, pizza en voor de variatie kan je dan nog eens een keer een snackbar opzoeken en sommige supermarkten hebben een magnetron waar je even wat eten op kunt warmen. Drinken zal je dan veelal met water moeten doen. Het is niet echt gezond eten, maar het water compenseert het dan een beetje :X

Om je krediet te verhogen naar 10eu per dag zou je, als de eerder genoemde truc van 23.59 pinnen en 00.01 opnieuw pinnen werkt een heel eind moeten kunnen komen.

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06 19:57
De eerste aflevering net gezien en 1tje is al opgepikt op dag 2.....

Pinpas:
Ik zou het sowieso nooit zelf pinnen maar laten pinnen door een ander en uit het zicht het geld laten overhandigen.Daarnaast ook de truuk om voor en na middernacht te pinnen is echt super!

Maar beter zou zijn om die pinpas verkopen voor 400 euro met pincode. 100 eu winst voor de koper...
Daarbij zou ik vertellen dat ze 2x in de week moeten pinnen op verschillende locaties.

Laptop + telefoon (uit) en naar de buren. Die draait ploegen diensten bij Tata steel en is veel op pad.
Tankstations zo veel mogelijk vermijden. Veel liften eventueel auto van bekende lenen voor 3 weken

Gewone rugtas meenemen ipv een mega backpack + tent.

Gratis koffie bij veel supermarkten en eventueel indien de nood erg hoog is om voedsel in verpakkingen uit het vuil te halen.

Alleen die camera man trekt wel veel aandacht :D

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:27
Snap niet dat iedereen wil gaan survivallen in de bossen. Als je ergens niet op valt is het in een drukke stad. Daar naar een goedkope bead and breakfast gaan en op noodrantsoen eten. Pinnen als je naar de volgende gaat boeken in een drukke bibliotheek via internet.

• Farmerwood
  • Niet online
SBTweaker schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:16:
Snap niet dat iedereen wil gaan survivallen in de bossen. Als je ergens niet op valt is het in een drukke stad. Daar naar een goedkope bead and breakfast gaan en op noodrantsoen eten. Pinnen als je naar de volgende gaat boeken in een drukke bibliotheek via internet.
Als ik aflevering 1 een beetje mag geloven zou jij dus binnen no time gepakt worden. Binnensteden en openbare ruimtes hangen vol camera's en zodra ze maar een vermoeden hebben dat je in een bepaalde omgeving bent mogen ze alle beelden daar opvragen.

Daarom had ik zelf het idee om (zoals iets terug beschreven) buitenaf bij b.v. boeren aan te kloppen. Daar vind je vrijwel geen camera's en je hoeft niet met een tentje in het bos te overleven.

• freestyler2
  • Niet online
Quadradial schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:13:
...
Alleen die camera man trekt wel veel aandacht :D
Het zou helemaal tof zijn als je de cameraploeg kan afschudden, weet je in ieder geval zeker dat er geen "ratten" zijn die je kunnen verlinken.

Die kano is dus zo gek nog niet, snel het water over, de tijd dat de cameraploeg een bootje heeft geregeld ben jij vertrokken :-)

Van de andere kant, de cameraploeg biedt ook voordelen, mensen doen met een camera veel meer, zeker als je zegt dat het voor een TV programma is gaan opeens alle deuren open :+

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Farmerwood schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:20:
[...]

Als ik aflevering 1 een beetje mag geloven zou jij dus binnen no time gepakt worden. Binnensteden en openbare ruimtes hangen vol camera's en zodra ze maar een vermoeden hebben dat je in een bepaalde omgeving bent mogen ze alle beelden daar opvragen.

Daarom had ik zelf het idee om (zoals iets terug beschreven) buitenaf bij b.v. boeren aan te kloppen. Daar vind je vrijwel geen camera's en je hoeft niet met een tentje in het bos te overleven.
Mits ze weten dat je in de buurt bent en hoe je er uit ziet. Als een persoon met lange haren, rode trui en lange spijkerbroek broek met witte schoenen voor het laatst is gezien zal een persoon met kort haar, groene jas en een chino aan het zomaar herkend worden tussen honderden/duizenden anderen. Je ziet dat ze in zo'n klein dorp makkelijk de beelden hebben en personen kunnen zoeken. Maar als jij op straat loopt tussen vele anderen in een grote stad wordt dat een stuk lastiger.

• Farmerwood
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:29:
[...]

Mits ze weten dat je in de buurt bent en hoe je er uit ziet. Als een persoon met lange haren, rode trui en lange spijkerbroek broek met witte schoenen voor het laatst is gezien zal een persoon met kort haar, groene jas en een chino aan het zomaar herkend worden tussen honderden/duizenden anderen. Je ziet dat ze in zo'n klein dorp makkelijk de beelden hebben en personen kunnen zoeken. Maar als jij op straat loopt tussen vele anderen in een grote stad wordt dat een stuk lastiger.
Daar heb je zeker een punt mee, maar het vereist ook dat je een hele verkleeddoos bij je hebt met allerlei spullen en dat je regelmatig op een plek waar niemand je ziet jezelf moet omkleden.
En je zult er denk ik ook je manier van lopen steeds wat bij aan moeten passen.

Er zullen vast deelnemers zijn die deze tactiek toe gaan passen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. :)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Farmerwood schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:35:
[...]

Daar heb je zeker een punt mee, maar het vereist ook dat je een hele verkleeddoos bij je hebt met allerlei spullen en dat je regelmatig op een plek waar niemand je ziet jezelf moet omkleden.
En je zult er denk ik ook je manier van lopen steeds wat bij aan moeten passen.

Er zullen vast deelnemers zijn die deze tactiek toe gaan passen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. :)
En daar gaat het denk ik heel vaak mis. Even een moment niet opletten waardoor er een link ontstaat. Het is denk ik mentaal heel vermoeiend om constant op je hoede te moeten zijn en constant moeten nadenken over zulke momenten.Terroristen hebben een groot probleem als ze gepakt worden, dat is een veel grotere motivator dan een spelletje winnen. Ik denk dat je dat ook gaat merken qua resultaat.

• williamvdh
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-03 20:49
Heel interessant programma! Ik heb ook zitten kijken en heb me ook afgevraagd hoe ze aan die camerabeelden komen, want die kunnen ze als programma/bedrijf niet overal zomaar even opvragen natuurlijk.

Mijn theorie: Zodra ze beelden gaan opvragen bellen ze de cameraman/producer die bij de deelnemer is en die stuurt beelden door als er op die locatie ook een beveiligingscamera hangt (vanuit dezelfde hoek gefilmd). Gek idee?

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Van wat er bij de Channel 4 versie en deze is uitgelegd weet ik dat de producers met WOB verzoeken alle kentekenplaatregistratie en real time politie surveillance camera's in kaart hebben gebracht. De cameraman die de gevluchte volgt wordt continu gevolgd en als die 'gezien' wordt dan krijgen de hunters meteen een seintje. Voor camera's in winkels enzo kan de cameraman met een selfiestick of zo wel de beelden van de camera nadoen en als die 'opgevraagd' worden krijgen ze die pas.

Het tweede seizoen op Channel 4 is ook bijna klaar, de kandidaten hebben daar natuurlijk veel meer gebied om zich in te verstoppen en moeten ook 4 weken op de vlucht blijven met 250 pond.

spoiler:
Het is interessant hoe helemaal niet kennis en voorbereiding is die de winnaars bepaalt maar onvoorspelbaarheid in hoeverre de kandidaten in staat zijn op de vlucht te blijven. Twee militaire veteranen met een zeer hecht maar veel te klein netwerk waren snel gepakt terwijl twee jonge meiden en een saaie huisman nog steeds vrij rondlopen omdat ze heel sympathiek zijn en makkelijk hulp van vreemden krijgen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Anoniem: 33272

IJzerlijm schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:53:
Van wat er bij de Channel 4 versie en deze is uitgelegd weet ik dat de producers met WOB verzoeken alle kentekenplaatregistratie en real time politie surveillance camera's in kaart hebben gebracht. De cameraman die de gevluchte volgt wordt continu gevolgd en als die 'gezien' wordt dan krijgen de hunters meteen een seintje. Voor camera's in winkels enzo kan de cameraman met een selfiestick of zo wel de beelden van de camera nadoen en als die 'opgevraagd' worden krijgen ze die pas.

Het tweede seizoen op Channel 4 is ook bijna klaar, de kandidaten hebben daar natuurlijk veel meer gebied om zich in te verstoppen en moeten ook 4 weken op de vlucht blijven met 250 pond.

spoiler:
Het is interessant hoe helemaal niet kennis en voorbereiding is die de winnaars bepaalt is maar in hoeverre de kandidaten in staat zijn op de vlucht te blijven. Twee militaire veteranen met een zeer hecht maar veel te klein netwerk waren snel gepakt terwijl twee jonge meiden en een saaie huisman nog steeds vrij rondlopen omdat ze heel sympathiek zijn en makkelijk hulp van vreemden krijgen.
Camera locaties zijn inderdaad via WOB verzoeken opgevraagd, zie ook de FACT sheet hieronder:
http://www.npo.nl/npo3/wat-is-hunted

Wat ik vreemd vind is dat ze niet de wet mogen overtreden en vervolgens gooit iemand al in aflevering 1 een telefoon in het water en wordt er al achterin een busje meegereden dat volgens mij ook niet mag.

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 33272 op 24-10-2016 12:56]

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 17:36

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

vandaag de dag wordt minstens zoveel gebruik gemaakt van de enorme hoeveelheid aan informatie die openlijk aanwezig is op het internet en via social media (zogeheten open source)
Open Source is imho toch wat anders :p

[Voor 7% gewijzigd door Afvalzak op 24-10-2016 13:00]

Last.fm | Code Talks

• jesse111
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 14:10
Als jullie echt benieuwd zijn naar de ongeschreven regels, 2 van de kandidaten hebben een Youtube kanaal, je kan gewoon een reactie posten onder een video ;)

YouTube: Project Freedom

• Jorgen
't Is toch wel jammer dat je niet langer dan 48 uur op dezelfde plek mag blijven, maar ook begrijpelijk, want eventueel zit je in een zelfgegraven hol waar echt niemand je vindt ;) De vraag is natuurlijk wel, wat is dezelfde plek. Hoe ver moeten de 2 plaatsen van elkaar verwijderd zijn?

• keukentafeltje
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-04 16:14
Leuk programma. Ik vraag me inderdaad ook sterk af wat de exacte regels zijn van het spel.

* Wat verstaat met n.l. onder "dezelfde plek" als in "maximaal 48h op dezelfde plek"; als dat een huis is, zou je bij wijze van spreke kunnen huishoppen in je eigen woonplaats
* In hoeverre mag je voordat het spel begint afspraken met met je sociale omgeving, waarbij zij je eventueel
* van voedsel kunnen voorzien, zodat je niet hoeft te pinnen;
* fake aanwijzingen kunnen geven aan degene die jou moeten opsporen;
* En is het verplicht om gebruik te maken van die pinpas? Of mag je ook gewoon, voordat het spel begint, eigen geld meenemen?
* In hoeverre mag je je verkleden? Mag je bijv. ook gewoon een burqa aan als je de straat opgaat? Dat betekent voor de opspoorders ook gelijk een drempel om je aan te houden

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

keukentafeltje schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:24:
Leuk programma. Ik vraag me inderdaad ook sterk af wat de exacte regels zijn van het spel.

* In hoeverre mag je voordat het spel begint afspraken met met je sociale omgeving, waarbij zij je eventueel
* En is het verplicht om gebruik te maken van die pinpas? Of mag je ook gewoon, voordat het spel begint, eigen geld meenemen?
* In hoeverre mag je je verkleden? Mag je bijv. ook gewoon een burqa aan als je de straat opgaat? Dat betekent voor de opspoorders ook gelijk een drempel om je aan te houden
Op basis van wat er in de Britse Hunted kon mag dit allemaal behalve eigen geld meenemen, alles wat je koopt moet betaald worden van die pas. Vragen om eten en onderdak mag wel. Veel lui worden ook gepakt als ze met hun vrienden/familie contact maken voor eten of om ze te laten pinnen met de uitgegeven pas. Daar zie je de kracht van de surveillance staat die het netwerk van de gezochten in kaart kan brengen en te monitoren. Zelfs als je van een vreemde naar huis laat bellen met een gecodeerde boodschap zien ze meteen dat het een onbekende is die nog nooit eerder naar hun gebeld had.

Een burqa lijkt wel een goed idee maar ik denk dat de buurten waar burqas niet opvallen ook een hele strakke sociale controle hebben waar je als buitenstaander meteen opvalt.

Anoniem: 33272

keukentafeltje schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:24:

* Wat verstaat met n.l. onder "dezelfde plek" als in "maximaal 48h op dezelfde plek"; als dat een huis is, zou je bij wijze van spreke kunnen huishoppen in je eigen woonplaats
In de eerder gelinkte factsheet staat:
De deelnemers krijgen een pinpas mee, met
daarop in totaal 500 Euro en een daglimiet van
100 euro.

Eigen geld meenemen is niet toegestaan,
de kandidaten slaan op de vlucht zonder
contant geld.

Wel mogen ze daarnaast max. 250 euro lenen.
Op die manier kunnen ze over contant geld beschikken zonder daarvoor (direct) te hoeven pinnen.

• lorddrune
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 19:02

lorddrune

Thick as a Brick

Mag je voordat je begint aan het programma preppen?
Als dat het geval is kan je je inschrijven voor Wwoof(google voor meer info) maar in principe werk je dan voor een boer die jou onderdak en voedsel geeft. Je stippelt van te voren een route uit en gaat om de 2 dagen bij een andere boer werken.
Op deze manier hoef je geen eens gebruik te maken van de pinpas.
Inschrijven doe je met behulp van TOR en fake profiles.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Die rasta die gewoon alles eraf knipt, geweldig !

Wat er nu over is heeft wel redelijk goed door hoe ze onopgemerkt moeten blijven. Tot ze iets doms gaan doen zoals een opzettelijk dwaalspoor maken terwijl ze gewoon low profile moeten houden. Maar ja, je moet toch wat doen in al die weken.....

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Dacht ook even te loeren, want interessant. Maar neen, locatiebeperking :| Alsof je geen Nederlander meer bent als je per ongeluk de grens over struikelt.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 12:18

Mx. Alba

die/hen/zij

Ja dat is wel een flinke beperking. Ik heb 7 jaar in Frankrijk gewoond. Het eerste wat ik in zo'n situatie zou doen is 'm high-tailen naar Frankrijk en me daar ergens op het verlaten platteland verstoppen.

Die Vaassenaar was toch wel een sukkel zeg. Blijft gewoon door rijden met dat autootje en gaat zelfs terug naar die kapsalon. Maar zelfs als hij dat niet gedaan had zou hij de volgende dag gepakt worden want dan zouden ze hem bij zijn auto opgewacht hebben.

Die militair heeft het wel goed voor elkaar. Super idee met een bootje het IJsselmeer over. En die gast die pinpassen geruild heeft - niet erg slim als ze die vriend geïdentificeerd hebben kunnen ze hem traceren terwijl hij dan nog denkt dat hij die pas veilig kan gebruiken...

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

freestyler2 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:23:
[...]

Het zou helemaal tof zijn als je de cameraploeg kan afschudden, weet je in ieder geval zeker dat er geen "ratten" zijn die je kunnen verlinken.
Hahaha, zie het helemaal voor mij.
Finale aflevering....
* tromgeroffel *
En de winnaar is....
Freestyler2 !!!

De mensen thuis zullen misschien denken.... Heeej, maar die ken ik helemaal niet.
Dat klopt, we hebben helaas geen beelden. Meneer had binnen 2 minuten de cameraman afgeschud 8)7

• freestyler2
  • Niet online
Haha jaa, ik zie het helemaal voor me, inmiddels heb ik me aangemeld voor seizoen 2 :X stem op mij!

Ow wacht stemmen is weer met een ander programma... -O-

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Vanavond beide afleveringen gezien. Erg goed concept. Het traceren van de data is in scene gezet neem ik aan. Hoewel wel echt mogelijk mits genoeg bevoegdheden.

Iemand opgevallen dat iedereen een GPS tracker draagt om hun arm?

Ik de overigens serieus dat ik het beter zou kunnen, maar wie weet. Key is, breek uit je routine. Neem nooit contact op met bekenden. Bezit geen electronica en voordat je meedoet, delete je Social Media accounts. Of zorg voor genoeg stockfotos + locaties op Facebook. Zet die op openbaar en laat die op een bepaalde tijd publiceren.

Dit programma kan op een simpele wijze privacy uitleggen voor de mensen die denken dat ze "niets" te verbergen hebben. Daarnaast is Nederland groot genoeg om je te verstoppen. De terrorist uit Molenbeek is hier doorheen gereist. Pas een maand later wisten ze dat, ondanks actief zoeken. Of ze moeten hem hebben laten lopen in de hoop voor meer leads.

• johncheese002
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

johncheese002

Life is a zero sum game.

Afl. 1; die 'survivalexpert' gelijk al opgepakt, wat een expert... :')

Afl. 2; Ken E. Kramer (smj.marns.) persoonlijk van 'de baas'- hij is o.a. pathfinder en jungle-instructor getraind, om o.a. mensen op te sporen in het wild, dus verwacht wel dat hij daar geen fouten in zal maken. Digitale sporen is een ander verhaal natuurlijk, maar hij lijkt zich wel te beseffen dat er overal cams hangen. Waarom hij dan geen shellscrape (zeg maar een ligplek onder het maaiveld, afgecamoufleerd als standing/passive OP) graaft om deze af te dekken, snap ik dan weer even niet. F16's krijgen na een notice to airmen echt wel clearance om ook naast een vliegveld thermische opnamen te maken en onder het maaiveld ben je niet tot nauwelijks zichtbaar voor thermische apparatuur boven het maaiveld, zoals hij nu met zijn hangmat/klamboe-combi tussen de bomen hangt, lekker in het zicht ook.

Die gast dan met zijn "in Nederland zijn wij echt veilig, geen kans op ellende (o.i.d.) uitspraak"... Hoe naïef kun je zijn, omdat je zelf gepakt wordt...?

Ik weet niet of ik er een goed gevoel bij krijg, om te horen dat NL het meest getapte land in de EU is en er de meeste camera's hangen... (Hoezo 'vrijheid'? :S)

Lekker programma ook om mensen even wegwijs te maken wat de opsporingsdiensten o.a. allemaal in huis hebben en hoe je als (n00b-)bad-guy hiervan kunt leren, om onder de radar te blijven...

1 ding weet ik wel, als het je ooit zou overkomen; verbreek al je banden, zet zoveel mogelijk dwaalsporen uit, neem zoveel mogelijk pruiken, lipstick, steunzolen, zonnebrillen, bivakmuts, ghilly-suit (sniper/verkenner-outfit) en een laserpen voor camera-misleiding etc. mee, pin om 23.55 uur €100 en om 00:01 weer €100 zodat je gelijk vooruit kunt voor meerdere weken etc. maak je zo onvoorspelbaar mogelijk...gebruik electronica alleen strategisch (doelbewust om een dwaalspoor/rookgordijn uit te zetten) en zorg voor een aantal shelf-baby's als het gaat om social media.

EDIT: Alleen wat ik mij afvraag over dat schimmige SMS'je waar men over begon (om het toestel als een tracer te laten functioneren), dat SMS-bericht dat direct op de Hayes-modem/SS7 van je smartphone inwerkt zonder dat jij zelf dat bericht ziet- kun je dat op e.o.a. detecteren en verwijderen?

Zijn er app's die vanuit de application-layer contact leggen met die 3e (SS7?) laag en daar wijzigingen in aan kunnen brengen? Heb al vaker begrepen dat die 3e laag (hardware/fysieke laag) in je toestel, de meest kwetsbare laag is, waar je zelf amper bij kunt. Dat er idd berichten zijn, die vanuit big-brother verzonden kunnen worden, waarmee je gsm als een tracer functioneert of zelfs de mic op afstand uitgeluisterd kan worden.

EDIT: Gevonden: https://tweakers.net/nieu...m-hacks-op-telecomnetwerk

(Vraag mij ook af, of het aanzetten van je Amber-alert/overige emergency-alerts, je toestel niet meer 'enabled' maakt om dergelijke streken door big brother toe te staan- weer een drempel minder voor controle van buitenaf.)

[Voor 34% gewijzigd door johncheese002 op 25-10-2016 13:37]

Terrified, mortified, petrified, stupified....by you! J. Nash "A Beautiful Mind."

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 07:08
Gisteren ook gekeken en die pinpas is toch echt wel een dingetje. Ergens is het natuurlijk ook wel dom om te gaan pinnen met je auto in de buurt. Het patroon is gewoon duidelijk: pinnen, de hunters bekijken de videobeelden uit de buurt en zien een auto met kenteken, vullen het kenteken in op de ANPR en de hunted kunnen overal worden gevolgd.

Ik begrijp niet helemaal waarom die auto niet ergens buiten welk camerazicht dan ook wordt geparkeerd. Verder kun je natuurlijk alvorens te gaan pinnen vermomd kijken waar overal camera's hangen en als dat er te veel zijn kiezen om een ander pinapparaat te gaan zoeken en/of je weg na het pinnen te plannen. Liefst ook ergens in een klein dorpje of iets dergelijks pinnen.

Iedereen lijkt wel door te hebben dat mobiele telefoons direct je locatie verraden. Dat mensen zelf toestellen gaan kopen om toch contact te houden is begrijpelijk maar ook dom als je mee doet aan zo'n programma. Beter helemaal geen contact maken. Ook dwaalsporen met opzet maken is niet altijd even handig. Het is vaak redelijk obvious dat het fake is en op dat moment kun je alleen maar iets over jezelf verraden (met wie heb je contact, waar had je contact enz.)

Wil je kans maken dan moet je echt compleet off-grid gaan. De eerste dag na goed plannen (camera's checken) om 23:59 en 0:00 direct 2x 100 euro pinnen en vervolgens 3 weken echt compleet off-grid gaan. Geen auto's, geen telefoon, niet meer pinnen. Na het zien van het programma denk ik dat zelfs de trein een goede optie is om snel compleet te verdwijnen. Loop of fiets door natuurgebieden een redelijke afstand naar een treinstation. Koop cash een treinkaartje en zorg dat je compleet aan de andere kant van het land terecht komt. Daarna per fiets of te voet verder. Zo goedkoop mogelijk eten, liefst wat niet warm gemaakt hoeft te worden. Scheelt weer slepen met kookspullen. Succes met zoeken!

Dit jaar ben ik heel Nederland rondgefietst als vakantie. Dit was niet duur en hoewel ik met pinnen niet bewust heb opgelet was dit maar zelden nodig en in die gevallen dat ik heb gepind was ik binnen no-time weer een stuk weg in natuurgebied. Het is dat ik bewust telkens mijn overnachtingslocatie heb doorgestuurd naar familie en vrienden zodat men wist waar ik was (je weet maar nooit waarvoor) maar voor de rest was dit alles ook behoorlijk off-grid voor Nederlandse begrippen.

Overigens geloof ik ook niet dat ze snel gaan beginnen met warmtebeeldcamera's in helikopters en dergelijke. Als het je lukt om 2 weken verborgen te blijven zullen ze het misschien gaan inzetten maar echt niet na een paar dagen. Als de hunters na een week echt geen idee hebben waar ze je moeten zoeken dan hebben die warmtebeeldcamera's ook geen zin meer, je kunt slecht heel Nederland gaan doorzoeken.

• freestyler2
  • Niet online
johncheese002 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 23:23:
knip

EDIT: Gevonden: https://tweakers.net/nieu...en.html-te-ontdekken.html

(Vraag mij ook af, of het aanzetten van je Amber-alert/overige emergency-alerts, je toestel niet meer 'enabled' maakt om dergelijke streken door big brother toe te staan- weer een drempel minder voor controle van buitenaf.)
Linkt werkt niet, dit is juiste link:

nieuws: Onderzoeker komt met app om hacks op telecomnetwerk te ontdekken

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
williamvdh schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:36:
Heel interessant programma! Ik heb ook zitten kijken en heb me ook afgevraagd hoe ze aan die camerabeelden komen, want die kunnen ze als programma/bedrijf niet overal zomaar even opvragen natuurlijk.

Mijn theorie: Zodra ze beelden gaan opvragen bellen ze de cameraman/producer die bij de deelnemer is en die stuurt beelden door als er op die locatie ook een beveiligingscamera hangt (vanuit dezelfde hoek gefilmd). Gek idee?
Ik sluit me aan bij jouw theorie. De beelden hebben ze zo snel en bovendien zo helder, dat ik niet geloof dat het de daadwerkelijke camerabeelden zijn.

Als je een willekeurige aflevering van Opsporing Verzocht kijkt, moet je huilen van het aantal pixels. Nu zijn in 1x alle beveiligingscamera's zo helder dat ze zelfs de mensen in de auto onderscheiden.

Staat me iets van bij dat er nog niet zo lang geleden een nieuwbericht was, daarin melde de politie(?) dat ze camera's wilden gaan koppelen. Dus volgens mij bestaat die koppeling nog niet. Voor het spelelement kunnen ze nu dus sneller over camerabeelden beschikken door gebruik te maken van eigen beelden ipv de daadwerkelijke camerabeelden.

Gister baalden die broer en zus dat ze gezien waren op camera, terwijl ze dat dus helemaal niet kunnen weten naar mijn idee.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 10:24
Gisteren ook de eerste twee afleveringen gezien, vond het wel een leuk programma, maar wel erg in herhaling.. elke keer als ze 'switchen' van hunted persoon, zie je weer even wat hij gedaan heeft waardoor de ca 30% van de aflevering herhaling is..
spoiler:
Die Kubilay is wel echt een muppet, doe je mee aan een programma waarbij je 3 weken onvindbaar moet zijn, mis je nog voor de eerste nacht je vrouw zo erg dat je haar met een vaste lijn wilt bellen, daar hadden ze 'm anders 's nachts al kunnen oppikken. Ze zaten wat hem betreft juist op het verkeerde spoor (Geen Kampeer type, blijft in de regio) dus hij zou het juist kunnen halen als hij in het zuiden / westen van het land zou gaan wild-kamperen zoals hij nu deed, en dan proberen te liften zoals enkele andere kandidaten.

En die twee dames... pfff dan heb je een uur om weg te komen... 8)7 8)7

En deze tweet raakt wel de kern van de discussie hier ook;
https://twitter.com/stevanzmiric/status/790631129669828609
Hoe komen de hunters aan al die kraakheldere beelden terwijl ik bij Opsporing Verzocht moet loeren naar dit soort plaatjes? #HuntedNL

[Voor 13% gewijzigd door soepah op 25-10-2016 11:27]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Mx. Alba

Mx. Alba

die/hen/zij

Ja die twee meiden die gewoon bij hun vader in de achtertuin gingen zitten... Duh. 8)7

• Bensimpel

Bensimpel

Positieve meneer

Mx. Alba schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:25:
Ja die twee meiden die gewoon bij hun vader in de achtertuin gingen zitten... Duh. 8)7
Inderdaad he 8)7 Hoe simpel kun je zijn..

Op het moment dat hun vader al het geld pinde was hij al bekend en gezocht, hoe stom kun je dan zijn om dan ook zijn telefoon te gebruiken? 8)7

😆 - Denk ook eens om ;)

• raffelw
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-10-2022
bartbh schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:16:
[...]

Ik sluit me aan bij jouw theorie. De beelden hebben ze zo snel en bovendien zo helder, dat ik niet geloof dat het de daadwerkelijke camerabeelden zijn.
...
Ik ben momenteel de Britse Hunted aan het kijken via de website van Channel4.
In de intro wordt vermeldt: "For the purposes of this series some of the powers of the state have been replicated including CCTV and ANPR". ;( Dit wil dus zeggen dat sommige bewakingsbeelden nep/replica zijn. Als je het mij vraagt kan ik mij niet voorstellen dat ze daadwerkelijk toegang hebben tot alle camera's. Ik weet niet hoe het met de Nederlandse Hunted is gesteld.

• Mx. Alba

Mx. Alba

die/hen/zij

raffelw schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:17:
[...]

Ik ben momenteel de Britse Hunted aan het kijken via de website van Channel4.
In de intro wordt vermeldt: "For the purposes of this series some of the powers of the state have been replicated including CCTV and ANPR". ;( Dit wil dus zeggen dat sommige bewakingsbeelden nep/replica zijn. Als je het mij vraagt kan ik mij niet voorstellen dat ze daadwerkelijk toegang hebben tot alle camera's. Ik weet niet hoe het met de Nederlandse Hunted is gesteld.
Ja nogal logisch dat ze voor een tv-show niet zomaar toegang krijgen tot echte CCTV- en ANPR-beelden. Maar volgens mij hebben ze het effect ervan wel realistisch erin verwerkt. Dus de hunters moeten echt doen alsof ze een signaleringsverzoek doen of het opvragen van camerabeelden inclusief de lag die daar normaal bij hoort.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Bensimpel schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:39:
[...]

Inderdaad he 8)7 Hoe simpel kun je zijn..

Op het moment dat hun vader al het geld pinde was hij al bekend en gezocht, hoe stom kun je dan zijn om dan ook zijn telefoon te gebruiken? 8)7
Was hun vader niet maar een "vage" vakantiekennis. Ze hadden contact op Facebook en konden zo worden gelinkt.

De meeste families zijn ook een stel muppets overigens. Ik weet zeker dat mijn ouders of vriendin niets zouden zeggen tegen twee vage spierbundels.

Ook een tip: draag geen flashy schoenen. Schoenen zijn vaak de laatste zaken die iemand wisselt bij het verschuilen of vermommen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:32

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ben benieuwd hoe die marinier het gaat doen, die lijkt alles wel goed uitgedacht te hebben.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Farmerwood
  • Niet online
Gisteravond ook aflevering 2 gekeken. Ben ook erg benieuwd naar die marinier. Hij is tot nu toe volgens mij de enige die met het maximale bedrag van 100 + 250 op pad is gegaan. Daarmee kan hij best wel een heel eind komen denk ik. Hij heeft voorlopig alles goed uitgedacht, maar kan me niet voorstellen dat hij de volle 3 weken al helemaal klaar heeft liggen. Dat zou dan ook wel eens zijn valkuil kunnen worden als dat terug te halen is.

spoiler:
Die Ezme en haar vriend doen het ook boven verwachting goed. Al een week op pad en de Hunters lijken echt nog geen enkel concreet spoor te hebben.
Die broer en zus hebben een beetje dezelfde strategie, maar die hadden wel pech met die camera die ze toch gezien heeft.

Respect voor die kerel die al zijn haar eraf gehaald heeft. Dat is best wel een stap en hopelijk heeft hij niet maar een paar dagen lol van. Ik vind het wel een gemiste kans dat hij niet eerst even is gaan pinnen voor hij dat deed. Dat had de Hunters alleen maar meer op een dwaalspoor gebracht.

Dacht in Zwolle nog heel even dat die kerel wel vies veel mazzel had toen hij de hunters net mis liep tot hij het in zijn hoofd haalde om nog even terug te gaan. Uiteindelijk dus genekt door zijn vrouw die de Hunters over die vriend in Zwolle verteld had en het feit dat hij echt niet alleen kan zijn.

En tja die 2 meiden in de achteruin. Daar gaan we maar niet eens woorden aan vuil maken...

• johncheese002
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

johncheese002

Life is a zero sum game.

Farmerwood schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 07:58:
Gisteravond ook aflevering 2 gekeken. Ben ook erg benieuwd naar die marinier. Hij is tot nu toe volgens mij de enige die met het maximale bedrag van 100 + 250 op pad is gegaan. Daarmee kan hij best wel een heel eind komen denk ik. Hij heeft voorlopig alles goed uitgedacht, maar kan me niet voorstellen dat hij de volle 3 weken al helemaal klaar heeft liggen. Dat zou dan ook wel eens zijn valkuil kunnen worden als dat terug te halen is.
Het zou geen goede reclame zijn voor de baas als hij na dag 1 uitplokt... :')
Anderzijds; dit is gewoon 3 weken oefening voor hem, ik verwacht niet dat hij ondertussen zijn vrouw gaat bellen.
Maar denken dat je geen fout kan maken, kan je ook knetterhard nakken natuurlijk, net als die andere 'expert'...
Het zal mij niet verbazen als dat stelletje op die fiets heel ver komt, maar in afl. 1 stuitten zij al op een politievoertuig, dus in het echt waren zij wellicht al de haas op dat moment.

Ik vraag mij ook af of al die hunters normaliter opsporingsambtenaar zijn (of in die branche werkzaam zijn); je rent toch niet op je hoge hakken met je paraplu vasthoudend in je hand achter een verdachte aan, voor die paar mietige spettertjes :? Beetje tijger flikkert haar paraplu weg en rent er kakken tekort achteraan om bovenop die vent te duiken...het is dat die bosjes er stonden en die gast >120KG woog, maar anders was hij gewoon ontkomen denk ik.

Terrified, mortified, petrified, stupified....by you! J. Nash "A Beautiful Mind."

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 12:49
Ik vind het een erg interessante serie... Je weet in ieder geval dat je elk moment gevolgd kan worden... Maar waarom doe je mee als je van te voren weet dat je niet alleen kan zijn???

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Lane assist uit op je VAG EV? Purmerend Stuur een DM.

• Jumpman
  • Laatst online: 02-06 16:47
Leuke serie! Inmiddels ook beide afleveringen gezien. Nu wordt het leuk, omdat de meeste overige deelnemers echt een plan hebben (bekende van bekende regelen, liften, strategisch in de bossen, etc.).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Jorgen
Vooral dat "bekende van een bekende" regelen, vind ik heel sterk. Je bent evengoed volledig afhankelijk van volslagen vreemden, maar doordat je iedere keer een compleet nieuw netwerk hebt om uit te putten, is het voor de achtervolgers wel erg moeilijk om te achterhalen met wie je contact gaat hebben, of waar je heen gaat. Het soort overnachting en vervoer dat je regelt en de richting die je kiest moet dan nog steeds wel volkomen willekeurig blijven. Als ze zien dat je steeds een stuk verder richting bijv. Noord-Holland trekt, waar je wel een kennis hebt wonen, dan is het gewoon weer kwestie van je opwachten en zien of je ergens onderweg op een camerabeeld opduikt.

De meereizende camera maakt het leuk voor ons als televisiekijkers, want anders was er niks te zien, maar dat is meteen ook het zwakste punt van het spel. Een cameraman/-vrouw valt op, zeker op camerabeelden. Zelfs al doe je net als Kenny en zie je er compleet anders uit, de camera verlinkt je toch wel.

Daarbij vraag ik me dus af hoe ze aan die beelden komen van waarop de voortvluchtigen zogenaamd te zien zijn, als die beelden dus niet echt afkomstig zijn van CCTV en zulks. Evenzo de gegevens van de snelwegcamera's. Zijn die wel echt, of mogen die ook niet door het programma gebruikt worden? Dan wordt het wel weer een stuk meer gescript. Iemand bepaalt gewoon om de zoveel tijd dat het beeld uit jouw meereizende camera naar de achtervolgers wordt geüpload en dan is het gewoon een kwestie van wachten tot dit op een heel ongunstig moment gebeurt.

• Mx. Alba

Mx. Alba

die/hen/zij

Jorgen schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:25:
Vooral dat "bekende van een bekende" regelen, vind ik heel sterk. Je bent evengoed volledig afhankelijk van volslagen vreemden, maar doordat je iedere keer een compleet nieuw netwerk hebt om uit te putten, is het voor de achtervolgers wel erg moeilijk om te achterhalen met wie je contact gaat hebben, of waar je heen gaat. Het soort overnachting en vervoer dat je regelt en de richting die je kiest moet dan nog steeds wel volkomen willekeurig blijven. Als ze zien dat je steeds een stuk verder richting bijv. Noord-Holland trekt, waar je wel een kennis hebt wonen, dan is het gewoon weer kwestie van je opwachten en zien of je ergens onderweg op een camerabeeld opduikt.

De meereizende camera maakt het leuk voor ons als televisiekijkers, want anders was er niks te zien, maar dat is meteen ook het zwakste punt van het spel. Een cameraman/-vrouw valt op, zeker op camerabeelden. Zelfs al doe je net als Kenny en zie je er compleet anders uit, de camera verlinkt je toch wel.

Daarbij vraag ik me dus af hoe ze aan die beelden komen van waarop de voortvluchtigen zogenaamd te zien zijn, als die beelden dus niet echt afkomstig zijn van CCTV en zulks. Evenzo de gegevens van de snelwegcamera's. Zijn die wel echt, of mogen die ook niet door het programma gebruikt worden? Dan wordt het wel weer een stuk meer gescript. Iemand bepaalt gewoon om de zoveel tijd dat het beeld uit jouw meereizende camera naar de achtervolgers wordt geüpload en dan is het gewoon een kwestie van wachten tot dit op een heel ongunstig moment gebeurt.
Ik neem aan dat er een onpartijdige jury op de achtergrond zit die alle gemaakte beelden verzamelt en alleen die beelden en informatie die de hunters ook irl zouden kunnen achterhalen aan hun doorspeelt als daarvoor van hun het verzoek komt. Niet gescript dus, ook niet 100% echt, maar wel realistisch nagedaan. Eigenlijk zijn ze aan het LARPen... :D

[Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 28-10-2016 09:40]

• Farmerwood
  • Niet online
Jorgen schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:25:
Voor zover ik het intussen begrepen heb is het volgende gedaan:
- Via WOB verzoeken zijn voor alle opnames van Hunted begonnen bij alle Nederlandse gemeenten de locaties opgevraagd van camera's waar de politie toegang toe heeft / beelden van kan opvragen.
- De cameraman heeft dat overzicht en zodra ze langs een camera komen maakt hij zelf opnamen van de 'vluchteling' vanuit het oogpunt van die camera.
- Zodra de hunters beelden willen van zo'n camera moeten ze bij hun eigen 'officier van justitie' een aanvraag doen en die zorgt dat ze de beelden van de cameraman krijgen.

Heb geen idee of ze ook een beeld hebben van de tijd die het normaal kost om die beelden op te vragen en of daar rekening mee gehouden wordt, maar verder denk ik dat ze met deze werkwijze wel een redelijk realistische werkwijze hebben.
Het enige is dat als de hunters geen beelden (kunnen) krijgen, dan is er dus ook niemand van de voortvluchtigen geweest. Dat scheelt ze een heleboel uren onnodig beelden bekijken.

Bron: http://www.npo.nl/npo3/wat-is-hunted
Tijdens de voorbereiding is ook uitvoerig onderzoek gedaan naar alle beveiligingscamera’s in Nederland.

Voor het in kaart brengen van deze camera’s zijn alle Nederlandse gemeenten en provincies aangeschreven middels meer dan 400 WOB-verzoeken
(Wet Openbaarheid van Bestuur).
Het productieteam stond tijdens de research en de opnamen in direct
contact met een deskundige op het gebied van (straf)recht, verbonden
aan de Universiteit van Amsterdam.

Deze ‘officier van justitie’ werd
geraadpleegd op de momenten dat aanvragen van het opsporingsteam
gecheckt moesten worden op rechtmatigheid. Op deze manier kon
een zo natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid worden gegeven.

[Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 28-10-2016 10:35. Reden: Kleine toevoeging over geen beelden krijgen]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De Channel 4 Hunted is net afgelopen.

spoiler:
Twee zijn ontsnapt. Nick de sympathieke grijze man die zijn eigen netwerk maakte onderweg en eigenlijk nergens echt gevonden was en Ayo wiens netwerk zo groot was dat hij zonder problemen net voor de finish met een geleende telefoon een vriend kon bellen voor een lift die niet bekend was bij de hunters. Ayo was oorspronkelijk samen met een vriend op de vlucht maar na een ruzie splitsten ze op en dat heeft hem wel gered. De twee meiden die ook heel ver kwamen vielen toch nog veel te veel op en werden steeds verraden door voorbijgangers die op de beloning uit waren. Ook is het Engelse platteland een ramp om in te vluchten, al die verzonken landwegen met hekken aan beide kanten zijn een val, je kan veel beter in de steden blijven waar je alle kanten opkan en in de massa verdwijnt.

• Gomez12
Farmerwood schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:11:
[...]
Voor zover ik het intussen begrepen heb is het volgende gedaan:
- Via WOB verzoeken zijn voor alle opnames van Hunted begonnen bij alle Nederlandse gemeenten de locaties opgevraagd van camera's waar de politie toegang toe heeft / beelden van kan opvragen.
- De cameraman heeft dat overzicht en zodra ze langs een camera komen maakt hij zelf opnamen van de 'vluchteling' vanuit het oogpunt van die camera.
- Zodra de hunters beelden willen van zo'n camera moeten ze bij hun eigen 'officier van justitie' een aanvraag doen en die zorgt dat ze de beelden van de cameraman krijgen.
Vooral het 2e punt vind ik twijfelachtig. Want of er zwermt een groep mensen om de hunteds heen die continue go-pro's op de cameraplekken plakt. Of de hunteds die moeten zo ongeveer poseren voor de camera, want even een winkelstraat doorrennen en langs 5 camera's rennen is dus niet mogelijk met 1 cameraman die op verschillende vaste locaties moet opnemen.
Heb geen idee of ze ook een beeld hebben van de tijd die het normaal kost om die beelden op te vragen en of daar rekening mee gehouden wordt, maar verder denk ik dat ze met deze werkwijze wel een redelijk realistische werkwijze hebben.
Ergens in aflevering 2 zeiden ze dat ze wachten op de beelden, dus er zit wel een kunstmatige vertraging in. Alleen is het wel zo ongeveer de ideale vertraging want in de realiteit kan het wel eens dagen duren.

Plus dat er wel erg makkelijk over een paar praktijkprobleempjes heengestapt wordt. Voor het gebruiken van een pinpas in een pin-automaat wordt in dit programma vrijwel direct alle camerabeelden uit de omgeving vrijgegeven, in de praktijk zijn er bijv camera's die op gradaties vrijgegeven worden (bijv alleen bij moord / ernstige misdaden waar het invoeren van een pinpas niet toe behoort)
Het enige is dat als de hunters geen beelden (kunnen) krijgen, dan is er dus ook niemand van de voortvluchtigen geweest. Dat scheelt ze een heleboel uren onnodig beelden bekijken.
Waarom zou je geen beelden kunnen krijgen? Kan jij camerabeelden van een hoek van een straat in Maastricht onderscheiden van camerabeelden van een hoek van een straat in Groningen?

Ik ga ervanuit dat ze gewoon een zooitje nietszeggende camerabeelden op de plank hebben liggen voor als de hunters het opvragen.

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-06 22:26
is het niet een idee om een tweaker team op te stellen, en met het netwerk van tweakers. en de beschikbare informatie proberen mee te doen ?

Moet juist een uitdaging zijn om het team te misleiden zeker gezien de kennis van technniek op dit forum moeten er wel geschikte kandidaten bij zijn.

On topic.. ik ben vorig jaar voor mijn werk ongeveer 1 week naar amsterdam gegaan vanuit rotterdam.. een paar weken later kreeg ik al een brief of ik mee wilde doen aan een project om de file te vermijden .. kortom .. hoezo privacy en tracking.... en ja in het programma kijken ze mee via Facebook.. handig als je dat op openbaar hebt staan....

• Farmerwood
  • Niet online
Ze gaan er bij o.a Facebook waarschijnlijk vanuit dat de opsporingsdiensten via een achterdeur sowieso wel toegang zullen hebben tot je hele profiel.
Het leek mij ook een eerste actie om alles zelfs op prive te zetten i.p.v alleen voor vrienden (of zelfs publiek). Of je moet maanden de tijd gehad hebben om een dwaalspoor op te bouwen natuurlijk...

Mocht er ooit een seizoen 2 komen, dan lijkt meedoen me idd best wel leuk. :)

Ben benieuwd naar de aflevering van vanavond.

• ThinkPad

ThinkPad

Farmerwood schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:05:
[...]
Het leek mij ook een eerste actie om alles zelfs op prive te zetten i.p.v alleen voor vrienden (of zelfs publiek). Of je moet maanden de tijd gehad hebben om een dwaalspoor op te bouwen natuurlijk...
[...]
Het programma is zo opgezet dat wanneer je een telefoontje krijgt, je één uur hebt om te verdwijnen. Voorbereiden is dus beperkt mogelijk. Je focust je dan eerder op spullen die je mee wilt nemen, dan op het privé zetten van je Facebook lijkt mij.

[Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2016 08:15]

• Farmerwood
  • Niet online
Een aantal deelnemers had duidelijk al een tas klaar staan om meteen te vertrekken en een aantal deelnemers had ook duidelijk al even de tijd gehad om e.e.a voor te bereiden.
O.a die outdoorman was op een begrafenis toen hij gebeld werd en had zijn backpack klaar staan in zijn busje.

Persoonlijk zou ik ook al beginnen meteen na opgave voor / bevestiging van deelname aan het programma.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 20:33

jdh009

FP ProMod
Ik neem aan dat de meeste toch wel iets moeten overleggen met hun werkgever? Ik kan zo 1,2,3 niet meteen weg bij de mijne. Wanneer dit wel het geval is lijkt me de groep dat zich hier voor aan kan melden een select gezelschap. Wat ik me meer af vraag is of zij een vergoeding krijgen voor het meedoen. Wanneer je een maand van huis bent en niet werkt dan zul je toch ergens huur/hypotheek van moeten betalen.

Lijkt me persoonlijk zeer leuk om mee te doen maar het zou mij niet zonder iets van planning met werk en opleiding lukken om "alles te laten vallen". Of het moet in de (zomer)vakantie/periode zijn.

[Voor 79% gewijzigd door jdh009 op 31-10-2016 18:09]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

• Gomez12
ThinkPadd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:13:
[...]
Het programma is zo opgezet dat wanneer je een telefoontje krijgt, je één uur hebt om te verdwijnen. Voorbereiden is dus beperkt mogelijk. Je focust je dan eerder op spullen die je mee wilt nemen, dan op het privé zetten van je Facebook lijkt mij.
Het lijkt me toch wel dat je eerst te horen krijgt dat je in de laatste 100 oid zit en dat je dus je werkgever kan voorbereiden etc.

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Zit nu te kijken, maar kan iemand uitleggen wat ze doen met die stille sms om een telefoon te volgen.
Kan dat echt zo makkelijk?

Last.fm | Code Talks

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Afvalzak schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:16:
Zit nu te kijken, maar kan iemand uitleggen wat ze doen met die stille sms om een telefoon te volgen.
Kan dat echt zo makkelijk?
Voor zover ik weet kan dat echt ja..

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

http://www.phonearena.com...-your-whereabouts_id53557

Ok, dat heb ik nooit geweten. Gsm locatie is natuurlijk niet op de meter af, maar genoeg van dat soort smsjes en je hebt wel een idee.

Last.fm | Code Talks

• ThinkPad

ThinkPad

spoiler:
Woah! Was weer goed spannend, vooral dat ze dreadlockman bijna gevonden hadden op het water en dat hij de hunters tegemoet fietste.

Ben het meest benieuwd naar die vader & zoon en de dreadlockman. Dat stel met dat meisje wat aan het huilen was verwacht ik dat zij breekt en contact opneemt met haar moeder/zus en daarmee haar locatie verraad. De broer en zus zijn redelijk bezig, maar maken soms domme moves, zoals dat belletje toen ze aan het fietsen waren.

De marinier gaan ze niet vinden verwacht ik.

M.b.t de stille SMS, met 'triangulation' kun je natuurlijk al een heel eind komen. Als je weet welke masten de telefoon hebben gezien dan kun je al een map tekenen waarin de telefoon moet zijn.

[Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2016 21:46]

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-06 22:26
Je ziet toch dat ze het thuis front willen laten weten hoe het met ze gaat of dat ze bezoek hebben gehad en wat doen ze... ze maken gebruik van digitale communicatie...

Misschien is het de ouderwetse ik maar ooit gedacht aan een kaartje sturen of van te voren afgesproken code... Ze kunnen hoogstens 1 van de 6 sorteercentra als stempel zien ... en zelfs daar kan je ze mee misleiden door bv te vragen aan een vreemde om die kaart te posten in een bepaalde provincie :)

is er een manier om een stille sms te blokkeren eigenlijk , wat zou een tweaker als tegen maatregel kunnen nemen .. dat lijkt me een leuke uitdaging om dit eens te gaan opzetten !

• Mx. Alba

Mx. Alba

die/hen/zij

O shit gemist, morgen maar terugkijken dan. :)

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 20:33

jdh009

FP ProMod
In hoeverre zouden ze tor als veilig beschouwen? Dan zou je toch redelijk veilig kunnen chatten via anonieme chat sites daar.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

• Bensimpel

Bensimpel

Positieve meneer

Haha, die marinier gaan ze never nooit vinden,

wist trouwens niet dat zo makkelijk is om een onderduik adress te vinden bij vreemden. :x

😆 - Denk ook eens om ;)

Pagina: 1 2 3 ... 31 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee