Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Zie zojuist dat Hyundai de pagina over de Ioniq EV heeft aangepast.

Zo is de bekleding in beide uitrustingniveaus nu gewoon stof maar zijn er diverse lederpakketten te bestellen.
Verder is niet meer inzichtelijk welke zaken wel of niet in de wagen zitten (slechts een klein deel wel).

Maar ook staat er meer nieuws over de wallbox. Er wordt nu gezegd dat het opladen doormiddel van 3 fasen wisselstroom zal geschieden in 4 uur en 15 minuten.
Dus toch 3 fasen...

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Beetje raar. Ik hoop dat het klopt dat er echt drie fasen gebruikt worden maar als daadwerkelijk met drie fasen geladen wordt op minimaal 11 kW moet het in ongeveer 3 uur wel lukken.

Met 32A op 1 fase heb je ruim 4 uur nodig.... komt verbazingwekkend overeen met het door hun gegeven getal.

Ik hoop niet dat ze hier een misleidende woordkeuze gebruiken. Je kan wel 3 fasen aansluiten, maar als je intern alsnog maar 1 fase op 32A gebruiken schiet je er nog niets mee op.
De weergegeven tijd geeft me niet veel vertrouwen dat er daadwerkelijk met 11kW opgeladen kan worden.

Bovendien kan de type 1 stekker die op de afbeeldingen staat helemaal geen 3 fasen aan de auto geven.
Dan moeten ze daar een type 2 (mennekes) inbouwen voor de europese markt, en ik betwijfel of ze dat echt doen.
De laadtijd bij een publieke paal is gesteld op 4,5 uur, ook dat komt precies overeen met 1 fase 32 A laden. (ca. 7kW). Er is echter een grote maar: 90% van de laadpalen kan maximaal 16A per fase geven. Dus dan sta je gewoon 8 uur te laden van leeg naar vol.

En er staat volgens mij nog wel meer onzin:
Wallbox
"Een speciaal Wallbox-oplaadpunt voor thuis kan gefixeerd of mobiel zijn. Dat wordt geleverd met een aparte zekeringkast, buiten het circuit van het huis om. Het systeem gebruikt driefasenwisselstroom en kan de batterij in 4 uur en 15 minuten volledig opladen.:"
Wie gaat de (35A) aansluiting op het net regelen en betalen dan? 8)7
Om op je huisaansluiting in 4,25 uur te kunnen laden zul je aansluiting (zekering) moeten laten verzwaren wat je jaarlijks een paar honderd euro aan vastrecht extra kost. Dus thuis ben je dan ook beperkt op zo'n 20A. (4,5kW, wat dus 6,5 uur laden betekent van leeg naar vol)
Tenzij ze dus wel echt met 3 fasen laden (en dus een type 2 aansluiting in de auto zetten)

[ Voor 54% gewijzigd door NovapaX op 25-10-2016 16:16 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
@NovapaX;

De aansluiting in de Electric is een type 2 Mennekes. Vandaar ook mijn eerdere vraag in dit topic.
Overigens wordt bij 1 fase, 28a, 6,6 kW een oplaadtijd van 4 uur en 45 minuten aangegeven.
Dan zou 16a, 11 kW toch uit kunnen komen op 4 uur en 15 minuten (zeg ik als totale leek).

Die aparte zekeringkast was mij ook opgevallen. Complete onzin natuurlijk. Mogelijk net als de 3 fasen...
Aan de andere kant; mogelijk wil Eneco op die manier zelf controle houden en dus een aparte aansluiting maken....

Ik verzin ook maar wat.

[ Voor 14% gewijzigd door EV-newbie op 25-10-2016 16:49 ]

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik zie het, een Type 2 CCS combo stekker zou erin moeten zitten.
Als de review-exemplaren een indicatie geven lijkt het alsnog maar 1 fase te zijn.
http://www.electrive.com/...ric-koreas-quiet-stunner/
http://forococheselectric...ideo-formato-recarga.html

In de afbeeldingen van de CCS aansluiting op de bovenstaande websites ontbreken simpelweg de pinnen van twee van de drie fasen :P
De tijd zal het leren. Het is alleen een beetje triest dat fabrikanten nooit eens duidelijk kunnen zijn over dit soort vrij essentiele aspecten van het elektrisch rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door NovapaX op 25-10-2016 17:20 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
NovapaX schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:17:
In de afbeeldingen van de CCS aansluiting op de bovenstaande websites ontbreken simpelweg de pinnen van twee van de drie fasen :P
De tijd zal het leren. Het is alleen een beetje triest dat fabrikanten nooit eens duidelijk kunnen zijn over dit soort vrij essentiele aspecten van het elektrisch rijden.
Inderdaad volkomen belachelijk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EV-newbie schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:45:
Overigens wordt bij 1 fase, 28a, 6,6 kW een oplaadtijd van 4 uur en 45 minuten aangegeven.
Dan zou 16a, 11 kW toch uit kunnen komen op 4 uur en 15 minuten (zeg ik als totale leek).
Nee, dat is veel te weinig verschil. 6,6 / 11 * (4*60 + 45) = 172 minuten en dat is dus 2 uur 52 minuten.

Ik denk ook dat de "aparte zekeringskast" en "naast het bestaande circuit" gewoon google translate vertalingen zijn. Ik denk dat ze bedoelen dat er een aparte groep wordt aangesloten met een eigen zekeringsautomaat.

Een "circuit" in de USA is wat wij een groep noemen. Met een circuit breaker als zekeringsautomaat in de meterkast en als je fancy bent dan heb je zelfs een aantal met GFCI (ground fault circuit interruptor) wat wij een aardlekschakelaar noemen.

Voor zover ik weet zit er maar een 1 fase lader in de auto. Het zou wel fijn zijn als dat in de EU anders is. Maar ik denk eigenlijk dat de dealers/importeur het ook niet goed weten. Vreemde getallen en geen verstand wat het nu eigenlijk betekent.

Waarschijnlijk komt de verwarring met de 3 fasen omdat je wel een laadpaal krijgt/koopt waar je 3 fasen op aan kan sluiten.

Als je dat combineert krijg je dus teksten op de site waarbij je zegt dat je een 3 fasen aansluiting krijgt maar de laadtijden overeenkomen met de 6,6kW 1 fase OBC

Op de .co.uk site staat trouwens (nog) wel dat je met 7kW kan laden.

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenE op 25-10-2016 21:25 . Reden: of je rekent met de juiste getallen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het USP van de Ioniq is dan ook 100 kW CCS laden :)
Hmm... de éénfase 32A auto's worden een plaag...
Als ik zo'n auto zou hebben, zou ik zelf de verleiding niet kunnen weerstaan om een autotransformator te klussen :)
http://nl.rs-online.com/web/p/autotransformers/7387840/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 16:29
Proton_ schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:27:
Hmm... de éénfase 32A auto's worden een plaag...
Als ik zo'n auto zou hebben, zou ik zelf de verleiding niet kunnen weerstaan om een autotransformator te klussen :)
http://nl.rs-online.com/web/p/autotransformers/7387840/
Wat schiet je er mee op? 6,6 kWh op 1 fase blijft. Deze trafo doet alleen de 230V omvormen naar 400. Maar meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:27:
De Soul hebben ze ooit in Duitsland ook met 100kW geladen (via ChaDeMo). Het is een beetje onduidelijk of dat dan met alle Souls zou kunnen of dat ze die paar speciaal hebben geprepareerd. In ieder geval is de lader die ze hebben gebruikt niet publiek toegankelijk.

Het grootste nadeel van die USP van 100 kW laden is dat er nog niet van die laadstations zijn. De tijdswinst is helaas ook geen 50%, maar iets van 30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Toch wel jammer dat de Lithium Titanaat chemie niet door ontwikkeld is, die kon je met 5C volblaffen. Wellicht dat er in de toekomst nog iets mee gedaan gaat worden. Deze doen het ook goed in zeer koude temperaturen, en hebben over het geheel een groter temperatuur bereik.

Maarja, 2,4 Volt per cel is toch wel lastig voor de energiedichtheid. Al is bij het ontwerp en bouw van de auto daar vast wel rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:52
Ik weet wel een 150kW lader, onderaan de Gotthard pas https://electrek.co/2016/...ging-station-switzerland/ :-).

Over de Ioniq, zo te zien hebben ze eerst de huidige generatie accu technologie genomen en de upgrade van 28kWh naar 42kWh komt dan eind 2017 ( http://pushevs.com/2016/0...st-efficient-car-on-sale/ ). Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat dit dezelfde upgrade naar tweede generatie NMC van LG zal zijn als in de Zoe. Wat ik wel opvallend vind is dat ze het niet voor elkaar hebben gekregen dat gelijk te doen, terwijl de Zoe er al wel mee leverbaar is. Dan zouden ze nu heel sterk in de markt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
EV-newbie schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:45:
@NovapaX;

De aansluiting in de Electric is een type 2 Mennekes. Vandaar ook mijn eerdere vraag in dit topic.

Die aparte zekeringkast was mij ook opgevallen. Complete onzin natuurlijk. Mogelijk net als de 3 fasen...
Aan de andere kant; mogelijk wil Eneco op die manier zelf controle houden en dus een aparte aansluiting maken....

Ik verzin ook maar wat.
Dat was ook mijn vraag aan de dealer.
Ik gaf aan dat ik geen paal van Eneco in mijn tuin wil, maar gewoon privé.

Hij gaaf aan dat het gewoon om een privé paal gaat...
robhuls schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 08:22:
Ik weet wel een 150kW lader, onderaan de Gotthard pas https://electrek.co/2016/...ging-station-switzerland/ :-).

Over de Ioniq, zo te zien hebben ze eerst de huidige generatie accu technologie genomen en de upgrade van 28kWh naar 42kWh komt dan eind 2017 ( http://pushevs.com/2016/0...st-efficient-car-on-sale/ ). Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat dit dezelfde upgrade naar tweede generatie NMC van LG zal zijn als in de Zoe. Wat ik wel opvallend vind is dat ze het niet voor elkaar hebben gekregen dat gelijk te doen, terwijl de Zoe er al wel mee leverbaar is. Dan zouden ze nu heel sterk in de markt staan.
Hmmm, misschien eens kijken of een jaar een Ioniq leasen nog een beetje betaalbaar is... Of nog even door rijden met de 14% Focus....

Grrrr, eigenlijk ben ik wel toe aan wat nieuws. 4 jaar is echt veel te lang :+

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:12
JeroenE schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 07:46:

Niet dat ik weet (maar ik weet ook niet heel veel van de Tesla). Wat ze wel hebben gedaan is in diverse auto's gewoond dezelfde accu zetten en dan in de software het gebruik limiteren. Dus je kan een 60kWh Tesla kopen, maar er zit dan toch een 75kWh accu in. Die kan je later dan (tegen betaling) laten unlocken zodat je alsnog 75kWh kan gebruiken.
Wel goed voor de levensduur van de accu denk ik zo. Plots heb je een hele grote onder en boven buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenK schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:49:
[...]
Wat schiet je er mee op? 6,6 kWh op 1 fase blijft. Deze trafo doet alleen de 230V omvormen naar 400. Maar meer niet.
De grap is dat je dit tussen de fases kan aansluiten => 2 fasen 16A in (400V), 1 fase 25A (230V) uit.
Een transformator werkt twee kanten op en wisselt spanning uit voor stroom.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aha, mooi. Maar net even te ver weg om te experimenteren met mijn Soul ;)

edit: volgens hun website kan de Soul met 70kW laden bij hun stations. Het laden kost trouwens een kwartje per minuut plus een kwartje per kWh. Dus bijvoorbeeld 17 minuten laden voor 13 kWh kost dan 7,50. Maar dan nog iets minder omdat je wat sneller kan laden en dus iets korter staat. Dat is goedkoper dan Fastned zonder abbo.
Yongshi schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 09:35:
Wel goed voor de levensduur van de accu denk ik zo. Plots heb je een hele grote onder en boven buffer.
Ik weet niet hoe ze dit bij Tesla doen. Als ze het voor de consument netjes doen dan hebben ze inderdaad die bruikbare 60kWh in het "midden" van de batterij gezet. Als ze het minder netjes doen dan laad hij alleen aan de bovenkant extra veel minder op of aan de onderkant er extra veel minder uithalen. Dat is op zich ook wel beter voor je batterij, natuurlijk.

In de praktijk lijkt het grootste probleem een hoge temperatuur te zijn. Als je de accu's niet goed koelt tijdens het laden (en de omgevingstemperatuur is ook al hoog) dan gaan ze veel eerder stuk.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenE op 26-10-2016 10:24 . Reden: rekensommetje laden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 20:34
Kon m'n Tesla een paar dagen ruilen voor een i8, dus natuurlijk maar gedaan. Toch leuk om even het verschil te zien :P maar voor je gevoel heeft het allemaal niet zoveel met elektriciteit te maken. De range is volledig elektrische zo'n 25 km en dan rijdt het voor geen meter (voorwielen). Verder natuurlijk wel een geinige auto maar voor 150k..........

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
YoshiBignose schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:08:
Kon m'n Tesla een paar dagen ruilen voor een i8, dus natuurlijk maar gedaan. Toch leuk om even het verschil te zien :P maar voor je gevoel heeft het allemaal niet zoveel met elektriciteit te maken. De range is volledig elektrische zo'n 25 km en dan rijdt het voor geen meter (voorwielen). Verder natuurlijk wel een geinige auto maar voor 150k..........
Dus vooral leuk om even vluchtig te showen/opscheppen aan je vrienden, maar niet voor indrukwekkende proefritjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
databeestje schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 07:33:
Toch wel jammer dat de Lithium Titanaat chemie niet door ontwikkeld is, die kon je met 5C volblaffen. Wellicht dat er in de toekomst nog iets mee gedaan gaat worden. Deze doen het ook goed in zeer koude temperaturen, en hebben over het geheel een groter temperatuur bereik.

Maarja, 2,4 Volt per cel is toch wel lastig voor de energiedichtheid. Al is bij het ontwerp en bouw van de auto daar vast wel rekening mee te houden.
LTO cellen zijn beschikbaar maar je geeft al aan wat het probleem is bij LTO. Binnen 10 minuten op 80%. Echter geeft dat ook andere problemen aan. Zoals de laad infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
U
Proton_ schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 10:11:
[...]

De grap is dat je dit tussen de fases kan aansluiten => 2 fasen 16A in (400V), 1 fase 25A (230V) uit.
Een transformator werkt twee kanten op en wisselt spanning uit voor stroom.
Maar wat doet het voor je sinus? Ik weet verder het rendement niet van deze opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je blijft in het harmonisch regime, dus je sinus blijft een sinus. De netbeheerder vindt dit ook leuker :)
Een autotransformator kan een vrij hoog rendement halen; de gelinkte heeft een rendement van 94%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:24
Vandaag eindelijk opgehaald :)

Afbeeldingslocatie: http://a64.tinypic.com/wvdgrb.jpg

Kan direct in de startpost: 12/2015 met 13000 km op de teller. Privé gekocht.

Eerste indruk is prima! Al aardig wat kilometers weggetikt en hij laad prima en gratis op op mijn werk :).

Meest positieve: elke werkdag (minimaal) 15 euro direct in de spaarpot! Dat maakt het niet alleen leuk maar ook erg goedkoop :)

Voor de geïnteresseerden, de opties die erop zitten:

- Zwart metallic lak
- Shetland beige Viena Leer
- Dynaudio excite stereo
- Achterruitrijcamera
- Parkeersensoren voor en achter
- Parkassist (automatisch inparkeren)
- Warmtepomp / Standkachel
- Adaptive cruise control en frontassist
- Alle verlichting LED
- Discover pro navi met CarPlay / mirrorlink en online diensten
- Keyless GO
- donkere ramen achter
- ambient light in het interieur
- regensensor
- 16 inch cortana velgen met winterbanden
- 3 Jaar onderhoud inclusief
+++

Helemaal happy.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Gefeliciteerd!
+++
+++ Great seller. Fast shipping. Will buy again. :+

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gefeliciteerd!
Kan direct in de startpost: 12/2015 met 13000 km op de teller. Privé gekocht.
Je staat er bij. Hoeveel km rijd je ongeveer per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 15:43
Tesla ook voor het eerst winst geboekt :)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh nee, hoe kan dat nu? Je wil toch niet zeggen dal al die analisten die iedere melden dat ze wel failliet moeten gaan het komende jaar weer ongelijk hebben? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik mag hem altijd wel ;) Drie keer raden wat zijn grootste (bijna enige) kritiekpunt was

Ik heb de livestream van Radar trouwens ook bekeken (in gedeeltes). Niet echt heel spannend als je al weet wat een EV is. Af en toe even heel veel ruis in het geluid. Wel een paar dingen waarvan ik dacht: huh, wat zegt die expert nu? Met name als antwoord op de vraag "wat gebeurd er als de batterij leeg is" kwam een wazig verhaal dat je auto maar 80% van de batterij gebruikt en dat je daarom dus altijd nog iets verder kan rijden. Hij kwam met het voorbeeld van de Mercedes B waar je dat met een knopje kon activeren. Maar volgens mij is dat juist de enige EV die dat heeft, de rest stopt er gewoon mee (nadat ze je tig keer hebben gewaarschuwd, dat dan wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:21:
[...]
Ik mag hem altijd wel ;) Drie keer raden wat zijn grootste (bijna enige) kritiekpunt was

Ik heb de livestream van Radar trouwens ook bekeken (in gedeeltes). Niet echt heel spannend als je al weet wat een EV is. Af en toe even heel veel ruis in het geluid. Wel een paar dingen waarvan ik dacht: huh, wat zegt die expert nu? Met name als antwoord op de vraag "wat gebeurd er als de batterij leeg is" kwam een wazig verhaal dat je auto maar 80% van de batterij gebruikt en dat je daarom dus altijd nog iets verder kan rijden. Hij kwam met het voorbeeld van de Mercedes B waar je dat met een knopje kon activeren. Maar volgens mij is dat juist de enige EV die dat heeft, de rest stopt er gewoon mee (nadat ze je tig keer hebben gewaarschuwd, dat dan wel).
Aan de andere kant klopt het denk wel half, ook bij de Zoe.
Ik heb mijn Zoe tot 1% leeggereden en dan nog zie ik geen 'beperkte prestaties' modus verschijnen. Gezien 1% 1,3 km is en je 5-6 km in beperkte prestaties kan rijden (zover ik heb gelezen), lijkt de auto toch wel wat van de buffer te gebruiken.
Edit: Aan de andere kant is beperkte prestaties natuurlijk een stuk zuiniger (65km/h max), wat natuurlijk sowieso al meer uit die 1% zou halen dan de 1,3 km :?

[ Voor 6% gewijzigd door Nivve op 27-10-2016 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:32:
Ik heb mijn Zoe tot 1% leeggereden en dan nog zie ik geen 'beperkte prestaties' modus verschijnen. Gezien 1% 1,3 km is en je 5-6 km in beperkte prestaties kan rijden (zover ik heb gelezen), lijkt de auto toch wel wat
van de buffer te gebruiken.
ja, ok, dat je niet gelijk van 1 km naar 0 springt weet ik ook wel.

De Kia Soul springt trouwens van 6 km bereik naar - - - bereik 8)

Maar het is niet zo dat je dan nog zonder problemen 10% van je bereik kan rijden. Want dan zou je met de Zoe veel verder dan 5 km kunnen rijden. En ik vond het eigenlijk overkomen alsof je dan nog makkelijk die 20% reserve kon gebruiken.Dan had je beter kunnen zeggen dat de meeste EV's nog een paar km extra kunnen rijden maar dat het dan echt ophoudt.

Nouja, ik vond het ook een vreemde vraag om te beginnen. Net alsof je ooit aan een autoverkoper gaat vragen hoe ver je nog kan rijden als je alle brandstof hebt gebruikt. Maar dat is natuurlijk met relatief veel standaard vragen over een EV zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:08:
De i8 heeft ook een ander doel, die wilde het M gevoel evenaren in een hybride auto.
Waar een Tesla op het circuit compleet nutteloos is, heb je met een i8 meer een sportwagen in handen.

Kijk alleen al naar het verschil in gewicht...

Verder is een i8 natuurlijk erg klein en buiten het feit dat het een erg mooie verschijning is, niet heel bruikbaar als familiebak, wat Tesla wel is.
Mooie bak, maar dat fast charging... Wat een gemis....
Vanavond even met geluid kijken!
JeroenE schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:21:

Zijn er ook oplossingen voor als je stil komt te staan?
Generator ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:22:
[...]

Mooie bak, maar dat fast charging... Wat een gemis....
Vanavond even met geluid kijken!
Ik geloof het gewoon niet. Mercedes is echt niet achterlijk, waarom dan geen fast charging en weer een paar van die rare accenten op de auto zodat het vreemd eruit komt te zien? Volgens mij wilde ze die auto helemaal niet verkopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]
Opslepen met de motorrem en dan kan je met 10 minuten slepen weer een 30km of iets in die orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:16

Klein tankje elektriciteit achterin voor de zekerheid... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
databeestje schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:40:
[...]

Opslepen met de motorrem en dan kan je met 10 minuten slepen weer een 30km of iets in die orde.
Oh werkt dat?
Cool!
zeeg schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:43:
[...]

Klein tankje elektriciteit achterin voor de zekerheid... :P
Deze? :+
https://www.conrad.nl/nl/...788_pla-1209864&WT.srch=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:19

HeroS

SmartHome Nerd

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Natuurlijk werkt dat :)
http://www.teslatransform...htwagen-te-laten-trekken/

Edit: Energetisch bekeken wellicht de minst efficiënte manier van opladen. En ook nog de meest milieuvervuilende... dat wel.

[ Voor 32% gewijzigd door NovapaX op 27-10-2016 11:20 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dan klap je het luikje onder je voeten open en kan je met je voeten de auto bewegen. Yabba dabba doo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:10

unclero

MB EQA ftw \o/

Gewoon een extra touwtje achterin gooien. Het is hier in Europa al moeilijk om niet op tijd bij een laadpaal te zijn, laat staan niet op tijd bij een stopcontact. Heck, er zijn er die heuse roadtrips ondernemen zonder een keer zonder laadpaal te staan. ;)

(Hoewel ik persoonlijk, als ik zonodig toch niet een laadpaal in de buurt kan ontdekken, zou opteren voor een bezoek aan een restaurantje: "Als ik mijn touwtje even bij jullie in mag prikken, garandeer ik jullie dat ik vandaag uitgebreid heel zwaar ga lunchen" :+ )

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 19:32

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Wie biedt er meer, ik.

BMW 13 rex. Kost nieuw wel ruw geschat 4500 euro meer, maar dan heb je ook wat en geen bereik angst.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
janesh schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:26:
Wie biedt er meer, ik.

BMW 13 rex. Kost nieuw wel ruw geschat 4500 euro meer, maar dan heb je ook wat en geen bereik angst.
"De BMW i3 is standaard beschikbaar met 4% bijtelling. Wanneer u kiest voor de BMW i3 REX variant, dan is er sprake van 15% bijtelling."

Dan kies ik wel voor een diesel... Een reden voor mij is juist die 4% bijtelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:54
YoshiBignose schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:40:
[...]

Ik geloof het gewoon niet. Mercedes is echt niet achterlijk, waarom dan geen fast charging en weer een paar van die rare accenten op de auto zodat het vreemd eruit komt te zien? Volgens mij wilde ze die auto helemaal niet verkopen....
Klopt, dat ding is gewoon een compliance car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Wat is jullie laagste gemiddelde energie verbruik?

Bij mij:
0.13 kWh/km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Wel handig om daar dan bij te vermelden waar dat gereden (stad, provinciale wegen, snelweg 100/120/130) is en over welke afstand en met welke auto natuurlijk.
Zo'n cijfertje op zich zegt helemaal niets.

Bovendien vraag ik me af of dat echt van toegevoegde waarde is in dit topic. Kun je beter met zijn allen actief het verbruik bij gaan houden op een website die daarvoor gemaakt is zoals sprintmonitor.de en daar een verzameling van in de startpost zetten.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Enkele weken terug heb ik gevraagd aan MisterGreen waar ik hun tarieven kon vinden. Vandaag eindelijk antwoord (edit: de manager was op vakantie):
https://vandebron.nl/assets/html/allego/snelladers.html
(note: de Smoov app werkt bij mij niet)

Ik vind het wel een beetje een 'achterafsteegje'. De tarieven van Mistergreen vind je dus via de site van Allego, wat je 3 pagina's verder weer doorlinkt naar VanDeBron.
Hoe klantonvriendelijk willen ze het hebben |:(

Edit: Overigens wel een responsief en open mailwisseling, dat is dan wel weer erg netjes.

[ Voor 12% gewijzigd door Nivve op 27-10-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:38:
Enkele weken terug heb ik gevraagd aan MisterGreen waar ik hun tarieven kon vinden. Vandaag eindelijk antwoord (edit: de manager was op vakantie):
Hm, ik heb wel eens bij Hellevliet geladen (nr 45 op de lijst) en dat was "gewoon" 50 ct/min en niet 2,25 starttarief + 30 ct/min. Dat was op 2 juli. Van de laatste keren heb ik nog geen factuur, dus ik ben benieuwd of dat is aangepast of dat die prijslijst niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 07:35
dfrenner schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:55:
[...]

"De BMW i3 is standaard beschikbaar met 4% bijtelling. Wanneer u kiest voor de BMW i3 REX variant, dan is er sprake van 15% bijtelling."

Dan kies ik wel voor een diesel... Een reden voor mij is juist die 4% bijtelling...
Tussen 4% en 22% zit nog steeds die rex met 15% misschien voor jouw niet een optie maar denk dat er genoeg zijn die er wel wat mee kunnen. Van mijn Golf met 22% wordt ik namelijk niet bepaald vrolijk :/

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 27-10-2016 23:22 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

NovapaX schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:17:
Ik zie het, een Type 2 CCS combo stekker zou erin moeten zitten.
Als de review-exemplaren een indicatie geven lijkt het alsnog maar 1 fase te zijn.
http://www.electrive.com/...ric-koreas-quiet-stunner/
http://forococheselectric...ideo-formato-recarga.html

De ioniq electric laatst gezien en is idd 1 fase. Helaas met veel Aziatische auto's het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Appie Heijn schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:54:
[...]

Tussen 4% en 22% zit nog steeds die rex met 15% misschien voor jouw niet een optie maar denk dat er genoeg zijn die er wel wat mee kunnen. Van mijn Golf met 22% wordt ik namelijk niet bepaald vrolijk :/
Dat kan ik mij voorstellen,maar dat is een Golf... Daar zou ik nooit vrijwillig voor kiezen. Gelukkig zijn er ook nog andere merken die diesels leveren.

Wat kost zo'n i3 rex minimaal?
Uiteindelijk betaal je daar dus ongeveer hetzelfde aan bijtelling voor als je Golf.

Een reden voor mij is juist dat ik goedkoper wil rijden.
GoldenSample schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:17:
[...]

De ioniq electric laatst gezien en is idd 1 fase. Helaas met veel Aziatische auto's het geval.
Idd, kreeg deze info vandaag per mail:

"De batterij kan opgeladen worden via een enkelfase AC-oplaadpunt, een DC snellaadstation (tot 100kW) zoals bij Fastned of via het stopcontact (220V aansluiting). In de onderstaande tabel zijn de verschillende laadsnelheden en tijden te zien. Bij het laden wordt gebruik gemaakt van een Combo type 2 aansluiting waarmee zowel AC als DC kan worden geladen, zoals in de afbeelding is te zien."

Ook gevraagd naar de mogelijkheden met een langere proefrit:

"Wat betreft de proefrit op een zaterdag met de IONIQ electric kunnen wij afspreken om de auto i.p.v. het gebruikelijke uur een iets langere periode ( 2 a 3 uur ) voor u in te plannen. Door de weeks zou ik u tegemoet kunnen komen om de IONIQ maximaal een dag aan u mee te geven waarbij wij de IONIQ voor sluitingstijd ( 18:00 uur) retour moet zijn"

Hoe zorg je dat je tijdens zo'n proefrit het snelladen en laden kunt testen? Kun je ergens tijdelijke pasjes aanvragen of krijg je die mee van de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:22:
[...]
Hm, ik heb wel eens bij Hellevliet geladen (nr 45 op de lijst) en dat was "gewoon" 50 ct/min en niet 2,25 starttarief + 30 ct/min. Dat was op 2 juli. Van de laatste keren heb ik nog geen factuur, dus ik ben benieuwd of dat is aangepast of dat die prijslijst niet klopt.
Geen idee of het veranderd is. Maar nu staat er op TNM opeens €0. Dus volgens mij klopt die sowieso niet helemaal. Ik heb dan ook weinig vertrouwen in al die prijslijsten en dergelijk :-(

Ik heb ook nog gevraagd of er plannen zijn om de prijs bij de palen zelf te vermelden. Maar daar nog geen antwoord op (ook al weet ik het antwoord al: 'Nee, want niet de uiteindelijke prijs door de laadpas' 8)7 ).

Overigens is BP (ja, de oude garde) de enige die wel positief reageert, die zou 'het regelen' toen ik klaagde dat er geen prijs bij de lader stond (brugrestaurant West). Binnenkort maar even kijken of dat idd gedaan is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 07:18
dfrenner schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 04:04:
[...]

Hoe zorg je dat je tijdens zo'n proefrit het snelladen en laden kunt testen? Kun je ergens tijdelijke pasjes aanvragen of krijg je die mee van de dealer?
Bij Fastned heb je geen pasje nodig, daar kun je je gewoon ter plekke aanmelden via de app. Pasje van de dealer zou ik niet weten, maar wat wil je precies testen ?

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
[...]

Dat kan ik mij voorstellen,maar dat is een Golf... Daar zou ik nooit vrijwillig voor kiezen. Gelukkig zijn er ook nog andere merken die diesels leveren.

Wat kost zo'n i3 rex minimaal?
Uiteindelijk betaal je daar dus ongeveer hetzelfde aan bijtelling voor als je Golf.

Een reden voor mij is juist dat ik goedkoper wil rijden.
Er is/was weinig keuze helaas. Ik wilde graag het volgende:
  • Adaptieve cruise tot 160kmu + lane assist
  • Grote praktische bagageruimte
  • Zeer comfortabele stoelen waar ik met mijn 2 meter in pas
  • Meesturend Bi-Xenon
  • Een fijne automaatbak
  • Diesel ivm 60k per jaar
  • Trekvermogen +1500kg
Ik kon nog kiezen uit een skoda octavia en deze golf variant. Al het andere grut viel af om 1 of andere reden. Tja en dat half leasend Nederland in een Golf rijdt bij wijze van dat maakt mij niet uit, ik heb dat ding zakelijk nodig en rij er een 5-10k privé mee.

i3 94Ah va 38k
i3 94Ah REX va 42,5k
4-5k opties is niet zo gek op een dergelijk auto

41k voor de Golf a €354 bijtelling (21%)
47k voor de i3 REX €290 bijtelling (15%)
Scheelt €768 op jaarbasis. En qua kosten zit een i3 een mooi stuk lager denk ik.

De enige manier dat je nog echt goedkoop kan rijden qua bijtelling is full electric, daarom kijk ik nu ook naar de Tesla en de i3 zonder REX. Omdat trekvermogen en diesel geen must meer zijn komt EV namelijk nu wel in aanmerking.

Heb gisteravond een voorstel ingeschoten richting werkgever, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Veneficus schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:20:
Bij Fastned heb je geen pasje nodig, daar kun je je gewoon ter plekke aanmelden via de app. Pasje van de dealer zou ik niet weten, maar wat wil je precies testen ?
Ik wil eens ervaren hoe dat nou is, zo'n elektrische auto en hoe belemmerend het snelladen onderweg nu daadwerkelijk is.

Wat blijft er nu écht aan actieradius over op een lange rit op de snelweg en wat er nu echt overblijft na veel stadsverkeer.

Het punt is dat ik nu misschien slechts 20.000 per jaar rijd, maar volgend jaar kan dat zo maar weer 55.000 zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
dfrenner schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:29:
[...]

Ik wil eens ervaren hoe dat nou is, zo'n elektrische auto en hoe belemmerend het snelladen onderweg nu daadwerkelijk is.

Wat blijft er nu écht aan actieradius over op een lange rit op de snelweg en wat er nu echt overblijft na veel stadsverkeer.

Het punt is dat ik nu misschien slechts 20.000 per jaar rijd, maar volgend jaar kan dat zo maar weer 55.000 zijn...
Bij BMW martinistad heb ik een i3, 3 dagen meegehad, zie blog
Ik kreeg daar een druppel mee voor de openbare laadpunten, en ze hebben mijn telefoonnummer even gekoppeld aan hun fastned account.Oftewel volledig voorbereid, buiten wat defecte palen overal gratis kunnen laden. Met de i3 kun je na 20-25 minuten fastned/allego DC laden, zo'n 180km snelweg rijden. In stadsverkeer ga je ruim over de 200km heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Appie Heijn schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:36:
Bij BMW martinistad heb ik een i3, 3 dagen meegehad, zie blog
Ik kreeg daar een druppel mee voor de openbare laadpunten, en ze hebben mijn telefoonnummer even gekoppeld aan hun fastned account.Oftewel volledig voorbereid, buiten wat defecte palen overal gratis kunnen laden. Met de i3 kun je na 20-25 minuten fastned/allego DC laden, zo'n 180km snelweg rijden. In stadsverkeer ga je ruim over de 200km heen.
Cool 3 dagen op proef was dus mogelijk.
Bij mij zou het gaan om de Ioniq en de dealer werkt daar dus niet aan mee helaas.

Misschien een andere dealer zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 07:18
dfrenner schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:29:
[...]

Ah, ok. Dan is het niet onverstandig om wel om een pasje te vragen, of van iemand te lenen, omdat Allego wel een pasje nodig heeft, mocht je geen Fastned op de route hebben.
Om een goed idee te krijgen van de daadwerkelijke belemmering zou je van tevoren de app Plugshare moeten installeren, of een vergelijkbare. Daarin kun je makkelijk laadpalen vinden en zien of ze bezet zijn. Voordat ik zo'n app had vond ik het af en toe ook spannend...

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

dfrenner schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:58:
[...]

Cool 3 dagen op proef was dus mogelijk.
Bij mij zou het gaan om de Ioniq en de dealer werkt daar dus niet aan mee helaas.

Misschien een andere dealer zoeken...
Dat zou ik zeker overwegen, als je een lange proefrit wil maken met een nieuwe auto is het gewoon achterlijk als je als dealer gaat beknibbelen op een laadpas van een paar euro.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Planning was 2 dagen. Mijn insteek was middagje echt proefrijden dus kijken wat kan doet zo'n ding. De volle dag was om te kijken of het toepasbaar was voor mijn werksituatie en hoe comfortabel hij is voor lange afstanden. Ik heb de ecopal druppel wel bij allego kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Erasmo schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:11:
Dat zou ik zeker overwegen, als je een lange proefrit wil maken met een nieuwe auto is het gewoon achterlijk als je als dealer gaat beknibbelen op een laadpas van een paar euro.
Wacht even, voordat er misverstanden ontstaan. Ik heb nog geen idee over een laadpas, dus weet ook niet of ze erop beknibbelen.
Het ging meer om de duur dat je er één mag proefrijden.

Deze reactie kreeg ik op de vraag om een langere proefrit:
Wat betreft de proefrit op een zaterdag met de IONIQ electric kunnen wij afspreken om de auto i.p.v. het gebruikelijke uur een iets langere periode ( 2 a 3 uur ) voor u in te plannen. Door de weeks zou ik u tegemoet kunnen komen om de IONIQ maximaal een dag aan u mee te geven waarbij wij de IONIQ voor sluitingstijd ( 18:00 uur) retour moet zijn.
Appie Heijn schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:29:
[...]

Er is/was weinig keuze helaas. Ik wilde graag het volgende:
  • Adaptieve cruise tot 160kmu + lane assist
  • Grote praktische bagageruimte
  • Zeer comfortabele stoelen waar ik met mijn 2 meter in pas
  • Meesturend Bi-Xenon
  • Een fijne automaatbak
  • Diesel ivm 60k per jaar
  • Trekvermogen +1500kg
Ik kon nog kiezen uit een skoda octavia en deze golf variant. Al het andere grut viel af om 1 of andere reden. Tja en dat half leasend Nederland in een Golf rijdt bij wijze van dat maakt mij niet uit, ik heb dat ding zakelijk nodig en rij er een 5-10k privé mee.

i3 94Ah va 38k
i3 94Ah REX va 42,5k
4-5k opties is niet zo gek op een dergelijk auto

41k voor de Golf a €354 bijtelling (21%)
47k voor de i3 REX €290 bijtelling (15%)
Scheelt €768 op jaarbasis. En qua kosten zit een i3 een mooi stuk lager denk ik.

De enige manier dat je nog echt goedkoop kan rijden qua bijtelling is full electric, daarom kijk ik nu ook naar de Tesla en de i3 zonder REX. Omdat trekvermogen en diesel geen must meer zijn komt EV namelijk nu wel in aanmerking.

toon volledige bericht
Ik vegelijk zelf een 30-35k diesel met de 47k voor de i3, dan betaal je dus ongeveer hetzelfde voor de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:12:
Geen idee of het veranderd is. Maar nu staat er op TNM opeens €0. Dus volgens mij klopt die sowieso niet helemaal. Ik heb dan ook weinig vertrouwen in al die prijslijsten en dergelijk :-(
Nee, echt netjes is het allemaal niet. Ik heb het al eens nagevraagd bij de ACM, maar die reageren alleen met "ja, dat moet u dan aan de aanbieder van de laadpaal vragen of zij de prijs bij die laadpaal willen zetten"
Ehm, dus ik moet voor alle tienduizenden palen in Nederland een briefje gaan schrijven? 8)7
Dat is natuurlijk te zot voor woorden. Als consument kan je met zulk soort dingen weinig aanvangen en als de organisaties die je moeten helpen het al zo af laten weten...
'Nee, want niet de uiteindelijke prijs door de laadpas'
Dat vind ik ook een onzin argument. De pas bepaald wel mee, maar de aanbieder bepaald de prijs van de paal. Als je sommige service telefoonnummers belt krijg je toch ook gewoon een melding als "Dit nummer kost u 25 cent per gesprek plus de eventueel kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon". Dus je kan op die paal rustig iets zetten als "39 cent per kWh plus de kosten van uw laadpas". Zo moeilijk is dat toch niet?
Ik kreeg geen pasjes mee van de dealer, maar dat wist ik al van te voren. Dat zou je dus aan de Hyundai dealer moeten vragen. Ik heb een gratis laadpas aangevraagd van TheNewMotion maar er zijn nog genoeg andere aanbieders die dat ook hebben. Je betaalt dan wel een vergoeding per laadbeurt extra (met een bepaald maximum bedrag). Je hebt ook pasjes waar dat niet zo is, maar je weer per maand een vast bedrag moet betalen en alles daar tussen in en vast nog meer varianten die ik niet weet.

Sommige aanbieders van laadpalen hebben ook een eigen pasje waarmee je bij de eigen laadpalen dan weer goedkoper kan laden. Maar dan moet je dus wel van te voren weten dat je vaak bij zo'n laadpaal gaat laden. Bijvoorbeeld bij je werk of bij je schoonmoeder in de straat ofzoiets.

Voor een proefrit zijn dat soort dingen natuurlijk niet echt interessant om uit te rekenen; maar voor het echte gebruik wel. In mijn geval laad ik normaal gesproken bijna alles thuis of op het werk en af en toe eens onderweg. Dat betekent dat alle pasjes met abonnement duurder zijn omdat je dan per jaar meer betaalt dan je bespaard door geen laadpas-transactie kosten te hoeven te betalen.

Aan de ene kant snap ik wel een beetje dat er geen laadpasje werd meegegeven, aan de andere kant ook weer niet. Als je alleen (duur) aan het snelladen bent dan kan dat best een kostbaar grapje worden. Aan de andere kant: regel gewoon een FastNed abonnement van 99 euro in de maand en al je proefrit klanten kunnen snelladen bij FastNed wat ze willen. Probeer dat maar eens te organiseren bij de benzinepomp om de hoek...

Maar goed, als je in een brandstofauto gaat proefrijden dan krijg je er ook geen tankpasje bij. Ik heb dat in ieder geval nog nooit gehad, maar ik heb ook maar 1 keer gehad dat ik aan het eind van de proefrit heb getankt (dat wist ik al van te voren, ging om eenverhuisbus waarvan we toen het idee hadden om er een camper van te bouwen). Al denk ik wel dat ik wel eens een auto op de laatste halve liter het terrein op heb gereden, maar ik kreeg hem ook al mee met een brandend "ga nu tanken" lichtje. Dan zit je ook niet fijn in de auto om een proefrit te maken :/

Ik denk zelf dat de Hyundai dealer nog niet gewend is aan het feit dat mensen die een EV willen kopen daar echt een tijdje in willen rijden en geen genoegen nemen met een ritje van een uur. Voor het rijden an sich is een uur natuurlijk genoeg. Maar je wil in zo'n auto juist proberen of je overal kan komen waar je wil komen en wat voor tijd dat extra kost als je onderweg gaat laden. Dat test je niet in een uurtje en ook al met moeite in 1 dag.

Wat ik trouwens heb gedaan is de auto om zaterdag 16:30 bij de dealer halen en dinsdag om 08:00 weer terug gebracht. Dan heb je dus de zaterdagmiddag om er wat lokaal mee te rijden, zondag om naar je schoonmoeder te gaan en maandag naar je werk en weer naar huis. En dan kan je hem dinsdag weer op tijd inleveren zodat de volgende er in kan rijden (die kreeg hem trouwens mee van dinsdag t/m donderdag).

Wellicht is dat een optie die je ook bij hun kan krijgen. Ik neem even aan dat ze zondag niet werken. Ik zou ook zeker vertellen dat je bij de BMW en de Kia een EV wel drie dagen kan mee krijgen. Je hoeft hun niet gelijk te vertellen dat je die niet wil hebben om een andere reden ;)
Appie Heijn schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:29:
ik heb dat ding zakelijk nodig en rij er een 5-10k privé mee.
Als je 4200 euro per jaar (of 3400 bij elektrisch) moet betalen dan is dat in 5 jaar tijd zon 17 tot 21 k euro. Is het niet voordeliger om voor dat weinige aantal kilometers wat je rijd een goedkoop tweede autootje te nemen en gewoon niets meer aan bijtelling te betalen? Je hoeft dan nog niet eens een duizend-euro auto te nemen met zulke budgetten.
Ga je nu voor de Tesla of voor de i3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Eens alleen dan worden het 3 auto's in totaal. Vrouw heeft er ook 1 nodig. Dat is ook onze sleurhut trekker.

In eerste instantie de tesla, indien ik dit niet rond krijg de i3 high voltage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:41:

[...]
Dat vind ik ook een onzin argument. De pas bepaald wel mee, maar de aanbieder bepaald de prijs van de paal. Als je sommige service telefoonnummers belt krijg je toch ook gewoon een melding als "Dit nummer kost u 25 cent per gesprek plus de eventueel kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon". Dus je kan op die paal rustig iets zetten als "39 cent per kWh plus de kosten van uw laadpas". Zo moeilijk is dat toch niet?
Net nog een mail gehad van Mistergreen, uiteindelijk komt de prijs ook op/bij de palen zelf te staan. Maar ik neem even aan dat ze expres geen deadline noemen O-) . Op de site van TNM gaan ze het zooitje van Haarrijn ook in orde maken (lees: aan TNM melden).

Op zich al een positiever resultaat dan ik meest te horen krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

414524

Tesla zet flinke stappen, ze hebben de autopilot functie zo geprogrammeerd om de directe concurrentie te elimineren?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Tesla crashes into Mercedes-Benz dealership

[ Voor 108% gewijzigd door 414524 op 29-10-2016 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
Hmmm ik hoor de vragen van de verzekeraar."Had u de auto-pilot aan staan?" "reed u te hard"...

Of beroerder. Bewijst u maar dat u de auto-pilot niet had aanstaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Appie Heijn schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:58:
Eens alleen dan worden het 3 auto's in totaal. Vrouw heeft er ook 1 nodig. Dat is ook onze sleurhut trekker.
En wat is het probleem daarvan? Je geeft in je posts tot nu dat het je vooral gaat om de kosten te drukken.

Een voordeel als je niet privé rijd in je zakelijke auto de bijtelling helemaal niet uit maakt welk model je rijd.

Als je het dan voor jezelf zo economisch maakt koop je privé een gebruikte I-miev. Of speelt uitstraling en status ook mee in de beslissing privé te rijden in een auto van de zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
414524 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:20:
Tesla zet flinke stappen, ze hebben de autopilot functie zo geprogrammeerd om de directe concurrentie te elimineren?
[video]
Ja >:)

Elon: "execute order 66".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:41:
[...]
Nee, echt netjes is het allemaal niet. Ik heb het al eens nagevraagd bij de ACM, maar die reageren alleen met "ja, dat moet u dan aan de aanbieder van de laadpaal vragen of zij de prijs bij die laadpaal willen zetten"
ACM moet ingrijpen denk ik. De aanbieder moet wettelijk de prijs duidelijk aangeven. Het probleem is dat je koopt in een doorverkoop situatie, waarbij je naar producent gaat, maar een ander de verkoper is. Dat ontslaat denk ik de verkoper niet om de prijs alsnog te vermelden bij de producent.

Besluit prijsaanduiding producten: http://wetten.overheid.nl/BWBR0015104/2014-12-13

Artikel 3.1
"Een verkoper biedt een product, dan wel een monster met gebruikmaking waarvan een product wordt aangeboden, voor zover dat product of monster ter plaatse aanwezig is, slechts te koop aan indien het voorzien is van een aanduiding van de verkoopprijs en de prijs per meeteenheid."

Een escape die ze wel hebben is als de prijs vooraf niet vast staat (bijvoorbeeld bij een veiling o.i.d.). Maar dat is niet van toepassing . Technisch kan er geen probleem zijn om de prijs op grond van informatie op de pas te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

414524

Elektrisch laden was toch vier keer zo duur geworden? Ik heb ooit nog voor 4 cent per km gereden, maar heb nu zo'n plug in hybrid die nooit aan de laadpaal staat, alleen door die remenergie ga je al zuinig zat rijden (voor een suv that is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 15:43
414524 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:50:
Elektrisch laden was toch vier keer zo duur geworden? Ik heb ooit nog voor 4 cent per km gereden, maar heb nu zo'n plug in hybrid die nooit aan de laadpaal staat, alleen door die remenergie ga je al zuinig zat rijden (voor een suv that is).
Ligt er aan wat voor auto je hebt. De elektriciteit zelf is niet veel duurder geworden.
Maar een dikke plug-in SUV heeft natuurlijk wel een veel grotere luchtweerstand dan bijvoorbeeld een imiev :P.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:13:
ACM moet ingrijpen denk ik. De aanbieder moet wettelijk de prijs duidelijk aangeven.
Dat vind ik ook, maar de ACM vind dat blijkbaar niet bij zijn taak horen. Het probleem is natuurlijk dat je elders niet echt terecht kan zonder dat je zelf veel kosten moet gaan maken. Ik ga natuurlijk geen aanbieder van een laadpaal aanklagen omdat de prijs er niet bij staat. Alleen al een gesprek met een advocaat is veel duurder dan dat ik er ooit mee op zal schieten.
Elektrisch laden was toch vier keer zo duur geworden?
Kan je iets meer info geven op wat je nu precies bedoeld?

Laadpalen waren ooit gratis (zelfs bij Fastned kon je ooit gratis laden), maar dat is al een tijd niet meer zo.

Of bedoel je dat laden bij Fastned (zonder abonnement) ongeveer vier keer zo duur is als consumenten thuis voor een kWh betalen?
Ik heb ooit nog voor 4 cent per km gereden, maar heb nu zo'n plug in hybrid die nooit aan de laadpaal staat, alleen door die remenergie ga je al zuinig zat rijden (voor een suv that is).
Ooit voor 4 cent elektrisch of ooit voor 4 cent op brandstof? Voor vier cent elektrisch moet nu ook wel lukken, als je maar thuis oplaad en niet bij publieke laadpalen. Als je op de zaak kan laden kan je nog goedkoper uit zijn als de baas geen commercieel tarief rekent en het bedrijf groot genoeg is zodat er toch al 10k kWh wordt gebruikt. Dan vervallen namelijk allerlei belastingen en wordt de kWh prijs nog veel goedkoper.

Waarom laad je hem eigenlijk niet op? Bij een bedrijf naast ons is nu ook iemand met een plugin en die laadt regelmatig bij ons op (dat is in overleg gegaan natuurlijk). Hij heeft een collega die rijdt nu in een Mercedes plugin. De laadt nooit op. Ik denk zelf omdat hij dan achteruit in moet parkeren (en het zijn schuine vakken dus dat is niet fijn). Maar volgens mij ook omdat hij het niet goed begrijpt. Hij roept ook "hij laad zichzelf onderweg vanzelf op". Dat zal best, maar wel door dure benzine te verbranden. Ik snap ook wel dat het uiteindelijk dan toch goedkoper is dan helemaal geen accu. Maar het laden is toch nog steeds veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenE schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 16:18:
[...]
Dat vind ik ook, maar de ACM vind dat blijkbaar niet bij zijn taak horen.
Als er drie kamerleden volelektrisch rijden komen er vanzelf moties en vragen enzo. Komt goed ;)
[...]

rijdt nu in een Mercedes plugin. De laadt nooit op. Ik denk zelf omdat hij dan achteruit in moet parkeren (en het zijn schuine vakken dus dat is niet fijn). Maar volgens mij ook omdat hij het niet goed begrijpt. Hij roept ook "hij laad zichzelf onderweg vanzelf op". Dat zal best, maar wel door dure benzine te verbranden.
Tja, Mercedes weet dat haar klanten aartslui zijn (denk maar aan het richtingaanwijzerpookje dat vaak ongebruikt blijft).
Mercedes zet dus vol in op draadloos laden :)
Thuis laad ik met €0,16/kWh.
De auto rijdt daar 6 à 7 km op. Een prijs van ~€0.025/km dus.
Op de zaak is het ongeveer de helft daarvan.
Je plugin hybride nooit opladen is natuurlijk behoorlijk... zonde.

[ Voor 45% gewijzigd door Proton_ op 29-10-2016 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-05 15:03
Sorry hoor, misschien leg ik dit helemaal verkeerd uit, maar je *denkt* dat laden 4x zo duur is geworden en daarom ga je niet meer laden? :F
Moet je eens kijken as je wel gaat laden aan een normale laadpaal (dus geen snellader) moet je kijken hoeveel dat gaat schelen. Helemaal als je hem oplaadt via je huis aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De Opel Ampera-E kan 190 mijl (300km) rijden met 75mph (120km/u)
http://insideevs.com/inst...f-range-at-steady-75-mph/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Lijkt me onmogelijk dat hij een betere range heeft dan de Model S met 60kwh, terwijl die veel aerodynamischer is toch...

Afbeeldingslocatie: http://insideevs.com/wp-content/uploads/2013/03/range-speed-model-s.jpg

Deze dan maar halen: http://insideevs.com/buch...kwh-ev-for-under-30k-usd/

[ Voor 10% gewijzigd door YoshiBignose op 29-10-2016 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

YoshiBignose schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:42:
[...]

Lijkt me onmogelijk dat hij een betere range heeft dan de Model S met 60kwh, terwijl die veel aerodynamischer is toch...
Frontal area en rolweerstand spelen ook mee, en zijn zeker minder voor de Bolt.
Jammer dat ze de Logan nemen en niet een willekeurige andere Dacia - dat zou nog bruikbaarder zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
De eerste week met de EV is zo goed bevallen dat we er in het nieuwe jaar waarschijnlijk nog 1 gaan kopen :-)

De Golf rijdt heerlijk rustig. Stil en toch alle power direct beschikbaar. ACC is helemaal super. Rij naar mijn werk met een paar keer het rempedaal aanraken. Dynaudio klinkt ook prima.

Bereik is nog geen issue geweest. Kan op mijn werk gratis laden en gisteren voor de grap even aan huis geladen via een standaard stekker. Na 80 km rijden gaf hij nog 60 km aan (regen, hagel en 3 graden buitenlucht), dit was zonder ecomode en de temperatuur op een lekkere 22 graden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Rene schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 21:49:
De eerste week met de EV is zo goed bevallen dat we er in het nieuwe jaar waarschijnlijk nog 1 gaan kopen :-)

De Golf rijdt heerlijk rustig. Stil en toch alle power direct beschikbaar. ACC is helemaal super. Rij naar mijn werk met een paar keer het rempedaal aanraken. Dynaudio klinkt ook prima.

Bereik is nog geen issue geweest. Kan op mijn werk gratis laden en gisteren voor de grap even aan huis geladen via een standaard stekker. Na 80 km rijden gaf hij nog 60 km aan (regen, hagel en 3 graden buitenlucht), dit was zonder ecomode en de temperatuur op een lekkere 22 graden ;)
Geweldig fijn dat het zo goed bevalt en dat je een goede keuze gemaakt hebt. Dadelijk heb je net als wij een IC vrij leven en gezin.

Waaraan zit je te denken als andere auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Vanmiddag weer proefgereden met de Ioniq (de leasemaatschappij stond erop, en de dealer in Nijmegen had er net gister een binnengekregen). Eens uitgebreid de lane-assist en de smart cruisecontrol uitgeprobeerd. Wat een genot, over een drukke snelweg rijden zonder de hele tijd je voorganger in de gaten houden, maximum snelheid etc.
Ook blijkt de SCC zelf regeneratief te remmen, dat vind ik ook een pluspunt, en was ook iets wat ik wilde weten. Met dat regeneratief remmen lijkt de range ook aanzienlijk toe te nemen (hier een filmpje van Hyundai die hun Ioniq gewoon mee hebben genomen op een ritje 'rondjes rijden over de ring van Seoul' wat veel optrekken en afremmen bevat, zij perstten 351km uit de batterijtjes).

Ook heb ik voorzichtig geinformeerd naar levertijden. En toen schrok ik wel een beetje. Het exemplaar dat ik op het oog hebt komt december/januari pas in Nederland. :|
(misschien was ik ietwat naief, ik dacht: oh, komt in oktober uit, dan zal ik in november wel kunnen rijden)

Edit: aardige is wel dat ik weer een gratis gadget erbij heb. kreeg ik in Amsterdam de Hyundai USB-stick (een 2GB USB-stick die volgens hun vol met informatie en filmpjes zou staan, maar in werkelijkheid alleen een snelkoppeling naar de Hyundai Nederland website bevatte |:( ), nu heb ik er een Ioniq powerbank bij. die kwam vanavond mooi van pas bij het romantisch Halloween-Pokemonnen met m'n lief ;).

[ Voor 16% gewijzigd door unclero op 30-10-2016 01:59 ]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
JeroenK schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 23:50:
[...]

Geweldig fijn dat het zo goed bevalt en dat je een goede keuze gemaakt hebt. Dadelijk heb je net als wij een IC vrij leven en gezin.

Waaraan zit je te denken als andere auto?
Dat is een moeilijke. Voor de 2de auto zijn de eisen eigenlijk niet bijzonder:

- Plek voor 4 (mogen krap zitten)
- goedkoop
- goedkoop
- goedkoop

Range maakt geen bal uit, snelladen is ook geen must.

Zit aan de volgende wagens te denken:

- Peugeot ION, die kosten ca 9000-11000 gebruikt.
- Ford Focus electric, ca 14000-15000 voor een exemplaar van een jaar oud. Voordeel is dat je dan een gewone C segmenter rijdt.
- 2-3 jaar oude Leaf (gen2) voor ca 14000-15000. Die is even volwaardig als de Focus/Golf
- 1-2 jaar oude Zoë voor ca 15000-16000. Accuhuur doen ze hier niet aan.

Alleen naar de prijs kijkend is de ION definitief de goedkoopste optie. Eens kijken war het budget toelaat begin 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JeroenK schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:37:
Hmmm ik hoor de vragen van de verzekeraar."Had u de auto-pilot aan staan?" "reed u te hard"...

Of beroerder. Bewijst u maar dat u de auto-pilot niet had aanstaan...
Ja als je h em gebruikte, logisch.

Maar wat als het een standaard vraag wordt bij de verzekeraar als je Tesla rijdt?
mrmrmr schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:13:
[...]

ACM moet ingrijpen denk ik. De aanbieder moet wettelijk de prijs duidelijk aangeven. Het probleem is dat je koopt in een doorverkoop situatie, waarbij je naar producent gaat, maar een ander de verkoper is. Dat ontslaat denk ik de verkoper niet om de prijs alsnog te vermelden bij de producent.

Besluit prijsaanduiding producten: http://wetten.overheid.nl/BWBR0015104/2014-12-13

Artikel 3.1
"Een verkoper biedt een product, dan wel een monster met gebruikmaking waarvan een product wordt aangeboden, voor zover dat product of monster ter plaatse aanwezig is, slechts te koop aan indien het voorzien is van een aanduiding van de verkoopprijs en de prijs per meeteenheid."

Een escape die ze wel hebben is als de prijs vooraf niet vast staat (bijvoorbeeld bij een veiling o.i.d.). Maar dat is niet van toepassing . Technisch kan er geen probleem zijn om de prijs op grond van informatie op de pas te tonen.
toon volledige bericht
Of de overheid moet de prijs voor publieke laadpalen maximaliseren!

ACM heb ik geen vertrouwen in. De keren dat ik ze belde was het alleen maar doorverwijzen naar andere partijen. Die andere partijen verwezen weer terug naar ACM.
ACM antwoorde daarna doodleuk dat zij enkel de regelgeving controleren. Ze gaan niet over de tegels zelf en de uitvoering ervan.
Daar geloof ik niets van, als dat echt zo is is het de meest nutteloze instantie die in het leven is geroepen.
unclero schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 01:56:
Vanmiddag weer proefgereden met de Ioniq (de leasemaatschappij stond erop, en de dealer in Nijmegen had er net gister een binnengekregen). Eens uitgebreid de lane-assist en de smart cruisecontrol uitgeprobeerd. Wat een genot, over een drukke snelweg rijden zonder de hele tijd je voorganger in de gaten houden, maximum snelheid etc.
Ook blijkt de SCC zelf regeneratief te remmen, dat vind ik ook een pluspunt, en was ook iets wat ik wilde weten. Met dat regeneratief remmen lijkt de range ook aanzienlijk toe te nemen (hier een filmpje van Hyundai die hun Ioniq gewoon mee hebben genomen op een ritje 'rondjes rijden over de ring van Seoul' wat veel optrekken en afremmen bevat, zij perstten 351km uit de batterijtjes).

Ook heb ik voorzichtig geinformeerd naar levertijden. En toen schrok ik wel een beetje. Het exemplaar dat ik op het oog hebt komt december/januari pas in Nederland. :|
(misschien was ik ietwat naief, ik dacht: oh, komt in oktober uit, dan zal ik in november wel kunnen rijden)

Edit: aardige is wel dat ik weer een gratis gadget erbij heb. kreeg ik in Amsterdam de Hyundai USB-stick (een 2GB USB-stick die volgens hun vol met informatie en filmpjes zou staan, maar in werkelijkheid alleen een snelkoppeling naar de Hyundai Nederland website bevatte |:( ), nu heb ik er een Ioniq powerbank bij. die kwam vanavond mooi van pas bij het romantisch Halloween-Pokemonnen met m'n lief ;).
Nice. Ik heb mijn vraag ober een 3 daagse proefrit bij Hyundai Nederland neergelegd. Zij ging zorgen dat een dealer mij terugmailt ofzo.

Wel kijk ik tegenwoordig overal naar laadpalem etc. en wat mij gisteren opviel bij het openluchtmuseum, slechts twee laadplekken en beide in gebruik door zo'n PHEV. Dat wordt misschien nog wel een dingetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maar was die proefrit in de hybrid of de electric? Die laatste is nog niet uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 20:40
YoshiBignose schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 08:18:
Maar was die proefrit in de hybrid of de electric? Die laatste is nog niet uit toch?
In ieder geval de Plug-in hybrid komt volgend jaar pas en ik dacht de electric en hybrid nog dit jaar of begin volgend jaar.

Bron: https://www.hyundai.nl/hyundai-ioniq

[ Voor 8% gewijzigd door Jochemd13 op 30-10-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 08:18:
Ik wil de Electric.
Unclero heeft hem in september al gereden in Amsterdam.

Dealer Waddinxveen krijgt hem november binnen.
Jochemd13 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 09:23:
[...]

In ieder geval de Plug-in hybrid komt volgend jaar pas en ik dacht de electric en hybrid nog dit jaar of begin volgend jaar.

Bron: https://www.hyundai.nl/hyundai-ioniq
Hybrid staat al bij de dealers, electric wordt in veel vestigingen ieder moment verwacht. Maar blijkbaar was hij al in september beschikbaar bij Hyundai Nederland?

Denk dat Unclero het fijne er wel van weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

unclero schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 01:56:

We zittun nu begin november. Das 2 a 3 maanden levertijd, das heel schappelijk imho :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

dfrenner schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 09:50:
Hybrid staat al bij de dealers, electric wordt in veel vestigingen ieder moment verwacht. Maar blijkbaar was hij al in september beschikbaar bij Hyundai Nederland?

Denk dat Unclero het fijne er wel van weet.
In september had Hyundai een reizende popupstore met een aantal modellen waarmee je kon proefrijden. Ze zijn in vrijwel alle grote Europese steden geweest. Waaronder dus Amsterdam.
Waar het er nu naar uit ziet is dat de EV-versie druppelsgewijs Nederland binnen komt. De dealer in Nijmegen waar ik zaterdag was had het ding net een dag, terwijl de dealer in Den Bosch 'm al een paar weken had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
JeroenK schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:45:
[...]

En wat is het probleem daarvan? Je geeft in je posts tot nu dat het je vooral gaat om de kosten te drukken.

Een voordeel als je niet privé rijd in je zakelijke auto de bijtelling helemaal niet uit maakt welk model je rijd.

Als je het dan voor jezelf zo economisch maakt koop je privé een gebruikte I-miev. Of speelt uitstraling en status ook mee in de beslissing privé te rijden in een auto van de zaak?
Mwa gevoelsmatig een beetje too much, wij hadden tot een half jaar geleden alleen de golf, om nou 3 auto's te hebben voor 2 volwassen.

De elektrische auto's op de 2e hands markt doen eigenlijk allemaal wel meer dan 10k, dat is ons wat te veel qua aanschaf op dit moment. Wellicht dat we volgend jaar wel een auto voor vrouwlief hebben. Dan heb ik de Tesla of de i3 en zij een leaf bijvoorbeeld. Gaan we met het gezin op pad dan nemen we de mijne.

Gaan we met de sleurhut dan huren we wel een auto voor die 3 weken een auto. Bij BMW kan ik dat alleen wel in het leasecontract wegmoffelen, bij Tesla hebben ze die optie inhouse niet.

Het oog wil ook wat, daarom nu in eerste instantie liever een Tesla, maar ook extra actieradius en gratis opladen(supercharger) is niet minder belangrijk. Voor die 100 eur(i3 vs tesla) extra bijtelling kun je geen extra auto op de oprit hebben staan, laat staan er km'ers mee gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Vandaag de eerste keer met de Leaf een langere afstand gereden. Moest naar utrecht (109 km). Van te voren even gecheckt of er te laden is bij de Jaarbeurs. Dit is mogelijk met een normale laadpas.

Daar aan gekomen (70 km over) staat er inderdaad een hele rij (stuk of 10 palen met elke 2 aansluiting). Heb me stekker erin gestopt en me pas (TNM) er langs gehaald en de paal begon me auto op te laden. Fijn dacht ik.

Toen ik in de jaarbeurs was nog even via de APP gekeken of die aan het opladen was. Toen zag ik dat het opladen gestopt was :(

Dus weer naar de auto gelopen en hem nog een keer opgestart maar na 1 min. stopte die weer. Toen andere paal geprobeerd en met me Nuon pas gestart maar helaas zelfde probleem.

Toen heb ik naar The New Motion gebeld. Aardige dame aan de lijn gehad maar de paal is niet van hun dus ze kon me niet verder helpen.

Tja, leuk dat nieuwe rijden :)

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Vind het vreemd dat hij wel start en geen error geeft. Accu van de auto was ook niet te warm/te koud.

Op de terug weg even langs fastned gereden en daar had ik de boel binnen 30 min. weer helemaal vol. Lang leven FastNed. Het viel me trouwens op dat hij gewoon op volle snelheid blijf doorladen (zelfs steeds wat sneller) ook al zit hij over de 80% heen. Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Kon je dan niet bellen met degene van wie de paal wel was? Of stond er nergens een nummer ofzo? dat zou raar zijn.

Verder geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. Misschien de netspanning wel buiten de marges ofzo... zonder foutmelding weinig over te zeggen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

NovapaX schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:13:
Kon je dan niet bellen met degene van wie de paal wel was? Of stond er nergens een nummer ofzo? dat zou raar zijn.

Verder geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. Misschien de netspanning wel buiten de marges ofzo... zonder foutmelding weinig over te zeggen.
Nope geen nummer op en parkeerbeheerder was niet te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:45
Rene schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 07:18:
[...]

Dat is een moeilijke. Voor de 2de auto zijn de eisen eigenlijk niet bijzonder:

- Plek voor 4 (mogen krap zitten)
- goedkoop
- goedkoop
- goedkoop

Range maakt geen bal uit, snelladen is ook geen must.

Zit aan de volgende wagens te denken:

- Peugeot ION, die kosten ca 9000-11000 gebruikt.
- Ford Focus electric, ca 14000-15000 voor een exemplaar van een jaar oud. Voordeel is dat je dan een gewone C segmenter rijdt.
- 2-3 jaar oude Leaf (gen2) voor ca 14000-15000. Die is even volwaardig als de Focus/Golf
- 1-2 jaar oude Zoë voor ca 15000-16000. Accuhuur doen ze hier niet aan.

Alleen naar de prijs kijkend is de ION definitief de goedkoopste optie. Eens kijken war het budget toelaat begin 2017.
toon volledige bericht
Een zoe van 1-2jaar oud is echt wel voor een stuk minder te verkrijgen. Ruwe schatting 12-13k

Wij hebben afgelopen mei er eentje voor +\- 12500 gekocht incl. Laadpaal en aparte 220v stopcontact lader. (En grande punto ingeruild dus die prijs is incl de Punto en kan verschillen)
Dit was een Zoe Intens uit 2014 met 38000km

Gerrit bleeker in purmerend heeft er altijd heel veel Zoe's staan en doet bijna enkel handelen in elektrische auto's. Zeker een aanrader!

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door Stef87 op 30-10-2016 21:53 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
Stef87 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:51:
[...]

Een zoe van 1-2jaar oud is echt wel voor een stuk minder te verkrijgen. Ruwe schatting 12-13k

Wij hebben afgelopen mei er eentje voor +\- 12500 gekocht incl. Laadpaal en aparte 220v stopcontact lader. (En grande punto ingeruild dus die prijs is incl de Punto en kan verschillen)
Dit was een Zoe Intens uit 2014 met 38000km

Gerrit bleeker in purmerend heeft er altijd heel veel Zoe's staan en doet bijna enkel handelen in elektrische auto's. Zeker een aanrader!
Hij zegt nog: "accuhuur doen ze hier niet aan". Die prijs is dus inclusief accu.
René woont in Noorwegen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
NovapaX schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:34:
[...]

Hij zegt nog: "accuhuur doen ze hier niet aan". Die prijs is dus inclusief accu.
René woont in Noorwegen.
Ik wist niet precies wat er mee werd bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Appie Heijn schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:27:
Gaan we met de sleurhut dan huren we wel een auto voor die 3 weken een auto. Bij BMW kan ik dat alleen wel in het leasecontract wegmoffelen, bij Tesla hebben ze die optie inhouse niet.
Ik heb gisteren eens wat zitten zoeken naar autohuur, maar wat een belachelijke bedragen zeg.

Je betaalt voor van alles extra, waardoor je voor 3 weken zo over de 2000 heen gaat en dan heb je ook nog eens geen vrije kilometers.
Iemand toevallig ervaring met autohuur tijdens een de vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dfrenner schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 06:35:
Die keren dat ik heb gehuurd was dat gewoon op lokatie zelf (vliegtuig, dan daar auto huren). Bedoel je dat of wil je in Nederland een auto huren om mee op vakantie te gaan?

Dan hangt het er natuurlijk weer vanaf of je een caravan wil trekken of alleen een grote auto waarmee je verder kan rijden zonder te hoeven laden.

Ik zag laatst op de A12 een auto rijden met "www.minilease.nl vanaf 30 dagen een auto leasen" ofzoiets erop. Op de website (die uiteindelijk van hertz is) wordt je niet heel veel wijzer. Ja, een Peugeot 308 SW of Ford Mondeo SW voor iets vanaf 1035 euro per 30 dagen met 3000km (per 30 dagen). Maar dan met een "i-tje" ernaast: deze prijs is gebaseerd op een contract van 12 maanden.

Als je meer wil weten moet je gelijk al je gegevens opgeven zodat ze je tot in lengte der dagen kunnen blijven spammen natuurlijk |:(

Maar als je wel geïnteresseerd bent dan wil je misschien wel de moeite nemen om te bellen zodat ze meer kunnen vertellen.

Via Europcar kost een Peugeot 308 SW voor 1 augustus t/m 31 augustus 2017 iets meer dan 20 euro per dag + 5 euro als je een tweede bestuurder wil en met 100 km per dag (dus 3100 km) zit je op ongeveer 800 euro. De Ford Mondeo SW hebben ze ook, maar die kost dan 1200 euro. Geen idee waarom die bij hun veel duurder is. Ik heb hier ook even een maand genomen om met die minilease te vergelijken.

Als je korter huurt is het wellicht anders?! Edit: Dat is inderdaad zo, als je maar 3 weken huurt is de prijs veel hoger. Pas als je 30 dagen of meer huurt dan keldert hij ineens in. Dus het is zelfs voordeliger om hem anderhalve week in de straat te laten staan. 29 dagen is ruim 1200 euro voor de Peugeot en 1700 euro voor de Ford. Huur je hem een dag langer ben je veel minder kwijt 8)7

Soms kan je best een aardige deal krijgen als je een lokale autoverhuurder belt; maar vaak zijn dat meer de verhuisbusjes natuurlijk. Wel genoeg plek om je koffers kwijt te kunnen, maar lastig als je drie kinderen mee wil nemen :)

Kijk ik verkeerd of hoe kom jij aan ruim 2k euro?

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenE op 31-10-2016 08:28 . Reden: vage huurtarieven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb het laatst eens uitgezocht, wij zijn een auto nodig met circa 1500kg trekvermogen, die krijg je bij die BMW constructie voor omgerekend 1400 euro, dan heb je een dikke BMW :P
Een golf of focus met trekhaak e.d. koste bij een verhuurbedrijf waar ik de naam even niet meer van weet 1200 euro voor 3 weken in het hoogseizoen. km vrij trouwens. Aan 3000km hebben wij niet genoeg doorgaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Voor die prijs huur je een camper joh :o. Hoef je je ook geen zorgen meer te maken over trekvermogen. En kan de partner er in de EV achteraan tuffen zodat je ook een vervoermiddel hebt om van en naar restaurantjes ofzo te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:43
[...]

Ik heb gisteren eens wat zitten zoeken naar autohuur, maar wat een belachelijke bedragen zeg.

Je betaalt voor van alles extra, waardoor je voor 3 weken zo over de 2000 heen gaat en dan heb je ook nog eens geen vrije kilometers.
Ik heb vorige maand nog een Peugeot 508 gehuurd voor 270 euro voor 8 dagen inclusief 2de bestuurder en onbeperkte km's. Wat voor auto wil jij huren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-05 15:03
[...]

4 weken Opel Astra Caravan: Incl. extra bestuurder €597 onbeperkt km's. (15-7 tot en met 12-08) weet niet of die auto een trekhaak heeft, maar kijk zelf eens op www.economycarrentals.com

andere optie: Hoe goed ken jij de lokale autogarage? Vraag daar eens of ze er nog een te koop hebben staan. Er is meestal een goede deal te maken, je koopt voor je vakantie een auto voor bedrag X en verkoopt hem weer terug voor X-500 euro. (verhuur is voor een autohandelaar BTW-technisch vaak lastig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
unclero schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:02:
Voor die prijs huur je een camper joh :o. Hoef je je ook geen zorgen meer te maken over trekvermogen. En kan de partner er in de EV achteraan tuffen zodat je ook een vervoermiddel hebt om van en naar restaurantjes ofzo te gaan.
Laat je het mij even weten zodra je een fatsoenlijke camper voor die prijs hebt gevonden? Die gaan over de 2k in july augustus. En idd ben je een 2e auto nodig.
Blik1984 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:04:
[...]

Ik heb vorige maand nog een Peugeot 508 gehuurd voor 270 euro voor 8 dagen inclusief 2de bestuurder en onbeperkte km's. Wat voor auto wil jij huren dan?
Dat was in NL en in juli/augustus? En met trekhaak? dat laatste is bijna bij geen enkele maatschappij. Bijna alle recente autos(=verhuurvloot) mogen wel 1400-1500kg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Wow, veel reacties.

Even voor de duidelijkheid:
- Trekhaak niet nodig
- Tegen de 5000-6000 kilometers verwacht ik, dus beste zou onbeperkte kilometers zijn
- Minimaal C segment station, maar liever nog iets groter.

Het gaat er dus om dat als ik een EV kies, ik er niet mee op vakantie ga. Midden Italie is daar echt te ver voor, vind ik. Vooral zo'n Ioniq die iedere 200 (verwacht) snelwegkilometers weer opgeladen moet worden.

Dus voor vakantie wil ik dan een auto huren, vanuit Nederland.

Bijvoorbeeld een Mondeo bij Europcar, ik zie alleen dat ik iets meer had berekend dan er daadwerkelijk in rekening wordt gebracht. Er staat:
- Extra bestuurder 5 euro per dag
- Verlaag eigen risico 10 euro per dag
Dus ik dacht met 25 dagen wordt dat een duur grapje. Alleen die extra's al 375 euro.
Maar goed, huur komt op 1600 uit ongeveer:
http://www.europcar.nl/ca...es-min=3&trunkspace-min=0

Maar... 3750km... Dan heb ik de heen en terugreis er ongeveer mee gedaan, maar dan komt er nog 500 euro bij om kilometers tot 6000 aan te vullen a 21 cent per kilometer.

Zit ik op 2100 euro voor 25 dagen...

Ik had gisteren nog een partij gekeken, die kwam ongeveer op hetzelfde uit aan kosten.
JeroenE schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:21:
[...]
Die keren dat ik heb gehuurd was dat gewoon op lokatie zelf (vliegtuig, dan daar auto huren). Bedoel je dat of wil je in Nederland een auto huren om mee op vakantie te gaan?

Dan hangt het er natuurlijk weer vanaf of je een caravan wil trekken of alleen een grote auto waarmee je verder kan rijden zonder te hoeven laden.

Ik zag laatst op de A12 een auto rijden met "www.minilease.nl vanaf 30 dagen een auto leasen" ofzoiets erop. Op de website (die uiteindelijk van hertz is) wordt je niet heel veel wijzer. Ja, een Peugeot 308 SW of Ford Mondeo SW voor iets vanaf 1035 euro per 30 dagen met 3000km (per 30 dagen). Maar dan met een "i-tje" ernaast: deze prijs is gebaseerd op een contract van 12 maanden.

Als je meer wil weten moet je gelijk al je gegevens opgeven zodat ze je tot in lengte der dagen kunnen blijven spammen natuurlijk |:(

Maar als je wel geïnteresseerd bent dan wil je misschien wel de moeite nemen om te bellen zodat ze meer kunnen vertellen.

Via Europcar kost een Peugeot 308 SW voor 1 augustus t/m 31 augustus 2017 iets meer dan 20 euro per dag + 5 euro als je een tweede bestuurder wil en met 100 km per dag (dus 3100 km) zit je op ongeveer 800 euro. De Ford Mondeo SW hebben ze ook, maar die kost dan 1200 euro. Geen idee waarom die bij hun veel duurder is. Ik heb hier ook even een maand genomen om met die minilease te vergelijken.

Als je korter huurt is het wellicht anders?! Edit: Dat is inderdaad zo, als je maar 3 weken huurt is de prijs veel hoger. Pas als je 30 dagen of meer huurt dan keldert hij ineens in. Dus het is zelfs voordeliger om hem anderhalve week in de straat te laten staan. 29 dagen is ruim 1200 euro voor de Peugeot en 1700 euro voor de Ford. Huur je hem een dag langer ben je veel minder kwijt 8)7

Soms kan je best een aardige deal krijgen als je een lokale autoverhuurder belt; maar vaak zijn dat meer de verhuisbusjes natuurlijk. Wel genoeg plek om je koffers kwijt te kunnen, maar lastig als je drie kinderen mee wil nemen :)

Kijk ik verkeerd of hoe kom jij aan ruim 2k euro?
toon volledige bericht
Is de link hierboven klikbaar?
Blik1984 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:04:
Waar was dat?
BB-One schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:17:
[...]

4 weken Opel Astra Caravan: Incl. extra bestuurder €597 onbeperkt km's. (15-7 tot en met 12-08) weet niet of die auto een trekhaak heeft, maar kijk zelf eens op www.economycarrentals.com

andere optie: Hoe goed ken jij de lokale autogarage? Vraag daar eens of ze er nog een te koop hebben staan. Er is meestal een goede deal te maken, je koopt voor je vakantie een auto voor bedrag X en verkoopt hem weer terug voor X-500 euro. (verhuur is voor een autohandelaar BTW-technisch vaak lastig)
Thanx, ga ik eens klikken!

Pagina: 1 2 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.