Deathchant schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 14:25:
Ik ga op GroenLinks stemmen en wil daar mijn gedachtegang over delen.
Eén van de meest basale redenen waarom ik ook voor GroenLinks kies is, omdat ik een samenleving wil die snapt dat het zaaien van tweedracht, verdeling, angst en populisme een grote stap achteruit is. We hebben voorbeelden te over uit de recente tijd (Trump, Erdogan, Poetin, LePen, Wilders, Brexit) die aantonen welke kant het opgaat: rijken worden rijker, armen armer, ras en religie zijn dé speerpunten waar je op veroordeeld wordt, waarbij het uiteindelijke gevolg alleen maar kan zijn dat
1) mensen loodrecht tegenover elkaar komen te staan,
2) de rechtspopulistische machthebbers alleen maar meer macht gaan krijgen,
3) de EU destabiliseert
4) grote groepen (lees: gehandicapten, ouderen, moslims, LGBTQ) verder in de verdrukking komen
5) zorg alleen beschikbaar is voor mensen die het kunnen betalen
6) klimaatverandering verder in de doofpot geduwd wordt omdat er teveel geld te verdienen is aan fossiele brandstoffen.
We leven blijkbaar in het land waar men gelooft in popullistisch politiek-bedrijven via een niet doorberekend A4-plannetje, waar we voor cruciale onderdelen een nep marktwerking nastreven, waar het erger is om een racist genoemd te worden dan er daadwerkelijk ene te zijn (met bijbehorende uitingen), en waar de "boze blanke man" werkelijk niet snapt dat hun niks wordt afgenomen, maar dat het zich erom gaat dat de jaren lang genegeerden nou eindelijk de rechten krijgen die ze allang zouden moeten hebben.
En dan zijn we nog één van de betere samenlevingen, maar ik weiger om dit als de norm te zien.
GroenLinks benoemt al deze dingen; dingen die onderdeel zijn van een groter geheel, en zeker niet allemaal in 1 kabinetsperiode opgelost kunnen worden omdat het nou eenmaal onderdeel is van wereldkarma. Ondanks dat zien zij het niet als dweilen-met-de-kraan open, maar willen zij echt veranderen (en accepteren daarbij ook dat het niet over 1 nacht ijs gaat) en dat is nou juist wat Nederland altijd uniek maakte.
Ik geloof zeer sterk dat alleen een progressief kabinet ervoor kan zorgen dat we voorwaarts gaan; voorwaarts in klimaatverandering wat in mijn ogen ook de grondslag is van veel grote problemen, voorwaarts in een sterk EU, voorwaarts in grote multinationals ook een eerlijke belasting laten betalen en voorwaarts in het terugkrijgen het sociale karakter dat nu vrijwel ontbreekt.
Wat ik ook erg sterk vind, ondanks dat velen dat niet vinden, is dat GroenLinks niks uitsluit en bereid is tot samenwerking. Dit is het belangrijkste punt om een sterk leider te zijn. Nederland is van oudsher al een land van de handel en comprimissen, dus met een beetje gezond verstand hoef je niet naief te zijn door teleurgesteld te zijn dat jouw partij niet alles kan waarmaken.
Waar het geprezen wordt als rechtse partijen zeggen "we moeten ook moeilijke keuzes maken", wordt een dergelijk statement door linkse partijen mijns inziens onterecht niet serieus genomen en gezien als geld-over-de-balk-smijters of geld-naar-volgende-generatie-doorschuivers.
D66 was een goeie 2e kandidaat voor me of Partij voor de Dieren. Ook D66 is zeer progressief.
De lijsttrekker van D66 zie ik als meest premierwaardig en Jesse zie ik als meest oprecht en consistent. Ik ben niet vóór bindende referenda; 1x/4jaar stemmen vind genoeg en helaas kun je ingewikkelde kwesties niet met een simpele JA/NEE beantwoorden. Ook denk ik niet dat je een stelling dusdanig kunt formuleren dat iedereen van de bevolking het begrijpt én dat het voor de politiek de lading dekt. Dáár kiezen we juist de politici voor om dat voor ons op te lossen. Partij voor de Dieren was ook een goeie kandidaat geweest, daar zij vele programmapunten overeenkomen met GroenLinks, SP en ook D66. Helaas heeft Thieme niks laten doorrekenen; ik vind dat je als serieuze politieke partij toch iets van plannen & cijfermatig "bewijs" moet hebben om je argumenten kracht bij te zetten, maar ondanks dat benoemt zij wel veel punten waar ik het grotendeels mee eens ben.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik het niet met álle punten van GroenLinks eens ben, en bij sommige punten vertellen ze in hun programma ook niet waar ze het één met het ander compenseren. En nee, ik ben niet voor de per-directe-afschaffing van alle vormen van fossiele energie, want we kunnen daarmee niet de vraag aan energie aan; we moeten dit geleidelijk, maar wel zo snel mogelijk afschaffen door zsm meer geld te steken duurzame, groene oplossingen.
Juist vanwege de sterke samenwerkingsdrang van zowel GroenLinks als D66, hoop ik echt op een progressief kabinet, het liefst over links. We moeten voorwaarts, dus wanneer dat niet gaat, ben ik bereid om te accepteren dat de VVD het over rechts zou trekken. Zoals ik al eerder zei leg ik me er ook bij neer als er beargumenteerd water bij de wijn gedaan moet worden, want ook dát is nodig om voorwaarts te komen. Daarom kan ik ook niks met one issue parties of partijen die "breekpunten" hebben; het is goed om voor iets te staan en je foot down te zetten, maar dit vind ik één van de grote minpunten van de SP: deden ze meer water bij de wijn 2 kabinetten geleden, hadden ze veel meer kunnen uitvoeren dan alleen maar in de oppositie te zitten. GroenLinks lijkt dit wél te begrijpen.