Oke, mijn ouders, niet ik zijn naar dubai/nieuw zeeland verhuisd 20 jaar geleden. Waarom zou ik dat papiertje willen houden waarop staat dat ik Nederlander ben.Garyu schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:19:
[...]
Wederom, hoe ga je om met emigreerders? Of expats? "tot nooit meer ziens, deur dicht, klaar"? Gelijke monniken, gelijke kappen...
[...]
Ooit al eens een Limburger ontmoet?![]()
Serieus, ik denk dat je onderschat wat cultuur en opvoeding voor invloed hebben op een kind. Een beetje cultuurrelativisme is wel op zijn plaats denk ik. Stel, jij verhuist naar het buitenland. Zeg, naar Dubai. Ga je je kinderen volgens jouw Nederlandse normen- en waardenpatroon opvoeden, of volgens de lokale cultuur? Waar ga je je kinderen naar school sturen? Zou je misschien willen dat ze Nederlands spreken? Misschien zelfs wel boerenkool en drop eten?
Nu is er toevallig een grote nederlandse community in Dubai.. zou je je kinderen naar een lokale school, een internationale school, of een nederlandse school sturen? Waar je kind vriendjes en vriendinnetjes heeft waarmee het ook nederlands kan spreken? Want dat is goed voor de taalontwikkeling? En dan zijn er nog honderden van dat soort vragen met betrekking tot de opvoeding waar je bewust of onbewust keuzes maakt. En als het gastland (of ondertussen in de tweede, derde en bijna vierde generatie kan je niet echt meer van gastland spreken natuurlijk) jouw land, jouw cultuur, begint belachelijk te maken, je lacht erom in het begin, maar je wordt er steeds op aangesproken, etc., etc., ga je je misschien juist afzetten, en, tadaa, polarisatie. Maar, je bent ingeleefd hier, je werk, je familie, je vrienden zitten ook in Dubai. En met jouw nog een hele community, waarom zou je dat in de steek laten? Samen staan we sterk... en het wordt wij-tegen-hun, terwijl je ook -samen- aan constructieve dialoog kan werken. Maar dat moet wel van twee kanten komen. Jezelf soms even in de schoenen van een ander verplaatsen is misschien soms verhelderend, maar let wel, het gaat misschien ten koste van een simpel wereldbeeld en zadelt je op met een gevoel voor nuance.
[...]
Waarom niet? Zie boven, wat zou jij doen als verhuist naar Nieuw-Zeeland? Voel je je opeens Nieuw-Zeelander, of toch nog een klein beetje Nederlander? En wanneer verandert dat precies? Identiteit is niet binair gekoppeld aan het land waar je verblijft...
De enige reden die ik me voor kan stellen is om me mogelijk ooit weer af te zetten tegen dubai/nieuw zeeland op een moment dat ik het niet eens ben met de stand van zaken in het land waar ik woon, werk, leef en opgegroeid ben. Zorgt dát niet voor polarisatie? Ik hoor niet écht in het land waar ik woon want ik heb nog een ander papiertje waar mijn alternatief op staat mocht ik heb gehad hebben met waar ik woon? Én mocht ik terug willen, dan kan ik toch opnieuw van nationaliteit wisselen?
Moet ik nog op komen draven voor een dienstplicht of een referendum voor een land waar ik nooit iets aan bij gedragen heb?
Sorry, maar ik wil niet uw tweede nationaliteit afnemen omdat ik u hier niet wil! Feitelijk zijn we beide nét zo Nederlands. Alleen kies je er voor met je tweede nationaliteit nooit helemaal gelijk te zijn als ik, want meer dan 100% is er niet, je kan niet 100% Nederlander zijn én nog 25% Turks/Nieuw-zeelands/Grieks/wat-dan-ook.
Overigens pleit ik niet voor het per direct afnemen van alle dubbele nationaliteiten, ik probeer er alleen achter te komen waarom men zo stellig is voor vooruitgang/vernieuwing van het systeem.