Rannasha schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 09:59:
[...]
Dat is al het geval. Als je Nederlander wordt, dan moet je je overige nationaliteiten opgeven. Er zijn een paar uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer het niet mogelijk is om de andere nationaliteit op te geven (omdat dat simpelweg zo in de wet van het andere land staat), maar in het algemeen betekent Nederlander worden het opgeven van de rest. Dit is niet altijd zo geweest, vandaar dat er nog redelijk wat mensen een dubbele nationaliteit hebben.
[...]
In vrijwel ieder land krijg je de nationaliteit(en) van je ouders. Hebben je ouders verschillende nationaliteiten, dan krijg jij die als kind ook. Dat is vrijwel altijd volledig onafhankelijk van waar je woont (belangrijke uitzondering is de VS, waarvan je de nationaliteit als een soort aangeboren afwijking krijgt puur omdat je er bent geboren).
Voor kinderen van 1 of meer NL ouders die in het buitenland zijn geboren, kun je de geboorteakte in Den Haag laten registeren, maar dit is niet verplicht. Een Nederland paspoort ophalen kan bij het Nederlandse consulaat in het land waar je woont (of het buurland, als dat makkelijker is, heb ik gemerkt) of bij een paar locaties in NL (bijvoorbeeld de balie op Schiphol), mits je voldoende bewijs van Nederlanderschap kunt leveren (geboorteakte kind, NL paspoort van ouders, enz...).
[...]
Dit betekent dat mensen met een Marokkaanse nationaliteit nooit Nederlander kunnen worden, omdat het voor hun wettelijk onmogelijk is de nationaliteit op te geven. Verder is het voor iemand met Amerikaanse nationaliteit ook bijzonder lastig. Je moet 5 jaar aan belastingaangiftes gedaan hebben en ook nog even ruim $2000 betalen om die nationaliteit kwijt te raken.
Zolang de wetten omtrent het verkrijgen en verliezen van nationaliteit niet internationaal goed op elkaar afgestemd zijn, zijn dit soort ideeën niet realistisch.
En aan het eind van de rit: Is het het paspoort dat bepaald hoe iemand zich voelt? Als je de Turkse Nederlanders die nu voor Erdogan demonstreren hun Turkse paspoort afneemt, zullen ze zich dan automatisch minder verbonden voelen met Turkije/Erdogan?
Inperken van dubbele nationaliteiten is een symbolische maatregel die vrij weinig oplevert en veel meer voeten in de aarde heeft dan de meeste mensen denken. Zeker gezien de Nederland al een van de landen is die het meeste eisen stelt aan mensen die de nationaliteit willen verkrijgen.
Het valt mij op dat wij hier alleen maar de lasten hebben en niet de lusten.
- Zij kunnen hun Marokkaanse nationaliteit niet opgeven.
- Zij kunnen hun Turkse nationaliteit niet opgeven.
- Maar wij moeten wel de Nederlandse nationaliteit afgeven.
- Verschillende landen zijn het niet eens wat betreft over (dubbele) nationaliteit en kunnen daar geen goede afspraken over maken.
Dus moeten wij maar blijven afwachten tot Marokko of Turkije eindelijk eens wat gaan doen en hopelijk valt het dan eindelijk onze kant op? We kunnen toch ook zelf aan het roer onze beslisingen nemen.
Ik vind het idee van een VISA niet eens zo'n heel slecht idee. Het geeft je minder rechten (je mag niet direct stemmen in Nederland) en als jij een draaideur crimineel bent die telkens de openbare orde verstoord als Erdogan een scheet laat, wordt je VISA ingetrokken en op den duur persona non grata. Ga dan maar lekker op het Taskimplein staan en Erdogan verheerlijken.
"We kunnen demonstreren bij een ambasade strafbaar maken."
Ja, want na een dag in de cel gezeten te hebben zullen ze nooit meer een Amsterdamse bus bestormen, agenten aanvallen of het verkeer ontregelen in Rotterdam.
Het automatisch een NL-paspoort afgeven en hopen dat het goed gaat komen vind ik gewoon te gemakkelijk/naïef.
Garyu schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:39:
[...]
Waarom zou dat mogelijk moeten zijn?
Hoe doe je dat dan bij, stel je voor, partners uit verschillende landen? Welke nationaliteit(en) krijgen hun kinderen? En hoe doe je dat met landen als de USA waar je de nationaliteit bij geboorte in het land automatisch krijgt? Ik ken best wel wat mensen met drie nationaliteiten. Allemaal afpakken? Waarom?
Wat hebben mensen toch tegen het feit dat sommige mensen twee papiertjes hebben? Dat papiertje zegt -niets- over de normen en waarden van de desbetreffende persoon. Het afpakken wel. Dat polariseert namelijk. En polarisatie hebben we echt wel genoeg in dit landje. Laten we eens bedneken wat we als land willen doen om mensen weer het gevoel te geven er bij te horen, in plaats van ze in de rand te duwen en het "nee-hullie" te versterken.
Ik woon in het buitenland, maar heb een Nederlands paspoort. Ik voel me nog half-Nederlander, maar zou graag ook een dubbele nationaliteit hebben want ik voel me hier ook thuis. Ik voel me echter óók Nederlander, en dat zou ik niet op willen geven. En waarom ook? Om wat onderbuikgevoelens van een stel patriottische Nederlanders die denken dat het iets gaan veranderen? Nee dank je

Het probleem wat ik persoonlijk een beetje heb is:
- Marokkaanse (eventueel 2e of 3e generatie) mannen die oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers.
- Turken die liever een land ontregelen en een dictator blind vereren dan gewoon "normaal doen" en een beetje fatsoenlijk nadenken.
Dat soort lui profiteren wel van ons land, onze vrijheid, onze sociale vangnetten maar dragen netto weinig bij aan een betere maatschappij. Alleen door hun huidige rechtssysteem zijn het mensen die een paar dagen zitten en uiteindelijk weer vrij rondlopen. Hier wordt niet structureels aan gedaan. Straatcoaches werken bv voor 80% van de hangjongeren maar die 20% die hardnekkig overlast veroorzaakt interesseert zo'n straatcoach helemaal niets. Wat ga je dan met dat soort figuren doen dan?
En er kan wel geroepen worden dat het rechtssysteem gewoon zijn ding moet doen. Maar die zorgt er niet voor dat de overlast van de 20% daarmee weggenomen wordt. Dus ik hoor graag andere concrete ideeën als jij een beter idee hebt.