Krisp schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:01:
[...]
Met een beetje geluk en wat zetels die de goede kant opvallen kun je dan PvdD en Denk of 50Plus er nog bijvragen. Probleem is dan wel dat de AOW naar 65 gaat.
[...]
Ik zie het CDA het nog wel doen onder het mom van 'landsbelang'.
Waar het mij vooral om gaat is het idee dat links niet zo kansloos is als het lijkt. De SP maakt een behoorlijke opmars door (ten koste van de PVV), Rutte blijft hangen en om hem hangt nog steeds de vraag (zoals Wilders terecht opmerkte) of hij niet uiteindelijk alsnog met de PVV in zee gaat. Het is even afwachten hoe Turkije + het debat scoren, maar het debat vond ik niet overtuigend voor beiden. Veel herhaling, veel bekend verhaal.
Een ding waarvan inmiddels gezegd mag worden van de VVD campagne is dat het plan om het ene spreekwoordelijke links - opgebruikt en nutteloos nu - in te ruilen voor iets anders van die kanten. Maakte weinig uit wie of wat, aangezien de methodes wel gekend zijn om die politieke hoeken zichzelf te laten compromitteren. Althans, dat was de gedachte.
Maar Pechtold stootte maar niet door. D'66 was makkelijk geweest. Klaver stootte op gegeven moment wel door (Carré was wel heel erg doorzichtig in het zoeken naar en bevestigen van een van de twee mogelijke "leiders" op "links" - progressief eigenlijk, maar goed .. labels), maar bleek moeilijk met zijn continue weigering om met de beeldvorming mee te doen.
Overige delen van campagne waren meer specifiek gericht, van het positivisme tot de kvk, en niet zonder resultaat.
Hoe dan ook, het grootste probleem voor de VVD campagne is het CDA. Niet een PVV, maar echt het CDA. Die partij loopt inmiddels heel goed weer bij vanuit innovatie op machtspolitiek en vernieuwde middelen acquisitie en best slimme focus op het bewerkstelligen van bewegingsgedrag onder mogelijke kiezers. Zeker als je kijkt naar trends onder ouderen, waar in de categorieën van gedrag (bang, onzeker) 50+ meer te duchten heeft van een CDA dan van wie dan ook. Het onderliggende probleem is dat men bij VVD leiding best goed doorheeft dat het CDA terug wil in de netwerkfunctie waar VVD nu in zit. Alsof je de klok terugzet. Dit heeft weinig tot niets te maken met politieke dynamiek, het ligt toch best ergens anders.
Maar ondertussen lijkt het er wel op dat VVD en CDA tot elkaar veroordeeld zijn. Als ik eerlijk mag zijn, dan hebben we het over twee partijen met inzet op preferente positie selectief belang, een diepe en consistente voorgeschiedenis van koehandel, in directe concurrentie met elkaar. Dit geeft geen prettige scenario's voor uitdagingen als hervorming belastingstelsel, monsterministeries, Gasgebouw of de loopgraaf van stelsel belastingverdragen en ons oneigenlijke gedrag daarbij. Met andere woorden: het beste scenario is elkaar in de haren zitten in de achterkamer, mooie praat maken, maar niets en dan ook niets aanpassen op enigszins effectieve wijze - behalve ter versterking van instrumentatie conformistisch gedrag (terwijl we juist tegenwoordig tegen de perverse effecten daarvan aanlopen, en de kosten).
Ik blijf het jammer vinden, we zitten hoe dan ook met enorme stukken perceptieproblematiek, maar ook reële omstandigheden van onderliggende polarisatie. Er is geen midden. Wat we vaak Links noemen, is eigenlijk zelf behoorlijk samengesteld, zelfs divers. Dit mis ik aan de andere kant van het spectrum. Welke labels ik er ook bijhaal, ik kan niets door de perceptieproblematiek heen zien prikken. Integendeel, het versterkt reeds aanwezige trends ten gunste van Rechts / conservatief. De onderliggende polarisatie laat zich nog steeds veel te makkelijk uitspelen, zelfs hier in dit topic nota bene zie ik suggesties van mensen ten gunste van strategisch stemmen voorbij komen.
Laat het maar eens op echt samenwerken aankomen zou ik burger en bedrijf willen zeggen. Laat het maar moeite kosten. Zeker, dat schept kaders voor compromissen, maar die zijn er altijd bij het volgen van politieke feiten, dat is dus niets nieuws. Laat het politieke spectrum maar zweten. Een PVV is toch uitgesloten, behalve dan door CDA partijleiding, er is geen scenario waar dit eigenlijk nog een factor is. Om het maar niet eens te hebben over hoe Wilders inmiddels wel gekend is in het niets willen doen. En dan ook nog eens een weekend van in de spiegel kijken à la "oh, zo ziet dat dus uit als je populisme macht geeft, hmmm".
Laat het strategische stemmen achterwege dit keer. Het is zo verkeerd niet om politieke partijen te dwingen om samenwerking te zoeken voor collectieve belangen zonder al te veel ruimte voor partijbelangen.
Op "Links" is niet mogelijk. Wat wel kan, is iedereen terug naar het midden dwingen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.