De Tweede Kamerverkiezingen 2017 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 92 Laatste
Acties:
  • 220.424 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:58
Wijnands schreef op woensdag 30 november 2016 @ 07:36:
Afgelopen regeringsperiode heeft de kettingzaag in de zorg gezet en gegarandeerd dat mijn kinderen straks een dikke studieschuld hebben.Met het milieu in Nederland gaat het ook niet beter en we kunnen jaren extra doorwerken terwijl een baan vinden na je 50e vrijwel onmogelijk is.
Ik denk dat je hier de kern te pakken hebt: globalisering wordt door velen (ook hier) als een natuurwet gezien, aangeven dat er ook slechte kanten zijn is niet bespreekbaar (laat staan suggereren dat je het moet afremmen). Hoogopgeleiden voelen dat ook zij binnen 2-3 jaar op bijstandsniveau kunnen zitten als ze na hun 50e werkloos worden, het is geen exclusief onderklasse probleem meer (kijk maar naar de financiële sector of de detailhandel). Over de zorg zullen we het maar helemaal maar niet hebben, het is niet toevallig dat de pil van Drion opeens weer ter sprake komt. Onze kinderen krijgen het nooit meer zo goed als wij, zeker als je als ouders niet een behoorlijke zak geld hebt.

De top 20% ziet alleen maar de voordelen van globalisering en automatisering (financieel en cultureel), ten koste van grote groepen daaronder. De euro is een defacto transferunie en handelsverdragen worden ingezet als geopolitieke wapens. De EU is een ondemocratisch neoliberaal gedrocht, maar buiten de SP, PvdD, VNL en PVV zijn alle gevestigde partijen voor meer Europa in plaats van minder. CETA, TTIP en het associatieverdrag met Oekraïne moeten erdoor gedrukt worden, ook al zal dit nog meer banenverlies opleveren. Globalisering is nivellering op mondiaal niveau, alleen betaald onze middenklasse de rekening en niet de top 1%.

Juist omdat mensen zich machteloos voelen over deze grote onderwerpen krijgen relatief kleinere culturele onderwerpen een veel grotere emotionele lading. Zie hoe het verzet tegen mondialisering en culturele diversiteit iets triviaals als Zwarte Piet veranderd in een explosief onderwerp. Alsof de 'zwijgende meerderheid' opeens zegt "nu is het genoeg!:...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:14:
[...]

Prima dat je andere politieke ideeën hebt, van wat ik lees lijkt het me een inkoppertje voor je om op bijvoorbeeld Groen Links te stemmen.

Maar laten we niet overdrijven over bijvoorbeeld de kettingzaag in de zorg. Die is in Nederland gewoon erg goed volgens elk internationaal onderzoek, en is voor de zieke erg goedkoop. Maar voor Nederland als geheel is hij wel behoorlijk prijzig. Dat jij dan alsnog vind dat het een andere richting ermee op moet gaan is uiteraard prima, maar om het nu een kettingzaag te noemen vind ik een beetje overdreven.

Langer doorwerken is niet leuk. En de leeftijdsdiscriminatie van werkgevers helpt zeker niet mee. Maar als je realiseert dat AOW een omslagstelsel is, en je de leeftijdsopbouw van Nederland ziet, dan is er simpelweg geen andere keuze. AOW leeftijd omlaag is lekker stemmen scoren, maar hoe ga je dat betalen? (Nou ja Wilders heeft het makkelijk, gewoon op de EU en massaimmigratie gooien).
Waarom is langer doorwerken niet leuk?
Ik moet waarschijnlijk tot mijn 70e, vind het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Soldaatje schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:51:
[...]

Als ik ze om me heen kijk in de familie (zowel vaders als moeders kant) mag ik al mijn handjes klappen als ik überhaupt de 65 haal. Dus dat wordt dus werken door mijn dood terwijl ik elke maand verplicht geld in een pensioenpot stort. Dus genieten van mijn oude dag en een keer rustig aandoen zit er voor mij waarschijnlijk niet in.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zelf sparen. En dan blijft het onhandig om geld in een pensioenpot te stoppen waar je weinig van terug ziet, maar tja, dit zijn individuele gevallen waar je weinig mee kan. Of moet iemand wiens ouders 90 zijn geworden dan meer inleggen?

@Soldaatje, de meeste vinden een verplichtin om langer te werken niet leuk. De optie is niks mis mee.
hoevenpe schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:18:
[...]

Ik denk dat je hier de kern te pakken hebt: globalisering wordt door velen (ook hier) als een natuurwet gezien, aangeven dat er ook slechte kanten zijn is niet bespreekbaar (laat staan suggereren dat je het moet afremmen).
Goede rant over globalisering, één vraag nog: Wat heeft bijvoorbeeld de AOW leeftijd met globalisering te maken? Globalisering is nu ook de schuld van de babyboom? Dit wordt een beetje als de "Thanks Obama" meme (http://knowyourmeme.com/memes/thanks-obama): Het hoeft helemaal niks met globalisering te maken te hebben, maar we geven toch globalisering de schuld. Want we moeten toch iets of iemand de schuld geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
incaz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 07:56:

Fijn, zulke onderbouwde en genuanceerde statements, dat helpt de discussie vooruit.
Je bedoelt de statements dat iedereen rechts van het midden bijkant het fascisme aanhangt? Dat die stemmers evil zijn? ;)
Soldaatje schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:51:
[...]

In een geconditioneerde ruimte is dat goed vol te houden. Kijk ik op de bouwplaats, dan lijkt het me geen goed idee om 70-jarigen in weer en wind steentjes te laten stapelen of een trap te laten plaatsen. Maar ook op kantoor zie ik genoeg 60+ die de technologie niet altijd even goed meer bijhouden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sissors schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:20:
Goede rant over globalisering, één vraag nog: Wat heeft bijvoorbeeld de AOW leeftijd met globalisering te maken?
Volgens mij heb ik deze link helemaal niet gelegd, maar het is wel zo dat het desastreuze beleid van o.a. de ECB onze pensioenpotten dusdanig aantast dat indexering voor veel ouderen en utopie is. Zelfs het uitkeren van de beloofde bedragen is niet meer zeker.

Alles hangt in zoverre meer elkaar samen: vroeger was het zo dat 80% de voordelen zag een 20% de bedreiging, nu is het steeds meer andersom en dat zie je dus ook in de peilingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
hoevenpe schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:49:
[...]

Volgens mij heb ik deze link helemaal niet gelegd, maar het is wel zo dat het desastreuze beleid van o.a. de ECB onze pensioenpotten dusdanig aantast dat indexering voor veel ouderen en utopie is. Zelfs het uitkeren van de beloofde bedragen is niet meer zeker.

Alles hangt in zoverre meer elkaar samen: vroeger was het zo dat 80% de voordelen zag een 20% de bedreiging, nu is het steeds meer andersom en dat zie je dus ook in de peilingen...
Nergens is overheidsbeleid zo anti-sparen als in NL (vermogensbelasting boven de 25k, hoe haal je 't in je hoofd), en toch presteer je het de EU de boeman te noemen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:20:
Zelf sparen. En dan blijft het onhandig om geld in een pensioenpot te stoppen waar je weinig van terug ziet, maar tja, dit zijn individuele gevallen waar je weinig mee kan. Of moet iemand wiens ouders 90 zijn geworden dan meer inleggen?

@Soldaatje, de meeste vinden een verplichtin om langer te werken niet leuk. De optie is niks mis mee.

[...]

Goede rant over globalisering, één vraag nog: Wat heeft bijvoorbeeld de AOW leeftijd met globalisering te maken? Globalisering is nu ook de schuld van de babyboom? Dit wordt een beetje als de "Thanks Obama" meme (http://knowyourmeme.com/memes/thanks-obama): Het hoeft helemaal niks met globalisering te maken te hebben, maar we geven toch globalisering de schuld. Want we moeten toch iets of iemand de schuld geven.
Een optie is ook niks mis mee, maar het is dan wel logisch dat iemand die met 65 met pensioen gaat minder aow en pensioen krijgt dan iemand die doorwerkt tot 70-75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Brent schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:52:
Nergens is overheidsbeleid zo anti-sparen als in NL (vermogensbelasting boven de 25k, hoe haal je 't in je hoofd), en toch presteer je het de EU de boeman te noemen.
Pensioenfondsen betalen geen VRH, ze hebben wel te maken met extreem lage rente. Dat is toch echt de ECB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Señor Sjon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:40:
[...]

Je bedoelt de statements dat iedereen rechts van het midden bijkant het fascisme aanhangt? Dat die stemmers evil zijn? ;)
Nee? Volgens mij had je het over revoluties.

(En als je op een of andere manier zo flauw wilt doen om het mij in de schoenen te schuiven, dan zou ik toch zeggen dat ik echt wel mijn best doe om dingen te onderbouwen.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat schuif ik niet in je schoenen. :) Ik had het over dat revoluties of gewelddadige regimes niet een monopolie van rechts zijn, aangezien PVV(-aanhangers) nogal snel dat plakkertje opgespeld krijgen met allerlei verwijzingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Señor Sjon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:40:
Iets minder stroman met zelfmedelijden spelen?

Net als met christenen die zich gediscrimineerd slachtoffer voelen als ze niet mogen discrimineren, gaat het hier om groepen mensen die het niet fijn vinden om als probleem benoemd te worden als ze ze zelf graag anderen ad nauseam en schreeuwerig tot probleem benoemen. De hypocrisie en ironie zal je hopelijk niet ontgaan. Pot, ketel, splinter, balk.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 30-11-2016 10:21 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als dezelfde grappen over moslims gemaakt zouden worden als over christenen, dan was er allang weer een aanslag geweest. ;)

Maar goed, welke oplossing heeft links dan? Ik zie het niet. Of blijft het wegkijken en bagatelliseren van wat er in volksbuurten gebeurt? Dat is de reden dat mensen naar extremere partijen als PVV gaan. Ik zou toch de bloemlezing van het AD eens lezen met de motivaties van mensen. En nee, het zijn niet allemaal hooligans in bomberjack. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-09 17:04
Señor Sjon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:25:
Als dezelfde grappen over moslims gemaakt zouden worden als over christenen, dan was er allang weer een aanslag geweest. ;)

Maar goed, welke oplossing heeft links dan? Ik zie het niet. Of blijft het wegkijken en bagatelliseren van wat er in volksbuurten gebeurt? Dat is de reden dat mensen naar extremere partijen als PVV gaan. Ik zou toch de bloemlezing van het AD eens lezen met de motivaties van mensen. En nee, het zijn niet allemaal hooligans in bomberjack. :P
Als 'men' het niet eens is over wat nu eigenlijk 'het' probleem is, heeft het aandragen van oplossing ook verdacht weinig nut.

Gebaseerd op de brieven wil er ook niemand een oplossing. Men wil alleen dat zijn sentiment wordt bevredigd, ongeacht de consequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Wat vinden jullie van het idee "de snelste manier om van de PVV af te komen is om ze te laten regeren en daarmee verantwoordelijkheid te nemen. Want dat kunnen ze niet."
Ik vind het nogal een gevaarlijk idee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou niet weten wie er PVV-minister van iets zou moeten worden. Het is de Geert-show totdat hij het zat is om met tig bodyguards te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Señor Sjon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:34:
Ik zou niet weten wie er PVV-minister van iets zou moeten worden. Het is de Geert-show totdat hij het zat is om met tig bodyguards te lopen.
Wilders op buitenlandse zaken, of, nog erger: Justitie.

Ook bij de VVD zien we al dat je niet competent hoeft te zijn om minister te mogen spelen, kijk maar naar Opstelten en van der Steur :F

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Don't go there. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Justitie inderdaad. dan zetten we Wilders in het kasteel van v/d Steur, is hij meteen goed beveiligd (even ophaalbrug installeren) en krijgt hij meteen gratis schildersbeurten van de feuten van het studentencorps.
/s

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Het gaat wel erg over de PVV hier :P
Señor Sjon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:34:
Er lopen een paar gekkies tussen, dat is zeker :P
Maar mensen zoals Bosma, Fritsma en Agema (ook toevallig :P) zijn volgens mij de mensen die de ideeën van Wilders onderschrijven en minister zouden kunnen worden.

Niet dat het er ooit van zou komen. De enige partij die ik met de PVV zie regeren is de VVD, en de groei van de PVV komt voor een groot deel uit de VVD. Samen gaan die partijen nooit een meerderheid krijgen.
Soldaatje schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:32:
Wat vinden jullie van het idee "de snelste manier om van de PVV af te komen is om ze te laten regeren en daarmee verantwoordelijkheid te nemen. Want dat kunnen ze niet."
Er vanuitgaande dan de PVV dat niet kan, zal het aantal PVV-stemmers inderdaad flink kelderen. Maar tot nu toe lijkt het met een figuur als Trump nog vrij redelijk te gaan, ook al is hij nog niet aan de macht. Als hij het kan, dan kan Wilders het ook wel. Los van zijn ideeën denk ik dat Wilders een stuk meer ervaring en kennis heeft en daarmee wel degelijk capabel is.
Ik ben het met je eens dat het een gevaarlijk idee is, want ik zie de PVV daadwerkelijk wel een aantal onomkeerbare plannen doorzetten. Met Trump, Le Pen en de Brexit is er volgens mij best wat mogelijk voor iemand als Wilders.

Maar bovenal: stel nou dat de PVV inderdaad niet z'n verantwoordelijkheid gaat nemen. Wat gaat er dan gebeuren? Er blijft een grote groep binnen de bevolking die zijn ideeën onderschrijft. Het is, net als bij de LPF, een kwestie van tijd tot er een nieuwe partij opstaat om voor die groep op te komen.

Er zijn volgens mij 3 mogelijkheden om de huidige PVV-stemmers in te perken:
- Wachten. Een heel groot gedeelte van de PVV-stemmers is de oudere blanke man/vrouw. Over een jaar of 30 liggen ze onder de zoden :P
- Meeluisteren. Als er andere partijen zijn die eveneens een wat strenger immigratiebeleid willen voeren, dan valt er voor die mensen wat te kiezen en bestaat er de kans dat de groep opgedeeld wordt. Zie bijvoorbeeld wat Monasch met de PvdA wou beginnen. Als hij daar Wilders-stemmers mee kan overtuigen kan je de groep opdelen en kunnen de kiezers die stemmen uit 'angst voor de Islam' zich ook wat meer focussen op landsbelangen die er wat meer toe doen.
- Ermee in discussie gaan, om ze tot betere inzichten te laten komen. Juist het negeren en belachelijk maken in programma's als Pauw werkt averechts imo.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:23
Ik denk dat Wilders het nog niets eens zo gek zou doen als minister. Hij is één van de langst lopende politici in de kamer, wordt binnenskamers geroemd om zijn dossierkennis en geeft ook trainingen aan beginnende kamerleden.
Bovenstaande staat geheel los van zijn waanzinnige denkbeelden maar gek/incapabel is Geert allerminst.

Zo ie zo kan ik mij de afgelopen jaren geen minster heugen waarvan ik echt het idee had deze boven de materie stond. Ik denk dat Kamp nog van mij de meeste waardering krijgt met hoe hij het hekele gas dossier letterlijk door in de hol van leeuw heeft weten te loodsen.
Plasterk(Tapsterk) daarentegen die vooraf een zeer kundige indruk op mij maakte heeft totaal niets waargemaakt in de kamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
-Bonalds schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:31:
[...]
Gebaseerd op de brieven wil er ook niemand een oplossing. Men wil alleen dat zijn sentiment wordt bevredigd, ongeacht de consequentie.
Ja dat.
Mensen willen helemaal geen constructief opbouwend iets, ze willen gewoon de kick van het schoppen.

Erg genoeg, maar laten we niet doen alsof dat een constructieve houding zou zijn.
Soldaatje schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:32:
Ja, ik ook. De afgelopen regeringen hebben al bewezen dat je dingen veel sneller af kunt breken dan opbouwen. Chaos creeren is zo gedaan, maar goede sociale stelsels, wetten en regelingen opstellen is een kunst. Het is hoe dan ook een gigantische verspilling van geld, tijd, en menselijke emotie om de boel in het honderd te laten lopen.

Ten tweede werkt het niet omdat er juist geen koppeling gemaakt wordt tussen oorzaak en gevolg en men daarin ook niet geinteresseerd is. Alles wat niet deugt is dan alleen maar aanleiding om het nog meer in het honderd te laten lopen... nog meer vijandsbeelden in te voeren, nog destructiever te worden.

Kijk aan hoe men absoluut niet leert van Trump. Iemand die zogenaamd tegen corruptie zou zijn, zet de meest outrageous corrupte mensen die hij kon vinden op hoge posities. Maar... het roept zowat geen reactie op. Het vermogen om daar een koppeling mee te maken lijkt volledig weg bij sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:34
incaz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 07:56:
Snowwie: je moet een topic openen over fictie. Je schrijft zeer aansprekend, maar met de werkelijkheid heeft het allemaal niet zoveel van doen.
Ik vind juist het tegendeel, maar dat is mijn mening.
Waarom is dat iets om te respecteren? Waaruit blijkt dat hij voor 100% zijn mening kan zeggen?
Omdat meningen, in hoeverre je ze feitelijk ook de vrijheid hebt om ze te uiten, niet altijd door iedereen respecteert worden. Stel jij bent bij kennissen op visite en hun kind maakt tijdens jullie gesprekken ontzettend veel herrie. In je gedachte wil je eigenlijk wel zeggen van "Breng dat kind es naar bed zodat wij hier rustig kunnen praten", maar je zegt het niet uit fatsoen. Zou je het namelijk wel doen dan is de kans groot dat de kennissen zeggen van "Daar is de voordeur, doei". Op zo'n moment kun je je dan afvragen wat belangrijker is, dat je je mening hebt gegeven en hebt aangegeven dat de kinderen niet steeds op de voorgrond moet bulken (en daarmee een statement richting de ouders afgeeft), of dat je de situatie accepteert en er bij blijft zitten. Welnu, ik denk dat 99% van de mensen die daadwerkelijk op visite zijn en in zo'n situatie zijn dat laatste doen. Simpelweg om geen trammelant te krijgen.

Geert Wilders is een persoon met een uitgesproken mening over de Islam. Een zeer gevoelig onderwerp, zoals ook Theo van Gogh heeft moeten ondervinden. Nu moet ik wel zeggen dat Theo van Gogh echt een provocateur was. Die man kon de Islam nog 100x meer beledigen dan Wilders ooit gedaan heeft. Afijn, punt blijft wel dat Wilders zaken benoemd die blijkbaar spelen in de samenleving. De burger ervaart de Islam blijkbaar niet als zo'n hele fijne religie en ergert zich aan de 'voordeeltjes' en 'uitzonderingsposities' die het constant krijgt. Maar, zoals een fatsoenlijke Nederlander betaamd, zijn wij tolerant en accepteren we het maar. Totdat er er een politicus komt die zegt "de grens is bereikt". Die met woorden (niet met geweld) de Islam wil verminderen in onze samenleving om zodoende ook onze eigen cultuur te behouden. In Wilders' visie wil de Islam de westerse cultuur omver werpen en ons overnemen door met zoveel mogelijk mensen hier naar toe te migreren. Combineer dat met hoge geboortecijfers onder moslims en ga je dan feitelijk maar eens afvragen wat voor land Nederland over 50 jaar nog is? Zijn we dan een islamitisch land? En zo ja, wat betekend dat voor onze verworven vrijheden? Wat betekend dat voor de vrijheid van meningsuiting? Wat betekend dat voor onze vrouwen die graag in hun bikini op het strand willen liggen? Dit is een opvatting waar ik het wel mee eens ben. Als je teveel gasten toelaat in je huis raak je de controle kwijt.

Wilders wil dit voorkomen. Alleen de manier waarop hij het doet is soms wat lomp. Neem Japan als voorbeeld. Daar weren ze de Islam ook. Alleen wel op zo'n manier dat het de resterende moslims op deze wereld niet zo stoort. Onzichtbaar maar effectief.

Uiteindelijk, tja, Wilders zit nu eenmaal in deze situatie dat hij de Islam tot een vijand heeft gemaakt. Was op zich niet nodig geweest als hij z'n woorden wat zorgvuldiger had gekozen. Nu hij eenmaal in de vuurlinie ligt gooit hij ook gewoon alles er uit wat hij op z'n lever heeft. Andere politica die er wellicht net zo over denken peinzen er niet over om kritisch te zijn, want, je zou maar zo moeten leven als Geert Wilders.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Snowwie schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:19:
[...]

En feiten zijn ook maar een mening, dus...

[...]
Omdat meningen, in hoeverre je ze feitelijk ook de vrijheid hebt om ze te uiten, niet altijd door iedereen respecteert worden.
Dat is logisch gezien een ongeldige manier van redeneren, dat weet je? Dat iemand een heftige mening uit, betekent NIET automatisch dat die persoon dus altijd zijn mening uit. Het betekent alleen dat die betreffende persoon op dat onderwerp en in die context, een zeer stellig standpunt verkondigt. Dat is geen bewijs van eerlijkheid. (Sterker nog, bij Trump is het juist het gevolg van pathologisch liegen: hij beweert dat wat op dat moment het meeste effect oproept en dat is niet iets wat hij inhoudelijk hoeft te vinden, maar iets wat hij roept omdat het effect heeft.)
Wat betekend dat voor de vrijheid van meningsuiting? Wat betekend dat voor onze vrouwen die graag in hun bikini op het strand willen liggen?
Op een bijeenkomst over een AZC riep een koor 'daar moet een piemel in' om zo een vrouw het spreken onmogelijk te maken
1. hoe verhoudt zich dat tot vrijheid van meningsuiting? Alleen sommige meningen mogen geuit worden, maar andere hoef je niet te laten uitpraten?
2. hoe verhoudt zich dat tot respect voor vrouwen? Of is het doel dat vrouwen alleen maar in bikini op het strand zijn, aka lustobject zijn - 'onze' vrouwen als in bezit.

Gevaar voor vrijheid van meningsuiting en gevaar voor vrouwen komt van meer kanten. En een aantal van die kanten worden nadrukkelijk onderbelicht en helemaal niet met graagte 'benoemd.'
Want dan zou je ineens naar jezelf moeten kijken.
Uiteindelijk, tja, Wilders zit nu eenmaal in deze situatie dat hij de Islam tot een vijand heeft gemaakt. Was op zich niet nodig geweest als hij z'n woorden wat zorgvuldiger had gekozen.
Je bedoelt te doen alsof dat niet een bewuste keuze is van Wilders om actief een vijandsbeeld te creeren en haat richting 1 groep te richten, maar gewoon een toevallig gevolg was van wat onhandig gekozen woorden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Señor Sjon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:25:
Of blijft het wegkijken en bagatelliseren
Ah, dat wat Virtuozzo het framen zou noemen. Door die woordkeuze laat je je wel kennen, ik mis alleen het theedrinken nog.

(oftewel: dat kan ook anders)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
(jarig!)
Wacht totdat de campagnes echt beginnen. Dan barst het framen pas goed los :-) Tenslotte moeten we altijd ieder ander overtuigen van onze eigen investering, ongeacht of die keukenmachine nu niet alles doet voor die prijs :P

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
gambieter schreef op woensdag 30 november 2016 @ 17:21:
[...]

Ah, dat wat Virtuozzo het framen zou noemen. Door die woordkeuze laat je je wel kennen, ik mis alleen het theedrinken nog.

(oftewel: dat kan ook anders)
Wat is de oplossing dan wel? Ik had theedrinken als woordkeuze overwogen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Rapportage over de oorzaak van populisme in Europa:
Bertelsmann Stiftung: Fear not Values, Public opinion and the populist vote in Europe
At first sight, people’s attitudes towards globalisation do not differ much either. 45 per cent of Europeans feel that globalisation is a threat whereas 55 per cent see it as an opportunity. But when we examine who is fearful or hopeful about globalisation, and what they want politically, a stark contrast comes to the fore.

The lower the level of education, the lower the income, and the older people are the more likely they are to see globalisation as a threat. Moreover, those who feel close to populist parties are mainly motivated by fear of globalisation. This effect is particularly evident when it comes to right wing populist parties, but it is also present for left wing populist parties.
It is politically easier to turn the clock back on migration than it is to turn it back on economic issues. Governments who wish to tackle distribution issues or regulate technological advancement would face not only pressure from industries, but also a toxic combination of high social budgets, low public income, and an unfavourable demographic trend, which in turn, allow little room for manoeuvre.

Nevertheless it will be necessary to reconsider distribution of globalisation gains in industrialised countries and develop compensatory and supportive measures for those who suffer most from negative effects. Education and training is key. Research shows that the higher the level of education the less likely people fall for populists claims.
Our data also shows that those with a low level of education and income tend to fear globalisation the most. The same group of people is most vulnerable to the change that has occurred and will occur. Managing the risks that these people are exposed to will be key to appease the political situation in European countries
Het rapport raakt een belangrijk onderwerp aan, namelijk het vermogen van politici om iets te doen aan globalisering is sterk beperkt door de status quo en door juist het concurrerende 'race-to-the-bottom' effect van globalisering. Net zoals in het middeninkomen topic soms wordt aangeduid, is het midden en de wat hogere klassen qua inkomensherverdeling al redelijk solidair, met de lage klasse, maar ontbreekt het juist aan maatregelen tegen vermogensongelijkheid en de steeds beperktere loonruimte en arbeidsmarktpositie.

Dit zie je terug in de maatregelen die door de middenpartijen worden voorgesteld, toch vaak weer de kaasschaaf over zorg, onderwijs, AOW en uitkeringen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
defiant schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:21:
Rapportage over de oorzaak van populisme in Europa:
Bertelsmann Stiftung: Fear not Values, Public opinion and the populist vote in Europe

[...]

[...]

[...]

Het rapport raakt een belangrijk onderwerp aan, namelijk het vermogen van politici om iets te doen aan globalisering is sterk beperkt door de status quo en door juist het concurrerende 'race-to-the-bottom' effect van globalisering. Net zoals in het middeninkomen topic soms wordt aangeduid, is het midden en de wat hogere klassen qua inkomensherverdeling al redelijk solidair, met de lage klasse, maar ontbreekt het juist aan maatregelen tegen vermogensongelijkheid en de steeds beperktere loonruimte en arbeidsmarktpositie.

Dit zie je terug in de maatregelen die door de middenpartijen worden voorgesteld, toch vaak weer de kaasschaaf over zorg, onderwijs, AOW en uitkeringen.
Even als vraag tussendoor, hoe heb je die publicatie opgepikt?

In relatie tot het onderwerp, hou er rekening mee dat mevrouw Hoffman het altijd in zich heeft om politiek zo neutraal mogelijk te blijven als maar kan. Begrijpelijk, dat schept echter een drempel tegen duidelijkheid - en dat is best jammer.

Bot gesteld: het is een publicatie die niet simpel weg mag worden gezet, de echte verkenning ligt echter bij het navolgen van het onderzoek, toegepast op individuele lidstaten. En daar mag enige politieke ongevoeligheid niet ontbreken. Daar zit iets waar dit rapport hard op inzet om juist niet te doen: door de perceptieproblematiek heen breken middels het zichtbaar maken van aannames.

Dat er een mate van oriëntatie op maatregelen vanuit bepaalde partijen aanwezig is getuigt niet van bewustwording, let op de afwezigheid van eigen publicaties van eigen wetenschappelijke bureau's (het tegendeel blijkt), het is louter insteek van voorbereiding op de onderhandelingen voorafgaand aan de aanloop naar verkiezingen. Er is geen politieke partij (althans niet in Nederland) welke wenst om überhaupt verkenningen uit te voeren om basale systemen op indringende wijze aan te passen, het wordt als onverkoopbaar gezien. Politieke zelfmoord, zogezegd. Dat is verklaarbaar, aangezien vanuit burger en bedrijf geen enkel signaal komt dat effectief moeilijke aanpassingen ook gedragen zullen worden.
Dus is er enkel beeld, geen realiteit.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Virtuozzo schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:38:
Even als vraag tussendoor, hoe heb je die publicatie opgepikt?
Ik volg meestal de europe subbreddit, daarin stond een nieuws item over dat rapport en iemand had een link naar het rapport in de comment neergezet.
Er is geen politieke partij (althans niet in Nederland) welke wenst om überhaupt verkenningen uit te voeren om basale systemen op indringende wijze aan te passen, het wordt als onverkoopbaar gezien. Politieke zelfmoord, zogezegd. Dat is verklaarbaar, aangezien vanuit burger en bedrijf geen enkel signaal komt dat effectief moeilijke aanpassingen ook gedragen zullen worden.
Een weinig hoopgevend gegeven. En dat terwijl (doordachte) veranderingen op lange termijn juist op lange termijn juist voordelig zijn, zoals men de vergrijzing in het verleden wel fatsoenlijk had kunnen aanpakken. Er komen heel wat nieuwe momenten aan waarin men in de samenleving zal gaan afvragen waarom hoever dit heeft kunnen komen, wat weer tot nieuwe politieke destabilisatie lijdt.

Ik wacht nog op het moment dat daadwerkelijk doordringt hoe klimaatverandering een nog veel grotere bedreiging is dan globalisering/automatisering/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
defiant schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:57:
[...]

Ik volg meestal de europe subbreddit, daarin stond een nieuws item over dat rapport en iemand had een link naar het rapport in de comment neergezet.

[...]

Een weinig hoopgevend gegeven. En dat terwijl (doordachte) veranderingen op lange termijn juist op lange termijn juist voordelig zijn, zoals men de vergrijzing in het verleden wel fatsoenlijk had kunnen aanpakken. Er komen heel wat nieuwe momenten aan waarin men in de samenleving zal gaan afvragen waarom hoever dit heeft kunnen komen, wat weer tot nieuwe politieke destabilisatie lijdt.

Ik wacht nog op het moment dat daadwerkelijk doordringt hoe klimaatverandering een nog veel grotere bedreiging is dan globalisering/automatisering/etc.
Netjes, zelden worden deze verkenningen op civiel niveau opgepikt - laat staan gelezen. Dat was ooit anders, zeker ten aanzien van media, maar goed.

Nee, ik besef dat het geen prettig plaatje is, die discrepantie. Als we echter eerlijk zijn, dan is dat ook best wel verklaarbaar. Er is geen stimulans voor politiek om effectief verder te kijken dan de partij-politiek, daarbij komt ook nog dat het niet lonend is om het electoraat af te leiden met welke moeilijke realiteit dan ook.

Dat is het probleem in deze tijd van verschuivingen in gedrag en perspectief: men wenst veranderingen, wijst ze echter af. Is het zo vreemd dat nationale politiek én partij politiek zelf geen stimuli krijgen aldus om diep te graven en ver te reiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Er is geen politieke partij (althans niet in Nederland) welke wenst om überhaupt verkenningen uit te voeren om basale systemen op indringende wijze aan te passen, het wordt als onverkoopbaar gezien. Politieke zelfmoord, zogezegd. Dat is verklaarbaar, aangezien vanuit burger en bedrijf geen enkel signaal komt dat effectief moeilijke aanpassingen ook gedragen zullen worden.
Is dat echt zo?

Het is de SP die met het nationale zorgfonds radicaal wil breken met de wantoestanden in de zorg, de PVV wil uit de EU en globalisering/migratie terugdringen. UKIP heeft met Brexit haar doel bereikt en Trump is de volgende president van de Verenigde Staten.

Even los van de inhoudelijke kant (voor of tegen) zijn het juist de gevestigde partijen die vasthouden aan de huidige status-quo. Radicale nieuwkomers pretenderen in ieder geval het 'anders' te willen doen, de 'traditionelen' zoals ze in dit onderzoek genoemd worden te bedienen (ook al is daar een hoop op aan te merken).

Wat zijn dan die 'oplossingen' uit het rapport eigenlijk? Ik lees vooral een goede analyse over onderliggende kant van de groeiende tegenstelling, maar niet echt 'en hoe nu verder'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
hoevenpe schreef op donderdag 1 december 2016 @ 07:36:
[...]de PVV wil uit de EU en globalisering/migratie terugdringen. UKIP heeft met Brexit haar doel bereikt en Trump is de volgende president van de Verenigde Staten.
Daar haal je toch wel drie situaties aan waarin niets, nul, nada geinvesteerd is om uit te zoeken welke impact die dingen hebben. Er is een cruciaal verschil tussen 'zomaar ergens tegenaan schoppen' en "verkenningen uit te voeren om basale systemen op indringende wijze aan te passen."

Het met een sloophamer op willekeurige plekken op je bouwwerk inmeppen zonder dat je uberhaupt bedacht hebt hoe het daarna verder moet is niet hetzelfde als een ingrijpende maar doordachte verbouwing.

Het zorgfonds vind ik wel een voorbeeld van een vrij indringende aanpassing van een basaal systeem, en het heeft als zodanig dan ook van harte mijn steun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 14:17
Een verkenning duurt jaren en dan is de situatie al veranderd.

Het zorgfonds lijkt op papier leuk alleen vertrouw ik die partij verder voor geen meter en verdenk ik ze ervan dat ik al een van de rijken ben die ze graag dingen afpakken.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Welke partij is eigenlijk voor meer en beter OV? Een soort groen rechts eventueel? Die krijgt mijn stem dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 21:39
Wijnands schreef op donderdag 1 december 2016 @ 07:56:
Het zorgfonds lijkt op papier leuk alleen vertrouw ik die partij verder voor geen meter en verdenk ik ze ervan dat ik al een van de rijken ben die ze graag dingen afpakken.
Ik heb een beetje hetzelfde, vrij egoïstisch ook. Maar het principe van een nationaal zorgfonds sta ik wel achter. Hoewel de zorg relatief gezien goedkoper is geworden en beter in de hand wordt gehouden door het nieuwe systeem EN eerlijker is geworden, kan het nog een stuk beter. Ik begrijp echter wel dat de perceptie voor veel mensen anders is.

Dat hele keuzeprincipe is een farçe en uiteindelijk is het een kwestie van een paar euro meer of minder per maand per verzekeraar (voor de basiszorg). Ik geloof er ook wel in dat we behoorlijk kunnen besparen door die verzekeraars eruit te snijden, het is niet alsof door de concurrentie ziekenhuizen hun prijzen drastisch omlaag gooien, maar de kosten van de verzekeraars hebben we wél.

Terugkeren naar de situatie particuliere zorg en ziekenfonds moet je niet willen, mij staat nog maar te goed bij dat mijn moeder (bij het ziekenfonds) bepaalde zorg daadwerkelijk niet meer kon krijgen in oktober, omdat het ziekenfonds door dat potje heen was. Nu hoor je die verhalen ook, maar dat is dan specifiek voor het ziekenhuis en je kunt elders wel terecht. Ook niet goed, maar dat is nou net een kwestie tussen ziekenhuis en verzekeraar die we NIET meer willen. Puur omdat het ziekenhuis een behandeling niet wil uitvoeren omdat een verzekeraar niet voldoende inkocht en er geen zekerheid is over vergoeding van die behandeling.
En we moeten eenvoudig tandartsbezoek weer in het basispakket doen, voorkomen is beter dan genezen, dus wat mij betreft moet 2x per jaar een controle prima vergoed kunnen worden als een doktersbezoek.

Verder vind ik met de SP dat rijkdom best wat beter verdeeld mag worden, het is krom dat van veel werknemers al jaren 0-lijnen en loonmatiging wordt verwacht, die vervolgens wel lezen dat hun directie zich een tonnetje de man extra toebedeeld, met een flinke bonus de kerst in gaat of ondanks een winst van honderden miljoenen toch gaat snijden in het personeel.
Ik ben de eerste om te zeggen dat er best onderscheid mag zijn in loon, maar je kan mij niet wijsmaken dat als er voor het hogere kader een flinke verhoging of bonus in zit, dit niet voor (een deel van) het personeel zou kunnen.

Dat gezegd hebbende.. die Balkenende-norm mag van mij ook wel weer afgeschaft worden, pure symbool-politiek. Over de hele gaat dat om druppels geld in een zwembad aan geld. Ik zie graag capabele politici wat langer zitten dan een paar jaar. Er wordt vaak gezegd dat het ook een eer en roeping moet zijn, niet om het geld, maar hoe houdt je goede bestuurders en ambtenaren als ze elders beduidend meer kunnen verdienen? Ik wil mensen die het graag doen en voor goed werk ook goed beloond worden. Ik krijg steeds meer het gevoel dat veel mensen het zien als een mooi opstapje naar een bestuursfunctie of directiefunctie in de commerciële sector. Ik denk dat de onafhankelijkheid en onkreukbaarheid daardoor ook behoorlijk in het geding is gekomen.
Het idee achter de norm is overigens prima, maar zou wmb meer losgelaten mogen worden.

Als laatste.. ik krijg bij de huidige partijen (niet alleen de regering) steeds minder het idee dat we grote belangrijke zaken aan het aanpakken zijn, aan het oplossen. Steeds meer bezig met kleine dingen, symboolpolitiek. Ik denk dan aan Zwarte Piet, het loon van Giel Beelen of sowieso de NPO (laat dat eens met rust nu!).. zaken die financieel weinig impact hebben. Ik wil een visie op het leefbaar houden in 2030, Energieneutraal Nederland, werk voor iedereen, welvaartsstijging, onderwijs voor iedereen etc. Die visie hebben veel partijen wel, maar zie ik zelden in het nieuws. Alleen maar kleine onbeduidende dingetjes. Zo op het oog passen D66 en Forum voor Democratie het beste bij mij. Alleen bij FvD storen die kleine dingetjes (rants tegen "linkse" NPO) en hun anti-EU programma me behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Soldaatje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:10:
Welke partij is eigenlijk voor meer en beter OV? Een soort groen rechts eventueel? Die krijgt mijn stem dan wel.
D66 was altijd wel voor een uitgebreid en beter OV in Nederland, maar het staat tegenwoordig niet meer prominent in het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Prosac schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:24:
Er wordt vaak gezegd dat het ook een eer en roeping moet zijn, niet om het geld, maar hoe houdt je goede bestuurders en ambtenaren als ze elders beduidend meer kunnen verdienen? Ik wil mensen die het graag doen en voor goed werk ook goed beloond worden.
Ik heb daarbij het idee dat we overschatten hoe ingewikkeld het is. Goed besturen is zeker een vak, maar tegelijkertijd niet zo uitzonderlijk als het vaak voorgesteld wordt. Ik denk dat we in veel opzichten de neiging hebben om de individuele kwaliteiten te overschatten (dat je enkele 'hele goede' sterren nodig hebt) ipv dat je een breedgedragen kwaliteit opbouwt, die zich juist uitstrekt over de hele organisatie.

In elk geval zijn er op ongeveer elk niveau veel competente professionals (en ook veel incompetente) en betaling lijkt daarin niet hetgene te zijn wat stuurt naar kwaliteit. Ik denk dus eigenlijk dat als de mensen die denken dat ze een enorm salaris verdienen lekker weg laat gaan, en in plaats daarvan meerdere mensen in staat stelt hun werk goed te doen, dat de kwaliteit veel meer ten goede komt.
Ik wil een visie op het leefbaar houden in 2030, Energieneutraal Nederland, werk voor iedereen, welvaartsstijging, onderwijs voor iedereen etc. Die visie hebben veel partijen wel, maar zie ik zelden in het nieuws.
JA! Zo lastig dat. Meer focus op belangrijke zaken, graag :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
incaz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:50:
[...]

Ik heb daarbij het idee dat we overschatten hoe ingewikkeld het is. Goed besturen is zeker een vak, maar tegelijkertijd niet zo uitzonderlijk als het vaak voorgesteld wordt.

In elk geval zijn er op ongeveer elk niveau veel competente professionals (en ook veel incompetente) en betaling lijkt daarin niet hetgene te zijn wat stuurt naar kwaliteit. Ik denk dus eigenlijk dat als de mensen die denken dat ze een enorm salaris verdienen lekker weg laat gaan, en in plaats daarvan meerdere mensen in staat stelt hun werk goed te doen, dat de kwaliteit veel meer ten goede komt.
Ja, ook wel mee eens. Maar het gaat mij meer/vooral om continuïteit, ik denk namelijk WEL dat het belangrijk is dat je langdurig bepaalde (competente!) poppetjes op plaatsen hebt zitten die weten wat er al jaren speelt en wat het beleid is. Geen vastgeroeste types, maar mensen die zorgen dat we op een bepaald punt kunnen staan in 2030/2035 of verder. Die niet na 5 jaar zeggen: joh.. ik kan nu een klapper maken, daar is de schutting waar mijn werk nu achter ligt, succes.
Je ziet te vaak dat nieuwe mensen het wiel opnieuw gaan uitvinden. Met de uitdagingen waar we nu voor staan zijn we juist gebaat bij mensen die beleid en maatregelen uitzetten en begeleiden voor de verre toekomst. En natuurlijk mag daarbij geschaafd worden, maar ik vind wel dat er soms te vaak gerekt, gewijzigd en veranderd wordt, dat komt het eindresultaat of enige zekerheid ook niet ten goede. Stabiliteit is heel belangrijk voor ons, kijk maar hoe onrustig het wordt als er gesproken wordt over de HRA of het al dan niet afschaffen van saldering voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:19:
[...]

[...]

Omdat meningen, in hoeverre je ze feitelijk ook de vrijheid hebt om ze te uiten, niet altijd door iedereen respecteert worden. Stel jij bent bij kennissen op visite en hun kind maakt tijdens jullie gesprekken ontzettend veel herrie. In je gedachte wil je eigenlijk wel zeggen van "Breng dat kind es naar bed zodat wij hier rustig kunnen praten", maar je zegt het niet uit fatsoen. Zou je het namelijk wel doen dan is de kans groot dat de kennissen zeggen van "Daar is de voordeur, doei". Op zo'n moment kun je je dan afvragen wat belangrijker is, dat je je mening hebt gegeven en hebt aangegeven dat de kinderen niet steeds op de voorgrond moet bulken (en daarmee een statement richting de ouders afgeeft), of dat je de situatie accepteert en er bij blijft zitten. Welnu, ik denk dat 99% van de mensen die daadwerkelijk op visite zijn en in zo'n situatie zijn dat laatste doen. Simpelweg om geen trammelant te krijgen.

Afijn, punt blijft wel dat Wilders zaken benoemd die blijkbaar spelen in de samenleving. De burger ervaart de Islam blijkbaar niet als zo'n hele fijne religie en ergert zich aan de 'voordeeltjes' en 'uitzonderingsposities' die het constant krijgt.
Paar punten uit je verhaal gepikt.
Over de opvoeding is het simpel, als een kind bij volwassenen rondloopt is de context compleet anders. Dan kun je zeggen, we spreken wel een andere keer iets af zonder kind of je houdt je mond. Het is typisch dat jij meteen een mening over de opvoeding hebt, terwijl dat juist in de beschreven situatie tussen jou en je kennissen hier helemaal niet relevant is. Je hebt met je kennissen van doen, niet met het kind of de opvoeding.

Over Wilders die zaken benoemt die blijkbaar spelen in de samenleving....dat is helemaal een lachertje. De Limburgers stemmen massaal op hem en ik kan je zeggen dat we hier amper getinte medelanders hebben. Wellicht dat mensen er daarom zo bang voor zijn?
Waarom de Islam dan als religie eruit gepikt wordt met voordeeltjes en uitzonderingsposities snap ik ook niet. Dat geldt simpelweg voor alle religies en zou ook voor allemaal verleden tijd moeten worden.

Zoals Gambieter het stelt is het wel eigenlijk. Als we niet naar iets onbekends of niet-eigens kunnen wijzen moet er misschien wel eens naar de eigen situatie gekeken worden (christelijke dorpsgemeenschappen). En dat willen we niet. Daar is ook genoeg mis mee, maar dat wordt toch niet als een niet zo fijne religie ervaren.

Los van het feit dat de gematigde moslim niet veel anders is dan de gematigde christen van enkele jaren geleden. Hoe dat over 50 jaar uitziet weet niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Prosac schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:24:
[...]

Ik heb een beetje hetzelfde, vrij egoïstisch ook. Maar het principe van een nationaal zorgfonds sta ik wel achter. Hoewel de zorg relatief gezien goedkoper is geworden en beter in de hand wordt gehouden door het nieuwe systeem EN eerlijker is geworden, kan het nog een stuk beter. Ik begrijp echter wel dat de perceptie voor veel mensen anders is.
Ik ben iets gereserveerder .Wat ik nu gezien heb deed me heel erg denken aan de NHS en we weten hoe goed die loopt op het moment. Wellicht kunnen we beter naar Denemarken/Zweden kijken voor inspiratie.
Verder vind ik met de SP dat rijkdom best wat beter verdeeld mag worden, het is krom dat van veel werknemers al jaren 0-lijnen en loonmatiging wordt verwacht, die vervolgens wel lezen dat hun directie zich een tonnetje de man extra toebedeeld, met een flinke bonus de kerst in gaat of ondanks een winst van honderden miljoenen toch gaat snijden in het personeel.
Ik ben de eerste om te zeggen dat er best onderscheid mag zijn in loon, maar je kan mij niet wijsmaken dat als er voor het hogere kader een flinke verhoging of bonus in zit, dit niet voor (een deel van) het personeel zou kunnen.
Probleem wat ik daarmee heb is de uitvoering. Dit klinkt leuk maar meestal blijven de echte grootverdieners buiten schot en komt het in de 2-3 keer modaal groep terecht. Op papier lijkt dat simpel maar dit zijn juist de mensen die buiten alle subsidie en kortingsregelingen vallen en bovendien in goede tijden juist de uitgaven doen die direct van invloed zijn op horeca en dienstverleners.
Als laatste.. ik krijg bij de huidige partijen (niet alleen de regering) steeds minder het idee dat we grote belangrijke zaken aan het aanpakken zijn, aan het oplossen. Steeds meer bezig met kleine dingen, symboolpolitiek. Ik denk dan aan Zwarte Piet, het loon van Giel Beelen of sowieso de NPO (laat dat eens met rust nu!).. zaken die financieel weinig impact hebben. Ik wil een visie op het leefbaar houden in 2030, Energieneutraal Nederland, werk voor iedereen, welvaartsstijging, onderwijs voor iedereen etc. Die visie hebben veel partijen wel, maar zie ik zelden in het nieuws. Alleen maar kleine onbeduidende dingetjes. Zo op het oog passen D66 en Forum voor Democratie het beste bij mij. Alleen bij FvD storen die kleine dingetjes (rants tegen "linkse" NPO) en hun anti-EU programma me behoorlijk.
En bij D66 storen de ideeen over financiering van hoger onderwijs mij weer enorm. Da's ook het probleem nu, met elke partij is er voor mij wel iets serieus mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Wijnands schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:08:
[...]

Ik ben iets gereserveerder .Wat ik nu gezien heb deed me heel erg denken aan de NHS en we weten hoe goed die loopt op het moment. Wellicht kunnen we beter naar Denemarken/Zweden kijken voor inspiratie.
Ik ben van mening dat we voor heel veel zaken het beste kunnen "shoppen" in Denemarken en de Scandinavische landen. 6-urige werkdag. :9
Da's ook het probleem nu, met elke partij is er voor mij wel iets serieus mis
Ja, dat heb ik dus ook, uiteindelijk heeft elke partij wel 1 ding wat me enorm dwars zit. Ik kies uiteindelijk op basis van een drietal dingetjes

1. Wat is het beste voor mij (egoistische keuze)
2. Wat is het beste voor het milieu/klimaat (samenlevingskeuze)
3. Geen splintergroepering, anti-EU of PVV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:01:
Waarom de Islam dan als religie eruit gepikt wordt met voordeeltjes en uitzonderingsposities snap ik ook niet. Dat geldt simpelweg voor alle religies en zou ook voor allemaal verleden tijd moeten worden.
Het punt is nu juist dat deze 'uitzonderingsposities' niet meer uit te leggen zijn, hoe kan het anno 2016 dat bedreigingen door religieuzen blijkbaar gedoogd worden? Snapt men dan niet dat dit enorm veel kwaad bloed zet, types als Wilders in de kaart speelt?
Schrok eergisteren van homohaat onder artikel op Bladna.nl.* Homo’s moeten “verbrand”, “afgemaakt” en “onthoofd”. Oproepen tot geweld dus. Melding gedaan op de plek waar dat hoort: MiND | meldpunt internet discriminatie (opgezet door het Rijk).

Van hun reactie schrok ik nog meer. Oproepen tot geweld mag dus, als het maar gedaan wordt door moslims.
Ik dacht dat de grens van de vrijheid van meningsuiting en godsdienst lag bij het oproepen tot geweld. Maar dat blijkt dus naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Da's wel heel triest ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
Kan mij bijna niet voorstellen dat het een echte reactie is.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Cobb schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:43:
Heel eerlijk gezegd hoop ik ook dat het een hoax is, maar TPO is niet de site die zomaar dingen verzint...
(de bedreigingen in het artikel zelf zijn in ieder geval wel echt, dat kan je zo verifiëren)

[ Voor 14% gewijzigd door hoevenpe op 01-12-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Dit zijn inderdaad precies de twee maten waar de wat hoger-opgeleide Wilders-stemmer zich tot aangetrokken voelt. Ik snap dan ook niet dat andere partijen dit soort geluiden niet serieus nemen.
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar dan is het voor een grap wel vrij professioneel opgezet. Daarbij: TPO is wel een serieus nieuwsmedium.
Edit: http://politiek.tpo.nl/20...t-discriminatie-internet/ als ze er al vragen over gaan stellen... dan zal het wel goed gecontroleerd zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Richh op 01-12-2016 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Dat er een mate van oriëntatie op maatregelen vanuit bepaalde partijen aanwezig is getuigt niet van bewustwording, let op de afwezigheid van eigen publicaties van eigen wetenschappelijke bureau's (het tegendeel blijkt), het is louter insteek van voorbereiding op de onderhandelingen voorafgaand aan de aanloop naar verkiezingen. Er is geen politieke partij (althans niet in Nederland) welke wenst om überhaupt verkenningen uit te voeren om basale systemen op indringende wijze aan te passen, het wordt als onverkoopbaar gezien. Politieke zelfmoord, zogezegd. Dat is verklaarbaar, aangezien vanuit burger en bedrijf geen enkel signaal komt dat effectief moeilijke aanpassingen ook gedragen zullen worden.
Dus is er enkel beeld, geen realiteit.
die is er wel, en die heet partij voor de dieren. enige partij met echte visie voor de toekomst, enige partij die ook al sinds haar oprichting aan haar ideaal vasthoudt. en sterker nog, internationaal zijn er een aantal zusterpartijen van de pvdd. in portugal en australie hebben ze zelfs een zetel (of twee).

en het wordt niet als onverkoopbaar gezien. politici zijn gewoon bang dat het voor henzelf einde carriere (dat woord kies ik bewust) betekent. en met name de vvd, maar ook genoeg andere traditionele politieke partijen, doet alles voor invloed. dat is namelijk al meer dan eens gebleken.

perfect verklaarbaar inderdaad, alleen ligt jouw focus weer niet op de politiek. de politiek is de enige die echte verandering in de weg staat. vergis je daar niet in.

[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 01-12-2016 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Richh schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:46:

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar dan is het voor een grap wel vrij professioneel opgezet. Daarbij: TPO is wel een serieus nieuwsmedium.
Nou, dat valt ook wel mee. Ze zijn feitelijk vaker correct dan breitbart maar hebben er verder wel heel erg veel van weg.
Edit: http://politiek.tpo.nl/20...t-discriminatie-internet/ als ze er al vragen over gaan stellen... dan zal het wel goed gecontroleerd zijn.
Hoeft niet perse, kan ook dat ze al op deze berichtgeving zijn afgegaan.

Heb dit 's bij meldpunt gedropt, was ook geen enkel probleem: http://stevigestukkies.nl/22-maart-2016

[ Voor 7% gewijzigd door Wijnands op 01-12-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 10:05
Richh schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:46:
Dit zijn inderdaad precies de twee maten waar de wat hoger-opgeleide Wilders-stemmer zich tot aangetrokken voelt. Ik snap dan ook niet dat andere partijen dit soort geluiden niet serieus nemen.

[...]

Zo serieus hoef je TPO ook weer niet te nemen. Bij bepaalde onderwerpen is het nogal gekleurd. Het is meer een geenstijl light.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
hoevenpe schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:24:
[...]

Het punt is nu juist dat deze 'uitzonderingsposities' niet meer uit te leggen zijn, hoe kan het anno 2016 dat bedreigingen door religieuzen blijkbaar gedoogd worden? Snapt men dan niet dat dit enorm veel kwaad bloed zet, types als Wilders in de kaart speelt?
Je misleidt door te doen alsof Hoijong daarop doelde. Hij stelt juist dat het raar is dat mensen zo eenzijdig focussen op de islam, terwijl ook de conservatief-christelijke hoek veel van dezelfde bezwaren kent.

Toen Wilders samen kon werken met het kabinet, vond hij het geen probleem dat de SGP een aantal zeer conservatieve standpunten vasthield (inclusief de mogelijkheid voor scholen op christelijke grondslag om te blijven discrimineren bijvoorbeeld.)

Maar, wat betreft dat mindverhaal: https://www.mindnederland.nl/actueel/statement/
Dat wekt de indruk dat die reactie dus blijkbaar echt is verstuurd.... laat er in elk geval geen misverstand over bestaan: die oorspronkelijke reactie is volledig absurd en kwalijk, en de reactie slap en nietszeggend. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
hoevenpe schreef op donderdag 1 december 2016 @ 07:36:
[...]

Is dat echt zo?

Het is de SP die met het nationale zorgfonds radicaal wil breken met de wantoestanden in de zorg, de PVV wil uit de EU en globalisering/migratie terugdringen. UKIP heeft met Brexit haar doel bereikt en Trump is de volgende president van de Verenigde Staten.

Even los van de inhoudelijke kant (voor of tegen) zijn het juist de gevestigde partijen die vasthouden aan de huidige status-quo. Radicale nieuwkomers pretenderen in ieder geval het 'anders' te willen doen, de 'traditionelen' zoals ze in dit onderzoek genoemd worden te bedienen (ook al is daar een hoop op aan te merken).

Wat zijn dan die 'oplossingen' uit het rapport eigenlijk? Ik lees vooral een goede analyse over onderliggende kant van de groeiende tegenstelling, maar niet echt 'en hoe nu verder'...
Goh, elk bericht bevat nog steeds leidende vermelding gericht op beïnvloeding van perceptie, subtiel, maar hou er rekening mee dat voor die methodiek je heel snel een verzadigingseffect kan bereiken wat contraproductief is aan de insteek. Zolang de gekende identiteit maar als aanwezig overkomt.

Dit terzijde, doe eens zelf een echte verkenning. Ik heb de suggesties reeds gegeven, tevens waar je op moet letten. Het is niet moeilijk, er is nu eenmaal verschil tussen beeld, uitspraak en handeling (van het moment, van het compromis, van de reflex) in politieke interactie. Neem het niet van mij aan, stel eenvoudige tijdlijnen op van die drie patronen. Het zal je heel snel opvallen dat de discrepanties structureel van aard zijn, tevens altijd gepresenteerd worden op een bedje van traditionele valstrikken van de politiek.

Helaas, er is geen enkel draagvlak binnen de stelsels van politieke verdeling en behartiging voor de gestelde vereisten van innovatie. Er zijn dan ook enkel stimuli om enerzijds de status quo te bevestigen, aangezien het de primaire conditionele vereiste is voor een politieke dynamiek, niet langer effectief als afgeleide - maar als zelf leidend.

Makkelijker is het echter om dat genoemde concept van cui bono toe te passen. Hou hierbij rekening dat je te maken hebt met een voedingssysteem. Politiek is tegenwoordig geen afgeleide meer van participatie door en tussen burger en bedrijf, aldus is het een naar binnen gericht systeem. De focus ligt dus op voorziening in en behartiging van eigen vereisten binnen die politieke dynamiek.

Dat is aanwezig over de gehele linie, het heeft trouwens geen enkel nut om daar met vingers te wijzen. Een spiegel is nuttiger in deze. Afgeleide dynamiek immers.

En nee, verwar schoppen niet met beleid. Het is gedrag ter dekking van beleid, secondair het eenvoudige verzamelen van energie in dienst daar van. Wat is dat beleid? Tja, opnieuw: cui bono. Niks vernieuwende politiek, niks behartigend van wat is verwaarloosd, opnieuw gewoon een opportuun voedingssysteem. Als mensen dat nog niet door hebben, dat is pijnlijk. Maar goed.

Enfin, je valt weer in dezelfde valstrik. Je verwacht magische oplossingen. Die zijn er niet. Opnieuw: alles van & voor collectieve inrichting en ontwikkeling is een proces van participatie. Consistent, continu, communicatief. Dit soort publicaties zijn er om - samen (het gaat tenslotte om sociaal-economische patronen, maatschappelijke trends en algemeen belang) - als onderdeel van beschikbare instrumentatie en kennis te komen tot toetsing van aanwezige systemen en compromis over aanpassing daarvan (tempo, richting, balans tussen belangen et alii).

Het is alsof je nog steeds verwacht dat "politiek" vanzelf een redelijke of realistische rol van behartiging en / of verdeling kent, alsof het een mantel is die men 's ochtends om doet hangen, en pas weer af doet als alles weer goed is en de brave burger tevreden. Welkom bij de mensheid, ik besef dat het misschien wat koud op het dak komt, maar we hebben hier geen systeem van vertegenwoordiging, ook al wordt dit zo gezien (en vaak gepresenteerd). Het is een systeem van behartiging middels afvaardiging. Geen eenrichtingsverkeer, maar bidirectioneel.

Makkelijk om de insinuatie te maken waarbij de indruk gewekt wordt dat constructieve verkenningen geen magische oplossingen bieden. Denk er eens over na. Zo werkt het niet, behalve dan voor diegenen die geen oplossingen wensen 8)

Werkelijk, het idee dat er magische oplossingen zijn of nodig zijn. Perceptieproblematiek. Menselijke systemen vereisen innovatie. Het is een teken van de tijd dat zoiets elementairs de smaak van problemen en chaos krijgt. Ook iets om over na te denken, tenslotte kun je ook het ontstaan van die perceptieproblematiek terug volgen tot oorsprong en bron. Maar goed, dan komen we weer uit bij die spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Nee, dit kan niet echt zijn. Snap niet dat Tweede Kamerleden dit niet beter checken voordat ze op hoge toon vragen gaan stellen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:43:
[...]

Nee, dit kan niet echt zijn. Snap niet dat Tweede Kamerleden dit niet beter checken voordat ze op hoge toon vragen gaan stellen.
Het is dus wel echt, zie ook de reactie van incaz hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:46:
[...]

Het is dus wel echt, zie ook de reactie van incaz hierboven.
Shit, je hebt gelijk. Na alle #ophef is het MiND zelf ook al tot inkeer gekomen: http://www.ad.nl/binnenla...gieuze-homohaat~a96979ab/

Edit: 'onjuiste beoordeling' noemen ze het nu. My ass. Als je in eerste instantie zo'n uitgebreide motivatie schrijft is er over nagedacht en sta je er achter.

[ Voor 17% gewijzigd door alexbl69 op 01-12-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
klaw schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:35:
[...]

Zo serieus hoef je TPO ook weer niet te nemen. Bij bepaalde onderwerpen is het nogal gekleurd. Het is meer een geenstijl light.
Ach ja, iedere media is gekleurd. TPO is inderdaad wat rechtser dan het gros van de media wat toch vaak aan de linkerkant van het politieke spectrum zit.

Zolang er feiten worden benoemd zou ik niet weten waarom je ze niet serieus zou moeten nemen. Dit is geen blog of opiniestuk he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
Richh schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:16:
[...]

Ach ja, iedere media is gekleurd. TPO is inderdaad wat rechtser dan het gros van de media wat toch vaak aan de linkerkant van het politieke spectrum zit.

Zolang er feiten worden benoemd zou ik niet weten waarom je ze niet serieus zou moeten nemen. Dit is geen blog of opiniestuk he...
Zo af en toe neemt TPO het niet zo serieus met de feiten. Over Oekraïne tijdens en na Maidan kwamen er stukken op die rechtstreeks uit Rusland kwamen. Men heeft die gewoon klakkeloos overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
[...]

Daarom geloofde ik het eerst ook niet. Zie TPO een beetje als een sensatie-site. Na verder online zoeken werd het me duidelijk dat het echt was.

Dit verhaal markeert de scheidslijnen in medialand overigens wel vrij duidelijk. Redelijk groot gebracht op De Telegraaf, Elsevier en AD, geen woord op Trouw, HP, Volkskrant en NRC.

Benieuwd hoe DWDD dit vanavond brengt :) . (/dream:off)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
klaw schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:19:
[...]

Zo af en toe neemt TPO het niet zo serieus met de feiten. Over Oekraïne tijdens en na Maidan kwamen er stukken op die rechtstreeks uit Rusland kwamen. Men heeft die gewoon klakkeloos overgenomen.
En zo heeft de NOS wel eens een filmpje in het achtuurjournaal geplaatst waarbij het leek alsof Poetin een vraag van de interviewer negeert. Het is belangrijk dat je alle nieuwsbronnen in overweging neemt en daar zelf je conclusies uit trekt.

Dat is ook de reden waarom dit item hier ter discussie wordt gesteld, zeer terecht imo. Ik zeg helemaal niet dat je blind op TPO moet vertrouwen. Maar TPO is een stuk betrouwbaarder dan een of ander vaag sensatieblogje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
[...]

Media is helemaal niet links gekleurd? TPO is wel nog ietsjes rechtser misschien, maar de rest van de media is niet links. (Ze zijn vooral oppervlakkig en hyperig, en dat speelt het vijandsbeeld van populistisch-rechtse partijen in de kaart, terwijl het de structurele ondermijning door middenrechtse partijen ongemoeid laat. Maar het draagt op geen enkele manier bij aan een verbetering van gelijke rechten of sociale voorzieningen, en is dus met geen mogelijkheid als links te classificeren.)
Zolang we inderdaad blijven controleren of de feiten inderdaad kloppen :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:48:
[...]

Shit, je hebt gelijk. Na alle #ophef is het MiND zelf ook al tot inkeer gekomen: http://www.ad.nl/binnenla...gieuze-homohaat~a96979ab/

Edit: 'onjuiste beoordeling' noemen ze het nu. My ass. Als je in eerste instantie zo'n uitgebreide motivatie schrijft is er over nagedacht en sta je er achter.
Subsidies intrekken, organisatie opheffen, en de mensen achter deze toko met naam en toenaam aan de schandpaal nagelen zodat iedereen kan zien wat voor hypocriete en nare bende dat is.

Meldpunt voor discriminatie, my ass. Dit zijn de ware kleuren die nu naar boven zijn gekomen, niet een slip of the tongue.

Liggen er al voorbedrukte aangiftes ergens klaar voor alle LGBT's?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2016 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:26:
[...]

Subsidies intrekken, organisatie opheffen, en de mensen achter deze toko met naam en toenaam aan de schandpaal nagelen zodat iedereen kan zien wat voor hypocriete en nare bende dat is.

Meldpunt voor discriminatie, my ass. Dit zijn de ware kleuren die nu naar boven zijn gekomen, niet een slip of the tongue.
En wat levert dat op? Je mag vinden dat er geen behoefte aan een meldpunt is, en dan is opheffen een logische stap, maar als je vindt dat er een meldpunt nodig is dan schiet je er weinig mee op om na één fout gelijk de boel op te heffen. Ik zou zeggen: Ga na wie of wat er de fout in is gegaan, en waarom, en doe er dan gericht iets aan.

Ik ben niet zo'n fan van het afrekenen op een fout. Dat leidt alleen maar tot een angstcultuur waarin niks doen en verantwoordelijkheid ontlopen altijd de veiligste optie is. Ik vind evalueren, leren van je fouten en dan je werkwijze verbeteren veel nuttiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:37:
[...]

En wat levert dat op? Je mag vinden dat er geen behoefte aan een meldpunt is, en dan is opheffen een logische stap, maar als je vindt dat er een meldpunt nodig is dan schiet je er weinig mee op om na één fout gelijk de boel op te heffen. Ik zou zeggen: Ga na wie of wat er de fout in is gegaan, en waarom, en doe er dan gericht iets aan.

Ik ben niet zo'n fan van het afrekenen op een fout. Dat leidt alleen maar tot een angstcultuur waarin niks doen en verantwoordelijkheid ontlopen altijd de veiligste optie is. Ik vind evalueren, leren van je fouten en dan je werkwijze verbeteren veel nuttiger.
Maak maar een nieuw meldpunt wat mij betreft. Dit is niet even "een foutje", maar een standpunt wat diametraal tegen de Nederlandse normen, waarden en wetten in gaat. Je zou maar homo zijn en een melding bij deze mensen gemaakt hebben. Wàt een schande. :/

Waarom hebben we überhaupt een meldpunt voor internet discriminatie bovenop de tientallen meldpunten die we al hebben?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2016 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Eigenlijk nog schokkender vind ik het dat de ophef vooral gaat over het klachteninstituut en veel minder over de uitspraken zelf.

Het is geen doorgedraaide eenling, maar tientallen die elkaar ophitsen in haat en agressie:
http://www.bladna.nl/eers...niging-marokko,16237.html

Het zal wel weer 'xenofobisch' zijn maar deze reacties beangstigen me, hoe hiermee om te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
Dat homo-haat onder 1/2/3e generatie Marokkanen een stuk sterker vertegenwoordigd is dan onder Nederlanders is nauwelijks nieuws en al jaren een probleem. Wat er aan te doen is ook al jarenlang een puzzel. Misschien dat wat strafrecht helpt, zou leuk zijn.
Feit is wel dat als ik zo over Marokkanen zou schrijven met een paar vrienden de kans vrij groot is dat ik politie aan mijn deur krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
Als je homorechten belangrijk vindt, zet je dan in voor gelijkheid. Niet tegen een andere groep. LGBTQ-rechten misbruiken daarvoor is niet ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

downtime schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:37:
[...]

Hier krijg ik dan het gevoel bij van hier spreekt een politicus mijn idee is doorpakken en niet pappen en nathouden en er nog eens over praten.

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Richh schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:11:
Het gaat wel erg over de PVV hier :P

[...]

Er lopen een paar gekkies tussen, dat is zeker :P
Maar mensen zoals Bosma, Fritsma en Agema (ook toevallig :P) zijn volgens mij de mensen die de ideeën van Wilders onderschrijven en minister zouden kunnen worden.

Niet dat het er ooit van zou komen. De enige partij die ik met de PVV zie regeren is de VVD, en de groei van de PVV komt voor een groot deel uit de VVD. Samen gaan die partijen nooit een meerderheid krijgen.

[...]

Er vanuitgaande dan de PVV dat niet kan, zal het aantal PVV-stemmers inderdaad flink kelderen. Maar tot nu toe lijkt het met een figuur als Trump nog vrij redelijk te gaan, ook al is hij nog niet aan de macht. Als hij het kan, dan kan Wilders het ook wel. Los van zijn ideeën denk ik dat Wilders een stuk meer ervaring en kennis heeft en daarmee wel degelijk capabel is.
Ik ben het met je eens dat het een gevaarlijk idee is, want ik zie de PVV daadwerkelijk wel een aantal onomkeerbare plannen doorzetten. Met Trump, Le Pen en de Brexit is er volgens mij best wat mogelijk voor iemand als Wilders.

Maar bovenal: stel nou dat de PVV inderdaad niet z'n verantwoordelijkheid gaat nemen. Wat gaat er dan gebeuren? Er blijft een grote groep binnen de bevolking die zijn ideeën onderschrijft. Het is, net als bij de LPF, een kwestie van tijd tot er een nieuwe partij opstaat om voor die groep op te komen.

Er zijn volgens mij 3 mogelijkheden om de huidige PVV-stemmers in te perken:
- Wachten. Een heel groot gedeelte van de PVV-stemmers is de oudere blanke man/vrouw. Over een jaar of 30 liggen ze onder de zoden :P
- Meeluisteren. Als er andere partijen zijn die eveneens een wat strenger immigratiebeleid willen voeren, dan valt er voor die mensen wat te kiezen en bestaat er de kans dat de groep opgedeeld wordt. Zie bijvoorbeeld wat Monasch met de PvdA wou beginnen. Als hij daar Wilders-stemmers mee kan overtuigen kan je de groep opdelen en kunnen de kiezers die stemmen uit 'angst voor de Islam' zich ook wat meer focussen op landsbelangen die er wat meer toe doen.
- Ermee in discussie gaan, om ze tot betere inzichten te laten komen. Juist het negeren en belachelijk maken in programma's als Pauw werkt averechts imo.
Nu wordt het wel erg denigrerend "die mensen" "focussen op landsbelangen die er wat meer toe doen" "en tot betere inzichten"
Dit is wel geheel gezien uit jou perspectief
Net of dat pvv stemmers randdebielen zijn.
Deze toonzetting speelt de pvv inderdaad in de kaart en je geeft hiermee aan dat je in je eigen bubbel zit.
Puur een constatering om je een spiegel voor te houden en dat je daar wat mee doet.

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
incaz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:13:
Als je homorechten belangrijk vindt, zet je dan in voor gelijkheid. Niet tegen een andere groep. LGBTQ-rechten misbruiken daarvoor is niet ok.
Suggesties? 20 jaar voorlichting heeft blijkbaar niet geholpen.

Ik vind LGBTQ rechten niet belangrijk, ik vind artikel 1 van de grondwet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Wijnands schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:36:
[...]
Ik vind LGBTQ rechten niet belangrijk, ik vind artikel 1 van de grondwet belangrijk.
Des te meer reden om ze dan ook niet te misbruiken, thankyouverymuch.

Artikel 1 van de grondwet is belangrijk, en geldt daarom lijkt me voor iedereen. Dat betekent enerzijds dat het MDI MiND ongelijk had met hun rare excuus (wat inmiddels herroepen is) en anderzijds dat je dus toch niet kunt vervallen in vooroordelen waarin je vele mensen betrekt op grond van hun afkomst of religie, zonder dat zijzelf iets verkeerd hebben gedaan. Ook dat is Artikel 1. (En nog een paar artikelen trouwens.)

Edit, maar eh, hoe staat het eigenlijk met de plannen voor klimaat en duurzaamheid, een beter woningaanbod, versterking van de sociale voorzieningen, en de zorg? Zijn daar al goede dingen voorbij gekomen? De oproep van Jan Terlouw bijvoorbeeld?

Edit 2: nav opmerking van Wijnands mijn citaat aangepast, ik had eerst alleen "ik vind LGBTQ rechten niet belangrijk" overgenomen, nu even hele citaat neergezet.

[ Voor 25% gewijzigd door incaz op 01-12-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
incaz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:57:

Artikel 1 van de grondwet is belangrijk, en geldt daarom lijkt me voor iedereen. Dat betekent enerzijds dat het MDI MiND ongelijk had met hun rare excuus (wat inmiddels herroepen is) en anderzijds dat je dus toch niet kunt vervallen in vooroordelen waarin je vele mensen betrekt op grond van hun afkomst of religie, zonder dat zijzelf iets verkeerd hebben gedaan. Ook dat is Artikel 1. (En nog een paar artikelen trouwens.)
Ja, het is niet zo dat ik een zorgvuldig gekwalificeerde uitspraak had gedaan ofzo. :?
http://www.republiekalloc...nders-bij-anti-homogeweld

Geeft volgens mij een objectief beeld. Ik zou dat graag veranderd zien, weet niet goed hoe, weet alleen dat uitspraken en de andere kant opkijken zoals meldpunt doet niet gaan helpen.

[ Voor 42% gewijzigd door Wijnands op 01-12-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

incaz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:57:
[...]

Edit, maar eh, hoe staat het eigenlijk met de plannen voor klimaat en duurzaamheid, een beter woningaanbod, versterking van de sociale voorzieningen, en de zorg? Zijn daar al goede dingen voorbij gekomen? De oproep van Jan Terlouw bijvoorbeeld?
De claim van Terlouw dat we heel makkelijk over kunnen stappen op duurzame energie maar dat er alleen maar politieke wil ontbreekt is nogal onzinnig. Hij heeft het ook over een nostalgisch verleden waarin de meeste landen buiten het Westen in ellendige omstandigheden leefden. Een 20 keer zo hoge kindersterfte en levensverwachting van 50 jaar was buiten het Westen heel normaal, ik vraag me af of ze in Brazilie of China staan te popelen om naar die tijd terug te gaan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

burnerchief schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:32:
[...]

Nu wordt het wel erg denigrerend "die mensen" "focussen op landsbelangen die er wat meer toe doen" "en tot betere inzichten"
Dit is wel geheel gezien uit jou perspectief
Net of dat pvv stemmers randdebielen zijn.
Deze toonzetting speelt de pvv inderdaad in de kaart en je geeft hiermee aan dat je in je eigen bubbel zit.
Puur een constatering om je een spiegel voor te houden en dat je daar wat mee doet.
Heb je die bosma wel eens horen praten ?
Al die partij leden.... man man man wat een niveau.
Het is niet gek dat de PVV dit image heeft, en dus ook de stemmers.

Nu denk ik niet dat iedere stemmer een randdebiel is, ik denk dat er ook hoogopgeleide tussen zitten die een tegen stem willen doen.

Maar als partij stelt de PVV helemaal niets voor, inhoudelijk bedoel ik dan, en iedereen die een beetje rationeel kan nadenken prikt er zo door heen. Ze zullen vast goed scoren deze verkiezing, helaas.

Check alleen al hun verkiezingsprogramma, totaal on haalbaar, financieel gezien.
Gepresenteerd op 1A4je, dat laat erg mooi het niveau van de partij zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2016 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Ik vind het apart dat Denk meteen met een van hun eerste voorstellen met lijfstraffen komt :P castratie van kindermisbruikers, ik sta niet in de schoenen van wetgevers en ik vind ze een van de walgelijkste mensen die op de aarde rondlopen. Maar van iedereen komt Denk de moslimpartij met een lijfstraf, opstapje bij diefstal hand eraf? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nature schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:30:
Ik vind het apart dat Denk meteen met een van hun eerste voorstellen met lijfstraffen komt :P castratie van kindermisbruikers, ik sta niet in de schoenen van wetgevers en ik vind ze een van de walgelijkste mensen die op de aarde rondlopen. Maar van iedereen komt Denk de moslimpartij met een lijfstraf, opstapje bij diefstal hand eraf? :)
Tja te verwachten van DENK, ze halen hun inspiratie toch veelal uit Turkije

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 23:04
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:22:
Check alleen al hun verkiezingsprogramma, totaal on haalbaar, financieel gezien.
Ik dacht dat je een grap maakte, dus ff research en het is echt zo:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silversin schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:43:
[...]

Ik dacht dat je een grap maakte, dus ff research en het is echt zo:')
xD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Het verhaal van Terlouw was mooi, maar tegelijk ook erg vrijblijvend. Niemand wil plastic in de zeeën en bijna iedereen wil wel terug naar een wereld waar het 'touwtje uit de brievenbus' hangt. Een tijd van hoop en de opbouw van de verzorgingsstaat.

Het probleem is nou juist dat hij beschrijft waar heel veel mensen naar terug verlangen, maar niet meer kan. Politici die dit zeggen te willen worden snel in de populistische hoek gezet (soms terecht), maar in hoeverre verschilt de boodschap van Terlouw hiervan? Is zijn boodschap van hoop niet een zelfde illusie? Wat wil hij ons werkelijk zeggen, wat is zijn richting om dit weer te bereiken?

Is het echt een kwestie van 'vertrouwen' dat het touwtje er niet meer hangt? Zijn wij te kritisch op onze politici? Of zijn er ook andere ontwikkelingen geweest die gemaakt hebben dat we nu staan waar we nu zijn, ontwikkelingen die vaak niet benoemd mochten worden of waar kritiek weggehoond werd...

(helaas zelf meegemaakt dat ook zonder touwtje de boel leeggehaald werd terwijl ik lag te slapen, is het dan een gebrek aan 'vertrouwen' dat ik nu de deur op slot doe als ik thuis ben of is dat gezond verstand?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

Maar als partij stelt de PVV helemaal niets voor, inhoudelijk bedoel ik dan, en iedereen die een beetje rationeel kan nadenken prikt er zo door heen. Ze zullen vast goed scoren deze verkiezing, helaas.

Vervang eens het woordje PVV voor een andere partij een lees de zinnen dan nogmaals.

Het geldt namelijk voor heel veel partijen. Als je gewoon een beetje verder denkt weet je dat bij elk voordeel weer een nadeel aan vast kleeft. En bij elke partij moet je gewoon door allerlei standpunten heen prikken omdat deze toch niet haalbaar zijn, maar alleen worden genoemd om de kiezer te lokken.

Een paar punten die niet in ons voordeel aangepast zullen gaan worden, door geen enkele partij ook al is dat een standpunt:
- Pensioenleeftijd gaat alleen maar omhoog.
- AOW zal niet sneller stijgen dan de inflatie.
- De accijnzen en BTW zullen alleen maar stijgen. (Mocht er ergens iets dalen, dan is er ergens anders wel een correctie).
- De belastingen op bezit zoals auto en huis stijgen ook. (Het blijven eenvoudige melkkoeien.)
- De gezamenlijke lasten blijven met meer dan de inflatie stijgen. (Bijvoorbeeld kosten zorgverzekering gaat omhoog, want je betaalt gezamenlijk aan de gezondheidszorg van een ander.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op donderdag 1 december 2016 @ 23:09:
Het verhaal van Terlouw was mooi, maar tegelijk ook erg vrijblijvend. Niemand wil plastic in de zeeën en bijna iedereen wil wel terug naar een wereld waar het 'touwtje uit de brievenbus' hangt. Een tijd van hoop en de opbouw van de verzorgingsstaat.

Het probleem is nou juist dat hij beschrijft waar heel veel mensen naar terug verlangen, maar niet meer kan. Politici die dit zeggen te willen worden snel in de populistische hoek gezet (soms terecht), maar in hoeverre verschilt de boodschap van Terlouw hiervan? Is zijn boodschap van hoop niet een zelfde illusie? Wat wil hij ons werkelijk zeggen, wat is zijn richting om dit weer te bereiken?

Is het echt een kwestie van 'vertrouwen' dat het touwtje er niet meer hangt? Zijn wij te kritisch op onze politici? Of zijn er ook andere ontwikkelingen geweest die gemaakt hebben dat we nu staan waar we nu zijn, ontwikkelingen die vaak niet benoemd mochten worden of waar kritiek weggehoond werd...

(helaas zelf meegemaakt dat ook zonder touwtje de boel leeggehaald werd terwijl ik lag te slapen, is het dan een gebrek aan 'vertrouwen' dat ik nu de deur op slot doe als ik thuis ben of is dat gezond verstand?)
Het punt is de Zon levert in 1uur genoeg energie voor de gehele wereld bevolking.
De techniek is er om hier gebruik van te maken.
Ook economisch is dit recht te breien voor welvarende landen.
Waarom gebeurd er dan niets ?
Waarom gaat de gehele wereld economie door met gas/olie/kolen verstoken en waarom subsidieerd de politiek dit ?
Zelfs as 99% van de wetenschappers ervan overtuigd zijn dat de zeespiegel met 2 meter gaat stijgen. Zelfs als de kosten van de schade diet dit gaat opleveren veel hoger zijn dan de kosten om er nu iets aan te doen ?

Dat zit hem dus allemaal in de politieke onwil.
Zoals Elon Musk al zegt moet je als overheid een CO2 belasting gaan heffen, en een belasting verlichting ergens anders. Zodat de bedrijven gestimuleerd worden minder CO2 te produceren.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/0882a9e550b953a40ebe58086b2462fd.png

Waarom dit niet gebeurd is allemaal politiek geemmer ten kosten van de aarde en toekomstige generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Over integratie, ik kan iedereen aanraden dit hoofdstuk eens door te lezen (ik heb hem al een paar keer eerder gepost):
Beyond Multiculturalism: Anthropology at the Intersections Between the local, the national and the Global

Kort samengevat zorgt in praktische zin dat multiculturalisme als beleid, door bijvoorbeeld identiteitspolitiek, er vaak voor dat mensen in hun 'culturele hokje' blijven zitten. Juist die groepsvorming zorgt ervoor dat het beleid faalt, aangezien er dan juist geen integratie plaatsvindt.
By celebrating diversity in the form of group membership, multiculturalism does not break down cultural barriers; it reinforces both these barriers and the attendant cultural stereotypes, creating suspicion and hostility between minority groups and between them and members of the majority. As we have seen, hostility is further fuelled by the positive discrimination that grants privileges to selected minorities, thus creating new forms of inequality
Denk is een van de voorbeelden van de gevolgen van dit falende beleid.
IJzerlijm schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:21:
De claim van Terlouw dat we heel makkelijk over kunnen stappen op duurzame energie maar dat er alleen maar politieke wil ontbreekt is nogal onzinnig.
Dat is de tragiek inderdaad, ik vond het positief dat hij klimaat benoemde als serieuze dreiging, want veel mensen beseffen inderdaad de ernst niet. Maar onze energie infrastructuur is nog voor 80% nog afhankelijk van fossiele brandstoffen en neemt nog steeds toe elk jaar.

De boodschap van de mogelijkheid van een technofix mogelijk gemaakt door knappe koppen zet mensen op het verkeerde been.
hoevenpe schreef op donderdag 1 december 2016 @ 23:09:

Wat Terlouw feitelijk beschrijft is het verval van de high-trust society en het algemene belang, als je kijkt naar de ontwikkelingen in maatschappij en politiek en decennia heen is het niet moeilijk in te zien waarom dat is gebeurd. De trend keren is natuurlijk niet te bereiken met een oproep en in die zin nogal naïef.

Kijk bijvoorbeeld eens naar dit soort praktijken:De valkuil van het integriteitsopportunisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Prosac schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:12:
[...]
Ik ben van mening dat we voor heel veel zaken het beste kunnen "shoppen" in Denemarken en de Scandinavische landen.
Dat dus. Het tegendeel is echter waar. We blijven maar kijken naar de VS en het VK. Landen waar vaak meer geweld is, meer ongelijkheid en volgens mij meer mensen op straat leven. Willen we daar naartoe?

Voor het nieuwe zorgstelsel is men destijds doodleuk op audiëntie geweest in de VS om te kijken hoe de zorg daar geregeld is. Hoe stom kun je het bedenken?

Iedereen klaagt altijd over de belastingdruk maar de Scandinavische landen zijn ondanks die druk toch niet zo vervelend om te leven dacht ik. Ze liggen qua soort samenleving ook dichtbij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
burnerchief schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:16:
[...]

Hier krijg ik dan het gevoel bij van hier spreekt een politicus mijn idee is doorpakken en niet pappen en nathouden en er nog eens over praten.
Dan zit je voor deze verkiezingen eigenlijk verkeerd te kijken. Waar je op lokaal en regionaal niveau niet enkel een directe noodzaak hebt voor de spreekwoordelijke kordate aanpak, bestaan daar de randvoorwaarden voor praktische vereisten ervan. Zeker, ook op die niveau's zit je met de gebruikelijke valstrikken van politieke interactie en het speelveld van belangen - het is echter op deze niveau's waar de lijnen tussen handeling en effecten kort genoeg zijn om doorpakken na het praten daadwerkelijk mogelijk te maken. En niet enkel opportuun in beeldvorming.

Op het niveau van nationale politiek is dat niet het geval. Dit klinkt misschien vreemd, maar denk er eens over na. We hebben het over een benadering die vanuit vereisten ontzettend dicht in de buurt komt van oefeningen in statistiek. Neem het voorbeeld van zorgsector, pensioenen, vergrijzing. Waar je op regionaal niveau het hebt over het invullen van zorgbehoeften op draagbare wijze, zit je op dit niveau met beleidsontwikkeling van demografie, sociale economie en zo meer over generaties heen.

Heel serieus, prachtig voorbeeld blijft de noodzakelijkheid van aanpassing binnen zorgbeleid ten behoeve van mortaliteitscijfers onder invloed van wijzigingen in richtlijnen en verplichtingen in - bijvoorbeeld - responstijden ambulancevervoer, capaciteitsplanning SEH's, compensatiebeleid verwijzingen, stimuleren van wijzigingen in triage protocollen, verschuivingen bewerkstelligen ten aanzien van waar de daadwerkelijke geldstromen ten behoeve van zorgbudgetten vandaan komen - ga zo door.

Complexe systemen vereisten uiterst zorgvuldige aanpassing, en als we de marketing van politiek en partijen weghalen is het best redelijk zichtbaar dat systemen ook aangepast worden. Weliswaar is ook hier zichtbaar dat het een oefening in balans uit participatie is (blijvend bij het voorbeeld, aangezien burger noch bedrijf gewicht in de schaal deden leggen was het ook geen wonder dat zorgverzekeraars hun eigen vervangend model konden bepalen). En ja, ook hier zitten de gebruikelijke politieke spelvormen van beeldvorming ten behoeve van eigen voedingssysteem.

Dan heb ik het nog niet eens over de valstrikken van partij politiek :-)

De realiteit is dat het nationale niveau van politiek er een is van strategische koersbepaling. Dit staat haaks op zowel perceptie van als behoefte naar dat spreekwoordelijke kordate aanpakken.

Ik zal het nog scherper stellen: wanneer politici snel en flexibel inzetten op tactische koerswijzigingen en / of invulling van nieuw te vormen beleid of maatregelen blijkt zonder uitzondering telkens weer dat er externe en selectieve belangen gediend worden. Schoolvoorbeelden blijven het bastion Rijkswaterstaat, het ministerie van veiligheid en justitie, zie tevens het prachtige voorbeeld van Eurlings junior. Meer algemene voorbeelden zijn te vinden in de drama's van HRA, de € 1000, het AOW fonds, de ZZP stimuli, het gunnen van mandaat aan bancaire sector voor formuleren van wetteksten, ga zo door.

Ik wijs hier met klem op, aangezien er zo'n enorme discrepantie bestaat tussen ons perspectief op inrichting, en de realiteit van ordening. Hoe complexer het systeem, hoe gevoeliger de afhankelijkheden, des te gevaarlijker het direct vertalen van ons perspectief op praktische handelen naar strategisch beleid. En ja, elke keer als er weer iets opduikt in beeld wat aansluit bij dat perspectief van de burger, blijkt achteraf zonder uitzondering dat iemand er met een goede boterham van tussen gegaan is.

Oprecht, ik begrijp waar je op doelt. Probleem is dat wat de burger (en vaak het bedrijf) verstaan onder kordaat handelen een hoge prijs kent. Door wie die betaald wordt, nu ja, daar hoeven we geen geschiedenisboek voor te openen.

Het is geen binaire kwestie. Ergens is dat maar goed ook.

Dat wil niet zeggen dat men niet in mag of kan zetten op bepaling van tempo en richting van strategie in aanpassing van en innovatie op al onze complexe systemen en afspraken. Zeer zeker niet.

Wat de goede burger hier zou moeten doen, is een handige lakmoesproef uitwerken om nuttig gedrag van politiek ten aanzien van consistent innovatief en bestendig beleid te toetsen.

Ik zie vooralsnog echter niemand zich daar eens op richten, terwijl dat soort toetsingen nu juist kritiek zijn.
[...]

De claim van Terlouw dat we heel makkelijk over kunnen stappen op duurzame energie maar dat er alleen maar politieke wil ontbreekt is nogal onzinnig. Hij heeft het ook over een nostalgisch verleden waarin de meeste landen buiten het Westen in ellendige omstandigheden leefden. Een 20 keer zo hoge kindersterfte en levensverwachting van 50 jaar was buiten het Westen heel normaal, ik vraag me af of ze in Brazilie of China staan te popelen om naar die tijd terug te gaan.
Terlouw heeft ooit het licht gezien, is echter het knopje verloren in de bureaucratie. Hij heeft gelijk dat er louter politieke wil ontbreekt. Volledig gelijk.

Het probleem in deze is dat burger noch bedrijf politiek erkennen voor vereisten van functionaliteit. Ik heb dit eerder gezegd: politiek is een afgeleide van - het is de dynamiek van sociaal-economische interactie van en tussen mensen (die hun mandaat conform afspraken uit handen geven voor afvaardigingen) teneinde balans te bewaren tussen algemene en selectieve belangen welke de politiek stuurt.

Neem je afstand van die relatie, is het logisch dat "de politiek" verwatert tot vertegenwoordiging, en uiteindelijk tot een - van de rest van de maatschappelijke dynamiek - afgesloten voedingssysteem.

Terlouw sprak vanuit en in een tijd waarin die relatie (van noodzaak tot consistente participatie) nog bestond in collectief bewustzijn en gedrag. Met politieke wil verwijst hij naar die afgeleide. Hij legt de vinger precies daar waar zowel macht als mandaat als energetisch potentieel zit: burger en bedrijf. Politiek is uitvoerend ten bate daarvan, in dat perspectief.

Tegenwoordig is dat uitermate naïef. De burger heeft het over de kloof tussen hem en de politiek, en wijst naar alles behalve zichzelf. Ik besef dat het zuur klinkt, de verschillende segmenten van maatschappij en civiele economie hebben simpelweg te lang geen stimuli gekend om consistent te participeren in al die processen welke politiek een afgeleide van het geheel maken. Inmiddels is men vergeten hoe dat werkt, en ach, men heeft het tenslotte zo druk.

Wat de rest aangaat, tja, nostalgisch, ieder mens heeft zijn beeld en perspectief. Wil niet zeggen dat het ook correct is :-) Tegenwoordig menen wij dat ieder mens het beste voor zich zelf kan voorzien vanuit een natuurlijke inclinatie om het vermogen daartoe te maximaliseren :P Eind vorige eeuw dachten we dat marktwerking een intrinsiek balansmechanisme voor menselijk gedrag :P

Welkom bij de mensheid - beetje vreemde diersoort, met al dat geloof.
[...]

Heb je die bosma wel eens horen praten ?
Al die partij leden.... man man man wat een niveau.
Het is niet gek dat de PVV dit image heeft, en dus ook de stemmers.

Nu denk ik niet dat iedere stemmer een randdebiel is, ik denk dat er ook hoogopgeleide tussen zitten die een tegen stem willen doen.

Geregeld, ja. En elke keer moet ik terugdenken aan mijn oude leraar geschiedenis, die me op het spoor deed zetten van instrumenteel gebruik van demagogie en de menselijke verzuchting naar deelname en geloof.

Pijnlijk, ja, toch heb ik de indruk dat je een aantal aannames maakt op basis van jouw vermogen om door de retoriek heen te prikken.

Ik heb het even niet over het convenant van afsplitsing, de rol van verdienste van Wilders voor de VVD, maar even puur over de kwestie van het draagvlak. Onderschat niet hoe diep de PVV inzet op beïnvloeding van perceptie op elk niveau.

Je verwijst naar de hoog opgeleide als uitzondering. Ik garandeer je dat je daar juist een massieve kern van verzuchting zal vinden. De poll hier boven gaf in no-time al 17 stemmen voor de PVV aan, ten opzichte van de rest, iets om over na te denken. Ik zie het in eigen kringen, exact dezelfde perceptieverschuivingen als in de V.S. We hebben het in het topic over die verkiezingen meermaals gehad over de risico's verbonden aan aannames vanuit individuele perceptie. Oprecht, ben voorzichtig hier, het diepste potentieel voor de PVV zit juist bij de zogenaamd hogere segmenten van samenleving. Juist vanwege steeds diepere patronen van segregatie, maar ook omdat men middels PVV boos mag zijn, emotie mag uiten, maar zelf goed genoeg weet dat de PVV een instrument van status quo is.
D-e-n schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 00:22:
[...]

Dat dus. Het tegendeel is echter waar. We blijven maar kijken naar de VS en het VK. Landen waar vaak meer geweld is, meer ongelijkheid en volgens mij meer mensen op straat leven. Willen we daar naartoe?

Voor het nieuwe zorgstelsel is men destijds doodleuk op audiëntie geweest in de VS om te kijken hoe de zorg daar geregeld is. Hoe stom kun je het bedenken?

Iedereen klaagt altijd over de belastingdruk maar de Scandinavische landen zijn ondanks die druk toch niet zo vervelend om te leven dacht ik. Ze liggen qua soort samenleving ook dichtbij ons.
Ja, daar willen "we" naar toe. Dit klinkt misschien hard, toch is dit de lijn waar Nederland vrij consistent voor kiest, de afgelopen decennia. Weliswaar beweegt men zich in een langzamer tempo, en af en toe springt er vanuit de microkosmos Nederland iets uit wat voor loopt op de lijnen van ontwikkeling, maar de lijn is vrij duidelijk.

Het is moeilijk om de vraag "waarom" te beantwoorden. Nederland doet het lang zo slecht niet als velen menen. Gevestigde systemen zijn weliswaar op punten zwak, zijn echter prima binnen termijndenken aan te passen. Toch kiest Nederland telkens voor een stap verder in een patroon wat voor effecten vrij netjes op dat van de V.S. en het V.K. volgt.

A propos, frappant dat iemand zich nog die audiëntie weet te herinneren :-) Ik sprak laatst met een journalist die geen idee had waar die verwijzing over ging. En dan te bedenken dat men in het College van Zorgverzekeraars al bezig is met het doorspreken van hervorming naar de volgende fase, naar het fondsmodel (eigen opbouw van zorgbudget) zoals aanwezig in de V.S.

Beste mensen, goed te zien dat men ingaat op zowel details als lijnen van ontwikkeling, ik vraag me echter af of het niet wat te makkelijk is om het overzicht te verliezen op punten van detail in tegenstellingen tussen perspectieven en overtuigingen. Is het niet een beter idee om wat minder te kijken naar wat men zegt, of wat in beeld komt, maar om meer te letten op effecten op termijn? Misschien is het een idee om in de komende storm van campagnes een aantal lakmoesproeven op te stellen om juist de contrasten tussen beeld, uitspraak en handeling scherp te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
Richh schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:23:
[...]

En zo heeft de NOS wel eens een filmpje in het achtuurjournaal geplaatst waarbij het leek alsof Poetin een vraag van de interviewer negeert. Het is belangrijk dat je alle nieuwsbronnen in overweging neemt en daar zelf je conclusies uit trekt.

Dat is ook de reden waarom dit item hier ter discussie wordt gesteld, zeer terecht imo. Ik zeg helemaal niet dat je blind op TPO moet vertrouwen. Maar TPO is een stuk betrouwbaarder dan een of ander vaag sensatieblogje.
Als de NOS iets fout doet of niet heeft geen strekking over wat TPO uitvreet, het maakt het niet goed of wat dan ook. TPO heeft een tijdje min of meer stelsel matig Oekraïne zwart geverfd.
(Overigens dat met Putin, Putin gaf een niets zeggend antwoordt op de vraag en liep daarna snel door) (en deed alsof hij geen Engels kon om tijd te rekken). Maar wat de NOS deed was natuurlijk niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
klaw schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 01:23:
[...]

Als de NOS iets fout doet of niet heeft geen strekking over wat TPO uitvreet, het maakt het niet goed of wat dan ook. TPO heeft een tijdje min of meer stelsel matig Oekraïne zwart geverfd.
(Overigens dat met Putin, Putin gaf een niets zeggend antwoordt op de vraag en liep daarna snel door) (en deed alsof hij geen Engels kon om tijd te rekken). Maar wat de NOS deed was natuurlijk niet handig.
Het voorbeeld wat je aanhaalt is een goede verwijzing naar de kwestie van beïnvloeding. De specifieke kwestie bleek uiteindelijk navolgbaar, een journalist met eigen belangen op de desk in Moskou. We hebben het in der tijd in de verschillende Rusland topics daar uitgebreid over gehad, we hebben ook kunnen zien hoe men bij de NPO én de NOS uiteindelijk wakker werd ten aanzien van iets wat men als fenomeen niet kende. Het was het eerste echt zichtbare teken van externe beïnvloedingspatronen, waarvan we de methodiek en instrumentatie binnen Nederland in het interne politieke landschap inmiddels ook hebben leren kennen.

Enfin, de schokgolven waren - en zijn - groot. Misschien is het belangrijker om de aandacht te vestigen op hoe de gebeurtenissen in het Nederlandse politieke landschap als eyeopener gezien werden voor eigen potentieel van beïnvloeding. Er wordt vaak gezegd dat het NOS journaal de staatsomroep is, DWDD het PvDA journaal, Een Vandaag de criticaster en het inmiddels afgeschafte Netwerk de journalistieke toetsing - maar in het kader van dit topic let eens goed op welke partijen het prima vonden om de Staatssecretaris vrij baan te geven voor een reeks aan persoonlijke benoemingen gericht op intern gebruik van beïnvloeding (iets waar de NPO zich trouwens nog steeds tegen verzet, met relatief succes). Prik door de beeldvorming van het kamer debat heen, mandaten waren reeds maanden voor dat drama in beeld gegeven.

Juist zoiets geeft een goede lakmoesproef voor de burger in zijn of haar bepaling van perspectief op deze of gene partij. Al was het maar omdat de burgerlijke belangen kwetsbaar zijn voor beïnvloedingseffecten.

We kunnen - en moeten - veel zeggen over de publieke omroep. Dat hoort bij elke discussie waar mensen afhankelijk zijn van informatiestromen. Dat wil echter niet zeggen dat we vanuit emotie of verschuivende perceptie informatiestromen weg moeten zetten als slecht vanwege de evolutie van media ten aanzien van nieuwe ontwikkelingen waar men zelf mee om moet leren gaan. Net als de burger.

Enfin, terug on topic :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 23:57:
Waarom dit niet gebeurd is allemaal politiek geemmer ten kosten van de aarde en toekomstige generaties.
Kan je dit echter de burgers aanrekenen?

Weinig mensen zijn tegen een beter milieu, niemand wil plastic soep in de oceanen. Het punt is denk ik dat 'milieubeleid' in Nederland meestal een eufemisme is voor 'extra belastingen'. Mensen ageren tegen visieloze lastenverzwaringen, met een goed bevlogen budgetneutraal verhaal is het zo geregeld. Alleen al vanuit geopolitieke afhankelijkheid is de overstap naar duurzame energie noodzakelijk, met dat argument krijg je zelfs de grootste klimaat-ontkenner mee.

Waarom doet men het niet inderdaad, welke grotere belangen spelen hierachter? Waarom zeggen politici het ene om daarna niets (of iets anders) te doen? Dat cynisme maakt ook dat bij de burger de spreekwoordelijke 'touwtjes' niet meer uit de brievenbussen hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
defiant schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 00:03:
Wat Terlouw feitelijk beschrijft is het verval van de high-trust society en het algemene belang, als je kijkt naar de ontwikkelingen in maatschappij en politiek en decennia heen is het niet moeilijk in te zien waarom dat is gebeurd. De trend keren is natuurlijk niet te bereiken met een oproep en in die zin nogal naïef.
Toch bestaan er hierin landelijke verschillen. Woon zelf in een rustig deel van Nederland alwaar het vertrouwen in en van de mensen nog steeds hoog in het vaandel staat. Hier vind je nog wel eens touwtjes door de brievenbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hier staan er grote LED borden bij de ingang van de wijk om mensen erop te wijzen alles op slot te doen omdat de inbraak golf weer begonnen is.

Tegelijk juicht een plaatselijke partij het idee van Denk voor een anti-discriminatie politie toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealHibachi
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-09 15:47
Is er trouwens een reden waarom de poll hier naartoe is verplaatst? Denk dat het beter was geweest om het in een eigen topic te laten; nu zullen veel mensen niet weten dat hij er is/was en daarnaast, is het misschien een verkeerde afspiegeling van het stemgedrag hier (opvallend veel PVV?)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
[...]

Het ging hem er om dat we in die tijd veel onbekommender leefden, vertrouwen in de buren hadden. Het touwtje uit de brievenbus komt alleen terug als gezinnen weer eenverdieners kunnen zijn en er dus altijd iemand thuis is om de buurt/buren goed in de gaten te houden. Het ging hem om vertrouwen in elkaar. De essentie van de hedendaagse samenleving is dat niemand elkaar meer vertrouwd. Men gaat direct uit van het slechte in elkaar en de omgeving.
Voor wat betreft het milieu en klimaat volledig met hem eens, daar kan je vrij snel als land echt wel wat aan doen. Maar dat kost geld, heel veel moeite en betekent nogal een omslag. Levert veel banen op, maar kost ook veel banen voor mensen die misschien niet meer elders aan de slag kunnen. Bovendien een boodschap voor heel veel mensen waar zijzelf misschien niet eens wat aan hebben, is allemaal verre toekomst en redelijk onvatbare materie. Dat is dan geen populaire boodschap en scoor je niet mee. Zeker niet voor de verkiezingen aan.
Mensen horen graag wat ze willen horen. Klimaatverandering wordt steeds maar gebracht en er wordt duidelijk uitgelegd dat dit een proces van jaren is en heel andere effecten heeft dan men denkt. Maar een zomerse dag in oktober en mensen roepen: ach, zo erg is het toch niet, lekker toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
DaRealHibachi schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:45:
Is er trouwens een reden waarom de poll hier naartoe is verplaatst? Denk dat het beter was geweest om het in een eigen topic te laten; nu zullen veel mensen niet weten dat hij er is/was en daarnaast, is het misschien een verkeerde afspiegeling van het stemgedrag hier (opvallend veel PVV?)..
Ik denk dat er veel meer mensen zijn die hier alleen meelezen zonder ooit iets te plaatsen. Deze mensen klikken vaak wel op een poll, dat kan de relatief hoge score van de PVV wellicht verklaren?

(kan VNL er ook bij trouwens, geen zin om op 'ander' te stemmen)

[ Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 02-12-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 07:39:
[...]

Het punt is denk ik dat 'milieubeleid' in Nederland meestal een eufemisme is voor 'extra belastingen'. Mensen ageren tegen visieloze lastenverzwaringen, met een goed bevlogen budgetneutraal verhaal is het zo geregeld. Alleen al vanuit geopolitieke afhankelijkheid is de overstap naar duurzame energie noodzakelijk, met dat argument krijg je zelfs de grootste klimaat-ontkenner mee.
Vanwaar de aanname dat milieubeleid gratis kan zijn? Als milieuvriendelijke opties niks meer kostten dan de milieuvervuilende, waarom is daar dan niet meteen voor gekozen? Milieubeleid kost per definitie geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 23:13
hoevenpe schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:52:
Ik denk dat er veel meer mensen zijn die hier alleen meelezen zonder ooit iets te plaatsen. Deze mensen klikken vaak wel op een poll, dat kan de relatief hoge score van de PVV wellicht verklaren?

(kan VNL er ook bij trouwens, geen zin om op 'ander' te stemmen)
De PVV kiezer is bijna niet meer te beïnvloeden. Mensen hebben zo hun redenen, en die hebben ze waarschijnlijk al jaren. Het heeft dan ook bijna geen nut om hier met anderen in discussie te gaan, omdat het geen goede wederzijdse discussie word. En of die PVV stem nu is vanwege de ontevredenheid, als proteststem of omdat het partijprogramma je aanspreekt, hier word je door sommige mensen voornamelijk aangekeken op basis van je partijkeuze. Geen discussie = geen motieven. En omdat mensen dus niet naar elkaar (willen) luisteren hebben de meesten een idee van, ik stem gewoon (PVV), ze komen er op 15 maart wel achter.

Maar zo blijft het onbegrip bestaan, en blijft de PVV stemmer op deze manier buiten de discussie staan. Niet alleen hier, maar ook in de politiek zelf. De politici weten niet hoe ze met deze situatie om moeten gaan. Wat dat betreft zouden PVV'ers er zelf ook baat bij hebben om hier wat vaker inhoudelijk in discussie te gaan, hoe lastig dat dan ook mag zijn. De verschillen zijn te groot om te speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:39
(jarig!)
downtime schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:15:
[...]

Vanwaar de aanname dat milieubeleid gratis kan zijn? Als milieuvriendelijke opties niks meer kostten dan de milieuvervuilende, waarom is daar dan niet meteen voor gekozen? Milieubeleid kost per definitie geld.
Milieubeleid kan deels belastingneutraal, maar niet gratis inderdaad.

Wat dat betreft zou wat mij betreft het belastingstelsel helemaal op de kop moeten.
o.a.:
- BTW op vlees naar 't hoge tarief
- Motorrijtuigenbelasting afschaffen, accijns verhogen, km-heffing invoeren gebaseerd op 1. Gewicht (zwaardere auto slijt de weg harder door vermoed ik) en 2. uitstoot waarbij dit bij de invoer budgetneutraal gebeurd, maar vanaf de invoer het 2e deel elke 2-4 jaar verdubbeld.
- Belasting op energie differentiëren: zonne/wind/waterkracht 0%, nieuwe duurzame initiatieven ook 0%, kolen en gas wel en ook die belasting elke 3-5 jaar verdubbelen.

De extra inkomsten uit bovenstaande gebruiken om de overstap te subsidiëren, waarbij voor 't wegennet de aanleg van een energie-tank-infrastructuur primair gesubsidieerd moet worden en voor het energiegebruik het vervangen van de gasinfrastructuur door een duurzame elektriciteitsinfrastructuur i.c.m. betere isolatie gesubsidieerd zou moeten worden.

Maar erg weinig visie op dit gebied van de grotere partijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Virtuozzo schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 01:21:
[...]
Ja, daar willen "we" naar toe. Dit klinkt misschien hard, toch is dit de lijn waar Nederland vrij consistent voor kiest, de afgelopen decennia. Weliswaar beweegt men zich in een langzamer tempo, en af en toe springt er vanuit de microkosmos Nederland iets uit wat voor loopt op de lijnen van ontwikkeling, maar de lijn is vrij duidelijk.

Het is moeilijk om de vraag "waarom" te beantwoorden. Nederland doet het lang zo slecht niet als velen menen. Gevestigde systemen zijn weliswaar op punten zwak, zijn echter prima binnen termijndenken aan te passen. Toch kiest Nederland telkens voor een stap verder in een patroon wat voor effecten vrij netjes op dat van de V.S. en het V.K. volgt.
Wie is "we" ? Het klopt dat een groot deel van de politieke partijen vaak in die richting beweegt. Het klopt dat er onder economen en beleidsmakers vaak consensus is op dat vlak. Maar volgens mij denkt het overgrote deel van de Nederlanders, of ze nu SP, PVV of VVD stemmen, daar heel anders over.

Buiten de SP lijkt er ook geen enkel partij, persoon of stroming te zijn die deze trend goed weet te duiden en er weerwoord op heeft. Ook de journalistiek hoor je er te weinig over. In alle drang om maar vooral niet te weinig aandacht te willen schenken aan de "boze rechtse Nederlander" worden dit soort vraagstukken erg onderbelicht. Je zou kunnen spreken van een Angelsaksische elite die ons land regeert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
D-e-n schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:36:
[...]

Wie is "we" ? Het klopt dat een groot deel van de politieke partijen vaak in die richting beweegt. Het klopt dat er onder economen en beleidsmakers vaak consensus is op dat vlak. Maar volgens mij denkt het overgrote deel van de Nederlanders, of ze nu SP, PVV of VVD stemmen, daar heel anders over.

Buiten de SP lijkt er ook geen enkel partij, persoon of stroming te zijn die deze trend goed weet te duiden en er weerwoord op heeft. Ook de journalistiek hoor je er te weinig over. In alle drang om maar vooral niet te weinig aandacht te willen schenken aan de "boze rechtse Nederlander" worden dit soort vraagstukken erg onderbelicht. Je zou kunnen spreken van een Angelsaksische elite die ons land regeert. :)
Politiek, zoals dat heet, is een afgeleide van wat burger en bedrijf instigeren. Zelfs als een van die twee niet meedoet daarmee, blijft de aansprakelijkheid staan - dit is immers de basis van het systeem van behartiging en sturing: het geven van mandaat voor afvaardiging. Laat je de handen er van los, ontslaat je dit niet van je rol.

Diezelfde burger en bedrijf kiezen al ruim drie decennia voor een vrij consistente ontwikkeling op die lijn. Dus ja, Nederland wenst dit klaarblijkelijk. Of men dit nu door heeft, wil weten, of niet. Of men nu meedoet, of niet, dat maakt niets uit. We hebben met zijn allen afgesproken dat het zo werkt.

Zeker, als je jouw afvaardiging niet controleert, als je niet meedoet in politieke processen (en dat is iets anders dan handjeklap doen in een Eerste of Tweede Kamer), dan kom je vanzelf uit bij vertegenwoordiging, en dan is het nog maar een kleine stap naar een situatie zoals nu - waarbij mensen roepen over de kloof tussen hen en de politiek. Die politiek doet dan ook enkel nog maar wat een voedingssysteem doet: zichzelf voeden, zich zelf in stand houden, los van welke rol of functie het ooit volgens welke afspraken dan ook had.

Een vergelijkbare wisselwerking zie je ook bij media. Daar zit een interessante correlatie ten aanzien van concepten als vraag, draagvlak, potentieel. Media hebben geen magische verplichting binnen ons bestel van ordening om mensen en bedrijven kritisch te houden. Absoluut niet.

Het komt van mensen zelf uit, of niet.

Wat de SP aangaat, in hoeverre is hun perspectief realistisch. In welke mate is het nog steeds gestoeld op de dogma's van de oude kern - die nog steeds academische toetsing van de door hen gevraagde beleidspublicaties afwijzen.

Nederland is niet zonder elite. Het is echter een behoorlijke foute uitspraak om te zeggen dat de elite regeert. In die uitspraak zit een stuk gebroken fundament van perceptie. Ik heb het eerder gezegd, alles is een dans van balans tussen belangen.

Zie het als een weegschaal, eentje met meer dan twee schaaltjes. Eenieder die participeert in het geheel van interacties legt gewicht in een schaaltje. Doe je dat met meerderen, of is jouw muntje zwaarder, dan kun je beïnvloeden waar de weegschaal zich naar beweegt. Doe je niet mee, sta dan ook niet verbaasd te kijken dat jouw schaaltje ergens in de lucht blijft hangen zonder dat er iemand naar kijkt.

Op de een of andere manier is het beeld ontstaan dat met het uit handen geven van mandaat het belang wat daarbij hoort op magische wijze vertegenwoordigd zal worden. Heel oprecht, ik vraag me soms af of dat niet is omdat Nederlanders het al zo lang zo goed hebben. Waar druk gevoeld wordt, zie je organisatie, maar de weerstand om zelf iets te doen is dermate groot dat het maar met grote moeite de opgebouwde inertie kan weerstaan, laat staan ombuigen, omdat er zelden of nooit genoeg gewicht samengevoegd wordt om de weegschaal zelf te beïnvloeden. Tenminste, waar het aankomt op zaken van algemeen of sectoraal belang.

Wijzen naar deze of gene kloof is hetzelfde als wijzen naar deze of gene elite. Het is afstand doen van de vereisten van collectieve stabiliteit en balans in belangenbehartiging. Nederlanders kennen geen politieke traditie meer, ze zien zelfs zelden dat - bijvoorbeeld - wanneer ze meedoen in de voetbalclub, de plaatselijke middenstandsvereniging, het buurtcentrum, vrijwilligerswerk - ga zo door. Overal zijn politieke processen die bewustzijn, toetsing, uitwisseling en controle instigeren. Het is een kwestie van meedoen, af en toe initiatief nemen, en wat minder makkelijk zijn. Ik zeg niet dat het makkelijk is, de stimuli voor participatie ontbreken de afgelopen decennia. Het is pas de laatste paar jaar dat we er wat van zien, en zelfs dan nog is het zo dat het helemaal zo slecht niet is gesteld met de systemen die we hebben geschapen.

Nederland kent een opvallend stuk perceptieproblematiek waar het op politiek aankomt. Met als resultaat dat men collectief vrij onbewust zich verder ontwikkeld op een lijn waarvan we - eigenlijk best wel - elders kunnen zien dat het verloop van de ontwikkelingen effecten heeft die vaak niet al te positief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Ik snap je betoog maar het is me toch iets te makkelijk, te berustend Ja, uiteindelijk doet de kiezer het zelf. Op grote lijnen doen partijen als D66, VVD of CDA wel wat hun programma's zeggen. Dus als je daar op stemt zou je eigenlijk moeten weten wat je krijgt. Maar dat maakt nog niet dat er geen probleem is.

De mensen zijn zich waarschijnlijk niet altijd bewust van de gevolgen van hun politieke keuzes. Mensen stemmen ook op basis van emoties, op personen of op basis van one-liners. Die horen Rutte "handen af van de HRA" roepen en denken dat ze met hun koophuis dan per se bij de VVD moeten zijn.

Wat de SP betreft : het is al te makkelijk al hun ideeën maar af te doen als onhaalbaar of ouderwets. Natuurlijk hebben ze plannen die wellicht niet goed uitvoerbaar zijn maar staan ze daarin alleen? Ik denk van niet. Ook de grote partijen hebben voorstellen waarbij je vraagtekens kunt zetten.

Nogmaals : op gebied van marktwerking in de zorg en bijvoorbeeld het OV hebben ze een punt. De zorg in de VS is niet beter en het OV in de UK ook niet. Heel veel westerse landen hebben goede door de overheid geregelde zorg die vaak nog goedkoper uitpakt dan ons huidige systeem. Dus wie is hier nu gek? De SP of tegenpool VVD?

De huidige consensus dat er altijd maar hervormd moet worden, dat het altijd groter en grootschaliger moet en dat de markt het altijd beter doet moet doorbroken worden wat mij betreft. Het is het belangrijkste punt waarop ik mijn stem baseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:34
KleineJoop schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:38:
Maar zo blijft het onbegrip bestaan, en blijft de PVV stemmer op deze manier buiten de discussie staan.
Het probleem bij de meeste PVV stemmers is, is dat de discussie gaat over een onderwerp waarover feitelijk niet te discussiëren valt. PVV-ers willen de islam weren in Nederland, de grenzen dicht, Schengen opzeggen, criminele buitenlanders het land uitzetten, uit de EU stappen, ons land weer soevereiniteit geven en onze bejaarden meer voorrang en voordelen geven dan criminelen. Dat zijn voor hun vaste kern punten waarop niet meer gediscussieerd kan worden. Andere partijen, andere mensen, denken er anders over. Wat je dan krijgt is een welles nietes kwestie. "Ik wil A, nee ik wil B, ja maar jou A doet dit, terwijl mijn B jouw A naar C drijft" bla bla.

Niet alleen dat maar ook omdat een PVV stemmer een stigma op zich geworpen krijgt. Men is racistisch en xenofobisch. Het is zo bijzonder krom om zo'n stigma te krijgen. De PVV-er wil iets doen aan zijn eigen land en geeft dit de hoogste prioriteit. Welnu, dat is democratie en dat is iets wat ook zou mogen. Dat het voor sommige andere bevolkingsgroepen wat vervelender uitpakt is jammer. Maar zien we dat bij andere partijen ook niet gebeuren? Als de VVD weer aan de macht komt, nou dan zijn de gehandicapten en uitkeringstrekkers (wederom) de sigaar. Komt de SP aan de macht dan moeten de rijken bloeden. Is het 50plus dan worden de jongeren benadeeld. Komt D66 aan de macht dan is heel Nederland naar de kloten. In elk geval, bij iedere partij is er altijd wel een groep de klos. De laatste jaren zijn het vooral de ouderen, de gehandicapten, de uitkeringsgerechtigden en de minimuminkomens geweest (met dank aan het VVD beleid) en is het aantal miljonairs gestegen tot over de 100.000 families bron.

Wat betreft politieke keuzes ben ik wel eens nieuwsgierig naar mensen die VVD stemmen ook wel eens besef hebben dat het kiezen voor de eigen portemonnee niet altijd de beste oplossing is? Al die maatschappelijke onvrede, en tot dus ver gaat het nog redelijk goed hier in Nederland, maar wat als het omslaat? Wat als je arme mensen zo arm maakt dat men het niet langer pikt en massaal op rooftocht gaat in villawijken? Dan worden vermogende mensen ontvoerd voor losgeld of in het ergste geval openbaar gelyncht (een tijdje terug moest de directie van Air France rennen voor hun leven omdat ze werden belaagd door hun eigen personeel Bron. Mijn punt is, de VVD slaat soms te ver door in het liberalisme. Natuurlijk vrijheid is wat iedereen wil, maar er zijn mensen die kunnen niet leven van enkel vrijheid, noch hebben ze de kennis of de fysieke mogelijkheden om optimaal gebruik te maken van die vrijheid. Bij de VVD is het motto "Ieder voor zich", maar in een maatschappij werkt dat gewoon niet. Tot in de kleinste omgeving, een gezin, met bv. 4 kinderen, is het toch ook niet niet "Ieder voor zich"?. In kleinere dorpjes, waar mensen elkaar nog kennen is het ook niet ieder voor zich. Voort wat hoort wat. Daarom hoop ik ook dat de huidige VVD stemmers die dit bericht lezen eens dieper nadenken over de kernwaarden van hun partij en wat voor effecten die hebben op de maatschappij (het land), en uiteindelijk ook op jou, je gezin en/of je kinderen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Als ik jouw epistels lees (doorploeter) krijg ik steeds het gevoel dat de macht van de Bilderberg-groep toch geen alu-hoedje verzinsel is... ;)

Je doet alsof er een soort leidende klasse is van bedrijven en gegoede burgers die overal in de wereld als sturende macht hetzelfde neoliberale kapitalistische plaatje afdraait: globalisering, efficiency, rendement, etc. Misschien dat vroeger deze richting door de overgrote meerderheid gesteund werd, maar steeds meer mensen herkennen zich niet meer in dit toekomstbeeld. De ontwikkelingen van de laatste jaren en maanden moet toch ook jou als VVD-kader (dat is wat ik aanneem) te denken geven?

Neem het nationale zorgplan van de SP, waarom is dat eigenlijk zo onwenselijk? Is dat omdat het de macht van de zorgverzekeraars en de farmaceutische industrie aantast, de menselijke maat belangrijker maakt dan winstoptimalisatie? Waarom inderdaad geen radicaal deltaplan voor het milieu, 'mag' dat niet omdat Shell dat niet toestaat? Welke 'grotere' belangen spelen er waar wij geen weet van hebben!

Misschien is de kern wel dat onze partijdemocratie hopeloos verouderd is, mensen zich niet meer herkennen in 1 partij en daarom ook geen lid meer worden en/of deelnemen in het politieke proces. Als ik naar mezelf kijk dan is het beste voor mijn portemonnee de VVD, heeft voor de zorg en sociale zekerheid de SP mijn sympathie, migratie en islam VNL/PVV, onderwijs, milieu en ZZP belangen D66 en zo heeft iedereen wel een eigen mix.

Moeten we niet meer toe naar een meervoudige stem waarbij je per onderwerp je keuze maakt in plaats van een 'one-size-fits-all' partij? Zodat na de verkiezingen duidelijk is wat de burger echt wil en de regering daar ook zoveel mogelijk invulling aan kan geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
D-e-n schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 17:51:
[...]

Ik snap je betoog maar het is me toch iets te makkelijk, te berustend Ja, uiteindelijk doet de kiezer het zelf. Op grote lijnen doen partijen als D66, VVD of CDA wel wat hun programma's zeggen. Dus als je daar op stemt zou je eigenlijk moeten weten wat je krijgt. Maar dat maakt nog niet dat er geen probleem is.

De mensen zijn zich waarschijnlijk niet altijd bewust van de gevolgen van hun politieke keuzes. Mensen stemmen ook op basis van emoties, op personen of op basis van one-liners. Die horen Rutte "handen af van de HRA" roepen en denken dat ze met hun koophuis dan per se bij de VVD moeten zijn.

Wat de SP betreft : het is al te makkelijk al hun ideeën maar af te doen als onhaalbaar of ouderwets. Natuurlijk hebben ze plannen die wellicht niet goed uitvoerbaar zijn maar staan ze daarin alleen? Ik denk van niet. Ook de grote partijen hebben voorstellen waarbij je vraagtekens kunt zetten.

Nogmaals : op gebied van marktwerking in de zorg en bijvoorbeeld het OV hebben ze een punt. De zorg in de VS is niet beter en het OV in de UK ook niet. Heel veel westerse landen hebben goede door de overheid geregelde zorg die vaak nog goedkoper uitpakt dan ons huidige systeem. Dus wie is hier nu gek? De SP of tegenpool VVD?

De huidige consensus dat er altijd maar hervormd moet worden, dat het altijd groter en grootschaliger moet en dat de markt het altijd beter doet moet doorbroken worden wat mij betreft. Het is het belangrijkste punt waarop ik mijn stem baseer.
Ik begrijp waar je uitdrukking aan wil geven, maar neem even een stapje terug en kijk naar je eerste uitspraak: "uiteindelijk doet de kiezer het zelf".

Nee, in den beginsel, zogezegd, doet de burger het zelf.

Het verschil lijkt misschien slechts detail, maar het is significant.

Om verder in te haken op de discussie, marktwerking is geen rationele discussie. Het is een kwestie van geloof, en dan invullen van argumentatie. Dat klinkt misschien ietwat vreemd van iemand die ruim in het liberale kamp zit, maar goed, dit is niets nieuws in de menselijke geschiedenis. Begin maar eens na te denken over de basis van economische interactie: vertrouwen. Dat vereist geloof, en zo gaat het verder.

Marktwerking is een uitdrukking van menselijk gedrag, logisch dus dat het geen magie is, en zowel natuurlijke grenzen kent als kunstmatige grenzen vereist.

Substitutie van de ene instrumentatie van geloof door een lukraak andere overtuiging is echter geen oplossing. Op het niveau van nationale politiek onder de huidige omstandigheden - het is een gesloten voedingssysteem geworden - maakt het niets uit naar welke partij je kijkt. VVD, SP, wat dan ook. Vanuit primaire vereisten richt het zich buiten de beeldvorming om altijd op gevestigde status quo. Niet zonder oorzaken, maar ook niet zonder redenen - en dat zijn verschillende zaken.

Om het maar bot te stellen, als je kijkt naar participatiegedrag van de SP in commissies, de Eerste Kamer, procedureel overleg en zo meer, is er - na aftrek van de beeldvorming - geen enkel verschil in effect van gedrag tussen de SP en de VVD als politieke partij. Ik besef dat dit waarschijnlijk zuur, en vreemd klinkt, maar doe de moeite eens om verder te kijken dan wat in beeld komt.

Ik heb het eerder gezegd, helaas benaderen mensen hun mogelijke keuze vanuit een perspectief louter gebaseerd op aannames, terwijl zowel condities als factoren van invloed behoorlijk verschoven zijn. Ik doe in deze niets af aan gedachtegoed van de SP, noch aan overtuigingen of geloof ten aanzien van strategische ontwikkeling. Ik merk wel op dat dit soort zaken niet langer relevant zijn. Niet omdat er geen geloof in is, ook niet omdat er er niets gezegd kan of mag worden over onderwerpen. Wel omdat de SP net zo'n gevestigde organisatie is als een PVV, VVD, CDA of welke partij dan ook binnen de huidige kaders van omstandigheden.

De komende verkiezingen zijn frappant. Er is een begin van bewustwording in Nederland, nieuwe vereisten voor aanpassing van systemen, meer besef ten aanzien van verschuivingen ten aanzien van afhankelijkheden, echter vrijwel nul inzicht in vereisten om weg te komen van het verwaterde voedingssysteem van vertegenwoordiging. Terwijl ondertussen mensen het idee krijgen dat boos zijn en handelen best ok kan zijn, zo is het gevoel.

Het wordt nog interessant.
hoevenpe schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 20:11:
[...]

Als ik jouw epistels lees (doorploeter) krijg ik steeds het gevoel dat de macht van de Bilderberg-groep toch geen alu-hoedje verzinsel is... ;)

Je doet alsof er een soort leidende klasse is van bedrijven en gegoede burgers die overal in de wereld als sturende macht hetzelfde neoliberale kapitalistische plaatje afdraait: globalisering, efficiency, rendement, etc. Misschien dat vroeger deze richting door de overgrote meerderheid gesteund werd, maar steeds meer mensen herkennen zich niet meer in dit toekomstbeeld. De ontwikkelingen van de laatste jaren en maanden moet toch ook jou als VVD-kader (dat is wat ik aanneem) te denken geven?

Neem het nationale zorgplan van de SP, waarom is dat eigenlijk zo onwenselijk? Is dat omdat het de macht van de zorgverzekeraars en de farmaceutische industrie aantast, de menselijke maat belangrijker maakt dan winstoptimalisatie? Waarom inderdaad geen radicaal deltaplan voor het milieu, 'mag' dat niet omdat Shell dat niet toestaat? Welke 'grotere' belangen spelen er waar wij geen weet van hebben!

Misschien is de kern wel dat onze partijdemocratie hopeloos verouderd is, mensen zich niet meer herkennen in 1 partij en daarom ook geen lid meer worden en/of deelnemen in het politieke proces. Als ik naar mezelf kijk dan is het beste voor mijn portemonnee de VVD, heeft voor de zorg en sociale zekerheid de SP mijn sympathie, migratie en islam VNL/PVV, onderwijs, milieu en ZZP belangen D66 en zo heeft iedereen wel een eigen mix.

Moeten we niet meer toe naar een meervoudige stem waarbij je per onderwerp je keuze maakt in plaats van een 'one-size-fits-all' partij? Zodat na de verkiezingen duidelijk is wat de burger echt wil en de regering daar ook zoveel mogelijk invulling aan kan geven...
Ik zou het waarderen als je iets beter zou lezen, en niet op berichten inspringt om telkens dezelfde smaak te verspreiden 8)

Ik stel absoluut niet alsof er een magische leidende klasse is. Kom op zeg, wat een flauwe poging. Ik maak juist duidelijk dat alles een oefening is van balans, vanuit participatie. Wat je nu doet is op het randje van woorden in iemand's mond leggen, compleet met insteek op het persoonlijke.

Hoe duidelijk kan ik het maken? Doe je mee, oefen je invloed uit. Doe je niet mee, ben je op zijn best louter statistiek. Waar het individu in ons stelsel vereist is om te participeren, is het organisatie wat het uitoefenen van zowel controle als invloed effectief maakt.

[ Voor 22% gewijzigd door Virtuozzo op 02-12-2016 20:28 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Doe hier mee aan de Tweakerskamerverkiezing:
Nieuwe poll, een dag voor de verkiezingen: Snowwie in "De dag voor de verkiezingen: Wat ga jij stemmen"
De Stemmentracker: https://stemmentracker.nl/
Hiermee kan je aan de hand van 30 stellingen controleren wat politieke partijen hebben gestemd over bepaalde beleidsvraagstukken in de afgelopen vier jaar.