MrMonkE for presidentMrMonkE schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:16:
[...]
Het verleden leert ons dat dan het autogebruik inderdaad afneemt....
aan de financiele onderkant van de samenleving want voor hun wordt het dan onbetaalbaar.![]()
Ik stel voor dat daarnaast, aangezien van al ons voedsel bijna 50% wordt weggegooid, we die verspilling gaan aanpakken. Doe de BTW daarop verdubbelen. Want we moeten mensen belonen als ze efficienter gaan inkopen en vaker oud brood gaan eten. Er is niets mis met oud brood, even in de broodrooster en je hebt toast met dezelfde voedingswaarde als een verse boterham. En als ze geen oud brood willen kunnen ze gewoon met zijn 5'n 1 heel brood kopen elke dag en dan hebben ze alle 5 elke dag heerlijk verse boterhammen. Het is gewoon onwil. Ze moeten echt leren meer verantwoord om te gaan met voedsel.
Het maken en vervoeren van grondstoffen voor de voedingsindustrie is zeer kostbaar. Daar krijgen we dan de helft minder vrachtwagens voor voedsel transport, de helft minder biogassen. etc.
En omdat mensen de helft minder voedsel kopen gaan ze er netto op vooruit! Iedereen wint!
De portemonnee en het milieu!
Daar kan Klaver nog een puntje aan zuigen met zijn sneue plan!
En, analoog aan de brandstofaccijns die afhankelijk is van hoever je van de grens woont én de keuze van mensen om wel of niet dicht bij je werk te wonen, is het ook eerlijk wanneer we dikke mensen meer BTW laten betalen! Wel zo eerlijk want dik zijn is een keuze. Echt. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die dik zijn omdat ze te weinig sporten en teveel eten. Niet dik zijn is pas echt een keuze die gemakkelijk met wat juiste financiele stimulatie af te dwingen is en ze houden er nog een betere gezondheid aan over.![]()
Want het is niet zo dat je dik moet zijn om mantelzorg aan je ouders te kunnen geven, als je maar dichtbij woont. Alleen maar winaars met mijn plannen.![]()
Als Klaver mijn plannen overneemt, wat hij van mij mag, dan heeft hij zijn plek in het rijtje Nederlandse winaars wel verdiend.
Volgende keer zal ik uitwijden over mijn plannen om belasting te heffen op kinderen. Het is namelijk zo dat deze kleine rakkers netto helemaal niets bijdragen aan onze samenleving. Dus de mensen die deze kostenposten in onze maatschappij werpen zullen hiervoor belast moeten worden. Althans dat vind ik.
En de inverse belastingen moeten ook omlaag, daar valt ook veel te besparen.
ja, subsidies.
Om over de verspilling van drinkwater maar helemaal te zwijgen.
Er is met belastingen zoveel goeds te bereiken.
(jawel één 'n')
On a more serious note: er is wel degelijk een (logische) duidelijke correlatie tussen accijns en gebruik. Aan de ene kant in de netto hoeveelheid kilometers die iemand per jaar met de auto aflegt, maar vooral ook hoeveel uitstoot daarbij geproduceerd wordt. Immers zorgt een duurdere benzineprijs er wel degelijk voor dat bij het verbruik een (veel) zwaarder criterium wordt bij de aanschaf van een nieuwe wagen. Tenminste, voor de niet-lease-rijders of lease-rijders zonder tankpas, rijdt de gemiddelde auto nu schat ik ca. 1:15, waar dit nog niet lang geleden eerder bij 1:10 of nog slechter lag, en waarbij hier ook geen wezenlijke prioriteit werd gegeven. Het is dus deels wél een kwestie van een lange beleidsadem, eentje die ook cynische commentaren zal moeten kunnen overleven
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future