Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat de vooruitgang die er geboekt is, zeker in het westen, enorm is als je ziet waar we vandaan komen. Dat het nog niet zo snel gaat als sommige willen is volstrekt begrijpelijk, maar je moet vooral ook beseffen wat de beste manier is om het te bereiken. De praktijk laat zien dat ook een activistische en confronterende aanpak ook niet helpt, of soms juist het tegenovergesteld effect heeft. Kijk bijvoorbeeld is naar de tegenreactie op de gelijkheidsbewegingen op Amerikaanse universiteitscampussen.Mx. Alba schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:43:
Principieel ben ik het daar voor de volle 100% mee eens. Maar die methode hebben we al honderden jaren geprobeerd en het blijkt gewoon niet te werken.
De ingebouwde eigenschap tot bias en vooroordelen zit in iedereen en onze maatschappij en systemen zijn een afspiegeling van ons menselijk gedrag. De prijs die je betaald voor het streven naar gelijkheid komt hierdoor neer op het sterke naleving van gemeenschappelijke culturele normen en waarden en dus weinig vrijheid tot afwijken. Je zal uiteindelijk dus moeten kiezen. Een samenleving met veel diversiteit en onderling verschil zal juist vanwege ons gedrag geen samenleving zijn waarin iedereen gelijk is.Want in de praktijk zijn er altijd wel individuen die anderen niet gelijkwaardig behandelen. In de praktijk worden we beïnvloed door onze vooroordelen.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert