Virtuozzo schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:53:
[...]
Zoals in de VS? President? Dominante Republikeinse Partij? Internationale Verdragen?
Zeker, de PVV wordt niet de grootste. Dat is hier eigenlijk ook niet het onderliggende risico. In dat opzicht leidt Wilders veel te veel af. Daarom dat ik ook verwees naar de veranderingen in perceptie en gedrag - zowel van politiek als burger en bedrijf. Een symptoom / instrument als PVV hoeft niet de grootste te zijn. Als negativiteitsfenomeen heeft het zijn eigen effecten van besmetting.
Maar let op: het is niet enkel politiek en media die er mee bezig blijven. Mensen net zo goed, net als bedrijven. Er zit een bijna perverse wisselwerking hier. Daar merk ik toch bij op dat - vooralsnog - de lijn hetzelfde is: politiek (maar ook media) zijn afgeleide van. Media kennen hun eigen variant van politieke feiten - net als politiek.
Wat is symptoom, wat is ziekte, wat is de oorzaak van verzwakking weerstand - vragen die wel van toepassing zijn. Je hebt volledig gelijk dat we op een punt zitten waarop media en politiek een andere insteek zouden moeten nemen. Maar kunnen ze dat? Ze richten zich naar ons. Moet er (bijvoorbeeld) net zo'n kloof komen tussen burger en media als in de VS - als tussen burger en politiek? Het is zo eenvoudig helaas niet.
Als mensen gewoon een voor een vanuit en door naar met eigen kringen de afleiding onderuit zouden halen en een trend van focus op nuttige zaken zouden leggen - maar ja.
Ik heb het idee dat Nederland eigenlijk al jarenlang richting Amerikaanse ideeën gaat.
De 'down-to-earth- mentaliteit en tolerantie van 15-20 jaar terug is weg.
Vroeger was iemand een dorpsgek, tegenwoordig een potentiële terrorist.
Ik heb het gevoel dat steeds meer dingen over gedramatiseerd worden.
En zoals je al zei, lijkt er een negatieve spiraal te zijn.
In veel gevallen is het maar net hoe je tegen dingen aankijkt.
In Nieuw Zeeland bijvoorbeeld, denken ze heel anders.
In Nederland wordt er bijvoorbeeld alles aan gedaan om iets te doen aan die 2-5% die ergens misbruikt van maakt. Ook al betekent dat het nadelige effecten heeft voor die overige 98%.
In Nieuw Zeeland halen ze hun schouders ervoor op, "Wij gaan echt niet al die moeite doen en onszelf te kort doen door die paar procent die er een potje van maakt".
Het boeit ze zelfs niet wanneer er een keertje ingebroken wordt (wat maar zeer zelden gebeurt, meeste mensen hebben de deur niet eens op slot).
Het gaat hierbij niet om wat beter of slechter is, maar enkel hoe men problemen aanpakt (in NZ lopen mensen nmlk ook snel weg van problemen).
Ik kan mij nog goed herinneren dat NL 15-20 jaar geleden op dezelfde manier dacht.
"Doe maar normaal, dat is al gek genoeg", de mensen haalde hun schouders op voor alle drama.
Keek je eerst goed naar buiten naar het weer, ipv te horen dat het 'code oranje is'
Als je dat vergelijkt met de angst die er heerst vandaag de dag, is dat wel echt volledig anders.
Het gaat dan niet om de potentiële gevaren (die zijn nmlk redelijk gelijk gebleven volgens mij), maar eerder waardoor deze mentaliteit zo sterk veranderd is.
Het is een interessante vraag waardoor deze verschuiving komt?
Ik heb zelf de neiging om te zeggen dat het oa door de invloed van USA komt.
Mede doordat zelfs commerciële trends en producten, tv, series ook steeds meet uit USA lijken te komen.
Nieuws items lijken ook veel dramatischer te worden.
Ik besef me ook dat het allemaal helemaal niet waar hoeft te zijn, we blijven kritisch
[
Voor 5% gewijzigd door
B_FORCE op 23-02-2017 18:20
]