Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:34:
[...]
Forum voor Democratie
Het belangrijkste agendapunt van Forum voor Democratie is wat wij ‘kartelbestrijding’ noemen: het partijkartel moet worden doorbroken. Circa 10.000 kartelleden draaien rond in de bestuurlijke baantjescarrousel: zij vormen het grote probleem van ons land. Hun belangen zijn vaak tegengesteld aan de belangen van de Nederlandse bevolking. Ze werken voor zichzelf - niet voor het land.
Prima. Maar waar is het uitgewerkte plan. Waar zijn de vereiste ingangspunten. Waar zitten punten van samenwerking, maar ook vereist compromis.
Forum voor Democratie stelt een pakket aan maatregelen voor die we vatten onder de noemer ‘openbreken van het partijkartel’. Zo dient er een onmiddellijke stop te komen op partij-politieke benoemingen. Niet alleen zijn deze benoemingen slecht voor Nederland, deze praktijk is ook regelrecht in strijd met Artikel 3 van de Grondwet – dat bepaalt: ‘Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar.’ Forum voor Democratie wil gewoon de beste persoon voor de positie, ongeacht politieke voorkeur. Er is voldoende talent aanwezig in Nederland, maar dat krijgt door het partijkartel nu geen kans. Dus: open sollicitaties!
Prima, maar zie bovenstaande. Ik zie hier enkel hetzelfde fundamentele probleem als bij Wilders: leuke kreten, maar dan houdt het op.
Er moet digitaal worden gestemd in de Tweede Kamer zodat kartelleden individueel ter verantwoording kunnen worden geroepen voor hun stemgedrag. Afschaffen van het wachtgeld en vervangen door een regeling vergelijkbaar met de WW. Ook moet het publieke debat worden opengebroken - de partijdige en vooringenomen NPO moet worden gesaneerd. De bestuurlijke trap dient nu van bovenaf te worden schoongeveegd.
Dat kun je ook prima anders aanpakken dan digitaal stemmen. Waarom zou je die deur open willen zetten, voordat je het weet schep je een trend om dat verder uit te breiden .... Misschien eens een idee om heel goed intern te kijken waar dat idee oorspronkelijk vandaan kwam. Je zal versteld staan.
Wachtgeld? Succes, welkom bij de mensheid - ik wil echt wel zien hoe dat uitwerkt zodra mensen er zelf in zitten.
NPO schoonvegen? Bedoel je ondermijnen voor taak en budget in een tijd waarin we juist overal elders zien hoe belangrijk het is om a) informatiestromen niet enkel aan commerciële domeinen onderhevig te laten zijn en b) algemene stimuli van collectieve identiteit en perceptie te hebben en c) een toetssteen te integreren van specifieke vereisten voor media die ook voor redelijkheid van balans houden in commerciële domeinen.
Of bedoel je het schoonvegen van recente benoemingen door de staatssecretaris, een initiatief vanuit commerciële lobby om het gegeven publieke omroep te ondermijnen teneinde het als commercieel domein makkelijker te hebben voor marktdominantie en algemene beïnvloeding? Of van bovenaf controleren met schoonvegen van bovenaf?
Of bedoel je het magische schoonvegen van vermeende linkse intellectuelen?
Het spijt me oprecht, maar werkelijk? Onderbouwing? Focus? Onderzoek?
1. Een stop op partijpolitieke benoemingen: open sollicitaties voor alle publieke en semi-publieke topfuncties.
2. Net als in de Verenigde Staten moeten bij het aantreden van een nieuwe regering ook de top-ambtenaren die het beleid gaan uitvoeren opnieuw op hun functie solliciteren.
3. Het ontslagrecht van ambtenaren wordt versoepeld en gelijkgeschakeld aan het normale ontslagrecht.
4. Digitaal stemmen via individuele stemkastjes in de Tweede Kamer waarbij het stemgedrag van Kamerleden eenvoudig online te volgen is voor iedereen.
Even als tip, misschien is het een idee om naar ontwikkelingen van effecten in de VS te kijken vooraleer er inspiratie uit te halen

Zeker, uitdagingen zat, maar blind kopiëren? Ongeacht verschillen in omstandigheden? Heel slim

Europa
‘Europa’, de Europese beschaving en Europese samenwerking zijn zeer belangrijk en Forum voor Democratie is daar dan ook erg voor. Precies daarom zijn we tegen de EU. De EU is grenzeloos uitgedijd en verworden tot een volstrekt ondemocratische moloch. Het is een achterhaald bestuursmodel; een kartel bovenop het kartel. Forum voor Democratie is van mening dat de EU onhervormbaar is en is daarom voorstander van een NEXIT.
Voor samenwerking maar tegen samenwerking, prima. Excuses als ik wat hard ben, maar zo komt het over. Je zit hier op zijn minst met een perceptieprobleem van behoorlijk gewicht.
De wijze waarop de uitzichtloze mislukte Euro in stand wordt gehouden is schandalig en kost ons steeds meer miljarden – terwijl de economieën in Zuid-Europa erdoor vernietigd worden. De open grenzen leiden tot ongecontroleerde immigratie en terreuraanslagen, en het buitenlands beleid van de EU stortte ons meermaals in roekeloos avonturisme (zoals bijvoorbeeld het dramatische Associatieverdrag met Oekraïne, dat een burgeroorlog en een conflict met Rusland veroorzaakte).
Ja, en daar val je echt door de mand. Het is een serieus idee om hier de verschillende Rusland topics door te nemen, er een vergelijkend onderzoek van te maken en vervolgens zelf bronnen en verwijzingen te toetsen. Als je dan ook nog eens intern gaat zoeken voor oorsprong van het idee van dat veroorzaken van conflict met Rusland, het spijt me oprecht, maar dan kom je uit bij Rusland.
Ik zie enkel vingertjes wijzen, maar ik zie geen enkele wil om naar echte oorzakelijkheid te kijken. Mensen moeten tegenwoordig wel heel erg bewust blind zijn om niet de eigen rol te zien in het ondermijnen van zuidelijke economieën. Waarom ligt bij jullie daar géén focus op, met alle overige aandacht voor kartels, bestuur, lobby, benoemingen en zo meer?
Het is tijd om te stoppen met de muntunie en de open grenzen, en daarna de EU te verlaten. We willen samenwerken en handel drijven – en dat kan uitstekend via de Europese Vrijhandelsassociatie, eventueel via lidmaatschap van de Europese Economische Ruimte, en uiteraard via tal van andere internationale verdragen. Maar de EU, de open grenzen en de euro: daar moeten we vanaf.
Nee, die tijden zijn voorbij. Neem het niet van mij aan, doe zelf gewoon eens echt werk met onderzoek en studie. Het spijt me oprecht, de wereld is anders tegenwoordig - verandering is de enige constante.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.