Kan, hoeft helemaal niet. Hoe we iets ervaren of zien hoeft niet de realiteit te zijn, we moeten wel in het achterhoofd houden dat als we negatief verwachten we onbewust juist negatief scheppen.
Wilders moet het echt hebben van de "Wilders Wow" momenten want met simpelweg debatteren heeft hij het erg lastig. Aan de andere kant van het spectrum zien we het zelfde probleem bij Roemer. Types zoals Klaver, Buma, Pechtold en Rutte gaan geen enkele discussie uit de weg om maar zoveel mogelijk zieltjes te winnen.
Hij kan best een goed debat voeren. Enfin, hij kon het altijd prima - maar dat was in andere tijden, nog bij de VVD. Als je kijkt naar zijn deelname aan commissies, dan kan hij het nog steeds. Ik heb meer de indruk dat het instrument "debat" zich gewoon niet leent voor de methodiek die hij moet hanteren voor zijn beeldvorming en opbouw electoraal draagvlak.
Dat heeft als bonus - voor hem - dat hij extra afsteekt tegen het "reguliere" van overige politiek. De PVV is ook gewoon gevestigde politiek als je kijkt naar stemgedrag in TK/EK, moties, commissies e.d. Maar het ziet anders uit in beeld, omdat hij het toneel op een andere manier doet benaderen.
Misschien wat te simpel gesteld, maar Wilders speelt net zo hard toneel, echter ergens anders. Die keuze heeft aantoonbaar nut voor hem.
Eigenlijk is de gedachtegang van Wilders ook maar moeilijk te plaatsen. Hij weet zelf ook wel dat hij geen 76 zetels gaat halen. Als hij 30 krijgt en daarmee de grootste partij wordt mag hij blij zijn. Maar hij weet ook dat door al dat geblaf van hem dat hij moeilijk coalities kan maken. Dus wat zijn eigenlijk zijn ambities? Constant in de oppositie blijven zitten levert ook niets op? Die man heeft wel door z'n meningen en opmerkingen zoveel losgemaakt dat het het hem 24 uurs beveiliging oplevert. Hoezo vrijheid van meningsuiting? Als hij nu iets coulanter was geweest en vooral rustig met zijn collega's het debat was aangegaan dan had de PVV wellicht nog veel hoger in de peilingen kunnen staan. Wilders had gewoon meer inhoudelijk moeten reageren. Zeg gewoon hoe je het wil doen.
De PVV is niet iets wat ontstaan is, het is een kunstmatige creatie. Het is een akkoord gemaakt na de lessen bij de VVD van het toenmalige eigen schisma en de schokgolf volgend op het fenomeen van Fortuyn. Dat convenant is waar de schoen begint te wringen. Wilders heeft in der tijd een rol op zich genomen, heeft daar ook flink nut van, maar heeft niet ongeïnformeerd ervoor gekozen. Elke stap is er altijd een geweest waar hij (maar ook VVD) zich bewust van was. Hij heeft in deze heel lang eigenlijk geen enkele ambities gehad.
Dat is prima terug te zien in zijn eigen stemgedrag, politieke keuzes en politieke participatie. Hij heeft - ongeacht alle afleiding van drama - altijd heel zorgvuldig een balans geprobeerd te bewaren tussen het kanaliseren van negatieve electorale energie en beperking van groei van de PVV zelf. Dat is best frappant.
Vraag is wel, zal hij die lijn voortzetten, of niet. Hij staat immers niet alleen. Ja, hij is altijd in de hoek van de VVD gebleven, maar er is een behoorlijke lobby ontstaan om de PVV daar van los te weken. Goed voorbeeld daarvan is te vinden bij VNO/NCW, altijd een VVD bolwerk, waar nu menige grote man (zogezegd) bij de presentatie van GeenPeil opdook als achterwacht of zelfs sponsor. Best frappant als ontwikkeling. Nu is GeenPeil een politiek initiatief, maar buiten Baudet lijken de meeste mensen in de politiek wel door te hebben dat het als initiatief niet gericht is op het behalen van zetels, maar het veranderen van de politieke dynamiek van achterkamers. Het is een drukmiddel, gericht op Wilders. Een beetje concurrentie, maar ook niet, en heel wat stimuli voor verleiding.
De vraag "wat zijn de ambities" is - inderdaad - een heel goede vraag om te stellen. Al heel lang heeft niemand dat meer gedaan. Ik heb mijn twijfels op het antwoord voor deze verkiezingen echt relevant is, dat hangt af van de vraag of VVD / CDA zich aan het kordon houden, maar als het niet nu is, dan zeer zeker de volgende verkiezingen.
Maar ik begrijp zijn frustraties wel. Hij ziet wat de normale burger ook ziet. "Haagse elite" die Nederland kapot maakt met bezuinigingen en de instroom van asielzoekers maar blijft toe laten. Normale Nederlanders die al jaren op een huurwoning wachten worden naar achteren gedrukt door statushouders. Logisch dat zoiets kwaad bloed zet.
Mwa, hij heeft een verhaal wat goed aansluit bij perceptie. Het is goed gekoppeld aan tendens, en de componenten van identificatie (slachtoffer, emotie, ervaring, boodschap e.d.) zijn goed uitgewerkt. Maar het blijft politieke beeldvorming waar zijn eigen stemgedrag haaks op staat. Met andere woorden: hij zegt wat bij mensen aansluiting heeft, maar hij doet wat de spreekwoordelijke "Haagse Elite" doet.
Het zou een stuk eenvoudiger zijn als die structurele discrepantie er niet was. Probleem is helaas dat het er nu eenmaal consistent wel is.
Ach ja. Laat de VVD kiezer maar denken dat ze veilig blijven, maar vroeg of laat komen die hordes asielzoekers (incl. jihadisten) ook de villawijken binnen. Op dit moment is het al
'oorlog' in de voorsteden van Parijs. Er is geen enkele reden om aan te nemen waarom dit niet in plaatsen zoals Blaricum, Bloemendaal of Wassenaar kan gebeuren.
Ik zou wat voorzichtiger zijn met je lijn van "het blijft broeien" naar "het is oorlog!". Niemand zal de realiteit van uitdagingen ontkennen - zeer zeker wij in Nederland niet - aangezien men in Frankrijk best wat kan leren van Nederland in dit soort opzichten. Wat zij hebben aan structurele problematiek van geïnstitutionaliseerde armoede, dat bestaat hier niet. Maar goed, er is geen sprake van oorlog.
Ik weet niet of je ooit al eens in een echt conflictgebied bent geweest, maar je mag in deze gerust aannemen dat oorlog er heel anders uitziet.
Ik zal het aan anderen overlaten om de uitspraak "hordes asielzoekers" even scherp te stellen. Misschien kun je het ook zelf - het kost niet veel moeite.
Je vraagt je eigenlijk af waarom men daar in Frankrijk het leger niet inzet om dat 'zootje' op te ruimen?
Als de politie het niet aan kan, dan heb je daar toch een leger voor? Frankrijk, 220.000 actieve soldaten en de meest moderne high tech militaire middelen en dan toch dit laten gebeuren? Ik snap het echt niet hoor.
Omdat een leger daar niet voor is. Ten eerste stel je de situatie voor zoals de realiteit niet is. Ten tweede weten we heel goed waar je een leger juist niet moet inzetten (vraag eens een Ier naar Ulster). Ten derde vraag ik me serieus af of je het misschien niet een beetje leuk bent aan het vinden, dat beeld van chaos, bloed en oorlog - er druipt een beetje het gevoel vanaf "kijk kijk zo erg dan wordt het magisch beter".
Ik hoop dat ik met die indruk fout zit, maar zo voelt het aan.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.