Ja, het is een retorische truc die bedoeld is om de beeldvorming te manipuleren. En die geen plaats hoeft te hebben in fatsoenlijke discussies. Onderbouw fatsoenlijk of zeg het niet.
Die 500.000 zuig ik uit mijn duim, het kunnen er ook 300.000 of 700.000 zijn. Is afhankelijk van welke maatregelen er genomen worden om 'de rijken' meer te laten betalen.
Je weet het dus eigenlijk niet, sterker nog, je hebt geen flauw idee. Toch vond je het belangrijk om alvast te stellen dat het zeker niet kan, niet eerlijk is, etc. Dat soort onzorgvuldigheid en gemakzucht is kwalijk.
Verzin jij nu maar eens een algemene belastingmaatregel waardoor deze 3 heren een substantieel deel van hun vermogen kwijt zijn zonder daarbij minder vermogende Nederlanders al te hard te raken.
Ik heb het idee dat je de doelpalen hier nogal aan het verslepen bent, of in elk geval de bewijslast omdraait. JIJ stelt even dat het echt nevernooit kan, en als gevraagd wordt waarom je dat denkt moet ik dat voor je oplossen?
(Maar, omdat ik soms mijn momenten heb, dan toch een punt. We hoeven niet een substantieel deel van hun vermogen af te pakken. Ze hebben de HELFT van alle bezit in Nederland. 3 mensen. Drie mensen hebben de helft van alle vermogen.
Dat betekent dat zelfs maatregelen die 10% of zelfs 1% aanzienlijk uitmaken op onze begroting - terwijl zij zelf nog altijd 90 of 99% van hun huidige situatie hebben: oftewel, ze kunnen nog steeds dagelijks een bad nemen in een de champagne in een vergulde badkamer als dat hun interesse zou hebben - of welke andere vorm van decadentie ze maar prefereren. Ze worden niet aan de bedelstaf gebracht, het geheel wordt alleen maar een
klein beetje gecorrigeerd.)
Met bovenmatig gepakt bedoel ik dat het progressief belastingstelsel dat we hebben 'eigenlijk' oneerlijk is. Wat is immers de rechtvaardiging om zodra iemand meer verdient hem of haar meer geld af te pakken?
Omdat hun rijkdom, net als alles waar wij mee te maken hebben, verweven is met de maatschappij waarin die bestaat.
Daarnaast omdat de meeste rijkdom niet verkregen is vanuit verdiensten, maar vanuit allerlei rare toevalligheden zoals geboorte, gokken met andermans geld, het monopoliseren van grondstoffen, en het profiteren van andermans werk, op geen echt goede inhoudelijke basis.
Zij leven niet in een vacuum, zij hebben hun rijkdom niet uit het niets tevoorschijn getoverd, zij zijn op allerlei manieren heel erg afhankelijk van onze maatschappij. De vroege liberalen vonden juist geerfd vermogen (maar ook toevallig verkregen voordelen zoals een goed gezin of exclusief toegang tot onderwijs dat anderen niet hebben) dan ook vooral voorbeelden van onverdiende voordelen, niet gekoppeld aan daadwerkelijke eigen merites.
Valt veel voor te zeggen.
Op zich logisch, en wordt geaccepteerd, maar in essentie oneerlijk.
Eerlijkheid is een raar begrip. Vooral omdat het ook niet eerlijk is dat er heel veel mensen in oorlogsgebieden of lagelonenlanden wonen. Toch vind je dat geen reden om daar wat aan te doen: die mensen hebben jammer dan, pech gehad. Ik krijg de indruk dat jij geen enkele intentie hebt om dat eerlijker te maken.
Maar oh, wat zou het oneerlijk zijn om hele rijke mensen te vragen om een klein beetje terug te geven voor de fortuinlijke situatie die ze voornamelijk hebben door toevallig op de juiste plek op de juiste tijd te zijn geboren.
(Maar goed, mensen die loopjongen spelen voor het verdedigen van extreme vermogensongelijkheid hoeven niet meer echt serieus genomen te worden in hun 'boosheid' over het systeem. Want dan heb je het echt niet begrepen.)
We hebben het hier over mensen die in de hoogste belastingschijf zitten, en dus meer dan de helft van wat ze verdienen aan de staat moeten afdragen. Het simpele feit dat het meer dan de helft is, is op zich al frappant. Maar om die mensen nog meer dan dat te laten betalen vind ik idioot. En inderdaad, bovenmatig.
Je wisselt makkelijk van stuivertje door toch weer naar inkomen te gaan, maar zelfs dan is het natuurlijk onzin.
De bovenste trede is 52% maar over alles wat onder de drempelwaarde zit wordt niet 52% betaald. Dus nee, niemand betaalt meer dan de helft aan inkomstenbelasting. Gewoon geklets.