Thomas schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 00:04:
[...]
Ah op die manier. Och, ik vind Buma wel meevallen al heb je ergens een punt. Wat betreft Rutte ben ik het deels met je eens. Ik ben het er echter wel mee eens dat wanneer je in Nederland woont, je je aan de regels hebt te houden. Mocht iemand nou denken dat het hem/haar ergens anders beter zint dan is het misschien een goed idee om te emigreren. Geldt natuurlijk voor iedereen ongeacht de achtergrond. Dat pleur op gedoe is naar mijn mening bijzonder ontactisch want daarmee, of Rutte het nou zo bedoelt of niet, suggereert hij dat hij vooral op immigranten doelt en dat is nou niet echt bevorderlijk voor een gevoel van eenheid. Die advertentie/brief van een tijdje terug was wat mij betreft de druppel. Ik vond het sowieso ontzettend raar om zoiets in allerlei bladen af te drukken, en de toon van die 'brief' was wat mij betreft ook totaal verkeerd. Ook daar leek hij echt op immigranten te doelen en buiten dat was het een brief die naar mijn mening heel erg een 'wij-zij' gevoel creerde. Ik voelde me niet aangesproken maar ik kan me voorstellen dat anderen dat wel hadden.
Zo bedoel ik het ook hoor, jij legt het alleen beter uit
Inderdaad, wil je echt openlijk discrimineren, wie en om welke reden dan ook, dan mag je best je heil ergens anders gaan zoeken. Dat geldt voor de "haatbaarden" die vrouwen minderwaardig vinden, maar net zo goed voor de refo's die precies datzelfde vinden.
Echter, iemand afwijzen puur omdat zijn waarden, normen en gebruiken wat anders, doch verenigbaar met de Nederlandse, zijn? Waanzin. Alleen in Nederland zelf heb je zelfs bij de meest simpele dingen al vrij grote verschillen in normen en waarden.
Voorbeeldje: Een "leerling" van mij, een Koerdische man, bezig met zijn inburgering ging op visite bij een Fries. En, omdat in zijn inburgeringsboek stond "neem een cadeau mee als je op visite gaat, zoals een plantje of een fles wijn" had die brave Koerd dat gedaan. Waarop die Fries vroeg "Dankjewel, maar, waarom krijg ik die bloemen?"
Want, wat niet in dat alwetende inburgerboekje staat, is dat het in Friesland helemaal niet zo normaal is om iets mee te nemen als je zomaar op visite komt
Echter, als ik naar mijn nicht ga die al vanaf haar geboorte in Utrecht woont, staat ze heel raar te kijken als ik niet een bosje bloemen/plantje/wijntje meeneem

Ik hoop dat de volgende coalitie/premier het eenheidsbesef hier weer wat kan aanwakkeren, want dat is denk ik precies wat we nodig hebben. Het land is in bijna alle richtingen verdeeld voor mijn gevoel; hoog-laag opgeleid, allochtoon/autochtoon, arm/rijk. Ik merk zelf ook dat ik in een bubbel leef al is dat niet eens iets dat ik bewust doe, maar zodra je in een bubbel zit kom je 'de rest' eigenlijk nergens meer tegen. Er is naar mijn mening ontzettend weinig over dat echt van 'ons' is. Misschien is voetbal dan nog wel het meest verbindend, maar met de afgang van Oranje de laatste tijd hebben we daar ook weinig aan.
Ook dit is precies wat ik bedoel. Er is gewoon nauwelijks nog verbinding. Voetbal helpt inderdaad wel redelijk, al zijn er ook vreemde snuiters [ik bijvoorbeeld] die het geen hol boeit, tja, dan kun je hooguit daar weer verbinding in vinden
Heeft ook niet echt iets met nationalisme te maken, ik hoef niet trots te zijn op mijn land of mijn volk, maar ik wil eigenlijk wel [weer] voelen dat ik ergens deel van uitmaak, en dat geeft mij ook meer motivatie om inderdaad eens anderen te helpen. Mijn werk met vluchtelingen is 100% "omdat ik het leuk vindt", en alle andere "goede daden" doe ik meer omdat het "moet" dan omdat ik denk "laat ik eens fijn een mede-Nederlander helpen, fuck yeah!"
Al hoor ik Virtu alweer een heel stuk typen over dat je dat ook zelf moet doen en wat al niet meer, waar hij ook gelijk in heeft, echter, mensen houden nou eenmaal van een goed voorbeeld, eentje die het ook echt in daad doet, en niet alleen met zijn vingertje aan het zweven is over dat je de stoep van je buurvrouw moet schoonmaken.
Virtuozzo schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 00:12:
Er zit een oud vrij frappant conflict binnen GL. Er zit een bestuur en partijleiding die elke keer weer het gezicht doet slachtofferen wanneer de partij potentieel schept, of potentieel breekt. Je zou verwachten dat enkel het laatste onderdeel is van het interne spel van een partij. Niet bij GL. Heel apart.
Dat zal wel komen omdat GL een bijeenraapseltje van vrij radicale partijen is, terwijl GL inmiddels totaal niet meer radicaal is.
En ik hoop dat, wat de uitslag voor GL ook wordt, Klaver gewoon het gezicht blijft, al zullen ze vast wel geneigd zijn hem een trap te geven als GL blijft steken op 15 zetels en niet in de regering komt. Een beetje stabiliteit kan echt geen kwaad in die partij, zeker omdat er na het vertrek van Halsema eigenlijk helemaal geen gezicht van GL was totdat Klaver opeens naar voren werd geschoven.
Daarbij komt druk uit een andere richting, men is zich in toenemende mate bewust ervan aan het worden dat een vinger in de pap in 9 van de 10 scenario's hen in een positie brengt van compromitteren à la PvDA deze periode. Het spreekt voor hen dat er bewustwording is. Bij D66 zie je dat bijvoorbeeld totaal niet, daar wijst men het idee af, terwijl met heel weinig moeite prima in kaart gebracht kan worden hoe een VVD nu al de scenario's van onderhandeling bepaald (en gezekerd) heeft. Wie het ook zal zijn die de stap van meedoen komt te doen zal in dezelfde loopgraaf zichzelf slachtofferen. GL begint dit te zien. Er is trouwens één andere partij die dit ook doorheeft (institutioneel geheugen, dit soort machtspolitiek is tenslotte niet nieuw), dat is het CDA. Het antwoord voor hen om een dergelijke positie te voorkomen is een partij van op links / progressief in een coalitie te verleiden samen met de VVD die deze instrumentatie héél goed begrijpt (voor beiden is de focus daarbij ingezet op D66 trouwens, al sluit de partijtop van het CDA nog steeds niet de PVV uit).
Tja, de vraag is dan wel wat GL er uiteindelijk ermee doet. Je moet geen karaktermoord plegen ala PvdA, echter, je moet ook niet koppig zijn waardoor je vanzelf de oppositie in gedrukt wordt, waar ik de SP soms nog wel voor aan zie.
Balans vinden daarin is lastig, maar gaat het makkelijkste in een regenboog-coalitie, dan hoeven ze immers niet echt veel uit te wisselen, al klinkt het, als ik jou zo hoor, dat het CDA totaal geen rekening houdt met een mogelijke landelijke-coalitie met D66 en wat linkse partijen naar keuze, terwijl ze dat bijv. wel in sommige provincies [Groningen dacht ik] doen.
Al is er ook wel een enorm verschil tussen gemeentelijk, provinciaal en landelijk. Gemeentelijk kunnen SP en VVD namelijk opeens wél samenwerken
People as things, that’s where it starts.