hoevenpe schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:33:
[...]
Maar juist daarom is het zo opvallend dat deze partijen zo hard elke samenwerking uitsluiten. Gezamenlijk hebben ze bijna weer een meerderheid zou je zeggen, opgaan in een coalitie met D66, PvdA en GL lijkt me vanuit VVD en CDA gezien veel minder interessant...
Ik weet niet of het opvallend is - om heel eerlijk te zijn, ik vraag me oprecht af hoe dicht beiden nu al bij de verzuchting zitten om (weer) regent te worden zonder oog voor kosten. Nog los van de overige argumenten.
Er zijn in deze wezenlijke verschillen tussen VVD en CDA, maar ik moet erkennen dat beide ook overeenkomsten hebben (zoals prioriteit selectief belang als basisconcept beleid). Ik sommige opzichten kunnen beide elkaar enkel in de armen vallen. Zaak is het in feite om D66 in dezelfde gecompromitteerde positie als het PvDA deze ronde te laten vooruit struikelen. Als dat niet lukt, en de basis is te klein voor VVD om een preferente positie te zekeren, dan staat daar toch de PVV. Ongeacht resultaten voor CDA. Alles is een drukmiddel, alles is geoorloofd, zoals dat heet.
Het valt te hopen dat men toch nog in het achterhoofd heeft dat a) populistische krachten altijd enkel met medewerking van
Quislings (pardon) gevestigde politiek dominant worden en b) dan zonder uitzondering diegenen die het mogelijk gemaakt hebben (partijen maar net zo goed eigen kiezers) tot slachtoffer reduceren - meestal zelfs als eerste waarbij c) elke poging tot minimaliseren / marginaliseren / normaliseren enkel het negativiteitsfenomeen doet voeden.
Ze hoeven er enkel maar een geschiedenisboek bij te pakken, of naar VS/VK te kijken voor tegenwoordige tijd (en op te merken dat de plekken waar gevestigde politiek niet de Quisling uithangt, of dat nu voor participatie is of voor de valstrik van politieke feiten, populisme tegen de muren loopt, zoals in - nota bene - Oostenrijk).
Maar goed, dat is een ander verhaal.
Vergeet het maar. Zeker sinds het schisma en de verschuiving van interne macht naar het noordelijke CDA is het allemaal veel scherper geworden. Bijna rücksichtslos, zoals ze bij de oosterburen zouden zeggen. Het CDA heeft best veel van de VVD geleerd de afgelopen jaren, is ook eigenlijk de enige partij die inzet op wat je het beste breed veldwerk zou kunnen noemen: buiten de vijvers vissen, kern versterken, overal zichtbaar en aanwezig. Niet te onderschatten dit.
Probleem van het CDA is dat de partijleiding in haar kern te graag wil. Veelal is dit niet echt een bewust proces zelfs. De Val werkt nog steeds door. Vergeet niet dat die in brede mate en op kritieke punten het CDA haar netwerk gekost heeft. Het doorschuiven van posities, van baantjes, de beschikbaarheid van toegang en de zekering van verdeling, het was er van de ene op de andere maand niet langer.
Ja, her en der zijn er CDA'ers geweest die zelf heel slim aan de weg getimmerd hebben, nota bene onder zwaar protest daartegen van partijleiding - er zal vast wel iemand de meer gekende naam kunnen noemen van de CDA'er die zelf in de Tweede Kamer kwam ondanks alle tegenwerking, maar met een eigen (lokaal) netwerk.
Het perspectief daarop bij partijleiding is tekenend. Jammerlijk genoeg is het CDA in haar kern nog steeds hard hiërarchisch, net als de VVD gelaagd, en is er geen echt concept van een collectief belang, slechts van de correlatie tussen partijbelang en behartiging van gekoppelde overtuigingen. Dat is toch best een scherp randje wat - in feite - nog steeds hetzelfde is als vóór de val. Veel heeft men niet geleerd van oorzaken, de focus heeft gelegen op beter gereedschap. Er is nog steeds geen echt diepgaand debat daarover geweest, zelfs de spinmaster Jack heeft geprobeerd dat te bewerkstelligen (kreeg echter een heel andere opdracht mee)
[
Voor 34% gewijzigd door
Virtuozzo op 12-02-2017 20:50
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.