Boerekool_ schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:55:
[...]
Volgens mij valt dit toch best wel mee, volgens mij worden problemen benoemd in talkshows en mag iedereen aanschuiven die daar iets zinnigs over te zeggen heeft. Of dat nu links/rechts/midden is. De andere kant van het verhaal is dat het "rechts"
(geen idee of iemand deze verdeling nog uit kan leggen tegenwoordig) weinig te zeggen heeft. En met one-liners kan je een gesprek niet vullen. Niemand van de PVV kan/wil openlijk op tv een discussie aan.
Weet je wat pas eenzijdig is, twitter, facebook, fora van de partijen zelf. Daar waar je wel een statement neer kan pleuren zonder onderbouwing, en er ook nog voor kan kiezen alleen te reageren op de dingen waar je een goed antwoord op weet.
Ik ben benieuwd naar de debatten, maar ik ben bang dat de PVV gigantisch door de mand valt als het over wat anders gaat dan het vreemdelingenbeleid. Gelukkig voor de partij zelf is haar achterban niet geïnteresseerd in debatten of inhoud.
Overigens bleek uit de stemwijzer die ik zojuist ingevuld heb, dat er geen 1 partij is die boven de 52% scoort, en de eerste 12 niet verder dan 8% uit elkaar zitten. Wat wil dat zeggen, en wat moet ik daar dan toch weer mee...

Draagvlak van Wilders is niet enkel gekoppeld aan het vermogen tot trekken (en binden) van aandacht, het is ook gekoppeld aan het vermogen om de bestaande echokamer niet ergens anders te laten kijken. Onderschat daarbij de vaak ingezette insteek van "slachtoffer" niet, dat schept bij mensen enorme verbinding van perceptie. Daarom ook dat het labelen en wegzetten van PVV stemmers zo enorm stimulerend was voor de partij. De VVD heeft dat heel goed getoond hoe makkelijk D'66 getriggerd kan worden op basis van overtuiging / principe / beeldvorming (een van de grote redenen waarom een coalitie waarbij D'66 bij de VVD zou komen de eerste in vrijwel dezelfde positie zou plaatsen als de PvDA deze periode - maar goed dat is een verhaal op zich).
Geert is niet geïnteresseerd in oplossingen, verkenning, uitwisseling of discussie. Het gaat om zijn positie, zijn job, zijn status, zijn perceptie. That's it. Zijn partij (we mogen best eerlijk zijn, eigenlijk is de PVV geen echte partij, gezien organisatie, structuur, bepalingen e.d.) deelt dit perspectief logischerwijze, maar het is belangrijk om te beseffen dat er vanuit partij-politiek perspectief geen zicht op uitwisseling of zelfs maar beeld van discussie kan of mag zijn.
Wat je uitslag van de stemmenwijzer aangaat, de stemmentracker al geprobeerd? Die neemt een meer praktische insteek. Niet de marketing van het partijprogramma, maar de realiteit van het gedrag van de partij in deelname aan het politieke proces. Geeft best een handig beeld van wat ze zeggen, versus wat ze doen. Nadeel is natuurlijk wel dat al het nieuwe marginale daar niet aanwezig is, omdat er geen stemgedrag van henzelf beschikbaar is.
emnich schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:08:
[...]
Over het algemeen pareert de PVV met persoonlijke aanvallen en niet-inhoudelijke oneliners. De achterban vindt dat fijn want er is eindelijk iemand die het durft te zeggen. Ook duurt zo'n `debat` maar 5 minuten en kom je daar makkelijk doorheen met de oneliners.
Daarom valt hij niet door de mand bij een debat maar wel als hij in een talk show moet zitten waar je een uur de tijd hebt om inhoudelijk om zaken in te gaan en je langer dan 5 minuten moet vullen.
Ik geloof dat hij binnenkort bij WNL te gast is, ik verheug me daar enorm op en hoop dat Nieman journalist genoeg is om ook echt kritisch te zijn.
Media is daar absoluut een factor in. Nu is het volgende iets wat er in Nederland niet is, maar het viel op naar aanleiding van discussie in het topic over de Amerikaanse verkiezingen en de ontwikkelingen daarna. Daar is een vrij nieuw maar journalistiek
medium opgedoken wat het opvallend goed doet voor resonantie, ontvangst en verwerking aan de kant van Trump aanhangers. Het pikt de kernpunten er uit, pikt de one-liners op, maar zet het in een miniem maar taalkundig kien uitgewerkt stukje om met perspectief en prioriteit.
Resolute focus op hoe/wat/waarom/wat nu, heel anders dan traditionele verkenningen bij media, maar vooral ontvangst bij (ver)harde kernen van Trump kiezers valt op. Er zit toch iets in het format, maar ook de directheid wat voor ontvangst zorgt, terwijl het fenomeen echokamer daar veel en veel erger is dan hier nog. Ik mis er wel af en toe een stukje koppeling met emotie, wat tegenwoordig een primaire factor is, maar goed, dat is het dan ook wel.
Maar het zou nog iets zijn voor de Correspondent om naar te kijken. En andere media. Maar goed, de meesten zitten hoe dan ook nog vast in zaken als polls en theoretisch debat met contra-productieve reactiepatronen, in plaats van op de grond aanwezig te zijn en te letten op zwaktepunten van echokamers.
Ik vrees dat Nieman heel veel heeft moeten doen om hem überhaupt te krijgen. Het is altijd een onderhandeling, met Wilders is dat een verhaal apart.
[
Voor 27% gewijzigd door
Virtuozzo op 07-02-2017 19:17
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.