Door die mensen ervan te overtuigen dat de huidige situatie onrechtvaardig is. Ik geniet zelf alle privileges van een blanke, heteroseksuele man. Maar toch sta ik vierkant achter Sylvana. Terwijl ik een paar jaar geleden nog de Pietitie ondertekende voor behoud van Zwarte Piet. Oftewel, ik ben een N=1-bewijs dat het kan. En zo zijn er nog een heleboel van die N=1-bewijsstukken die samen een hoopvolle casus vormen.
Sissors schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:45:
[...]
Dat is al extreem kort door de bocht, waar alle verschillen direct op discriminatie worden gegooid. Ik weet dat het slechts een versimpeld voorbeeld is, maar laten we wel wezen, niet alle verschillen zijn door discriminatie.
Helemaal mee eens. Maar het was dan ook een versimpeld voorbeeld.
Maar toch even... Welke niet door discriminatie veroorzaakte oorzaken zijn er dan volgens jou waardoor mensen met een donkerdere huidskleur minder kansen hebben op de arbeidsmarkt? Ik kan je alvast verklappen dat heel veel van die niet
direct door discriminatie veroorzaakte factoren wel
indirect (in ieder geval
deels) door discriminatie veroorzaakt zijn.
Onder mijn collega's zijn ook internationaal gezien echt nauwelijks sub-Sahara Afrikanen, inclusief degene die al generaties in Europa of Amerika wonen. Komt dat nu omdat werkgevers die allemaal zo hard discrimineren? Dat komt er bij mij echt niet in. Ik ken letterlijk collega's uit de hele wereld. Inclusief bijvoorbeeld Indiërs die qua huidskleur ook een flink donkere tint hebben, dus dat hoeft ook niet de schuld te krijgen. Moeten die paar die er zijn dan direct ook maar naar management doorstromen om te zorgen dat de leidinggevende een goede afspiegeling van de maatschappij zijn?
Nee natuurlijk niet. En
alleen maar positief discrimineren bij sollicitatie is ook natuurlijk niet de oplossing. Het hele plaatje moet aangepakt worden, want er zit ook een structureel sociaal-economisch probleem onder. Immigranten verdienen minder omdat ze vaak slecht opgeleid zijn en de taal niet goed spreken. Hun kinderen groeien op in relatieve armoede, doen het slechter op school omdat hun ouders ze minder goed kunnen ondersteunen, worden gediscrimineerd bij hun schoolkeuze (bewezen uit de statistieken!), komen dus uiteindelijk ook slechter uit dan gemiddeld, en zo blijft dat generaties lang doorgaan.
Ik noemde de werkvloer omdat dat een goed zichtbaar voorbeeld is. Maar hoewel er op de werkvloer wel een stukje van het probleem ligt (bijvoorbeeld dat Jan Visser veel meer kans heeft op een gesprek dan Mohammed Akaouch als ze verder exact het zelfde CV hebben), ligt het grootste deel van het probleem elders en is het probleem op de werkvloer daar slechts een symptoom van.
Als je het echte probleem analyseert dan word je echt overweldigd door hoe groot en hoe alomaanwezig het is...
Daarnaast zijn de positieve discriminatie gevallen nou vaak niet bepaald subtiel. Het gaat er niet over om ze iets meer kansen te geven, maar het gaat dan om vacatures die enkel en alleen mensen met het juiste kleurtje op mogen solliciteren. Of harde limieten, zoveel vrouwen moeten er ergens werken, ondanks dat er in dat gebied al veel minder vrouwen afstuderen.
Omdat dat helaas in de praktijk de enige manier is om positieve discriminatie "er doorheen te rammen". Heel jammer dat het zo moet, maar met een softere aanpak gebeurt er in de praktijk nauwelijks iets.
Leg mij eens uit waarom jij vindt dat dat niet zo is, dan? Het lijkt mij juist heel erg logisch dat wanneer er een meerderheid van 80% is en een minderheid van 20% van de bevolking, dat je in het bedrijfsleven (en in de politiek) ook gemiddeld diezelfde percentages weerspiegeld ziet.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.