hoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:44:
Vrijwel alle volksvertegenwoordigers hebben hetzelfde profiel: blank, hoogopgeleid (vaak in zachtere studies), woonachtig in de randstad en werkzaam in de publieke sector. Hoe kan je verwachten dat deze mensen echt opkomen voor andersdenkenden, als het al gebeurd is het vaak vanuit een misplaatst soort morele superioriteit:
eens, maar dat heeft weinig met mijn punt te maken, dat het onzinnig dat een partij die zelf claimt te doen. Ik vraag mij oprecht af of een hard-core-pvv fan in inbreng zou hebben bij artikel 1. Als ze dat niet doen gaan ze eigenlijk al nat.. Of te wel leuke theorie z'n richtlijn, maar in de praktijk zeer lastig uit te voeren.
Alleen al om die reden vind ik de opkomst van partijen als DENK, Artikel 1, 50+, GeenPeil, VNL en ook de PVV toe te juichen. Op deze kieslijsten staan verhoudingsgewijs veel meer allochtonen, lager opgeleiden, provincialen, etc.
Diversiteit is altijd toe te juichen. Alhoewel op de lijst staan bij PVV is nutteloos, want je hebt toch geen inbreng. Dat is wel helder geworden de laatste jaren. Voor de rest zijn we een vertegenwoordigende democratie, geen representatieve democratie. Dus als ik als heteroseksuele ongelovige man van begin 20 mezelf het beste vertegenwoordig vind door een lesbische fundemenstalistisch moslimvrouw van 83 klopt dat.
Daarnaast is het een baan die ook wel wat kennis en vaardigheden, dus dat er wat minder lagere opgeleiden inzitten lijkt me logisch, tenzij die kennis en vaardigheden hebben die dat goedmaken. Of moeten (gezien het aantal dat we ook in de samenleving hebben) ook maar een demente bejaarde ergens achter tafeltje zetten?? Zelf heb ik liever een vertegenwoordigende democratie.
Mx. Alba schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:08:
[...]
Stel dat je op de partij stemt omdat je het eens bent met punten 1, 3, 5 en 7 in hun verkiezingsprogramma. Je bent tegen hun punten 2 en 4 maar de vier punten waarop je het roerend met ze eens bent wegen uiteindelijk zwaarder. Vervolgens realiseren ze punten 2, 4, 6 en 7, terwijl ze 1, 3 en 5 laten varen... Dan voel je je als kiezer toch flink genaaid.
Dan is die kiezer naief en ongeïnteresseerd geweest de afgelopen jaren. je gaat bij het kopen van iets toch ook niet alleen op de reclame af. Natuurlijk worden er punten ingeleverd, maar ik ben nooit verrast geweest over welke punten er in welke volgorde sneuvelen. Oke, wel dat Wilders binnen 24 uur zijn AOW standpunt weggaf zonder dat erom gevraagd werd. Maar zou pas echt verbaasd zou ik zijn als hij zijn moslimstandpunt 100% zou inleveren. En zo weet ik bijna bij elke partij welke punten hard zijn en welke niet. Zo moeilijk is dat niet.
Noem Artikel 1 een one-issue-partij.
Dat is het ook. Geen probleem hoor. Maar je post na je ontmoeting leek toch heel iets meer als "een nuttige singel issue partij".
{quote]. En een partij die 100% Nederlands is, in al haar kleuren en facetten. [/quote]
Je kent Karl Propper? Dan kan ik volstaan met de opmerkingen dat ik nog geen demente bejaarde gezien heb bij artikel 1 of iemand met het syndroom van down. Dus nee, geen 100% afspiegeling in al zijn kleuren en facetten. Dat claimen is mensen voor de gek houden.
Klopt. Niet alleen. Maar wat je eigenlijk bijna altijd hoort is dat het vooral ligt aan hun etnische afkomst terwijl dat pure onzin is. Dat is er weliswaar een kleine factor in, maar de grootste factor is de sociaal-economische status en leefomgeving. Als je dat aanpakt (wat perfect kan vanuit het principe van gelijke behandeling) los je het grootste deel van het probleem op zonder discriminatie en etnisch profileren.
breng dat die nuance vanaf het begin aan. Deed jij niet en doet artikel 1 ook niet (andere partijen ook niet overigens, net zou fout).
Daar ben ik het wel mee eens maar op het moment zijn in de Tweede Kamer vooral rijke witte mannen vertegenwoordigd. Half Nederland is vrouw - ondervertegenwoordigd. Een flink deel van Nederland is niet blank - ondervertegenwoordigd. Meer dan de helft van Nederland is niet Christelijk - ondervertegenwoordigd. Om de volksvertegenwoordiging recht te trekken heb je dus in eerste instantie een of meerdere partijen nodig die juist voornamelijk die ondergerepresenteerde Nederlanders vertegenwoordigen: vrouwen, Nederlanders met een migratieverleden, Moslims.
Again we hebben een vertegenwoordigende democratie, geen afspiegelingsdemocratie. (hoewel ik met je op de barricaden ga dat er meer diversiteit in de kamer mag, maar niet als doel wel als kwaliteitsverbetering). Dus dit argument houdt op bovenstaande grond geen steek. (want dan mis ik nog steeds de demente bejaarde en mensen met down om een voorbeeld te noemen)
Dat "vooraf duidelijk waarop ze gaan stemmen" is ook zeer betrekkelijk. Zoals ik hierboven zei, stel dat je op een partij stemt vanwege een bepaald aantal punten in hun programma, en ze juist die punten laten varen... Dan weet je dus nog niets. Als je op Artikel 1 stemt omdat je voorstander bent van het idee dat iedereen in gelijke situaties gelijk behandeld moet worden, dan weet je zeker dat ze daar niet van afstappen.
Afgezien dan dat voor mij persoonlijk ik mevrouw Simons nog niet heb kunnen betrappen op een goede uitleg van artikel 1. (voor zover ze antwoord geeft). Ze lijkt namelijk niet te snappen dat dit primair geldt voor de overheid en aanpalende machtsstructuren. Terwijl ik toch echt wel goede vragen daarover haar kant op heb zien komen, maar die duikt ze dan. Voor mij niet overtuigd (voor jou wel, is je goed recht).
Mx. Alba schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:57:
Maar die vraag "Wat vind jij?" is juist ongelofelijk belangrijk in een discussie! Het gaat er niet alleen om wat
ik vind, maar ook om wat
jij vindt. Zo creëer je toenadering, wederzijds begrip. Juist die vraag "Wat vind jij?" zorgt ervoor dat je gesprekspartner ook gaat nadenken over zijn eigen standpunten.
Zeer zeker. Maar dan wel nadat je de vraag eerst onderbouwd zelf beantwoord hebt, niet als goedkope discussietruc.
Maar niets menselijks is Sylvana vreemd, zij maakt ook fouten. Dat was niet de eerste fout die ze maakte en zal zeker ook niet de laatste zijn. Maar een fout is pas echt een fout als je hem niet corrigeert en er niet van leert - en deze fout heeft ze gecorrigeerd, toch?
Ja, maar er zijn wel fouten die groter zijn als anderen en je daarmee kunnen diskwalificeren voor de toekomst. Voor mij was dit er wel eentje in die categorie. Het was wel heel duidelijk dat deze heren van denk een bepaalde richting voor ogen hadden. Als je zo weinig kennis hebt van politieke structuren, beweegreden en mensen, hoef je dan niet op mijn stem te rekenen.
Mx. Alba schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:40:
Als ik zeg "water is nat, dus als je in het water valt moet je je daarna wel afdrogen" met als doel om te praten over hoe dat afdrogen het beste gedaan kan worden, is het niet echt productief om dan in plaats daarvan te gaan discussiëren over of water überhaupt wel nat is...
Tenzij die persoon nooit in het water gevallen is en dus moeite heeft met het concept "nat". Dan is het gesprek daarover heel waardevol. Zeggen "dat moet je maar weten" is de communicatie afkappen en de kloof groter maken. En dat was toch niet te bedoeling. En als je dit vaak moet doen, dan heb je toch heel snel uitgelegd (onderbouwd) wat nat is. Hier op GoT helemaal makkelijk. Leg het een keer goed uit en je kunt er altijd (keer op keer op keer op keer) na linken. Zoals je het nu doet is het niet sterk.
downtime schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:26:
Is dat wel zo? Ik zie het als beroepen die mensen uit passie en niet uit financiële calculatie kiezen. Ze komen ermee weg om slecht te betalen omdat de gemiddelde medewerker in die sector daar uit "betrokkenheid" toch wel blijft werken.
Ja en nee. Dit ligt nog een heel stuk complexer. Een goede analyse hiervan is te vinden bij
Tronto. Elementen zijn man/vrouw verhouding, publiek/privaat, politiek/maatschappij, biologische aspecten. Het is een zeer complex geheel.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:38:
Ik ga ervan uit dat in de gecorrigeerde cijfers ook zaken als carrière onderbreking door zwangerschap en dergelijke zijn opgenomen, anders flikker ik het onderzoek liever de vuilnisbak in. Naast de bronloze roepetoerers met de bloedende hartjes van GoT.
Met 1 foutje dingen zaken maar direct afdoen is natuurlijk de nieuwe norm in deze maatschappij. Stompzinnig en onzinnig en vergelijkbaar met de auto wegdoen als de asbak vol is. Nee, we gaan dan niet beargumenteren hoe dat het dan beter kan.. nee we gaan roeptoeteren dat het kut is en flikkeren het in de prullenbak.
(nog even los van het feit dat we niet echt een keuze hebben om zwangerschap door de man te laten doen en daarmee de negatieve gevolgen voor de carriere bij de man te leggen. Of bij 2 kinderen het eerlijk verdelen. Eerst de man en dan de vrouw.. .. Oops.. Dus is dit toch een achterstelling die per definitie samenhangt met vrouw zijn... )
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......