De Tweede Kamerverkiezingen 2017 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 92 Laatste
Acties:
  • 220.513 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twerk schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 01:45:

Een oprechte vraag, wat zijn precies de agenda punten van de PVV die je met je stem hoopt te bereiken?
Of is het echt puur om tegen de PvdA en VVD te zijn en gaat het eigenlijk niet om wat de PVV zegt of wil doen?
Dat laatste. En dat is bij mij na zoveel jaren uniek omdat ik gemerkt hebt dat hoe redelijk en weldenkend en meegaand je ook bent. In dit land is er de laatste jaren met name teveel politieke correctheid door bepaalde partijen en zelfs media doorgevoerd daar waar er amper tot geen oog was voor een meerderheid die dingen benoemd wilde zien worden. Dat het nu tot dit moet komen is een teken van: Voorbij met begripvol, we gaan voor het extreme om de zin te krijgen en de gevolgen nemen we voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:05
Een weloverwogen keuze dus...

Wat is stemrecht voor iedereen toch een fijn bezit in de hedendaagse democratie :+. Nog een paar maanden eer wij met dat soort motivaties ook onze eigen joker aan de top hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je echt een protest stem doen? Stem dan blanco ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:08:
Wil je echt een protest stem doen? Stem dan blanco ;)
Dan kan je net zo goed thuisblijven, het verschil is alleen zichtbaar in de statistieken...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:53:
[...]

Dat laatste. En dat is bij mij na zoveel jaren uniek omdat ik gemerkt hebt dat hoe redelijk en weldenkend en meegaand je ook bent. In dit land is er de laatste jaren met name teveel politieke correctheid door bepaalde partijen en zelfs media doorgevoerd daar waar er amper tot geen oog was voor een meerderheid die dingen benoemd wilde zien worden. Dat het nu tot dit moet komen is een teken van: Voorbij met begripvol, we gaan voor het extreme om de zin te krijgen en de gevolgen nemen we voor lief.
Ik ben sprakeloos. Echt. Het is makkelijk zeggen dat 'de gevestigde orde' er geen oog voor heeft, maar ik zou werkelijk waar niet weten wat je hier mee zou kunnen. Ik ben het eens dat 'voorbij aan begripvol' en 'benoemend' goede punten zijn. Maar dat mag niet, wat we moeten ze serieus nemen...
hoevenpe schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:33:
[...]

Dan kan je net zo goed thuisblijven, het verschil is alleen zichtbaar in de statistieken...
Normaal gesproken wel, maar als dit grote aantallen gaan worden zegt het wel degelijk iets. De vraag is hoe groot het moet worden voordat 'men' er werkelijk iets mee doet.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:33:
[...]

Daar staat tegenover het scala aan historische precedenten van wat er volgt als je je stem uit handen geeft om gewoon te schoppen - door de bank genomen aan iets wat één ding zegt, een ander ding doet (en dat is nog het beste scenario).

Een blanco stem oefent inderdaad weinig gewicht uit. Een proteststem oefent meer gewicht uit. Dit klopt. Het probleem is wel dat er een punt is waarop dat doorslaat, en dan komen de gebakken peren. Tenslotte is de proteststem iets wat altijd misbruikt wordt. Dat is geen stelling, het is een historische observatie - pijnlijk, maar mensen hoeven er maar een geschiedenisboek bij te pakken om daar zelf eens in te duiken.

Ik denk niet dat we het zo simpel in enkel die hoek moeten zoeken. Tenslotte is functionele politiek een afgeleide van gedrag van (en tussen) burger en bedrijf. Die participatieprocessen zijn grotendeels zoek, ik denk dat we daar best wel eerlijk over mogen zijn. Welke stem dan ook, het geeft geen gewicht zonder die consistente controle en participatie. Hier zit ook de grondreden waarom elke soort van stem misbruikt kan (en zal) worden zodra dit ontbreekt.

Een blanco stem kan een heel helder signaal zijn, zolang er vanuit participatie consistente controle is op die afgeleide politiek. Dit is er niet, dus volgt dat de blanco stem inderdaad niets meer dan kanonnenvoer voor statistische beeldvorming is. Toch, ik kijk dan naar het reële potentieel van verschuivingen, het is nog steeds gezonder dan de typische proteststem.

Het lijkt mij dat in deze tijd waarin niet enkel politieke percepties, maar ook afhankelijkheden van politieke organisatie onder behoorlijke druk staan, dat de blanco stem behoorlijk meer gewicht heeft dan een decennium geleden. De kern van deze problematiek blijft echter liggen niet bij het stemmen, maar bij de rest van het jaar.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Over dat benoemen kan ik deze aanraden:

[ Voor 6% gewijzigd door incaz op 14-01-2017 17:14 ]

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
NRC heeft een aardig overzicht van de prestaties van Rutte 2:
Het regeerakkoord, wat is daar van terecht gekomen
Wat zijn de mooie plannen in een regeerakkoord waard? De parlementaire redactie van NRC checkte de honderden voornemens van het kabinet-Rutte II uit het regeerakkoord ‘Bruggen slaan’. Van de voorgenomen bezuinigingen van 16 miljard euro tot de verbanning van wilde dieren uit het circus. Wat is er gelukt, een beetje gelukt of helemaal niet gelukt?

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Wat ik me zat af te vragen: de PVV heeft 49 mensen op de lijst staan, stel dat hij bijvoorbeeld 55 zetels haalt op 15 maart. Blijven dan 6 zetels de komende 4 jaar leeg, of wordt dit dan verdeeld over de andere partijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:07
hoevenpe schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 07:48:
[...]

Als je echter op VVD, CDA, D66 of PvdA stemt weet je vooraf 1 ding zeker: na de verkiezingen gaan we door op de huidige pro-Europese neoliberale kapitalistische weg, zoals ook Clinton voor de huidige status-quo stond. Het enige wat deze partijen echt zenuwachtig maakt is de hete adem van partijen als PVV en SP in de nek, de gedachte dat dit een laatste kans is om gecontroleerd de bakens te verzetten. Een andere richting met de EU, globalisering, immigratie, islam, ongelijkheid en zorg.

Je zou een stem op de PVV kunnen zien als de ultieme strategische stem...
Ik heb hier begrip voor. Geen enkele (grote) partij durft andere keuzes te maken. Iedereen kiest ervoor op de rijdende trein te blijven zitten. Misschien is dat ook wel het beste, maar ik constateer dat er weinig keuze is. Dat is jammer, want ik denk dat veel mensen een geloofwaardig alternatief missen.

Ik zal zelf geen PVV kunnen stemmen. Het is in mijn ogen een opportunistische en instabiele "partij" waar weinig goeds van te verwachten valt. Erop stemmen in de hoop dat het wel goed komt met het landsbestuur, is mij een brug te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

hoevenpe schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:57:
Wat ik me zat af te vragen: de PVV heeft 49 mensen op de lijst staan, stel dat hij bijvoorbeeld 55 zetels haalt op 15 maart. Blijven dan 6 zetels de komende 4 jaar leeg, of wordt dit dan verdeeld over de andere partijen?
Verdeeld via restzetels.

PVV kan dus max 49 zetels pakken, niet de gevreesde 76 stuks. :)

* Delerium is niet zo overtuigd van de PVV- verdeel en heers principe om de EU op te doeken zodat bv Rusland weer vrij spel krijgt. Of de Duitsers, of de Fransen etc. Europa is prima.

[ Voor 18% gewijzigd door Delerium op 14-01-2017 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Delerium schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:08:
Verdeeld via restzetels.

PVV kan dus max 49 zetels pakken, niet de gevreesde 76 stuks. :)
Gedachteexperiment:

De PVV haalt exact 49 zetels en vormt toch een coalitie die totaal 76 zetels heeft. Geert wordt premier, maar er is niemand om zijn zetel in te nemen...

Meerderheid kwijt? 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Transportman schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:51:
[...]

Waar moet ik kijken om dat te zien? Niet bij het stukje over vrouwen participatie neem ik aan.
Modaal inkomen in 2016 is ongeveer 36k,

inkomen van deeltijder is (25 uur / 36 uur)*36k=25k.

Op basis van dat inkomen betaal je ongeveer €4200 aan volksverzekeringen/belasting . Ik hou hier geen rekening met zorgtoeslag of combinatiekorting, etc.

Een fulltimer die 36/40 uur werkt betaalt €9200 ....

1/3 Van de beroepsbevolking draagt 2/3 bij. Is geen gezonde situatie voor lange termijn. Ik hoor te pas en te onpas de term sociaal~verzorgingsstaat en de afbraak daarvan met zwakke verwijzingen naar externe factoren,
terwijl de burgers zelf bij lange na niet genoeg betalen, laat staat de verdeling daarvan.

Ik moet de partij nog tegenkomen die durft te zeggen dat we als burger te weinig belasting betalen maar dat we die links en rechts bij elkaar sprokkelen op deels ongegronde gronden zoals accijns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:44
Iblies schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:29:
[...]

Modaal inkomen in 2016 is ongeveer 36k,

inkomen van deeltijder is (25 uur / 36 uur)*36k=25k.

Op basis van dat inkomen betaal je ongeveer €4200 aan volksverzekeringen/belasting . Ik hou hier geen rekening met zorgtoeslag of combinatiekorting, etc.

Een fulltimer die 36/40 uur werkt betaalt €9200 ....
Oke, dat scheelt wel aardig, maar is dat inclusief aftrekposten of zitten er die niet bij? Want dat zal ook nog wel een stuk schelen, waarschijnlijk heeft de deeltijder daar een stuk minder profijt van omdat het juist met 25 uur het salaris meer een extraatje is dan hoofdinkomen.
1/3 Van de beroepsbevolking draagt 2/3 bij. Is geen gezonde situatie voor lange termijn. Ik hoor te pas en te onpas de term sociaal~verzorgingsstaat en de afbraak daarvan met zwakke verwijzingen naar externe factoren,
terwijl de burgers zelf bij lange na niet genoeg betalen, laat staat de verdeling daarvan.
En waarom is het geen gezonde situatie als 1/3 van de beroepsbevolking 2/3 bijdraagt? Misschien levert die 2/3 van de beroepsbevolking wel een bijdrage die niet direct in de belastingen is terug te zien. Denk aan zorg dragen voor familieleden (zowel jong als oud), vrijwilligerswerk doen, genereren allemaal geen belastinginkomsten, maar voorkomen wel belastinguitgaven.

Daarnaast, niet alles hoeft uit de inkomstenbelasting te komen, er zijn ook nog andere mogelijkheden tot belastinginkomsten.
Ik moet de partij nog tegenkomen die durft te zeggen dat we als burger te weinig belasting betalen maar dat we die links en rechts bij elkaar sprokkelen op deels ongegronde gronden zoals accijns.
De partij die dat hardop durft te zeggen zal geen stemmen krijgen. Maar een partij die het goed weet te vermommen wordt er niet voor afgestraft. Kijk maar naar de VVD die huurders met een inkomen net boven modaal een extra huurverhoging hebben weten te geven door de woningcorporaties extra belastingen op te leggen.

En accijns ben ik op zich niet tegen, een stukje de gebruiker betaald vind ik wel terecht, maar op sommige vlakken is dat helaas wel doorgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:05
Transportman schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:29:
[...]

Oke, dat scheelt wel aardig, maar is dat inclusief aftrekposten of zitten er die niet bij? Want dat zal ook nog wel een stuk schelen, waarschijnlijk heeft de deeltijder daar een stuk minder profijt van omdat het juist met 25 uur het salaris meer een extraatje is dan hoofdinkomen.
Tot je als twee deeltijders werkt in plaats van 1 hoofdinkomen. Dan werk je beide een 25-urige werkweek. Verdien je meer dan een single hoofdinkomen met een 36/40 urige-werkweek. En draag je doorgaans toch gezamenlijk snel alsnog minder belasting af dan het single hoofdinkomen. Om nog maar niet te spreken over het feit dat je als alleenverdiener ook nog eens eerder vermogensbelasting af dient te dragen dan het tweeverdiener scenario 8)7.

Een beetje krom is het wel.

Ik heb persoonlijk niets tegen het afdragen van belasting. Ik verdien prima, maar vindt tegelijkertijd zeker dat er een sociaal vangnet dient te zijn voor diegene die dat nodig hebben.

Maar ik vind de manier waarop men gedwongen wordt tot een tweeverdieners huishouden om enerzijds een normale buffer achter de hand te kunnen houden voor een tweepersoonshuishouden absurd. En ten tweede vind ik het nog altijd idioot dat je zelf op dusdanige wijze met je belastingafdracht kunt spelen door je aantal uren naar beneden bij te stellen tot een gunstigere schaal.

Collega's die parttime werken, wat nagenoeg altijd neerkomt op 4 dagen tegenover 5 dagen, werken exclusief diensten binnen mijn setting dan ook circa 17% minder. Maar op het netto eindplaatje scheelt het uiteindelijk circa 5%.

En daarin stimuleert het geen full-time werken. En derhalve stimuleert het geen belastingafdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
psychodude schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:01:
[...]

En daarin stimuleert het geen full-time werken. En derhalve stimuleert het geen belastingafdracht.
Is toch super, als het geen fulltime werken stimuleert? Meer spreiding maakt netwerken en systemen stabieler, minder gevoelig voor uitval van 1 persoon. En tegelijkertijd mogelijk gezonder voor de werknemers in kwestie. En voor de situatie waarin het aantal uren vastligt: meer banen.
Het kostwinner-model lijkt me eigenlijk helemaal niet zo stabiel of gunstig voor de maatschappij, dus ik denk eigenlijk niet dat het per se extra gestimuleerd hoeft te worden.

(Er is best wel wat aan te merken op te grote ongelijkheid in belasting tussen 1 en 2 personen, maar ik geloof beslist niet dat het belastingstelsel fulltime werken of enkele kostwinners hoeft te stimuleren.)

Ook: je weet dat salarisschalen zoals ze nu zijn alleen maar gerekend worden over het inkomen boven de grens? Dat maakt dat als je puur naar inkomstenbelastingen kijkt, je nooit uit kunt komen op een lager nettobedrag als je meer gaat verdienen. (Er zijn wel andere grensgevallen waar dat wel kan, maar het zijn er minder dan iedereen graag wil doen voorkomen, en voor de inkomstenbelasting geldt het niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Transportman schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:29:
[...]

Dat wordt ingehouden op je loonstrookje. En waar de enkeling een aftrekpost heeft, heeft een ander weer toeslag.
En waarom is het geen gezonde situatie als 1/3 van de beroepsbevolking 2/3 bijdraagt? Misschien levert die 2/3 van de beroepsbevolking wel een bijdrage die niet direct in de belastingen is terug te zien. Denk aan zorg dragen voor familieleden (zowel jong als oud), vrijwilligerswerk doen, genereren allemaal geen belastinginkomsten, maar voorkomen wel belastinguitgaven.

Daarnaast, niet alles hoeft uit de inkomstenbelasting te komen, er zijn ook nog andere mogelijkheden tot belastinginkomsten.
Probleem in Nederland is dat we zo veel mogelijk aan het formaliseren zijn.

Schrijnend voorbeeld is de zorg waarvan de kosten zijn geëxplodeerd oa dankzij pgb.
Dan komt er iemand een keer langs om te stofzuigen en ramen lappen. En dat wordt weet hoofdzakelijk vervuld door iemand die het parttime vervuld en dus praktisch geen belasting betaald.

Een ander voorbeeld is kinderopvang,
geformaliseerd, maakt het mogelijk om (parttime) te werken, wordt hoofdzakelijk vervuld door parttime jobs. Wederom een factuur die betaald moet worden waarbij baten marginaal zijn.

Zie je de catch 22?

Kleine baantjes moet je niet stimuleren en als het even kan zwaarder belasten. Klinkt tegenstrijdig, maar om bovenstaand voorbeeld aan te halen,
theoretisch zouden we met zijn allen kunnen werken als we bijvoorbeeld 10 uur zouden inleveren. Hebben we vervolgens wel een tekort op de begroting.
De partij die dat hardop durft te zeggen zal geen stemmen krijgen. Maar een partij die het goed weet te vermommen wordt er niet voor afgestraft. Kijk maar naar de VVD die huurders met een inkomen net boven modaal een extra huurverhoging hebben weten te geven door de woningcorporaties extra belastingen op te leggen.

En accijns ben ik op zich niet tegen, een stukje de gebruiker betaald vind ik wel terecht, maar op sommige vlakken is dat helaas wel doorgeschoten.
Beperken hypotheek, villatax, heffingsrendement dat al jaren wordt aangehouden.

Gaat toch echt twee kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:15
[...]
Collega's die parttime werken, wat nagenoeg altijd neerkomt op 4 dagen tegenover 5 dagen
Waar we vanaf moeten is vier dagen werken als parttime te zien. Als de moderne maatschappij vraagt dat je als partners allebei werkt maar ook nog doet aan iets als mantelzorg en aandacht hebt voor je kinderen dan is vier dagen werken een prima idee. En volgens mij is een week dan ook wel druk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Dus je gaat voor een partij stemmen ondanks dat je niet eens de standpunten weet maar gewoon omdat je het niet eens bent met de VVD? Dat is op zijn minst dubieus.
Kan je wel aangeven op welke punten je het de VVD kwalijk neemt zoals het nu gaat in Nederland? Waar heeft deze partij (samen met de PvdA uiteraard) jou gefaald. Is je koopkracht gedaald? De werkeloosheid gestegen? Heb je meer angst/aversie voor buitenlanders/moslims/asielzoekers sinds 4/8 jaar geleden? Ben je het niet eens met de AOW leeftijd of studieschuld?

En denk je dat het echt zoveel beter is als er een partij aan de macht komt waar niemand mee wil samenwerken en de premier een onbeschofte hork is? Trump 2.0?

Zelf zou ik dan eerder gaan voor een kleinere partij (Piraten, FvD, PvvD etc) en hopen op 1 zetel zodat ze wat kunnen meepikken. Gaat onze gristelijke partijen ook goed af zo (helaas).
Iblies schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:09:
Schrijnend voorbeeld is de zorg waarvan de kosten zijn geëxplodeerd oa dankzij pgb.
Dan komt er iemand een keer langs om te stofzuigen en ramen lappen. En dat wordt weet hoofdzakelijk vervuld door iemand die het parttime vervuld en dus praktisch geen belasting betaald.
Wellicht dat dit dan je catch22 is maar bedoel je dat je bijv het minimum loon zou kunnen verhogen zodat deze mensen meer gaan verdienen maar er dan ook meer belasting over gaan betalen waardoor ze uiteindelijk netto net zoveel overhouden?

[ Voor 23% gewijzigd door thewizard2006 op 14-01-2017 20:23 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zolang we onze maatschappij inrichting alleen laten bepalen door te vertrekken vanuit puur economisch perspectief, gaan we niet veel verder komen. Helaas is dat wel zo de mores geworden dat elke partij daaruit vertrekt en ook hier ze je de discussie op die manier ingericht worden. Ook geld en betaalbaarheid van iets is een menselijk construct, iets dat als we willen anders kunnen inrichten.

Ik mis het grote verhaal bij elke partij. En zou echt niet meer weten waarop te stemmen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
Beslist onjuist. Er zijn veel kosten die zorgelijk groeien, maar pgb heeft de zorgkosten verlaagd, vooral doordat vele mensen thuis konden blijven wonen in plaats van in een instelling te moeten wonen.
Nare framing om dat zo voor te stellen: veel pgb houdt behoorlijk wat anders in (stofzuigen en ramen lappen valt bovendien niet onder zorg maar onder WMO.)
geformaliseerd, maakt het mogelijk om (parttime) te werken, wordt hoofdzakelijk vervuld door parttime jobs.
De kinderopvang, daar was iets mee. Oh ja: dat het was gebruikt door gehaaide investeringsfondsen, die de boel zorgvuldig hebben gesplitst in geld en antigeld (aka schuld), het geld hebben weggehaald en de schulden terug in onze maatschappij hebben gedumpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

De kosten in de zorg zijn geexplodeerd na introductie van marktwerking. Dat is heel goed zichtbaar, als je kijkt naar de stijging van zorgkosten vanaf je jaren 60 tot nu. Je ziet mooie knikken (naar boven) bij elke stap naar meer marktwerking. Er zijn markt-fundementalisen die claimen dat de zorgkosten anders nog harder gestegen zouden zijn, maar daar is geen bewijs voor slechts aannames. Landen geen marktwerking in de zorg geïntroduceerd hebben, hebben deze knikken in de zorg niet en komen per hoofd van de bevolking in verhouding tot kwaliteit lager uit.

Als je mensen gaat sturen op op financiele prikkels, blijkt dat mensen juist deze prikkels gaan maximaliseren. Terwijl ze eerst deden wat nodig is, gaan ze dan doen wat het meeste oplevert.

Een mooi experiment was om mensen te vragen om helpen een bank uit te laden. Gewoon gevraagd wilde een meerderheid van de mensen helpen (gratis). Dat daalde naar bijna nul als ze er 5 euro voor kregen en pas bij >75 euro waren het er meer als mensen die gratis zouden helpen.

Ook blijkt het onderzoek dat mensen in veel beroepen niet beter gaan presteren als ze meer geld krijgen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Cyberpope, had je dit artikel al gelezen? https://esb.nu/esb/200222...ng-stelt-patient-centraal
Het is wellicht nog niet helemaal het grotere verhaal waar je op hoopte, maar ik vind het wel een behoorlijk brede en heldere uitwerking van wat de fundamenten van een zorgstelsel zouden moeten zijn.

En dan inderdaad gewoon focussen op de intrinsieke kwaliteiten van elk vakgebied. Dat waar het nou echt om gaat. Dat zijn immateriele waarden, en ze zijn niet makkelijk te vatten in meetbare afvinklijstjes, en we weten desondanks prima wat die intrinsieke waarden zo ongeveer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Kan je het echter de gewone burger verwijten dat hij financieel calculerend gedrag vertoond?

Op het moment dat wij thuis uitrekenen dat 1 dag minder werken voor mijn vrouw nagenoeg 'gratis' is (minder kinderopvang, meer toeslag over resterende dagen door lager verzamelinkomen, minder reiskosten, inkomensafhankelijke kortingen etc.) dan zouden we toch gek zijn om dat niet te doen? Juist ook omdat het een hoop extra rust en vrijheid in het gezin geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Alle partijen maken zich schuldig aan incidenten-politiek waarna vervolgens ook acties vanuit de kamer worden genomen om voor die uitzonderingen beleid te creëeren met als gevolg het gedrocht dat we nu hebben.

De insteek van praktisch alle wetten zijn uit te leggen,
het beleid dat vervolgens wordt uitgestippeld wordt oneigenlijk gebruikt.
Kan je het echter de gewone burger verwijten dat hij financieel calculerend gedrag vertoond?
Kan niemand je kwalijk nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21

Cyphax

Moderator LNX
hoevenpe schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:32:
[...]

Het is maar wat je een 'godswonder' noemt: heel veel mensen stemden op Rutte om Samsom van de macht te houden en andersom. Is het dan vreemd dat deze kiezers nu teleurgesteld een radicalere keuze maken?
Nee, maar dan nemen die kiezers hun verantwoordelijkheid maar: dat strategisch stemmen van de vorige keer heeft blijkbaar niet gewerkt, dus de volgende keer toch maar stemmen op een partij waar je wel achter kunt staan. Voor het geval ze in de komende regeerperiode een rol van betekenis gaan spelen.
[...]

Die onmogelijke verdeling is er al: Roemer heeft vandaag verklaard dat hij niet met de VVD gaat regeren, daarmee defacto de formatie al beslist heeft. Een regering zonder VVD en PVV is getalsmatig praktisch onmogelijk, dus hou je zonder de SP alleen maar PvdA, GL, D66, CDA, VVD over. Dan is inderdaad de vraag wat verstandiger is: je 'eigen' partij in deze grijze kleurloze massa zo groot mogelijk krijgen of juist vanuit de flank (SP, PVV, 50+) proberen de boel 'jouw' richting op te duwen...
Laten we gewoon de verkiezingen afwachten en niet over onmogelijkheden gaan praten op basis van peilingen. We hebben vaak genoeg gezien dat je daar geen conclusies aan moet verbinden, toch? Zullen we ons stemgedrag dan ook niet gaan aanpassen aan een mogelijke toekomstige situatie? Want dan wordt het een self-fulfilling prophecy en heb je het alsnog aan jezelf te danken.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:53:
[...]

Oh, de gevolgen nemen "we" voor lief. In de praktijk gooi je gewoon je stem weg. Je bereikt er gewoon niks mee, behalve dat je het een heel stuk moeilijker maakt bij de coalitievorming straks. En dan komt er iets uit dat slecht werkt, waar Wilders wederom geen onderdeel van uitmaakt, en dan kan jij straks weer bitchen over hoe slecht ze het hebben gedaan. Maargoed, zoals je zegt: you wanna learn the hard way. Mijn keus zou het niet zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Cyphax op 14-01-2017 22:17 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
hoevenpe schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:05:
Ja, als het schadelijk gedrag is wel. Maar het is me nu niet helemaal duidelijk op wie of wat je reageert?
Op het moment dat wij thuis uitrekenen dat 1 dag minder werken voor mijn vrouw nagenoeg 'gratis' is (minder kinderopvang, meer toeslag over resterende dagen door lager verzamelinkomen, minder reiskosten, inkomensafhankelijke kortingen etc.) dan zouden we toch gek zijn om dat niet te doen? Juist ook omdat het een hoop extra rust en vrijheid in het gezin geeft...
Helemaal prima lijkt me: dat is volgens mij waar het beleid deels voor bedoeld is. Beide ouders fulltime werkend en nooit thuis is niet de situatie die het meest aantrekkelijk hoeft te zijn. Dit lijkt me dus deels een financiele prikkel die werkt, al zou het nog mooier zijn als je ook als vader voldoende tijd en mogelijkheden hebt om een deel van de zorg op je te nemen en bij je gezin te zijn.

Maar bv Cyberpope doelt meer op het 'slim declareren' dat de man van Schippers zo mooi wist te verkopen: hoe krijg je zo veel mogelijk geld voor zo min mogelijk zinvolle inspanning... Dat is gedrag waarvan men prima weet dat het niet helemaal jofel is, dat het ten koste gaat van dat waar het werkelijk om gaat, maar waarbij men optimaliseert op financiele prikkels en niet op een beter leven of een beter functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Cyphax schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:24:
Nee, maar dan nemen die kiezers hun verantwoordelijkheid maar: dat strategisch stemmen van de vorige keer heeft blijkbaar niet gewerkt, dus de volgende keer toch maar stemmen op een partij waar je wel achter kunt staan. Voor het geval ze in de komende regeerperiode een rol van betekenis gaan spelen.
Het probleem is nou juist dat er voor heel veel mensen geen partij is waar ze 'achter' kunnen staan, als je tenminste een serieuze kans wilt maken dat jouw 'stem' de kiesdrempel haalt. Dan wordt het toch een kwestie van afstepen en strategisch een bepaalde richting meer gewicht geven...
incaz schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:25:
Ja, als het schadelijk gedrag is wel. Maar het is me nu niet helemaal duidelijk op wie of wat je reageert?
Het ging iets terug over parttime werken en het 'onrechtvaardige' daaraan, ik had dit even moeten quoten inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
De betaalbaarheid van de verzorgingsstaat inclusief factoren zoals demografie/vergrijzing en verandering van het landschap qua werk (automatisering/globalisering/etc) zijn hoofdpijn dossiers omdat de trend negatief is. Door vergrijzing gaan de zorgkosten inherent omhoog per hoofd van de bevolking. Door automatisering/globalisering betalen we lokaal een 'penalty' qua werkgelegenheid bij gedeelte van de bevolking, wat zich weer uit in lagere belastingen.

Zie o.a.:
Zorguitgaven blijven stijgen
Op dit moment worden de zorgkosten voor het grootste deel collectief georganiseerd en gefinancierd. Hierdoor draagt een modaal gezin op dit moment bijna een kwart van zijn inkomen af aan zorgpremies. Dit kan in 2040 oplopen tot tussen 30% en 45% van het inkomen. Deze stijgende uitgaven kunnen de solidariteit in de zorg, tussen jong en oud en arm en rijk, op termijn onder druk zetten.
WRR: Hoe ongelijk is Nederland? Een verkenning van de ontwikkeling en gevolgen van economische ongelijkheid
De verklaring die onder economen bekend is als skill-biased technological change stelt dat de introductie van nieuwe productietechnologieën de vraag naar hoog opgeleide arbeidskrachten doet toenemen en de vraag naar laag opgeleiden doet afnemen. Simpel gezegd: hoog opgeleiden werken met computers, laag opgeleiden worden door computers vervangen. Door de grotere vraag naar hoog opgeleiden, worden zij relatief schaars en gaat hun loon omhoog. Voor de laag opgeleiden geldt het omgekeerde: voor hen zijn er steeds minder banen beschikbaar, waardoor hun loon onder druk staat.
The Story of Globalization in 1 Graph
Afbeeldingslocatie: http://www.pewresearch.org/files/2014/01/FT_COTW124.png

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
hoevenpe schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:38:
[...]

Het probleem is nou juist dat er voor heel veel mensen geen partij is waar ze 'achter' kunnen staan, als je tenminste een serieuze kans wilt maken dat jouw 'stem' de kiesdrempel haalt. Dan wordt het toch een kwestie van afstepen en strategisch een bepaalde richting meer gewicht geven...
Tot op bepaalde hoogte wellicht, sure. Het is ook van de zotte dat we meer dan 80 partijen hebben. :)
Maar we moeten stoppen met polariseren, en dat doen we nog steeds niet. Het gevolg is dat je bij het stemmen niet zozeer vóór een partij gaat stemmen, maar tégen de ánder, en dat kan alleen maar ellende tot gevolg hebben. Als iemand na wikken en wegen besluit dat de partij die het beste bij ze past de PVV is, dan is dat heel iets anders dan wanneer iemand om te schoppen maar het meest extreme doet wat ie kan doen. Ik vind dat net zoiets als klaar zijn met het loodgietersgilde omdat je leidingen nog lekken, en dan besluiten om lekker extreem te doen om een punt te maken, en een schoonmaker inhuurt om je leidingwerk te fixen. Dan is het signaal aan die loodgieters: dat geld hadden jullie ook kunnen verdienen!
Maarja, nu terug naar je leidingwerk. Ehhh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Cyberpope schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:33:
Zolang we onze maatschappij inrichting alleen laten bepalen door te vertrekken vanuit puur economisch perspectief, gaan we niet veel verder komen. Helaas is dat wel zo de mores geworden dat elke partij daaruit vertrekt en ook hier ze je de discussie op die manier ingericht worden. Ook geld en betaalbaarheid van iets is een menselijk construct, iets dat als we willen anders kunnen inrichten.

Ik mis het grote verhaal bij elke partij. En zou echt niet meer weten waarop te stemmen.
afgaande op dit stukje zou ik zeggen; lees je eens in over de partij voor de dieren.

al ben ik niet helemaal objectief; ik ben immers lid van deze partij. :P
toch kan ik het niet laten weer even te benadrukken, dat deze partij onterecht altijd op de hoop bij alle andere partijen wordt gegooid. dat is namelijk niet terecht, zij hebben een totaal andere (progressieve) visie, en consistentie als het gaat om die visie. met als bonus een vrouw als lijsttrekker, wat me vandaag de dag een mooi statement lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
[...]

Tot je als twee deeltijders werkt in plaats van 1 hoofdinkomen. Dan werk je beide een 25-urige werkweek. Verdien je meer dan een single hoofdinkomen met een 36/40 urige-werkweek. En draag je doorgaans toch gezamenlijk snel alsnog minder belasting af dan het single hoofdinkomen. Om nog maar niet te spreken over het feit dat je als alleenverdiener ook nog eens eerder vermogensbelasting af dient te dragen dan het tweeverdiener scenario 8)7.

Een beetje krom is het wel.

Ik heb persoonlijk niets tegen het afdragen van belasting. Ik verdien prima, maar vindt tegelijkertijd zeker dat er een sociaal vangnet dient te zijn voor diegene die dat nodig hebben.

Maar ik vind de manier waarop men gedwongen wordt tot een tweeverdieners huishouden om enerzijds een normale buffer achter de hand te kunnen houden voor een tweepersoonshuishouden absurd. En ten tweede vind ik het nog altijd idioot dat je zelf op dusdanige wijze met je belastingafdracht kunt spelen door je aantal uren naar beneden bij te stellen tot een gunstigere schaal.

Collega's die parttime werken, wat nagenoeg altijd neerkomt op 4 dagen tegenover 5 dagen, werken exclusief diensten binnen mijn setting dan ook circa 17% minder. Maar op het netto eindplaatje scheelt het uiteindelijk circa 5%.

Het is inderdaad krom dat twee parttimers met hetzelfde bruto inkomen als een voltijder netto gunstiger uit zijn, maar ik denk dat daar geen simpele oplossing voor zal zijn. Ga je de parttimers zwaarder belasten gaan die wel op zoek naar constructies om daar onderuit te komen, ga je de voltijder minder zwaar belasten blijven er waarschijnlijk zoveel mazen open staan dat het nog niets opschiet.

Ik sta trouwens wel te kijken van die 5% verschil in het netto inkomen bij 17% minder werken, ik had verwacht dat dat verschil wel iets groter uit zou vallen (rond de 10%). Tot zover dus het werken moet lonen, al ben ik wel tegen een stimulans dat iedereen maar voltijd moet werken en op die manier belasting af moet dragen.
[...]
Dat wordt ingehouden op je loonstrookje. En waar de enkeling een aftrekpost heeft, heeft een ander weer toeslag.
Alleen verwacht ik eerlijk gezegd dat maar weinig van die parttimers met een voltijd partner in aanmerking komen voor toeslagen of aftrekposten ten opzichte van iemand die in zijn eentje voltijd werkt.
[...]
Probleem in Nederland is dat we zo veel mogelijk aan het formaliseren zijn.

geformaliseerd, maakt het mogelijk om (parttime) te werken, wordt hoofdzakelijk vervuld door parttime jobs. Wederom een factuur die betaald moet worden waarbij baten marginaal zijn.

Zie je de catch 22?
De catch 22 is dat het werk wordt uitgevoerd door parttimers die een lager bruto salaris hebben, daardoor minder belasting afdragen terwijl hun baan voor een groot deel uit belastingcenten betaald worden? Ze hadden natuurlijk ook voltijd kunnen werken, en dan hebben we een paar extra mensen in de bijstand, denk dat dat onder de streep nou niet echt zoden aan de dijk gaat zetten.

En nou vind ik de term "baten" in je tweede voorbeeld ook een beetje raar, het komt op mij over alsof het enige dat telt is hoeveel belasting iemand betaald.
Kleine baantjes moet je niet stimuleren en als het even kan zwaarder belasten. Klinkt tegenstrijdig, maar om bovenstaand voorbeeld aan te halen,
theoretisch zouden we met zijn allen kunnen werken als we bijvoorbeeld 10 uur zouden inleveren. Hebben we vervolgens wel een tekort op de begroting.
Iemand die om wat voor reden dan ook minder dan voltijd werkt zou daar niet (extra) voor gestraft dienen te worden. En je theoretische voorbeeld mag dan wel kloppen, maar ik neem toch echt aan dat als het zover komt, de samenleving in zijn geheel toch wel enigszins veranderd zal zijn om daarop in te spelen.
[...]
Beperken hypotheek, villatax, heffingsrendement dat al jaren wordt aangehouden.

Gaat toch echt twee kanten op.
Het gaat zeker twee kanten op, maar zolang partijen het niet keihard roepen komen ze er prima mee weg, zeker als het de eigen achterban niet raakt.
hoevenpe schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:05:

Nee, dat zou ik de burger niet kunnen verwijten. Als het kan en je wilt die vrije dag ook echt, zie ik niet waarom je het niet zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

dawg schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:17:
[...]

afgaande op dit stukje zou ik zeggen; lees je eens in over de partij voor de dieren.

al ben ik niet helemaal objectief; ik ben immers lid van deze partij. :P
toch kan ik het niet laten weer even te benadrukken, dat deze partij onterecht altijd op de hoop bij alle andere partijen wordt gegooid. dat is namelijk niet terecht, zij hebben een totaal andere (progressieve) visie, en consistentie als het gaat om die visie. met als bonus een vrouw als lijsttrekker, wat me vandaag de dag een mooi statement lijkt.
Voor Cyberpope sluit ik mij hierbij aan. Het is de enige partij met een visie voor 2050 en de rest in inkleuring van het moment. De grote vraagstukken (duurzaamheid, leefbaarheid, samenzijn) worden aangestipt met een forse lange termijnvisie en dat is IMO het enige wat voor het algemene belang overblijft.

Luchtfietserij? Een van de grotere denkers zoals Harari betoogt in zijn toekomstgerichte boek dat de grootste uitdaging van de mensheid niet eens global warming is, maar het behoud van biodiversiteit van de dierenwereld. We zijn immers allemaal een dier en als door jacht, overbevissing, bioindustrie, global warming, overbevolking oid onvoldoende segmenten van de voedselpiramide overblijven, dan wordt het niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Sterker, mijn vrouw werkt al 4 jaar niet, sinds we kinderen hebben. Met haar salaris (kinderopvang nota bene) betekende een 32 urige werkweek netto een verlies van 100 tov niet werken.

Als de jongste naar school gaat, begint ze wel weer. Maar betalen om te werken word het niet.

Edit

De oudste gaat nu naar school. Theoretisch zou ze nu netto iets over houden

[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 14-01-2017 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:49:

Ik ben sprakeloos. Echt. Het is makkelijk zeggen dat 'de gevestigde orde' er geen oog voor heeft, maar ik zou werkelijk waar niet weten wat je hier mee zou kunnen. Ik ben het eens dat 'voorbij aan begripvol' en 'benoemend' goede punten zijn. Maar dat mag niet, wat we moeten ze serieus nemen...
Goed laat mij dan een aantal zaken opnoemen die ook de media gehaald hebben.

1: Dat continue dat bepaalde met name Marokkanen in dit land ( en we kennen het slag allemaal nl, de berber jongeren) hun Geloof misbruiken om zich te onttrekken aan de verplichtingen van de Nederlandse samenleving en de overheid= lees gemeente, dit heel vaak niet aanpakt en zich ervan afmaakt met een drogreden zoals "tja..moeilijk..is niet onze plicht.. dat hebben wij te respecteren" m.a.w gewoon dus door angst wordt geregeerd en bang om voor racist te worden uitgemaakt.

Moet een niet-Marokkaan of niet-moslim-gelovige dit doen. Dan doet de overheid = gemeente, alle moeite om de onderste steen boven te halen en word je achtervolgd en beboet totdat je eronder doorgaat en zij je kunnen dwingen aan hun te voldoen.

2: Bedrijven en met name betaalde BNérs die bij de publieke omroep werken en zich allerlei hoge verdiensten kunnen toe-eigenen terwijl duidelijk is dat men aan de Balkenende norm moeten houden maar schijnbaar altijd weer een reden is dat deze lieden er buiten vallen en er niks aan gedaan kan worden.

Altijd dat "als er een overtreding is"en met schreeuwt van de daken dat iedereen zich eraan moet houden achteraf dus niets gedaan wordt op grond... Waarom dat volharden in woorden dat dit niet mag als er geen sanctie opstaat? }:|

3: De laatste tijd met name de Politie onder vuur wordt genomen omdat een paar met name negroïde straatboeven types misbruik maken van de vrijheden van dit land, zoals met die Turkse vlogger en al wat niet meer, en er helemaal niemand opgepakt of gearresteerd wordt maar eerder verdedigd met allerlei drogredenen om vooral de eigen waarheid te laten doorklinken. Wat is dat toch in dit land? Dit allemaal toleren op grond van angst of omdat de wet onvoldoende ruimte biedt. Dan verander je de wet als een noodsituatie erom vraagt. Gebeurd niet omdat een Korps-chef of burgemeester van een plaatsje zoveel mogelijk wil pappen en nathouden. :r

4: Allerlei racistisch gemotiveerde types zoals Sylvana Simons en Quincy Gario over racisme in Nederland spreken en doen alsof er hier Amerikaanse toestanden gebeuren terwijl er niks van waar is en ook nog gefaciliteerd worden door bepaalde staatsmedia. Bespottelijk en vervolgens dat zij hun gif mogen uiten op de samenleving, voor spanningen zorgen die er eerst niet waren, elke autochtone Nederlander als een racist neerzetten op gronden die doordrongen zijn van vooringenomen racistische kenmerken. ( Gario en Simons en al die Black Lives matters idioten)

Dit Kabinet is laks, laf en vooral bezig geweest zij die het al goed hadden verder te faciliteren en verder niks te doen aan de normen en waarden die in dit land al eeuwen zijn, en opgebouwd waren door zowel allochtonen en autochtonen door de eeuwen heen.

Ik wil dat er afgerekend wordt. Dat mensen die met een ander land pronken en niks om dit land geven maar wel uit de sociale ruif van voorzieningen profiteren eruit worden gegooid middels een wetswijzing en als het land van hun tweede paspoort ze niet terugneemt ,dan worden ze gewoon daar gedumpt met een enkeltje vliegticket en hier persona non grata verklaard zodat ze juridisch ook niet meer terug kunnen komen.

Ik wil als mensen zich onttrekken aan de dagelijkse verplichtingen van dit land of misbruik maken middels het beklagen van homo's of wie dan ook die de vrijheden waar dit land voorstaat herbergt,automatisch worden opgepakt en vastgezet dan wel met een gigantische boete die ook publiekelijke bekend wordt gemaakt in de media/ werkgever/ouders worden bekend gemaakt.

Heel simpel: Ik ben de teruggekeerde pre-Fortuyn era spuugzat en met mij vele landgenoten die in eerste instanties helemaal niets hebben/hadden met Geert Wilders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Delerium schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:10:
Een van de grotere denkers zoals Harari betoogt in zijn toekomstgerichte boek dat de grootste uitdaging van de mensheid niet eens global warming is, maar het behoud van biodiversiteit van de dierenwereld. We zijn immers allemaal een dier en als door jacht, overbevissing, bioindustrie, global warming, overbevolking oid onvoldoende segmenten van de voedselpiramide overblijven, dan wordt het niet best.
Een erg onderschat fenomeen inderdaad, vooral ook omdat voorbij een kritiek punt qua biodiversiteit verlies het hele ecosysteem collapsed (de bron ben ik even kwijt). Hierdoor lijkt op het ene moment een ecosysteem nog te functioneren, terwijl voorbij het kritieke punt alles binnen no-time weg is. Ik ben op dit gebied, net zoals de vele andere crises (klimaat, milieu, etc), bijzonder pessimistisch. Alleen is het geen populair discussie onderwerp, mede door onze menselijke natuurlijk met onze diverse biases (normalcy bias, confirmation bias, hyperbolic discounting, etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:17:
[...]
Even in het algemeen: je bent je bewust van het feit dat de media vooral sensatie brengen en dat dat niet altijd representatief is?
Dat continue dat bepaalde met name Marokkanen in dit land ( en we kennen het slag allemaal nl, de berber jongeren) hun Geloof misbruiken om zich te onttrekken aan de verplichtingen van de Nederlandse samenleving
De problemen van Marokkaanse probleemjongeren hebben weinig met het geloof te maken is mijn indruk. Je kan eerder stellen dat zowel ouders als imams er juist geen invloed op hebben.
Moet een niet-Marokkaan of niet-moslim-gelovige dit doen.
Dat is echt kul hoor. Kijk maar naar de voetbalhooligans: ook een moeilijk hardnekkig probleem dat nog steeds niet onder controle is.
Ik wil dat er afgerekend wordt. Dat mensen die met een ander land pronken en niks om dit land geven maar wel uit de sociale ruif van voorzieningen profiteren eruit worden gegooid middels een wetswijzing en als het land van hun tweede paspoort ze niet terugneemt ,dan worden ze gewoon daar gedumpt met een enkeltje vliegticket en hier persona non grata verklaard zodat ze juridisch ook niet meer terug kunnen komen.
Als jij hier geboren bent en een Nederlands paspoort hebt gekregen ben je gewoon Nederlander. Dat sommigen zich misschien meer Marokkaans of Turks voelen is een probleem maar op dit soort emoties kun je geen wetten bouwen.

Het is ook krom: een Nederlander pleegt in Nederland een misdaad en daar zou het land van de vader of moeder voor op moeten draaien? Wij gaan toch ook geen Australische criminelen terugnemen als ze Nederlandse voorouders hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

1: Dat continue dat bepaalde met name Marokkanen in dit land ( en we kennen het slag allemaal nl, de berber jongeren) hun Geloof misbruiken om zich te onttrekken aan de verplichtingen van de Nederlandse samenleving en de overheid= lees gemeente, dit heel vaak niet aanpakt en zich ervan afmaakt met een drogreden zoals "tja..moeilijk..is niet onze plicht.. dat hebben wij te respecteren" m.a.w gewoon dus door angst wordt geregeerd en bang om voor racist te worden uitgemaakt.

Moet een niet-Marokkaan of niet-moslim-gelovige dit doen. Dan doet de overheid = gemeente, alle moeite om de onderste steen boven te halen en word je achtervolgd en beboet totdat je eronder doorgaat en zij je kunnen dwingen aan hun te voldoen.

2: Bedrijven en met name betaalde BNérs die bij de publieke omroep werken en zich allerlei hoge verdiensten kunnen toe-eigenen terwijl duidelijk is dat men aan de Balkenende norm moeten houden maar schijnbaar altijd weer een reden is dat deze lieden er buiten vallen en er niks aan gedaan kan worden.

Altijd dat "als er een overtreding is"en met schreeuwt van de daken dat iedereen zich eraan moet houden achteraf dus niets gedaan wordt op grond... Waarom dat volharden in woorden dat dit niet mag als er geen sanctie opstaat? }:|

3: De laatste tijd met name de Politie onder vuur wordt genomen omdat een paar met name negroïde straatboeven types misbruik maken van de vrijheden van dit land, zoals met die Turkse vlogger en al wat niet meer, en er helemaal niemand opgepakt of gearresteerd wordt maar eerder verdedigd met allerlei drogredenen om vooral de eigen waarheid te laten doorklinken. Wat is dat toch in dit land? Dit allemaal toleren op grond van angst of omdat de wet onvoldoende ruimte biedt. Dan verander je de wet als een noodsituatie erom vraagt. Gebeurd niet omdat een Korps-chef of burgemeester van een plaatsje zoveel mogelijk wil pappen en nathouden. :r

4: Allerlei racistisch gemotiveerde types zoals Sylvana Simons en Quincy Gario over racisme in Nederland spreken en doen alsof er hier Amerikaanse toestanden gebeuren terwijl er niks van waar is en ook nog gefaciliteerd worden door bepaalde staatsmedia. Bespottelijk en vervolgens dat zij hun gif mogen uiten op de samenleving, voor spanningen zorgen die er eerst niet waren, elke autochtone Nederlander als een racist neerzetten op gronden die doordrongen zijn van vooringenomen racistische kenmerken. ( Gario en Simons en al die Black Lives matters idioten)

Dit Kabinet is laks, laf en vooral bezig geweest zij die het al goed hadden verder te faciliteren en verder niks te doen aan de normen en waarden die in dit land al eeuwen zijn, en opgebouwd waren door zowel allochtonen en autochtonen door de eeuwen heen.

Ik wil als mensen zich onttrekken aan de dagelijkse verplichtingen van dit land of misbruik maken middels het beklagen van homo's of wie dan ook die de vrijheden waar dit land voorstaat herbergt,automatisch worden opgepakt en vastgezet dan wel met een gigantische boete die ook publiekelijke bekend wordt gemaakt in de media/ werkgever/ouders worden bekend gemaakt.

Heel simpel: Ik ben de teruggekeerde pre-Fortuyn era spuugzat en met mij vele landgenoten die in eerste instanties helemaal niets hebben/hadden met Geert Wilders.
Opmerking en een vraag.

Als eerste spreek aub voor jezelf. Dat gelul elke keer met vele landgenoten met mij. Zelf al haalt wilder 49 zetels, is 66% het nog steeds niet met hem eens. Je hoeft je stem niet groter ter maken dan hij is, JIJ vind dat en dat is belangrijk genoeg.

En mijn vraag is wat je onder "afrekenen" verstaat. Wat betekent dat voor die "idioten"?

En wat nu als ik deze exact dezelfde dingen ga verkondigen als blanke kaaskop die hier al meerdere generaties woont? Hoe moet er dan met mij afrekent worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
incaz schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:09:
[...]..
Ook: je weet dat salarisschalen zoals ze nu zijn alleen maar gerekend worden over het inkomen boven de grens? Dat maakt dat als je puur naar inkomstenbelastingen kijkt, je nooit uit kunt komen op een lager nettobedrag als je meer gaat verdienen. (Er zijn wel andere grensgevallen waar dat wel kan, maar het zijn er minder dan iedereen graag wil doen voorkomen, en voor de inkomstenbelasting geldt het niet.)
Alleen naar IB kijken is dan ook wat kort door de bocht als toeslagen je inkomen danig kunnen veranderen: Het (on)bestaan van het middeninkomen
incaz schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:25:
[...]Ja, als het schadelijk gedrag is wel...
Waarom? Dat is iets dat juist door wetgeving in de hand wordt gewerkt. De politiek denk dat de maatschappij maakbaar is met financiele instrumenten, dan moet je niet gaan miepen als burgers die instrumenten gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
incaz schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:09:
[...]

Is toch super, als het geen fulltime werken stimuleert? Meer spreiding maakt netwerken en systemen stabieler, minder gevoelig voor uitval van 1 persoon. En tegelijkertijd mogelijk gezonder voor de werknemers in kwestie. En voor de situatie waarin het aantal uren vastligt: meer banen.
Het kostwinner-model lijkt me eigenlijk helemaal niet zo stabiel of gunstig voor de maatschappij, dus ik denk eigenlijk niet dat het per se extra gestimuleerd hoeft te worden.
Het kost winner model is zowel in de geschiedenis als in grote delen van de rest van de wereld de norm. Man zorgt voor eten, vrouw zorgt voor de kinderen.

Ik vind het niet normaal dat mensen kinder wensen uitstellen omdat het qua financieen of qua tijd niet mogelijk is.

Dat gezegd hebbende. Minder kinderen krijgen is wel beter voor de aarde/mensheid.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Dit begrijp ik niet. Althans, laat ik het zo zeggen: dit beeld begrijp ik niet, ik kan het immers niet zien. Meer specifiek, "de teruggekeerde pre-Fortuyn era".

Laat ik één ding voorop stellen: er is altijd ruimte voor verbetering, altijd ruimte voor verandering. Laat ik één ander ding daarbij stellen: er is altijd een afstand tussen visie & beleid versus toepassing daarvan - dit heeft niets met politiek te maken, alles met menselijk gedrag. Dit is in een Tweede Kamer niet anders als bij de voetbalclub.

Maar concreet. Als ik de ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar op een rij zet dan zie ik een behoorlijke verharding in politieke visie, met name bij conservatief / rechts, maar ook waar het aankomt op zaken als vluchtelingenbeleid, ontwikkelingssamenwerking, asielzoekers e.d. bij progressief / links.

Dit is niet enkel waar te nemen in het beeld wat gepresenteerd wordt (politiek heeft het net als gewone mensen een handje naar om zaken beter / anders voor te stellen, en voorbij te gaan aan de noodzakelijkheid van compromis en de onvermijdelijkheid van fouten en verschillen in meningen). Het is ook zichtbaar in uitgevoerd beleid. Frappant genoeg is dat ook toetsbaar.

Ik geef grif toe, er zit een heel groot verschil in hoe we zaken zien (en hoe we ons vervolgens bij dat beeld voelen) en enerzijds de daadwerkelijke realiteit van maatregelen, toepassing beleid, regels, kaders en ga zo door.

Ik zal ook grif toegeven dat we nog steeds met een flinke erfenis uit het verleden zitten, dit is echter op elk punt in onze geschiedenis het geval. Dat doet niet af aan problemen of onze ervaring daarvan, het is gewoon een simpel stuk realiteit dat we altijd later doen waar we eerder tegen aan zijn gelopen. Hoe complexer de menselijke organisatie, des te moeilijker en langzamer dat reageren op ontwikkelingen is.

Als ik dus alles op een rijtje zet, dan zijn de huidige maatregelen van beleid, de huidige kaders van regels, de hedendaagse omstandigheden scherper dan tijdens de periode van Fortuyn - scherper zelfs dan wat hij voorstond. Nu hoeft de discussie over de tijd vóór Fortuyn niet gevoerd te worden, ik denk dat we inmiddels allemaal best kunnen toegeven dat in die periode we het collectief dermate goed hadden dat er al zo lang geen druk meer op de ketel stond dat niemand nergens noodzaak zag om zelfs maar problemen als uitdagingen te signaleren. Dat gebeurt wel vaker in onze geschiedenis, nooit goed, maar het is nu eenmaal wel een cyclus. Dat punt van die cyclus zijn we al behoorlijk lang voorbij.

Ik begrijp oprecht niet waar die perceptie van "alles van voor Fortuyn is weer terug" vandaan komt?

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Delerium schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:10:
Voor Cyberpope sluit ik mij hierbij aan. Het is de enige partij met een visie voor 2050 en de rest in inkleuring van het moment. De grote vraagstukken (duurzaamheid, leefbaarheid, samenzijn) worden aangestipt met een forse lange termijnvisie en dat is IMO het enige wat voor het algemene belang overblijft.
dawg schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:17:
Er zijn dus meer dingen waar je naar moet kijken dan alleen partijprogramma:
1. komt het stemgedrag in de kamer en in de uitingen overeen met het partijprogramma?
2. heeft men capabele politici en partijstructuur, dwz kan men wel iets bereiken?

1. Probleem is dat je niet alleen op het partijprogramma kunt afgaan. De PVV is een overduidelijk voorbeeld van een partij die wat linkse denkbeelden heeft gejat omdat die goed liggen bij het electoraat, maar in stemgedrag doen ze hier niets mee en komen er helaas mee weg. En kijk ook naar de mensen die erbij betrokken zijn (inclusief financierders).

2. De PvdD heeft nog niets bewezen, dus erop stemmen en de daarbij behorende groei kan heel goed resulteren in een LPF scenario, waar men allerlei opportunisten en incompetentelingen binnenhaalt omdat men die groeirspurt niet aankan. De SP is geleidelijker gegroeid en heeft meer kader en achterban om op terug te vallen, al ben ik daar nog niet echt kapot van. Mogelijk doe je dus de PvdD helemaal geen plezier met een groeispurt omdat ze daar helemaal niet klaar voor zijn.

De PVV is nog erger (duh), daar de meeste van hun kamerleden nog niet in staat zouden zijn een koffiekransje te leiden, en ze primair geselecteerd zijn omdat ze braaf volgen en geen bedreiging voor de grote roerganger zijn. Is dat wat men als regering wil? Kijk naar een Trump die een antivax idioot als Robert Kennedy Jr verantwoordelijk wil maken voor het vaccinatieprogramma. Dan kan men wel klagen dat politici te ver van de samenleving afstaan, maar het is nog erger om iemand aan te stellen waarvan je weet dat die 180 graden tegenover iedereen met expertise en verstand staat, en alleen zijn achternaam en familie gebruikt om omhoog te komen (anti-elite toch?).
Virtuozzo schreef op zondag 15 januari 2017 @ 01:32:
Ik begrijp oprecht niet waar die perceptie van "alles van voor Fortuyn is weer terug" vandaan komt?
Verwacht je nu echt dat iemand die zo vastgebeten is op een fata morgana dat kan onderbouwen? De hele redenering is een oefening om zichzelf overtuigen, niet een "making sense" exercitie.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 15-01-2017 02:41 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 15 januari 2017 @ 02:39:

Verwacht je nu echt dat iemand die zo vastgebeten is op een fata morgana dat kan onderbouwen? De hele redenering is een oefening om zichzelf overtuigen, niet een "making sense" exercitie.
Niet om bot te zijn 8) Ik moet op zijn minst de mogelijkheid geven. En ik moet toegeven, zoals je weet baat ik buiten werk een gemeenschapscentrum uit, ik heb al meermaals versteld gestaan van mensen waar ik het vanuit hun loopgraaf niet van zou verwachten - maar die toch met onderbouwing kwamen. Soms met bruggetjes noodzakelijk, soms moest ik eerst behoorlijk in hun schoenen stappen, maar toch.

Natuurlijk, soms kwam er ook gewoon helemaal niks behalve spuien uit. Dat heb ik ook al eens bij een bankier meegemaakt.

Ik begrijp waar je vandaan komt, ik zal niet ontkennen dat het vaak heel erg moeilijk is om door de fata morgana heen te prikken. Maar goed, het is wel belangrijk om achter de redenatie en de emotie te komen. Zeker als het beeld niet strookt met de realiteit. Vaak strookt het beeld wel met de emotie - dan zitten we allemaal met een probleem.

Daarom vraag ik ook niet direct naar onderbouwing á la logica, maar om te beginnen voor perceptie. Vergeet niet dat - inmiddels - je het niet langer kan hebben over perceptieproblematiek van individuele orde, we zijn inmiddels zover dat het op niveau's van perceptievorming en informatieoverdracht van collectieve processen een groeiende invloed heeft. Ik ben me bewust van de beperkingen, en de valstrikken.

Toch is zit daar een brug te slaan als samenleving. Doen we dat niet, nu ja, je kent je geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Cyphax schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:47:
Het gevolg is dat je bij het stemmen niet zozeer vóór een partij gaat stemmen, maar tégen de ánder, en dat kan alleen maar ellende tot gevolg hebben. Als iemand na wikken en wegen besluit dat de partij die het beste bij ze past de PVV is, dan is dat heel iets anders dan wanneer iemand om te schoppen maar het meest extreme doet wat ie kan doen.
Zie het meer als gedwongen worden te kiezen tussen verschillende opties die je allemaal niet (meer) vertrouwd en/of incapabel vindt:

Kies je dan opnieuw voor degene die je de afgelopen 4 jaar voorgelogen heeft en op sommige belangrijke terreinen er een enorme puinhoop van heeft gemaakt, of kies je voor het schreeuwende louche alternatief in de hoop dat er dan wel iets veranderd?

Wat het dan ook wordt op 15 maart, het is niet uit overtuiging...

In mijn geval een klote keuze tussen opnieuw de VVD (die geen geld naar Griekenland zou laten gaan, die toch Samsom aan de macht hielp, waar ik nog 1000 euro van krijg, die van V&J een enorme puinhoop gemaakt heeft, de zorg heeft uitgekleed, mijn 'nee' van het referendum negeert, de radicale islam ongemoeid laat, etc) de PVV (met een doorgedraaide Twitter-malloot als leider, geen kans op regeren, te extreem is tegen gematigde moslims, dubieuze kandidaten, onnodig polariseert, etc.) of een nieuwe splinter als VNL of FvD (die beide waarschijnlijk de kiesdrempel niet halen)...

[ Voor 24% gewijzigd door hoevenpe op 15-01-2017 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Uiteindelijk kom je inderdaad hierop, of op intuitie, uit. Dat zijn processen die veel sneller en makkelijker werken dan de meer rationele, daarom zijn ze ook erg aantrekkelijk voor mensen, en vervolgens ook voor mensen die ze willen bespelen. De processen ook die misschien niet helemaal zijn aangepast aan de huidige samenleving, maar die nog wat meer zijn ingesteld op veel kleinere samenlevingen. Natuurlijk verdient ook intuitie of emotie een plaats in de beslisprocessen over hoe we samenleven, maar men moet ervoor waken dat de langzamere processen niet verstikken onder een barrage van diverse korte uitingen, een varieteit aan informatie/prikkelbronnen van vaak dubieuze waarde. (net zo goed zou men ervoor moeten waken dat rationele processen de emotionelere niet verdringen, maar ik denk dat dat vanwege de toch vaak wat grotere traagheid van de rationele minder snel zou gebeuren) Het onderwijs zou daarin vermoedelijk een belangrijke rol kunnen en moeten spelen, maar wil men dat wel? Want hoe het nu is heeft ook zijn voordelen... tenminste zo zou je het kunnen zien vanuit een bepaald perspectief. Eigenlijk zou men de samenleving zo moeten inrichten dat mensen voor wie participatie in besluitvorming nu wezenlijk niet mogelijk is, die (door zichzelf of maatschappelijk) beperkt worden tot het komen naar de stembus na vooral consumptie van allerlei prikkels, zonder zelf voldoende uit te kunnen delen, met weinig ruimte voor contemplatie, met weinig kritische communicatie met anderen maar ook zichzelf, daar meer aan toe zouden komen.

[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 15-01-2017 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]
1. komt het stemgedrag in de kamer en in de uitingen overeen met het partijprogramma?
2. heeft men capabele politici en partijstructuur, dwz kan men wel iets bereiken?
Terechte opmerking, maar makkelijk te beantwoorden. Het stemgedrag komt redelijk overeen met wat ik wil. Er zitten wel eens andere uitkomsten tussen maar die kan je beredeneren. Moet je bv een Turkije-deal sluiten a miljarden die kant op om vluchtelingen te stoppen is zoiets. Ik wil dat geld wel geven (geld is een middel, geen doel) maar de PvdD zegt dat je vluchtelingen niet moet afkopen bv. Beide redeneringen zijn complex en interpretabel.

Maar de PvdD onderscheid zich wel degelijk, omdat het een partij is die invloed wil hebben in het debat maar daarbij niet hoeft te leunen op zetelaantallen. Als zij hun 'emotie' maar naar voren kunnen krijgen zijn twee zetels meer dan zat. En ik kan mij ook prima vinden in een partij die met twee zetels meer rendement haalt dan de PVV met 20. Het dwingt tot samenwerken, overtuigen enzovoort. Maar het maakt het wel makkelijk om uiteindelijk niet afgerekend te worden over de kwaliteit van de bestuurders. Als kleine oppositie moet je je kanalen weten maar niet die vaardigheden van een bestuurder. En ook in dat opzicht kan ik tevreden zijn met goede bestuurders van andere partijen (bv Dijkhof).
Ergo, mijn stem op de PvdD maakt mij tevredener. Het levert mij acceptatie van de rol van oppositie, het leert mij dat samenwerken een must is, het leert mij bestuurders waarderen, het demonstreert dat je een goede zaak kan hebben en het op de lange adem moet gooien. En het leert mij hoe je verkiezingsbeloftes moet lezen (ik heb bv mijn 1000 euro van Rutte WEL gekregen en dankzij Rutte is het vluchtelingenthema van 2015 verplaatst van ons bord)
En ik ben de afgelopen 10 jaar niet zo keihard bedonderd zoals andere partijen dat kunnen. Ik las hierboven het succesverhaal van de Fortuyn, maar wat de LPF ervan maakte is een parodie ervan.

* Delerium denkt dat SGP-stemmers ook zo positief kunnen zijn over hun partij.
Eeuwige oppositie-vooruitzichten vormen je karakter namelijk ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Delerium op 15-01-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Transportman schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:40:
[...]
...
De catch 22 is dat het werk wordt uitgevoerd door parttimers die een lager bruto salaris hebben, daardoor minder belasting afdragen terwijl hun baan voor een groot deel uit belastingcenten betaald worden? Ze hadden natuurlijk ook voltijd kunnen werken, en dan hebben we een paar extra mensen in de bijstand, denk dat dat onder de streep nou niet echt zoden aan de dijk gaat zetten.

En nou vind ik de term "baten" in je tweede voorbeeld ook een beetje raar, het komt op mij over alsof het enige dat telt is hoeveel belasting iemand betaald.

[...]

Iemand die om wat voor reden dan ook minder dan voltijd werkt zou daar niet (extra) voor gestraft dienen te worden. En je theoretische voorbeeld mag dan wel kloppen, maar ik neem toch echt aan dat als het zover komt, de samenleving in zijn geheel toch wel enigszins veranderd zal zijn om daarop in te spelen.
...
Er zijn 150+75 kamerleden die er bij staan en naar kijken.

En je moet het niet zien als straf, dat is het niet, maar al die voordelen moeten wel eens aan het licht worden gehouden door uiterst links tot uiterst rechts. Er is namelijk niets sociaals als je niets bijdraagt en dat dat ook nog eens wordt gefaciliteerd.

Mooi voorbeeldje, de arbeidskorting;
http://www.belastingdiens...tabel_arbeidskorting_2017
€ 20.108 € 32.444 € 3.223
€ 32.444 € 121.972 € 3.223 - 3,6% x (arbeidsinkomen - € 32.444)
check de site, krijg het niet netjes copy-paste

Leg mij dat eens uit? Moment dat je modaal verdient, krijg je minder arbeidskorting? Als je aftopt wil ik begrijpen, een voordeel voor de werkenden, maar in plaats daarvan ga je meer belasting en premie betalen als je meer dan 32.444 verdient. Je korting verdampt als sneeuw voor de zon. Verkapte manier van belastingverhoging waar we al zo goed in zijn in Nederland.

En dat is nog niet eens alles.
Loonheffingskorting idem dito.

http://www.belastingdiens...ngskorting/tabel-ahk-2017
Inkomen boven de 19.982 wordt die weer afgebouwd.
Iedereen is gelijk maar sommigen meer gelijk dan anderen.
En doordat je dergelijke systematieken hebt ingebouwd in het stelsel gaan mensen rekenen waardoor je het fundament van een sociale staat aan het uithollen bent.
Moment dat je daar over begint wordt je weggezet als gekke Henkie die bij een bepaalde partij zou horen,
maar deze man is niet getrouwd met Ingrid :P

Trieste is dat we in Nederland de term angry white man aan het kopiëren zijn waar vervolgens een mooi verhaal wordt gemaakt terwijl er zo veel meer is.
Je gaat je onderhand schamen dat je 5 dagen werkt en belasting betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dan ga je toch 4 dagen werken?

Het zijn problemen die zich pas manifesteren op een bepaald financieel niveau, die 5de dag is niet wat je nodig hebt om financieel rond te komen. Heb je tenminste nog tijd om te leven.

* Delerium las over japans onderzoek over 3-daagse weekenden
Om werkdruk te verlagen

[ Voor 20% gewijzigd door Delerium op 15-01-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
hoevenpe schreef op zondag 15 januari 2017 @ 08:40:
[...]

Zie het meer als gedwongen worden te kiezen tussen verschillende opties die je allemaal niet (meer) vertrouwd en/of incapabel vindt:

Kies je dan opnieuw voor degene die je de afgelopen 4 jaar voorgelogen heeft en op sommige belangrijke terreinen er een enorme puinhoop van heeft gemaakt, of kies je voor het schreeuwende louche alternatief in de hoop dat er dan wel iets veranderd?
Ik snap heel goed dat mensen het op gegeven moment beu zijn om voorgelogen te worden. Ik snap heel goed dat mensen hun heil dan elders gaan zoeken. Maar het enige alternatief ís niet dat schreeuwende louche alternatief. Élke partij die nog niet mee heeft kunnen regeren is een alternatief dat zichzelf nog moet bewijzen. Sterker nog, Wilders hééft al laten zien wat ie waard is door de stekker uit een kabinet te trekken. Laten we dan op z'n minst proberen om te leren van het verleden.
Dan de vraag; op wie ga je stemmen als je nu bijvoorbeeld de VVD zat bent, of de PvdA? Ik denk dat een PvdA-stemmer zich ook wel kan vinden in het (grootste deel van) programma van PvdD. Ik weet wel dat veel mensen doen alsof dat alleen maar een stel hippies is dat graag dieren knuffelt, maar stiekem hebben ze alles wat je nodig hebt om een politieke partij te zijn. Laat je niet teveel sturen door anderen is wat ik bedoel. :)
Toevallig ging mijn stem de afgelopen keren uit naar een partij die nog nooit heeft meegeregeerd dus echt teleurgesteld kan ik daar moeilijk in zijn, en ik zie ze de volgende kabinetsperiode nog steeds niet meeregeren.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hoevenpe schreef op zondag 15 januari 2017 @ 08:40:

[i][small]In mijn geval een klote keuze tussen opnieuw de VVD (die geen geld naar Griekenland zou laten gaan, die toch Samsom aan de macht hielp, waar ik nog 1000 euro van krijg, die van V&J een enorme puinhoop gemaakt heeft, de zorg heeft uitgekleed, mijn 'nee' van het referendum negeert, de radicale islam ongemoeid laat, etc)
Ik ben verrast dat je hierover verrast bent. Al deze punten had je kunnen weten als je je een beetje verdiept had in de materie met uitzondering van het referendum en V&J. Al hoewel bijna elke expert ze gewaarschuwd heeft dat het vormen van een dergelijk superministerie wel fout moest gaan. De zorg uitkleden zijn ze al bezig sinds ze aan de macht kwamen, dus waarom je zou verwachten dat ze daarmee zouden stoppen is me een raadsel. En geen geld meer na Griekenland heeft zo beetje iedereen direct gezegd dat dit niet waar te maken was zonder onze eigen banken te laten omvallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Roenie schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:54:
Waarom? Dat is iets dat juist door wetgeving in de hand wordt gewerkt. De politiek denk dat de maatschappij maakbaar is met financiele instrumenten, dan moet je niet gaan miepen als burgers die instrumenten gaan gebruiken.
Omdat mensen volwassen zijn en zelf zijn uitgerust met het vermogen om niet alleen te rekenen, maar ook na te denken over juist of niet juist, rechtvaardig of niet, het verschil tussen gebruik en misbruik, kortom wat basis moraal enzo.

Wetgeving is nooit sluitend en nooit een vervanging van moraal. Het zijn regels die een aantal grenzen en structuren aangeven, maar ze kunnen nooit aansluiten op de complexiteit en creativiteit van de werkelijkheid. Never. Geen wetsysteem zo complex, of mensen zullen het weten te misbruiken, als ze dat willen. (En die creativiteit is een belangrijk deel van onze menselijkheid. Die creativiteit inzetten om onze samenleving te ondermijnen of anderen te benadelen hoeft dat niet te zijn._

Het is vooral een makkelijk trucje om te doen alsof je dat wel verwacht - een trucje waarmee je je eigen oordeelsvermogen ontkent, en waarmee je en passant dus bijdraagt aan het ontstaan van een nutteloze en dure bureaucratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Iblies schreef op zondag 15 januari 2017 @ 10:19:
[...]
Er zijn 150+75 kamerleden die er bij staan en naar kijken.

En je moet het niet zien als straf, dat is het niet, maar al die voordelen moeten wel eens aan het licht worden gehouden door uiterst links tot uiterst rechts. Er is namelijk niets sociaals als je niets bijdraagt en dat dat ook nog eens wordt gefaciliteerd.
Dus het grote "voordeel" dat tegen het licht moet worden gehouden is dat iemand met een lager inkomen ook minder belasting betaald? En dat als iemand deeltijd werkt dus een lager inkomen heeft dan als die persoon voltijd hetzelfde werk zou doen en daardoor minder belasting betaald? Ik zie het probleem nog niet echt, maar hoe zou dat "niets bijdragen" opgelost moeten worden zonder te straffen? Je kan moeilijk zeggen dat alle deeltijders maar belasting moeten betalen alsof ze voltijd betaald worden of aparte (hogere) belastingschalen maken voor mensen die in deeltijd werken.
Mooi voorbeeldje, de arbeidskorting;
http://www.belastingdiens...tabel_arbeidskorting_2017

[...]
check de site, krijg het niet netjes copy-paste

Leg mij dat eens uit? Moment dat je modaal verdient, krijg je minder arbeidskorting? Als je aftopt wil ik begrijpen, een voordeel voor de werkenden, maar in plaats daarvan ga je meer belasting en premie betalen als je meer dan 32.444 verdient. Je korting verdampt als sneeuw voor de zon. Verkapte manier van belastingverhoging waar we al zo goed in zijn in Nederland.

En dat is nog niet eens alles.
Loonheffingskorting idem dito.

http://www.belastingdiens...ngskorting/tabel-ahk-2017
Inkomen boven de 19.982 wordt die weer afgebouwd.
Volgens mij blijft iemand die voltijd werkt nog steeds meer overhouden ten opzichte van iemand die hetzelfde werk deeltijd doet voor hetzelfde uurloon, alleen relatief gaat de belasting omhoog (of de korting daarop omlaag). Uitgaande van een modaal inkomen, gaat er van iedere bruto euro extra 40 cent op aan inkomstenbelasting. Dan komt vervolgens de arbeidskorting en loonheffingskorting. Rond een modaal inkomen scheelt dat wel 3,6 cent per bruto euro in de discussie deeltijd/voltijd omdat alleen de arbeidskorting echt een rol speelt omdat de vermindering daar bij deeltijd wegvalt terwijl de algemene loonheffingskorting pas bij 20 uur of minder anders wordt (maar deze discussie vooral over 32 vs 40 uur gaat). Dat zal maar weinig mensen echt over de streep trekken om minder te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Volgens mij praten we langs elkaar heen.

Onze sociale staat moet ergens van betaald worden,
kunnen we het daar over eens zijn?

De draagkracht moet daarbij zo breed mogelijk zijn,
kunnen we het hopelijk ook over eens zijn?

De faciliteiten die geboden worden moet praktisch voor iedereen toegankelijk zijn,
kunnen we het hopelijk over eens zijn?

Voor mij is het echt onbegrijpelijk dat mensen een mening hebben over zorg, school, immigratie, veiligheid, etc., hebben, en de afbraak daarvan,
maar op moment dat de rekening wordt gepresenteerd moet dat onder het tapijt word gemoffeld en naar een ander wijzen omdat die zo veel overhouden.
Je maakt deel uit van de maatschappij dus draag bij naar draagkracht, en dat is dus niet nul, nihil, praktisch niets, ook niet gaan faciliteren. Al verdien je weinig, maar dan heb je wel een fundament waar je hem wil hebben, de eigen burgers.

Frappant genoeg vinden mensen nog het podium om de bewering te doen dat ze 1k krijgen van Rutte en dat dat nog niet is overgemaakt op de rekening |:(

Nederland begint langzaamaan een bananenrepubliek te lijken waarbij ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en vooral de eigen verantwoordelijk ontlopen.
Of you peanuts, you get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Het bijkomend probleem is dat globalisering weliswaar onze producten goedkoper heeft gemaakt ("iedereen, dus ook de zwerver op straat, met een smartphone is rijker dan een koning in de middeleeuwen"), maar voor services (zoals zorg en onderwijs) en wonen (huur/hypotheek) juist niet. De kosten daarvan zijn juist alleen maar toegenomen. Als het waar was dat het leven steeds goedkoper zouden kunnen leven doordat we meer koopkracht hebben, dan zouden ook de belastingen omlaag kunnen.

Zie bijvoorbeeld:
Nibud: Traditioneel kostwinnersgezin met modaal inkomen heeft het financieel gezien zwaar

Juist op het gebied van wonen zie je dat de overheid weinig doet aan prijsopdrijvende effecten of deze zelfs faciliteert (de bekende HRA die staat als een huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:24
Er blijven weinig politieke partijen over die na de Tweede Kamerverkiezingen in maart met de PVV willen samenwerken. Zowel Mark Rutte als Jesse Klaver verkondigden zondagmorgen niet met de partij van Geert Wilders te willen samenwerken.
https://www.bnr.nl/nieuws...en-klaver-sluiten-pvv-uit

Wat denken ze hiermee te winnen?

Dit versterkt alleen het idee bij mensen die PVV overwegen te stemmen dat de andere partijen in zekere zin eenzelfde koers willen varen. En juist als er met de PVV wordt samengewerkt vallen ze door de mand. De VVD verloor toch al niet na het expriment Rutte-I, en GL en de PVV zouden toch al nooit samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
HallonRubus schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:07:
[...]

Dit versterkt alleen het idee bij mensen die PVV overwegen te stemmen dat de andere partijen in zekere zin eenzelfde koers willen varen. En juist als er met de PVV wordt samengewerkt vallen ze door de mand. De VVD verloor toch al niet na het expriment Rutte-I, en GL en de PVV zouden toch al nooit samenwerken.
Rutte is waarschijnlijk bang dat andere politici gaan roepen "leuk die tweestrijd tussen Rutte en Wilders, maar uiteindelijk krijg je ze straks allebei". GL en de PVV sluiten elkaar volgens mij uit. Maar niemand durft aan Wilders te vragen: "sluit u GL uit" kennelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
... En juist als er met de PVV wordt samengewerkt vallen ze door de mand. ...
De vraag is of bij dat door de mand vallen niet teveel schade wordt aangericht (Von Schleicher had zich ooit ook vergokt), daarnaast is helemaal niet gezegd dat mensen die nu denken dat de PVV een zinvolle bijdrage aan het bestuur zou kunnen leveren ineens wel zou herkennen dat ze zich hadden vergist als het misgaat, mensen die nu PVV zouden stemmen, maar niet veronderstellen dat dat zin heeft (behoudens als proteststem), hebben dat door de mand vallen niet nodig, want voor die mensen is de PVV al door de mand gevallen.

Maar goed, het heeft natuurlijk inderdaad niet dergelijke redenen.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 15-01-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Iblies schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:39:
Volgens mij praten we langs elkaar heen.

Onze sociale staat moet ergens van betaald worden,
kunnen we het daar over eens zijn?

De draagkracht moet daarbij zo breed mogelijk zijn,
kunnen we het hopelijk ook over eens zijn?

De faciliteiten die geboden worden moet praktisch voor iedereen toegankelijk zijn,
kunnen we het hopelijk over eens zijn?
Daar zijn we het over eens.
Voor mij is het echt onbegrijpelijk dat mensen een mening hebben over zorg, school, immigratie, veiligheid, etc., hebben, en de afbraak daarvan,
maar op moment dat de rekening wordt gepresenteerd moet dat onder het tapijt word gemoffeld en naar een ander wijzen omdat die zo veel overhouden.
Je maakt deel uit van de maatschappij dus draag bij naar draagkracht, en dat is dus niet nul, nihil, praktisch niets, ook niet gaan faciliteren. Al verdien je weinig, maar dan heb je wel een fundament waar je hem wil hebben, de eigen burgers.
Maar hoe wil je het faciliteren van niets bijdragen gaan verminderen? En hoe kijk je dan naar bijdragen die niet direct in belastinginkomsten zijn te vertalen (vrijwilligerswerk/mantelzorg)? Is dat ook niets bijdragen?

Ik ben van mening dat het overgrote deel van de Nederlandse bevolking een bijdrage aan de samenleving levert, en dat maar een klein deel zich daaraan onttrekt. En nee, die 4 miljoen deeltijders vallen naar mijn mening niet onder dat kleine deel dat zich onttrekt aan het leveren van een bijdrage, maar onder een groep die gekozen hebben voor een andere invulling van die bijdrage.
Frappant genoeg vinden mensen nog het podium om de bewering te doen dat ze 1k krijgen van Rutte en dat dat nog niet is overgemaakt op de rekening |:(
Hoewel het inderdaad niet direct is overgemaakt op de rekeningen van mensen kan ik wel begrijpen dat er constant om gevraagd wordt. Want wat heeft men aan een lastenverlichting van 1000 euro als aan de andere kant de lasten ook met 1000 euro gestegen zijn?
Nederland begint langzaamaan een bananenrepubliek te lijken waarbij ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en vooral de eigen verantwoordelijk ontlopen.

[...]
Ik denk dat dat wel meevalt, al scheelt dat misschien ook vanuit welke hoek je kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 20:49
[...]

Ze winnen de kiezers mee die perse geen PVV in het kabinet willen :)

Ikzelf bijvoorbeeld wil sowieso niet dat PVV gaat regeren, en als ik dus op een partij kan stemmen die sowieso niet met de PVV wilt samenwerken dan heeft die partij al een pluspunt voor mij (oke, nu zeggen zowat alle partijen dat ze niet met PVV willen werken, dus ik kan mijn partijvoorkeur uitspreken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ryur schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:28:
[...]
oke, nu zeggen zowat alle partijen dat ze niet met PVV willen werken
Vraag is of je ze gelooft............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[...]

In het geval van de VVD zetten ze de PVV weg als sociaal links, wat onzin is. Dat is verkiezingsretoriek en ook slimme. Want was het niet Wilders die alles wat links is demoniseert?

Overgens ook leuk dat de man die constant loopt te schelden op links, zelf beticht wordt van linkse ideeen. Niemand zal ook eens een keertje het stemgedrag van Wilders erbij pakken. Ze verschillen nauwelijks, de VVD en PVV. Waar ze in verschillen is welke retoriek ze kiezen om de gewone kiezer te belazeren.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

DaniëlWW2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:50:
[...]

In het geval van de VVD zetten ze de PVV weg als sociaal links, wat onzin is. Dat is verkiezingsretoriek en ook slimme. Want was het niet Wilders die alles wat links is demoniseert?

Overgens ook leuk dat de man die constant loopt te schelden op links, zelf beticht wordt van linkse ideeen. Niemand zal ook eens een keertje het stemgedrag van Wilders erbij pakken. Ze verschillen nauwelijks, de VVD en PVV. Waar ze in verschillen is welke retoriek ze kiezen om de gewone kiezer te belazeren.
Maar zodra men doorheeft dat de PVV gewoon de VVD is, maar dan feller op het gebied van immigratie, is er natuurlijk een grote kans dat mensen van de VVD naar de PVV lopen, omdat zij vinden dat de VVD niet streng genoeg is.

En eerlijk gezegd betwijfel ik of de mensen die op de PVV stemmen omdat ze serieus denken dat het een soort van SP is sociaal-economisch gezien, moeite gaan doen om te kijken of het klopt wat Rutte zegt. Rutte liegt immers altijd, omdat hij bij de linkse elite hoort! :X

Overigens is het toch ook wel weer naief om te geloven dat partijen als het CDA en VVD niet weer gaan regeren met de PVV, die partijen doen in principe alles voor de macht, en dan krijg je weer zo'n leuke gedoogconstructie, omdat de PVV geen ministers kan leveren.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

D-e-n schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:34:
[...]

Vraag is of je ze gelooft............
Als je ziet hoeveel ophef er binnen het "rechtse" CDA was over samenwerking met de PVV dan lijkt het mij ondenkbaar dat GL, PvdA of D66 met de PVV in zee zouden gaan. Daarmee zouden ze hun trouwste aanhangers wegjagen. SP en CU lijkt me ook heel onwaarschijnlijk. Eigenlijk acht ik alleen VVD en SGP in staat om zonder veel problemen met Wilders te regeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RobinHood schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:12:
[...]

Maar zodra men doorheeft dat de PVV gewoon de VVD is, maar dan feller op het gebied van immigratie, is er natuurlijk een grote kans dat mensen van de VVD naar de PVV lopen, omdat zij vinden dat de VVD niet streng genoeg is.
Dat gebeurt toch al? Volgens mij vechten VVD en PVV ongeveer om dezelfde kiezers. Als VVD wat zetels verliest dan krijgt de PVV er ongeveer evenveel zetels bij. En vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

DaniëlWW2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:50:
[...]

Te gemakkelijk. De PVV belijdt met haar mond in elk geval, behoorlijk linkse standpunten als het gaat op economisch beleid. Zoals het verlagen van pensioenleeftijd, meer geld naar de zorg, verlaging van huren, indexeren pensioenen en het afschaffen van eigen risico in de zorg.

Ja, wat Rutte doet is lichtelijk overdrijven, maar stellen dat dit rechtse standpunten zijn klopt ook niet. (of de PVV ook zo stemt.... dat is vers 2. Maar het staat wel in hun programma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

[...]

1. Probleem is dat je niet alleen op het partijprogramma kunt afgaan. De PVV is een overduidelijk voorbeeld van een partij die wat linkse denkbeelden heeft gejat omdat die goed liggen bij het electoraat, maar in stemgedrag doen ze hier niets mee en komen er helaas mee weg. En kijk ook naar de mensen die erbij betrokken zijn (inclusief financierders).
dan zou ik maar eens beginnen met de reguliere, gevestigde partijen. toch? dan zou je namelijk niet zomaar meer stemmen op gevestigde partijen met zogenaamde "capabele" politici.
2. De PvdD heeft nog niets bewezen, dus erop stemmen en de daarbij behorende groei kan heel goed resulteren in een LPF scenario, waar men allerlei opportunisten en incompetentelingen binnenhaalt omdat men die groeirspurt niet aankan. De SP is geleidelijker gegroeid en heeft meer kader en achterban om op terug te vallen, al ben ik daar nog niet echt kapot van. Mogelijk doe je dus de PvdD helemaal geen plezier met een groeispurt omdat ze daar helemaal niet klaar voor zijn.
van mij hoeft de pvdd niet te regeren, zo kunnen ze ook invloed uitoefenen. daarnaast heb ik niet de illusie dat ze 30+ zetels halen ineens.
De PVV is nog erger (duh), daar de meeste van hun kamerleden nog niet in staat zouden zijn een koffiekransje te leiden, en ze primair geselecteerd zijn omdat ze braaf volgen en geen bedreiging voor de grote roerganger zijn. Is dat wat men als regering wil? Kijk naar een Trump die een antivax idioot als Robert Kennedy Jr verantwoordelijk wil maken voor het vaccinatieprogramma. Dan kan men wel klagen dat politici te ver van de samenleving afstaan, maar het is nog erger om iemand aan te stellen waarvan je weet dat die 180 graden
het dedain wat je zo nu en dan tentoonstelt lijkt me niet echt constructief in een discussie eerlijk gezegd. :)
ik vind pvv ook niets, maar ik neem ze zeer serieus. net zoals ik trump zeer serieus neem. door zo neerbuigend te doen over zaken die je niet bevallen maak je het probleem enkel groter, denk ik.

verder ga ik mee met delerium aangaande pvdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Cyberpope schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:28:
[...]

Te gemakkelijk. De PVV belijdt met haar mond in elk geval, behoorlijk linkse standpunten als het gaat op economisch beleid. Zoals het verlagen van pensioenleeftijd, meer geld naar de zorg, verlaging van huren, indexeren pensioenen en het afschaffen van eigen risico in de zorg.

Ja, wat Rutte doet is lichtelijk overdrijven, maar stellen dat dit rechtse standpunten zijn klopt ook niet. (of de PVV ook zo stemt.... dat is vers 2. Maar het staat wel in hun programma).
Maar wat in je programma staat boeit helemaal niks als je er niet naar stemt.

Wilders zijn standpunten zijn inderdaad een mengelmoesje van socialistisch en extreem-rechts [je zou het misschien nationaal socialistisch kunnen noemen :+ , maar als je het daadwerkelijke stemgedrag van de PVV bekijkt, is het gewoon een soort van VVD.

En daar moet je naar kijken, iedereen kan wel alles beweren, maar het stemgedrag is uiteindelijk de actie die je doet, en dat laat ook zien of het wel klopt wat je zegt.

Wilders roept gewoon populaire, linkse, dingen om zeteltjes te winnen, en voert uiteindelijk het tegenovergestelde uit, omdat hij weet dat hij toch niet gecontroleerd wordt. Vervolgens roept hij hoe het allemaal de schuld is van de elite is, en dat hij de Verlosser is die het echt anders gaat doen, wat hem weer zetels oplevert.

Zo gaat de VVD ook om met de problemen rond asielzoekers en vluchtelingen. Problemen lekker laten dooretteren zodat het breed wordt uitgemeten in de pers, vervolgens een breed uitgemeten papieren tijger eropaf sturen om te laten zien dat je de problemen echt gaat oplossen, en dat mensen dus op de VVD moeten stemmen als je problemen opgelost wil zien worden. Uiteraard lossen ze eigenlijk helemaal niks op, zodat ze maar maatregelen kunnen blijven nemen die heel stoer klinken, maar nergens toe leiden.

Daarom ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar wat bijvoorbeeld GroenLinks echt gaat doen aan het klimaat als ze aan de macht komen. Het is immers dan heel aantrekkelijk om enkel te doen alsof je veel doet, want zolang je problemen in stand houdt, heb je recht van bestaan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Cyberpope schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:28:
[...]

Nee, de standpunten van de PVV zijn populistisch (als in = zo geschreven dat het is wat mensen blijkbaar willen horen, en ook wetende dat het hun achterban eigenlijk weinig interesseert, dus heb je ook niet meer dan een A4-tje nodig.)
Maar Rutte weet natuurlijk ook prima welke medewerking en tegenstand hij gekregen heeft de afgelopen tijd en op welke vlakken.
Oftewel: Rutte overdrijft niet maar manipuleert en framet bewust. Zoals het ook een bewuste tactiek is dat de VVD nu ineens meespeelt in de antibuitenlander-retoriek: het is een fijne manier om de aandacht af te leiden van hun eigen uitgevoerde beleid.

Ik geloof niet dat de VVD ook maar een moment denkt op die manier kiezers af te kunnen pakken van de PVV, en dat is het doel ook helemaal niet: het doel is om te voorkomen dat de aandacht van de verkiezingen gaat naar andere onderwerpen, omdat ze weten dat ze dan veel meer in de problemen zouden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Uitspraken van Mark Rutte in Buitenhof in dit jaargetijde moet je sowieso met een heel grote korrel zout nemen... :r

Mompelt iets over 'het is slechts een simpel handelsverdrag'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RobinHood schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:12:
[...]

Maar zodra men doorheeft dat de PVV gewoon de VVD is
Welkom bij de realiteit - mensen hebben dit niet door, én ze willen het niet weten ook.

Maak echter niet de fout om aan te nemen dat het hierbij (voornamelijk) gaat om mensen die in loopgraven van protest en schoppen pur sang zitten.

Even heel serieus, het is werkelijk ontzettend gemakkelijk om dat te toetsen. Probeer het eens mensen op straat voor te leggen, het kost ontzettend veel moeite om ze überhaupt zover te krijgen dat enkel al het idee misschien geopperd zou kunnen worden. Ik heb veel minder problemen in dat soort gesprekken op het gemeenschapscentrum met de archetypische voorbeelden van hoe mensen tegen het spreekwoordelijke fenomeen van de boze PVV stemmer aankijken, dan met de hogere (midden) klassen waar eigen perceptie vast zit in reactief gedrag - juist de laatste jaren toegenomen vanwege associatief gedrag met concepten als "ik kan nu X zeggen", "ik hoef me niet schuldig te voelen", "ik ben eigenlijk ook beter dan" en "ik bepaal potverdorie zelf wel hoe ik op een plaatje reageer".

Onderschat niet dat PVV stemmers, net als heel veel mensen die zich op andere partijen richten, heel diep in de loopgraven zitten - gegraven met emotie. Voor veel andere partijen en electorale segmenten geldt dat ook, die loopgraven zijn echter ooit gemaakt vanuit ideologie, overtuiging, religie of andere synoniemen.
Dit verschil zorgt voor een hogere gevoeligheid voor emotie bij de tweede categorie, dan bij de eerste - daar is immers de investering vers en diep, versus een investering van andere aard die gevestigd, oud en oppervlakkig is. Er zijn goede redenen waarom identiteitspolitiek nauwelijks nog draagvlak heeft, net zoals oude reflexen voor stemgedrag zijn afgenomen (niet te vergeten, demografische ontwikkeling is daar ook een factor). Maar bij de één zijn de loopgraven verser dan bij de ander.

Om even bot te zijn, men mag op eigenaardige wijze dankbaar zijn dat Wilders zich - vooralsnog - aan het convenant weet te houden en zich niet actief richt op die verse loopgraven.

Precies daar vinden we een van de hoofdredenen waarom mensen traditioneel gelieerd aan gevestigde kampen meer kwetsbaar zijn voor emotie en perceptie. Kiezers met hoog potentieel voor stemgedrag zich richtend op of uitend met een PVV zijn een veel grotere groep dan we aannemen (én in onderzoek terugvinden), met hogere risicofactoren (de meer belangrijke vraag voor een dergelijke moeilijke conversatie is misschien wel op wie je dat gesprek wil / moet richten).

Dit klinkt misschien ietwat vreemd, maar let op menselijke gedragspsychologie. Tenzij iets een ontzettend hoge te benoemen en gespiegeld in dagelijkse omstandigheden waarde heeft vervlakt de binding met investeringen die ouder zijn gradueel, vooral als die afkomstig zijn uit andere bindingselementen dan emotie. Denk aan oude participatieprocessen, traditionele politieke perceptie, ga zo door. We hebben exact ditzelfde gezien in het VK en meer recent in de VS. Ook daar zag je dezelfde patronen, en de discrepanties in - bijvoorbeeld - signaleren ervan.

Het is ontzettend moeilijk om dat gesprek te hebben met mensen. Mijn ervaring in deze staat vrijwel haaks op zowel eigen oorspronkelijke verwachtingen als semi-collectieve perceptie ten aanzien van de symboliek van presentatie. Het probleem is vaak veel minder de typische PVV stemmer, dan degene die er stiekem steeds meer op wil stemmen, of verhard is om er op te gaan stemmen. Juist wanneer de emotionele investering, verzuchting of verleiding het grootst is, zal je de meest felle reactie krijgen als je dit soort zaken op tafel legt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Tja, hoeveel bewijs wil je hebben, vandaag in buitenhof:
Rutte: Wilders is nog linkser dan de SP. Feiten: PVV stemt van alle partijen het meest met de VVD mee. #buitenhof
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C2NWHc0XAAAOQbk.jpg

Niet dat het idd uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virtuozzo schreef op zondag 15 januari 2017 @ 01:32:

Dit begrijp ik niet. Althans, laat ik het zo zeggen: dit beeld begrijp ik niet, ik kan het immers niet zien. Meer specifiek, "de teruggekeerde pre-Fortuyn era".
Voor Fortuyn had je dus het befaamde 'paarse'' kabinet en het geroemde poldermodel inzake werk en inkomen in Nederland dat zo geroemd werd tot in de USA. Op een bepaalt moment merkte je ook dat met name partijen zoals Groen Links met voorman Rossemoller,PvdA met Melkert en natuurlijk MP Kok zaken niet meer wilde benoemen vooral toen het 'Marokkanen' probleem in dit land de spuigaten uitliep en de overheid niks deed en mensen het maar moesten accepteren. Het wegkijken,bagataliseren, op tv in de welbekende DWDD mensen die dit aankaartte als rechts extreem wegzetten, ergo als een racist te brandmerken.Dat bedoelde ik ermee en het is weer helemaal en erger terug dat gedonder van toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:05:
Op een bepaalt moment merkte je ook dat met name partijen zoals Groen Links met voorman Rossemoller,PvdA met Melkert en natuurlijk MP Kok zaken niet meer wilde benoemen vooral toen het 'Marokkanen' probleem in dit land de spuigaten uitliep en de overheid niks deed en mensen het maar moesten accepteren.
Ik zou dat nou niet exclusief aan Paars 2 willen wijten, dat was al decennia zo: de aanslag op de vrouw van Janmaat in 1986 werd zelfs in de politiek door sommigen gezien als een 'koekje van eigen deeg', Bolkestein kreeg in 1991 de wind van voren toen hij de eerste was die misstanden durfde te benoemen...

Ondertussen gaat Wilders met een gestrekt been op Rutte in, zijn analyse kan ik me wel in vinden:
Volgens de PVV’er is een stem op de VVD straks een verloren stem op CDA, D66, PvdA en GroenLinks, omdat een volgend kabinet dan waarschijnlijk uit die partijen bestaat. „Rutte maakt zo van Nederland een nog langer door centrum-links bestuurd land.” Hij verwacht ’nog meer immigratie, nog meer EU, nog hogere milieubelastingen en nog meer islam’.

[ Voor 28% gewijzigd door hoevenpe op 15-01-2017 16:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
[...]
Voor Fortuyn had je dus het befaamde 'paarse'' kabinet en het geroemde poldermodel inzake werk en inkomen in Nederland dat zo geroemd werd tot in de USA. Op een bepaalt moment merkte je ook dat met name partijen zoals Groen Links met voorman Rossemoller,PvdA met Melkert en natuurlijk MP Kok zaken niet meer wilde benoemen vooral toen het 'Marokkanen' probleem in dit land de spuigaten uitliep en de overheid niks deed en mensen het maar moesten accepteren. Het wegkijken,bagataliseren, op tv in de welbekende DWDD mensen die dit aankaartte als rechts extreem wegzetten, ergo als een racist te brandmerken.Dat bedoelde ik ermee en het is weer helemaal en erger terug dat gedonder van toen.
Ten eerste bestond DWDD nog helemaal niet toen. Ten tweede blijft het vreemd dat je iemand als Rosenmoller wel noemt en bijvoorbeeld VVD-ers als Bolkenstein, Zalm of voorzitter Eenhoorn niet. Rosenmoller heeft Fortuyn namelijk nooit gebrandmerkt in tegenstelling tot de drie VVD-ers. Het is op zich wel knap van Fortuyn: zijn frame "de linkse kerk" werkt meer dan tien jaar later nog steeds.

En natuurlijk is er sinds die tijd wel wat veranderd. Er is geen partij te vinden die het probleem met bijvoorbeeld Marokkaanse criminelen niet bespreekt. Alle partijen zijn richting Fortuyn opgeschoven en mening lid van een grote partij zegt dingen waar Fortuyn nog op werd aangekeken. Het is tegenwoordig juist behoorlijk politiek incorrect om de problemen met de mantel der liefde te bedekken.

Ik zeg niet dat het slecht is. Maar dat betekent niet dat je vervolgens maar alles maar "normaal" moet gaan vinden. Dat betekent niet dat je het bewust beledigen wat Wilders doet (kopvoddentaks....) op één hoop moet gooien met het bespreekbaar maken wat Fortuyn/Bolkestein/Scheffer deden. Als er al gedonder is met media of andere politici heeft Wilders dat aan zichzelf te danken. Hij zet zichzelf bewust zo neer om stemmen te trekken.

Ik denk eerlijk gezegd dat Wilders maatregelen op het gebied van integratie/immigratie op deze manier vooral tegenwerkt. Hij jaagt degenen die je er juist bij moet betrekken (gematigde moslims bijvoorbeeld) tegen zich in het harnas en de toon van zijn uitspraken smoren elk serieus debat erover. De meeste grote partijen zijn tegenwoordig echt wel bereid naar maatregelen te kijken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ik heb het sowieso nooit ervaren dat de problemen niet benoemd werden, alleen was men (zeer) huiverig een etnisch label op de problemen te plakken. Dat wil niet zeggen dat er geen fouten zijn gemaakt, maar dat i van alle tijden, en hindsight is natuurlijk 50/50. En ook toen al was een grote groep van de mensen die vonden dat dit 'benoemd' moest worden een groep die vrij ver van de problemen af stond; dwz niet daadwerkelijk in die wijken woonden. (voor de beeldvorming: ik heb mijn middelbare schoolperiode op een 'zwarte' school in Utrecht Overvecht gezeten, maar we woonden in Maarssen.In die laatste had men een opvallend ander beeld dan wat de praktijk in Utr Ov was...)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Dat eerste deel kan ik absoluut begrijpen. Ik denk dat we daar met zijn allen best eerlijk over mogen zijn, dat was een periode van - zoals dat heet - regentisme. Van zaken zijn zaken, niet schommelen met de boot, alles is verdeeld en prima. Terwijl de onderliggende realiteit al lang en breed aan het schommelen was.

Even terzijde, zo zuur als het mag klinken, dit is een normale cyclus. We hebben het goed, we kijken weg van problemen. We hebben het stabiel, dus vooral niet schommelen. Dit is menselijk gedrag. Goed of slecht, het is in ons politiek bestel het gevolg geweest niet van politiek gedrag, maar van kiesgedrag door de goede burger. Dit is lullig, zogezegd. Een individu kan wel iets opmerken, de groep zegt echter er niets van te willen weten omdat stabiliteit van de groep afhankelijk is van zichtbaarheid van schommelen. Klinkt misschien wat vreemd, maar hoe vaak zie je dat een vereniging in puin ligt maar iedereen doet alsof alles in orde is en alles gaat gewoon door. Mensen zijn vreemde dieren.

Even iets anders, ik zou wat je zegt op punten aan kunnen gaan, en veel logica en argumentatie er op loslaten, maar het lijkt mij dat dit geen nut heeft op zijn minst totdat we weten waar we allemaal van komen met ons beeld en gevoel.

Ik kan ook goed begrijpen dat mensen tegenwoordig het idee krijgen alsof die onderliggende realiteit weggezet of weggeschoven wordt. Zeker als je naar iemand kijkt die vanuit een ivoren torentje geen idee heeft hoe verschillende mensen, op verschillende plekken verschillende eigen ervaringen hebben. Maar ook, geen idee van hoe groot de impact is van alle beeldvorming (van alle kanten, in alle vormen) op mensen die een mening vormen.

Daar zit ook iets pijnlijks. Het maakt niets uit naar welke media we kijken, we zullen altijd mensen zien die zich via media op eigen kring richten. Normaal menselijk gedrag, of het nu zo slim is of niet. Dit wil echter niet zeggen dat wat er dan verkondigd wordt ook echt is. Klinkt misschien wat vreemd, maar beeld is geen realiteit. Ik kan mensen een foto laten zien, zal verschillende beelden van mensen terugkrijgen. Hoe vaak we een beeld zien bepaald onze perceptie. En onze perceptie, het idee dat we krijgen van hoe iets is op basis van hoe vaak we een beeld zien, bepaald onze realiteit. Dit is menselijk, maar het klopt niet, het is een valstrik waar we voor op moeten passen. We zijn hier ontzettend kwetsbaar voor. En ja, ik zal daar bij als eerste toegeven dat we met zijn allen gewoon niet slim bezig zijn in onze omgang met media.

Maar let op, hoewel dat soort gedrag absoluut aanwezig is in het huidige Nederland, is het niet het dominante gedrag. Wel het beeld wat we het meest zien. Daar zit een enorme discrepantie, we moeten ons heel goed realiseren dat de mooie praat van een paar niet wil zeggen dat beleid en bestuur over de hele linie op dezelfde manier denkt en handelt. Vergeet niet, iedereen praat naar eigen kring toe. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat politici in dat opzicht zelden echt slim zijn :)

Toch moet ik tegen de marketing (want dat is het, al die politici praten naar hun eigen kring toe) wel de realiteit afzetten. We benoemen problemen, we gaan er mee om. Soms goed, soms minder goed, soms lopen we tegen zooi vanuit het verleden aan, en soms knallen we door de muren heen. Maar we doen het wel. En ja, soms schieten we zelfs enorm door.

Al met al gaan we als land (Rijk, overheid) veel constructiever om met de huidige uitdagingen dan de afgelopen dertig / veertig jaar. Makkelijk gezegd ja, we moesten wel - we mogen daar best eerlijk over zijn. Als de druk op de ketel staat, dan beweeg je. Vaak doen we dat op manieren die eigenlijk veel harder zijn dan wat ooit in de discussies in de tijden van Jan Maat of Fortuyn over tafel gingen. We zien dit echter nauwelijks, omdat het gevoelig ligt en dus wordt dat beeld zelden of nooit getoond.

Als ik het goed begrijp, zit je dus meer met hoe jij je voelt door uitspraken van een paar figuren in beeld (voor eigen kring) omdat ze jou wegzetten als extreem of fout.

Nu ja, dat kan ik begrijpen. Het is frustrerend als mensen je afschrijven puur omdat je het niet eens bent met hun visie of beeld. Daar zit echter een grote kern van het probleem: beeld is geen realiteit, al is het wel bepalend voor hoe we ons voelen.

Wel even pijnlijk, dit zal altijd zo zijn. Ook dit is - helaas - onderdeel van menselijk gedrag. Er zal altijd een enorm gat zitten tussen wat we zien, voelen en doen. Dat gaat alle kanten uit. Klinkt misschien wat hard, maar politiek is niet anders dan wat we bij een voetbal- of motorclub zien. Ik zeg niet dat het leuk is of moet zijn dat dit gat er is. Ik merk enkel op dat het meer nut heeft om te weten dat het gat er zit, en er niet in te lopen.

Toch vraag ik me af, dat soort gedrag van wegzetten komt neer op mensen die in wezen de uitzondering zijn. De lijn van ontwikkeling is anders dan zij het voor hun eigen kringetje voorstellen. Zou ik me dan door hun gedrag moeten laten leiden, of door wat we eigenlijk gewoon allemaal wel doen, benoemen en aanpakken? Ik zie een Klaver op DWDD, maar ik zie ook het daadwerkelijke asielbeleid. Ik zie het partijprogramma van een PvDA, maar ik zie ook dat los van alle marketing we wel stap voor stap de dingen doen die we moeten doen.

Het klinkt misschien wat vreemd, en ik zou goed kunnen begrijpen als dat laatste veel minder zichtbaar is, maar ik zie niet goed waarom ik me zou moeten laten leiden door wat mensen zeggen? Ik probeer altijd te letten op wat daadwerkelijk gedaan wordt. Ik hou me daar bij voor ogen dat alles een compromis is, al was het maar omdat er in dit land een hoop mensen zitten, werken en gewoon leven. Ik hou me ook voor ogen dat voor dezelfde reden ontwikkelingen altijd traag zijn. Vaak genoeg valt daar ook veel voor te zeggen, zo zuur als het soms is.

Als ik enkel zou moeten afgaan op wat iedereen op beeld zegt, ik zou nooit iets gedaan krijgen, nergens vertrouwen in kunnen hebben.

Klinkt het vreemd als ik zeg dat ik persoonlijk dan liever kijkt naar wat er echt gedaan wordt, misschien eigenlijk wel gewoon naar wat er over de jaren heen gebeurd, dan naar wat deze of gene allemaal zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Mocht de politieke programma van de pvv wel okay bevonden worden, kijk dan naar de praktische invulling van de kieslijst en de mensen die het moeten doen. Een bende jaknikkende brievenbusplassers met een antidemocraat als leider. Dat zal andere partijen net zo hard afschrikken als het onbetaalbare programma van gratis bier.

Probeer je premier Wilders eens voor te stellen. De beste man is op staatsbezoek bij President Le Pen, maar zit de hele tijd op zijn telefoon te twitteren, appen of facebooken om te controleren wat zijn fractie/ministers allemaal uitvreten of namens hem moeten zeggen. Zo'n control-freak is het. Of stel je voor dat minister van Buitenlandse Zaken Agema bij minister Johnson in de UK op bezoek is.... en de hele tijd de telefoon in de hand heeft om de GBL te vragen wat ze moet zeggen of niet mag zeggen.
Er is geen scenario te verzinnen waarin die control-freak de boel kan delegeren naar zijn zogenaamde medewerkers, dat is zijn aard niet. En da's maar goed ook want zijn medewerkers worden echt niet geselecteerd op zelfstandig te opereren; die moeten hun GBL onvoorwaardelijk napraten.

Wat wel zijn aard is dit PVV-medewerkers klagen eigen partij aan om werkdruk
Twee medewerkers van de PVV hebben een rechtszaak aangespannen tegen de partij. Zij claimen te zijn gepest op de werkvloer van de Tweede Kamerfractie, jarenlang niet beloond te zijn voor gewerkte uren en stelselmatig te zijn gedwongen tot het maken van overuren, zo meldt het AD.

Het tweetal spande los van elkaar procedures aan tegen de fractie van Geert Wilders. Ze proberen deze maand via de rechter hun gelijk te halen en claimen daarbij schadevergoedingen van respectievelijk 328.000 euro en 221.000 euro.

Inmiddels zijn als gevolg van hun klachten twee controles geweest door de arbeidsinspectie en is vastgesteld dat de arbeidstijdenwet wordt overschreden. De dienst heeft nieuwe inspecties aangekondigd.
Blanke slavernij dus. En van wie kan de kiezer beter horen dat de PVV kut is dan van de PVV zelf? Of gaat die kiezer zichzelf nog steeds op de grond werpen en zeggen dat ieder anti-PVV geluid een stem op de PVV is?

[ Voor 77% gewijzigd door Delerium op 15-01-2017 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Delerium schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:58:
Blanke slavernij dus. En van wie kan de kiezer beter horen dat de PVV kut is dan van de PVV zelf? Of gaat die kiezer zichzelf nog steeds op de grond werpen en zeggen dat ieder anti-PVV geluid een stem op de PVV is?
Och, zolang er nog steeds mensen zijn die de VVD en PVDA goed durven te praten, zullen er vast wel mensen zijn die een schild voor de PVV optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Kaap schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:18:
[...]
Och, zolang er nog steeds mensen zijn die de VVD en PVDA goed durven te praten, zullen er vast wel mensen zijn die een schild voor de PVV optrekken.
Ik begrijp dat je grote moeite hebt met wat het concept "verantwoordelijkheid nemen" precies is? Je veegt namelijk beide partijen op dezelfde hoop als de PVV, zonder aanvullende argumentatie behalve 'even slecht'. Of je het leuk vindt of niet; Rutte en Samson hebben wel die verantwoordelijkheid genomen en het land bestuurt, Wilders komt niet verder dan wat Tweets en minder-minder.

Matig hoor, zo'n hullie doen het ook.

[ Voor 14% gewijzigd door Delerium op 16-01-2017 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:06
Snap werkelijk niet wat Rutte ertoe bewogen heeft om de PVV zo nadrukkelijk uit te sluiten.

Net als bij de Brexit (die nooit zou gebeuren) en de Amerikaanse verkiezingen (die Clinton 99,5% zeker zou winnen), geeft hij hiermee de Nederlanders een optie om een 'proteststem zonder consequenties' uit te brengen. Immers, met een stem op Wilders laat je blijken het niet eens te zijn met het huidige beleid, terwijl het door al die uitsluitingen toch geen gevolgen zal hebben.

Totdat Wilders met al die proteststemmen ineens 45 zetels gaat halen... Wat doe je dan?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
alexbl69 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:56:
Snap werkelijk niet wat Rutte ertoe bewogen heeft om de PVV zo nadrukkelijk uit te sluiten.
Ik denk dat hij juist bang is stemmen te verliezen aan D66 of CDA. Die kunnen zeggen "leuk zo'n strijd tussen Rutte en Wilders maar uiteindelijk krijg je ze allebei". Tevens denk ik dat hij er zelf gewoon geen vertrouwen in heeft dat het gaat werken
geeft hij hiermee de Nederlanders een optie om een 'proteststem zonder consequenties' uit te brengen.
Dat is onzin. Want de consequentie is dan dat er niks met je proteststem gebeurt. Het wordt enkel moeilijker een regering te vormen. Daar wordt niemand beter van.
Immers, met een stem op Wilders laat je blijken het niet eens te zijn met het huidige beleid
Er zijn nog heel veel andere partijen om dat te laten blijken. Het is het slapste excuus om op een partij te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 20:09

Dido

heforshe

alexbl69 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:56:
Immers, met een stem op Wilders laat je blijken het niet eens te zijn met het huidige beleid
Je zet er zelf al kanttekeningen bij, maar het blijft een gevaarlijke uitspraak. Veel mensen lijkenb dit namelijk echt te geloven.

Echter: met een stem op Wilders laat je niets anders blijken dan dat je vindt dat de PVV als partij het dichtst bij je eigen standpunten ligt, en dat je hun programma uitgevoerd wilt zien worden. Hetzelfde als je laat blijken met een stem op elke andere partij of politicus.

Daarnaast heeft Wilders / de PVV in grote mate bijgedragen aan de huidige politiek door met de VVD mee te stemmen. Als je verandering wilt moet je dus niet op de PVV stemmen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Delerium schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:42:
[...]
Je veegt namelijk beide partijen op dezelfde hoop als de PVV, zonder aanvullende argumentatie behalve 'even slecht'.
Laat ik voorop stellen dat ik geen PVV-stemmer ben. Maar tevens dat ik volledig walg van de klassieke politieke partijen. Het station van aanvullende argumentatie ben ik tevens allang voorbij. Laat ik het kort houden dat ik van mening ben dat de prioriteiten niet liggen bij het nederlandse volk. En dat geldt niet alleen voor Rutte hoor, voor alle partijen.
Delerium schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:42:
[...]
Wilders komt niet verder dan wat Tweets en minder-minder.
Och, ze hebben bijna allemaal wel wat. Geert met "Minder minder", Rutte met zijn €1000,-.

Zo'n hullie is het dus niet. Ik ben voor niemand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Kaap schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:33:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik geen PVV-stemmer ben. Maar tevens dat ik volledig walg van de klassieke politieke partijen. Het station van aanvullende argumentatie ben ik tevens allang voorbij. Laat ik het kort houden dat ik van mening ben dat de prioriteiten niet liggen bij het nederlandse volk. En dat geldt niet alleen voor Rutte hoor, voor alle partijen.

[...]

Och, ze hebben bijna allemaal wel wat. Geert met "Minder minder", Rutte met zijn €1000,-.

Zo'n hullie is het dus niet. Ik ben voor niemand :+
Tja.. Rutte met z'n 1000 euro.. Ik kan me dan meer ergeren aan mensen die zich door zo'n uitspraak laten beïnvloeden. Hoe naïef kun je zijn. Maarja. Er zijn mensen die zo naïef zijn en politici vinden het prima om dat te misbruiken.

Daarom vind ik dat we af moeten stappen van beloftes, campagne voeren enzo.

Partijen moeten hun ideologie aangeven en op basis daarvan moet er worden gestemd. Niet op basis van een charismatische man, of op basis van beloftes, of op basis van de hoeveelheid geld die tegen een campagne wordt aangegooid.

Rutte ook weer met zo'n 0% kans op samenwerking met de PVV. Echt weer zo'n 'breekijzer' die 10 min na de uitslag al niet meer zo zeker is.

[ Voor 32% gewijzigd door aicaramba op 16-01-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 08:06
aicaramba schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:06:
[...]

Tja.. Rutte met z'n 1000 euro.. Ik kan me dan meer ergeren aan mensen die zich door zo'n uitspraak laten beïnvloeden. Hoe naïef kun je zijn. Maarja. Er zijn mensen die zo naïef zijn en politici vinden het prima om dat te misbruiken.

Daarom vind ik dat we af moeten stappen van beloftes, campagne voeren enzo.

Partijen moeten hun ideologie aangeven en op basis daarvan moet er worden gestemd. Niet op basis van een charismatische man, of op basis van beloftes, of op basis van de hoeveelheid geld die tegen een campagne wordt aangegooid.

Rutte ook weer met zo'n 0% kans op samenwerking met de PVV. Echt weer zo'n 'breekijzer' die 10 min na de uitslag al niet meer zo zeker is.
Dus de mensen zijn naïef als ze zich in de verkiezingen laten leiden door de uitspraken en beloftes van politici? Waar moeten we ons dan door laten leiden?

En dan nota bene van Rutte, die ten tijde van die uitspraak al premier was en dus de beste inzage had in de (on)mogelijkheid om zijn belofte te houden. Dat de SP en de PVV, die nog nooit noemenswaardige verantwoordelijkheid hebben gedragen, zich bij tijd en wijle laten verleiden tot fantasierijke uitspraken kun je nog verklaren.

Maar als Rutte zijn premiersbonus werkelijk waar wil maken dient hij zich - ook tijdens de verkiezingen - 'premier-waardig' te gedragen. En daar horen geen beloftes bij waarvan hij bij het uitspreken al weet dat hij ze in de praktijk toch niet waar zal kunnen maken. In het geval van de belofte over 'geen cent meer naar Griekenland' zelfs niet als de VVD de absolute meerderheid had gehaald.

Dat is een premier onwaardig. Als je daar als kiezer niet eens meer op mag vertrouwen dan heeft stemmen sowieso niet veel zin meer.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aicaramba
alexbl69 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:30:
[...]

Dus de mensen zijn naïef als ze zich in de verkiezingen laten leiden door de uitspraken en beloftes van politici? Waar moeten we ons dan door laten leiden?
Zoals ik zei: mensen kunnen zich laten leiden door ideologiën.. Zoals: ik denk dat belasting verlagen voor bedrijven ervoor zorgt dat er veel bedrijven naar Nederland komen, waardoor er meer werkgelegenheid is, wat goed is voor de economie.

Dat is heel wat anders dan zeggen: iedereen krijgt 1000e, of ik zal nooit samenwerken met de PVV, of ik zal nooit de boete betalen aan de EU als onze begroting verkeerd is.

Daarmee denk ik dat je gebroken beloften en teleurgestelde kiezers kan beperken.

Er zijn er hier best veel die PvdA (terecht) aanvallen op teveel meegaan met VVD beleid, maar Samsom was wel de enige lijsttrekker die op de vraag "hoe kunnen jullie garanderen dat jullie je verkiezingsbeloften niet breken" antwoordde met "Dat kunnen we niet garanderen. Als we gaan regeren met de VVD zullen we allebei soms moeten toegeven." Terwijl de overige lijsttrekkers zeiden "Omdat dit onze breekpunten zijn, en daar zullen we absoluut niet vanaf stappen!". Samsom was de enige die realistisch en eerlijk was.

[ Voor 29% gewijzigd door aicaramba op 16-01-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
aicaramba schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:36:
Samsom was de enige die realistisch en eerlijk was.
Samsom is ook de enige die nu niet meer kandidaat is, dus blijkbaar werkt het in de politiek zo niet...

Voor de duidelijkheid: het gaat nu natuurlijk niet om die 1000,- of het geld naar Griekenland, het gaat om de grote lijn. Waar de werkende burger (zeker in het begin van deze regering) fors heeft ingeleverd in plaats van geld erbij kreeg, of beleid dat niet EU-kritisch was maar uitgesproken eurofiel. Waarom niet eens geweigerd om als netto-betaler extra geld naar Brussel over te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
hoevenpe schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:10:
[...]

Samsom is ook de enige die nu niet meer kandidaat is, dus blijkbaar werkt het in de politiek zo niet...

Voor de duidelijkheid: het gaat nu natuurlijk niet om die 1000,- of het geld naar Griekenland, het gaat om de grote lijn. Waar de werkende burger (zeker in het begin van deze regering) fors heeft ingeleverd in plaats van geld erbij kreeg, of beleid dat niet EU-kritisch was maar uitgesproken eurofiel. Waarom niet eens geweigerd om als netto-betaler extra geld naar Brussel over te maken?
Daarom vind ik dat beloftes verboden moeten worden.. Als bij voorbaat valse beloftes doen je een grotere kans geeft om te winnen dan om eerlijk en realistisch te zijn, gaat er iets mis in het systeem.

Nou heb ik ook niet direct de juiste invulling hiervan. Maar het lijkt me een goed streven om te zorgen dat realistisch en eerlijk zijn wél wordt beloond.

[ Voor 8% gewijzigd door aicaramba op 16-01-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Waarom wel de lusten en niet de lasten?

Zeg jij elke keer hetzelfde voordat je je belasting overmaakt? of je energie rekening?
Haha laat ik het eens een keer niet doen, kijken wat er gebeurt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:13:
Waarom wel de lusten en niet de lasten?

Zeg jij elke keer hetzelfde voordat je je belasting overmaakt? of je energie rekening?
Haha laat ik het eens een keer niet doen, kijken wat er gebeurt.
Op het moment dat de lusten en de lasten teveel uit balans raken verlies je draagvlak, wat denk je dat de EU kan doen bij de grootste netto-betaler? Heel weinig hoor...

Braaf de portemonnee van de burger trekken omdat men anders niet meer in aanmerking komt voor een mooi Europees baantje, dat is nou juist wat kiezers van links tot rechts spuugzat zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:17:
[...]

Op het moment dat de lusten en de lasten teveel uit balans raken verlies je draagvlak, wat denk je dat de EU kan doen bij de grootste netto-betaler? Heel weinig hoor...

Braaf de portemonnee van de burger trekken omdat men anders niet meer in aanmerking komt voor een mooi Europees baantje, dat is nou juist wat kiezers van links tot rechts spuugzat zijn...
Volgens mij hebben we inderdaad teveel lusten t.o.v. de lasten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Netto-betaler zijn en gelijktijdig het rijkste land van de EU worden gaat hand in hand. Ons handelsbalansje vertelt het hele verhaal.

Als jij daar steeds overheen wilt lezen en steeds kwaad wil wezen, realiseer je je een keer dat Nederland een moeraslandje van niets is dat het van export en samenwerken moet hebben. En dat levert wel degelijk goed geld op.

* Delerium heeft zelfs zijn 1000 euro van Rutte gekregen.
Da's dan alleen voor werkenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik ben ook een ruime netto belastingbetaler. Toch kan de belastingdienst een hoop doen als ik zeg dat ik niet meer wil betalen ;).

En we kunnen wel relatief een grote betaler zijn (en als handelsland veel voordeel hebben bij de EU), maar absoluut zijn we niet groot genoeg om alleen nog maar break even te willen draaien.
Daarmee kom ik ook weer terug op mijn eerste punt: Hoe zou je dat doen als elke belastingbetaler in Nederland minstens evenveel van de overheid wil krijgen als hij betaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:39

Jiffy

God, you're ugly!

Delerium schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:28:
[...]
Same here. Nou ja, ruim 900. :)

Ik heb een collega die al járen hevig verontwaardigt over die 1000 piek loopt te zeiken. Oók als ik aangeef dat ik dat keurig (op m'n loonstrookje) heb gekregen. "Maar daar kijken mensen toch niet naar!" Nee, stommeling, je loonstrookje moet je natuurlijk niet naar kijken, daar moet je alleen over zeiken. Bij dat soort mensen kun je een discussie gewoon nooit winnen: de mening staat al lang vast, argumenten zijn nergens voor nodig, feiten zijn voor sukkels. God zij dank gaat ie over een jaar met pensioen...

Een ándere collega is vervolgens háár loonstrookje gaan checken: "verrek! ik heb 't óók gekregen!" :P

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
alexbl69 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:30:
[...]

Naief, of lui, of kwaadwillend, het kan allemaal. Er zijn verschillende oorzaken.

Sommige mensen geloven die uitspraken werkelijk. Die mensen zijn wellicht naief.

Ik denk dat de meeste eigenlijk niet zo naief zijn, maar geen zin hebben om moeite te doen om zich echt in de situatie te verdiepen.

En een deel gebruikt uitspraken die redelijk klinken vooral om hun onderliggende motieven te verbergen. Ze geloven helemaal niet in de mooie woorden, maar gebruiken het als schijn van redelijkheid. Ze zullen niet openlijk zeggen dat het ze geen fuck interesseert dat mensen op straat komen te staan, of dat mensen niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, of wat dan ook, zolang het henzelf maar niet overkomt. Of ze vinden pesten en uitsluiten in wezen wel ok, en kiezen een partij die dat legitimeert. Dat kun je nu nog niet te openlijk zeggen, en dus gebruikt men de (loze) beloften om te doen alsof het eigenlijk om iets anders gaat.

Meestal is dat niet oprecht, dat zie je zodra een van die zogenaamde argumenten gebroken wordt. Toen de PVV, geheel vrijwillig en nog voor er enige onderhandelingen waren, de pensioenleeftijd liet vallen, was de achterban daar nauwelijks verontwaardigd over. Dat was dus niet hun motivatie.
Dat is een premier onwaardig. Als je daar als kiezer niet eens meer op mag vertrouwen dan heeft stemmen sowieso niet veel zin meer.
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe een democratie werkt. Het punt daarvan is namelijk dat je consequenties kunt verbinden aan niet-nagekomen beloften. Door simpelweg niet meer op die partij te stemmen.

We hebben allemaal van huis uit wat verstand meegekregen, gebruik dat om een geinformeerd oordeel te vormen over of wat iemand doet overeenkomt met wat die zegt. Kijk naar het geheel. Kijk naar wat iemand doet en heeft gedaan. Alleen afgaan op beloften is erg naief, of dom, of lui, of kwaadwillend. Je weet wel beter.

(De vraag is immers: waarom verwacht je dat een premier, nota bene een die zich voor laat staan op het gebrek aan visie, zich premierwaardig zou gedragen als de kiezers aangeven dat niet interessant te vinden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Kaap schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:33:
Je vind dit dezelfde orde van grote?
Nee, zo werkt de samenleving niet meer nuance is uit. Alles moet lomp en met botte bijl Of valse beloften. Van rechts tot links, anders vreet de burger het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Jiffy schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:03:
[...]
Een ándere collega is vervolgens háár loonstrookje gaan checken: "verrek! ik heb 't óók gekregen!" :P
En is ze vervolgens naar haar lasten gaan kijken en kwam toen een "verrek! mijn lasten zijn veel harder gestegen!"?

Zelfs de VVD heeft zelf toegegeven (en ondertussen weer van de site verwijderd) dat dankzij de lastenverzwaringen men aan het einde van de maand minder over houdt:
Helaas koopt u daar niets voor, want door andere lastenverzwaringen houdt u aan het eind van de maand zelfs minder over.
Uit het archief: https://web.archive.org/w...aar-blijft-mijn-1000-euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
[...]
Samson is niet gesneuveld omdat hij geen dingen durfde te beloven. Samson is gesneuveld omdat de sociaal-democratische principes in het kabinet op een aantal punten te zeer zijn weggevaagd en hij te weinig afstand heeft genomen van VVD-beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Delerium schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:28:
Netto-betaler zijn en gelijktijdig het rijkste land van de EU worden gaat hand in hand. Ons handelsbalansje vertelt het hele verhaal.

Als jij daar steeds overheen wilt lezen en steeds kwaad wil wezen, realiseer je je een keer dat Nederland een moeraslandje van niets is dat het van export en samenwerken moet hebben. En dat levert wel degelijk goed geld op.

De EU is geen staat en geen transferunie, een handelsblok heeft helemaal geen grote begroting (en dus substantiële netto-betalers) nodig. Geld dat we hier aan de ouderenzorg of politie zouden kunnen besteden, wat straks na de Brexit nog meer wordt als het ontstane gat gedicht moet worden.

1000 euro krijgen in het verkiezingsjaar is een sigaar uit eigen doos als de jaren ervoor je het hebt ingeleverd en de lasten (huren, BTW, accijns, energiebelasting, etc.) hard gestegen zijn...

Pagina: 1 ... 17 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Doe hier mee aan de Tweakerskamerverkiezing:
Nieuwe poll, een dag voor de verkiezingen: Snowwie in "De dag voor de verkiezingen: Wat ga jij stemmen"
De Stemmentracker: https://stemmentracker.nl/
Hiermee kan je aan de hand van 30 stellingen controleren wat politieke partijen hebben gestemd over bepaalde beleidsvraagstukken in de afgelopen vier jaar.