Ik had altijd het idee dat CDA vrij gematigd is en niet per se enkel christenen trekt. Je zou dan CU en SGP met zeer weinig stemmen verwachten, maar ChristenUnie doet het met 8 stemmen nog vrij aardig.Señor Sjon schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:17:
[...]
Dat zou je ook kunnen zien dat er tussen technici weinig gelovigen zitten. Ze sluiten elkaar een beetje uit.
Hoe kan jij nou weten wat iemand denkt en waar hij/zij wil zou kunnen stemmen?incaz schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:23:
Als je lid bent / achterban bent heb je dat recht, maar bijvoorbeeld hoevenpe heeft allang aangegeven dat zijn voorkeur in de verste verte niet ligt bij de SP.
Ik heb inderdaad bijna 20 jaar VVD gestemd, maar ik ben behoorlijk klaar met Rutte en zijn gedraai en gelieg. De SP is een van de weinige partijen die rond het referendum consistent is geweest en ook het zorgplan heeft heel goede punten, daarmee staat deze partij bij mij 'boven' PvdA, CDA, D66 en GL op de shortlist.
Mijn bezwaar met de SP is dat ze geen helder standpunt hebben over islam, immigratie en integratie. De verdeeldheid die ook in het AD te lezen is voel ik ook hier in jouw reacties: 'ze rotten maar op naar Winders, Bontes, etc.' precies wat dus nu heel veel kiezers doen waardoor de SP nog maar 11 zetels in de peilingen heeft. Gezien de felheid van het debat en Roemers reactie zal de 'interne discussie' niet echt ruimte bieden voor een afwijkend geluid.
Zoals Brent hierboven al aangaf: de werkelijke problemen worden veroorzaakt door een groep vooral Noord-Afrikaanse kansloze gelukszoekers. Het probleem dat benoemd moet worden is hoe dit aan te pakken zodat de echte vluchtelingen in AZC's niet de dupe worden van de stelende en rovende klootzakjes. Je zal maar als jong gezin, christen of homo van Aleppo naar Ter Apel zijn gevlucht en hier nu opnieuw geterroriseerd worden door tuig en onverdraagzame radicale gelovigen...
Geef de autoriteiten echte bevoegdheden om in te grijpen, als je ziet wat men nu voor vergezochte juridische kaders aangrijpt dan springen de tranen je in de ogen:
http://www.rtlnieuws.nl/n...est-tijdens-jaarwisseling
http://www.ad.nl/dossier-...rs-helemaal-beu~a0213331/
https://www.nrc.nl/nieuws...balwet-aanpakken-a1536657
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Belangrijkste reden waarom PVV en SP hier goed scoren is dat het publiek hier relatief jong is. Jongeren stemmen eerder op partijen met uitgesproken linkse of rechtse profielen.
Ook de CU profiteert daarvan. Christelijke jongeren vinden het duidelijke Christelijke profiel van de CU aantrekkelijker dan het grijze midden van het CDA.
Ook de CU profiteert daarvan. Christelijke jongeren vinden het duidelijke Christelijke profiel van de CU aantrekkelijker dan het grijze midden van het CDA.
[ Voor 30% gewijzigd door downtime op 15-12-2016 10:57 ]
Doordat iemand dat aangeeft? Jij hebt het ergens in het topic gewoon gezegd, en daarbij een aantal rechtse partijen opgenoemd. Weet het niet meer precies, maar ik geloof iets als VVD, PVV en CU / SGP ofzo.hoevenpe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:53:
[...]
Hoe kan jij nou weten wat iemand denkt en waar hij/zij wil zou kunnen stemmen?
Misschien ben je nu door het verlopen van de tijd va mening veranderd (in dat geval: da's mooi) maar dan nog zou ik zeggen: dat je nu een andere richting overweegt maakt nog niet dat je meteen degene bent die de nieuwe partijen in jouw mal moet gaan drukken zonder openlijk te zijn over dat je tot voor kort vooral werd aangesproken door de rechtse partijen.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Ik vind 't verwonderlijk dat een CU altijd als rechts neer gezet wordt. Voor mijn gevoel zitten ze op de links/rechts-schaal meer aan de linkerkant dan aan de rechterkant.
Maar als je naar progressief/conservatief kijkt zijn ze meer conservatief.
Maar als je naar progressief/conservatief kijkt zijn ze meer conservatief.
Mijn shortlist is de afgelopen tijd niet heel erg veranderd, alleen er staan wel meer partijen op dan alleen deze die je noemt. Eigenlijk weet ik vooral welke partijen ik NIET op ga stemmen, uiteindelijk zal het toch een keuze voor de 'minst slechte' worden (wat dan ook afhangt van de ontwikkelingen de komende maanden). Naast VVD, PVV, CU, SGP staan daar ook op SP, VNL, Monasch en zelfs de PvdD (die laatste wel heel erg onderop geef ik toe).incaz schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:04:
Doordat iemand dat aangeeft? Jij hebt het ergens in het topic gewoon gezegd, en daarbij een aantal rechtse partijen opgenoemd. Weet het niet meer precies, maar ik geloof iets als VVD, PVV en CU / SGP ofzo.
Je blijft alles zien in het ouderwetse 'links' <> 'rechts' plaatje, er zijn veel meer dimensies. Zo ligt de PVV sociaal-economisch en qua zorg veel dichter bij de SP dan bij de VVD. De CU is conservatief maar tegelijk wel heel sociaal.
Kijk voor de grap eens naar dit plaatje, waarom is het kwadrant 'linksboven' helemaal leeg terwijl daar wel meer dan 31% van het electoraat zit? (het gaat niet om het artikel zelf)
https://www.nrc.nl/nieuws...h-rechts-1595530-a1091367
Wat zou een links-conservatieve partij zijn en wat voor standpunten hebben ze ? We hebben ooit DS '70 gehad maar verder kan ik niks bedenken.hoevenpe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:03:
[...]
Kijk voor de grap eens naar dit plaatje, waarom is het kwadrant 'linksboven' helemaal leeg terwijl daar wel meer dan 31% van het electoraat zit? (het gaat niet om het artikel zelf)
https://www.nrc.nl/nieuws...h-rechts-1595530-a1091367
Het contrast met de 15,4% Links Progressief waar tig partijen in zitten is wel frappant.
[ Voor 7% gewijzigd door IJzerlijm op 15-12-2016 12:31 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Je ziet ook dat Europees gezien daar bijna geen partijen zitten.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ten eerste, mwah, twee keer nee, als je kijkt naar hun stemgedrag en acties. Imago != werkelijkheid.hoevenpe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:03:
Je blijft alles zien in het ouderwetse 'links' <> 'rechts' plaatje, er zijn veel meer dimensies. Zo ligt de PVV sociaal-economisch en qua zorg veel dichter bij de SP dan bij de VVD. De CU is conservatief maar tegelijk wel heel sociaal.
Maar mijn punt gaat niet om links-vs-rechts, maar dat het misleidend is dat er onder valse schijn van redelijkheid / valse schijn van interesse gedaan wordt alsof men oprecht mee wil denken met intern beleid van (bv) de SP, terwijl het helemaal niet gaat om oprechte betrokkenheid.
Ook bij GroenLinks heb ik dat al zo vaak zien gebeuren, allerlei mensen die zogenaamd 'goede raad' gingen geven, terwijl ze allang bekend hadden gemaakt dat ze GroenLinks verachtten en alleen maar interesse hadden om GroenLinks te ondermijnen / tot iets te maken wat ze niet zijn / het beeld van een hypocriete partij te versterken etc. Dat soort gedrag is manipulatief en misleidend en ontzettend oninteger.
Onbegrijpelijk eigenlijk, als je het artikel dat over VNL gaat doorleest kan je precies de huidige ontwikkelingen duiden. De lijn van linksonder naar rechtsboven is de traditionele 'links'-'rechts' as, de meeste kiezers zitten 'boven' deze as (32%) of 'in het midden (45%):Señor Sjon schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:30:
Je ziet ook dat Europees gezien daar bijna geen partijen zitten.

(hierbij het plaatje omdat het artikel alleen te lezen is als je minder dan 5 artikelen gelezen hebt)
Het grote blok van 32% in het kwadrant linksboven heeft geen 'natuurlijke' partij, per verkiezing schuiven grote delen iets omlaag (SP in 2008) of naar rechts (PVV in 2016). Bij het middenblok van 45% zie je in mindere mate hetzelfde gebeuren (maar dan meer richting PvdA, D66, CDA of VVD):Van der Meer legt uit dat veel kiezers, ongeveer een derde van het electoraat, sociaal-economisch gezien links zijn en dat combineren met sociaal-cultureel conservatieve voorkeuren. Ze willen een goed vangnet, denk aan werkloosheidsuitkeringen en ontslagrecht. Tegelijk hebben ze rechtse conservatieve standpunten over immigratie en integratie.
Laat de combinatie van deze twee opvattingen net de hoek zijn waar amper politieke partijen zitten. Van der Meer: „Deze koppeling maken partijen nauwelijks. De meeste linkse partijen hebben meer met internationale solidariteit. De SP zit nog het dichtst in de buurt van die linkerbovenhoek. Van de cultureel conservatieve partijen schurkt de PVV het meest tegen deze kiezers aan.
De stemmers uit het links-conservatieve blok laten hun uiteindelijke stem afhangen van het actuele debat. Gaat dat over bezuinigen, dan wint hun economische voorkeur en stemmen ze op een linkse partij. Als zoals nu het vluchtelingenthema zo manifest is, dan krijgen ‘culturele’ opvattingen de overhand en gaat hun stem naar de conservatieve partij.
Dat heet de zwevende kiezer. Daar is bewust geen partij voor.
Dit is niet waar:hoevenpe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:03:
[...]
Zo ligt de PVV sociaal-economisch en qua zorg veel dichter bij de SP dan bij de VVD
De PVV beloofde dat de zorg beter en betaalbaar zou worden en ouderen meer rechten en voorzieningen zouden krijgen.
In werkelijkheid stemde de fractie in de Tweede Kamer
voor hogere eigen bijdragen
voor bezuiniging op het persoonsgebonden budget
voor bezuinigingen op de begeleiding van ouderen in de dagopvang met een IQ boven de 70
De PVV zegt tegen de marktwerking in de zorg te zijn, maar stemde
voor particuliere investeringen in ziekenhuizen
voor winstuitkeringen in ziekenhuizen
voor betaalde voorrangszorg via SOS-artsen
tegen een meer inkomensafhankelijke premie
tegen maatregelen om wachtlijsten in de jeugdzorg te verminderen
tegen het in stand houden van het wettelijk recht op jeugdzorg
tegen een passende indicatiestelling voor AWBZ-verzekerden, waardoor meervoudig gehandicapten en mensen met een intensieve zorgvraag nu geen gebruik kunnen maken van een pgb
Houdoe
daarnaast hoor je de pvv veel over vluchtelingen, maar v.w.b. het klimaat hebben ze geen echte plannen. idem geldt voor de vvd en cda.Witte schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:23:
[...]
Dit is niet waar:
De PVV beloofde dat de zorg beter en betaalbaar zou worden en ouderen meer rechten en voorzieningen zouden krijgen.
voor bezuinigingen op de begeleiding van ouderen in de dagopvang met een IQ boven de 70
tegen een passende indicatiestelling voor AWBZ-verzekerden, waardoor meervoudig gehandicapten en mensen met een intensieve zorgvraag nu geen gebruik kunnen maken van een pgb
en dus is het in mijn ogen niet erg slim om -als je liever geen/zo weinig mogelijk vluchtelingen in nederland zou willen- op een van deze 3 partijen te stemmen in maart, aangezien er nog heel erg veel meer vluchtelingen komen als we niet heel erg snel iets serieus (proberen te) doen aan het klimaatprobleem.
Netjes. Het zou nuttig zijn als meer mensen keken naar wat gedaan wordt, in plaats van wat gezegd wordt. De PVV dient de VVD, we mogen daar inmiddels best eerlijk over zijn. Deze instrumentatie is de effectieve erfenis van het probleem Fortuyn.Witte schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:23:
[...]
Dit is niet waar:
En iedereen loopt er mee weg
A propos, het zou nuttig zijn om eens een volledige lijst te maken van handelingen en maatregelen waar de PVV zich op doet focussen. Dan valt er immers redelijk snel iets op: de inzet is meer selectief dan je zou denken, het is opvallend consistent gericht op het stimuleren van drukpunten met sociaal-economisch effect. Je mag best zeggen dat de PVV inzet op het verergeren van problemen, dan wel de (subjectieve of effectieve) ervaring daarvan (zowel in beeld als in persoon) om beschikbare negatieve energie en emotie te vergroten. Hapklare instrumentatie uit de koker van Bosma, die daar in zijn publicaties geen doekjes om doet winden. Hij stelt het als continue vereiste. Zoals hij eens op een boekbespreking stelde: "als je de baas wil zijn in Rome, dan moet de stad blijven branden". Heel slim van mensen om daar voor te stemmen, werkelijk.
Maar ja, mensen willen boos zijn. Willen een gebaar maken. Tja. Het is moeilijk om de moeite te doen om verder te kijken dan het beeld. Het is nog moeilijker voor mensen om in de spiegel te kijken.
[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 15-12-2016 16:19 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Maar ja, gelukkig is stemmen niet alleen weg gelegd voor mensen die zichzelf daar beter gekwalifiseerd voor voelen. ( no offence to you , gewoon een generale opmerking )Virtuozzo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:51:
[...]
Maar ja, mensen willen boos zijn. Willen een gebaar maken. Tja. Het is moeilijk om de moeite te doen om verder te kijken dan het beeld. Het is nog moeilijker voor mensen om in de spiegel te kijken.
Je hebt gelijk hoor, maar er blijven mensen die met de onderbuik stemmen en niet met de harde feiten op het netvlies. Daarop blijven hameren maakt de kloof alleen maar groter.
[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 15-12-2016 15:59 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Weet je het zeker? Er zijn voldoende partijen met zwevende standpunten te vinden.Señor Sjon schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:22:
Dat heet de zwevende kiezer. Daar is bewust geen partij voor.
Als ik in het hoekje linksboven kijk, dan is er één partij in Europa die daar in de buurt komt. Die 30% schuift dus alle kanten op.
Ik denk dat je zwaar onderschat hoe zeer mensen reageren op perceptie, beeld, emotie en smaak. Factoren als opleiding, inkomen, achtergrond e.d. hebben daar nauwelijks mee te maken. Daar heb ik eerder naar verwezen, als ik kijk in kringen van VNO NCW - daar is het bruin. En dan bedoel ik heel bewust bruin zoals in de jaren '20 vorige eeuw. Argumentatie, onderzoek, toetsing afhankelijkheden - ook daar is dat niet of nauwelijks te vinden. Alles is gericht op gebruik als grondstof, als trigger.backupdevice schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:58:
[...]
Maar ja, gelukkig is stemmen niet alleen weg gelegd voor mensen die zichzelf daar beter voor voelen.
Je hebt gelijk hoor, maar er blijven mensen die met de onderbuik stemmen en niet met de harde feiten op het netvlies. Daarop blijven hameren maakt de kloof alleen maar groter.
Juist vanuit mijn perspectief als VVD'er is dit bitter pijnlijk, selectieve behartiging - prima, maar bewuste blindheid voor de relaties tussen collectieve en selectieve afhankelijkheden? Die prijs is mij te hoog, die is altijd te hoog.
Mensen zijn mensen, als je geen investeringen doet in concepten en instrumentatie als collectief bewustzijn, toetsings- en bewegingsgedrag dan krijg je vanzelf een dynamiek waar enkel het eigen hekje en de eigen kring bepalend is. Met als resultaat heel basaal gedrag, wat extreem kwetsbaar is voor beïnvloeding en beeldbesmetting.
Nogmaals, dat maakt het wegzetten van de stereotype PVV kiezer ook zo gevaarlijk. Het maakt dat we collectief het potentieel onderschatten. We zetten immers een groepje - waar "we" minder waarde aan toekennen weg als iets marginaal, stimuleren daarmee de eigen psychologische trigger om zelf ook zo'n gebaar van emotie op basis van beeld (zonder enige toetsing whatsoever) te maken. En dat, is dan veel minder zichtbaar.
Dit is exact hetzelfde als wat we in de V.S. gezien hebben. In dat topic werden observaties als deze op dezelfde manieren weggezet, totdat duidelijk werd dat het wel correct was.
Dus ja, stemmen is niet enkel weggelegd voor de gedragsreflex van het zich beter voelen. Sterker nog, hoewel we daar gebruik van maken in organisatorische instrumentatie van oude systemen en mechanismen van partij organisatie is het bestel van sociaal-economische balans en politieke behartiging ingericht op een fundamenteel andere basis. Dat geeft potentieel voor kracht en bestendigheid, het verkleint echter het vermogen tot flexibiliteit - en als je niet doet investeren in onderhoud van vereisten, dan krijg je zonder uitzondering uiteindelijk altijd een dynamiek waar collectief gedrag zich zelfs nog minder richt op eigen stimuli van continuïteit dan op expressie van gevoel en perceptie. Realiteit heeft daar geen rol in.
Dus helaas, erg jammer, erg pijnlijk. Laat ik nog maar eens wijzen op die poll hier. Op Tweakers.net nota bene. De plek waar mensen met argumentatie komen, met bronnen, waar moeite gedaan wordt om zaken te toetsen, om kennis en inzicht uit te wisselen.
Welkom bij de mensheid. Vreemde diersoort. Beschamend berekenbaar. Opnieuw: onderschat niet de gedragsmatige reflexen hier.
Dat gat van representatie is bewust geschapen. De ontwikkeling ervan is niet moeilijk om uit te werken, de stimuli voor politieke focus zijn bekend, de aard van het voedingssysteem ook - logisch dan ook dat er nauwelijks focuspunten in die hoek zitten, en dat het potentieel van kiesgedrag daar heel andere kanten uit gaat.Delerium schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:05:
[...]
Weet je het zeker? Er zijn voldoende partijen met zwevende standpunten te vinden.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Helemaal waar, maar daarin staat de PVV niet alleen. Hetzelfde lijstje is ook voor de PvdA of de VVD te maken, partijen die anders handelen dan hun programma is van alle tijden en alle richtingen. Ook binnen een paar dagen trouwens: hoe snel zaten 'aartsvijanden' Rutte en Samsom samen gezellig te kwartetten met hun principes?Witte schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:23:
Dit is niet waar:
[..]
Het is denk ik de reden waarom de PVV in het midden van de sociaal-economische as staat en niet aan de linker zijde, men is wel een stuk 'linkser' dan de VVD maar nog lang niet zo links als de SP (maar wel vergelijkbaar met de PvdA bijvoorbeeld). Zouden ze echt hun standpunten nakomen en 'echt links' stemmen dan hadden ze zomaar nog 20 zetels hoger kunnen staan (er is geen electorale concurrentie in het linksboven kwadrant tenslotte).
Waarom niet dan? Dit was precies de plek waar Monasch de PvdA heen wou trekken, waarom gingen de prominenten daar zo voorliggen vraag ik me af. Nu zijn ze kansloos in een veel te drukke hoek...Virtuozzo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:17:
Dat gat van representatie is bewust geschapen. De ontwikkeling ervan is niet moeilijk om uit te werken, de stimuli voor politieke focus zijn bekend, de aard van het voedingssysteem ook - logisch dan ook dat er nauwelijks focuspunten in die hoek zitten, en dat het potentieel van kiesgedrag daar heel andere kanten uit gaat.
Troost je dat je voor die poll niet hoeft in te loggen op Tweakers.
Waarom moet je nou een stukje over de daadwerkelijke handelingen van de PVV nou weer beantwoorden met een jij-bak? Hullie doen het ook?hoevenpe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:41:
Helemaal waar, maar daarin staat de PVV niet alleen. Hetzelfde lijstje is ook voor de PvdA of de VVD te maken, partijen die anders handelen dan hun programma is van alle tijden en alle richtingen. Ook binnen een paar dagen trouwens: hoe snel zaten 'aartsvijanden' Rutte en Samsom samen gezellig te kwartetten met hun principes?
Zo kan je dus nooit aangeven dat de PVV een slechte trackrecord heeft of dat het bij de PvdA etc wel meevalt, je laat het onderwerp steeds uit je handen vallen door ergens anders naar te wijzen.
Wees een man en pak het argument eens op zonder jij-bakken
In de mate waarin de PVV dat doet staat de PVV echt helemaal alleen of in elk geval stijf bovenaan.hoevenpe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:41:
[...]
Helemaal waar, maar daarin staat de PVV niet alleen.
De PVV zat echter niet in het kabinet de laatste vier jaar. Dan hoef je niet te kwartettenHetzelfde lijstje is ook voor de PvdA of de VVD te maken, partijen die anders handelen dan hun programma is van alle tijden en alle richtingen. Ook binnen een paar dagen trouwens: hoe snel zaten 'aartsvijanden' Rutte en Samsom samen gezellig te kwartetten met hun principes?
Ik vind overigens dat de CU meer links moet staan. Die zijn sociaal-economisch echt niet zo rechts als het CDA.
Ik ontken nergens dat de PVV niet zo 'links' stemt als ze pretendeert te zijn, sterker nog: ik gaf aan dat ze dan waarschijnlijk in de peilingen 20 zetels meer hadden gehad dan nu. Mensen zien het heus wel, maar ervaren geen betrouwbaarder/beter alternatief...Delerium schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:48:
[...]
Waaom moet je nou een stukje over de daadwerkelijke handelingen van de PVV nou weer beantwoorden met een jij-bak? Hullie doen het ook?
Zo kan je dus nooit aangeven dat de PVV een slechte trackrecord heeft of dat het bij de PvdA etc wel meevalt, je laat het onderwerp steeds uit je handen vallen door ergens anders naar te wijzen.
Wees een man en pak het argument eens op zonder jij-bakken
Afijn, maar dat was het punt niet. Whataboutisme is niet nuttig. Het leidt af, het breekt af, het schiet uiteindelijk ook in de eigen voetjes. Heeft het dus nut? Nee.hoevenpe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:59:
[...]
Ik ontken nergens dat de PVV niet zo 'links' stemt als ze pretendeert te zijn, sterker nog: ik gaf aan dat ze dan waarschijnlijk in de peilingen 20 zetels meer hadden gehad dan nu. Mensen zien het heus wel, maar ervaren geen betrouwbaarder/beter alternatief...
Virtuozzo: als je dat allemaal ziet, hoe kun je dan in goede eer en geweten jezelf met de VVD blijven associeren? Wat zijn jouw kernwaarden dan? Leuk om al die analyses te geven, maar wat ga jij daar nou mee doen - alleen maar passief constateren dat het nou eenmaal zo is en er aan meewerken?
Of men ziet dat eigenlijk niet, en is gewoon oprecht veel meer aangetrokken door het vijandsbeeld van de pvv, en de kick van het boos en verongelijkt zijn, en de validatie die het geeft om alleen maar boos te zijn en niet na te hoeven denken over wat je dan in positieve zin zou willen bereiken.hoevenpe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:59:
[...]
Ik ontken nergens dat de PVV niet zo 'links' stemt als ze pretendeert te zijn, sterker nog: ik gaf aan dat ze dan waarschijnlijk in de peilingen 20 zetels meer hadden gehad dan nu. Mensen zien het heus wel, maar ervaren geen betrouwbaarder/beter alternatief...
Eer en geweten in dezelfde zin als associatie?incaz schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:27:
Virtuozzo: als je dat allemaal ziet, hoe kun je dan in goede eer en geweten jezelf met de VVD blijven associeren? Wat zijn jouw kernwaarden dan? Leuk om al die analyses te geven, maar wat ga jij daar nou mee doen - alleen maar passief constateren dat het nou eenmaal zo is en er aan meewerken?
[...]
Of men ziet dat eigenlijk niet, en is gewoon oprecht veel meer aangetrokken door het vijandsbeeld van de pvv, en de kick van het boos en verongelijkt zijn, en de validatie die het geeft om alleen maar boos te zijn en niet na te hoeven denken over wat je dan in positieve zin zou willen bereiken.
Mijn kernwaarden zijn een heel ander onderwerp, die behartig ik zelf, dat geef ik op geen enkele wijze uit handen. Maar goed, ik besef dat voor velen er geen onderscheid is in deze, en dat is prima. Ieder mens is anders, en dat is maar goed ook. Zonder diversiteit immers geen continuïteit of verdere ontwikkeling. Maar let op, wat ik verder doe, is zowel persoonlijke als andere aangelegenheid. In mijn vrije tijd baat ik een gemeenschapscentrum uit, ben ik actief in en voor civiele initiatieven - ruime participatie in politieke processen. Zakelijk ligt - inmiddels - buiten het Nederlandse. Dat neemt niet weg dat ik de noodzakelijke confrontaties en discussies niet uit de weg ga. Integendeel. Niet in het persoonlijke, ook niet in het arbeidsmatige.
Nu zou ik een andere politieke koers kunnen kiezen. Voor mijn situatie en omstandigheden is bij overige partijen geen bestendig beleid (of visie) te vinden ten aanzien daarvan. In bepalende opzichten zelfs afbraak daarvan. Ik zou het geen probleem vinden om dat ongeacht kosten te doen, als er potentieel van stabiliteit aanwezig was, of op zijn minst een potentieel om die segregatie terug te dringen. Dat is echter nergens te vinden, integendeel.
Enfin, om terug naar het eigenlijke punt van aandacht te gaan, ik heb de indruk dat de gedragsmatige afstand tussen bewust en onbewust gedrag dermate groot is geworden dat men weliswaar best wel weet dat met niet gezond bezig is - echter enkel op andere niveau's dan het bewuste (cognitieve) gedrag. Simpel gesteld: men is voorbij het moment waarop men nog in de spiegel wil kijken. Niet kan, dat is nog steeds mogelijk, maar wil. Dit zegt best veel, en is in gesprekken met mensen heel makkelijk te toetsen. Het is een veelzeggende reflex, of het nu gebaseerd is in emotie of andere expressie, om het willen af te wijzen.
Perverse gratificatie heet dat. Het klinkt misschien bot, maar het is veel te vaak net alsof ik de oude schrijfsels van Andropov weer voor mijn neus heb.
Ik vind je bijdrage in diverse topics best intressant, maar in veel gevallen lukt het me niet om meer dan 50% te begrijpen.
dit heb je al vaker aangegeven, maar hier gaan mijn haren overeind van staan, als je dit stelt terwijl je vvd stemt. excuus hoor, het strookt gewoon niet. heb ook al vaker uit de doeken gedaan waarom niet, en waarom de oplossing hiervoor ook niet verenigbaar is met een stem op de vvd.Virtuozzo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:57:
[...]
Bot gesteld: mijn observatie is dat (neven)effecten van beleid en bestuur, alsmede de gesegregeerde dynamiek van politieke beweging, een ontwikkeling beïnvloeden die in toenemende mate de stabiliteit op termijn compromitteren. En dat, is een probleem. Zeker in een tijd waarin dergelijke druk niet louter intern of organisch is.
in mijn ogen uiteraard.
Dat vind ik nogal een slappe manier om je verantwoordelijkheid te ontlopen eigenlijk.Virtuozzo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:57:
[...]
Eer en geweten in dezelfde zin als associatie?Terug serieus, dat is geen afweging die ik in deze maak, het is een afweging van behartiging. Het is voor mij geen kwestie van geloof, ideologie - wel een afweging (die uiteindelijk iedereen maakt, in meer of minder bewuste mate)
Dat is een hele vreemde twist over kernwaarden. Je gebruikt het jargon van 'belangen' over 'waarden' maar dat zijn hele verschillende dingen. Waarden kun je niet 'uit handen' geven, en tegelijkertijd kun je ze niet in je eentje waarmaken: zeker als het gaat om kernwaarden rondom een gemeenschap. (En... een van de schadelijke ideeen is dat er niet zoiets als een gemeenschap / maatschappij is.)Mijn kernwaarden zijn een heel ander onderwerp, die behartig ik zelf, dat geef ik op geen enkele wijze uit handen.
Waarden draag je uit, waarden laat je onderliggend zijn aan je acties... en het geeft precies aan hoe onvoorstelbaar hol en leeg de wereld in veel opzichten is.
Die disconnect, het idee dat je waarden niet meer belangrijk hoeft te vinden, doet heel veel schade, aan onze maatschappij en aan echte mensen die kapotlopen op een zielloos, eerloos systeem.
Ah, cliche-bingoMaar goed, ik besef dat voor velen er geen onderscheid is in deze, en dat is prima. Ieder mens is anders, en dat is maar goed ook. Zonder diversiteit immers geen continuïteit of verdere ontwikkeling.
Ja, dat lijkt me een zeer acurate omschrijving.Enfin, om terug naar het eigenlijke punt van aandacht te gaan, ik heb de indruk dat de gedragsmatige afstand tussen bewust en onbewust gedrag dermate groot is geworden dat men weliswaar best wel weet dat met niet gezond bezig is - echter enkel op andere niveau's dan het bewuste (cognitieve) gedrag. Simpel gesteld: men is voorbij het moment waarop men nog in de spiegel wil kijken.
Niet kan, dat is nog steeds mogelijk, maar wil.
En - als je in de spiegel kijkt - wat kun je dan aan jezelf zeggen? Doe jij je best om die connectie wel te leggen, om je eigen verantwoordelijkheid te nemen op al die vlakken, om je invloed als democratisch burger / kiezer in te zetten om te streven naar een zo goed mogelijk systeem?
Volgens mij gebruikt Virtuozzo hier heel veel moeilijke woorden om aan te geven dat hij om precies dezelfde reden VVD stemt als ikzelf ook 20 jaar heb gedaan: om minder belasting te betalen... 😇
En betaal je ook echt minder belasting als 20 jaar geleden ?hoevenpe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:42:
Volgens mij gebruikt Virtuozzo hier heel veel moeilijke woorden om aan te geven dat hij om precies dezelfde reden VVD stemt als ikzelf ook 20 jaar heb gedaan: ook minder belasting te betalen... 😇
btw een kennis van me die een boerderij heeft zei in een gesprek vorige week, "toen ik meer belasting betaalde hield ik per maand meer geld over."
Maw als het net zo lang als breed is en/of er meer indirecte onkosten bijkomen door belastingverlaging (susidies die wegvallen), waarom dan weer in die vage hoop op een VVD stemmen.
Misschien dan dus beter stemmen op een partij die de complexiteit van de Nederlandse burger z`n financien omlaag wil brengen, ipv een partij die zich alleen blindstaart op 1 factor van die hele cyclus/stroming/boekhouding.
How do you save a random generator ?
Zoals hierboven geobserveerd, als het mensen gaat om belastingen, dan is er - buiten de beeldvorming en de mythe - inderdaad geen reden om VVD te stemmen. Ik denk dat we daar best eerlijk over mogen zijn, maar goed, hier zit ook een van de grote discrepanties vanuit aannames. De VVD richt zich nu eenmaal niet op algemeen belang of bestel, het is juist gericht op zeer selectieve behartiging. Middels gebruik van het collectieve bestel. Daar zit een gebruiksmatige verhouding welke mensen blijkt te ontgaan.
Beeld is geen realiteit.
Beeld is geen realiteit.
[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 15-12-2016 18:57 ]
Ik heb het al vaker gevraagd, en ik vraag het nu weer: wie zit er dan 'achter' de VVD? Wie 'gebruikt' deze zichzelf volkspartij noemende partij voor zijn/haar eigen belang? Hou ons niet langer in spanning...Virtuozzo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:56:
Zoals hierboven geobserveerd, als het mensen gaat om belastingen, dan is er - buiten de beeldvorming en de mythe - inderdaad geen reden om VVD te stemmen. Ik denk dat we daar best eerlijk over mogen zijn, maar goed, hier zit ook een van de grote discrepanties vanuit aannames. De VVD richt zich nu eenmaal niet op algemeen belang of bestel, het is juist gericht op zeer selectieve behartiging. Middels gebruik van het collectieve bestel. Daar zit een gebruiksmatige verhouding welke mensen blijkt te ontgaan.
Beeld is geen realiteit.
Persoonlijk vind ik de vraagstelling ook redelijk suggestief, zeker die laatste vraag (rottingsproces). En ik kan me best voorstellen dat hij een beetje geirriteerd is, hij heeft net een dolk in zijn rug gehad van iemand in zijn omgeving zonder te weten wie het was.Señor Sjon schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:31:
Not to burst your bubble, maar moet het maar onder de pet gehouden worden dat het er rommelt? Ook het interview met Roemer na het gesprek: http://www.ad.nl/binnenla...e-kleren-zitten~af1d8a9c/ laat nou niet echt een staatsman zien.
Ik denk dat ie onderschat hoe lichaamstaal werkt t.o.v. journalisten die dag in dag uit met kamerleden werken. Die weten vaak feilloos wat er speelt en waar ze moeten prikken.
Meer dan eens worden partijen hier door het slijk gehaald, nu is het even de beurt aan de SP, of je het leuk vindt of niet.
De PVV is eigenlijk een one-issue partij (blijkt ook wel redelijk uit het verkiezingsprogramma van 1 A4'tje), Wilders kan alles opschrijven en compleet anders doen, het enige waar zijn stemmers oog voor hebben is hoe hard hij schreeuwt over vluchtelingen/buitenlanders/moslims, de rest zal die stemmers worst zijn.Witte schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:23:
[...]
Dit is niet waar:
Beetje zoals die 1000 euro van Rutte eigenlijk, we hebben die wel grotendeels gekregen, maar de lasten zijn harder gestegen en hebben dankzij diezelfde VVD de potentie dat voorlopig ook wel te blijven doen. Maar er zijn grote groepen mensen die denken dat de VVD er werkelijk voor hun is, terwijl de VVD er in werkelijkheid eigenlijk maar voor een relatief kleine groep is.enchion schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:51:
[...]
En betaal je ook echt minder belasting als 20 jaar geleden ?
btw een kennis van me die een boerderij heeft zei in een gesprek vorige week, "toen ik meer belasting betaalde hield ik per maand meer geld over."
Maw als het net zo lang als breed is en/of er meer indirecte onkosten bijkomen door belastingverlaging (susidies die wegvallen), waarom dan weer in die vage hoop op een VVD stemmen.
Misschien dan dus beter stemmen op een partij die de complexiteit van de Nederlandse burger z`n financien omlaag wil brengen, ipv een partij die zich alleen blindstaart op 1 factor van die hele cyclus/stroming/boekhouding.
ben eens wat concreter dan. want ik zie weer een contradictie met iets wat je eerder postte. namelijk dat de vvd de enige realistische keuze zou zijn als het gaat om continuïteit en stabiliteit.Virtuozzo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:56:
Beeld is geen realiteit.
nu zeg je dat de vvd niet gericht is op algemeen belang, en wel op selectieve behartiging (mee eens overigens)
ik denk niet dat selectieve belangenbehartiging zorgt voor continuïteit en stabiliteit. ik ben benieuwd hoe je dat dan verantwoordt, want ik zie eigenlijk een grote tegenstelling in veel van je betogen aangaande deze kern, als ik eerlijk ben.
Je kunt selectieve belangenbehartiging natuurlijk zowel in stabiele als in onstabiele omstandigheden doen.
De voorkeur voor die omstandigheden Is nogal afhankelijk van de aard van die belangen.
Niet noodzakelijk een tegenstelling dus.
De voorkeur voor die omstandigheden Is nogal afhankelijk van de aard van die belangen.
Neem het niet al te persoonlijk, maar doe eens normaal manhoevenpe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 19:10:
[...]
Ik heb het al vaker gevraagd, en ik vraag het nu weer: wie zit er dan 'achter' de VVD? Wie 'gebruikt' deze zichzelf volkspartij noemende partij voor zijn/haar eigen belang? Hou ons niet langer in spanning...
Terug serieus, heeft dit nu echt nut? Draai je spies eens om, voor wat meer algemeen nut, wie zit achter welke partij? Wie gebruikt welke partij of organisatie? Welkom bij de mensheid, overal kom je uit bij - precies - mensen en hun gedrag. Individueel, collectief. Mensen.
Geen slechte oefening trouwens, zo kunnen mensen voor zich zelf best goed in beeld brengen in welke mate zij deelnemen aan politieke processen van alledag, en dus in hoeverre zij participatie wel of niet links (of rechts) laten liggen. Als bonus krijg je inzicht in de vereisten van stabiliteit en samenleving.
Kost wel enige moeite die oefening, maar zo zij het. Dat soort uitwisseling was ooit regulier onderdeel van lessen maatschappijleer trouwens, maar die tijden zijn voorbij
Correct. Geen makkelijk perspectief voor veel mensen om te verkennen, al is het wel noodzakelijk om die weegschaal in de gaten te houden.djengizz schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:07:
Je kunt selectieve belangenbehartiging natuurlijk zowel in stabiele als in onstabiele omstandigheden doen.
Let wel, niet zozeer afhankelijk van de aard van die belangen, wel gelieerd aan. Om het bot te stellen, je kan als fabrikant prima winst maken als je producten gekocht worden door een bevolking die daar geld voor heeft. Je kan net zo goed winst maken als men daar geld voor moet lenen. Beetje een schoolvoorbeeld, maar je ziet de lijn waarop gedrag zich kan bewegen. "Aard" zit heel dicht in de buurt van moraliteit, iets waar we best van mogen (en soms moeten) spreken, maar die hoek maakt het moeilijker om de zaken echt te toetsen op effecten. Als mensen laten we ons vrij snel leiden door emotie, beeld en smaak. Zie het debat van het belastingparadijs, of de HRA.
Uiteindelijk komt het neer op de zaak van baat. Die fabrikant neemt zijn beslissing, zeker, het is echter hoe dan ook een enorme keten van interacties. Tot en met de koper. Natuurlijk is dit een simplistisch voorbeeld. De echte wereld is veel complexer, maar ook gevoeliger. Een ander topic heeft het hier over middeninkomens en kosten van zorg. Daarbij komt het onderwerp vergrijzing bijvoorbeeld ter sprake, maar is het concept van macro instrumentatie voor buffering van aanpassing van gevestigde systemen een non-topic. Instabiele omstandigheden kunnen net zo goed gestimuleerd worden voor - uiteindelijk - algemeen belang. Voor velen is dit een discussie van moraliteit, maar we mogen niet vergeten dat het ook een oefening van zowel staat als land is.
Zolang het geheel van systemen, kaders en afspraken stabiel blijft, is de discussie over goed of slecht in deze een oefening tussen geloof, hoop & overtuigingen (zogezegd). Het waardeoordeel heeft zijn luxepositie, zou je mogen zeggen.
Op dit moment is de stabiliteit van onze systemen - dus van onze afhankelijkheden - niet langer in zijn volledigheid gegarandeerd zoals mensen dat gewend zijn. Op zichzelf is dit een normaal cyclisch verschijnsel van ontwikkeling, aanpassing en innovatie. Staan de afhankelijkheden zelf onder druk (of misschien beter gezegd, staat je vermogen om die te beheersen dan wel te beïnvloeden onder druk), dan moet je niet blijven schommelen met de boot, ophouden met spelen, en heel serieus aan de slag gaan.
Kijk uit, mijn uitspraak was dat ik mij prima kon voorstellen dat voor veel mensen de VVD de reflexieve keuze voor continuïteit en stabiliteit is. Dat is navolgbaar, in veel opzichten zelfs verklaarbaar. Daarbij komt dat binnen het beschikbare politieke spectrum er bitter weinig zicht is te vinden op onderhoud en aanpassing van kritieke systemen.dawg schreef op donderdag 15 december 2016 @ 19:51:
[...]
ben eens wat concreter dan. want ik zieer een contradictie met iets wat je eerder postte. namelijk dat de vvd de enige realistische keuze zou zijn als het gaat om continuïteit en stabiliteit.
nu zeg je dat de vvd niet gericht is op algemeen belang, en wel op selectieve behartiging (mee eens overigens)
ik denk niet dat selectieve belangenbehartiging zorgt voor continuïteit en stabiliteit. ik ben benieuwd hoe je dat dan verantwoordt, want ik zie eigenlijk een grote tegenstelling in veel van je betogen aangaande deze kern, als ik eerlijk ben.
Het gegeven van focus van de VVD is niet nieuw, ik ben daar open over, niet voor de eerste keer trouwens. Dat mensen de marketing, het beeld, voor realiteit aannemen - daar kan ik niet veel aan doen. Eigen verantwoordelijkheid om dat te toetsen, alleen en / of samen. Dat gaat voor elke kleur en smaak op.
Waar in het verleden veel kennis en ervaring in deze te vinden was binnen wat mensen hier het linkse kamp noemen, is het gros daarvan verdwenen. Ik heb het dan niet enkel over wat we in het politieke beeld zien, maar met name over dat wat die arena voorziet van inzichten, ervaring, uitwisseling en toetsing. Het ondersteunende netwerk is er nauwelijks nog, en dat is zichtbaar. Ik kan me de leegloop van de SER nog herinneren. Niet zonder consequenties.
Ik voeg daar geen waardeoordeel aan toe. Ik zeg niet goed of slecht. Dit is een balansoefening in keuzes tussen de minst optimale pionnen die ieder voor zich een andere kant uitkijken. Dan rest het blijven bij de leest, zogezegd.
Maar laten we eerlijk zijn, perceptie is tegenwoordig leidend.
Saillant voorbeeld in deze, waar in het verleden het normaal was dat die hoeken van de kamer zich voorbereid hadden op inhoud en effecten van onderwerp van debat of beleid, is dat tegenwoordig dusdanig opmerkelijk dat zelfs bij een futiel debat als dat vandaag opgemerkt wordt door verslaggevers. Niet journalisten, maar de spreekwoordelijke nabouwende verslaggevers.
De persoonlijke tegenstelling die je bespeurt zit op het zien van breek- en omslagpunten. Aan de ene kant zit je gebeiteld zonder zorgen, aan de andere kant zie je het patroon - waarvan de effecten poten onder stoelen uit zagen op termijn. In afwezigheid van bestendig alternatief zit je dan nog steeds met als enige realistische optie die hoek waar het gros van het netwerk zit. Het resultaat is iets wat dicht in de buurt van de roepende in de woestijn lijkt
Het gevolg daarvan is een eigen oefening in balans: je zal je behartiging nodig blijven hebben, je zal echter ook signaal en druk moeten geven om de woestijn op afstand te houden.
In het Nederlandse bestel zit voldoende aan mechanismen, kaders en afspraken om zorg te dragen voor de vereisten van overleg en compromis. Zelfs een kernpunt van selectieve behartiging is in deze voorzien van rol en functie voor collectieve stabiliteit. Zeker, excessen zullen er zijn, belangrijker nog, het potentieel voor afbraak neemt op die manier toe. Het is echter nog steeds Nederland: men blijft aan tafel komen, men blijft in overleg, men blijft in onderhandeling.
Selectie belangenbehartiging van één smaak met overwicht breekt inderdaad stabiliteit en continuïteit af. Daar zijn we het over eens. We moeten echter erkennen dat ons systeem een balansmechanisme is van - in essentie - selectieve belangenbehartiging. Vanuit wisselwerking daartussen komt oog voor collectieve belangenbehartiging.
Je geeft nog steeds geen antwoord, blijkbaar is het antwoord al vaker 'gegeven' maar dusdanig verhullend dat ik (en met mij heel veel andere mensen hier) nog steeds niet weet wie nou die kleine groep is zeer selectieve belangen behartigd worden door de VVD. Superrijken, multinationals, wie is 'wie' vertel het maar...Virtuozzo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:32:
Neem het niet al te persoonlijk, maar doe eens normaal manJe hebt al vaker het antwoord gekregen. Als het niet uitkomt, leg dat probleem dan niet bij anderen. In herhaling blijven vallen voor afleidingen voegt niets toe, dat is bij je inzet van whataboutisme niet anders als hierbij. Het aanloopje naar de grap van paranoia voegt hier ook niets toe.
Terug serieus, heeft dit nu echt nut? Draai je spies eens om, voor wat meer algemeen nut, wie zit achter welke partij? Wie gebruikt welke partij of organisatie? Welkom bij de mensheid, overal kom je uit bij - precies - mensen en hun gedrag. Individueel, collectief. Mensen.
Dit is niet de site van de AIVD met een kerstraadsel, dit is ook niet een Groot Dictee der Nederlandse taal.
Wil je een serieuze inhoudelijke discussie dan kan je ook gewoon antwoord geven.
[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 15-12-2016 23:00 ]
Het wordt een beetje vervelend. Je blijft anderen maar verwijten dat ze het niet begrijpen. Je blijft maar hameren op politiek bewustzijn. Je blijft maar lange verhalen typen over belangen. Dat is op zich prima maar je wordt nergens concreet. Je praat overal een beetje omheen.
We weten nu dat je VVD stemt of hebt gestemd. Daaruit mag je afleiden dat je het beleid in Nederland niet al te verkeerd vindt gaan. Maar je hebt hier nog nul keer concrete plannen van de VVD verdedigd. Wat zou je willen met dit land? Zorg, marktwerking, defensie, integratie... waar sta je?
Het draait in dit topic ook niet om belangen. Het gaat om het uitwisselen van meningen. Dat er her en der spelletjes worden gespeeld weten we wel.
[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 15-12-2016 23:00 ]
Ik vind de VVD momenteel ook prut, maar kan mij een VVD'er wel voorstellen.
Ik heb ook VVD gestemd. Ik was echt van de lijn Dijkstal/van Aartsen en ook een beetje Zalm. Dat waren gematigde liberalen begin deze eeuw en prima bezig. Dankzij een golf van populisme kreeg de VVD ook zijn portie met die idioot van Verdonk. Uiteindelijk is dan een soort halverwege-compromis opgedoken tussen de eerste lijn (Dijkstal/van Aartsen) en Verdonk en dat heet momenteel Rutte, een soort halfpopulist. En voor de VVD werkt het, het neemt populisme wind uit de zeilen terwijl de VVD niet te beroerd is verantwoordelijkheid te nemen, allen te weinig en vaag IMO.
Maar stel je voor dat je zo rond 1994 VVD-lid werd? Dat je Bolkensteijn met zijn verhalen over buitenlanders wel kon waarderen maar ook het stukje verantwoordelijkheid eromheen? Dat je later jezelf liberaal ging noemen a la Dijkstal? Kijk, dat de partij nu gekaapt is door semi-populisme en dat je bij een VVD-meeting vaak omringd wordt door getapte ondernemers (die het vooral over belastingschijven hebben)... wel, allemaal stereotypes, maar als je oprecht jaren '90 liberaal bent en weigert toe te geven, dan is de VVD nog steeds een goede partij en kan je daar best voor uitkomen. En ik heb daar nog wel een beetje respect voor.
Dat respect is dan niet veel meer omdat de VVD met van de Steur, Schippers en Schultz (en stiekem ook Hennis) echt ronduit beperkte politici naar voren schuift. Een idioot, een belangenverstrengelaar, een echte muts en een weinig principieel.. ja, wat eigenlijk. Maar het werkt wel blijkbaar. En stiekem vind ik Dijkhof en Rutte dan wel goede bestuurders.
Ik heb ook VVD gestemd. Ik was echt van de lijn Dijkstal/van Aartsen en ook een beetje Zalm. Dat waren gematigde liberalen begin deze eeuw en prima bezig. Dankzij een golf van populisme kreeg de VVD ook zijn portie met die idioot van Verdonk. Uiteindelijk is dan een soort halverwege-compromis opgedoken tussen de eerste lijn (Dijkstal/van Aartsen) en Verdonk en dat heet momenteel Rutte, een soort halfpopulist. En voor de VVD werkt het, het neemt populisme wind uit de zeilen terwijl de VVD niet te beroerd is verantwoordelijkheid te nemen, allen te weinig en vaag IMO.
Maar stel je voor dat je zo rond 1994 VVD-lid werd? Dat je Bolkensteijn met zijn verhalen over buitenlanders wel kon waarderen maar ook het stukje verantwoordelijkheid eromheen? Dat je later jezelf liberaal ging noemen a la Dijkstal? Kijk, dat de partij nu gekaapt is door semi-populisme en dat je bij een VVD-meeting vaak omringd wordt door getapte ondernemers (die het vooral over belastingschijven hebben)... wel, allemaal stereotypes, maar als je oprecht jaren '90 liberaal bent en weigert toe te geven, dan is de VVD nog steeds een goede partij en kan je daar best voor uitkomen. En ik heb daar nog wel een beetje respect voor.
Dat respect is dan niet veel meer omdat de VVD met van de Steur, Schippers en Schultz (en stiekem ook Hennis) echt ronduit beperkte politici naar voren schuift. Een idioot, een belangenverstrengelaar, een echte muts en een weinig principieel.. ja, wat eigenlijk. Maar het werkt wel blijkbaar. En stiekem vind ik Dijkhof en Rutte dan wel goede bestuurders.
door te stemmen voeg je daar impliciet natuurlijk wel een waardeoordeel aan toe.Virtuozzo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:32:
[...]
Kijk uit, mijn uitspraak was dat ik mij prima kon voorstellen dat voor veel mensen de VVD de reflexieve keuze voor continuïteit en stabiliteit is. Dat is navolgbaar, in veel opzichten zelfs verklaarbaar. Daarbij komt dat binnen het beschikbare politieke spectrum er bitter weinig zicht is te vinden op onderhoud en aanpassing van kritieke systemen.
Het gegeven van focus van de VVD is niet nieuw, ik ben daar open over, niet voor de eerste keer trouwens. Dat mensen de marketing, het beeld, voor realiteit aannemen - daar kan ik niet veel aan doen. Eigen verantwoordelijkheid om dat te toetsen, alleen en / of samen. Dat gaat voor elke kleur en smaak op.
Waar in het verleden veel kennis en ervaring in deze te vinden was binnen wat mensen hier het linkse kamp noemen, is het gros daarvan verdwenen. Ik heb het dan niet enkel over wat we in het politieke beeld zien, maar met name over dat wat die arena voorziet van inzichten, ervaring, uitwisseling en toetsing. Het ondersteunende netwerk is er nauwelijks nog, en dat is zichtbaar. Ik kan me de leegloop van de SER nog herinneren. Niet zonder consequenties.
Ik voeg daar geen waardeoordeel aan toe. Ik zeg niet goed of slecht. Dit is een balansoefening in keuzes tussen de minst optimale pionnen die ieder voor zich een andere kant uitkijken. Dan rest het blijven bij de leest, zogezegd.
verder krijg ik van je schrijven de figuurlijke tranen in mijn ogen. hoe moet een gewone burger zijn verantwoordelijkheid toetsen m.b.t. een politicus en/of politieke partij als deze allerlei technieken in huis heeft om diezelfde burger te manipuleren?
daarnaast heeft er de laatste 25 jaar nauwelijks diversiteit bestaan tussen partijen, dat maakt het nog eens extra moeilijk om als burger "je verantwoordelijkheid te nemen". ik noem als voorbeeld maar weer even het referendum m.b.t. europese grondwet. of breder; hoe de eurogroep geïntervenieerd heeft in griekenland met nederlandse politici voorop.
ik kan dat met de beste wil van de wereld echt geen "balansoefening" meer noemen.
ik snap niet hoe je kunt zeggen dat je gebeiteld zit zonder zorgen terwijl je ziet dat ook de poten onder jouw stoel uiteindelijk uitgezaagd zullen worden. een roepende in de woestijn inderdaad, in mijn ogen.Maar laten we eerlijk zijn, perceptie is tegenwoordig leidend.
Saillant voorbeeld in deze, waar in het verleden het normaal was dat die hoeken van de kamer zich voorbereid hadden op inhoud en effecten van onderwerp van debat of beleid, is dat tegenwoordig dusdanig opmerkelijk dat zelfs bij een futiel debat als dat vandaag opgemerkt wordt door verslaggevers. Niet journalisten, maar de spreekwoordelijke nabouwende verslaggevers.
De persoonlijke tegenstelling die je bespeurt zit op het zien van breek- en omslagpunten. Aan de ene kant zit je gebeiteld zonder zorgen, aan de andere kant zie je het patroon - waarvan de effecten poten onder stoelen uit zagen op termijn. In afwezigheid van bestendig alternatief zit je dan nog steeds met als enige realistische optie die hoek waar het gros van het netwerk zit. Het resultaat is iets wat dicht in de buurt van de roepende in de woestijn lijkt![]()
Het gevolg daarvan is een eigen oefening in balans: je zal je behartiging nodig blijven hebben, je zal echter ook signaal en druk moeten geven om de woestijn op afstand te houden.
In het Nederlandse bestel zit voldoende aan mechanismen, kaders en afspraken om zorg te dragen voor de vereisten van overleg en compromis. Zelfs een kernpunt van selectieve behartiging is in deze voorzien van rol en functie voor collectieve stabiliteit. Zeker, excessen zullen er zijn, belangrijker nog, het potentieel voor afbraak neemt op die manier toe. Het is echter nog steeds Nederland: men blijft aan tafel komen, men blijft in overleg, men blijft in onderhandeling.
Selectie belangenbehartiging van één smaak met overwicht breekt inderdaad stabiliteit en continuïteit af. Daar zijn we het over eens. We moeten echter erkennen dat ons systeem een balansmechanisme is van - in essentie - selectieve belangenbehartiging. Vanuit wisselwerking daartussen komt oog voor collectieve belangenbehartiging.
en ja, over het laatste zijn we het eens. daarom begrijp ik je betogen echt niet eigenlijk. of wil je trump, de brexit, en overige signalen vanuit europa, (wat toch eigenlijk een gevolg is van 25 jaar selectieve belangenbehartiging) een verdere voortzetting van de zogenoemde stabiliteit sinds de jaren 80 noemen? toch niet hoop ik?
Ja, dat verhaal snap ik. Maar dat kun je als VVD-er van voorheen toch zeggen dan? Dat doen PvdA stemmers toch ook?Delerium schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:12:
Ik zie ze anders nooit besturenDelerium schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:12:
De problemen rond asielzoekers en de procedure zijn enorm. Dat er nu wat criminele Marokkanen rondlopen is een mooie bliksemafleider, zo valt het niet op dat maar 50% van de asielzoekers inburgert in de 3 jaar die ervoor staat. En dat is niet het enige probleem, maar wel eentje die zeer snel voor problemen gaat zorgen. Andere problemen zijn de lange wachttijd eer je eens "goed gekeurd" wordt, de lange wachttijd tot gezinshereniging. Overigens, over die criminele Marokkanen, dat heeft hij wel heel snel gedaan. Maandagavond werd het nieuws bekend uit Groningen [althans, bij de media], en dinsdagmiddag lag al een uitgestippeld beleid klaar.
Maar, die gezinshereniging, dat komt natuurlijk omdat het zo druk is? Nou, nee, ten eerste komen er vergeleken met vorig jaar nog nauwelijks vluchtelingen aan, en ten tweede heeft de Volkskrant een tijdje geleden nog een beetje journalistiek bedreven: http://www.volkskrant.nl/...debbd4c7b0e52b5d4165d69a9
Tja, dat is echt besturen hoorOp dit moment wachten 28 duizend nareisdossiers op een beslissing. Volgens de IND zijn de lange wachttijden overmacht doordat er in het najaar van 2015 veel asielzoekers aanklopten in Nederland. Uit de ambtelijke stukken blijkt echter dat het laten oplopen van de wachtlijst ook wordt gezien als een strategie om het aantal binnenkomende asielzoekers te temperen.
In een door het ministerie van Justitie opgestelde nota wordt al in het voorjaar van 2015 een 'menukaart' gepresenteerd van mogelijke maatregelen bij een 'verhoogde instroom'. Een daarvan is het 'laten oplopen behandelduur nareis'.

Dan hebben we nog Rutte, en, om in de vluchtelingensfeer te blijven, hij zei mei dit jaar dit:
Sprak onze MP hier over:Ik vind het zo leuk om in hun huisjes te kijken. Het zijn toch ook huisjes? Volgens mij noemen de mensen het zelf ook zo, het zijn hun huisjes geworden
De tiny-houses in Almere?
Studentenakamers?
Kamers op een AZC?
Nee, hij sprak over de tenten in een vluchtelingenkamp in Libanon
Nu is dat eigenlijk meer enorme domheid, en niet bestuurlijk falen, maar ik heb hem nooit echt zien besturen. Natuurlijk heeft hij talloze uitspraken gemaakt over de actualiteit, maar ook daar zit imho weinig bestuurder in, en meer borderline populistisch gebral. Met als hoogtepunt natuurlijk het "pleurt zelf op".
Of al het gedraai en gepruts rond het referendum. Een bestuurder zou niet na maanden met zo'n halfbakken oplossing komen.
Maarja, vergeleken met de andere ministers of Zijlstra is iedereen een goede bestuurder

People as things, that’s where it starts.
Is het echt zo ontzettend moeilijk? Of ben je naar spoken aan het zoeken. Wat zit er achter politiek? Mensen. Dat was je vraag. Maar goed, ondertussen is de vraag alweer subtiel aangepast.hoevenpe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:37:
[...]
Je geeft nog steeds geen antwoord, blijkbaar is het antwoord al vaker 'gegeven' maar dusdanig verhullend dat ik (en met mij heel veel andere mensen hier) nog steeds niet weet wie nou die kleine groep is zeer selectieve belangen behartigd worden door de VVD. Superrijken, multinationals, vertel het maar...
Dit is niet de site van de AIVD met een kerstraadsel, dit is ook niet een Groot Dictee der Nederlandse taal.
Wil je een serieuze discussie dan kan je ook gewoon antwoord geven.
Ja, zo simpel is het. Ondertussen heb je op frappante wijze het beeld gepresenteerd dat er achter een politieke partij een schimmige groep zou zitten. En eenieder die niet wenst te wijzen met de vinger is schuldig. En nu is het weer een klein beetje meer verdraaid.
Serieuze discussie?
Om het maar even scherp te stellen: net als elke politieke partij is de VVD zowel instrument als medium voor belangenbehartiging - en politieke vertegenwoordiging - binnen de kaders van ons bestel. Elke partij heeft daarbij zijn of haar eigen focus, eigen concepten, eigen vijvertjes en kaders voor draagvlak en continuïteit. In deze richt de VVD zicht niet op behartiging van het volledige bestel, dat doet geen enkele partij. In plaats daarvan richt men zich op specifieke kaders. Je ziet een VVD dus meer actief gericht op werkgeversverbanden, aangezien deze zich op de partij richten als vertegenwoordigend - welkom bij de netwerkfunctie. Je zal dat minder snel zien naar een SP toe. Dat zal geen verrassing zijn, mag ik toch hopen? Niet enkel vanuit historische ontwikkeling, maar ook gewoon vanwege aanwezigheid van dan wel gebrek aan aansluiting bij wat mensen belangrijk vinden.
Elke partij richt zich op het selectief behartigen van aandachtspunten op basis van druk en/of voeding. Daar hoort aandacht voor het algemene belang bij, dit is echter nergens vanzelfsprekend. Als je nog steeds denkt dat het dit wel is, mag ik je verwijzen naar de debatten en stemrondes voorafgaand aan de grote hervormingen van het Nederlandse zorgstelsel, het afscheid van het ziekenfonds. Zelfs als er sprake is van uitwisseling waarop balans voor algemeen belang op magische wijze zou moeten volgen is het niet vanzelfsprekend dat het ook zo uitwerkt.
Mijn excuses, maar dit is de laatste keer dat ik die context geef.
Gaat dit onderwerp over mij? Dat is nieuw. Ik kan daar niet de waarde van zien.D-e-n schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:57:
[...]
Het wordt een beetje vervelend. Je blijft anderen maar verwijten dat ze het niet begrijpen. Je blijft maar hameren op politiek bewustzijn. Je blijft maar lange verhalen typen. Dat is op zich prima maar je wordt nergens concreet. Je praat overal een beetje omheen.
We weten nu dat je VVD stemt of hebt gestemd. Daaruit mag je afleiden dat je het beleid in Nederland niet al te verkeerd vindt gaan. Maar je hebt hier nog nul keer concrete plannen van de VVD verdedigd. Wat zou je willen met dit land? Zorg, marktwerking, defensie, integratie... waar sta je?
Maar goed, je maakt aannames die op geen enkele wijze te staven zijn. Ik zit vanuit oorsprong, achtergrond en netwerk in de traditionele hoek van VVD. Of ik daar ook daadwerkelijk op gestemd heb is een aanname ten aanzien van mijn persoonlijke keuzes. Dat een positie, overtuiging of keuze meteen een totale goedkeuring zou betekenen is ridicuul. Kom op zeg. Niets is perfect, mensen al helemaal niet.
Keuzes trouwens waar ik toch best enig inzicht in gegeven heb. Vanuit persoonlijke omstandigheden zit ik voor directe behartiging het beste in die hoek. Ik zie echter net zo goed dat die hoek een weg heeft ingeslagen die in belangrijke opzichten op termijn niet constructief zijn. Dit is wat ik beschreef als de keuze binnen de partij tussen invloed vanuit kundige minderheid, of overwicht zonder oog voor kundigheid.
Let wel, ik ben niet bezig met wat ik het domein van de marketing, de beeldvorming noem. Ik erken dat dit slechts een laag vernis is. En ja, dat mensen dat als realiteit zien is niet mijn schuld. Men is gewend het voorgestelde te zien als magisch concrete plannen, terwijl het binnen de kaders van ons bestel enkel kaarten zijn voor onderhandeling en compromis. Het is niet leuk om achter de schermen van politieke realiteit te kijken, maar dit is wel hoe het werkt. De focus van een politieke partij op regeringsniveau zit hem niet in die plannen en kaartjes, het zit wel in maatregelen, introducties van aanpassingen, consumptie van informatie en verdeling van toegang. Of je het dan over het gunnen van contracten hebt (VVD), het kunnen schrijven van eigen wetteksten door banken (PvDA), het oude stokpaardje annex drama van aanpassingen Europese richtlijnen van kledinglabels (D'66) - dit is de echte politiek.
Ben s.v.p. voorzichtig met aannames. Dat iemand in een bepaalde politieke hoek zit, of dat een mens een bepaalde overtuiging heeft, of - als ander voorbeeld - het beste aansluiting ziet bij een organisatie om zijn idee gebolsterd te zien - dat wil niet zeggen dat dit op welke wijze dan ook een de facto goedkeuring is voor alles wat er bij hoort, of komt. Dat is volstrekt flauwekul.
Ja, en daar bankiert men op. Ik kan me met name in het laatste deel van je reactie vinden. Het is een goed voorbeeld van consequenties voor een organisatie in een scenario van ongebreideld overwicht. Het maakt lui, het maakt gaten, het breekt vereisten voor continuïteit op termijn af.Delerium schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:12:
Ik kan me heel goed de stiekeme reactie voorstellen. Maar let op, het neemt niet weg dat wat ooit bestuurlijk ondenkbaar was, nu praktische instrumentatie is. Dit is een ontwikkeling die enorme overeenkomst vertoont met de interne organisatie van CDA (noord/zuid kampen met eigen insteek) voorafgaand aan de val. Het is effectief beleid, voor het moment. Niet voor de lijn. Beleid hoeft niet hetzelfde te zijn als bestuur.
Mark is een marketeer en netwerker. Hij is geen bestuurder. Hij is frontman, geen zetbaas. Hij is kwetsbaar voor beïnvloeding vanuit directe kring, binnen de huidige partij top is dat echter geen probleem. Voor wat de partij nu is, is hij de minst slechte man op de plek.
Tja, maar als ik er naar verwijs, is het klaarblijkelijk schimmigD-e-n schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:26:
[...]
Ja, dat verhaal snap ik. Maar dat kun je als VVD-er van voorheen toch zeggen dan? Dat doen PvdA stemmers toch ook?
Correct. We zijn en blijven mensen.dawg schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:20:
[...]
door te stemmen voeg je daar impliciet natuurlijk wel een waardeoordeel aan toe.
Dat werkt beide kanten uit. Het sleutelwoord is (om in herhaling te vallen) participatie. Dat kan alleen, dat kan samen. Kleine schaal, grote schaal. Voor mijn part over het parkeerbeleid in je straat, ook dat is politiek. En ja, er is niets mis mee om een politicus bloot te stellen aan aansprakelijkheid middels openbaarheid van communicatie en informatie.dawg schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:20:
[...]
hoe moet een gewone burger zijn verantwoordelijkheid toetsen m.b.t. een politicus en/of politieke partij als deze allerlei technieken in huis heeft om diezelfde burger te manipuleren?
Daar kan ik mij volledig in vinden. Die diversiteit is verdwenen, al moeten we hier erkennen dat dit binnen het Nederlandse lang niet zo uitgesproken was als elders. De spreekwoordelijke polder is Nederlands.dawg schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:20:
[...]
daarnaast heeft er de laatste 25 jaar nauwelijks diversiteit bestaan tussen partijen, dat maakt het nog eens extra moeilijk om als burger "je verantwoordelijkheid te nemen". ik noem als voorbeeld maar weer even het referendum m.b.t. europese grondwet. of breder; hoe de eurogroep geïntervenieerd heeft in griekenland met nederlandse politici voorop.
ik kan dat met de beste wil van de wereld echt geen "balansoefening" meer noemen.
Wat je tweede punt hier aangaat, dat is het probleem met ontwikkelingen. Dingen gebeuren, maar situaties verschuiven ook. Heb je dan al geen echt gezonde dynamiek meer, dan gaat het heel snel, heel scheef. Dit zou een reden moeten zijn om op redelijke wijze consistent betrokken en/of bewust te blijven. Maar ja, we zijn mensen. Als we het goed hebben, vergeten we nu eenmaal hoe het is om het slecht te hebben. En als alles vrolijk voortgaat, is het lang zoeken naar teugels als je er ineens achter komt dat je van de weg geraakt bent.
Maar let op, toch heet die commotie echt zo. Het wordt aangegaan met middelen die men kent, ongeacht of de situatie daar voor geschikt is, ongeacht effecten op termijn. Dit is niet iets Europees, het is iets heel menselijks. Ik begrijp de afkeer van het woord, ik loop vrijwel dagelijks tegen de bijbehorende mentaliteit aan in mijn werk. Gruwelijk. Maar zo wordt gedacht.
Dat neemt niet weg dat alles inderdaad een oefening in balans is. Echter de keuzes die we tegenwoordig maken ten aanzien daarvan, nu ja, laat ik het zo zeggen: de visie daarbij is net als de aanwezige inzichten beperkt.
Dat was een vergelijking. Mijn persoonlijke situatie is er een van geen zorgen. Bot gesteld: ik kan goed werken, goed leven, goed reizen - en heb het voorrecht niet over het dubbeltje te hoeven denken. Al doe ik dat wel, aangezien het gemeenschapscentrum terug in Nederland dat hard nodig heeft. In dat opzicht aldus die uitspraak.dawg schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:20:
[...]
ik snap niet hoe je kunt zeggen dat je gebeiteld zit zonder zorgen terwijl je ziet dat ook de poten onder jouw stoel uiteindelijk uitgezaagd zullen worden. een roepende in de woestijn inderdaad, in mijn ogen.
Maar inderdaad, de poten onder die stoel staan ook op een vloer, welke rust op een fundering - ga zo door. Aangezien niemand niets nodig heeft, en niemand louter op zichzelf kan staan, is mijn belang onderdeel van het algemene belang. Die afweging wordt tegenwoordig steeds minder gemaakt.
Integendeeldawg schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:20:
[...]
en ja, over het laatste zijn we het eens. daarom begrijp ik je betogen echt niet eigenlijk. of wil je trump, de brexit, en overige signalen vanuit europa, (wat toch eigenlijk een gevolg is van 25 jaar selectieve belangenbehartiging) een verdere voortzetting van de zogenoemde stabiliteit sinds de jaren 80 noemen? toch niet hoop ik?
De VVD was inderdaad een prima partij toen ze in balans werd gehouden door andere partijen met een grote achterban en binding met het maatschappelijk middenveld. Het probleem is dat ons economische systeem i.c.m. globalisering en met meer macht de financiële sector vanuit zichzelf al veel te ver is doorgeschoten, er is op vlak geen balans meer en daardoor verdwijnt ook de macht van partijen die wel beloven mensen hiervoor te kunnen behoeden. In Griekenland stemde men ook (extreem) links, maar veel effect had het uiteindelijk niet.
Ik denk dat veel mensen niet beseffen dat Europa hierin misschien wel het enigste middel is om balans terug te brengen vanwege juist de schaalgrootte, en dus ook een positieve factor zou kunnen zijn. De brexit laat zien dat je als individueel land zonder al te veel betekenis meer je het al snel verliest op veel fronten.
Ik denk dat veel mensen niet beseffen dat Europa hierin misschien wel het enigste middel is om balans terug te brengen vanwege juist de schaalgrootte, en dus ook een positieve factor zou kunnen zijn. De brexit laat zien dat je als individueel land zonder al te veel betekenis meer je het al snel verliest op veel fronten.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Ik interpreteer dit als 'multinationals', 'grote/middelgrote bedrijven' en de 'financiële sector'.Virtuozzo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:54:
Je ziet een VVD dus meer actief gericht op werkgeversverbanden, aangezien deze zich op de partij richten als vertegenwoordigend - welkom bij de netwerkfunctie.
Omdat bedrijven echter geen stemformulier krijgen en de top 1% hooguit een paar zetels wint moet men de suggestie wekken een 'volkspartij' te zijn zodat al die 'naïeve' modaal+ kiezers jou helpen je 'verborgen' doelen te verwezenlijken...
Zoiets? 😎
Interpretatie, of invullen? Controleer eens wat je zegt. Goed voorbeeld, de "financiële sector". Die is niet partij gericht. Integendeel. In die sector is politiek juist geen factor van relevantie. Wel persoon, toegang en beheersing. De invloed van Nederlandse banken vanuit expertiseposities is bij Dijsselbloem even diep als bij Zalm.hoevenpe schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 00:09:
[...]
Ik interpreteer dit als 'multinationals', 'grote/middelgrote bedrijven' en de 'financiële sector'.
Omdat bedrijven echter geen stemformulier krijgen en de top 1% hooguit een paar zetels wint moet men de suggestie wekken een 'volkspartij' te zijn zodat al die 'naïeve' modaal+ kiezers jou helpen je 'verborgen' doelen te verwezenlijken...
Zoiets? 😎
Ja, dat is geen slechte observatie. Overwicht, tegenwicht, balans. Dat is er niet meer.defiant schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 00:09:
De VVD was inderdaad een prima partij toen ze in balans werd gehouden door andere partijen met een grote achterban en binding met het maatschappelijk middenveld. Het probleem is dat ons economische systeem i.c.m. globalisering en met meer macht de financiële sector vanuit zichzelf al veel te ver is doorgeschoten, er is op vlak geen balans meer en daardoor verdwijnt ook de macht van partijen die wel beloven mensen hiervoor te kunnen behoeden. In Griekenland stemde men ook (extreem) links, maar veel effect had het uiteindelijk niet.
Maar voorzichtig met opperen dat Europa misschien wel het enige medium voor balans zou kunnen zijn
Gewoon opportunisme dus. Dat mag maar dat is toch geen argument in een discussie? Dat klinkt als degene die stemt op de SP omdat hij een uitkering heeft en die op het moment dat hij twee ton verdient zijn heil zoekt bij de VVD. Dat is zijn of haar goed recht natuurlijk maar in een discussie kun je er niks mee.Virtuozzo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:54:
[...]
Vanuit persoonlijke omstandigheden zit ik voor directe behartiging het beste in die hoek.
Maar daarmee maak je je er dus te gemakkelijk vanaf in mijn ogen. Je geeft anderen kritiek als zij bijvoorbeeld het kabinet al te makkelijk afkraken of Europa de schuld geven maar hult je zelf in algemeenheden. Dat vind ik jammer.Ik zie echter net zo goed dat die hoek een weg heeft ingeslagen die in belangrijke opzichten op termijn niet constructief zijn. Dit is wat ik beschreef als de keuze binnen de partij tussen invloed vanuit kundige minderheid, of overwicht zonder oog voor kundigheid.
Dat zou kunnen als we een ander Europa hadden. Probleem is dat het huidige Europa nog steeds op de weg van nog meer schaalvergroting zit. Europa denkt vooral in markten. Europa denkt aan meer globalisering in plaats van het beteugelen van de nadelen ervan. Gaat dat Europa de redding brengen? Ik vrees van niet.defiant schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 00:09:
Ik denk dat veel mensen niet beseffen dat Europa hierin misschien wel het enigste middel is om balans terug te brengen vanwege juist de schaalgrootte, en dus ook een positieve factor zou kunnen zijn.
Maar, het gebrek aan, politieke participatie van de gewone burger is natuurlijk al een heel verhaal op zich, met allerlei redenen waarom men wel, of dus juist niet, meer doet aan politiek dan eens in de x-jaar een vakje roodkleuren op een papier en die in een [heel toepasselijk volgens sommigen]kliko te werpen.
En dan heb je ook nog genoeg mensen die dat niet bij iedere verkiezing doet, en ook genoeg mensen die er zelfs trots op zijn dat ze nooit vakjes inkleuren.
Hoeveel kan de gewone man/vrouw nou echt doen? Iemand met een normale baan, met kinderen, een huwelijk, vrienden, hobby's, taken, klusjes en wat al niet meer?
Natuurlijk, ranten op Tweakers en Facebook, maar daar los je weinig mee op. Maar ik zie mensen als mijn ouders echt niet in hun vrije tijd eens een gemeenteraad bijwonen. En dan oefen je alleen nog maar een beetje druk uit op de gemeente. De provincie merkt daar al niks meer van, laat staan het rijk.
Lid worden van een politieke partij kan ook, maar ook dan moet je toch echt tijd hebben voor de bijeenkomsten. En hoeveel invloed heb je nou echt op de koers van een partij? Bij veel partijen is bijvoorbeeld de verkiezing van de lijsttrekker een democratie ala de DDR: Er is maar 1 kandidaat, of maar 1 serieuze omdat alle tegenstanders nobody's zijn. Zo was Monasch al bij voorbaat kansloos tegen Samson of Asscher.
Dan kun je nog demonstreren, maar wie herinnert zich een demonstratie waardoor iets verandert is in de politiek? Het lijkt er op dat men of de schouders erover ophaalt, of dat er wat loze beloftes worden geroepen om men weer blij te maken.
Je eigen partij oprichten? Zelfs lokaal haal je het niet, laat staan landelijk.
Referenda? Tja, het eerste landelijke referendum is direct gekaapt door mensen met allerlei belangen [het lijkt de politiek wel], en de plaatselijke, tja, dat boeit niemand.
Geweld gebruiken is in principe ook participeren, niemand zal ontkennen dat Volkert van der G toch wel iets verandert heeft, maar dat is ook weer zo extreem en ondemocratisch. En lost het echt iets op? Het zal de polarisering alleen maar voeden.
En dan heb je nog die groep mensen die niks moeten weten van "gevestigde politiek" en denken niks te kunnen veranderen, puur omdat ze door een hogere macht worden tegengewerkt. Zij het links, zij het Brussel, zij het de reptillian Bilderberggroep.
Het constateren van een politieke apathie is leuk, maar, ik ben vooral benieuwd naar hoe je dat tegengaat. Met zeggen "men participeert niet meer in de politiek" los je helemaal niks op. Je blust geen brandende huizen door er naar te wijzen en zeggen "je huis staat in brand".
Heb ik het antwoord? Niet echt. Mijn eerste reactie is "meer openheid!", maar dan herinner ik me de inspraakavonden over AZC's weer. Inspraakavonden of er violen of madeliefjes moeten worden gezaaid in het lokale plantsoen, dat boeit niemand, maar bij de serieuze dingen wordt het onderwerp direct weer gekaapt door een groep.
Ik denk dat betere media wel wonderen zou doen. Veel meer fact-checken. Klopt het wel wat dat oppositie-lid roept? En is dit voorgestelde beleid van die minister wel mogelijk, of is het een dode mus? Dat zijn dingen waar de kwaliteitskranten zich nog nauwelijks mee bezig houden, en meuk als de Telegraaf natuurlijk al helemaal niet.
Het zal van alle kanten moeten komen denk ik. De politiek moet opener en toegankelijker zijn, de media moet zijn werk weer eens doen, en mensen moeten minder lui worden.
Maar enkel en alleen stellen dat er niet genoeg participatie is, lost niks op.
En dan heb je ook nog genoeg mensen die dat niet bij iedere verkiezing doet, en ook genoeg mensen die er zelfs trots op zijn dat ze nooit vakjes inkleuren.
Hoeveel kan de gewone man/vrouw nou echt doen? Iemand met een normale baan, met kinderen, een huwelijk, vrienden, hobby's, taken, klusjes en wat al niet meer?
Natuurlijk, ranten op Tweakers en Facebook, maar daar los je weinig mee op. Maar ik zie mensen als mijn ouders echt niet in hun vrije tijd eens een gemeenteraad bijwonen. En dan oefen je alleen nog maar een beetje druk uit op de gemeente. De provincie merkt daar al niks meer van, laat staan het rijk.
Lid worden van een politieke partij kan ook, maar ook dan moet je toch echt tijd hebben voor de bijeenkomsten. En hoeveel invloed heb je nou echt op de koers van een partij? Bij veel partijen is bijvoorbeeld de verkiezing van de lijsttrekker een democratie ala de DDR: Er is maar 1 kandidaat, of maar 1 serieuze omdat alle tegenstanders nobody's zijn. Zo was Monasch al bij voorbaat kansloos tegen Samson of Asscher.
Dan kun je nog demonstreren, maar wie herinnert zich een demonstratie waardoor iets verandert is in de politiek? Het lijkt er op dat men of de schouders erover ophaalt, of dat er wat loze beloftes worden geroepen om men weer blij te maken.
Je eigen partij oprichten? Zelfs lokaal haal je het niet, laat staan landelijk.
Referenda? Tja, het eerste landelijke referendum is direct gekaapt door mensen met allerlei belangen [het lijkt de politiek wel], en de plaatselijke, tja, dat boeit niemand.
Geweld gebruiken is in principe ook participeren, niemand zal ontkennen dat Volkert van der G toch wel iets verandert heeft, maar dat is ook weer zo extreem en ondemocratisch. En lost het echt iets op? Het zal de polarisering alleen maar voeden.
En dan heb je nog die groep mensen die niks moeten weten van "gevestigde politiek" en denken niks te kunnen veranderen, puur omdat ze door een hogere macht worden tegengewerkt. Zij het links, zij het Brussel, zij het de reptillian Bilderberggroep.
Het constateren van een politieke apathie is leuk, maar, ik ben vooral benieuwd naar hoe je dat tegengaat. Met zeggen "men participeert niet meer in de politiek" los je helemaal niks op. Je blust geen brandende huizen door er naar te wijzen en zeggen "je huis staat in brand".
Heb ik het antwoord? Niet echt. Mijn eerste reactie is "meer openheid!", maar dan herinner ik me de inspraakavonden over AZC's weer. Inspraakavonden of er violen of madeliefjes moeten worden gezaaid in het lokale plantsoen, dat boeit niemand, maar bij de serieuze dingen wordt het onderwerp direct weer gekaapt door een groep.
Ik denk dat betere media wel wonderen zou doen. Veel meer fact-checken. Klopt het wel wat dat oppositie-lid roept? En is dit voorgestelde beleid van die minister wel mogelijk, of is het een dode mus? Dat zijn dingen waar de kwaliteitskranten zich nog nauwelijks mee bezig houden, en meuk als de Telegraaf natuurlijk al helemaal niet.
Het zal van alle kanten moeten komen denk ik. De politiek moet opener en toegankelijker zijn, de media moet zijn werk weer eens doen, en mensen moeten minder lui worden.
Maar enkel en alleen stellen dat er niet genoeg participatie is, lost niks op.
Laat ik het anders zeggen: wat jij 'invloed vanuit expertposities' noemt is in de ogen van de overgrote meerderheid van de kiezers gewoon lobbyen en manipuleren. Men 'gebruikt' de representatieve democratie om eigen belangen veilig te stellen terwijl nooit democratisch getoetst wordt of de kiezer dit deelt, in het geval van de financiële sector is dat na 2008 niet meer het geval lijkt me zo.Virtuozzo schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 00:17:
Interpretatie, of invullen? Controleer eens wat je zegt. Goed voorbeeld, de "financiële sector". Die is niet partij gericht. Integendeel. In die sector is politiek juist geen factor van relevantie. Wel persoon, toegang en beheersing. De invloed van Nederlandse banken vanuit expertiseposities is bij Dijsselbloem even diep als bij Zalm.
Zo creëer je achterdocht en verdwijnt vertrouwen, want zoals je al aangeeft is dit veel breder dan de VVD, als kiezer ben je dus niet meer in staat om 'verschil' te maken met je stem. Ook een stem op de PvdA is via Dijsselbloem indirect een stem op de banken (en daarachter de top 1% en de bijhorende aandeelhouders), hoe geloofwaardig kan je dan nog zijn als politiek?
Dit alles bevestigd het steeds breder wordende 'vooroordeel' dat het dus niet uitmaakt of je PvdA, GL, CDA, D66 of VDD stemt. Het zijn nuanceverschillen allemaal gericht op het behouden van de status-quo. Het versterkt het gevoel dat je (desnoods met samengeknepen neus) op 'extremere' partijen als de PVV, PvdD, SP, VNL of SGP moet stemmen als je werkelijk wilt dat de status-quo veranderd en de neoliberale uitwassen van het kapitalisme worden aangepakt.
Waarom kan de natiestaat 'Nederland' dat niet zijn?Maar voorzichtig met opperen dat Europa misschien wel het enige medium voor balans zou kunnen zijnDat willen we niet horen, tenslotte moeten we boos wegkijken
Waarom niet iets gebruiken wat eeuwen lang goed gewerkt heeft een tegelijkertijd samenwerken met onze directe buren in de vorm van een EEG 2.0?
Ook jij dient hier een belang met jouw stelling, sowieso stellen dat iets het 'enige medium' is lijkt me historisch gezien niet correct. Dat is heel vilein suggereren dat tegenstanders van de EU (in de huidige vorm) 'oorlog' zouden willen, dit soort "het licht gaat uit" opmerkingen werken altijd averechts...
[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 16-12-2016 07:36 ]
Welke EEG 2.0? Er is geen visie bij de anti-EU mensen over een opvolger van de EU. Niet anders als bij Brexit. Ze weten precies wat ze niet willen, namelijk de EU, maar zodra het gaat over het alternatief dan fragmenteert de boel, willen ze allemaal wat anders, en weten ze het niet meer.hoevenpe schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 07:29:
[...]
Waarom niet iets gebruiken wat eeuwen lang goed gewerkt heeft een tegelijkertijd samenwerken met onze directe buren in de vorm van een EEG 2.0?
Ook jij dient hier een belang met jouw stelling, sowieso stellen dat iets het 'enige medium' is lijkt me historisch gezien niet correct. Dat is heel vilein suggereren dat tegenstanders van de EU (in de huidige vorm) 'oorlog' zouden willen, dit soort "het licht gaat uit" opmerkingen werken altijd averechts...
Anti-visies tegen bestaande instellingen zijn nu eenmaal stukken makkelijker dan het eens worden over een alternatief. Dus doen we datgene wat gemakkelijk is en vergeten we het moeilijke deel.
Maar waarom moet er dan een overkoepelende visie bestaan? Er is toch niets mis met anti-EU of EU-kritisch zijn zonder direct de behoefte te hebben om wildvreemden te overtuigen van jouw gelijk of samen tot een overeenstemming te komen over wat dan wel de bedoeling is. Politieke fragmentatie zal toch wel blijven bestaan.downtime schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 07:57:
[...]
Welke EEG 2.0? Er is geen visie bij de anti-EU mensen over een opvolger van de EU. Niet anders als bij Brexit. Ze weten precies wat ze niet willen, namelijk de EU, maar zodra het gaat over het alternatief dan fragmenteert de boel, willen ze allemaal wat anders, en weten ze het niet meer.
Anti-visies tegen bestaande instellingen zijn nu eenmaal stukken makkelijker dan het eens worden over een alternatief. Dus doen we datgene wat gemakkelijk is en vergeten we het moeilijke deel.
Juist daarom moet de hervorming van de EU ook vanuit de EU en EU-gezinde partijen zelf komen. Na Brexit, Trump, Renzi, het Oekraïne referendum, etc. zou het geen 'business as usual' moeten zijn maar een pas op de plaats en een grondige herevaluatie: welke dingen regelen we gezamenlijk, wat moet terug naar de lidstaten, hoe zorgen we voor democratische toetsing, hoe geven we de burger echt invloed, hoe stoppen we geldverslindende projecten, hoe stop je het verhuiscircus, moeten we eventueel afscheid nemen van landen, etc.downtime schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 07:57:
Welke EEG 2.0? Er is geen visie bij de anti-EU mensen over een opvolger van de EU. Niet anders als bij Brexit. Ze weten precies wat ze niet willen, namelijk de EU, maar zodra het gaat over het alternatief dan fragmenteert de boel, willen ze allemaal wat anders, en weten ze het niet meer.
Je kunt wachten totdat de boel echt ploft maar dan is het te laat, dan is er inderdaad niets om het gat op te vullen. Kunstmatige blokken en instanties verdwijnen uiteindelijk altijd als de steun van het volk verloren gaat: Sovjet-Unie, Oostenrijk-Hongarije, Joegoslavië, Volkenbond...
Waarna de boel in referenda weer gesaboteerd wordt omdat burgers de "EU en EU-gezinde partijen" niet vertrouwen.hoevenpe schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:40:
[...]
Juist daarom moet de hervorming van de EU ook vanuit de EU en EU-gezinde partijen zelf komen.
Niet 'willen' wat de elite wil is iets anders dan 'saboteren'...downtime schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:16:
Waarna de boel in referenda weer gesaboteerd wordt omdat burgers de "EU en EU-gezinde partijen" niet vertrouwen.

Het alternatief is politiek op kinder-niveau. "Ik wil niet" maar intussen geen idee hebben hoe het wel moet. Je hoeft geen visie te hebben maar dan moet je ook niet verwachten dat je mening serieus genomen wordt.Bazziek schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:34:
[...]
Maar waarom moet er dan een overkoepelende visie bestaan? Er is toch niets mis met anti-EU of EU-kritisch zijn zonder direct de behoefte te hebben om wildvreemden te overtuigen van jouw gelijk of samen tot een overeenstemming te komen over wat dan wel de bedoeling is. Politieke fragmentatie zal toch wel blijven bestaan.
Je kunt niet eerst verantwoordelijkheid naar "de elite" schuiven en het resultaat dan afkeuren omdat het van de verkeerde mensen komt.hoevenpe schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:17:
[...]
Niet 'willen' wat de elite wil is iets anders dan 'saboteren'...
Stel hypothetisch: men ziet het 'licht' en komt met een aangepast Europees verdrag met daarin veel minder macht voor de commissie, het afschaffen van het Europees parlement en het versterken van de individuele natiestaten. Dat kan zo in een referendum, dan weet ik bijna zeker dat dit met overgrote meerderheid aangenomen wordt...downtime schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:19:
Je kunt niet eerst verantwoordelijkheid naar "de elite" schuiven en het resultaat dan afkeuren omdat het van de verkeerde mensen komt.
Het is niet 'tegen' om het 'tegen', je onderschat de inhoudelijke component. Zolang 'verandering' binnen de EU een eufemisme is voor 'meer Europa' zal je de handen er niet voor op elkaar krijgen inderdaad.
Dus afschaffing van het enige democratische instituut van de EU gaat de handen op elkaar krijgen?hoevenpe schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:22:
[...]
Stel hypothetisch: men ziet het 'licht' en komt met een aangepast Europees verdrag met daarin veel minder macht voor de commissie, het afschaffen van het Europees parlement en het versterken van de individuele natiestaten. Dat kan zo in een referendum, dan weet ik bijna zeker dat dit met overgrote meerderheid aangenomen wordt...
Het is niet 'tegen' om het 'tegen', je onderschat de inhoudelijke component. Zolang 'verandering' binnen de EU een eufemisme is voor 'meer Europa' zal je de handen er niet voor op elkaar krijgen inderdaad.
Dat is toch totaal niet wat ik zeg. Ik zeg enkel dat het belachelijk is om alles wat EU-kritisch of -negatief is op 1 hoop te schuiven en vervolgens te zeggen dat zij tot elkaar moeten komen. Uiteraard moet je zelf een visie hebben en daar toelichting over willen geven, maar wat mij betreft is het aan de politiek om daar "naar te luisteren" (niet in de zin van klakkeloos overnemen, maar in de zin van, wat wil mijn achterban en hoe kan ik daar vorm aan geven).downtime schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:18:
[...]
Het alternatief is politiek op kinder-niveau. "Ik wil niet" maar intussen geen idee hebben hoe het wel moet. Je hoeft geen visie te hebben maar dan moet je ook niet verwachten dat je mening serieus genomen wordt.
Overeenstemming krijgen over de richting van de EU is zowel binnen de groep EU-positief als EU-negatief naar mijn idee namelijk onmogelijk als je de gehele groep mee wil krijgen. En om dan een groep mensen af te serveren tot zij dit wel voor elkaar krijgen, dat is juist het gemakkelijke waar je hen in je eerdere post van beticht naar mijn idee.
We dreigen wat offtopic te raken, maar ik vermoed van wel op het moment dat dit onderdeel is van een groter geheel om de macht van Brussel te reduceren en deze weer neer te leggen waar die hoort: bij de individuele natiestaten.downtime schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:26:
Dus afschaffing van het enige democratische instituut van de EU gaat de handen op elkaar krijgen?
(het EP is sowieso een fop-parlement met daarbinnen vast afgesproken machtsverhoudingen tussen EVP en S&D)
Dus Nederland gaat wel mee met dat associatieverdrag met Oekraïne?
Wat een democratie hebben we toch. Stemmen we NEE, maakt Rutte er toch weer doodleuk een JA van.
Iets zegt me dat dit de VVD de komende weken weer zetels gaat kosten.
Ik hou peil.nl wekelijks in de gaten.
Niet dat ik daar om maal, ik zie de VVD het liefst helemaal wegkakken naar minder dan 10 zetels en de PVV opklimmen naar 80 zetels.
Wat een democratie hebben we toch. Stemmen we NEE, maakt Rutte er toch weer doodleuk een JA van.
Iets zegt me dat dit de VVD de komende weken weer zetels gaat kosten.
Ik hou peil.nl wekelijks in de gaten.
Niet dat ik daar om maal, ik zie de VVD het liefst helemaal wegkakken naar minder dan 10 zetels en de PVV opklimmen naar 80 zetels.
[ Voor 20% gewijzigd door Snowwie op 16-12-2016 10:02 ]
Maar de nee was toch uit angst dat ze in de EU zouden komen vanwege dit verdrag? En totaal niet als populistisch anti-EU geschreeuw? Dan zouden diegene nu toch blij moeten zijn dat die angst is weggenomen door expliciet erin op te nemen dat dat niet de bedoeling is?
Op het moment dat deze bijlage inderdaad juridisch bindend is dan heb je een punt, daar is nou juist heel veel twijfel over (de 'voorstanders' zijn daar ook helemaal niet geheimzinnig over, die erkennen dat dit onderdeel is van het politieke spel)...Sissors schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:03:
Maar de nee was toch uit angst dat ze in de EU zouden komen vanwege dit verdrag? En totaal niet als populistisch anti-EU geschreeuw? Dan zouden diegene nu toch blij moeten zijn dat die angst is weggenomen door expliciet erin op te nemen dat dat niet de bedoeling is?
Hoe wil je dat echter juridisch bindend hebben? Je kan moeilijk erin opnemen dat met aanname van dit verdrag ze nooit in de EU mogen komen. Het enige wat je erin kan zetten is dat dit geen opmars ervoor is, maar het kan natuurlijk altijd nog gebeuren. Of wil je nu vastgelegd al hebben dat ze over 100 jaar niet de EU in mogen.
Je zou wel expliciet kunnen vastleggen dat er geen toetredingsonderhandelingen gestart worden tenzij er opnieuw door alle nationale parlementen toestemming voor gegeven wordt. Hetzelfde kan je over andere onderdelen van deze verklaring opnemen, het is 'nee' zolang dit verdrag geldt (en er dus geen 'nieuw' verdrag is).Sissors schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:07:
Hoe wil je dat echter juridisch bindend hebben? Je kan moeilijk erin opnemen dat met aanname van dit verdrag ze nooit in de EU mogen komen. Het enige wat je erin kan zetten is dat dit geen opmars ervoor is, maar het kan natuurlijk altijd nog gebeuren. Of wil je nu vastgelegd al hebben dat ze over 100 jaar niet de EU in mogen.
Ik kan me nog een stabiliteitspact herinneren, dus ervaringen uit het verleden zijn in dit geval zeker een goede waarschuwing voor de toekomst...
De zeer pro-Europese website Politico laat in ieder geval zien hoe de rest van europa tegen deze 'juridisch bindende' verklaring aankijkt:
Even the advance toward the deal with Ukraine, a clear success on Thursday, could prove short-lived. The EU’s free trade agreement with Ukraine, at the heart of the turmoil that led to the ouster of President Viktor Yanukovych in 2014, had been put at risk by the Dutch vote.
EU leaders said they had addressed the concerns of Dutch voters, including a statement that the trade pact and accompanying political association agreement would not automatically put Ukraine on a path to EU membership.
[ Voor 32% gewijzigd door hoevenpe op 16-12-2016 11:16 ]
Goedemorgen. Dat was pas duidelijk sinds referendum + 1 dagSnowwie schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:01:
Dus Nederland gaat wel mee met dat associatieverdrag met Oekraïne?
RAADGEVEND referendum.Wat een democratie hebben we toch. Stemmen we NEE, maakt Rutte er toch weer doodleuk een JA van.
Dat had ik gezien eerdere posts nou compleet niet verwacht.....Niet dat ik daar om maal, ik zie de VVD het liefst helemaal wegkakken naar minder dan 10 zetels en de PVV opklimmen naar 80 zetels.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
‘Linkse politici met kosmopolitische ideeën zijn onverkiesbaar geworden’
Dat was natuurlijk vanaf begin al de boodschap waarop het op fout liep. Globalisering werd in het begin 'verkocht' als een proces waarin iedereen van zou gaan profiteren, maar langzamerhand paste de boodschap zich aan de veranderende realiteit. Deze veranderende realiteit is werd echter steeds minder geaccepteerd, maar toch hamerden veel mensen en politici op het accepteren van voldongen feiten als zijnde iets wat oorspronkelijk wel verkocht was. Dit soort redenaties zie je hier op tweakers ook regelmatig terug.Goodwin speurt Europa af op zoek naar centrum-linkse politici die hun boodschap veranderen. Juist daarom slaat hij aan op het pleidooi van Lodewijk Asscher om vrij verkeer van personen binnen de EU te beperken. „In Denemarken is links zeer kritisch over migratie, weliswaar om de rechts-populistische Volkspartij van zich af te houden. Misschien is dat een model waar links in Europa mee kan werken.” Vrij verkeer als basis voor een liberaal en eerlijk Europa, vindt Goodwin sowieso vreemd.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Volgens mij heeft de VVD (en PvdA, CDA) geroepen dat ze de uitslag van het referendum zouden respecteren en overnemen...
Dat was een behoorlijke fout, achteraf gezien. Aan de andere kant; als ze vooraf hadden gezegd dat ze de uitslag zouden meenemen maar niet overnemen, dan zouden ze daar toentertijd denk ik net zo hard voor zijn bekritiseerd. En of het dan nu niet op dezelfde manier zou komen bovenborrelen?P.K. schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:47:
[...]
Volgens mij heeft de VVD (en PvdA, CDA) geroepen dat ze de uitslag van het referendum zouden respecteren en overnemen...
Saved by the buoyancy of citrus
Is het ook niet destijds al een hele grote fout geweest? Rutte en co wisten heel goed dat een 'nee' een enorm probleem zou opleveren in Europa.Cyphax schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:51:
[...]
Dat was een behoorlijke fout, achteraf gezien. Aan de andere kant; als ze vooraf hadden gezegd dat ze de uitslag zouden meenemen maar niet overnemen, dan zouden ze daar toentertijd denk ik net zo hard voor zijn bekritiseerd. En of het dan nu niet op dezelfde manier zou komen bovenborrelen?
Ik snap heel goed dat dit soort dingen voor een groeiende afkeer tegen de EU zorgt...
Het is Rutte ook opgedrongen. Ik heb wat dit betreft wel oprecht medelijden met die man.P.K. schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 17:40:
[...]
Is het ook niet destijds al een hele grote fout geweest? Rutte en co wisten heel goed dat een 'nee' een enorm probleem zou opleveren in Europa.
Ja ik ook, maar ik ben er niet van overtuigd dat het een beslissing is geweest waarvan je achteraf kunt zeggen "kijk, dat is nog eens goed doordacht".Ik snap heel goed dat dit soort dingen voor een groeiende afkeer tegen de EU zorgt...
Ik kan de EU hier moeilijk de schuld van geven. Het initiatief kwam van die Jan Roos.
Gezien de manier waarop de EU is ingericht, zou het me ten zeerste verbazen als dit niet sowieso al het geval zou zijn, ongeacht die nieuwe toevoeging...hoevenpe schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:12:
[...]
Je zou wel expliciet kunnen vastleggen dat er geen toetredingsonderhandelingen gestart worden tenzij er opnieuw door alle nationale parlementen toestemming voor gegeven wordt.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ben je dan MP en Partijleider of niet? Kom op zeg. Respecteer de democratie en kom na wat je als partij zijnde beloofd. En niet gauw achteraf dingen veranderen. Maar ja, die 1000 euro moeten de werkenden ook nog steeds krijgen. Plus alle overige aspecten zoals de complete afbraak van de sociale zekerheid, thuiszorg subsidies voor de gehandicapten en het steeds maar weer pakken van de man met de kleine beurs, hoe kun je dan nog vertrouwen hebben in deze man? Welke huidige VVD stemmer durft zich hier te verantwoorden voor alle ellende die deze man heeft weggelachen?Cyphax schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 17:52:
Het is Rutte ook opgedrongen. Ik heb wat dit betreft wel oprecht medelijden met die man.
Ze zeggen dat Geert Wilders soms een grote mond heeft, maar hij zou in elk geval wel opkomen voor de belangen van dit land.
Verwijderd
Door terug te gaan naar de gulden ?Snowwie schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:14:
[...]
Ze zeggen dat Geert Wilders soms een grote mond heeft, maar hij zou in elk geval wel opkomen voor de belangen van dit land.
Zoals ie indertijd een uur na het sluiten van de stembus al zijn eerste beloftes brak?Snowwie schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:14:
[...]
Ik zal mezelf even citeren:downtime schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 00:05:
[...]
Zoals ie indertijd een uur na het sluiten van de stembus al zijn eerste beloftes brak?
Ramzzz schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:49:
Een kluitje correspondenten/verslaggevers/journalisten in Pauw vanavond, die nota bene, als gegijzeld en totaal behept met het Stockholmsyndroom, Wilders, Roos en de overige 'opschudders' een partij veren in de reet zitten te duwen van heb ik jou daar.
![]()
Ga een beetje het failliet van de politiek nog een beetje verder helpen, zodat de toch al flink van het pad geraakte burger die alle clickbait en het overige fact-free-'nieuws' wat hij op social media leest, dat in zijn straatje past blindelings gelooft, helemaal denkt FU, ik duw het nu maar helemaal over de rand van het ravijn...
Heren journalisten, het is jullie taak om g*dverd*mme kritisch te zijn, en niet alleen je broodheren aan meer krantenverkoop, kijkcijfers en reclame-inkomsten te helpen.
Hebben jullie dan helemaal geen centje fatsoen, eruditie, beschaving en algemene ontwikkeling meer in je donder?Bijvangst: we gaan lekker een jaar van geharrewar en maandenlange formaties tegemoet, een coalitie van 7 partijen, die binnen 3 maanden al in het eigen zwaard loopt.
- Opschudden? Trollen!
- Nieuwe politiek? Stokoude Demagogie (met een hoofdletter)!
- Eigen geluid? Leugenachtig gezwets!
- Establishment omverwerpen, anti-elitair? Gelul met een verlengsnoer, ze zijn zelf die elite (wel eens naar Baudet en Roos geluisterd?)
- Het land vooruit helpen? Nóg meer chaos, splinterpartijen, klein grut en verdeeldheid - Belgische toestanden!
- De waarheid verkondigen? 100% fact free bullshit!
- Opkomen voor de burger? Je eigen zakken vullen!
Daar was dit, uiterst tevreden, gelukkige en welvarende landje nou net aan toe.
Stelletje lapzwansen. Journalisten anno 2016...
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Zo gaat 't ook in Amerika, kijk maar naar Trump die de elite en globalisten van Exxon, Goldman Sachs en andere multimiljardairs aanstelt. Dat is geen probleem want het zijn "onze globalisten, elite en multimiljardairs". Dat het verkiezingsprogramma van de PVV in de vuilnisbak in gaat en hij ook compromissen moet sluiten zal hem worden vergeven, terwijl dat de voornaamste klacht is van PVV'ers bij andere partijen.
Het stuitendste ervan vind ik nog wel, dat diezelfde 'journalisten' die de 'gevestigde orde' en de 'elite' constant het vuur na aan de schenen leggen met suggestieve berichtgeving, halve waarheden en hele leugens, totaal kritiekloos omgaan met de zogenaamde helden van het vrije woord.defiant schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 00:13:
Zo gaat 't ook in Amerika, kijk maar naar Trump die de elite en globalisten van Exxon, Goldman Sachs en andere multimiljardairs aanstelt. Dat is geen probleem want het zijn "onze globalisten, elite en multimiljardairs". Dat het verkiezingsprogramma van de PVV in de vuilnisbak in gaat en hij ook compromissen moet sluiten zal hem worden vergeven, terwijl dat de voornaamste klacht is van PVV'ers bij andere partijen.
Ze spinnen er zelf garen bij. De invloed van de Rupert Murdochs en Donald Trumps van deze wereld.
Een pervers, en uiterst hypocriet model.
Nestbevuilers zijn het. Flink je zakken vullen met het met behulp van fact free leugenachtig suggestief 'nieuws', het trollen van de 'gevestigde orde'. Lachen man!
O, ik zou eigenlijk zelf de politiek wel in willen, met zulke figuren als tegenstanders.
En waar is 'Wikileaks' wanneer het gaat om het blootleggen van de subversieve ondermijning van de Westerse democratieën van deze wereld?
Die geven niet thuis. Die Assange heeft ook een berg boter op zijn hoofd, dat wil je niet weten.
[ Voor 22% gewijzigd door Ramzzz op 17-12-2016 00:22 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
In de jaren 90 ging het economisch veel beter met Nederland dan nu. Het kon net zo goed met guldens.Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:53:
Door terug te gaan naar de gulden ?
Beetje extra rekenwerk met verschillende valuta....het zou wat. Levert dat ook nog weer een paar administratieve banen op.
Er is natuurlijk wel een probleem met gevestigde orde en elite, maar de (meeste) journalistiek heeft daarin nooit een constructieve en corrigerende houding in willen/durven spelen. Het is voor de journalistiek veel veiliger om jezelf buiten de arena te plaatsen en door telkens goedkoop te scoren en met de wind mee te blijven waaien je eigen populariteit en kijkcijfers op peil te houden.Ramzzz schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 00:16:
Het stuitendste ervan vind ik nog wel, dat diezelfde 'journalisten' die de 'gevestigde orde' en de 'elite' constant het vuur na aan de schenen leggen met suggestieve berichtgeving, halve waarheden en hele leugens, totaal kritiekloos omgaan met de zogenaamde helden van het vrije woord.
Nestbevuilers zijn het.
Pauw en vroeger Pauw en Witteman zijn hierin duidelijke voorbeelden die dit gedrag nadrukkelijk vertonen, maar wel de beeldvorming hoog proberen te houden.
Maar de media speelt allang geen rol meer als misschien wel gekleurde maar wel kritische partij tussen electoraat en politiek. Maar ik denk dat de consumenten van journalistiek hierin ook niet helemaal vrijuit gaan, mensen verlangen zelf ook vaak dat hun media 'dieet' voldoet aan het eigen wereldbeeld. Onafhankelijk en kritische journalistiek betekend ook dat het nieuws en berichten kan generen die niet aansluiten bij de eigen werkelijkheid.
Om even een andere dwarsstraat te noemen, hoeveel mensen willen werkelijk weten hoe ernstig klimaatverandering is?
De Nederlandse economie is natuurlijk totaal niet gekoppeld aan de wereldeconomieSnowwie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 00:24:
[...]
In de jaren 90 ging het economisch veel beter met Nederland dan nu. Het kon net zo goed met guldens.
Beetje extra rekenwerk met verschillende valuta....het zou wat. Levert dat ook nog weer een paar administratieve banen op.

Als doorvoerland zijn wij grotendeels overgeleverd aan de grillen van de wereldeconomie, en geen munt kan ons daar uit redden. Ook met de gulden waren we nu op onze bek gegaan, en als we in de jaren 90 al de euro hadden, ging het toen ook goed.
Tja, we waren het er al over eens dat dat niet handig was.Snowwie schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:14:
[...]
Ben je dan MP en Partijleider of niet? Kom op zeg. Respecteer de democratie en kom na wat je als partij zijnde beloofd. En niet gauw achteraf dingen veranderen.
Ik betwijfel niet dat Mark Rutte z'n werk doet voor het land; het is toch geen Tom Clancy-thriller hier.Maar ja, die 1000 euro moeten de werkenden ook nog steeds krijgen.
Plus alle overige aspecten zoals de complete afbraak van de sociale zekerheid, thuiszorg subsidies voor de gehandicapten en het steeds maar weer pakken van de man met de kleine beurs, hoe kun je dan nog vertrouwen hebben in deze man? Welke huidige VVD stemmer durft zich hier te verantwoorden voor alle ellende die deze man heeft weggelachen?
Maar wat maakt nou dat je denkt dat Geert Wilders zo anders is? Waarom zou hij wel opkomen voor jou? Omdat ie dat belooft? Maar dat doet Rutte ook. En we weten wat die beloftes waard zijn.
Omdat Geert Wilders niet bang is zijn mening te zeggen. Dat levert hem een leven op waarin hij 24/7 beveiligd moet worden en feitelijk geen persoonlijk leven heeft. Om zoiets moedigs te doen moet je wel heel erg ambitieus zijn. Om zoveel op te offeren verdiend ten minste respect. Ten aanzien van andere politici kan van Geert Wilders nooit gezegd worden dat hij de politiek is ingegaan om het geld. De man heeft een missie, een politieke missie wat zijn levenswerk is. Het zal ook voor de rest van zijn leven zijn levenswerk blijven want hij kan simpelweg niets anders meer, gezien de bedreigingen. Als Geert Wilders willekeurig vrijuit zonder beveiliging ergens rondliep zou de de 1e de beste moslim hem waarschijnlijk vermoorden.Cyphax schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 01:05:
Maar wat maakt nou dat je denkt dat Geert Wilders zo anders is? Waarom zou hij wel opkomen voor jou? Omdat ie dat belooft? Maar dat doet Rutte ook. En we weten wat die beloftes waard zijn.
Maar wat mij ook interesseert in de man is hoe hij opkomt voor de gewone man, ook de mensen de met kleine beurs en hij steekt ook niet onder stoelen of banken wat voor ellende er allemaal speelt in de zorg. Alhoewel dat laatste is meer een agendapunt van Fleur Agema.
De PVV leider wil minder islam in Nederland. Daar heeft hij z'n redenen voor. Ik heb zelf persoonlijk geen last van de islam, het stoort mij niet. Wat mij wel stoort zijn de massa's vluchtelingen (gelukszoekers) die door 7 verschillende veilige landen reizen om vervolgens hier allerlei criminele activiteiten te doen. Oudjes lastig vallen, meisjes aanranden, winkelend publiek de angst aanjagen. Hoe vaak lees je die berichten wel niet over misstanden bij de AZC's. Wat een verschrikkelijk ondankbaar volk, en dat zou zgn. uit oorlogsgebieden moeten komen? Man, als ik zie hoe verschrikkelijk het daar te keer gaat in Syrië en in Irak dan is Nederland een geschenk uit de hemel. Hier is vrede, hier krijg je een dak boven je hoofd, eten, drinken, geld om van te leven, geld om naar school te gaan, geld voor vervoer, gratis zorg, noem maar op. En er is tolerantie. Ze kunnen hun geloof belijden zonder angst.
Maar er zijn naar mijn mening teveel misstanden en ik ben het met Geert Wilders eens dat je criminele asielzoekers per direct het land moet uitzetten. En verder moet er een halt komen op nog meer asielzoekers. Want al deze asielzoekers nemen voornamelijk de islam als ideologie/geloof* mee waarmee Nederland verder islamiseert. Vanuit ons standpunt gezien hebben minderheden in islamitische landen het zwaar. Een kerkje bouwen in Saoedi-Arabië zit er niet in. Voor het afstappen van het islamitische geloof naar een ander geloof staat de doodstraf. Hallo zeg? Stel je nu eens voor dat de 2e kamers steeds meer islamitische invloeden zou krijgen. Die heb je al deels met gasten zoals Kuzu en zelfs de fractievoorzitter is moslima. Die mensen zullen altijd de islam bevoordelen en beetje bij beetje steeds meer toelaten tot onze samenleving. En zodra ze eenmaal de overhand hebben dan is het gebeurt met onze vrijheid. Dan gaat de alcohol in de ban, worden alle homo's opgehangen, moeten alle vrouwen een boerka om en mogen niet meer autorijden. Kortom, de westerse beschaving is verdwenen.
Geert Wilders' missie is simpel: Behoud van eigen cultuur.
Dat doen ze in Japan ook en daar hoor je ook niemand over zeuren.
Wat een geklets, als dat de poging is om perceptie te beïnvloeden middels repetitief delen?. Maar goed. Even los van je eigen overtuigingen, ben je nu oprecht serieus dat dit zijn missie is?Snowwie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 01:48:
[...]
Omdat Geert Wilders niet bang is zijn mening te zeggen. Dat levert hem een leven op waarin hij 24/7 beveiligd moet worden en feitelijk geen persoonlijk leven heeft. Om zoiets moedigs te doen moet je wel heel erg ambitieus zijn. Om zoveel op te offeren verdiend ten minste respect. Ten aanzien van andere politici kan van Geert Wilders nooit gezegd worden dat hij de politiek is ingegaan om het geld. De man heeft een missie, een politieke missie wat zijn levenswerk is. Het zal ook voor de rest van zijn leven zijn levenswerk blijven want hij kan simpelweg niets anders meer, gezien de bedreigingen. Als Geert Wilders willekeurig vrijuit zonder beveiliging ergens rondliep zou de de 1e de beste moslim hem waarschijnlijk vermoorden.
Maar wat mij ook interesseert in de man is hoe hij opkomt voor de gewone man, ook de mensen de met kleine beurs en hij steekt ook niet onder stoelen of banken wat voor ellende er allemaal speelt in de zorg. Alhoewel dat laatste is meer een agendapunt van Fleur Agema.
De PVV leider wil minder islam in Nederland. Daar heeft hij z'n redenen voor. Ik heb zelf persoonlijk geen last van de islam, het stoort mij niet. Wat mij wel stoort zijn de massa's vluchtelingen (gelukszoekers) die door 7 verschillende veilige landen reizen om vervolgens hier allerlei criminele activiteiten te doen. Oudjes lastig vallen, meisjes aanranden, winkelend publiek de angst aanjagen. Hoe vaak lees je die berichten wel niet over misstanden bij de AZC's. Wat een verschrikkelijk ondankbaar volk, en dat zou zgn. uit oorlogsgebieden moeten komen? Man, als ik zie hoe verschrikkelijk het daar te keer gaat in Syrië en in Irak dan is Nederland een geschenk uit de hemel. Hier is vrede, hier krijg je een dak boven je hoofd, eten, drinken, geld om van te leven, geld om naar school te gaan, geld voor vervoer, gratis zorg, noem maar op. En er is tolerantie. Ze kunnen hun geloof belijden zonder angst.
Maar er zijn naar mijn mening teveel misstanden en ik ben het met Geert Wilders eens dat je criminele asielzoekers per direct het land moet uitzetten. En verder moet er een halt komen op nog meer asielzoekers. Want al deze asielzoekers nemen voornamelijk de islam als ideologie/geloof* mee waarmee Nederland verder islamiseert. Vanuit ons standpunt gezien hebben minderheden in islamitische landen het zwaar. Een kerkje bouwen in Saoedi-Arabië zit er niet in. Voor het afstappen van het islamitische geloof naar een ander geloof staat de doodstraf. Hallo zeg? Stel je nu eens voor dat de 2e kamers steeds meer islamitische invloeden zou krijgen. Die heb je al deels met gasten zoals Kuzu en zelfs de fractievoorzitter is moslima. Die mensen zullen altijd de islam bevoordelen en beetje bij beetje steeds meer toelaten tot onze samenleving. En zodra ze eenmaal de overhand hebben dan is het gebeurt met onze vrijheid. Dan gaat de alcohol in de ban, worden alle homo's opgehangen, moeten alle vrouwen een boerka om en mogen niet meer autorijden. Kortom, de westerse beschaving is verdwenen.
Geert Wilders' missie is simpel: Behoud van eigen cultuur.
Dat doen ze in Japan ook en daar hoor je ook niemand over zeuren.
De missie van Geert Wilders is heel simpel:
- het kanaliseren van ongeleid / negatief potentieel om een herhaling à la Fortuyn te voorkomen,
- het afleiden van politiek links / progressief en de aandacht daarvan houden op verouderde politieke instrumentatie (bijvoorbeeld, identiteitspolitiek),
- eigen loon en carrière.
Daarbij, komen we nu werkelijk weer met het geneuzel van Bosma en zijn monoculturen? Ik zou zeggen, dit is geen propaganda forum of lekkere echokamer - zullen we dat maar achterwege laten? Kunnen we terug naar het onderwerp.
Wat een onzin. Als Wilders voor loon en carrière zou gaan, dan zat hij niet in de Kamer. Iemand met zoveel ervaring om mensen te overtuigen en daar ook nog eens heel succesvol in is, kan makkelijk ver boven de Balkenendenorm verdienen. Zonder dat hij dagelijks extreem veel beveiliging om zich heen heeft.Virtuozzo schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 02:09:
- het kanaliseren van ongeleid / negatief potentieel om een herhaling à la Fortuyn te voorkomen,
- het afleiden van politiek links / progressief en de aandacht daarvan houden op verouderde politieke instrumentatie (bijvoorbeeld, identiteitspolitiek),
Dat hij verder een populistisch slim spelletje speelt, dat zou niemand verbazen.
Ik zou niet weten waarom je zou twijfelen aan de intenties van Wilders.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Uit jouw lijstje:Virtuozzo schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 02:09:
1: Wat schiet Wilders hier zelf mee op?
2. Wat schiet Wilders hier zelf mee op?
3. Mooi loon, maar uit te geven in welk leven? Mooie carrière zo met 'gouden tralies'.
Ik respecteer die man omdat hij echt zijn mening durft te zeggen. Menig mens kijkt wel uit. Voordat je het weet ben je vermoord. Ik minacht bijna alle andere politici omdat die de problemen die spelen en de islam aangaan niet serieus willen aanpakken, waarschijnlijk uit angst. Want die zien ook wel hoe Geert Wilders beveiligd moet worden.
En dan de manier van praten van Geert Wilders. Geen politiek geneuzel, gewoon oerhollands nuchtere uitspraken die iedereen kan begrijpen en dat deze groep mensen er blij om zijn dat er een politicus zit die het niet zo nauw neemt met politieke correctheid.
Er zijn een aantal uitspraken van Geert Wilders geweest die ik zelf ook te ver vond gaan (de kopvoddentax sloeg gewoon nergens op), maar in de core ben ik het gewoon met hem eens.
En ben je het niet met hem eens, krab je dan achter de oren wat we dan wel willen. Idd, de economie loopt nu beter, maar niet dankzij onze regering. Dat is puur door de ontwikkelingen in andere landen die onze producten ineens harder nodig zijn. Daar verdienen wij ons geld mee. Niet omdat Rutte & Co alles kapot bezuinigd hebben. Eerst tegen de ouderen zeggen, u moet zo lang mogelijk thuis blijven wonen want we gaan de verpleeghuizen zo veel mogelijk sluiten (of stoppen er asielzoekers in), en vervolgens wordt hun thuishulp afgepakt in het kader van bezuinigingen. Hallo zeg? Het zou verdorie maar om je eigen vader of moeder gaan die afhankelijk is van die hulp. De meeste tweakers zijn misschien tussen de 20 en 25 jaar oud en hun ouders hebben de zorg nog niet nodig. Nog niet. Maar dat komt nog wel. Dan komen jullie er achter wat de marktwerking heeft betekend voor de ouderenzorg in dit land. Denk nog maar eens heel goed na of je dan nog wel VVD wil stemmen. En als je Geert Wilders niet mag, prima, stem dan nog liever op Emile Roemer van de SP. De SP heeft op zich ook goede ideeën over sociale zekerheid en ouderen zorg. Zaken zoals het Basisinkomen en het nationaal zorgfonds zijn zeker geen slechte ideeën. Alleen de SP moet deze plannen beter uitwerken zodat Emile Roemer in debatten ook met cijfers kan aangeven dat het mogelijk is. Dat wij in Nederland rijk zat zijn om die plannen te kunnen uitvoeren.
En alle andere politici zijn wel bang om hun mening te geven, tuurlijk joh.Snowwie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 01:48:
[...]
Omdat Geert Wilders niet bang is zijn mening te zeggen.Dat levert hem een leven op waarin hij 24/7 beveiligd moet worden en feitelijk geen persoonlijk leven heeft.
Ook is Wilders niet de enige die bedreigt wordt, Pechtold was vorige week nog in de rechtbank om te getuigen tegen iemand die hem dood wenste, en Sylvana Simons heeft inmiddels ook stevige beveiliging nodig.
Overigens vond Wilders dat Simons maar tegen haarzelf beschermd moest worden

Er zijn heel veel andere politici die ook gevaarlijke dingen deden, moeten we die ook respecteren? Zitten immers ook heel wat dictators tussen. Wat Hitler, Stalin, Mao, Castro, Pol Pot, Franco en heel veel meer flikten moesten ze ook heel ambitieus zijn, en ze hebben heel veel [meer dan 100 miljoen mensen samen] opgeofferd.Om zoiets moedigs te doen moet je wel heel erg ambitieus zijn. Om zoveel op te offeren verdiend ten minste respect.
Waarom niet?Ten aanzien van andere politici kan van Geert Wilders nooit gezegd worden dat hij de politiek is ingegaan om het geld.
Kun je ook zeggen van iemand als Jesse Klaver, Thieme, maar ook iemand als Dijsselbloem is wel een man met een missie.De man heeft een missie, een politieke missie wat zijn levenswerk is.
Misschien is dat ook wel zijn hele streven? In de tweede kamer zitten verdient best goed, je ziet nog eens wat van de wereld en je hoeft er niet heel slim voor te zijn.Het zal ook voor de rest van zijn leven zijn levenswerk blijven want hij kan simpelweg niets anders meer, gezien de bedreigingen.
Als hij nou gewoon op een normale manier zijn mening verkondigde...Als Geert Wilders willekeurig vrijuit zonder beveiliging ergens rondliep zou de de 1e de beste moslim hem waarschijnlijk vermoorden.
En, waarom een moslim? Is Fortuyn ook doodgeschoten door een moslim?
Juist....Maar wat mij ook interesseert in de man is hoe hij opkomt voor de gewone man, ook de mensen de met kleine beurs en hij steekt ook niet onder stoelen of banken wat voor ellende er allemaal speelt in de zorg. Alhoewel dat laatste is meer een agendapunt van Fleur Agema.
Misschien eens kijken wat het stemgedrag van de PVV is in de TK, is hier al meermaals genoemd, en ga dan nog eens bij jezelf te raden of hij echt wel opkomt voor de gewone man, of dat dat gewoon een vette act is.
Spoiler: hij doet geen zak voor de gewone man, hij steunt de meest schadelijke plannen, en mekkert er vervolgens over. Het is een glaszetter die 's nachts ramen ingooit.
Massa's criminele vluchtelingen? Heb je daar toevallig ook een bron van?De PVV leider wil minder islam in Nederland. Daar heeft hij z'n redenen voor. Ik heb zelf persoonlijk geen last van de islam, het stoort mij niet. Wat mij wel stoort zijn de massa's vluchtelingen (gelukszoekers) die door 7 verschillende veilige landen reizen om vervolgens hier allerlei criminele activiteiten te doen.
Overigens, zodra men vluchteling is, mogen ze redelijk vrij reizen binnen de EU, immers, vrij verkeer van personen en goederen geldt ook voor vluchtelingen.
Bron?Oudjes lastig vallen, meisjes aanranden, winkelend publiek de angst aanjagen.
Eh, zelden? En wat ik erover lees, is dat een klein percentage, voornamelijk uit veilige landen als Algerije en Marokko, de boel verkloot.Hoe vaak lees je die berichten wel niet over misstanden bij de AZC's.
GeneralisatieWat een verschrikkelijk ondankbaar volk
De laatste keer dat ik het journaal keek was Syrie toch echt een oorlogsgebied, Eritrea is misschien dan wel geen oorlogsgebied, ik zou er alsnog niet heen gaan op vakantie., en dat zou zgn. uit oorlogsgebieden moeten komen?
En ik ken geen enkele Syriër, Somaliër, Eritreäer, Irakees en Pakestani die daar anders over denktMan, als ik zie hoe verschrikkelijk het daar te keer gaat in Syrië en in Irak dan is Nederland een geschenk uit de hemel. Hier is vrede, hier krijg je een dak boven je hoofd, eten, drinken, geld om van te leven, geld om naar school te gaan, geld voor vervoer, gratis zorg, noem maar op. En er is tolerantie. Ze kunnen hun geloof belijden zonder angst.
[small]om het nog maar eens te zeggen, ik werk met statushouders van over heel de wereld, maar voornamelijk mensen die tussen de 0-2 jaar in NL zijn]
Waarom? Waarom moet je een asielzoeker anders behandelen dan een Nederlander?Maar er zijn naar mijn mening teveel misstanden en ik ben het met Geert Wilders eens dat je criminele asielzoekers per direct het land moet uitzetten
Overigens wordt je al vrij snel het land uitgetrapt als asielzoeker zijnde. Ben je nog maar 3 jaar max. in nederland? En krijg je 1 dag celstraf? Dan is het dáááág.
Ja, die 5% is al een hele ramp namelijkEn verder moet er een halt komen op nog meer asielzoekers. Want al deze asielzoekers nemen voornamelijk de islam als ideologie/geloof* mee waarmee Nederland verder islamiseert.

Overigens generaliseer je hier weer, niet alle asielzoekers zijn islamitisch. Een flink deel van de mensen waar ik mee werk zijn christen of agnostisch. Slechts de helft identificeert zich als moslim.
Een moskee bouwen in Nederland ook niet zomaar, je punt is?Vanuit ons standpunt gezien hebben minderheden in islamitische landen het zwaar. Een kerkje bouwen in Saoedi-Arabië zit er niet in.
In extreme landen ja, niet in "normale" landen.Voor het afstappen van het islamitische geloof naar een ander geloof staat de doodstraf. Hallo zeg?
Meer vrije dagen, hoera!Stel je nu eens voor dat de 2e kamers steeds meer islamitische invloeden zou krijgen.
Waarom zijn islamitische invloeden slecht, en christelijke goed? Je kent de standpunten van de SGP en CU over homo's? Genoeg strenge moslims die dat ook hele toffe ideeën vinden.
Mijn god, kunnen zelfs Turken nu ook mafklappers zijn? Wie had dat gedacht.Die heb je al deels met gasten zoals Kuzu
Kamervoorzitter bedoel je, en, wat boeit dat? Het is de koningin niet.en zelfs de fractievoorzitter is moslima.
Weet je wie ook een moslim is? De burgemeester van Rotjeknor.
Want?Die mensen zullen altijd de islam bevoordelen en beetje bij beetje steeds meer toelaten tot onze samenleving.
DE MOSLIMS KOMEN!!!1!!En zodra ze eenmaal de overhand hebben dan is het gebeurt met onze vrijheid.
Moeten ze wel eens opschieten, het aantal moslims kwakkelt al tijden rond de 5%. Meest saaie invasie ever als je het mij vraagt.
Want iedere moslim is eentje die fucking extreem is. Juist.Dan gaat de alcohol in de ban, worden alle homo's opgehangen, moeten alle vrouwen een boerka om en mogen niet meer autorijden. Kortom, de westerse beschaving is verdwenen.
Hoeveel moslims ken je? En dan bedoel ik niet "Ik bestel mijn broodje doner van eentje!", maar, echt kennen. Praat je met ze over politiek? Over religie?
Ik ken er genoeg, en ik praat ook met ze over die dingen, en hoewel ze allemaal anders zijn [het zijn echt net mensen die moslims], is er eigenlijk wel 1 rode draad: Ze hebben een pesthekel aan die extreme moslims. Vergeet niet dat Syrie een behoorlijk modern land was qua opvattingen, net als bijvoorbeeld Libanon en het Turkije van een aantal jaar terug, dus met goede rechten, zelfs voor minderheden. En een deel van de mensen vlucht juist voor de extremisten.
En denk eens verder na: Waarom vlucht er niemand naar Saoedi-Arabië? Waarom gaat iedereen naar Jordanie, Turkije en Libanon? Omdat SA in hun ogen een achterlijk land is, waar ze nog onveiliger zijn dan onder Assad. Het is hetzelfde als China ontvluchten naar Noord-Korea.
Dus, die mensen, die gematigde moslims die liever in overvolle vluchtelingenkampen gaan zitten, of een levensgevaarlijke reis ondernemen dan in het veilige doch niet vrije SA te zitten, gaan Nederland minder vrij maken?
Da's niet zijn missieGeert Wilders' missie is simpel: Behoud van eigen cultuur.
Onzin.Dat doen ze in Japan ook en daar hoor je ook niemand over zeuren.
Ten eerste is "hunnie doen het ook" een kleuterklasargument
Ten tweede is daar wel wat kritiek op, maar niet zo heel veel.
Ten derde is Japan een eiland, in een gebied met nauwelijks vluchtelingen. Dus voor wie moeten ze zich aanpassen?
Ten vierde beschermt Japan hun eigen cultuur alleen wanneer het hun uitkomt. Het land is enorm verwestert in 50 jaar tijd, waarom? Omdat daar geld mee te verdienen is.
Ten vijfde gaat het eigenlijk best wel kut met Japan. De vergrijzing is daar een enorm probleem, de economie loopt slecht, er is een enorme staatsschuld, mensen zijn massaal overwerkt en hun rol op het wereldtoneel krimpt. Van die dingen heeft de vergrijzing en het overwerken direct met de cultuur te maken.
Heel eenvoudig, doe eens zelf de toetsing. Maar goed, tijd voor wat botte eerlijkheid: Geert kan goed kletsen, en is een politicus in hart en nieren. Iets anders kan hij niet. Ieder mens zijn eigen ding, en de betere schoenmaker houdt zich bij zijn leest. Zo voorkom je dat je op van een goede plaats weg moet, en niet door de mand valt. In elk opzicht is hij een traditioneel politicus, traditioneel geschoold, traditioneel gericht, een vakman in politiek gedrag. Enkel dat zou al een signaal moeten zijn, maar goedRichh schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 02:20:
[...]
Wat een onzin. Als Wilders voor loon en carrière zou gaan, dan zat hij niet in de Kamer. Iemand met zoveel ervaring om mensen te overtuigen en daar ook nog eens heel succesvol in is, kan makkelijk ver boven de Balkenendenorm verdienen. Zonder dat hij dagelijks extreem veel beveiliging om zich heen heeft.
Dat hij verder een populistisch slim spelletje speelt, dat zou niemand verbazen.
Ik zou niet weten waarom je zou twijfelen aan de intenties van Wilders.
Geert als iets anders dan politicus is als een Camiel Eurlings in het bedrijfsleven. Het spijt me oprecht om dit voorbeeld erbij te halen, maar het is wat het is. Eenieder die buiten zijn expertise, instelling en ervaring treedt gaat zonder affiniteit voor dat nieuwe vaak genoeg in nieuw vaarwater kunnen komen - maar er zelden in boven water blijven. Politici zijn een ras (!) apart. Het zijn ook gewone mensen, maar net als anderen hebben zij een combinatie van mentaliteit, gedrag, ervaring en focus die het maakt dat zij in die arena zich het beste bewegen. Een ander mens vindt zich beter in een andere, dat hebben we allemaal. Je kan om de vijf jaar of zo van focus veranderen, een overstap maken om te voorkomen dat je gedrag, denken en protocol binnen zo'n arena dermate eigen maakt dat je niet anders meer kan. Bij politici zie je dat extreem zelden. Dat is jammer, en niet zonder consequenties. Echter daar zit weer een ander signaal, een politicus die juist alles doet om in die arena te blijven - dat kan slechts twee kanten uit. Heel goed, of heel slecht. En dan nog is er de vraag wie hij of zij dient. Reden dus weer om altijd goed te kijken waar verschil opduikt tussen beeld en handeling.
Het bericht van RobinHood gaat verder prima op de overige punten in (al had ik bij de verwijzing naar SGP niet naar sexualiteit gewezen, maar naar positie van vrouwen, tevens de "visie" op "nuttig" onderwijs en vereiste beperkingen voor opleiden. Maar dit terzijde.).
De moeite waard om eens goed over na te denken nadat je - bijvoorbeeld - eerst eens gaat kijken naar wat Geert zegt, en waar hij vervolgens voor stemt, welke opdrachten hij geeft in welke commissies, aan welke partij die commissies toevallen (hint: niet de PVV, Geert zit nog altijd gewoon in de VVD structuren) - en welk beleid hij met zijn handtekeningen daadwerkelijk akkoord geeft.
Ik gaf het al aan, neem het niet van mij of anderen hier aan. Doe zelf de moeite. Ik kan prima begrijpen dat we vanuit frustratie en onze ervaringen willen reiken naar iets "nieuws", iets "anders", iets "zoals vroeger" en "iets echts". Probleem is - helaas (en dat meen ik oprecht) - dat mensen consistent in het ootje genomen worden door de beste man. Mijn god, de PVV is een initiatief vanuit een convenant binnen de VVD na de affaire Verdonk, het toen dreigende schisma en de enorme politiek-institutionele schrik van Fortuyn (als fenomeen, niet als persoon of visie). De beste Geert komt nog altijd op het partij overleg, zetelt in functies van de VVD, stemt conform het strategisch partijbeleid. Hoe duidelijk kan het zijn.
De redenen waarom ik (meer dan) twijfel aan zijn intenties heeft alles te maken met het uitzonderlijk consistente en zorgvuldige verschil tussen zijn presentatie, en zijn daadwerkelijke handelen.
Let wel, dit is niet uitzonderlijk in de politiek. Het is helaas zo gekomen dat wat wij "de politiek" noemen op zichzelf is komen te staan, niet langer het resultaat van denken, voelen en handelen van burger en bedrijf. Het simpele resultaat van een dergelijke ontwikkeling is in de menselijke geschiedenis altijd hetzelfde: de blik binnen zo'n dynamiek (als in dit geval van "de politiek") gaat naar binnen. Waar je echter reguliere politici ziet struikelen, of de partij ziet smokkelen, valt bij Geert juist die factor van consistentie en zorgvuldigheid op.
Dit is geen goed teken in politieke zin, het is een signaal van coaching, van overleg, buiten de kordons van vertegenwoordiging om. Dit is in de politiek niet anders dan in het bedrijfsleven. En ja, het patroon voor richting en tempo voor zowel presentatie als handelen valt op. Het zou mensen niet moeten mogen ontgaan dat hij elke keer als "zijn" partij op een pad van overwicht bereiken komt, hij een verstoring schept die de curve tijdelijk breekt.
Stel eens een tijdlijn op van zijn "te ver" gaan, en zet dat naast de electorale ontwikkeling van de PVV, en naast de tijdlijn van politieke interactie. Elke keer als het groeit, dringt hij de groei terug. Elke keer als hij juist momentum kan genereren voor intern-politiek overwicht, trekt hij zich een tijdje uit die arena terug. Pas als er afleiding nodig is van beleidsperikelen van de zittende regering stapt hij terug op het toneel. Dit is een klassieke oefening in afleiding. Juist nu mensen met frustratie zitten zouden ze dit best mogen ervaren voor wat het is: misleiding.
Let op, het is zo slecht helemaal niet in Nederland. Integendeel. Dat mag ook best eens gezegd worden. Om het heel erg bot te stellen: er zijn genoeg problemen, vaak op punten en voor individuen en kleine sociaal-economische segmenten. Dat is jammer, maar dit is zo oud als de mensheid - dat neemt niet weg dat er problemen zijn, maar het staat in geen verhouding tot de nog steeds grotendeels stabiele systemen van land, samenleving en economie. Ik doe hiermee niets af aan de ervaring van mensen die het moeilijk hebben, maar het is niet zo dat het land op ploffen of imploderen staat.
Het is wel zo dat we duidelijke signalen kunnen zien ten aanzien van al onze systemen en afspraken die bloot leggen dat we aanpassingen zullen moeten maken. Net als bij een gewoon mens, of een bedrijf, als de omstandigheden veranderen kun je niet langer op dezelfde manier door blijven gaan. Je zal moeten innoveren, je zal verder moeten denken dan de horizon - en dat is moeilijk.
De eerder gemaakte vergelijking van glazenzetter die 's nachts de ruiten ingooit is niet helemaal verkeerd. Hij werkt echter voor het bedrijf wat mensen ook nog eens de rekening aanwrijft voor de beveiliging, en de schoonmaker die maar niet komt.
Ook dit is niet iets nieuws in onze geschiedenis. Niet enkel is het zo dat wanneer mensen op afstand komen te staan van "hun" politiek diezelfde politiek gebruik gaat maken van gedrag wat niet nuttig is voor stabiliteit op termijn. Men laat zaken liggen, men zet in op angst, op beeld, op schuld - ga zo door. En ja, elke keer weer is er dan iets wat als afleider fungeert.
Dat is niet gezond nee. Maar ja, het loont zich nu eenmaal: mensen bang en boos houden. Dat heet afleiden. Ook al niets nieuws onder de zon. Normale politieke instrumentatie, zie je bij "de politiek" net zo hard als bij reguliere politiek - van de voetbalclub tot de buurtvereniging en zo voorts.
Ik twijfel per definitie aan elke politicus, dit is een vereiste van ons politiek-maatschappelijke systeem.
Trust, but verify (en de omgekeerde versie: trust, but clarify).
Er zijn geen oude politici, er zijn geen nieuwe - daar is nooit sprake van. Je hebt enkel politici die vasthouden, en politici die afvallen. That's it. En aangezien wij onze macht uit handen geven om onze belangen behartigd te zien is dat geen slechte instelling. Dit is niet eens iets van "politici". Het is een kwestie van mensen. Vertrouwen mag je best geven, maar je zal de vinger aan de pols moeten houden, je zal er bij moeten blijven.
En ja, soms duikt er een appeltje op wat rot blijkt te zijn. En soms, is het makkelijker om zelf een appeltje naar voren te schuiven waar iedereen in kan happen. Als je dat doet, wordt je ook gewoon ziek.
Historische les om in gedachten te houden, het zijn nu juist altijd de mensen die het rotte appeltje macht geven die de hardste prijs betalen. Zonder uitzondering. Dit is gewoonweg nooit het antwoord.
Even heel serieus, voordat mensen zich afgeschreven voelen. Ik zet niemand "weg" omdat hij of zij vanuit persoonlijk gevoel, ervaring of beeld zich niet langer prettig voelt bij wat men die "politiek" noemt. Ik maak geen onderscheid in deze, of het nu de al 10 jaar werkloze stratenmaker is of de bankier met een liborg procedé aan de broek (echte voorbeelden trouwens, echte mensen, vanuit het gemeenschapscentrum thuis). Ik erken gevoel, en ik erken dat de Nederlandse politiek veel te min echt vertegenwoordigend is geworden. Ik erken ook de aanwezigheid van daadwerkelijke problematiek, waar het speelt, wat het ook is - of het nu reëel is of perceptieproblematiek. Dat doet er niet toe, aangezien we het hier over mensen hebben. Mensen zijn meer dan argument, maar ook meer dan gevoel.
Ik zie het juist als extreem belangrijk om dat niet weg te zetten, er van weg te kijken, of het af te schrijven. Dat doen we als samenleving al veel te lang veel te veel zelf.
Maar dat wil niet zeggen dat we dan maar een soort van binaire keuze moeten maken en daar blind in gaan geloven. Dat is nu juist de grootst mogelijke fout die gemaakt kan worden. Werkelijk, het is echt iets om oever na te denken. Men ervaart situaties als "shit", men heeft vertrouwen gegeven en dat is niet goed gegaan - is dat het antwoord opnieuw blind vertrouwen te geven? Nee, juist niet. Al helemaal niet zodra je erachter komt dat die andere optie gewoon de vorige optie is, met niets meer dan een ander kleurtje (no pun intended, ik denk dat het wel duidelijk is).
Ja, het is bijzonder frustrerend dat er geen enkele "nieuwe" politiek is. En ja, het helpt niet dat er enkel maar figuren opduiken met initiatieven die doen alsof ze dat zijn, maar met simpele toetsing verschrikkelijk hard door de mand vallen - en zelf gewoon een eigen andere agenda hebben dan wat ze pretenderen. Dat dit mogelijk is, dat is een echt probleem. Dat mensen daar niet door heen willen prikken, is ook een groot probleem. De vraag is hier wat het meest grote probleem is: dingen die we ervaren, waar het beeld wat we hebben te vaak anders is dan de daadwerkelijke realiteit - of het gegeven dat mensen misbruikt worden door figuren die doen alsof ze ineens alles kunnen oplossen. Zolang je ze maar macht geeft, en verder in blind geloof en diep gevoel meeloopt.
De PVV, GeenPeil, het is het antwoord niet op problematiek die mensen ervaren of hebben. Integendeel. Het maakt het juist erger. Al was het maar omdat al dit soort initiatieven juist afleiden van daadwerkelijk innoveren, aanpassingen en gezond aan de slag gaan. En dat, is nog het minst erge scenario.
Ik stem al een poosje op de PVV vanwege een aantal (maar zeker niet alle) punten van deze partij. Maar het begint een beetje eenheidsworst te worden (op de punten na die ik wél interessant vind), dus volgend jaar gaan we het eens over een iets andere boeg gooien. Ik zit nu te twijfelen tussen
VNL
Ben hier lid van geworden omdat ze een relatief kordaat en duidelijk plan hebben. Minder "links" dan de VVD en PVV, maar ook niet zo rechts dat ze "anti alles" zijn.
Forum voor Democratie
Vooral geïnteresseerd in deze partij door Thierry Baudet. Ik vind 't zelf een heel correcte kerel met een goed verhaal. Misschien niet met alles evenveel gelijk, maar in mijn ogen wel met 't hart op de juiste plek en ook een beter plan dan de meeste "gevestigde" partijen als de VVD, PvdA, Groenlinks, D66 etc.
GeenPijl
Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik hier van moet denken, maar het idee om dirécte inspraak te hebben in de politiek spreekt me eigenlijk wel aan. Enerzijds een experiment omdat ik wel klaar ben met politici als Dijsselbloem, Rutte, Pechtold en Klaver. Anderzijds deels omdat ik wel eens wil testen/zien wat er gebeurt als burgers inderdaad meer inspraak hebben. Denk aan het referendum-vriendelijke Zwitserland waar burgers 4x per jaar een referendum houden (als ik het goed onthouden heb), en zo directe invloed hebben op de keuzes van het land. Het kan mis gaan, het kan ontzettend goed gaan, maar vooralsnog voelt alles beter dan wéér 4 jaar met één van de klassieke partijen. Die heb ik namelijk wel genoeg zien doen sinds het Verdrag van Lissabon er zo mooi doorheen werd gesluisd. Dat, het afgelopen raadgevend referendum en hoe daar mee om is gegaan (even daargelaten of ze het al-dan-niet hadden moeten aannemen), en al het ge-emmer in al die jaren, heeft bij mij in ieder geval een flinke deuk in 't vertrouwen in de huidige politiek gegeven.
Ik ben trouwens niet bijzonder politiek onderlegd hoor, maar heb net genoeg tijd om zelf een mening te vormen. Zo vind ik o.a. dat het idee wat in de politiek rondspeelt om mensen een "examen" af te laten leggen om te zien of ze geschikt zijn om te stemmen echt een walgelijk idee. En het zijn precies dat soort ideeën die van altijd weer dezelfde partijen af komen, die me een zure nasmaak geven van alles wat er met de zogenaamde "gevestigde elite" te maken heeft.
VNL
Ben hier lid van geworden omdat ze een relatief kordaat en duidelijk plan hebben. Minder "links" dan de VVD en PVV, maar ook niet zo rechts dat ze "anti alles" zijn.
Forum voor Democratie
Vooral geïnteresseerd in deze partij door Thierry Baudet. Ik vind 't zelf een heel correcte kerel met een goed verhaal. Misschien niet met alles evenveel gelijk, maar in mijn ogen wel met 't hart op de juiste plek en ook een beter plan dan de meeste "gevestigde" partijen als de VVD, PvdA, Groenlinks, D66 etc.
GeenPijl
Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik hier van moet denken, maar het idee om dirécte inspraak te hebben in de politiek spreekt me eigenlijk wel aan. Enerzijds een experiment omdat ik wel klaar ben met politici als Dijsselbloem, Rutte, Pechtold en Klaver. Anderzijds deels omdat ik wel eens wil testen/zien wat er gebeurt als burgers inderdaad meer inspraak hebben. Denk aan het referendum-vriendelijke Zwitserland waar burgers 4x per jaar een referendum houden (als ik het goed onthouden heb), en zo directe invloed hebben op de keuzes van het land. Het kan mis gaan, het kan ontzettend goed gaan, maar vooralsnog voelt alles beter dan wéér 4 jaar met één van de klassieke partijen. Die heb ik namelijk wel genoeg zien doen sinds het Verdrag van Lissabon er zo mooi doorheen werd gesluisd. Dat, het afgelopen raadgevend referendum en hoe daar mee om is gegaan (even daargelaten of ze het al-dan-niet hadden moeten aannemen), en al het ge-emmer in al die jaren, heeft bij mij in ieder geval een flinke deuk in 't vertrouwen in de huidige politiek gegeven.
Ik ben trouwens niet bijzonder politiek onderlegd hoor, maar heb net genoeg tijd om zelf een mening te vormen. Zo vind ik o.a. dat het idee wat in de politiek rondspeelt om mensen een "examen" af te laten leggen om te zien of ze geschikt zijn om te stemmen echt een walgelijk idee. En het zijn precies dat soort ideeën die van altijd weer dezelfde partijen af komen, die me een zure nasmaak geven van alles wat er met de zogenaamde "gevestigde elite" te maken heeft.
Iemand die wild om zich heen slaat en ongefundeerde uitspraken doet, kan mijn respect niet krijgen maar daar kunnen we over verschillen natuurlijk.Snowwie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 02:35:
[...]
Ik respecteer die man omdat hij echt zijn mening durft te zeggen. Menig mens kijkt wel uit. Voordat je het weet ben je vermoord. Ik minacht bijna alle andere politici omdat die de problemen die spelen en de islam aangaan niet serieus willen aanpakken, waarschijnlijk uit angst. Want die zien ook wel hoe Geert Wilders beveiligd moet worden.
En dan de manier van praten van Geert Wilders. Geen politiek geneuzel, gewoon oerhollands nuchtere uitspraken die iedereen kan begrijpen en dat deze groep mensen er blij om zijn dat er een politicus zit die het niet zo nauw neemt met politieke correctheid.
Er zijn een aantal uitspraken van Geert Wilders geweest die ik zelf ook te ver vond gaan (de kopvoddentax sloeg gewoon nergens op), maar in de core ben ik het gewoon met hem eens.
En ben je het niet met hem eens, krab je dan achter de oren wat we dan wel willen. Idd, de economie loopt nu beter, maar niet dankzij onze regering. Dat is puur door de ontwikkelingen in andere landen die onze producten ineens harder nodig zijn. Daar verdienen wij ons geld mee. Niet omdat Rutte & Co alles kapot bezuinigd hebben. Eerst tegen de ouderen zeggen, u moet zo lang mogelijk thuis blijven wonen want we gaan de verpleeghuizen zo veel mogelijk sluiten (of stoppen er asielzoekers in), en vervolgens wordt hun thuishulp afgepakt in het kader van bezuinigingen. Hallo zeg? Het zou verdorie maar om je eigen vader of moeder gaan die afhankelijk is van die hulp. De meeste tweakers zijn misschien tussen de 20 en 25 jaar oud en hun ouders hebben de zorg nog niet nodig. Nog niet. Maar dat komt nog wel. Dan komen jullie er achter wat de marktwerking heeft betekend voor de ouderenzorg in dit land. Denk nog maar eens heel goed na of je dan nog wel VVD wil stemmen. En als je Geert Wilders niet mag, prima, stem dan nog liever op Emile Roemer van de SP. De SP heeft op zich ook goede ideeën over sociale zekerheid en ouderen zorg. Zaken zoals het Basisinkomen en het nationaal zorgfonds zijn zeker geen slechte ideeën. Alleen de SP moet deze plannen beter uitwerken zodat Emile Roemer in debatten ook met cijfers kan aangeven dat het mogelijk is. Dat wij in Nederland rijk zat zijn om die plannen te kunnen uitvoeren.
Er zijn geen makkelijke oplossing voor de problemen die er spelen en Wilders (en Emile) doet voorkomen alsof dat er wel is. Het feit dat zowel Emile als Wilders geen goede (financiële) onderbouwing kunnen maken van hun plannen geeft al aan dat het niet uitvoerbaar is of dat ze op andere terreinen keuzes moeten maken.
Zo is de vergrijzing (en de bijkomende zorgvraag) een serieus probleem wat niet langer op te hoesten is voor de werkende bevolking. Er zullen dus keuzes gemaakt moeten worden en die zijn niet altijd prettig.
Zonder serieuze onderbouwing voor hun plannen kan ik ze onmogelijk beoordelen, laat staan er respect voor hebben.
En van welke politieke partijen met gevestigde elite komt dit dan af? Er zijn twee sociologen geweest van de UvA die dit idee hebben gehad maar voor zover ik weet heeft geen enkele politieke partij het omarmt. Ik zie dus geen enkele reden waarom je dit een nare smaak geeft over de elite...joramoudenaarde schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 08:01:
[ Voor 12% gewijzigd door emnich op 17-12-2016 08:20 ]
Suggereer je nou serieus dat Wilders een instrument is van de 'selectieve belangen', dat hij niet meent wat hij zegt maar dit doet als een soort 'Extrarechts VVD B merk' om een andere doelgroep aan te boren en zo de 'linkse' concurrentie te ondermijnen?Virtuozzo schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 02:09:
Misschien dat dit in 2004 het geheime VVD plan was, maar is de 'pion' anno 2016 nog wel controleerbaar? Is het 'geheime huismerk' nu niet zo succesvol dat ze een bedreiging is geworden voor het A-label? In hoeverre zijn zijn steeds extremer wordende opmerkingen over de islam nog ingefluisterd vanuit een groep met een 'hoger belang', etc.
Stel dat dit nog steeds zo zou zijn, hoe komt het dan dat niemand in de afgelopen 10 jaar dit heeft weten te 'ontmaskeren'? Dan is het niet alleen een Oscar-waardige acteerprestatie van Wilders, maar ook van Rutte in zijn woede na het vallen van kabinet Rutte 1. Veel uitspraken van Wilders lijken me namelijk nogal schadelijk voor de (financiële) belangen van de 'gevestigde orde'...
Tenslotte: als de PVV eigenlijk een geheim huismerk is van de VVD, waarom sluit Rutte de PVV impliciet uit voor een nieuw kabinet? Als straks ze samen 76 zetels halen dan kan de VVD de absolute meerderheid claimen, waarom dan nog een regering met SP, GroenLinks en D66 vormen?
[ Voor 8% gewijzigd door hoevenpe op 17-12-2016 08:39 ]
Ik wil in ieder geval geen kortzichtige, generaliserende schreeuwer die alleen maar wild om zich heen kan slaan en iedereen die niet zijn mening deelt als een gevaar ziet. Wat ik wel wil? Een samenleving waar iedereen een plek kan hebben ongeacht geloof, ras, seksuele voorkeur of wat dan ook, waar iedereen zich in zet om het beste er van te maken en dat er hulp is voor mensen die hulp nodig hebben of dat nou zorg is of een uitkering bij werkloosheid, dat criminaliteit keihard wordt aangepakt maar mensen ook een tweede kans kan krijgen.Snowwie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 02:35:
En ben je het niet met hem eens, krab je dan achter de oren wat we dan wel willen.
En in een samenleving waar Wilders het voor het zeggen heeft, zal hij heel veel van die punten niet waar kunnen maken. Hij wil een tweedeling veroorzaken door moslims/Marokkanen weg te zetten als minderwaardig, sociale zekerheid heeft hij geen plan voor en volgt hij volgens mij redelijk de VVD-lijn van uitkleden, en die tweede kans wil hij criminelen niet geven als ze een buitenlandse achtergrond hebben.
Gezien zijn stemgedrag is hij dat nog wel. En dat Rutte de PVV impliciet uit sluit is maar impliciet, en na de verkiezingen kan hij als goed politicus zonder probleem met de PVV in zee. Kijk maar naar dit kabinet, hoeveel mensen hebben er wel niet "strategisch" gestemd op VVD om de PvdA buiten de deur te houden en omgedraaid, en waar zijn we op uit gekomen?hoevenpe schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 08:29:
[...]
Suggereer je nou serieus dat Wilders een instrument is van de 'selectieve belangen', dat hij niet meent wat hij zegt maar dit doet als een soort 'Extrarechts VVD B merk' om een andere doelgroep aan te boren en zo de 'linkse' concurrentie te ondermijnen?
Misschien dat dit in 2004 het geheime VVD plan was, maar is de 'pion' anno 2016 nog wel controleerbaar? Is het 'geheime huismerk' nu niet zo succesvol dat ze een bedreiging is geworden voor het A-label? In hoeverre zijn zijn steeds extremer wordende opmerkingen over de islam nog ingefluisterd vanuit een groep met een 'hoger belang', etc.
Stel dat dit nog steeds zo zou zijn, hoe komt het dan dat niemand in de afgelopen 10 jaar dit heeft weten te 'ontmaskeren'? Dan is het niet alleen een Oscar-waardige acteerprestatie van Wilders, maar ook van Rutte in zijn woede na het vallen van kabinet Rutte 1. Veel uitspraken van Wilders lijken me namelijk nogal schadelijk voor de (financiële) belangen van de 'gevestigde orde'...
Tenslotte: als de PVV eigenlijk een geheim huismerk is van de VVD, waarom sluit Rutte de PVV impliciet uit voor een nieuw kabinet? Als straks ze samen 76 zetels halen dan kan de VVD de absolute meerderheid claimen, waarom dan nog een regering met SP, GroenLinks en D66 vormen?
Stel dat dit waar is: wat is dan het werkelijke standpunt van de PVV over immigratie, integratie en islam? Heeft de PVV dit bedacht om stemmen te trekken of is de stem van de PVV het heimelijke VVD standpunt dat men niet hardop kan zeggen zonder de linker flank van de VVD te verliezen?Transportman schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 09:08:
Gezien zijn stemgedrag is hij dat nog wel. En dat Rutte de PVV impliciet uit sluit is maar impliciet, en na de verkiezingen kan hij als goed politicus zonder probleem met de PVV in zee. Kijk maar naar dit kabinet, hoeveel mensen hebben er wel niet "strategisch" gestemd op VVD om de PvdA buiten de deur te houden en omgedraaid, en waar zijn we op uit gekomen?
Over zorg en ouderen kan ik me best voorstellen dat Wilders opportunistische standpunten heeft, zijn islam-haat lijkt me toch oprecht en niet gespeeld. Wilders die stiekem meer moskeeën wil is net zoiets als Van der Staaij die blijkt atheïst te zijn.
Nog iets wat ik dan niet snap: waarom al dat gedoe over het Oekraïne referendum als de VVD 9 extra zetels in de senaat in de achterzak heeft. Natuurlijk willen ze niet dat dit 'geheim' uitkomt, maar zou men echt de 'grote geopolitieke consequenties' accepteren als de CDA senatoren niet meestemmen?
Het blijft een hoog 'aluminiumfolie-gehalte' hebben eerlijk gezegd...
Ik ben al een aantal keer in de afgelopen 5 jaar artikelen tegen gekomen over o.a. de VVD en het CDA, dat zij het plan wel interessant vinden. Dat het er (nog) niet doorheen is gekomen kan ik me goed voorstellen: als je minachtend wil overkomen moet je vooral dat plan doorvoeren ten slotte.emnich schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 08:02:
En van welke politieke partijen met gevestigde elite komt dit dan af? Er zijn twee sociologen geweest van de UvA die dit idee hebben gehad maar voor zover ik weet heeft geen enkele politieke partij het omarmt. Ik zie dus geen enkele reden waarom je dit een nare smaak geeft over de elite...
Deze kan ik zo snel even vinden via Google:
- http://www.trouw.nl/tr/nl...-en-dan-pas-stemmen.dhtml
Verwijderd
Je bent zeker ook voor een NEXIT ?Snowwie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 00:24:
[...]
In de jaren 90 ging het economisch veel beter met Nederland dan nu. Het kon net zo goed met guldens.
Ik zie daar geen enkele partij staan die er voor zou zijn? Het wordt wel eens geopperd door de een of ander maar dat kan je dan niet even makkelijk op het conto van `de elite` van de gevestigde partijen schuiven. Net zo min als dat je de mening van elke racist of neo-nazi bij de PVV mag neer leggen.joramoudenaarde schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 09:40:
[...]
Ik ben al een aantal keer in de afgelopen 5 jaar artikelen tegen gekomen over o.a. de VVD en het CDA, dat zij het plan wel interessant vinden. Dat het er (nog) niet doorheen is gekomen kan ik me goed voorstellen: als je minachtend wil overkomen moet je vooral dat plan doorvoeren ten slotte.
Deze kan ik zo snel even vinden via Google:
- http://www.trouw.nl/tr/nl...-en-dan-pas-stemmen.dhtml
Hier word ik dus iedere keer zo boos over: het op één hoop gooien van de PVV en de SP. De SP heeft, net als iedere partij hoor, uiteraard ook voorstellen die wellicht niet zo goed uitvoerbaar zijn. Ik ben zelf ook geen voorstander van het terugdraaien van de pensioenleeftijd.emnich schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 08:02:
[...]
Het feit dat zowel Emile als Wilders geen goede (financiële) onderbouwing kunnen maken van hun plannen geeft al aan dat het niet uitvoerbaar is of dat ze op andere terreinen keuzes moeten maken.
Maar in tegenstelling tot de PVV heeft de SP gewoon een uitgebreid programma wat gewoon zal worden doorgerekend. En in tegenstelling tot DENK of de PVV zet de SP bevolkingsgroepen niet tegen elkaar op.
Ik weet niet waar jij staat maar dit is typisch zo'n reactie van een CDA/VVD/D66 politicus die maar niet wil erkennen dat er wellicht ook wel eens een alternatief kan zijn voor de neoliberale politiek die in grote lijnen het beleid van de laatste twintig jaar heeft bepaald. Er werd altijd gesproken over het demoniseren van Fortuyn maar dit is niet veel anders.
God, wat zou het een enorme winst zijn als überhaupt één van die drie partijen eens zou toegeven dat "minder overheid" niet altijd de oplossing is. Zie bijvoorbeeld het drama dat het vermarkten van de inburgering nu lijkt op te leveren.
Tuurlijk stemt Wilders vaak mee met de VVD. Naast dat hij zelf een ex-VVD'er is (en het dus waarschijnlijk wel een beetje eens is met het gedachtegoed) weet Wilders ook wel dat 76 zetels in z'n eentje echt onhaalbaar zijn.
De enige partij die ooit nog een samenwerking kan overwegen met Wilders is de VVD.
De enige partij die ooit nog een samenwerking kan overwegen met Wilders is de VVD.
Dat van de PVV wordt net zo goed doorgerekend. Voorlopig is de SP juist de enige partij waarin het daar een beetje fout gaat: niet iedereen is het eens over het voorgestelde zorgstelsel, juist dat zou financieel onhaalbaar zijn. Ruzie binnen de partij, enzovoort...Maar in tegenstelling tot de PVV heeft de SP gewoon een uitgebreid programma wat gewoon zal worden doorgerekend.
[ Voor 39% gewijzigd door Richh op 17-12-2016 10:15 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik snap ook niet dat één van de andere partijen er nog niet fijntjes op gewezen heeft dat je bij een strijd tussen Wilders en Rutte ze uiteindelijk allebei krijgt.Richh schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:11:
Tuurlijk stemt Wilders vaak mee met de VVD. Naast dat hij zelf een ex-VVD'er is (en het dus waarschijnlijk wel een beetje eens is met het gedachtegoed) weet Wilders ook wel dat 76 zetels in z'n eentje echt onhaalbaar zijn.
Nee. Dit jaar niet. Wilders vertrouwt het CBP niet en kon geen alternatief vinden, zo heeft hij verklaard.Richh schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:11:
Dat van de PVV wordt net zo goed doorgerekend.
In het verkiezingsprogrammaprogramma zal het gewoon worden doorgerekend. Bij de beschouwingen was het slechts globaal doorgerekend maar dat gold voor de plannen van Buma net zo goed. Pure een kwestie van politieke voorkeur dat het hem niet wordt aangerekend.Voorlopig is de SP juist de enige partij waarin het daar een beetje fout gaat: niet iedereen is het eens over het voorgestelde zorgstelsel, juist dat zou financieel onhaalbaar zijn.
Dat heeft elke partij wel eens. Dat is geen argument.Ruzie binnen de partij, enzovoort...
[ Voor 42% gewijzigd door D-e-n op 17-12-2016 10:26 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Doe hier mee aan de Tweakerskamerverkiezing:
Nieuwe poll, een dag voor de verkiezingen: Snowwie in "De dag voor de verkiezingen: Wat ga jij stemmen"
De Stemmentracker: https://stemmentracker.nl/
Hiermee kan je aan de hand van 30 stellingen controleren wat politieke partijen hebben gestemd over bepaalde beleidsvraagstukken in de afgelopen vier jaar.
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Doe hier mee aan de Tweakerskamerverkiezing:
Nieuwe poll, een dag voor de verkiezingen: Snowwie in "De dag voor de verkiezingen: Wat ga jij stemmen"
De Stemmentracker: https://stemmentracker.nl/
Hiermee kan je aan de hand van 30 stellingen controleren wat politieke partijen hebben gestemd over bepaalde beleidsvraagstukken in de afgelopen vier jaar.