Het gaat om een ZFS issue dat files "corrupt" weg schrijft (hele reeksen aan NULL bytes). Dus als betrouwbare opslag van nieuwe data je lief is zou ik daar wel de voorkeur aan geven.zeroday schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:59:
[...]
Tsja.. soms zeggen bepaalde fixes me compleet niets ..
iets als longstanding betekent dat in af-en-toe situaties iets wellicht zou kunnen gebeuren ..
moet ik dan stel op sprong mijn systeem weer rebooten? .. uhm..
Echter... schijnt de bug in de code er al sinds 0.6 in te zitten?! Maar pas sinds recent, met coreutils 9, schijnt deze zich meer te manifesteren. Dus eigenlijk is er al jarenlang een (klein?) risico geweest op deze data corruptie, maar is dt recentelijk pas substantieel groter geworden. En het feit dat ProxMox nu zo snel weer met een update komt, én dit met een enkele patch is (en ze niet wachten op een stable release van OpenZFS) maakt IMO ook wel enigszins de ernst van de situatie duidelijk.
En v.w.b. de corruptie: deze treed op vooraf aan het schrijven. De checksum wordt daarbij ook berekend over de corrupte data. Dit heeft dit ook als gevolg dat alle "zekerheden" die ZFS geeft (tegen bitrot etc, allemaal op basis van de checksum) totaal waardeloos zijn en deze corruptie niet ziet. Dus een "ik heb gescrubbed en geen errors" geeft absoluut geen garantie (/inzicht) in of je slachtoffer bent van deze bug.