RobbyTown schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 06:16:
Maandag stap ik over naar een andere provider ben eigenlijk wel benieuwd wat het met de ping doet. In het verleden een pi gehad met daarop debian en vervolgens smokeping erop geïnstalleerd.
Tegenwoordig is smokeping handig vanuit een docker te halen:
https://hub.docker.com/r/linuxserver/smokeping
Die pi is overleden. Nu heb ik een proxmox draaien alleen hoe kan ik het beste smokeping nu in/op draaien, ik bedoel wat is nu de beste fundering?
Het ene filmpje zie ik Debian iso en dan een VM opzetten het andere filmpje via LXC (Turnkey Core)
En vervolgens word bij beide docker erop gezet en vervolgens portainer en dan smokeping.
Maar wat is nu het beste om de eerste stap te doen? VM vanuit de ISO of een LXC?
Of is dit de beste manier: VM met debian (vanuit een iso) en daar smokeping erop zonder docker dus.
Zit namelijk in twijfel door dit:
Cardinal in "Het grote Proxmox VE topic"
Het word afgeraden maar het kan prima

dat volg ik dus niet helemaal
Afgeraden... kan prima... er is geen silver bullet in deze wereld...
Over afraden: stapelen van virtualisatie lagen - docker containers op LXC containers op Proxmox op bare-metal en daardoor de nodige overhead. In dit kader zijn LXC en VM's twee verschillende OS-virtualisatie vormen waardoor beheer lastig kan zijn; ook al omdat Proxmox in basis Debian gebruikt.
Over werkt prima: ik gebruik Proxmox met LXC containers en VM's door elkaar - beiden bevatten ook weer Docker containers. Dit alles werkt als een tierelier - geen onverwachte uitval of dito vertragingen.
Een LXC zet ik in als ik de virtualisatie overhead tot een minimum wil terugbrengen. En daarbinnen de prestaties van de applicatie (bijvoorbeeld PiHole) wil maximaliseren. De twee Docker containers die hier meedraaien bevatten elk een applicatie die niet bijzonder veel gebruikt wordt - maar wel echt nodig zijn (in mijn geval Omada en SWAG).
De inzet van Docker is gedaan omdat er in die twee applicaties software componenten zitten die elkaar bijten als je ze samen binnen een LXC/VM installeert. Om de overhead tot een minimum te beperken zijn de Docker containers geinstalleerd met de optie host-network - dus niet de standaard optie bridge-network (wat per container de overhead van een NAT/DHCP-stack met zich meebrengt).
Een VM zet ik in als het niet anders kan. Bijvoorbeeld bij een VM met NAS software die omwille van prestaties direct de controller met disken wil aanspreken. Die heb ik dus een aparte controller met disken "gegeven".
Een ander voorbeeld is Home Assistant - de volledige versie laat zich alleen installeren met een VM. Daarbinnen worden door HA weer de nodige Docker containers aangemaakt.
Het liefst zou ik alles via Debian-op-bare-metal doen; aangevuld met
CasaOS (let op - tis Cas*a* en niet Cas*e*). Dit laatste voor het draaien van alle applicaties in Docker containers met MAC-vlans. Maar voor de dingen die ik wil doen is dat echt nog een stap te ver => dit is er een van de categorie WiP...
Zoiets als Smokeping doe ik het liefst i.c.m. (bijvoorbeeld)
Observium. Dus Observium als LXC container op Proxmox. En binnen die LXC gecombineerd met Smokeping zodat de ping-stats met de SNMP-stats in een plaatje te combineren zijn via Observium.
Dit is eigenlijk wel de essentie van mijn visie/werkwijze/best-practice...
Helpt dit

Of ben je halverwege al afgehaakt

omdat je "door-de-virtualisatie-bomen-het-applicatie-bos-niet-meer-ziet".
[
Voor 12% gewijzigd door
Airw0lf op 21-10-2023 09:34
]